Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?

Anonyymi-ap

Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 65 vuotta. Tällä hetkellä reservin yläikäraja on miehistöllä 50 vuotta ja upseereilla sekä aliupseereilla 60 vuotta.

Miehistön reserviläisikä pompsahti siis kerralla 15 vuotta ylöspäin. Onko 65-vuotias nyt aivan liian vanha siihen, jotta hän selviäisi edes kertausharjoituksista kunnialla, johonkin sotaan osallistumisesta nyt puhumattakaan?

722

3980

2Äänestä

Vastaukset

• Anonyymi00001

Eläkeläiset panevat kaikki ylimieliset sotahullut porvarit etulinjaan miinoja polkemaan, siinä sitten putoaa eläkemaksut kun väki vähenee.
      Kaikki tähtää tällä nykyisellä hallituksella siihen, että duunarit, eläkeläiset ja vammaiset, sairaat. kaikki ne kärsii vaan entistä enemmän..

• Anonyymi00002

Etulinjassa tarvitaan joukkoja jotka paljastavat vastustajan asemat. Tähän vanhempi reservi sopii aina mainiosti.

• Anonyymi00012

Moni jää matkalle 10km matkalla.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Etulinjassa tarvitaan joukkoja jotka paljastavat vastustajan asemat. Tähän vanhempi reservi sopii aina mainiosti.

Se osuus on varattu kela sivareille.

• Anonyymi00112
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Eikö siihen voisi käyttää vasemmistoliiton vetkuilijoita ja kettutyttöjä? Kyllä se miina laukeaa kettutytönkin jalan alla vaikka anorektisia ovatkin.

• Anonyymi00187
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Eikö siihen voisi käyttää vasemmistoliiton vetkuilijoita ja kettutyttöjä? Kyllä se miina laukeaa kettutytönkin jalan alla vaikka anorektisia ovatkin.

Ei oikeia todellinen sota ole koskaan minkäänlaista poliittista sotaa.

• Anonyymi00189
        Anonyymi00055 kirjoitti:

niinpä ensin nostetiin työ ikää, nyt sitten ase palvelus ikää, kun äly puhelin suku polvi jää kotiin, masennus dianoosi on hajettu,

• Anonyymi00192
        Anonyymi00012 kirjoitti:

H hehe ..Ei poja tule mitää. Pari kilsaa voi hölkätä loput matkaa saatte kantaa....

• Anonyymi00208

65 EI OLE ELÄKELÄINEN- esim Matti Vanhanen kepukonna on nostamassa eläkeikää 67 vuoteen... ja moni töissä vanhemmaksi, USAssa vielä 80-kymppiset tekee töitä...

mutta sotimaan, ase käteen ja saa alkaa ampumaan porvarisikoja, OK !

• Anonyymi00247
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Miksi ihmeessä?

• Anonyymi00251
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Kettutytöt ja muut naiset kuuluu A1 ryhmään, joilla on vain etuoikeuksia, ei ne sotiin joudu tapettavaksi ja vammautettavaksi, siihen on varattu uhrattavaksi varusmiehet ja reserviläiset, nuo 6 euron halvat sukupuoliorjat, joilla ei ole edes perustuslakiin kirjattua oikeutta yhdenvertaisuuteen.
        Jos on ollut niin tyhmä pelkuri, että on intin lusinut, nyt on aika erota reservistä.

• Anonyymi00288
        Anonyymi00251 kirjoitti:

Kettutytöt ja muut naiset kuuluu A1 ryhmään, joilla on vain etuoikeuksia, ei ne sotiin joudu tapettavaksi ja vammautettavaksi, siihen on varattu uhrattavaksi varusmiehet ja reserviläiset, nuo 6 euron halvat sukupuoliorjat, joilla ei ole edes perustuslakiin kirjattua oikeutta yhdenvertaisuuteen.
        Jos on ollut niin tyhmä pelkuri, että on intin lusinut, nyt on aika erota reservistä.

Varusmiesten ja reserviläisten liha on minkinrehua halvempaa, häpeäisivät itseään.

• Anonyymi00295
        Anonyymi00187 kirjoitti:

Ei oikeia todellinen sota ole koskaan minkäänlaista poliittista sotaa.

Vai ei päivän paras vitsi😂😂😂😂😂

• Anonyymi00302
        Anonyymi00295 kirjoitti:

Vai ei päivän paras vitsi😂😂😂😂😂

Oikeassa sodassa tuppaa lähtemään henki.

• Anonyymi00365

Vaahvimmmat 20% polkee heikompia 80% kok.) kylmää kyytiä

• Anonyymi00379
        Anonyymi00208 kirjoitti:

65 EI OLE ELÄKELÄINEN- esim Matti Vanhanen kepukonna on nostamassa eläkeikää 67 vuoteen... ja moni töissä vanhemmaksi, USAssa vielä 80-kymppiset tekee töitä...

Yhdysvalloissa on hyvä olo olla töissä,
        Suomessa on paska olo!
        Siinä on suuri ero kun on töissä.

• Anonyymi00381

Nämähän olisivat parhaita sotilaita etulinjaan, eivät jaksaisi lähteä pakoon taistelussa.

• Anonyymi00402
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Ja niille maitojunalla tulleile joita on tusi palljon. Eivät pysty armeijaa käymään.? Passit pitää kerätä pois tai mitätöidä.Ettei nämä lähde lipettiin.

• Anonyymi00451
        Anonyymi00208 kirjoitti:

Mitä tarkoitat porvarisikojen ampumisella?

• Anonyymi00480
        Anonyymi00402 kirjoitti:

Ja niille maitojunalla tulleile joita on tusi palljon. Eivät pysty armeijaa käymään.? Passit pitää kerätä pois tai mitätöidä.Ettei nämä lähde lipettiin.

Armeijan käymiseen riittää, että omaa luonteen, joka on helppo alistaa, jolta saa kitkettyä oman ajattelun ja persoonan pois. Muita vaatimuksia ei sukupuolen lisäksi ole. Ei siis kovin kunnioitusta herättäviä ominaisuuksia, siksi intin lusineen kannattaa hävetä itseään, eikä sivari ole paljoa parempi, onhan sekin alistunut nöyryyttävään, palkattomaan pakkotyöhön.

• Anonyymi00491

Höpö höpö , vain hyökkääjät , siis se tänne mahdollisesti tunkeva "Putlerin" porukka , polkee niihin kylvämiimme miinoihin .. ja mitä niihin " kärsimyksiisi" tulee , aika harva , loppujen lopuksi ja kaikkien onneksi , loisii ja pelailee päivät pääksytysten vieraan vallan ja oudon yhteiskuntajärjestyksen tänne ujuttamia nettisotapelejä äitikullan valmiiksi tuoman soppakupin jäähtyessä joten turha ruikuttaa , teidät kyllä tiedetään vaikkei päivänvalolla ulkoilemassa nähdäkään ..

• Anonyymi00495
        Anonyymi00208 kirjoitti:

Tällä kertaa on vastassa Kommarisikoja.

• Anonyymi00497

Ja kokoomuksen penikat lentää charter lennoilla Amerikkaan tai johonkin turvalliseen maahan sotaa pakoon. Suomella ei valitettavasti ole mitään mahkuja Venäjää vastaan. Paitsi Pekka Toverin mielestä.

• Anonyymi00555

Kyllä niitä Porvarin tuotantovälineitä pitää puolustaa. Se teidät työlistää. vaikka nyt on työn haussa 100000 pakolaista. Somali porukkaa ei työ juuri kiinosta. Nyt pitäisi Tehdä laki, ketkä ovat olleet maassa 5 vuotta kaksois kansalaisia,niiden pitää tehdä valinta? joko tai. yksi passi.

• Anonyymi00571

Höpö höpö, punikit luovuttaisivat maamme venäläisille tekemättä yhtään mitään, kuten nähdään työttömyysluvuistakin. Kaikki pitäisi yhteiskunnan elättää… hyi helvetti, että tuollaiset riippakivet etoo! Tulis sita ja tappas pummit!!!

• Anonyymi00575
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kilometrin päässä loppuu matka alle 40v ja eläkeikäinen jatkaa täyspakkaus selässä.

• Anonyymi00577
        Anonyymi00379 kirjoitti:

Yhdysvalloissa on hyvä olo olla töissä,
        Suomessa on paska olo!
        Siinä on suuri ero kun on töissä.

Joo on koko ajan töissä, niin ei ehdi ajatella mitään muuta.

• Anonyymi00578
        Anonyymi00571 kirjoitti:

Höpö höpö, punikit luovuttaisivat maamme venäläisille tekemättä yhtään mitään, kuten nähdään työttömyysluvuistakin. Kaikki pitäisi yhteiskunnan elättää… hyi helvetti, että tuollaiset riippakivet etoo! Tulis sita ja tappas pummit!!!

Kyllä ne kuule oli kommarit ja työväen luokka jotka viime sodassakin piti Suomen puolta. Olivat nähneet mikä ryssä oli jo siinä vaiheessa. Mannerheimkin kiitti heitä sotien jälkeen. No kommareita taisi olla aika pieni osa heistä , enemmän sosiaalidemokraatteja. Nykyisin kommareita tuskin ollenkaan Persunatseja kyllä.

• Anonyymi00586
        Anonyymi00555 kirjoitti:

Kyllä niitä Porvarin tuotantovälineitä pitää puolustaa. Se teidät työlistää. vaikka nyt on työn haussa 100000 pakolaista. Somali porukkaa ei työ juuri kiinosta. Nyt pitäisi Tehdä laki, ketkä ovat olleet maassa 5 vuotta kaksois kansalaisia,niiden pitää tehdä valinta? joko tai. yksi passi.

Entä jos kaikilta 18-65v. mamuilta vaaditaan myös pakolline varusmiespalveulu, kertausharjoitukset, sekä reserviläisyys 65 ikävuoteen, kuten kansalaisillammekin on?
        Pitäisikö tuosta tehdä kansalaisaloite ?

• Anonyymi00604
        Anonyymi00208 kirjoitti:

Usan 80-v eivät saa niin paljoa eläkettä että pysyisivät hengissä ilman palkkatöitä.

• Anonyymi00692
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Tällasen paskakasan eteen ei ole haluja tehdä yhtikäs mitään sotikoon sotansa. Kansaa potkivat päähän ja ikäihmisiä roikottavat työttöminä toistakymmentä vuotta ja eläkeikää sen kun nostetaan, että ei vain pääse eläkkeelle. Peruturvaa ei ole hoidettu kuntoon ,absoluuttisessa köyhyydessä pitävät ihmisiä. Pitäisikö näitä kusipäitä vielä puollustaa. Menköö ite ja tapattakoo ittensä.

• Anonyymi00003

Vanhana tvällärinä perseilen patilaatikoitten päällä ja nuoremmar joutaa tetsailemaan......

• Kannattaa kaivautua laatikoiden alle ettet paljasta lämpöjälkeäsi.

• Anonyymi00372

Niin huoltojoukoissa on sitä tunnelmaan,nuoremmat joskoon pää kolmantena jalkana pitkin etulinjojen maastoja tykinruokana.

• Anonyymi00004

Tämä asia käytännössä koskee vuonna 1966 ja sen jälkeen syntyneitä asevelvollisia.

• Anonyymi00005

Eihän moni asevelvollinen koskaan edes elä edes 65 vuotiaaksi asti.

• Anonyymi00064

Entä sitten, miten liittyy asiaan?

• Anonyymi00114

Ihmisiä kuolee. Se on tosiasia. Rintamakelpoisuus on asia erikseen. Miinankoputtelijoiksi vanhukset kelpaa jotenkin. Jos kunto kestää, mitä epäilen.

• Anonyymi00116

Ei ainakaan sodassa...

• Anonyymi00193
        Anonyymi00114 kirjoitti:

Ihmisiä kuolee. Se on tosiasia. Rintamakelpoisuus on asia erikseen. Miinankoputtelijoiksi vanhukset kelpaa jotenkin. Jos kunto kestää, mitä epäilen.

Vanha huutaa ja nuore juoksee sinne minne vanha käskeee!!!!!!!!

• Anonyymi00493
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Entä sitten, miten liittyy asiaan?

Totaalisesti.

• Anonyymi00521

"Eihän moni asevelvollinen koskaan edes elä edes 65 vuotiaaksi asti."

Ei tuo laki koske tietenkään muita kuin elossa olevia. Kuolleet ja haudatut on vapautettu.

• Anonyymi00579

Ne jotka elää onkin kovia ukkoja.

• Anonyymi00590
        Anonyymi00114 kirjoitti:

Kävely ei onnistu, hyvä kun autoonasti pääsee ja ikäni on 53 vuotta.

• Anonyymi00657
        Anonyymi00521 kirjoitti:

"Eihän moni asevelvollinen koskaan edes elä edes 65 vuotiaaksi asti."

Ei tuo laki koske tietenkään muita kuin elossa olevia. Kuolleet ja haudatut on vapautettu.

Suurin osa 60 vuotiaista on niin heikkokuntoisia, että jokapäiväisistä kotitöistä selviytyminenkin ottaa voimille.
        Enpä ole nähnyt montaa yli 60 vuotiasta, joka polkupyörällä kävisi kaupassa ostoksilla, kyllä ne autolla käyvät kaupassa, ei sillä kunnolla kyllä rintamalla jaksa metsässä rämpiä.

• Anonyymi00006

Valmistautuuko Suomi nyt sotaan?

Vai mistä tämä nyt oikein johtuu?

• Anonyymi00008

Toistaiseksi näyttää siltä, että varautuu.

• Anonyymi00010

Venäjän mahdollista aggressiota vastaan tässä valmistaudutaan juu, ja se on ihan oikein.
        On nähty mitä se Ukrainassa tekee, itse olen yli 6kymppinen eikä mitään ongelmia tarvittaessa ryhtyä maata puolustamaan. Kunto on kova.

• Anonyymi00014

Kannattaa varatua kun kiihottaa ja ärsyttää naapuria.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Kannattaa varatua kun kiihottaa ja ärsyttää naapuria.

Totta!

• Anonyymi00020
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Venäjän mahdollista aggressiota vastaan tässä valmistaudutaan juu, ja se on ihan oikein.
        On nähty mitä se Ukrainassa tekee, itse olen yli 6kymppinen eikä mitään ongelmia tarvittaessa ryhtyä maata puolustamaan. Kunto on kova.

Hyvä. Mulla kunto on rapakunnossa.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Joutuisin sotaan kyllä mutta mulla muuta tekemistä

• Anonyymi00026
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Joutuisin sotaan kyllä mutta mulla muuta tekemistä

Jos olet asevelvollinen, niin silloin sinun tekemisiäsi ei edes kysellä yhtään missään, vaan joudut osallistumaan Suomen puolustamiseen.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Jos olet asevelvollinen, niin silloin sinun tekemisiäsi ei edes kysellä yhtään missään, vaan joudut osallistumaan Suomen puolustamiseen.

Olen valittu siihen joukkoon joka tuottaa ruokaa kansalle. Vap-viljelijä olen.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Siksi sanoin että muuta tekemistä

• Anonyymi00036
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Onneksi olkoon!

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Onneksi olkoon!

Kiitos

• Anonyymi00044
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Ensi vuonna täytän 60. Läheltä liippasi kohdallani

• Anonyymi00049
        Anonyymi00044 kirjoitti:

ONNEA!

• Anonyymi00050
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Tuli vaan mieleen että antaakohan ne rynkyt jusseillekin desantteja varten esimerkiksi? Olisihan se turvallisempaa silloin täällä landellakin. Minähän olen asevelvollisuusiässä vielä kuutisen vuotta.

• Anonyymi00056
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Tuli vaan mieleen että antaakohan ne rynkyt jusseillekin desantteja varten esimerkiksi? Olisihan se turvallisempaa silloin täällä landellakin. Minähän olen asevelvollisuusiässä vielä kuutisen vuotta.

Meillä jusseilla on omat pyssyt valmmiiksi jo putsattuna ja rasvattuna.

• Anonyymi00115

Venäjä, venäjä, venäjä.

• Anonyymi00120
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Itse pidän muiden sotiessa Helsingissä naisilla reikää pyöreänä.

• Anonyymi00172
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Tuskinpa vain.

• Anonyymi00296

Sotapsykoosista ja natokiimasta ,mulkun hankaaja koalition haluaa sankari vainaita joka kirkolle ja myöskin kun suomi on niin valtava maa kokaan suurenpi ,pitäähän se taas vähän pienentää että suomi rikastuisi🤫

• Anonyymi00304
        Anonyymi00296 kirjoitti:

Sotapsykoosista ja natokiimasta ,mulkun hankaaja koalition haluaa sankari vainaita joka kirkolle ja myöskin kun suomi on niin valtava maa kokaan suurenpi ,pitäähän se taas vähän pienentää että suomi rikastuisi🤫

No huh huh!

• Anonyymi00342
        Anonyymi00115 kirjoitti:

Venäjä, venäjä, venäjä.

Sanoi Häkämiehen ja Orpon orkesteri.

• Anonyymi00348
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Toistaiseksi näyttää siltä, että varautuu.

Miksi nyt pitää sotaan varautua? Stubido ainakin väitti silloin että Nato suojelee moiselta uhalta? Vai onko se Nato yhtä samaa kusetusta kuin ne koronapiikit joiden piti suojella itseä ja muita? Alkaa taas kuulostaa ihan siltä!!

• Anonyymi00349
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Hyvin on sinuunkin saatu syötettyä valhe että Venäjä hyökkäisi Eurooppaan, uskomatonta kuinka suuri määrä aaseja on ostanut sen tarinan.

• Anonyymi00360
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Sontareikää, sormella...

• Anonyymi00390
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Minä poistun reservistä samalla hetkellä, kun tämä uusi laki tulee voimaan. Nappiin meni kerrankin hallituksen päätös kannaltani.

• Anonyymi00404
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Juu kyllä kotirintama taritsee siemenpuita. Jokunen iskyrpänen jota naiset vetää kylästä toiseen vesikelkalla.

• Anonyymi00405
        Anonyymi00342 kirjoitti:

Sanoi Häkämiehen ja Orpon orkesteri.

Häkämies kaivaa upseerin takin kohta ja koppalakin. Vuorineuvokset palkaa sen kodinturva joukkojen johtajaksi.Täytyy jonkun huolehtia tuotantovälineistä että ne tekee rahaa omistajille.Metallipajat takee sotatarvikkeita.Espanja on luvanna tukea meitä.Appelsiiniä tulee rintamalle.

• Anonyymi00423
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Kyllähän se uhka on lähinnä mielikuvituksen tuotetta, mutta jo se varautuminen ja toimiminen tämä mielikuvan perusteella voi johtaa siihen todelliseenkin konfliktiin. Suomi on vähemmän merkityksellinen venäjälle kuin mitä venäjä oli suomelle kaupallisenkin toiminnan suhteen ja siitä saadaan maksaa eikä sitäkään haluta myöntää vaikka kaikki realiteetit puhuvat sen puolesta suomen talouden kehityksessä.

• Anonyymi00459
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Vap-järjestelmä on ämmien suunnittelema.Ei tule toimimaan jos tilanne tulee päälle.

Pari kertaa tuli noissa"koulutuksissa" käytyä.Sittemmin jätin väliin.

• Anonyymi00460
        Anonyymi00405 kirjoitti:

Häkämies kaivaa upseerin takin kohta ja koppalakin. Vuorineuvokset palkaa sen kodinturva joukkojen johtajaksi.Täytyy jonkun huolehtia tuotantovälineistä että ne tekee rahaa omistajille.Metallipajat takee sotatarvikkeita.Espanja on luvanna tukea meitä.Appelsiiniä tulee rintamalle.

No siinä tilanteessa on sota hävitty ellei jo aiemmin.

• Anonyymi00468
        Anonyymi00404 kirjoitti:

Juu kyllä kotirintama taritsee siemenpuita. Jokunen iskyrpänen jota naiset vetää kylästä toiseen vesikelkalla.

Tuon homman hoitavat maa han muuttajat väkisin, kun kaikki miehet ovat rintamalla.

• Anonyymi00484
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Kannattaisi kysellä. Jos yrittävät pakottaa, lähtee tieto vanjalle tieto paikasta, mihin asevelvollisia kootaan, sen jälkeen niiden jäänteet roikkuu puiden oksilla, jotka sinne meni. Tätä tapahtuu myös jatkuvasti Ukrainassa, siellä on pakkovärväys käytössä, iskaderin rypäleammukset osuu niihin kohteisiin. Kuka tahansa voi nykyvempeleillä lähettää vaikka venäjäksi käännetyn viestin venäjän puolustusministeriöön, kukaan ei voi sitä estää, eikä tietää.

• Anonyymi00658

Suomen sotahullut johtajat ne haluaa sotaa suomeen.

• Anonyymi00659
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Mulla on selkä paskana, jalat huonot lättäjalat ja olen puolisokea.
        t.55v mies

• Anonyymi00009

Täysin sotakiimainen Häkkänen yrittää varmasti lakkauttaa ensi vuonna kaikki reservinkieltäytyjien kurssitkin.

• Anonyymi00015

Hakkasen motto, hakkaa päälle...

• Anonyymi00013

Sota tarvitaan kiireesti tänne Suomeen, jotta saadaan se väestön osa tuhottua joka muistaa nää Suomen viime aikojen maanpetturihallitukset.

• Eli luuletko että tällä reservin iän nostolla haetaan että 65v. laitettaisiin rintama-aolosuhteisiin "etulinjaan"?
      Ei, sillä varmistetaan että puolustusvoimat savat tarvittaessa eri alojen ammattiväkeä tarvittavat määrät palvelukseen.
      Sodanaikaisia tehtäviä on puolustusvoimilla todella paljon laajemminkin kuin vain taistelevat joukko-osastot.
      On huolto, logistiikka, lääkintä ja monet erilaiset asiantuntija tehtävät jotka eivät liity suoraan taistelutoimintaan vihollista vastaan.

• Anonyymi00017

Suomessa on olemassa myös todella paljon suomalaisia ihmisiä jotka EIVÄT koskaan halua sotia yhtään mitenkään.

• Anonyymi00019

Sitten sen vasta näkee laitetaanko jos saavat sodan aikaiseksi. Uskon itse ainakin, kun parhaassa sotaiässä olevat alkavat loppua, niin laitetaan.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Sitten sen vasta näkee laitetaanko jos saavat sodan aikaiseksi. Uskon itse ainakin, kun parhaassa sotaiässä olevat alkavat loppua, niin laitetaan.

Kyllä se asevelvollisuus velvoittaa nimenomaan sitten vaikkapa ihan pakolla aina osallistumaan Suomen itsenäisyyden puolustamiseen.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Kyllä se asevelvollisuus velvoittaa nimenomaan sitten vaikkapa ihan pakolla aina osallistumaan Suomen itsenäisyyden puolustamiseen.

Sen kymmenen prosenttia jota itsenäisyyttä voi vielä olla jäljellä.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00025 kirjoitti:

En minä vastusta itsenäisyyden puolustamista missään nimessä. Mutta kun se eurostoliitto vei sen lähes kokonaan.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Kovinkin heikot mahdollisuudet asevelvollisella on vastustaa Suomen puolustamista siinä vaiheessa jos Suomea kohtaa jonkinlainen sotilaallinen kriisitilanne.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Kovinkin heikot mahdollisuudet asevelvollisella on vastustaa Suomen puolustamista siinä vaiheessa jos Suomea kohtaa jonkinlainen sotilaallinen kriisitilanne.

Se on vaan tämä maapläntti joka jo melkein on eurostoliiton omaisuutta. Mutta toivossa on hyvä elää että eu joskus luhistuu ja sitten meillä on taas oma valtio. Tämän takia sitä kannattaa puolustaa.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Se on vaan tämä maapläntti joka jo melkein on eurostoliiton omaisuutta. Mutta toivossa on hyvä elää että eu joskus luhistuu ja sitten meillä on taas oma valtio. Tämän takia sitä kannattaa puolustaa.

Nato puolustaa meitiä.

• Anonyymi00091
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Suomessa on olemassa myös todella paljon suomalaisia ihmisiä jotka EIVÄT koskaan halua sotia yhtään mitenkään.

Varmasti, mutta entä sitten? Suomessa on kuitenkin varmasti melko hyvä maanpuolustustahto jos vertaa vaikka itäiseen naapuriin ja moniin muihin maihin. Toisaalta kun käsky käy, niin sitä on toteltava tahtoi tai ei.

• Anonyymi00094
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Menisit hoitoon.

• Anonyymi00118
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Olet oikeassa ja sotatilassa he ovat suuri ongelma venäläismielisyytensä kanssa. Todennäköisesti heidät täytyy internoida jonkinlaisille leireille koska muuten on huomattava riski sabotaaseille. Tuohon ei ole oikein inhimillistä ratkaisua. Inhimillisin lienee siirtää heidät Venäläisten huomaan sotatilanteessa, pääsevät sinne ihanneyhteiskuntaansa.

• Anonyymi00156
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Aletaan keräämään ajoissa kimppakyytejä ja poistutaan ajoissa tästä maasta. Ei kiinnosta taistella tämän maan eikä maan päättäjien puolesta. Puolustakoon kokoomuslaiset itse kun ovat kerran Suomen sössineet ja ryssineet

• Anonyymi00171
        Anonyymi00094 kirjoitti:

Menisit hoitoon.

Totta puhut. Ylipainoa on kertynyt.

Mutta mitä sanot itse asiasta?

• Anonyymi00173
        Anonyymi00171 kirjoitti:

Minä puhun ellet sinä puhu. On tosiasia että lähes kaikki päätökset tulevat eurostoliitosta. Suomelle on jäänyt joku kulttuuri ja urheilu päätettäväksi. Tosin verotus lienee vielä Suomen päätäntävallassa.

Kuitenkin eurostoliiton tavoitteena on liittovaltio ja siinä tilanteessa meillä ei ole mitään päätäntävaltaa.

• Anonyymi00215
        Anonyymi00173 kirjoitti:

Minä puhun ellet sinä puhu. On tosiasia että lähes kaikki päätökset tulevat eurostoliitosta. Suomelle on jäänyt joku kulttuuri ja urheilu päätettäväksi. Tosin verotus lienee vielä Suomen päätäntävallassa.

Kuitenkin eurostoliiton tavoitteena on liittovaltio ja siinä tilanteessa meillä ei ole mitään päätäntävaltaa.

Ilmansuunta on vaan vaihtunut, sillä ennen vanhaan ne kaikki Suomea koskevat tärkeät päätökset tehtiin Kremlissä Moskovassa.

• Anonyymi00269
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Nato puolustaa meitiä.

Natoa ei kohta ole olemassakaan.Finnjäveleiltä putsataan vaan rahat pois.
        Sitten tuleekin vasta OrpoOlo.
        Hyvä Suomi ja päättäjät.

• Anonyymi00306
        Anonyymi00269 kirjoitti:

Natoa ei kohta ole olemassakaan.Finnjäveleiltä putsataan vaan rahat pois.
        Sitten tuleekin vasta OrpoOlo.
        Hyvä Suomi ja päättäjät.

Kyllä vain Nato on ja pysyy.

• Anonyymi00406
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Juu mutta töitä joutuu tekemään tai linnaan,ja niskuroijat ammutaan.

• Anonyymi00407
        Anonyymi00156 kirjoitti:

Aletaan keräämään ajoissa kimppakyytejä ja poistutaan ajoissa tästä maasta. Ei kiinnosta taistella tämän maan eikä maan päättäjien puolesta. Puolustakoon kokoomuslaiset itse kun ovat kerran Suomen sössineet ja ryssineet

Passi pois. Ja rajat kiinni?

• Anonyymi00408
        Anonyymi00171 kirjoitti:

Kyllä se niissä hommissa ylpainot lähtee ja näkee munan pitkästä aikaa ilman peiliä.

• Anonyymi00461

Koko maa on ollut vapaassa pudotuksessa vuosikausia asiantuntijoiden takia.

• Anonyymi00486
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Varmasti, mutta entä sitten? Suomessa on kuitenkin varmasti melko hyvä maanpuolustustahto jos vertaa vaikka itäiseen naapuriin ja moniin muihin maihin. Toisaalta kun käsky käy, niin sitä on toteltava tahtoi tai ei.

Suomessa on TODELLISUUDESSA erittäin heikko maanpuolustustahto, sitä kuvaa parhaiten se, että naisista vain 3 - 4 % haluaa maata puolustaa käymällä armeijan ja kyselyissä naisten maanpuolustustahto on ollut miehiä korkeammalla tasolla!
        Miehet saadaan armeijaan vain vankilalla uhkaamalla.
        Se on hyvää, Suomi ei ole suljettu valtio, täältä voi sodan uhatessa lähteä pois, EU ja Schengen alueen vapaa liikkuminen takaa sen.

• Anonyymi00498
        Anonyymi00118 kirjoitti:

Olet oikeassa ja sotatilassa he ovat suuri ongelma venäläismielisyytensä kanssa. Todennäköisesti heidät täytyy internoida jonkinlaisille leireille koska muuten on huomattava riski sabotaaseille. Tuohon ei ole oikein inhimillistä ratkaisua. Inhimillisin lienee siirtää heidät Venäläisten huomaan sotatilanteessa, pääsevät sinne ihanneyhteiskuntaansa.

Tiitisen lista täytyy avata heti, että saadaan demarit
        pois sabotoimasta armeijaa.

• Anonyymi00501
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Elokapinalliset nyt ainakin. Jos tulee liikekannallepano, niin
        sitten nähdään valtavia loikkia ja uusia ennätyksiä, kun asfaltilla
        puolet elämäänsä maanneet "soturit" tekee uusia, hirmuisia juoksuja.
        100 metrillä ennätykset ovat maailmanluokkaa ja 10000 metrilläkin
        menee ennätykset uusiksi, kun "kapinalliset" hakee turvapaikkaa
        lähimmästä kellarista. Esteiden yli mennään että heilahtaa, kun jäykät
        ja liikunnan puuttesta surkastuneet "lihakset" saadaan taas hyötykäyttöön.
        Kellarin ikkunasta on hyvä huudella sotilaallisia neuvoja ja antaa tulitukea,
        kertomalla kuinka saadaan pienempi hiilijalanjälki sotatilanteessa.
        Sodassa jokainen yksilö on tärkeä, niinpä muistakaa varata ruokaa kellareihin.
        Ei sitä koskaan tiedä milloin sinne ryntää, hirveästi kirkuen joukko urhoollisia
        kapinallisia, jalat maitohapoilla, vatsa kuralla, hullunkiilto silmissä ja Greta Thunberg
        t-paidat muutettuina liehuviksi lipuiksi. Gretan julma irvistys t-paidassa saa vihollisen
        pakenemaan suinpäin kohti kotimaataan. Kalvakat ja aneemiset sissit saa sitten talon
        puolesta, untuvatakit ja huopikkaat luiseviin jalkoihinsa. Vaikka kadut on hiilijalanjälkiä
        mustanaan, niin vielä kerran nämä urhoolliset soturit näyttää, mistä kana kusee.

• Anonyymi00525
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Luulen ettei kukaan halua sotia ainakaan eturintamassa, mutta kun siitä asiasta päättää aivan jotkut muut. Ei Ukrainassakaan tai Venäjälläkään kukaan halua sotia, mutta kun pienen venäjänmaan pieni johtaja katsoon alueensa laajentamisen tarpeelliseksi, niin OPERAATIO on silloin laitettava pystyyn. Tavoitehan on selvä. Kaikki itsenäistyneet naapurivaltiot saman lipun alle.

• Anonyymi00664
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Kasvissyöjät ja kaiken maailman ituhipit.

• Anonyymi00676
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Ukrainassa on rintamkarkureita sadoin tuhansin. Ei heitä nyt oikein teloittaakaan voi. Kohdeltu helläkötisesti. Ukraina taistelee nyt lähinnä vapaaehtoisvoimin.

• Anonyymi00022

Tuskin ketään 65 vuotiasta voi enää mitenkään pakottaa rintamalle jo Suomea joskus kohtaa jokin kriisitilanne. Siinähän sitä voi nyt todella uskottavasti vedota jo pelkkiin terveydellisiin syihin ettei tarvitse lähteä rintamalle.

Vapaaehtoisena rintamalle lähtö 65 vuotiaalle tietenkin on ihan eri asia jos vain itse haluaa vapaaehtoisesti lähteä.

• Anonyymi00029

Olen 170 kiloinen ukko. En jaksa juosta kuin kymmenen metriä kerrallaan

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Sit on pakko istua ja huilata

• Anonyymi00031

Ei sitä todellakaan rauhanaikana tiedetä, miten sota-aika ketäkin pakottaa ja mihin?

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Sit on pakko istua ja huilata

Tartteekohan ne meikää sotaan

• Anonyymi00039
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Tartteekohan ne meikää sotaan

Kaikkia tarvitaan.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Oletko vielä asevelvollinen?

• Anonyymi00046

Totta, vielä viisikymppisen kuvitteli että sitähän voi elää satavuotiaaksi ja tehdä vaikka mitä kun on koko ikänsä pitänyt fysiikastaan huolta.

Mutta 6-kymppisenä onkin sitten nivelvaivoja, särkyjä, liikerajoituksia ja kaikenlaista tuollaista, ei niiden kanssa oikein rintamalla pärjäisi.

Kaikille niitä vaivoja ei tule, syytä ei tiedetä miksi joillekin tulee ja joillekin ei. Yksikin äijä, joka hiljattain kuoli, juoksi maratooneja vielä yli 90-vuotiaana, itse en pysty edes bussipysäkille juoksemaan sataa metriä vaikka näen että bussi tulee. Nuoremapana harrastin juoksemista, siis sitäkin.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Totta, vielä viisikymppisen kuvitteli että sitähän voi elää satavuotiaaksi ja tehdä vaikka mitä kun on koko ikänsä pitänyt fysiikastaan huolta.

Mutta 6-kymppisenä onkin sitten nivelvaivoja, särkyjä, liikerajoituksia ja kaikenlaista tuollaista, ei niiden kanssa oikein rintamalla pärjäisi.

Kaikille niitä vaivoja ei tule, syytä ei tiedetä miksi joillekin tulee ja joillekin ei. Yksikin äijä, joka hiljattain kuoli, juoksi maratooneja vielä yli 90-vuotiaana, itse en pysty edes bussipysäkille juoksemaan sataa metriä vaikka näen että bussi tulee. Nuoremapana harrastin juoksemista, siis sitäkin.

Nimenomaan terveydelliset syyt ovat hyvä peruste aina Suomen puolustusvoimille kun siellä mietitään liikekannallepanoa.

• Anonyymi00060
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Kaikkia tarvitaan.

Ai jonkun painoksi. Autoissa on hyvä olla tuo painopiste vetävien pyörien kohdalla.

• Anonyymi00061
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Oletko vielä asevelvollinen?

Tarkemmin ajatellen en. Sehän päättyi viiteen kymmeneen ikävuoteen. Mutta nyt se taas tulee päälle. Tää on vähän hullua touhua.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Tarkemmin ajatellen en. Sehän päättyi viiteen kymmeneen ikävuoteen. Mutta nyt se taas tulee päälle. Tää on vähän hullua touhua.

Voiko sen velvollisuuden välillä lakkauttaa ja sitten ottaa uudelleen käyttöön ilman uutta inttiä

• Anonyymi00068
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Voiko sen velvollisuuden välillä lakkauttaa ja sitten ottaa uudelleen käyttöön ilman uutta inttiä

Periaatteessa niille pitäisi järjestää uusi intti joiden velvollisuus päättyi ja sitten alkaa uudelleen. Hölmöä touhua tavallaan

• Anonyymi00081
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Periaatteessa niille pitäisi järjestää uusi intti joiden velvollisuus päättyi ja sitten alkaa uudelleen. Hölmöä touhua tavallaan

Asevelvollisia täällä Suomessa vielä ovat vuonna 1966 ja sen jälkeen syntyneet reserviläiset.

• Anonyymi00086
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Ai jonkun painoksi. Autoissa on hyvä olla tuo painopiste vetävien pyörien kohdalla.

No vaikka sitten painoksi jos muualle ei kelpaa.

• Anonyymi00131

Eiköhän nuo yli kuusikymppiset hoida logistiikkaa sotatilanteessa. Samalta se hernekeitto maistuu keitti sen 30 v tai 60 v

• Anonyymi00134
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Kelpaat hyvin raivaamaan telamiinoja. Venäläinen telamiina laukeaa jo 150 kg painosta.

• Anonyymi00147
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Kun drooni jahtaa, sitä jaksaa aika paljonkin enemmän kuin itse uskoo.

• Anonyymi00175
        Anonyymi00147 kirjoitti:

Kun drooni jahtaa, sitä jaksaa aika paljonkin enemmän kuin itse uskoo.

Tuosta dronesta tuli mieleen että mulla on siitä kokemusta. Osaan lentää aika pehmeästi sillä ja kuvata.

• Anonyymi00270
        Anonyymi00134 kirjoitti:

Kelpaat hyvin raivaamaan telamiinoja. Venäläinen telamiina laukeaa jo 150 kg painosta.

Kummalla puolella rajaa minun pitäisi niitä raivata?

• Anonyymi00307
        Anonyymi00270 kirjoitti:

Kummalla puolella rajaa minun pitäisi niitä raivata?

Ihan molemmin puolin.

• Anonyymi00409
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Se riittää

• Anonyymi00410
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Ei voi pinnarit ammutaan.

• Anonyymi00502
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Elokapinalliset ottaa sinut riveihinsä kyselemättä.

• Anonyymi00503
        Anonyymi00134 kirjoitti:

Paino kevenee kummasti kun astuu muutaman miinan
        päälle. Dieetti toimii ja paino kevenee joka askeleella.

• Anonyymi00527
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Älä liioittele! Se on aivan turhaa.

• Anonyymi00580
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Olisko aika alkaa treenata.

• Anonyymi00581
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Asevelvollisia täällä Suomessa vielä ovat vuonna 1966 ja sen jälkeen syntyneet reserviläiset.

Perkele olenko siis hyödytön , kun syntynyt tuota ennen, mutta en vielä 65v. Voi piru ,kun etusormi oli jo liipaisimella. Vapaaehtoisena sitten kai mentävä jos tuo Pietarinkahjo lähettää joukkonsa meitä vastaan.

• Anonyymi00592
        Anonyymi00134 kirjoitti:

Onneksi minä painan vaan 120kg ja pituutta on 155cm, joten olen kuin pallo HAHAHAA, siinä sitten joku porvarisika pyörittämään

• Anonyymi00024

Rollaattorisotilaat on suomen uusi salainen ase.

• Anonyymi00028

No huh huh!

Aika todella irvokasta huumoria nyt sinulta.

• Anonyymi00059

Tuo on kyllä hyvä keksintö, hiljaiset akku trollat teloilla yllättää vihulaiset.

• Anonyymi00096

Sinulla ei ole tietoa nykyihmisten kunnosta ja iästä.
        Olet selvästi nuori ja yksinkertainen Persu.

• Anonyymi00272
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Tuo on kyllä hyvä keksintö, hiljaiset akku trollat teloilla yllättää vihulaiset.

Invamopolla voi partioida kylän raitilla ja valvoa järjestystä, niinkuin nytkin.

• Anonyymi00411
        Anonyymi00028 kirjoitti:

No huh huh!

Aika todella irvokasta huumoria nyt sinulta.

Ei veli Venäläinen 10 vuoteen tänne tule sillä on kaikki vehkeet menny tässä sodassa. Olkaa rauhassa. Venäjällä vaihtuu tyyppi ja 3 vuoden kuluttua USA. Kyllä meidän luviva Aleksi pitää irti sodasta vielä 10 vuotta. Nukkukaa hyvin.

• Anonyymi00582
        Anonyymi00411 kirjoitti:

Ei veli Venäläinen 10 vuoteen tänne tule sillä on kaikki vehkeet menny tässä sodassa. Olkaa rauhassa. Venäjällä vaihtuu tyyppi ja 3 vuoden kuluttua USA. Kyllä meidän luviva Aleksi pitää irti sodasta vielä 10 vuotta. Nukkukaa hyvin.

Usassa voi tulla fiksumpikin johto, mutta ryssä on aina ryssä aina isottelemassa.

• Anonyymi00038

Rintamalle ei laiteta yli 50 vuotiaita, yli 50 vuotiaat palvelee erikoisosaamista vaativissa tehtävissä, ei voida olettaa, että yli 50 v. jsksaa ryynätä metässä, kaikki kun ei treenaa kuten Stubb.

Ite en jaksa kunnolla edes kävellä, täysvarustuksessa liikkumisesta ei tulis miään kun on 20 kiloa ylipainoa ja polvikin vihoittelee.

• Anonyymi00045

Ei ehkä heti aluksi laiteta, mutta sitten kun tarvitaan lisää väkeä etulinjaan, niin sitten on kyllä mentävä sinne.

• Anonyymi00124

Laitetaanko Stubb etulinjaan?

• Anonyymi00144
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Se juoksee karkuun

• Anonyymi00170
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Tuskinpa etulinjaan joutuu, mutta puolustusvoimien palvelukseen kyllä joutuu myös Stubb jos se ei enää ole maan presidentti.

• Anonyymi00412
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Juu Aleksi vie komentoto pakan Mäntynieen.

• Anonyymi00462
        Anonyymi00170 kirjoitti:

Tuskinpa etulinjaan joutuu, mutta puolustusvoimien palvelukseen kyllä joutuu myös Stubb jos se ei enää ole maan presidentti.

Tuskin joutuu

• Anonyymi00504

Yli 50 vuotiaat elokapinalliset sijoitetaan sissijoukkoihin.
        Niillä on vankka kokemus paikallaan makaamisesta, valtion
        tuella. Tutkatkaan ei havaitse hyvin maastoon sijoitettua kapinallista.
        Vähäverisempiä kapinallisia ei havaitse edes lämpökamera. Suurin vaara
        on kasvissyöjät, jotka aiheuttaa kaasupäästöjä ja voivat ilmaista sijaintinsa
        viholliselle. Mutta sota vaatii uhrinsa, eikä sille mitään voi. Se on selvä kuin pläkki

• Anonyymi00528
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Kyllähän korpraalille töitä löytyy. Alikessun paikkoja vapautuu tiheään tahtiin tilanteen aikana.

• Anonyymi00040

Heittääkö päästä pahasti? Mihin meinaat mennä, hölmö olet
      Vain tyhmät aivopessyt pelkää ja kuvittelee.

• Anonyymi00041

Uskottava pelote vaatii, että hiukan pöyhistellään höyheniä. Näin saadaan reservi miljoonaan mieheen. Eikä maksa juuri mitään.

• Anonyymi00048

Pelkällä velkarahallahan valtio nimeltä Suomi tuon kyseisen asian nyt vain aina hoitaa.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Pelkällä velkarahallahan valtio nimeltä Suomi tuon kyseisen asian nyt vain aina hoitaa.

Et taaskaan ymmärtänyt mistä asiasta puhutaan ja heität sekaan Persujen örinää.

• Anonyymi00106
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Et taaskaan ymmärtänyt mistä asiasta puhutaan ja heität sekaan Persujen örinää.

Miksi valehtelet?

Ihan pelkällä velkarahallahan valtio nimeltä Suomi on se oman puolustusbudjettinsa hoitanut jo vuosikausia.

• Anonyymi00347

Kai sen venäläisetkin tajuaa, että tuollainen reservi on surkeaa bluffia, kun länsimaisetkin luokittelijat, kuten Global Firepower luokittelee suomen armeijan pohjoismaiden heikoimmaksi. Suomella ei todellisuudessa ole reserviä, keneltäkään väitettyyn reserviin kuuluvalta ei ole edes kysytty, haluavatko osallistua sotaan, ovatko edes silloin suomessa, tai salliiko terveys.

• Anonyymi00413
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Koskaan sodat ei ole loppuneet,siitä syystä ,että rahat on loppu? Nyt voi tulla sekin syyksi.

• Anonyymi00414
        Anonyymi00347 kirjoitti:

Kai sen venäläisetkin tajuaa, että tuollainen reservi on surkeaa bluffia, kun länsimaisetkin luokittelijat, kuten Global Firepower luokittelee suomen armeijan pohjoismaiden heikoimmaksi. Suomella ei todellisuudessa ole reserviä, keneltäkään väitettyyn reserviin kuuluvalta ei ole edes kysytty, haluavatko osallistua sotaan, ovatko edes silloin suomessa, tai salliiko terveys.

Ei kysytä määrätään kun sota laki astuu voimaan.Ei ole valinnan varaa. Vankila ta omat ampuvat.

• Anonyymi00446
        Anonyymi00347 kirjoitti:

Totta turiset.

• Anonyymi00583
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Jos ei olisi näitä verokeinottelijoita ja pakoilijoita ei velkaa olisi näin paljon. Nykyhallitushan vain lisää kurjuutta veron ”alennuksilla” jotka hyödyttömiä. Orpo pitäisi laittaa Häkämiehen seuraksi etulinjaan.

• Anonyymi00584
        Anonyymi00347 kirjoitti:

Vale kommentti. Niin olihan Suomella talvisodassakin alivoima, mutta ryssä pysäytettiin moneen kohtaan. Ei tullut Stalinin synttäreitä Helsinkiin. Alkoi olla tappiota ryssällä , niin paljon ettei ollut siinä kohtaa syytä jatkaa.

• Anonyymi00043

Niin ja koska politiikkojen kauniit lupaukset ovat toteutuneet aivan kaikkien kohdalla?

• Anonyymi00052

Ei koskaan!

• Anonyymi00047

Siinähän sen tietää, eihän monet edes elä 65v , monille jo 50 v valtava saavutus..

• Anonyymi00089

Täytyy ensin elää yli kuusikymmenvuotiaaksi, niin sitten vasta sen tietää, miltä se tuntuu olla sen ikäinen.

• Anonyymi00100

Ja miten tuo liittyy asiaan?

• Anonyymi00103
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Ja miten tuo liittyy asiaan?

Siten että tuo asevelvollisuuden ikä, joka nostettiin 50 vuodesta 65 vuoteen on aivan liikaa.

65 vuotiaanahan nautitaan jo täysin siemauksin ansaitusta eläkkeestä, eikä enää koskaan todellakaan mistään asevelvollisuudesta.

• Anonyymi00135

No sittenhän ei ole suuri menetys laitta yli 60v etulinjaan kun menetetään vain muutamia elinvuosi vs jos 28 v kaatuisi.

• Anonyymi00415
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Siten että tuo asevelvollisuuden ikä, joka nostettiin 50 vuodesta 65 vuoteen on aivan liikaa.

65 vuotiaanahan nautitaan jo täysin siemauksin ansaitusta eläkkeestä, eikä enää koskaan todellakaan mistään asevelvollisuudesta.

Sodassa ollaan armeijan käytössä mikisi ikä on laitettu. Ei ole omaa aikaa. Oma aika alkaa kun sota lopuu. Ja saat passin .

• Anonyymi00505

Se ei ole mikään syy poistua reservistä. Tämän päivän
        demareissa on meno yhtä hengetöntä, että ei siinä auta
        valittaa.

• Anonyymi00053

Taisi tulla Häkkäseltä nyt hiukan kallis hutilyönti.

• Anonyymi00128

Putinia pelottaa kun meillä on kohta niin paljon sotaväkeä. Tuo on psykologista pelottelua.

• Anonyymi00054

Olen valmis!

Jos TampItPsto:lta kutsu käy palvelukseen, olen täysin valmis lähtemään suorittamaan isänmaatani Suomea kohtaan aikoinaan sotilasvalassa vannomaani velvollisuutta.

• Anonyymi00416

Oikein nyt puhuu mies! Eikä Sotilaskoti,sisar.

• Anonyymi00058

Kyllä NATO suojaa Suomea aina tarvittaessa.

• Anonyymi00062

Drooneja voi ohjailla vanhempanakin.

• Anonyymi00129

Jos vanhat osaa. Tuskinpa.

• Anonyymi00273
        Anonyymi00129 kirjoitti:

Jos vanhat osaa. Tuskinpa.

Äläpä vähättele, osaavat Ukrainassakin.

• Anonyymi00063

Täällä Pohojanmaalla täytyy jo situa innokkahaimpia puuhun kiinni, etteivät lähre ennen aikojaan rintamalle.

• Anonyymi00080

Hyvähän sitä sieltä Pohjanmaalta on vauhkota. Ei ne sieltä alueita luovuta jos sota satutaankin häviämään.

• Anonyymi00104
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Hyvähän sitä sieltä Pohjanmaalta on vauhkota. Ei ne sieltä alueita luovuta jos sota satutaankin häviämään.

Suuri arvoitus kyllä, miksi juuri se talvisota elokuva kertoo vain pohjanmaan joukoista?

• Anonyymi00110
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Suuri arvoitus kyllä, miksi juuri se talvisota elokuva kertoo vain pohjanmaan joukoista?

Antille kävi tuuria syntyä pohjanmaalle. Kaukana suomen itärajasta?

• Anonyymi00274
        Anonyymi00110 kirjoitti:

Antille kävi tuuria syntyä pohjanmaalle. Kaukana suomen itärajasta?

Miksi lauseessa on kysymysmerkki?
        Onhan Pohjanmaa on kaukana itärajalta. Niin kaukana, etteivät mielellään ottaneet Kannakselta ja eturintamalta tulleita evakkojaan. Niin isänmaallista väkeä.

• Anonyymi00417

Juu ne kuopii jo?

• Anonyymi00506
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Pitäisi ensin löytää niitä puita.

• Anonyymi00529

Ei ne ole rintamalle menossa. Nehän on ite köyttäny ittensä kun tarttee vahtia liito-oravan paskaa.

• Anonyymi00067

En jaksa huudella jollekin parikynppiselle klopille että kyllä herra KYLLÄ HERRA!

• Anonyymi00275

Nykyisin voi ollakin rouva.

• Anonyymi00418

Kyllä se herrotelu on pientä kun toimet alkaa.

• Anonyymi00530
        Anonyymi00275 kirjoitti:

Nykyisin voi ollakin rouva.

