No niin, alkaa selvitä. On kyse ainoasta oikeasta uskosta, taas kerran. Näitähän on, monen monia. Tietävätköhän he toisistaan?
Siis sinne Taivaaseen menevät ne 144 tuhatta. Paratiisiin pääsevät jehovalaiset. Näin minä nyt saamani monimutkaisen infon perusteella olen itselleni vastannut. Ja näin tulen selittämään eteenpäinkin, jos minulta näitä ydinkysymyksiä perheemme jäsenet tulevat tiedustelemaan.
Hirveintä mitä tiedän, on ainoan oikean uskon omaava ihminen, joka tulee luokseni sanomaan, että minun uskoni on väärä. Tuollainen ihminen on murhaaja. Hän tappaa minun ainutkertaisen, ikioman ja (kenties) iankaikkisen sieluni mitätöimällä sen. Hän ei rakasta, hänen sydämensä on kiveä. Hän on minulle kauhistus, koska hän sijoittaa itsensä Jumalan paikalle tai oikeammin: syrjäyttää Jumalan.
Uudet naapurini ovat jehovalaisia. Oli ihan hyvä saada tällainen kevyt ydinkohta-selvitys, jotta osaan välttää tietylle maaperälle menemistä.
Vaan jos Jeesus on heille noinkin tärkeä, niin miksi he eivät mitenkään vietä hänen syntymäjuhlaansa, joulua? Ei kai VAIN sen takia, ettei Jeesus oikeasti syntynyt vuoden lopulla, siis keskitalvella? Voisivathan he viettää joulujuhlaa aiemmin syksyllä, jolloin Jeesus otaksuttavasti syntyi. Voisiko tähän vielä joku lyhyesti jotain selitystä antaa?
Ainoa oikea usko siis tämäkin?
18
996
Vastaukset
- ...
Kyse on "ainoasta oikeasta uskosta", kuten sanoit. Jt kutsuvat uskontoaan totuudeksi sekä lehdissään että puheissaan jatkuvasti. He ovat mielestään ainoat jotka ymmärtävät raamattua oikein. Jos keskustelet tai tutkit raamattua Jt kanssa, asetelma on se, että sinä kuuntelet ja he opettavat. He nostavat uskonsa kaikkien muiden yläpuolelle, erityisesti kristittyjä he ovat kovia arvostelemaan lehdissään ja kirjoissaan. Kirkkoja kutsutaan luopiokristikunnaksi ja saatanan vallassa oleviksi.
Tuo 144 000 mainitaan ilmestyskirjassa ja se on Jt mukaan taivaaseen menevien lukumäärä. He muodostavat Jeesuksen kanssa hallituksen ja hallitsevat maanpäällistä paratiisia jossa uskolliset Jt asuvat ikuisesti sairastumatta tai kuolematta koskaan. Ne jotka kapinoivat paratiisissa, tulee Jumala tuhoamaan samantien.
Jt hallintoelimen jäsenet kuuluvat taivaaseen meneviin, se on kuulemma itsestään selvyys.
Kuolemanjälkeiseen elämään Jt eivät usko. Kun ihminen kuolee hän häviää kokonaan olemasta. Taivaaseen menijät kuitenkin saavat ylösnousemuksen suoraan sinne kuolemassa. Loput ovat tiedottomina haudoissa. Kun maailmanloppu tulee ja pahat ihmiset ja väärät uskonnot tuhotaan nousevat Jt haudoistaan maanpäälle josta tulee silloin paratiisi. Paratiisiin heräävät kuolleista myös ne jotka eivät ole tehneet hirveästi pahaa elämänsä aikana, eivätkä ole oppineet tuntemaan Jt uskoa.
Jeesuksen syntymäjuhlaa ei vietetä koska.
