Lukio käyty -> ammattikouluun ammattia???

Tiedoton...

Eli tilanne on se että tuli käytyä tuo lukio tuossa. Valmistuin ylioppilaaksi vuonna -03. Nyt on sen jälkeen tullut käytyä intti pois ja haettua ammattikorkeakouluihin, mutta huonolla tuloksella. Eli pääsykokeissa olen käynyt mutta ei tunnu oma järki riittävän! Eli ei ole ollut edes mitään tasokkaita amk:ita, vaan peruskouluja, mutta ei tunnu pääsevän millään sisään.

Olen ollut jatkuvasti töissä eräässä vartiointifirmassa vartijana, mutta pitempään on tehnyt jo mieli aloittaa opiskelu!

Mietiskelin tuossa jos kävisi ammattikoulun?? Onko mitään järkeä? Saako lukion käynnistä jotain hyvitystä kun aloittaa opiskelut ammattikoulussa. Tarkoituksena olisi vetää hyvät arvosanat ja aloittaa työ sitten ammattikoulun jälkeen jossain paikassa missä saa järkevämpää palkkaa kuin tämä vartijan homma.

Mielessä olisi tuo tietokone/sähköpuoli ammattikoulussa.

Ehdotuksia saa esittää mitä tässä kannattaisi elämällään tehdä (huom järkeviä ehdotuksia). Opiskella jotain kuitenkin tekisi mieli, kun ei tämä nykyinen homma nyt ihan sitä ihaninta ole!

Lähetin entisen lukioni OPOlle sähköpostia ja kyselin vaihtoehdoista, mutta sain vastaukseksi ns. "haistapaska" viestin eli ei mitään järkevää vastausta. Toivoisin että täällä olis jotain nerokkaita ihmisiä ketkä osais neuvoa kun on tässä pitempään jo ollut tälläinen olo ja nyt tekisi mieli ottaa joku _kiintopiste_ mihin alkaisi tähdätä.

ISO kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!

38

20454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija_

Kun menet jollekkin linjalle, niin sinun pitää lukea vain ammattiaineet, eli ei matikoita,äidinkieliä,liikuntaa,englantia eikä ruotsia. Anoat ne todistuksellasi hyväksiluetuiksi. Joten voit näin myös perehtyä kunnolla ammattiin, ja suoriutua niistä hyvin arvosanoin. Marras-joulukuussa taitaakin olla toinen yhteishaku ammattikouluihin?

Paperit vetämään vaan ja lukemaan ammattiin.
      Tsemppiä sulle. :)

• Tiedoton...

Muitakin vastauksia kaivataan!!

Noniin.. Ensimmäinen ja aika tyhjentävä vastaus tuli, mikäli vaan pitää paikkaansa! Tuo olisi erinomainen ajatus että saisi nuo perusaineet pois ja voisi keskittyä ainoastaan ammattianeisiin. Tällä tavalla koulupäivät olisi myös mahdollisesti lyhyempiä EHKÄ? Jolloin pystyisi tekemään töitä opiskelun ohella enemmän kuin vain vkloppuisin.

Yritin tuossa lähestyä erään paikallisen ammattikoulun OPOa asiasta, mutta eipä vastanneet puhelimeen viime perjantaina, tais olla kaikilla kova kiire syyslomalle.

Tarkoitushan nimenomaan ammattikoulussa/ammattikorkeassa olisi antaa 100% panos opiskeluun, jotta saisi mahdollisimman hyvät arvosanat. Luulisi sen olevan helppoa kun nyt on panostus hieman eri luokkaa kuin nuorempana lukiossa. Nyt sitä intoakin tuntuu olevan paljon enemmän ja kiinnostusta kehittää itseään. Ennen ajatteli vain että PAKKO lukea ja jos pääsis nyt ees kurssin läpi jne jne. Mikä näkyy suoraan lukion todistuksessa! :/

• mä suosittelen
        Tiedoton... kirjoitti:

Muitakin vastauksia kaivataan!!

Noniin.. Ensimmäinen ja aika tyhjentävä vastaus tuli, mikäli vaan pitää paikkaansa! Tuo olisi erinomainen ajatus että saisi nuo perusaineet pois ja voisi keskittyä ainoastaan ammattianeisiin. Tällä tavalla koulupäivät olisi myös mahdollisesti lyhyempiä EHKÄ? Jolloin pystyisi tekemään töitä opiskelun ohella enemmän kuin vain vkloppuisin.

Yritin tuossa lähestyä erään paikallisen ammattikoulun OPOa asiasta, mutta eipä vastanneet puhelimeen viime perjantaina, tais olla kaikilla kova kiire syyslomalle.

Tarkoitushan nimenomaan ammattikoulussa/ammattikorkeassa olisi antaa 100% panos opiskeluun, jotta saisi mahdollisimman hyvät arvosanat. Luulisi sen olevan helppoa kun nyt on panostus hieman eri luokkaa kuin nuorempana lukiossa. Nyt sitä intoakin tuntuu olevan paljon enemmän ja kiinnostusta kehittää itseään. Ennen ajatteli vain että PAKKO lukea ja jos pääsis nyt ees kurssin läpi jne jne. Mikä näkyy suoraan lukion todistuksessa! :/

Peruskoulupohjaisella linjalla et paljoa saa päiviä lyhemmäksi YO todistuksella, koska peruskoulupohjaisella linjalla ne yleissivistävät aineet on yhdessä jaksossa.

Mä suosittelen, että sä haet suoraan johonkin sua kiinnostavaan YO pohjaiseen linjaan. Jos et vielä tiedä mikä sua kiinnostaa tai ole ihan varma, niin toki voit jutella ja kysellä lisää OPOlta, joissakin oppilaitoksissa niillä voi oikeasti olla kovakin kiire.

• Tiedoton...

Yksi vaihtoehtohan oli mitä entisen koulun opokin ehdotti että menisin iltalukioon parantamaan arvosanoja. Eli kävisin kursseja osaksi itsenäisesti ja osaksi tunneilla, ja parantelisin aineiden numeroita ja samalla kehittäisin itseäni ammattikorkeakoulun pääsykokeita varten, koska itselläni on TODELLA huono matikkapää ollut aina ja se näkyy suoraan kemia-fysiikka-lyhyt matikka akselilla.

Olen tällä hetkelle 22vuotias ja jos lasketaan hieman opintoaikoja:

Ammattikorkeakoulu = n. 4vuotta. (paras vaihtoehto)

Iltalukio = 1-2vuotta numeroiden parantelua sekä itsensä ja muistin kehittämistä.

Ammattikoulu = 3 vuotta ?

-------------------------------------------

Mikäli pääsisin suoraan ammattikorkeaan esim ensi keväällä niin valmistuisin ammattiin sieltä n. 4 vuodessa.

Mikäli kävisin iltalukiota vaikka 1,5v ja sitten pääsisin ammattikorkeaan suoraan niin se 1,5 4=5,5vuotta

Mikäli käyn ammattikoulun 3vuotta ja ehkä mahdollisesti jatkan ammattikorkeaan 4 vuotta siihen menisi 7vuotta.

Kaikki tuohan on teoriaa ja kunhan hieman kirjoittelen ajatuksiani tänne.

Pahimmassa tapauksessa olisin n. 30 vuotias jos haluaisin ammattikorkean päästä, kuulostaa todella vakavalta!?

Kommentoikaa ja ehdotelkaa ihmiset mitä itse ajattelette asiasta. Olen aika turhaantunut kun kukaan ei osaa neuvoa ja itse en osaa päättää asioita!

