Hyväntekeväisyys syntiä?

Niin todella siltä tuntuu kun tietää vt-seuran kannan hyväntekeväisyyteen ja kaikkeen siihen liittyvään. Keräyksiin ei missään nimessä anneta hyväksyntää seuran kirjallisuudessa mihin milloinkin vedoten.

Monet seurakunnat/uskonnot harjoittavat paikallista hyväntekeväisyyttä milloin köyhille/vähäosaisille tarkoitetuissa keräyksissä tai muissa hyvän tarkoitusperän omaavissa tapahtumissa. Tällaisesta en ole ikinä näillä leveysasteilla kuullut, että jt:t moista harrastaisivat. Vt:n kirjallisuudessa saatetaan joskus kertoa jossain päin maailmaa harjoitetusta hyväntekeväisyydestä, mutta tuo on kokonaisuudessaan niin pientä globaalisti ajateltuna ja moniin muihin seurakuntiin verrattuna, että on ihme kuinka seura kehtaa asiasta edes mainita.

Syyksi kirjallisuudessa usein kerrotaan se, että useimpien keräyksien kohdalla lopullisesta kohteesta ei ole tarkkaa tietoa ja että se saattaa olla jopa joskus päinvastainen vaikutukseltaan kuin mitä annetaan ymmärtää.

Oletko sinä tietoinen siitä mihin rahasi laitat kun pudotat lahjoituksesi laatikkoon, jossa lukee: maailmanlaajuiseen työhön, vai kuinka se tarkasti olikaan. Lehdistössä ympäri maailmaa on vellottu esim sillointällöin jt:ien keskuudessa esiintyvää pedofiliaa ja niiden oikeudenkäyntejä. Nuo oikeudenkäynnit ovat maksaneet nekin seuralle omaisuuksia. Ken tietää josko juuri sinun roposi ovat kulkeutuneet tuollaisen puolustuksen käytettäväksi.

Edellä mainittu siis ainoastaan sen tähden, että jos seura varoittelee lahjoittamasta minnekään muualle kuin itselleen niin pisnes haisee pikkusen oudolle lievästi todettuna. Kukaan ei koskaan voi lahjoittaessaan tietää minne rahansa loppujen lopuksi menevät, mutta esim punaiselle ristille antaessaan tietää taatusti, että osa tuosta rahasta ainakin menee todella hyvään tarkoitukseen.

14

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taram2

      Tällä raamatukohdalla ei ole mitään merkitystä Jt:lle.

      Todennäköisesti se on pian uusimmassa UM käännöksessä käännetty tavalla joka tukee heidän kylmäkiskoisuuttaan vähäosaisia kohtaan.

      Jostain löytyy tietenkin joku lehtileike,kuinka jossain paikallisessa katastrofissa joku näki kun Jt:t antoi näkkileivän jollekkin ja se on mainostamisen aihe.
      Mutta jatkuvaa hyväntekeväisyyttä he ei tee kuten esimerkiksi adventistit.

    • vastausta.

      Taitaa tuo olla niinkuin sanotaan: jeppuloilla ei ole vastausta juuri mihinkään, on vain selityksiä kaikkeen.

    • PGentleman

      • putkinäkö

        Eipä juuri herätä luottamusta kuulla että seuralla on omat lakimiehet. Missä ja millaisia ? Asuvatko haaratoimistossa ? Ovatko kokoajanpalvelijalakimiehiä ? Ovatko vapaaehtoisia ? Minkälaisissa asioissa heitä tarvitaan ?


      • PGentleman
        putkinäkö kirjoitti:

        Eipä juuri herätä luottamusta kuulla että seuralla on omat lakimiehet. Missä ja millaisia ? Asuvatko haaratoimistossa ? Ovatko kokoajanpalvelijalakimiehiä ? Ovatko vapaaehtoisia ? Minkälaisissa asioissa heitä tarvitaan ?


      • >>PG Parasta olisi kun, kaikki jotka eivät vielä ole Jt:a pääsisivät jollain keinoa paratiisiin. Siksi aikamme ja voimavarojemme käyttö siihen että taivaallinen isämme näkisi näissä ihmisissä 'jotain hyvää' on varmasti parasta hyväntekeväisyyttä.

        Eli suomeksi: Meitä ei kiinnosta tässä elämässä olemassa oleva ihmisten kurjuus pätkän vertaa. Jos jollakulla on kurjaa tai nälkä, voimme hyvällä omallatunnolla antaa vartiotornit ja herätkään ja kyllä se siitä.


      • Leo Lex
        PGentleman kirjoitti:

        JT Lakimiehet varmaan sorvasivat EU:n kanssa sovintoratkaisun Bulgaarissa, kun sopivat veri- ja siviilipalvelus asian, jotta saivat rekisteröidyn uskonnollisen yhteisön statuksen takaisin Bulgaariassa vuonna 1998.


      • PGentleman
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        >>PG Parasta olisi kun, kaikki jotka eivät vielä ole Jt:a pääsisivät jollain keinoa paratiisiin. Siksi aikamme ja voimavarojemme käyttö siihen että taivaallinen isämme näkisi näissä ihmisissä 'jotain hyvää' on varmasti parasta hyväntekeväisyyttä.

        Eli suomeksi: Meitä ei kiinnosta tässä elämässä olemassa oleva ihmisten kurjuus pätkän vertaa. Jos jollakulla on kurjaa tai nälkä, voimme hyvällä omallatunnolla antaa vartiotornit ja herätkään ja kyllä se siitä.


      • PGentleman
        Leo Lex kirjoitti:

        JT Lakimiehet varmaan sorvasivat EU:n kanssa sovintoratkaisun Bulgaarissa, kun sopivat veri- ja siviilipalvelus asian, jotta saivat rekisteröidyn uskonnollisen yhteisön statuksen takaisin Bulgaariassa vuonna 1998.

        nykyinen yksilönvapauden korostaminen ja kaikenlainen riippumattomuuden henki, luovat aivan uudenlaisia haasteita.
        Elämme tässäkin suhteessa mielenkiintoisia ja jännittäviä aikoja.


      • PGentleman kirjoitti:

        aloituksessani ihmeteltiin paikallisen hyväntekeväisyyden poissaolon loistoa jeppuloiden keskuudessa. Ja sitä kuinka sitä ei tule harrastaa lahjoittamalla muille järjestöille tai seurakunnille mitään.

        Ja jos tuo edellinen meni savoksi tai raumaksi mielestäsi niin kehoitan käymään kyseisillä alueilla pienellä kielimatkalla. Sen lisäksi tietenkin, että kun joku kirjoittaa "suomeksi:", niin on suhteellisen todennäköistä, että henkilö tarkoittaa avata rivien välit, ei puuttua kielelliseen ulkoasuun. Tarkennukseksi.


      • PGentleman kirjoitti:

        nykyinen yksilönvapauden korostaminen ja kaikenlainen riippumattomuuden henki, luovat aivan uudenlaisia haasteita.
        Elämme tässäkin suhteessa mielenkiintoisia ja jännittäviä aikoja.

        haastetta mielestäsi antaa juuri oikeanlainen elämä? Yksilönvapaus ja riippumattomuus jollakin tasolla ovat kai ihmiskunnan historian tavoitelluimpia asioita. Siitäkö pitäisi luopua?

        Ootsiehullu (savoa)


      • PGentleman
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        haastetta mielestäsi antaa juuri oikeanlainen elämä? Yksilönvapaus ja riippumattomuus jollakin tasolla ovat kai ihmiskunnan historian tavoitelluimpia asioita. Siitäkö pitäisi luopua?

        Ootsiehullu (savoa)

        Yksilönvapaus on tietenkin hyvä kun pidetään huoli ihmisten ajattelun, uskon ja toiminnan vapaudesta, tehdä itsenäisiä ratkaisuja. Mutta pelkästään yksilön omien päämäärien tavoittelu hänen elämässään ei millään välttämättömyydellä johda yhteiseen hyvään.
        Tarvitaan jonkinlaiset yhteiset eettiset pelisäännöt ihmisten erilaisiin valintatilanteisiin, miksi? Koska valintamme eivät saisi riippua vain siitä mikä on elämyksen todellinen luonne.
        Jos lapselle annetaan täydellinen yksilönvapaus päättää mitä hän syö päivittäin ruoaksensa. Kumman hän valitsee kaalikeiton vai liivatteen kimalteleman mansikkaisen kermakakun?

        Viime aikoina meillä ministeritkin ovat puhuneet, kuinka ihmisten tulisi ottaa enemmän vastuuta terveydestään. Liikalihavuuden ja alkoholin haittojen minimoimiseksi yhteiskunnalle. Yritä siinä sitten puhua järkeä ylihemmotelluille ehdottomaan yksilönvapauteen tottuneille aikuisille, jotka eivät tunne vastuuta kenellekään. Jotka näkevät mainoksissakin kauniita ihmisiä, jotka hokevat osta. Osta, olet sen arvoinen,
        sinä olet taatusti ansainnut sen, jos et jatka molemmin käsin kahmimista tulet katumaan sitä.
        Oman hyvän tavoittelusta on tosiasiallinen tulos, ihmisten eriarvoisuuden lisääntyminen, ja vapauden kaventuminen tai muuttuminen näennäiseksi.



        PG
        pidä tyttö varas
        Sillä olen varmasti
        Maailman paras
        Minä poika
        Osaan kyllä rakastaa


      • PGentleman kirjoitti:

        Yksilönvapaus on tietenkin hyvä kun pidetään huoli ihmisten ajattelun, uskon ja toiminnan vapaudesta, tehdä itsenäisiä ratkaisuja. Mutta pelkästään yksilön omien päämäärien tavoittelu hänen elämässään ei millään välttämättömyydellä johda yhteiseen hyvään.
        Tarvitaan jonkinlaiset yhteiset eettiset pelisäännöt ihmisten erilaisiin valintatilanteisiin, miksi? Koska valintamme eivät saisi riippua vain siitä mikä on elämyksen todellinen luonne.
        Jos lapselle annetaan täydellinen yksilönvapaus päättää mitä hän syö päivittäin ruoaksensa. Kumman hän valitsee kaalikeiton vai liivatteen kimalteleman mansikkaisen kermakakun?

        Viime aikoina meillä ministeritkin ovat puhuneet, kuinka ihmisten tulisi ottaa enemmän vastuuta terveydestään. Liikalihavuuden ja alkoholin haittojen minimoimiseksi yhteiskunnalle. Yritä siinä sitten puhua järkeä ylihemmotelluille ehdottomaan yksilönvapauteen tottuneille aikuisille, jotka eivät tunne vastuuta kenellekään. Jotka näkevät mainoksissakin kauniita ihmisiä, jotka hokevat osta. Osta, olet sen arvoinen,
        sinä olet taatusti ansainnut sen, jos et jatka molemmin käsin kahmimista tulet katumaan sitä.
        Oman hyvän tavoittelusta on tosiasiallinen tulos, ihmisten eriarvoisuuden lisääntyminen, ja vapauden kaventuminen tai muuttuminen näennäiseksi.



        PG
        pidä tyttö varas
        Sillä olen varmasti
        Maailman paras
        Minä poika
        Osaan kyllä rakastaa

        huvittava. Ensinnäkään en ole tyttö.

        Toiseksikin on uskomatonta, että kirjoitit mitä kirjoitit. Lapsen rinnastaminen aikuiseen on vähintäänkin järjen vastaista ja todellisuudesta vieraantuneisuutta.

        Jos sinusta tuntuu, että tarvitset jokapäiväiseen elämääsi jonkun sinua ohjaamaan niin ehkä sinuun sopii lapseen rinnastaminen. Aikuisen ihmisen tulee tietää mikä on itselleen parhaaksi ja mikä tärkeintä tuo ihminen saa päättää omasta elämästään aivan itse, vaikka se sitten menisi kuinka metsään.

        Ristiriitasi on käsinkosketeltavaa. Hekumoit yhtäältä tämän elämän elämisen terveellisen elämän puolesta ja toisaalta silti olet valmis murhaamaan lapsesi veriopin takia. Ministeriössä olisi todellakin töitä tuon asian tiimoilta.


      • PGentleman
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        huvittava. Ensinnäkään en ole tyttö.

        Toiseksikin on uskomatonta, että kirjoitit mitä kirjoitit. Lapsen rinnastaminen aikuiseen on vähintäänkin järjen vastaista ja todellisuudesta vieraantuneisuutta.

        Jos sinusta tuntuu, että tarvitset jokapäiväiseen elämääsi jonkun sinua ohjaamaan niin ehkä sinuun sopii lapseen rinnastaminen. Aikuisen ihmisen tulee tietää mikä on itselleen parhaaksi ja mikä tärkeintä tuo ihminen saa päättää omasta elämästään aivan itse, vaikka se sitten menisi kuinka metsään.

        Ristiriitasi on käsinkosketeltavaa. Hekumoit yhtäältä tämän elämän elämisen terveellisen elämän puolesta ja toisaalta silti olet valmis murhaamaan lapsesi veriopin takia. Ministeriössä olisi todellakin töitä tuon asian tiimoilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      137
      987
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      599
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe