Autokauppiaan vakiokysymys

Opetetaankohan automyyjien koulutuksessa, että lähes ensimmäisenä vaihtoautoa tarjoavalta kysytään "että mitäpä hintaa olet autollesi ajatellut?" Ainakin täällä Savossa vähintään 95% keskusteluista menee jossakin vaiheessa tuohon. Mikähän mahtaa olla tuon kysymyksen tarkoitus, kun sitten kuitenkaan tarjottu hyvityshinta ei ole lähelläkään esitettyä arviota ?

16

5604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myynyt autoja

28 vuotta, enkä ole ikinä kysynyt asiakkaan omaa käsitystä autonsa hinnasta just siksi, kun ne ovat niin epärealistisia. Suoraan vaan pamautan sanoa välirahan, käy se sitten tai ei.

• Jäätä...

Autoonsa oikein kyrpiintynyt saattaa sanoa halvemman hinnan mikä ois tarjous.

• aloittaa

puhumalla säästä ja politiikasta?? Haukkua keput ja sossut.

• ruikku-esko

Emmä ole koskaan mitään kommentoinut. Kauppiaan tarjouksesta lähden vedättämään ylöspäin. Jos hinta ei mätsää siihen mitä olin laskeskellut maksimissaan kauppaan käytettäväksi niin en osta.

Kerrankin kävi niin että kauppa jäi neljästä sadasta eurosta kiinni, kauppias ei vaan viitsinyt korottaa tarjoustaan koska ilmeisesti oletti olen vain huvikseni kyselemässä hyvityksiä...

• voi jäädä

pienemmästäkin kiinni. Autokauppias kertoi, että oli uuden auton kauppa jäänyt 30 eurosta kiinni. Hän oli saanut pomolta rajahinnan ja luvannut tankin täyteen sekä jotain rihkamaa esim. lumirajan yms. Ostaja oli kuitenkin päättänyt omasta hinnastaan, eikä kumpikaan ollut antanut periksi, joten kauppa oli jäänyt tekemättä.

• tinkijä
        voi jäädä kirjoitti:

pienemmästäkin kiinni. Autokauppias kertoi, että oli uuden auton kauppa jäänyt 30 eurosta kiinni. Hän oli saanut pomolta rajahinnan ja luvannut tankin täyteen sekä jotain rihkamaa esim. lumirajan yms. Ostaja oli kuitenkin päättänyt omasta hinnastaan, eikä kumpikaan ollut antanut periksi, joten kauppa oli jäänyt tekemättä.

Voi tietenkin jäädä pienemmästäkin. Tässä tapauksessa kauppias ei siis suostunut muuttamaan ensimmäistä tarjousta latiakaan. Jos se olis tietänyt että olin tosissani niin varmasti olis tarjonnut.

• joukoj
        voi jäädä kirjoitti:

myyjä maksanut sitä 30 eur omasta pussistaan, ja näinollen olisi saanut kaupat tehtyä ja itselleen provikat, jotka varmasti ovat enenmmän kuin tuo 30 eur?

• yläkanttiin

eli sano, kuten minä "auton ovh uutena". Eiköhän sieltä ala tarjouksia tippumaan.

• LÄhinnä huumorimielessä tätä ihmettelin, kun kaikilla automyyjillä on se sama kysymys ensimmäisenä. Sinänsä tarpeeton kysymys, paitsi jos kauppiaalla on tarkoitus vedättää (niin kuin tuntuu olevan tapana). Sanoisivat venkoilematta sen välirahan, koska hyvityshinnallahan ei sinänsä ole mitään merkitystä, vaan se väliraha ratkaisee.
      Miksiköhän muuten autokauppiaat ovat yleensä pitkiä (tai ainakin kannattaisi olla) ? No siksi tietysti että yltävät paremmin kusemaan asiakasta silmään...

• raka

Ihmetyttää tämä automyyjien haukkuminen ja kusettajiksi kutsuminen. Autokauppa on ihan samanlaista kaupankäyntiä kuin kauppa yleensäkin. Ostetaan mahdollisimman halvalla ja myydään mahdollisimman kalliilla. Jos automyyjä tekee näin, niin on hän heti kusettaja!

Ymmärrän kyllä, että Suomalaisille autot on sydämen asia, mutta joku kohtuus pitää olla.
        Nykyään kuluttajat ovat niin hintatietoisia ja valveutuneita oikeuksistaan, että ei nykyään automyyjillä ole varaa yrittää vedättää. Jos yrittää, niin menettää helpostikin kaupat.

Monet asiakkaat vaan eivät tajua että kyseessä on myyjä/yritys, joka tekee businesta autoilla. Luullaan että maksetaan samoja summia vanhoista autoista mitä niistä sitten pyydetään. Eihän se näin toimi! Ja yrittäähän asiakaskin ostaa autonsa mahdollisimman halvalla.

Ja oikein totta puhutaan, niin asiakkaat kusettavat vielä enemmän kuin myyjät. Kuinka moni myöntää autoa vaihtoon viedessään kertovansa myyjälle auliisti kaikki viat mitä autossa on? Ei kai kukaan! Ja jälkeenpäin ei myyjä näistä voi enää valittaa, vain todeta että tulipa taas huijatuksi.

• täältä savosta

Olipahan tässäkin aihe "syvälliseen" keskusteluun. No, korteni kannan kekoon minäkin.

Miksi kysyä?

Esimerkiksi siitä syystä, että asiakkaalla saattaa olla hyvinkin realistinen käsitys autonsa hinnasta, joskus jopa alle myyjän ajatteleman hyvityshinnan (myönnetään, harvoin). Miksi siis maksamaan vaihdossa enemmän, kuin autoansa liikkeeseen myyvä asiakas siitä haluaa.

Toisaalta, kyse on aivan normaalista keskustelutilanteesta. Ei varmaankaan ole epäkohteliasta kysyä asiakkaalta hänen mielipidettään hinnasta, jos myyjän tekemä vaihtotarjous ei miellytä.

Selvittikö tämä ajatuksiasi tästä maagisesta kysymyksestä?

• seuraavanlainen

kun kysytään mitä hintaa olet autollesi ajatellut niin auton omistaja sanoo usein sen todellisen arvon, olkoon vaikka 5000 euroa.
      Viereisessä liikkeessä saattaa olla vastaava auto hinnoiteltuna (yli) 6900 euroa.
      Nyt kun omistaja on sanonut hinta-arvionsa voi myyjä katsoa sen auton hintalappua josta asiakas on kiinnostunut, olkoon vaikka hintalapussa 10000 euroa eli välirahaksi tulee 5000 euroa.
      Nyt ostajalle jää mielikuva että hän sai hyvin autostaan vaikka väliraha on se mikä ratkaisee, hänen olisi pitänyt muistaa kysyä että mitäpä hintaa olet autollesi ajatellut ja unohda se hintapyynti.
      Eli tuolla saadaan katetta...

• bvbvbvb

Herttoniemessä ja Vantaan liikkeissä kysytään aina "mitä olet itse ajatellut?". Jos mä meen ostaa Anttilasta tikkaria niin sillä on hinta. Ei kassa sano mulle et "paljonko ajattelit maksaa tikkarista?" Kunnon autokauppiaat sanoo suoraan hinnan.

• ex-automyyjä

Näin lähestytään asiakasta fiksummin ja hellävaraisemmin, ja ollaan ottavinaan huomioon asiakkaan oma käsitys autonsa hinnasta. Eikä töksäytetä välirahaa suoraan asiakkaalle niin että sen polvet notkahtaa.

• käsymys

"Näin lähestytään asiakasta fiksummin ja hellävaraisemmin, ja ollaan ottavinaan huomioon asiakkaan oma käsitys autonsa hinnasta. Eikä töksäytetä välirahaa suoraan asiakkaalle niin että sen polvet notkahtaa."

No miksi tällä palstalla sitten puhutaan siitä kuinka typerää toi lähestymistapa on. Sinäkin varmaan kyselit ja sait loppujen lopuksi keknkää koska olet "ex automyyjä".

t. mitä ajattelit itse tehdä seuraavaksi?

• Mitä sitä ihmettelemään
        käsymys kirjoitti:

"Näin lähestytään asiakasta fiksummin ja hellävaraisemmin, ja ollaan ottavinaan huomioon asiakkaan oma käsitys autonsa hinnasta. Eikä töksäytetä välirahaa suoraan asiakkaalle niin että sen polvet notkahtaa."

No miksi tällä palstalla sitten puhutaan siitä kuinka typerää toi lähestymistapa on. Sinäkin varmaan kyselit ja sait loppujen lopuksi keknkää koska olet "ex automyyjä".

t. mitä ajattelit itse tehdä seuraavaksi?

Kyllä minä pidän ihan kohteliaana aloittaa tiedustelemalla asiakkaan näkemystä. Olen aina tehnyt niin, olen menestynyt, enkä ole ex-myyjä.

Tuolla tavalla päästään hyvään alkuun, ja jos asiakkaan hintakäsitys omasta autostaan on aivan ufoa tasoa, niin voin kohteliaasti selvittää ettemme me varmaankaan kauppoihin pääse, ikävä kyllä, kannattaisi ehkä kierrellä muissakin liikkeissä, jospa jossain vaikka oltaisiin juuri tuollaista vailla.

Yleensä muutaman päivän päästä asiakas palaa, ja käsitys oman auton arvosta on muuttunut, ja kauppaa päästään hieromaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2488
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2385
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      1881
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1693
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1287
    6. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1252
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1244
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      967
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      135
      884
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      873
    Aihe