Ystävyyden filosinfonia

Parasta antiikkia on vanha ystävä!

Vaimitä oot mieltä?

Ystävä saattaa pitää läheisemmät välit kuin sukulaiset tai perheenjäsenet, ystävyys saattaa kestää läpi elämän.

17

<50

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Näin on!

Harmi , että vanhemmiten on vaikeampi löytää uusia ystäviä.

• Anonyymi00002
      UUSI

Itseensä joskus suhtautuu aika ankarasti.

Kannattaisi itseensäkin suhtautua niin kuin hyvään ystävään.

• UUSI

Mulle Poikani sanoi, että "Äiti, sä et pysty päättää toisten puolesta" - niin totta kuin tuo onkin, usein en pysty ees päättää itseni puolesta, vaikka tiedän mitä mieltä olisinkin. ystävyydestä ja itsestäni, itserakkaudesta ja itsetunnostani.
        Ystävyys on jotenkin niin jaloa. että esim 40. ja 50. vuoden ystävyydet on jo melkoista - "antiikkia,antiikkia" - mutt toisaalta jo menneiden tai olevien ystävien kanssa vietetyt pienetkin hetket ovat hyvin merkityksellisiä, vaikka en itseäni osaisikaan rakastaa.

• Anonyymi00003
        UUSI
        Mummunen kirjoitti:

Mulle Poikani sanoi, että "Äiti, sä et pysty päättää toisten puolesta" - niin totta kuin tuo onkin, usein en pysty ees päättää itseni puolesta, vaikka tiedän mitä mieltä olisinkin. ystävyydestä ja itsestäni, itserakkaudesta ja itsetunnostani.
        Ystävyys on jotenkin niin jaloa. että esim 40. ja 50. vuoden ystävyydet on jo melkoista - "antiikkia,antiikkia" - mutt toisaalta jo menneiden tai olevien ystävien kanssa vietetyt pienetkin hetket ovat hyvin merkityksellisiä, vaikka en itseäni osaisikaan rakastaa.

Joillakin kaikki suhteet katkeavat esimerkiksi pitkien välimatkojen vuoksi, maanvaihdon yhteydessä - varsinkin silloin, kun ainoa viestintäkeino oli vain kirje.

• Anonyymi00004
        UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Joillakin kaikki suhteet katkeavat esimerkiksi pitkien välimatkojen vuoksi, maanvaihdon yhteydessä - varsinkin silloin, kun ainoa viestintäkeino oli vain kirje.

Netti on loppujen lopuksi aika uusi keksintö, puhumattakaan whatsappista valokuvineen yhteydenpitokeinona.

• Anonyymi00005
      UUSI

Mun kokemus on että jokainen ystävyyssuhde kylmenee ja katkeaa 20-25 vuotta kestettyään. Esim. Vanhempien ja lasten välinen. Siinä ajassa on jo imetty kuiviin toisen talous ja henki sekä sielu. Tuossa ajassa jokainen ihminen muuttuu aivan toiseksi persoonaksi mutta se ei auta. Muistelen vain millainen henkilö oli tavatessa ensi kertaa. Se muutos nimittäin mikä tapahtuu on muuttumista minun kaltaiseksi eikä siinä ole mitään uutta tutustumisen arvoista. Itsensä jo tuntee vuosien takaa. Kun kaveri alkaa muistuttaa personaltaan sua niin tilanne vain pahenee. Et nimittäin ole koskaan ollut tyytyväinen omaan persoonaasi ja tunnet sen heikkoudet.

Parasta on muistot ystävyyden alkuajoilta. Kun kumpikin yhä oli oma persoona omaperäinen ja raikas. Eikä mitään sekoittumista ollut tapahtunut.

• Anonyymi00006
        UUSI

Tunnistan tunteen mistä puhut, mutta olen myös huomannut, että miten käsittämättömiä ovat ikäkymmenet!

Oma ajattelukin muuttuu ilman mitään logiikkaa - ei voi kuin hämmästellä!

Olisi kiva, jos olisi mahdollista avata enemmän omia kokemuksia aiheisiin - esimerkiksi, että miten tärkeä nuorena olisi ymmärtää, ettei edessä ole parisuhteessakaan vain mukavaa ja kivaa, vaan lopulta jompi kumpi hoitaa sen toisen hautaan, ja toivottavasti lämmöllä ja rakkaudella, vaikka muutuuttu onkin.

Ja kun mennään vakavasti yhteen, myös tähän tulevaisuuteen pitäisi varautua.

• Anonyymi00007
        UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Tunnistan tunteen mistä puhut, mutta olen myös huomannut, että miten käsittämättömiä ovat ikäkymmenet!

Oma ajattelukin muuttuu ilman mitään logiikkaa - ei voi kuin hämmästellä!

Olisi kiva, jos olisi mahdollista avata enemmän omia kokemuksia aiheisiin - esimerkiksi, että miten tärkeä nuorena olisi ymmärtää, ettei edessä ole parisuhteessakaan vain mukavaa ja kivaa, vaan lopulta jompi kumpi hoitaa sen toisen hautaan, ja toivottavasti lämmöllä ja rakkaudella, vaikka muutuuttu onkin.

Ja kun mennään vakavasti yhteen, myös tähän tulevaisuuteen pitäisi varautua.

Se paras ystävä ja ainoa tuki ja turva siellä loppumetreillä on kuitenkin se oma kaikista läheisin henkilö - useimiten puoliso.

• Anonyymi00008
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Se paras ystävä ja ainoa tuki ja turva siellä loppumetreillä on kuitenkin se oma kaikista läheisin henkilö - useimiten puoliso.

Vanhemmat ovat jo kuolleet, ja lapsetkin menneet menojaan jo ajat sitten omaan elämäänsä.

• Anonyymi00009
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Vanhemmat ovat jo kuolleet, ja lapsetkin menneet menojaan jo ajat sitten omaan elämäänsä.

Olen jäävi sanomaan ystävyyssuhteista mitään, mutta kovin vaikeaan elämään ne eivät mahdu, olen sellaisen seurustelun kokenut enemmän ajanvietteenä - ehkä muilla on muita kokemuksia, esimerkiksi avusta, tuesta ja auttamisesta.

• Anonyymi00010
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Olen jäävi sanomaan ystävyyssuhteista mitään, mutta kovin vaikeaan elämään ne eivät mahdu, olen sellaisen seurustelun kokenut enemmän ajanvietteenä - ehkä muilla on muita kokemuksia, esimerkiksi avusta, tuesta ja auttamisesta.

Eikä tämä tarkoita, ettei sellaisia ystäviä olisi, vaan itselle avun vastaanottaminen on ääretttömän vaikeaa.

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Eikä tämä tarkoita, ettei sellaisia ystäviä olisi, vaan itselle avun vastaanottaminen on ääretttömän vaikeaa.

Yksi outo ikään liittyvä ongelma on vanhetessa, sentimentalisuus, en tiedä tapahtuukohan kaikille, mutta tulee aina vain herkemmäksi - ei kestä yhtään väkivaltauutisia, ei onnettomuuksia, ei pahuutta. Ja jos kuulee kadulla lapsenkin itkevän, oma sydänkin murtuu itkuun. Ja käsite 2-vuotiaan uhmaiästä on kuin pois pyyhitty.

Minut voisi oikein hyvin tilata ihan kenen tahansa - suomalaisten muinaisen tavanmukaisesti - hautajaisiin itkijänaiseksi.

Oletteko kuulleet tällaisesta perinteestä?

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Yksi outo ikään liittyvä ongelma on vanhetessa, sentimentalisuus, en tiedä tapahtuukohan kaikille, mutta tulee aina vain herkemmäksi - ei kestä yhtään väkivaltauutisia, ei onnettomuuksia, ei pahuutta. Ja jos kuulee kadulla lapsenkin itkevän, oma sydänkin murtuu itkuun. Ja käsite 2-vuotiaan uhmaiästä on kuin pois pyyhitty.

Minut voisi oikein hyvin tilata ihan kenen tahansa - suomalaisten muinaisen tavanmukaisesti - hautajaisiin itkijänaiseksi.

Tarkistin tekoälyltä arvioita sanalle 'sentamentaalisuus' - se on kuulemma tunteen turmelemista, oli eräs arvio. Hilpeää. Kyllä se tulee, kuulkaa, ihan sydämen pohjasta, vaikka onkin täysin järjetöntä, heh.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Tarkistin tekoälyltä arvioita sanalle 'sentamentaalisuus' - se on kuulemma tunteen turmelemista, oli eräs arvio. Hilpeää. Kyllä se tulee, kuulkaa, ihan sydämen pohjasta, vaikka onkin täysin järjetöntä, heh.

Ihan pakko kertoa tarina - hän on tämä 'kummitteleva dementikko', josta kerroin.

En ollut edes kovin vanha itsekään silloin, kun löysin hänet sydäntä särkevästi itkemässä keittiön pöydän ääressä, nojaten päätä käsien varassa lähellä pöydän pintaa.

Itku oli niin raastavaa, hillitöntä, että olin välittömästi varma, että jotakin peruuttamattoman karmeaa on täytynyt tapahtua!

Kun sain hänet rauhoittumaan sen verran, että hän pystyi edes jotenkin puhumaan - hän vielä nyyhkyttäen kertoi, mutta kun Afrikassa ei ole tarpeeksi kaivoja!

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Ihan pakko kertoa tarina - hän on tämä 'kummitteleva dementikko', josta kerroin.

En ollut edes kovin vanha itsekään silloin, kun löysin hänet sydäntä särkevästi itkemässä keittiön pöydän ääressä, nojaten päätä käsien varassa lähellä pöydän pintaa.

Itku oli niin raastavaa, hillitöntä, että olin välittömästi varma, että jotakin peruuttamattoman karmeaa on täytynyt tapahtua!

Kun sain hänet rauhoittumaan sen verran, että hän pystyi edes jotenkin puhumaan - hän vielä nyyhkyttäen kertoi, mutta kun Afrikassa ei ole tarpeeksi kaivoja!

No, mitä tekee nuorempi minä silloin?! Toteaa: "Ei omat murheet enää riitä?" Ja näinhän se on.

• UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Tää on parasta kun puoliso on paras ystävä! 💗

• UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Kyllä itkijänaiset on tuttu käsite :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      373
      856
    2. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      842
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      630
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      625
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      615
    6. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    7. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      149
      591
    8. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      576
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      557
    10. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      57
      556
    Aihe