Pultergeist

pulteroitsija

Miksi Poltava (Valkovenäläinen paikkakunta) äännetään
Pultava? Toisinaan jopa kirjoitetaan Pultava?
Miksei polterabend ole pulterabend?
Miksi muuten Italian maakunta (entinen herttuakunta tms.)
Savoia kirjoitetaan Savoiji tai jotain sinnepäin?

7

305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poltergeist

Miksi Moskva (venäläinen kaupunki) kirjoitetaan ja äännetään Moskova?

Miksi Stockholm (ruotsalainen kaupunki) kirjoitetaan ja äännetään Tukholma?

Miksi Dalarna (Ruotsin maakunta) kirjoitetaan ja äännetään Taalainmaa?

Miksei Boulder (kaupunki USA:n Coloradossa) ole saanut kieleemme mukautettua nimeä Pulteri?

Miksi over-the-shoulder-boulder-holder (naisten käyttämä vaatekappale) kirjoitetaan ja äännetään rintsikat eikä yliolan-pultereidenpidin?

• Joku saattaisi jopa ottaa kysymyksesi tosissaan ja vastata niihin, jos kirjoittaisit edes lievästi älyllisiä otsikoita viesteillesi ja kysyisit yhden asian yhdessä viestissä (jonka lähetät erikseen eikä vastauksena omaan ihan muuta koskevaan viestiisi).

Koska olen ääliömäisen kiltti (kuin Pikku-Hukka), vastaan yhteen kysymykseesi: Moskovan suomenkielinen nimi johtuu jonkin suomalais-ugrilaisen kielenmuodon sanasta, joka vastaa suomen sanaa "moska", johon on liittynyt -o-johdin (tai a on assimiloitunut edeltävän o:n vaikutuksesta) ja -va-johdin. Tämä on viitannut alueen "moskaiseen" suomaastoon. Venäläinen muoto on tietysti syntynyt myöhemmin vokaalin kadotessa.

Tämä ei tietenkään ole välttämättä oikea vastaus, mutta sellaista ei kukaan luvannut eikä ole syytäkään luvata. Joka tapauksessa Venäjän paikannimistössä on paljon suomalais-ugrilaisia substraatteja.

Vrt.
        http://answers.google.com/answers/threadview?id=410845

• Poltergeist
        Yucca kirjoitti:

Joku saattaisi jopa ottaa kysymyksesi tosissaan ja vastata niihin, jos kirjoittaisit edes lievästi älyllisiä otsikoita viesteillesi ja kysyisit yhden asian yhdessä viestissä (jonka lähetät erikseen eikä vastauksena omaan ihan muuta koskevaan viestiisi).

Koska olen ääliömäisen kiltti (kuin Pikku-Hukka), vastaan yhteen kysymykseesi: Moskovan suomenkielinen nimi johtuu jonkin suomalais-ugrilaisen kielenmuodon sanasta, joka vastaa suomen sanaa "moska", johon on liittynyt -o-johdin (tai a on assimiloitunut edeltävän o:n vaikutuksesta) ja -va-johdin. Tämä on viitannut alueen "moskaiseen" suomaastoon. Venäläinen muoto on tietysti syntynyt myöhemmin vokaalin kadotessa.

Tämä ei tietenkään ole välttämättä oikea vastaus, mutta sellaista ei kukaan luvannut eikä ole syytäkään luvata. Joka tapauksessa Venäjän paikannimistössä on paljon suomalais-ugrilaisia substraatteja.

Vrt.
        http://answers.google.com/answers/threadview?id=410845

Avaus ei ollut omani. Vastasin kysymyksiin lisäkysymyksillä, joiden tarkoituksena oli kyseenalaistaa aloituksessa esitettyjen kysymysten mielekkyys. Vaan kerrankos tuota sattuu, että kirjoittajan ja lukijan ajatukset eivät kohtaa!

Minulla ei ole tapana kirjoittaa viesteilleni älyllisiä otsikoita, ikävä kyllä! Älyllisyyden puute kuitenkin siirtyy lukijan murheeksi heti kun olen klikannut Lähetä viesti -painiketta. En kirjoita täällä saadakseni ihastunutta palautetta älyllisyydestäni, if any.

• Poltergeist kirjoitti:

Avaus ei ollut omani. Vastasin kysymyksiin lisäkysymyksillä, joiden tarkoituksena oli kyseenalaistaa aloituksessa esitettyjen kysymysten mielekkyys. Vaan kerrankos tuota sattuu, että kirjoittajan ja lukijan ajatukset eivät kohtaa!

Minulla ei ole tapana kirjoittaa viesteilleni älyllisiä otsikoita, ikävä kyllä! Älyllisyyden puute kuitenkin siirtyy lukijan murheeksi heti kun olen klikannut Lähetä viesti -painiketta. En kirjoita täällä saadakseni ihastunutta palautetta älyllisyydestäni, if any.

Kirjoitit: ”Vastasin kysymyksiin lisäkysymyksillä, joiden tarkoituksena oli kyseenalaistaa aloituksessa esitettyjen kysymysten mielekkyys.”

Jotenkin kuitenkin onnistuit luomaan sellaisen vaikutelman, että halusit vain jatkaa samalla linjalla: heitetään kysymyksiä, joista ei oikeasti olla kiinnostunut ja joita ei tietenkään viitsitä itse ensin selvittää.

Ei tietenkään ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä ihmisiä.

• Poltergeist, luvallasi
        Yucca kirjoitti:

Kirjoitit: ”Vastasin kysymyksiin lisäkysymyksillä, joiden tarkoituksena oli kyseenalaistaa aloituksessa esitettyjen kysymysten mielekkyys.”

Jotenkin kuitenkin onnistuit luomaan sellaisen vaikutelman, että halusit vain jatkaa samalla linjalla: heitetään kysymyksiä, joista ei oikeasti olla kiinnostunut ja joita ei tietenkään viitsitä itse ensin selvittää.

>Ei tietenkään ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.
        >On vain tyhmiä ihmisiä.

Luet arvatenkin itsesi niihin vähemmän tyhmiin? Siinä tapauksessa olen oikein mielelläni tyhmä ihminen.

Kognitiivinen puoli sinulla tuntuukin pelaavan varsin vilkkaasti. Siitä emotionaalisesta puolesta en ole päässyt lainkaan vakuuttumaan.

Itseäsi siteeratakseni: "Ei tietenkään ole olemassa vittumaisia vastauksia. On vain vittumaisia ihmisiä."

• pulteroittaja

Miksi suomalaiset ainoana kansana kirjoittavat Poltavan pultavaksi?
        Ruotsalaisetkin osaavat sen kirjoittaa oikein.
        Vai osaavatko?

• Tarkkailija...
        Yucca kirjoitti:

"Tyhmyydelle minä olen vihainen ja äreä kuin rakkikoira, mutta viisaus ei ole kaikille annettu."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      101
      1021
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      57
      979
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      830
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      144
      788
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      695
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      102
      553
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      89
      547
    8. 78
      541
    9. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      53
      527
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      518
    Aihe