Miten te seisotte/lähdette liikennevaloista, jos tien pinta on kalteva?
a) jarrupoljin pohjassa ja sitte kaasua ja nopeasti kytkin ylös
b) pidätte pienen kaasun päällä ja kytkimen tuntumassa jolloin auto pysyy paikoillaan
c) käsijarru päällä ja sitten kaasua, kytkin tuntumaan ja kässärin vapautus
Edellä mainitut tietty pätevät eri tavoin riippuen tien kaltevuudesta ja kuinka perseessä kiinni takan oleva autoilija on.
A:ssa on se huono puoli, että auto helposti valahtaa hieman taakse, kun jalan nostaa jarrulta kaasulle - etenkin jos on jyrkkyyttä tiessä. B:ssä taas kytkimen pitäminen tuntumassa kokemattomalle autoilijalle vaikeaa, etenkin jos punaiset palavat pari minuuttia. Lähteminen tosin on todella helppoa ja nopeaa.
Itse olen tykästynyt vaihtoehtoon C. Jos joutuu seisomaan pitkään, niin ei tartte nilkat jäykkänä pitää kaasua ja kytkintä tuntumassa tai jarrua pohjassa. Kuluttaako tämä tapa käsijarrua kohtuuttomasti. Miten te kokeneemmat autoilijat?
En ole mikään veteraaniautoilija, joten säästäkää näsäviisastelut.
Mäkilähtö
11
1427
Vastaukset
- ai sää vai
joskus a joskus c
- ;o)
Loivassa mäessä a jyrkemmässä c. B:tä ei koskaan, koska tuolla tavoin polttaa kytkimen loppuun nopeasti=kallis remontti. Käsijarru ei kulu tässä käytössä. Parempi vain, että käsijarrua käyttää ahkeraan se kun tahtoo ennemminkin käytön puutteesta jämähtää jumiin.
- Hommat hoituu
Pidetään se jarrupoljin painettuna ja kun pitää mennä nostetaan jalka jarrulta.
Jo hiukan aiemmin on vasen jalka lähtenyt kohoamaan, jotta, kun jarru vapautuu, kytkinpoljin on tuntumassa.
Ei lähde valumaan, vaikka oikea ei vielä painakaan kaasua.
Hiukan kaasua, kytkintä ylös ja katso:
Taas mennään eteenpäin.
Harjoitusta.
Ensiksi hilajisella paikalla, sitten kun homman osaa, voi mennä liikenteeseen.
Jos ei ajo millään meinaa onnistua, voi aina vaihtaa automaattiin.
Huonoina puolina on kohonnut kulutus (n. 1 l / 100 km) ja moottorijarrutuksen puute.
Myös jälleenmyyntiarvo on huonompi. Suurin osa ostajista kun ei ole automaattiin tottunut. - kässärillä pidän..
Ei kytkimellä kannata pitää auto paikoillaan, sehän kuluu vaikka kuinka paljon jos niin tekee pidemmän päälle.
Käsijarru on aika hyvä keino, pitää sitä kevyesti päällä. - kässärillä 2
Kiitos asiallisista vinkeistä!
Se kytkintuntuma (b) tosiaan on hankala ja kytkintä kuluttava keino. Ainoa hyöty on, että pääsee tosi sukkelasti liikkeelle, mutta a ja c lienevät paremmat tavat. - toristi
Ainoa järkevä vaihtoehto.
Joskus harvoin, erittäin harvoin, jos on auto mäessä taskuparkissa niin ottaa varman päälle käsijarrun kanssa ettei kolhi muita autoja. :) - kismet
A) on hyvä osata ja esim. raskaassa kalustossa käsijarrun käyttö mäkilähdöissä ei aina ole mahdollista.
B) kytkin kuluu suotta, jos pitkään tekee lähtöä.
C) luotettavin tapa, jos on vähän epävarmuutta ja tosiaan auto takapuskurissa kiinni.
Enpä minäkään mikään veteraani autoilussa ole, mutta ammattiliikenteessä kuitenkin. - rygufjytuhy
sitte mä ajan punasia päin.
- arka
just kävin kokeilemassa a-tapaa miehen kanssa ja huonosti meni! Tiedän että se täytyis oppia mutta c-tapa tuntuu varmemmalta.Tulee aina hätiköityä kytkimen noston kanssa ja sitte ruovitaan...
- autokoulun opettaja vastaa!
vai ei ne 18v. helsinkiläiset osaa enää ajaa autoakaan.
kytkin on käsittääkseni sitä varten että sillä
luistatetaan moottorin voima voimansiirtoon. Ei se siellä lattiassa turhaa ole. Pitäs vaan opetella se mäkilähtö pikkuhiljaa eikä selitellä. Halvemmaksi se tulee kytkimen luistatus kuin peruuttaa sitä taaempaa autoa päin. Vähän pelottaa olla tuolla liikenteessä teidän kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592