Otsikko kertoo oleellisen,entä pikkulohko?
entä mitä hyötyä on lukottomasta perästä?
Mitä tarkoittaa isolohko?
28
13782
Vastaukset
- kuin pikkulohko...
Takavuosina valmistajat tekivät V8 moottoreitaan kahdteen lohkoon, isompaan ja pienempään. Isolohkot ovat yleensä tilvauudeltaa isompia kuin pikkulohkot, joskin isoin pikkulohko on isompi kuin pienin isolohko.
Lukoton perä on se tavallinen tasauspyörästö. - Amateur nro 2
Sinä et kysynyt ns. lukkoperästä eli lukollisesta perästä.
Mutta kerron nyt kuitenkin, että se auttaa liikkeellepääsyssä talvikelillä. Eli oikea takapyörä pysyy paikoillaan, eikä sudi liikkeelle lähtiessä, siis sellaisessa autossa, jossa on lukkoperä. Hyödyllinen juttu siis.
Lukkoperän asentaminen jälkikäteen vanhaan autoon maksaa n. 2 000 euroa.
-
Oikaiskaa, jos olen väärillä jäljillä - kiitos !- ..........
Lukkoperä tekee autosta oikeastikin kaksipyörävetoisen: kun toinen taka-/etupyörä (riippuen siitä onko auto taka- vai etuvetoinen) pyrkii sutimaan, tasaa lukko molempien pyörien pyörimisnpeuden jarruttamalla tasauspyörästön toimintaa. Molemmat pyörät siis vetävät, toisin kuin lukottomassa, jossa toinen pyörä alkaa sutia toisen pysyessä liikkumattomana. Ja kyllä noita reilusti alle kahdella tonnilla saa ihan uusiakin, riippu autosta tietysti.
- Fury-75
Siis jos toinen takapyörä sutaisee tyhjää niin kitka perässä nappaa myös toisen pyörän mukaan vetämään. Eli siis lukottomassa perässä sutii toinen ja lukollisessa molemmat. Tämän voi testata ajamalla toinen rengas jäälle ja toinen asvaltille. Lukkoperän asentaminen vanhaan autoon esim. Furyyn, Aspeniin, Valianttiin, ym:t Mopar n.400€ jos tekee itse ja ostaa vanhan, silti hyvän, perän.
Esim. Mopar isolohkon raja on 383 kuutiotuumainen, eli viimeinen pikkulohko on 360 (5,9litrainen). Isoin kone Moparilta on 440 (7,2litraa). GM:ltä 500 kuutiotuumaa(8,2litraa), esim. Caddillac Eldorado. - jenkkijeejee
Fury-75 kirjoitti:
Siis jos toinen takapyörä sutaisee tyhjää niin kitka perässä nappaa myös toisen pyörän mukaan vetämään. Eli siis lukottomassa perässä sutii toinen ja lukollisessa molemmat. Tämän voi testata ajamalla toinen rengas jäälle ja toinen asvaltille. Lukkoperän asentaminen vanhaan autoon esim. Furyyn, Aspeniin, Valianttiin, ym:t Mopar n.400€ jos tekee itse ja ostaa vanhan, silti hyvän, perän.
Esim. Mopar isolohkon raja on 383 kuutiotuumainen, eli viimeinen pikkulohko on 360 (5,9litrainen). Isoin kone Moparilta on 440 (7,2litraa). GM:ltä 500 kuutiotuumaa(8,2litraa), esim. Caddillac Eldorado.että GM:n koneiden yhteydessä totuttu kuulemaan & niitä nimittämään Small block / big block-termeillä.
"Chevy Big Block / small block". = OK.
"Small Block Mopar/ Big Block Mopar " ?? käytetäänköhän tuota termiä / onko "virallinen" ?? :-D
Siis. olenko väärässä ? Muiden jenkkimerkkien kohdalla tämä blockittelu "vierasta" ??
Samoin. Caddyjen kohdalla ei liene virallisesti käytetty big block-termiä. Konevaihtoehtoja ollut pääsääntöisesti 70-luvulle asti vain 1/mallivuosi. 40-50-luvulla 368cid / 390 cid. 60-luvulla 390/429/472/500 ( '64 kaksi konevaihtoehtoa 390/429 ). 70-luvun taitteessa 500cid. Alkaen tästä sitten pienentymään energiakriisin kurimuksessa. - SimoH
Fury-75 kirjoitti:
Siis jos toinen takapyörä sutaisee tyhjää niin kitka perässä nappaa myös toisen pyörän mukaan vetämään. Eli siis lukottomassa perässä sutii toinen ja lukollisessa molemmat. Tämän voi testata ajamalla toinen rengas jäälle ja toinen asvaltille. Lukkoperän asentaminen vanhaan autoon esim. Furyyn, Aspeniin, Valianttiin, ym:t Mopar n.400€ jos tekee itse ja ostaa vanhan, silti hyvän, perän.
Esim. Mopar isolohkon raja on 383 kuutiotuumainen, eli viimeinen pikkulohko on 360 (5,9litrainen). Isoin kone Moparilta on 440 (7,2litraa). GM:ltä 500 kuutiotuumaa(8,2litraa), esim. Caddillac Eldorado.Moparin ryppyreuna 318 lienee myös isolohko ja 361 alkaen ovat Moppet isolohkoja.
- ace
Toki se auttaa liikkeellepääsyssä mutta lukoton sutii suoraan ja lukollinen vetää latia. Talvella varsinkin lukollinen tahtoo puskea kurvit suoraksi jollei opettele ajamaan. Lukkojakin tietysti on monenlaisia.
- jenkillä
ace kirjoitti:
Toki se auttaa liikkeellepääsyssä mutta lukoton sutii suoraan ja lukollinen vetää latia. Talvella varsinkin lukollinen tahtoo puskea kurvit suoraksi jollei opettele ajamaan. Lukkojakin tietysti on monenlaisia.
Sutii ja sutii,
oli sitte kesä tai talvi.
Alle 350 kuutiotuumaa on pikkulohko ja yli sen on isolohko.Mitä hyötyä lukottomasta perästä? paha kysymys,lukoton perä sutii paremmin mutta ei siitä varsinaisesti ole mitään hyötyä.
- alppu
348 kuutiotuumaa on isolohko!Oli lisävarustelistalla vuodesta -58 vuoteen -61 ,jolloin 409 tuli tilalle.
- alppu
alppu kirjoitti:
348 kuutiotuumaa on isolohko!Oli lisävarustelistalla vuodesta -58 vuoteen -61 ,jolloin 409 tuli tilalle.
Merkki on tietenkin Chevrolet. Chevyltä löytyy myös 400cid pikkulohko.
- wv tdi
alppu kirjoitti:
348 kuutiotuumaa on isolohko!Oli lisävarustelistalla vuodesta -58 vuoteen -61 ,jolloin 409 tuli tilalle.
Minä olen sitte saanut väärää tietoa .Mulla on ollut kaksi Caprisea 5.7 ja aina oon puhunut pikkulohkoista kuin myös kaikki "jenkki" tutut.
- alppu
wv tdi kirjoitti:
Minä olen sitte saanut väärää tietoa .Mulla on ollut kaksi Caprisea 5.7 ja aina oon puhunut pikkulohkoista kuin myös kaikki "jenkki" tutut.
348 ja 350 ovat molemmat 5,7 litraa. 350 on toki pikkulohko.348 oli Chevyn ensimmäinen isolohko.
- vw tdi
alppu kirjoitti:
348 ja 350 ovat molemmat 5,7 litraa. 350 on toki pikkulohko.348 oli Chevyn ensimmäinen isolohko.
no nyt olen piirun verran viisaampi Kiitos vaan tiedosta.
- hemi
No esim. Ford:
- poraus 4", isku 3,5" = 351,68 cid = isolohko 352
- poraus 4", isku 3,5" = 351,68 cid = pikkulohko 351
Totuushan on se että iskutilavuus ei vaikuta iso- tai pikkulohkoisuuteen.
- SimoH
esimmäinen vastaus iso- ja pikkulohkoista on tyhjentävä, yleisesti ottaen. Koska raja on valmistaja kohtainen.
- jenkillä
Juu,yksinkertaisesti sanottuna on niinku
kahta valua,isompaa kikkaraa ja pienempää.
Isompi mahdollistaa tietysti isomman porauksen
sylinterille,elikkä se on isolohko ja pienempi valu on sillon pikkulohko.
Isolohkon pienin poraus voi kuitenkin olla paljonkin pienempi kuin pikkulohkon suurin poraus.
esim.chevyn pikkulohkon aika yleinen koko 283 cid.
tai 400 cid. elikkä ovat periaateessa samaa valua eri porauksilla ja kiukaat ovat päältäpäin saman kokosia ja näkösiä.(katsastusinssitkään ei huomaa eroo kun eivät tiedä)
Huom.näin niinku periaatteessa,on olemassa lukuisia valuja jotka en tehty vain määrätylle poraukselle,joko iso tai pikkulohko katekoriaan.
Fordilla lienee selkein iso ja pikkulohkon "raja"
Joskin 260 ja 289 ja 302 ovat omaa valua ja 351 omaa,ja 352 onkin jo pienin isolohko.
ja 302 kiukaasta löytyy muistaakseni versioita,jotka tosin poikkeaa lähinnä runkolaakeripukkien ja sylinterin seinämien osalta,mutta ovat vaatineet omat valumuotit
Ja jotta tää olis entistä sekavampaa,on esim,moparilla pikkulohkosta tehty kahta sylinteriä vajaa valumuotti.
(3,9 L. V6. on niinku lyhennetty 318 cid jossa venat,vipat,männät,veivit ym.palikat yhteensopivia,mutta mukeja kaks vähemmän.
joskin 318 cid on vain yksi poraus kyseisestä valusta.
Eli isolohko on isompi ja järeempi ja painavampi kun pikkulohko,mutta se ei iskutilavuudeltaa aina välttämättä olekkaan isompi,vaikkakin pääsääntöisesti se on.- omis
Pikkulohko voimaa, isolohko perkeleesti voimaa (eli vääntöä.)
- uuno
omis kirjoitti:
Pikkulohko voimaa, isolohko perkeleesti voimaa (eli vääntöä.)
...tut niissä mitään voimaa ole. Käykääs kokeilemassa jotain uutta isoa turbodieseliä, niin tiedättä mitä on voima (vääntö) ja murto-osalla jenkkikasin kulutuksesta.
- samaa
uuno kirjoitti:
...tut niissä mitään voimaa ole. Käykääs kokeilemassa jotain uutta isoa turbodieseliä, niin tiedättä mitä on voima (vääntö) ja murto-osalla jenkkikasin kulutuksesta.
mieltä asiasta.Uudet jenkit TOSI surkeita virityksiä,esim.Corvette Z06:n pikkulohkosta(427 cid!)irtoaa 505 hevosvoimaa,vääntöä 475 jalkapaunaa(644Nm/4800 rpm),Chrysler 300 C SRT-8 puskee 425 hevosvoimaa,jalkapaunoja löytyy 425(576 Nm),Cadillac XLR-V (ahdettuna tosin) tuottaa 443 hevosta,414 jalkapaunaa(561 Nm)ja sitten vielä joku Dodge Viper SRT 10. Suorituskyvyn? takeena on V10,jonka ominaisuudet muistaa helposti kolmen(3) viisisatasen muistisäännöstä.Kuutiotuumia,hevosvoimia ja vääntöä(jalkapaunoissa)löytyy jokaista luvun 500 verra,500 jalkapaunaa(780 Nm)...kerrassaan surkea esitys Ameriikasta!:(...paljonkos vääntöä löytyy ahtamattomasta dieselitä?:)
- Jeep
uuno kirjoitti:
...tut niissä mitään voimaa ole. Käykääs kokeilemassa jotain uutta isoa turbodieseliä, niin tiedättä mitä on voima (vääntö) ja murto-osalla jenkkikasin kulutuksesta.
Jeep Grand Cherokee 2,7 CRD ja vääntöä löytyy, ei silti kuluta kuin normaalisti. Hieno auto ajella, niin kaupungissa, kuin vähän sivummallakin.
- mechanic
isolohkon kansikorkeus (dechight) on yli 10 tuumaa ja pikkulohkossa se jää alle ko. rajan siis kampiakselin keskeltä matka kannentiivisteeseen on joko yli tai alle 10"
ilman lukkoa auto käätyy paremmin tiukoissa mutkissa - -Antero-
Jenkkiautot on ainoita oikeita autoja. Mieluiten vielä vuosimallia 65-79.
-Antero- - kiitoksia!
Tajusin mitä eroa on lukollisella ja lukottomalla perällä, mutta olen kuullut termiä "lukkoturbiini"akin käytettävän. Mistä tässä sitten on kyse?
- Leuku
Menikö tosiaan 6 vuotta hiffata, mikä ero on lukollisella ja lukottomalla perällä ?!
- MoPar*
Leuku kirjoitti:
Menikö tosiaan 6 vuotta hiffata, mikä ero on lukollisella ja lukottomalla perällä ?!
Älä viitsi vinoilla toiselle :). isolohko/pikkulohko raja on häilyvä eri aikakausien välillä.
Chrysler 318 cid pikkulohko ja 318 cid "ryppyreuna" isolohko. :*).
- El Pollo del Muerta
Lukkoturbiini on automaattivaihteiston momentinmuunnin, joka sisältää turbiinilukon. Se lukitsee momentinmuuntimen sisällä olevat siipipyörän ( eng. impeller) ja turbiinipyörän sekä momentinmuuntimen kuoren yhdeksi paketiksi.
Määrätyissä olosuhteissa, yleensä taskaasulla maantienopeuksissa, momentinmuuntimen vääntömomenttia lisäävä ominaisuus pienenee.
Tällöin moottorin voima siirtyy vaihteistoon liki 1:1 välityssuhteella.
Kuitenkin nesteen virtausominaisuuksista johtuen siipipyörän ja turbiinipyörän nopeusero on 4 - 5 %, eli edelleen tapahtuu lievää luistamista ja tehohäviötä.
Kytkemällä turbiinilukko päälle n. 60 km/h nopeudessa saadaan polttoainetaloutta parannettua.
Lukkoturbiini tuli käyttöön amerikkalaisissa autoissa 1970 - 80 lukujen taitteessa. - cevy88
Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa.jo 22vuotta samalla kasilla kesät talvet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 804476
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854371Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433719Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163393Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402947En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142632Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102624IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm391963Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581708Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli941238