Kritiikki vain vahvisti omaa uskoani

Tuleva Jehovan Todistaja

Saanen puhua vähän itsestäni: onko minulla ylpeyttä....ei minulla ole sitä teidän, ystävieni seurassa; tunnistan heikkouteni ja ainoa hyvä ominaisuuteni on silloin mielestäni se, että pidän teistä--Olen takertunut teihin, JT-veljet, niin kuin hukkuva takertuu oljenkorteen. Te ymmärsitte minua, luonteenne miellytti minua; olin löytänyt ystävän ja kiitin taivasta. Olen useasti pelännyt menettäväni Jumalan; nyt se tuntuu mahdottomalta. Tunnemme toisemme liian hyvin erotaksemme koskaan. Minulla oli kyllä tietynlainen uskon perus, mutta minulta on vain puuttunut ohjaus. Kirjoitelkaa vaan täällä useammin, se lohduttaa minua ja varmasti myös monia muita. Tiedän, miten paljon jotkut ihmiset teitä täällä vihaavat ja siksi rohkeutta on toivotettava teille ja Luoja teitä aina ohjatkoon, ja myös näitä muita, koska he eivät todella tunnu tietävän minne kulkea!

36

1954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oksentamassa

kävin , ällöä teoraattisuuttasi tuputtaessasi, yök, HÄPEÄ!

• >>Kirjoitelkaa vaan täällä useammin, se lohduttaa minua ja varmasti myös monia muita.

Minunkin puolesta olisi hienoa jos täällä kirjoittelisi enemmän todistajia. Mutta tiedätkö, heidän keskusliikkeensä vartiotorniseura on kieltänyt ehdottomasti sellaisen jäseniltään. Miksi?

Hehän ovat myöskin menneen kesän konventissa ääneen luvanneet pysyä pois tällaisilta palstoilta. Kuitenkin heitä täällä esiintyy.

Yhtäältä ollaan viimeisen päälle vartiotorniseuran puolta ja vaikka kuollaan sen puolesta, mutta toisaalta ei välitetä tippaakaan lupauksesta, jonka on vartiotorniseuralle antanut tällaisilla palstoilla esiintymisestä. Minä kutsuisin sitä kaksinaismoraaliksi, miksi sinä sitä kutsuisit?

• Arto-JT

Esim. luopiosivujen karttaminen ja muut vastaavat hyvät neuvot ovat suosituksia, joista ei kyllä lainkaan komiteoita perusteta.
        Komiteat ovat muutenkin harvassa ja niitä käytetään vain ääritapauksessa, kun väärinteko on vakavaa laatua.

Eikä liioin Internetin käyttöä ole konventissa kielletty, on neuvottu esim. lasten kohdalla, että he olisivat internetissä kotonaan olessa paikassa, jossa vanhemmat voivat valvoa lasten netin käyttöä.
        Ei esim. ole suositeltavaa niin, että lapsi olisi omassa huoneessa lukkojen takana surffailemassa, tähän ovat kiinnittäneet muutkin tahot huomiota kuin JT:t.
        On omituista mistä noinkin selvät ohjeet on luopioiden taholta muutettu valheelisesti totaalikielletyksi asiaksi..

Sitä myös ihmettelen, miksikähän vastustajat ovat huolissaan siitä, että me tänne kirjoittavat pilaisimme jopa seuran maineen, kun itse yrittävät JT:a mustamaalata tauotta ja ovat nettiin jopa perustaneet sivuja sitä varten.

• Arto-JT kirjoitti:

Esim. luopiosivujen karttaminen ja muut vastaavat hyvät neuvot ovat suosituksia, joista ei kyllä lainkaan komiteoita perusteta.
        Komiteat ovat muutenkin harvassa ja niitä käytetään vain ääritapauksessa, kun väärinteko on vakavaa laatua.

Eikä liioin Internetin käyttöä ole konventissa kielletty, on neuvottu esim. lasten kohdalla, että he olisivat internetissä kotonaan olessa paikassa, jossa vanhemmat voivat valvoa lasten netin käyttöä.
        Ei esim. ole suositeltavaa niin, että lapsi olisi omassa huoneessa lukkojen takana surffailemassa, tähän ovat kiinnittäneet muutkin tahot huomiota kuin JT:t.
        On omituista mistä noinkin selvät ohjeet on luopioiden taholta muutettu valheelisesti totaalikielletyksi asiaksi..

Sitä myös ihmettelen, miksikähän vastustajat ovat huolissaan siitä, että me tänne kirjoittavat pilaisimme jopa seuran maineen, kun itse yrittävät JT:a mustamaalata tauotta ja ovat nettiin jopa perustaneet sivuja sitä varten.

>>On omituista mistä noinkin selvät ohjeet on luopioiden taholta muutettu valheelisesti totaalikielletyksi asiaksi..

Sattuu olemaan tuo kesän luopiopuhe koneella, jossa hyvin painokkaasti vaadittiin jehovantodistajia pitäytymään erittäin kaukana kaikista palstoista, joista luopioita löytyy.

Ja on omituista mistä noinkin selvät ohjeet on sinun taholta muutettu valheellisesti jotenkin venyviksi käsitteiksi.

• mitähän se on veliseni
        Arto-JT kirjoitti:

>>Komiteat ovat muutenkin harvassa ja niitä käytetään vain ääritapauksessa, kun väärinteko on vakavaa laatua

• Arto-JT

Olethan sinä jotain täällä oppinut :)

Oletko muuten huomannut, että täällä riidellään paljon kolminaisuusopista?

Kesällä olin eräässä tilaisuudessa, jossa Luterialisen kirkon naispappi
      puhui kolmiyhteisestä Jumalasta. Katekismus on samoilla linjoilla.
      Muistelen nähneeni myös virsikirjan alkuosan selityksissä saman asian.
      Niistä muodostuu JT- linja asiaan, koska se on kirkon virallinen kanta. Lisäksi Kirkko on kirkkojen maailman neuvoston jäsen, jäsenyyden edellytyksenä on kolminaisuuden tunnustaminen.

Kysyin eräältä kirkon jäseneltä kolminaisuusasiaa, hän ei tiennyt kolminaisuudesta mitään ja oli sitä mieltä, että Isä ja poika ovat täysin eri henkilöitä. Olimme yksimielisiä :)

Näillä palstoilla ei kuitenkaan oikein kannata paljoa kajota luterilaisen kirkon hengelliseen tilaan, onhan se niin kovin hyvin kaikkien tiedossa. En Jehovan todistajana nauti tippaakaan siitä, että muilla menee huonosti. Tunnen henkilökohtaisesti jopa myötätuntoa monia kansankirkon jäseniä kohtaan, jotka sinnikkäästi pysyvät uskonnollisessa kodissaan, vaikka melkoiset opintuulien myrskyt raivoavatkin jo sisään ikkunoista ja ovista. Sympatiaani ja empatiaani vaikuttaa myös se, että itsekin minulla aikanaan kirkon jäsenenä oli toleranssi melko korkealla, tosin ei enää.

• >>Tunnen henkilökohtaisesti jopa myötätuntoa monia kansankirkon jäseniä kohtaan, jotka sinnikkäästi pysyvät uskonnollisessa kodissaan, vaikka melkoiset opintuulien myrskyt raivoavatkin jo sisään ikkunoista ja ovista. Sympatiaani ja empatiaani vaikuttaa myös se, että itsekin minulla aikanaan kirkon jäsenenä oli toleranssi melko korkealla, tosin ei enää.

Ettet paremmin olisi voinut tokaista. Joka sana sopii kuin nakutettu vartiotorniseuran markkinoimaan jehovantodistajuuteen.

• Ohdake

>>Kysyin eräältä kirkon jäseneltä kolminaisuusasiaa, hän ei tiennyt kolminaisuudesta mitään ja oli sitä mieltä, että Isä ja poika ovat täysin eri henkilöitä. Olimme yksimielisiä :) >>

Niin. Kun onkin kyse eri persoonista. Kirkko ei väitäkään että Isä ja Poika olisivat sama "henkilö" ts. persoona.
        Luterilaisen opin mukaan Jeesus rukoilee Isää ts. eri persoonaa, kun taas Jt-opin mukaan Jehova rukoilee ITSE ITSEÄÄN persoonattoman voimansa avulla.

>>En Jehovan todistajana nauti tippaakaan siitä, että muilla menee huonosti.>>

Monet teikäläisistä pystyvät ottamaan ilon irti siitäkin asiasta. Ehkäpä olet poikkeus.

>>Tunnen henkilökohtaisesti jopa myötätuntoa monia kansankirkon jäseniä kohtaan, jotka sinnikkäästi pysyvät uskonnollisessa kodissaan, vaikka melkoiset opintuulien myrskyt raivoavatkin jo sisään ikkunoista ja ovista.>>

Joillekin tärkeintä on HENKILÖKOHTAINEN usko, toiset taas olettavat pelastuvansa johonkin tiettyyn Järjestöön kuulumalla.

>>Sympatiaani ja empatiaani vaikuttaa myös se, että itsekin minulla aikanaan kirkon jäsenenä oli toleranssi melko korkealla, tosin ei enää.>>

Niin. Harvempaa aktiivista tunnustavaa kristittyä saakaan puhuttua mukaan niinkin harhaoppiseen lahkoon kuin Jt-lahko on.

Ei millään pahalla, mutta tämä on minun käsitykseni teidän "parasta ennen päivätyn totuuden" suhteen.

• alku ja loppu.
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Tunnen henkilökohtaisesti jopa myötätuntoa monia kansankirkon jäseniä kohtaan, jotka sinnikkäästi pysyvät uskonnollisessa kodissaan, vaikka melkoiset opintuulien myrskyt raivoavatkin jo sisään ikkunoista ja ovista. Sympatiaani ja empatiaani vaikuttaa myös se, että itsekin minulla aikanaan kirkon jäsenenä oli toleranssi melko korkealla, tosin ei enää.

Ettet paremmin olisi voinut tokaista. Joka sana sopii kuin nakutettu vartiotorniseuran markkinoimaan jehovantodistajuuteen.

"Ettet paremmin olisi voinut tokaista. Joka sana sopii kuin nakutettu vartiotorniseuran markkinoimaan jehovantodistajuuteen. "

Näinhän se menee. Se on nimittäin puolin ja toisin näimmä tällä palstalla niin että vaikka toinen sanois kuinka positiivisia asioita niin aina koitetaan vääntämällä vääntää se negaatioksi ELLEI toinen kerro luopuvansa omasta uskostaan ja vaihtavansa sitä kommentoijan omaan uskoon. Ja minä kun olin jopa niin hölmö että kuvittelin Ohdakkeen olevan halvan piikittelyn ja jääräpäisen opillisen jankkaamisen yläpuolella. Mutta mutta (--------)

• alku ja loppu.
        Ohdake kirjoitti:

>>Kysyin eräältä kirkon jäseneltä kolminaisuusasiaa, hän ei tiennyt kolminaisuudesta mitään ja oli sitä mieltä, että Isä ja poika ovat täysin eri henkilöitä. Olimme yksimielisiä :) >>

Niin. Kun onkin kyse eri persoonista. Kirkko ei väitäkään että Isä ja Poika olisivat sama "henkilö" ts. persoona.
        Luterilaisen opin mukaan Jeesus rukoilee Isää ts. eri persoonaa, kun taas Jt-opin mukaan Jehova rukoilee ITSE ITSEÄÄN persoonattoman voimansa avulla.

>>En Jehovan todistajana nauti tippaakaan siitä, että muilla menee huonosti.>>

Monet teikäläisistä pystyvät ottamaan ilon irti siitäkin asiasta. Ehkäpä olet poikkeus.

>>Tunnen henkilökohtaisesti jopa myötätuntoa monia kansankirkon jäseniä kohtaan, jotka sinnikkäästi pysyvät uskonnollisessa kodissaan, vaikka melkoiset opintuulien myrskyt raivoavatkin jo sisään ikkunoista ja ovista.>>

Joillekin tärkeintä on HENKILÖKOHTAINEN usko, toiset taas olettavat pelastuvansa johonkin tiettyyn Järjestöön kuulumalla.

>>Sympatiaani ja empatiaani vaikuttaa myös se, että itsekin minulla aikanaan kirkon jäsenenä oli toleranssi melko korkealla, tosin ei enää.>>

Niin. Harvempaa aktiivista tunnustavaa kristittyä saakaan puhuttua mukaan niinkin harhaoppiseen lahkoon kuin Jt-lahko on.

Ei millään pahalla, mutta tämä on minun käsitykseni teidän "parasta ennen päivätyn totuuden" suhteen.

"Luterilaisen opin mukaan Jeesus rukoilee Isää ts. eri persoonaa, kun taas Jt-opin mukaan Jehova rukoilee ITSE ITSEÄÄN persoonattoman voimansa avulla. "

Niin että mitä ???? Viitsitkö vähän valasta MISTÄ tuonkin väitteen tempasit ?? En oo nimittäin koskaan kuullut mokomaa pajunkoyttä.Selitä.

• Ohdake
        alku ja loppu. kirjoitti:

"Ettet paremmin olisi voinut tokaista. Joka sana sopii kuin nakutettu vartiotorniseuran markkinoimaan jehovantodistajuuteen. "

Näinhän se menee. Se on nimittäin puolin ja toisin näimmä tällä palstalla niin että vaikka toinen sanois kuinka positiivisia asioita niin aina koitetaan vääntämällä vääntää se negaatioksi ELLEI toinen kerro luopuvansa omasta uskostaan ja vaihtavansa sitä kommentoijan omaan uskoon. Ja minä kun olin jopa niin hölmö että kuvittelin Ohdakkeen olevan halvan piikittelyn ja jääräpäisen opillisen jankkaamisen yläpuolella. Mutta mutta (--------)

>>Ja minä kun olin jopa niin hölmö että kuvittelin Ohdakkeen olevan halvan piikittelyn ja jääräpäisen opillisen jankkaamisen yläpuolella. Mutta mutta (--------)>>

????

Jos joku täällä on pitänyt itseään täydellisenä jossain suhteessa, niin minä se en ainakaan ole ollut.

• Ohdake

"Luterilaisen opin mukaan Jeesus rukoilee Isää ts. eri persoonaa, kun taas Jt-opin mukaan Jehova rukoilee ITSE ITSEÄÄN persoonattoman voimansa avulla. "

Niin että mitä ???? Viitsitkö vähän valasta MISTÄ tuonkin väitteen tempasit ?? En oo nimittäin koskaan kuullut mokomaa pajunkoyttä.Selitä.

Siis taas muistin, että olet jt ... (?)
        no joo ...

Luterilaisen opin mukaan Isä on ERI persoona kuin Poika, joten siinä että joku luterilainen pitää heitä eri henkilöinä on tuskin mitään kummallista.

Kummallista on se, että jt:t ovat koko ajan väittämässä jotain muuta kyseisestä asiasta. Heidän kannattaisi kysyä vaikka joltain PAPILTA, niin tietäisitte miten kirkko asiat opettaa.
        Vartsikka ei näytä tätä asiaa sisäistävän, vaikka sen rautalangasta vääntää. :(

Jt-opissa Pyhä Henki on tietääkseni Jumalasta lähtöisin oleva persoonaton voima, joten ...

"26. Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. 27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä."
        Room.8

... yllä olevan kohdan mukaan Jt-opin tulkinnasta voidaan tulla johtopäätökseen, että Jumala rukoilee itseään meidän puolestamme persoonattoman voimansa kautta.

Luterilainen ymmärtää tässä sen niin, että Henki, joka on eri persoona kuin Jumala, rukoilee meidän puolestamme Isää, joka on taivaassa.

Tänään on muita hommia, joten en varmaankaan kovin paljoa tästä tänään keskustelua jatka.    

• alku ja loppu. kirjoitti:

>>vaikka toinen sanois kuinka positiivisia asioita niin aina koitetaan vääntämällä vääntää se negaatioksi ELLEI toinen kerro luopuvansa omasta uskostaan ja vaihtavansa sitä kommentoijan omaan uskoon.

Minulle on muuten aivan yksi ja sama mitä uskontoa kukin itsekseen tunnustaa ja millä hartaudella. Silloin kun oman uskon avustuksella tullaan keskustelupalstalle leijumaan kaiken yläpuolelle, niin on hyvä muistuttaa leijujaa muutamista kohdista, ettei menisi ihan pelleilyksi - leijuminenkaan.

Kommentoimani kohta oli niin vartiotorniseuraa muistuttava, että eihän siihen nyt voinut olla takertumatta. Tarkoitus oli myös muistuttaa, ettei kaiken yläpuolella leijuminen jehovantodistajana vastaa todellisuutta. Todellisuuden kohtaamisella ja jehovantodistajuudella on mielestäni varsin vähän tekemistä toistensa kanssa. Siitä kielii jo vartiotorniseuran avoimen keskustelukulttuurin totaalinen puuttuminen.

• alku ja loppu.
        Ohdake kirjoitti:

Siis taas muistin, että olet jt ... (?)
        no joo ...

Luterilaisen opin mukaan Isä on ERI persoona kuin Poika, joten siinä että joku luterilainen pitää heitä eri henkilöinä on tuskin mitään kummallista.

Kummallista on se, että jt:t ovat koko ajan väittämässä jotain muuta kyseisestä asiasta. Heidän kannattaisi kysyä vaikka joltain PAPILTA, niin tietäisitte miten kirkko asiat opettaa.
        Vartsikka ei näytä tätä asiaa sisäistävän, vaikka sen rautalangasta vääntää. :(

Jt-opissa Pyhä Henki on tietääkseni Jumalasta lähtöisin oleva persoonaton voima, joten ...

"26. Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. 27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä."
        Room.8

... yllä olevan kohdan mukaan Jt-opin tulkinnasta voidaan tulla johtopäätökseen, että Jumala rukoilee itseään meidän puolestamme persoonattoman voimansa kautta.

Luterilainen ymmärtää tässä sen niin, että Henki, joka on eri persoona kuin Jumala, rukoilee meidän puolestamme Isää, joka on taivaassa.

Tänään on muita hommia, joten en varmaankaan kovin paljoa tästä tänään keskustelua jatka.    

26. Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. 27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä."

Täytyy kyllä myöntää että tätä ( ja montaa muutakin) raamatunkohtaa voidaan tulkita monella eri tavalla. Usein "tulkinnan" tarve kuitenkin johtuu siitä että yritetään tulkita jokin yksittäinen raamatunkohta unohtaen kokonaisuus johon kyseinen kohta liittyy.

Aiemmin Roon 8 jakeessa 9 sanotaan:
        "Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa."

Mites tämän tulkitset ? Ensin puhutaa Jumalan Hengestä ja heti perään Jeesuksen hengestä. Huomaa että molemmat on kirjoitettu ISOLLA kirjaimella. Jos nyt jälleen käytetään tulkintaasi apuna niin sinunkin mielestä Jeesus ja Jumala ovat eri persoonia. Jos siis molemmilla on oma Henki (isolla kirjaimella) niin onko Pyhiä Henkiäkin useampi. Mikä johtopäätös tästä olisi tehtävä ?

Ap.t 13.2 "Kerran, kun he olivat palvelemassa Herraa ja paastoamassa, Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa Barnabas ja Saul minun työhöni, siihen tehtävään, johon minä olen heidät kutsunut "

Pyhä Henki siis sanoi että hänellä oli työ tehtävä Barnabaalle Saulille. Oliko hänellä ihan oma tehtävä ? Vai oliko kyseessä jonkin muun antama tehtävä ? Jos kyseessä oli jonkun muun kuin Pyhän Hengen oma tehtävä niin miksi viimeisesssä lauseessä on persoonapronominien ensimmäinen MINÄ muoto ? Eli kenen "suulla" Pyhä Henki puhuu, omallaan vai Jumalan ?

Room. 8:11 Jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla"

Huomaa "JUMALAn Henki" ja "teissä asuvan Henkensä" sanat. Siitä varmaan olemme (vai olemmeko) samaa mieltä että tässäkin puhutaan Pyhästä Hengestä. Jos siis "Jumalan Henki", "teissä asuvan henkensä" ja Pyhä Henki ovat yksi ja sama asia niin eikö olisi epäloogista tässä valossa väittää että Pyhä Henki olisi erillinen, Jumalasta riippumaton persoonallinen voima (pliis, älä takerru sanaan "riippumaton, tiedät kyllä mitä tarkoitan).

Matt. 10:20 "Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki."

Niinpä niin, taas ISOLLA alkukirjamella tuo Henki.Herääkin kysymys miksi niin usein käytetään sanoja Isän tai Jumalan Henki ?? Minun johtopätökseni on että kyseessä ei ole oman tahdon omaava näkymätön Henki vaan voima joka saa tahtonsa ja kykynsä vaikutaa asioihin suoraan Jumalalta. Ja jos kerran Pyhän Hengen tahto ja voima tulee Jumalalta on kyseessä Jumala vaikuttava voima, Pyhä henki (huom, tahallaan kirjoitettu pienellä kirjaimella erotuksena sinun tarkoittamaasi Pyhään Henkeen).

Palataan vähän takaisin päin.
        Room 8:26 kohdan tulkitset niin että Pyhä Henki rukoilee itseään. Minä tulkitsen sen niin että Jumala tietää meidän heikkoutemme, avuttomuutemme ja neuvottomuutemme vaikeiden asioiden edessä. Me emme edes osaa rukoilla silloin kun sen tarve olisi. Tai jos rukoilemme niin rukoilemme vääriä, itsekkäistä lähtökohdista pulppuavia asioita. Tämän tietäen Jumala haluaa auttaa ja vahvistaa meitä ja lähettää meille Pyhää Henkeä vahvistamaan ja neuvomaan meitä miten ja mitä rukoilla. Pyhän Henkensä kautta hän auttaa meitä rukoilemaan. Vaikka Raamatussa sanotaankin että Henki rukoilee niin se tarkoittaa sitä että ihminen rukoilee Pyhän Hengen ja näin ollen Jumalan vahvistamana.

Vai oletko ihan oikeasti sitä mieltä että Pyhällä Hengellä itsellään olisi syytä rukoilla Jumalaa, pyytää voimaa tai anteeksiantoa synneistä ?

• alku ja loppu.

26. Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. 27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä."

Täytyy kyllä myöntää että tätä ( ja montaa muutakin) raamatunkohtaa voidaan tulkita monella eri tavalla. Usein "tulkinnan" tarve kuitenkin johtuu siitä että yritetään tulkita jokin yksittäinen raamatunkohta unohtaen kokonaisuus johon kyseinen kohta liittyy.

Aiemmin Roon 8 jakeessa 9 sanotaan:
        "Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa."

Mites tämän tulkitset ? Ensin puhutaa Jumalan Hengestä ja heti perään Jeesuksen hengestä. Huomaa että molemmat on kirjoitettu ISOLLA kirjaimella. Jos nyt jälleen käytetään tulkintaasi apuna niin sinunkin mielestä Jeesus ja Jumala ovat eri persoonia. Jos siis molemmilla on oma Henki (isolla kirjaimella) niin onko Pyhiä Henkiäkin useampi. Mikä johtopäätös tästä olisi tehtävä ?

Ap.t 13.2 "Kerran, kun he olivat palvelemassa Herraa ja paastoamassa, Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa Barnabas ja Saul minun työhöni, siihen tehtävään, johon minä olen heidät kutsunut "

Pyhä Henki siis sanoi että hänellä oli työ tehtävä Barnabaalle Saulille. Oliko hänellä ihan oma tehtävä ? Vai oliko kyseessä jonkin muun antama tehtävä ? Jos kyseessä oli jonkun muun kuin Pyhän Hengen oma tehtävä niin miksi viimeisesssä lauseessä on persoonapronominien ensimmäinen MINÄ muoto ? Eli kenen "suulla" Pyhä Henki puhuu, omallaan vai Jumalan ?

Room. 8:11 Jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla"

Huomaa "JUMALAn Henki" ja "teissä asuvan Henkensä" sanat. Siitä varmaan olemme (vai olemmeko) samaa mieltä että tässäkin puhutaan Pyhästä Hengestä. Jos siis "Jumalan Henki", "teissä asuvan henkensä" ja Pyhä Henki ovat yksi ja sama asia niin eikö olisi epäloogista tässä valossa väittää että Pyhä Henki olisi erillinen, Jumalasta riippumaton persoonallinen voima (pliis, älä takerru sanaan "riippumaton, tiedät kyllä mitä tarkoitan).

Matt. 10:20 "Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki."

Niinpä niin, taas ISOLLA alkukirjamella tuo Henki.Herääkin kysymys miksi niin usein käytetään sanoja Isän tai Jumalan Henki ?? Minun johtopätökseni on että kyseessä ei ole oman tahdon omaava näkymätön Henki vaan voima joka saa tahtonsa ja kykynsä vaikutaa asioihin suoraan Jumalalta. Ja jos kerran Pyhän Hengen tahto ja voima tulee Jumalalta on kyseessä Jumala vaikuttava voima, Pyhä henki (huom, tahallaan kirjoitettu pienellä kirjaimella erotuksena sinun tarkoittamaasi Pyhään Henkeen).

Palataan vähän takaisin päin.
        Room 8:26 kohdan tulkitset niin että Pyhä Henki rukoilee itseään. Minä tulkitsen sen niin että Jumala tietää meidän heikkoutemme, avuttomuutemme ja neuvottomuutemme vaikeiden asioiden edessä. Me emme edes osaa rukoilla silloin kun sen tarve olisi. Tai jos rukoilemme niin rukoilemme vääriä, itsekkäistä lähtökohdista pulppuavia asioita. Tämän tietäen Jumala haluaa auttaa ja vahvistaa meitä ja lähettää meille Pyhää Henkeä vahvistamaan ja neuvomaan meitä miten ja mitä rukoilla. Pyhän Henkensä kautta hän auttaa meitä rukoilemaan. Vaikka Raamatussa sanotaankin että Henki rukoilee niin se tarkoittaa sitä että ihminen rukoilee Pyhän Hengen ja näin ollen Jumalan vahvistamana.

Vai oletko ihan oikeasti sitä mieltä että Pyhällä Hengellä itsellään olisi syytä rukoilla Jumalaa, pyytää voimaa tai anteeksiantoa synneistä ?

???

• "Tiedän, miten paljon jotkut ihmiset teitä täällä vihaavat"

Mistä sinä sen tiedät? En kiellä etteikö saattaisi olla tottakin, mutta mikäli "jotkut ihmiset" eivät ole sitä sinulle henkilökohtaisesti tunnustaneet, niin luuloahan se vain on - ei tietoa.

• Arto-JT
      • mieli kysyä,

että päteekö -"Miksi on niin paljon epäoikeudenmukaisuutta ja kärsimystä"- myös esim. Johanneksen poikaan? Vai onko kyseisessä asiassa eri punnukset?

• Lähimmäinen.

Tervetuloa joukkoome, tuleva veli tai sisar? JT järjestö jyrää eteenpäin kuin juna! Luopiot ovat jääneet jo junasta kauan sitten!mutta on joitakin jotka haluavat nousta junaan vielä kun se on mahdollista, tervetuloa joukkoomme! Jehovan siunausta sinulle.

• Ohdake

>>JT järjestö jyrää eteenpäin kuin juna!>>

Kurvissa pois hyppääviä ja ikkunasta vauhdissa pois heitettäviä vain on enemmän kuin kyytiin otettavia.
        Junan väkimäärä laskee suomessa jatkuvasti.

Mukaan päästäkseen pitää PONNISTELLA ja hölkätä puolesta vuodesta vuoteen tai yli junan vieressä, jotta kelpuutetaan kyytiin, jos täyttää normit.

Istumaan pääsevät parrattomat. Partamiehet saavat seistä käytävällä.

• yritä pitää mielessä

seuramme korkeita ihanteita!!!

-Kun kuljet uhrilaatikoiden ohi muista aina panna kumpaankin vähän kahisevaa. Iloista antajaa Jehova rakastaa.

-Kuuntele tarkkaan, mitä salilla puhutaan ja muista kerrata asiat kotonasi maata pannessasi Vartiotorni- ja Herätkää-lehdistä.

-Käy viemässä lehtiä naapurustoosi luvaten heille paikkaa ainakin paratiisissa.

-Älä koskaan tervehdi sellaista todistajaa, jolla on syntynyt seuran ajatuksista poikkeavia käsityksiä opista, jota Vartiotorniseura jakaa.

-Älä kysele vanhoista asioista, jotka ovat muuttuneet uuden valon myötä.

-Jos lähimmäisesi tekee jonkin erheen muista ilmoittaa siitä heti vanhimmille.

Kun näin teet käy sinulle kaikki hyvin.

• JT =)

Kävin eilen elämäni ekaa kertaa kokouksessa ja se oli pelkästään positiivinen kokemus!
        En näe mitään pahaa siinä, että ihmiset haluaa kokoontua ja tutkia raamattua.

En koe olevani mitenkään "hurahtanut" tai kenenkään johdateltavissa. Järki on mukana kaikessa mitä teen. Jos jokin asia epäilyttää, niin etsin siihen vastauksen ennenkun "nielen" sen. En ota kaikkea kuulemaani "sokeana" vastaan ; )Kuten ei kukaan muukaan tuntemistani Jehovan todistajista. Arvostan todistajia, koska he todella haluavat ymmärtää mitä raamatussa opetetaan, eivätkä vain toistele koneen omaisesti sen tekstejä... Hävettää ihan, miten itsekin tullut tähän asti "hoettua" esim. Isä meidän rukousta, sen enempää ajattelematta, mitä siinä sanotaan... "pyhitetty olkoon Sinun nimesi, tulkoon Sinun valtakuntasi..."
        Niin, mikä on Jumalan nimi? Minäkin vasta heräsin joku aika sitten tajuamaan, että Jumalalla on todellakin NIMI... Ja se löytyy teidän jokaisen raamatustanne, jos ei muuten niin pienellä painettuna joidenkin sivujen alalaidasta ; ) Minäkin sen vasta äskettäin huomasin, ihan siitä omasta kirkkoraamatustani, jonka olen saanut kun pääsin ripille... =)

Terveiset kaikille JT:lle! =)

- kirkosta eroava -

• säkissä.
        JT =) kirjoitti:

Kävin eilen elämäni ekaa kertaa kokouksessa ja se oli pelkästään positiivinen kokemus!

En koe olevani mitenkään "hurahtanut" tai kenenkään johdateltavissa. Järki on mukana kaikessa mitä teen. Jos jokin asia epäilyttää, niin etsin siihen vastauksen ennenkun "nielen" sen. En ota kaikkea kuulemaani "sokeana" vastaan ; )Kuten ei kukaan muukaan tuntemistani Jehovan todistajista. Arvostan todistajia, koska he todella haluavat ymmärtää mitä raamatussa opetetaan, eivätkä vain toistele koneen omaisesti sen tekstejä... Hävettää ihan, miten itsekin tullut tähän asti "hoettua" esim. Isä meidän rukousta, sen enempää ajattelematta, mitä siinä sanotaan... "pyhitetty olkoon Sinun nimesi, tulkoon Sinun valtakuntasi..."
        Niin, mikä on Jumalan nimi? Minäkin vasta heräsin joku aika sitten tajuamaan, että Jumalalla on todellakin NIMI... Ja se löytyy teidän jokaisen raamatustanne, jos ei muuten niin pienellä painettuna joidenkin sivujen alalaidasta ; ) Minäkin sen vasta äskettäin huomasin, ihan siitä omasta kirkkoraamatustani, jonka olen saanut kun pääsin ripille... =)

- kirkosta eroava -

Tutkaile nyt ensin sikaasi ja vertaa sitä muitten sikoihin.
        Kuuntele ainakin sellaisia, joiden mielestä todistajien sika on osoittautunut saastaiseksi..
        Selvitä itsellesi mitä mieltä sian kanssa eläneet ovat siasta, ettet sitten vuosien kuluttua pettyisi itsekin.

• JT =) kirjoitti:

- kirkosta eroava -

On hyvä erota kirkosta, mutta liittymällä vartiotornisuran jäseneksi, päädyt vain ojasta allikkoon.

Vartiotorniseuran taktiikka on tehdä "paljastuksia" ja toivoa tämän antavan arvovaltaa.

On totta, että Raamattu ei opeta kolminaisuusoppia. Alkuseurakunta ei kutistanut Jumalaa teologiseen määritemään. Vartiotorniseura taas sortuu kolminaisuutta vastustaessaan alentamaan Jumalan ainoan Pojan, Herran Jeesuksen vain "yhdeksi huomattavimmista enkeliruhtinaista".

On totta, että Jumalan nimi Jahve on korvattu useimmissa suomalaisissa Vanhan testamentin käännöksissä vastineella Herra. Tämä kuitenkin oli juutalainen kätyäntö apostolisella ajalla. Tästä kertoo sekin, ettei yhdessäkään Uuden testamentin käsikirjoituksesta löydy Jumalan nimeä JHVH - ei edes ikivanhoin muinaisheprean kirjoitusmerkein (kuten joissakin sen aikaisissa Vanhan tesamentin kreikannoksissa on), saati sitten missään lausuttavassa muodossa. On siten väärin meuhkata Jumalan nimen "palauttamisesta" Uuteen testamenttiin. Sitä se ei ole.

Voit vaikka tutkia uuden maailman käännöksestä, miten Jeesus Johanneksen mukaan kunnioitti Isänsä nimeä. (Kunnioittamisella tarkoitan tässä sitä, mitä vartiotorniseura sillä ymmärtää - nimen JHVH jonkin lausuttavan muodon ahkeraa käyttämistä.) Eikö ole aika yllättävää, jos "Jumalan nimen kunniaan saattaminen" oli, niin kuin seura selittää, Jeesuksen päätehtävä?

Jumalan kutsuminen nimellä "Jehova" ei ole Hänen nimensä pyhittämistä. Tämä on pelkkä vartiotorniseuran vedätys, jolla se pimittää sinulta sen ainoan Nimen, johon turvautuen voisit pelastua. Vartiotornioppi perustuu Jeesuksen kieltämiselle. Sen se tekee vielä niin ovelasti, että uhri luulee kunnioittavansa Jeesusta.

Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään,
           vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
           että kaikki kunnioittaisivat Poikaa,   n i i n k u i n   he kunnioittavat Isää.
           Joka ei kunnioita Poikaa,
           se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.    (Joh.5:22,23)

• Jahven todistaja
        JT =) kirjoitti:

- kirkosta eroava -

Jumalan nimi on Jahve.
        Mistä tulee tuo väännös Jehova?

• Lähimmäinen.
        Rintti kirjoitti:

On hyvä erota kirkosta, mutta liittymällä vartiotornisuran jäseneksi, päädyt vain ojasta allikkoon.

Vartiotorniseuran taktiikka on tehdä "paljastuksia" ja toivoa tämän antavan arvovaltaa.

On totta, että Raamattu ei opeta kolminaisuusoppia. Alkuseurakunta ei kutistanut Jumalaa teologiseen määritemään. Vartiotorniseura taas sortuu kolminaisuutta vastustaessaan alentamaan Jumalan ainoan Pojan, Herran Jeesuksen vain "yhdeksi huomattavimmista enkeliruhtinaista".

On totta, että Jumalan nimi Jahve on korvattu useimmissa suomalaisissa Vanhan testamentin käännöksissä vastineella Herra. Tämä kuitenkin oli juutalainen kätyäntö apostolisella ajalla. Tästä kertoo sekin, ettei yhdessäkään Uuden testamentin käsikirjoituksesta löydy Jumalan nimeä JHVH - ei edes ikivanhoin muinaisheprean kirjoitusmerkein (kuten joissakin sen aikaisissa Vanhan tesamentin kreikannoksissa on), saati sitten missään lausuttavassa muodossa. On siten väärin meuhkata Jumalan nimen "palauttamisesta" Uuteen testamenttiin. Sitä se ei ole.

Voit vaikka tutkia uuden maailman käännöksestä, miten Jeesus Johanneksen mukaan kunnioitti Isänsä nimeä. (Kunnioittamisella tarkoitan tässä sitä, mitä vartiotorniseura sillä ymmärtää - nimen JHVH jonkin lausuttavan muodon ahkeraa käyttämistä.) Eikö ole aika yllättävää, jos "Jumalan nimen kunniaan saattaminen" oli, niin kuin seura selittää, Jeesuksen päätehtävä?

Jumalan kutsuminen nimellä "Jehova" ei ole Hänen nimensä pyhittämistä. Tämä on pelkkä vartiotorniseuran vedätys, jolla se pimittää sinulta sen ainoan Nimen, johon turvautuen voisit pelastua. Vartiotornioppi perustuu Jeesuksen kieltämiselle. Sen se tekee vielä niin ovelasti, että uhri luulee kunnioittavansa Jeesusta.

Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään,
           vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
           että kaikki kunnioittaisivat Poikaa,   n i i n k u i n   he kunnioittavat Isää.
           Joka ei kunnioita Poikaa,
           se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.    (Joh.5:22,23)

Jumalan Poika on ollut aina valtaistuimen puolesta Isää alempi ja hänelle alamainen. (vrt. 1Moos 41:40.) Isä Jumala on antanut kaiken vallan Pojalle maan päällä ja taivaassa, mutta ei ole alistunut itse koskaan Pojan valtaan. (Matt 11:27; 28:18; 1Kor 15:27,28; Efe 1:21-23; 1Piet 3:22.) Kaikki enkelit, voimat ja vallat on alistettu Pojan valtaan, mutta lopulta itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut kaiken Pojan valtaan. Koska Isä voi antaa Pojalleen valtakunnan ja kaiken vallan, on hän Poikaa ylempi vallassa ja voimassa. (Dan 7:13,14; 1Kor 15:27,28.) Pojan alistaminen Isän valtaan tarkoittaa sitä, että Poika antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun. (1Kor 15:24.)

Kaikki, mitä Pojalla on, on Isältä saatua ja tästä syystä Isä on Pojan yläpuolella hierarkiassa. (Joh 16:15; 17:7.)

• Markku_Meilo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Jumalan Poika on ollut aina valtaistuimen puolesta Isää alempi ja hänelle alamainen. (vrt. 1Moos 41:40.) Isä Jumala on antanut kaiken vallan Pojalle maan päällä ja taivaassa, mutta ei ole alistunut itse koskaan Pojan valtaan. (Matt 11:27; 28:18; 1Kor 15:27,28; Efe 1:21-23; 1Piet 3:22.) Kaikki enkelit, voimat ja vallat on alistettu Pojan valtaan, mutta lopulta itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut kaiken Pojan valtaan. Koska Isä voi antaa Pojalleen valtakunnan ja kaiken vallan, on hän Poikaa ylempi vallassa ja voimassa. (Dan 7:13,14; 1Kor 15:27,28.) Pojan alistaminen Isän valtaan tarkoittaa sitä, että Poika antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun. (1Kor 15:24.)

Kaikki, mitä Pojalla on, on Isältä saatua ja tästä syystä Isä on Pojan yläpuolella hierarkiassa. (Joh 16:15; 17:7.)

Mistä lähtien Jeesus on ollut isäänsä alempi Vartiotorniseuralle?

• alku ja loppu.
        Markku_Meilo kirjoitti:

Mistä lähtien Jeesus on ollut isäänsä alempi Vartiotorniseuralle?

Kuis nyt noin ? Miten ihmeellä kaikkitietävä Markku esittää kysymyksen ? Eikö Markku olekkaan kaikkitietävä ? Eikä Markku tiedäkkään kaikkia vastauksia ??

Ai niin, Markku vaan esittää tietämätöntä ja haluaa oooveeelasti paljastaa meidän muiden tyhmyyden.

• Q/A
        Jahven todistaja kirjoitti:

Jumalan nimi on Jahve.
        Mistä tulee tuo väännös Jehova?

>> Jumalan nimi on Jahve.

• Markku_Meilo
        Q/A kirjoitti:

>>Lisäksi: Jos Jumalan nimi kerran on varmuudella Jahve, miksi sitä ei käytetä? Raamatunkäännöksissä, arkikielessä, kirkonmenoissa?

Niin tai itse asiassa: Jos kerran Vartiotorniseura oman ilmoituksensa mukaan pitää Jahve-lausumistapaa todennäköisempänä kuin Jehova-lausumistapaa, miksi Jahvea ei käytetä?

• Q/A
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Lisäksi: Jos Jumalan nimi kerran on varmuudella Jahve, miksi sitä ei käytetä? Raamatunkäännöksissä, arkikielessä, kirkonmenoissa?

Niin tai itse asiassa: Jos kerran Vartiotorniseura oman ilmoituksensa mukaan pitää Jahve-lausumistapaa todennäköisempänä kuin Jehova-lausumistapaa, miksi Jahvea ei käytetä?

Jumalan nimen tarkkaa lausumistapaa ei tiedetä. "Jahve" voi olla ihan yhtä väärä kuin "Jehovakin". "Jehova" on kuitenkin ollut käytössä yleisemmin, ja tämän vuoksi Jehovan todistajatkin sitä käyttävät.

Eihän se Jeesuskaan mikään "Jeesus" ollut. Mutta tuo lausumistapa on ollut käytössä yleisemmin, ja tämän vuoksi Jehovan todistajatkin sitä käyttävät.

• asia
        Q/A kirjoitti:

Jehovan nimen olette siis ottaneet luopiouskonnosta, ylpeillen esitätte sen löytyvän JOPA kirkoista.
        Ristiriitaista, eikö vain.

• Markku_Meilo
        Q/A kirjoitti:

Jumalan nimen tarkkaa lausumistapaa ei tiedetä. "Jahve" voi olla ihan yhtä väärä kuin "Jehovakin". "Jehova" on kuitenkin ollut käytössä yleisemmin, ja tämän vuoksi Jehovan todistajatkin sitä käyttävät.

Eihän se Jeesuskaan mikään "Jeesus" ollut. Mutta tuo lausumistapa on ollut käytössä yleisemmin, ja tämän vuoksi Jehovan todistajatkin sitä käyttävät.

>>Jumalan nimen tarkkaa lausumistapaa ei tiedetä. "Jahve" voi olla ihan yhtä väärä kuin "Jehovakin".

Miksi viittaat edelleen 'ei tiedettyyn tarkkaan lausumistapaan'?

Vartiotorniseura on jo 1950-luvulta lähtien todennut kantanaan, että Jahve on todennäköisemmin oikeampi lausumistapa.

>> "Jehova" on kuitenkin ollut käytössä yleisemmin, ja tämän vuoksi Jehovan todistajatkin sitä käyttävät.

Vartiotorniseuran mukaan väärä uskonto on ollut yleisemminkin käytössä.

>>Eihän se Jeesuskaan mikään "Jeesus" ollut.

'Jeesuksen nimen takia'-mallinen vainoajatus käy kyllä kaupaksi Jehova-pohjaltakin.

• Lähimmäinen. kirjoitti:

Ymmärrätö, mitä merkitsee se että Poika vasta tulevaisuudessa alistetaan Isän valtaan? Isä EI ole alistettu Pojan valtaan, vaan on antanut Hänelle KAIKEN vallan taivaassa ja maan päällä. Herra Jeesus käyttää tällä hetkellä KAIKKEA valtaa. Toisin sanoen Isä käyttää valtaansa Pojan kautta. Oletko ajatellut, mitä Raamattu tarkoittaa puhuessaan Jeesuksesta Välimiehenä?

Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
           ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta,
           hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki,
           hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
           Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet
           ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne,
           hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta,
           asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,
           jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina,
           horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet,
           jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla
           ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.    (Kol.1:19-23)

Kunnioitatko sinä Poikaa NIINKUIN kunnioitat Isää? Haluaisitko pelastua?

Mutta KAIKILLE, jotka ottivat Hänet vastaan,
           HÄN   a n t o i   vallan tulla Jumalan lapsiksi,
           niille, jotka uskovat Hänen nimeensä    (Joh.1:12)

Tämä Jumalan lupaus koskee myös Sinua. Älä hylkää Jeesusta, JHVHn Pelastusta!

• Lähimmäinen.
        asia kirjoitti:

Jehovan nimen olette siis ottaneet luopiouskonnosta, ylpeillen esitätte sen löytyvän JOPA kirkoista.
        Ristiriitaista, eikö vain.

Lueppa tätä raamatunkäännöstä (ei JT)´ja katso kohtaa Jumalan nimi.

http://www.nettiseurakunta.net/2005/

• hyvä

niin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      86
      2247
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      433
      2140
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1442
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1420
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1313
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1065
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      1032
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      257
      1023
    9. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      269
      1017
    10. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      15
      952
    Aihe