Mikä mahtaa olla seuraava muotivillitys?

Anonyymi-ap

80-luvulla oli retkipyöräbuumi
90-luvulla maastopyöräbuumi
Nollarin vaihteen +- hybridi, sitten cyclo, xc jne.
10-luvulla maantiepyöräily oli nosteessa,itä seurasi pyörän uudelleen keksiminen gravelin myötä (aah, mikä termi)
20-luvulla on oltu rohkeasti lihasheikkouden puolesta
...
Mietityttää, että mikä mahtaa olla seuraava päättömän hypetyksen ja kulutuskohkaamisen aihe?

22

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Ai niin, lisäyksenä tuohon tietysti vielä kumiluotiosasto l. fixiin ihastuneet +- 10-luvulla.

      • Anonyymi00007

        Eilen tuli mainos sähkö joposta!!!


      • Anonyymi00008

      • Anonyymi00009

      • Anonyymi00009 kirjoitti:

        Tuossa akulle tulee aika kova hinta. jopo 299 ja akku loput.

        Meinaatko että tuo Shimanon keskimoottori ei maksa mitään, että akku on ainoa kallis komponentti tuossa...


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Eilen tuli mainos sähkö joposta!!!

        Tosi hyvä kun tuo sähköpyörien työsuhdehankinta-avustus poistui, niin tällaisia turhakkeita ei ihan ilman harkintaa enää osteta.


    • Anonyymi00002

      Mitä väliä asialla lopulta on. Sitä joutuu ostamaan sitä, mitä on tarjolla.

      • Anonyymi00004

        No mm. kiertotalouden näkökulmasta kyselen... Katsos kun tää hypetys on olemassa kulutuksen kasvattamiseksi, ei niinkään asiakasta tai mitään olemassa olevia tarpeita varten.


      • Anonyymi00011

        Totta tämäkin. Lähdin hakemaan uutta parempaa retkipyörää teräarunko Crescentin tilalle ja kaupassa myytiin pelkkää hybridiä. Sellaisen laitoin sitten. Tuntui turhan herkältä ja pystyltä maantielle ja keveitä välityksiä oli liikaa. Osasin arvostaa niitä vasta kun rupesin fillaroimaan talvella.
        Nyt ajan hybridiä jossa hieman sileämmät renkaat ja nopeammat välitykset.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Totta tämäkin. Lähdin hakemaan uutta parempaa retkipyörää teräarunko Crescentin tilalle ja kaupassa myytiin pelkkää hybridiä. Sellaisen laitoin sitten. Tuntui turhan herkältä ja pystyltä maantielle ja keveitä välityksiä oli liikaa. Osasin arvostaa niitä vasta kun rupesin fillaroimaan talvella.
        Nyt ajan hybridiä jossa hieman sileämmät renkaat ja nopeammat välitykset.

        Saitko mielestäsi muuten paremman pyörän (pl. vaihteet)?


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Saitko mielestäsi muuten paremman pyörän (pl. vaihteet)?

        No jäykemmän ja kevyemmån tietty kun alumiini. Toisaalta myös kovemman - teräsvanteinen teräspyörä oli ehkä vähän rullaavampi. Kumpikaan ei ollut täydellinen retkipyörä mutta kaupunkipyöränä hybridi on loistava.


    • Anonyymi00003

      Minä pyöräilen.

      • Anonyymi00005

        Niin varmaan aika monet tänne kirjoittavat tekevät, mikä on sinänsä ymmärrettävää. Kiitos kuitenkin avautumisestasi.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Niin varmaan aika monet tänne kirjoittavat tekevät, mikä on sinänsä ymmärrettävää. Kiitos kuitenkin avautumisestasi.

        Monet ovat pyöräilevinään.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Monet ovat pyöräilevinään.

        Ai niin, ne koneen pyörittämät kammet.


    • Anonyymi00015

      Huvitti aikonaan kun maastopyörät olivat kuuminta hottia. Ei ollut tavatonta että ihmiset ihan kaupunkipyöräksi osti tavattoman paksurenkaisia ja -runkoisia ja myös huomattavan kalliita maastopyöriä. Siinä missä retkipyörä oli keski-ikäisten hikinen väkisinpyöräilylaji, näitä paksurenkaita ostivat nuoret ja urheilulliset, ja myöntää täytyy että muutman kerran tuollainen maasturi pääsi minut lenkillä ohittamaan. Minulla oli vähäkitkaiset renkaat ja oikeaoppisesti kuormattu rektipyörä, ja joku nulikka kehtasi maastorenkaisella maasturilla painaa ohi rinkka selässä keikkuen. Takaa lähestyvän maasturin renkaan röpötyksen saattoi kuulla jo kaukaa ja se kuului vielä pitkään ennen katoamistaan horisonttiin.

      Ei ole maastopyörä vieläkään poissa muodista. Osassa on nyt sähkömoottori. Pääsin kokeilemaan sähkömaasturia enkä tykännyt - se oli sellaisenaan painava pyörä ilman sähkövahvistusta, jos sähköt laittoi alimpaan asentoon niin sähkövahvistus juuri ja juuri kompensoi painon, jos sen taas laittoi täysille niin polkeminen oli leppoisaa mutta ei juuri polkupyäräilyltä tuntunut.

      Asun keskuspuoiston vieresssä ja pakko myöntää että rupulikumirenkailla on kaikki vanhnat koirankusetuspolut piesty mutavelliksi, toki kiva että maastopyöriä kokeillaan myös maastossa eikä vain terassille mennessä.

      • Anonyymi00016

        Oma lukunsa näissä maastovehkeissä ovat tosiaan nuo fättärit, trendi ennen lihasheikkousliikutinta. Oli jokseen hupaisaa katsella, kun huonokuntoinen punkero yritti vääntää moista kihnua mäenrinnettä ylös... Ja se rapina, jos tavan maasturinrengaskin on äänekäs, niin näiden rankaat sitä potenssiin 10.
        Nythän näihin on laitettu sähköt, joten ylämäen nousu onnistuu lylleröimmältäkin leikiten.


      • Anonyymi00017

        Aivan. Saattaa olla hyvä liikuntamuoto mutta etenkin taajamissa ulkoilualueiden polut on muuttuneet endurotaipaleiksi jonne ei ole asiaa ilman kumisaappaita - eikä oikein kumppareissakaan kannata mennä koska joku oman elämänsä alamäkipyöräilijä tulee päin.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Aivan. Saattaa olla hyvä liikuntamuoto mutta etenkin taajamissa ulkoilualueiden polut on muuttuneet endurotaipaleiksi jonne ei ole asiaa ilman kumisaappaita - eikä oikein kumppareissakaan kannata mennä koska joku oman elämänsä alamäkipyöräilijä tulee päin.

        Tää on muuten niin totta nykyään monella luonnonsuojelualueella ja kansallispuistoissa. Vaikuttaa siltä, että sähköpyörät ovat vielä lisänneet intoa rällätä - ja valitettavasti jäljet näkyvät pahimmassa tapauksessa pitkään.


      • Anonyymi00019

        Maastopyörien suosion yksi syy oli että niissä oli kevyimmät vaihteet. Kolme ratasta edessä mahdollisti tosi kevyen vaihteen ja myös vauhtia löytyi tarvittaessa paljon enempi kuin nykyisissä 1x kampirattaisista. Nämä toimivat laajalla alueella ja olivat siten hyviä yleispyörinä.
        Nykyiset maasatopyörät on enempi viritetty täsmäaseiksi oikeaan maastoajoon.


      • Anonyymi00019 kirjoitti:

        Maastopyörien suosion yksi syy oli että niissä oli kevyimmät vaihteet. Kolme ratasta edessä mahdollisti tosi kevyen vaihteen ja myös vauhtia löytyi tarvittaessa paljon enempi kuin nykyisissä 1x kampirattaisista. Nämä toimivat laajalla alueella ja olivat siten hyviä yleispyörinä.
        Nykyiset maasatopyörät on enempi viritetty täsmäaseiksi oikeaan maastoajoon.

        Tuo 10s. maastopuolen sarja taisi olla viimeinen "täysi" MTB osasarja (josta sitten mentiin 2x ja 1x sarjoihin) ja 48-36-26T etupää ja 11-32 takapakka taisi olla isoin välityssuhde-ero mitä nuo takahäkit mahdollistivat.
        Tuota jos alkaa laskemaan, niin välitys-suhteiden ala- ja yläpäiden ero nykyaikaiseen 12s 10-51T pakan kanssa ei ole lopulta kovinkaan iso.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Maastopyörien suosion yksi syy oli että niissä oli kevyimmät vaihteet. Kolme ratasta edessä mahdollisti tosi kevyen vaihteen ja myös vauhtia löytyi tarvittaessa paljon enempi kuin nykyisissä 1x kampirattaisista. Nämä toimivat laajalla alueella ja olivat siten hyviä yleispyörinä.
        Nykyiset maasatopyörät on enempi viritetty täsmäaseiksi oikeaan maastoajoon.

        Juu, ne tulivat paikkaamaan siihen asti eräänlaisina jokapaikanhöylinä toimineiden retkipyörien jättämää aukkoa. Välitysten järkevyydestä voi olla montaa mieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1812
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1297
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      66
      638
    Aihe