Tulee niitä kauheita lähitaisteluita, kuten Vanhala uumoili

• Anonyymi00069

65-vuotias on jo aivan liian vanha esimerkiksi työelämään, mutta näköjään täysin sopivan ikäinen Suomen sotaväkeen.
      Tämä reservin yläikärajan nosto on täysin epädemokraattinen ja salassa suunniteltu oikeistolainen todella kallis uudistus.

• Anonyymi00072

Samaa mieltä.

• Anonyymi00092

Nykyisin nelikymppisen jo turha mennä kyselemään töitä jos ei ole suhteita.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Nykyisin nelikymppisen jo turha mennä kyselemään töitä jos ei ole suhteita.

Totta!

• Anonyymi00254

Seuraavissa vaaleissa täytyy äänestää vasenta puolta, jotta kumoavat kaikki tän hallituksen typerät laita, kyllä näin on.

• Anonyymi00309
        Anonyymi00254 kirjoitti:

Seuraavissa vaaleissa täytyy äänestää vasenta puolta, jotta kumoavat kaikki tän hallituksen typerät laita, kyllä näin on.

Surkeaan suuntaan on kyllä menty.

• Anonyymi00419

Sota parantaa sairaat ,mitä koululääketiede ei korjaa.

• Anonyymi00420
        Anonyymi00099 kirjoitti:

Totta!

Silloin on kaikille töitä eikä kysytä Cv perään.

• Anonyymi00532
        Anonyymi00420 kirjoitti:

Silloin on kaikille töitä eikä kysytä Cv perään.

Se CV on kirjoitettu jo varusmiespalveluksessa ja täydennetty kertaysharjoituksissa.

• Anonyymi00070

Sopiva ikä miinanraivaukseen. Jää yhteiskunnalta taakka maksaa eläkkeitä heille kun lähtevät räjähdyksen saattelemana. Meillä ei ole varaa hyvinvointiyhteiskuntaan.

• Anonyymi00071

Nykyään miinnraivaus tehdään täysin kokonaan konevoimin.

• Anonyymi00076
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Nykyään miinnraivaus tehdään täysin kokonaan konevoimin.

Niin mutta kun meillä ei ole varaa eläkkeisiin niin parempi päästä ikäihmisistä eroon tavalla tai toisella.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Niin mutta kun meillä ei ole varaa eläkkeisiin niin parempi päästä ikäihmisistä eroon tavalla tai toisella.

Eiköös duunarit tienaa omat eläkkeensä aina ihan itse oman työuransa aikana?

• Anonyymi00149
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Eiköös duunarit tienaa omat eläkkeensä aina ihan itse oman työuransa aikana?

Eivät tienaa. Tienaavat vain oikeuden eläkkeeseen x josta suurin osa katetaan työssä olevilta ja työnantajilta eläkemaksuina. Eli selkokielellä, ei kukaan ole tienannut eläkerahastoihin sitä eläkettä jonka saa, jos elää yli tietyn elinajkan.

• Anonyymi00169
        Anonyymi00149 kirjoitti:

Eivät tienaa. Tienaavat vain oikeuden eläkkeeseen x josta suurin osa katetaan työssä olevilta ja työnantajilta eläkemaksuina. Eli selkokielellä, ei kukaan ole tienannut eläkerahastoihin sitä eläkettä jonka saa, jos elää yli tietyn elinajkan.

Kyllä minä ainakin omista ansioistani olen maksanut myös täysin lakisääteisiä työeläkemaksuja jo reilusti yli 40 vuotta.
        Käsittääkseni myös työnantajat joutuvat maksamaan myös näitä lakisääteisiä työeläkemaksuja.

• Anonyymi00255

Sotaleskien eläkkeet ovat isot, ne jää maksettaviksi mummoille.

• Anonyymi00507

Omaiset kysyy kapteenilta, että pääsiköhän meidän pappa
        taivaaseen, niin kapteeni vastaa, että ei hän ihan varma ole
        mutta siihen suuntaan se ainakin läksi.

• Anonyymi00508

Jalkasilsa paranee ja kampurajalat on historiaa.
        Kela kiittää ja kumartaa.

• Anonyymi00073

Puolustusvoimilla on vaikea reservin ongelma.
      Esimerkiksi Sotilaslääketieteen professori Tommi Vasankari toi hiljattain esiin huolensa todella heikkokuntoisista varusmiehistä. Puolustusvoimat PÖYRISTYI! Hyvässä kestävyyskunnossa on enää vain kuusi prosenttia 30-vuotiaista.
      Reserviläisistä todella moni Lilleri ja Lalleri eivät enää pärjää rintamalla. Savijalkoja ei enää jakseta nostella ja drooneilta pakoon juokseminen ei onnistu.

• Anonyymi00074

Hieno homma SOTATEOLLISSUUS ON JO TÄYVESSÄ VAUHISSA TÄÄLLÄ SUOMESSA IHAN YÖTÄPÄIVÄÄ!!!!

• Anonyymi00257
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Hieno homma SOTATEOLLISSUUS ON JO TÄYVESSÄ VAUHISSA TÄÄLLÄ SUOMESSA IHAN YÖTÄPÄIVÄÄ!!!!

Kiihkeimmät sotaintoilijat eivät edes jouluna malta hiljentyä vaan rintaman kutsu on kova. Ihmiset ovat tulleet täysin hulluiksi.

• Anonyymi00421

Siten kuolet se selvää kaljaa.

• Anonyymi00509

Aasejakin houkuteltiin ennen juoksemaan sillä, että
        roikutettiin porkkanaa nenän edessä. Pizza vaan molemmilla
        täytteillä roikkumaan puntukan eteen, niin eiköhän tule liikettä
        niveliin.

• Anonyymi00075

Kun sadat ohjukset ja droonit tulee kohti niin mitä silloin 50-65 vuotiailla reserviläisillä tehdään jotain sairaaloita, siltoja tai varikkoja vartioimassa joku loppuun kulunut torrakka handussa?

• Anonyymi00079

Nato auttaa Suomea tarvittaessa.

• Anonyymi00137

Siellä ne paukuttavat vanhalla sergeillä drooneja alas minkä kerkeävät samalla kun nuoremmat lahtaavat Anoturtiaisia etulinjassa minkä kerkeävät.

• Anonyymi00174
        Anonyymi00137 kirjoitti:

Siellä ne paukuttavat vanhalla sergeillä drooneja alas minkä kerkeävät samalla kun nuoremmat lahtaavat Anoturtiaisia etulinjassa minkä kerkeävät.

Kaikki Suomen sergeit on jo annettu Ukrainalle.

• Anonyymi00276
        Anonyymi00174 kirjoitti:

Kaikki Suomen sergeit on jo annettu Ukrainalle.

Saako kohteliaasti kysyä, kuka tai mikä tämä Sergei on?

Itse kun olin armeijassa 1960-luvun lopulla, niin henkilökohtainen aseeni oli Emma-pikakivääri.

• Anonyymi00340

Saat ihan iskemättömän pyssyn käteen.

• Anonyymi00447
        Anonyymi00276 kirjoitti:

Saako kohteliaasti kysyä, kuka tai mikä tämä Sergei on?

Itse kun olin armeijassa 1960-luvun lopulla, niin henkilökohtainen aseeni oli Emma-pikakivääri.

ZU-23-2 on venäläisvalmisteinen 23 mm kevyt vedettävä ilmatorjuntakanuuna jota Suomessa kutsutaan tuttavallisesti sergeiksi.

• Anonyymi00565
        Anonyymi00447 kirjoitti:

ZU-23-2 on venäläisvalmisteinen 23 mm kevyt vedettävä ilmatorjuntakanuuna jota Suomessa kutsutaan tuttavallisesti sergeiksi.

Kiitos tiedosta, sellaista sergeitä tarvitaan.

• Anonyymi00078

Rajamiehet pääsee eläkkeelle jo alle 60v.ovat hyvässä fyysisessä kondiksessa,ihmettelen miksi heidät päästetään niin aikaisin oleilemaan.Nyt tarvitaan kaikki reserviin,kuka kävelee ilman keppiä.Rajamiesten eläkeikä nostettava 65 v.

• Anonyymi00083

Todella monet eläkeläiset joutuvat nyt sitten rintamalle kun asevelvollisuuden ikäraja nostettiin 65 vuoteen.

• Anonyymi00422

Ei ne sotahommista eroon pääse ne kutsutaan töihin silloin kun muutin. Ei voi laulaa Sillanpään marssilaulua, Kun on vaarana altiina syntymämaa kotiaskareet jäädä saa!

• Anonyymi00082

Suomalainen 65 vuotias pieksee Suomeen hyökkäävän 10-0 Katsos kun meidän ei tarvitsevitse juosta minnekkään, hyökkääjä sen sijaan juoksee näkyvästi kohti, ei tarvitse kuin ootella ja sihdata.

• Anonyymi00084

No kuka se tänne Suomeen nyt haluaisi muka hyökätä?

• Anonyymi00138
        Anonyymi00084 kirjoitti:

No kukahan se nyt haluaisi? Olisiko vaikka idolisi Putte setä?

• Anonyymi00168
        Anonyymi00138 kirjoitti:

No kukahan se nyt haluaisi? Olisiko vaikka idolisi Putte setä?

Miksi ihmeessä Venäjä nyt tänne Suomeen hyökkäisi?

• Anonyymi00424
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Koita Hakea hakukoneesta apua kun historia on sinulla hakusessa. Katso viimeset #00 vuotta. Ketkä tänne on halunnut tulla ja ketkä tätä hallinnet. Onnea yritykseen.

• Anonyymi00425
        Anonyymi00424 kirjoitti:

Koita Hakea hakukoneesta apua kun historia on sinulla hakusessa. Katso viimeset #00 vuotta. Ketkä tänne on halunnut tulla ja ketkä tätä hallinnet. Onnea yritykseen.

300 vuotta

• Anonyymi00085

Nouseehan se eläkeikäkin... säästyisi nekin rahat ulkomaan apuun kehitysmaihin.

• Anonyymi00087

Totta turiset.

• Anonyymi00101

Mene jo hoitoon, nuo juttusi ovat niin sairaita ja pimeitä.

• Anonyymi00088

On.

• Anonyymi00090

Asevelvollisuus ei tarkoita rintamapalvelusta ja siellä rintamallakin on monenlaista työtä ja hommaa, apinan pitäisi ymmärtää ettei vanhoja laitettaisi ankariin ja fysiikkaa vaativiin eturintaman tehtäviin.

• Anonyymi00095

Näistä kaikista 65 vuotiaista asevelvollisista reserviläisistä Suomen puolustusvoimat voikin sitten hyvillä mielin perustaa aivan uuden ja ennen näkemättömän eläkeläiskomppanian taistelemaan Suomen itseäisyyden ja suvereeniteetin puolesta ihan sinne viimeiseen hengenvetoon asti.

• Anonyymi00098

Oletko sinä nyt omasta mielestäsi jotenkin hauska?

• Anonyymi00426

Näin se menee sotilas valassa.

• Anonyymi00102

Meneppä pentu leikkimään ulos, kun et ymmärrä mistään mitään. Suomen Puolustusvoimilla, on kaikenlaisia tehtäviä myös rintaman takana ja lotirintamalla joihin ikämiehet ja naiset pystyvät täysin hoitamaan.

• Anonyymi00105

65 vuotiaanahan ollaan jo sillä täysin ansaitulla eläkkeellä, eikä todellakaan koskaan minkäänlaisena asevelvollisena.

• Anonyymi00271
        Anonyymi00105 kirjoitti:

65 vuotiaanahan ollaan jo sillä täysin ansaitulla eläkkeellä, eikä todellakaan koskaan minkäänlaisena asevelvollisena.

Olen eläkkeellä ja mietin , olisihan se vaihtelua jos pääsis rynkyllä sihtaamaan Iivanoita ja napsimaan hengiltä. Se voisi tuoda taas syyn elää tässä tylsistyvässä persuryssä maassa.

• Anonyymi00107

D6-vuuotiaskin alkaa olla jo huru-ukko nuoriin verrattunasotiminen on nuorten puuhaa.

• Anonyymi00108

Sitoo ukkoja jo ennen haavoittumista.

• Anonyymi00111

Totta!

Sitoo ainakin silmät, niin silloin ei näe lainkaan esimerkiksi sodan julmuuksia.

• Anonyymi00510
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Totta!

Sitoo ainakin silmät, niin silloin ei näe lainkaan esimerkiksi sodan julmuuksia.

Punikit kieltää historian, niin ei ole sodan kauhuja olemassakaan.

• Anonyymi00113

Eiköös Suomen puolustusvoimien vakituinen henkilökunta pääse jo 50 vuotiaana eläkkeelle täysin palvelleena isänmaataan?

• Anonyymi00122

Kyllä pääsee, jos on 30 vuotta palvelusta takana.

• Anonyymi00427

Ei pääse kukaan livistämään valtion kamulla sama ikä. Kenraalien ikä 70 v

• Anonyymi00117

Nuorten hommoo.

• Anonyymi00119

Kyllä minä lähtisin ( 61v), mutta nivelet kuluneet, sydän-ja verisuonisairauksia, diabetes, refluksi , skolioosi, palleatyrä sekä verenpainetauti. Ei varmaan tarvis edes kenenkään ampua ,kun kuolis viikossa ihan itekseen omiin vaivoihin.

• Anonyymi00428

Ei sinua oteta ees miinan polkiaksi? Minä päästän sinut Desantia kyttäämään hyvällä kiväärillä.

• Anonyymi00121

Ruumiin pesuun käy 70 vuotiaskin ja onhan niitä kaikenlaisia tiedusteluhommia.Karvahattu ukolle pari kuusenhavua lakin reunaan ja polulle.Köksähommia riittää aina,vanikan pilkkuuta ja perunan kuorintaa

• Anonyymi00125

soppaa vaan keitteleen...

• Anonyymi00258

On se niin ikävää, jos ihana mamma pitää jättää yksin pottuja keitteleen. En lähde rintamalle, valitsen mamman vierellä hissuttelun.

• Anonyymi00429

Oikein kaikelle löytyy paikka jopa Vuosaaren Somalit pääsevät töihin.Itäkes tyhjenee Joko Mokadisuun tai sotahommiin.

• Anonyymi00511

Viagrat kehiin, niin pääsee pitämään tulevat sotalesket
        vetreinä ja lisääntymiskykyisinä.

• Anonyymi00123

Kerrostaloloisijat eivät jaksa lähteä totuttuaan helppoon elämään, itse olen 66v ja asunut ikäni ok-talossa joten liikuntaa riittää.

Jaksan kävellä tauottaa 20km kerralla, kävelen vuodessa1500km eli viikossa noin 30km.
      Kuntosalilla viikoittain käyn 3-5 kertaa ja samoin viikoittain liikun 10-15h, en tupakoi enkä käytä alkoa.
      Aivan hyvin jaksaisin mukaan.

Ihminen tarvitsee entistä enemmän liikuntaa, kun 50v täyttyy, mutta silloin vähennetään.
      Runsaalla liikunnalla tulee hyviä vuosia parikymmentä lisää, itsellä lääkärin mukaan normi nelikymppisen kunto.

Juuri kävelin 12km jouluostoksilla vaimolle viimeiset lahjat vaikka kaksi autoa pihalla.

• Anonyymi00127

Mutta oletko sinä käynyt armeijan?

• Anonyymi00132

Ja tuon huippukuntosi olisit valmis vielä tärväämään tuossa iässä, jossain eturintaman mutakuopassa? Mitä muuta pitkät kävelylenkit ovat opettaneet?

• Anonyymi00142

Hullu itseään kehuu, vievät vielä ukrainaan noin kovan jätkän.

• Anonyymi00126

Ei noin vanhoja rintamalle lähetetä mutta kaikki sivarit lähetetään miinoja polkemaan, sillä huonokin sivari löytää yhden miinan.

• Anonyymi00130

Sivarit palvelevat esimerkiksi sairaaloissa ja kaikissa muissakin tärkeissä yhteiskunnan virastoissa sodan aikana.

• Anonyymi00139

Mikään ole niin tosivarmaa, kuin politiikkojen kauniit lupaukset.

• Anonyymi00346
        Anonyymi00130 kirjoitti:

Sivarit palvelevat esimerkiksi sairaaloissa ja kaikissa muissakin tärkeissä yhteiskunnan virastoissa sodan aikana.

Saat uskoa mitä haluat.

• Anonyymi00533
        Anonyymi00130 kirjoitti:

Sivarit on vapautettu vain rauhan ajan tehtävistä. Kun sotatilan lait astuu voimaan ei ole enää sivareita.

• Anonyymi00551
        Anonyymi00533 kirjoitti:

Sivarit on vapautettu vain rauhan ajan tehtävistä. Kun sotatilan lait astuu voimaan ei ole enää sivareita.

Putinin trolli valehtelee. Sivarit on sivareita sodan aikanakin. Vaikea on teidän ryssien koettaa valehdella kun tosiasiat saa helposti selville

• Anonyymi00133

Siinä se sitten sivari lentää sellasen ilmalennon että viimeseks jää.

• Anonyymi00136

No olitpa olevinaan sinä omakotitalossa lenkkiä heittävä,kun puhuit kerrostaloloisijoista.Kerrostalossa asuu monia kahta työtä tekeviä,jotka ehtii lähinnä käydä nukkumassa kotona.On se hyvä että sinä omakotitalossa asuva ihan juoksemalla käyt muijallesi joululahjatkin ostamassa kun joutoaikaa on.

• Anonyymi00166

älä lyö lyötyä..

• Anonyymi00140

Nuorten miesten kunto alkaa rapistua ensi parisuhteen/avioeron jälkeen eli noin 25 -vuotiaana. Sen jälkeen heistä ei ole mihinkään.

• Anonyymi00141

Ei ne vanhat kääkät minnekään rintamalle joudu. Takalinjoille vahtimaan jotain varastoja yms.

• Anonyymi00164

"Perunateatteriin" vanhat enää vain kelpaavat.

• Anonyymi00278

Äläpä nimittele aseveljiäsi vanhoiksi kääköiksi.

• Anonyymi00143

Harrastan liikuntoa näin vanhempana vain siksi, etten kuormittaisi terveydenhuoltoa. Ilmeisesti sotarintamille ikäihmisten lähettämisestä tulisi kertaheitolla mainiot säästöt.

• Anonyymi00281

Liikunta on hyvä harrastus siksikin, että mitä vanhemmaksi elää, sitä enemmän se harmittaa nuoria kloppeja.

Itsekin olen niin hyvässä kunnossa, että lääkäri vastikään totesi, ettei hän ihmettelisi lainkaan, vaikka vielä viettäisin 100-vuotispäiviä.

• Anonyymi00146

Miehistöä tarvitaan myös muissa tehtävissä kuin rintamalla. Esim. huollossa ja erilaisissa logistisissa tehtävissä. Siinä voivat vanhemmat vapauttaa paljon nuorempaa ja varsinaisiin taistelutehtäviin kyvykkäämpää porukkaa heille sopivimpiin toimintoihin.

• Anonyymi00148

On se. Dna kun mätii kaiken aikaa.

• Anonyymi00150

"Harrastan liikuntoa näin vanhempana vain siksi, etten
      kuormittaisi terveydenhuoltoa."

Saman tein minäkin. Tunnin lenkkelilyä kolme kertaa viikossa. Polvi petti, tuli nivelrikko. Titaaninen nivel polveen. Ei noi kuntoilut loppujen lopuksi pysty paikkoja terveenä pitämään, taudit voittaa aina.

• Anonyymi00151

Ainakin Pohjois-Savossa ovat jo monttukamaa tuossa iässä.

• Anonyymi00282

Täällä Stadissa moni seitsemänkymppinen on vielä nuori mies.

• Anonyymi00152

Onhan se ihan hullua touhua.

• Anonyymi00153

Suomessa ollaan kaikesta kateellisia; jos olet hoitanut asiasi hyvin ja eläkkeellä rikas ja hyväkuntoinen, niin jo pitää ilkeillä.

Asun joo ok-talossa ja aloin vasta 56v kunnolla liikkumaan, kun selvisin syövästä hengissä.
      Sitten laihdutin 20 kg ja laitoin koko elämän uusiin kehyksiin, eläkkeelle jäin 55 vuotiaana erityistehtävistä ja tein jatkuvaa vuorotyötä 35 vuotta ja se vei terveyden.

Lääkärille vaikeaa päästä eläkkeellä joten pakotin itseni liikkeelle ja vähitellen tulokset alkoivat näkyä, nyt vanhat työkaverit eivät tunne ja vaatteet jäivät suuriksi.

Armeijan kävin sissikomppaniassa -79 ja -80.
      Lihasmassa alkaa laskea jo 30v vuoden jälkeen testosteronin kadotessa ja sitä saa hyvin vain liikunnalla takaisin.
      Ja kun se hormoni häviää, niin loppuelämä ei ole enää elämisen arvoista, katsokaa netistä niin näette.

• Anonyymi00163

Määrittelehän nyt että koska joku henkilö on rikas?

• Anonyymi00283

Lihakset tarvitsevat proteiinia. Itse pistelen puoli rasiaa rasvatonta raejuustoa iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Lihakset kasvavat yön aikana. Lihaskatoa ei ole ja paino on sama kuin 30 vuotta sitten. – Itse olen entinen sissikomppanian heppu 1970-luvun alkupuolelta.

• Anonyymi00154

76 vuotiaana kyllä torrakko pysyy käsissä, ja pystyn asemat kaivamaan tärkeisiin solmukohteusiin.
      Aina kun ryssästä on kyse, niin meistä vanhuksista löytyy isänmaallisuutta puolustaa maatamme, ennemmin kuin monista nuorista lökäpöksyistä, jotka eivät jaksa liikkua, kuin hiirtä liikuttaa.

• Anonyymi00162

Ei sinua enää huolita mukaan sotahommiin, olet jo aivan liian vanha niihin hommiin.

• Anonyymi00181
        Anonyymi00162 kirjoitti:

Ei sinua enää huolita mukaan sotahommiin, olet jo aivan liian vanha niihin hommiin.

Tärkeitä kohteita suojelemaan kyllä 76 vuotiaskin hyväkuntoinen joutaa varjelenaan. Tällaisia on esim. sillat, ja rakennukset.

• Anonyymi00185
        Anonyymi00181 kirjoitti:

Tärkeitä kohteita suojelemaan kyllä 76 vuotiaskin hyväkuntoinen joutaa varjelenaan. Tällaisia on esim. sillat, ja rakennukset.

Sillat tuhotaan nykyään ohjuksilla.

• Anonyymi00535
        Anonyymi00181 kirjoitti:

Eikös nyt puhuttu alle 65 vuotiaista?

• Anonyymi00155

Aika monella yli 60 v on jo polvi tai lonkkakulumaa, ettei ainakaan etulinjassa pärjää. Kokoomus haluaa ehkä ottaa Stalinin tyylin käyttöön, jotta menet rintamalle tai saunan taakse

• Anonyymi00161

Asevelvollisuus kumminkin tulee ensivuoden alusta olemaan 65 vuoteen asti.

• Anonyymi00157

Palaako mun työttömyystuki jos joudun sotaan? Milläs sitten ostan olutta?

T: Sivari 25v

• Anonyymi00160

Ei sivareita sodassa kukaan koskaan kaipaile.

• Anonyymi00430
        Anonyymi00160 kirjoitti:

Ei sivareita sodassa kukaan koskaan kaipaile.

Sivarit on linnassa tai ne ammutaan

• Anonyymi00550
        Anonyymi00430 kirjoitti:

Sivarit on linnassa tai ne ammutaan

Putinin trolli valehtelee. Täällä ei ammuta ketään muita paitsi teikäläisiä valehtelijoita ja teidän sotilaita. Te ette linnassa vanhene. Omille kansalaisille me emme tee mitään

• Anonyymi00158

mä olin 1997 armeijassa ja kävin hyvin loppuun. sairastuin 25 vuotiaana ja joutuin eläkkeelle, parivuot sitten tuli se reservikirje jossa luki että olet erotettu armeijan palveluksesta

• Anonyymi00159

Onneksi olkoon!!

• Anonyymi00165
        Anonyymi00159 kirjoitti:

Onneksi olkoon!!

kitoksia vain!

• Anonyymi00167

Ei koske kaikkia.

Tämä uusi reserviläisikäraja 65 vuotta koskee vain niitä reserviläisiä, joille on jo täysin etukäteen määrätty ja määritetty sodan aikainen tehtävä ja asemapaikka Suomen armeijassa.

• Anonyymi00176

Juuri noin.

Jonkin erikoiskoulutuksen saaneet upseerit ja aliupseerit ovat nyt se suurin ryhmä joista Suomen puolustusvoimat ovat kiinnostuneita.

• Anonyymi00177

Ei todellakaan koskaan kaikkia siellä missään rintamalla tarvita, kun sitä selvää rintamaa ei välttämättä ole edes missään olemassakaan.

• Anonyymi00178

Sodankäynti on nykyään todellakin muuttunut huomattavasti.
        Nykyään käytetään kehittynyttä tekniikkaakovasti hyväksi sodan käynnissä joka sitten esimerkiksi auttaa sotilaita pysymään hengissä pidempään.

• Anonyymi00197
        Anonyymi00178 kirjoitti:

Sodankäynti on nykyään todellakin muuttunut huomattavasti.
        Nykyään käytetään kehittynyttä tekniikkaakovasti hyväksi sodan käynnissä joka sitten esimerkiksi auttaa sotilaita pysymään hengissä pidempään.

Väärin! Aseet on kehittyneet viimmeisestä maailmansodasta paljon tappavimmiksi.

Sotien tarkoitushan on nimenomaan vähentää populaa, joten sinne vaan tapettaviksi ikään katsomatta.

Yksikään ei palaa rintamalta nykysodassa. Onnea valitsemallenne tielle.

• Anonyymi00201
        Anonyymi00197 kirjoitti:

Väärin! Aseet on kehittyneet viimmeisestä maailmansodasta paljon tappavimmiksi.

Sotien tarkoitushan on nimenomaan vähentää populaa, joten sinne vaan tapettaviksi ikään katsomatta.

Yksikään ei palaa rintamalta nykysodassa. Onnea valitsemallenne tielle.

Tapa, tai tule itse tapetuksi, näin se vain sodassa aina menee.

• Anonyymi00179

Jättäkää se konepistooli mulle, olen täällä kotona jos joku tunkeutuu sisään.

• Anonyymi00183

Vähempikin into kyllä riittää.

• Anonyymi00194

Joo .. Voiva jättää emäntäs kans ja konjakki pullo -Hoisdetaan kodi turva tehtävät ja pidetää emännis huota et ovatte turvas eik heilt mitää tul puuttuma.

• Anonyymi00432
        Anonyymi00183 kirjoitti:

Vähempikin into kyllä riittää.

Tässä nyt vähän laitetaan leikiksi,mutta kyllä Putin on arvaamaton,mutta niin Donalt myös. 3 Vuotta sitäkin joutuu sietämään.

• Anonyymi00180

Dronen lennättäjäksi kelpaa jos näkee ja peukalot toimii

• Anonyymi00182

Nuoret ne hoitaa dronen lennättämiset. Sillä se on täysin erikoisosaamista.

• Anonyymi00606
        Anonyymi00182 kirjoitti:

Nuoret ne hoitaa dronen lennättämiset. Sillä se on täysin erikoisosaamista.

Jopa kelan tukihakemuksia ammatikseen rustaileva sivari
        on siihen sopivaa ainesta, vaikka sitten ei muuhun olisikaan.
        Kunnan lahjoittamat rannetuet molemmissa käsissä täristen,
        sivari lahtaa vihollisia ja kasvisruoka valiolla itsensä rantakuntoon
        treenannut urho, myrkyttää väkevillä kaasupäästöillä pienemmät
        loiset(jalkaväki) Ammuksien loppuessa, viimeisenä keinona sivari
        riisuu tuohivirsut jaloistaan ja heittää sukalla. Sodan jälkeen julkaistaan
        taisteluista kertova lehti: Kansa luisteli Sivarit kertovat.

• Anonyymi00184

1969-70 olin intissä, ja vielä on taidot jäljellä. Nykyinen kalusto vaatii vielä harjoittelua.

• Anonyymi00186

Ei ole enää Suomen puolustusvoimilla lainkaan venäläistä kalustoa aktiivikäytössä, niin kuin esimerkiksi sinun armeija aikanasi oli.

• Anonyymi00188
        Anonyymi00186 kirjoitti:

Ei ole enää Suomen puolustusvoimilla lainkaan venäläistä kalustoa aktiivikäytössä, niin kuin esimerkiksi sinun armeija aikanasi oli.

Suomen nykyinen venäläinen sotilaskalusto on käytännössä poistunut tai korvattu länsimaisella, mutta Neuvostoliiton ja Venäjän kalustoa (kuten BMP-2 rynnäkköpanssarivaunuja) on ollut aiemmin käytössä, erityisesti ennen puolustusvoimien modernisointia ja Ukrainan sodan jälkeisiä hankintoja, mutta ne on jo pitkälti korvattu esimerkiksi saksalaisilla Leopard-vaunuilla ja muilla länsimaisilla järjestelmillä
        . Menneisyydessä Suomen armeijassa oli paljon neuvostoliittolaista peruskalustoa, kuten PKM-konekiväärejä ja RPK-74 pikakiväärejä.

• Anonyymi00190
        Anonyymi00188 kirjoitti:

Suomen nykyinen venäläinen sotilaskalusto on käytännössä poistunut tai korvattu länsimaisella, mutta Neuvostoliiton ja Venäjän kalustoa (kuten BMP-2 rynnäkköpanssarivaunuja) on ollut aiemmin käytössä, erityisesti ennen puolustusvoimien modernisointia ja Ukrainan sodan jälkeisiä hankintoja, mutta ne on jo pitkälti korvattu esimerkiksi saksalaisilla Leopard-vaunuilla ja muilla länsimaisilla järjestelmillä
        . Menneisyydessä Suomen armeijassa oli paljon neuvostoliittolaista peruskalustoa, kuten PKM-konekiväärejä ja RPK-74 pikakiväärejä.

Kyllä vieläkin vaan Suomen puolustusvoimilla on modernisoituna versioina näitä venäläisiä BMP-2 rynnäkköpanssarivaunuja ihan aktiivikäytössä. Se on todella tehokas laite siihen hommaan mihin se on suunniteltu.

• Anonyymi00191

Kaikki työttömäthän jotka ovat reserviläisiä voisivat jo nyt lähteä linnoitustöihin itärajallemme ihan varmuuden vuoksi. Tästä hyötyisi nyt ihan kaikki.

• Anonyymi00196

Turpaa mä vetäse sitä ketä tulee käskyttämä ja vie silt viel natsaki.

• Anonyymi00198
        Anonyymi00196 kirjoitti:

Tuskinpa vain.

• Anonyymi00217
        Anonyymi00198 kirjoitti:

Tuskinpa vain.

Se verran on viel ruis rantees et harvemmalt vaik muuto klenkaa on siel tääl. Mut ol huoleti mua toi ei enää koske.

• Anonyymi00433
        Anonyymi00196 kirjoitti:

Niipä sotaoikeutta,siitä pääsee linnaan tai ammutuksi.

• Anonyymi00607
        Anonyymi00433 kirjoitti:

Niipä sotaoikeutta,siitä pääsee linnaan tai ammutuksi.

Tai jonkun Keijo-Annikin kanssa kuorimaan perunoita.

• Anonyymi00195

Reserviläisyys eliniäksi! Saataisiin toista miljoonaa lisää reserviin - alkaisi jo Putiniakin pelottamaan.

• Anonyymi00199

Muista nyt kumminkin, että elinikä voi myös olla todella lyhyt.

• Anonyymi00202

Puttella yksi vuosikerta on noin miljoona miestä.

• Anonyymi00203

Tai nauraa maha kippurassa, kuten varmaan tekee.

Tuo laki koskee niitä jotka ovat asevelvollisuuden piirissä nykyisellään.

https://defmin.fi/-/reservilaisika-nousee-65-ikavuoteen-vuoden-2026-alusta-lahtien

Uutisointejen mukaan 1966 ja sen jälkeen syntyneitä.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/60b413df-3dde-4fd0-be03-800aba9a6a45

Onnea kaikille joihin päätös osuu ,sitä tulette tarvitsemaan. Onneksi ei enää kuulu tuon hulluuden piiriin.

Jos reserviä tarvitaan lisää olisivat laittaneet naisille asevelvollisuuden .Heitä on jo puollutusvoimissa ja menestyksekkäästi suorittaen maanpuollustusta. Nuorilla on fyysiset edellytykset , myös heikommalla sukupuolella suoriutua maanpuollutus tehtävistä kuin yli 60:sillä, joilla on jo jos jonkin moista remppaa tehty ja paikat kreppaa yhdellä sieltä ja "toisella täältä." Toivoa sopii että muisti sairaita ei ole liiaksi, Ampuu vielä väärä kaveri erreyksessä.

• Anonyymi00207
        Anonyymi00199 kirjoitti:

Muista nyt kumminkin, että elinikä voi myös olla todella lyhyt.

Onneksi sain eläkkeen ja vapautuksen jo vuosia sitten.
        -terveisin Tino-Allan 21v

Ps. Tenho tuossa huikkasi väliin ja kysyi, että tarvitaanko siellä hyvää hevosmiestä?

• Anonyymi00212
        Anonyymi00207 kirjoitti:

Onneksi sain eläkkeen ja vapautuksen jo vuosia sitten.
        -terveisin Tino-Allan 21v

Ps. Tenho tuossa huikkasi väliin ja kysyi, että tarvitaanko siellä hyvää hevosmiestä?

"Tenho tuossa huikkasi väliin ja kysyi, että tarvitaanko siellä hyvää hevosmiestä?"

Ainahan hyvälle hevosmiehelle paikka löytyy.

• Anonyymi00222
        Anonyymi00212 kirjoitti:

"Tenho tuossa huikkasi väliin ja kysyi, että tarvitaanko siellä hyvää hevosmiestä?"

Ainahan hyvälle hevosmiehelle paikka löytyy.

Voi kiitos! Koska aletaan?

Tenho Sebastian Mountbatten Roth

• Anonyymi00200

Sivareista tehdän sodanaikana miinan polkijoita kun niistä ei muuhun ole.

• Anonyymi00434

Kyllä niistä moni paranee kun sota alkaa.

• Anonyymi00547

Putinin trollit yrittävät nyt valehdella että Suomi tekee kuten Venäjä tapattamalla omaa kansaansa miinakenttiin.

• Anonyymi00608
        Anonyymi00434 kirjoitti:

Kyllä niistä moni paranee kun sota alkaa.

Lähtee ainakin tukihakemuksien täyttelyssä hankittu
        jalkasilsa kerta pamauksella. Askel kevenee ja pitenee
        koko ajan, kohta juostaa niin kuin ei olisi jalkoja ollenkaan.
        Jos vielä luvataan sodan jälkeen, hyväpalkkainen suojatyöpaikka,
        niin sivariahan ei pysäytä mikään. Lesepussilla tuo sivaltelloo,
        ei kyllä se on piiska, sanoi upseeri sivarille.

• Anonyymi00204

Tämä reserviläisikärajan nosto on nyt vain pelkkää numeroilla kikkailua, yhtään sotaa ei ole koskaan millään nostoväellä voitettu, se on vain viivyttämistä varten, jos sitäkään.

• Anonyymi00205

Häkkäsen sekoilua.

• Anonyymi00206

Tähän ongelmaan on olemassa helppo ratkaisu, vapaaehtoinen maanpuolustus.

Sillä kyllä aivan varmasti Suomesta aina sen verran sotahulluja kapitalisteja löytyy, jotka ovat ihan vapaaehtoisesti valmiita lähtemään rintamalle.

• Anonyymi00209

Venäjällä näitä sotahulluja kapitalisteja piisaa.

• Anonyymi00210
        Anonyymi00209 kirjoitti:

Kuin myös toki täällä Suomessa.

• Anonyymi00211

Maanpuollustus järjestelyjä on tehty aina .Ne on kuitenkin hoidettu käyttäen järkeä ja järjestelytaitoa.

Monet jotka ovat ammatissaan toimineet maanpuollutuksen kannata oleellisissa tehtävissä eivät ole kerranneet työelämän aikana ,koska on katsottu että sota tilanteessa heidät on sidottu tehtävään.Nuo tehtävät ovat osaamita vaativia, joten työ iän puitteissa ne hoidettaisiin muutenkin kuin asevelvollisuus ikää nostamalla. Eikä sellaisiin tehtäviin noin vain edes mennä .Toimia voi niin erilailla.

• Anonyymi00213

Venäjän naapurivaltiolla ei koskaan tule olemaan mitään vapaaehtoista puolustusta, vaan aina mukaan tarvitaan aivan kaikki mahdolliset joukot.

Sehän on nyt jo nähty mikä Venäjä on.

• Anonyymi00435
        Anonyymi00211 kirjoitti:

Maanpuollustus järjestelyjä on tehty aina .Ne on kuitenkin hoidettu käyttäen järkeä ja järjestelytaitoa.

Monet jotka ovat ammatissaan toimineet maanpuollutuksen kannata oleellisissa tehtävissä eivät ole kerranneet työelämän aikana ,koska on katsottu että sota tilanteessa heidät on sidottu tehtävään.Nuo tehtävät ovat osaamita vaativia, joten työ iän puitteissa ne hoidettaisiin muutenkin kuin asevelvollisuus ikää nostamalla. Eikä sellaisiin tehtäviin noin vain edes mennä .Toimia voi niin erilailla.

Juu F 35 vitosiin ensimäiset ovat koulutuksessa. 2-3 vuotta koulutetaan tähän koneeseen ja ne ovat ohjaajia enestään. !00 miljoon vehkeeseen ei voida huonoa kaveria laittaa. Se että osaa lentää,vaan tehdä sillä niitä töitä mihin se on tarkoitettu.

• Anonyymi00609
        Anonyymi00209 kirjoitti:

Venäjällä on kommunistit vallassa, vasemmiston ikuiset
        toverit, niin hyvässä kuin pahassakin.

• Anonyymi00214

Just. Itsekin jatkan maanpuolustusta nykyisissä työtehtävissäni yli kuusikymppisenä kunnes pommi kohdalle osuu.

• Anonyymi00216

Sama, vielä pari vuotta täytyisi jaksaa painaa hommia, ennen kuin pääsen ansaitulle eläkkeelle.

• Anonyymi00219
        Anonyymi00216 kirjoitti:

Sama, vielä pari vuotta täytyisi jaksaa painaa hommia, ennen kuin pääsen ansaitulle eläkkeelle.

Toivotaan, että putte ei leikkaa hyvin ansaittuja eläkepäiviä.

• Anonyymi00221
        Anonyymi00219 kirjoitti:

Toivotaan, että putte ei leikkaa hyvin ansaittuja eläkepäiviä.

Minä muutan heti kauaksi pois Suomesta kun pääsen ansaitulle eläkkeelle.

• Anonyymi00392
        Anonyymi00221 kirjoitti:

Toivottavasti eläkkeiden maksu ulkomaille loppuu pian.... Niin ja voihan sen passinkin jättää samalla kun suomen jättää,ei täällä pelureita tarvita tai sitten eläke iällä palavia hoitoon jos täällä ei ole kelvannut elää.

• Anonyymi00436
        Anonyymi00221 kirjoitti:

Eläke katkaistaan .

• Anonyymi00448
        Anonyymi00436 kirjoitti:

Eläke katkaistaan .

Tuskinpa vain.

• Anonyymi00218

Höpö höpö. Mielummin paatuneet vangit voi työntää tykin ruuaksi. Pääseepähän niistäkin eroon,kun ei niitä ikinä voi vapaalle päästää.

• Anonyymi00220

Naapurissahan näin tehdään, muta osa selviytyy ja pääsee vapaaksi. Siitä on koitunut heidän asuinsijoillaan sitten isoja ongelmia.

• Anonyymi00223
        Anonyymi00220 kirjoitti:

Naapurissahan näin tehdään, muta osa selviytyy ja pääsee vapaaksi. Siitä on koitunut heidän asuinsijoillaan sitten isoja ongelmia.

Totta turiset.

• Anonyymi00224

Suomen asevelvollisuuteen perustuvaa puolustusvoimia kadehtitaan ihan ympäri maailmaa.

Suomi on ollut todella viisas ja fiksu kun on ymmärtänyt itse pitää asevelvollisuuden voimassa ihan koko itsenäisyytensä ajan.

• Anonyymi00225

Samaa mieltä.

• Anonyymi00226

Kyllä ,mutta joku tolkku se pitää olla "kerjätessäkin."

Realiteetit pätee vanhoihinkin ja vahojen kunnioitus näyttää olevan katoavaista kuten järjenkäyttökin asioita punnitessa ja päätöksiä tehdessä . Ikä on jotakin muuta kuin pelkkä numero kuten annetaan nykyisin virheellisesti ymmärtää. Mikä lie syynä sitten että irtauduttu on irtauduttu todellisuudesta ,jossa ikääntyvät elävät ja kohtaavat arjen rajoitteet?

• Anonyymi00230
        Anonyymi00226 kirjoitti:

Kyllä ,mutta joku tolkku se pitää olla "kerjätessäkin."

Realiteetit pätee vanhoihinkin ja vahojen kunnioitus näyttää olevan katoavaista kuten järjenkäyttökin asioita punnitessa ja päätöksiä tehdessä . Ikä on jotakin muuta kuin pelkkä numero kuten annetaan nykyisin virheellisesti ymmärtää. Mikä lie syynä sitten että irtauduttu on irtauduttu todellisuudesta ,jossa ikääntyvät elävät ja kohtaavat arjen rajoitteet?

Armeijassahan tuo pokkurointi on kehitetty ihan huippuunsa.
        Mitä enemmän sinulla on metallia kauluksessa, sitä enemmän sinulle sitten vain pokkuroidaan.

• Anonyymi00231
        Anonyymi00230 kirjoitti:

Mitä enemmän sinulla on metallia kauluksessa, sitä enemmän sinulle sitten vain pokkuroidaan.

Ei kapiainen koskaan toista kapiaista noki.

• Anonyymi00287

Kukaan ei kadehdi suomalaista, vain miehiä koskevaa, kommunismiin perustuvaa nöyryyttävää, palkatonta pakkopalvelusta. Se on jopa Suomessa vastoin perustuslain 6.pykälää, mikään todellinen oikeusvaltio ei voi sellaista ottaa käyttöön. Vastaavia järjestelmiä on käytössä vain inhotuissa kommunisti ja diktatuurivaltiossa.

• Anonyymi00438
        Anonyymi00230 kirjoitti:

Ei Suomessa ole sodan käyneitä miehiä kun 1000 kappaletta ja naisia. Kaikki nämä muut ovat siivili henkilöitä. Sota kokemusta on vähän,sota harjoitusta tietysti.Meillä ei ole Muutama mies Käynyt Sotimassa Ukrainassa. Meidän Herrat ovat syönee Kanpafiineriä tai Munkkia Sotilaskodissa. Uusi tilanne koko Suomelle.Toivotaan Että Korpraali Aleksanderi pitää meidät sotien ulkopuolella.Kyllä hän Ylipäälikönä sanoi ,että kaikki hyvin. Hyvää Joulua.

• Anonyymi00227

Mitä ihmettä 65 vuotias tekisi enää missään armeijassa?

• Anonyymi00291

Ukraina ottaa tällä hetkellä 65 vuotiaita vapaaehtoisia ihan sotatantereilleen.

• Anonyymi00431
        Anonyymi00291 kirjoitti:

Ukraina ottaa tällä hetkellä 65 vuotiaita vapaaehtoisia ihan sotatantereilleen.

Ukraina värvää nuoremmatkin pakottamalla rintamalle ei siellä liikaa niitä vapaaehtoisia ole porukka vaan alkaa pikkuhiljaa käymään vähiin. Seuraavaksi perustetaan varmaankin pyörätuolipataljoona.

• Anonyymi00228

Maanviljelijöitä ja lihantuottajia ei lähetetä rintamalle eikä heidän välttämätöntä työväkeäänkään.
      Alkaa vassuille ja vihreille kelpaamaan maajussin hommatkin, lihatilallakin.

• Anonyymi00229

Ei ehkä ihan heti, mutta sitten siinä vaiheessa kun tulee pulaa miehistöstä, niin aivan varmasti myös maanviljelijät ja lihantuottajat kutsutaan rintamalle puolustamaan Suomea.

• Anonyymi00286

Lihantuotanto loppuu heti sodan alussa, kun sähköt menee poikki, polttoainepula iskee, suursikalat ovat jo sinällään ohjusten maalitauluja. Lihantuottajat ovat vereen ja tappamiseen tottuneita, ne joutuu etulinjoille.

Sen sijaan sotaan ei voi laittaa metalli, rakennus, logistiikka, sähkö, lämpö, tele ja Digi yhteyksien osaajia, laivojen ja raideliikenteen henkilöstöä. Kuten tiedetään venäläisten taktiikka, pyrkimys tuhota infraa, siten korjaajia tarvitaan. Ulkomaillekin häipyy 1 - 2 miljoonaa suomalaista, miehiä etupäässä. Suomi ei saa kasaan edes 100 000 sotakelpoista miestä tosipaikan tullen.

• Anonyymi00232

Asevelvollisuusarmeija on Suomelle erittäin hyvä ja kustannustehokas tapa tuottaa edullisesti kookas armeija ja bonuksena sille vielä mittava reservi.

• Anonyymi00233

Tuskin mikään halpa ratkaisu koskaan on nyt tämä asevelvollisuusarmeija.

• Anonyymi00284

Asevelvollisuusarmeija on kaikista kallein vaihtoehto. Asevelvollinen menettää vuoden palkan ja eläkekertymät, yhteiskunta työpanoksen, sekä verotulot.
        Asevelvollisuusarmeija tuottaa huonolaatuisia sotilaita, koska ei ole minkäänlaista valintakoetta ja testiä.
        Kookkaasta reservistä ei voi puhua, moni siihen kuuluva on päättänyt, ettei ikinä lähde mihinkään sotaan, vaan mielummin muuttaa ulkomaille. Osa on siinä kunnossa, ettei heistä ole sotilaaksi, osaa vituttaa niin paljon pakkoasevelvollisuus, että haluaa vain kostaa, antamalla vastapuolelle tiedot missä joukot ja johtajat on, saavat sitten ampua sinne ohjuksen.

• Anonyymi00437
        Anonyymi00233 kirjoitti:

Tuskin mikään halpa ratkaisu koskaan on nyt tämä asevelvollisuusarmeija.

Eturintamassa oleville voi vaikka kuinka suuren palkkion maksaa, koska suurin osa ei sitä ikinä tule nostamaan tai vaatimaan itselleen. Tässä toteutuu hyvin sananlasku ahneella on paskainen loppu. Aseistukseksi voidaan antaa kiviritsa ja pussillinen kiviä niin sekään ei tule juuri mitään maksamaan ja vertautuu aivan hyvin kivääriin ohjuksia vastaan. Kivikautisin menetelmin on turha kuvitella sodissa pärjättävän ja mitä muuta suomenkin asevelvollisuus koulutus juurikaan sisältää kuin näitä menneen ajan menetelmiä.

• Anonyymi00234

Ei ole. Rintamalle vaan!

65 vuotia tai jopa sitäkin vanhempi on valmis vaikka keskitysleirille vietäväksi jos se kannattaa Natoa.

Arbeit macht ...

• Anonyymi00235

Natohan se juuri on puolustusliitto.

• Anonyymi00236
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Totta!

• Anonyymi00238
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Puolustamisen peruskurssilla opetettiin, että "vihollinen tulee aina idästä. Jos se tulee lännestä, niin se on koukannut".

• Anonyymi00241
        Anonyymi00238 kirjoitti:

Puolustamisen peruskurssilla opetettiin, että "vihollinen tulee aina idästä. Jos se tulee lännestä, niin se on koukannut".

Viimeksi tänne Suomeen on hyökätty etelän suunnasta.

• Anonyymi00242
        Anonyymi00238 kirjoitti:

Nato-suomen Pelko on tuontikamaa lännestä ja etelästä.

• Anonyymi00244
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Joo niin on. Jja tuollaista "puolustusliittoa" kannattavat Nato-Kaukot ovat parasta ainesta keskitysleireille.

Kauko LÄMMÖKSI?

• Anonyymi00237

Puttelle pitää kertoa, että sotaa ei saa kohdistaa yli 50-vuotiaisin.

• Anonyymi00239

eikä rauhaa rakastaviin vihervasemmiston luokkatietoisiin etujoukkoihin

• Anonyymi00240
        Anonyymi00239 kirjoitti:

eikä rauhaa rakastaviin vihervasemmiston luokkatietoisiin etujoukkoihin

Mutta sotahulluihin kapitalisteihin kyllä ihan aina voi kohdistaa ihan mitä vaan.

• Anonyymi00246
        Anonyymi00240 kirjoitti:

Mutta sotahulluihin kapitalisteihin kyllä ihan aina voi kohdistaa ihan mitä vaan.

Tuskinpa vain.

• Anonyymi00635
        Anonyymi00240 kirjoitti:

Sotahullut kommunistit ei valikoi, kaikki ammutaan.

• Anonyymi00243

70 vuotta olisi sopiva ikä siihen että reserviläisyys päättyisi.

• Anonyymi00245

HÖPSIS!

Eihän moni edes elä 70 vuotiaaksi asti.

• Anonyymi00248

Ajatus onkin siivota eläkeluokka pois.
      Suomihan on jo fiskaalisessa konkurssissa, eikä tulot riitä edes juokseviin menoihin.

Jos luulet kotirintamalla olevan helpompaa, niin ei ole.
      Ilmahälytys soi, ei juoksevaa vettä, ei sähköä, pulaa ruoasta ja hygienian ylläpito vaikeaa.
      Siviilinä voi tietenkin pyrkiä pakoon rajojen ulkopuolelle, mutta ei elämä vieraassa maassa ole helppoa sekään. Saa tehdä hanttihommia ja kituuttaa lähes erakkona.

• Anonyymi00439

Niin meillä On Ukrainan pakolaisia 80000 heistä 90 % sanoi jäävänsä tänne.

• Anonyymi00548

Jos on rikas niin voi paeta ulkomaille ja palkata vaikka palvelijat itselleen mut kaikki ei ole niin onnekkaita.

• Anonyymi00249

Kokoomuksen sotaa odotellessa.

• Anonyymi00250

Ei tarvitse lähteä 65-v rintamalle. Joka vuosi suomeen saapuu n. 40000 maahanmuuttajaa jotka ovat valmiita lähtemään rintamalle jos se tilanne tulee.
      Ei sinne vanhuksia kaivata.

• Anonyymi00253

50 - 65 reserviläisiä ei ole suunniteltu sotaan käytettäväksi, vaan palkattomaan pakkopalvelukseen vaarallisiin tehtäviin, johon ei voida käyttää vapaita kansalaisia, kuten miinojen raivaus ja ydinjätteiden siivoukset.
        Armeijan käyneet saa hävetä silmät päästään, kun ovat tuollaiseen ryhmään joutuneet, antoivat tehdä itsestään nöyristelevän pellen.

• Anonyymi00266
        Anonyymi00253 kirjoitti:

50 - 65 reserviläisiä ei ole suunniteltu sotaan käytettäväksi, vaan palkattomaan pakkopalvelukseen vaarallisiin tehtäviin, johon ei voida käyttää vapaita kansalaisia, kuten miinojen raivaus ja ydinjätteiden siivoukset.
        Armeijan käyneet saa hävetä silmät päästään, kun ovat tuollaiseen ryhmään joutuneet, antoivat tehdä itsestään nöyristelevän pellen.

Missäs ydinjätettä Suomessa siivoillaan?

• Anonyymi00280
        Anonyymi00266 kirjoitti:

Missäs ydinjätettä Suomessa siivoillaan?

Oletko tyhmä? Siellä siivotaan missä ydinvoimalat on, ne ovat sotilaallisia kohteita, joten siivoamista riittää sodan tullen.

• Anonyymi00252

Tämän kaiken tarkoitus on säästää SOTE- ja eläkemenoissa, K-19 buusterikin oli tarkoitettu 65 vuotta täyttäneille ja myös monisairaille.

Elämme NaZionismin kulta-aikaa.

• Anonyymi00259

Putler leikkaa eläkeläisen eläkepäiviä ja ongelma poistuu. Pulinat pois.

• Anonyymi00260

KYLLÄ ON!

• Anonyymi00261

Säädetään laki, että kaikki sodassa kaatuneet pääsevät taivaaseen. Silloin yli kuusvitosistakin kertyy vielä iso hakukkaiden koaliitio.

• Anonyymi00262

Taannoin Irakin ja Iranin sodassa jonotettiin miinanpolkijoiksi, koska se oli ohituskaista Paratiisiin, jossa ilot odottivat ottajaansa.

• Anonyymi00268
        Anonyymi00262 kirjoitti:

Taannoin Irakin ja Iranin sodassa jonotettiin miinanpolkijoiksi, koska se oli ohituskaista Paratiisiin, jossa ilot odottivat ottajaansa.

Todella outoa huumoria nyt sinulta.

• Anonyymi00263

Kävelykeppi, nitrot ja repullinen lääkkeitä mukaan niin kait siellä pärjää...

• Anonyymi00264

Todellakin on!

• Anonyymi00267

Kaikki 100v barrikadeille.

• Anonyymi00312

Kovempia sodan muistelijoita, jotka näyttävät tietävän, miten Suomi pidetään edelleen itsenäisenä.

• Anonyymi00277

Eikös se sotilasvala velvoittanut miehistön osalta ainoastaan 50 vuotiaaksi asti? Ainakin niin itse luulin aikoinaan kun sen valan vannoin. Ei se enää päde kun olen jo yli 50v.

• Anonyymi00279

Vala ei velvoita mihinkään, sillä ei ole juridista merkitystä, sitä ei myöskään ole annettu omasta vapaasta tahdosta.

• Anonyymi00300
        Anonyymi00279 kirjoitti:

Vala ei velvoita mihinkään, sillä ei ole juridista merkitystä, sitä ei myöskään ole annettu omasta vapaasta tahdosta.

Sotilasvala tai -vakuutus on juhlallinen sitoumus, jossa varusmies lupaa puolustaa isänmaata, noudattaa lakeja ja totella esimiehiä.
        Se velvoittaa sotilaan toimimaan laillisen esivallan puolesta ja suorittamaan annetut tehtävät loppuun. Vaikka se sitouttaa maanpuolustukseen, juridinen velvollisuus palvelukseen astumiseen perustuu kumminkin asevelvollisuuslakiin.

• Anonyymi00339
        Anonyymi00279 kirjoitti:

Loin valan 1990-luvun alun itsenäiselle Suomelle, en nykyiselle EU osavaltio suomelle

• Anonyymi00585
        Anonyymi00279 kirjoitti:

Jos kerran sääntöjä voidaan muuttaa kesken kaiken tämän asevelvollisuuden suhteen niin sitten voin itsekkin muuttaa sääntöjä.

• Anonyymi00285

Ikäraja koskee vain niitä, jotka ovat asevelvollisia lain voimaan tullessa. Eli jos henkilö on kuulunut reservin miehistöön ja on lain voimaantullessa yli 50v. ei lakimuutos koske häntä.

• Anonyymi00289

Fyysisen kunnon puolesta varmasti moni päälle kuuskymppinen ei rintamalla pitkälle pötki. Mutta jos vanhustenhoidon huono Tola on asiantila mille ei mitään ole tehtävissä jatkossakaan niin moni tuota vanhempikin ikämies saattaa hyvinkin haluta käydä juoksemassa amokin viimetöikseen. Ja tästä kunniallisesta lopusta osattomaksi jäävät mummoparat katsoa kateudesta vihreinä tätä menoaan Manan maille.

• Anonyymi00290

Ukrainassa sotivien keski-ikä lähentelee jo 45 vuotta, ja siellä ei elintaso ole terveyttä ollut ylläpitämässä joten eivät ole enää missään miehuutensa voimissa drooneja paetessaan. Täkäläinen ikäluokkaa joka nyt kuuluu reserviin on sentään ollut mahdollisuuksien äärellä pitää huolta itsestään.

• Anonyymi00292

brittiläinen suomessa ohjelma milloin se oli tehty varmaan kauan sitten.
      sotilas sanoi että suomi antaa kaikki meille niin me puolustamme maata .
      mitä se tarkoittaa oikeasti suomalaisen jos haluaa jotain on se itse työllä ja koulutuksella hankittava.
      mutta se tarkoitti suomen vieraita heille annetaan aivan kaikki.

väärää tietoa koulutus terveydenhoito on ajettu alas niinkuin tiestö on rappiolla
      aivan kaikki .
      tuossa ohjelmassa mitä kerrottiin niin todella saavat kuvan onnellinen maa.
      mutta arkielämässä kukaan ei voi sitä kuitata.

• Anonyymi00293

"ON,VANHA NOSTOVÄKIGUBBE"!!!

• Anonyymi00294

Kyllä kaikkia siellä tarvitaan vaikka huoltotehtävissä kun ikuinen vihollinen hyökkää.

• Anonyymi00297

Miksi ei puhuta siviileistä miten käy sodassa kotona odottaa että koti poksahtaa.
      Eikö pidä paeta kylistä ja kaupungeista kun näkyy että ne on maalin kohteena.

• Anonyymi00298

Suomen sodissa raahattiin jo vanhoja ukkeja rintamalle kun nuoret miehet loppuivat.Silloin 60 v.oli jo täysin vanhus.Nykypäivänä 70 v. On sen ajan 55 v.

• Anonyymi00299

Hyvä Häkkänen!

Tykinruuaksi vaan kaikki eläkeläiset.

• Anonyymi00321
        Anonyymi00299 kirjoitti:

Hyvä Häkkänen!

Tykinruuaksi vaan kaikki eläkeläiset.

Komeetat kuolla perseaukisena, kun töitä ei sattunut olemaan. Sodassa porvareitten puolesta.

• Anonyymi00301

Myös siviilipalveluslakiin tehdään vastaavat muutokset kuin asevelvollisuuslakiin.

• Anonyymi00313

Se on ihan oikein.

• Anonyymi00569

Ei tehdä. Ei ne omat mielihalusi hokemalla muutu todeksi.

• Anonyymi00303

mitä se sitten tarkoittaa vauvasta vaariin tykinruuaksi.

kun on hätä mitä ihminen tekee .. pakenee ja se on sisäänrakennettu vaisto.

• Anonyymi00305

Vähempiosaisten täytyy yrittää puolustaa porvarien arvomaailmaa hautaansa saakka.

• Anonyymi00310

Hauskaa Joulua kaikille sotahulluille!

Hyökkäämme Moskovaan!

• Anonyymi00311

Hyvää Joulua myös sinulle.

• Anonyymi00317

höpö höpö

• Anonyymi00320

Pitääkö Häkkänen paraatimarssin Moskovan punaisella torilla suomen 110 vuotispäivän kunniaksi?

• Anonyymi00323
        Anonyymi00320 kirjoitti:

Pitääkö Häkkänen paraatimarssin Moskovan punaisella torilla suomen 110 vuotispäivän kunniaksi?

Tuskinpa vain pitää.

• Anonyymi00314

Luulisi noin vanhana jo olevan tullut senverran järkeä päähän, ettei sotimista enään kannata missään muodossa?

• Anonyymi00315

Mitä tarkoitat?

• Anonyymi00359
        Anonyymi00315 kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

Voi siirtyä asumaan ulkomaille

• Anonyymi00316

Hyvä muutos.

• Anonyymi00318

On taas aika lyödä päätä karjalan mäntyyn

• Anonyymi00319

Sytytetään kynttilä sille sukupolvelle jotka taisteli tähän maahaan itsenäisuuden
      Kiitos heille muistoa kunnioittaen,

• Anonyymi00322

Eläköön kaikki suomalaiset sotaveteraanit!

• Anonyymi00324
        Anonyymi00322 kirjoitti:

Eläköön kaikki suomalaiset sotaveteraanit!

Juuri noin..

• Anonyymi00325

Kaikki sotansa hävinnyttä armeijaa turha juhlia

• Anonyymi00326

Outo kommentti sinulta.

• Anonyymi00328

Voittakaa edes yksi sota joskus, uhoilu on naurettavaa

• Anonyymi00330

Venäläiset naiset ovat kauniita, tapatko heidätkin

• Anonyymi00332

No se kauneus on yhtä lajia.

• Anonyymi00331

Hyvin voi istualtaan kurkotella juoksuhaudasta itään päin.

• Anonyymi00333

Noitten sotien jälkeen ja aikana, sitä vasta ollaankin p,aukisia.

• Anonyymi00334

Eu on jo. Yrittää tulevalla sodallaan persaukisuuttaan peitellä?

• Anonyymi00335

Varsinainen yhteisymmärryksen ja rauhanliitto.

• Anonyymi00336

Tämäkin järjetön uudistus todistaa vain sen, että Kokoomuksen käsiin on keskittynyt aivan liian paljon valtaa. Puolueen kannatus on tällä hetkellä 18 prosenttia, mutta silti maassamme harjoitetaan lähes sataprosenttista kokoomuspolitiikkaa persujen tuella.

• Anonyymi00337

Persaukisia ne ovat vain silloin jos köyhät niiltä almuja alkavat kyselemään.

• Anonyymi00338

Meidän valtion johto on itse järjestänyt tämän tilanteen, en todellakaan lähde sotimaan heidän sotiaan, olen 51 ja vuosi sitten siirryin sivariksi.

Päin vastoin tämän maan pitää romahtaa ja nuo nykyiset johtajat roikkumaan lampun lyhtyyn! Vitun kurvat!

• Anonyymi00373

Aika kriittinen mielipide nyt sinulta.

• Anonyymi00383

Nämä valtiopetostehtailijat haluavat vanhukset etulinjaan, ettei tarvitse maksaa eläkkeitä ja myös siksi, että heidän valtiopetokset voidaan lakaista maton alle.

• Anonyymi00341

putinille jouluterveiset rakenna rauhaa siihen ei kaikki pysty sodan pitää loppua.

• Anonyymi00343

Tusskin kukaan olisi lähettävmässä 65-vuotiaita eturintamaan, vaikka minkälainen sota tulisi. Sodanaikana on paljon muitakin tehtäviä.

Eikös Mannerheim ollut sodan aikana jo selvästi yli 70.

• Anonyymi00358

Kuoria perunoita?

• Anonyymi00371

C.G.E Mannerheim on Suomen ainoa kansallishomo.

• Anonyymi00450
        Anonyymi00371 kirjoitti:

C.G.E Mannerheim on Suomen ainoa kansallishomo.

No huh huh!!

• Anonyymi00344

Vanhalla järjen ääni tilanteissa niin kyllä toimintakykyiset 65:t tarvitaan joissain paikoissa. Suurin osa nuoremmista on jotain ongelmallisia eikä voi rintamalle laittaa . Lisääntymiseen voivat just kelvata jos ei oo kolmosreikätökkijöitä.

• Anonyymi00345

Ajattelitko rollin tai keppien avulla kuinka hyvin selvitä kantojen yli ojien yli kuinka kävely/juoksu suolla onnistuu mu oman harkinnan mukaan jos kotimaata haluaa puolustaa ei voi ketään kieltääkkään joka itse haluaa

• Anonyymi00350

Minusta on. Silloin alkaa jo sukkien laitto jalkaan olla hankalaa.

• Anonyymi00351

Niin tai varpaankynsien leikkaus.

• Anonyymi00352

Näinpä. Ei sitä varmaan nuorena kukaan usko?

• Anonyymi00354

Ei tänäpäivänä ole mikään pakko rintamalle mennä. Ei ole enää mitään sota ajan kenttäoikeuksia. Eikä viime sodassakaan muslimeja (tataareja) ammuttu vaikka heistä ei läheskään kaikki rintamalle menneetkään. Ne olivat ainoat joilla oli oikeus valita.

• Anonyymi00356

Sekauskonto Juutalais-kristityt Jehovantodistajat eivät sotaan lähde. Uskonto kieltää.

• Anonyymi00355

Ihmisiähän on vielä 80 vuotiaanakin työelämässä, ainakin viihdemaailmassa, että ovat hyväkuntoisia kun eivät ole liikaa rehkineet.

• Anonyymi00440

Juu eivät maksaneet eläke maksuaja. Sitte 1100 on taiteilia eläkkeellä.

• Anonyymi00357

Jos on ärtynyt suoli, huono polvi ja olkapää eikö
      65 olisi parempi paikka kotona!

• Anonyymi00361

Paljonhan noita nelivitosia ja viisvitosia on mennyt mukaan reserviläistoimintaan. Käyvät ampumaradoilla ja kertausharjoituksissa ja ostavat maastopukuja ja muita varusteita. Mutta joutuvat pettymään kun sota alkaa.

Suomessa sodan ajan joukon vahvuus on noin 280 000 eli vähän yli kymmenen nuorinta ikäluokkaa. Joskus olikin iltapäivälehden nettiversiossa juttua siitä, miten sotatoimiin pääsee vain kolmekymppiset ja sitä nuoremmat.

Ja jos tulee joku suhteellisen pienelle alueelle rajautuvat konflikti, niin eihän siellä tarvita kaikkia 280 000 sotilasta.

Joku suomalainen palkkasoturi Ukrainassa kertoili videolla miten Ukrainassakaan ei ole läheskään koko maata valjastettu palvelemaan sotaa. Ei se ole samanlaista kuin maailmansodassa eikä samanlaista kuin 1940-luvulla.

• Anonyymi00362

On muitakin hommia kuin rintamalla roikkua. Tietäisit tämän jos olisit suomalainen, mutta et ole vaan Pietarin trolli.

• Anonyymi00363

Dronen lennättäjänä voi toimia vanhakin ukko, tosin jos tarkkaavaisuus on heikkoa ja näkö mitä sattuu niin parempi on pysyä kotona.

• Anonyymi00364

Nuo hommat on hoidettu siten että kotirintamalla toimitaan maanpuollustus hengessä johon on jokaisella velvollisuus, militäri tilanteessa ja ne joihin on tarvittu erityis osaamista maanpuollustuksellisesti täytetty jo niissä tehtävissä työskentelevillä, joka on taannut myös sen että henkilöt on toimiin sopivia ja siinä kunnossa että myös kykeneviä. Tuo laki on koko lailla lapsus ja osoitus siitä kyvystä millä asioita tässä valtakunnassa hoidetaan nykyisellään.

• Anonyymi00366

Demokratiassa hyvälläkin asialla on aina vastusrajansa. Käpykaartilaisijakin vielä on, kuten oli suomen syöjiä, sotien jälkeen.
      Hyvinvointikansalaiset haluavat poimia rusinat pullasta, mutta eivät halua tehdä yhteiskunnan eteen mitään. Onneksi näitä "eroa reservistä) porukkaa on hyvin vähän, ja nämä ovat ympäristön vierastamia.

• Anonyymi00367

Miten muka olisi?
      Työikää reilusti jäljellä.
      Vielä vaikka rekrytoivankoulutuksen kautta uusille urille!
      Moni jatkaa töissä eläkkeelläkin.

• Anonyymi00368

Mihin jostain 65v vanhasta huononäköisestä,ylipainoisesta,kremppaisesta seniorista on.Nisua ja kahvia ryystämään kauppakeskuksen kahviossa kelpaa.Ei se mihinkään maanpuolustukseen pysty.Hyvä,että pystyy nukkumaan yöllä ettei jatkuvasti herää vessaan.Sotakin loppuis ennen kun nestori sais palttoon päälle ja menoksi.

• Anonyymi00369

Eihän johtajat itse mene rintamalle!

• Anonyymi00370

Ei mene ei.

• Anonyymi00374

75 vuotta olisi sopivampi yläikäraja reserviläisille.

• Anonyymi00388

No toki jokainen 75- vuotias on viisaampi kuin 20 - 40 -vuotias tai heidän äitinsä. Mutta fysiikka on este sotimiselle siinä iässä, pitsi tietenkin joukkojen johtamiselle.

• Anonyymi00375

Todellakin liian vanha!

• Anonyymi00377

Ei välttämättä.

• Anonyymi00378

Ukrainalaiset täällä sotaa paossa tekivät käpykaartissa olon hyväksytyksi.

• Anonyymi00380

Totta!

• Anonyymi00382

40 vuotias on jo aivan liian vanha rintamalle etulinjaan.

• Anonyymi00387

Yksilöllistä, mutta pääsääntöisesti kyllä täysin totta.

Siellä on kokemuksestakin hyötyä, ja viisaudesta, jota vanhemmilla on usein enemmän kuin nuorilla. kokemus opettaa.

Ei siellä etulinjassa pelkkää fysiikkaa vaadita ja kyllä fyysisesti hyvä 45 -vuotias pärjää nykyisen 25 -vuotiaan massan kanssa ihan hyvin fyysisissä suorituksissa?

Eikä etulinja pelkkää tykinruokaa saa olla?

• Anonyymi00400

Ukrainassa kuitenkin sotii nyt jo iäkkäämpi väki. Kun nuoremmat innokkaat kaatuneet tai haavoittuneet sotaraakeiksi. Sodan alussa keski- ikä oli kolmenkymmenen kieppeillä ja nyt jo jonkin aikaa lähennnellyt peräti 45 vuotta. Ja ukrainalainen nelikymppinen ei ole mikään terveyden perikuva. Maa kun on perin köyhä ja terveydenhoito järjestelmäkin ollut korruption saastuttaa. Onhan sen nähnyt kuvissakin miten sotilaiden naamat olleet ikäistään vanhemman näköisiä.

• Anonyymi00441
        Anonyymi00400 kirjoitti:

Ukrainassa kuitenkin sotii nyt jo iäkkäämpi väki. Kun nuoremmat innokkaat kaatuneet tai haavoittuneet sotaraakeiksi. Sodan alussa keski- ikä oli kolmenkymmenen kieppeillä ja nyt jo jonkin aikaa lähennnellyt peräti 45 vuotta. Ja ukrainalainen nelikymppinen ei ole mikään terveyden perikuva. Maa kun on perin köyhä ja terveydenhoito järjestelmäkin ollut korruption saastuttaa. Onhan sen nähnyt kuvissakin miten sotilaiden naamat olleet ikäistään vanhemman näköisiä.

Samanlaisia vanhoja jermuja kuin suomalaiset veteraanit kun olivat olleet neljä vuotta rintamalla puolustamassa kotimaataan idän uhkaa vastaan.

Muistan nämä sitkeät sankarit yleisistä saunoista kun olin pikkupoika. Yhdeltä puuttui jalka, toiselta käsi. Tunnelma oli kuitenkin riemullinen kun maata ei saatu miehitettyä.

Kunnia suomalaisille ja ukrainalaisille.

• Anonyymi00384

Ukrainan taktiikka säästää nuoria ikäluokkiaan sodan kauheuksilta jää historiaan kuriositeettina.

• Anonyymi00385

Ilmari Nurminen etulinjaan tai Antti Lindman, tai kaimansa Kurvinen. Miettikää nyt mitä luusereita on teitä poloisia johtamassa. Mikä on heidän motiivinsa? Vain omaan napaan tuijottavia erittäin surkeita luusereita ja ääliöt kansasta äänestävät heitä.

MIKSI?

• Anonyymi00443

Häkkänen se tässä tapuksessa on kaiken pahan alku.

• Anonyymi00386

Paha sanoa onhan armejassa nykyisin akkojakin. Ja melkeinpä kuka tahansa 65 vuotias mies kykenee hakkaamaan ja raiskaamaan tollasen keskiverto naisen. Ämmän pitää siis olla todella poikkeuksellisen hyvässä kunnossa että pärjää edes vanhuksille.

• Anonyymi00389

Hormonit: Testosteroni antaa miehille etua lihasmassan kasvussa, mutta tämä ei estä naisia kehittymästä.

Lihassolut: Miesten lihassolut supistuvat nopeammin, mikä selittää osan eroista.

Lihasmassa: Miehillä on yleensä enemmän lihasmassaa, mikä lisää absoluuttista voimaa.

Heikko mies voi helvetinkovalla treenamisella pärjätä jopa kovallekkin miehelle.

Voimakkaallakaan naisella tuohon ei ole mitään mahdollisuuksia. Sopii akkojen haastaa esimerkiksi miesten raskaansarjan nyrkkeilijä jos ovat eri mieltä.

• Anonyymi00545
        Anonyymi00389 kirjoitti:

Hormonit: Testosteroni antaa miehille etua lihasmassan kasvussa, mutta tämä ei estä naisia kehittymästä.

Lihassolut: Miesten lihassolut supistuvat nopeammin, mikä selittää osan eroista.

Lihasmassa: Miehillä on yleensä enemmän lihasmassaa, mikä lisää absoluuttista voimaa.

Heikko mies voi helvetinkovalla treenamisella pärjätä jopa kovallekkin miehelle.

Voimakkaallakaan naisella tuohon ei ole mitään mahdollisuuksia. Sopii akkojen haastaa esimerkiksi miesten raskaansarjan nyrkkeilijä jos ovat eri mieltä.

Ei nykysodassa tarvita raskaansarjan nyrkkeilijän voimia. Monia tehtäviä voi hoitaa vähemmälläkin lihasmassalla. Pääasia että on toimintakykyä ja ymmärrystä mitä pitää tehdä. Kyllä sinne kelpaa naiset, lapset ja vanhukset.

• Anonyymi00391

Ydindota ei lajittele ketään heh.

• Anonyymi00397

Tuolla haalitaan teknistä osaamista. Mut kannattaa funtsia järkevyyttä kun työelämässä 50 on jo liian vanha.

• Anonyymi00398

Kaikki halukkaat kelpaa hidastamaan vihollisen etenemistä. Ukrainasta on nähty miten pakkovärväykset herättää pahaa verta. Ja rintamakarkuruutta. Maan puolustustehtävästä on kunkin osallistujan löydettävä jokin mieli ollakseen millään tavoin hyödyksi.

• Anonyymi00399

Minä funtsinnut mihin sivari persut nyt pakenee jos sota alkaa?? Ruotsi ja nuo baltit kuuluu NATOon! Aiemmin Ruotsiin pääsi veneellä karkuun. Sitten Ano sen keksi palaverissa ,mennään Venäjälle ja käpykaartiin. Kyllä 65v mies on toimiva sotilas siinä , kuin nuorempikin jos ei ole loukannut itseään pahoin tai vakava sairaus vienyt voimia. Päät kuitenkin pelaa paremmin, kuin nuoremmilla joilla paljon mielenterveysongelmia, kiitos tuon karkuripersuporukan takia.

• Anonyymi00401

Työvelvollinen on niitä hommia joka iikalle kun sota alkaa.? Ei sinne eturintamaan voi huonokuntosia laittaa.

• Anonyymi00442

Asevelvollinen voi suorittaa omaa velvollisuuttaan myös rintaman etulinjan takana.

• Anonyymi00444

60-vuotias suomalainen läskimätkylä rintamalla 😭🤣🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi00445

Itse kohta 60v ja luultavasti sodan syttyessä toimenkuvani on luultavasti ruuan kuskaaminen rintamalle ja vainaiden kuskaaminen paluukuormassa. Ei minusta ole juoksuhautahommiin kun ei jumalauta nää ampua ja jalat on huonot.

• Anonyymi00610

Ala kuntouttaa niitä jalkoja, ja silmälääkäriin siitä. Ne antaa sulle automaattitähtäyspyssyn, ei tarvi olla satarosenttinen näkökyky.

• Anonyymi00449

Ei ryssän piippu ikää katso

• Anonyymi00452

Nappi kaulukseen tai mieluimmin otsaan. Vanhana pitää kuitenkin kuolla omassa kodissaan sangyssä maaten vaipoissa jotka vaihdetaan enintään kerran vuorokaudessa.

• Anonyymi00453

Suomi teki todella tyhmästi liittyessään Natoon.

Voiko tyhmemmin toimia Suomessa? Koska Natoon liityttyä:

- Vihollisen saimme naapuriin
      - Joudumme nostamaan Reservin ikää 65v
      -Rakennamme miljardien aitoja itärajan alueella
      -Joudumme ostamaan 5% BKT aseita USAsta,
      -Joudumme Venäjän pelon takia luopumaan miinasopimuksesta
      - olemme ajaneet Itäisen Suomen kurjuuteen turhaan
      - Joudumme antamaan turvatakuita Ukrainalle
      - Olemme etulinjassa, jos suurvallat selvittävät välejään
      - Taloutemme on kuralla
      - Maamme on luovuttanut vieraalle valloille tukikohtia
      - kansa köyhtyy, eikä asuntokauppa käy
      - Työttömyys kasvaa

Emmekä edes saaneet mitään minkäänlaisia oikeita turvatakuita . Voiko tyhmemmin enää Suomi toimia?

• Anonyymi00454

Leipäjonot ovat nykyään Suomessa jo toodeella pitkiä.

• Anonyymi00464

Mitä jos suoraan oltaisiin vapaaehtoisesti liitetty suomi venäjään?
        Olisiko kaikki paremmin?
        Saataisiinko kaikille töitä ja vaurautta?
        Putinin laajentaessa impeeriumiaan suomi menettäisi itsenäisyytensä?
        Venäläistet halvat autot taas ostettavissa.((ja katukuvassa)
        toimittaisko tällä kertaa viisaasti?

• Anonyymi00455

Annettinhan me EU:lle koronatukea 13 miljardia euroa. Kyllä meillä rahaa on mistä antaa.

• Anonyymi00457

Pelkällä velkarahalla tuo asia hoidettiin.

• Anonyymi00456

Muut lähetetään itään sotimaan, niin minä marssin Arkadianmäelle lahtaamaan politiikot, saa liittyä seuraan kun sota syttyy.

• Anonyymi00458

Sodan sytyttyä Suomeen et löydä Arkadianmäeltä enää yhtään poliitikkoa, sille ne ovat kaikki jo paenneet ulkomaille kauaksi pois Suomesta.

• Anonyymi00463
        Anonyymi00458 kirjoitti:

Sodan sytyttyä Suomeen et löydä Arkadianmäeltä enää yhtään poliitikkoa, sille ne ovat kaikki jo paenneet ulkomaille kauaksi pois Suomesta.

Se on varmaa se. On ehtinyt pölykin laskeutua. Sitten niitä joutuu etsimään kuin Saksalaisia upseereita ja teloittaa pikkuhiljaa.

• Anonyymi00465

Kolmenkuukauden kuntokurssi ja kuularuisku käteen ja linjaan.

• Anonyymi00466

Ei ole, jos mies on kunnossa!

• Ei ainakaa etulinjassa selviä, kodin turva joukossa sopiva paikka , kuljetus tehtävissä sopiva, itse olen seitsemänä kymmetä seisemän vuotias, henkikö autolla ajelen vielä toistaiseksi.

• Anonyymi00544

Minä olen seitenvitonen, pärjään kyllä etulinjassa. Olen kyllä hidas mutta ei kai se haittaa jos pysyn pusikossa piilossa ja sieltä täräytän.

• Anonyymi00467

Heti kun saan aseen ja patruunat, tiedän mihin suunnata.
      Vihollinen on jo selvillä.

• Anonyymi00473

Ei sinulle nyt asetta parane koskaan antaa, telot sillä aseella nyt vain itsesi.

• Anonyymi00469

vanha vaipoissa ei ikä tuo vaippoja .
      kun sydämestä ottaa niin pitää selvittää miksi ottaa .
      syy löytyy ruuasta mitä syö ja liikkuu elämän tavat.

vatsasta lähtee kaikki sairaudet.

• Anonyymi00470

Agendoja on lähestyttävä niiden kautta ja sotakin on agenda.

Tänä päivänä, kun omalla perustuslaillamme kuulumme Lissabonin sopimuksella EU komission diktatuuriin Kolmannen tien politiikalla, ja Suomi on vain liike-elämän ja sijoittajien hallussa, niin heidän hyötynsä on se mikä marssitahdin määrää.

Eläkkeiden maksaminen, ei sairauden hoidon, terveyden huollon, eikä sosiaalisten tukien maksamisten ohella - kuten Suomenkin poliittisesta päätösten teosta näette - ole agendaan kuuluvaa, niin todennäköisesti rintamalle lähtevät ensimmäisenä ne, jotka ovat terveitä, mutta lähinnä eläkeikää.

• Anonyymi00471

Tiedoksi edelle, te ette edes tiedä missä teidän todellinen vihollinen on, tai mihin suuntaan oikeasti suomalaisten kuuluisi aseineen sohia.

• Anonyymi00472
        Anonyymi00471 kirjoitti:

Tiedoksi edelle, te ette edes tiedä missä teidän todellinen vihollinen on, tai mihin suuntaan oikeasti suomalaisten kuuluisi aseineen sohia.

Pelkästään idän suunnastahan se vihollinen tänne Suomeen on aina yrittänyt ihan väkisin tulla.

• Anonyymi00474
        Anonyymi00471 kirjoitti:

Lisäksi - ihan itkettää nämä teidän mitään tietämättömät ja ymmärtämättömät kommentinne.

• Anonyymi00479
        Anonyymi00472 kirjoitti:

Pelkästään idän suunnastahan se vihollinen tänne Suomeen on aina yrittänyt ihan väkisin tulla.

"Pelkästään idän suunnastahan se vihollinen tänne Suomeen on aina yrittänyt ihan väkisin tulla."

Tuossa ei ole ihan koko totuus. Kyllä vihollinen on Suomen maaperälle yrittänyt myös koillisen, kaakon ja osin myös etelän suunnalta.

Kyllä tuossa edellä yksi kirjottaja oli oikeassa, suomalaisten on välillä ollut vaikeaa tunnistaa, mistä se vihollinen oikein tulee, tuleeko se koillisesta, idästä, kaakosta vai etelästä😅🤣😂😎

• Anonyymi00485
        Anonyymi00479 kirjoitti:

"Pelkästään idän suunnastahan se vihollinen tänne Suomeen on aina yrittänyt ihan väkisin tulla."

Tuossa ei ole ihan koko totuus. Kyllä vihollinen on Suomen maaperälle yrittänyt myös koillisen, kaakon ja osin myös etelän suunnalta.

Kyllä tuossa edellä yksi kirjottaja oli oikeassa, suomalaisten on välillä ollut vaikeaa tunnistaa, mistä se vihollinen oikein tulee, tuleeko se koillisesta, idästä, kaakosta vai etelästä😅🤣😂😎

Kyllä se suurin turvallisuusuhka tulee 🇫🇮maan sisältä poliitikkojen taholta.

• Anonyymi00543
        Anonyymi00471 kirjoitti:

Joko taas pietarista alkoi kajahtaa. Mites sen kaalisopan laita, joko on loppu.

• Anonyymi00475

Suomi ottaa mallia Ukrainan sodan kokemuksista. 18-30 -vuotiaat voivat jäädä kotiin äidin helmoihin tai mennä ulkomaille "töihin". Yli 40 -vuotiaat eturintamalle. Näiden väliin jäävä ikäluokka lennättää drooneja tai kuskaa huoltorekkoja takalinjassa. Näin nykyään soditaan.

• Anonyymi00476

suomalaiset ei halua sotaa jos herrat haluaa niin sitä vaan menkää rintamalle.

• Anonyymi00478

Olemme käsittämättömässä järjen ja moraalin vajeessa vuonna 2025, kun rauhaa rakennetaan asein, mikä jo 100 vuotta sitten oli Einstein määrittelemänä hulluutta.

Tästä syystä näenkin sotimisen vain asetehtaiden osakkeen omistajien etuna veroparatilien varallisuuden kasvuun. Ottaen huomioon, että ainoa bisnes, missä ei ole vahinkovakuutuspakkoa vahinkojen varalle.

Siinä vaiheessa, kun sijoittajille saadaan määrättyä myös vastuu vahingoista vakuutuksin myymilleen aseille, on sotien loppumisen näköala mahdollinen.

• Anonyymi00482
        Anonyymi00478 kirjoitti:

Olemme käsittämättömässä järjen ja moraalin vajeessa vuonna 2025, kun rauhaa rakennetaan asein, mikä jo 100 vuotta sitten oli Einstein määrittelemänä hulluutta.

Tästä syystä näenkin sotimisen vain asetehtaiden osakkeen omistajien etuna veroparatilien varallisuuden kasvuun. Ottaen huomioon, että ainoa bisnes, missä ei ole vahinkovakuutuspakkoa vahinkojen varalle.

Siinä vaiheessa, kun sijoittajille saadaan määrättyä myös vastuu vahingoista vakuutuksin myymilleen aseille, on sotien loppumisen näköala mahdollinen.

Ainakin kaikkien kapitalistien mielestä nyt vain aina se paras demokratia näkyy sieltä kiväärinpiipun takaa.

Kaikki kapitalistit muuten kutsuvat tuota omaa demokratiaansa rauhaan pakottamiseksi.

• Anonyymi00488
        Anonyymi00482 kirjoitti:

Ainakin kaikkien kapitalistien mielestä nyt vain aina se paras demokratia näkyy sieltä kiväärinpiipun takaa.

Kaikki kapitalistit muuten kutsuvat tuota omaa demokratiaansa rauhaan pakottamiseksi.

Rauhaan pakottamisen erilaisissa operaatioissa on ihan aina todella paljon menehtynyt ihmisiä.

• Anonyymi00477

Tulevat sodat niitä ei voi verrata edellisiin nyt tuhtatx kauheampaa ja nopeampaa
      tappaminen ronet airuessa yli kulkee sillä tulee sileää.

kuinka vähän jää jäljelle terveitä jäljelle.

• Anonyymi00481

Totta!

• Anonyymi00483

Jos todellakaan on ISÄNMAALLINEN, niin sen verran ymmärrystä pitäisi omata, että tässä tilanteessa se tarkoittaa aseista kieltäytymistä, sillä kannattamalla näitten maanpettureitten sotauhoilua, menetämme vaan kaiken. Menkööt nämä perkeleen riiranhaastajat itse vastaamaan huutelunsa ja uhoilunsa, ei kansa ole tähän tilanteesaan syyllinen, eikä sitä halunnut.

• Anonyymi00487

Voiko isänmaallinen suomalainen sotilasvalan vannonut asevelvollinen täysin laillisesti koskaan kieltäytyä aseista kun isänmaa tarvitsee kumminkin kaikkia asevelvollisia aina tarvittaessa?

• Anonyymi00561
        Anonyymi00487 kirjoitti:

Voiko isänmaallinen suomalainen sotilasvalan vannonut asevelvollinen täysin laillisesti koskaan kieltäytyä aseista kun isänmaa tarvitsee kumminkin kaikkia asevelvollisia aina tarvittaessa?

Ei voi ilman tuomiota.

• Anonyymi00568
        Anonyymi00561 kirjoitti:

Ei voi ilman tuomiota.

Kyllä voi kieltäytyä eikä siitä tule tuomioita. Hekumoit "tuomioilla" vaikka laki todistaa kaikki väitteesi sinun omiksi kuvitelmiksi.

• Anonyymi00489

Hallitus on tumpeloita täynnä

• Anonyymi00490

mä juon air bnbr kaljaa haha

• Anonyymi00542

Saat kohta häädön.

• Anonyymi00492

RULLAATTORI OSASTO ;D

• Anonyymi00494

Herrapappat eturiviin!

• Anonyymi00496

Sivareista joutuu osa eturintamalle aseettomana kantamaan ruumiita ja hoivaan haavoittuneita suojaan jsp:lle....

• Anonyymi00566

Ei joudu kantamaan. Tuota varten on armeijalla omat joukot. PV tiedotti asiasta muutama vuosi sitten. Olet sairas mieleltäsi kun hekumoit jatkuvasti näillä valheilla.

• Anonyymi00649
        Anonyymi00566 kirjoitti:

Ei joudu kantamaan. Tuota varten on armeijalla omat joukot. PV tiedotti asiasta muutama vuosi sitten. Olet sairas mieleltäsi kun hekumoit jatkuvasti näillä valheilla.

Pillaril ajetaan maahan suuri joukko kuoleita kerralla ei ehditä hautailee sodan alkaessa

• Anonyymi00748

Ukrainassa jo kehitetty robottiajoneuvoja, joilla noutavat haavoittuneet taistelujen keskeltä pitkienkin matkojen takaa. Niin on turvallisempaa.

• Anonyymi00500

Rintamalla on muutakin tekemistä kuin itse taistelu, siellä pitää myös olla erilaisia huoltotehtävien hoitajia, meillä kun ei enää ole lottia? Eli autokuskeja, kokkeja, varastomiehiä, haavoittuneiden kuljetusta, mekaanikkoja ym ?

• Anonyymi00562

Vaatevaraston hoitajia, pesula- ja keittiötyöntekijöitä, liikenneohjaajia, kirjureita, vartijoita, kanttiiniväkeä, kulttuuri- ja viihdytysporukkaa…

• Anonyymi00594
        Anonyymi00562 kirjoitti:

Vaatevaraston hoitajia, pesula- ja keittiötyöntekijöitä, liikenneohjaajia, kirjureita, vartijoita, kanttiiniväkeä, kulttuuri- ja viihdytysporukkaa…

Ai miehet viihdyttää toisiaan...

• Anonyymi00749

..kirvesmiehiä, betonimiehiä, raudoittajia jne. kaduille asetettavien sirpalesuojien valmistamiseen ja paikoilleen asettamiseen. Siinä ei ase kädessä voi tehdä mitään muottitöitä saati raudoitustöitä. On eri työvälineet käytössä.

• Anonyymi00512

Pappa osasto varmaan kamalan uskottava.

• Anonyymi00541

Pappaosasto. Entäs mammaosasto. Ne vasta pelottavia on, kepillä vetäisevät tajun kankaalle viholliselta kuin viholliselta. Sinne vaan kaikki jotka ei ole tajuttomia petipotilaita.
        Tajuissaan oleville vaan joku torrakko kouraan ja pieni pikakoulutus, ja johan lähtee.

• Anonyymi00513

”Rotat pakenevat uppoavasta Ukraina-laivasta”

• Anonyymi00514

Puolustusministeriö on ilmoittanut, että Suomi nostaa reserviläisten yläikärajaa peräti 15 vuodella nykyisestä 50 vuodesta 65 vuoteen vuodesta 2026 alkaen. Ikärajan nostamisesta kuullaan keskellä Venäjän vastaisen sodan valmisteluja, jonka Saksan puolustusministeri sanoi olevan perusteetonta: Venäjä ei ole hyökkäämässä Euroopan länsimaihin.

• Anonyymi00750

..taka-ajatuksena voipi olla yleinen kunnonkohotus. Saadaan jokainen 65-ikävuoteen asti säännöllisesti käymään lenkillä ja kuntosaleilla, ja syömään monipuolisesti vitamiinipitoisia ruokia. Pienempi kuluerä siten tiedossa terveydenhuollossa. Säästöä sekin.

• Anonyymi00515

Zele, ommat koirat purevat!

Ukraina tuhosi oman liikekannallepanonsa – Kiovan tiedustelupäällikkö
      Ukrainan sotilastiedustelupalvelun (HUR) johtaja Kyrylo Budanov on sanonut, että Ukraina on epäonnistunut mobilisaation kampanjassaan Venäjän-konfliktin aikana ja syynä siihen on Kiovan omat virheet.

• Anonyymi00516

Sinne vaan kaikki eläkeläiset, näin ratkaistaan eläkeläisongelma , kun ja jos sota syttyy.

• Anonyymi00517

Oikea rollaattoriosasto, hyvin pelottavaa vihollisislle!

• Anonyymi00518

Minkä näköinen on Patrian rollaattori?

• Anonyymi00519

Ikä ei ole este. Vaikka jalka ei liiku yhtä vikkelään kuin nuorempana niin kyllä jokaiselle löytyy tehtävä kun tarves on. Ja vielä tuntuu osuvan muuallekin kuin ladon seinään, makoillen 150m 294 /300.

• Anonyymi00520

Ei tietenkään ole. Sehän opittiin jo kansakoulussa ennen Ateenalaisten laulun mukaan:

"Väistymys mielestä pois! Pelvosta tunnetta ei. Nuorien eessä sä vaan vanhuksen kuolevan näät."

Näillä mennään

• Anonyymi00540

Sitä en ole koskaan käsittänyt, mitä ne nuorat tekevät rintamalla ? Eihän vihollista köysien avulla pysäytetä. Mutta sama se on kuin tuo pelvo. Lienee joku käännös pervosta, vai peräti pervitinistä. No sitä vaan tarpeeksi niin rintamalle menee kuka tahansa, iästä riippumatta.

• Anonyymi00678
        Anonyymi00540 kirjoitti:

Sitä en ole koskaan käsittänyt, mitä ne nuorat tekevät rintamalla ? Eihän vihollista köysien avulla pysäytetä. Mutta sama se on kuin tuo pelvo. Lienee joku käännös pervosta, vai peräti pervitinistä. No sitä vaan tarpeeksi niin rintamalle menee kuka tahansa, iästä riippumatta.

Ne viritetään kompastusesteiksi.

• Anonyymi00522

Sota on jo neljättävuotta ollut onko kaikki mahdolliset koukerot herroilla
      tiedossa kaikesta oppii.

• Anonyymi00523

Riippuu toimenkuvasta. Luoti joka lähtee 65 aseesta on yhtä tappava kuin 20v aseesta.

• Anonyymi00524

Olihan Mannerheim sodissamme 75 vuotias ylipäällikkö näin kun ajatellaan niin silloin 65 vuotias sotilas on suorastaan nuorukainen ja 65 vuotiaat on ihan hyvää tykinruokaa
      tapatetaan ensin 65 vuotiaat. Sitten on vasta hyvässä työiässä olevat ihmiset joista
      on yhteiskunnalle ja bisneksen tekijöille jotain hyötyä.
      "SUDET MÄÄRÄÄ EIVÄT LAMPAAT"

• Anonyymi00526

No riippuu täysin terveydestä ja kunnosta, jollain 65 ikäisellä voi aivan hyvin olla parempia nuo mainitut kuin reilusti nuoremmalla.

• Anonyymi00531

Överiksi meni taas hallituksen touhut. 60 olis ollut vielä siedesttävä raja. 65 on överi!

• Anonyymi00536

Kas kun ei 80vuotiaita vaadita jo lähtemään etulinjaan!
      65v joka itse olen,tosin nainen ja keukoahtauma,sekä selkäni leikattu kahdesti.
      Ihan ei tulisi mitään lähteä talvella metsään hangessa aseenkanssa rämpimään.
      Joku järki taas!!
      Menköön ite ne jotka tälläsiä ehdottakin

• Anonyymi00538

Ei kai kukaan ole vaatinut 65 vuotiaita eturintamaan. Älkää panikoiko.

• Anonyymi00537

Jos 65 vuotias täytyy lähteä vielä joka aamu töihin viitenä päivänä viikossa niin kykenee kyllä jollain tasolla vielä sotatöihin. Ei välttämättä ihan sinne kuumimpaan paikkaan mutta avustaviin töihin kuten esimerkiksi haavoittuneiden kuljettamiseen. Ampumatarvikkeiden kuljettamiseen, ruokakuljetuksiin, droonilennättäjäksi jos ennestään taitoa jne. Kyllä tehtäviä löytyy ja näin nuoremmat, terveemmät ja parempikuntoiset ovat siten torjunta tehtävissä.

• Anonyymi00539

Tarvittaessa kaikki osallistuvat. Ei ole hätätilassa mitään yläikärajaa, eikä kyllä alaikärajaakaan. Vauvat ja vanhukset voivat osallistua pskapommien valmistamiseen. Toiset vääntävät tortut ja toiset käärivät ne polttopullojen kanssa tehopommiksi.

• Anonyymi00552

Kysy samaa VassariDemariKommariRyssiltä?

• Anonyymi00553

Putinin trollit valehtelee. Ei tässä maassa teloiteta omaa kansaa edes sodan aikaan saati pakoteta rysäpöksyläisten tapaan miinakenttiin. Ei vanhoja eikä nuoria, sivareita tai ketään muitakaan. Sen sijaan näitä Putinin trolleja metsästetään ihan luvan kanssa ja Venäjän sotilaat luonnostaan ovat vapaata riistaa.

• Anonyymi00560

Kyllä nyt kun sotatilalait tulevat voimaan, niin esimerkiksi kaikkien sotilaskarkureiden tuomio on kuolemantuomio.

• Anonyymi00564
        Anonyymi00560 kirjoitti:

Kyllä nyt kun sotatilalait tulevat voimaan, niin esimerkiksi kaikkien sotilaskarkureiden tuomio on kuolemantuomio.

Ei ole Putinin pikku trolli. Ensiksi; Suomessa ei ole enää käytössä mitään "sotalakeja". Ainoa edes lähelle menevä OLI sotatilalaki joka korvattiin 1991 puolustustilalailla, ja kuolemantuomioita ei jaeta enää edes sodan aikana. Kuolemantuomio poistettiin lopullisesti laista vuonna 1972. Joten meillä Suomessa ei tehdä kuten teillä Venäjällä.

• Anonyymi00574
        Anonyymi00564 kirjoitti:

Ei ole Putinin pikku trolli. Ensiksi; Suomessa ei ole enää käytössä mitään "sotalakeja". Ainoa edes lähelle menevä OLI sotatilalaki joka korvattiin 1991 puolustustilalailla, ja kuolemantuomioita ei jaeta enää edes sodan aikana. Kuolemantuomio poistettiin lopullisesti laista vuonna 1972. Joten meillä Suomessa ei tehdä kuten teillä Venäjällä.

Aseistakieltäytymisen ehkä ainoa hyvä piirre on siinä että jo rauhan aikana erottuu sellainen heikompi aines, joka ei ole valmis sitoutumaan isänmaan yhteisten arvojen puolustamiseen. Tämä seikka kertoo paljon ko. ihmisestä myös yleisessä mielessä. Siksi se on erittäin tärkeä tietää varsinkin kun tehdään tärkeitä henkilövalintoja erilaisiin tehtäviin esimerkiksi isänmaatamme puolustettaessa.

• Anonyymi00595
        Anonyymi00574 kirjoitti:

Aseistakieltäytymisen ehkä ainoa hyvä piirre on siinä että jo rauhan aikana erottuu sellainen heikompi aines, joka ei ole valmis sitoutumaan isänmaan yhteisten arvojen puolustamiseen. Tämä seikka kertoo paljon ko. ihmisestä myös yleisessä mielessä. Siksi se on erittäin tärkeä tietää varsinkin kun tehdään tärkeitä henkilövalintoja erilaisiin tehtäviin esimerkiksi isänmaatamme puolustettaessa.

Tästä päästään siihen että puolustusvoimat ei tunnista tätä ongelmaa lähtökohtaisesti, sillä armeijaan otetaan lähes ilman minkäänlaisia seulontaa aivan kaikki, ja armeijan käymiseen painostetaan henkisesti leimaamalla muut vaihtoehdot maanpetokseksi. Sen vuoksi reservistä eroamiset ja armeijan keskeyttämiset eivät ole ihmekään, sillä jokaisesta ei ole sotilaaksi, ei edes niistä armeijan käyneistä jotka sellaisia kuvittelevat olevansa. Meistä yksikään kun ei ole sotaa kokenut jotta voisi olla varma omasta toimintakyvystään. Se on täysi mahdottomuus, sillä ihmiset ovat yksilöitä ja he toimivat erilailla. Tämä tunnetaan muissa länsimaissa ettei lähes uhkailemalla pakotettu sotilaskoulutus tee ihmisestä sotilasta. Sen ymmärtämättömyys juuri on Suomen maanpuolustusmallissa vikana. Nyt reserviä kasvatetaan nostamalla reservin yläikärajaa tunnistamatta sielläkään ongelmia, eli sitä että tästä ikäluokasta vain hyvin pienellä osalla on minkäänlaista kykyä hoitaa tehtäväänsä. Muutenkin on hämmentävää tämä laarinpohjien kaapiminen nyt kun saimme Natojäsenyyden. Eihän moiseen tulisi olla tarvetta.

• Anonyymi00742
        Anonyymi00574 kirjoitti:

Moni haluaisi kieltäytyä aseista, mutta heidän ystäväpiiri / sukulaiset asettavat painetta, että he eivät uskalla erota. Nämä ovat juuri niitä pahimpia lampaita. He tulevat sitten kateellisiksi niille, ketkä ovat kieltäytyneet aseista.

• Anonyymi00558

Kotikyläni vanhin hirvenkaataja täytti ampuessaan hirven 88 vuotiaana ja hyvin toimi. Tunnen ikäisiäni +65 vuotiaita paljon ja olemme varmasti vielä tehokas porukka sotahommiin. itsekin kuljen päivittäin metsätöissä omassa metsässä, vaikka mittarissa on jo 70 vuotta lähes täynnä. Moni 70 on paremmassa kunnossa, kuin armeijan käymätön sivari ja ituhippi lökäpöksy.

• Anonyymi00559

65 vuotias asevelvollinen on jo todella kova riski Suomen puolustusvoimille.

• Anonyymi00563
        Anonyymi00559 kirjoitti:

Totta!

• Anonyymi00567
        Anonyymi00559 kirjoitti:

HÖPSISTÄ!

Kuusvitonen kelpaa vielä hyvin sotimaan.

• Anonyymi00593

Jos ampuessaan täyttää hirven, se on saavutus.

• Anonyymi00679
        Anonyymi00559 kirjoitti:

Mikä riski siinä on ? Meinaat, että voi vaikka kuolla pahimmassa tapauksessa.

• Anonyymi00570

Törkee esitys!

• Anonyymi00572

Häkkäsen sekoiluja.

• Anonyymi00573

Kukin palvelee isänmaataan kykyjensä mukaan, ei sinne vajaakuntoisia värvätä ja kyllä niitä hommia kotirintamaltakin ressuille löytyy, jopa ihan mukaviakin, jos vehkeet toimii ja kuntoa riittää 🤭

• Anonyymi00576

Harvalla kuusvitosella vehkeet ei enää toimi lainkaan kunnolla.

• Anonyymi00591

Kunhan etusormi koukistuu.

• Anonyymi00588

Voi helvatti noita vastauksia, on tämä idioottimainen ja ruzzomielinen kansa, toivottavasti noudattaisivat Turtiaisen esimerkkiä ja häipyisivät oma-aloitteisesti… huhhuh!

• Anonyymi00600

Miten niin?! Ei niin kuin tuli mieleen, että mikähän on näytöksen takana, kun Putin ja Trump vaihtoivat Suomessa v. 2018 jalkapallon ja pelipaidan?!

• Anonyymi00601

Onko sieltä edeltä poistettu se minun venäläisten tulon organisointi vuonna 1914 Suomen sisäministeriössä toteutettavaksi pakollisin virkamiesten venäjän kielen opinnoin?! Tämä russittelu on todella uusi asia Suomen kansan suusta.

• Anonyymi00611
        Anonyymi00600 kirjoitti:

Miten niin?! Ei niin kuin tuli mieleen, että mikähän on näytöksen takana, kun Putin ja Trump vaihtoivat Suomessa v. 2018 jalkapallon ja pelipaidan?!

Kannattaa aina muistaa, ketkä kuuluivat liittoutuneisiin maailmansodan aikana. Se on noiden kahden ukkelin käytöksen takana: LIITTOUTUNEET.
        Eurooppalaiseet voi sitten taas miettiä mitä tarkoitti Molotov-Ribbentrop-sopimus.
        Trendit ei heillä muutu tuhannessakaan vuodessa.
        Puheita voi pitää ja mielipiteet leiskua, mutta siinä on totuus.

• Anonyymi00589

Itse olen 60 vuotias, ja kaikki sairaudet. Jalat on siinä kunnossa, ettei niillä marssitaan mihinkään. Vai onko Suomi ottanut oppia Putinilta, missä vanhat ukot kontaa.

• Anonyymi00598

Ei, kyllä Suomi on ottanut oppia natseilta, joiden pöydällä Strasbourgin kokouksesessa elokuussa 1944 sovittiin EU muodostettavan valtiosopimuksin kansallussosialismin valtaannousuun (sotilastiedusteluraportti EW PA 128, "Red house report").

• Anonyymi00599
        Anonyymi00598 kirjoitti:

Ei, kyllä Suomi on ottanut oppia natseilta, joiden pöydällä Strasbourgin kokouksesessa elokuussa 1944 sovittiin EU muodostettavan valtiosopimuksin kansallussosialismin valtaannousuun (sotilastiedusteluraportti EW PA 128, "Red house report").

Te ette edes unissanne pysty kuvittelemaan, että mitä meidän poliitikkomme ovat menneet tekemään.

• Anonyymi00614
        Anonyymi00599 kirjoitti:

Te ette edes unissanne pysty kuvittelemaan, että mitä meidän poliitikkomme ovat menneet tekemään.

Todella suuren täysin korjaamattoman virheen poliitikkomme ovat todellakin nyt tehneet.
        Ja suomalaiset varonmaksajat maksavat tämän kaiken.

• Anonyymi00596

Kaippa tuossa on ideana, että tykinruuan määrä varmistetaan. Nykysota ukrainassa osoittaa, että rintamalta kukaan ei palaa hengissä tai yhtenä palana. Eri meininki kuin 40-luvulla, jolloin saattoi helposti selvitä naarmuitta.

Eli kun alle 30-vuotiaat on laitettu juoksuhautaan ja kulutettu 100 000 nuorta kahdessa kuukaudessa niin tarvitaan jo noita yli 60-vuotiaita. Sen lisäksi 50% kieltäytyy sotimasta, llähtee maasta karkuun ja näin, niin saadaan heti myös täytetty yli 60-vuotiaista seinoreista noihin nykyrykmentteihin.

Aika outoa kyllä, että tämmöinen laki meni ylipäätään läpi. Noh, niin se oli kokornan aikanakin että lammassuomessa meni meno oudoksi. Ruotsissa ei mennyt.

• Anonyymi00597

Miten hyvältä 'isän maalta' Suomi nyt näyttää teidän silmin? Ensin itsenäisyys taisteltiin, ja poliitikot myivät sen EU:lle, ja nyt verorahat siirretään sinne, ja suunnitellaan sotia 5 miljoonan kansalla ... Niin kenen puolesta ja missä?!

• Anonyymi00603

natodroonien ruuaksi kelpaavat kaikki 0-120-vuotiaat suomalaiset

• Anonyymi00605

Et ole tainnut armeijaa vielä käydä, kun pohdit noin typeriä.

• Anonyymi00612

Siitä tulee nyt muistaakseni jo yli 44 vuotta täyteen kun kotiuduin vänrikkinä armeijasta.

• Anonyymi00613

Muuten hyvä laki, mutta pistää miettimään, miksi nyt kun ollaan Natossa.
      Jotenkin siinä ei kaikki täsmää.

• Anonyymi00615

Siksi Suomi on nyt Naton jäsenvaltio, kun Suomen kansan enemmistö niin halusi.

• Anonyymi00616

Alkakaa vaan kerätä kamppeita kasaan, kohta tulee lähtö rintamalle.

• Anonyymi00617

Tuskinpa vain.

• Anonyymi00680

Todennäköisempää, ettei Putin uskalla Naton alueelle hyökätä. Jos taas menee toisin, niin sitten on sekin kortti katsottava.

• Anonyymi00618

Venäjän puolella Suomen rajan tuntumassa varustaudutaan jo todella kovaa johonkin isompaan sotilaalliseen iskuun.

• Anonyymi00622

Ei hyvältä kyllä todellakaan nyt näytä Venäjän aktiivinen toiminta itärajallamme.

• Anonyymi00625
        Anonyymi00622 kirjoitti:

Ei hyvältä kyllä todellakaan nyt näytä Venäjän aktiivinen toiminta itärajallamme.

Alkaisi jo kähinät, se olisi todella mukava pistää nyt rysssiä pinoon kylmiämään.

• Anonyymi00630
        Anonyymi00625 kirjoitti:

Alkaisi jo kähinät, se olisi todella mukava pistää nyt rysssiä pinoon kylmiämään.

No Huh Huh !!!

• Anonyymi00634
        Anonyymi00625 kirjoitti:

Itsehän menisit kellariin piiloon 😅

• Anonyymi00642

Pian tulee ylimääräinen kertausharjotus. Rajan ylitse ei päästetä enää suomalaisia miehiä.

• Anonyymi00662
        Anonyymi00642 kirjoitti:

Pian tulee ylimääräinen kertausharjotus. Rajan ylitse ei päästetä enää suomalaisia miehiä.

Kyllä ainakin kaikki yli 65 vuotiaat suomalaiset miehet pääsevät rajan ylitse ihan normaalisti.

• Anonyymi00708
        Anonyymi00662 kirjoitti:

Kyllä ainakin kaikki yli 65 vuotiaat suomalaiset miehet pääsevät rajan ylitse ihan normaalisti.

Mutta ei nuorempia. Alle 65 karkurit otetaan kiinni ja lähetetään samantien rangaistusyksiköihin

• Anonyymi00619

Ei 65v. ole mikään yläraja. Rintamalle voi viedä kenet tahansa ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Ja ilkeästä, murhanhimoisesta ja happamasta luonteenlaadusta on vain etua kun ihmisiä aletaan tappaan.

• Anonyymi00624

Kyllä noin juuri on asia.

• Anonyymi00620

Kullan hinnan on ennustettu nousevan 5 000 dollariin unssilta. Eikä se ole raja.
      Kullan hinnan nousu noin 5 000 dollariin troyunssilta ei välttämättä ole nykyisen liikkeen viimeinen piste, vaan vain yksi sen välivaiheista.

• Anonyymi00621

On.

Suomalaiset yli 50v ajavat autollakin kaikkialle... jaksavatko edes kävellä pidempää matkaa?

• Anonyymi00623

Kyllä jaksavat ainakin silloin kun on ihan pakko tehdä niin.

• Anonyymi00626

” Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?”

Kysymyksenasettelu on virheellinen! Nimenomaan rintamalle ei sen ikäistä lähetetä vaan sen TAAKSE!

Vanhemmat ikäluokat voivat auttaa huollossa ja rintaman takaisissa tehtävissä ja vapauttaa nuorempia eteen rintamalle!

• Anonyymi00627

Ahneelle sukupolvelle kävi hyvin, 70-luvulla syntyneille jäi taas mustapekka käteen=)

• Anonyymi00628

Tuon korotuksen yhteydessä olisi voinut tulla naisillekin pakollinen asepalvelus (ja reserviläisikä heillä myös sinne 65-vuotiaaksi), mutta nyt itsenäinen ja vahva nainen onkin uhri ja uikuttaa. Ei paljon naiset puhu nyt tasa-arvosta ja reiluudesta. Miksei?

• Anonyymi00629

Sodassa tehdään aika paljon muutakin kuin ryynätään etulinjan poteroissa. Kyllä sodan ajan hallintohommissa 65v pärjää siinä missä rauhan ajankin hallintohommissa. Samalla vapauttaen kanta-koiraslottia taistelutehtäviin.

• Anonyymi00631

Sitten kun rintaman etulinja pettää sinulle tulee todella kusiset paikat siellä takalinjoilla.

• Anonyymi00632
        Anonyymi00631 kirjoitti:

Sitten kun rintaman etulinja pettää sinulle tulee todella kusiset paikat siellä takalinjoilla.

Noin se menee.

• Anonyymi00633
        Anonyymi00631 kirjoitti:

Niin tulee kaikille muillekin oli reserviläinen tai ei.

• Anonyymi00636

Kaikki ei pärjää työelämässä edes 60 :neen. Ennen eläkeiän nostoa tuo oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja monet päästettiinki fiksusi taistelematta elämän realiteetteja vastaan varhennetulle eläkkeelle. Ehkä sellainen tyypillisin esimerkki josta selviää että ikä tuo tullessaan rapapeutumisia on näön heikkeneminen ,josta selviää laseilla tai kaihileikkauksella.

Usein myös fyysinen rasituskyky laskee ja tulee kulumia jotka tuovat rajoitteita. Sitten on vielä tuo henkinen puoli ,jossa voi esiintyä erinnäisiä pienemmällä ta suuremalla toleranssilla elämään vaikuttavia asioita. Sitä saattaa ruveta unohtelemaan asioita tai tekmään mitä ihmeellisimpiä erreyksiä toimiessaan. Esim .Kun pitäisi vetää kosteusrasvaa käsiin ja satuu olemaan toinen purkki vieressä saattaa havahtua siihen kun vetelee hamamstahnaa käsiin.

Aktiivipalvelukseen on kelpoisuus vaatimukset ja jollei niitä täytä on enemmänkin vaara tekijä tovereilleen kuin turva. Ihminen saattaa selvitä omin avuin kotona ,mutta hänestä ei välttämättä ole enää palvelemaan muita .Tuollaisia joukko päätöksiä tehdessä tulisi huomioida reaaliset mahdollisuudet vastata vaatimuksiin ,ei sen yhden tai muutaman hyväkuntoisimman mukaan vaan sen mukaan mikä on yleinen tilanne ikäryhmän suhteen . Arviossa tuskin voidaan nojata siihen, että joku ehkä saattaa kyetä palvelukseen ja sen myötä määrätään kakki. Sellainen toiminta on kohtuutonta. Pitää voida varmuudella todeta että yleisesti voidaan luottaa siihen ,että palvelukseen määrättävä ikäryhmä on yleensä riittävän hyvässä fyysisessä kunnossa jotta he kykenevät suoriutumaan aktiivipalveluksesta ja kestämään poikkeusolojen tuomat rasitukset.

• Anonyymi00639
        Anonyymi00636 kirjoitti:

Kaikki ei pärjää työelämässä edes 60 :neen. Ennen eläkeiän nostoa tuo oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja monet päästettiinki fiksusi taistelematta elämän realiteetteja vastaan varhennetulle eläkkeelle. Ehkä sellainen tyypillisin esimerkki josta selviää että ikä tuo tullessaan rapapeutumisia on näön heikkeneminen ,josta selviää laseilla tai kaihileikkauksella.

Usein myös fyysinen rasituskyky laskee ja tulee kulumia jotka tuovat rajoitteita. Sitten on vielä tuo henkinen puoli ,jossa voi esiintyä erinnäisiä pienemmällä ta suuremalla toleranssilla elämään vaikuttavia asioita. Sitä saattaa ruveta unohtelemaan asioita tai tekmään mitä ihmeellisimpiä erreyksiä toimiessaan. Esim .Kun pitäisi vetää kosteusrasvaa käsiin ja satuu olemaan toinen purkki vieressä saattaa havahtua siihen kun vetelee hamamstahnaa käsiin.

Aktiivipalvelukseen on kelpoisuus vaatimukset ja jollei niitä täytä on enemmänkin vaara tekijä tovereilleen kuin turva. Ihminen saattaa selvitä omin avuin kotona ,mutta hänestä ei välttämättä ole enää palvelemaan muita .Tuollaisia joukko päätöksiä tehdessä tulisi huomioida reaaliset mahdollisuudet vastata vaatimuksiin ,ei sen yhden tai muutaman hyväkuntoisimman mukaan vaan sen mukaan mikä on yleinen tilanne ikäryhmän suhteen . Arviossa tuskin voidaan nojata siihen, että joku ehkä saattaa kyetä palvelukseen ja sen myötä määrätään kakki. Sellainen toiminta on kohtuutonta. Pitää voida varmuudella todeta että yleisesti voidaan luottaa siihen ,että palvelukseen määrättävä ikäryhmä on yleensä riittävän hyvässä fyysisessä kunnossa jotta he kykenevät suoriutumaan aktiivipalveluksesta ja kestämään poikkeusolojen tuomat rasitukset.

Koko muutos tuntuu paniikkiratkaisulta ja joltain poliittiselta signaloinnilta ulospäin.

Paniikkiratkaisulta siitä huolimatta, että olisi ajateltu saatavan lisää väkeä huoltojoukkoihin. Kuusikymppisistä moni ei kykene enää edes sinne. Siitä on yhteiskunta aivan itse pitänyt huolen hoitamalla sairaansa työkyvyttömiksi buranakuureilla ja välinpitämättömyydellä.

• Anonyymi00641
        Anonyymi00639 kirjoitti:

Koko muutos tuntuu paniikkiratkaisulta ja joltain poliittiselta signaloinnilta ulospäin.

Paniikkiratkaisulta siitä huolimatta, että olisi ajateltu saatavan lisää väkeä huoltojoukkoihin. Kuusikymppisistä moni ei kykene enää edes sinne. Siitä on yhteiskunta aivan itse pitänyt huolen hoitamalla sairaansa työkyvyttömiksi buranakuureilla ja välinpitämättömyydellä.

Sodan mahdollisuus on kasvanut todennäköiseksi vaikkei tässä vaiheessa siitä ole merkkejä mutta muutaman vuoden aisään tämä mahdollisesti toteutuu,ä. PV on tajunnut että tappioita tulee satoja päivässä. Siksi reserviä kasvatetaan vauhdilla. Seuraavaksi lakkautetaan siviilipalvelus ja reservinkarkurit palautetaan takaisin reserviin. Itselläni on sisäpiiritietoa koska suvussani on PVn kantahenkilökuntaa. Koska tuo tapahtuu ei ole varmaa mutta se on varmaa että toteutuu.

• Anonyymi00644
        Anonyymi00639 kirjoitti:

Häkkäsen sekoilu nyt vain kyseessä.

• Anonyymi00661
        Anonyymi00644 kirjoitti:

Häkkäsen sekoilu nyt vain kyseessä.

Totta!

• Anonyymi00637

Uudistus kasvattaa ennestään korkeaa eläkeläisten joukkoa koska uudistyksen myötä huomattavan paljon asevelvollisuus iän korotuksen piiriin kuuluviea asevelvollisia todetaan myös saman tien työkyvyttömiksi koska totta asevelvollisuus kyvytön on myös työ kyvytön mutta Antti Häkkänen totesi, rahaa on et ei kai eläköityminsen ruuhkautuminen ongelma ole Suomelle.

• Anonyymi00640

Nyt jos asepalvelus velvoitteeseen otetaan mukaan 65 vuotiaaksi naiset lähtee Suomessa ennenaikaiset eläköityiset aivan lopullisesti lapasesta. Et sitä ajatellen Antti Häkkänen on Suomen talouden todellisesta tilasta ulkona kuin lumiukko Siperiassa eli on mennyt eduskunta istunnoissa leikkaukset toisesta korvasta sisään toisesta ulos.

• Anonyymi00638

Huoltojoukoissa kelpaa eläkeläisetkin. Mutta ei heistä rintamalle ole.

• Anonyymi00643

Paavi vihjasi siihen suuntaan! että Zelenskyi on Antiristus!
      Kaikki muuta nän puhui paikan nimillä, Mutta Ukrainan kansana joka kärsii. Ei Ukraina maanna.

• Anonyymi00645

Juutalainen Zelenskyi on, ei siis mikään antikristus.

• Anonyymi00646
        Anonyymi00645 kirjoitti:

Juutalainen Zelenskyi on, ei siis mikään antikristus.

Totta!

• Anonyymi00647

Tunnen yhden 98 vuotiaan joka lähti Pietarsaareen.

• Anonyymi00648

Minun vaarini aikoinaan 99 vuotiaana matkusti ihan yksin Helsingistä Tukholmaan ja takaisin.

• Anonyymi00650
        Anonyymi00648 kirjoitti:

Minun vaarini aikoinaan 99 vuotiaana matkusti ihan yksin Helsingistä Tukholmaan ja takaisin.

Aikamoinen teräsvaari sinulla sitten vain on ollut.

• Anonyymi00665

JUMALA KYLLÄ KOSTAA!

• Anonyymi00651

Koska yli 50-vuotias ei kelpaa edes työelämään enää, vaan on liian vanha. Niin on takuulla aivan liian vanha rintamallekin. Itse ainakin olen sitä mieltä, että herrat saavat itse näyttää esimerkkiä ja mennä etulinjaan. Meikäläiseltä kiväärin piippu kääntyy omia kohti, jos yritetään rintamalle laittaa, koska on lännen ja Suomen päättäjien oma syy jos sotaan joudutaan.

• Anonyymi00653

Sota saattaa olla oiva tilaisuus tuhota globalistioligarkkien valta ja taistella Suomi jälleen itsenäiseksi.

• Anonyymi00670

Joo rynkky osottaa porukalla alistajia välittömästi kun tilanne tulee eteen.

• Anonyymi00652

Eipä kellään yli 50 vuotiaalla enää ole samanlaisia reaktionopeuksia ja voimia kuin parikolmekymppisillä. Mutta tykinruokaahan tässä toki vain onkin tarkoitus hakea.

• Anonyymi00654

Ei viiskymppisiä etulinjaan enää laiteta.

• Anonyymi00681

Viimeksi, kun otettiin haulikolla kisaa, vain yksi nuorista pärjäsi 50-vuotiaalle tasatuloksella, muut jäivät taakse.

• Anonyymi00655

65 on takajoukkona yhteiskunta. Hyvin pystyy Stingerillä ampuu.

• Anonyymi00656

Kun töpinässä annostelee hernerokkaa, niin rauhallisuus on valttia ettei läiky.

• Anonyymi00660

Ja aina tehdään vähintäin soppatykillinen soppaa.

• Anonyymi00663

The Men in Black.

The Red Mafia (NaZionist) from Russia, venäläinen Punainen Mafia.

Ei pidä koskaan luottaa
      Putiniin, Trumpiin, Mileikowskyn (Netanyahu) tai Zelenskyyn.

Vladimir Putin kuuluu samaan Venäjän juutalaiseen Ch4b4d Lub4v1tch N4Z1on1st Red m4f14 kuin Donald Trump, Benjamin Mileikowsky ja Volodymyr Zelenskyy.

Tämä venäläinen Cabal on suvereenisti hallinnut sekä Länttä, että Itää jo ainakin 100 vuotta.

Ch4b4d-Lub4v1tch on h4s1d1-juut4l41suuden dynastia.

Ortodoksisen juut4l41suuden h4red1-haaraan (ultraortodoksinen) kuuluva Ch4b4d on yksi maailman tunnetuimmista h4s1d1-juut4l41sl11kke1stä ja yksi suurimmista juut4l41s1st4 uskonnollisista järjestöistä.

Toisin kuin useimmat h4red1-ryhmät, jotka ovat itseensä eristäytyneitä, Ch4b4d toimii pääasiassa laajemmassa maailmassa ja palvelee ei-uskovia juut4l41s14.

Perustettu Venäjällä vuonna 1775.

Jäsenmäärä 90 000–95 000 (2018)

R4bb1 Shneur Zalman Liadista (1745–1812) perusti Ch4b4d1n vuonna 1775 Lioznon kaupungissa Venäjän keisarikunnassa.

Nimi "Ch4b4d" on lyhenne, joka on muodostettu kolmesta h3pr34l41sest4 sanasta – Chokmah, Binah, Da'at – jotka viittaavat k4bb4l1st1sen Elämänpuun kolmeen ensimmäiseen sefirotiin Keterin jälkeen: "Viisaus, Ymmärrys ja Tieto" – jotka edustavat liikkeen älyllistä ja k4bb4l1st1sta perustaa.

Arviolta jopa miljoona juut4l41st4 osallistuu Ch4b4d1n jumalanpalveluksiin vähintään kerran vuodessa.

Vuonna 2020 Pew Research Centerin tekemässä tutkimuksessa havaittiin, että 16 % amerikkalaisista juut4l41s1st4 osallistui Ch4b4d1n jumalanpalveluksiin tai aktiviteetteihin ainakin osittain säännöllisesti.

Ch4b4d-liike perustettiin Puolan ensimmäisen jaon jälkeen Lioznon kaupungissa, Pihkovan hallintoalueella, Venäjän keisarikunnassa (nykyinen Liozna, Valko-Venäjä), vuonna 1775.

Liikeen perusti Shneur Zalman, h4s1d1sm1n perustajan, r4bb1 Israel Baal Shem Tovin seuraajan, Mezeritchin Dov Berin oppilas.

R4bb1 Dovber Shneuri, siirsi liikkeen Ljubavitšiin nykyisen Venäjän alueelle vuonna 1813.

Vuonna 2020 Ch4b4d-keskuksia oli yli 3 500 kappaletta sadassa eri maassa.

Ch4b4d-liikkeen verkkohakemistossa on noin 1 350 Ch4b4d-laitosta.

Tämä luku sisältää koulut ja muut Ch4b4d11n liittyvät laitokset.

Ch4b4d-keskusten määrä vaihtelee maittain; suurin osa niistä on Yhdysvalloissa ja Israelissa.

Ch4b4d1ll4 on toimintaa yli 100 maassa.

Hakemistonsa mukaan Ch4b4d1ll4 on toimipisteitä yhteensä 950 kaupungissa ympäri maailmaa: 178 Euroopassa, 14 Afrikassa, 200 Israelissa, 400 Pohjois-Amerikassa, 38 Etelä-Amerikassa ja noin 70 Aasiassa (Israelin lisäksi, Venäjä mukaan lukien).

• Anonyymi00682

Tuo edellyttäisi varmaan jotain suunnitelmallisuutta. Ei venäläisiltä onnistu.

• Anonyymi00666

Puolustusministeri SEONNUT!, Vittupää kuin zelenskyikin!

• Anonyymi00669

Älä unohda suurta kusipäätä stubbia.

• Anonyymi00667

Vertaus ei ole mielekäs. Rintamasotilaiden osuus reseevistä on varsin pieni ja jos naapurista kysytään niin iällä tai toimintakyvyllä ei ole mitään väliä.

• Anonyymi00668

Ei ole mitään puolustettavaa. Toivon toki sotaa mutta en aio siinä taistella ei se ikäraja koske kuin nato kannattajia.

• Anonyymi00671

Ei tavista kiinnosta rikkaiden eteen tehdä mitään. Tiedetään jo miten edellisen sodan veteraaneja kohdeltiin.

Nyt on tilanne se että rikkaiden omaisuutta vain puolustetaan.

• Anonyymi00672

Noin se menee todellisuudessa.

• Anonyymi00673

Reserviä kasvatetaan, koska päiväkohtaiset tappiot luetaan sadoissa. Siksi reserviä kasvatetaan vauhdilla liittämällä kaikko alle 50v rintamajoukkoihin ja huollonn ottaa vastuulleen vanhempi ikäpolvi. Reservin kokoa kasvatetaan lakkauttamalla siviilipalvelus ja mitätöimällä reservistä eroamiset. Jälkimmäisten muutos on valmisteltu ja se otetaan käyttöön lyhyessä ajassa. Yllämainituilla toimilla saadaan reservin kooksi puolitoista miljoonaa sotilasta.

• Anonyymi00674

60v ikäiset on oiva ikäryhmä huoltoon. Tällöin saadaan kaikki taistelujoukkoihin kelpaavat aines rintamalle. Vankiloista saadaan vielä lisää henkilöstövaroja.

• Anonyymi00717

Tämän pitää koskea myös naisia, on epätasa-arvoista, että pakollinen asepalvelus koskee vain miehiä.
        Silloin reservin koko onkin jo päälle 3 miljoonaa.

• Anonyymi00743

Tappiot ovat lähempänä tuhansia kuin satoja. Nykysodassa rintamalta ei selviä kukaan. Sivarit ja kieltyätyjät ovat ainoat jotka jäävät maahan, reservissä yhä olevat eivät ole sukulaispaineen takia uskaltaneet erota armeijasta, mutta sen sijasta he ovat suunnitelleet pakenevansa maasta ennen sotaa.

• Anonyymi00675

En tiedä, mutta koskaan ei ole liian nuori tai vanha toimimaan suomi24-palstan putinistina haukkumassa Suomea. Isänmaa kutsuu!

• Anonyymi00677

Olis se liian vanha alta 6 vitoset taas olis turhan nuoria kuolemaan herrojen turhien sotien takia.

• Anonyymi00716

Nämä herrat, jotka sopii sodista ja sopii sodista luikkii pakoon ja määrää sotaan osattomat sotimaan.
        Sotaherrat ne pitäisi panna keskenään sotimaan, kun kerran sotia haluavat.
        Sodat on ennalta sovittuja sopimuksia ja käsikirjoitettu.
        Sotia järjestetään, koska aseteollisuus haluaa rahaa ja voittoja.
        Samalla sotaherrat saa rahaa ja bonuksia, kun saavat sotia aikaiseksi.

• Anonyymi00683

Meillä punakaartissa ei ole ikärajoja. Punanauha olkavarteen ja hyökkäykseen.

• Anonyymi00696

Hyvin Venäjäkin saa päälle 60v ukot liikkeelle hyökkäykseen. Riittää vain että takana on motivoimassa sulkuosasto.

• Anonyymi00684

Hursti muonittaa eturintamassa ja kuusvitonen kylvää viholliselle kuolemaa. Nuoremmat älkööt vaivautuko miesten töihin.

• Anonyymi00685

Työn orjakin nousee vihdoin sorron yöstä valoon päivän. Koittaa vapaus kapitalismista ikiajoiksi ja proletariaatin diktatuuri vie voiton pahasta. Velat muuttuvat saataviksi eikä työttömiä enää ole lainkaan.

• Anonyymi00686

Idästä on aina hyökätty, jotta sine aitaa rakennetaan PYSTYTETÄÄN RAJALLE
      - ja kaikki vempainet on sinnepäin suunnituna maalit etsien valmiiksi

TÄHÄN TÄMÄ TAASEN LOKSAHTI KOSKA HELVETIN KOTI ON ITÄRAJAN TAKANA

• Anonyymi00687

Sotikoot sotahullut keskenään. Minä en.

• Anonyymi00688

Samaa mieltä.

• Anonyymi00697

Kyllä sodit kun SOTILASVIRANOMAINEN määrää. Et voi kieltäytyä.

• Anonyymi00698

• Anonyymi00715
        Anonyymi00697 kirjoitti:

Kyllä sodit kun SOTILASVIRANOMAINEN määrää. Et voi kieltäytyä.

Sotilasvironomainen voi saada kuulan kalloonsa, kun riittävästi ärsyttää.

• Anonyymi00720
        Anonyymi00715 kirjoitti:

Sotilasvironomainen voi saada kuulan kalloonsa, kun riittävästi ärsyttää.

Soon niin pikkur**sä et sä et ehdi edes tussarias virittää

• Anonyymi00721

• Anonyymi00689

65 vuotiaat menevät hautaan, ei rintamalle.

• Anonyymi00690

Olen kaksoiskansalainen. En omista yhtään suomenmaaperää en siten välitä onko suomessa sota vain ei.
      En koske mua. Enkä mee mihinkään rintamalle.

• Anonyymi00691

Sotikoon päättäjät meidän puolesta kun niin tykkäävät sotia. Turhakkeet joutaavat hyvin etulinjaan, eivätpähän ole ainakaan ajamassa Suomea alas ja jakamassa rahojamme maailmalle.

• Anonyymi00693

Kaikki suomalaiset päättäjät lähtevät kiireesti silloin pois kauaksi Suomesta jos Suomea kohtaa joskus jonkinlainen sotilaallinen kriisitilanne.

• Anonyymi00694
        Anonyymi00693 kirjoitti:

Kaikki suomalaiset päättäjät lähtevät kiireesti silloin pois kauaksi Suomesta jos Suomea kohtaa joskus jonkinlainen sotilaallinen kriisitilanne.

Totta!

• Anonyymi00695

Kymmenkunnan vanhimman ikäluokan soturin rynniessä sotanaäyttämölle tarvitaan varusteisiin suuri määrä sotarollaattoreita!
      Siviili-rollaattoreista ne eroavat kaikenpuolisen laadukkuutensa kautta!
      Ne on luonnollisesti maastokuvioitu,kevytpanssaroitu ja liikkuvuuden varmistavat extrasuuret puhkeamattomat renkaat!
      Telineet taisteluvälineille kuuluvat luonnollisesti vakiovarustukseen.Lisäksi löytyvät lokerikot dosetille ja muille hoitotarvikkeille,maanpuolustukselliselle kirjallisuudelle ja henkilökohtaiselle hygienialle!
      Voi hyvin kuvitella perivihollisen epätoivoa,kun tällaisten "liikkuvien linnoitusten" muuri lähestyy vääjäämättä asemia,ja jokaisen takana kylmä armoton silmä asettaa sotarollaattorin rungon telineelle tuettua huippuluokan kiikaritähtäimen ristikkoa hyökkääjän villisti pyörivien silmien väliin!
      Voitollisen sotaretken jälkeen nämä rollaattorit muodostavat merkittävän osan Armaan Persidenttimme isännöimissä Linnanjuhlissa!
      Lämpimästi puettuina ja hyvin muonitettuina vartioivat silloin uudesti syntyneen maamme rajoja lukuisat rollaattorijermut,ladaten ajoittain kuulokojeensa ja seuraten rajan tapahtumien lisäksi myös dosettinsa sekunnintarkkaa jakelua!

• Anonyymi00714

kai niissä on myös moottori, ei sellaista risukossa jaksa työntää.

• Anonyymi00739
        Anonyymi00714 kirjoitti:

kai niissä on myös moottori, ei sellaista risukossa jaksa työntää.

Ne on luonnollisesti sähköavusteisia!
        Näiden rollaattoreiden toinen tärkeä käyttöalue on haavoittuneiden ja kaatuneiden evakuointi!
        Uhri kiinnitetään rollaattoriin ja yksi sotilasoletettu kykenee helposti ja vaivatta kuljettamaan kuorman JSP:lle kai KEK:iin!

• Anonyymi00699

tueksi puetaan robotisoitu tukielinpuku

• Anonyymi00700

tukielinpuku ohjautuu tekoälyttömyydellä, jolloin jopa 94 vuotias juoksee suoraa päätä taisteluun

• Anonyymi00701
        Anonyymi00700 kirjoitti:

tukielinpuku ohjautuu tekoälyttömyydellä, jolloin jopa 94 vuotias juoksee suoraa päätä taisteluun

kyse ei ole etteikö olisi voimia, mutta siitä, kenet tekoäly tukielinpuku saa kiinni

• Anonyymi00704

Jos ja kun täällä kähähtää, niin itse liityn partisaaneihin samantien.
      Kiva sabotoida sitten paskakökkäreiden&co juttuja.
      Meillä kaikilla taitaakin olla hiukan vanhoja kalavelkoja heille.

• Anonyymi00705

Nyt voitte sota propagandan syöttäjät lähteä etu riveihin sotimaan kun niin kovasti sitä sotaa haluatte.

• Anonyymi00711

Minä en osallistu sotaan ja jos joku yrittää pakottaa lähtee jalat edellä. Koklaripaskat ja persut ovat vihollisia ja menen enemmin vaikka Venäjän puolelle jos vain noita paskakokkareita ja persesuomalaisia pääsee rokottamaan. Siinä on kosto sortoajasta

• Anonyymi00722

KOKKARILAHTARIT JOS TULEE HAKEMAAN NE LÄHTEE JALAT EDELLÄ.

Nuo arvopohjaisen liberaalinatsismin kannattajat tappavat Suomen kansan sotakiimassaan. Nuo pitäisi viedä Ukrainan etulinjaan

• Anonyymi00706

Vihervasurit tapatetaan Ensin

• Anonyymi00709

Joukko-osastot muodostetaan poliittisen vakaumuksen perusteella. Vasemman laidan yksiköt saavat vaikeimmat tehtävät kuten jatkosodassakin. Silloinkin muodostettiin vassariosasto ErP21 joka pantiin itsemurhatehtäviin.

• Anonyymi00719
        Anonyymi00709 kirjoitti:

Joukko-osastot muodostetaan poliittisen vakaumuksen perusteella. Vasemman laidan yksiköt saavat vaikeimmat tehtävät kuten jatkosodassakin. Silloinkin muodostettiin vassariosasto ErP21 joka pantiin itsemurhatehtäviin.

Saatatana kokkaripaska et minua komentele, lähdet jalat edellä jos tulen pakottamaan.

• Anonyymi00723

Tule vain kokeile kokkarilahtari kokeilla pakottamaan

• Anonyymi00725
        Anonyymi00723 kirjoitti:

Tule vain kokeile kokkarilahtari kokeilla pakottamaan

Vasemmistolaisena sivarina ei kannata uhitella aseistetuille sotilaille

• Anonyymi00728
        Anonyymi00725 kirjoitti:

Vasemmistolaisena sivarina ei kannata uhitella aseistetuille sotilaille

Olet todella outo ja kummallinen tapaus, jos kerran sinun mielestäsi kaikki sivarit ovat jotain vasemmistolaisia.

• Anonyymi00747
        Anonyymi00728 kirjoitti:

Olet todella outo ja kummallinen tapaus, jos kerran sinun mielestäsi kaikki sivarit ovat jotain vasemmistolaisia.

Näinpä. Onhan Mestarikin sivari.

• Anonyymi00707

Onneksi C paperit on ei tarvii lähteä sotimaan minnekkään. Kokkarit ja vihervasurit saavat mennä itse sinne sotaan

• Anonyymi00710

C-paperit revitään kahtia sodan aikana. Se on vain paperi. Luokituksesi muutetaan vain leimasimella tuosta vain ja olet sitten taas A luokkaa

• Anonyymi00724
        Anonyymi00710 kirjoitti:

C-paperit revitään kahtia sodan aikana. Se on vain paperi. Luokituksesi muutetaan vain leimasimella tuosta vain ja olet sitten taas A luokkaa

Sinut revitään kahtia kokkarilahtari jos tulet pakottamaan

• Anonyymi00712

Jos ase annetaan kouraan otan kohteeksi persesuomalaiset ja kokkarinatsit. Hehän sitä sotaa haluavat ja tapattaa syyttömät kansalaiset

• Anonyymi00713

Jos yli 60 vuotiaat pannaan rintamalle, niin rintamasta tuleekin hoitokoti ja nuoremmilta menee sit aika vanhempien sotilaiden hoitamisessa.
      Siinä iässä on monella jo kaikenlaista vaivaa ja vanhuuuden sairauksia.

• Anonyymi00731

Nuila on nais sotilaita .Kauniita Venläis tyttölöitä, joila on lämmin syli .Laskestaa heiti hoitelemaa, Suomi poikaa . Mitä sitä sotimaa ku voi lempiä.

• Anonyymi00726

Kyllä länsimaissa olisi hankala saada ihmisiä Oikeasti rintamalle 90% saksalaisista ilmoittaneet ettei ne missään oloissa edes saksaa suostuisi aseellisesti puolustamaan Ei siellä ole saksalaisille mitään hengellä puolustamisen arvoista...tosipaikassa varmaan sotaan valmiita olis vielläkin vähemmän.

Sama se on tilanne Suomessakin puhutaan mitä puhutaan. Ja ammattilaiset ammattiarmeja taas arvioi tarkkaan mihin sotiin kannattaa osallistua ei ne ryssää vastaan lähtis. Kuolemanriski liian iso.

• Anonyymi00729

Pannaan nämä sotahullut päättäjät enstemäiseks etulinjaa ja kun hyö on tapettu tehhää rauha ,ni ei tarvihe muita tapattaa, heijä hulluutesa halusta sotia.

• Anonyymi00727

Puolustuministeri aikoo tappaa vihollisen nauruuun!!!

• Anonyymi00730

Ja toki aina myös kaikki omiensa joukot.

• Anonyymi00732
        Anonyymi00730 kirjoitti:

Ja toki aina myös kaikki omiensa joukot.

Häkkänen on pelle.

• Anonyymi00734

Ei ainakaan natsi-Venäjälle, jonka natsidiktaattori panee rammat ja sokeatkin kuolemaan Kremlin hullun psykonatsin kunniattomuuden kunniaksi!

• Anonyymi00735

Zelensky on kainen kuoleman ja kärsimyksen aiheuttaja Ukrainassa ei kukaan muu.

• Anonyymi00736

Käytä aivojasi ja mietihän, mitä puolustettavaa tässä valtiossa on? Puolustettavia asioita ovat VALTA ja KIINTEÄ OMAISUUS. Ei ole mitään muuta mitä tarvitsee puolustaa.

Kenellä on valta? Valta on eduskunnalla. Onko eduskunta itse puolustamassa omaa valtaansa kivääri kädessä jossakin rajalla? Ei ole. Eduskunta on kallionuumenissa suojassa. Eduskunnalle valmistettu kalliosuoja mahdollistaa useiden kuukausien elämisen maanalla. Kuka sitten puolustaa ollen valmis uhraamaan oman henkensä eduskunnan oikeutta valtaan tässä valtiossa?

Kenellä on sellaista kiinteä omaisuutta, jonka olemassa oloa pitäisi puolustaa? Valtio omistaa vielä nykyään joitakin teollisuuslaitoksia esim. puolustusteollisuuteen liittyviä. Jotkut patruunat omistavat joko yksinään tai perheensä kanssa isoja teollisuusyrityksiä. Mutta monet suuretkin teollisuuden rakennukset ja koneet ovat jo kuitenkin ulkomaanomisteisia. Kuka sitten puolustaa näitä tässä valtiossa sijaitsevia patruunojen omistamia tai ulkomaanomisteisia teollisuuslaitoksia, ollen valmis uhraamaan siinä oman henkensä.. oman henkensä sen edestä mitä ei edes omista?

• Anonyymi00744

”Koti, uskonto ja isänmaa” -lause on peräisin saksalaisesta "Kirche, Kinder und Küche" (kirkko, lapset ja keittiö) -ajatuksesta ja tuli Suomessa tunnetuksi ylipäällikkö Mannerheimin käyttämänä talvisodan alussa: "me taistelemme kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta".

Se on suomalainen iskulause, joka edustaa perinteisiä, konservatiivisia arvoja, painottaen perhettä (koti), kristillistä uskoa (uskonto) ja kansallista identiteettiä (isänmaa) suomalaisen yhteiskunnan peruspilareina, erityisesti maailmansotien välisen ajan ja talvisodan kontekstissa, jossa se korosti yhteistä puolustusta ja arvoja. Nykyään iskulause koetaan usein historiallisena ja konservatiivisena, ja sen merkitys on muuttunut uskonnon vähenemisen myötä, mutta se on yhä tunnettu symboli suomalaisessa kulttuurissa. Yhdessä nämä elementit ”Koti, uskonto ja isänmaa” muodostavat perinteisen, konservatiivisen ja kansallismielisen arvomaailman, joka asettaa kansallisen yhtenäisyyden ja perinteet etusijalle. Vaikka sanontaa on käytetty osana poliittista retoriikkaa eri puolueissa, sen ydin on juuri kansallisten arvojen ja kansallisvaltion korostaminen, ja sitä pidetään usein tunnuslauseena kansallismielisyydelle.

Sanonnalla "koti, uskonto ja isänmaa" on vahva psykologinen tarkoitusperä, sillä se vetoaa ihmisen perustarpeisiin turvallisuudesta (koti), yhteisöllisyydestä (uskonto/henkisyys) ja identiteetistä (isänmaa), luoden koheesiota, tarkoitusta ja moraalista pohjaa yksilöille ja yhteiskunnille, erityisesti kriisien (kuten sotien) aikana, ja toimii voimakkaana arvopohjana ja identiteetin rakentajana. Koti symboloi perus- ja turvallisuustarpeita. Se on fyysinen paikka ja tunne turvasta, suojasta, perheestä ja juurista, jotka ovat tärkeitä ihmisen psykologiselle hyvinvoinnille. Uskonto tarjoaa usein moraalisen kompassin, yhteisön, rituaaleja ja vastauksia elämän suuriin kysymyksiin, mikä luo merkityksellisyyden tunnetta ja yhteenkuuluvuutta. Vaikka uskonnon rooli on muuttunut, sen psykologinen tehtävä yhteisöllisyyden luojana on edelleen relevantti, ja psykologit ovat tutkineet sen merkitystä. Isänmaa sitoo yksilön suurempaan kokonaisuuteen, kansalliseen identiteettiin, historiaan ja yhteisiin päämääriin. Se antaa yksilölle roolin ja tarkoituksen kansakunnan jäsenenä, mikä on erityisen voimakas motiivi kriisiaikoina, kuten talvisodan alussa Mannerheimin kuuluisassa päiväkäskyssä. Yhteenvetona, sanonta on psykologisesti tehokas, koska se kutsuu ihmisen perustarpeita ja identiteetin ulottuvuuksia, tarjoten turvaa, merkitystä ja yhteisöllisyyttä.

• Anonyymi00745

Se on vain rahan voima mitä köyhien pitää puolustaa sinne ihan viimeiseen hengenvetoonsa asti

• Anonyymi00751
        Anonyymi00744 kirjoitti:

”Koti, uskonto ja isänmaa” -lause on peräisin saksalaisesta "Kirche, Kinder und Küche" (kirkko, lapset ja keittiö) -ajatuksesta ja tuli Suomessa tunnetuksi ylipäällikkö Mannerheimin käyttämänä talvisodan alussa: "me taistelemme kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta".

Se on suomalainen iskulause, joka edustaa perinteisiä, konservatiivisia arvoja, painottaen perhettä (koti), kristillistä uskoa (uskonto) ja kansallista identiteettiä (isänmaa) suomalaisen yhteiskunnan peruspilareina, erityisesti maailmansotien välisen ajan ja talvisodan kontekstissa, jossa se korosti yhteistä puolustusta ja arvoja. Nykyään iskulause koetaan usein historiallisena ja konservatiivisena, ja sen merkitys on muuttunut uskonnon vähenemisen myötä, mutta se on yhä tunnettu symboli suomalaisessa kulttuurissa. Yhdessä nämä elementit ”Koti, uskonto ja isänmaa” muodostavat perinteisen, konservatiivisen ja kansallismielisen arvomaailman, joka asettaa kansallisen yhtenäisyyden ja perinteet etusijalle. Vaikka sanontaa on käytetty osana poliittista retoriikkaa eri puolueissa, sen ydin on juuri kansallisten arvojen ja kansallisvaltion korostaminen, ja sitä pidetään usein tunnuslauseena kansallismielisyydelle.

Sanonnalla "koti, uskonto ja isänmaa" on vahva psykologinen tarkoitusperä, sillä se vetoaa ihmisen perustarpeisiin turvallisuudesta (koti), yhteisöllisyydestä (uskonto/henkisyys) ja identiteetistä (isänmaa), luoden koheesiota, tarkoitusta ja moraalista pohjaa yksilöille ja yhteiskunnille, erityisesti kriisien (kuten sotien) aikana, ja toimii voimakkaana arvopohjana ja identiteetin rakentajana. Koti symboloi perus- ja turvallisuustarpeita. Se on fyysinen paikka ja tunne turvasta, suojasta, perheestä ja juurista, jotka ovat tärkeitä ihmisen psykologiselle hyvinvoinnille. Uskonto tarjoaa usein moraalisen kompassin, yhteisön, rituaaleja ja vastauksia elämän suuriin kysymyksiin, mikä luo merkityksellisyyden tunnetta ja yhteenkuuluvuutta. Vaikka uskonnon rooli on muuttunut, sen psykologinen tehtävä yhteisöllisyyden luojana on edelleen relevantti, ja psykologit ovat tutkineet sen merkitystä. Isänmaa sitoo yksilön suurempaan kokonaisuuteen, kansalliseen identiteettiin, historiaan ja yhteisiin päämääriin. Se antaa yksilölle roolin ja tarkoituksen kansakunnan jäsenenä, mikä on erityisen voimakas motiivi kriisiaikoina, kuten talvisodan alussa Mannerheimin kuuluisassa päiväkäskyssä. Yhteenvetona, sanonta on psykologisesti tehokas, koska se kutsuu ihmisen perustarpeita ja identiteetin ulottuvuuksia, tarjoten turvaa, merkitystä ja yhteisöllisyyttä.

Uskonnoilla on kaikissa maailman sodissa ollut ja on edelleen suuri rooli verenhimon nostattajana, taisteluhalun ja tappamisen halun nostattajana. Miksi muuten olisi armeijassa nimenomainen sellaisia virkoja kuin sotarovastit? Mistä tuollainen virka on lähtöisin? Se on alkujaan lähtöisin niinkin kaukaa kuin Rooman valtion valtauskonnon papistosta, jonka yksinvaltias keisari Konstantinus Suuri perusti kulkemaan sotajoukkojensa eli legioonansa mukana. Keisari teetätti sotilaspapistolleen kirkon muotoiset teltat, jotka kulkivat legioonan mukana rintamalta toiselle. Sotilaspapisto valoi sotilaisiin uskoa ja rohkeutta taistella nk. vihollista vastaan. Tämä samanlainen papiston taholta tuleva sotilaiden rohkaiseminen nk. vihollisen tappamiseen tuli esiin myös ensimmäisessä ja toisessa maailmansodassa, kun katoliset sotilaat tappoivat samaan uskontokuntaan kuuluvia molemmin puolin rintamaa, samoin kuin protestanttiset sotilaat tappoivat samaan uskontokuntaan kuuluvia molemmin puolin rintamaa. Onko nykyaikana nähtävissä papistoa kannustamassa sotilaita tappamaan nk. vihollisia? On.

• Anonyymi00737

Zelensky on kainen kuoleman ja kärsimyksen aiheuttaja Ukrainassa ei kukaan muu. Näin se on.

• Anonyymi00738

Se pitää paikkaansa, että 50% kieltäytyisi lähtemästä rintamalle jos tulisi mobilisaatio. Ei suomessa ole minkäänlaista todellista maanpuolustustahtoa gallupeista huolimatta. Siksi tuo täytyy kasvattaa reservi 60-vuotiaisiin, siellä voi olla muutama kymmenen tuhatta vapaaehtoista tykinruuaksi.

Tässä varmaan kävi niin, että upseerit jne. tulivat kateellisiksi normaaleille miehistölle, joilla ikäraja oli 50 vuotta aikaisemmin. He ajattelivat, että prkl kun itse täytyy olla 60-vuotiaaksi ja miehistö vain 50 vuotiaaksi.

• Anonyymi00746

Silloin sanottaisiin vain että menetkö rintamalle vai sotaoikeuteen, jossa on käytössä ankarimmat rangaistukset. Kannattaa miettiä, kahdesti

• Anonyymi00740

JUMALA KOSTAA!!!!

Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18724
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      67
      5674
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      5267
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      37
      5156
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      38
      4991
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      77
      4889
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      4433
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      43
      4097
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3387
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      49
      3085
    Aihe