Kaksi miestä kävelevät

Blööki

Pari otetta torstain Ilta-Sanomien otsikoista.

"Kaksi iskua tapahtuivat samana yönä."
(alaotsikko jutussa, jossa kerrotaan taiteilijan vaimon ja taulujen katoamisesta)

"Kaksi kultturia törmäävät"
(elokuva-arvion otsikko tv-sivulla)

Itse opin pienenä, ehkä väärinkin, että kirjoitan aina: "Kaksi miestä kävelee kadulla" (ei kävelevät). Jossakin vaiheessa aloin hivenen tajuta, että kävelevät-muoto on joskus paikallaan, mutten sisäistänyt sen käyttöä.

Yleistyykö tämä silmään ja korvaan särähtävä tapahtuivat/törmäävät-muoto koko ajan vai olenko vain lopullisesti menettänyt tatsini suomeen?

8

940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppoa....

Mielestäni kuulostaa paremmalta -

Kaksi iskua tapahtui samana yönä.
      Kaksi kultturia törmää.
      Kaksi miestä kävelee kadulla.

Mutta -

Iskut tapahtuivat...
      Kulttuurit törmäävät...
      Miehet kävelevät...

Olisikohan niin että 'kaksi miestä' ym. käsitetään yksikkönä?

Toisaalta -

Kaikki iskut tapahtuivat... ???

• Tietävinäni

Kyseessä on numeraalisubjektin ja predikaatin kongruenssi. Subjektina on 'kaksi', ei 'miestä'.

"Kaksi miestä kävelee" on oikein.

Poikkeus: kun kysymyksessä ovat tietyn määrän kaikki yksilöt, on predikaatti kongruenssisäännön vastaisesti monikossa.

"Kolme kissaani kuolivat tulipalossa." = kaikki kissani kärähtivät.

"Kolme kissaani kuoli tulipalossa." = vain kolmesta mirristä tuli vainaa (vrt. Мир и война), mutta vielähän noita otukkeita jäi jäljellekin.

• SiiliII

..mutta enkö piruparka sortunut ala-asteen aineessa virheeseen: "Kaksi autoa ajoivat pihaan". Kamalalta on täytynyt punakynämerkinnän näyttää, kun vieläkin muistan. =)

• SiiliII
        SiiliII kirjoitti:

..mutta enkö piruparka sortunut ala-asteen aineessa virheeseen: "Kaksi autoa ajoivat pihaan". Kamalalta on täytynyt punakynämerkinnän näyttää, kun vieläkin muistan. =)

"Poikkeus: kun kysymyksessä ovat tietyn määrän kaikki yksilöt, on predikaatti kongruenssisäännön vastaisesti monikossa.

"Kolme kissaani kuolivat tulipalossa." = kaikki kissani kärähtivät.

"Kolme kissaani kuoli tulipalossa." = vain kolmesta mirristä tuli vainaa (vrt. Мир и война), mutta vielähän noita otukkeita jäi jäljellekin."

Jos lukusanan eteen laitetaan "ne", joukosta tulee samalla tavalla määräinen kuin kissa-tapauksessa:
        "Ne kaksi iskua tapahtuivat saman yönä". Tämän vuoksi toimittaja on varmaankin langennut ansaan - iskut kun ovat toisiinsa liittyviä. Kirjoittaja on ehkä halunnut välttää "Samana yönä tapahtui kaksi iskua" -vaikutelman, josta lukija saa sen käsityksen, etteivät iskut välttämättä lainkaan liity toisiinsa. Kunhan ovat molemmat iskuja.

• Saiskos kieliä?
        SiiliII kirjoitti:

>Kamalalta on täytynyt punakynämerkinnän
        >näyttää, kun vieläkin muistan.

Eräs perheystävä (nyt jo vainaa) kävi koulunsa viime sotiemme aikaisessa Kajaanissa. Vieraiden kielten kanssa hän pärjäsi elämässään hyvinkin, mutta kouluajoiltaan hän muisti saksanopettajan nostaneen hänen koepaperinsa luokan edessä kaikkien nähtäväksi: "Ja entäs Seppo! Punakynämerkintöjä tuli niin paljon, että jos tätä paperia tuolla ylikulkusillalla heiluttaisi, niin junat pysähtyisivät!"

• Topias

Kyllä se näin on. Suomesta kun puuttuu määräinen ja epämääräinen artikkeli, niin tämä on [yksi] tapa ilmaista spesiestä.

• Kuten muissa vastauksissa on jo sanottu, ovat ilmaisut "kaksi miestä kävelevät" ja "kaksi miestä kävelee" molemmat periaatteessa mahdollisia, mutta ne tarkoittavat eri asioita. Käytännössä "kaksi miestä kävelevät" ei ole fiksu tapa kirjoittaa - ihan siitäkään syystä, että se saa lukijan turhaan ihmettelemään, kuten tämä keskustelukin osoittaa.

Jos tarkoitetaan kahta miestä, jotka on aiemmin mainittu tai jotka muuten edellytetään lukijan tuntemiksi, on parempi kirjoittaa esimerkiksi "nämä kaksi miestä kävelevät". Vastaavasti esimerkiksi "molemmat iskut tapahtuivat samana yönä". "Kaksi kulttuuria törmäävät" on hämärä, ja yleensä tällaiset asiat ilmaistaan tyylikkäämmin esimerkiksi otsikolla "Kulttuurit törmäävät toisiinsa" ja kertomalla sisällössä, mitä kummaa tarkoitetaan.

Ks. myös predikaatin monikollisuudesta eri tapauksissa:
      http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.2.html#mon-pred

• B. Hillitön (in the mood ag...

"Tillin vartta vaapperaa
      ylös kapuavat
      kaksi etanaa..."

Muuten olen (olematta goottihenkinen) sitä mieltä, että eskargootit ovat makoisaa evästä!

Tilli taas sopii paremmin rapuloille, loheksille, siiakkeille ja sen simmoisille.

Kenpä se saisi oivan muhkean Lohtanderin ja sorean sarian Siikanderin näyttelehtimään samassa sopassa?

"Herr pastor, jag låtit kalla er hit. -
      Var god, foreller en bit!"

"Men om man är oviss
      om sillen är anjovis
      så tager man några supar
      till, till, till!"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      85
      3557
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      80
      3236
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3062
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2720
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2222
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      65
      1802
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      26
      1761
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1735
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1699
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1658
    Aihe