• tietoa sulle

Jos haet YO linjalle, niin se ammattikoulu kestää siinä tapauksessa 2vuotta.

• amis
        tietoa sulle kirjoitti:

Jos haet YO linjalle, niin se ammattikoulu kestää siinä tapauksessa 2vuotta.

Itse olen ammattikoulussa yo-linjalla ja opiskelu kestää 2,5-3 vuotta, kahdessa vuodessa ei kuulemma ole mitään mahdollisuuksia suorittaa opintoja vaikka kuinka olisi ylioppilas. Käsittääkseni tämä koko homma on erittäin alakohtaista, esimerkiksi omassa ryhmässäni ovat sekaisin sekä peruskoulusta tulleet että yo-pohjaiset, koska meitä on yhteensäkin tosi vähän. Jollain toisella alalla taas kummatkin ryhmät ovat erikseen. Päivien pituudesta sen verran, että esim. viime (eli ensimmäisessä) jaksossa yo-linjalaiset pääsivät tiettyinä päivinä aikaisemmin kuin pk:t, mutta sitten taas tässä toisessa jaksossa me kaikki paahdetaan koulussa kahdeksasta neljään lähes joka päivä. Sitten taas ensi jakso on täynnä pelkkiä yhteisiä opintoja, joihin yo:n ei tarvitse osallistua, joten teoriassa meillä ei ole tunteja lainkaan. Niin ei kuitenkaan "saa" olla (jo pelkästään opintotuen saamisen vuoksi meille on pakko järjestää opetusta), joten meille opetetaan joitakin ylempien vuosiluokkien kursseja. Eli opinnot tavallaan tällä tavoin lyhenevät yo-pohjaisilla, kun opintojen loppupäästä otetaan kursseja.
        Mutta kuten aiemmin sanoin ja kuten tästä keskutelusta on käynyt ilmi, käytäntöjä on monia ja tuntuu että jokaisella oppilaitoksella on oma systeeminsä.

• Kröhöm...

...ammattikorkeaan ei ole menemistä ennen kuin amis on suoritettu!! Ei auta kauheesti ne viis ällää, jos et tiedä mitään esim. tekniikasta... Käy vaikka amis ja iltalukio. Tsemppiä!

• Pahahaha
        Kröhöm... kirjoitti:

...ammattikorkeaan ei ole menemistä ennen kuin amis on suoritettu!! Ei auta kauheesti ne viis ällää, jos et tiedä mitään esim. tekniikasta... Käy vaikka amis ja iltalukio. Tsemppiä!

Mistä olet tuon kuullut? Kuhan nyt ensin sieltä ammattikoulustas edes pääsisit ammattikorkeakouluun. Esim. amiksen leikki matikalla ei ole mitään jakoja lukion pitkään matikkaan verrattuna. Ja suurin osa menee todellakin suoraan lukiosta ammattikorkeakouluun, jos et sitä tiennyt.

• Tiedoton...
        amis kirjoitti:

Itse olen ammattikoulussa yo-linjalla ja opiskelu kestää 2,5-3 vuotta, kahdessa vuodessa ei kuulemma ole mitään mahdollisuuksia suorittaa opintoja vaikka kuinka olisi ylioppilas. Käsittääkseni tämä koko homma on erittäin alakohtaista, esimerkiksi omassa ryhmässäni ovat sekaisin sekä peruskoulusta tulleet että yo-pohjaiset, koska meitä on yhteensäkin tosi vähän. Jollain toisella alalla taas kummatkin ryhmät ovat erikseen. Päivien pituudesta sen verran, että esim. viime (eli ensimmäisessä) jaksossa yo-linjalaiset pääsivät tiettyinä päivinä aikaisemmin kuin pk:t, mutta sitten taas tässä toisessa jaksossa me kaikki paahdetaan koulussa kahdeksasta neljään lähes joka päivä. Sitten taas ensi jakso on täynnä pelkkiä yhteisiä opintoja, joihin yo:n ei tarvitse osallistua, joten teoriassa meillä ei ole tunteja lainkaan. Niin ei kuitenkaan "saa" olla (jo pelkästään opintotuen saamisen vuoksi meille on pakko järjestää opetusta), joten meille opetetaan joitakin ylempien vuosiluokkien kursseja. Eli opinnot tavallaan tällä tavoin lyhenevät yo-pohjaisilla, kun opintojen loppupäästä otetaan kursseja.
        Mutta kuten aiemmin sanoin ja kuten tästä keskutelusta on käynyt ilmi, käytäntöjä on monia ja tuntuu että jokaisella oppilaitoksella on oma systeeminsä.

Paljon hyviä ehdotuksia tullut ja positiivisia sellasta, kiitos kannustuksesta!

Ajattelin soitella nyt ensi viikolla ammattikouluun jos viitsivät vastata syysloman aikana, tai jos ei niin sitten syysloman jälkeen ja kysellä hieman.

Itselläni on tässä yhdet pääsykokeet vajaan parin viikon päästä mihin aion panostaa täysillä eli on nyt tullut hieman kertailtua matikkaa / fysikkaa / kemiaa ja käytyä vanhoja pääsykokeita läpi. Tuntuu vaan niin vaikeilta nuo laskut että oksat pois..

Jos ei paikkaa heru nyt niin sitten näillä näkymin astun ensi sijassa johonkin ammattikouluun opiskelemaan seuraavaan maholliseen alkavaan jaksoon. Parempi mielestäni opiskella nyt nuorena vielä kun pystyy..? Tuntuu vaan hieman vaikealta kun on nyt tässä n. 2v aikana totutellut käymään töissä täyspäiväsesti ja saamaan palkkaa 2vk välein jolla on sitten elänyt, ostellut autoa ja tollasta. On myös hieman outoa astua 22vuotiaana 16-17vuotiaiden teinien sekaan opiskelemaan, joita suurinta osaa tuskin ei kiinnosta opiskelu ja hyvät arvosanat yhtään. Homman pointti on kuitenkin juuri siinä. Eli kun erotun joukosta niin mitä luultavemmin joudun opetttajan silmätikuksi "hyvällä" tavalla pakostikkin koska panostan koulunkäyntiin ja olen vanhempi opiskelija kuin muut. Tällä tavoin saatan saada aktiivisuudellani hyviä numeroita paremmin.

• amis
        Tiedoton... kirjoitti:

Paljon hyviä ehdotuksia tullut ja positiivisia sellasta, kiitos kannustuksesta!

Ajattelin soitella nyt ensi viikolla ammattikouluun jos viitsivät vastata syysloman aikana, tai jos ei niin sitten syysloman jälkeen ja kysellä hieman.

Itselläni on tässä yhdet pääsykokeet vajaan parin viikon päästä mihin aion panostaa täysillä eli on nyt tullut hieman kertailtua matikkaa / fysikkaa / kemiaa ja käytyä vanhoja pääsykokeita läpi. Tuntuu vaan niin vaikeilta nuo laskut että oksat pois..

Jos ei paikkaa heru nyt niin sitten näillä näkymin astun ensi sijassa johonkin ammattikouluun opiskelemaan seuraavaan maholliseen alkavaan jaksoon. Parempi mielestäni opiskella nyt nuorena vielä kun pystyy..? Tuntuu vaan hieman vaikealta kun on nyt tässä n. 2v aikana totutellut käymään töissä täyspäiväsesti ja saamaan palkkaa 2vk välein jolla on sitten elänyt, ostellut autoa ja tollasta. On myös hieman outoa astua 22vuotiaana 16-17vuotiaiden teinien sekaan opiskelemaan, joita suurinta osaa tuskin ei kiinnosta opiskelu ja hyvät arvosanat yhtään. Homman pointti on kuitenkin juuri siinä. Eli kun erotun joukosta niin mitä luultavemmin joudun opetttajan silmätikuksi "hyvällä" tavalla pakostikkin koska panostan koulunkäyntiin ja olen vanhempi opiskelija kuin muut. Tällä tavoin saatan saada aktiivisuudellani hyviä numeroita paremmin.

Itsekin ajattelin, että tulen olemaan huippuoppilas teinien keskellä, mutta niin ei sitten ihan ollutkaan. Olen kyllä ryhmän "parhaita", mutta niin ovat monet muutkin. Meidän ryhmä kun on tosi pieni ja suurin osa yo-pohjaisia (=motivaatio korkeammalla, rutinoituneet opiskelutottumukset), ryhmässämme on tosi kova paine opiskella koko ajan ja pysyä hommassa mukana. Kokeissa taso on ollut tosi tasaista. Ja mitä nyt olen muitakin opetusaloja tarkkaillut, niin onhan niitä teinejä siellä, mutta on siellä vanhempiakin. Meidän ryhmän ikähaitari on 16-40, samanlainen ikäjakauma tuntuu löytyvän vähän joka ryhmästä.

• ihan mahdollista
        Pahahaha kirjoitti:

Mistä olet tuon kuullut? Kuhan nyt ensin sieltä ammattikoulustas edes pääsisit ammattikorkeakouluun. Esim. amiksen leikki matikalla ei ole mitään jakoja lukion pitkään matikkaan verrattuna. Ja suurin osa menee todellakin suoraan lukiosta ammattikorkeakouluun, jos et sitä tiennyt.

Kyllä on ihan tosi, että lukiosta voi ihan hyvin päästä opiskelemaan ammattikorkeaan, ihan samalla tavalla kuin yliopistoonkin. Amiksestakin voi päästä opiskeleen ammattikorkeaan. Erona on se, että amiksen käynyt tietää ehkä enemmän tekniikasta kuin Lukion käynyt.

• Tiedoton...
        amis kirjoitti:

Itsekin ajattelin, että tulen olemaan huippuoppilas teinien keskellä, mutta niin ei sitten ihan ollutkaan. Olen kyllä ryhmän "parhaita", mutta niin ovat monet muutkin. Meidän ryhmä kun on tosi pieni ja suurin osa yo-pohjaisia (=motivaatio korkeammalla, rutinoituneet opiskelutottumukset), ryhmässämme on tosi kova paine opiskella koko ajan ja pysyä hommassa mukana. Kokeissa taso on ollut tosi tasaista. Ja mitä nyt olen muitakin opetusaloja tarkkaillut, niin onhan niitä teinejä siellä, mutta on siellä vanhempiakin. Meidän ryhmän ikähaitari on 16-40, samanlainen ikäjakauma tuntuu löytyvän vähän joka ryhmästä.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta! Olet siis käynyt myös lukion ja tämän jälkeen aloitit ammattikoulun vai?

Ehkä hehkutin hieman liikaa tuota luokan "priimus" näkökulmaa, mutta se tuo kyllä mielestäni oman lisänsä tuohon kun antaumus opiskeluun olisi 110% ja olisi kuitenkin vanhempi kuin suurin osa muista opiskelijoista.

Eihän tässä itselläni enään mikään siis ole esteenä miken voisi aloittaa opiskelua nyt ammattikoulussa, ongelmana on vaan se että se on niin suuri askel omalla kohdallani. Suuri askel siirtyä takaisin sinne ruohonjuuritasolle josta aloitti kun pääsi peruskoulusta. Tietysti nyt lähtötaso on tottakai kovempi kun on lukio jo takana, mutta ei tuo ole ihan helppo juttu päätettäväksi!

• amis
        Tiedoton... kirjoitti:

Vaikuttaa mielenkiintoiselta! Olet siis käynyt myös lukion ja tämän jälkeen aloitit ammattikoulun vai?

Ehkä hehkutin hieman liikaa tuota luokan "priimus" näkökulmaa, mutta se tuo kyllä mielestäni oman lisänsä tuohon kun antaumus opiskeluun olisi 110% ja olisi kuitenkin vanhempi kuin suurin osa muista opiskelijoista.

Eihän tässä itselläni enään mikään siis ole esteenä miken voisi aloittaa opiskelua nyt ammattikoulussa, ongelmana on vaan se että se on niin suuri askel omalla kohdallani. Suuri askel siirtyä takaisin sinne ruohonjuuritasolle josta aloitti kun pääsi peruskoulusta. Tietysti nyt lähtötaso on tottakai kovempi kun on lukio jo takana, mutta ei tuo ole ihan helppo juttu päätettäväksi!

Valmistuin ylioppilaaksi 2004, sitten vuoden ajan hommailin kaikkea muuta ja nyt syksyllä aloitin ammattikoulussa. Olen kyllä ollut tosi tyytyväinen ja olen innoissani opiskelusta. Yo-pohjaisilla on "tiettyjä" vapauksia ja opettajat ovat sanoneetkin että eivät he hirveästi voi aikuisten ihmisten tekemisiä ohjailla. Monilla ryhmässämme on lapsia ja totta kai esim. perheellisten poissaoloja katsotaan vähän läpi sormien. Kuitenkin tiedän sen, että jos itse olisin vaikka viikonkin pois koulusta, olisin auttamattomasti jäljessä muita. Tahti on kova ja joka päivä opitaan miljoona uutta asiaa, varsinkin nyt kun opinnot ovat alussa.
        Ja jälleen kerran korostan sitä, että tämäkin on niin alakohtaista. Voin puhua vain omasta puolestani.

• Tiedoton...
        amis kirjoitti:

Valmistuin ylioppilaaksi 2004, sitten vuoden ajan hommailin kaikkea muuta ja nyt syksyllä aloitin ammattikoulussa. Olen kyllä ollut tosi tyytyväinen ja olen innoissani opiskelusta. Yo-pohjaisilla on "tiettyjä" vapauksia ja opettajat ovat sanoneetkin että eivät he hirveästi voi aikuisten ihmisten tekemisiä ohjailla. Monilla ryhmässämme on lapsia ja totta kai esim. perheellisten poissaoloja katsotaan vähän läpi sormien. Kuitenkin tiedän sen, että jos itse olisin vaikka viikonkin pois koulusta, olisin auttamattomasti jäljessä muita. Tahti on kova ja joka päivä opitaan miljoona uutta asiaa, varsinkin nyt kun opinnot ovat alussa.
        Ja jälleen kerran korostan sitä, että tämäkin on niin alakohtaista. Voin puhua vain omasta puolestani.

Millähän alalla opiskelet ja missä päin Suomea jos saa kysyä?

• amis
        Tiedoton... kirjoitti:

Millähän alalla opiskelet ja missä päin Suomea jos saa kysyä?

Opiskelen Jämsän seudun koulutuskeskuksessa laborantiksi.

• Jepsulleen
        Kröhöm... kirjoitti:

ammattikorkea on paikka jossa on sekä ent. amiksia että lukiolaisia erona yleensä se että amikset pärjää käytännössä paremmin ja lukiolaiset teoriassa... tämä siis räikeä jako joka ei aina ole tietenkään laki... Asiasta toiseen eli tiedottomalle....

No minä käyn tässä samaan aikaan sekä lukiota että ammattikoulua sähköpuolella. mielen kiintoinen yhdistelmä tytölle.. :) Tällä hetkellä olen vuotta nuorempien joukossa ja tunnen itseni paljon järkevämmäksi yleisellä tasolla, mutta ammattitaitoon ei alapään vitsit paljon kuitenkaan vaikuta.

Ammatti koulussa pärjää vallan mainiosti kun tietää mitä lukio on sillä ainakin ryhmässä jossa itse olen ei ole yhtä tiukka tahti kuin lukio jaksoilla ja nämä harvat jaksot joita olen amiskalla käynyt ovat lomaa aamujen aikaisia herätyksiä lukuunottamatta..

Suosittelen lämpimästi ammattikoulua jos jokin ala kiinnostaa. Ja onhan olemassa oppisopimuskoulutus jos vaikka saisit työpaikan haluamaltasi alalta niin aika kuluisi töisä eikä aikaa tarvitsisi kuluttaa koulun penkillä niin paljon... :)

Ja niille yleisten aineiden jaksoille, mikäli kokopäivä kouluun lähdet, uskon että saat alasta riipuen jotain tekemistä juuri kursseja tai kenties töitä (sähköalalla ainakin.. luulen).
        Onnea matkaan!!

• Oma ehdotukseni

Itse olen kans soutanut ja huovannut noiden opiskelujen suhteen. Nyt kuitenkin neljäs vuosi menossa AMK:ssa, erinäisten vuosien jälkeen ammattikoulusta.

Voisin todellakin kehottaa sinua vakavasti meneen sinne ammattikoulun sähköpuolelle, koska olet sinne halukas menemään.

TÄRKEÄÄ TIETOA!
        Nimittäin sen kahden vuoden jälkeen sinulla olisi ammatti, ja mitä todennäköisimmin heti opiskelujen jälkeen mahdollisuus päästä hyväpalkkaiseen työhön. Nimittäin sähkömiehillä ihan hyvät palkat.

Omasta mielestäni olet nimittäin varmaan jo tehnyt parhaasi lukio-opintojen suhteen, joten ei ole mitään mieltä lähteä sinne 1,5 vuodeksi takaisin. Koska se ei kehitä sinun ammatillisia valmiuksia mihinkään suuntaan. Tuhlaisit vain aikaasi, sillä pikkaisilla numeron parannuksilla ei ole mitään merkitystä.

Paljon paremmat eväät mahdollisia AMK opintojasi varten saat sieltä ammattikoulun sähköpuolelta. Ja jos ei sinne muuten ovet aukene, niin ainakin vuoden parin työvuoden aikana saavuttamiesi työkokemuspisteiden myötä.

Eli tässä tie, jota pitkin AMK:n ovet aukenee. Kaksi vuotta ammattikoulussa ja mahdollisesti heti sen jälkeen. Tai kaksi vuotta ammattikoulussa ja sen jälkeen vuosi pari töitä ja sen jälkeen taas hakupaperit vetämään, jonka jälkeen opiskelupaikkasi AMK:ssa pitäisi jo olla ihan selvä juttu.

Jotenka tsemppiä vaan!

• Tiedoton...
        Oma ehdotukseni kirjoitti:

Itse olen kans soutanut ja huovannut noiden opiskelujen suhteen. Nyt kuitenkin neljäs vuosi menossa AMK:ssa, erinäisten vuosien jälkeen ammattikoulusta.

Voisin todellakin kehottaa sinua vakavasti meneen sinne ammattikoulun sähköpuolelle, koska olet sinne halukas menemään.

TÄRKEÄÄ TIETOA!
        Nimittäin sen kahden vuoden jälkeen sinulla olisi ammatti, ja mitä todennäköisimmin heti opiskelujen jälkeen mahdollisuus päästä hyväpalkkaiseen työhön. Nimittäin sähkömiehillä ihan hyvät palkat.

Omasta mielestäni olet nimittäin varmaan jo tehnyt parhaasi lukio-opintojen suhteen, joten ei ole mitään mieltä lähteä sinne 1,5 vuodeksi takaisin. Koska se ei kehitä sinun ammatillisia valmiuksia mihinkään suuntaan. Tuhlaisit vain aikaasi, sillä pikkaisilla numeron parannuksilla ei ole mitään merkitystä.

Paljon paremmat eväät mahdollisia AMK opintojasi varten saat sieltä ammattikoulun sähköpuolelta. Ja jos ei sinne muuten ovet aukene, niin ainakin vuoden parin työvuoden aikana saavuttamiesi työkokemuspisteiden myötä.

Eli tässä tie, jota pitkin AMK:n ovet aukenee. Kaksi vuotta ammattikoulussa ja mahdollisesti heti sen jälkeen. Tai kaksi vuotta ammattikoulussa ja sen jälkeen vuosi pari töitä ja sen jälkeen taas hakupaperit vetämään, jonka jälkeen opiskelupaikkasi AMK:ssa pitäisi jo olla ihan selvä juttu.

Jotenka tsemppiä vaan!

Paljon kannustavia kommentteja. Siis sehän tässä on aivan päivän selvää, että koulu on valittu on tuossa lähellä ja ala kiinnostaa = selvä homma eli sen osalta ei ole ongelmia. Ongelmana ja pelkona on vaan se että miten pärjää sitten muuten, kun pitäisi vuokraa maksella ja muutenkin elää, kotona en siis pysty enää asumaan tuossa vaiheessa. Autokin on itselleni aika välttämätön varuste, ilman sitä en pysty elämään..

Opintolainaa en kyllä ala ottamaan se on selvä.

Tietenkin kaikista asioita pystyy järjestelemään ja miettimään tarkemmin ja pienentämään kuluja, mutta enää juuri mieltä painaa raha-asiat! Nämä asiat nyt eivät tänne opiskelu-aiheeseen kuulu, mutta jos joku haluaa kokemuksia kertoa tai valaista miten asiat menee käytännössä, niin olen pelkkänä korvana!

• Tiedoton...

Eli tuli mieleeni eräs sukulainen joka aikoinaan kävi myös lukion samalla menestyksellä kuin itse kävin eli kolme x L. Lukio Lukematta Läpi = paskat paperit.

Hän siis kävi oliko 3 vai 4 vuotta lukiota sillon joskus nuorempana. Nykyään hänellä ikää siis n. 50v. Tämän jälkeen hän ei myöskään päässyt ammattikorkeaan mihin halusi. Noh hän kävi lukion uudestaan 3vuotta! Uskomatonta, mutta niin kävi ja sai nyt riittävät eli aika hyvät paperit yllättäen kun toista kertaa samoja asioita.

Itselläni kävi sama mielessä osittain. Jos sittenkin vain opiskelisi lukiossa ja parantaisi numeroita ja samalla viisastuttaisi itseä. Itsellä on noissa pääsykokeissa aina tökännyt siihen että en ole vaan ollut tarpeeksi fiksu, vaikka on kyseessä ollut ihan perus matikka/fysiikka/kemia juttuja. Samalla siis kun numeroita parantaisi, niin tulisi asiat taas mieleen ja ehkä kun toista kertaa 110% antaumuksella lähtisi vetämään, niin saattaisi tulla hieman erillaisia tuloksia kuin ekalla kerralla lukiossa!

Tämän jälkeen voisi koittaa ja ihan varmasti pääsis ammattikorkeeseen, niihin mihin olen yrittänyt päästä.

Toinen vaihtoehto on nyt ammattikoulu, kummatkin amis ja lukio ovat samalla linjalla. Päätöksen teen tässä lähiaikoina ja opiskelut aloitan vielä tämän vuoden puolella, jommassa kummassa koulukunnassa.

• amis
        Tiedoton... kirjoitti:

Eli tuli mieleeni eräs sukulainen joka aikoinaan kävi myös lukion samalla menestyksellä kuin itse kävin eli kolme x L. Lukio Lukematta Läpi = paskat paperit.

Hän siis kävi oliko 3 vai 4 vuotta lukiota sillon joskus nuorempana. Nykyään hänellä ikää siis n. 50v. Tämän jälkeen hän ei myöskään päässyt ammattikorkeaan mihin halusi. Noh hän kävi lukion uudestaan 3vuotta! Uskomatonta, mutta niin kävi ja sai nyt riittävät eli aika hyvät paperit yllättäen kun toista kertaa samoja asioita.

Itselläni kävi sama mielessä osittain. Jos sittenkin vain opiskelisi lukiossa ja parantaisi numeroita ja samalla viisastuttaisi itseä. Itsellä on noissa pääsykokeissa aina tökännyt siihen että en ole vaan ollut tarpeeksi fiksu, vaikka on kyseessä ollut ihan perus matikka/fysiikka/kemia juttuja. Samalla siis kun numeroita parantaisi, niin tulisi asiat taas mieleen ja ehkä kun toista kertaa 110% antaumuksella lähtisi vetämään, niin saattaisi tulla hieman erillaisia tuloksia kuin ekalla kerralla lukiossa!

Tämän jälkeen voisi koittaa ja ihan varmasti pääsis ammattikorkeeseen, niihin mihin olen yrittänyt päästä.

Toinen vaihtoehto on nyt ammattikoulu, kummatkin amis ja lukio ovat samalla linjalla. Päätöksen teen tässä lähiaikoina ja opiskelut aloitan vielä tämän vuoden puolella, jommassa kummassa koulukunnassa.

Ota huomioon, että voit korottaa niitä lukiosta saatuja numeroita myös ammattikoulun puolella. Ammattikoulussa juuri ne yhteiset aineet ovat niitä, joihin sinun ei tarvitse osallistua, mutta saat osallistua. Itse käyn vapaaehtoisesti matikan ja fysiikan kursseja, koska haluan korottaa numeroitani. Kaikki lukiotodistuksen kiitettävät (eli ysit ja kympit) muuttuivat ammattikoulun todistuksessa viitosiksi (ja se on siis se paras jos joku ei vielä tiennyt...) ja kasit nelosiksi. Itse parantelen matikkaa ja fysiikkaa (joista sain lukiossa kuutosta ja seiskaa eli amiksen todistuksessa kakkosta ja kolmosta) käymällä yhteisten aineiden tunnilla.
        Ja siis, en tarkoita että voit korottaa lukion numeroita (lukion todistukseen siis, sen pystyt tekemään vain lukiossa), mutta voit korottaa lukiosta saatuja numeroita ammattikoulun todistukseen. Ne lukiosta saadut numerot näkyvät sulla joka tapauksessa sitten siinä todistuksessa, jonka saat kun valmistut ammattikoulusta. Hyvin pienellä vaivalla on mahdollista saada koko todistus täyteen pelkkiä nelosia ja vitosia.

• Pahahhha
        ihan mahdollista kirjoitti:

Kyllä on ihan tosi, että lukiosta voi ihan hyvin päästä opiskelemaan ammattikorkeaan, ihan samalla tavalla kuin yliopistoonkin. Amiksestakin voi päästä opiskeleen ammattikorkeaan. Erona on se, että amiksen käynyt tietää ehkä enemmän tekniikasta kuin Lukion käynyt.

Varmaan suurin osa ammattikorkeakouluun menevitä on käynyt lukion ja monet ammattikoulun käyneet tyytyvät siihen opiskekammoissaan? Erona, on myös se, että lukion käynyt tietää ehkä enemmän kielistä, äidinkielestä, matematiikasta!, historiasta jne... Ja missä sitä tekniikkaa nyt niin kauheasti siellä ammattikorkeakoulussa tarvitaan?

• Pahahahaha
        Jepsulleen kirjoitti:

ammattikorkea on paikka jossa on sekä ent. amiksia että lukiolaisia erona yleensä se että amikset pärjää käytännössä paremmin ja lukiolaiset teoriassa... tämä siis räikeä jako joka ei aina ole tietenkään laki... Asiasta toiseen eli tiedottomalle....

No minä käyn tässä samaan aikaan sekä lukiota että ammattikoulua sähköpuolella. mielen kiintoinen yhdistelmä tytölle.. :) Tällä hetkellä olen vuotta nuorempien joukossa ja tunnen itseni paljon järkevämmäksi yleisellä tasolla, mutta ammattitaitoon ei alapään vitsit paljon kuitenkaan vaikuta.

Ammatti koulussa pärjää vallan mainiosti kun tietää mitä lukio on sillä ainakin ryhmässä jossa itse olen ei ole yhtä tiukka tahti kuin lukio jaksoilla ja nämä harvat jaksot joita olen amiskalla käynyt ovat lomaa aamujen aikaisia herätyksiä lukuunottamatta..

Suosittelen lämpimästi ammattikoulua jos jokin ala kiinnostaa. Ja onhan olemassa oppisopimuskoulutus jos vaikka saisit työpaikan haluamaltasi alalta niin aika kuluisi töisä eikä aikaa tarvitsisi kuluttaa koulun penkillä niin paljon... :)

Ja niille yleisten aineiden jaksoille, mikäli kokopäivä kouluun lähdet, uskon että saat alasta riipuen jotain tekemistä juuri kursseja tai kenties töitä (sähköalalla ainakin.. luulen).
        Onnea matkaan!!

Mutta, kaikki eivät kammoksu ja naureskele opiskelulle yhtä paljon. Vieläkin kuulee jotain naurettavia kommentteja "lukiolaisrunkkari". Onhan ammattikoulu myös hyvä, mutta jotkut haluavat tulevaisuudessa enemmän palkkaa ja käyvät enemmän kouluja.

• Vilmasofia
        amis kirjoitti:

Ota huomioon, että voit korottaa niitä lukiosta saatuja numeroita myös ammattikoulun puolella. Ammattikoulussa juuri ne yhteiset aineet ovat niitä, joihin sinun ei tarvitse osallistua, mutta saat osallistua. Itse käyn vapaaehtoisesti matikan ja fysiikan kursseja, koska haluan korottaa numeroitani. Kaikki lukiotodistuksen kiitettävät (eli ysit ja kympit) muuttuivat ammattikoulun todistuksessa viitosiksi (ja se on siis se paras jos joku ei vielä tiennyt...) ja kasit nelosiksi. Itse parantelen matikkaa ja fysiikkaa (joista sain lukiossa kuutosta ja seiskaa eli amiksen todistuksessa kakkosta ja kolmosta) käymällä yhteisten aineiden tunnilla.
        Ja siis, en tarkoita että voit korottaa lukion numeroita (lukion todistukseen siis, sen pystyt tekemään vain lukiossa), mutta voit korottaa lukiosta saatuja numeroita ammattikoulun todistukseen. Ne lukiosta saadut numerot näkyvät sulla joka tapauksessa sitten siinä todistuksessa, jonka saat kun valmistut ammattikoulusta. Hyvin pienellä vaivalla on mahdollista saada koko todistus täyteen pelkkiä nelosia ja vitosia.

Mikäli on lukiotodistuksessa ysejä ja kymppejä niin tuskin sellainen menee amikseen.

• .................

Olen sitä mieltä, että lukioon uudelleen meneminen olisi todellista ajan tuhlausta. Saman ajan voi käyttää paljon hyödyllisemmin ammattikoulussa tai vaikkapa lukemalla pääsykokeisiin entistä paremmin (voi tietysti olla, että ennestäänkin on jo lukenut riittävästi).

Jos et pääse vielä tälläkään kerralla ammattikorkeakouluun mihin olet nyt hakenut, niin suosittelisin tosiaan ammattikoulua vaikka heti tammikuusta alkaen. En tiedä onko syksyn yhteishaku jo mennyt, mutta jos on niin silti on mahdollista päästä tammikuussa alkavaan koulutukseen soittamalla suoraan kouluun ja kysymällä vapaita tai peruutuspaikkoja. Useimmissa ammattikouluissa on kuitenkin pulaa opiskelijoista eli opiskelupaikan saaminen on erittäin helppoa.

En tiedä missä päin Suomea asut ja kuinka paljon valinnanvaraa kouluissa on, mutta jos se on mahdollista, niin kannattaisi valita yo-pohjainen linja, jolloin olisit samalla viivalla muiden opiskelijoiden kanssa.

On myös mahdollista opiskella iltaopiskelijana ammattitutkinto. Silloin ei tietenkään saa opintotukea, mutta kokopäiväinenkin töissä käynti onnistuisi.

Päiväopiskelijan ammattitutkinnon opiskelu kestää yo-pohjasella linjalla vain kaksi vuotta ja iltaopiskelijalla yleensä kolme vuotta, jolloin opiskelun tahti ei ole niin kova. Lisäksi kannattaa huomioida se, että noihin opiskeluaikoihin sisältyy työharjoittelua n. puolen vuoden verran ja työharjoitteluajaltakin on jo mahdollista saada palkkaa.

Lisäksi ammattitutkinnosta yleensä hyvitetään alasta riippuen vähintään 20 ov, jos pääsee ammattikorkeaan. 20 ov on jo puolen vuoden opinnot.

Jos haluat vielä ammatti-ihmisen neuvoa, niin kannattaisi varmaankin käydä työvoimatoimistossa kysymässä eri koulutusvaihdotehdoista sekä kouluihin hakeutumisesta. Tosin eri työvoimatoimistoissa palvelun laatu vaihtelee paljon riippuen täysin millainen virkailija omalle kohdalle sattuu, mutta niiden ihmisten pitäisi kuitenkin osata neuvoa asiassa.

• Tiedoton...

Näinhän se saattaa olla kun fiksummin asiaa ajattelee.

Tosiaan itselläni ei todistuksessa yhtään numero7 paremaa arvosanaa ole. Tosiaan ongelmana ei ole sinänsä nuo numerot. Vaan pitäisi päästä parantelemaan hieman omia taitoja toden teolla, jotta sitten pääsykokeissa pärjäisi.

Tuossa yhden kaverin kanssa juttelin ja hänellä jäi aikoinaan lukio kokonaan kesken, kävi muistaakseni samalla "luokalla" mun kanssa 1,5v ja sitten lopetti. Hän ilmoitteli että on miettinyt samaa hommaa että aloittaisi ammattikoulun, joten saatais kyyditkin jaettua puoliksi tuossa.

Soitin paikalliseen ammattikouluun ja siellä olisi paikkoja vapaana valitsemallani alalla eli sähkö/tietotekniikka. OPOn mukaan mulla menisi 1,5-2v amiksen suorittamiseen, koska olen ylioppilas.

• Onnea pääsykokeisiin!

Tavallisesti ammattikoulussa yo-pohjasella opiskelu kestää 2 vuotta. Ja päivät eivät ole lyhyempiä kuin peruskoulupohjasella vaan päinvastoin, koska opiskelu aika on lyhyempi myös tahti on kova, mutta ammattikoulu on todellisuudessa helppo koulu, lukemista ei kauheasti ole. Kyllä sulla varmasti järki riittää ammattikorkeeseen jos oot jo lukiosta suoriutunu. Ei ammattikorkeaan tarvii olla mikään huippuälykäs päästäkseen. Kannattaa vaan sitkeesti yrittää päästä ammattikorkeeseen, jos kerran olet lukion käynyt. Ammattikorkeeseen on vaikea päästä koska sinne on paljon hakijoita. Esim. Yliopistoon on helpompi päästä kuin ammattikorkeeseen. Oletko miettinyt yliopisto-opintoja?

Sanoit että haluaisit parempi palkkasiin hommiin. Lähes kaikissa ammattikoulun ammateissa on aika huono palkka.

Teet tietenkin itse mikä parhaalta tuntuu, mutta jos olet lukion käynyt ja tahdot parempi palkkaisempaantyöhön ja opiskelu motivaatiota on. Lähde ihmeessä korkeakoulututkintoa lukemaan jotta kouluttaudut pidemmälle ja pääset parempiin hommiin. Vaikka olet tähän asti epäonnistunut pääsykokeissa, hae sitkeästi uudelleen. Ahkeruus palkitaan. Muista kysellä peruutuspaikkoja!

• Tiedoton...

Totta tahti on kova, mutta parempi suoriutua ammattikoulusta mahd. nopeasti. Onhan myös se mahdollisuus että satun pääsemään ammattikorkeakouluun sillä aikaa kun opiskelen ammattikoulussa, jolloin jätän tottakai amiksen kesken.

Yliopisto-opintoja en ole ajatellut ollenkaan. Tuntuu väärältä valinnalta itselleni. En ole vain sitä tyyppiä...

Haluan todellakin parempipalkkaisiin hommiin. Nykyinen vartijan työ on sen karvan päälle 8e/tunti. 40h/viikko ja kuukausipalkka on bruttona sen karvan yli 1300e. Kuitenkin vartijan hommissa saa leikkiä henkensä uhalla harvasa päivä. EI KIITOS! Mutta onhan sekin koettu ja ei siitä sen enempää.

Kerro toki jos tiedät muitakin vaihtoehtoja tienata rahaa jos ei halua opiskella lukion jälkeen?

• .......................

Ammattikoulussa ylioppilaspohjaisella linjalla opiskelu ei ole sen kovempitahtista kuin peruskoululinjallakaan. Lyhyempi koulutusaika johtuu siitä, että lukion suorittanut saa lukiokursseista hyvityksiä 40 ov ja näin yo-linjoilla suoritetaan vain 80 ov:n verran opintoja eikä 120 ov kuten peruskoulupohjaisilla linjoilla. 40 ov on juuri sen verran kuin pitäisi vuoden aikana opiskella keskimääräistä tahtia.

Riippuu kovasti alasta, onko yliopistoon oikeasti helpompi päästä kuin ammattikorkeaan. Itselläni on kyllä päinvastainen kuva asiasta, mutta enpä ole mitään tilastotietoja asiasta lukenut eli asian todellista laitaa en tiedä.

Yliopistosta valmistuneilla ei mitenkään automaattisesti ole hyvä palkka. Varsinkin esim. humanistisilla ja taidealoilla on vaikea saada ollenkaan oman alan työtä ja silloinkin jos saa, palkka saattaa olla huono. Monen tutkijankin palkka saattaa olla vain hieman parempi kuin vaikkapa kassatyöntekijällä tai vaikka tuolla vartijalla. On tietenkin aloja, joilla työllistyminen on helppoa ja palkkakin hyvä.

Ammattikorkeasta en tiedä niin tarkkaan, mutta käsittääkseni ei sieltäkään valmistunut mitenkään automaattisesti työllisty oman alan hyväpalkkaiseen työhön.

Ammattikoulutuskin voi alasta riippuen riittää kohtuullisen hyväpalkkaisiin töihin.

• Jaahas---
        ....................... kirjoitti:

Ammattikoulussa ylioppilaspohjaisella linjalla opiskelu ei ole sen kovempitahtista kuin peruskoululinjallakaan. Lyhyempi koulutusaika johtuu siitä, että lukion suorittanut saa lukiokursseista hyvityksiä 40 ov ja näin yo-linjoilla suoritetaan vain 80 ov:n verran opintoja eikä 120 ov kuten peruskoulupohjaisilla linjoilla. 40 ov on juuri sen verran kuin pitäisi vuoden aikana opiskella keskimääräistä tahtia.

Riippuu kovasti alasta, onko yliopistoon oikeasti helpompi päästä kuin ammattikorkeaan. Itselläni on kyllä päinvastainen kuva asiasta, mutta enpä ole mitään tilastotietoja asiasta lukenut eli asian todellista laitaa en tiedä.

Yliopistosta valmistuneilla ei mitenkään automaattisesti ole hyvä palkka. Varsinkin esim. humanistisilla ja taidealoilla on vaikea saada ollenkaan oman alan työtä ja silloinkin jos saa, palkka saattaa olla huono. Monen tutkijankin palkka saattaa olla vain hieman parempi kuin vaikkapa kassatyöntekijällä tai vaikka tuolla vartijalla. On tietenkin aloja, joilla työllistyminen on helppoa ja palkkakin hyvä.

Ammattikorkeasta en tiedä niin tarkkaan, mutta käsittääkseni ei sieltäkään valmistunut mitenkään automaattisesti työllisty oman alan hyväpalkkaiseen työhön.

Ammattikoulutuskin voi alasta riippuen riittää kohtuullisen hyväpalkkaisiin töihin.

Kuka sanoo, että ammattikoulusta työllistyy sitten heti?

• Merita

Aivan varmasti yliopistoon on vaikeampi päästä kun ammattikorkeakouluun. Esim lääketiede, kauppatiede, teknillinen korkeakoulu, valtiotieteellinen yms

• Tiedoton...

Tuli sitten tehtyä paperit ja sopimus erään ammattikoulun kanssa. Aloitan koulun tuossa joulukuussa. Olen erittäin innostunut alasta ja opiskelusta, koska tätä on mietitty ja odotettu jo pitkään.

Koulu kestää nyt 2008 lopputalveen eli valmistun reilusti aikaisemmin kuin muut "luokkalaiset". Ja silti parantelen jotain lukiosta saatuja numeroita tuolla ammattikoulussa, jotta saan mahdollisimman hyvän numeron. Tämän lisäksi olen reilusti työharjoittelussa (palkallisessa) kun muilla opiskelijoilla on noita normaalien aineiden jaksoja, niitä mitkä minulla on jo suoritettuna.

Käyn siis noiden nuorten seassa koulun eli ei ns. aikuiskoulutuksena. Olisi ollut liian pitkä matka sellaiseen kouluun missä tuota opiskeluvaihtoehtoa olisi annettu, mutta menee se näinkin! OPOkin sanoi että täällä on helpompi "loistaa" mikä pitää varmasti paikkansa.

Ne ketkä ovat samassa tilanteessa suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoa jos vaan innostusta riittää!

Itse haen jatkuvasti ammattikorkeaan, myös ammattikoulun aikana! Olin tuossa juuri taas pääsykokeissa jos se jossain vaiheessa tärppäisi. Tästäkin keskusteltiin uuden koulun OPOn kanssa ja hieno homma että he ymmärtävät.

Kiitos kaikille vastanneille ja kannustaneille ja hyvää jatkoa!

• mennä amikseen saisit kahdessa vuodessa tutkinnon koska olet ylioppilas!

• Ei enää "Tiedoton......

Noniin eli ammattikoulua on nyt tullut käytyä vajaa 3 viikkoa. Eka koekin oli ja täydet pisteet tuli. Se millaiset odotukset mulla oli täsmäsivät aika hyvin käytännön kanssa. Ainoa mihin en ole tyytyväinen on opettajien taso. Eli todella huonoja ja epäpäteviä opettajia on koulu pullollaan ainakin omalla linjallani. Monta kertaa on saanut huomauttaa että ei tuo asia mene tolleen ja korjata jotain sähkötekniikan laskuja mitä opettaja on piirtänyt taululle. Opetuskin on sitä tasoa että läiskästään kalvo piirtoheittimelle ja sitten luetaan siitä suoraan jutut tai sitten suoraan kirjasta. Eli VARSINAISTA opettamista ei tapahdu. Tästä aion myös kyseisessä koulussa nostaa pientä melua. Myös jotkut opettajat ovat todella löysiä poissaolijen kanssa. Ottavat nimilistan päivän alussa jos on esim samaa aineitta koko päivä ja sitten vaikka porukkaa lähtee kotiin aikaisemmin niin voivottelevat vaan siinä minulle. Nyt olen ollut vielä hiljaa ja olenkin kunnes ensimmäinen jakso loppuu.

Vääryyttä on myös se että vaikka on etevä opiskelija, voi olla tunneilta poissa sekä päiviä poissa. Esimerkiksi eräs vanhempi opiskelija joka on tähän mennessä ollut lukuvuoden alusta poissa yli 50% ja saa silti vitosia eli täysiä numeroita kursseista. Ilmeisesti perseen nuolemisella saa parempia numeroita ammattikoulusssa helpommin. Lukiossa ei kyllä toiminut..

Epäpätevyys näkyy myös monissa muissa asioissa. Ei tiedetä mitä kirjoja mihinkin kurssiin pitää ostaa. Ensimmäisenä päivänä sanottu kirja saattaa vaihtua muutaman päivän päästä toiseen ja sitten jos kerkeää jo ostamaan sen 50euron arvoisen kirjan niin Voivoi.. Opettajat myöhästelevät aamulla tunneilta ja tuollaista. Noihin asioihin ei todellakaan ole tottunut kohtuu tasokkaan lukion jälkeen. Vaikka olen n. 5v vanhempi kuin luokkalaiseni ei tämä teinien touhu silti häiritse vaikka luokka on todella villi. He ovat myös sisäistäneet sen että olen tullut kouluun omasta halusta opiskelemaan ja tietävät jotain taustastani. Luokallani on myös kaverini joka on samaa ikäluokkaa, sekä myös toinen vanhempi opiskelija.

Kaiken tämän "shokin :)" jälkeen koulunkäynti n. 3 vuoden tauon jälkeen maistuu silti erittäin hyvältä. 8-16 päivät tuntuvat todella lyhyiltä, koska olin tottunut tekemään 16tunnin työvuoroja. On myös hienoa herätä aamulla ja nukkua yö. Tein siis ennen epäsäännöllisiin aikoihin töitä.

Hyvää joulunodotusta kaikille!

• olen tuosta

"Vääryyttä on myös se että vaikka on etevä opiskelija, voi olla tunneilta poissa sekä päiviä poissa. Esimerkiksi eräs vanhempi opiskelija joka on tähän mennessä ollut lukuvuoden alusta poissa yli 50% ja saa silti vitosia eli täysiä numeroita kursseista."

Tuosta olen täysin eri mieltä. Jopa itsekin mainitsit, että opetus on paikoin ala-arvoista ja osalla tunneista ei opetusta käytännössä edes tapahdu. Miksi silloin ei voi käyttää järkeä ja lähteä pois?

Itsekin lintsasin amiksessa noin 50 % tunneista, koska minulla on totta vie parempaakin tekemistä kun jauhaa paskaa tunneilla ja tuijotella jonnekin kalvolle, jossa samat asiat ovat olleet jo puoli tuntia.

Amiksen koulupäivän voisi tiivista puolta lyhyempään aikaan, kun viitsittäisiin luopua siitä jumiutuneesta tahdista.

• "Tiedoton..."
        olen tuosta kirjoitti:

"Vääryyttä on myös se että vaikka on etevä opiskelija, voi olla tunneilta poissa sekä päiviä poissa. Esimerkiksi eräs vanhempi opiskelija joka on tähän mennessä ollut lukuvuoden alusta poissa yli 50% ja saa silti vitosia eli täysiä numeroita kursseista."

Tuosta olen täysin eri mieltä. Jopa itsekin mainitsit, että opetus on paikoin ala-arvoista ja osalla tunneista ei opetusta käytännössä edes tapahdu. Miksi silloin ei voi käyttää järkeä ja lähteä pois?

Itsekin lintsasin amiksessa noin 50 % tunneista, koska minulla on totta vie parempaakin tekemistä kun jauhaa paskaa tunneilla ja tuijotella jonnekin kalvolle, jossa samat asiat ovat olleet jo puoli tuntia.

Amiksen koulupäivän voisi tiivista puolta lyhyempään aikaan, kun viitsittäisiin luopua siitä jumiutuneesta tahdista.

MUTTA se on silti todella VÄÄRIN muita opiskelijoita kohtaan! Ei se toimi niin että vaikka on kuinka etevä opiskelija, niin ei tartte koulussa käydä. Tuolla on koulussa missä itse olen, on käytössä sellainen systeemi että jos poissaolopäivät ylittää 20% lukujakson yhteenlasketuista koulupäivistä, niin arvosanat laskee yhdellä numerolla vähintään. Näin ei kuitenkaan ole tuossa tapauksessa käynyt mistä mainitsin.. Sen ymmärrän jos tosiaan on poissaoloja vaikka se 30%, mutta aktiivisuus koulunkäyntiin on noin huono, niin mielestäni siinä vaiheessa pitää harkita kurssin tenttimistä. Se että käy koulussa sillon kuin itse huvittaa, ei edelleenkään ole oikein muita kohtaan, ei opettajia, eikä oppilaita.

Kerroit kyllä ihan asiaa ja tottahan tuo on mitä selitit, mutta pitää muistaa tasa-arvoisuus, niin koulussa kuin työelämässäkin.

• ovat riesa
        "Tiedoton..." kirjoitti:

MUTTA se on silti todella VÄÄRIN muita opiskelijoita kohtaan! Ei se toimi niin että vaikka on kuinka etevä opiskelija, niin ei tartte koulussa käydä. Tuolla on koulussa missä itse olen, on käytössä sellainen systeemi että jos poissaolopäivät ylittää 20% lukujakson yhteenlasketuista koulupäivistä, niin arvosanat laskee yhdellä numerolla vähintään. Näin ei kuitenkaan ole tuossa tapauksessa käynyt mistä mainitsin.. Sen ymmärrän jos tosiaan on poissaoloja vaikka se 30%, mutta aktiivisuus koulunkäyntiin on noin huono, niin mielestäni siinä vaiheessa pitää harkita kurssin tenttimistä. Se että käy koulussa sillon kuin itse huvittaa, ei edelleenkään ole oikein muita kohtaan, ei opettajia, eikä oppilaita.

Kerroit kyllä ihan asiaa ja tottahan tuo on mitä selitit, mutta pitää muistaa tasa-arvoisuus, niin koulussa kuin työelämässäkin.

Sama juttu se oli meilläkin noiden poissaolojen maksimimäärien kanssa. 20% mukamas, mutta faktahan oli se, että yli 50% pystyi tarvittaessa olemaan pois.

Jos kerran linja valvonnan suhteen on noin löysä, niin mikset sitten itse ole pois tunneilta myös, tuskinpa siitä hirveetä haloota nousisi?

• "Tiedoton"

Noniin. Ensimmäinen jakso alkaa olla pulkassa, ensi viikolla pari koetta, jotka ovat myös ensimmäiset viralliset kokeet ammattikoulussa.

Pikkuhiljaa on alkanut tottumaan ammattikoulun rytmiin, siihen että opettajat ovat huonoja opettamaan/epäpäteviä lukioon verrattuna, ei varmaan tuolla totu ikinä.

Hyvää on rennompi rytmi ja se että opettajat ovat kuin työkavereita tuolla, lukiossa oli oppilaiden ja opettajien välillä selvä "veteen piirretty viiva".

Suurin ongelma omassa koulusani on se että kun opettajat ovat suoraan sanottuna PASKOJA opettamaan ja liian löysiä, ei ole luokassa MITÄÄN kuria. Myöskään poissaoloja ei lasketa kovin tarkasti. Tämä näkyy suoraan oppilaiden käytöksessä ja osalla opettajista ei olekkaan näin ollen MITÄÄN kontrollia oppilaihin. Ei myöskään anneta kotiläksyjä..

Vielä kun saataisiin tasoa hieman nostettua opetuksen puolesta, niin uskon että kyseinen ammattikoulu alkaisi vetämään vertoja jo lukiolle tosissaan.

Näitähän ei voi yleistää mitenkään miten tietyssä amiksessa toimitaan, mutta nämä oli asioita mitä itse olen pistänyt merkille.

• kekkki
        "Tiedoton" kirjoitti:

Noniin. Ensimmäinen jakso alkaa olla pulkassa, ensi viikolla pari koetta, jotka ovat myös ensimmäiset viralliset kokeet ammattikoulussa.

Pikkuhiljaa on alkanut tottumaan ammattikoulun rytmiin, siihen että opettajat ovat huonoja opettamaan/epäpäteviä lukioon verrattuna, ei varmaan tuolla totu ikinä.

Hyvää on rennompi rytmi ja se että opettajat ovat kuin työkavereita tuolla, lukiossa oli oppilaiden ja opettajien välillä selvä "veteen piirretty viiva".

Suurin ongelma omassa koulusani on se että kun opettajat ovat suoraan sanottuna PASKOJA opettamaan ja liian löysiä, ei ole luokassa MITÄÄN kuria. Myöskään poissaoloja ei lasketa kovin tarkasti. Tämä näkyy suoraan oppilaiden käytöksessä ja osalla opettajista ei olekkaan näin ollen MITÄÄN kontrollia oppilaihin. Ei myöskään anneta kotiläksyjä..

Vielä kun saataisiin tasoa hieman nostettua opetuksen puolesta, niin uskon että kyseinen ammattikoulu alkaisi vetämään vertoja jo lukiolle tosissaan.

Näitähän ei voi yleistää mitenkään miten tietyssä amiksessa toimitaan, mutta nämä oli asioita mitä itse olen pistänyt merkille.

Mitenkäs ne opinnot edistyy? Itellä olis vähä samankaltane tilanne täl hetkel.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe