Sähköavusteisten nopeusrajoitus 10 km:iin tunnissa

Anonyymi-ap

Tuntuu siltä että skootterit ajelevat jalkakäytävillä eivätkä edes tiedä olevansa ajoneuvoja ja painavat sähköpyörät kiitävät risteyksiinkin vahvemman voimalla 25 kmh ja ylikin. Metsien polut rämettyvät kun usein viritetyt "sähkömaastopyötät" ruotivat aluskasvillisuuden pois.

Ymmärrän että lonkka-ja polvivikaiset tarvitsevat sähkökilkineensa mutta miksi niillä pitäisi pystyä etenemään nopeasti kevyen liikenteen keskellä tai metsässä?.

Siis voihan ne ajaa vaikka kolmeakymppiä mutta sähköavusteisuus voisi loppua 10km/h kohdalla.

31

357

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tästä pitäisikin tehdä kansalaisaloite. Varmaan saisi paljon ääniä - kaksi päällä jalkakäytävällä perseilevät potkulautailijat ovat tehneet hyvää ärsyttäessöön jalankulkijoita.

      • Anonyymi

        Ei se ole kulkuvälineen syy, jos sen kuljettaja perseilee liikenteessä. Turha vaatia rajoituksia välineelle, kun vähällä valvonnalla saadaan helposti paljon korjausta ajotapoihin. Se tietysti vaatii poliisille lisää resursseja, mutta he tarvitsevat niitä muutenkin, joten...

        Paljon pahempi ongelma ovat ne laittomille nopeuksille viritetyt sähköohjukset, joita näkee nykyisin Helsingissä päivittäin. Ennätys itse havaituista on Itäväylän pyörätiellä metron kanssa samaa nopeutta suhaillut yksipyöräisen sähkökulkuneuvon kuljettaja. Suomalaisten sääntöjen mukaan tuonkin nopeus saa olla enintään 25km/h.


    • Anonyymi

      Skuuttaajat ovat vain mielenvikaisia ja aivotoiminnaltaan melkoisen jälkeenjääneitä. Eivät kykene ymmärtämään liikennesääntöjä tai mitään muitakaan muiden huomioimisessa. Toki näin on myös pyöräilijöiden suhteen, heilläkään ei ole kyvykkyyttä ymmärtää liikennesääntöjä.

      Monet skuuttajat ovat alkoholisteja ja huumeiden pehmittämillä aivoilla ei voi millään pärjätä liikenteessä.

      • Anonyymi

        No ei ne mitään narkkeja ole - skuuttia ei saa otettu itselleen ilman voimassa olevaa luottokorttia.

        Skuuttien tulisi kuitenkin olla nykyistä selvästi hitaampia ja samalla tavoin sähköpyörien. Voihan sähköpyörällä päästellä vaikka neljääkympiä mutta ei sähköllä.


    • Anonyymi

      "Skuuttaajat ovat vain mielenvikaisia ja aivotoiminnaltaan melkoisen jälkeenjääneitä. Eivät kykene ymmärtämään liikennesääntöjä tai mitään muitakaan muiden huomioimisessa. Toki näin on myös pyöräilijöiden suhteen, heilläkään ei ole kyvykkyyttä ymmärtää liikennesääntöjä."

      Kaikista rauhallisimpia liikenteessä ovat sähköpolkupyörillä ohjastavat. Ei ole kiirettä, ei ylikellotuksia tai kyykkyasentoa ja trikoita. Kallista pyörää ei myöskään haluta rikkoa.

      • Anonyymi

        Ei ne mitään rauhallisia ole. Tuo valtava tankki jossa on pyylevä kuski ja tuplavahinko kopassa painaa reilusti toistasataa kiloa ja se pystyy liikkumaan vastatuuleen tai ylämäkeenkin sen 25kmh. Risteyksissä se usein yllättää.

        Sähköavustus tekee liiallisen tilannenopeuden turhan helpoksi. Eiköhän äänestetä nuo samalla kuin skootteritkin kulkemaan sähköllä max 10kmh - jos se ei riitä niin joutuu polkemaan.


    • Anonyymi

      Tuo 10 km/h rajoitus olisi ihan asiaa!

      • Anonyymi

        4-5 km/h olisi sopiva nuorille ja 3-4 km vanhoille ihmisille.


    • Anonyymi

      Ylläksen latuverkon 1s luokka on pilattu tänäkesänä sähkäreillä, syvät urat joita kunta ei ilmeisesti paikkaa. Kunta haaveilee vain kaivosunia. Siellä ei 60 cm syvät urat haittaa.

      • Kerrotko lisää näistä 60cm. syvistä pyörien aiheuttamista urista? Ei ole kyllä itsellä ikinä vastaan pyöräreiteillä tullut noin syviä uria missään (ihan vertailun vuoksi, niin 29":n pyörän renkaan halkaisija on vähän yli 70cm...

        Itse ajoin syyskuussa Lapin reittejä taasen usemmaan sata km. ja ei tuollaisia uria kyllä missään vastaan tullut.


    • Ihan vain tiedoksi tuossa valituskiimassa eläville, että Sähköavausteiset polkupyörät, niiden määrittely ja tekniset ominaisuudet ovat yhteiseurooppalaisesti määritelty EU asetuksella josta sitten nämä viety Suomen lainsäädäntöön.
      Eli vaikka kuinka kiukututtaa ja tekee mieli kirjoittaa aiheesta Suomi24 palstalle, niin sillä ei ole mitään vaikutusta EU asetuksiin ja sitä kautta suomen lainsäädäntöön.

      • Anonyymi

        Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
        Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
        Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille.

        Oletko jalankulkija vaiko trikoopelle? Suvaitsematon olet 100 % tapauksista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
        Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille.

        Lähdetään nyt ensin tuosta tekniikkapuolesta.
        Otetaan nyt sitten tuo Bosch käsittelyyn, joka on Shimanon ohella toinen kahdesta isoimmasta EU hyväksyttyjen sähköavusteisten polkupyörien sähkötekniikka komponenttien valmistajasta ja jonka tekniikka löytyy lukuisista suomessa myytävistä pyöristä.
        Näistä pyöristä myydään hyvällä arviolla vähintään tuollainen 50-60%:a (todennäköisesti jopa enemmän) Bosch: perustason purion ohjaimella varustettuina.
        Nyt sitten ongelma tulisi heti siinä että tämä purion ei sisällä itsessään mitään paikantamista tukevia komponenttäjä joten millään (pelkillä) ohjelmotopäivityksillä tätä ei pystytä toteuttamaan koska paikannuksen vaativaa ”rautaa” ei pyörässä vain ole olemassa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Lähdetään nyt ensin tuosta tekniikkapuolesta.
        Otetaan nyt sitten tuo Bosch käsittelyyn, joka on Shimanon ohella toinen kahdesta isoimmasta EU hyväksyttyjen sähköavusteisten polkupyörien sähkötekniikka komponenttien valmistajasta ja jonka tekniikka löytyy lukuisista suomessa myytävistä pyöristä.
        Näistä pyöristä myydään hyvällä arviolla vähintään tuollainen 50-60%:a (todennäköisesti jopa enemmän) Bosch: perustason purion ohjaimella varustettuina.
        Nyt sitten ongelma tulisi heti siinä että tämä purion ei sisällä itsessään mitään paikantamista tukevia komponenttäjä joten millään (pelkillä) ohjelmotopäivityksillä tätä ei pystytä toteuttamaan koska paikannuksen vaativaa ”rautaa” ei pyörässä vain ole olemassa.

        Parempi että se sähkövempele säädetään jo tuonnissa 10 km/h maksimiin, siitä nopeampaa jos haluaa mennä niin polkemalla onnistuu.
        Potkulaudat voisi kieltää kokonaan. Kokeilin sellaista muutaman kerran ja se on aika epävakaa ajettava kapeine ohjaustankoineen ja helposti lukkiutuvine takajarruineen, kypärälle olisi käyttöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parempi että se sähkövempele säädetään jo tuonnissa 10 km/h maksimiin, siitä nopeampaa jos haluaa mennä niin polkemalla onnistuu.
        Potkulaudat voisi kieltää kokonaan. Kokeilin sellaista muutaman kerran ja se on aika epävakaa ajettava kapeine ohjaustankoineen ja helposti lukkiutuvine takajarruineen, kypärälle olisi käyttöä.

        Kuten jo aikaisemmin sanoin, sähköavusteisen polkupyörän tekninen määritelmä on määritelty EU asetuksen kautta ja Suomi ei tässä asiassa voi lähteä omanaan sooloilemaan.
        Eli tuo 10km/h maksimiavustusnopeus ei ole sähköavusteisiin pyöriin tulossa vaikka kuinka täällä palstalla siitä kirjoitat.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kuten jo aikaisemmin sanoin, sähköavusteisen polkupyörän tekninen määritelmä on määritelty EU asetuksen kautta ja Suomi ei tässä asiassa voi lähteä omanaan sooloilemaan.
        Eli tuo 10km/h maksimiavustusnopeus ei ole sähköavusteisiin pyöriin tulossa vaikka kuinka täällä palstalla siitä kirjoitat.

        Ei kukaan ole niin väittänytkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole niin väittänytkään.

        Juurihan minäkin vähän aikaa sitten vastasin viestiin joka alkoi:
        "Parempi että se sähkövempele säädetään jo tuonnissa 10 km/h maksimiin, siitä nopeampaa jos haluaa mennä niin polkemalla onnistuu."

        Eli tuo on aivan turhaa nillittämistä ja avautumista asiasta joka ei tule tapahtumaan, niin mitä älyä siinä on.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kuten jo aikaisemmin sanoin, sähköavusteisen polkupyörän tekninen määritelmä on määritelty EU asetuksen kautta ja Suomi ei tässä asiassa voi lähteä omanaan sooloilemaan.
        Eli tuo 10km/h maksimiavustusnopeus ei ole sähköavusteisiin pyöriin tulossa vaikka kuinka täällä palstalla siitä kirjoitat.

        Suomi voi kiertää tuon EU:n pakkopaidan siten että luokittelee nykyiset sähköavusteiset uuteen ajoneuvoluokkaan jonka moottorin maksimi avustusnopeus rajoitettava 10 km/h.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomi voi kiertää tuon EU:n pakkopaidan siten että luokittelee nykyiset sähköavusteiset uuteen ajoneuvoluokkaan jonka moottorin maksimi avustusnopeus rajoitettava 10 km/h.

        Jos tarkoitat sähköavusteisia polkupyöriä tuolla, niin ei voi.
        Koska tuo sähköavausteisen polkupyörän määritelmä on EU tasoinen asetus.
        Jos asia kiinnostaa tarpeeksi niin tuost on saatavilla 126-sivuinen opus..
        https://sales.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/CEN/ID2/1/1287873.html.stx

        EU:n tavoitehan on että säännöt ja määritelmät ynpäri EU aluetta olisivat mahdollisimman samankaltaisia että maidenvälinen kaupankäynti olisi mahdollisimman helppoa.
        Eli suomi ei tuossa(kaan) asiassa voi alkaa sooloilemaan omanaan. Enkä edes tiedä että mikään taho (Suomi24 ei ole tälläinen) olisi mitään tuon suuntaista edes ehdottanut sähköavusteisten polkupyörien osalta.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jos tarkoitat sähköavusteisia polkupyöriä tuolla, niin ei voi.
        Koska tuo sähköavausteisen polkupyörän määritelmä on EU tasoinen asetus.
        Jos asia kiinnostaa tarpeeksi niin tuost on saatavilla 126-sivuinen opus..
        https://sales.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/CEN/ID2/1/1287873.html.stx

        EU:n tavoitehan on että säännöt ja määritelmät ynpäri EU aluetta olisivat mahdollisimman samankaltaisia että maidenvälinen kaupankäynti olisi mahdollisimman helppoa.
        Eli suomi ei tuossa(kaan) asiassa voi alkaa sooloilemaan omanaan. Enkä edes tiedä että mikään taho (Suomi24 ei ole tälläinen) olisi mitään tuon suuntaista edes ehdottanut sähköavusteisten polkupyörien osalta.

        Kaikille sähköavusteisille polkupyörille voidaan kyllä asettaa uusi luokitus joka määrää niiden kuljettamisen vain ajoradalla tai ajoradan pientareella, eli käytännössä niillä ajaminen kevyen liikenteen väylillä kielletään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikille sähköavusteisille polkupyörille voidaan kyllä asettaa uusi luokitus joka määrää niiden kuljettamisen vain ajoradalla tai ajoradan pientareella, eli käytännössä niillä ajaminen kevyen liikenteen väylillä kielletään.

        No palataan asiaan jos näin on tapahtumassa (ei tapahdu).
        Nyt vai. Ja ainoastaan Sulli24 ”suunpieksentää” jolla ei mitään todellisuuspohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi voi kiertää tuon EU:n pakkopaidan siten että luokittelee nykyiset sähköavusteiset uuteen ajoneuvoluokkaan jonka moottorin maksimi avustusnopeus rajoitettava 10 km/h.

        Aivan, noi voisi luokitella täällä apuvälineiksi, niin kuin vaikka sähköpyörätuolit.


    • Anonyymi

      Pitäis kieltää kokonaan räjähdysmäisesti palavien akkujen takia myös

      • Anonyymi

        Onko bensa-autoja koskaan palanut?


    • Anonyymi

      Entä jos rajoitus olisi 100 km tunnissa?

      • Anonyymi

        Jos valjastaa 4 kpl sähköpyöriä yhteen niin niistä tulisi yhteisnopeudeksi 100 km/h.


    • Anonyymi

      Tuo10 km/h olisi ihan hyvä rajoitus sähköpyörille.

    • Anonyymi

      Osta kuule invamopo ja piä kypärä päässä

      • Anonyymi

        Ei saa ajaa mettäpolulla


      • Anonyymi

        Myös niille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      193
      4487
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      31
      3180
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      31
      2894
    4. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      74
      2782
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      60
      2776
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      90
      2625
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      14
      2361
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      100
      2129
    9. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      113
      1317
    10. Missä me nähtiin viimeksi nainen

      Paikka ja siitä vähän kuvailua. Mitä kohtaamisessa tapahtui?
      Ikävä
      63
      1128
    Aihe