:). Valkoisella - https://lichess.org/2a0Zv95D . Luulin jo mokanneeni mutten sittenkään. Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin 🙂. Vuorolla 43. alkoi tapahtumaan. Botti uhkasi sekä kuningatartani että torniani. Löysin kuitenkin ratkaisun eli lähetti f5:teen. Hyvä että siirsin kuningattareni tähtäämään botin kuninkaaseen hieman aiemmin.
Vuorolla 49. mun täytyi miettiä mitä olisin tehnyt. Botti yritti klassista eli on hyökkäävinään mun kuninkaaseen ja vois syödä kuningattareni jos en huomaisi mistä on kyse. Eli käytännössä se ehdotti queen tradea minkä onneksi myös huomasin. Olis se kyllä voinut tulla kuningattarellaan kiinni mun kuninkaaseen jos en ois huomannut queen trade-tilannetta. Ihmeen myötämielinen se oli vaihtamaan nappulat keskenään vaikka mulla oli selvä sotilasylivoima.
Mustalla - https://lichess.org/XwRA5Ecn . End game meni hyvin vaikka sillä oli "yxäri" mun lähettiäni vastassa. Botti ei osannut hyödyntää kuningastaan, toisin kuin mä. Keskityin siihen että saisin sotilaani päätyyn. Muita nappuloita voi uhrata ihan suosiolla sen vuoksi. Vuorolla 61. oisin esim. uhrannut lähettini botin sotilaaseen jos se ois edennyt sotilaallaan ruutuun d6. Ruudut lasketaan aina valkoisesta pelaajasta nähden eteenpäin (esim. d1-d8). Mustalla pelatessa alhaalta ylös eli lauta käännettynä ruutujen laskeminen on hieman kompleksista. Botti olis joutunut syömään ratsullaan lähettini siitä ruudusta ja sen ois ollut myöhäistä estää sotilaani eteneminen päätyyn asti. -♟-.
Huijasinpas
50
1013
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ok, ite en uhraa tai tradee kuningatartani koskaan. Hän on minun.
- Anonyymi00002
Kannattais, jos tiedät että tuut voittamaan. Riippuu myös siitä kummalla osapuolella on hyökkäys kehkeytymässä. Jokin hyöty siitä pitää silti saada, kuten muitakin nappuloita napsiessa. "If winning, clarify; if losing, complicate." Clarifyn tilalle vaihtaisin termin simplify. Eli jos oot voittamassa ottelun niin syö kaikki nappulat ristiin ja jos oot häviöllä, yritä luoda laudalle mahdollisimman sekavat sommitelmat.
On olemassa tilanteita joissa itsellä on esim. yks sotilas enemmän ja molemmilla on kuninkaiden lisäksi yksi lähetti. Tällöin tasapelin riski on pelottavan suuri vaikka toinen on materiaalisesti hieman parempi. Mulle sopii bottia vastaan paremmin kuningatarten vaihdot ja se että molemmilta lähtee lähettipari veks vs. ihmispelaajaa vastaan. Ihmisiä vastaan omalla kuningattarellaan voi saada tuhoa aikaiseksi ihan mukavasti :). -♟-. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kannattais, jos tiedät että tuut voittamaan. Riippuu myös siitä kummalla osapuolella on hyökkäys kehkeytymässä. Jokin hyöty siitä pitää silti saada, kuten muitakin nappuloita napsiessa. "If winning, clarify; if losing, complicate." Clarifyn tilalle vaihtaisin termin simplify. Eli jos oot voittamassa ottelun niin syö kaikki nappulat ristiin ja jos oot häviöllä, yritä luoda laudalle mahdollisimman sekavat sommitelmat.
On olemassa tilanteita joissa itsellä on esim. yks sotilas enemmän ja molemmilla on kuninkaiden lisäksi yksi lähetti. Tällöin tasapelin riski on pelottavan suuri vaikka toinen on materiaalisesti hieman parempi. Mulle sopii bottia vastaan paremmin kuningatarten vaihdot ja se että molemmilta lähtee lähettipari veks vs. ihmispelaajaa vastaan. Ihmisiä vastaan omalla kuningattarellaan voi saada tuhoa aikaiseksi ihan mukavasti :). -♟-.Moni tyytyy tasapeliin, mutta mä katson mieluummin mihin hyökkäys johtaa. Mutta mä tykkään siitä, kun peliin saadaan kunnon Taktiikkaa ja Fokusta. Minulla on itselläkin toi ruutu f5 ollut usein se kaikkein ratkaisevin roolissa. Pelaatko usein ihmisiä vastaan? Mahdetaanko nähdä tänään kentillä?
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Moni tyytyy tasapeliin, mutta mä katson mieluummin mihin hyökkäys johtaa. Mutta mä tykkään siitä, kun peliin saadaan kunnon Taktiikkaa ja Fokusta. Minulla on itselläkin toi ruutu f5 ollut usein se kaikkein ratkaisevin roolissa. Pelaatko usein ihmisiä vastaan? Mahdetaanko nähdä tänään kentillä?
Onneks tasureita tulee mulle vain harvoin. Se tuntuu lähes häviöltä. Sparkchessissä on mainoksia mitkä saavat sivuston lagaamaan multiplayerissa, vaikka mulla on adblock. Lichess on kumminkin ihan toimiva. Ihmisiä vastaan pelaaminen on jäänyt vähälle. Joskus aiemmin pelasin aktiivisesti netissä ihmisiä vastaan.
Jos pelaa itse mustalla ja vastustaja aloittaa sotilaalla g3 niin vastaan siihen peilikuvalla sotilas b6. Sen jälkeen vastustaja siirtää lähettinsä g2, jolloin voi itse siirtää ratsunsa c6. Jos vastustaja syö lähetillään ratsuni niin syön sen sotilaallani. Tällöin c-linjalla on kaksi sotilastani mutta mulla on edelleen lähettipari ja voin siirtää lähettini ruutuun b7. Samaa peilikuvaa voi käyttää myös toisinpäin jos vastustaja aloittaa b:n puolelta saman homman. -♟-.
- Anonyymi00005
Se c6-taktiikka ja viiden, kuuden ja seitsemän kuvio on suorastaan nerokas. Sulla on kyllä täydellinen nimikoodi hallussa. Pakko ihailla sitä, miten kauniisti sä rakennat peilikuvia. Oletko kauankin pelannut? Siirrot on luettu ja ymmärretty.
- Anonyymi00006
Oho meni väärään. Piti jatkaa tohon.
- Anonyymi00007
Shakin teoriaa omaan hiukan. Pelien eli gambitien nimet sommitelmineen ovat aika vieraita. Ansoja eli traps löytyy youtubesta. Ne on aina mielenkiintoisia. Alien gambit 👽 = 😍. Agadmatoria tuli joskus seurattua aktiivisesti. Peleistä on kokemusta, muttei kuitenkaan pikapeleistä.
Silloin kun molemmilta puuttuu kuningatar, kannattaa yrittää tähdätä molemmilla ratsuillaan vastustajan lähettien edessä oleviin sotilaihin. Voi fried liveria yrittää pelin alussa vastustajan kuningattaren puolelle vaikka kuningattaret olisivatkin laudalla. Logiikan mukaan vastustaja kiinnittää enemmän huomiota kuninkaan kuin kuningattarensa puolelle eli yllätysmomentti on olemassa.
Jos vastustaja tuo lähettinsä laudalle niin alan jahtaamaan sitä ratsullani. Jos se kuitenkin etenee reunimmaisella sotilaallaan yhden ruudun ylös niin se voi paeta lähetillään torninsa eteen piiloon ratsultani. Sama pätee mun lähetteihin. Kannatan reunimmaisten sotilaiden liikuttamista estääkseni vastustajan ratsuja etenemästä ja se auttaa kontrolloimaan vastustajaa puskemasta sotilaitaan ylös. -♟-. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Shakin teoriaa omaan hiukan. Pelien eli gambitien nimet sommitelmineen ovat aika vieraita. Ansoja eli traps löytyy youtubesta. Ne on aina mielenkiintoisia. Alien gambit 👽 = 😍. Agadmatoria tuli joskus seurattua aktiivisesti. Peleistä on kokemusta, muttei kuitenkaan pikapeleistä.
Silloin kun molemmilta puuttuu kuningatar, kannattaa yrittää tähdätä molemmilla ratsuillaan vastustajan lähettien edessä oleviin sotilaihin. Voi fried liveria yrittää pelin alussa vastustajan kuningattaren puolelle vaikka kuningattaret olisivatkin laudalla. Logiikan mukaan vastustaja kiinnittää enemmän huomiota kuninkaan kuin kuningattarensa puolelle eli yllätysmomentti on olemassa.
Jos vastustaja tuo lähettinsä laudalle niin alan jahtaamaan sitä ratsullani. Jos se kuitenkin etenee reunimmaisella sotilaallaan yhden ruudun ylös niin se voi paeta lähetillään torninsa eteen piiloon ratsultani. Sama pätee mun lähetteihin. Kannatan reunimmaisten sotilaiden liikuttamista estääkseni vastustajan ratsuja etenemästä ja se auttaa kontrolloimaan vastustajaa puskemasta sotilaitaan ylös. -♟-.Huh, pakko nostaa hattua sä todella yllätät näillä sun hienoilla taktiikoilla! Se kuningattaren puolen yllätysmomentti ja Alien Gambit 👽=😍 on aivan huikea sommitelma. Ootko pelata tuon jälkeen yhtään enempää vai jäikö ne ansa-videot pyörimään mieleen?
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Huh, pakko nostaa hattua sä todella yllätät näillä sun hienoilla taktiikoilla! Se kuningattaren puolen yllätysmomentti ja Alien Gambit 👽=😍 on aivan huikea sommitelma. Ootko pelata tuon jälkeen yhtään enempää vai jäikö ne ansa-videot pyörimään mieleen?
Ansat vaativat sitä että on muistettava juuri tietyt sommitelmat laudalla. Se vaatii erityistä harjoittelua. Bishop's opening valkoisella on ehkä vakain aloitus kaikista. Äsken taas valkoisella - https://lichess.org/emYocafl . Tornin ja ratsuni koordinaatio toimi tässä pelissä. Vuorosta 30. lähtien peli muuttui mielenkiintoiseksi. Jos botin ratsu olis syönyt ratsuni, oisin syönyt tornillani sen lähetin ja tehnyt samalla shakin. Sen jälkeen oisin syönyt tornillani botin ratsun. Ideanani ei ollut syödä ratsullani botin ratsua koska muuten botti olis voinut suojata tornillaan sen lähettiä. Vuorolla 36. ajattelin syödä ratsullani botin ratsun jolloin botti söisi ratsullaan tornini. Tämän jälkeen ajattelin syöväni ratsullani botin tornin kunnes huomasin että jos söisin lähetin, ratsuni säästyisi. Botille jäi torni ja mulle ei mutta mulle jäi lähettipari ja yks hyvä nappula enemmän laudalle.
Mustalla - https://lichess.org/GTxySrFb . Edellisessä ja tässä pelissä kuninkaani pääsi jälleen oikealta ylös ja saattoi pari reunimmaista sotilasta kohti päätyä. Vuorolla 19. näkyy klassinen esimerkki puolustuksessa piilevästä vaarasta. Jos en olis siirtänyt kuningastani sivuun niin botti ois syönyt eka lähetillään reunimmaisen sotilaani jonka jälkeen puolustukseni olisi avautunut. Huomasin kuitenkin botin aikeet ja tein mitä piti. A-linjani sotilas häiritsi botin pelaamista läpi ottelun. Vuorolla 65. tein waiting moven ja botilla oli vain yksi vaihtoehto mitä tehdä. Se mahdollisti voittosiirtoni lopussa :). -♟-. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Ansat vaativat sitä että on muistettava juuri tietyt sommitelmat laudalla. Se vaatii erityistä harjoittelua. Bishop's opening valkoisella on ehkä vakain aloitus kaikista. Äsken taas valkoisella - https://lichess.org/emYocafl . Tornin ja ratsuni koordinaatio toimi tässä pelissä. Vuorosta 30. lähtien peli muuttui mielenkiintoiseksi. Jos botin ratsu olis syönyt ratsuni, oisin syönyt tornillani sen lähetin ja tehnyt samalla shakin. Sen jälkeen oisin syönyt tornillani botin ratsun. Ideanani ei ollut syödä ratsullani botin ratsua koska muuten botti olis voinut suojata tornillaan sen lähettiä. Vuorolla 36. ajattelin syödä ratsullani botin ratsun jolloin botti söisi ratsullaan tornini. Tämän jälkeen ajattelin syöväni ratsullani botin tornin kunnes huomasin että jos söisin lähetin, ratsuni säästyisi. Botille jäi torni ja mulle ei mutta mulle jäi lähettipari ja yks hyvä nappula enemmän laudalle.
Mustalla - https://lichess.org/GTxySrFb . Edellisessä ja tässä pelissä kuninkaani pääsi jälleen oikealta ylös ja saattoi pari reunimmaista sotilasta kohti päätyä. Vuorolla 19. näkyy klassinen esimerkki puolustuksessa piilevästä vaarasta. Jos en olis siirtänyt kuningastani sivuun niin botti ois syönyt eka lähetillään reunimmaisen sotilaani jonka jälkeen puolustukseni olisi avautunut. Huomasin kuitenkin botin aikeet ja tein mitä piti. A-linjani sotilas häiritsi botin pelaamista läpi ottelun. Vuorolla 65. tein waiting moven ja botilla oli vain yksi vaihtoehto mitä tehdä. Se mahdollisti voittosiirtoni lopussa :). -♟-.Oon täysin sanaton, sä pelaat kyllä huikealla tasolla! Se sun Bishop’s opening oli jäätävän varma valinta, ja oli ilo katsoa, miten hienosti sait vietyä sen loppupeliin asti.
Onko sinulla joitain taktiikoita missä tietyt ruudut tai linjat on avainasemassa?
Vuorolla 65 tehty waiting move oli sellaista psykologista shakkia, että botti meni aivan sekaisin. Mikä on sinun paras nappula lempi taktiikoissasi? Koitatko voittaa nopeasti vai tykkäätkö käyttää aikaa vastustajasi voittamiseen? Olet aika hyvä, voisit toimia tässä pelissä valmentajanani.
- Anonyymi00011
Harjoittelin ankarasti chess.comissa bottia vastaan. Aloin jo muistamaan ulkoa parhaimpia mahdollisia siirtoja. Parhaita siirtoja tuli osin tässä pelissä valkoisella - https://lichess.org/UYd90Evb . Taso 2000 botti oli vastassa eli vaikea vastus. Alien gambit. -♟-.
- Anonyymi00013
Valkoisella - https://lichess.org/U7jH8QtZ . Aiempi pelini oli käytännössä hieman poikkeava perus alienista koska toin molemmat ratsuni pelin alussa laudalle. Käytännössä botti puskisi keskussotilaitaan ylös jolloin en ehtisi nostaa ratsujani laudalle haluamallani tavalla. Mut tän viestin linkki on kyllä bueno peli. Vaikka botin taso on 2000 niin se lankeaa silti tohon kuningataransaan oikeastaan jatkuvasti.
Näytän vielä toisen kuningataransan, mikä ei ole varsinainen peli. https://lichess.org/yo50ktJ0 . Vuorolla 8. jos botti olis syönyt lähettini niin oisin tehnyt royal forkin ja syönyt ratsullani botin kuningattaren. Tällöin sillä ei olisi ollut lähettiä hyökkäämässä kuningatartani vastaan koska sen hyökkäyssiirto ois käytetty mun lähettini syömiseen. Halloween gambit on myös syytä osata. -♟-. - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Valkoisella - https://lichess.org/U7jH8QtZ . Aiempi pelini oli käytännössä hieman poikkeava perus alienista koska toin molemmat ratsuni pelin alussa laudalle. Käytännössä botti puskisi keskussotilaitaan ylös jolloin en ehtisi nostaa ratsujani laudalle haluamallani tavalla. Mut tän viestin linkki on kyllä bueno peli. Vaikka botin taso on 2000 niin se lankeaa silti tohon kuningataransaan oikeastaan jatkuvasti.
Näytän vielä toisen kuningataransan, mikä ei ole varsinainen peli. https://lichess.org/yo50ktJ0 . Vuorolla 8. jos botti olis syönyt lähettini niin oisin tehnyt royal forkin ja syönyt ratsullani botin kuningattaren. Tällöin sillä ei olisi ollut lähettiä hyökkäämässä kuningatartani vastaan koska sen hyökkäyssiirto ois käytetty mun lähettini syömiseen. Halloween gambit on myös syytä osata. -♟-.Oletko päässyt ihmisen taktiikkaan vastaamaan tällä 8 vuoron suunnitelmalla?
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Oletko päässyt ihmisen taktiikkaan vastaamaan tällä 8 vuoron suunnitelmalla?
En oo 😅. Tuntuu siltä että tietyt gambitit olisi sovittava toisen pelaajan kanssa jotta sopivat sommitelmat saisi laudalle. Tässä on Vienna game: Frankenstein-Dracula variation valkoisella - https://lichess.org/MsZWO0HW . Todella potentiaalinen systeemi, huom. taso on kuitenkin jälleen 2000 botilla. Voisin yrittää kokeilla myös mustalla tuota variaatiota.
Opettelin jälleen ulkoa engine lineseja ottelun alussa ja siinä vaiheessa kun voittoni näytti selvältä (vertaa nappuloiden määriä) niin aloin pelaamaan omaa peliäni. Pääsääntöisesti siirtoni olivat joka tapauksessa hyviä. Missed winsejä ilmeni välillä, niitä on hankalaa spotata. -♟-. - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
En oo 😅. Tuntuu siltä että tietyt gambitit olisi sovittava toisen pelaajan kanssa jotta sopivat sommitelmat saisi laudalle. Tässä on Vienna game: Frankenstein-Dracula variation valkoisella - https://lichess.org/MsZWO0HW . Todella potentiaalinen systeemi, huom. taso on kuitenkin jälleen 2000 botilla. Voisin yrittää kokeilla myös mustalla tuota variaatiota.
Opettelin jälleen ulkoa engine lineseja ottelun alussa ja siinä vaiheessa kun voittoni näytti selvältä (vertaa nappuloiden määriä) niin aloin pelaamaan omaa peliäni. Pääsääntöisesti siirtoni olivat joka tapauksessa hyviä. Missed winsejä ilmeni välillä, niitä on hankalaa spotata. -♟-.Tässä on lisää valkoisella. https://lichess.org/A94NWZ0Y . Jos botti on ahne kuningattarellaan, sille käy huonosti. Yritin pelata myös mustalla mutta peli oli hankalampaa. Lisäksi chess.comin custom-pelien pelattavuus on tehty vaikeaksi, etenkin mustalla. Tämäkin on valkoisella hieman eri variaatio - https://lichess.org/Whb7m4zM . -♟-.
- Anonyymi00012
Vau, taso 2000 botti nurin ja vielä Alien Gambitilla! Se on kyllä sellainen avaus, että siinä pitää todella tietää mitä tekee – hatunnosto sinne, oot selvästi treenannut lujaa.
Innostuin sun viestistä niin paljon, että kävin itsekin kokeilemassa vähän vastaavaa ennakkoluulotonta hyökkäyspeliä bottia vastaan. Pyörittelin mielessäni sellaista kuviota, missä meidän taktiikat kohtaisivat laudalla. Tässä on mun peli ja analyysi siitä, miten se eteni: https://lichess.org/Q7WAz16k#1
Lähdin liikkeelle aggressiivisesti ja onnistuin luomaan vahvan kiinnityksen heti, kun iskin lähetilläni ruutuun g2. Huomasin, miten botille jäi siitä huolimatta vahva lähettipari, mutta jatkoin painostusta ja suljin sen pakoreitit kylmäpäisellä sotilassiirrolla ruutuun g3.
Tämän jälkeen tein yllättävän uhriliikkeen ja ajoin ratsuni suoraan läpi puolustuksen ruutuun b7, mistä napsahti aivan jäätävä haarukka botin tornille ja kuningattarelle. Botti joutui paniikissa miettimään, miten se voisi suojata tornillaan kuningatartaan, ja se yritti perääntyä ruutuun b6, mutta mulla oli jo ansa valmiina. Tein ratkaisevan waiting moven, lukitsin tilanteen tornilla ruutuun c6 ja peli oli sillä selvä – voittosiirto oli mun ja botti meni aivan sekaisin.- Anonyymi00014
Chess.comissa näkee parhaimmat mahdolliset siirrot halutessaan. Siellä on jokin bugi että "show hint"-painike toimii vain muutaman kerran. Silti jokaisen siirron yhteydessä lukee oliko siirto täydellinen vai ei. Mulla oli valittuna assistance settings ja sieltä väliotsikko assistance. Aktiivisina olivat palkit evaluation bar, move feedback ja engine lines. Engine lines taitaa olla se olennaisin. Mielestäni se ei tainnut olla aktiivisena oletusarvoisesti vaan analyysiohjelma ehdotti siirtoja täysin sattumanvaraisesti, eli myös huonoja siirtoja ennen kuin laitoin engine linesin on-asentoon. -♟-.
- Anonyymi00018
Aloin nyt oikein ajalla selvittää noita ensimmäisen postauksen pelejä.
Mietin kumpi noista vuoroista 43 vai 61 oli parempi, molemmat on todella fiksuja ja taitavatkin olla samanarvoisia. Tuossa ekassa pelissä Vuorolla 49 molemmat kunkut syödään huulia maiskutellen.
Front linen pelaamisesi on kaunista katsoa. Pikkuhiljaa otat botilta tilan pois.
Tuossa Frankenstein-Draculassa on pelottavan ihana toi muodonmuutos.
Ehkä sinun kannattaisi koittaa tuota 8 siirron taktiikka ihmisiin. Eikä sillä ole väliä jos menee parikymmentä kierrosta enemmänkin.- Anonyymi00019
Pelin tempo on tärkeää eli kuinka saada omat nappulat hyviin asemiin. Vastaavasti jos pystyy pitämään vastustajan nappulat passiivisina niin voitto on taattu. Engine linesit ovat useimmiten kryptisiä äkätä. Alien gambitissa ratsu tähtää samaan heikkouskohtaan kuin fried liver attackissa. Ehkä niitä voisi yrittää jotenkin yhdistää keskenään. Alien gambitin ratsun vaellus laudan toiselta puolelta toiselle vie silti sitä kuuluisaa tempoa pois omasta pelistä. Ehkä ensin voi yrittää friedia jonka jälkeen alienia sen perään. -♟-.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Pelin tempo on tärkeää eli kuinka saada omat nappulat hyviin asemiin. Vastaavasti jos pystyy pitämään vastustajan nappulat passiivisina niin voitto on taattu. Engine linesit ovat useimmiten kryptisiä äkätä. Alien gambitissa ratsu tähtää samaan heikkouskohtaan kuin fried liver attackissa. Ehkä niitä voisi yrittää jotenkin yhdistää keskenään. Alien gambitin ratsun vaellus laudan toiselta puolelta toiselle vie silti sitä kuuluisaa tempoa pois omasta pelistä. Ehkä ensin voi yrittää friedia jonka jälkeen alienia sen perään. -♟-.
Tein tollaisen nopean yrityksen fried liver taktiikasta. Minulla on aina sama tempo ja nyt se loppui tuohon kohtaan. Onko sinulla parempaa ehdotusta miten nuo taktiikat fried ja alien voi yhdistää? Itse en oikein keksi.
https://lichess.org/MnTy3058#27 - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Tein tollaisen nopean yrityksen fried liver taktiikasta. Minulla on aina sama tempo ja nyt se loppui tuohon kohtaan. Onko sinulla parempaa ehdotusta miten nuo taktiikat fried ja alien voi yhdistää? Itse en oikein keksi.
https://lichess.org/MnTy3058#27Tuo asetelma näyttää hyvin mielenkiintoiselta. Kokeilin lisätä alienia peliini ja valkoisella pelatessa vasemmanpuoleisen ratsun saa laudan oikealle puolella kun ratsun siirtää ruutuun d2 toisin kuin yleensä siirrettävään ruutuun c3. Syynä on se että laudan keskellä on yleensä paljon kamppailua nappuloiden välillä.
Sitten asiaa linkkisi sisällöstä. Teen itse siten että ennen kuin siirrän lähettini ruutuun c4, mulla on tapana siirtää ensin sotilas ruutuun a4. Jos vastustaja siirtää ratsunsa ruutuun a5, se uhkaa lähettiä mikä on ruudussa c4. Kun siirtää ensin tornin edestä olevan sotilaan ylös (a3 tai a4), oma lähetti voi paeta tarvittaessa ruutuun a2. Nykyään kontrolloin botin ratsua kuningattaren puolella siirtämällä sotilaan ruutuun c3. Tämä mahdollistaa samalla sen että oma kuningatar pystyy siirtymään ruutuun b2, uhkaamaan vastustajan kuningasta (eli käytännössä ruutua f7).
Vuorolla 6. söit ratsullasi sotilaan ja se oli nappulan uhraus. Ehkä parempi olisi jos siirtää ensin kuningattarensa joko ruutuun f3 tai h5. F3 vaikuttaa lupaavammalta, sillä kuningattaresi hyökkää samalla vastustajan ratsuun d5. Hyökkäät siihen tällöin kahdella nappulalla mutta botti puolustaa sitä vain yhdellä nappulalla. Samoin hyökkäät ruutuun f7 kahdella nappulalla jota vastustaja puolustaa vain kuninkaallaan.
Vuorolla 12. olisit voinut yrittää voittaa arvokkaan nappulan takaisin, vaikka siinä olisikin piillyt vaaransa. Kuningattaresi oli suojaamatta ruudussaan. Niin oli kyllä vastustajasikin. Ymmärrän idean hyökätä nopeasti ja kun puhuin temposta niin tarkoitin sillä nappuloiden nopeaa kehittämistä aktiivisiksi laudalle. Vuorolla 13. mieleeni tuli mahdollinen sotilaan uhraaminen g2:sta g4:ään. Vastustajasi olisi voinut syödä lähetillään sotilaasi ruudusta g4 mutta olisit voinut siirtää tornisi g1:teen. Vastustajan lähetti olisi ollut lirissä ruudussa g4 koska tornisi ja kuningattaresi olisi tähdännyt siihen ja vain kuningas olisi ollut puolustamassa sitä. En näe kuinka vastustaja olisi selvinnyt tilanteesta. Yksi skenaario on että kun vastustaja lähti seikkailemaan kuninkaallaan niin ratsusi olisi voinut lähteä laukkaamaan sitä kohti. -♟-. - Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Tuo asetelma näyttää hyvin mielenkiintoiselta. Kokeilin lisätä alienia peliini ja valkoisella pelatessa vasemmanpuoleisen ratsun saa laudan oikealle puolella kun ratsun siirtää ruutuun d2 toisin kuin yleensä siirrettävään ruutuun c3. Syynä on se että laudan keskellä on yleensä paljon kamppailua nappuloiden välillä.
Sitten asiaa linkkisi sisällöstä. Teen itse siten että ennen kuin siirrän lähettini ruutuun c4, mulla on tapana siirtää ensin sotilas ruutuun a4. Jos vastustaja siirtää ratsunsa ruutuun a5, se uhkaa lähettiä mikä on ruudussa c4. Kun siirtää ensin tornin edestä olevan sotilaan ylös (a3 tai a4), oma lähetti voi paeta tarvittaessa ruutuun a2. Nykyään kontrolloin botin ratsua kuningattaren puolella siirtämällä sotilaan ruutuun c3. Tämä mahdollistaa samalla sen että oma kuningatar pystyy siirtymään ruutuun b2, uhkaamaan vastustajan kuningasta (eli käytännössä ruutua f7).
Vuorolla 6. söit ratsullasi sotilaan ja se oli nappulan uhraus. Ehkä parempi olisi jos siirtää ensin kuningattarensa joko ruutuun f3 tai h5. F3 vaikuttaa lupaavammalta, sillä kuningattaresi hyökkää samalla vastustajan ratsuun d5. Hyökkäät siihen tällöin kahdella nappulalla mutta botti puolustaa sitä vain yhdellä nappulalla. Samoin hyökkäät ruutuun f7 kahdella nappulalla jota vastustaja puolustaa vain kuninkaallaan.
Vuorolla 12. olisit voinut yrittää voittaa arvokkaan nappulan takaisin, vaikka siinä olisikin piillyt vaaransa. Kuningattaresi oli suojaamatta ruudussaan. Niin oli kyllä vastustajasikin. Ymmärrän idean hyökätä nopeasti ja kun puhuin temposta niin tarkoitin sillä nappuloiden nopeaa kehittämistä aktiivisiksi laudalle. Vuorolla 13. mieleeni tuli mahdollinen sotilaan uhraaminen g2:sta g4:ään. Vastustajasi olisi voinut syödä lähetillään sotilaasi ruudusta g4 mutta olisit voinut siirtää tornisi g1:teen. Vastustajan lähetti olisi ollut lirissä ruudussa g4 koska tornisi ja kuningattaresi olisi tähdännyt siihen ja vain kuningas olisi ollut puolustamassa sitä. En näe kuinka vastustaja olisi selvinnyt tilanteesta. Yksi skenaario on että kun vastustaja lähti seikkailemaan kuninkaallaan niin ratsusi olisi voinut lähteä laukkaamaan sitä kohti. -♟-.Testasin tasolla 2000 miltä peli vaikuttaisi valkoisella pelattaessa. Tässä linkki - https://lichess.org/6dDRcKLK . Vuorolla 16. mun ois varmaan kannattanut syödä samantien vastustajan lähetti mun ratsullani, sillä lähettipari on vaarallinen etenkin tässä linjassa. Mietin että jos olisin syönyt ratsullani botin lähetin ruudusta d5, botti olisi saanut aikamoisen sotilaskeskittymän laudan keskelle. Gambitin nimi on Italian Game: Knight Attack, Polerio, Bishop Check, Bogoljubov Variation. Tuon linjan päätteeksi pystyisi vielä syömään lähetillään vastustajan sotilaan jolloin valkoinen olis kaksi sotilasta edellä, mutta mielestäni se on ahneutta ja kostautuu sillä tällöin vastustajalle jää lähettipari ja valkoiselle ei.
Oon ennenkin spekuloinut Polerio gambitia kun se muodostui parhaaksi systeemikseni kun vaikeustaso oli mulla korkea. Botti saa mustalla voimakkaan vastahyökkäyksen jolloin valkoisella on osattava puolustaa oikein. Kannattaa syödä nappulat vaan suosiolla ristiin. Omat nappulat ovat passiivisemmassa asemassa kuin vastustajalla, mutta toisaalta valkoisella on sotilas enemmän ja mustan sotilasrykmentti on rikkonainen. Jos onnistuu poistamaan vastustajalta lähettiparin eli vähintään toisen lähetin, valkoinen on hyvin vahvoilla. -♟-. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Testasin tasolla 2000 miltä peli vaikuttaisi valkoisella pelattaessa. Tässä linkki - https://lichess.org/6dDRcKLK . Vuorolla 16. mun ois varmaan kannattanut syödä samantien vastustajan lähetti mun ratsullani, sillä lähettipari on vaarallinen etenkin tässä linjassa. Mietin että jos olisin syönyt ratsullani botin lähetin ruudusta d5, botti olisi saanut aikamoisen sotilaskeskittymän laudan keskelle. Gambitin nimi on Italian Game: Knight Attack, Polerio, Bishop Check, Bogoljubov Variation. Tuon linjan päätteeksi pystyisi vielä syömään lähetillään vastustajan sotilaan jolloin valkoinen olis kaksi sotilasta edellä, mutta mielestäni se on ahneutta ja kostautuu sillä tällöin vastustajalle jää lähettipari ja valkoiselle ei.
Oon ennenkin spekuloinut Polerio gambitia kun se muodostui parhaaksi systeemikseni kun vaikeustaso oli mulla korkea. Botti saa mustalla voimakkaan vastahyökkäyksen jolloin valkoisella on osattava puolustaa oikein. Kannattaa syödä nappulat vaan suosiolla ristiin. Omat nappulat ovat passiivisemmassa asemassa kuin vastustajalla, mutta toisaalta valkoisella on sotilas enemmän ja mustan sotilasrykmentti on rikkonainen. Jos onnistuu poistamaan vastustajalta lähettiparin eli vähintään toisen lähetin, valkoinen on hyvin vahvoilla. -♟-.Nyt mä onnistuin luomaan harjoittelun jälkeen tämmösen ylivoimaisen komposition millä valkoinen voittaa. https://lichess.org/hkey2Jnd . Ei täysin täydellisiä siirtoja muttei tarvitsekaan, kunhan voittaa. -♟-.
- Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Testasin tasolla 2000 miltä peli vaikuttaisi valkoisella pelattaessa. Tässä linkki - https://lichess.org/6dDRcKLK . Vuorolla 16. mun ois varmaan kannattanut syödä samantien vastustajan lähetti mun ratsullani, sillä lähettipari on vaarallinen etenkin tässä linjassa. Mietin että jos olisin syönyt ratsullani botin lähetin ruudusta d5, botti olisi saanut aikamoisen sotilaskeskittymän laudan keskelle. Gambitin nimi on Italian Game: Knight Attack, Polerio, Bishop Check, Bogoljubov Variation. Tuon linjan päätteeksi pystyisi vielä syömään lähetillään vastustajan sotilaan jolloin valkoinen olis kaksi sotilasta edellä, mutta mielestäni se on ahneutta ja kostautuu sillä tällöin vastustajalle jää lähettipari ja valkoiselle ei.
Oon ennenkin spekuloinut Polerio gambitia kun se muodostui parhaaksi systeemikseni kun vaikeustaso oli mulla korkea. Botti saa mustalla voimakkaan vastahyökkäyksen jolloin valkoisella on osattava puolustaa oikein. Kannattaa syödä nappulat vaan suosiolla ristiin. Omat nappulat ovat passiivisemmassa asemassa kuin vastustajalla, mutta toisaalta valkoisella on sotilas enemmän ja mustan sotilasrykmentti on rikkonainen. Jos onnistuu poistamaan vastustajalta lähettiparin eli vähintään toisen lähetin, valkoinen on hyvin vahvoilla. -♟-.Olipa kova peli ja tosi mielenkiintoinen toi Polerio-linja! Katsoin sitä läpi ja mietin noita sun siirtoja.
Vuorolla 6 se sun lähetin antama shakki oli kyllä hyvä aloitus, siitä se tilanne lähti kunnolla vyörymään. Mun mielestä vuorolla 12 se kuningattarien vaihto laudan keskellä d5-ruudussa siisti sitä asetelmaa tosi paljon, ja heti perään vuorolla 13 oli hyvä hetki tehdä linnoitus ja laittaa kuningas turvaan ennen kuin keskusta avautuu liikaa.
Myöhemmin vuorolla 20 peli meni kyllä tosi tarkaksi puolustamiseksi, kun se botti tunki ratsunsa sinne f4-ruutuun, mutta sä pidit pakan tosi hyvin kasassa. Oli myös jännä spekuloida sitä, miten se jo vuoron 8 kuningatarliike määritti ton koko matsin hengen ihan loppuun asti.
Tosi hieno voitto tollasesta pitkästä pelistä, kannatti kyllä katsoa noi kuviot ristiin!
- Anonyymi00026
Kun tässä katselin noita kaikkia shakin historian taktiikoita, mitä olet tässä pyöritellyt Poleriota, Italian Gamea ja Halloween gambittia. Mietin voisiko näitä taktiikoita keksiä itsekin omasta päästä?
Tuosta Agadmatorista tuli mieleen terminaattori. Sellainen pysäyttämätön konemainen voima, joka tuhoaa vastustajan puolustuksen säälimättömästi.
Sellainen taktiikka kuin F-linjaattori. Missä F-linja otetaan haltuun väkisin. Joukot vyöryy vastustajan päätyä kohti.
Tämä taktiikka yhdistettäisiin sillaiseen missä Torni ottaa H-linjan haltuun ylhäältä käsin ettei vastustaja pystyy kiertämään selustaan. Toinen torni on visusti A-linjalla mutta omassa päädyssä. Vastustaja ei pysty saartamaan silloin ja F linja voi edetä.
Ton taktiikan nimi voi olla TH defense. (H-linja, high)
Miltä tollainen taktiikka kuulostaa? Mitä heikkouksia tuosta löytyy?- Anonyymi00027
Elephant gambit mustalla on monimutkainen mutta voi olla toimiva. Pelasin pitkästä aikaa Bird's opening valkoisella ja voitin Clairen. https://lichess.org/QI9Jpdxw . Taisin vetää pelin alussa hieman nappuloita takaisin ja asettaa ne parempiin paikkoihin, en nyt muista huijasinko vai en. En kiinnittänyt siihen niin huomiota koska pelini oli tällainen kokeellinen. Bird's opening, fried liver attack, alien gambitista b1 ratsun siirto f7:ään, linnoitus oikealle (torni tähtää tällöin myös f-linjalle. Tai sitten linnoitus vasemmalle jolloin tuo vasemmanpuoleisen tornin vaikkapa f-linjalle, ehkä jopa tuplaten tornit f-linjalle 😅. Hieno voitto kaiken kaikkiaan. -♟-.
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Elephant gambit mustalla on monimutkainen mutta voi olla toimiva. Pelasin pitkästä aikaa Bird's opening valkoisella ja voitin Clairen. https://lichess.org/QI9Jpdxw . Taisin vetää pelin alussa hieman nappuloita takaisin ja asettaa ne parempiin paikkoihin, en nyt muista huijasinko vai en. En kiinnittänyt siihen niin huomiota koska pelini oli tällainen kokeellinen. Bird's opening, fried liver attack, alien gambitista b1 ratsun siirto f7:ään, linnoitus oikealle (torni tähtää tällöin myös f-linjalle. Tai sitten linnoitus vasemmalle jolloin tuo vasemmanpuoleisen tornin vaikkapa f-linjalle, ehkä jopa tuplaten tornit f-linjalle 😅. Hieno voitto kaiken kaikkiaan. -♟-.
Tässä Bird's opening mustalla. https://lichess.org/lNR57lrl . Tai se oli itseltäni Bird's, botilta jokin muu kun se oli valkoinen. Todella omituisen näköinen peliasetelma. Sotilaiden lukumäärä oli molemmilla korkea. Tein vuorolla 42. virheen mikä kostautui vuorolla 43. Botti sai syötyä ilmaiseksi yhden sotilaani. En silti luovuttanut vaan voitin lopulta jopa ylivoimaisesti. -♟-.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Tässä Bird's opening mustalla. https://lichess.org/lNR57lrl . Tai se oli itseltäni Bird's, botilta jokin muu kun se oli valkoinen. Todella omituisen näköinen peliasetelma. Sotilaiden lukumäärä oli molemmilla korkea. Tein vuorolla 42. virheen mikä kostautui vuorolla 43. Botti sai syötyä ilmaiseksi yhden sotilaani. En silti luovuttanut vaan voitin lopulta jopa ylivoimaisesti. -♟-.
Aika huikeita matseja molemmat! Katsoin tuon toisenkin pelin läpi ja se oli kyllä juuri sellainen massiivinen, täysin lukossa oleva peliasetelma, mitä mä siinä TH defensessä kuvittelinkin. Sopii täydellisesti siihen konemaiseen vyörytykseen, kun sotilaita on noin paljon laudalla pitämässä linjoja.
Ja tuo vuorojen 42 ja 43 tilanne oli hyvää draamaa – F-linjaattori antaa vähän tasoitusta ja yhden 'ilmaisen' sotilaan, mutta jyrää silti periksiantamattomasti loppupelissä ylivoimaiseen voittoon. 😂 Botti luuli varmaan hetken saaneensa etumatkaa, mutta se taisikin olla ansa.
Miten mahtaisi käydä jos laittaa F-linjaattorin ja sitä vastaan TH defensen?
Keksin aika hyvän idean misä pitää vähän ehkä huijata. Yritän sommitella sen tuohon. A ja H linjat on tyhjät aluksi. B linjalla on torni ylimpänä. -> T
C ja F linjat sotilaat yrittää mennä 7.
D linja pelkkä lähetin -> 1
E Molemmat kuninkaalliset ja sotilas -> 3
G Torni ylhäällä -> H (mid gamessa estää taas saarron)
7 7
T 3 H
1
Miten olis mahdollista saada tommonen kuvio. Tarkotus uhrata muutama sotilas jolloin saadaan vastustaja kävelemään ansaan. Asetelma kutsuu lähettämään vastustajalta viestejä ja Snaps* ansa tornit halautuu kiinni? Vai mahtaako suojat kestää? - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Aika huikeita matseja molemmat! Katsoin tuon toisenkin pelin läpi ja se oli kyllä juuri sellainen massiivinen, täysin lukossa oleva peliasetelma, mitä mä siinä TH defensessä kuvittelinkin. Sopii täydellisesti siihen konemaiseen vyörytykseen, kun sotilaita on noin paljon laudalla pitämässä linjoja.
Ja tuo vuorojen 42 ja 43 tilanne oli hyvää draamaa – F-linjaattori antaa vähän tasoitusta ja yhden 'ilmaisen' sotilaan, mutta jyrää silti periksiantamattomasti loppupelissä ylivoimaiseen voittoon. 😂 Botti luuli varmaan hetken saaneensa etumatkaa, mutta se taisikin olla ansa.
