Sähköautokokeilu epäonnistui

Anonyymi-ap

Kunnalle hankitut 12 sähköautoa osoittautuivat huonoksi ideaksi 😱😱😱
Ongelmia oli runsaasti mm. talvikäytössä johon sähköauto ei sovellu 😱😱😱

https://www.is.fi/autot/art-2000011441346.html

Onneksi vetyautot ja vetytankkausasemat ovat tulossa vihdoin myös Suomeen 💗💗💗

236

1776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Niin se löytyy 😊👍


    • Anonyymi

      Ihan hirveitä nuo sähköautot 😱

      • Anonyymi

        Ne ovat tosiaan ihan hirveitä ja syttyvät palamaan 😱


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä 👍😊


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Näin se on 👍


    • Anonyymi

      RYYYYYYSSÄN TROLLITEHTAAN DISSAUSTA ! ! AVAUS JA KAIKKI YLEMMÄT KOMMETIT SAMASTA RYYYYSSÄN TAPPAJA TERRORISTIN TROLLITEHTAASTA ! ! EI MITÄÄN KOMMENTTIA ! !

      • Anonyymi

        Olipas siinä terveen tuntuinen kommentti.


      • Anonyymi

        Mikä meno Eurajoella?


    • Anonyymi

      Vetyauto taitaa olla se paras vaihtoehto Suomen olosuhteisiin 👍😊

      • Anonyymi

        Birminghamin vetybussikokeilu kertoo kaiken vetyautoilusta. Bussit seisovat varikolla, kun vetyä ei riitä autoihin laitteiston tökkimisen vuoksi.


      • Anonyymi

        Toyotan itselataava hybridi on edullisin ja kestävin vaihtoehto kulutus mallista riippuen 3.3-5 l /100 km yli 700.000 km ajaa ilman ongelmia jopa raakassa taxi käytössä ja kaikista pienin arvon alennus. Esim. 4 vuotta vanha Saksalainen laatu auto joka on maksanut uutena 100.000,- on nyt halvempi kuin 50.000,- maksanut Rav 4 . (voi tarkistaa nettiauton hinnastosta)
        Sitten kun se on 30 v. vanhana sen saa vielä myytyä Afrikkaan ja lähi itään taksiksi jonne kaikki toyotat on viety viimeisen 20 v. aikana. (Useita rekka kuormia joka päivä menee laivoissa)
        Ne saisi paljon uudempia 10-15 v ikäisiä eurooppalaisia autoja paljon lähempää samaan hintaan,mutta ne ei halua ongelmia Afrikkaan...Siksi ne ostaa vain Toyotia


        Jos ei uutta halua ostaa niiin muutaman tonnin 20 v. vanhalla toyotalla voi ajaa jokapäiväiset ajot vielä 10 vuoden ajan erittäin pienillä huolto ja korjaus ja aervon alennus kustannuksilla toisin kuin monilla muilla merkeillä joilla ajaminen on pelkkää painajaista 8 käyttövuoden jälkeen...jatkuvien vikojen ja remonttien takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan itselataava hybridi on edullisin ja kestävin vaihtoehto kulutus mallista riippuen 3.3-5 l /100 km yli 700.000 km ajaa ilman ongelmia jopa raakassa taxi käytössä ja kaikista pienin arvon alennus. Esim. 4 vuotta vanha Saksalainen laatu auto joka on maksanut uutena 100.000,- on nyt halvempi kuin 50.000,- maksanut Rav 4 . (voi tarkistaa nettiauton hinnastosta)
        Sitten kun se on 30 v. vanhana sen saa vielä myytyä Afrikkaan ja lähi itään taksiksi jonne kaikki toyotat on viety viimeisen 20 v. aikana. (Useita rekka kuormia joka päivä menee laivoissa)
        Ne saisi paljon uudempia 10-15 v ikäisiä eurooppalaisia autoja paljon lähempää samaan hintaan,mutta ne ei halua ongelmia Afrikkaan...Siksi ne ostaa vain Toyotia


        Jos ei uutta halua ostaa niiin muutaman tonnin 20 v. vanhalla toyotalla voi ajaa jokapäiväiset ajot vielä 10 vuoden ajan erittäin pienillä huolto ja korjaus ja aervon alennus kustannuksilla toisin kuin monilla muilla merkeillä joilla ajaminen on pelkkää painajaista 8 käyttövuoden jälkeen...jatkuvien vikojen ja remonttien takia.

        Ei kukaan tervejärkinen voi inhota itseään niin paljon, että ajaisi tojotalla.
        Onhan se aivan kamala paska ajettavaksi, etenkin Rav4 hybridi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan itselataava hybridi on edullisin ja kestävin vaihtoehto kulutus mallista riippuen 3.3-5 l /100 km yli 700.000 km ajaa ilman ongelmia jopa raakassa taxi käytössä ja kaikista pienin arvon alennus. Esim. 4 vuotta vanha Saksalainen laatu auto joka on maksanut uutena 100.000,- on nyt halvempi kuin 50.000,- maksanut Rav 4 . (voi tarkistaa nettiauton hinnastosta)
        Sitten kun se on 30 v. vanhana sen saa vielä myytyä Afrikkaan ja lähi itään taksiksi jonne kaikki toyotat on viety viimeisen 20 v. aikana. (Useita rekka kuormia joka päivä menee laivoissa)
        Ne saisi paljon uudempia 10-15 v ikäisiä eurooppalaisia autoja paljon lähempää samaan hintaan,mutta ne ei halua ongelmia Afrikkaan...Siksi ne ostaa vain Toyotia


        Jos ei uutta halua ostaa niiin muutaman tonnin 20 v. vanhalla toyotalla voi ajaa jokapäiväiset ajot vielä 10 vuoden ajan erittäin pienillä huolto ja korjaus ja aervon alennus kustannuksilla toisin kuin monilla muilla merkeillä joilla ajaminen on pelkkää painajaista 8 käyttövuoden jälkeen...jatkuvien vikojen ja remonttien takia.

        Ja silti joku vielä kuvittelee että polttomoottoriautot katoaa vuoteen 2035 mennessä, ei katoa koska muualla maailmassa eletään reaalimaailmassa ja joka tippa öljyä poltetaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin, että tankattava sähköautoko olisi parempi, kuin ladattava? Ainakin se on kalliimpi ylläpidettävä polttokennon lyhyen keston ja kalliin vedyn vuoksi. Puhumattakaan siitä, ettei Suomessa voi tankata vetyä.


    • Anonyymi

      Niinhän ne aina epäonnistuvat.

      • Anonyymi

        Näin se on.


    • Anonyymi

      Pajalan kunta pojoisruotsissa on hiukan pienempi, kuin Uudenmaan lääni (1,2 miljoonaa asukasta, noin 6000 asukasta noin yksi henkilö/ neliökilometri. Pituussuuntaan reilu 200 kilometriä. syynä oli " keskeneräinen infra ja huonot keliolosuhteet". Mahtoi tulla yllätyksenä hoitajalle, kun oli paarustanut umpihankea pari tuntia, että kodan hmm.....seinässä ei ollutkaan latausasemaa, kun ei ollut sähköäkään.

      • Anonyymi

        Suomalaiset tyhmää kansaa kun eivät ajattele nenäänsä pidemmälle. Sähköautoja hankitaan vaikka kunnassa vain muutama latauspiste. Hölmöläisen hommaa...🤓


      • Anonyymi

        Eiks Riihimäelläkin, vähän isompi kylä, seissy sähkärit jostain syystä?? Muistelisin näin. Tosin ihmettelin suuresti, kun näille kotihoidon neidoille ostetaan uusia autoja, kun entisetkin on kolhittu romuiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset tyhmää kansaa kun eivät ajattele nenäänsä pidemmälle. Sähköautoja hankitaan vaikka kunnassa vain muutama latauspiste. Hölmöläisen hommaa...🤓

        Pajala on tosin Ruotsissa, joten ei suomalaiset tähän uutiseen liity mitenkään. Toki siellä on paljon suomenkielisiä, mutta Ruotsin puolella tuo kuitenkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset tyhmää kansaa kun eivät ajattele nenäänsä pidemmälle. Sähköautoja hankitaan vaikka kunnassa vain muutama latauspiste. Hölmöläisen hommaa...🤓

        Pajalan kunta on Ruotsissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pajala on tosin Ruotsissa, joten ei suomalaiset tähän uutiseen liity mitenkään. Toki siellä on paljon suomenkielisiä, mutta Ruotsin puolella tuo kuitenkin on.

        No keliolosuhteet on kuitenkin ihan samat, matkat pitkiä, kuten nurkan takana Suomessa. Eikö näitä saisi julkaista? Kunnat pistää turhaan rahaa, veronmaksajat on mielissään (?), kun ilmasto pelastuu parkissa olevien härveleiden kanssa. Ihan nyt aikuisten oikeesti. Sähkärit on vain kaupunkiautoja ja toki Hki-Tre-Hki tasasta motaria voipi ajella, ja latinkiakin saa matkan varrelta. Tosin matka on niin lyhyt, ettei kusellakaan tarvi käydä, mutta.kun sitä kaffetta on pakko litkiä latauksen ajan, niin johan se kusettaa.


    • Anonyymi

      Ja kun hieman taas pysähtyy asiaa pohtimaan järjellä, niin missä asia meni pieleen.
      No, kalustonhankkijan ammattitaito petti täysin, eikä autojen myyjäkään tajunnut kertoa autoista faktoja.
      Vetyauto ei ole ratkaisu, koska vetyä ei Suomesta saa tankattua.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Totta 👍


    • Anonyymi

      Nämä kunnsn hankinnat ovat juuri tälläisiä. Hankitaan hinta edellä kuuntelematta käyttäjien tarpeita.
      Ilmeisesti unohdettiin kokonaan budjetoida latausinfraan, ja yritettiin pärjätä huoltorakenmuksen ulko-shukolla.
      Nelivetoiset autot isommilla akuilla olisivat maksaneet liikaa, joten säästettiin ottamalla pieniakkuiset kaksivetoiset.
      Halvalla saa halpaa.
      Varmaan kunnan työkalutkin käydään ostamassa Biltemasta, kun kunnolliset maksavat liikaa.

      • Anonyymi

        Niin, järkevintä olisi ollut heti ostaa perinteiset polttomoottoriautot.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vety... eikös tuossa just joku vetännyt vetyrekan alle? Oliskohan sähkärin kaistavahti seonnut? No tie poikki seuraavaan päivään. Vety erittäin tulenarkaa.
        Eihän sitä enää uskalla edes tielle lähteä, kun sähkärit ja vetykärryt posahtelee ja palaa.


    • Anonyymi

      Sähköauto on aina huono idea, kun yhtälöön lyödään kovat pakkaset ja tarve päästä nopeasti liikkeelle.

      • Anonyymi

        No miksi sähköautot sitten voittivat ylivoimaisesti TM:n talvitestin?

        Olivatko nämä Pajalan sähköautot jotain 30kWh Chademo Leafeja jotka piti hankkia koska sai niin halvalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi sähköautot sitten voittivat ylivoimaisesti TM:n talvitestin?

        Olivatko nämä Pajalan sähköautot jotain 30kWh Chademo Leafeja jotka piti hankkia koska sai niin halvalla?

        Ei jokin Pajalan kaltainen asukasluvultaan pieni kunta rupea käyttämään 40-50 k€ joihinkin isoakkuisiin uusiin sähköautoihin. Lisäksi tuolla voi tulla satoja kilometrejä matkaa päivässä työajoa ja riittävän nopeita latureita ei löydy paljoakaan. Nimittäin Pajalan pinta-ala on yli 7800 neliökilometriä, joten matkat ovat pitkiä.

        Tuolla järkevin valinta on edelleen perinteinen polttis tuossa työssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi sähköautot sitten voittivat ylivoimaisesti TM:n talvitestin?

        Olivatko nämä Pajalan sähköautot jotain 30kWh Chademo Leafeja jotka piti hankkia koska sai niin halvalla?

        Voitti ilmeisesti siksi, että talvitesti tehtiin pikkupakkasilla.


      • Anonyymi

        Juuri siinä sähköauto on aivan ylivoimainen.
        Lähtee aina käyntiin.
        Lämpenee parissa minuutissa.
        Voi laittaa etukäteen lämpenemään kännykän sovelluksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri siinä sähköauto on aivan ylivoimainen.
        Lähtee aina käyntiin.
        Lämpenee parissa minuutissa.
        Voi laittaa etukäteen lämpenemään kännykän sovelluksella.

        Missä sähköauto on ylivoimainen?
        Kulkemaan vuorokauden ympäri, ehkä 30 minuutin pysähdyksillä 3x vrk (vai kuinka pitkä ruokis Ruotsin kotihoitajilla on?)? Asiakaskäynnit kotipalvelussa on luokkaa 10 minuuttia, ja asiakkaan tolpasta tuskin saa ladata.

        Varsinainen vika ei toki ole sähköautossa, vaan niissä päättäjissä jotka sähköautohypen sokaisemana vaativat hankkimaan sähköautoja käyttöön, missä ne eivät toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri siinä sähköauto on aivan ylivoimainen.
        Lähtee aina käyntiin.
        Lämpenee parissa minuutissa.
        Voi laittaa etukäteen lämpenemään kännykän sovelluksella.

        Jos se lämpenee parissa minuutissa, niin miksi tarvii sovellusta? Aattelin vaan, että tarviihan ne lumet, mitä yleensä talvella tulee, harjata pois, lasien skrapaamiset myös, niin siinä välissä on jo lämmennyt.
        Itsellä on talli, mutta joskus laiskuuttani en viitsi sinne ajaa ja bensavehje jää taivasalle. Laitan biilin käyntiin ja putsaan lumet ja ikkunat, menisiköhän kolme minsaa? Enpä ole aikaa ottanut. Ei mulla ole lämmön suhteen ongelmia ollut, mutta kai tuokin on suhteellista?


    • Anonyymi

      Se nyt on tiedossa että sähköauto ei ole tehty talvikäyttöön. Sähköautoilijoilla onkin talveksi eri autot.

      • Anonyymi

        Täälläkin se nähtiin toissatalvena, kun oli hiukan reilu 30 astetta pakkasta.
        Tienvarret täynnä jäätyneitä pakoputkiautoja, pihoissa niitä jotka ei lähteneet edes käyntiin ja sitten ne muutamat jotka oli päässeet liikkeelle, liikkui lasit umpijäässä ja kuski karvahattu päässä, raapi tuulilasiin aukkoa, josta näkisi ulos.
        Oli mukava ajella lämpimällä Teslalla, sisävaatteet päällä, kaikki lasit kirkkaina.
        Sääliksi vaan kävi köyhiä, jotka joutuivat pakoputkiromuillaan liikkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälläkin se nähtiin toissatalvena, kun oli hiukan reilu 30 astetta pakkasta.
        Tienvarret täynnä jäätyneitä pakoputkiautoja, pihoissa niitä jotka ei lähteneet edes käyntiin ja sitten ne muutamat jotka oli päässeet liikkeelle, liikkui lasit umpijäässä ja kuski karvahattu päässä, raapi tuulilasiin aukkoa, josta näkisi ulos.
        Oli mukava ajella lämpimällä Teslalla, sisävaatteet päällä, kaikki lasit kirkkaina.
        Sääliksi vaan kävi köyhiä, jotka joutuivat pakoputkiromuillaan liikkumaan.

        Miksi tällaista skeidaa? Täällä meilläkin oli 30 pakkasia ja kulutus nousi lukemaan, joka oli lähes 35 kWh sataselle = kesän 500 km range tippui puoleen.
        Meitä ei haitannut, mutta mutta monia muita haittasi. Ja haittasi niin paljon, että lopettivat sähköautolla leikkimisen.
        N. 50 vee autoillut, eikä vielä ikinä ole olleet lasit umpjäässä, saati karvahattu päässä. Olipa alla ollut sitten 600 Fiiatti, tai uusi ID nelonen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tällaista skeidaa? Täällä meilläkin oli 30 pakkasia ja kulutus nousi lukemaan, joka oli lähes 35 kWh sataselle = kesän 500 km range tippui puoleen.
        Meitä ei haitannut, mutta mutta monia muita haittasi. Ja haittasi niin paljon, että lopettivat sähköautolla leikkimisen.
        N. 50 vee autoillut, eikä vielä ikinä ole olleet lasit umpjäässä, saati karvahattu päässä. Olipa alla ollut sitten 600 Fiiatti, tai uusi ID nelonen.

        Ei se mitään ”skeidaa” ole, vaan totta.
        Tietenkin myös Teslani kulutus nousi, mutta oli siltikin vain n. 20 kWh/100km.
        Tuo 35 kWh/100 km taitaa olla jonkun volkkarin tai muun saksalaiskeksinnön kulutus?

        Täälläpäin (Tampereella) näitä lasit jäässä olevia pakoputkiautoja näkee talvisin ihan joka päivä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitään ”skeidaa” ole, vaan totta.
        Tietenkin myös Teslani kulutus nousi, mutta oli siltikin vain n. 20 kWh/100km.
        Tuo 35 kWh/100 km taitaa olla jonkun volkkarin tai muun saksalaiskeksinnön kulutus?

        Täälläpäin (Tampereella) näitä lasit jäässä olevia pakoputkiautoja näkee talvisin ihan joka päivä

        Voihan sitä aina keksiä lukuja päästään tai sitten sinä ajoit kylmällä autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitään ”skeidaa” ole, vaan totta.
        Tietenkin myös Teslani kulutus nousi, mutta oli siltikin vain n. 20 kWh/100km.
        Tuo 35 kWh/100 km taitaa olla jonkun volkkarin tai muun saksalaiskeksinnön kulutus?

        Täälläpäin (Tampereella) näitä lasit jäässä olevia pakoputkiautoja näkee talvisin ihan joka päivä

        Keskimääräinen vuosikulutus sähköautoilla on luokkaa 20 kWh / 100 km. Oman mittari näyttää pitkäaikaisen kulutuksen lukemiksi 19,8 kWh sataselle (12 tkm). Kesällä pääsee parhaimmillaan 16 kWh, mutta heti kun tarvitaan lämmitystä, niin kulutus nousee. Ja nousee ihan siihen tahtiin, kuin lämpötila laskee.
        Jos ei olisi kotilatausmahdollisuutta ja / tai asuisin yhtään syrjemmässä, niin sähköauto ei olisi realistinen vaihtoehto oikeilla pakkasilla.
        Ilmeisesti ajelet talvella Teslallasi sisälämpötilan ollessa jääkaappilukemilla, tai kulutusmittari on "optimoitu" 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimääräinen vuosikulutus sähköautoilla on luokkaa 20 kWh / 100 km. Oman mittari näyttää pitkäaikaisen kulutuksen lukemiksi 19,8 kWh sataselle (12 tkm). Kesällä pääsee parhaimmillaan 16 kWh, mutta heti kun tarvitaan lämmitystä, niin kulutus nousee. Ja nousee ihan siihen tahtiin, kuin lämpötila laskee.
        Jos ei olisi kotilatausmahdollisuutta ja / tai asuisin yhtään syrjemmässä, niin sähköauto ei olisi realistinen vaihtoehto oikeilla pakkasilla.
        Ilmeisesti ajelet talvella Teslallasi sisälämpötilan ollessa jääkaappilukemilla, tai kulutusmittari on "optimoitu" 🙂

        Pidän Teslassani sisälämmön 23-24 asteessa.
        Viimeisen yli 60tkm:n keskikulutus on 15,6 kWh/100km.
        On sähköautoja ja sähkö”autoja”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidän Teslassani sisälämmön 23-24 asteessa.
        Viimeisen yli 60tkm:n keskikulutus on 15,6 kWh/100km.
        On sähköautoja ja sähkö”autoja”.

        Joten todennäköisesti valehtelit tai sitten sinulle "talvi" on 5 astetta lämmintä. Lisäksi sinä asut kaupungissa ja ajat pääosin kaupunkiajoa. Sähköautot kulkevat kymmeniä prosentteja pienemmällä kulutuksella kaupungissa. Heti kun siirrytään kaupungin ulkopuolelle niin kulutus nousee valtavasti.

        Ja nyt puhutaan Pajalasta joten sinun typerän Teslasi kulutus jossain Tampereella on arvotonta paskatietoa ja sillä voi pyyhkäistä persettä. Pajalassa et pääsisi alle 20 kWh/100km keskikulutuksella, koska siellä on lähes 100% maantieajoa (onkohan tuolla edes yhtä ainutta liikennevaloa) ja talvella on usein yli 30 astetta pakkasta. Silloin ei paska Teslasikaan pääse alle 30 kWh kulutuksella talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten todennäköisesti valehtelit tai sitten sinulle "talvi" on 5 astetta lämmintä. Lisäksi sinä asut kaupungissa ja ajat pääosin kaupunkiajoa. Sähköautot kulkevat kymmeniä prosentteja pienemmällä kulutuksella kaupungissa. Heti kun siirrytään kaupungin ulkopuolelle niin kulutus nousee valtavasti.

        Ja nyt puhutaan Pajalasta joten sinun typerän Teslasi kulutus jossain Tampereella on arvotonta paskatietoa ja sillä voi pyyhkäistä persettä. Pajalassa et pääsisi alle 20 kWh/100km keskikulutuksella, koska siellä on lähes 100% maantieajoa (onkohan tuolla edes yhtä ainutta liikennevaloa) ja talvella on usein yli 30 astetta pakkasta. Silloin ei paska Teslasikaan pääse alle 30 kWh kulutuksella talvella.

        Ja muuten, TM:n testissä Model Y:n keskikulutus oli 23 kWh/100 km ja testi tehtiin pikkupakkasella. Pajalan kovimmissa pakkasissa kulutus tulisi olemaan paljon enemmän.

        Ja kuten sanoin niin jossain Tampereella asuvan on turha kuvitella, että maaseudulla Lapissa päästäisiin edes lähelle samoja lukemia kuin Tampereella. Sähköautot on suunniteltu kuluttamaan vähiten juuri kaupunkiliikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten todennäköisesti valehtelit tai sitten sinulle "talvi" on 5 astetta lämmintä. Lisäksi sinä asut kaupungissa ja ajat pääosin kaupunkiajoa. Sähköautot kulkevat kymmeniä prosentteja pienemmällä kulutuksella kaupungissa. Heti kun siirrytään kaupungin ulkopuolelle niin kulutus nousee valtavasti.

        Ja nyt puhutaan Pajalasta joten sinun typerän Teslasi kulutus jossain Tampereella on arvotonta paskatietoa ja sillä voi pyyhkäistä persettä. Pajalassa et pääsisi alle 20 kWh/100km keskikulutuksella, koska siellä on lähes 100% maantieajoa (onkohan tuolla edes yhtä ainutta liikennevaloa) ja talvella on usein yli 30 astetta pakkasta. Silloin ei paska Teslasikaan pääse alle 30 kWh kulutuksella talvella.

        Mäkkimme sijaitsee meren äärellä Turun lähistöllä, siellä käymme käytännössä joka viikonloppu. Matkaa sinne on 189 km, joten aika paljon myös maantiellä ajan. Nyt kesäaikaan noiden mökkimatkojen keskikulutus on ollut n.13 kWh/100km
        Autona on Model 3.
        Kuten jo aiemmin mainitsin, 30 asteen pakkasellakin kulutus oli vain n. 20 kWh/100 km.
        Minulla on tästä kokemusta, sinulla ei.


      • Anonyymi

        Boosteri pitäis olla vakiovarusteena sähkiksessä että lähtee pakkasella käyntiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkkimme sijaitsee meren äärellä Turun lähistöllä, siellä käymme käytännössä joka viikonloppu. Matkaa sinne on 189 km, joten aika paljon myös maantiellä ajan. Nyt kesäaikaan noiden mökkimatkojen keskikulutus on ollut n.13 kWh/100km
        Autona on Model 3.
        Kuten jo aiemmin mainitsin, 30 asteen pakkasellakin kulutus oli vain n. 20 kWh/100 km.
        Minulla on tästä kokemusta, sinulla ei.

        Eihän se model 3 ihmeitä kuluta, mutta olisko tämä kuitenkin lähempänä totuutta:
        Teslan ajokulutus on kesällä pienin noin 15 kWh/100km lukemalla, samoin talven ajokulutus jää porukan pienimmäksi max 23,2 lukemalla. Mutta suoritus edellyttää reilusti ladattua energiaa, keskimäärin +32% pitää latausletkusta ladata muutakin, kuin ajonaikaista sähköä.
        https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/posts/10160382105334685/

        Sähköautoa hommatessa Tesla jäi paitsioon lähinnä lämpöpumppuongelmien vuoksi.
        https://kuluttaja.fi/fi/artikkeli/kuluttajia-edustava-asianajaja-teslan-model-3n-ja-model-yn-lampopumppuongelmat-hyvin-yleisia
        Myös vain 14 cm maavara epäilytti. Eihän se tosin Iidassa ole kuin 2 cm enemmän, mutta mökkitiellä jokainen sentti on tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkkimme sijaitsee meren äärellä Turun lähistöllä, siellä käymme käytännössä joka viikonloppu. Matkaa sinne on 189 km, joten aika paljon myös maantiellä ajan. Nyt kesäaikaan noiden mökkimatkojen keskikulutus on ollut n.13 kWh/100km
        Autona on Model 3.
        Kuten jo aiemmin mainitsin, 30 asteen pakkasellakin kulutus oli vain n. 20 kWh/100 km.
        Minulla on tästä kokemusta, sinulla ei.

        Eli kuljet Etelä-Suomessa eli tässä tapauksessa mielipiteesi on arvotonta sontaa.

        "Kuten jo aiemmin mainitsin, 30 asteen pakkasellakin kulutus oli vain n. 20 kWh/100 km."

        Ja mikään Tesla ei kulje 30 asteen pakkasella maantiellä n. 20 kWh/100 km. Tuo väitteesi on pelkkää valehtelua. Ja tämä asia on todettu jo testeissä. Lisäksi 30 asteen lämpötiloja ei edes esiinny pahemmin Tampereen eteläpuolella eikä varsinkaan Turun lähistöllä, mutta Pajalassa noita lämpötiloja on usein.

        Tuo sinun Teslasikin kuluttaa Pajalassa kovalla pakkasella yli 25 kWh/100 km. Edelleenkään et huomioi sitä, että kaupunkikulutus on Teslassa 30-40% alempaa kuin maantiellä ja sinä asut kaupungissa. Pajala ei ole kaupunki vaan maaseutua eli kaupunkiajoa ei ole lähes yhtään. Pajalan keskustaajamassakin on vain 1900 asukasta ja sekin harvaan asuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kuljet Etelä-Suomessa eli tässä tapauksessa mielipiteesi on arvotonta sontaa.

        "Kuten jo aiemmin mainitsin, 30 asteen pakkasellakin kulutus oli vain n. 20 kWh/100 km."

        Ja mikään Tesla ei kulje 30 asteen pakkasella maantiellä n. 20 kWh/100 km. Tuo väitteesi on pelkkää valehtelua. Ja tämä asia on todettu jo testeissä. Lisäksi 30 asteen lämpötiloja ei edes esiinny pahemmin Tampereen eteläpuolella eikä varsinkaan Turun lähistöllä, mutta Pajalassa noita lämpötiloja on usein.

        Tuo sinun Teslasikin kuluttaa Pajalassa kovalla pakkasella yli 25 kWh/100 km. Edelleenkään et huomioi sitä, että kaupunkikulutus on Teslassa 30-40% alempaa kuin maantiellä ja sinä asut kaupungissa. Pajala ei ole kaupunki vaan maaseutua eli kaupunkiajoa ei ole lähes yhtään. Pajalan keskustaajamassakin on vain 1900 asukasta ja sekin harvaan asuttua.

        Lisään... Edelleenkin kaupunkilaiset voivat päästä Teslalla hyvinkin alhaisiin kulutuksiin, koska jarrutusenergian talteenotosta on siellä eniten hyötyä. Harvaan asutuilla seuduilla ajetaan pitkiä matkoja jarruttelematta pahemmin, joten kulutus on paljon korkeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kuljet Etelä-Suomessa eli tässä tapauksessa mielipiteesi on arvotonta sontaa.

        "Kuten jo aiemmin mainitsin, 30 asteen pakkasellakin kulutus oli vain n. 20 kWh/100 km."

        Ja mikään Tesla ei kulje 30 asteen pakkasella maantiellä n. 20 kWh/100 km. Tuo väitteesi on pelkkää valehtelua. Ja tämä asia on todettu jo testeissä. Lisäksi 30 asteen lämpötiloja ei edes esiinny pahemmin Tampereen eteläpuolella eikä varsinkaan Turun lähistöllä, mutta Pajalassa noita lämpötiloja on usein.

        Tuo sinun Teslasikin kuluttaa Pajalassa kovalla pakkasella yli 25 kWh/100 km. Edelleenkään et huomioi sitä, että kaupunkikulutus on Teslassa 30-40% alempaa kuin maantiellä ja sinä asut kaupungissa. Pajala ei ole kaupunki vaan maaseutua eli kaupunkiajoa ei ole lähes yhtään. Pajalan keskustaajamassakin on vain 1900 asukasta ja sekin harvaan asuttua.

        Edelleen, minulla on Testasta kokemusta yli kaksi vuotta ja yli 60tkm, sinulla ei metriäkään.
        Teslani ei kuluta edes peräkärryä vetäessä 25 kWh/100 km, edellisellä reissulla peräkärryä vetäen 19 kWh/100 km.

        Tampereella oli toissatalvena pakkasta 31 astetta, kun työni johdosta lähdin tarkastuskierrokselle. Kulutus oli silloin n. 20 kWh/100 km. Ajoa muutama kymmenen kilometriä Tampereen ympäristössä, osa moottoritiellä.
        Sinun on aivan turha väitellä asiasta, josta et mitään tiedä.

        Ymmärrän toki, että vituttaa ajaa vanhalla loppuunajetulla dieselpösöllä, mutta vitutuksesi ei muuta faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen, minulla on Testasta kokemusta yli kaksi vuotta ja yli 60tkm, sinulla ei metriäkään.
        Teslani ei kuluta edes peräkärryä vetäessä 25 kWh/100 km, edellisellä reissulla peräkärryä vetäen 19 kWh/100 km.

        Tampereella oli toissatalvena pakkasta 31 astetta, kun työni johdosta lähdin tarkastuskierrokselle. Kulutus oli silloin n. 20 kWh/100 km. Ajoa muutama kymmenen kilometriä Tampereen ympäristössä, osa moottoritiellä.
        Sinun on aivan turha väitellä asiasta, josta et mitään tiedä.

        Ymmärrän toki, että vituttaa ajaa vanhalla loppuunajetulla dieselpösöllä, mutta vitutuksesi ei muuta faktoja.

        Ja sinä osoitat kerrankin olevasi valehtelijoiden aatelia joka vain keksii sopivat luvut.

        "Ajoa muutama kymmenen kilometriä Tampereen ympäristössä, osa moottoritiellä.
        Sinun on aivan turha väitellä asiasta, josta et mitään tiedä."

        Edelleen, jos tuo sisältää paljon kaupunkiajoa ja paljon pysähdyksiä niin tuo on arvotonta paskatietoa. Nimittäin kaupunkiajo kuluttaa paljon vähemmän energiaa. Kaupunkilaisten kulutus on kymmeniä prosentteja alempaa. Toisin sanoen kaupunkilaisten ilmoittamilla kulutuslukemille voi lähinnä pyyhkiä persettä, jos asuu maaseudulla kaukana isoista kaupungeista. Ja tuolla Pajalan seudulla tai satojen kilometrien säteelläkään ei ole yhtäkään suurta kaupunkia.

        Pajalassa ei kyettäisi ajamaan 20 kWh kulutuksella yli 30 asteen pakkasella vaan kulutus olisi 25-30 kWh/100 km myös sinun Teslallasi. Nimittäin siellä ajetaan lähes pelkästään maantieajoa eikä siellä ole ruuhkia tai ylimääräisiä pysähdyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä osoitat kerrankin olevasi valehtelijoiden aatelia joka vain keksii sopivat luvut.

        "Ajoa muutama kymmenen kilometriä Tampereen ympäristössä, osa moottoritiellä.
        Sinun on aivan turha väitellä asiasta, josta et mitään tiedä."

        Edelleen, jos tuo sisältää paljon kaupunkiajoa ja paljon pysähdyksiä niin tuo on arvotonta paskatietoa. Nimittäin kaupunkiajo kuluttaa paljon vähemmän energiaa. Kaupunkilaisten kulutus on kymmeniä prosentteja alempaa. Toisin sanoen kaupunkilaisten ilmoittamilla kulutuslukemille voi lähinnä pyyhkiä persettä, jos asuu maaseudulla kaukana isoista kaupungeista. Ja tuolla Pajalan seudulla tai satojen kilometrien säteelläkään ei ole yhtäkään suurta kaupunkia.

        Pajalassa ei kyettäisi ajamaan 20 kWh kulutuksella yli 30 asteen pakkasella vaan kulutus olisi 25-30 kWh/100 km myös sinun Teslallasi. Nimittäin siellä ajetaan lähes pelkästään maantieajoa eikä siellä ole ruuhkia tai ylimääräisiä pysähdyksi.

        Lisäksi Pajalassa esiintyy myös yli 40 asteen pakkasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä osoitat kerrankin olevasi valehtelijoiden aatelia joka vain keksii sopivat luvut.

        "Ajoa muutama kymmenen kilometriä Tampereen ympäristössä, osa moottoritiellä.
        Sinun on aivan turha väitellä asiasta, josta et mitään tiedä."

        Edelleen, jos tuo sisältää paljon kaupunkiajoa ja paljon pysähdyksiä niin tuo on arvotonta paskatietoa. Nimittäin kaupunkiajo kuluttaa paljon vähemmän energiaa. Kaupunkilaisten kulutus on kymmeniä prosentteja alempaa. Toisin sanoen kaupunkilaisten ilmoittamilla kulutuslukemille voi lähinnä pyyhkiä persettä, jos asuu maaseudulla kaukana isoista kaupungeista. Ja tuolla Pajalan seudulla tai satojen kilometrien säteelläkään ei ole yhtäkään suurta kaupunkia.

        Pajalassa ei kyettäisi ajamaan 20 kWh kulutuksella yli 30 asteen pakkasella vaan kulutus olisi 25-30 kWh/100 km myös sinun Teslallasi. Nimittäin siellä ajetaan lähes pelkästään maantieajoa eikä siellä ole ruuhkia tai ylimääräisiä pysähdyksi.

        Ikävä pilata öyhötyksesi, mutta Teslan maantieajon kulutus kesällä on n. 12-13 kWh/100 km, lämmityslaitteen max. kulutus 6kWh.
        Noista luvuista pitäisi heikkolahjaisimmankin kyetä ymmärtämään, ettei maantiekulutus voi nousta kuin maksimissaan hiukan yli 20 kWh/100 km.
        Vaikka pakkasta olisi 50 astetta, lämmityslaite lisäisi kulutusta vain 6kWh, laakereiden voitelun jäykistyminen lisää vastusta, kunnes ne lämpiävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä pilata öyhötyksesi, mutta Teslan maantieajon kulutus kesällä on n. 12-13 kWh/100 km, lämmityslaitteen max. kulutus 6kWh.
        Noista luvuista pitäisi heikkolahjaisimmankin kyetä ymmärtämään, ettei maantiekulutus voi nousta kuin maksimissaan hiukan yli 20 kWh/100 km.
        Vaikka pakkasta olisi 50 astetta, lämmityslaite lisäisi kulutusta vain 6kWh, laakereiden voitelun jäykistyminen lisää vastusta, kunnes ne lämpiävät.

        Todistapa tuo oikean maailman luvuilla (ja nuo luvut pitää olla Lapin alueelta), muutoin sinun luvuillasi voi pyyhkäistä persettä. Ja edelleenkin, luvut pitäisi tulla maaseudulta asuvilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todistapa tuo oikean maailman luvuilla (ja nuo luvut pitää olla Lapin alueelta), muutoin sinun luvuillasi voi pyyhkäistä persettä. Ja edelleenkin, luvut pitäisi tulla maaseudulta asuvilta.

        Kuinka kertoa olevansa tyhmä, sanomatta olevansa tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälläkin se nähtiin toissatalvena, kun oli hiukan reilu 30 astetta pakkasta.
        Tienvarret täynnä jäätyneitä pakoputkiautoja, pihoissa niitä jotka ei lähteneet edes käyntiin ja sitten ne muutamat jotka oli päässeet liikkeelle, liikkui lasit umpijäässä ja kuski karvahattu päässä, raapi tuulilasiin aukkoa, josta näkisi ulos.
        Oli mukava ajella lämpimällä Teslalla, sisävaatteet päällä, kaikki lasit kirkkaina.
        Sääliksi vaan kävi köyhiä, jotka joutuivat pakoputkiromuillaan liikkumaan.

        En mä nähnyt yhtään bensistä tien poskessa viime talvena. Muutama sähkäri kyllä tuli vastaan, mut nekin oli hinurin lavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mä nähnyt yhtään bensistä tien poskessa viime talvena. Muutama sähkäri kyllä tuli vastaan, mut nekin oli hinurin lavalla.

        Et tietenkään, kun se pakoputkiritsasi ei lähtenyt edes käyntiin.


    • Anonyymi

      Sähköauto ei ole enää tätä päivää. Nyt palataan bensa autoihin.

    • Anonyymi

      Voihan sillä ajaa talvella 50 km töihin, jos työpaikalla voi ladata.

      • Anonyymi

        Ei kiinnosta työt.


    • Anonyymi

      Sähköauto on pahinta pilailua ikinä. Ei pääty hyvin tämä sähköauto leikki.

      • Anonyymi

        Sähköhammasharjalla moottoritielle :D


    • Anonyymi

      No jopas jopas.

      • Anonyymi

        Polttomoottoriautoilijan latausahdistussairaus etenee se on jo terminaalivaiheessa. 1. vaiheessa se kirveli vain naapurin ladatessa, 2. ssa vaiheessa ahdistus koski 1000 kilometrin pysähtymättä ajettavaa matkaa Lappiin. 3.s vaiheessa latauspisteiden määrä pääsiäisenä. 4.s vaihe Ruotsin Pajalan tai Wanuatun latausinfran puute. Sairaus on ns. psykosomaattinen, sukua mm. araknofobialle. electromobiliun phobia.


    • Anonyymi

      Ladattavalla sähköautolla ei vaan tee yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Niin no... Huomenne 400 km reissu, range näyttää 500 km, joka on kutakuinkin todellinen lukema. Ei kai sitten tee mitään....


    • Anonyymi

      Ei sähköautoa ikinä 😱
      Vetyauto on huomattavasti parempi vaihtoehto 😊

      • Anonyymi

        Näin juuri 👍


      • Anonyymi

        Voi olla, mutta niitä ei autoliikkeissä ole myytävänä. Ja jos olisikin, niin ei löydy vetytankkausasemia.
        Mitä siis tekee ’paremmalla vaihtoehdolla’ eli vetyautolla, kun niitä ei ole saatavilla eikä niille löydy tankkausasemiakaan? Parkkiksellakomsellaista säilytettäisiin naapurin ihailtavana?


    • Anonyymi

      Ei täyssähköautoa, hybridikin oli virheostos. Ainoa hyöty lyhyissä ajoissa polttis ei saastuta silloin. Piti vielä maksaa paljon enemmän, ei tule ainakaan mitään säästöä

    • Anonyymi

      Niin kuin cityvihreät suojatyöpaikoissaan...
      Helsingissäkin kokeiltiin ladattavia sähköautoja jätehuollon roska-autoina. Ei yleistynyt. Ja se ei tullut yllättyksenä.

    • Anonyymi

      Näin teet epäonnistuneen sähköauto hankinnan:
      - Osta melko halpa malli, pienellä ajoakulla.
      - Älä tutustu latauskäyriin esim. mitä auto lataa -20c kun ajoakku lähes tyhjä.
      - Älä vaadi akun esilämmitys toimintoa.
      - Luota vain automyyjän optimistisiin puheisiin, älä yritä kysellä myöskään merkkikohtaisissa ryhmissä mielipidettä että sopiiko harkitsemasi sähköauto ympärivuotiseen työajoon.
      - Älä tutustu latausinfraan niiden latausnopeuksiin ja sijaintiin.
      - Ole lopuksi todella pettynyt, koska oman tyhmyytesi takia valitsit vääränlaisen sähköauton sinun työkäyttöön.

      • Anonyymi

        Jo se, että valittiin ylipäätään sähköauto tuolle alueelle oli aivotonta typeryyttä. Sellaista sähköautoa ei olekaan joka tuolla toimisi.

        Olisi muutenkin aivotonta typeryyttä käyttää vaikka 50 k€ hinnalla. Sähköautovalmistajien pitäisi tarjota kaikki nuo ominaisuudet alle 20 k€ hinnalla.

        Oikeastaan tuo tekstisikin todistaa sen faktan, että sähköautovalmistajat tekevät lähinnä ylihintaista ja käyttökelvotonta paskaa tehtaistaan ja mihinkään tuollaiseen työhön sähköautoa ei kannata ostaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Viimeiseen 20 vuoteen ei ole mitkään vetyajoneuvot menestyneet missään maassa usean yrityksen jälkeen vaan vetyautokanta on sitkeästi pyöreästi 0,0%. Jotkut ovat jopa niin pettyneitä vetyautoihin että ovat nostaneet ryhmäoikeuskanteen. Toyota joutui 10 vuoden yrittämisen jälkeen myöntämään ettei saa vetyautoaan kaupaksi jolloin tekikin täyskäännöksen tuomalla noin 15 täyssähköautoa markkinoille viimeistään vuonna 2027.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18818799/toyota-myontaa-etta-sahkoautot-menevat-paremmin-kaupaksi-kuin-vetyautot-

    • Anonyymi

      Aloittaja ei vauvautunut edes avaamaan miksi vetyautot olisivat parempi vaihtoehto kyseisessä kunnassa? Onko siellä edes vetytankkausasemaa? Kyllähän kunnalla on varmasti varaa ostaa 12 x 80 000e vetyautoja eli lähempänä miljoonan euron hintalapulla. Sitten taas 7-10 vuoden päästä sama homma uusiksi? Ihanan kallista. :D

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19037283/hyundai-nexoa-kaupattu-jo-7-vuotta-suomessa-ja-hintaa-tiputettu-noin-50-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin, tuossa kunnassa järkevin vaihtoehto on polttomoottoriauto ja senhän tuon kunnan johto ymmärsi ja luopui paskoista sähköautoista.


    • Anonyymi

      Rattimiehet eivät ole liialla järjellä rasitetut. Ilmasto lämpenee kiihtyvällä tahdilla ja jäätiköt sulavat silmissä, mutta siitä viis kunhan Tosimies vain saa ajaa manuaalivaihteisella polttiksellaan.

      • Anonyymi

        Miks manuaalivaihteisella?


    • Anonyymi

      Koko sähköautokonsepti epäonnistui. Jälleen kerran.

      • Anonyymi

        Niin se teki.


    • Anonyymi

      Hieno homma 👍

      • Anonyymi

        Se tosiaan on.


    • Anonyymi

      Työkalu valitaan tehtävän mukaan. Se on vain tyhmyyttä ja osaamattomuutta valita väärä työkalu. Se ei ole työkalun vika jos käyttäjä ei osaa valita oikein.

      Tämä vaatii kyllä niin syvällistä ymmärtämistä että yllä olevat kommentoijat eivät käsitä edes mistä oli kyse.

      • Anonyymi

        Kyllä ja sähköauton valitseminen työkaluksi tässä tapauksessa oli typerää. Tähän käyttötarkoitukseen paras työkalu on polttomoottoriauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja sähköauton valitseminen työkaluksi tässä tapauksessa oli typerää. Tähän käyttötarkoitukseen paras työkalu on polttomoottoriauto.

        Sähköauto on tuollaiseen käyttöön paras, mutta ei se pienellä akulla varustettu versio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on tuollaiseen käyttöön paras, mutta ei se pienellä akulla varustettu versio.

        Isoilla akuilla varustetut sähköautot ovat ylihintaisia romuja ja jopa niiden käyttö tuolla olisi vaikeaa. Ja jopa taloudellisesti ajatellen polttis on parempi. Kun tuohon käyttötarkoitukseen saa polttiksia 15-20 k€ hintaan ja nuo isoakkuiset sähköautot maksavat 50 k€ niin mitään järkeä ostaa kallis sähköauto ei ole.


    • Anonyymi

      Ei voi olla ei voi olla
      Sähkövatkain mies saa sähärit kyllä nyt.

      • Anonyymi

        Sähkövatkain mainosmieskin on todella sähäröitynyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkövatkain mainosmieskin on todella sähäröitynyt

        Onneksi meni ruotsalaisten veronmaksajien piikkiin !


    • Anonyymi

      Epäonnistui hirvittävällä tavalla 😱

      • Anonyymi

        Niinhän se epäonnistui 🫤


    • Anonyymi

      Kuka vielä uskoo ladattaviin sähköautoihin?
      Minä uskon vetyautoihin 👍

      • Anonyymi

        Hyvinkö vetyautosi toimii ja hyvin onnistuu tankkaus vaikka reissussa ympäri Suomea?


    • Anonyymi

      Kalustonhankkija on ollut osaamaton ja tyhmä ja hankkinut vääränlaisen auton, eihän tuossa ole kyse mistään muusta. Pidemmän rangen sähköauto ja kaikki olisi mennyt hienosti. Onhan maailmallakin hankittu liian leveitä metron vaunuja jotka eivät mahtuneet liikkumaan louhituissa putkissa maan alla, eikä sekään ollut vaunujen vika, vaan tilaajan.

      • Anonyymi

        Sähköauton ostaminen jonnekin Pajalaan on aivotonta typeryyttä. Nuo pidemmän rangen sähköautotkin ovat täysin käyttökelvottomia Pajalan olosuhteissa, joissa päivämatkat ovat satoja kilometrejä ja pikalatureita vain muutama parin sadan kilometrin säteellä. On se mukava ruveta lataamaan tuntikausia keskellä päivää talon seinästä.

        "Pidemmän rangen sähköauto ja kaikki olisi mennyt hienosti."

        Kun sopivan pienen polttiksen saa alle 20 k€:llä ja nuo pidemmän rangen sähköautot maksavat yli 50 k€ niin vain aivokuollut sähköautofanaatikko pitää sähköauton ostamista tuonne järkevänä. Sähköautoa ei kannata edes harkita ennen kuin noiden pidemmän rangen sähköautojen leikataan puolet pois.

        Edelleenkin tuohon työhön järkevin valinta on polttomoottoriauto.


    • Anonyymi

      Kohta tänne tulee sähköautofanaatikkoja kertomaan satuja että sähköautolla pärjää Suomen talvessa 🤣

      • Anonyymi

        Miksi sähköautojen määrä kasvaa kokoajan, koska ne ovat hyviä.


      • Anonyymi

        Johan täällä on pakoputkifanaatikko vinkumassa kateuttaan.


    • Anonyymi

      Vetyauto alkaa vaikuttamaan aina vaan paremmalta vaihtoehdolta...

    • Anonyymi

      Nämä sähköautohörhöilyt saisivat pian loppua koska vetyauto on kuitenkin se tulevaisuuden juttu 👍

      • Anonyymi

        Näin juuri.


    • Anonyymi

      Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

      Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
      Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

      Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

      Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?

      Leasing on tietysti hyvä vaihtoehto omistamiselle !

      • Anonyymi

        Pakoputkiauton takuu on yleensä vain kaksi vuotta ja moottorin uusiminen maksaa yli 38000€.


      • Anonyymi

        Leasing on ainoa tapa ostaa sähköauto. Omistaa sitä ei kannata sillä silloin arvonaleneman myötä ajo on kalliimpaa kuin V8 bensalla. Mutta leasingillä ajo on halpaa ja joudut ainoastaan elämään sitä johdon varassa olevaa elämää ja kylmyyttää talvella valtaosassa sähköautoja, harvalla on varaa ostaa niitä kunnolla lämpimiä sähköautoja. Ja nekin pitäs piuhan päässä lämmittää pihassa aamulla talvisin. Ilman piuhaa jos sähköauton laitat lämpeemään -20c kelissä niin ei tule mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leasing on ainoa tapa ostaa sähköauto. Omistaa sitä ei kannata sillä silloin arvonaleneman myötä ajo on kalliimpaa kuin V8 bensalla. Mutta leasingillä ajo on halpaa ja joudut ainoastaan elämään sitä johdon varassa olevaa elämää ja kylmyyttää talvella valtaosassa sähköautoja, harvalla on varaa ostaa niitä kunnolla lämpimiä sähköautoja. Ja nekin pitäs piuhan päässä lämmittää pihassa aamulla talvisin. Ilman piuhaa jos sähköauton laitat lämpeemään -20c kelissä niin ei tule mitään.

        Ensinnäkin leasing-auto on vuokra-auto. Toisekseen esim. ID nelosen leasinghinnat ovat luokkaa 600-800 € /kk.
        Esimerkki: Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION Elegance 75-v. Juhlamalli, M-taso: käsiraha 0 €, leasinghinta 629 €/kk, sopimuskausi 48 kk/40 000 km, hinta sopimuskaudelta 30 192 €.

        Sopimuskausi 48 kk/40 000 km eli saat ajaa tuolla hinnalla vain 10 tkm vuodessa.
        Halpa tapa, no huh...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leasing on ainoa tapa ostaa sähköauto. Omistaa sitä ei kannata sillä silloin arvonaleneman myötä ajo on kalliimpaa kuin V8 bensalla. Mutta leasingillä ajo on halpaa ja joudut ainoastaan elämään sitä johdon varassa olevaa elämää ja kylmyyttää talvella valtaosassa sähköautoja, harvalla on varaa ostaa niitä kunnolla lämpimiä sähköautoja. Ja nekin pitäs piuhan päässä lämmittää pihassa aamulla talvisin. Ilman piuhaa jos sähköauton laitat lämpeemään -20c kelissä niin ei tule mitään.

        Neljän vuoden leasingmaksuilla voisi ostaa auton omakseen ja myydessä saada siitä vielä n. 25000€.

        Eli sinulla ei ole tietoa leasingmaksuista, sinulla ei ole tietoa V8 bensa-auton kuluista, etkä ymmärrä myöskään sähköauton lämpeämisestä mitään.
        Tulevaisuutesi vaikuttaa hyvin heikolta.


    • Anonyymi

      Vetyauto on ihan huippu 👍

      • Anonyymi

        Lopettaisit vetyautoista höperehtämisen. Sellainen ei ole vaihtoehto vielä vuosiin - jos koskaan.


    • Anonyymi

      Hiilivetyauto on edelleen paras. Siksi ajelenkin tyytyväisenä itselataavalla hybridi-Toyotalla.

    • Anonyymi

      Kuka enää haluaa sähköauton kun vetyautot ovat tulossa?

      • Anonyymi

        Vetyautoja ei ole tulossa ainakaan kymmeneen vuoteen, todennäköisesti ei koskaan.


    • Anonyymi

      Se epäonnistui todella pahasti. .

    • Anonyymi

      Epäonnistui aivan hirvittävällä tavalla 😱

    • Anonyymi

      Kun ostaa romun niin romun saa. Mersut alle niin saattaa toimia.

    • Anonyymi

      No jopas jopas.

    • Anonyymi

      Yleistä tämän ajan idiotismia. Olisi kannattanut liisata esim 2 sähkäriä kokeiluun. Nyt tehtiin ilmeisesti hyvä diili 12 autoon, jossa korruptio ja hyväveliverkosto oli kytkeytynyt tähän hölmöilyyn. Eikö heitä edes hävetä

    • Anonyymi

      On ne nuo sähköautot kyllä tosi huonoja 😮

    • Anonyymi

      Onpas epäonnistunut ja pahasti. En ole yhtään yllättynyt.

    • Anonyymi

      Kamalaa 😱

      • Anonyymi

        Todella kamalaa!!!!


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat järkyttävän huonoja.

      • Anonyymi

        Erittäin huonoja. Siksi vetyautot ovat tulossa 👍😊


    • Anonyymi

      Ladattava sähköauto onkin vain ikävä ja vaivalloinen välivaihe siirryttäessä vetyautoihin.

      • Anonyymi

        Onneksi 😊👍


    • Anonyymi

      Epäonnistui kuten sähköautolle on ominaista.

      • Anonyymi

        Näin juuri 👍


    • Anonyymi

      Eivät sovellu Suomen olosuhteisiin. Onneksi vetyautot ovat tänne parempia.

    • Anonyymi

      Minä niin odotan vetyautoja 🤗

    • Anonyymi

      Nyt pitäisi pistää stoppi tälle sähköautohörhöilylle ja alkaa panostamaan toden teolla vetyyn.

      • Anonyymi

        Näin juuri 👍


    • Anonyymi

      Näistä sähköautoista on nyt päästävä eroon 😱

      • Anonyymi

        Nyt puhut asiaa 👍


    • Anonyymi

      Monessa maassa ollaan jo luopumassa sähköautoista ja siirtymässä vetyyn.

      • Anonyymi

        Kerropas yksikin maa, jossa vetyautoja myydään enemmän kuin sähköautoja?


    • Anonyymi

      Kamalaa 😱

    • Anonyymi

      Yllättyneet käsi ylös 😄

    • Anonyymi

      TRÖÖÖÖÖÖLLL ! ! Trollitehtaan avaus ja liki kaikki ns kommentit ihan ite avaaja Tojo hönö kommentit spämmänny. Näin trollataan ja pidetään palsta täysin narsu massapostaus trolli Tojo hönön hallussa ! ! MIKSI RUOKITTE TROLLIA ! ! SEN IHAN AIVOTTOMIINKI SKODA YM SPÄMMEIHIN JOKU TOLLO VASTAA ! ! KOMMENTIT PITÄÄ TROLLITEHTAAN HENGISSÄ ! ! EI KOMMENTTEJA/HUOMIOO NARSU MASSAPOSTAUS TROLLILLE ! !

    • Anonyymi

      Se todellakin epäonnistui 😮

    • Anonyymi

      Niillä ajaminen tulee kalliiksi.

    • Anonyymi

      Kohta joku sähköautofanaatikko tulee kertomaan miten halpaa se sähköautolla ajo on 🤣

    • Anonyymi

      Kuulostaa huonolta.

    • Anonyymi

      Eipä näytä hyvältä 🤔

    • Anonyymi

      Niin se näytti tehneen.

    • Anonyymi

      Välivaihe se vain onkin siirryttäessä vetyautoihin.

    • Anonyymi

      Vetyauto is best 👍

    • Anonyymi

      Niin ne osoittautuivat.

    • Anonyymi

      Eipä tullut yllätyksenä.

    • Anonyymi

      Kuka enää uskoo sähköautoihin?

    • Anonyymi

      Ja pahasti!!

    • Anonyymi

      Hitto miten pahasti epäonnistuikin 😱

    • Anonyymi

      Kylläpäs epäonnistui ja pahasti 😱

    • Anonyymi

      Epäonnistui se.

    • Anonyymi

      Vanhainkotien alasajo osoittautuu kalliiksi ja kelakyydit sairaalaan..s

    • Anonyymi

      Tämähän on aivan kauheaa 😬

    • Anonyymi

      Katos katos...

    • Anonyymi

      Sen se teki.

    • Anonyymi

      Vetyauto 👍

      • Anonyymi

        Näin juuri 😃👍


    • Anonyymi

      Senhän se taisi tehdä.

    • Anonyymi

      Vgkj jjj

    • Anonyymi

      Oho oho 😯

    • Anonyymi

      Niin se epäonnistui.

    • Anonyymi

      Niin se teki.

    • Anonyymi

      Huh huh 😱

    • Anonyymi

      No jopas jopas.

    • Anonyymi

      Karmeaa 😱

    • Anonyymi

      Kauheaa 😱

      • Anonyymi

        Sanos muuta...


    • Anonyymi

      Niin se teki.

    • Anonyymi

      Sillä lailla.

    • Anonyymi

      Tämähän on ihan hirveää!!

    • Anonyymi

      Mercedes-benz lopettaa sähköautojen valmistuksen.

    • Anonyymi

      Kyllä vetyauto on paras vaihtoehto 👍😊

    • Anonyymi

      Sähköautolla ei tee mitään talvella. Myös helteet ovat turmiollisia toimintamatkalle.

    • Anonyymi

      Eipä yllätä.

    • Anonyymi

      Sen hän teki.

    • Anonyymi

      Eräs vartiointiliike keksi hommata sähköautot autopiirien käyttöön.Siellä ne sähkärit ovat parkkipaikalla ruostumassa,kun ei homma toiminutkaan talvella lainkaan ja hommasivat kaksi bensa-autoa käyttöön.

    • Anonyymi

      Karmeita nuo sähköautot 😱

    • Anonyymi

      Niin se vaan epäonnistui.

    • Anonyymi

      Niin se epäonnistui

    • Anonyymi

      Ja jotta totuus ei unohtuisi, niin sähköautoilijat ovat ylimielisiä mulkuj,

    • Anonyymi

      Hjjhj

    • Anonyymi

      Jep 👍

    • Anonyymi

      Näin siinä kävi.

    • Anonyymi

      Huh huh 😱

    • Anonyymi

      ja vielä vaihdettiin hybridit....hih.. .ei tainnut viat ainakaan vähentyä..

    • Anonyymi

      Noissa kuntien ym. hankinnoista vastaavat eivät ole kaikkien asioiden tuntijoita ja nytkin valittiin vain liian pieni akkuinen auto ilmeisesti valinnan tehnyt virkamies oli lukenut vain valmistajan lupaaman rangen joka ei tietenkään ole sama kuin mitä talvella todellisuus on. Ei olisi kuin tarvinnut kysyä joltain autoja tuntevalta vinkkiä ja neuvoa, mutta ei tainnut luonne antaa periksi?

      • Anonyymi

        Oikea valinta olisi ollut itselataava hybridi-Toyota, sillä siinäkin on täysin nykäyksettömästi toimiva sähköinen voimalinja. Rangekin on luokkaa 1000 km, joten oikeankin valinnan kunnalliset virkamiehet olisivat voineet tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea valinta olisi ollut itselataava hybridi-Toyota, sillä siinäkin on täysin nykäyksettömästi toimiva sähköinen voimalinja. Rangekin on luokkaa 1000 km, joten oikeankin valinnan kunnalliset virkamiehet olisivat voineet tehdä.

        Itselataava hybridi-Toyota olisi tosiaan ollut kaikkein järkevin valinta noin pohjoisessa.


      • Anonyymi

        Tai sitten järkevintä olisi ollut vain hankkiapolttis kuten aina ennenkin. Isoakkuiset sähköautot ovat liian kalliita ja niissä olisi ollut samat ongelmat.


    • Anonyymi

      Vetyauto vaikuttaa aina vaan paremmalta vaihtoehdolta 👍

      • Anonyymi

        Heh. Jos Pajalasta puhutaan, niin lähin vetyasema on Umeåssa, lähes 500 km päässä...


    • Anonyymi

      Niin se teki.

    • Anonyymi

      Senhän se meni tekemään.

    • Anonyymi

      Yhä useampi autovalmistaja luopuu nyt sähköautojen valmistuksesta.

      • Anonyymi

        Järki alkaa palata autoiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järki alkaa palata autoiluun.

        Kehityssuunta on oikea.


    • Anonyymi

      Sähköautolle käy samoin kuin 1900-luvun alussa: Jää ladossa säilytettäväksi Mummo Ankan ajokiksi.

      • Anonyymi

        Historialla on taipumus toistaa itseään.


    • Anonyymi

      Khjhv jhjjj kk

    • Anonyymi

      Oho oho 😮

    • Anonyymi

      Oho oho 😮

    • Anonyymi

      Ei ole järkevä auto sähköauto!

      • Anonyymi

        Ei se tosiaankaan ole.


    • Anonyymi

      Kun polttomoottoreiden myyminen kielletään EU:ssa niin sitten monelle alkaa käveleminen paikasta A paikkaan B. Autoilusta luovutaan kokonaan. Kukaan omantunnon omaava, ajatteleva ja järkevä ihminen ei hanki töpselistä ladattavaa akkuautoa kulkimekseen.

    • Anonyymi

      Se epäonnistui.

    • Anonyymi

      Olipas Olipas.

      • Anonyymi

        Eipä niillä sähköautoilla mitään tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niillä sähköautoilla mitään tee.

        Tänään sähkö on kallista.


    • Anonyymi

      Hih

    • Anonyymi

      Nämä vielä palavatkin tosi vaarallisesti.

    • Anonyymi

      Kylläpäs se epäonnistui.

    • Anonyymi

      Vetyauto on ihana 💕

    • Anonyymi

      Sepäs epäonnistui pahasti.

      • Anonyymi

        Sähköautoille voidaan nyt sanoa hyvästi!


    • Anonyymi

      Sähkö kiellettävä lailla!

    • Anonyymi

      Onneksi

    • Anonyymi

      Vetyautolle peukku.

    • Anonyymi

      Yäk 🤮

    • Anonyymi

      Oho oho.

    • Anonyymi

      Vetyauto se olla pitää.

    • Anonyymi

      Niin se olisi ollut.

    • Anonyymi

      Nämä sähköautot kun syttyvät palamaan niin ne levittävät todella myrkyllisiä savukaasuja muun muassa lapsien hengitettäväksi.

    • Anonyymi

      Eipä ole sähköautot mitenkään hyviä!

    • Anonyymi

      Huono, huonompi, sähköauto!

    • Anonyymi

      Aivan hirveä epäonnistuminen 😱

    • Anonyymi

      Hyvä juttu

    • Anonyymi

      Sellaista se on.

    • Anonyymi

      Näin ne vetyasiat etenevät 😊👍

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      74
      4026
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3555
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3378
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      38
      2789
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1673
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1164
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1134
    9. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1121
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    Aihe