Suojatien eteen pysähtyminen

Aasi

Pitääkö suojatien eteen pysähtyä tilanteessa:
- yksi kaista kumpaankin suuntaan
- toinen kaista seisoo, toinen vetää
- ei korokkeita suojatiellä kaistojen välissä
- vastaan tulevalla kaistalla on heti suojatien jälkeen auto pysähtyneenä
- ja tulet vetävää kaistaa suojatien eteen

On päivästään selvää, että vauhtia pitää pudottaa suojatiellä katveen takia, mutta pitääkö PYSÄHTYÄ?

Ja jos vaan jollain olisi tiedossa se laki pykälä..

TLL # 32 on toi suojatien eteen pysähtyminen yleensä
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

37

10929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope

      Kuljettajan suojatiesäännöt
      Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

      Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

      • myös ope

        momentti 2 tarkoittaa, että paikalla on vain autoja ja kulkupelejä. Jos on jalankulkija suojatiellä, astumassa, tahi odottamassa pääsyä suojatielle, tilanne on toinen. Pysähdys- tai hidastuspakko ja päästää se jalankulkija.
        Usein sekoitettu juttu.


      • Aasi

        Selvä, mutta onko ohittamista jos ohitettava ajoneuvo on vastaan tulevien kaistalla ja menossa eri suuntaan. Ja on omassa suunnassaan pysähtynyt suojatien jälkeen.
        Kyllähän toi käytännössä on helpompaa, mutta olis kiva tietää voiko siitä saada sakot jos on tollanen tilanne ja ajaa auton ryömintävauhdilla sen suojatien yli (ja näkee ettei ketään tule suojatielle)


      • Kukkahattutäti2
        Aasi kirjoitti:

        Selvä, mutta onko ohittamista jos ohitettava ajoneuvo on vastaan tulevien kaistalla ja menossa eri suuntaan. Ja on omassa suunnassaan pysähtynyt suojatien jälkeen.
        Kyllähän toi käytännössä on helpompaa, mutta olis kiva tietää voiko siitä saada sakot jos on tollanen tilanne ja ajaa auton ryömintävauhdilla sen suojatien yli (ja näkee ettei ketään tule suojatielle)

        Ei se ole ohittamista. Jos kanssasi samaan suuntaan menevä ajoneuvo (myös fillari ja ratikka) on pysähtynyt suojatien eteen, kuuluu sinunkin pysähtyä huolimatta siitä, onko suojatiellä jalankulkijoita vai ei.

        Vastaan tuleva auto peittää näkyvyytesi suojatielle seisoessaan kulkusuunnassaan suojatien jälkeen, joten sinun kyllä kuuluu hiljentää nopeutta ja noudattaa varovaisuutta. Tämä näkyy unohtuvan hyvin usein kuljettajilta näin ammattikuljettajan silmin ja korkeammalta nähtynä.


      • kohataa
        Aasi kirjoitti:

        Selvä, mutta onko ohittamista jos ohitettava ajoneuvo on vastaan tulevien kaistalla ja menossa eri suuntaan. Ja on omassa suunnassaan pysähtynyt suojatien jälkeen.
        Kyllähän toi käytännössä on helpompaa, mutta olis kiva tietää voiko siitä saada sakot jos on tollanen tilanne ja ajaa auton ryömintävauhdilla sen suojatien yli (ja näkee ettei ketään tule suojatielle)

        No kun ei ole. Semotti sanotaa kohtaamiseks. siel suojatie takana oleva on pysähtyny suojatie ette.


      • veio
        Aasi kirjoitti:

        Selvä, mutta onko ohittamista jos ohitettava ajoneuvo on vastaan tulevien kaistalla ja menossa eri suuntaan. Ja on omassa suunnassaan pysähtynyt suojatien jälkeen.
        Kyllähän toi käytännössä on helpompaa, mutta olis kiva tietää voiko siitä saada sakot jos on tollanen tilanne ja ajaa auton ryömintävauhdilla sen suojatien yli (ja näkee ettei ketään tule suojatielle)

        Kuten huomaat dear aasi, suojatiesääntö, joka pitäisi olla jokaisen kortillesen hallinnassa, ei olekaan niin yksiselitteinen.
        Muista, joka tilanteessa lähesty suojatietä sillä nopeudella, jolla voit väistää kulkijat, esim. lapsen joka huomaamattaan pinkasee suojatielle.

