Koko ajan vouhotetaan ja luetaan lakia sähköpyöräilijöille, että yli 25km/h ei SAA sähköpyörällä ajaa, koska se aiheuttaa vaaratilanteita kevyenliikenteen väylällä liikkuville.
MIKSI mopoja ei koske samat säännöt, vaan mopolla saa ajaa vapaasti 45km/h kevyenliikenteen väylällä, missä se on kyltillä "sallittu mopoille" osoitettu.
45km/h kulkeva ja yli 50kg painava mopo on paljon vaarallisempi, kuin vaikkapa 30km/h kulkeva shköpyörä.
Usein on tilanteita, jossa takaa kuuluu mopon pärinä ja jos pyörällä väistät reunaan, niin eikun mopo kiihdyttää vauhtiaan ja kaahaa ohi yli 40km/h.
Välillä tulee vastaan mopoja/skoottereita kahden rinnan ajavat, eivätkä juurikaan väistä.
Puhutaan, että sähköpyörä aiheuttaa vaaratilanteita muille kvyneliikenten väylällä liikkuville, eikä yli 25km/h nopeutta saa ajaa edes, vaikka tie olisi täysin tyhjä.
Jos kerran ei yli 25km/h yli saa ajaa liikenneturvallisuuteen vedoten, niin ei silloin myöskään mopoille pidä sallia yli 25km/h nopeudet kevyenliienteen väylälle, vaan siirtykööt autotielle ajamaan.
Lihasvoimalla kulkeva pyörä on eri asia, jos sillä välillä yli 30km/h nopeuten päsäee, niin ei sillä kauaa jaksa sellaista vauhtia polkea ja vauhti hidastuu nopeasti, kun polkeminen loppuu
Miksi mopoa ei koske nopeusrajoitukset kevyenliikenteen väylällä
13
448
Vastaukset
- Anonyymi
Koskeehan mopojakin nopeusrajoitukset. Ei missään tilanteessa saa ajaa niin lujaa kuin itse haluaa millään ajoneuvolla. Se on sitten eri asia, että joidenkin laitteiden/ajoneuvojen osalta on oma maksiminopeus, jota laite saa maksimissaan kulkea. Se ei liity väylän nopeusrajoitukseen, vaan on laitekohtainen nopeusrajoitus.
Nopeusrajoitus on sillä kevyenliikenteen väylälläkin. Jos kevyenliikenteen väylä on tien osa, eli osa vierellä kulkevaa tietä, niin kevyenliikenteen väylää koskee sama nopeusrajoitus, kuin mitä ajoradan ajoneuvoille on osoitettu/määrätty. Jos kevyenliikenteen väylä on oma erillinen tie, niin silloin taitaa sitä koskea yleisrajoitus, joka on 50 km/h taajamissa. Sopivaa tilannenopeutta pitää silti ajaa, vaikka rajoitusnopeus on suurempi.
Nopeusrajoitus on maksiminopeus. Sitä ei saa aina ja kaikkialla ajaa, vaan jokaisella ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta. Oma nopeus pitää sovittaa tilanteen mukaan, eli esim. jalankulkijoiden lähettyvillä nopeus pitää kevyenliikenteen väylällä sovittaa jalankulkijoihin sopivaksi.- Anonyymi
"5 §
Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. (17.12.2020/1040)"
Tuossa tieliikennelain pykälässä mainitaan nopeuden sovittaminen tilanteisiin sopivaksi. Velvoite koskee kaikkia ajoneuvoja (ajoneuvojen kuljettajia). - Anonyymi
Tilannenopeuden lisäksi on turvallisen tilan antamisvelvoite.
"29 §
Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta." - Anonyymi
Kevyttä liikennettä ei ole. Ne erilliset kulkuväylät tien/kadun sivussa ova kävely- ja/tai pyöräteitä riippuen siitä, kuinka ne on liikennemerkeillä osoitettu. Mopolla ajaminen niillä on kielletty, jos sitä ei ole reittikohtaisesti erikseen osoitettu "Sallittu mopoille" -lisäkilvellä.
Polttomoottorimopo on varsin turvallinen muiden kulkijoiden kannalta. Sen lähestymisen kuulee ihan varmasti, toisin kuin näiden erilaisten sähköhärpättimien. Ne hiipivät perään kuin sukkasillaan ja sitten huitaisevat ohi ihan kylkeä hipoen. Tämä on vaarallista, sähkömopo voi painaa toista sataa kiloa ja kuskin massa siihen päälle. Puhumattakaan niistä painopisteen siirrolla toimivista katuohjuksista, joissa on parhaimmillaan vain yksi rengas alla ja suurin nopeus 50km/h tienoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kevyttä liikennettä ei ole. Ne erilliset kulkuväylät tien/kadun sivussa ova kävely- ja/tai pyöräteitä riippuen siitä, kuinka ne on liikennemerkeillä osoitettu. Mopolla ajaminen niillä on kielletty, jos sitä ei ole reittikohtaisesti erikseen osoitettu "Sallittu mopoille" -lisäkilvellä.
Polttomoottorimopo on varsin turvallinen muiden kulkijoiden kannalta. Sen lähestymisen kuulee ihan varmasti, toisin kuin näiden erilaisten sähköhärpättimien. Ne hiipivät perään kuin sukkasillaan ja sitten huitaisevat ohi ihan kylkeä hipoen. Tämä on vaarallista, sähkömopo voi painaa toista sataa kiloa ja kuskin massa siihen päälle. Puhumattakaan niistä painopisteen siirrolla toimivista katuohjuksista, joissa on parhaimmillaan vain yksi rengas alla ja suurin nopeus 50km/h tienoilla.Lakiasiantuntijat ovat kirjoittaneet aiheesta, vaikka tieliikennelaki ei termiä tunne.
https://www.minilex.fi/t/kevyt-liikenne
"Kevyt liikenne on suomalaisessa liikenteen käsitteistössä muodostettu kattokäsite, jolla tarkoitetaan yleensä kulkemista jalan, rullaluistimilla, potkulaudalla ja polkupyörällä sekä toisinaan mopolla, skootterilla, veneellä, kanootilla, hevosella ja hevosajoneuvolla." Noin kertoo Wikipedia aiheesta.
Onko kevyttä liikennettä, vai ei, niin on varmaan sitten tulkintakysymys. Silti termiä käytetään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakiasiantuntijat ovat kirjoittaneet aiheesta, vaikka tieliikennelaki ei termiä tunne.
https://www.minilex.fi/t/kevyt-liikenne
"Kevyt liikenne on suomalaisessa liikenteen käsitteistössä muodostettu kattokäsite, jolla tarkoitetaan yleensä kulkemista jalan, rullaluistimilla, potkulaudalla ja polkupyörällä sekä toisinaan mopolla, skootterilla, veneellä, kanootilla, hevosella ja hevosajoneuvolla." Noin kertoo Wikipedia aiheesta.
Onko kevyttä liikennettä, vai ei, niin on varmaan sitten tulkintakysymys. Silti termiä käytetään.Kyllä sitä kevyttä liikennettä vaan on, kuten on myös raskasta liikennettä.
Jos kevyttä liikennettä ei ole, miksi sitten esimerkiksi kaavoitusta ohjaavassa maankäyttö- ja rakennuslaissa olisi kevyen liikenteen väyliä koskevia määräyksiä?
Alueiden käytön suunnittelun tavoitteena on vuorovaikutteiseen suunnitteluun ja riittävään vaikutusten arviointiin perustuen edistää:
11) liikenteen tarkoituksenmukaista järjestämistä sekä erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen toimintaedellytyksiä.
Yleiskaavaa laadittaessa on otettava huomioon:
4) mahdollisuudet liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen, sekä energia-, vesi- ja jätehuollon tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen ympäristön, luonnonvarojen ja talouden kannalta kestävällä tavalla;
Osoitettaessa maakunta- tai yleiskaavassa vähittäiskaupan suuryksiköitä on sen lisäksi, mitä maakunta- ja yleiskaavasta muutoin säädetään, katsottava, että:
2) alueelle sijoittuvat palvelut ovat mahdollisuuksien mukaan saavutettavissa joukkoliikenteellä ja kevyellä liikenteellä;
Maantiehen kuuluvalle kevyen liikenteen väylälle voidaan osoittaa muusta liikennealueesta erillinen liikennealue, jos se on paikallisista olosuhteista johtuen perusteltua.
Ympäristönhoito
Kevyen liikenteen väylät tulee säilyttää liikkumiselle esteettöminä ja turvallisina
- Anonyymi
Tuo rajoitus liittyy ajoneuvon ominaisuuksiin.
- Anonyymi
On ajoneuvokohtaisia rajoituksia, on väyläkohtaisia nopeusrajoituksia ja sitten on se tärkein asia, eli velvoite ajaa sopivalla nopeudella rajoituksista riippumatta.
- Anonyymi
Aloittaja on käsittänyt väärin. Kyllä sähköavusteisella SAA ajaa yli25km/h. Tätä ei ole mitenkään laissa estetty.
- Anonyymi
Niin, maantiellä saa polkea nopeusrajoitusten rajoissa.
Kevyenliikenteenväylillä yms. meinaa turvalliset tilannenopeudetkin.
Osa moottoritehojen rajoituksista liittyy ajoneuvon muun tekniikan rajoihin.
Sitten se, minkä ikäinen saa ajaa ja missä niillä saa ajaa.
Kai se turvallisuus on lähinnä lähtökohtana.
Tarkoituksenmukaisuudesta ja yksityiskohdista saattaa olla näkemyksiä.... - Anonyymi
Sähköavusteisella pyörällä saa, jos jaksaa lihasvoimin polkea, mutta rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.
- Anonyymi
Mopo tulee rekisteröidä ja maksaa liikennevakuutus. Eikö sähkömopoa koske samat säännöt?
- Anonyymi
Pitää. Tieto löytyy tältä sivulta (sivulla on myös selkeä kuva asiasta).
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302275
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu272023Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121539Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121397Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961091
- 171017
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17810Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115765