Ihmisten hyväntahtoisuus on pahaa...

Tiedän helkutisti hyväntahtoisia ihmisiä, jotka loppujen lopuksi sillä hyväntahtoisuudellaan aiheuttaa pahaa.

Jotenkin kummassa tuo ilmiö pahenee, vaikka työelämässä.

Ajatellaan vaikkapa työntekijä kotisairaanhoidossa. Hän tekee työtä tietenkin rahan takia, että saa elannon. Mutta lisäksi hän nauttii siitä, että voi auttaa vanhuksia. Winwin-tilanne, eikös?

No rahaa on tietty kunnilla vähän ja taas vanhuksis kotona paljon. Tsek...fakta. työtä paljon ja vähällä pitäis saada paljon...mutta rajallisuushan siinäkin on...eikö?

No tämä hyväntahtoinen työntekijä painaa kuin heikkopäinen hommia. Selviää tietystä määrästä jotenkin ja vanhukset voi hyvin...mutta kohta jää eläkkeelle työkaveri...hänen alue jaetaan muille, mutta lisää ei palkata henkilökuntaa...kokeillaan näin...

Tämä hyväntahtoinrn työntekijä vaan vetää kahta kauheemmin. Keksii konsteja, jättää pois taukoja, viruttaa rakkoa, ehkä kiukkuaa läheisille, mutta suoriutuu...

Joku irtisanoutuu...hänen alue jaetaan muille, eikä palkata lisää...kokeillaan.
Sams kuin edellä...kiristetään ruuvia, eikä kukaan sano, että nyt ei pysty, ei ole mahdollista. Vsnhukset kärsii...tai mikä olisi oikein....sanoisi, että en suostu tähän enää.

Ajatellaan mukamas hyvää, että kuka näitä mummoja hoitaa, jos en mä? Oon hoitanut Hilikkaa ja Pekkaa 3 vuotta, en mä voi noin tehdä?

Mutta oikeesti Hilikka ja Peku kärsii, kun hyväntahtoinen ihminen ei näe mitä tapahtuu...

Työnjohtajat usein nykyään ovat sokeita tarkoituksellisesti. Kokoajan työntekijöiden itse pitäisi sanoa, jos eivät pysty/kykene/jaksa. Ei jalkaterien tai pupillien asennosta pidä kenenkään jaksamista/vointia kenenkään voida määritellä. Mutta jokin kumma vaan tätä katajaista kansaa pistää sietämään kaikki....

Puristaan ja marmatetaan sinne, missä sille ei ole mitään merkitystä.

Tätä tapahtuu kaikilla elämän osa-alueilla...tuo työmaailma on helppo esimerkki vaan...

73

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Samaa mieltä.
      Ein ja Stopin sanominen ajoissa on kaikkien parhaaksi.

Oma talouteni on siinä mallissa, että lopetan työn teon kohta kokonaan, kun en jaksa katsella näitä vässyköitä jotka suostuvat kaikkeen ja sitten samaa venymistä aletaan odottamaan kaikilta.

• No itse vielä pitää koittaa selviytyä jukunen vuosi, mutta tarkoitus on pistää oms puulaaki pystyyn, että teen vähän sitä ja tätä... se ois tavoite...

Kokonaiskuva gäällä maassa työn tekrmisestä, sen organidoimista jne. Alkaa muistuttaa jotain Neuvostoliittoa 80-luvulta.... ketään ei nappaa... kunhsn mrnnään viienä päivänä jonnekin 8;ksi tunniksi ja sit kotiin. 😂

• Anonyymi

Sitä paitsi siinä ei ole kyse mistään hyväntahtoisuudesta kun työnantajan pillin mukaan nöyristellään joka asiassa ihan paperinpyörityshommissa.

• No en tiedä mitä tähän vastata, mutta vaikka esitin tämän idean työjuttujdn kautta, se on laajempi...

Muitten pitäisi osata olla tietyssä hetkessä "vaatimatta".
        Olla kysymättä, sanomatta...."aistia" jostain hyväntahtoisesta ihmisestä jotain rajoja...

Siihen "hyväntahtoisuuden sädekehän" alle voi pistää likipitäen mitä vaan...

Tavallaan vastuuta ei tartte ottaa mistään...riittää kun on omasta mielestä "hyvällä asialla".

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No en tiedä mitä tähän vastata, mutta vaikka esitin tämän idean työjuttujdn kautta, se on laajempi...

Muitten pitäisi osata olla tietyssä hetkessä "vaatimatta".
        Olla kysymättä, sanomatta...."aistia" jostain hyväntahtoisesta ihmisestä jotain rajoja...

Siihen "hyväntahtoisuuden sädekehän" alle voi pistää likipitäen mitä vaan...

Tavallaan vastuuta ei tartte ottaa mistään...riittää kun on omasta mielestä "hyvällä asialla".

Siinä hyvä kirjoitus!

• Anonyymi kirjoitti:

Siinä hyvä kirjoitus!

No mä näen sellaisten "passiiviagressiivisten" ihmisten määrän kasvun nykyään.

Täällä anonyymipalstoilla voi "vuodattaa" kaikkea sitä "pahaa" pois, syytellä "idiootteja" mitkä eivät näe selkeää asiaa jne...

Voi hurskatella ja huomenna taas jaksaa "niellä" lisää "p.skaa"...

• Anonyymi

Nykypäivän orjatyötä.

• No pahinta tässä on, että on täysi vapaus sanoa kerrsnkin työsuojelun, työturvallisuudfn ja ties minkä nojslla, että nyt ei tehdä oikein...mutta ei....

Eikun sinnitellään ja puristaan...

Meno on kuin venäjällä konsanaan... maristaan piilossa ja kerätään voimia mitenkin, että huomenna jaksaisi taas hymyillä tekohymyä....😄

• Jäi aloituksessa mainitsematta...

Mutta ei sitä epäkohtaa jossain, tai suostumattomuutta tarvitse huutaa, tai ilmaista ilkeästi.

Monet "hyväntahtoiset" pitää tuollsista begatiivisena asiana, joka sitten pitää draamallisesti tuoda esiin isoon ääneen...

Koska päästävät asian itse siihen pisteeseen myötäilemällä ja sinnitellen.

Maton alle lakaistuna ne möykyt vaan kasvaa... fi ne siellä kohts kestä enää.

• Näin on. Kauheeta vauhtia pitää painaa. Onneks meillä on työpaikan vatsappi, minne voi purkaa aatoksiaan, niin kyllä niitä töitä välillä uudelleen jaetaan, mutta sitten kiihtyy taas. Tää on just paha kun tehdään noille yleishyödyllisille, kouluille terveyskeskuksille, päiväkodeille, niin tulee aina aateltua, että se on niin tärkeetä työtä. Ja juuri aatella lasten hyvinvointia, niin pitää olla rakennukset kunnossa ja leikkivälineet tip top.

• Ja tänäänkin tehtiin ilta kuuteen.

• Ihan mielenkiinnosta kysyn kuinka moni teistä on istunut niin sanotusti molemmilla puolilla pöytää? Työnjohto on monesti välikäsi, joka ottaa pskan vastaan joka suunnasta. En tarkoita, että asia olisi aina näin, mutta monesti on, mitä olen seurannut. Itse lopetin ne johdolliset hommat erinäisistä syistä.

• Anonyymi

Tuohan on päivänselvä juttu. Ei kukaan täyspäinen hankkiudu niihin pikkupomon paikkoihin.

• En virsllisesti, mutta käytännössä kyllä.

Se pska pitäisi myös laittaa eteenpäin...sinne yläpuolellekin. Ja hoksata omakin rajallisuus, eikä antaa mennä minkään henkilökohtaisuuksiin.

Jos työnjohtaja voi huonosti, siinä alla voi moni muukin huonosti.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuohan on päivänselvä juttu. Ei kukaan täyspäinen hankkiudu niihin pikkupomon paikkoihin.

Aika karun tuomion pistit nyt, mutta ihan kuinka vain. Voihan sitä järkensä monella tavalla menettää ja monestakin syystä.

Ehkä joku voi tykätä haasteista ja on kunnianhimoinen, mutta toteaa sitten, että kyseenomainen työnkuva ottaa enemmän kuin antaa. Jonkunhan nuokin tehtävät on pakko hoitaa.

• Anonyymi

Ihanaa, että sinä olet pahantahtoinen.

• Anonyymi

Nopee....

Hyväntahtoisuus?

Lapasmaisuus, miellyttämisen tarve, sopeutumattomuus, muutoksen hyväksyminen? Omat rajat hukassa?

Mitä tarvitaan selviämiseen ja hyvään elämään?

xLiner

• Anonyymi

Moni asia on hanurista. Silti voi etsiä sen hyvän siivun siitä. Kaikki muuttuu, vanhat rutiinit täytyy hylätä.

Vastuu omista tuntemuksista 🤭, kyllä vain! Miksi tuntuu miltäkin? Onko se edes todellista?

Se on pakko sopeutua. Ajattele toisin, kouluttaudu muualle, ihan mikä itselle on paras. Aina voi. Mutta aina täytyy myös luopua. En usko että koskaan voi saada kaikkea.

Prosessointikin on ok 😄 Jokaisella ottaa oma aikansa.

xLiner

• Eniten noi rsjoists kiinni pitäminen ns. "hyvän sään aikana". Venyä voi välillä, mutta ilmoittaa jo kättelyssä, että tämä on tilapäistä.

Just näinä kovina aikoina mitataan rajoja.

• Anonyymi kirjoitti:

Moni asia on hanurista. Silti voi etsiä sen hyvän siivun siitä. Kaikki muuttuu, vanhat rutiinit täytyy hylätä.

Vastuu omista tuntemuksista 🤭, kyllä vain! Miksi tuntuu miltäkin? Onko se edes todellista?

Se on pakko sopeutua. Ajattele toisin, kouluttaudu muualle, ihan mikä itselle on paras. Aina voi. Mutta aina täytyy myös luopua. En usko että koskaan voi saada kaikkea.

Prosessointikin on ok 😄 Jokaisella ottaa oma aikansa.

xLiner

Siis voi sitä koettaa karata sitä hyväntahtoisuuttaan muihin hommiin, kaveripiireihin, ihmissuhteisiin, mutta samat ongelmat seuraa ehkä erilaisina, jos itse ei pidä rajoistaan huolta.

Erakoituminen ehkä auttaa...

• Anonyymi

Hei, ei se välttämättä työntekijä, joka itsensä loppuun ajaa, vaan verorahoja ei ole vanhustenhoitoon. Työn tuottavuutta yritetään parantaa nopettamalla työn tekemistä, mutta ei se onnistu, vaan osa työstä jää tekemättä.

Ja oli niin, että naiset hakeituvat naisvaltaisille aloille töihin, ovat miestä useammin epäitsekkäitä vaatimaan etujaan ja palkkaa.

Palvelualoilla työtä ei voi tehdä työtään nopeammin: lapsia ei voi opettaa nopeammin, lapsia ja vanhuksia ei voi hoitaa nopeammin, sairaita ei voi hoitaa nopeammin.

On ymmärrettävä, että osa asioista hoidetaan verorahoilla, tai sitten käy monille huonosti.

• No kyllä jotkut vaan ajaa...

Työntekijän pitäis vaan itse hoitaa työt miten pystyy, mutta ei venyttää itseään ihan poikki.

Jos hommis jää tfkemättä, ilmoittaa niistä pomolle ja hänen ditten pitäisi raportoids ylöspäin, ettei tällä henkilömäärällä saads hoidettua tätä ja tätä määrää...

Jotkut asiakkaat teetättää enrmpi työtä kuin toiset vielä. Ja on välimatkat, tauot ja muut haasteet.

Nykyäänkin puhutaan palkoista, mutta ei palkkaa lisäämällä rajallisuutta muuteta. Mitä järkrä on gienata vähän fnemmän, jos työn jälkeen on ihsn p.skana työmäärästä?

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No kyllä jotkut vaan ajaa...

Työntekijän pitäis vaan itse hoitaa työt miten pystyy, mutta ei venyttää itseään ihan poikki.

Jos hommis jää tfkemättä, ilmoittaa niistä pomolle ja hänen ditten pitäisi raportoids ylöspäin, ettei tällä henkilömäärällä saads hoidettua tätä ja tätä määrää...

Jotkut asiakkaat teetättää enrmpi työtä kuin toiset vielä. Ja on välimatkat, tauot ja muut haasteet.

Nykyäänkin puhutaan palkoista, mutta ei palkkaa lisäämällä rajallisuutta muuteta. Mitä järkrä on gienata vähän fnemmän, jos työn jälkeen on ihsn p.skana työmäärästä?

No mutta näinhän se on.

En vaan toimi niin, että raportoimalla johdolle rahaa tai aikaa järjestyisi lisää, kun ne jotenkin sovittu kuntien palveluhankinnoissa paljonko pitäisi muksuja ja vanhuksia hoitaa sillä maksetulla palkkiolla.

• Anonyymi kirjoitti:

No mutta näinhän se on.

En vaan toimi niin, että raportoimalla johdolle rahaa tai aikaa järjestyisi lisää, kun ne jotenkin sovittu kuntien palveluhankinnoissa paljonko pitäisi muksuja ja vanhuksia hoitaa sillä maksetulla palkkiolla.

No pitkään onkin juuri venytetty väkisin jotenkin hommia, kun pitäisi vaan nytkytellä niskoja.

Itsekin töissä pitänyt sanoa useasti, että voitehan suunnitella sitä ja tätä, mutta eri juttu on saatteko sen? Välllä onnidtuu, välillä ei.

Laadusts pitää tinkiä, jos resursseja ei ole tarpeeksi.

• Anonyymi

Luin tuossa eräästä kyselytutkimuksesta.
      Lomakkeita n. 1100, palautuksia alle 300 ja koski hoitajia.
      Kun voisi vaikuttaa ja ottaa kantaa tutkimuksen myötä, miksei oteta?
      Kuitenkin tuollaisia kyseilytä tuetaan valtion varoin ja niiden perusteella tehdään hankesuunnitelmia.
      Joten omasta navasta nöyhtä pois ja osallistumaan.
      Kehityskeskusteluissa nyhveröidään, jos pelätään työpaikan menetystä.
      Vilma

• Minä tiedän, että kyselyitä tulee joka tuutista ja vaikks vastaat mitä mihinkin, se ei vsikuta positiiivisesti mihinkään...iskee inflaatio.

Mutta sinnikkäästi vaan pitäis vastailla.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Minä tiedän, että kyselyitä tulee joka tuutista ja vaikks vastaat mitä mihinkin, se ei vsikuta positiiivisesti mihinkään...iskee inflaatio.

Mutta sinnikkäästi vaan pitäis vastailla.

No. Kannustan vastaamaan.
        Se on yksi vaikuttamiskanava.
        Olen pyrkinyt aktiivisuuteen itse, jos jokin mättää.
        Vilma
        Rohkaisen siis!
        Ja jaksamista (mihin sanontaan olen perin juurin kyllästynyt).

• Anonyymi kirjoitti:

No. Kannustan vastaamaan.
        Se on yksi vaikuttamiskanava.
        Olen pyrkinyt aktiivisuuteen itse, jos jokin mättää.
        Vilma
        Rohkaisen siis!
        Ja jaksamista (mihin sanontaan olen perin juurin kyllästynyt).

No itse olen jo päässyt iät ajat sitten liiallisesta "kiltteydestä" eroon. Osaan sanoa, jos joku ei mene minusta oikein.

Vastaan kyselyihin ja sanon ilman kyselyitäkin suoraan epäkohdista. Niin töissä kuin muuallakin. Ja mulle saa itsellekin pamautttaa kaiken suoraan, ei tarvitse kierrellä, mutta en myöskään ala katselee jalkaterien ja nenänpään asennosta, mättääkö joku jotain. Jos ei osaa sanoa, sit saa kihistä itsekseen..

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No itse olen jo päässyt iät ajat sitten liiallisesta "kiltteydestä" eroon. Osaan sanoa, jos joku ei mene minusta oikein.

Vastaan kyselyihin ja sanon ilman kyselyitäkin suoraan epäkohdista. Niin töissä kuin muuallakin. Ja mulle saa itsellekin pamautttaa kaiken suoraan, ei tarvitse kierrellä, mutta en myöskään ala katselee jalkaterien ja nenänpään asennosta, mättääkö joku jotain. Jos ei osaa sanoa, sit saa kihistä itsekseen..

15:19
        Tuosta tyylistä tykkään.
        Vilma

• Anonyymi kirjoitti:

15:19
        Tuosta tyylistä tykkään.
        Vilma

Samoin...

• Anonyymi

;iy' erpa pm åpöootolpööa eöo lamsamedistakaööa tao tasavaööam ptrsidentillä ja työttömälläkin?