        Laki on siinä mielessä ristiriitainen, että kulkijan turvallisuuden näkökulmasta on sama asia käveleekö tämä auton etupuskurin vai takapuskurin vierestä MUTTA vain toinen vaatii kuljettajalta täyttä pysähtymistä.


      • Anonyymi
        veio kirjoitti:

        Kuten huomaat dear aasi, suojatiesääntö, joka pitäisi olla jokaisen kortillesen hallinnassa, ei olekaan niin yksiselitteinen.
        Muista, joka tilanteessa lähesty suojatietä sillä nopeudella, jolla voit väistää kulkijat, esim. lapsen joka huomaamattaan pinkasee suojatielle.

        Laki on siinä mielessä ristiriitainen, että kulkijan turvallisuuden näkökulmasta on sama asia käveleekö tämä auton etupuskurin vai takapuskurin vierestä MUTTA vain toinen vaatii kuljettajalta täyttä pysähtymistä.

        Nykyisessä (uudessa) tieliikennelaissa on nykyään seuraava momentti:

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Riippumatta siitä, mikä sen näköesteen aiheuttaa, niin jos ei näe koko suojatietä, niin pitää tehdä lain vaatimia peliliikkeitä. Vähintään on siis hidastettava.


    • minä tässä

      jää sitä yhtä vapaata kaistaa väliin, tahi suojakoroketta. Tässä TLL 32 § 2 momentissa ei puhuta siitä, millä puolella (meno-paluu) se näköeste on.
      JOS kuitenkin se jalankulkija on suojatiellä, astumassa sille, taikka ODOTTAMASSA PÄÄSYÄ heti sen alkamiskohdassa, on annettava esteetön kulku.
      Ei niiden kuulu jäädä odottelemaan, vaan autojen on pysähdyttävä. Ei niiden tarvitse jalkaakaan nostaa, eikä muutakaan merkkiä antaa.

      • Aasi

        Itse olin tota mieltä aluksi, kunnes tajusin että tuossa kohtaa puhuttiin ohittamisesta. Ja kuten muut jo sanoivat, se taitaa olla kohtaamista.


    • Maikka

      Ei ole pakko pysähtyä. Kyseessä on kohtaaminen. Tosin siinä pitää ajaa tosi hiljaa. Oikea nopeus on korkeintaan 10 km/h tai mieluummin alle. Jatkokysymys: Jos suojatien eteen (juuri ennen suojatietä)on jätetty kaadettu polkupyörä, pitääkö pysähtyä? Toinen kysymys: Milloin suojatie voi liikkua "laillisesti" toiseen paikkaan?

      • Vastaaja322

        1: Polkupyörä taitaa olla ajoneuvo, joten kyllä pitää pysähtyä, vaikka hölmöltö tuntuisi. 2:Suojatiet ei kai liiku yleensä :/ ?


      • sivuuttamista

        se on kyllä sivuuttamista, kun autot kohtaavat eri suuntiin menossa.


      • rattijehu

        Osalla fillaristeista näyttää todella olevan tapana pysäköidä ajopelinsä nurin, oli pyörässä seisontatuki tai ei. Liekö taustalla rento tyyli vaiko se, että sellaista pyörää ei kukaan enää nurin tyrki, ja se silloin saattaa säilyä jopa ehyempänä, kuin seisomaan jätetty ajopeli.

        Joka tapauksessa pysäköity, mikä pysäköity, ja jos se on liian lähellä suojatietä pysäköity, se on siihen joskus pysäytetty, ja kyllä se siis suojatien eteen pysäytettynä edellyttää ohiajossa pysäytyksen, vaikka näkyvyys ei liene kovin rajoitettu.

        Tilanne vaan on hyvin samannäköinen, kuin se, että korkealla bussilla tai kuorma-autolla ohitetaan suojatien eteen pysäytetty matala henkilöauto tai moottoripyörä, eli yli näkyy hyvin, mutta pysäytyspakko kuitenkin on olemassa.


        Suojatie liikkuu paikasta toiseen, jopa laillisesti???


      • rattijehu
        sivuuttamista kirjoitti:

        se on kyllä sivuuttamista, kun autot kohtaavat eri suuntiin menossa.

        on paitsi taitto-ohjelmatermi, myös 50 - luvun ”Ajokokelaan opas” -kirjan mukaan ajoneuvojen kohtaamistilannetermi.
        Myöhemmin sivuttaminen on venytetty sivuuttamiseksi.

        Ja aivan oikeassa olet.
        Sivu(u)ttamista on, kun autot kohtaavat eri suuntiin menossa:)
        Ja.
        Kohtaamista on, kun autot sivu(u)ttavat eri suuntiin menossa:)


      • Kukkahattutäti2

        >Toinen kysymys: Milloin suojatie voi liikkua "laillisesti" toiseen paikkaan?<

        Ainakin silloin, kun työmaan takia suojatietä siirretään siten, että viivoja ei poisteta. Tilapäisen suojatien merkkinä on silloin liikennemerkki 511 ilman viivoitusta.


      • Maikka
        rattijehu kirjoitti:

        Osalla fillaristeista näyttää todella olevan tapana pysäköidä ajopelinsä nurin, oli pyörässä seisontatuki tai ei. Liekö taustalla rento tyyli vaiko se, että sellaista pyörää ei kukaan enää nurin tyrki, ja se silloin saattaa säilyä jopa ehyempänä, kuin seisomaan jätetty ajopeli.

        Joka tapauksessa pysäköity, mikä pysäköity, ja jos se on liian lähellä suojatietä pysäköity, se on siihen joskus pysäytetty, ja kyllä se siis suojatien eteen pysäytettynä edellyttää ohiajossa pysäytyksen, vaikka näkyvyys ei liene kovin rajoitettu.

        Tilanne vaan on hyvin samannäköinen, kuin se, että korkealla bussilla tai kuorma-autolla ohitetaan suojatien eteen pysäytetty matala henkilöauto tai moottoripyörä, eli yli näkyy hyvin, mutta pysäytyspakko kuitenkin on olemassa.


        Suojatie liikkuu paikasta toiseen, jopa laillisesti???

        Kukkahattutäti löysikin jo vastauksen, mutta on olemassa vielä toinenkin tapaus, jolloin suojatie liikkuu "laillisesti". Nimittäin talvella. Silloinhan ei nähdä katuratamaaluksia ja suojatie alkaa liikennemerkistä, mutta kesällä suojatie alkaa katuratamaalauksista. Aika omituista, Eikö?


      • rattijehu
        Maikka kirjoitti:

        Kukkahattutäti löysikin jo vastauksen, mutta on olemassa vielä toinenkin tapaus, jolloin suojatie liikkuu "laillisesti". Nimittäin talvella. Silloinhan ei nähdä katuratamaaluksia ja suojatie alkaa liikennemerkistä, mutta kesällä suojatie alkaa katuratamaalauksista. Aika omituista, Eikö?

        Niinhän ne talvella ja tietöiden tms. aikana muulloinkin todella suojatiet liikkuvat laillisesti.

        Samalla tavallahan ”elävät” myös STOP - viivat, parkkiruudut,… ja lumipyryllä myös kokonaiset ryhmitysalueet ja risteysten ajolinjat, kun liikennemerkit peittyvät…jne…


      • Poliisi evp.

        Jos kaksi kaistaa samaan suuntaan ilman välikoroketta ja matka alle 5-metriä, on AINA pysähdyttävä, vaikka tienvarteen olisi laittomasti pysäköity ajoneuvo ennen suojatietä lähemmäksi kuin 5-metriä.


