Miten liityn luterilaisen kirkon jäseneksi? onko se iso prosessi ja täytyykö oman srk:n kanssa olla tekemisissä erotessa?
Miten jäseneksi?
20
673
Vastaukset
- Kirkkouskovainen
Mene paikkakuntasi kirkkoherran virastoon. Siellä täytetään lappu ja sillä sipuli.
Jos sinua ei ole kastettu ja konfirmoitu, niin silloin prosessi on luonnollisesti pidempi. Mutta käymällä kirkkoherran virastossa asia lähtee eteenpäin.
Jos kuulut virallisesti johonkin rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan, niin silloin pitää erota. Kuuluminen esim. rekisteröitymättömään helluntaiseurakuntaan, joka on rukoushuoneyhdistys, ei haittaa. Siitä ei ole pakko erota.
Tässä linkki kirkon sivulta:
http://www.evl.fi/avain/uskonnonvapaus/liittyminen.html
Etsi myös googlella "kirkkoon liittyminen". Isompien paikkakuntien kirkoilla on valmis kaavake netissä, jonka voit tulostaa ja täyttää valmiiksi. - Mix
kirkkoherranvirastoon ja tiedustele sieltä, mitä pitää tehdä. Todennäköisesti sinut ohjataan papin pakeille. Jos et ole ollut aikaisemmin kirkon jäsen, joudut käymään aikuisrippikoulun. Aikaisemmasta seurakunnastasi voit erota lähettämällä heille kirjeen/sähköposti viestin, jolla ilmoitat erostasi.
- Säätiö
Muodollisen siirtymisen voit hoitaa paikallisen luterilaisen kirkkoherranviraston kautta. Helluntaiseurakunnalle voit lähettää esim. tylysanaisen kirjeen, jossa julistat eroavasi heistä, koska he ovat mielestäsi -tähän kohtaan sopiva syytös-. Alle nimi ja nimen selvennys itseltäsi ja kahdelta todistajaltasi. Jos olet jo lapsena kastettu oikealla kasteella, mutta myöhemmin eksytetty uudestikasteelle, olisi hyvä vielä suorittaa erillinen uudestikasteen kiroamistoimenpide. Tähän löytyy apua esim. evankelisen herätysliikkeen väeltä tai luthersäätiöläisiltä. Tervetuloa kotiin.
- Hellari,
sua risoo?? ei mulla ole mitään hellareita vastaan. ovat fiksuja ihmisiä, se on se maine minkä sun kaltaset ihmiset on meille leimannut mistä haluan eroon! tiedän hellareiden olevan erilaisia kuin mitä kuvittelet, mutta en jaksa enään väitellä, siksi haluan vaihtaa srk:aa. lapsikastetta en edelleenkään pidä raamatullisena, mutta se on pieni sivuseikka kun on yksi ja sama Jumala.
- hengellinen
Hellari, kirjoitti:
sua risoo?? ei mulla ole mitään hellareita vastaan. ovat fiksuja ihmisiä, se on se maine minkä sun kaltaset ihmiset on meille leimannut mistä haluan eroon! tiedän hellareiden olevan erilaisia kuin mitä kuvittelet, mutta en jaksa enään väitellä, siksi haluan vaihtaa srk:aa. lapsikastetta en edelleenkään pidä raamatullisena, mutta se on pieni sivuseikka kun on yksi ja sama Jumala.
nyt taisit paljastaa itsesi, kun mitätöit lapsena saamasi pyhän kasteen
Silloin Joosef muisti unet, jotka hän oli nähnyt heistä, ja sanoi heille: "Te olette vakoojia; olette tulleet katsomaan, mistä maa olisi avoin". - Hellari.
hengellinen kirjoitti:
nyt taisit paljastaa itsesi, kun mitätöit lapsena saamasi pyhän kasteen
Silloin Joosef muisti unet, jotka hän oli nähnyt heistä, ja sanoi heille: "Te olette vakoojia; olette tulleet katsomaan, mistä maa olisi avoin".Kuten otsikko jo sanoi. en ole saanut lapsikastetta. ei helluntai kirkossa anneta lapsikastetta, vaan aikuiskaste (minkä olen toki saanut). Helluntailaiset uskovat että lapset menevät taivaaseen koska he eivät erota väärää oikeasta, joten miksi heitä kastettaiisiin? aikuisiän kaste tulee kun aikuinen uskovainen on ymmärtäny kasteen merkityksen ja tahtoo seurakunnan edessä ottaa seuraavan askeleen. toki kastamattomatkin pääsevät taivaaseen jos suullansa tunnustavat, ja sydämellään uskovat. kaste on vain symboli.
- sanot
Hellari. kirjoitti:
Kuten otsikko jo sanoi. en ole saanut lapsikastetta. ei helluntai kirkossa anneta lapsikastetta, vaan aikuiskaste (minkä olen toki saanut). Helluntailaiset uskovat että lapset menevät taivaaseen koska he eivät erota väärää oikeasta, joten miksi heitä kastettaiisiin? aikuisiän kaste tulee kun aikuinen uskovainen on ymmärtäny kasteen merkityksen ja tahtoo seurakunnan edessä ottaa seuraavan askeleen. toki kastamattomatkin pääsevät taivaaseen jos suullansa tunnustavat, ja sydämellään uskovat. kaste on vain symboli.
Oliko Kristuksen risti vain symboli?
Mark. 10:39
He sanoivat hänelle: "Voimme". Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
Jos olet saanut väärän helluntailaisten "symbolikasteen" tai rituaalikasteen, niin silloinhan sinua ei ole vielä kastettu ollenkaan kristittyjen kasteella, vaan jollain kasteen irvikuvalla. - hellarikasteen!
sanot kirjoitti:
Oliko Kristuksen risti vain symboli?
Mark. 10:39
He sanoivat hänelle: "Voimme". Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
Jos olet saanut väärän helluntailaisten "symbolikasteen" tai rituaalikasteen, niin silloinhan sinua ei ole vielä kastettu ollenkaan kristittyjen kasteella, vaan jollain kasteen irvikuvalla.Jaa, sinä et sitten olekaan luterilainen, jos ajattelet hellarikasteesta noin. Suomen lut. kirkko nimittäin edellyttää, että sen jäseneksi liittyvät on kastettu. Mikäli jäseneksi liittyy ns. toisen polven helluntailainen, joka ei koskaan ole ollut luterilainen, kirkko PITÄÄ OIKEANA KASTEENA sitä, jonka hän on ottanut uskoon tullessaan helluntaiseurakunnassa - koska se on hänen AINOA kasteensa.
- huhhuh,
hellarikasteen! kirjoitti:
Jaa, sinä et sitten olekaan luterilainen, jos ajattelet hellarikasteesta noin. Suomen lut. kirkko nimittäin edellyttää, että sen jäseneksi liittyvät on kastettu. Mikäli jäseneksi liittyy ns. toisen polven helluntailainen, joka ei koskaan ole ollut luterilainen, kirkko PITÄÄ OIKEANA KASTEENA sitä, jonka hän on ottanut uskoon tullessaan helluntaiseurakunnassa - koska se on hänen AINOA kasteensa.
" Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." - Mix
Hellari. kirjoitti:
Kuten otsikko jo sanoi. en ole saanut lapsikastetta. ei helluntai kirkossa anneta lapsikastetta, vaan aikuiskaste (minkä olen toki saanut). Helluntailaiset uskovat että lapset menevät taivaaseen koska he eivät erota väärää oikeasta, joten miksi heitä kastettaiisiin? aikuisiän kaste tulee kun aikuinen uskovainen on ymmärtäny kasteen merkityksen ja tahtoo seurakunnan edessä ottaa seuraavan askeleen. toki kastamattomatkin pääsevät taivaaseen jos suullansa tunnustavat, ja sydämellään uskovat. kaste on vain symboli.
Miksi liittyisit evlut kirkkoon, kun et usko heidän tavallaan? Ei kirkkoon kannata liittyä, jollei kannata sen oppeja. Jos liityt luterilaiseen kirkkoon, sinun pitää hyväksyä sen sakramenttioppi, oppi perisynnistä, luterilainen kirkko-oppi jne.
Jos olisin evlut pappi, en edes hyväksyisi tuolla tavalla ajattelevaa ihmistä kirkon jäseneksi. Miksi ylipäätänsä suunnittelet evlut kirkkoon liittymistä? Tahdotko tieten tahtoen syyllistyä väärän valan vannomiseen?
Sinun kannattaisi pysyä omassa kirkossasi. Tuolla tavalla sinusta tulee vain hengellinen kulkuri, joka kulkee yhteisöstä toiseen. Hellari. kirjoitti:
Nähdäkseni sinun kasteesi on pätevä Raamatun ja myös luterilaisen kirkon opetuksesi mukaan.
Taivaaseen, ei mennä ikipäivänä sentähden, kun ei edoiteta väärää oikeasta, vaan Kristuksen tähden.
Lapsia kastamme kirkossani (srk) siksi, että kun ne ovat Jumalan lapsia ja uskovat (Room.5:18; Matt.18:6). Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Koska Jeesus on kuollut myös pienten lasten puolesta ja kaste on sen sinetti, merkki ja vahvistus, tahdomme lapset siunata kasteessa kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Se on liittona Jumalan puolelta aina voimassa, eikä sitä saa uusia...Mix kirjoitti:
Miksi liittyisit evlut kirkkoon, kun et usko heidän tavallaan? Ei kirkkoon kannata liittyä, jollei kannata sen oppeja. Jos liityt luterilaiseen kirkkoon, sinun pitää hyväksyä sen sakramenttioppi, oppi perisynnistä, luterilainen kirkko-oppi jne.
Jos olisin evlut pappi, en edes hyväksyisi tuolla tavalla ajattelevaa ihmistä kirkon jäseneksi. Miksi ylipäätänsä suunnittelet evlut kirkkoon liittymistä? Tahdotko tieten tahtoen syyllistyä väärän valan vannomiseen?
Sinun kannattaisi pysyä omassa kirkossasi. Tuolla tavalla sinusta tulee vain hengellinen kulkuri, joka kulkee yhteisöstä toiseen.Kansankirkossa on oppeja moneen junaan. Eri herätysliikkeet opettavat monellakin eri tavalla.
Kansanlähetys taitaa olla lähimpänä kasteopissa helluntailaisuutta.- hapattaa
weha kirjoitti:
Kansankirkossa on oppeja moneen junaan. Eri herätysliikkeet opettavat monellakin eri tavalla.
Kansanlähetys taitaa olla lähimpänä kasteopissa helluntailaisuutta.harhaoppista karta varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti tai muuten joudut osallisiksi hänen synneistään.
helluntailiike on vierasta uskontoa ja koettelematon henki siinä vaikuttamassa (lähti Azusinkadulta). - Mix
weha kirjoitti:
Kansankirkossa on oppeja moneen junaan. Eri herätysliikkeet opettavat monellakin eri tavalla.
Kansanlähetys taitaa olla lähimpänä kasteopissa helluntailaisuutta.Mutta Kansanlähetys on saanutkin luterilaisuudelle vieraita vaikutteita anglosaksisesta evankelikaalisuudesta (evangelicalism).
Suomen evlut kirkko ei ole puhdas luterilainen kirkko. Jo 1880-luvulta lähtien ja enenevästi 1900-luvulla siihen alkoi tulla reformoituja ja vapaakirkollisia vaikutteita herätysliikkeiden ja monenlaisten muista kirkoista lainattujen työmuotojen kautta.
Silti olen sitä mieltä, että henkilö, joka liittyy johonkin kirkkoon, on velvollinen ottamaan selville sen opin. Vasta sitten meillä Suomessa päästään rehelliseen uskonnolliseen tilanteeseen, kun kukaan ei ilman vakaumusta liity mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.
Luterilainen kirkko täyttää parhaiten paikkansa yrittämällä tarjota luterilaista vaihtoehtona. Reformoitua kristillisyyttä taas maassamme edustaa lähinnä metodistikirkko, helluntailaiset omalla tavallaan jne. - Raamatussa, käsketään
noin toimia? Ei niin mitä Raamattu ei opeta!
- Kaikki yhden puolesta
Miksi te luterilaiset vihaatte niin valtavasti muiden Kristinuskon lahkojen haaroja?? Jos eri uskontoakin edustavat pystyvät elämään harmoniassa (kyllä, meitäkin on, parhaat ystäväni edustavat kolmea eri uskontoa, islam, hinduismi, ja kristinusko) keskenään, kunnioittaen toisiaan, miksi te jotka uskotte samaan Jumalaan ette pysty olemaan morkkaamati? Olisiko aika mennä itseenne, ja huomata mikä tässä on tärkeintä?
- Sana tuli lihaksi
Luterilaiset ovat kuuliaisia sanalle.
Harhaoppista heresiauskoista tulee varoittaa kerran tai kahdesti ja sitten karttaa häntä. Ei siis veljeillä heidän kanssaan "yhteiskristillisyyden"nimissä. Se on baabelin sekamelskaa.
Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.
Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.
Ef.4:5 "yksi kaste, yksi Herra, yksi usko, yksi Henki - istui
Sana tuli lihaksi kirjoitti:
Luterilaiset ovat kuuliaisia sanalle.
Harhaoppista heresiauskoista tulee varoittaa kerran tai kahdesti ja sitten karttaa häntä. Ei siis veljeillä heidän kanssaan "yhteiskristillisyyden"nimissä. Se on baabelin sekamelskaa.
Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.
Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.
Ef.4:5 "yksi kaste, yksi Herra, yksi usko, yksi Henkiheidän kanssaa samassa pöydässä. mikä sinusta tekee niin pyhän ettei sun tarvi seurata Jumalamme jalanjälkiä? Minä syön Hindun pöydästä, minä maalaan Muslimi naisen käsiin hennalla kuvia, vierailen vieraan hiemon majassa... miksi sinä olet fariseus?
- lempeä,
istui kirjoitti:
heidän kanssaa samassa pöydässä. mikä sinusta tekee niin pyhän ettei sun tarvi seurata Jumalamme jalanjälkiä? Minä syön Hindun pöydästä, minä maalaan Muslimi naisen käsiin hennalla kuvia, vierailen vieraan hiemon majassa... miksi sinä olet fariseus?
Jeesus oli lempeä julkisyntisille, mutta aikansa lahkolaisille ei. Nyt oli kyse lahkolaisista, jotka kieltävät kastamasta lapsiaan Kristukselle vedoten uskovaisuuteensa.
Matt. 23:15
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
Matt. 23:33
Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon? - turha
lempeä, kirjoitti:
Jeesus oli lempeä julkisyntisille, mutta aikansa lahkolaisille ei. Nyt oli kyse lahkolaisista, jotka kieltävät kastamasta lapsiaan Kristukselle vedoten uskovaisuuteensa.
Matt. 23:15
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
Matt. 23:33
Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?turha tuollaisen tekopyhän kanssa on edes keskustella. omassa arvossasi olet, ja omassa arvossasi pysyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815