Kumpikinlusmuilee valtion rahoilla, ainoa konkreettinen ero on ettäpliitikko valehtelee, työtön ei valehtele.

• Jee. Oletpa sinä tietäväinen.

• Anonyymi

oho tuli koodikieltä: siis ainoa konkreettinen ero kansanedustajan ja työttömän välillä on että kansanedustaja valehtelee aina,valtion rahoilla lusmuilijoita kumpikikin ryhmä

• Parempi kokeilla kumpaakin hommaa, niin tietää paremmin mitä arvostelee.

• Anonyymi
      UUSI

No hmm niin. Joo ja ei. Rahaa on tosiaan rajallisesti kuten työntekijöitäkin ja töitä paljon, vaikea kuvio. Ainoa miten asiaan yleisesti voi vaikuttaa, miten voi johtaa, on saada tarvittavat työt tehtyä ja samalla pitää henkilöstön työhyvinvoinnista huolta. Muuten on vaarana, että käy niin kuten sadoissa työpaikoissa; ihmiset uupuvat, jäävät pitkille sairaslomille tai "äänestävät" jaloillaan etsien uuden työn. Tai vaihtavat kokonaan ammattia.

Esimerkiksi juuri hoitajille harvemmin edes saadaan sijaista, vaikka haluttaisiin. Jos taas jonkunlainen sijainen saadaan, hän ei välttämättä ole töistä ymmärrettävästi heti ajantasalla. Vaikka olisi kotihoidon työpaikoista ajantasalla, niin voi olla kielivaikeuksia ym. Tämä on erittäin suuri ongelma itseasiassa. Kuinka paljon kotihoidossa jaetaan väärin lääkkeitä... tai sairaaloissakin. On meinaan karmea luku.

Asiantuntijatyö ei tuo kaikille päällimmäisenä mieleen kiirettä, stressiä, uupumusta ym. Mutta tosiasiassa nykyajan asiantuntijatyössä vaaditaan aivan liikaa esimerkiksi erilaisten järjestelmien (jotka vaihtuvat kokoajan) perinpohjaista osaamista varsinaisen substanssiosaamisen rinnalla. Koska rahat ovat tiukalla, työntekijöistä yritetään puristaa irti enemmän kuin mahdollista (kuin max 2-3 vuotta). Tästä seuraa sama kuin edellä "ihmiset uupuvat, jäävät pitkille sairaslomille tai "äänestävät" jaloillaan etsien uuden työn. Tai vaihtavat kokonaan ammattia. "

- Sheena

• UUSI

No esitin tietyn luonteenpiirteen työn kautta, ei niinkään ollut tarkoitus työstä varsinaisesti puhua edes...

Mutta kyllä kato käy työpsikoills ja osaavat lähtee muualle. Kunnat joutuu ostamaan ostopslveluina ytityksilyä hoito/hoivapslveluja, kun kunnalle ei kukaan halua jäädä töihin.

Ehkä jotkut sloituksessa mainitut hyväntahtoiset, jotka koettaa repiä itsendä piippuun mahdottomsn edessä? 🤔

Hyväntahtoisuutta vaan halutaan käyttää paljon hyväkseen nykyään. Ihan sama mitä teet, niin ei kannata uskoa enää ihmisiin. Myyt vaikka tavaraa jossain netissä, niin et voi tietää onko toinen huijari vai ei. Mukava taksikuski voi olla raiskari. Tavaran myyjä voi olla huijari. Ihan mitä vaan...

Jokaisen pitäisi pitää itse itsestään huoli. Missään ei pitäisi luottaa toisen harkintakykyyn. Tsi ei sinskaan pahastua siitä, jos joku vedättää tms.

Maailma on kova mesta ja kovenee kokoajan, mitä globaalimpi tästä tulee. 🤔

• Anonyymi
        UUSI
        Disseisback kirjoitti:

No esitin tietyn luonteenpiirteen työn kautta, ei niinkään ollut tarkoitus työstä varsinaisesti puhua edes...

Mutta kyllä kato käy työpsikoills ja osaavat lähtee muualle. Kunnat joutuu ostamaan ostopslveluina ytityksilyä hoito/hoivapslveluja, kun kunnalle ei kukaan halua jäädä töihin.

Ehkä jotkut sloituksessa mainitut hyväntahtoiset, jotka koettaa repiä itsendä piippuun mahdottomsn edessä? 🤔

Hyväntahtoisuutta vaan halutaan käyttää paljon hyväkseen nykyään. Ihan sama mitä teet, niin ei kannata uskoa enää ihmisiin. Myyt vaikka tavaraa jossain netissä, niin et voi tietää onko toinen huijari vai ei. Mukava taksikuski voi olla raiskari. Tavaran myyjä voi olla huijari. Ihan mitä vaan...

Jokaisen pitäisi pitää itse itsestään huoli. Missään ei pitäisi luottaa toisen harkintakykyyn. Tsi ei sinskaan pahastua siitä, jos joku vedättää tms.

”Ihan sama mitä teet, niin ei kannata uskoa enää ihmisiin. Myyt vaikka tavaraa jossain netissä, niin et voi tietää onko toinen huijari vai ei. Mukava taksikuski voi olla raiskari. Tavaran myyjä voi olla huijari. Ihan mitä vaan...”

Olet tosiaankin kyynisyyden ruumillistuma.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

”Ihan sama mitä teet, niin ei kannata uskoa enää ihmisiin. Myyt vaikka tavaraa jossain netissä, niin et voi tietää onko toinen huijari vai ei. Mukava taksikuski voi olla raiskari. Tavaran myyjä voi olla huijari. Ihan mitä vaan...”

Olet tosiaankin kyynisyyden ruumillistuma.

Ei se ole kyynisyyttä, että tiedostaa, ettei kaikki ihmiset vaan ajattele muita.
        Nyt myin mm. autoa ja eräs ihminen lupasi sen ostaa, siihen meni pari päivää, että saatiin sovittua aika. Mutta sanoin, että myyn autoa niin pitkään kun kaupat on tehty. Ikinä ei ksnnata vaikka tuollaisisss tapauksissa keskeyttää myyntiä toisen lupauksien perusteella.

Sanoin seuraaville, että jos hälle ei auto menekään, ilmoitan.

Tälleen suojaan ja huolehdin itsestäni. Ei se sen kummempaa kyynisyyttä ole.

• Anonyymi
        UUSI
        Disseisback kirjoitti:

Itseään töissä piippuun vetäviä ihmisiä on aina ollut. Ongelma tuskin silti johtuu pahantahtoisuudesta, vaan riittämättömästä itsetuntemuksesta, omista rajoista tai jostain vastaavasta. Kuka ei haluaisi olla hyvä työssään? Kaikki tuntevat sammakko kattilassa vertauksen. Sitä voi soveltaa tässäkin kuten lähes kaikessa muussa. Kun joka päivä mennään millin verran omien rajojen ulkopuolelle, ei huomaakaan kun ollaan jo kaukana siitä mitä halutaan, pystytään ja voidaan, siitä tulee uupumus.

Jotkut sote tai hyvinvointialueet ovat ymmärtäneet vaihtaa esimerkiksi hoitokodeissa prosessejaan ja käytäntöjään. Työhyvinvointi on tärkein työkalu. Se saa ihmiset viihtymään töissä ja improvisioimaan miten menetellään tiukoissa tilanteissa.

Netissä on huijareita pilvin pimein. Niissä kannattaa luottaa vain tunnettuihin kaupustelijoihin. Itse en myy netissä mitään, se on vaarallista, ei sovi minulle.

Sen sijaan luotettaviin ihmisiin luotan 🤣🤷‍♀️

- Sheena

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itseään töissä piippuun vetäviä ihmisiä on aina ollut. Ongelma tuskin silti johtuu pahantahtoisuudesta, vaan riittämättömästä itsetuntemuksesta, omista rajoista tai jostain vastaavasta. Kuka ei haluaisi olla hyvä työssään? Kaikki tuntevat sammakko kattilassa vertauksen. Sitä voi soveltaa tässäkin kuten lähes kaikessa muussa. Kun joka päivä mennään millin verran omien rajojen ulkopuolelle, ei huomaakaan kun ollaan jo kaukana siitä mitä halutaan, pystytään ja voidaan, siitä tulee uupumus.

Jotkut sote tai hyvinvointialueet ovat ymmärtäneet vaihtaa esimerkiksi hoitokodeissa prosessejaan ja käytäntöjään. Työhyvinvointi on tärkein työkalu. Se saa ihmiset viihtymään töissä ja improvisioimaan miten menetellään tiukoissa tilanteissa.

Netissä on huijareita pilvin pimein. Niissä kannattaa luottaa vain tunnettuihin kaupustelijoihin. Itse en myy netissä mitään, se on vaarallista, ei sovi minulle.

Sen sijaan luotettaviin ihmisiin luotan 🤣🤷‍♀️

- Sheena

No aloituksen otsikon hslusisin vaihtaa ja monta muutakin sanoitusta siitä, että asia täsmentyisi, mutta täällä se ei ole mahdollista.

Maailma vaan on muuttunut niin paljon jo 10-20;ssä vuodessa niin paljon, ettei sellaiseen pienen piirin tuttuun ja turvalliseen meininkiin kannata nojata, jos meinaa selvitä.

Voi sitä tosiaan pitää piirit pienenä, mutta itse olen oppinut jo, että maailmanmeno tulee läpi väkisin. Ennemmin tai myöhemmin...

• Anonyymi
        UUSI
        Disseisback kirjoitti:

No aloituksen otsikon hslusisin vaihtaa ja monta muutakin sanoitusta siitä, että asia täsmentyisi, mutta täällä se ei ole mahdollista.

Maailma vaan on muuttunut niin paljon jo 10-20;ssä vuodessa niin paljon, ettei sellaiseen pienen piirin tuttuun ja turvalliseen meininkiin kannata nojata, jos meinaa selvitä.

Voi sitä tosiaan pitää piirit pienenä, mutta itse olen oppinut jo, että maailmanmeno tulee läpi väkisin. Ennemmin tai myöhemmin...

Ennen oli paljon nuoria hoitajia ja vähän hoitoa tarvitsevia vanhuksia.

Nyt halutaan työn tehostamista, että työ hoidettaisiin vähemmällä hoitajamäärällä.

Ei se inhimillinen hoito oikein siten toteudu. Kyllä yhteisesti kerättyjä verorahoja pitäisi käyttää edelleenkin ihmisiin.

Hulluinta on vuotaa rahaa ulkomaisten yrittäjien tuottoja kasvattamaan.

• UUSI

Kylläpä sä olet kyyninen.

On justiinsa noin, että hyväntahtoisia käytetään hyväksi. Ja hyväksikäyttäjät ovat juurikin niitä jotka ajattelevat samalta kantilta kuin sinä.

Sinä syytät hyväntahtoisia hyväntahtoisuudestaan. Siitä että ovat hyviä.
      Että omaa syytä kun eivät pidä puoliaan.

Sä et selvästikään osaa ajatella asiaa laaja-alaisemmin.
      Ensinnäkin oletuksenasi on se, että kaikkien tulisi olla kyynikkoja kuten sinä. Eli se, että hyväntahtoiset aiheuttavat pahaa.

Toisekseen katsantosi on suorastaan törkeän tyly ihmisten yksilöllisyyttä kohtaan. Olet tässäkin niin syvästi itseäsi täynnä, ettet havaitse, että on muitakin tapoja kuin sinun tapasi elää ja toimia.

Kolmannekseen sinulta jäänyt tässä asiassa huomioimatta se, että hyväntahtoisuus on osa persoonallisuutta ja sitä ei voi valita että onko sitä vai ei. Siis ihminen joko on tai ei ole. Se riippuu pitkälle siitä kuinka ihmisen omatunto toimii.

Neljännekseen ihminen joka on hyväntahtoinen yleensä ihan itse tiedostaa väärinkäytökset joita joutuu kohtaamaan väärinkäyttäjien taholta. Ja ymmärtää myös sen, ettei voi toimia toisin. Koska se omatunto.

Viidennekseen maailma olisi helvetin tyly paikka jos kaikki olisivat kuin sinä. Hyväntahtoisuutta tarvitaan, jotta olisi myös pehmeyttä tässä kovassa maailmassa.

Minä olen itse hyväntahtoinen. Olisi huomattavasti helpompaa olla sinunkaltainen tyly ja karkea ihminen, joka kyynisesti katsoo maailmaa ulkoistaen syyt. Mutta en ole sinun kaltainen.

Tiedostan, että minua käytetään hyväksi. Tiedostan, että mahdollistan sen.

Minuuteeni kuuluu se, että kuuntelen itseäni ja sitä miltä minusta tuntuu. Omatuntoni on täysin puhdas ja höyhenen kevyt. Kun hyväntahtoisuuteni toteutuu, minun on hyvä olla. Olen rehellinen itselleni ja toimin kuten omatuntoni sanoo.

Se, että tätä ominaisuuttani käytetään hyväksi ei ole minun syytäni. Se kertoo oikeasti vain että hyväksikäyttäjä on häikäilemätön, eikä arvosta minua itsenäni.

Ja sanot, että minun pitäisi pitää puoleni.. jaa, niinhän minä pidänkin. Koko ajan. Itselleni rehellisellä tavalla.

Eli, kun törmään väärinkäyttäjään, sallin hänen käyttää minua hyväkseen. Siinä hän paljastaa oman luonteensa. Jos hänen omimpansa on olla häikäilemätön, niin karsin hänet vain elämästäni pois. Hän ei arvosta minua tälläisenä kuin olen.

Työnantaja sentään maksaa minulle siitä, että käyttää minua hyväkseen. Se on vaihtokauppaa. Minä myyn itseni sellaisena kuin olen työnantajalle ja siitä on työsopimus allekirjoitettuna. Sellainen on diili.

Tälläisenään minun on hyvä olla. Se, on miljoonasti arvokkaampaa kuin se, että
      "pitäisin puoleni" asioissa jotka sinun mielestäsi ovat tärkeitä.
      Se, mitä sinä pidät oikeuksina, eivät ole minulle oikeuksia.

Haluan tulla arvostetuksi ihan minuna itsenäni. Jos sitä en saa, se ei ole minun vikani. Enkä kanna kaunaa siitä. Enkä todellakaan ala kyynistymään sen takia, että niin on helpompaa elää.

• Anonyymi
        UUSI

Tämä kommentti ansaitsee aplodit 👏👏👏 Tässä on asiaa.

Ps. Arvostan sinua siitä ettet kiertele ja kaartele sinne tänne kommenteissasi. Täällä näkee usein tuttujen rekattujen taputtavan toisiaan olalle, mutta sinä uskallat olla eri maata 👍 Sanoin joskus että sinusta saa sellaisen kuvan, että elät niin kuin puhut ja se kuva on vain vahvistunut ajan mittaan.

Kaikkea hyvää elämääsi.

• UUSI

No ensinnäkin otsikko on aika provo. Täällä alkaa olla spämmättynä niin paljon kaikkea, että pakkokin provota.

"On justiinsa noin, että hyväntahtoisia käytetään hyväksi. Ja hyväksikäyttäjät ovat juurikin niitä jotka ajattelevat samalta kantilta kuin sinä."

Hyväksikäyttäjänä voi olla kuka vaan. Vaikka hyväntahtoinen itse. Ihmiset kun eivät ikinä tule tiedostamaan toisen elämää, selittipä tämä toinen asian kuinka rautalangasta. Siksi on vaikka keksitty sana ei. Ja maailmasta tulisi helpompi paikka, kun ihmiset itse osaisi sanoa ei-sanan toiselle ja toinen ymmärtäisi sen, eikä kyseenalaistaisi sitä.

"Sinä syytät hyväntahtoisia hyväntahtoisuudestaan. Siitä että ovat hyviä.
        Että omaa syytä kun eivät pidä puoliaan."

Minusta sellaiset ihmiset, jotka sysäävät vastuun kohtelusta itseään kohtaan muille, ovat oikeastaan pirun epäreiluja. Ei voi tietää, kuka ihminen osaa ottaa vastuun ja huomauttaa heti epäkohdasta ja milloin taas tilanne menee yli ja onkin hyväksikäyttäjä. Jokaisen pitäisi tietää toisesta kaikki mahdollinen ja elää kuten hän, että osaisi ottaa vastuu sitten hyvätahtoisen mahdollisista tunteista kohtelussaan.

"Sä et selvästikään osaa ajatella asiaa laaja-alaisemmin.
        Ensinnäkin oletuksenasi on se, että kaikkien tulisi olla kyynikkoja kuten sinä. Eli se, että hyväntahtoiset aiheuttavat pahaa."

Ensinnäkin minä tiedän montakin hyväntahtoista ihmistä, jotka osaavat kuitenkin pitää itse rajoistaan kiinni, eivätkä he ole minusta kyynikkoja. Osaavat aivan kohteliaasti ja korrektisti ilmoittaa, että nyt riittää, ei enää tms. Palstalta esimerkkinä vaikka Xena ja Aletheijas. Eivät ole minusta kyynikkoja. Minä voin ollakin ja en taatusti osaa olla korrekti. Mutta ihailrn heidän suoraselkäisyyttä ja tapaa pitää omista rajoista kiinni, kuitenkaan olematta tökerö.

"Toisekseen katsantosi on suorastaan törkeän tyly ihmisten yksilöllisyyttä kohtaan. Olet tässäkin niin syvästi itseäsi täynnä, ettet havaitse, että on muitakin tapoja kuin sinun tapasi elää ja toimia."

Minusta ammut viestintuojaa. Esitän asian, mistä keskustella, en ainoaa tapaa elää tai sano mitrn mikäkin pitäisi tehdä. Ehkä edellisessä virkkeessäni sanoin kaksi esimerkkikirjoittajaa nyt.

"Kolmannekseen sinulta jäänyt tässä asiassa huomioimatta se, että hyväntahtoisuus on osa persoonallisuutta ja sitä ei voi valita että onko sitä vai ei. Siis ihminen joko on tai ei ole. Se riippuu pitkälle siitä kuinka ihmisen omatunto toimii."

Kaikkea ei voi kokonsisvaltaisesti aloituksessa muistaa/huomioida. Tai en minä ainakaan pysty. Ja ajattelen, että aloitus versoo kaikrnlaisia kulmia itsestään ja nythän sinä tuot yhden esiin.
        Kyllä se voi olla ja usein onkin osa persoonsllisuutta, mutta minusta käyttäytyminen muutkin huomioonottaen kuuluu kaikille aikuisille persoonallisuuksille. Js aikuinrn ottaa itse itsestään vastuun.

"Neljännekseen ihminen joka on hyväntahtoinen yleensä ihan itse tiedostaa väärinkäytökset joita joutuu kohtaamaan väärinkäyttäjien taholta. Ja ymmärtää myös sen, ettei voi toimia toisin. Koska se omatunto."

Tämä on yksi hyvä kohta miettiä kysymyksellä miksi antaa käydä niin, että tulee hyväksikäytetyksi? Eikös niin, että tietyt rajat on helpompia pitää selkeinä? Vai harrastaisitko seksiä tyypin kanssa, joka suurinpiirtein itkee, että ei sitä saa muutenkaan? Tai onko pakko juoda kännit, jos toinen kaataa vaan lisää lasiin?
        Jokainenhan on näiden asioiden kohdalla erilainen.

"Viidennekseen maailma olisi helvetin tyly paikka jos kaikki olisivat kuin sinä. Hyväntahtoisuutta tarvitaan, jotta olisi myös pehmeyttä tässä kovassa maailmassa."

Toi otsikko piirtää sulle liikaa silmiin, mutta jos kehun Xenaa ja Aletheijasta hyviksi esimerkeiksi, miten osata pitää puoliaan ja "omaa tonttia puhtaana", niin ei heidänlaiset tekisi tosiaankaan maailmasta kyynisempää ja kylmempää, vaan lämpimän mutta selkeämmän ja paremman paikan elää, olitpa minkälainen persoona vain.

Tuossa kommentissasi tulikin sopivasti tuollainen katkoviivoitus, niin vastailen loppuihin myöhemmin. Lähden käymään siskon kanssa maalla, kun on mahdollisuus. Siskosta tämä aloituskin lähti. Hänelle työ on kaikki kaikessa. Hän elää siinä liikaa, mutta on nyt aivan poikki. Saikulla.

Mutta palataan...

• Anonyymi
        UUSI

Mikset arvosta itseäsi?

Miksi haluat tulla arvostetuksi, etkä OLLA sitä, ihan omana itsenäsi??

• UUSI

Toinen vastaus...

"Minä olen itse hyväntahtoinen. Olisi huomattavasti helpompaa olla sinunkaltainen tyly ja karkea ihminen, joka kyynisesti katsoo maailmaa ulkoistaen syyt. Mutta en ole sinun kaltainen."

Ei tarvitse ollakaan. Mutta hyvä tietää olevansa tyly ja karkea jonkun mielestä. Harvoin tuota on tullut kuultua.

"Tiedostan, että minua käytetään hyväksi. Tiedostan, että mahdollistan sen."

Samaa sanoi minun siskokin tuossa reissulla. Hirveesti en kerennyt miyään väliin tuumsillakaan, kun sielyä tuli kyllä kaikki....tai luulisin. Hän vielä tuumi, että mikä kumma on, että on "syyllinen" olo olla uupumuksen takia saikulla. Ja sanoi senkin, että toisaalta pakko, tai kohta alkaa kiukuta asiakkaillekin pahaa oloaan.

"
        Minuuteeni kuuluu se, että kuuntelen itseäni ja sitä miltä minusta tuntuu. Omatuntoni on täysin puhdas ja höyhenen kevyt. Kun hyväntahtoisuuteni toteutuu, minun on hyvä olla. Olen rehellinen itselleni ja toimin kuten omatuntoni sanoo.

Se, että tätä ominaisuuttani käytetään hyväksi ei ole minun syytäni. Se kertoo oikeasti vain että hyväksikäyttäjä on häikäilemätön, eikä arvosta minua itsenäni.

Ja sanot, että minun pitäisi pitää puoleni.. jaa, niinhän minä pidänkin. Koko ajan. Itselleni rehellisellä tavalla."

No nyt käsitän purkauksesi... mutta tämä aloitus poiki siskoni työuupumuksesta. Minä luulin, että me käytiin asia jo läpi. Mutta ilmeisesti ei sittenkään?? 🤔
        Toisaalta yhteneväisyyttä on... mutta minusta tämä aihe onkin arka monellatapaa ja myös tässä ajassa koskee paljon sellaisia hyväntahtoisia, jotka eivät säästele itseään. 🤔

Olisi pitänyt aamusta lukea koko sinun vastaus, koska tämä olikin "ehkä" väärinkäsitys...🤔

Toisaalta ihan avartavaa...

Mutta jokainen elää tavallaan. Itse koetan etsiä sellaista tapaa pitää itsestä, omasta elämästä huolta, että pystyn sanomaan läheiselleni, työkavereille, kavereille, ystäville suoraan ja mukavasti asiat suoraan heti kun vain mahdollista.

• UUSI
        Disseisback kirjoitti:

No ensinnäkin otsikko on aika provo. Täällä alkaa olla spämmättynä niin paljon kaikkea, että pakkokin provota.

"On justiinsa noin, että hyväntahtoisia käytetään hyväksi. Ja hyväksikäyttäjät ovat juurikin niitä jotka ajattelevat samalta kantilta kuin sinä."

Hyväksikäyttäjänä voi olla kuka vaan. Vaikka hyväntahtoinen itse. Ihmiset kun eivät ikinä tule tiedostamaan toisen elämää, selittipä tämä toinen asian kuinka rautalangasta. Siksi on vaikka keksitty sana ei. Ja maailmasta tulisi helpompi paikka, kun ihmiset itse osaisi sanoa ei-sanan toiselle ja toinen ymmärtäisi sen, eikä kyseenalaistaisi sitä.

Minusta sellaiset ihmiset, jotka sysäävät vastuun kohtelusta itseään kohtaan muille, ovat oikeastaan pirun epäreiluja. Ei voi tietää, kuka ihminen osaa ottaa vastuun ja huomauttaa heti epäkohdasta ja milloin taas tilanne menee yli ja onkin hyväksikäyttäjä. Jokaisen pitäisi tietää toisesta kaikki mahdollinen ja elää kuten hän, että osaisi ottaa vastuu sitten hyvätahtoisen mahdollisista tunteista kohtelussaan.

Ensinnäkin oletuksenasi on se, että kaikkien tulisi olla kyynikkoja kuten sinä. Eli se, että hyväntahtoiset aiheuttavat pahaa."

Ensinnäkin minä tiedän montakin hyväntahtoista ihmistä, jotka osaavat kuitenkin pitää itse rajoistaan kiinni, eivätkä he ole minusta kyynikkoja. Osaavat aivan kohteliaasti ja korrektisti ilmoittaa, että nyt riittää, ei enää tms. Palstalta esimerkkinä vaikka Xena ja Aletheijas. Eivät ole minusta kyynikkoja. Minä voin ollakin ja en taatusti osaa olla korrekti. Mutta ihailrn heidän suoraselkäisyyttä ja tapaa pitää omista rajoista kiinni, kuitenkaan olematta tökerö.

"Toisekseen katsantosi on suorastaan törkeän tyly ihmisten yksilöllisyyttä kohtaan. Olet tässäkin niin syvästi itseäsi täynnä, ettet havaitse, että on muitakin tapoja kuin sinun tapasi elää ja toimia."

Minusta ammut viestintuojaa. Esitän asian, mistä keskustella, en ainoaa tapaa elää tai sano mitrn mikäkin pitäisi tehdä. Ehkä edellisessä virkkeessäni sanoin kaksi esimerkkikirjoittajaa nyt.

"Kolmannekseen sinulta jäänyt tässä asiassa huomioimatta se, että hyväntahtoisuus on osa persoonallisuutta ja sitä ei voi valita että onko sitä vai ei. Siis ihminen joko on tai ei ole. Se riippuu pitkälle siitä kuinka ihmisen omatunto toimii."

Kaikkea ei voi kokonsisvaltaisesti aloituksessa muistaa/huomioida. Tai en minä ainakaan pysty. Ja ajattelen, että aloitus versoo kaikrnlaisia kulmia itsestään ja nythän sinä tuot yhden esiin.
        Kyllä se voi olla ja usein onkin osa persoonsllisuutta, mutta minusta käyttäytyminen muutkin huomioonottaen kuuluu kaikille aikuisille persoonallisuuksille. Js aikuinrn ottaa itse itsestään vastuun.

"Neljännekseen ihminen joka on hyväntahtoinen yleensä ihan itse tiedostaa väärinkäytökset joita joutuu kohtaamaan väärinkäyttäjien taholta. Ja ymmärtää myös sen, ettei voi toimia toisin. Koska se omatunto."

Tämä on yksi hyvä kohta miettiä kysymyksellä miksi antaa käydä niin, että tulee hyväksikäytetyksi? Eikös niin, että tietyt rajat on helpompia pitää selkeinä? Vai harrastaisitko seksiä tyypin kanssa, joka suurinpiirtein itkee, että ei sitä saa muutenkaan? Tai onko pakko juoda kännit, jos toinen kaataa vaan lisää lasiin?

"Viidennekseen maailma olisi helvetin tyly paikka jos kaikki olisivat kuin sinä. Hyväntahtoisuutta tarvitaan, jotta olisi myös pehmeyttä tässä kovassa maailmassa."

Toi otsikko piirtää sulle liikaa silmiin, mutta jos kehun Xenaa ja Aletheijasta hyviksi esimerkeiksi, miten osata pitää puoliaan ja "omaa tonttia puhtaana", niin ei heidänlaiset tekisi tosiaankaan maailmasta kyynisempää ja kylmempää, vaan lämpimän mutta selkeämmän ja paremman paikan elää, olitpa minkälainen persoona vain.

Tuossa kommentissasi tulikin sopivasti tuollainen katkoviivoitus, niin vastailen loppuihin myöhemmin. Lähden käymään siskon kanssa maalla, kun on mahdollisuus. Siskosta tämä aloituskin lähti. Hänelle työ on kaikki kaikessa. Hän elää siinä liikaa, mutta on nyt aivan poikki. Saikulla.

Mutta palataan...

Juu.. palaan myös pikapuoliin..

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mikset arvosta itseäsi?

Miksi haluat tulla arvostetuksi, etkä OLLA sitä, ihan omana itsenäsi??

Höh.. irroitit asian yhteydestä.
        Minä arvostan itseäni,tykkään itsestäni tälläisenä ja olen onnellinen.

Elämä on valintoja ja yksi tietoisista valinnoistani on matala oman arvon tunto.

Se ei tarkoita ettenkö arvostaisi itseäni. Näen kuitenkin etten jaksa nostaa itseäni tapetille ja käyttää kyynärpäätaktiikoita. En kaipaa sellaista.

Minä vaan olen tälläinen. Itseni arvostus ei oikeastaan ole prioriteetti minulle. Olen tyytyväinen kun minun on hyvä olla. Se riittää. En tarvitse mitään muuta, kuin puhtaan omatunnon ollakseni onnellinen.

Ja tosiaan.. en kai arvosta itseäni samoin kuin moni muu. Oikeastaan minua ällöttää ihmiset joilla on korostunut omanarvontunne. He yleensä pitävät oikeutenaan valittaa muille .. nooh.. kaikesta. Ärsyyntyvät pikkuasioista ja puuttuvat muiden tekemisiin ja olemisiin.

Mielestäni suurin osa ihmisistä on ihan turhia. Kuten olen myös minä itse. Turhake jolla ei ole mitään virkaa.

Entä sitten?

• UUSI
        Disseisback kirjoitti:

Mutta palataan...

Ensimmäiseen vastaukseesi;

Tunnistin kyllä lievästi provokatiivisen aloituksen. Ja osasin rivien välistä myös tulkita, että kyse oli sisarestasi.

Huomaat että myös minä olin lievästi provokatiivinen vastauksessani ja vastaukseni kellonaika kertonee myös omaa kieltään.

Mutta seison jokaisen sanan takana.

Joten..

Minä osaan sanoa ei. Se ei ole vaikeaa, mutta käytän sitä harvoin. Vain kun oikeasti tarvitsee kieltäytyä. Tosin en yhdistäisi sitä hyväntahtoisuuteen. Omien rajojen kunnioittaminen ja hyväntahtoisuus ei ole ristiriidassa keskenään.

"Minusta sellaiset ihmiset, jotka sysäävät vastuun kohtelusta itseään kohtaan muille, ovat oikeastaan pirun epäreiluja."

Niin.. näkökanta tuokin. Itse en sysää vastuuta toiselle vaan ennemminkin näen, että annan toiselle vapauden toteuttaa ominta itseään minun kohtelussani. En ehdollista toisen käytöstä minua kohtaan.

Enkä minä tehnyt mitään henkilöhyökkäystä sinua kohtaan, kun pidän katsantokantaasi tylynä. En ammu viestintuojaa vaan toin keskusteluun oman näkökantani aiheeseen josta avasit keskustelun.

Tuo, että aikuinen ottaa itse itsestään vastuun .. ei monikaan osaa sitä. Ei ainakaan tarkoittamallasi tavalla. Noin niin kuin mielestäni. Mutta tuon vastuun ottamisen itsestään voi nähdä niin monella tapaa.
        Nähdäkseni sinä osaat ottaa vastuun itsestäsi oman näkemyksesi mukaisesti, mutta et halua/osaa nähdä sitä miten minä asian näen .. ja näkemykseni vastuunkannosta itsestä poikkeaa sinun näkemyksestäsi.

Ai miksi annan ihmisten käyttää minua hyväkseen? Niin .. minä en ehdollista tilanteita tai ihmisiä omanarvontunteeni alaiseksi. Annan kaikille mahdollisuuden toteuttaa minun suhteeni ihan sitä ominta itseään. Ja kun joku osoittautuu jatkuvasti minulle epämieluisaksi, pistän hanat kiinni ja ilmoitan että tässä menee minun rajani. Simppeliä.
        Ja tämä piirteeni on ihan niin ominta itseäni.

Ja mitä sisareesi tulee, en tunne häntä.. mutta ongelmansa on jotakin ihan muuta kuin hyväntahtoisuus. Jos karkea arvio täytyisi heittää, niin ongelman ydin on elämän puute. Epätasapaino elämässä. Jos työ on koko elämä, niin mielestäni vika löytyy elämän sisällöttömyydestä.

Minua on käytetty hyväksi työelämässä hyvin paljon. Törkeästi ja tietoisesti.
        Minulla tosin on sellainen mielenvika, että minä tykkään tehdä töitä. En silti uhraisi vapaa-aikaani enää työlle.

Ihmisillä on tarve tuntea itsensä merkityksellisiksi ja tarpeellisiksi. Monelle tämän sisällön tuottaa työ.

• UUSI
        Disseisback kirjoitti:

Toinen vastaus...

"Minä olen itse hyväntahtoinen. Olisi huomattavasti helpompaa olla sinunkaltainen tyly ja karkea ihminen, joka kyynisesti katsoo maailmaa ulkoistaen syyt. Mutta en ole sinun kaltainen."

Ei tarvitse ollakaan. Mutta hyvä tietää olevansa tyly ja karkea jonkun mielestä. Harvoin tuota on tullut kuultua.

"Tiedostan, että minua käytetään hyväksi. Tiedostan, että mahdollistan sen."

Samaa sanoi minun siskokin tuossa reissulla. Hirveesti en kerennyt miyään väliin tuumsillakaan, kun sielyä tuli kyllä kaikki....tai luulisin. Hän vielä tuumi, että mikä kumma on, että on "syyllinen" olo olla uupumuksen takia saikulla. Ja sanoi senkin, että toisaalta pakko, tai kohta alkaa kiukuta asiakkaillekin pahaa oloaan.

"

Ja sanot, että minun pitäisi pitää puoleni.. jaa, niinhän minä pidänkin. Koko ajan. Itselleni rehellisellä tavalla."

No nyt käsitän purkauksesi... mutta tämä aloitus poiki siskoni työuupumuksesta. Minä luulin, että me käytiin asia jo läpi. Mutta ilmeisesti ei sittenkään?? 🤔
        Toisaalta yhteneväisyyttä on... mutta minusta tämä aihe onkin arka monellatapaa ja myös tässä ajassa koskee paljon sellaisia hyväntahtoisia, jotka eivät säästele itseään. 🤔

Olisi pitänyt aamusta lukea koko sinun vastaus, koska tämä olikin "ehkä" väärinkäsitys...🤔

Toisaalta ihan avartavaa...

Mutta jokainen elää tavallaan. Itse koetan etsiä sellaista tapaa pitää itsestä, omasta elämästä huolta, että pystyn sanomaan läheiselleni, työkavereille, kavereille, ystäville suoraan ja mukavasti asiat suoraan heti kun vain mahdollista.

No.. sinä olet sinä ja sillä hyvä. Minä olen minä, niin hyvine kuin huonoine puolineni.

Olen sinulle sanonut monasti että minä olen mahdollistaja. Ehkä ihan pahimmasta päästä.

Mutta kun se mahdollistaminen ei satuta, ahdista tai haittaa minua. Koska osaan vetää rajat.

Exähan on ihan oikea, ehta kusipää ja rakastan sitä piirrettä hänessä. Hän ei feikkaa tai kaunistele tuota puoltaan. Rehellinen kusipää.

Mahdollistin suhteemme. Kun sain hieman apua sinulta ja kohtalolta, vedin rajani. Erosimme. Se opetti minulle, etten ole parisuhdekelpoinen. Eli ollakseni rehellinen itselleni, minun ei pidä päästä eroon liiasta kiltteydestäni tai hyväntahtoisuudestani, vaan niistä ihmisistä jotka haluavat käyttää sitä hyväkseen.

Se on minun rajanvetoni.

En kykene näkemään että minun täytyisi muuttua, en voi vaatia maailmaa ympärilläni muuttumaan. Voin vain rajata elinpiiristäni ihmisiä, jotka eivät ole hyväksi minulle.
        Ja tuota rajausta varten minun pitää antaa ihmisille mahdollisuus näyttää omin itsensä, jotta voin tietää onko joku minulle vahingollinen. Ei sitä ennakolta voi tietää. Kokemuksen kautta, eikä ensimmäisestä hyväksikäytöksestä voi vetää johtopäätöksiä.

Joten sallin itseni hyväksikäytön. Tiettyyn rajaan asti.
        Ymmärräthän että meissä kaikissa on puolemme. Minun yksi suurin heikkous on juurikin liika kiltteys. Mutta samalla se on yksi parhaimpia puoliani.

Tässä kovassa maailmassa on niin paljon iisimpää olla tyly ja karkea. Niin ne muutkin ovat. Pehmeyttä ja kiltteyttä pilkataan ja painetaan alas. Kuten sinäkin.

Ei ole parempaa olla kuin oma aito itsensä. Ja sinussa arvostan juuri tuota. Sä olet sä. Ja hyvä niin. Ennen kaikkea arvostan sitä itsessäni. Ei siksi, että olisin parempi kuin sinä, vaan siksi kun mä vaan olen niin vit*n mä.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No.. sinä olet sinä ja sillä hyvä. Minä olen minä, niin hyvine kuin huonoine puolineni.

Olen sinulle sanonut monasti että minä olen mahdollistaja. Ehkä ihan pahimmasta päästä.

Mutta kun se mahdollistaminen ei satuta, ahdista tai haittaa minua. Koska osaan vetää rajat.

Exähan on ihan oikea, ehta kusipää ja rakastan sitä piirrettä hänessä. Hän ei feikkaa tai kaunistele tuota puoltaan. Rehellinen kusipää.

Mahdollistin suhteemme. Kun sain hieman apua sinulta ja kohtalolta, vedin rajani. Erosimme. Se opetti minulle, etten ole parisuhdekelpoinen. Eli ollakseni rehellinen itselleni, minun ei pidä päästä eroon liiasta kiltteydestäni tai hyväntahtoisuudestani, vaan niistä ihmisistä jotka haluavat käyttää sitä hyväkseen.

Se on minun rajanvetoni.

En kykene näkemään että minun täytyisi muuttua, en voi vaatia maailmaa ympärilläni muuttumaan. Voin vain rajata elinpiiristäni ihmisiä, jotka eivät ole hyväksi minulle.
        Ja tuota rajausta varten minun pitää antaa ihmisille mahdollisuus näyttää omin itsensä, jotta voin tietää onko joku minulle vahingollinen. Ei sitä ennakolta voi tietää. Kokemuksen kautta, eikä ensimmäisestä hyväksikäytöksestä voi vetää johtopäätöksiä.

Joten sallin itseni hyväksikäytön. Tiettyyn rajaan asti.
        Ymmärräthän että meissä kaikissa on puolemme. Minun yksi suurin heikkous on juurikin liika kiltteys. Mutta samalla se on yksi parhaimpia puoliani.

Tässä kovassa maailmassa on niin paljon iisimpää olla tyly ja karkea. Niin ne muutkin ovat. Pehmeyttä ja kiltteyttä pilkataan ja painetaan alas. Kuten sinäkin.

Ei ole parempaa olla kuin oma aito itsensä. Ja sinussa arvostan juuri tuota. Sä olet sä. Ja hyvä niin. Ennen kaikkea arvostan sitä itsessäni. Ei siksi, että olisin parempi kuin sinä, vaan siksi kun mä vaan olen niin vit*n mä.

Okei... hyvä näin. 🙂

• UUSI
        Disseisback kirjoitti:

Okei... hyvä näin. 🙂

Ok. :)

• Anonyymi
      UUSI

Ei nyt sentään kaikki ja kaikkien hyväntahtoisuus. Se, että tekee työnsä tunnollisesti ei ole paha, se on hyvä. Paha on se, että yhteiskunnan markkinatalous unohtaa tyystin työn inhimillistämisen ja vetää sitä täysin valuutan nettoamisen ehdoin. Epäinhimillisesti vaikka.

Politiikkaa sekin. Kumpi on tärkeämpää hyvä työnjälki onnellinen mummo vai päin vittua tehty työ kuollut tai huonosti hoidettu mummo? Raha raha. Joskus tekis mieli sanoa kaikille kaikkialla, että tunkekaa perssilmäönne se vitun raha ja keskittykää oleelliseen, inhimillisyyteen tai tää vitun yhteiskunta leviää teidän kaikkien käsiin. Puupäitä vois vähän ojentaa.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI

Sanoisin että syy maailman ahdinkoon on vääränlaiset epäinhimilliset arvot. Kun ihminen unohtuu markkinoitten jalkoihin jälki on rumaa väistämättä aina. Tämä on helppo tajuta. Ei tää yhteiskunta palvele enää ihmisyyttä, ihmisiä vain joukkoa ahneita paskoja.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoisin että syy maailman ahdinkoon on vääränlaiset epäinhimilliset arvot. Kun ihminen unohtuu markkinoitten jalkoihin jälki on rumaa väistämättä aina. Tämä on helppo tajuta. Ei tää yhteiskunta palvele enää ihmisyyttä, ihmisiä vain joukkoa ahneita paskoja.

Entinen Eivori

Niinpä niin, olen samaa mieltä!

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Entinen Eivori

Samaa mieltä tuosta kaikkineen.

Vaan kun nykyään toimitaan niin, että koitetaan jatkuvasti vaan päästä vähemmällä ja vähemmällä. Niin työntekijöiden on itse sanottava se ei-sana, kun ei muut sitä tee. Niin pitkään kuin venyy ja venyttää, se kelpaa muille. Ja ehkä yksi kuollut mummo riittää muutokseen, tai se selitetään jollain muulla "maton alle".

• Anonyymi
        UUSI
        Disseisback kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta kaikkineen.

Vaan kun nykyään toimitaan niin, että koitetaan jatkuvasti vaan päästä vähemmällä ja vähemmällä. Niin työntekijöiden on itse sanottava se ei-sana, kun ei muut sitä tee. Niin pitkään kuin venyy ja venyttää, se kelpaa muille. Ja ehkä yksi kuollut mummo riittää muutokseen, tai se selitetään jollain muulla "maton alle".

Aikuisen ihmisen on osattava ottaa vastuuta omasta jaksamisestaan.
        Toisilla jaksamista voidaan odottaa 30 - 40 vuotta.
        Jos alkumetreillä uuvutetaan, niin mitä seuraa? Mt-ongelmia.
        Miettikääs. Meitä on noin 5,6 miljoonaa ja pari sataa päättää asioistamme.
        Moniko heistä on hyväntahtoinen.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vilma

Hyväntahtoisia ollaan hyville ihmisille, ei sellaisille jotka luulevat saavansa tehdä mitä tahtovat ja häiriköivät vuosien ajan!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyväntahtoisia ollaan hyville ihmisille, ei sellaisille jotka luulevat saavansa tehdä mitä tahtovat ja häiriköivät vuosien ajan!

Minusta aito hyväntahtoinen ei laskelmoi.
        Mielestäni aidosti hyväntahtoinen tekee asioita pyyteettömästi.
        Olen sitä mieltä myös, että aidolla hyväntahtoisella ihmisellä on korkea ethos.
        Vilma
        Me kyllä helposti huomaamme, jos joku itseään markkinoin vähän samaan malliin, että 'mä on kiva'. Joo jonkun mielestä joo, mutta ei suinkaan välttämättä kaikkien.
        Miten ihminen esiintyy ja mitä oheinen oikeasti on.
        Ei itseään voi muuksi selittää kuin, mitä on.
        Ja teot ovat sanoja paremmat (myös pahemmat).

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta aito hyväntahtoinen ei laskelmoi.
        Mielestäni aidosti hyväntahtoinen tekee asioita pyyteettömästi.
        Olen sitä mieltä myös, että aidolla hyväntahtoisella ihmisellä on korkea ethos.
        Vilma
        Me kyllä helposti huomaamme, jos joku itseään markkinoin vähän samaan malliin, että 'mä on kiva'. Joo jonkun mielestä joo, mutta ei suinkaan välttämättä kaikkien.
        Miten ihminen esiintyy ja mitä oheinen oikeasti on.
        Ei itseään voi muuksi selittää kuin, mitä on.
        Ja teot ovat sanoja paremmat (myös pahemmat).

Oheinen = ihminen

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vilma

MT -ongelmia ei seuraa uuvuttamisesta vaan yhteyksien puuttumisesta ja lopulta yksinäisyydestä.

• Anonyymi
      UUSI

Hyvästi oli funteerattu guppe

• Anonyymi
      UUSI

Tätä se on tämä itsekkäitten maailma. Vähät muista kunhan oma rahapussi pullistuu. Lisää tulosta,viis siitä että heikot / huonompiosaiset ,siinä jyrän alle jää. Tätä on konoomus ja persut. Sielutiedottomuus.🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI

Siinä samalla luonto ja oma hengitys ilma, voiko typerämpää typeryyttä olla!🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä samalla luonto ja oma hengitys ilma, voiko typerämpää typeryyttä olla!🤷‍♀️

Ja kuinka pilvinpimein on näitä itsekkäitä ihmissieluja. Kuin paljon rikkaita ja omaa etua ajattelevia? Se on järkyttävää. Se on todellakin järkyttävää.🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kuinka pilvinpimein on näitä itsekkäitä ihmissieluja. Kuin paljon rikkaita ja omaa etua ajattelevia? Se on järkyttävää. Se on todellakin järkyttävää.🤷‍♀️

Mutta ei huolta. He kyllä tulevat maksamaan jokaisesta hapenpuutteeseen kuolevasta ihmisestä,eläimestä,plankonista. Heille annettiin valta luoda. Mitä he loi? Se vastuu on heidän,ja se vastuu ei ole pieni eikä vähäteltävä.🤷‍♀️

• UUSI

No minusta tämäntyyppiseen järjestelmään meno alkoi, kun mentiin Eu:hun ja demarit Lipposineen meidät sinne muistaakseni vei.

Mutta eiköhän tähän ole suostunut ihan kaikki vähinäänin. Ennen ei ollut juuri vanhusten asuntoja, eikä vanhusten kotihoitoja. Ihmiset hoitivat itse omat läheisensä. Ei ollut iltapäiväkerhoja koululaisille, eikä vammaisille päivätoimintapaikkoja, ei kouluavustajia...

20 vuotta sitten ihmiset "joutuivat" hoitamaan itse enemmän heikompia... nyt painetaan töitä ja maksetaan veroja siitä edestä.

Mutta vsikea sitä krnenkään yksittäisen ihmisen on kollektiiviseen mdnoon millään vaikuttaa, kun ei siihen pienillä liikkeillä Arkadianmäelläkään voida mitään...

• Anonyymi
        UUSI
        Disseisback kirjoitti:

No minusta tämäntyyppiseen järjestelmään meno alkoi, kun mentiin Eu:hun ja demarit Lipposineen meidät sinne muistaakseni vei.

Mutta eiköhän tähän ole suostunut ihan kaikki vähinäänin. Ennen ei ollut juuri vanhusten asuntoja, eikä vanhusten kotihoitoja. Ihmiset hoitivat itse omat läheisensä. Ei ollut iltapäiväkerhoja koululaisille, eikä vammaisille päivätoimintapaikkoja, ei kouluavustajia...

20 vuotta sitten ihmiset "joutuivat" hoitamaan itse enemmän heikompia... nyt painetaan töitä ja maksetaan veroja siitä edestä.

Mutta vsikea sitä krnenkään yksittäisen ihmisen on kollektiiviseen mdnoon millään vaikuttaa, kun ei siihen pienillä liikkeillä Arkadianmäelläkään voida mitään...

Mummo oli kyllä vanhainkodissa jo 90-luvulla.

• Anonyymi
        UUSI
        Disseisback kirjoitti:

Joo ei ollut kun silloin rakastettiin perheenjäseniä. Vanhuksia /lapsia. Ei niitä heitetty yhteiskunnan hoidettaviksi kuin jätesäkkejä. Mutta tämä ahne tuloskeskeisyys unohti inhimillisyyden. Siitä on haiku vaan. Kyllä oikeisto on se joka maan tähän on saattanut. Oikeisto oli itse hitlerkin. 🤷‍♀️

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mummo oli kyllä vanhainkodissa jo 90-luvulla.

Mullakin oli mummot 2000-luvun taitteessa vanhoinkodissa js olihan niitä jo ties milloin, mutta vähemmän kuin nykyään...

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Joo ei ollut kun silloin rakastettiin perheenjäseniä. Vanhuksia /lapsia. Ei niitä heitetty yhteiskunnan hoidettaviksi kuin jätesäkkejä. Mutta tämä ahne tuloskeskeisyys unohti inhimillisyyden. Siitä on haiku vaan. Kyllä oikeisto on se joka maan tähän on saattanut. Oikeisto oli itse hitlerkin. 🤷‍♀️

No täällä toimii demokratia, äänestetään päättämään ne tyypit, jotka halutaan hoitaa asiat.

Jokainen voi silti päättää, miten asiat haluaa hoitaa. Onhan niitä kotihoitotukiakin. Voi mummukka asua samassa osoitteessa. Ja itse tehdä vähempi normaalityötä....

• Anonyymi
        UUSI
        Disseisback kirjoitti:

No täällä toimii demokratia, äänestetään päättämään ne tyypit, jotka halutaan hoitaa asiat.

Jokainen voi silti päättää, miten asiat haluaa hoitaa. Onhan niitä kotihoitotukiakin. Voi mummukka asua samassa osoitteessa. Ja itse tehdä vähempi normaalityötä....

Tiedätkö mitä se' kotihoitotuki 'on? Elääkö sellaisella ja elättääkö elätettävää? Otahan selvää.🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedätkö mitä se' kotihoitotuki 'on? Elääkö sellaisella ja elättääkö elätettävää? Otahan selvää.🤷‍♀️

Ja sitäpaisi jos on pilvinpimein empatiakyvyttömiä rahan ahneita itsekkäitä /vastaan muutama empaattinen sielutietoinen/ niin heidänkö syy on se että heidät ylijyrätään. 🙄🤷‍♀️

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3703
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3554
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2989
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2105
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1759
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1475
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1202
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe