Minua ihmetyttää niin paljon... en ole lestadiolainen enää, mutta äitini haluaa minulle vielä tilata päivämiehen... Syy miksi lopetin uskomisen (niin kuin lestadiolaiset uskoo), oli se sääntöjen paljous jota meikäläinen ei kestänyt. Sitäku halus meikata ja ottaa korvakorut. Ja näin tein ja kukaan ei enää pitänyt minua uskomassa(korvakoruillako se usko menetetään)? eikö mun sydämellä, sielulla ja mielellä ole valtaa sillä entä jos ne vielä uskoo niinkuin pitääkin???
nO... Kolmen tai neljän viikon (katsokaa itse) takaisessa päivämiehessä oli juttua jostakin kaukaisesta maasta jossa asuu paljon tummaihoisia. Siinä oli juttua eräästä 15-v. tytöstä jolla OLI KORVAKORUT KORVASSA ja vieressä iso kertomus siitä kuinka tämä tyttö on onnellisesti USKOMASSA??? Eli kertokaa miksi näin? Miksi me suomalaiset vanhoillislestadiolaiset ei saaha käyttää korvakoruja mutta tummat jotka uskoo, niille hyväksytään se ilo??? Mä niin paljon haluan tietää...
Itse nimittäin todella ymmärtäsin jos tuo 15-v tumma tyttö otetaan avosylin vastaan lestadiolaiseksi(oli korvakorut tai ei)... Sillä olis varmaan hyvä ku seki tekis 10 lasta niin saatas usko jatkumaan sinne mongoloidiaankin..... no en tiiä
Nyt kerrotte mulle!
14
1925
Vastaukset
on varmasti asiantuntevimpia VL:ie parissa tässäkin kysymyksessä. Nähdäkseni, se meikkaaminen ja "korva killuttimien" laiton syynä on syvempi luopumus sydämessä. Tässäkin kysymykseessä se, joka on uskomassa haluaa olla rakkaudellinen muita kohtaan, eikä tuollaiseen takerru. Se on vaan tässä uskossa näin.
Tummat ovat ehkä vielä niin hetken olleet uskossa, etteivät heti ymmärrä, mutta asiasta varmasti neuvotaan... Minusta kyllä sellainen luonnollinen, Jumalan luoma on kaunista.- ei neuvota
Selvä kulttuuriero. Ulkonainen tapa, ei siinä mitään neuvomista ole.
- Takerruin tähän:-)
"Tässäkin kysymykseessä se, joka on uskomassa haluaa olla rakkaudellinen muita kohtaan, eikä tuollaiseen takerru."
Siis tarkoitat, että emme takerru jos joku vähän meikkaa tai koristaa itseään korvakoruilla, emme takerru siihen?
Epäselvöö... :-) - voi pase
mä inhoan tota "luonnollinen on kaunista" puhetta!!!!!!!!!!! joojoo on on mutta paljon kauniimpaa on kevyesti meikattu neinen kun ei meikkiä ollenkaan.... kysykää miehiltä, yleensä ne tietää
ei neuvota kirjoitti:
Selvä kulttuuriero. Ulkonainen tapa, ei siinä mitään neuvomista ole.
kyllä ne lävistykset ovat sitten kamalia.
Takerruin tähän:-) kirjoitti:
"Tässäkin kysymykseessä se, joka on uskomassa haluaa olla rakkaudellinen muita kohtaan, eikä tuollaiseen takerru."
Siis tarkoitat, että emme takerru jos joku vähän meikkaa tai koristaa itseään korvakoruilla, emme takerru siihen?
Epäselvöö... :-)päinvastoin. Huomaa yksikkö...
voi pase kirjoitti:
mä inhoan tota "luonnollinen on kaunista" puhetta!!!!!!!!!!! joojoo on on mutta paljon kauniimpaa on kevyesti meikattu neinen kun ei meikkiä ollenkaan.... kysykää miehiltä, yleensä ne tietää
kysyhän niiltä, jotka ovat uskomassa, VL:iä.
- ex vl
weha kirjoitti:
kysyhän niiltä, jotka ovat uskomassa, VL:iä.
