Mitäköhän varten Ruotsin autokanta on vain epäoleellisesti nuorempi kuin Suomessa,vaikkei siellä peritäkään autoveroa niin kuin Suomessa?
Ruotsin maaseudulla liikkuessa näkee oikeastaan pahempia ruostepommeja kuin Suomessa ja Tukholman ja Helsingin työmatkaliikennettä vertaillessa autokannassa ei ole käytännössä mitään eroa havaittavissa.
Onkohan tällä asialla jotain tekemistä maailman korkeimman tuloverotuksen kanssa Ruotsissa?
Ruotsin huono autokanta
29
3627
Vastaukset
- Riparisto
Niin, sitähän minäkin olen sanonut, että ei se autojen keskimääräinen ikä ole mikään oleellinen mittari. Ratkaisevaahan on ajosuorite. Miksi sen Takahikiän papan ja mamman olisi vaihdettava vuoden -85 Corollansa uuteen, kun sillä käydään pari kertaa viikossa kylällä kaupassa ja terveyskeskuksessa häh?
- koska
svenssonit laittavat "kaikki" rahansa muuhun,
kuin uuteen avensikseen.
Esimerkiksi hyvään pukeutumiseen,hyvään ruokaan ja matkailuun.
Sen suht uuden V70 farkun saa siinä sivussa. - Mats
Oletko koskaan miettinyt, että mitä eroa on vm-95 Corollalla ja vm- 96 Volvo 940:llä?
Kannattaa alkaa ajatella ;-) - bör-je
Kymmenen vuotta sitten kaikilla suomeen ruotsista kesälomille tulevilla oli allaan joku uusi tai uudehko volvo. Nykyään olen huomannut suurimmalla osalla on alla joku vanha romu, voin sanoa että jopa selvästi huonompi autokanta kuin täällä neuvostoliitto-suomessa. Niin se aika vaan muuttuu..
kirjoitti: ...svenssonit laittavat "kaikki" rahansa muuhun...Esimerkiksi hyvään pukeutumiseen,hyvään ruokaan...
Silloin kun minä Ruotsissa asuin, ei silloin ruoka ollut siellä sen parempaa kuin täälläkään. Jäi tunne, että siellä puuttui ruuasta jotain, mutta en osaa sanoa mitä. Ehkäpä sitten ruoka on parantunutta siellä nyttemmin?- alkup.kirjoittaja
Ilmeisesti monet eivät ole vaihtaneet sitä autoa kymmeneen vuoteen.Itse huomasin taannoin siellä useaan otteeseen viimeksi liikkuessani umpiruostuneita Saab 9000-malleja 80-luvun lopulta.Yksi pysäköi viereeni Ljungbyn Statoilin huoltoasemalla ja autosta oli oven alakulmat ja kynnykset tippumaisillaan.Tosin tätä ruostumista varmaan kiihdyttää myös sikäläinen holtiton teiden suolaaminen.Mutta miksi siellä ajetaan tällaisella kalustolla,vaikka kalustoa saisi verovapaasti Saksasta?
- Joo.
alkup.kirjoittaja kirjoitti:
Ilmeisesti monet eivät ole vaihtaneet sitä autoa kymmeneen vuoteen.Itse huomasin taannoin siellä useaan otteeseen viimeksi liikkuessani umpiruostuneita Saab 9000-malleja 80-luvun lopulta.Yksi pysäköi viereeni Ljungbyn Statoilin huoltoasemalla ja autosta oli oven alakulmat ja kynnykset tippumaisillaan.Tosin tätä ruostumista varmaan kiihdyttää myös sikäläinen holtiton teiden suolaaminen.Mutta miksi siellä ajetaan tällaisella kalustolla,vaikka kalustoa saisi verovapaasti Saksasta?
"Mutta miksi siellä ajetaan tällaisella kalustolla,vaikka kalustoa saisi verovapaasti Saksasta?"
Tai miksi Suomessa ostetaan innolla uusia autoja lähes Euroopan kalleimmalla hinnalla?
10 vuotiaat käytetyt on Suomessa lähes EU-hinnoissa,uudet puolet kalliimpia,silti niiden kauppa käy hyvin ja väki ottaa 5 vuoden autovelkoja saadakseen sen uuden,miksi? - käytetyt halpoja
Joo. kirjoitti:
"Mutta miksi siellä ajetaan tällaisella kalustolla,vaikka kalustoa saisi verovapaasti Saksasta?"
Tai miksi Suomessa ostetaan innolla uusia autoja lähes Euroopan kalleimmalla hinnalla?
10 vuotiaat käytetyt on Suomessa lähes EU-hinnoissa,uudet puolet kalliimpia,silti niiden kauppa käy hyvin ja väki ottaa 5 vuoden autovelkoja saadakseen sen uuden,miksi?>>10 vuotiaat käytetyt on Suomessa lähes EU-hinnoissa
- poro -00
Tavallisten, muutaman vuoden vanhojen käyttöautojen kohdalla maiden välinen hintaero ei ole niin suuri vaikka Ruotsissa ei ole autoveroa.
Ruotsissa taitavat varaosat ja korjaamohinnat olla kalliimmat kuin meillä, samoin vakuutukset. Kalliin, uuden auton vakuuttaminen on todella kallista Ruotsissa. Tästä olen huomannut että rutistaan ruotsalaisissa autolehdissä.- taas sanon vaan
Meillä taas vakuutukset olisivat halvempia, jos ihmiset eivät ostaisi niin kalliita autoja. Siis se vastapuoli.
- Kikkelis
Autot ovat paljon halvempia kuin Suomessa, ei mene jakeluun että miten vakuutukset silloin voivat olla kalliimpia???
- paluumuuttaja
taas sanon vaan kirjoitti:
Meillä taas vakuutukset olisivat halvempia, jos ihmiset eivät ostaisi niin kalliita autoja. Siis se vastapuoli.
Oman muuttoautoni vakuutusmaksut tippuivat puoleen Saksaan verrattuna.Suomessa auton vakuuttaminen on loppujen lopuksi aika edullista.
- Putki Notkonen
Kikkelis kirjoitti:
Autot ovat paljon halvempia kuin Suomessa, ei mene jakeluun että miten vakuutukset silloin voivat olla kalliimpia???
Noh, kun ne *vastapuolen* autot ovat varmaan silti raha-arvoltaan keskimäärin kalliimpia kuin Suomessa. Myös tiheämmässä liikenteessä ja pidemmillä liikenteessäviipymisajoilla ehtii sattua ja tapahtua enemmän esim. vuodessa. Lisäksi joissain maissa säännösten tai korjauskustannusten kalleuden vuoksi paalataan vaurioautot jo paljon pienempien kolhujen jälkeen kuin meillä.
- Arvelen
Ovat aikanaan ostaneet kalliilla ja hyvityshinnat on olleet alhaalla. Kun ajaa auton loppuun, ei harmita niin paljon. Sama tullee meille kunhan autovero poistuu eli autokanta vanhenee entisestään. Olis kannattanut heti EU:hun liityttäessä alkaa poistamaan veroa suunnitelmallisesti.
- Joo.
"Ovat aikanaan ostaneet kalliilla ja hyvityshinnat on olleet alhaalla."
-Milloin muuten autot on olleet Ruotsissa kalliita?
"Sama tullee meille kunhan autovero poistuu"
-On tullut jo,käytettyjen hyvityshinnat on olemattomia,onneksi;)
- Hakon
Suomi: 10 v vanha karvalakki-Corolla ilman radioa, vievattavat ikkunat jne.
Ruotsi: 10 v vanha varusteltu Volvo 850 tms.
Olen asunut Ruotsissa, ja on se elintaso vaan Ruotsissa parempi.- poro -00
Ruotsissa käytetyt perheautot maksavat suurin piirtein saman verran kuin meillä. Eroa on korkeintaan pari tonnia.
Ruotsisssa eniten myydyt autot viime 15 vuoden aikana ovat olleet Volkswagen Golf, Opel Astra ja Vectra, Rellut, Toyotat jne. - laskeskelija
poro -00 kirjoitti:
Ruotsissa käytetyt perheautot maksavat suurin piirtein saman verran kuin meillä. Eroa on korkeintaan pari tonnia.
Ruotsisssa eniten myydyt autot viime 15 vuoden aikana ovat olleet Volkswagen Golf, Opel Astra ja Vectra, Rellut, Toyotat jne.Ainakaan tämän tilaston perusteella väitteesi ei pidä paikkaansa, vaan kärkisijaa pitäisi ylivoimaisesti Volvo V70. Toki 15v kokonaistilasto voisi näyttää erilaiselta, mutta hieman epäilen.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=111066
Ero vastaavaan listaan Suomen markkinoilta on kuitenkin selvä. - kylmäKalle
laskeskelija kirjoitti:
Ainakaan tämän tilaston perusteella väitteesi ei pidä paikkaansa, vaan kärkisijaa pitäisi ylivoimaisesti Volvo V70. Toki 15v kokonaistilasto voisi näyttää erilaiselta, mutta hieman epäilen.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=111066
Ero vastaavaan listaan Suomen markkinoilta on kuitenkin selvä.Laskeskelija:
Ero vastaavaan listaan Suomen markkinoilta on kuitenkin selvä.
kK:
Ruotsin myyntitilasto poikkeaa täysin kaikista muista maista. Volvon ja Saabin yhteinen markkinaosuus Euroopassa lienee 2-3 % luokkaa. Suomessa lienee korkein Ruotsin jälkeen. Suomen myyntitilasto vastaa melko tarkkaan kokoluokkien suhteen muita Euroopan maita, paitsi ei Ruotsia.
Ruotsi on tyypillinen eurooppalainen autoteollisuusmaa, jossa omilla merkeillä on vahva markkina-asema ja jossa ei peritä autoveroa. Suomi taas on tyypillinen eurooppalainen ei autoteollisuusmaa, jossa japanilaisia (Toyota) myydään paljon ja peritään autoveroa. Ruotsi ei sovi tässä suhteessa vertailukohdaksi, vaan Tanska ja Norja. - t.h.
kylmäKalle kirjoitti:
Laskeskelija:
Ero vastaavaan listaan Suomen markkinoilta on kuitenkin selvä.
kK:
Ruotsin myyntitilasto poikkeaa täysin kaikista muista maista. Volvon ja Saabin yhteinen markkinaosuus Euroopassa lienee 2-3 % luokkaa. Suomessa lienee korkein Ruotsin jälkeen. Suomen myyntitilasto vastaa melko tarkkaan kokoluokkien suhteen muita Euroopan maita, paitsi ei Ruotsia.
Ruotsi on tyypillinen eurooppalainen autoteollisuusmaa, jossa omilla merkeillä on vahva markkina-asema ja jossa ei peritä autoveroa. Suomi taas on tyypillinen eurooppalainen ei autoteollisuusmaa, jossa japanilaisia (Toyota) myydään paljon ja peritään autoveroa. Ruotsi ei sovi tässä suhteessa vertailukohdaksi, vaan Tanska ja Norja.http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=118778
Toyota valtaa alaa kaikkialla, myös Ruotsissa. - innocent-bystander
poro -00 kirjoitti:
Ruotsissa käytetyt perheautot maksavat suurin piirtein saman verran kuin meillä. Eroa on korkeintaan pari tonnia.
Ruotsisssa eniten myydyt autot viime 15 vuoden aikana ovat olleet Volkswagen Golf, Opel Astra ja Vectra, Rellut, Toyotat jne...."pari tonnia". Niinpä.
Eikös tuo ole n 11 tuhatta markkaa. Alan epäillä (aika moni muukin), että euro on lopullisesti sekoittanut Suomalaisten päät.
Autoistakin maksetaan samat luvut, valuutta vaan on eri. Siksi autokantaa näyttää nykyään aika hyvältä.
Kyllä naurattaa, kun nuoret perheenisät ajelevat muutaman vuoden vanhoilla saksantuliaisilla, luonnollisesti 20 v asuntolainoillla ostettuna.
Itku tulee, kun muutaman vuoden päästä iskee autokuume ja välirahaa pitää laittaa kymppi, mutta siihen ei enää saakaan sitä 25 vuoden lainaa. Ja entinen on vielä maksamatta.
On muuten "hauskat" ajat edessä...
- Pena
Suomi-pojalle auto edustaa munaa ja menestystä. Sen pitää olla aina parempi ja uudempi kuin naapurilla, vaikka velkavankeudenkin uhalla.
Ruotsi-poika sen sijaa satsaa enemmän elämään ja laatuun - harrastaa kulttuuriaa, nautiskelee illallisravintoloissa, rapsuttaa puutarhaa jne... autoonkin voi joku satsata, mutta harvemmat viitsivät.
Hankkikaa siis tekin elämä.- päätön polle
vaikuttaa vahvasti kansan kieroutuneeseen suhteeseen autoon. Jos autot olisivat käyttötavaroita muiden joukossa (verotuksellisesti), ei nykyisen kaltaista suhtautumista autoihin esiintyisi.
Muutoin olen kanssasi samaa mieltä. Elämä on jossain muualla, vaikka autoakin elämässä tarvitaan!
- potaskaa
Fy fan! Johan on helvete...
Älkää nyt viitsikö laittaa näitä subjektiivisia näkemyksiänne asiasta. tuo kirjoitushan on täyttä soopaa. Menkääpa nyt sinne e nelosen varteen ja tehkää tilastoa ohi ajavista autoista ihan paperille. Tuhanen auton otos kertoo jo keskimäärin kuinka paljon autokannassa Suomeen on eroa. Ero on huima, eli ruotsalaiset ajavat paljon paremmilla ja uudemmilla autoilla.
Piste.- Näin se
asia on. Valitettavasti!
- kylmäKalle
potaskaa:
Älkää nyt viitsikö laittaa näitä subjektiivisia näkemyksiänne asiasta. Menkääpa nyt sinne e nelosen varteen ja tehkää tilastoa ohi ajavista autoista ihan paperille. Ero on huima, eli ruotsalaiset ajavat paljon paremmilla ja uudemmilla autoilla.
kK:
Tuolla tilastomenetelmällä kukin saa ihan sellaisen tuloksen kuin itse haluaa. Mistä tiedät ohiajavasta autosta mitä vuosimallia se on ?
Suomen h-autojen keski-ikä oli 2004 10,5 v ja Ruotsin 9,8 v, eli ikäero ei ole suuri, kun otetaan huomioon, että entisissä Itä-Euroopan maissa keski-ikä on luokkaa 5 - 7 vuotta, kuten myös Hollannissa, Iso-Britanniassa, Irlannissa. Rikkaissa maissa, kuten Sveitsissä 7,9 v, Norjassa 10,3 v, Tanskassa 9,3 v.
Ruotsalaiset ajavat toki Euroopan suurimmilla autoilla (Volvo-Saab), mutta autokanta on Euroopan vanhimpia. - Mats
kylmäKalle kirjoitti:
potaskaa:
Älkää nyt viitsikö laittaa näitä subjektiivisia näkemyksiänne asiasta. Menkääpa nyt sinne e nelosen varteen ja tehkää tilastoa ohi ajavista autoista ihan paperille. Ero on huima, eli ruotsalaiset ajavat paljon paremmilla ja uudemmilla autoilla.
kK:
Tuolla tilastomenetelmällä kukin saa ihan sellaisen tuloksen kuin itse haluaa. Mistä tiedät ohiajavasta autosta mitä vuosimallia se on ?
Suomen h-autojen keski-ikä oli 2004 10,5 v ja Ruotsin 9,8 v, eli ikäero ei ole suuri, kun otetaan huomioon, että entisissä Itä-Euroopan maissa keski-ikä on luokkaa 5 - 7 vuotta, kuten myös Hollannissa, Iso-Britanniassa, Irlannissa. Rikkaissa maissa, kuten Sveitsissä 7,9 v, Norjassa 10,3 v, Tanskassa 9,3 v.
Ruotsalaiset ajavat toki Euroopan suurimmilla autoilla (Volvo-Saab), mutta autokanta on Euroopan vanhimpia.Lisää potaskaa:
Ja missähän entisessä Itä-Euroopan maassa h-autojen keski-ikä on 5 - 7 vuotta?
Ihan oikeesti?
Todellisuudessa Sloveniassa muistaakseni uusimmat autot ja keski-ikä jossain 7v:n paikkeilla. Tsekissä ja Unkarissa sitten seuraavaksi tuoreimmat iältään n. 11 - 12 vuotiaita h-autoja. - pointti2
Ilmeisesti alkuperäinen kirjoittaja ihmetteli vain sitä,miksi Ruotsin autokanta on vain keskimäärin 9 kuukautta nuorempaa,vaikkei siellä olekaan autoveroa käytössä.
- Molemmat nähnyt
pointti2 kirjoitti:
Ilmeisesti alkuperäinen kirjoittaja ihmetteli vain sitä,miksi Ruotsin autokanta on vain keskimäärin 9 kuukautta nuorempaa,vaikkei siellä olekaan autoveroa käytössä.
Autokanta Ruotsissa on vain yksinkertaisesti niin paljon parempaa kuin Suomessa.
Tämä suuri ero ei ole meille Ruotsissa pidempään asuneille mikään uutinen. Sen huomaa jokainen, joka on asunut molemmissa maissa.
Ruotsalainen duunari ja valkokaulusköyhälistö on kaikesta huolimatta edelleen kukonaskeleen edellä suomalaista virkaveljeään käytännön elintasossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1652056
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu141962- 1191375
- 981362
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4481223- 67957
- 50866
- 49861
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä222757Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa339734