1. Ei syntynyt Joulukuussa.
2. Jeesus ei käskenyt viettämään syntymänsä juhlaa.
3. Joulun alkuperä on pakanallinen kaikkine tapoineen, sitä vietettiin jonkun auringonjumalan kunniaksi. Ensimmäiset kristityt eivät koskaan viettäneet sitä. Satoja vuosia myöhemmin kirkon papit päättivät vaihtaa joululle kristillisen sisällön koska eivät halunneet taistella suosittua pakanajuhlaa vastaan. Silloiset kristityt kieltäytyivät viettämästä joulua sen alkuperän vuoksi, mutta pikkuhiljaa joulu omaksuttiin kristikunnan tärkeimmäksi juhlaksi. Myös pääsiäinen, synttärit, uusivuosi, halloween ym ovat todistajilta ankarasti kielettyjä pakanallisten taustojensa vuoksi. Jos tutkit tietosanakirjoja esim kirjastoista löydät niistä hyvät selvitykset kristikunnan juhlien taustoista ja siitä miten ne ovat kristinuskoon tulleet.
JT aloittivat jakamaan 4 sivun esitettä jonka nimi on VÄÄRÄN USKONNON LOPPU ON LÄHELLÄ! Siinä arvostellaan muita uskontoja ja kehutaan Jt uskoa. Kampanja on maailmanlaajuinen ja kestää noin kuukauden. Tämäkin kertoo paljon siitä miten Jt suhtautuvat muihin uskontoihin. Erityisesti kristittyjä on aina haukuttu.- nousee..
Jos ja kun ei JT. usko erilliseen sieluun mutta uskoo, että johtotroikka nousee suoraan kuoltuaan taivaaseen niin mikä osa heistä sinne menee kun se ruumis kuitenkin haudataan. Vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin.
- tiedä.
nousee.. kirjoitti:
Jos ja kun ei JT. usko erilliseen sieluun mutta uskoo, että johtotroikka nousee suoraan kuoltuaan taivaaseen niin mikä osa heistä sinne menee kun se ruumis kuitenkin haudataan. Vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin.
Raamattu puhuu kahdenlaisesta ylösnousemuksesta. Toinen on taivaaseen ja toinen maan päälle. Kai ihmisistä sitten vain tehdään jollain tavalla henkiä, en tiedä tarkkaa vastausta. Ei ole kuitenkaan mitään erillistä osaa joka siirtyisi ihmisestä jonnekin.
Kun ruumis maatuu hautaan tai poltetaan se häviää kokonaan. Ihmiset jotka ovat "jumalan muistissa" saavat ylösnousemuksen maan päälle, heidät luodaan silloin uudelleen, juuri sellaisiksi kuin he olivat aiemminkin. - alku ja loppu.
tiedä. kirjoitti:
Raamattu puhuu kahdenlaisesta ylösnousemuksesta. Toinen on taivaaseen ja toinen maan päälle. Kai ihmisistä sitten vain tehdään jollain tavalla henkiä, en tiedä tarkkaa vastausta. Ei ole kuitenkaan mitään erillistä osaa joka siirtyisi ihmisestä jonnekin.
Kun ruumis maatuu hautaan tai poltetaan se häviää kokonaan. Ihmiset jotka ovat "jumalan muistissa" saavat ylösnousemuksen maan päälle, heidät luodaan silloin uudelleen, juuri sellaisiksi kuin he olivat aiemminkin.Jos en ihan väärin ole raamattu ymmärtäny niin Jeesus oli maanpäällä ollessaan ihminen, omasi lihaa ja verta olevan ruumiin. Jeesus haudattiin myös mutta hänen ylösnoustuaan ei kuitenkaan jäänyt erillistä "jäämistöä", ei luita, nahkaa tai muuta ruumista.
Eli jos nyt tuosta jotain päättelis niin sen minkä Jumala voi tehdä kerran niin miksei sitten vaikka yhden 144 000 kertaa.
Toisaalta minä en kyllä haluaisi olla maanpäällisessä paratiisissa juuri sellainen kuin olin eli olen nyt, on tää nykyinen olemus sen verta huono ja huonommaksi menee koko ajan. Ja jos pitäs kestää ikuista elämää niin väkisinkin tulee mieleen Juice Leskisen laulusta mieleen lause " Kun kunnolla en saa eletyksi tätä yhtäkään" (siis elämää)
Joulu on pakanallinen juhla. Raamatullisia perusteita ei ole edes sille, että pitäisi vietää Jeesuksen syntymäjuhlaa. Siksi joulun vieton sijoittaminen joksikin kristillisyyden kriteeriksi ei ole perusteltua. Toki ei Raamatussa kielletäkään juhlimasta Jeesuksen syntymää. Mutta miten me sitä sitten vietämme? Perinteisistä joulutavoista ei taida löytyä sen tietyn raamatunpaikan lukemisen lisäksi paljon muuta kristillistä. Kristinusko on suhde Herraan Jeesukseen. Joulun vietto tai viettämättömyys ei tee kenestäkään kristittyä.
Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
Minä pelkään teidän tähtenne,
että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt. (Gal.4:10,11)
Vartiotorniseuran suhde Jumalan ja ihmisten Välimieheen tulee ehkä irvokkaimmin esille juuri heidän ainoassa juhlassaan, johon jokainen saapuu kieltäytymään vertauskuvallisesti Jeesuksen ruumiista ja verestä. Jos he olisivat kristittyjä, kuten väittävät - vieläpä "oikeita tosikristittyjä", ainoita sellaisia - miksi he sitten niin tekevät. Se on selitettävissä vain mielenhallinnalla, joka estää heitä näkemästä ja ymmärtämästä selvää Raamatun tekstiä.
Niin Jeesus sanoi heille:
"Totisesti, totisesti minä sanon teille:
ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa,
ei teillä ole elämää itsessänne.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni,
sillä on iankaikkinen elämä,
ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. (Joh.6:53,54)
Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin,
otti leivän,kiitti, mursi ja sanoi:
"Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan;
TEHKÄÄ tämä minun MUISTOKSENI."
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi:
"Tämä malja on uusi liitto minun veressäni;
niin usein kuin te JUOTTE, tehkää se minun MUISTOKSENI."
Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan,
te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. (1Kor.11:24-26)
Tähän on sanottava, että jos joku ei sitten ole Jeesuksen oma, niin mitä hän ehtoolliselle menisi. Väärinhän se olisi. (Tämä taas on valitettevasti kirkon käytäntö) Samasta syystä ei vartiotorniin uskovienkaan tule ehtoollista nauttia. Sitten tämä järjestö vielä uskottelee olevansa Kristuksen edustaja. Siinä on räikeä ristiriita. Järjestö, jonka mukaan pelastus on vain siihen liittyneillä, toisaalta tekee kaikkensa väärentäessään Raamatun sanan oleellisilta osiltaan. Mainitulla teatraalisella eleellä se suoranaisesti myöntää, ettei jäsenillä mitään pelastusta ole.
Kunpa edes joku heräisi!- Nimetön
Ei koskaan maininnut eikä ole mainintoja että olisi vietetty syntymäpäiviä.Mutta Jeesus käski kyllä muistamaan kuolemansa toistuvasti ja kerran vuodessa nisankuun 14 pv auringon laskettua vietetään kaikkialla maailmassa Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa.
>>Ei koskaan maininnut eikä ole mainintoja että olisi vietetty syntymäpäiviä.
Mutta mainitsi seurakunnasta eronneiden tai erotettujen karttamisen?
Joku tässä jeesustelussa ei vartiotorniseuralla nyt mene loogisesti.- syntymäpäiviin
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ei koskaan maininnut eikä ole mainintoja että olisi vietetty syntymäpäiviä.
Mutta mainitsi seurakunnasta eronneiden tai erotettujen karttamisen?
Joku tässä jeesustelussa ei vartiotorniseuralla nyt mene loogisesti.jehovalahkon emolahkon raamatuntutkijain perustaja Russell kirjoitti vielä, että joulua voi viettää siitäkin huolimatta että Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetä (samalla hän suositti kirjojaan joululahjoiksi).
Syntymäpäivätkin lahko kieltää, syytä se ei ilmoita, vaan yrittää halventaa syntymäpäiviä ja niiden viettäjiä kaikin mahdollisin tavoin.
Joulun suhteen on lahkolle tärkeää tietää, että samaan aikaan on vietetty jokin pakanallinen juhla joskus. Ja joulukiellon perusteena on siis tämä "pakanajuhla" josta muut kuin jehovantodistajat eivät tiedäkään mitään!
Tuon pakanallisen juhlan suhteen tietävät historioitsijat kertoa, että joulujuhla sijoitettiin nimenomaan tuon juhlan tilalle, jotta sekin pakanallinen tapa katoaisi ja kristillisyys voittaisi sijaa.
Joulun kristillisen ytimen muodostaa joulukirkossa käynti. Se ei tietenkään ole pakanallista. Muutoinhan joulujuhlalla, ilolla ja rakkauden ilmaisemisella erityisesti lapsille ei ole mitään erityistä teologista merkitystä, eikä eri maiden joulutavat samanlaisia olekaan.
Syntymäpäivän lisäksi on paljon muitakin Jeesuksen mainitsematta jättämiä asioita, joita vartiotorniseura ei kuitenkaan näe tarpeelliseksi kieltää jäseniltään. Siinä, mikä on kiellettyä ja mikä ei, ei näytä olevan mitään logiikkaa. Aivan eri asia on vain olla viettämättä jotain juhlaa omantuntonsa mukaan, kuin tehdä siitä oppi ja syyllistää vielä muita tämän opin mukaan. Sellainen on yli kirjoitetun menemistä - mikä tosin on vartiotorniseuran kohdalla lähes sääntö.
"toistuvasti" (1Kor.11:24)
Uudenmaailman käännös ei ole uskollinen "alkutekstilleen", NWT:lle. NWT:ssa tuo kohta kohta on käännetty Raamatun alkutekstien mukaisesti oikein: "Keep doing this in remembrance of me."
Täältä voi tarkistaa: http://www.watchtower.org/bible/index.htm
Mainitun kohdan ajatus on, että ehtoollisen viettämisestä tulee pysyvä käytäntö. Jeesuksen aiemmin sanoma "niin usein ..." tekee asian täysin selväksi. KR38:n ilmaus "tehkää tämä minun muistokseni" on oikein, koska tässä asiayhteydessä sen voi ymmärtää ainosataan "keep doing". Ilamauksella "tehkää toistuvasti" on ehkä tavoiteltu samaa, mutta sen lisäksi se tuo mukanaan seuran oppeja tukevan jaksollisuuden vaikutelman. Suomen haarakonttorin lisäys "toistuvasti" on ylimääräinen sana, joka on sinuakin harhauttanut.
Pesah-juhla oli jo olemassa oleva, kerran vudessa vietettävä juhla. Jeesus ei asettanut muistokseen sitä, eikä mitään muutakaan juhlaa. Hän käski nauttimaan muistokseen ehtoollista: Hän sanoi leivästä "tehkää tämä minun muistokseni" ja viinistä "niin usein kun juotte, tehkää se minun muistokseni". Mitään muuta asiaa ei Jeesus käskenyt muistokseen tehdä. Vartiotorniseuran toimet eivät kestä Jumalan sanan valossa: se käytännössä kieltää Jeesuksen käskynään asettaman ehtoollisen vieton, mutta laittaa Jeesuksen suuhun käskyn vartiotorniseuran omasta juhlasta, "muistonvietosta", johon tullaan nimenomaan kieltäytymään ehtoollisesta.
Tässä on eräs keskustelu aiheesta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000002903522&view_mode=threaded- Ryöväri oikealta
1. Siis mikä on tämä nisankuun 14 päivä?
2. Puhuuko Raamattu siitä?
3. Missä Raamatun kohdassa asiasta mahdollisesti kirjoitetaan? Ryöväri oikealta kirjoitti:
1. Siis mikä on tämä nisankuun 14 päivä?
2. Puhuuko Raamattu siitä?
3. Missä Raamatun kohdassa asiasta mahdollisesti kirjoitetaan?
Ja pitäkää tätä happamattoman leivän juhlaa,
sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän joukkonne pois Egyptin maasta;
sentähden pitäkää tätä päivää, sukupolvesta sukupolveen, ikuisena säädöksenä.
Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, ehtoolla,
syökää happamatonta leipää,
ja niin tehkää aina saman kuun
yhdennenkolmatta päivän ehtooseen asti. (2Moos.12:17,18)
Ensimmäisessä kuussa, se on niisan-kuussa,... (Est.3:7)- kuin meilläkin?
Rintti kirjoitti:
Ensimmäisessä kuussa, se on niisan-kuussa,... (Est.3:7)Siis ensimmäinen kuu = tammikuu?
Eli kyseistä muistojuhlaa vietetään tammikuun 14-21 välisenä aikana?
Kysyy Ryöväri oikealta (kun niin rakastaa tarkkoja ja oikeita vastauksia) - Toinen ryöväri
Rintti kirjoitti:
Ensimmäisessä kuussa, se on niisan-kuussa,... (Est.3:7)Miksi on niin vaikeaa vastata ihan selvällä suomen kielellä ja järjestelmällisesti? Aivan kuin haluttaisi sekoittaa lukijan pää yhteen pötköön pusketulla tekstillä, josta saa sitten työllä ja vaivalla seuloa vastauksia. Jotta menisi hukkaan ja saisi taas nöyränä kysellä selvityksiä. Harvassa näyttää täällä tosiaan olevan selkeäsanaisia opastajia.
Osattaisi edes kappalejakoa harrastaa näissä kirjoituksissa.
Täydennän (= suomennan = selvennän)edellistä vastausta vajavaisella maallikkojärjelläni: Nisankuu alkoi sen päivän auringonlaskusta, joka seurasi kevätpäiväntasausta lähinnä olevan uuden kuun ilmaantumista Jerusalemissa. Nisankuu pohjautuu siis juutalaiseen kalenteriin. Nisankuuta sanottiin aiemmin aabib-kuuksi. - kirjoitusvirheet
Toinen ryöväri kirjoitti:
Miksi on niin vaikeaa vastata ihan selvällä suomen kielellä ja järjestelmällisesti? Aivan kuin haluttaisi sekoittaa lukijan pää yhteen pötköön pusketulla tekstillä, josta saa sitten työllä ja vaivalla seuloa vastauksia. Jotta menisi hukkaan ja saisi taas nöyränä kysellä selvityksiä. Harvassa näyttää täällä tosiaan olevan selkeäsanaisia opastajia.
Osattaisi edes kappalejakoa harrastaa näissä kirjoituksissa.
Täydennän (= suomennan = selvennän)edellistä vastausta vajavaisella maallikkojärjelläni: Nisankuu alkoi sen päivän auringonlaskusta, joka seurasi kevätpäiväntasausta lähinnä olevan uuden kuun ilmaantumista Jerusalemissa. Nisankuu pohjautuu siis juutalaiseen kalenteriin. Nisankuuta sanottiin aiemmin aabib-kuuksi.Moniin kysymyksiin on mahdoton vastata yhdellä lauseella. Kysyjän tausta ei ole keskustelupalstoilla tiedossa tai kysyjän pohjatiedot ovat heikot.
En usko, että kykenisin vastaamaan äidilleni yhdellä lauseella, enkä edes viikon luennolla, jos
hän kysyisi minulta: Mikä on suhteellisuusteoria? - Al pertti
kirjoitusvirheet kirjoitti:
Moniin kysymyksiin on mahdoton vastata yhdellä lauseella. Kysyjän tausta ei ole keskustelupalstoilla tiedossa tai kysyjän pohjatiedot ovat heikot.
En usko, että kykenisin vastaamaan äidilleni yhdellä lauseella, enkä edes viikon luennolla, jos
hän kysyisi minulta: Mikä on suhteellisuusteoria?Olipa kyllä ontuva vertaus äidistä ja sinusta ja Einsteinin luomuksesta, herranjestas. Ei kukaan täysjärkinen yrittäisi tota kaavaa E =mc2 tai peräti koko suhteellisuusteoriaa äidilleen tai edes itselleen selittää, voi pyhä yksinkertaisuuuuuussss.
- kuolema tärkämpi
kuin syntymä. eihän syntymästä tietoa raamatussa..
- oli varhaisille
kristityille niin tärkeä,että he viettivät Hänen muistojuhlaansa viikoittain jopa useamminkin.
Jt:t viettävät vain kerran vuodessa tietynlaista seremonialista "muistoaterian irvikuvaa"suur äänisesti,johon ei ole mitään perustetta.
Varhaiset historioitsijat kertovat alkuseurakunnan viettäneen muistoateriaa,jonka jälkeen jäljelle jäänyt viini ja leipä otettiin talteen SEURAAVAA KÄYTTÖÄ VARTEN.
Jos seuraava käyttö olisi ollut vasta vuoden päästä,millaista tuo talteenotettu leipä ja viini olisi ollut?
Siis Jt:t ei vietä joulua,mutta ei ne vietä alkuseurakunnan mallista Herran illallistakaan.
- alku ja loppu.
"Ei kai VAIN sen takia, ettei Jeesus oikeasti syntynyt vuoden lopulla, siis keskitalvella?"
JÄTTE BRA ! Olet osittain oikealla jäljillä. Lues allaoleva.
Luukas 2: 6-9 " Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika,
7 ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.
8 Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa.
9 Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet,
Jehovan todistajat perustelevat joulun viettämättömyyttään myös tällä osalla raamattua jota nimitetään "jouluevankeliumiksi" (tämä on siis osa sitä). Jae 8 kertoo että lauma oli ulkona öiseen aikaan. Kyseisellä seudulla on kuitenkin joulukuussa niin kylmä ettei lammaslaumoja pidetä ulkona öiseen aikaan.
Joulu ei myöskään alunperin ole ollut Jeesuksen syntymäjuhla vaan keskiaikainen pakanallista alkuperää oleva juhla jolla haluttiin varmistaa hyvä sato seuraavaksi kesäksi ja varmistaa "valon" eli kesän palaaminen. Jeesuksen syntymäpäivä siitä tuli ainoastaan kirkollisella mahtikäskyllä. Tämä on tosiasia jonka joku kirkkohistoriaa hyvin tunteva voi sinulle vahvistaa.
Jeesus ei myöskään missään eikä koskaan pyytänyt tai käskenyt viettämään syntymäpäiväänsä, sen sijaan hän asetti ehtoollisen ja sanoi sen olevan vertauskuva hänen uhristaan eli kuolemastaan. Tämän Vt-seura on tulkinnut niin että on vietettävä Jeesuksen muistojuhlaa mutta ei syntymäpäivää (varsinkaan kun se ei edes ole jouluna).
Mitä tulee tuohon muuhun niin toivottavasti "uskosi" ei ole niin heikko että se heti kuolee pelkästä säikähdyksestä jos joku väittää että olet vääräuskoinen. Me olemme sitä kaikki jonkun toisen näkökannalta katsoen, niin Jt, Jt:n vastustajat, luterilaiset kuin ateistitkin. Eläköön lain sallima uskonvapaus ja siihen liittyvä moninaisuus.
Ps. Taisin kyllä selittää asioita jotka jo tiesit ja joku toinen sulle selittää jollain toisella tavalla ja ehkä paremminkin, mutta, kuten ehkä tiedät, se kuuluu tapoihin tällä palstalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81258- 891135
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1031037Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51913Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62787- 81705
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli170667- 35659
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253656Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42613