      • ei-evp-ope
        Poliisi evp. kirjoitti:

        Jos kaksi kaistaa samaan suuntaan ilman välikoroketta ja matka alle 5-metriä, on AINA pysähdyttävä, vaikka tienvarteen olisi laittomasti pysäköity ajoneuvo ennen suojatietä lähemmäksi kuin 5-metriä.

        Missään ei puhuta nimenomaan viiden metrin matkasta, jolloin olisi pysähdyttävä suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon rinnalle. Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei vain saa ohittaa pysähtymättä, ellei välissä ole tyhjää kaistaa tai suojakoroketta. Lisäksi mikäli ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, tällöinkin on pysähdyttävä. Pysäköinti ja pysäyttäminen on kiellettyä viiden metrin matkalla ennen suojatietä.


      • sitovat Sinuakin
        ei-evp-ope kirjoitti:

        Missään ei puhuta nimenomaan viiden metrin matkasta, jolloin olisi pysähdyttävä suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon rinnalle. Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei vain saa ohittaa pysähtymättä, ellei välissä ole tyhjää kaistaa tai suojakoroketta. Lisäksi mikäli ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, tällöinkin on pysähdyttävä. Pysäköinti ja pysäyttäminen on kiellettyä viiden metrin matkalla ennen suojatietä.

        että silleen.


      • Jaska Jokula
        ei-evp-ope kirjoitti:

        Missään ei puhuta nimenomaan viiden metrin matkasta, jolloin olisi pysähdyttävä suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon rinnalle. Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei vain saa ohittaa pysähtymättä, ellei välissä ole tyhjää kaistaa tai suojakoroketta. Lisäksi mikäli ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, tällöinkin on pysähdyttävä. Pysäköinti ja pysäyttäminen on kiellettyä viiden metrin matkalla ennen suojatietä.

        autosta katsottuna se 5 m on kauhean lyhyt ja kun huomioidaan reaktio- ja jarrutusmatka, et ainakaan saa lyhentää tätä väliä. Kerro!

        Jos ehdit, katso myös vakuutusoikeuden päätöksiä asiasta ja yleensäkin suojatiestä, jota opetetaan väärin jopa autokoulukirjoissa, joita alan liitto painattaa. Myös se, että lukkojarrutus olisi se tehokkain tapa. Hyvästi ABS. Paljon muutakin, mutta sehän onkin vanhojen autokoulujermujen tukityöpaikka. Ei asiantuntija.


      • ei-evp-ope
        Jaska Jokula kirjoitti:

        autosta katsottuna se 5 m on kauhean lyhyt ja kun huomioidaan reaktio- ja jarrutusmatka, et ainakaan saa lyhentää tätä väliä. Kerro!

        Jos ehdit, katso myös vakuutusoikeuden päätöksiä asiasta ja yleensäkin suojatiestä, jota opetetaan väärin jopa autokoulukirjoissa, joita alan liitto painattaa. Myös se, että lukkojarrutus olisi se tehokkain tapa. Hyvästi ABS. Paljon muutakin, mutta sehän onkin vanhojen autokoulujermujen tukityöpaikka. Ei asiantuntija.

        Ei tehdä tästä asiasta nyt vaikeampaa kuin se on.
        Tarkistin asian tieliikennelaista ja siellä on sanottu:

        "32 § Kuljettajan suojatiesäännöt
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
        Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

        Eli laki ei määrittele tarkalla metrimäärällä, milloin on pysähdyttävä ja milloin ei, sen sijaan kyseisessä lainkohdassa on otettu esille tuo näkyvyys, ja sehän on erityisen tärkeä asia. Mutta on syytä muistaa, että suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa tai raitiovaunua ei siis saa ohittaa pysähtymättä, vaikka kuljettaja kuvittelisi näkyvyyden olevan riittävä.


      • lukkojarrutus
        Jaska Jokula kirjoitti:

        autosta katsottuna se 5 m on kauhean lyhyt ja kun huomioidaan reaktio- ja jarrutusmatka, et ainakaan saa lyhentää tätä väliä. Kerro!

        Jos ehdit, katso myös vakuutusoikeuden päätöksiä asiasta ja yleensäkin suojatiestä, jota opetetaan väärin jopa autokoulukirjoissa, joita alan liitto painattaa. Myös se, että lukkojarrutus olisi se tehokkain tapa. Hyvästi ABS. Paljon muutakin, mutta sehän onkin vanhojen autokoulujermujen tukityöpaikka. Ei asiantuntija.

        Törmäsin tähän viestiin. Onhan se lukkojarrutus tehokkain tapa yleensä, ei vaadi kummoistakaan fyysikkoa että sen voi sanoa. Kun rengas lämpenee ja deformoituu ja näin ollen kitkavoima kasvaa hyvinkin merkittävästi verrattuna absiin. Ja normaalilla absilla ei ole mitään tekemistä lepokitkan kanssa vaikka niin saattaisi luullakin.

        Mutta se kumpi on ei-rallikuskin hanskoissa turvallisempi on toinen tarina...


    • Roope Rikas

      joka ylittää katua kadun kulmasta, suoraan (90 astetta, voin) kadun toiselle puolelle, eli jalkakäytävältä jalkakäytävälle, eikä ole suojatien maalimerkkejä kadussa, eikä liikennemerkkejä suojatiestä? Mä tiedän!

      • rattijehu

        Siis milloin autoilijan on kadun kulmassa väistettävä jalankulkijaa, vaikka ei ole suojatiestä ajoratamerkintöjä eikä liikennemerkkiä?

        Tiettävästi järjestäytyneellä, johdetulla koululaisrivistöllä, joka on enintään parijono leveydeltään, on oikeus käyttää ajoradan asemesta jalkakäytävää.
        Tällainen rivistö voinee järjestäytyneenä kulkueena mennä risteyksessä suoraan ja tiettävästi kääntyäkin muun liikenteen väistäessä, vaikka ylitys tapahtuu sellaisessa kadun kulmassa, jossa ei ole merkattua suojatietä, vaikka ko. kulkue ei käytä ajorataa muissa tilanteissa, kuten muut kulkueet.

        Toinen tilanne, jossa tuollainen suojatiemerkkaamattomassa risteyksessä väistö kuulunee tehdä, on tilanne, jossa sokea ojentaa valkoisen kepin tien ylityksen merkiksi ja jää odottamaan ajoneuvojen pysäyttämisiä kuulonsa avulla tilannetta tunnistaen.
        Hän ei ymmärrettävistä syistä näe kaikkia visuaalisia liikenneohjausmerkintöjä tai niiden puuttumisia.


      • Jope

        kääntymässä risteyksessä, oikealle, tai vasemmalle ja jalankulkija olisi tulossa tai jo käyttämässä katua sen ylittämiseksi?
        Tämähän on se vanha suojatienkin määritelmä ja henki. Moni on unohtanut sen.
        Suoraan risteävää tietä ajavat eivät väistä, ellei tilanne muutu vaaralliseksi. h.


    • Katso TLL 32 kokonaan

      ei sanota, millä pulella suojatietä näkemäeste on!

    • Poliisi evp.

      Aina pysähdyttävä, jos välissä ei ole koroketta ja matkaa alle 5-metriä.
      Vastaatuleva liikenne ei aiheuta lain mukaan velvoitetta, mutta ne hyvät tavat.
      Laki ei tunne vapautusta, vaikka näkyvyys tuntuisikin riittävältä, varsin kookaskin lapsi jää usein katveeseen.

      • veio

        Väärin Mr Poliisi evp. Tässä asiassa on erilaisia näkemyksiä poliisien kesken.
        5 metriä koskee vain pysähtymistä ja pysäköintiä. Ei saa pysähtyä 5 m. lähemmäs suojatietä.

