Onko palstalaisilla jäätelökoneta ja jos on, niin millanen?
Jäätelökone olis mukava, vois tehdä kotitekoistaa jäätelö ilman lisäaineita.
Maitoa, kermaa, sokeria, vaniljasokeria/uuteta, niin syntys vanilajäätelöä ja
jos lisäis kahvia, niin tulis kahvijäätelöä ja kaakaota, niin tulis suklaajäätelöä.
Proteiinijuomastakin saa tehtyä jäätelöä ja tulee aika hyvänmakuista.
Vois koekilla tehdä italialaista Gelato jäätelöä ja jogurtti jäätelöä.
Saa aikas monenlaisia jäätelöitä, kun lisää vaan seokseen makuja ja hilloja.
Ei tarvi ostaa 6€ Aino jäätelöä, kun tekee itse.
Jäätelökoneita on kolmenlaisia.
-Kone, jossa ainekset pakastetaan ja jäätelökone sitten höylää jäisen massan hileekis ja tekee jäätelöä, se pitää kovaa ääntä.
-Kone, jossa on oma kompressori, joka jäähdyttää aineksia, kun valmsitaa jäätelöä, ei tarvi pakastaa aineksia ja on hiljaisempi.
-Kone, jossa lämpösähköinen jäähdytys, ei tarvi pakastaa aineksia, eikä ole kompressoria.
Ei kuluta sähköäkään hirveästi, kun käyttää 100W jääätelön tekemiseen eli alle 5 senttiä menee sähköä.
Kompressorilla toimivaa jäätelökonetta on pidetty kalliina, mutta ei se ihan mahdottoman kallis ole, vähän yli satasella saa ja jossakin oli vajaa 70€ sellanen.
Jäätelökone
31
87
Vastaukset 31
- Anonyymi00001UUSI
Laske kaikki aineet mitä tarvitset jäätelöön, sekä sähkö, ja koneen hinta lisäksi, ja mieti paljonko jäätelöä täytyy tehdä että pääset omillesi. Lisäksi jäätelön tekeminen on työtä, laske myös sille joku hinta.
- Anonyymi00003UUSI
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/mustikkapiirakkajaatelo
Mustikkapiirakkajäätelön ainekset 9,97 eli 10€.
Jos jäätelökone maksaa 70€, niin voi laskea, että jos 70 kertaa tekee jäätelöä, niin maksaa 1€/kerta eli 11€
Jossakin vaiheessa jäätelökonekin menee rikki, niin joutuu ostaan uuden.
Hepskukkuu, Aino jäätelöitä 0,8l on ollut välillä tarjouksessa 3kpl/10€.
Ingmannin vaniljajäätelöä oli vähän aikaa sitten tarjouksessa 1,99€/2 litraa.
Sia jäätelöä on syksyisin tarjouksessa 5 litran suurpakkauksia 26€.
Erikseen on tietenkin nämä tuutit ja puikkojäätelöt 3€ 90mk/70g jäätelöä.
Samoin suurin osa tuuteista, jotka maksaa 2-3,50€/kpl - Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/mustikkapiirakkajaatelo
Mustikkapiirakkajäätelön ainekset 9,97 eli 10€.
Jos jäätelökone maksaa 70€, niin voi laskea, että jos 70 kertaa tekee jäätelöä, niin maksaa 1€/kerta eli 11€
Jossakin vaiheessa jäätelökonekin menee rikki, niin joutuu ostaan uuden.
Hepskukkuu, Aino jäätelöitä 0,8l on ollut välillä tarjouksessa 3kpl/10€.
Ingmannin vaniljajäätelöä oli vähän aikaa sitten tarjouksessa 1,99€/2 litraa.
Sia jäätelöä on syksyisin tarjouksessa 5 litran suurpakkauksia 26€.
Erikseen on tietenkin nämä tuutit ja puikkojäätelöt 3€ 90mk/70g jäätelöä.
Samoin suurin osa tuuteista, jotka maksaa 2-3,50€/kplTietysti ostaisit parasta maitoa ja parasta kermaa mistä teet jäätelöä, mitään halpaa moskaa ei varmaan ole järkeä alkaa tekemään. Olettaisin että kulut ovat lähes samat kuin valmiin jäätelön ostaminen, siis puhutaan laadukkaista jäätelöistä eikä mistään coop vaniljajäätelöstä. Jäätelön hinnat kannattaa aina laskea grammoina koska litra ei ole yhtä kiloa, vaan puoli kiloa.
Jos lasket ja saat noin puolet eroa ainesosien ja valmiiksi tehdyn jäätelön välillä, niin koneen hankkiminen kannattaa pidemmän päälle varmasti.
- Anonyymi00002UUSI
Ajallekin pitää laskea hinta, aika on rahaa, pankkilainoissakin on...
Tuntipalkka ja aika laskutetaan erillisinä, aina. - Anonyymi00004UUSI
No joo tavallaan on. Kyllähän tuo Ninja kai jotenkin jäätelökoneeksi laskettavissa on, vaikka voi sillä muutakin tehdä kuin pelkkää jäätelöä. Se on muksun synttärilahja joidenkin vuosien takaa ja kyllä se melko ahkerassa käytössä on. Eniten sitä käytetään siihen, että jillä tehdään jäädytetyistä hedelmistä ja marjoista "sorbettia". Mikä taas sinällään on minuta ihan hyvä keino vältää ihan turhia sokeriherkutteluja.
- Anonyymi00005UUSI
Ja siis en minä ainakaan jäätelössä säästäkseni mitään konetta hankkisi. Sen sijaan tuollainen, että saa itse päättää mitä siinä "jäätelössä" on, on minulle paljon peruste hankkia kone.
- Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ja siis en minä ainakaan jäätelössä säästäkseni mitään konetta hankkisi. Sen sijaan tuollainen, että saa itse päättää mitä siinä "jäätelössä" on, on minulle paljon peruste hankkia kone.
Joku Fryair ilmakypsennys uuni olisi varmaan parempi valinta.
Siinä voi tehdä monenlaista ruokaa ja leipoa.
Ei tarvitse lämmittää koko uunia, jos tekee pari lämmintä leipää.
Jäätelökoneella ei oikein muuta voi tehdä, kuin jäätelöä.
Jäätelöiden laadussa on kyllä eroa. Maksaahan se laatu jäätelössä, kun raaka-aineina käytetään laadukaita aineksia.
Sian maitosuklaa jäätelöä ostin ja olihan se vaan hyvänmakuista.
Kuohkean kermaista ja paljon paremman makuista, kuin Pingviini suklaajäätelö.
Jäädytetyistä marjoista ja hedelmistä tehty sorbetti on kyllä terveellisempi vaihtoehto kermasta tehdylle jäätelölle.
Kesällä varsikin sorbetti on virkistävä valinta.
Vitamiinitkin säilyy, kun sorbetissa marjat ja hedelmät ovat kypsentämättömiä. - Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Joku Fryair ilmakypsennys uuni olisi varmaan parempi valinta.
Siinä voi tehdä monenlaista ruokaa ja leipoa.
Ei tarvitse lämmittää koko uunia, jos tekee pari lämmintä leipää.
Jäätelökoneella ei oikein muuta voi tehdä, kuin jäätelöä.
Jäätelöiden laadussa on kyllä eroa. Maksaahan se laatu jäätelössä, kun raaka-aineina käytetään laadukaita aineksia.
Sian maitosuklaa jäätelöä ostin ja olihan se vaan hyvänmakuista.
Kuohkean kermaista ja paljon paremman makuista, kuin Pingviini suklaajäätelö.
Jäädytetyistä marjoista ja hedelmistä tehty sorbetti on kyllä terveellisempi vaihtoehto kermasta tehdylle jäätelölle.
Kesällä varsikin sorbetti on virkistävä valinta.
Vitamiinitkin säilyy, kun sorbetissa marjat ja hedelmät ovat kypsentämättömiä.On tässä talossa sellainenkin, siis airfryer.
Kyllä tuolla ninjalla voi tehdä muutakin, mutta eipä siitä sen enempää. Jollei sille ole taloudessa käyttöä, niin turhahan sellaista on ostaa. - Anonyymi00013UUSI
"tehdään jäädytetyistä hedelmistä ja marjoista "sorbettia". Mikä taas sinällään on minuta ihan hyvä keino vältää ihan turhia sokeriherkutteluja"
Ööö, mitä sitten teet sille mössölle mitä saat aikaan, jos et sitä syö? Samaa sokeria niissä on kun missa tahansa muussa sokerimössössä. - Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
"tehdään jäädytetyistä hedelmistä ja marjoista "sorbettia". Mikä taas sinällään on minuta ihan hyvä keino vältää ihan turhia sokeriherkutteluja"
Ööö, mitä sitten teet sille mössölle mitä saat aikaan, jos et sitä syö? Samaa sokeria niissä on kun missa tahansa muussa sokerimössössä.Jos sinusta marjat ovat "samaa sokerimössöä" kuin teollinen jäätelö, niin enpä voi sinua auttaa.
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Jos sinusta marjat ovat "samaa sokerimössöä" kuin teollinen jäätelö, niin enpä voi sinua auttaa.
Itse asiassa taloussokeri on terveellisempää kuin marjojen sisältämä fruktoosi, vaikka sitä toki melko vähän niissä onkin.
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Itse asiassa taloussokeri on terveellisempää kuin marjojen sisältämä fruktoosi, vaikka sitä toki melko vähän niissä onkin.
Marjossa ei ole vain fruktoosia, van yleensä fruktoosi ja glukoosia 1:1 ja tosiaan lisäksi se määrä on vähäinen. Jäätejö ei taatusti ole marjoja terveellisempää, vaikka kuinka vänkäisit. Marjojen sokeria ei voi rinnastaa lisättyyn sokeriin, eikä muutoinkaan jalostettuun ja puhdistettuun sokeriin, sillä marjoissa sokerit tulevat yhdessä kuitujen, polyfenolien ja vitamiinien kanssa, jotka kaikki vaikuttavat myös sokerien imeytymiseen. Eli edellen, jos sinusta marjat ovat samaa "sokerimössöä" kuin teollinen jäätelö, niin enpä voi auttaa.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Tekoäly tiivisti väitteesi näin:
"onko marjojen sokeri terveellisempää kuin pöytäsokeri, vaikka marjoissa onkin fruktoosia?"
"Moni pohtii juuri fruktoosia, sillä puhtaana ja teollisesti lisättynä (kuten runsasfruktoosisessa maissisiirapissa) fruktoosi kuormittaa maksan aineenvaihduntaa ja on terveydelle haitallista.
Marjojen sokeri on kuitenkin terveellisempää kuin pöytäsokeri, vaikka osa siitä on fruktoosia. Ero ei johdu itse sokerimolekyyleistä, vaan siitä, miten ja missä paketissa sokeri elimistöön saapuu."
"• Pöytäsokeri on puhdasta, tiivistettyä energiaa ilman ravintoaineita. Se sulaa nopeasti, imeytyy salamannopeasti verenkiertoon ja aiheuttaa äkillisen verensokeripiikin sekä suuren fruktoosikuorman maksalle.
• Marjoissa sokeri on lukittuna kasvisolujen sisään. Marjojen sisältämä kuitu muodostaa suolistossa geelimäisen verkon, joka hidastaa sokerin ja fruktoosin imeytymistä merkittävästi. Maksa ehtii käsitellä fruktoosin rauhassa, eikä se pääse rasvoittamaan maksaa samalla tavalla kuin sokerilimsat tai makeiset."
"Marjat sisältävät valtavia määriä antocyaaneja ja muita polyfenoleita (kasvien puolustusaineita) sekä C-vitamiinia. Tutkimuksissa on havaittu, että marjojen omat yhdisteet voivat itse asiassa jarruttaa hiilihydraatteja pilkkovien entsyymien toimintaa suolistossa. Tämä tarkoittaa, että marjojen syöminen hillitsee verensokerin nousua jopa paremmin kuin pelkkä kuitu selittäisi."
"Vaikka marjojen fruktoosi- ja glukoosimolekyylit ovat kemiallisesti samoja kuin pöytäsokerissa, marjoja syömällä on käytännössä mahdotonta saada terveydelle haitallista fruktoosiyliannostusta. Marjojen kuitu, vesi ja antioksidantit muuttavat sokerin käyttäytymistä elimistössä niin täysin, että marjat suojaavat aineenvaihduntasairauksilta (kuten kakkostyypin diabetekselta), kun taas pöytäsokeri altistaa niille."
- Anonyymi00007UUSI
Mun mielestä nimitys on harhaanjohtava. Oikeestihan ne on jäätelömassan sekotus/jäädytys koneita, ja ne esityöt pitää tehä ennen ku massan laittaa vehkeeseen.
- Anonyymi00014UUSI
Saa niitä kompressorillakin, sama kuin pakastimessa, mutta hintaa on jotain 200e - 300e. Siinä vaiheessa voi alkaa miettimään harrastuksen järkevyyttä... Kerma ja maito ei myöskään ole ilmaista, ja ne mausteet siihen, vanilja on tosi kallis mauste, kaakaot myös.
Teen tunnustuksen, en ole koskaan käyttänyt jäätelökonetta. Olen kokonaan unohtanut sellaisen vekottimen olemassaolon. Tuo on varmasti kätevä suurperheissä, mutta sellaisen hankita ei ole edes käynyt mielessä.
- Anonyymi00010UUSI
Jäätelökone on samaa sarjaa pizzauunin kanssa. Kumpaakaan ei kukaan osta säästääkseen rahaa, vaan ihan muista syistä.
- Anonyymi00011UUSI
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/helppo-oreo-jaatelo
Joskus ollut parikin eri jäätelökonetta, mutta heitin ne roskiin turhakkeina.
Tossa on oreo-jädeen ohje, mutta meillä on tehty vaikka minkä makuisia jätskejä samoin, ja kertaakaan ei ole jäänyt syömättä. Glukoosisiirappia lisäämällä saa pehmeämmän jätskin. - Anonyymi00012UUSI
Ei ole jäätelökonetta, pidän sitä turhakkeena. Sen lisäksi jäätelöä ei pidä syödä kuin maksimissaan 1-2 annosta viikosta (1 annos on noin 100 ml mikä on perskatun vähän).
- Sheena- Anonyymi00015UUSI
On sulla kurja elämä. Toivottavasti ei ole miehiä tai lapsia jotka joutuu kärsimään.
- Anonyymi00017UUSI
Eivätkö sen jäätelön ravintoarvot ole oleellisempi tekojä siinä kuinka usein sitä voi syödä kuin se, että se on jäätelöä? Itse tehtynähän siitä ei ole mikään pakko thdä mitään sokeri ja rasvapommia.
- Anonyymi00018UUSI
Juu, eihän mitään nautintoja saa elämässä olla.
Suomessakin ihmisen tarkoitus on vaan mennä töihin pimeässä räntäsateessa, saapua työpaikalle märkänä ja raataa verorahaa valtiolle.
Ei missään nimessä saa nauttia mitään hyvää.
Ravintosuosittelutkin on tehty, että saadaan syyllistää ihmistä, jos tämä
ajattelee, että syödäänpä jotain hyvää, että saisi elämässä vähän nautintoja.
100 ml jäätelöä tulee vaan vihaiseksi, kyllä jäätelöä puoli litraa menee helposti.
- Anonyymi00019UUSI
Minulla on Wilfa Vanilla ICMS-C15. Pidän siitä tosi paljon ja on käytössäkin enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Ei tule enää jäätelöä ostettua.
- Anonyymi00023UUSI
Ninjan jäätelökoneissa täytyy jäätelömassa jäädyttää ja yksi huono puoli niissä on kova hetkellinen meteli, kun laitteen terä jyrsii jäistä jäätelömassaa.
Toinen huono puoli on ninja jäätelökoneen hinta
Jos on erillinen varastohuone, niin äänekkään osuuden voi tehdä vaikka siellä, niin ei häiritse muita asukkaita.
Ainakin viime talvena jäätelömassan jäädyttäminen olisi onnistunut ulkopakastimessa, kun ulkona oli kylmä, kuin pakastimessa.
Tuohon jäisen jäätelömassa jyrsimiseen sopisi hyvin pylväporakone, joka ei pidä yhtä kovaa ääntä ja sama toimintaperiaate on jäätelökoneella ja pylväsporakoneella ja pylväsporakone on paljon halvempi 80€ ja sillä voi porata reikiä puuhun ja metalliin.
https://www.puuilo.fi/tamforce-pylvasporakone-350w-poytamalli
Pitäskö tehdä youtube videolla joku video: tee jäätelöä pylväsporakoneella vois tulla muuten miljoonia katselukertoja, jos videolla olis hyvä otsikko ja näyttökuva.- Anonyymi00025UUSI
Ei tuo niin hirveän äänekas ole, etteikö sitä sen pienen hetken kestä. Eikä se hintakaan kova ollut, kun osti tarjouksesta. Ei maksanut satastakaan.
- Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
Ei tuo niin hirveän äänekas ole, etteikö sitä sen pienen hetken kestä. Eikä se hintakaan kova ollut, kun osti tarjouksesta. Ei maksanut satastakaan.
Mutta siis toki, jos koneelle ei ole käyttöä, niin ei siitä kannata maksaa senttiäkään.
- Anonyymi00027UUSI
Aika jatkuvasti saat kyllä jäätelöä tehdä, jos onnistut tuolla naapureita häiritsemään.
- Anonyymi00024UUSI
Jäätelökone on erittäin epäkäytännöllinen kotimasiina. Taisi olla jopa kahdesti käytössä, jonka jälkeen kyllästyin pakastimessa tilaa vievään jäädytyskulhoon.
Ninja creami saattaisi tulla kyseeseen, jos kotona tekisi protskujäätelöitä tms. kevytjätskejä. Perus kermajäätelöiden takia en hankkisi masiinaa sillä niitä saa niin laajalla valikoimalla kaupastakin, ettei olisi vaivan väärtiä tehdä jäätelöä kotona.- Anonyymi00029UUSI
Sen jäätelökulho jäähdytteisen jäätelökoneen kulho on isokokoinen.
Ninja jäätelökoneissa se kulho on kapeampi ja pienempi.
Proteiinijäätelöille suosittelevat tuota Ninja jäätelökonetta.
https://www.prisma.fi/tuotteet/111377261/tomi-bjorck-12-in-1-jaatelokone-111377261
Tuossa jäätelökoneessa on samanlainen toimintaperiaate, kuin Ninjassa eli jäätelömassa pakastetaan ja erilaisia ohjelmia on monta, mutta hintaa puolet vähemmän.
- Anonyymi00028UUSI
Ei ole, enkä aio koskaan hankkiakaan!
- Anonyymi00030UUSI
Paremmalta proteiinijuoma maistuu jäätelön muodossa, kuin sheikkeristä juotuna.
Sheikkerissä se on jotenkin äklömakeaa varsikin ne proteiinijauheet, jotka on keinomakeutus aineilla makeutettuja, mielummin stevialla makeutettuja tai sokerilla, eivät ole keinomakeutusaineet terveellisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.135755Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti48632- 70619
- 81561
- 39529
- 46500
Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks64489Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä36465- 21458
Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa
Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja261449- 92424
Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös
Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko36401Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.25397Sofia ja Jeffrey yhdessä
Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty80385Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.85381Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?
En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U32376- 13375
- 29374
- 20367
Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain63362