Uuden vierominen

Anonyymi-ap

Sekä vanhusten- että nuorten kerhoon, työpaikkaan ja nettipalstaan päteesama. Uuden tulokkaan tie on vaikea, koska entiset ovat muodostaneet ryhmän, jolla on arvostettu mielipidejohtaja.

Tulokkaan mielipide ei ole tervetullut, koska se rikkoo rajat, jotka mielipidejohtaja on asettanut. Mielipidejohtaja on eri henkilö kuin muodollinen johtaja. Tulokkaaseen kohdistuu sosiaalinen paine, vierauden kammo, xenofobia. Vieras joko alistuu mielipidejohtajan asettamiin rajoihin, tai hänet syljetään pois.

Ei ole epäilystäkään, että sinkut-palstalla on muodostunut kiinteä kerho. Ei ole vaikea päätellä, kuka on mielipidejohtaja.

55

383

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No minä olen asiasta kanssasi eri mieltä.
      Uuden tulijan ongelmat ovat hänen päässään. Itse kehiteltyjä fiksaatioita.

Eriävä mielipide on rikkautta keskusteluun. Se vain, jos se sisältää henkilöhyökkimisen aineksia, kuten avauksessasi tunutuisi olevan myös, se ei oikeasti ole mitään keskustelemista.

Juurikin tuo henkilöön kohdistuva negaatio on jokaisen kyettävä käsittelemään itse ja antaa olla jos ei jostakusta tykkää. Kaikki tänne mahtuvat. Ihan kaikki. Vapaa sana.

Uudet tulijat eivät ehkä saa palstasuosiota ja anonyymit ei ollenskaan. Niin revi siinä sitten.
      Jokainen on mielestäni mielipiteeseensä oikeutettu ja myös sen ilmaisemiseen. Mutta tuollainen henkilöön kohdistuva hyökkiminen, mihin aloituksesi ilmeisesti tähtää, ei ole reilua.

No jokainen tyylillään. Saat toki pitää tyylisi, älä kuitenkaan ihmettele, jos juttusi eivät kiinnostusta tai kunnioitusta herätä. Syy ei ole sinun ulkopuolellasi, vaan tavassasi ilmaista mielipiteesi. Kiva kuitenkin että toit mieleisesi epäkohdan esiin.

• Anonyymi00005

Tunsiko Pikku-pirpana, että aloitus viittasi häneen. Jos tunsi, niin miksi?

• Anonyymi00005 kirjoitti:

Tunsiko Pikku-pirpana, että aloitus viittasi häneen. Jos tunsi, niin miksi?

En. En tuntenut. Minähän olen vain osa-aikainen palstalainen. Halusin keskustella aiheesta, sillä mielestäni on huono juttu jos uudet tulokkaat kokevat sitä, että palstalle tuleminen olisi jotenkin vaikeaa.

Se on puute jos noin on. Mielestäni sellaisen vaikutelman luominen on tärkeää, että kaikki ovat tervetulleita. Ap nosti asian freimille ja koska tämä on keskustelupalsta, aloin keskustelemaan aiheesta.

Johtuuko tuo fiksaatio tuosta kiinteästä kerhosta siitä tulokkaasta itsestään vai tästä meidän ilmapiiristä tällä palstalla..?

• Anonyymi00037
        UUSI

"Se vain, jos se sisältää henkilöhyökkimisen aineksia, kuten avauksessasi tunutuisi olevan myös, se ei oikeasti ole mitään keskustelemista. "

Aivan näin. Ryhmässä ei voi toimia ilman vuorovaikutuksen perustaitoja. Joillain tuntuu olevan ainoana agendana hyökkiminen ja kaikenlainen eripurainen vääntäminen.

- Sheena

• Anonyymi00039
        UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

"Se vain, jos se sisältää henkilöhyökkimisen aineksia, kuten avauksessasi tunutuisi olevan myös, se ei oikeasti ole mitään keskustelemista. "

Aivan näin. Ryhmässä ei voi toimia ilman vuorovaikutuksen perustaitoja. Joillain tuntuu olevan ainoana agendana hyökkiminen ja kaikenlainen eripurainen vääntäminen.

- Sheena

Sheenan mielestä on eripuran luomista jo se, ettei usko hänen päätelmäänsä, vaan luottaa enemmän silminnäkijään.

• UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

- Sheena

Besserwisserit ja itsensä korostajia riittää täälläkin. En sano, että ap olisi sellainen, mutta jos hän hakee nk. älyllisesti vertaistaan keskustelijaa tähän aiheeseen, on hän todellakin väärässä paikassa.

Menköön ihan kuule sinne yliopistoonsa väittelemään aiheesta. Jos sielläkään kukaan jaksaa kuivahkoa itseriittoisuuttaan.
        Itse olen kouluttamaton ja tyhmä, mutta mielipiteeni on ihan yhtä arvokas kuin kenenkä muunkin.

Ylimielinen asenne ei juurikaan minua lämmitä. Ylimielisyys ja itseriittoisuus valitettavasti paistavat ap:n viesteistä. En sano, että hän olisi tyhmä, kun käyttää niin hiton hienoja yliopistossa opittuja sanojakin.. :)
        Mutta toisia hän ei osaa ottaa ollenkaan huomioon, eli on siinä mielessä tyhmä. Mutta tämä nyt on vain mielipiteeni, jota kukaan professori ei ole minulle opettanut yliopistossa. :)

• Anonyymi00001

Minä en huomaa mietään kerhoa, kirjoittelen jos huomaan että jutunjuurta jostain aloituksesta herää.
      Mistä sen kerhon huomaa?

• Anonyymi00002

Kommenttini ei ole vastaus edelliseen.

Jengiytyminen on ryhmädynamiikan pahin ongelma. Sitä vastaan saa virallisena esimiehenä taistella ja sittenkin tulokset jäävät heikoiksi. Jos jengillä ei ole luontaisia rajoja, kuten nettipalsta, jengi kaappaa itselleen reviirin, ja jos väkivaltainen, hallitsee sitä väkivaltaisesti, esimerkiksi katuosuutta tai kaupunginosaa.

• Ai niin ku Ruotsissa. mutta mikä oli jengiytymisen alku. Siis ainahan on nuoriso tietyllä tapaa jengiytyny. mutta misten noi aikuiset on tulleet siihen mukaan mm kurdi kettu ja sitten ruvenneet aseistamaan noita jengejä. ja lopputuloksena lapset ampuvat toisiaan.

• Anonyymi00008
        JeroP kirjoitti:

Ai niin ku Ruotsissa. mutta mikä oli jengiytymisen alku. Siis ainahan on nuoriso tietyllä tapaa jengiytyny. mutta misten noi aikuiset on tulleet siihen mukaan mm kurdi kettu ja sitten ruvenneet aseistamaan noita jengejä. ja lopputuloksena lapset ampuvat toisiaan.

Jengiytymisen alku on geenistössä ja se on seikka, joka olemassaolon taistelussa on valikoitunut paremmaksi kuin jengiytymättömyys. Se on siis evoluution luoma tarve.

Sopii huonosti yhteen kulttuurin tuoman tasa-arvon ihanteen kanssa, jota itsekin suosin.

Olen muuten ollut huomaavinani, että olet viisas mies. Et vastaile ilkeilemällä, kuten 'kerholla' on tapana. Hyvää tätä vuotta, josta kahdestoistaosa on jo mennyt!

• UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Jengiytymisen alku on geenistössä ja se on seikka, joka olemassaolon taistelussa on valikoitunut paremmaksi kuin jengiytymättömyys. Se on siis evoluution luoma tarve.

Sopii huonosti yhteen kulttuurin tuoman tasa-arvon ihanteen kanssa, jota itsekin suosin.

Olen muuten ollut huomaavinani, että olet viisas mies. Et vastaile ilkeilemällä, kuten 'kerholla' on tapana. Hyvää tätä vuotta, josta kahdestoistaosa on jo mennyt!

Kiitos samoin. empä tullutkaan aatelleeks, että ollaan jo näin pitkällä. Talvikuukaudet kun yleensä menee kovin hitaasti.

• Anonyymi00015
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Kiitos samoin. empä tullutkaan aatelleeks, että ollaan jo näin pitkällä. Talvikuukaudet kun yleensä menee kovin hitaasti.

Moi sulle! Muuten poikani on antanut pojalleen nimeksi Jero.

• Anonyymi00019
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Moi sulle! Muuten poikani on antanut pojalleen nimeksi Jero.

• Keskittymien seuraamisen sivussa on tainnut jäädä huomaamatta sellainen seikka että kaikki tunnistettavatkaan eivät kirjoittele täällä toisilleen ja se johtuu pelkästään siitä ulosanti tai tapa ajatella eivät miellytä tai houkuta muutoin, täysin normaalia.
      Että se siitä piirileikistä

• Näin on näreet. Ei kaikista tarvitse pitää ja silti osataan käyttäytyä. Perusjuttuja.

• Anonyymi00003

Ei kyllä koske tällaista anonyymia keskustelupalstaa. Ihan susta itsestäsi kiinni kuinka paljon ja miten haluat kirjoitella. Jos olet täältä kovasti ystäväporukkaa itsellesi vaatimassa, odotuksesi saattavat olla liian itsekkäitä.

xLiner

• Anonyymi00004

xLiner: "Jos olet täältä kovasti ystäväporukkaa itsellesi vaatimassa,..."

Hyvä esimerkki sisäänpäin sulkeutumisesta, kun ryhtyy pommittamaan torjuvalla ja herjaavalla lauseella henkilöä, joka ei ole esittänyt mitään viitettä omiin ambitioihinsa, vaan on esittänyt yliopistotasoista ryhmädynamiikkaa, soveltaen siihen esimerkkinä myös tätä palstaa.

Ainahan voi esittää julkisesti omia häpäiseviä arvelujaan, mutta eivät ne sillä muutuu tosiksi. Ryhmädynamiikka ei ole kansan keskuudessa kovin tunnettua, ei myöskään koko sosiaalipsykologia. Olen opiskellut sitä yliopistossa.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Hyvä esimerkki sisäänpäin sulkeutumisesta, kun ryhtyy pommittamaan torjuvalla ja herjaavalla lauseella henkilöä, joka ei ole esittänyt mitään viitettä omiin ambitioihinsa, vaan on esittänyt yliopistotasoista ryhmädynamiikkaa, soveltaen siihen esimerkkinä myös tätä palstaa.

Ainahan voi esittää julkisesti omia häpäiseviä arvelujaan, mutta eivät ne sillä muutuu tosiksi. Ryhmädynamiikka ei ole kansan keskuudessa kovin tunnettua, ei myöskään koko sosiaalipsykologia. Olen opiskellut sitä yliopistossa.

Ja silti menee noin pieleen... 😄

xLiner

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ja silti menee noin pieleen... 😄

xLiner

Miksi ei mitään mielipiteen perustelemiseksi?

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Miksi ei mitään mielipiteen perustelemiseksi?

Mjaa-a

Mielipide on tässä kontekstissa äänetön, sillä tämä on keskustelupalsta.

Turhaa purnausta.

(hihitystä)

• Anonyymi00010
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Mjaa-a

Mielipide on tässä kontekstissa äänetön, sillä tämä on keskustelupalsta.

Turhaa purnausta.

(hihitystä)

Blöö-ö

Tarkoitatko, ettei mielipidepalstalla ole mitään väliä, miten todellisuudessa on?

Hei jallerii, hei tuijjalleraa.

(turskahtelua)

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

"Ryhmädynamiikka ei ole kansan keskuudessa kovin tunnettua, ei myöskään koko sosiaalipsykologia."

Taitaa olla erittäinkin tunnettuja. Jokainen kouluja käynyt ja työelämässä (ja harrastusryhmissä) toiminut on joutunut tekemisiin tuon aiheen kanssa. Taitaa olla yleisimpiä (syventäviä) koulutuksia, ensiaputaidotkin taitavat jäädä toiseksi.

Toisaalla oli Jeron aloitus korkeakoulutetuista. Lyhyesti totean, ettei tiedolla tee mitään, jollei sitä osaa soveltaa käytäntöön.

xLiner

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

"Ryhmädynamiikka ei ole kansan keskuudessa kovin tunnettua, ei myöskään koko sosiaalipsykologia."

Taitaa olla erittäinkin tunnettuja. Jokainen kouluja käynyt ja työelämässä (ja harrastusryhmissä) toiminut on joutunut tekemisiin tuon aiheen kanssa. Taitaa olla yleisimpiä (syventäviä) koulutuksia, ensiaputaidotkin taitavat jäädä toiseksi.

Toisaalla oli Jeron aloitus korkeakoulutetuista. Lyhyesti totean, ettei tiedolla tee mitään, jollei sitä osaa soveltaa käytäntöön.

xLiner

Ja jos tavoitteesi on aiheuttaa käytökselläsi ja "koulutuksellasi" saamallasi tiedolla samaa mitä se tekisi esim. työyhteisössä, se ei täällä onnistu. Sekin on aloituksessasi pielessä, tämä ei ole työyhteisöä vastaava paikka. Tuossa on monta fiksumman kirjoittajan kuvailua palstan toiminnasta ja vahvistan omalta osaltani heidän näkemystään.

xLiner

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Ja jos tavoitteesi on aiheuttaa käytökselläsi ja "koulutuksellasi" saamallasi tiedolla samaa mitä se tekisi esim. työyhteisössä, se ei täällä onnistu. Sekin on aloituksessasi pielessä, tämä ei ole työyhteisöä vastaava paikka. Tuossa on monta fiksumman kirjoittajan kuvailua palstan toiminnasta ja vahvistan omalta osaltani heidän näkemystään.

xLiner

Näyt kuuluvan omaa käytöstään tiedostamattomiin, kuten suurin osa ihmisistä. Se ei todellakaan ole poikkeavaa eikä harvinaista. Anonyymi-ap

• Anonyymi00025
        UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Näyt kuuluvan omaa käytöstään tiedostamattomiin, kuten suurin osa ihmisistä. Se ei todellakaan ole poikkeavaa eikä harvinaista. Anonyymi-ap

Sopii mulle.

Tuosta sitten kohdistetaan katse siihen mitä sinä _tiedostaen_ yrität - pilata ilmapiirin. Hah, ei onnistu! 😜

xLiner

• Anonyymi00026
        UUSI
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Sopii mulle.

Tuosta sitten kohdistetaan katse siihen mitä sinä _tiedostaen_ yrität - pilata ilmapiirin. Hah, ei onnistu! 😜

xLiner

Ai niin, vielä..

Jos oikeasti tietäisit asiasta muutakin kuin otsikot etkä vain trollaisi, olisit myös tietoinen miten tullaan taitavasti uutena vanhaan ryhmään. Se olisi ollut ehdottomasti parempi aihe, jos jotain positiivista olisit halunnut aiheesta nostaa esille. 😄

xLiner

• Anonyymi00029
        UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Ai niin, vielä..

Jos oikeasti tietäisit asiasta muutakin kuin otsikot etkä vain trollaisi, olisit myös tietoinen miten tullaan taitavasti uutena vanhaan ryhmään. Se olisi ollut ehdottomasti parempi aihe, jos jotain positiivista olisit halunnut aiheesta nostaa esille. 😄

xLiner

Sinulla on jo lähtökohtaisesti ajatus, että jos joku kirjoittaa, mitä 'kerho' ei hyväksy, hän 'trollaa', pilaa vain ilmapiiriä ja on negatiivista.

Omalla käytökselläsi osoitat, että suhtaudut kaikkein xenofobisimmin ja etnosentrisimmin koko palstalla. Tällaista suhtautumistakin on eriasteista.

Yliopistossa olen oppinut, ettei oikea tieto, teoria, voi olla trollaamista, mutta sen selittää trollaamiseksi, jos ei tunne tai hyväksy oikeaa tietoa. Anonyymi-ap

• Anonyymi00040
        UUSI
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Sopii mulle.

xLiner

xLiner: "Tuosta sitten kohdistetaan katse siihen mitä sinä _tiedostaen_ yrität - pilata ilmapiirin. Hah, ei onnistu! 😜"

Ensin xLiner kertoo kuvitelmansa ja kertoi, ettei se onnistu.

Virhe on siinä, että xLiner kertoo kuvitelmansa totena, mutta minä oikeasti pyrin saamaan 'kerholaiset' ajattelemaan ryhmädynamiikkaa, minkä Thinksy tekikin minua taitavammin. Anonyymi-ap

• UUSI

Ajattelen asiasta hieman toisin. En näe palstalla minkäänlaista uusien tulokkaiden vieroksumista. Osallistuminen kumpuaa jokaisesta itsestään.
      Joko heittäytyy mukaan keskusteluun, tai ei.
      Ketään ei tulla hakemaan, eikä vedetä väkisin osallistumaan. Omasta halusta riippuu, haluaako keskustella, kiinnostaako ketjun aihe, siirtyykö toiseen ketjuun, vai jättäytyykö "kuunteluoppilaaksi".

Mitä enemmän uusi tulokas osallistuu keskusteluihin, sitä enemmän myös hänen itsetuntonsa kasvaa ja hän rohkenee ilmaista mielipiteitään. Täällä on myös hyvä perustella omat mielipiteet, jotta muut ymmärtävät ajatuksen "punaisen langan".
      Koska meillä on vain tämä tekstimuotoinen keskustelufoorumi ja jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin, on hyvä selittää ajatuksiaan ja mielipiteitään hieman laajemmin.

Tämä on avoin palsta. Kaikille on tilaa, kunhan muistetaan kohteliaan keskustelun säännöt ja käytöstavat

Mukavia keskusteluhetkiä kaikille, myös uusille tulokkaille. 😊

• Anonyymi00011
      UUSI

En tunnista tuollaista uuden vieroksumista täällä enkä osaisi nimetä, kuka on mielipidejohtaja. Kokemukseni mukaan tänne on aina mahtunut mukaan keskustelemaan niin uudet, vanhat kuin satunnaiskävijätkin. Toiset toki juttelevat enemmän toisten kanssa ja sehän on ihan normaalia, kun ihmisiä ollaan ja joidenkin kanssa keskustelu soljuu helpommin kuin toisten, mutta ei se tarkoita, että ketään vieroksuttaisiin.

Ikävä, jos olet saanut tuollaisen kokemuksen. Kehottaisin rohkeasti vain ottamaan osaa keskusteluihin. Uskon, että saat ihan varmasti hyviä keskusteluja aikaiseksi 😊

Aletheias

• Anonyymi00021
        UUSI

Aletheias: "Ikävä, jos olet saanut tuollaisen kokemuksen."

Olet väärillä jäljillä. Xenofobia ei ole satunnainen piirre vaan koko ihmiskunnan geneettinen perintöominaisuus. Se on evoluution luomus ajalta, jolloin se oli hyödyllinen. Se ei siis ole minun 'kokemus'.

Sopii huonosti yhteen kulttuurin tuoman tasa-arvoideologian kanssa, jota minäkin kannatan. Xenofobia, niin todellinen kuin se onkin, on useimmilla ihmisillä alitajuinen, siis tiedostamaton. Siksi ihmiset käyttäytyvät etnosentrisesti ja xenofobisesti, mutta eivät usko käyttäytyvänsä. Anonyymi-ap

• Anonyymi00043
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Aletheias: "Ikävä, jos olet saanut tuollaisen kokemuksen."

Olet väärillä jäljillä. Xenofobia ei ole satunnainen piirre vaan koko ihmiskunnan geneettinen perintöominaisuus. Se on evoluution luomus ajalta, jolloin se oli hyödyllinen. Se ei siis ole minun 'kokemus'.

Sopii huonosti yhteen kulttuurin tuoman tasa-arvoideologian kanssa, jota minäkin kannatan. Xenofobia, niin todellinen kuin se onkin, on useimmilla ihmisillä alitajuinen, siis tiedostamaton. Siksi ihmiset käyttäytyvät etnosentrisesti ja xenofobisesti, mutta eivät usko käyttäytyvänsä. Anonyymi-ap

Luonnollisesti meissä ihmisissä on sisäänrakennettuna tietynlainen epäluulo tuntematonta kohtaan eikä sen vaikutusta omaan käyttäytymiseen aina tunnista, mutta täällä palstalla tuo ilmiö ei näy oman kokemukseni mukaan niin vahvana kuin sen aloituksessa esität. Mistä täällä edes tietää, kuka on vieraileva/uusi ja kuka ei, kun täällä on niin paljon anonyymejä? En minä ainakaan erota kuka anonyymeistä on juuri palstalle tullut ja kuka on pyörinyt täällä pidempään.

Ryhmäytymistä/ystävystymistä toki tapahtuu, kuten sanoin jo edellisessä kommentissani, mutta en ainakaan itse uutena kokenut muutama vuosi sitten, että minua vieroksuttaisiin. Tietysti huomasin nopeasti, että jotkut ovat tutumpia keskenään kuin toiset, mutta en kokenut mitään tuollaista, että olisi pitänyt mukautua jonkun asettamiin rajoihin tms.

Mielestäni tässä yksilön kokemus on hyvin tärkeä näkökulma, jollei sinulla ole esittää asiasta jotain faktaa yleisellä tasolla, minkä perusteella voit esittää väitteitä esim siitä, että tulokkaan mielipiteiden pitää mahtua mielipidejohtajan asettamiin raameihin. En ole henkilökohtaisesti havainnut tuollaista, mutta jos sinulla on parempaa tietoa tästä, niin voisit esittää ehkä jotain esimerkkejä tapauksista, joissa näin on käynyt?

Aletheias

• Anonyymi00012
      UUSI

Ah joo.

Voi sitä kaikkea päätellä ja ihan mukavasti sinulla oli siihen sanottavaa. Eivätköhän kaikki kuitenkin kestä sen. On jopa suotavaa, kunnes sopu korjaa kaiken ja tekee sinustakin sopulin :)

• Anonyymi00015
        UUSI

Yritin herätellä keskustelua yliopistossa aivan totena pidetystä ryhmädynamiikasta.

Yhtä lukuunottamatta vastaanotto oli kielteinen. Vähän samaan tapaan, kuin julkisestikin kiihkeästi esiintyvä erään eduskuntaryhmän suupaltti puheenjohtaja. Oman selityksensä mukaan on toiminut juuri päinvastoin.

• Anonyymi00017
        UUSI

Yritin herätellä keskustelua yliopistossa aivan totena pidetystä ryhmädynamiikasta. En luullut, että se herättäisi 'kerholaisten' keskuudessa suurta kiinnostusta, mutta sitäkin suurempi oli selkeä aversio.

Yhtä lukuunottamatta vastaanotto oli kielteinen. Vähän samaan tapaan, kuin julkisestikin kiihkeästi ja levottomasti esiintyvä erään eduskuntaryhmän suupaltti puheenjohtaja. Oman selityksensä mukaan on toiminut juuri päinvastoin, kuin STT kertoi. Anonyymi-ap

• Anonyymi00018
        UUSI

Yritin herätellä keskustelua yliopistossa aivan totena pidetystä ryhmädynamiikasta. En luullut, että se herättäisi 'kerholaisten' keskuudessa suurta kiinnostusta, mutta sitäkin suurempi oli selkeä aversio.

Yhtä lukuunottamatta vastaanotto oli kielteinen. Vähän samaan tapaan, kuin julkisestikin kiihkeästi ja levottomasti esiintyvä erään eduskuntaryhmän suupaltti puheenjohtaja. Oman selityksensä mukaan on toiminut juuri päinvastoin, kuin STT kertoi. Anonyymi-ap

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ohjelma oli taas sekaisin. Kertoi, että tuli jotakin vikaa ja pitää yrittää uudelleen jonkin ajan kuluttua. Yritin muutaman kerran, mutta olikin vastaanottanut, vaikka sanoi toisin. Anonyymi-ap

• Anonyymi00034
        UUSI

yess, ei hepuleita, sopuleita :D

• Anonyymi00013
      UUSI

Mielipiteitä, niitä tulee ollakin. Toisistaan eroavat mielipiteet rikastuttavat keskustelua, se on kehittävää. Keskusteluun tarvitaan joskus myös perusteluja, haukkuminen ja henkilöittäminen eivät ole kehittävän keskustelun tunnusmerkkejä.

Tylsäähän maan päällä olisi elää, jos jokainen ajattelisi asioista samalla tavalla.

Toivottaisin tervetulleeksi henkilöt joilla on omia näkemyksiä kokonaisuuksista, miksei myös nyansseista. Tuskin on kahta samanlaista parisuhdetta, tai sinkun elämää. Elämän kokemuksesta kai ne mielipiteetkin kumpuavat?

AV

• Anonyymi00014
      UUSI

Hyvin on otettu vastaan, kiitos kaikille siitä. Ajattelin aikaisemmin palstan olevan hiukan sisäänpäin lämpeävä, mutta luuloni osoittautuivat vääräksi. Nyt ajattelen, että oli hyvä kehotus ottaa jokin jokin tunniste käyttöön. Siten tulee ehkä tutummaksi toisille.

Totta on myös se, ettei kaikki keskustelut yksinkertaisesti voi osua kaikille ja vaikka osuisikin, ei kaikkien tarvitse haluta keskustella kaikkien kanssa. Voi lukea muiden keskusteluja ja heittää sekaan jotain. Aina ei edes jaksa vastailla, joten itselle sopii sellainen ajatusten ilmaan heittely.

-Thinksy

• Anonyymi00027
      UUSI

Mitä tarkoitetaan lampaalla nyky järjestyksessä (ihmistä joka ei osaa muodostaa omaa mielipidettään) toiset ei mistään ja toiset menee taas ihmisten suhteen sen mukaan mitä joku luulee tietävänsä jostain (oletuksena muka tuntee sillä perusteella että tietää jotain mitä toinen on tehnyt) mä ikääni nähden mä olen varmaan ehkä kerennyt tehdä yllättävänkin paljon johtuu mistä olen elänyt omaa elämääni enkä jonkun toisen jo valmiiksi kartoittamaa reittiä sen opin jo pienenä että harva elää elämäänsä se ettäkö olisi edes mahdollisuus yrittää kokea kaikki mahdollinen mitä maailmassa on pitäs jo yksistään siksi olla jotain yliluonnollista ja silti ei riittäisi aika rahat tai mikään mukaan isompia ongelmia jo si taas aiheuttaa pelkästään se jos on kaltaiseni pikkutarkka pilkun viilaja omia tekemisiään kohtaan ni ihan mikä tahansa ei taasen kelpaa missään asiassa jostain olen joutunut opettelemaan työni suhteen tinkimään tulee muuten turhan pitkäkestoista työn tekemisestä kerkeä saada mitään valmiiksi kun aina onnistun omasta työstänikin parannettava löytämään

• UUSI

Minusta tää on ja saa ollakin kaikille avoin mesta. Hyvä, että uusiakin tulee. Vanhojen jutut jo tiietään.

• UUSI

Itse en kannata ryhmäytymistä, se tappaa äkkiä innovatiivisuuden. Mielummin on ryhmä sinkut otsikko, sen alla kaikki ketä kiinnostaa kommunikoida kirjoittaen. Itse en tykkää laumaantua kuin rakkaitteni kanssa. Haluan pysyä objektiivisena kaikkien vieraitten suhteen.

• Anonyymi00028
      UUSI

Sinkkula olisi siis epälukuinen joukko tunnistettavia ja tunnistamattomia kirjoittajia samalla alustalla itse valitsemanaan aikana.
      Olemmeko siis ryhmä. Hauskaa! Eipä ole juolahtanut mieleen.

Olemmeko ryhmäytyneet, miksi ja koskeeko tätä joukkoa myös mainitut sosiaalipsykologiset haasteet ja rajaukset?

Kysymykseen, miksi kirjoitan sinkut -palstalle, löytynee yhtä monta vastausta kuin kirjoittajaakin.

Muodollisen johtajan virka ei liene epäselvä missään yhteydessä.
      Ryhmän vanhin on sitten virkaiältään vanhin ja kokenein.
      Mielipidejohtaja yrittää vaikuttaa ajatuksillaan ryhmän muihin jäseniin.

Sinkkulassa ei ole muodollista johtajaa. Mutta yksittäisessä keskustelussa voi löytyä tällainen yleensä keskustelun avaaja, joka osaa rakentavasti kommentoida aiheeseen ilmaantuneita mielipiteitä. Siis puheenjohtaja. Tunnistanette useampia, luulen.
      Ryhmän vanhimpia voi tunnistaa useampia.
      Ja mielipidejohtajiakin löytyy, mutta mielestäni tässä keskustelun aihe monesti määrittää mahdollisen mielipiteen johdattajan.

"Tulokkaan mielipide ei ole tervetullut, koska se rikkoo rajat, jotka mielipidejohtaja on asettanut."
      Aloittaja itse on tässä luonut kouluesimerkin aloituksen aiheeseen!

Varusmiesaikana näitä asioita käytiin läpi. Ja työhönotossa käytin työkaluna.
      "Miettikää tarkkaan, kenet otatte mukaan etulinjaan!"
      Tämä on toiminut rekryissä.

Ken aiheeseen haluaa tutustua, niin

Knut Pipping/Komppania pienoisyhteiskuntana/Otava/1978

Löytynee joka kirjastosta.

Mies 65

• UUSI

Noin ei pitäisi olla, että mielioideihjaajia on tai ylipäänsä ylläpidetään. Ei, se juuri tappaa sen innovatiivisuuden. On ihmisiä joilla on vahvemmat näkemykset, eli joista ei tingi. Mutta yhtä arvokkaita ne ihmiset mielipiteineen on, jotka joustaa. Molempia myös tarvitaan, silti jokaisen oma mielipide pitää olla yhtä arvossaan kuin voimakas mielipiteisienkin. Kenenkään alle tallomaksi ei saisi tulla, se on väärin. Mielipiteet riitelee, ihmisten ei tarvi jos kunnioittaa toisten mielipiteitä.

• Anonyymi00030
        UUSI

Tekoälyltä kysyttyä: Voiko keskustelupalstalla ryhmäytyä?

Vastaus: Kyllä, ehdottomasti voi. 🙂
        Keskustelupalstoilla tapahtuu ryhmäytymistä aivan samalla tavalla kuin kasvokkainkin.

Miksi ryhmäytymistä syntyy?
        • Yhteiset mielipiteet tai kiinnostuksenkohteet → ihmiset alkavat tukea toisiaan.
        • Toistuva vuorovaikutus → tutut nimimerkit lähentyvät.
        • Me vs. muut -ajattelu → oma porukka vahvistuu, vastakkaiset näkemykset etääntyvät.
        • Alustan rakenne (tykkäykset, äänestykset, ketjut) → suosii enemmistön näkemyksiä.

Miten se näkyy käytännössä?
        • Saman porukan kommentit saavat enemmän tukea.
        • Uudet tai eri mieltä olevat voivat jäädä sivuun.
        • Keskustelun sävy voi kärjistyä, jos ryhmät asettuvat vastakkain.
        • Syntyy “sisäpiirivitsejä” tai vakiintuneita rooleja.

Hyvät ja huonot puolet
        • 👍 Positiivista: vertaistuki, yhteisöllisyys, turvallinen tila samanhenkisille.
        • 👎 Negatiivista: kuplautuminen, ulossulkeminen, kärjistyneet konfliktit.

Eli keskustelun aloittaja on oikeassa ryhmäytymisen suhteen. Ongelmia voi syntyä jos sitä ei tiedosteta.

-Thinksy

• Anonyymi00031
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Noin ei pitäisi olla, että mielioideihjaajia on tai ylipäänsä ylläpidetään. Ei, se juuri tappaa sen innovatiivisuuden. On ihmisiä joilla on vahvemmat näkemykset, eli joista ei tingi. Mutta yhtä arvokkaita ne ihmiset mielipiteineen on, jotka joustaa. Molempia myös tarvitaan, silti jokaisen oma mielipide pitää olla yhtä arvossaan kuin voimakas mielipiteisienkin. Kenenkään alle tallomaksi ei saisi tulla, se on väärin. Mielipiteet riitelee, ihmisten ei tarvi jos kunnioittaa toisten mielipiteitä.

Mielipiteenohjaaja tuo aina mukanaan tai aiheuttaa ongelmia asioiden käsittelyssä. Siinä on kyse vastakkainasettelusta ja vallasta muodollisen johtajan ja kenties todellisen johtajan välillä.
        Mielipidejohtaja saattaa käyttää asemaansa vain valtaansa vahvistaakseen. Ja osaa käyttää ryhmän vanhinta hyväkseen saadakseen enemmistön mielipiteen puolelleen.

Jolloin muodollisen johtajan päätökset asiassa kaikuvat kuuroille korville ryhmän seuratessa mielipidejohtajaa.

"Noin ei pitäisi olla,..."
        Olet oikeassa tai mikä minä olen sanomaan kuka on lopulta oikeassa mutta ollaan ainakin oikealla polulla ja valtaosa ryhmäläisistä, oli nyt ryhmä mikä hyvään, niin ajattelee samoin.
        Mielipidejohtajan vallan voi murtaa hänen tekemänsä virheet ja/tai yhteisön jäsenten oikea ymmärrys yhteisestä asian edistämisestä.
        Niin myös täällä palstalla.

Mies 65

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Keskustelupalstoilla tapahtuu ryhmäytymistä aivan samalla tavalla kuin kasvokkainkin.

• Yhteiset mielipiteet tai kiinnostuksenkohteet → ihmiset alkavat tukea toisiaan.
        • Me vs. muut -ajattelu → oma porukka vahvistuu, vastakkaiset näkemykset etääntyvät.
        • Alustan rakenne (tykkäykset, äänestykset, ketjut) → suosii enemmistön näkemyksiä.

Hyvät ja huonot puolet
        • 👍 Positiivista: vertaistuki, yhteisöllisyys, turvallinen tila samanhenkisille.

Eli keskustelun aloittaja on oikeassa ryhmäytymisen suhteen. Ongelmia voi syntyä jos sitä ei tiedosteta.

-Thinksy

Just.
        Nuo tai melkein ainakin kaikki ovat vilahtaneet tämänkin aiheen kommenteissa.

Osaat hyödyntää muovimikropiiriälyä.
        Vanha raihnainen kallon sisäinen aivovarustus vastusti tuon luettelon kirjaamista.
        Siinä se näkyy aloituksen aihe selkeänä.

Hienoa, että näit vaivaa.

Mies 65

• Anonyymi00033
        UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Hyvät ja huonot puolet

-Thinksy

Hyvä sinä ja AI,
        Kuulostaa loogiselle ja ihmisten luonnolliselle käyttäytymiselle.

Kun asian tiedostaa, niin sitten pitäisi vielä aktiivisesti pyrkiä itse toimimaan niin, ettei kuppikuntaistuttaisi. Se on se vaikein osuus, kun ihmisiä täällä vaan ollaan :)

-keinovaginamies-

• Anonyymi00035
        UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Hyvät ja huonot puolet

-Thinksy

En tiedä, miten tekoäly toimii. Vaikuttaa jonkinlaiselta tietovarastolta, joka - ainakin tässä tapauksessa - lausui selviä ryhmädynamiikan totuuksia, joita useimmat 'kerholaiset' eivät tiedosta.

Summa summarum: Palstan 'kerholaiset' kirjoittelevat vain oman tiedostetun tuntemuksensa mukaan ja ohittavat seikan, että alitajuinen on kooltaan tietoiseen verrattuna monin-moninkertainen. Juuri alitajuinen johtaa käyttäytymistämme. Aivan mikrovähän käyttäydymme tiedostaen.

Suunnattoman suuri alitajunta saa sisältönsä kahdesta lähteestä, perintögeenistöstä ja harjaantumisesta. Kumpikin tuottaa tiedetonta käyttäytymista.

Harjaantumisesta esimerkkinä autolla-ajo. Aluksi jokainen sen osa on hyvin tietoista, mutta harjaantumisen tuloksena niin automaattista, että kuljettaja ajattelee aivan muita asioita tai juttelee toisten kanssa.

Thinksy on saanut täsmällisesti oikeata tietoa. Anonyymi-ap

• UUSI
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Mielipiteenohjaaja tuo aina mukanaan tai aiheuttaa ongelmia asioiden käsittelyssä. Siinä on kyse vastakkainasettelusta ja vallasta muodollisen johtajan ja kenties todellisen johtajan välillä.
        Mielipidejohtaja saattaa käyttää asemaansa vain valtaansa vahvistaakseen. Ja osaa käyttää ryhmän vanhinta hyväkseen saadakseen enemmistön mielipiteen puolelleen.

Jolloin muodollisen johtajan päätökset asiassa kaikuvat kuuroille korville ryhmän seuratessa mielipidejohtajaa.

"Noin ei pitäisi olla,..."
        Olet oikeassa tai mikä minä olen sanomaan kuka on lopulta oikeassa mutta ollaan ainakin oikealla polulla ja valtaosa ryhmäläisistä, oli nyt ryhmä mikä hyvään, niin ajattelee samoin.
        Mielipidejohtajan vallan voi murtaa hänen tekemänsä virheet ja/tai yhteisön jäsenten oikea ymmärrys yhteisestä asian edistämisestä.
        Niin myös täällä palstalla.

Mies 65

Juu, mielipide ei ole enää mielipide jos joku muu on sen päähäsi työntänyt. Johtajana sinne sullonut. Näin minä ajattelen.

Mieluiten kuulen jokaisen oman mielipiteen, en kaanonissa samaa mieltä johtajan mielipiteen kanssa. 😄

• Anonyymi00036
      UUSI

Sinkut palsta on ihan erilainen juttu kuin ryhmä tai tiimi tai kerho.
      Riippuu ryhmän dynamiikasta, mitä varten se on olemassa ja mihin sitä ollaan viemässä, ts. päämäärä pitää olla yhteinen.

Ryhmän roolitus ei ole kohdallaan, jos siellä on esimerkiksi äänessä vain yksi ja sama tyyppi. Koko ryhmän idea on se, että sen jäsenet siirtyvät eri roolista toiseen ja vievät ryhmää eteenpäin. Ryhmäroolit voidaan jakaa karkeasti kolmeen luokkaan:
      ryhmän toimintaa eteenpäin vievät roolit
      ryhmän toimintaa helpottavat roolit
      ryhmän toimintaa heikentävät roolit.

Suunnilleen kaikki nuo mitä luettelit (ei-tervetullut, "mielipidejohtaja" "alistuu"...) kuuluvat luokkaan "ryhmän toimintaa heikentävät roolit". Vuorovaikutus ei toimi, eikä ryhmä pääse eteenpäin tavoitteissaan ym ym On itsestäänselvää, että ryhmässä toimitaan yhdessä ja viedään asiaa, mikä ikinä se onkaan. eteenpäin.

Sinkut palsta ei ole ryhmä, vaan vapaa "mielipide- ja ajatuskerho", jolla ei ole mitään sen kummempia tavoitteita eikä päämääriä eikä jäseniäkään.

- Sheena.

• Anonyymi00041
        UUSI

Roolien keskelle joutunut Sheena lienee (jostakin tuntemattomasta syystä) unohtanut oikeassa olijan roolin. Sheenan päättely on niin varma, että se on todempi kuin silminnäkijän kertomus.

• Anonyymi00042
        UUSI
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Roolien keskelle joutunut Sheena lienee (jostakin tuntemattomasta syystä) unohtanut oikeassa olijan roolin. Sheenan päättely on niin varma, että se on todempi kuin silminnäkijän kertomus.

Sheena, tiedät oikein hyvin, mitä sinun tulisi tehdä, etten muistuttaisi sinua enää.

Vaikka olet jo todennäköisesti ymmärtänyt lausuneesi hätäisesti, mitä lausuit nuorten tyttöjen uimarannan alastonmuodista ennen pedofiilimuotia 70-luvun Ruotsissa, ei sinulle näköjään ole mahdollista perua sanojasi.

• Anonyymi00038
      UUSI

Aloitukseeni tuli heti tiukka siilipuolustus: Ei nettipalstalla edes voi syntyä sisäänlämpiävää kerhoa, joka hylkii vierailevaa. JeroP ei maininnut tätä, vaan kysyi lisää jengiytymisen syystä.

Uusille urille vei asian Thinksy kysymällä tekoälyltä, joka luetteli tunnetut ryhmädynamiikan ilmiöt ja kertoi niiden sopimisesta myös nettipalstaan ja olevan samassa linjassa aloitukseni kanssa.

Siilipuolustajia ei ole enää näkynyt, kun puolustuksen pohja petti. Kiitoksia niille, jotka lausuivat jo alkujaan varovaisia mielipiteitä ja niille, jotka arvioivat uudestaan! Anonyymi-ap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      170
      6598
    2. rakastan jotakin

en uskalla sanoa sitä täällä ääneen
      Ikävä
      11
      4388
    3. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      52
      3710
    4. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      104
      3066
    5. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      87
      2711
    6. Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka

voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t
      6
      2258
    7. Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.

Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m
      Joensuu
      12
      1508
    8. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      44
      1465
    9. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?

Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos
      Tv-sarjat
      63
      1280
    10. Päivi Räsänen sai kutsun kongressiin todistajaksi.

Pystyykö Päivi pysymään totuudessa ja kertomaan kongressille, että raamattu ei ole lakikirja jota pitäisi noudattaa poli
      Maailman menoa
      411
      1229
    Aihe