        Jos vastaantuleva auto peittää näkyvyyden suojatielle, on ajettava sellaista nopeutta että siinä vaiheessa kun näet onko suojatiellä kulkijoita, voit vielä turvallisesti pysähtyä. Muuten et pysty antamaan kulkijalle vaadittua esteetöntä kulkua.

        Suojaten eteen pysähtynyt ( tosin kiellettyä ) pakottaa pysähtymään. Esim. 2 metrin päässä pysätynyt ehkä kävelyvauhti ( riippuu taas autojen kokoeroista.) 3 metrin päähän pysähtynyt ehkä hölkkävauhti......

        Saitko idean päästä kiinni. ?


    • myös autoilija

      onko autoilijalle suurta haittaa jo jalankulkija pysähtyy suojatien korokkeelle
      päästääksee lähestyvän autojonon jatkamaan pysähtymättä myös autoilija

    • sujuvuutta liikenyee

      eihän siitä haittaa,vaikka toisaalta kerrotaan että kun lähestyy tai on astumassa...

    • paljon nähnyt

      Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä on aina ollut kiellettyä, mutta nyt tulee uusi ongelma sen toteuttamisessa kun turvavälit ovat liian pieniä ja ensimmäisen jonossa äkkiä pysähtymällä seuraa loppupäässä varmasti ketjukolareita, jonka seurauksena vakuutusmaksut nousevat varmasti. Autokouluissa ei painoteta turvavälin merkitystä esim. havannointitestillä (reaktioaika), vaikka liukkaankelin harjoituksen yhteydessä.

      • Oplu-oppia

        Turvavälin on oltava 2 sekuntia vastaava minimissään. Jos joku tulee perään niin vastaa kustannuksista ja saa sakot. Jokaista suojatietä taajamassa lähestytään sellaisella nopeudella että auton voi pysäyttää jos sille joku on tulossa. Turvavälit ja kevyen liikenteen kunnioittaminen on suunnilleen tärkeimmällä sijalla turvallisessa ja sosiaalisessa autoilussa. Kunnollisilla turvaväleillä jarrujen käyttö vähenee muutenkin aika reippaasti, usein pelkkä kaasupolkimen nosto riittää nopeuden säätelyyn.


      • veio
        Oplu-oppia kirjoitti:

        Turvavälin on oltava 2 sekuntia vastaava minimissään. Jos joku tulee perään niin vastaa kustannuksista ja saa sakot. Jokaista suojatietä taajamassa lähestytään sellaisella nopeudella että auton voi pysäyttää jos sille joku on tulossa. Turvavälit ja kevyen liikenteen kunnioittaminen on suunnilleen tärkeimmällä sijalla turvallisessa ja sosiaalisessa autoilussa. Kunnollisilla turvaväleillä jarrujen käyttö vähenee muutenkin aika reippaasti, usein pelkkä kaasupolkimen nosto riittää nopeuden säätelyyn.

        Juuri niin. Ja lisäksi ymmärtämättömien kuljettajien varalta. Mitä lähempänä takana ajava ajoneuvo on, sen rauhallisemmin tilanteisiin jossa saatat joutua jarruttamaan.


    • Anonyymi

      Monissa autoissa on tallentava ajokamera--auttaa paljon todisteena, varsinkin kun jalankulkija on ollut kaukana tien toisella puolella ja ajoneuvo vapaasti ajanut tien toisella puolella häiritsemättä jalankulkija

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu on kaivettu esiin naftaliinista. Huomioitava asia on se, että uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Monet pykälät ovat nykyään erilaiset.

      "27 §
      Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

      Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

      Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

      • Anonyymi

        Kuten myös voi huomata, niin nykyisen tieliikennelain mukaan pitää suojateiden kohdalla huomioida ihan kaikki näkyvyyttä peittävät/rajaavat esteet tai ajoneuvot, oli niiden sijainti tai kulkusuunta mikä tahansa. Jos ei jostakin syystä näe koko suojatietä, niin sitten pitää vähintään hidastaa ja tarvittaessa jopa pysähtyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      89
      2888
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe