Poikkeus vahvistaa sääntöä?

mä2

'Poikkeus vahvistaa sääntöä.' Mitä tuo tarkoittaa?

14

788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina vähän

riskaapelia esim. laskea jotain yhdellä kaavalla tietämättä, kuinka isolla alueella kaava pätee. Jos löytyy poikkeus, se on hyvä, koska sehän kertoo jo jotain siitä pätemisen alueesta. Poikkeus määrittää siis alueen, jolla sääntöä voidaan soveltaa.

• joopajoo

kumoaa säännön, ei missään tapauksessa vahvista, vaikka kulmapubissa tuollaista väitettäisiinkin.

• miten niin

"kumoaa säännön, ei missään tapauksessa vahvista, vaikka kulmapubissa tuollaista väitettäisiinkin"

Miten sinä nyt tuon perustelet?

• Syrjäsilmin
        miten niin kirjoitti:

"kumoaa säännön, ei missään tapauksessa vahvista, vaikka kulmapubissa tuollaista väitettäisiinkin"

Miten sinä nyt tuon perustelet?

Tulee mieleen: "Poikuus vahvistaa vääntöä".

• Par Tiviivi

- - - kertomalla, että "poikkeus vahvistaa säännön". Sillä tavalla sanotaan eikä "poikkeus vahvistaa sääntöä". Voi elämän kevät sentään!!!!!!!!!!! TÄMÄ HIRVITTÄVÄ PARTITIIVITAUTI, APUAAAAAAAAAAAAA!

• Oikea muoto "poikkeus vahvistaa säännön". Oikea merkitys onkin vaikeampi selvittää. Selvää on, että tavanomainen selittelevä tai lässyttävä käyttö on väärä - yleensähän lausahduksella tarkoitetaan, ettei poikkeuksista pidä välittää eikä niitä tarvitse käsitellä.

Usein esitetty selitys on, että tässä on tapahtunut käännösvirhe: latinan "probat" tai olisi käännetty vahvistamiseksi, vaikka se tarkoittaa koettelemista, testaamista.

Selitys on kuitenkin sekin väärä. Oikea merkitys ilmenee alkuperäisestä muotoilusta "exceptio probat regulam in casibus non exceptis", 'poikkeus osoittaa säännön (olemassaolon) tapauksissa, joita ei ole ilmoitettu poikkeuksiksi'. Toisin sanoen kun jotain mainitaan poikkeukseksi, tämä jo osoittaa, että on olemassa yleinen sääntö, josta se poikkeaa.

Joissakin tilanteissa se, että jokin ylipäänsä mainitaan, voidaan tulkita poikkeuksen mainitsemiseksi. Tähän (ja tässä käsiteltyyn sääntöön) perustuu vanha vitsi perämiehestä, joka (kapteenin kirjoitettua lokikirjaan "perämies oli humalassa") kirjoitti lokikirjaan "kapteeni oli tänään selvä".

• mä vaan

Tätä tosiaan käytetään jatkuvasti väärin - miettimättä mitä sillä pohjimmmiltaan tarkoitetaan.

Itse olen ajatellut sen tarkoittavan (sama on jo vastauksistakin ilmennyt) että (itsestäänselvän) säännön olemassaolo havaitaan vasta, kun siinä tapahtuu poikkeus.
        Tavallaan säännön olemassaolo saa vahvistuksen ja tulee tiedostetuksi.

• kuitenkin
        mä vaan kirjoitti:

Tätä tosiaan käytetään jatkuvasti väärin - miettimättä mitä sillä pohjimmmiltaan tarkoitetaan.

Itse olen ajatellut sen tarkoittavan (sama on jo vastauksistakin ilmennyt) että (itsestäänselvän) säännön olemassaolo havaitaan vasta, kun siinä tapahtuu poikkeus.
        Tavallaan säännön olemassaolo saa vahvistuksen ja tulee tiedostetuksi.

sittenkin olisi niin, että on joskus ollut olemassa sääntö, joka huomattiin täysin idioottimaiseksi?

• Khalkin Gol

Vitsissä oli kuitenkin "perämies oli _tänään_ humalassa", muuten vitsiä ei edes olisi.

• mä vaan
        kuitenkin kirjoitti:

sittenkin olisi niin, että on joskus ollut olemassa sääntö, joka huomattiin täysin idioottimaiseksi?

"sittenkin olisi niin, että on joskus ollut olemassa sääntö, joka huomattiin täysin idioottimaiseksi?"

Miten se poikkeus sitä sitten vahvistaa?

• tietenkin
        mä vaan kirjoitti:

"sittenkin olisi niin, että on joskus ollut olemassa sääntö, joka huomattiin täysin idioottimaiseksi?"

Miten se poikkeus sitä sitten vahvistaa?

vahvistaa, että sääntö oli ns. sieltäniin. Siis perseestä.

• Joo joo
        tietenkin kirjoitti:

vahvistaa, että sääntö oli ns. sieltäniin. Siis perseestä.

Taitaa olla niin, että sinun juttusi ovat sieltä.

Vihje: ei kannata kirjoittaa asioista, joista ei ymmärrä mitään.

• Epäsuomalainen
        Joo joo kirjoitti:

Tuollaisen vihjeen, jonka äsken heitit, pystyy antamaan vain jäykkä perussuomalainen punaniska. Ällöän teikäläisiä sydämeni pohjasta.

• et ymmärrä
        Joo joo kirjoitti:

selvää Suomen kieltä, niin ehkä mietit kommentoimistasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      96
      1525
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1043
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      403
      911
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      163
      890
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      56
      743
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      737
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      678
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      645
    9. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      641
    10. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76