Keksin aika hyvän idean misä pitää vähän ehkä huijata. Yritän sommitella sen tuohon. A ja H linjat on tyhjät aluksi. B linjalla on torni ylimpänä. -> T
7 7
T 3 H
1
Miten olis mahdollista saada tommonen kuvio. Tarkotus uhrata muutama sotilas jolloin saadaan vastustaja kävelemään ansaan. Asetelma kutsuu lähettämään vastustajalta viestejä ja Snaps* ansa tornit halautuu kiinni? Vai mahtaako suojat kestää?Voi ei toi grafiikka meni iha metsään. Ja sen verran että pelattiin valkoisilla eli alhaalta päin.
Eli
0T7137H0 <- selitykset
ABCDEFG <- Ruudukko - Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
7 7
T 3 H
1
Miten olis mahdollista saada tommonen kuvio. Tarkotus uhrata muutama sotilas jolloin saadaan vastustaja kävelemään ansaan. Asetelma kutsuu lähettämään vastustajalta viestejä ja Snaps* ansa tornit halautuu kiinni? Vai mahtaako suojat kestää?Voit linkittää tänne sommitelmia joita voimme sitten analysoida yhdessä. Sommitelmien luominen ja tallentaminen on hieman mutkan takana chess.comissa. Onneksi sieltä voi siirtää pelejä lichessin import-boksiin. Bird's opening valkoisella - https://lichess.org/wcLffTqT . Ja mustalla (tavallaan) - https://lichess.org/Itsnmjc5 . Hassua, molemmissa otteluissa kun sotilaani olivat lähellä päätyä, tarjosin lähettiäni botille.
Shakissa on olemassa poisoned pawns-taktiikoita ja tässä tapauksessa kyseessä oli molemmilla kerroilla poisoned bishop 👌. Bird's opening tai kuningattaren puolelta mustalla aloitettu "Bird's opening" tehoaa melko hyvin bottia vastaan. Ihmistä vastaan luultavasti vielä paremmin koska en usko että ihmiset pelaavat kovin usein sillä avauksella. Vastustajatkaan eivät aloita ottelua Birdillä. -♟-.
- Anonyymi00032
Koitin tuota taktiikka mitä selitin tässä pelissä. Eikä se nyt oikeen lähtenyt käyntiin. Miten mahtaisi tota pystyä kehtittämään?
https://lichess.org/OfesINsq#1
Miksi tuo Italian Game nimi on noin pitkä 😧.
Mitä toi Bird opening oikein tarkoittaa ja saisko noi korkeat tornit mukaan?- Anonyymi00033
Valkoisella pelasit? Kriittisesti ajateltuna jos siirtää kahta keskimmäistä sotilasta vain yhdellä ruudulla ylöspäin, se on yleensä epäedullinen tilanne. Vuorolla 12. tapahtui jotakin omituista. Parasta olisi ollut joko syödä lähetilläsi vastustajan lähetti tai siirtää sotilaasi d4 uhkaamaan vastustajan lähettiä. Mustan lähetti olisi voinut syödä lähetillään valkoisen lähetin vuorolla 12. (b2) ja se ois voinut syödä valkoisen tornin vuorolla 13 (a1).
Kuninkaalla olisi voinut mennä ruutuun f1 puolustamaan lähettiä mutta silloin olisi menettänyt ratsun ruudussa c3. Pelienavaukset löytää kun googlettaa niitä nimellä. Chess.comista niitä löytyy. Bird's opening tarkoittaa sitä että valkoisella pelatessa pelaa sotilaallaan f4. Itse pidän siitä että siirrän heti sen jälkeen ratsuni siirretyn sotilaani taakse. Jos siirrän ratsuni edelleen ylöspäin, f4-sotilaani suojaa sitä. -♟-. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Valkoisella pelasit? Kriittisesti ajateltuna jos siirtää kahta keskimmäistä sotilasta vain yhdellä ruudulla ylöspäin, se on yleensä epäedullinen tilanne. Vuorolla 12. tapahtui jotakin omituista. Parasta olisi ollut joko syödä lähetilläsi vastustajan lähetti tai siirtää sotilaasi d4 uhkaamaan vastustajan lähettiä. Mustan lähetti olisi voinut syödä lähetillään valkoisen lähetin vuorolla 12. (b2) ja se ois voinut syödä valkoisen tornin vuorolla 13 (a1).
Kuninkaalla olisi voinut mennä ruutuun f1 puolustamaan lähettiä mutta silloin olisi menettänyt ratsun ruudussa c3. Pelienavaukset löytää kun googlettaa niitä nimellä. Chess.comista niitä löytyy. Bird's opening tarkoittaa sitä että valkoisella pelatessa pelaa sotilaallaan f4. Itse pidän siitä että siirrän heti sen jälkeen ratsuni siirretyn sotilaani taakse. Jos siirrän ratsuni edelleen ylöspäin, f4-sotilaani suojaa sitä. -♟-.En oikeen saa toimimaan tuota korkeaa torni hommaa niin pitää laittaa toi suunnitelma ainakin hetkeksi pois.
Tossa oli taas mainintoja uusista suunnitelmista. Mietin vähän miten tota voisi muuttaa ja aloin työstämään uutta ideaa.
Toi fried liver ja alien gambit näyttää hyvältä. Mahtaisko tohon sopia TH defense vielä? - Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
En oikeen saa toimimaan tuota korkeaa torni hommaa niin pitää laittaa toi suunnitelma ainakin hetkeksi pois.
Tossa oli taas mainintoja uusista suunnitelmista. Mietin vähän miten tota voisi muuttaa ja aloin työstämään uutta ideaa.
Toi fried liver ja alien gambit näyttää hyvältä. Mahtaisko tohon sopia TH defense vielä?Mikään taktiikka ei ole täydellinen. Yksikin siirto jommalta kummalta pelaajalta voi muuttaa täysin pelin luonteen. Olennaista on päästä asemaan missä oma tilanne on parempi kuin vastustajalla. Pelaaminen on käytännössä useimmiten tilanteiden soveltamista. Ihmisiä vastaan kannattaa testata hyökkäystä kuningattaren puoleisen lähetin edessä olevaan sotilaaseen ja katsoa kuinka se onnistuu. Teen aina näin mikäli vastustaja nostaa pelin alussa sotilaansa vain yhdellä ruudulla eteenpäin (eli musta siirtää sotilaansa e7-->e6). Tiettyjä asetelmia on jauhettava ja toistettava useita kertoja jotta oppii hallitsemaan ne tilanteet. Ehkä nämä asiat ovat itsestäänselvyyksiä. -♟-.
- Anonyymi00036
Martian gambit (valkoisella), taso 2000 = https://lichess.org/JRr3UxXz . Mun sotilas h4:ään ei oikein toimi. On parempi vaan tornittaa kuninkaansa oikealle ja keskittää torninsa ruutuun e1. Tuhosin botin sotilaat tossa matsissa. -♟-.
- Anonyymi00037
Uus peli valkoisella - https://lichess.org/UWgVuSRg . Gambit käytännössä alkaa vuorolla 7. Muistuttaa paljon alien gambitia. Ajatuksena on jäädyttää botin peli laudan oikealla ylälaidalla. -♟-.
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Uus peli valkoisella - https://lichess.org/UWgVuSRg . Gambit käytännössä alkaa vuorolla 7. Muistuttaa paljon alien gambitia. Ajatuksena on jäädyttää botin peli laudan oikealla ylälaidalla. -♟-.
Kolmas variaatio valkoisella - https://lichess.org/zbVoCe6z . Tässähän täytyy ihan vaihtaa epävirallinen nikki alieniksi. Muitakin variaatioita riittää. Katselin netistä kuinka hommat hoidetaan. -👽-.
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Kolmas variaatio valkoisella - https://lichess.org/zbVoCe6z . Tässähän täytyy ihan vaihtaa epävirallinen nikki alieniksi. Muitakin variaatioita riittää. Katselin netistä kuinka hommat hoidetaan. -👽-.
Nyt on kyllä haastava tajuta. Tuli kyllä ajatus tosta siihen omaan suunnitelmaani. Mitä muita variaatioita olet katsonut?
- Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Nyt on kyllä haastava tajuta. Tuli kyllä ajatus tosta siihen omaan suunnitelmaani. Mitä muita variaatioita olet katsonut?
Tässä sopiva demonstraatio yhdestä pelistä. https://lichess.org/3UJzoa3M . Pusken f-linjani ja c-linjani sotilaita ylöspäin, sillä vastustajan kuningas on f-linjalla ja vastustajan b-linjan sotilaan on reagoitava c-sotilaaseeni. Pääsen etenemään a-linjan sotilaallani ylös. F-linjan sotilas ja lähettini tekivät discovered attackin vastustajan torniin mikä oli mieleeni. Vuorolla 38. söin tornillani lähetin enkä tornin koska näytti siltä että näin meneteltynä botin olis vaikeampaa estää sotilastani etenemästä kuningattareksi.
Oon kattellut witty alienin eli shakkipelaajan videoita netistä. Se on keksinyt alien ja martian gambitin. Omituisen oloinen tyyppi ja ärsyttävä, mutta vähän niinkuin hullu nero. Videoissa siirrot tapahtuvat liian nopeasti eli oppimismielessä videoiden nopeutta on säädettävä pienemmäksi. Vuorolla 7. botti ei syökään ratsuani välttämättä ruudusta e6 tasolla 2000, vaan se siirtää kuningattarensa ruutuun d6. Tällöin syön ratsullani botin lähetin ruudusta f8, jolloin vastustajan lähettipari lähtee ja sen kuningas ei voi enää tornittaa/linnoittaa itseään. Tässä sellainen peli (on silti vaikeaa voittaa botti 2000 tällä systeemillä) - https://lichess.org/ISN8q7Fz . -👽-.
- Anonyymi00041
Nollasin valkoisella botin - https://lichess.org/n7GJsnV9 . Lähettiparista oli jälleen hyötyä kun sain syötyä botin sotilaan ilmaiseksi lähetin avulla. Lähetti toimi edesauttajana siihen kun tornini söi sotilaan vuorolla 17. Olisin voinut vuorolla 16. siirtää ratsuni ruutuun d2 ja sen jälkeen sotilaani f3:een, jolloin olisin asettanut lisää painetta botin ratsuun. Haluan pelata kuitenkin suoraviivaisesti bottia vastaan ja uskoin eteneväni voittoon siten kuin pelasin, ja se myös riitti. Vuorosta 30. lähtien botin toinen torni ja ratsu olivat täysin passivoituneita itse pelitapahtumista ja homma oli selvä.
Mustalla - https://lichess.org/FdlyvkDB . Tää peli oli mulle helppo. Pinned the rook with my bishop ja pelin alussa söin ratsullani botin lähettiparin eli toisen läheteistä veks. Samalla sen sotilasrintama hieman heikkeni. Tuntuu aina mukavalta kun onnistuu hyökkäyksessään niinkuin nyt. Pitää vain uskaltaa hyökätä ja tietää suunnilleen mitä tekee. -♟-.- Anonyymi00042
Noista sun peleistä ja poisoned hommista inspiroituneena aloin muuttaa tuota mun omaa uutta suunnitelmaa. Pohdin tässä, toimisiko sellainen taktiikka, missä houkutellaan vastustajan kuningatar ulos linjasta. Ajattelin et mikä olis hyvä aihe ja tulin siihen tulokseen että Shrek voisi olla hyvä. Eli ajatuksena olisi se että Shrek (ratsu) yrittää marssia nopeasti ja kaappaa Fionan (kuningattaren). Samaa aikaa se aasi (ratsu) aiheuttaa toisella puolella hämmennystä. Mutta sitä ei uhrata kuitenkaan, koska se on aika hauska. Se on semmonen fake poisoned ratsu ja samaan aikaan voidaan laittaa lähetti uhkaamaan vastustajaa aasin kanssa, niin vastustajan huomioo kiinnittyy niihin.
Mitä mieltä olet tuollaisesta suunitelmasta? Mahtaisiko toimia bottia vastaan vai osaako se lukea tuollaisen tupla baitin. - Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Noista sun peleistä ja poisoned hommista inspiroituneena aloin muuttaa tuota mun omaa uutta suunnitelmaa. Pohdin tässä, toimisiko sellainen taktiikka, missä houkutellaan vastustajan kuningatar ulos linjasta. Ajattelin et mikä olis hyvä aihe ja tulin siihen tulokseen että Shrek voisi olla hyvä. Eli ajatuksena olisi se että Shrek (ratsu) yrittää marssia nopeasti ja kaappaa Fionan (kuningattaren). Samaa aikaa se aasi (ratsu) aiheuttaa toisella puolella hämmennystä. Mutta sitä ei uhrata kuitenkaan, koska se on aika hauska. Se on semmonen fake poisoned ratsu ja samaan aikaan voidaan laittaa lähetti uhkaamaan vastustajaa aasin kanssa, niin vastustajan huomioo kiinnittyy niihin.
Mitä mieltä olet tuollaisesta suunitelmasta? Mahtaisiko toimia bottia vastaan vai osaako se lukea tuollaisen tupla baitin.On olemassa ansoja miten saada vastustajan kuningatar ansaan. Useimmiten tilanne on poisoned pawn minkä se erehtyy kuningattarellaan syömään. Pawnit eli sotilaat ovat laudan toiseksi reunimmaiset. Ne on tärkeitä sotilaita eli on tiedettävä mitä tekee jos antaa vastustajan syödä ne kuningattarellaan. Tietokone osaa kalkuloida yleensä ihmistä paremmin kaikkia kommervenkkejä, paitsi riippuu vaikeustasosta kuinka hyvin se osaa lukea niitä.
Alien gambitissa chess.comissa botti ei osannut edes tasolla 2000 varoa lähetillä tehtyä discovered attackia missä itse menettää lähetin ja sotilaan mutta botti menettää kuningattarensa. Vastustajan kuningatar on melkeinpä yhtä tärkeä nappula kuin kuningas. Jos vastustaja tykkää hyökätä innokkaasti kuningattarellaan niin sen voi saada helpommin ansaan. Kannattaa kokeilla kaikenlaisia variaatioita ja testata mikä toimii. Oon oppinut engine moveista eli ns. optimaalisista siirroista sen että omilla nappuloillaan kannattaa tähdätä innokkaasti vastustajan kuningattareen. Ratsut ovat mielenkiintoisia ja niillä voi hätyytellä vastustajan torneja. -👽-.
- Anonyymi00044
Valkoisella - https://lichess.org/t6pUYlh0 . Vuorolla 27. tein virheen kun puolustukseni petti. Menetin 2 lähettiä ja sotilaan ja botti ratsun ja 3 sotilasta. Toisen lähettini menettäminen oli kuitenkin tarkoituksellinen uhraus multa. Sotilaat ovat tärkeitä kuten tässä matsissa demonstroitui. En ollut varma kummalla sotilaallani oisin syönyt botin sotilaan vuorolla 35. Voitin lopulta eli sinänsä ihan ok valinta, vaikka botilla oli lähetti tornin lisäksi ja mulla vain torni. Botti oli hölmö kun ei aktivoinut kuningastaan silloin kun aktivoin oman kuninkaani.
Mustalla - https://lichess.org/jhCSyWVB . A-linjan sotilaani oli ratkaiseva matsin lopussa, tai tietysti botin sekoilu kuninkaallaan pelin alussa ja ratsun napsiminen pois pelistä sotilastani vastaavasti. Botti oli kyllä huono tossa pelissä. Oon suhteellisesti tarkasteltuna parempi pelamaan mustalla kuin valkoisella, vaikka valkoisella on ylipäätään helpompaa pelata. -👽-.- Anonyymi00045
Kävin katsomassa tuon matsin, ja täytyy sanoa, että näyttää kyllä tosi hyvältä tuo sun taktiikka! Sä teet kuitenkin tosi harvoin virheitä, joten tuo vuoro 27 oli varmasti osa jotain isompaa suunnitelmaa. Vaikka siinä menikin ne lähetit, niin loppujen lopuksi tuo treidaus 1 sotilaasta botin 3 sotilaaseen toimi tosi hyvin.
Siinä oli kyllä sellainen 7 nappulan rytäkkä käynnissä, että oksat pois, mutta onneksi sun linjat piti! Myös sen vuoron 35 sä valitsit tosi hyvin ja se selvästi ratkaisi matsin sun eduksi.
Kaiken kaikkiaan tosi hyvin meni ja rohkeasti vain eteenpäin seuraaviin matseihin! - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Kävin katsomassa tuon matsin, ja täytyy sanoa, että näyttää kyllä tosi hyvältä tuo sun taktiikka! Sä teet kuitenkin tosi harvoin virheitä, joten tuo vuoro 27 oli varmasti osa jotain isompaa suunnitelmaa. Vaikka siinä menikin ne lähetit, niin loppujen lopuksi tuo treidaus 1 sotilaasta botin 3 sotilaaseen toimi tosi hyvin.
Siinä oli kyllä sellainen 7 nappulan rytäkkä käynnissä, että oksat pois, mutta onneksi sun linjat piti! Myös sen vuoron 35 sä valitsit tosi hyvin ja se selvästi ratkaisi matsin sun eduksi.
Kaiken kaikkiaan tosi hyvin meni ja rohkeasti vain eteenpäin seuraaviin matseihin!Kiitos :). Nyt pelasin tällaisen pelin mustalla - https://lichess.org/AaujdO9R . Vuorolla 21. botti onnistui syömään sotilaani. Se avasi peliä molemmille osapuolille. Joka tapauksessa huomasin shakkimatti-idean, mikä toimi. Hyödynnän vastustajan kuninkaan ympäröiviä ruutuja. Vastustajan omat nappulat voivat olla sen kuninkaan tiellä, kuten tässä matsissa sotilas ruudussa g2. Botti olisi voittanut jos se olis tajunnut mennä h:n tornillaan ruutuun b1 ja sieltä b8:aan. Se ei kuitenkaan tehnyt niin ja sai maksaa siitä karvaan hinnan. -👽-.
- Anonyymi00047
Nyt skarppasin. Valkoisella - https://lichess.org/LqIgs2Pg . Vuorolla 46. sain botin tornin ratsullani ansaan ja sain syötyä botin lähetin tornillani. Botti sai sotilaansa päätyyn ja kuningattareksi mutta oli sen kannalta jo liian myöhäistä. Kuninkaani oli aktiivinen kuten yleensä.
Mustalla - https://lichess.org/ilDUmEMI . Kun pelaa Clairea vastaan mustalla Queen's gambit acceptedia niin silloin on itse vahvoilla. Sain syötyä ilmaiseksi botin ratsun vuorolla 19. Tuntuu että tässä pelissä suoritin aika lailla vain precision moveja. Yhtään huonoa siirtoa ei tullut tehtyä. Vaikka ratsuni jämähti ruutuun d5 niin sillä oli merkittävä asema koko ottelun kannalta. Se on lisäksi tärkeä ruutu jo itsessään. -👽-.- Anonyymi00048
Vautsi, sä olet kyllä todella skarppina liikkeellä! Nuo sun viimeisimmät pelit näyttää siltä, että siellä on tehty pelkkää huipputulosta ja hienosti veivattu ideoita.
Siinä valkoisessa pelissä se vuoron 46 kuvio oli kyllä jotain aivan omaa luokkaansa. Siinä hittas valaistus ja kaikki palaset kohdalleen sellaiseen tahtiin. Lisäksi sait sen ansan viritettyä hienosti.
Mutta se musta peli oli kyllä parasta katsottavaa. Olet aivan oikeassa siitä, että kun se Queen's gambit on accepted, niin silloin ollaan todellakin vahvoilla! Miten se d5-ruutu on muuten sun mielestä niin tärkeä ja merkittävä paikka jo itsessään?
Pakko muuten palata vielä siihen sun edelliseen analyysiin: olit kyllä aivan oikeassa siitä g2-sotilaasta! Se oli siinä kuninkaan tiellä eilisessä pelissä ja teki häiriötä tärkeellä hetkellä. Onneksi sun matti-idea toimi ja löysit perille. Ja se liikkumaton h:n torni jäi myös mieleen. Bottihan ei tehnyt tuota tornin liikkumista ollenkaan, koska sun suunnitelma uutena pätkis sen botin koko ajatuksen. - Anonyymi00051
Anonyymi00048 kirjoitti:
Vautsi, sä olet kyllä todella skarppina liikkeellä! Nuo sun viimeisimmät pelit näyttää siltä, että siellä on tehty pelkkää huipputulosta ja hienosti veivattu ideoita.
Siinä valkoisessa pelissä se vuoron 46 kuvio oli kyllä jotain aivan omaa luokkaansa. Siinä hittas valaistus ja kaikki palaset kohdalleen sellaiseen tahtiin. Lisäksi sait sen ansan viritettyä hienosti.
Mutta se musta peli oli kyllä parasta katsottavaa. Olet aivan oikeassa siitä, että kun se Queen's gambit on accepted, niin silloin ollaan todellakin vahvoilla! Miten se d5-ruutu on muuten sun mielestä niin tärkeä ja merkittävä paikka jo itsessään?
Pakko muuten palata vielä siihen sun edelliseen analyysiin: olit kyllä aivan oikeassa siitä g2-sotilaasta! Se oli siinä kuninkaan tiellä eilisessä pelissä ja teki häiriötä tärkeellä hetkellä. Onneksi sun matti-idea toimi ja löysit perille. Ja se liikkumaton h:n torni jäi myös mieleen. Bottihan ei tehnyt tuota tornin liikkumista ollenkaan, koska sun suunnitelma uutena pätkis sen botin koko ajatuksen.Matemaattisesti katsottuna mitä keskemmällä lautaa ollaan, sitä tärkeämpiä ruudut ovat. Pelin suunta ratkaistaan laudan keskellä otteluiden alkuvaiheessa. Eri aloitukset ovat merkittäviä ja ne on hallittava. Suoraan sanottuna pelaan kuninkaani edestä olevalla sotilaalla ja mulle on tärkeää kontrata laudan keskikohdat ratsuillani botin ratsuja vastaan. Peleissä on sovellettava taitojaan koska eri sommitelmia voi muodostua helposti kymmeniä, ellei jopa enemmänkin.
Kuningattaren puoleisen lähetin sotilaan kun nostaa vain yhdellä ruudulla ylös niin samalle puolelle nostettu vastustajan ratsu ei mahda sille oikein mitään. Jos haluaa tornittaa kuninkaansa kuningattaren puolelle niin tällöin sotilaan nostaminen ei oikein kannata. Yleensä kuningas tornitetaan/linnoitetaan kuningasta lähemmän olevan tornin kanssa, varmaan siksi koska se on nopeampaa. Oma kuningatar on tiellä jos tornitusta lähtee suorittamaan kuningattaren puolelle. -👽-.
- Anonyymi00049
Yrität screenaa? Kuulin vedit liikkuvat taakse... 9mm? Babylon Zoo täällä älä ammu!
Hjälp! Poliisi! - Anonyymi00050
Nyt tuli pelattua oikea superpeli :). Valkoisella Clairea vastaan - https://lichess.org/7Op1gIz5 . Botti yllätti kun se onnistui syömään kuningattarellaan b2-sotilaani. En ole perehtynyt riittävästi poisoned pawneihin jotta olisin osannut sanoa oliko kyseessä poisoned pawn-tilanne vai ei. Yritin saada vastustajan kuningattaren mottiin. Ensin en onnistunut mutta lopulta onnistuin ja enemmänkin.
Sain vahvan keskushyökkäyksen ja sain syötyä botin sotilaan nopeasti lähetilläni, jolloin nappulat olivat tasan. Pelistä muuttui yhtäkkiä superavoin josta mä hyödyin. Lähetilläni ruutuun f4 oli suht lähellä että olisin tähdännyt sillä botin kuningattareen ja kuninkaaseen. Botti joutui antamaan materiaaliaan eli nappulansa selviytyäkseen. Ratsuni ruutuun e5 oli samalla sekä puolustava että hyökkäävä siirto.
Vuorolla 21 tapahtui ratkaisevat siirrot. Tein tilaa lähetilläni ratsulleni, jolloin ratsuni ruutuun f7 olisi ollut royal fork ja lisäksi hyökkäys tornia kohti. Botti huomasi tämän muttei voinut säästyä torniltani. Söin tornillani botin kuningattaren ja samalla tornini syötiin. Ratsuni pystyi edelleen etenemään f7 jolloin sain syötyä shakkitilanteen avulla botin tornin. Loppu oli kosmetiikkaa. Shakkimattisiirtoni tornillani näytti taiteelliselta asetelmalta 😊.
Pelasin lisäksi mustalla - https://lichess.org/KshTLmIH . Tää oli paljon normaalimpi peli. Tein epähuomiossa vuorolla 23. siirtoni ratsullani ruutuun b6. Botti ei silti syönyt omalla ratsullaan sotilastani ruudusta b5, sillä olisin siirtänyt ratsuni jolloin tornini olisi uhannut botin ratsua. Olisin syönyt botin sotilaan ruudusta b2 jolloin b-linja olisi ollut tyhjä sotilaista. A-linjani sotilas olisi ollut yksinään laudan reunalla jota botin olisi täytynyt keskittyä puolustamaan. En tiedä miten peli olisi tällöin päättynyt. -👽-.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201071- 134959
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten302772Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514