Onko mitään erityisiä asioita, joita pitäisi tehdä kun auto jätetään seisomaan talliin pitkäksi aikaa...?
Pitkäaikainen seisottaminen
11
1419
Vastaukset
- brum brum
Muista lukita autotallin ovi. Autosta voit irrottaa akun johdon.
- Lada
On, useita. Onko talli lämmin vai meneekö talvella pakkaselle? Täytä nesteet sen mukaan, ettei esim pissapojan liemi jäädy, eikä varsinkaan akku. Viisaampaa lienee irrottaa akku kokonaan. Onhan jäähdytysneste pakkasenkestävää? Moottoriöljyn vaihtaisin myös uuteen. Tuikkaa hiukan voiteluoljyä lukkoihin. Toivottavasti sinun ei tarvitse lukita auton ovia, vaan varmistat turvallisuuden muuten. Älä käännä rattilukkoakaan päälle äläkä jätä avainta paikalleen. Ikävää, jos jokin näistä kohteista olisi vuoden päästä jumissa.
Pese auto kunnolla, varmista kuivuminen ja sipaise vaikka vahaa päälle. Availe ikkunoita etteivät sisätilat ummehdu, mutta peitä auto kuitenkin pölyltä suojaavalla kevyellä ja naarmuttamattomalla kankaalla.
Koria on syytä hiukan kohottaa esim. puupölkkyjen varaan, että jousille ja renkaille tulee vähemmän rasitusta. Veikkaan, että vähintään yksi rengas menee pitkässä säilytyksessä tyhjäksi.
Tällaista... järjestys ei tosin nyt ollut aivan looginen. Jatkakoot muut!- Rapantti
Ei ole hyväksi,tuo jonninjoutava seisottaminen.
Eikös se Kikkakin jo niin laalanu? Rapantti kirjoitti:
Ei ole hyväksi,tuo jonninjoutava seisottaminen.
Eikös se Kikkakin jo niin laalanu?sellaiset, ettei jäädy jos on kylmä talli. Lukot tietysti kannattaa öljytä ohuella öljyllä, mutta niin kannattaa muutoinkin. Akusta ainakin toinen napakenkä irti ja lataus kuukauden välein ettei sulfatoidu pilalle. Vähän ilmanvaihtoa: ovet tai ikkunat raolleen, että kosteus pääsee pois sisältä. Jos oikein innostut, voit nostaa pukkien varaan ettei renkaat painu, mutta kyllä ne pienen ajon jälkeen on taas pyöreät vaikka talven mittaan painuisivatkin. Avaimet tietysti pois varkaitten varalta. Jos moottoriöljy on lähellä vaihtorajaa, se kannattaa vaihtaa, samoin öljynsuodin.
- JJH
Monelta jarrusylinterijumitukselta säästyy kun vaihtaa ennen seisontaa uudet jarrunesteet.
Vesipitoinen vanha neste jumiuttaa korroosiovaikutuksellaan pyöräsylinterit ja pahimmillaan pääsylinterinkin.
Kallista ja hankalaa.
Akun napojen irroitus ja varaustilan tarkkailu sekä lataaminen tarvittaessa.
Renkaiden hyvinvoinnin vuoksi olisi hyvä saada auto pukeille. Vaihtoehtoisesti kannattaa renkaisiin tuupata reilusti painetta. Esim 3...3,5 baria. Eivät sitten litisty ja kärsi kudosvaurioita.
Uusi moottoriöljy ehkäisee vanhaan öljyyn keräntyneiden rikkijäämien yms. epäpuhtauksien mahdollisesti aiheuttamat ongelmat moottorissa..
Tulpanreiistä voi tuupata STP-llä paksennettua moottoriöljyä sylintereihin.
Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on hyvä varmistaa.
Onhan näitä huomioonotettavia seikkoja...unohdettaisiin se täysin tarpeeton jarrunesteiden vaihto, jookos? Siitä puhuu vain nesteen myyjät ja sellaiset, joilta eivät jarruista mitään tiedä.
Toinen virheolettamus on öljyyn kertyvät rikkijäämät. Mistä sitä rikkiä sinne tulee? Ei polttoaineesta ainakaan. Muuta moskaa kylläkin ja siksi paljon ajetut öljyt kannattaa vaihtaa, vasta vaihdettuja ei. Eipähän ainakaan ole moskat laskeutumassa millekään pinnoille sikäli kun ne nykyöljyistä mihinkään laskeutuukaan.
STP ja tulpanrei-istä öljyäminen on myös terveellisintä unohtaa. Ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole, tekotavasta riippuen voi olla haittaa paljonkin.- Juippi
sitroen kirjoitti:
unohdettaisiin se täysin tarpeeton jarrunesteiden vaihto, jookos? Siitä puhuu vain nesteen myyjät ja sellaiset, joilta eivät jarruista mitään tiedä.
Toinen virheolettamus on öljyyn kertyvät rikkijäämät. Mistä sitä rikkiä sinne tulee? Ei polttoaineesta ainakaan. Muuta moskaa kylläkin ja siksi paljon ajetut öljyt kannattaa vaihtaa, vasta vaihdettuja ei. Eipähän ainakaan ole moskat laskeutumassa millekään pinnoille sikäli kun ne nykyöljyistä mihinkään laskeutuukaan.
STP ja tulpanrei-istä öljyäminen on myös terveellisintä unohtaa. Ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole, tekotavasta riippuen voi olla haittaa paljonkin.Silläkö ei sitten ole mitään merkitystä että "vettyneiden" nesteiden kiehumispiste on reilusti alempi kuin tuoreiden? Sinulta ei sitten ole koskaan päässeet jarrunesteet kiehahtamaan?
Ruostumisen syistä en tiedä mutta seurauksia olen saanut useampaankin otteeseen korjata. Tuskin se vesi siellä seassa hyvääkään tekee, parempi vaihtaa nesteitä vaikka varmuuden vuoksi kuin eivät maksakaan juuri muuta kuin vaivan.
Rikkijäämiä ei tosiaan nykybensoista enää tule mutta muita syövyttäviä yhdisteitä kyllä. Mutta mitä haittaa voi olla tulpanrei'istä öljyämisessä? - juuri tuo
Juippi kirjoitti:
Silläkö ei sitten ole mitään merkitystä että "vettyneiden" nesteiden kiehumispiste on reilusti alempi kuin tuoreiden? Sinulta ei sitten ole koskaan päässeet jarrunesteet kiehahtamaan?
Ruostumisen syistä en tiedä mutta seurauksia olen saanut useampaankin otteeseen korjata. Tuskin se vesi siellä seassa hyvääkään tekee, parempi vaihtaa nesteitä vaikka varmuuden vuoksi kuin eivät maksakaan juuri muuta kuin vaivan.
Rikkijäämiä ei tosiaan nykybensoista enää tule mutta muita syövyttäviä yhdisteitä kyllä. Mutta mitä haittaa voi olla tulpanrei'istä öljyämisessä?nesteen vesipitoisuuden mittauskin on jossain muodossa tulossa myös katsastutarkastuksiin! Eipä ole edes mikään rikastumisen/köyhtymisen lähde tuo jarruneste ja ehkäisee se myös kumien kuoleentumista, koska neste sisältää kumia hoitavaa lisäainetta, jota ei enää vanhassa nesteessä ole!
Juippi kirjoitti:
Silläkö ei sitten ole mitään merkitystä että "vettyneiden" nesteiden kiehumispiste on reilusti alempi kuin tuoreiden? Sinulta ei sitten ole koskaan päässeet jarrunesteet kiehahtamaan?
Ruostumisen syistä en tiedä mutta seurauksia olen saanut useampaankin otteeseen korjata. Tuskin se vesi siellä seassa hyvääkään tekee, parempi vaihtaa nesteitä vaikka varmuuden vuoksi kuin eivät maksakaan juuri muuta kuin vaivan.
Rikkijäämiä ei tosiaan nykybensoista enää tule mutta muita syövyttäviä yhdisteitä kyllä. Mutta mitä haittaa voi olla tulpanrei'istä öljyämisessä?kysymykseen vastausta.
Ei tosiaankaan ole koskaan päässeet jarrunesteet kiehahtamaan, vaikka olen muutaman kerran Alpitkin alas laskenut ja jarrutellut, kun ei pikkuauton moottorijarrutus riitä. Luulenpa, ettei tässä valtakunnassa monella muullakaan ole kiehunut mahdollisia ratakilpailuja (missä?) lukuunottamatta.
Jotta alempi kiehumispiste jotain vaikuttaisi, pitäisi veden päästä jarrusylintereihin asti. Toisaalta veden pääsy paisuntasäiliöön on estetty jo parikymmentä vuotta paisuntasäiliön korkin alla olevalla palkeella, joka estää kostean ilman pääsyn nesteen kanssa kosketukseen. Jarrunestehän on jo lainkin mukaan hygroskooppista.
Sitten vielä lisää: Vanhassa autossa joutuu aina joskus, vuosien välein, tekemään jotain sellaista jarruremonttia, että neste vaihtuu siinä jo luontojaan. Samalla poistuu mahdolliset kosteudet.
Kun katsot ruostunutta jarrusylinteriä huomaat, että se ruoste on männän tiivistekumien ulkopuolisella osalla, ei koskaan sillä osalla, mikä on jarrunesteen kanssa tekemisissä. Suolavesi siis tulee pölysuojakumin ohi sylinterin ja männän väliin ja ruoste tulee sille osalle jarrusylinteriä.
Tulpanrei'istä öljyämisessä ei ole haittaa, jos osaa käyttää järkeä, mutta kun kaikki ei kuitenkaan osaa. Sitä öljyä kun ei saa panna miten paljon tahansa. Sitten jos on kyseessä mäntäpalotilalla oleva moottori, ei siitä voi ollakaan muuta kuin haittaa. Joissakin tapauksissa öljyämisestä saattaa olla hyötyäkin.
- Rellu5L
Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä. Itse seisotan autoa n. 23 kk putkeen ja sitten katsastukseen, näin olen toiminut nyt 18 vuotta. Totuuden nimessä on sanottava, että tämä on aiheuttanut jarruongelmia, mutta ei muita ongelmia.
- passatti pasi
Vaikka autolla ei ajeta, kannattaa välillä käyttää kunnolla lämpimäksi,ettei käy niinkuin minulle, kun en käytellyt,alkoi auto seisonnan jälkeen syömään öljyä paljon, kun paikat jumittuivat,lähinnä öljyrenkaat.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1642042
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu141952- 1191375
- 981352
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4401212- 65945
- 49861
- 50856
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä221751Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa338724