Tosiasiassa, jos olet rehellinen itsellesi ja muille, myönnät varmasti, että kevyesti ja hyvin meikattu nainen, tai mies on kaunis! Kauniinpi kuin meikkaamaton.
En vain suostu uskomaan, että uskominen johonkin vinouttaisi sinunkaan esteettisyyskäsityksiä niin pahasti.
Ja myönnät varmaan, että kyllä monille lesteille...ja ei lesteille naisille meikkaaminen tekisi TODELLA hyvää!;) ex vl kirjoitti:
Tosiasiassa, jos olet rehellinen itsellesi ja muille, myönnät varmasti, että kevyesti ja hyvin meikattu nainen, tai mies on kaunis! Kauniinpi kuin meikkaamaton.
En vain suostu uskomaan, että uskominen johonkin vinouttaisi sinunkaan esteettisyyskäsityksiä niin pahasti.
Ja myönnät varmaan, että kyllä monille lesteille...ja ei lesteille naisille meikkaaminen tekisi TODELLA hyvää!;)sinulle, että näin on hyvä, kuin tähänkin asti.
- Asennepoliisi
Hyvä kirjoittaja.
Toivon että olet tyytyväinen korvakoruihisi! :-)
Korujen tarkoitus on tuottaa iloa ja esteettistä mielihyvää.
Itse olen mies ja hankin uusimman oman koruni hiljattain Mosambikista, Afrikasta.
Ilmeisesti kokemattomuutesi on syynä tietämättömyyteesi siitä, että kirjoituksesi päättävä kommentti on kohteena ollutta afrikkalaisen maan kansalaista kohtaan asiaton ja halventava.
Tämä nimittäin:
"Sillä olis varmaan hyvä ku seki tekis 10 lasta niin saatas usko jatkumaan sinne mongoloidiaankin -".
Koska sinua selvästikin kiinnostavat kansainväliset ja kulttuurienväliset kysymykset, saattaisit henkilökohtaisesti hyötyä Suomen YK-Liiton ylläpitämästä Maalmankansalaisen sivustosta. Siellä on mahdollista opiskella näitä asioita ja suorittaa vapaaehtoinen Maailmankansalaisen kypsyyskoe:
http://www.ykliitto.fi/maakansa/index.htm - Vaikka hitaamminkin!
Miksi sinullaskin pitää olla korvakorut? Eikö niiden käyttäjiä ole muutoinkin tarpeeksi tässä maailmassa? Veikkaanpa sinunkin olevan aidompi ja viehättävämpi ilman niitä.
- Koruartesaani
Mitä epäaitoa on korvakoruissa?
Mikä on käsityksesi aidosta korusta? - Aidon ystävä
Koruartesaani kirjoitti:
Mitä epäaitoa on korvakoruissa?
Mikä on käsityksesi aidosta korusta?En ole korvakoruasiantuntija, mutta minä ainakin haluan naista, joka ei koristele itseään. Eikä ole rei'itetty.
- Juhani24
Lähdettyäni vl-piireistä kaksikymmentä vuotta sitten kasvatin viikset, jotka minulta oli kielletty. Annoin tukankin kasvaa siististi pidemmäksi ja ostin sellaisia vaatteita jotka itseäni miellyttivät, jotka nekin minulta kiellettiin piireissä. En tehnyt tätä kapinamielessä vaan vapaudesta, enkä tuntenut itseäni yhtään sen kelvottomammaksi.
Myöhemmin olen löytänyt armollisen Jumalan, hän rakastaa minua vaatetuksestani, hiusmallistani, parrastani ja lukemattomista paljon paljon suuremmista oikeistakin "virheistäni" huolimatta eikä halua minun kieltävän persoonallisuuttani.
Ei uskominen ole maallisen herätysliikejohdon sanelemien pikkumaisten kieltojen ja käskyjen orjallista noudattamista, vaan rakastavan Jumalan armoon ja johdatukseen luottamista elämässä. Anna Jumalan tulla elämääsi vapaasti uskoen, ettei hän tuomitse sinua vaikka jotkut, itselleen perusteettomasti tuomiovallan ottaneet ihmiset niin tekevät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532325Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖271354Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut871106Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt551062Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me1741026Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.12941- 88914
- 68903
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22843Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10833