oletko psykiatrian uhri?

erez

Oletko joutunut elämässäsi psykiatrian/lääketeollisuuden uhriksi? Haluatko jakaa kokemuksiasi luottamuksellisesti saman kokeneen ihmisen kanssa?

voit kirjoittaa sähköpostiini [email protected]

Tiedän, että tämä on yksinäinen tie ja että on vähän niitä, jotka ymmärtävät...todella vähän..

58

1995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

      Kyllä meitä lääketeollisuuden uhreja on vaikka kuinka paljon. Useimmat eivät vain ymmärrä olevansa uhreja...

      Tuolla useita kymmeniä entisiä uhreja:
      www.selkasivut.fi

      Lääketeollisuuden lääkärinamusetiä ja -tätejä on paljon.

      • erez

      • erez

        Paranemisen liikkeelle lähteminen alkaa oivaltamisesta, että medikalisaatio on todellisuutta ja terveysteollisuutta ajaa eteenpäin taloudelliset intressit, eikä potilaan paraneminen. Kun tutustut tarkemmin lääketeollisuuden ja terveysteollisuuden taustoihin, tajuat, missä mennään..


      • hoidettu

      • hoidettu
        erez kirjoitti:

        Paranemisen liikkeelle lähteminen alkaa oivaltamisesta, että medikalisaatio on todellisuutta ja terveysteollisuutta ajaa eteenpäin taloudelliset intressit, eikä potilaan paraneminen. Kun tutustut tarkemmin lääketeollisuuden ja terveysteollisuuden taustoihin, tajuat, missä mennään..

        Tuokin on ollut tiedossa jo jonkin aikaa. Mua on pompoteltu aikanaan useissa tutkimuksissa joista lääkärit ei aina itsekään ymmärtäny miks ne tehdään ja mitä etitään. Niitä vain tehtiin, koska muustakaan ei tiedetty.

        Surullista luettavaa tuolla terveyskeskus.net foorumissa. Siellä lauotaan ihmisille ihan puppua.


      • kommentinjättäjä

        "Kyllä meitä lääketeollisuuden uhreja on vaikka kuinka paljon."

        ...vain oman hölmöytesi ja sinisilmäisyytesi uhri, jos olet liikaa lääkkeitä käyttänyt.

        Monet vanhemmatkin tivaavat korvakipuiselle äidin kullalleen antibioottia, vaikka useimmiten vaiva johtuu viruksesta. Siihen eivät antibiootit auta, mutta lääkäri joutuu lapsen vanhemman painostuksen vuoksi reseptin kirjoittamaan.

        Mietipä välillä, mitkä kaikki sairaudet ja kiertotaudit täällä riehuisivat, jos ei niitä parjaamasi lääketeollisuuden tuotteita olisi!


    • Leima otsassa

      Koko terveydenhuoltojärjestelmän uhri.

      Kaikki alkoi yheksäkytluvun loppupuolella väitteellä että kärsin masennuksesta. No pillereitä on syöty ja terapiassa käyty, eipä auttanut. Helvetillisessä yhdeksässä vuodessa ei ole tapahtunut mitään ja tuntuu siltä että ei ole aikomustakaan sille että mitään tapahtuisi. Mikähän helvetti siinäkin on että ainoat tutkimukset on lähinnä tasoa -katsotaanpa hemoglobiini-, ja koska ei ole anemiaa niin väsymyksen ja uupumuksen on pakko olla psyykkistä?

      Juuri tällä päivämäärällä kävin myös lääkärissä ja samalla kaavalla edelleenkin. Ja kun vihjailin että en aio poistua ennen kuin jotakin järkevää tapahtuu, niin kas kas, lääkäri sanoi kutsuvansa "virkavallan" paikalle jos en poistu! Onpa mieltäylentävää ja luottamusta herättävää mennä lääkäriin uhkailtavaksi sillä perusteella että lääkäri on kykenemätön hoitamaan virkaansa.

      Vituttaa tuollaiset vastuunvälttelijät. Myöntäisivät suoraan että he eivät kykene asiaa hoitamaan.

      Missä on ihmisen oikeudet hyvään terveydenhoitoon? Ja missä vaiheessa ihminen saa oikeudet kokeilla itseensä mitä tahansa hoitoa vapaasti, ilman että lääkärit saavat kieltäytyä perusteella "kun ei tiedetä niin ei hoideta"?

      Alkaa olemaan menneisyyden taakka senverran raskas lääkärien suhteen, että seuraavaa lääkärin tapaamista ei tule. Ei hermot enää kestä nähdä moista roskasakkia.

      • erez

        En yhtään väheksy ongelmiasi ja tiedän tasan tarkkaan, mistä puhut, kun kerrot syöneesi turhaan psyykenlääkkeitä 10 vuotta. Uskon vilpittömästi sinua, että olet syönyt niitä turhaan..Oletko tarkastuttanut kilpirauhasarvosi, vika voi hyvin olla niissäkin. Tiedän lukemattoman määrän kilpirauhaspotilaita, joille on väsymyksen vuoksi syötetty 10 vuotta psyykenlääkkeitä.


      • kommentinjättäjä

        ....pyörittävät pääasiassa kunnallispoliitikot ja -virkamiehet. He määrittelevät, minkä verran rahaa millekin hoidolle (esim. psykoterapia, terveyskeskusten yleislääkäritoiminta, kirurgia, kotisairaanhoidon välinejakelu...) annetaan ja miten terveydenhoito alueella organisoidaan.

        Mietitkö tuota viime kunnallisvaalien aikaan?


      • Leima otsassa
        erez kirjoitti:

        En yhtään väheksy ongelmiasi ja tiedän tasan tarkkaan, mistä puhut, kun kerrot syöneesi turhaan psyykenlääkkeitä 10 vuotta. Uskon vilpittömästi sinua, että olet syönyt niitä turhaan..Oletko tarkastuttanut kilpirauhasarvosi, vika voi hyvin olla niissäkin. Tiedän lukemattoman määrän kilpirauhaspotilaita, joille on väsymyksen vuoksi syötetty 10 vuotta psyykenlääkkeitä.

        Juu, tarkastettu on kilpirauhashormoni.

        Lähinnä tulee mieleen jonkinlainen diabetes. Sokerirasitus tehtiin ja oli löydöksiä (1h-18mmol/l) mutta koska "pysyy kurissa" niukalla kalorimäärällä niin ei kuulemma hoideta lääkkein.

        Täytyi taistella rasitukseen pääsyynkin about 2,5 vuotta. Kun ei päässyt hankin verensokerinmittarin, joten olihan siinä jo ehtinyt omatoimisesti saada edes jonkun järkevän diagnoosin aikaiseksi.

        Mutta kun ei väsymys ja uupumus voi johtua verensokereista, tietävät lääkärit kertoa, värisevän syvällä syvää kunnioitusta ja ihailua kaikuvalla äänellä, omaa ammattitaitoaan kohtaan.

        Geeneistä tässä lienee kysymys. Minun isäni verta ohenneltiin 20 vuotta, ja siinä ehdittiin asentaa sydämentahdistinkin, ennen kuin tehtiin "löydös", diabetes.

        Paska juttu, kun yhteiskuntamme pahjasakka niemeltä lääkärit voivat piiloutua diagnoosivirheineen viitearvojen taakse, muun virkamieskunnan ihaillessa lääkärien tärkeyttä.


      • Leima otsassa
        kommentinjättäjä kirjoitti:

        ....pyörittävät pääasiassa kunnallispoliitikot ja -virkamiehet. He määrittelevät, minkä verran rahaa millekin hoidolle (esim. psykoterapia, terveyskeskusten yleislääkäritoiminta, kirurgia, kotisairaanhoidon välinejakelu...) annetaan ja miten terveydenhoito alueella organisoidaan.

        Mietitkö tuota viime kunnallisvaalien aikaan?

        Toki mietin myös poliittisia keinoja, mutta mitä se hyödyttää, kun seuraava lääkäri aina katsoo sitä mitä edelliset on "saanut aikaiseksi"?

        Lääkärit tuntuvat noudattavan jonkinlaista yhteistä hyväveli ideologiaa, päätymällä toistensa kanssa samankaltaisiin diagnooseihin, jopa ilman minkäänlaista tutkimusta, lukemalla edellisten "diagnooseja". Kielletyähän se on, mutta milläs todistat, että tuollasta tapahtuu?


      • hoidettu
        Leima otsassa kirjoitti:

        Juu, tarkastettu on kilpirauhashormoni.

        Lähinnä tulee mieleen jonkinlainen diabetes. Sokerirasitus tehtiin ja oli löydöksiä (1h-18mmol/l) mutta koska "pysyy kurissa" niukalla kalorimäärällä niin ei kuulemma hoideta lääkkein.

        Täytyi taistella rasitukseen pääsyynkin about 2,5 vuotta. Kun ei päässyt hankin verensokerinmittarin, joten olihan siinä jo ehtinyt omatoimisesti saada edes jonkun järkevän diagnoosin aikaiseksi.

        Mutta kun ei väsymys ja uupumus voi johtua verensokereista, tietävät lääkärit kertoa, värisevän syvällä syvää kunnioitusta ja ihailua kaikuvalla äänellä, omaa ammattitaitoaan kohtaan.

        Geeneistä tässä lienee kysymys. Minun isäni verta ohenneltiin 20 vuotta, ja siinä ehdittiin asentaa sydämentahdistinkin, ennen kuin tehtiin "löydös", diabetes.

        Paska juttu, kun yhteiskuntamme pahjasakka niemeltä lääkärit voivat piiloutua diagnoosivirheineen viitearvojen taakse, muun virkamieskunnan ihaillessa lääkärien tärkeyttä.

        Väsymys voi myös johtua siitä, että happi ei kulje ja veri ei kierrä koska kroppa on tukossa. Eli SI-nivel!


      • erez
        hoidettu kirjoitti:

        Väsymys voi myös johtua siitä, että happi ei kulje ja veri ei kierrä koska kroppa on tukossa. Eli SI-nivel!

        Millainen psyykenlääkearsenaali sinulla on? Väsymyksesi voi johtua yksinkertaisesti siitä syystä, että hermostosi on niin tukossa esim ssri-lääkkeiden vuoksi. Itselläni oli niin ja vedin kaikki ssri.t vessanpöntöstä alas jo monta vuotta sitten. Ne vain piti lopetella kauhean hitaasti. Itse lopettelin niitä jakamalla lääkkeen moneen osaan ja sitten söin sitä pienennettyä annosta 3kk ja sitten pienensin taas murusen. Eli kauhean hitaasti, muuten elimistö reagoi ja löydät itsesi taas suljetulta.

        Kiitän elämääni voimakkaasti. Kun sain lopeteltua kaikki ne mömmöt pois. Niitä oli vuosia sitten melkoinen arsenaali. Nykyään ei ole mitään. Syön vain E-epaa ja Karnosiinia. Niistä ei tule sivuoireita. Karnosiinista on valtava apu ainakin psyykenlääkkeitten lopetusvaiheessa. Samoin E-epasta. En halua mainostaa tämän enempää, kun se ei näy olevan suotavaa täällä netissä. Mutta kerronpahan sen vuoksi, koska itse olen saanut siitä apua ja jospa jokin muukin saisi apua siitä.Ainakin mitä muutamille kavereilleni olen kertonut, niin hekin ovat saaneet apua niistä.


      • Leima otsassa
        erez kirjoitti:

        Millainen psyykenlääkearsenaali sinulla on? Väsymyksesi voi johtua yksinkertaisesti siitä syystä, että hermostosi on niin tukossa esim ssri-lääkkeiden vuoksi. Itselläni oli niin ja vedin kaikki ssri.t vessanpöntöstä alas jo monta vuotta sitten. Ne vain piti lopetella kauhean hitaasti. Itse lopettelin niitä jakamalla lääkkeen moneen osaan ja sitten söin sitä pienennettyä annosta 3kk ja sitten pienensin taas murusen. Eli kauhean hitaasti, muuten elimistö reagoi ja löydät itsesi taas suljetulta.

        Kiitän elämääni voimakkaasti. Kun sain lopeteltua kaikki ne mömmöt pois. Niitä oli vuosia sitten melkoinen arsenaali. Nykyään ei ole mitään. Syön vain E-epaa ja Karnosiinia. Niistä ei tule sivuoireita. Karnosiinista on valtava apu ainakin psyykenlääkkeitten lopetusvaiheessa. Samoin E-epasta. En halua mainostaa tämän enempää, kun se ei näy olevan suotavaa täällä netissä. Mutta kerronpahan sen vuoksi, koska itse olen saanut siitä apua ja jospa jokin muukin saisi apua siitä.Ainakin mitä muutamille kavereilleni olen kertonut, niin hekin ovat saaneet apua niistä.

        Enpä ole kolmeen vuoteen mömmöjä syönyt. Miksi olisin koska niillä ei ollut vaikutusta.


      • erez
        Leima otsassa kirjoitti:

        Enpä ole kolmeen vuoteen mömmöjä syönyt. Miksi olisin koska niillä ei ollut vaikutusta.

        Karnosiini 2x400 mg


      • erez
        erez kirjoitti:

        Millainen psyykenlääkearsenaali sinulla on? Väsymyksesi voi johtua yksinkertaisesti siitä syystä, että hermostosi on niin tukossa esim ssri-lääkkeiden vuoksi. Itselläni oli niin ja vedin kaikki ssri.t vessanpöntöstä alas jo monta vuotta sitten. Ne vain piti lopetella kauhean hitaasti. Itse lopettelin niitä jakamalla lääkkeen moneen osaan ja sitten söin sitä pienennettyä annosta 3kk ja sitten pienensin taas murusen. Eli kauhean hitaasti, muuten elimistö reagoi ja löydät itsesi taas suljetulta.

        Kiitän elämääni voimakkaasti. Kun sain lopeteltua kaikki ne mömmöt pois. Niitä oli vuosia sitten melkoinen arsenaali. Nykyään ei ole mitään. Syön vain E-epaa ja Karnosiinia. Niistä ei tule sivuoireita. Karnosiinista on valtava apu ainakin psyykenlääkkeitten lopetusvaiheessa. Samoin E-epasta. En halua mainostaa tämän enempää, kun se ei näy olevan suotavaa täällä netissä. Mutta kerronpahan sen vuoksi, koska itse olen saanut siitä apua ja jospa jokin muukin saisi apua siitä.Ainakin mitä muutamille kavereilleni olen kertonut, niin hekin ovat saaneet apua niistä.

        apua löytyi netistä:
        "There is a good book by Dr. Peter Breggin called "Your Drug May Be Your Problem" that explains how to get off these meds. For antidepressants, he suggests doing a 10% reduction of your dosage every 7 to 10 days. (It is much slower than that with neuroleptic drugs because it can take as long as 10 to 14 days for the reduction to hit your system). "
        Siis vain 10% annoksesta vähennystä viikon aikana vaikka olisi käyttänyt alle vuoden. Jos on käyttänyt yli vuoden vielä hitaammin.


      • erez
        kommentinjättäjä kirjoitti:

        ....pyörittävät pääasiassa kunnallispoliitikot ja -virkamiehet. He määrittelevät, minkä verran rahaa millekin hoidolle (esim. psykoterapia, terveyskeskusten yleislääkäritoiminta, kirurgia, kotisairaanhoidon välinejakelu...) annetaan ja miten terveydenhoito alueella organisoidaan.

        Mietitkö tuota viime kunnallisvaalien aikaan?

        Kyllä olen sitä miettinyt. Olen samoilla linjoilla Tuomaisen ja Myllykankaan kanssa. Se näkyi myös äänestyskäyttäytymisessäni.


      • erez
        hoidettu kirjoitti:

        Väsymys voi myös johtua siitä, että happi ei kulje ja veri ei kierrä koska kroppa on tukossa. Eli SI-nivel!

        kun luet muutaman valaisevan Antti Heikkilän kirjan tuki- ja liikuntaelin sairauksista. Suosittelen myös tutustumista Pekka Nykäsen tutkimuksiin. Siinä säästyy terveys ja paljon rahaa.


      • erez
        erez kirjoitti:

        kun luet muutaman valaisevan Antti Heikkilän kirjan tuki- ja liikuntaelin sairauksista. Suosittelen myös tutustumista Pekka Nykäsen tutkimuksiin. Siinä säästyy terveys ja paljon rahaa.

        sinulle..
        http://pnykanen.vuodatus.net/


    • mene muualle!

      Viestisi ja sitä seurannut keskustelu eivät käsittele ollenkaan tämän palstan aihetta _lääketiedettä_, vaan terveydenhoidon järjestelyjä tässä maassa.

      Etsi jatkossa tuon kaltaisille viesteillesi paremmin sopiva palsta (onko sellaista kuin Terveydenhoito?)!

      • erez

        Eikö psyykenlääkkeiden syöttö olekaan lääketiedettä? Eipä taida. Ne ovat myrkkyjä.


      • mene muualle!
        erez kirjoitti:

        Eikö psyykenlääkkeiden syöttö olekaan lääketiedettä? Eipä taida. Ne ovat myrkkyjä.

        "Eikö psyykenlääkkeiden syöttö olekaan lääketiedettä? Eipä taida. Ne ovat myrkkyjä."

        Ei aloitusviestissä mitään sellaista kirjoitettu. Siinä kyseltiin:

        " Oletko joutunut elämässäsi psykiatrian/lääketeollisuuden uhriksi? Haluatko jakaa kokemuksiasi luottamuksellisesti saman kokeneen ihmisen kanssa?"

        Tuo ei liity mitenkään lääketieteeseen, vaan Suomen terveydenhoidon organisointiin ja soveltavista tieteistä lähinnä olisi ns. hoitotiede.    
              


      • kaskunei
        mene muualle! kirjoitti:

        "Eikö psyykenlääkkeiden syöttö olekaan lääketiedettä? Eipä taida. Ne ovat myrkkyjä."

        Ei aloitusviestissä mitään sellaista kirjoitettu. Siinä kyseltiin:

        " Oletko joutunut elämässäsi psykiatrian/lääketeollisuuden uhriksi? Haluatko jakaa kokemuksiasi luottamuksellisesti saman kokeneen ihmisen kanssa?"

        Tuo ei liity mitenkään lääketieteeseen, vaan Suomen terveydenhoidon organisointiin ja soveltavista tieteistä lähinnä olisi ns. hoitotiede.    
              

        Sulle pitäis kehittää kitinälääketiede tai purnauslääketiede.

        Mun mielestä tämä on lääketieteestä keskustelua siinä missä moni muukin aihe täällä.


      • pieni kommentti
        kaskunei kirjoitti:

        Sulle pitäis kehittää kitinälääketiede tai purnauslääketiede.

        Mun mielestä tämä on lääketieteestä keskustelua siinä missä moni muukin aihe täällä.

        ...käsitys tieteestä sinulla.


      • erez
        kaskunei kirjoitti:

        Sulle pitäis kehittää kitinälääketiede tai purnauslääketiede.

        Mun mielestä tämä on lääketieteestä keskustelua siinä missä moni muukin aihe täällä.

        Suomi on sellainen takapajula, että täällä vielä luullaan, että lääkärit ovat sellaisia "herroja", että heidän ammattikuntaansa eikä mitään siihen liittyvää saisi arvostella, ei edes tällainen itikan ininä, niinkuin tämäkin viestiketju, saisi oikeutta olla olemassa.

        Lukaisepas vähän Eurooppalaisia (Johon Suomi ei vielä kuulu) lääkekeskustelupalstoja, siellä on vähän eri ääni kellossa, verrattuna näihin Suomalaisiin itikan ininöihin. Esim. Peter Lehmann tekee hienoa työtä. Kannattaa käydä hänen sivuillaan.

        Onneksi meillä on kriitikkoina Markku myllykangas, Raimo Tuomainen ja Jorma Elo, että vähän saa väriä tähän medikalisoituvaan ja lääketeollisuuden ehdoilla menestyvään terveydenhuoltoon.

        Tämäkään aihe ei varmasti liity millään tavoin terveyden huoltoon.


      • sisusissi
        erez kirjoitti:

        Suomi on sellainen takapajula, että täällä vielä luullaan, että lääkärit ovat sellaisia "herroja", että heidän ammattikuntaansa eikä mitään siihen liittyvää saisi arvostella, ei edes tällainen itikan ininä, niinkuin tämäkin viestiketju, saisi oikeutta olla olemassa.

        Lukaisepas vähän Eurooppalaisia (Johon Suomi ei vielä kuulu) lääkekeskustelupalstoja, siellä on vähän eri ääni kellossa, verrattuna näihin Suomalaisiin itikan ininöihin. Esim. Peter Lehmann tekee hienoa työtä. Kannattaa käydä hänen sivuillaan.

        Onneksi meillä on kriitikkoina Markku myllykangas, Raimo Tuomainen ja Jorma Elo, että vähän saa väriä tähän medikalisoituvaan ja lääketeollisuuden ehdoilla menestyvään terveydenhuoltoon.

        Tämäkään aihe ei varmasti liity millään tavoin terveyden huoltoon.

        Hyvä tietää että meitä järjestelmän uhreja on muitakin..

        Eihän siitä psykiatrian (lääkekoekaniinina) olosta tiedä mitään ennenkuin sen itse kokee!!

        Mulla oli suuri määrä erilaisia psyykelääkkeitä, ja lopetin kaikki kerralla..

        Enkä ole sen jälkeen käynyt mielenterveystoimistoissa tai psykiatrilla..

        Ja ihan hyvin oon pärjännyt ilman mömmöjä..

        En suosittele psyykelääkkeitä kellekkään,
        saattavat jopa muuttaa persoonallisuutta!

        Tsemppiä teille uhreille!!


      • erez
        sisusissi kirjoitti:

        Hyvä tietää että meitä järjestelmän uhreja on muitakin..

        Eihän siitä psykiatrian (lääkekoekaniinina) olosta tiedä mitään ennenkuin sen itse kokee!!

        Mulla oli suuri määrä erilaisia psyykelääkkeitä, ja lopetin kaikki kerralla..

        Enkä ole sen jälkeen käynyt mielenterveystoimistoissa tai psykiatrilla..

        Ja ihan hyvin oon pärjännyt ilman mömmöjä..

        En suosittele psyykelääkkeitä kellekkään,
        saattavat jopa muuttaa persoonallisuutta!

        Tsemppiä teille uhreille!!

        Olet ymmärtänyt asian aivan niin kuin minäkin.


      • erez
        sisusissi kirjoitti:

        Hyvä tietää että meitä järjestelmän uhreja on muitakin..

        Eihän siitä psykiatrian (lääkekoekaniinina) olosta tiedä mitään ennenkuin sen itse kokee!!

        Mulla oli suuri määrä erilaisia psyykelääkkeitä, ja lopetin kaikki kerralla..

        Enkä ole sen jälkeen käynyt mielenterveystoimistoissa tai psykiatrilla..

        Ja ihan hyvin oon pärjännyt ilman mömmöjä..

        En suosittele psyykelääkkeitä kellekkään,
        saattavat jopa muuttaa persoonallisuutta!

        Tsemppiä teille uhreille!!

        Ihmismassat virtaavat lääketeollisuuden koekaniineina
        lasittunut ilme
        katseessaan.
        Missä on elämä, missä ovat tunteet?
        Ne katosivat psykiatrin
        Pharmaca Fennicaan,
        kun hän armollisesti loi katseensa meihin
        ja sanoi:
        "Tässä sinulle uusi elämä."


      • evil being to be
        erez kirjoitti:

        Suomi on sellainen takapajula, että täällä vielä luullaan, että lääkärit ovat sellaisia "herroja", että heidän ammattikuntaansa eikä mitään siihen liittyvää saisi arvostella, ei edes tällainen itikan ininä, niinkuin tämäkin viestiketju, saisi oikeutta olla olemassa.

        Lukaisepas vähän Eurooppalaisia (Johon Suomi ei vielä kuulu) lääkekeskustelupalstoja, siellä on vähän eri ääni kellossa, verrattuna näihin Suomalaisiin itikan ininöihin. Esim. Peter Lehmann tekee hienoa työtä. Kannattaa käydä hänen sivuillaan.

        Onneksi meillä on kriitikkoina Markku myllykangas, Raimo Tuomainen ja Jorma Elo, että vähän saa väriä tähän medikalisoituvaan ja lääketeollisuuden ehdoilla menestyvään terveydenhuoltoon.

        Tämäkään aihe ei varmasti liity millään tavoin terveyden huoltoon.

        "Suomi on sellainen takapajula, että täällä vielä luullaan, että lääkärit ovat sellaisia "herroja", että heidän ammattikuntaansa eikä mitään siihen liittyvää saisi arvostella, ei edes tällainen itikan ininä, niinkuin tämäkin viestiketju, saisi oikeutta olla olemassa."

        Minä olen halunnut lääkäriksi pienestä asti. Joka kerta kun toin sen julki vieraille ihmisille, sain kuulla jumalattoman ruikutuksen siitä, kuinka lääkärit ovat kelvottomia, ahneita paskoja, jotka eivät osaa mitään eivätkä välitäkään osata mitään.
        Nyt kun olen päässyt lääkikseen ja toistaiseksi näyttää siltä, että lääkäri minusta tuleekin, olen joutunut kiukkuisten ihmisten sylkykupiksi. Jos kuka tahansa tuttavistani käy minkä tahansa asian takia lääkärissä, minulle raportoidaan kaikki lääkärin virheet. Jos sinne mennään flunssan takia ja lääkäri määrää lepoa ja paljon juotavaa, se ei osaa mitään eikä viitsinyt edes tutkia. Jos lapsipotilas on kuumeinen ja kiukkuinen, lääkäri ei osannut olla lasten kanssa. Jos homma hoituu ja sairaus paranee, niin lääkäri oli tyly tai kylmä tai ruma tai muuten vain tympeä. Ja jos muuta ei keksitä, niin haukkumisen syyksi kelpaa sekin, että lääkäri oli ulkomaalaissyntyinen - ja tämän olen kuullut sellaisen ihmisen suusta, joka ei muissa yhteyksissä ole minkäänlainen rasisti.

        Eikä tämä tähän lopu. Osansa saa lääkärien lisäksi myös lääketiede. Ihmetellään, miksei paskat lääkkeet auta, vaikkei niitä jakseta edes ottaa. Tutkimustieto on poikkeuksetta valheellista, koska onhan sitä ennenkin viinaa juotu, läskiä syöty, saunassa synnytetty ja niin edelleen. Oma isovaarini ei koskaan harjannut hampaitaan, ja oli ihan vakuuttunut että juuri siksi se ei koskaan tekohampaita tarvinnutkaan. Hömppää tuollainen turha hygienia.

        Tämäkin keskustelupalsta sisältää lähinnä lääketieteen ja lääkäreiden arvostelemista, ja sinä väität, että Suomessa luullaan, ettei lääkäreitä saa arvostella?

        Joskus ihmettelen, mikä minua tälle alalle vetää. Miksi haluan ruveta yhteiskunnan pohjasakaksi, niinkuin tässäkin keskustelussa mainittiin. Sitten muistan: oikeasti sairaat ihmiset harvemmin valittavat, jos siihen ei ole aihetta. Ja heitä minä haluan auttaa.

        (Jos epäkohtia on, tottakai niistä pitää nostaa meteliä. Mutta minun on vaikea uskoa, että kaikki olisi oikeasti niin päin helvettiä, kuin mitä tästäkin ketjusta voisi päätellä.)


      • erez
        evil being to be kirjoitti:

        "Suomi on sellainen takapajula, että täällä vielä luullaan, että lääkärit ovat sellaisia "herroja", että heidän ammattikuntaansa eikä mitään siihen liittyvää saisi arvostella, ei edes tällainen itikan ininä, niinkuin tämäkin viestiketju, saisi oikeutta olla olemassa."

        Minä olen halunnut lääkäriksi pienestä asti. Joka kerta kun toin sen julki vieraille ihmisille, sain kuulla jumalattoman ruikutuksen siitä, kuinka lääkärit ovat kelvottomia, ahneita paskoja, jotka eivät osaa mitään eivätkä välitäkään osata mitään.
        Nyt kun olen päässyt lääkikseen ja toistaiseksi näyttää siltä, että lääkäri minusta tuleekin, olen joutunut kiukkuisten ihmisten sylkykupiksi. Jos kuka tahansa tuttavistani käy minkä tahansa asian takia lääkärissä, minulle raportoidaan kaikki lääkärin virheet. Jos sinne mennään flunssan takia ja lääkäri määrää lepoa ja paljon juotavaa, se ei osaa mitään eikä viitsinyt edes tutkia. Jos lapsipotilas on kuumeinen ja kiukkuinen, lääkäri ei osannut olla lasten kanssa. Jos homma hoituu ja sairaus paranee, niin lääkäri oli tyly tai kylmä tai ruma tai muuten vain tympeä. Ja jos muuta ei keksitä, niin haukkumisen syyksi kelpaa sekin, että lääkäri oli ulkomaalaissyntyinen - ja tämän olen kuullut sellaisen ihmisen suusta, joka ei muissa yhteyksissä ole minkäänlainen rasisti.

        Eikä tämä tähän lopu. Osansa saa lääkärien lisäksi myös lääketiede. Ihmetellään, miksei paskat lääkkeet auta, vaikkei niitä jakseta edes ottaa. Tutkimustieto on poikkeuksetta valheellista, koska onhan sitä ennenkin viinaa juotu, läskiä syöty, saunassa synnytetty ja niin edelleen. Oma isovaarini ei koskaan harjannut hampaitaan, ja oli ihan vakuuttunut että juuri siksi se ei koskaan tekohampaita tarvinnutkaan. Hömppää tuollainen turha hygienia.

        Tämäkin keskustelupalsta sisältää lähinnä lääketieteen ja lääkäreiden arvostelemista, ja sinä väität, että Suomessa luullaan, ettei lääkäreitä saa arvostella?

        Joskus ihmettelen, mikä minua tälle alalle vetää. Miksi haluan ruveta yhteiskunnan pohjasakaksi, niinkuin tässäkin keskustelussa mainittiin. Sitten muistan: oikeasti sairaat ihmiset harvemmin valittavat, jos siihen ei ole aihetta. Ja heitä minä haluan auttaa.

        (Jos epäkohtia on, tottakai niistä pitää nostaa meteliä. Mutta minun on vaikea uskoa, että kaikki olisi oikeasti niin päin helvettiä, kuin mitä tästäkin ketjusta voisi päätellä.)

        kannattaa tutustua Matti Myllykosken kritiikkiin medikalisaatiota kohtaan ja edes yrittää ottaa jotain opiksi...


      • edellinen
        erez kirjoitti:

        kannattaa tutustua Matti Myllykosken kritiikkiin medikalisaatiota kohtaan ja edes yrittää ottaa jotain opiksi...

        Jos linkkejä saisin niin kyllä lukisin.

        Tarkoitatko tätä Matti Myllykoskea http://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Myllykoski ? Kuulostaa hiukan eri alan asiantuntijalta kuin aluksi kuvittelin.


      • räkätti
        edellinen kirjoitti:

        Jos linkkejä saisin niin kyllä lukisin.

        Tarkoitatko tätä Matti Myllykoskea http://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Myllykoski ? Kuulostaa hiukan eri alan asiantuntijalta kuin aluksi kuvittelin.

        minä en löytänyt mitään kiinnostavaa, hyvät naurut sain kuitenkin... Hihii jatkakaa.. että mäkin saan huvini..


      • erez
        edellinen kirjoitti:

        Jos linkkejä saisin niin kyllä lukisin.

        Tarkoitatko tätä Matti Myllykoskea http://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Myllykoski ? Kuulostaa hiukan eri alan asiantuntijalta kuin aluksi kuvittelin.

        Markku Myllykangas ei usko, että etiikka tai kiellot rajoittaisivat tieteen etenemistä
        Joulukuu - 12 – 2002
        http://www.kyy.fi/stimulus/arkisto/12_02/ajankoht/ajankoht_12_02_myllykangas.html

        Anteeksi valitettavasta virheestä, tässä oikea linkki ja oikea henkilö, joka tietää jotain asiasta.


      • uhrilampaat
        erez kirjoitti:

        Markku Myllykangas ei usko, että etiikka tai kiellot rajoittaisivat tieteen etenemistä
        Joulukuu - 12 – 2002
        http://www.kyy.fi/stimulus/arkisto/12_02/ajankoht/ajankoht_12_02_myllykangas.html

        Anteeksi valitettavasta virheestä, tässä oikea linkki ja oikea henkilö, joka tietää jotain asiasta.

        mistä psykiatrian uhrit saa apua?? oletko psykiatrian uhri itse, ja toipunut siitä?? vai haluatko muuten vaan auttaa meitä "uhreja"??

        Ja onko olemassa vertaistukea meille?? jos ei niin voisit tehdä meille omat nettisivut..


      • evil being to be
        erez kirjoitti:

        Markku Myllykangas ei usko, että etiikka tai kiellot rajoittaisivat tieteen etenemistä
        Joulukuu - 12 – 2002
        http://www.kyy.fi/stimulus/arkisto/12_02/ajankoht/ajankoht_12_02_myllykangas.html

        Anteeksi valitettavasta virheestä, tässä oikea linkki ja oikea henkilö, joka tietää jotain asiasta.

        No ei tuossa ainakaan mitään kovin mullistavaa ollut. Samoja ajatuksia olen itse miettinyt ja muilta kuullut.

        Myllykangas oli ilmeisesti kirjoittanut jotain hetki sitten Mediuutisiin (uudessa lehdessä oli vastine hänelle), mutta valitettavasti vein lehden jo roskiin.


      • erez
        uhrilampaat kirjoitti:

        mistä psykiatrian uhrit saa apua?? oletko psykiatrian uhri itse, ja toipunut siitä?? vai haluatko muuten vaan auttaa meitä "uhreja"??

        Ja onko olemassa vertaistukea meille?? jos ei niin voisit tehdä meille omat nettisivut..

        kiva, kun otit yhteyttä. Kyllä apua löytyy myös Suomessa, mutta se on kiven alla ja vaatii todella ponnistuksia, mutta sitä löytyy. Ainakin AA-kerhoista löytyy jonkilaista apua ja esim, Kettutien klinikalla on olemassa vieroitushoitoa. Suomessa psykiatriset potilaat on todella jätetty heitteille. Lääkehoitoa kyllä löytyy joka tuutista ja niitä ammennetaan ilman rajoja. Mutta jos joku haluaisi todella parantua ja lopettaa lääkkeet, siihen ei löydykään sitten apua, vaikka psyykenlääkkeiden syöminen pitäisi olla jokaisen oman tahdon asia, eikä siihen saisi ketään pakottaa vastoin tahtoaan.

        Matti Tolosen teksteistä löytyy paljon apua. Jos osaat englantia tai saksaa, ulkomaisia sivuja löytyy vaikka miten paljon. Kannattaa etsiä vertaistukea netin keskustelupalstoilta. Jos osaat Saksaa, saat apua Peter Lehmannin järjestöiltä, johon liittyy mm. seuraava teksti, voimia sinulle:

        http://www.peter-lehmann-publishing.com/withdraw/finnish.htm


      • erez
        evil being to be kirjoitti:

        No ei tuossa ainakaan mitään kovin mullistavaa ollut. Samoja ajatuksia olen itse miettinyt ja muilta kuullut.

        Myllykangas oli ilmeisesti kirjoittanut jotain hetki sitten Mediuutisiin (uudessa lehdessä oli vastine hänelle), mutta valitettavasti vein lehden jo roskiin.

        18.10.2005MEDIKALISAATIO TEKEE MEISTÄ KAIKISTA SAIRAITA

        Vaikka lääketiede on kiistattomasti parantanut
        ihmisten elämän laatua, sen asemalla yhteiskunnassamme on myös selvästi negatiivisia vaikutuksia.

        Yhä useampiin ongelmiimme tarjotaan vastaukseksi lääketieteellistä selitystä, hoitoa ja varsinkin lääkkeitä.Yhä useampaa elämän ilmiötä, jota aikaisemmin on pidetty normaalina, kuten ujoutta, vanhenemista, väsymystä tai kaljuutta, on alettu tarkastella lääketieteen mittatikulla ja miettiä niille sopivaa lääketieteellistä hoitoa.

        Tätä normaalin elämän lääketieteellistymistä kutsutaan medikalisaatioksi.

        TERVE, MENE LÄÄKÄRIIN!

        Sanotaan, että terve on vain sellainen ihminen, jota ei ole tarpeeksi tutkittu. Medikalisaation etenemisen myötä lääkärissä käynnit, diagnostiset testit ja tutkimukset lisääntyvät. Hallitsemattomana medikalisaatio tekee meistä kaikista sairaita.

        - Tämä menee tätä menoa yhä huonompaan suuntaan. Mehän ei olla koskaan väestönä oltu niin terveitä kuin me tällä hetkellä olemme, mutta koskaan me ei olla oltu niin tyytymättömiä omaan terveydentilaamme eikä koskaan niin huolestuneita omasta terveydentilastamme kuin tällä hetkellä.

        Eli yhä raskaammalla kalustolla me hoidamme koko ajan terveempiä ja terveempiä ihmisiä, sanoo terveyssosiologian dosentti Markku Myllykangas Kuopion yliopistosta.

        Olemme terveempiä kuin koskaan aikaisemmin, mutta sekä nykyisiä että tulevia sairauksiamme etsitään yhä innokkaammin. Ja mitä enemmän testataan, sitä todennäköisemmin jotakin poikkeavaakin löytyy.

        JOKAINEN KUULUU JOHONKIN RISKIRYHMÄÄN

        Medikalisaatio merkitsee lääketieteen laajentumista alueille, joita ei aikaisemmin ole pidetty lääketieteellisinä.Medikalisaatio näkyy kahtena kehityskulkuna.

        Toisaalta jo tiedostettuihin ongelmiin tarjotaan yhä useammin lääketieteellisiä ratkaisuja. Toisaalta jatkuvasti keksitään myös uusia ongelmia, joiden määritellään hoituvan lääketieteen keinoin.

        - Valtaosassa sairauksista normaalin ja epänormaalin, terveen ja sairaan raja on täysin sopimuksenvarainen asia. Eikä minulle kyllä tule mieleen kovin montaa esimerkkiä siitä, että tätä rajaa pyrittäisiin nostamaan, vaan koko ajan terveemmistä ja terveemmistä ihmisistä ollaan tekemässä sairaita, Myllykangas sanoo.

        Arkkiatri Risto Pelkonen on todennut, että "medikalisoituneessa maailmassa ihminen ei ole ainutlaatuinen persoona, jolla on sosiaalinen todellisuutensa, tarinansa ja tunteensa, vaan hän on pilkkoutunut geeneiksi ja molekyyleiksi ja joukoksi vaaratekijöitä. Jokainen kuuluu koko elämänsä ajan vauvasta vaariin johonkin riskiryhmään. Lapsuusvuodet lyhentävät jäljellä olevaa elinikää, nuoruus on vanhuutta ennakoiva oire ja vanhuus osa tautioppia".

        SAIRAAT EIVÄT TARVITSE MAINONTAA, VAAN TERVEET

        Terveydestä on tullut kauppatavaraa ja potilaista on tullut terveyshyödykkeitä kuluttavia asiakkaita. Mainonta luo tautitietoisuutta ja ihmisen tyytymättömyyttä itseensä ja saa unelmoimaan superterveydestä.

        - Pelkästään sairaiden hoitaminen ei riitä pyörittämään tätä terveysbisnestä ja silloin on pakko tukeutua terveisiin ihmisiin. Heistä pyritään tekemään sairaita tai ainakin huolestuneita omasta terveydestään tai sen menettämisestä.

        Tällainen terveysmainonta lisääntyy koko ajan ja minä pidän sitä erittäin epäeettisenä. Sairaat eivät tarvitse mainoksia, vaan terveet, Myllykangas toteaa.

        Lääketiede kehittää koko ajan uusia menetelmiä sairauksien ennaltaehkäisyyn. Ehkäisy on tärkeää, mutta tutkijoiden mukaan tämä voi johtaa siihen, että koneellisesti määritellyt riskitekijät, kuten esimerkiksi veren korkea kolesteroli tai matala luuntiheys, automaattisesti muuttuvat sairauksiksi. Kuitenkin vain osalla näistä "riski-ihmisistä" heidän riskitekijänsä johtavat sairastumiseen.

        - Yksi hyvä esimerkki on osteoporoosi, jonka yhteydessä korostetaan kovasti sitä, että jokaisen vaihdevuosi-ikäisen naisen pitäisi jatkuvasti käydä mittauttamassa luuntiheyttään. Kysehän on riskitekijästä, mutta siitä on väenväkisin tehty sairaus. On ihan toinen juttu, miten mittaustulos, olipa se sitten mitä tahansa, ennustaa murtumia.

        TAUTIVAINU HERKISTYY

        - Tavallaan annetaan ymmärtää, että terveys olisi ostettavissa ja halutaan mainoksilla ja lehdissä ja televisiossa esitettävillä jutuilla herättää tautitietoisuutta. On tietysti hyvä, että ihmisille kerrotaan näistä asioista, sairauksista ja terveysasioista, mutta varjopuolena siinä on se, että se vääjäämättä johtaa siihen, että ihmiset rupeavat katsomaan, onkohan minullakin näitä.

        Terveystuotteiden myynti on herkkä alue, koska kyse on ihmisen tunteisiin voimakkaasti vaikuttavasta asiasta.

        Nyky-Suomessa yhä terveemmät syövät lääkkeitä yhä vähäisempiin vaivoihin ja sairauksiin tai niiden ennaltaehkäisyyn. Yhä useampiin ongelmiin tarjotaan vastaukseksi lääketieteellistä selitystä, hoitoa ja varsinkin lääkkeitä.

        Medikalisaatiokriitikoiden mukaan tässä kääntyy jopa syy-seuraus-suhde väärinpäin: oireisiin tarjotaan lääkettä ja jos lääke tehoaa, ajatellaan, että kyseessä on sairaus, joka vaatii hoitoa.

        YLLYKKEITÄ SAIRAUDELLE

        Kohonneen verenpaineen hoito on Myllykankaan mukaan hyvä esimerkki medikalisaatiosta. Verenpaineen tutkimus on keskittynyt ruokavalion ja muiden elämäntapamuutosten sijaan lääkkeisiin.- Aikoinaan, kun Kela alkoi maksamaan erityiskorvauksia verenpainelääkkeistä, niitä sai reilut 40 000 ihmistä, ja silloin huippuasiantuntijat olivat sitä mieltä, että heitä ei koskaan tule olemaankaan enempää.

        Nyt meillä on 500 000 tällaista verenpainepotilasta ja koko ajan haluttaisiin näitä rajoja vain laskea.Kelan korvattavien lääkkeiden kustannukset ovat kasvaneet vauhdilla.

        Eniten lääkekustannuksia vauhdittivat kolesterolia laskevat statiinit, joiden käyttö on kasvanut enemmän kuin minkään muun lääkeryhmän.Kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä käytetään vähentämään sairastumisen riskiä.

        Kohonneen verenpaineen ja kolesterolin hyväksyttäviä arvoja on toistuvasti alennettu niin, että enemmistö terveistä ei enää mahdu niihin. Tämä lisää lääkehoidon piirissä olevien määrää.

        OLEMATTOMAT SAIRAUDET HOITOON

        Sairauden rajan liu'uttamista yhä lievempään suuntaan esiintyy erityisesti sellaisten ominaisuuksien kohdalla, jossa normaalin ja sairauden raja on pitkälti sopimuskysymys.- Rajanvetoon vaikuttaa myös se, että "sairauteen" on olemassa hoitoa, joka ei ole vahingollista - muuten kuin kukkarolle - ja josta "potilas" on valmis maksamaan. Niinpä iän myötä löystyvän yläluomen ihon vyöryminen koskettamaan ripsiä on jo monien plastiikkakirurgien mielestä sairaus, peräti kansantauti, vaikka alkujaan tilaa on pidetty normaalina vanhenemismuutoksena.

        - Vanhuus mielletään nykyisin sairaudeksi, todelliseksi kansantaudiksi.

        Terveinkin vanhus voidaan vaivattomasti osoittaa sairaaksi, kunhan tehdään riittävästi diagnostisia testejä. Lääketiede näkee vanhuuden kurjana, tautien syömänä elämänvaiheena, jossa kuolema kolkuttaa jatkuvasti olkapäälle, Myllykangas kirjoittaa.

        Vanhuuden vaivaisuus pitäisi saada kitketyksi pois. Rohkeimmat mainoslauseet kysyvätkin: "Haluatko elää 120-vuotiaaksi? Tiesitkö, että vanhuus on hoidettava sairaus?"

        ONKO EI-LÄÄKETIEDETTÄ KOHTA OLLEENKAAN?

        Lääketieteen nopea kehittyminen biologisine mahdollisuuksineen ja sen mukanaan tuomat keinot muokata ihmisruumista houkuttavat medikalisoimaan elämää mahdollisimman paljon.Lääketiede rynnii nyt geenitasolle.

        Myllykangas perää, että lääketieteen kehitykselle pitäisi luoda rajat, joista on käytävä eettistä keskustelua.

        - Tähän asti kuolema on ollut raja, mutta nyt varsinkin geeniteknologian gurut ovat puhuneet siitä, että kun geeniteknologia kehittyy, kuolemakin on voitettavissa, eli ihmiset oppivat sitten elämään ikuisesti.

        - Nythän näitä geeniterapioita mainostetaan vain sairauksien ehkäisyyn ja parantamiseen, mutta sen jälkeen kun se tekniikka hallitaan, niin ilman muuta se tulee lisääntymään myös ei-lääketieteellisille alueille.

        Monet geeniguruthan jo avoimesti puhuvat siitä, että kohta ihmistä parannellaan, haluttiin sitä tai ei. Sitä pidetään vääjäämättömänä kehityskulkuna.

        MEDIKALISAATIO TARVITSEE RAJOJA

        Mutta mistä löytyisi rajoja medikalisaatiokehitykselle?- Ensinnäkin lääkärien ja hoitajien koulutuksessa pitäisi puhua medikalisaatiosta, että ymmärrettäisiin, miten vakavasta ongelmasta on kysymys.

        Medikalisaatiohan johtaa siihen, että terveydenhuollon toimien vaikuttavuus koko ajan heikkenee ja ne rajalliset, niukat resurssit käytetään hukkaan, Myllykangas muistuttaa.

        - Toinen keskeinen asia on se, että pitäisi turvautua vain riippumattomaan informaatioon. Nyt lääkäreiden jatko- ja täydennyskoulutus on lähes yksinomaan lääkefirmojen hoteissa, ja siitä pitäisi ehdottomasti luopua, koska se on selvää, että se informaatio, mitä sieltä tulee, ei missään nimessä ole objektiivista. Lääkefirmojen tarkoitus on vain myydä niin paljon lääkkeitä kuin mahdollista eikä siellä ollenkaan olla kiinnostuneita rationaalisesta lääkkeiden käytöstä.

        LIIAN TERVETTÄ ELÄMÄÄ?

        Epäeettinen mainonta muistuttaa terveysvaaroista, loihtii tautikammoa ja ihmisten tyytymättömyyttä itseensä, yrittää saada heidät kokemaan itsensä sairaiksi, tiedostamaan diagnoosin tarpeensa, unelmoimaan superterveydestä, nuoruudesta ja kauneudesta, jopa ikuisesta elämästä.

        Tiede lupaa varustaa ihmiset entistä paremmin, poistaa sairaudet ja kukistaa lopulta kuoleman.Mutta onko huippuunsa hiottu terveys sittenkään onnellisen elämän välttämätön edellytys?

        Asiantuntija: MARKKU MYLLYKANGAS, terveyssosiologian dosentti, Kuopion yliopistoToimittaja: TIIA VÄRE


      • uhrilampaat taas
        erez kirjoitti:

        kiva, kun otit yhteyttä. Kyllä apua löytyy myös Suomessa, mutta se on kiven alla ja vaatii todella ponnistuksia, mutta sitä löytyy. Ainakin AA-kerhoista löytyy jonkilaista apua ja esim, Kettutien klinikalla on olemassa vieroitushoitoa. Suomessa psykiatriset potilaat on todella jätetty heitteille. Lääkehoitoa kyllä löytyy joka tuutista ja niitä ammennetaan ilman rajoja. Mutta jos joku haluaisi todella parantua ja lopettaa lääkkeet, siihen ei löydykään sitten apua, vaikka psyykenlääkkeiden syöminen pitäisi olla jokaisen oman tahdon asia, eikä siihen saisi ketään pakottaa vastoin tahtoaan.

        Matti Tolosen teksteistä löytyy paljon apua. Jos osaat englantia tai saksaa, ulkomaisia sivuja löytyy vaikka miten paljon. Kannattaa etsiä vertaistukea netin keskustelupalstoilta. Jos osaat Saksaa, saat apua Peter Lehmannin järjestöiltä, johon liittyy mm. seuraava teksti, voimia sinulle:

        http://www.peter-lehmann-publishing.com/withdraw/finnish.htm

        kysynkin, miten pääsen takaisin terveydenhoitojärjestelmään fyysisen sairauden takia??

        Enkä tarkoita siis että haluan riesakseni psykiatrisen hoidon, pääni mielestäni toimii ihan hyvin, mutta kroppani on vissiin kärsinyt aiemmasta psyykelääkityksestä, tai fyysistä sairautta on hoidettu masennuksena..

        AA-kerhoa en koe tarvitsevani, juon hyvin harvoin alkoholia ja enkä käytä psyykelääkkeitä tai huumeitakaan..

        Eli mistä apu, kun en saa sitä yleisestä terveydenhuoltojärjestelmästä??

        Terveydenhuolto-oikeusturvakeskukseen en halua valittaa, koska uskon silloin joutuvani silmätikuksi lopullisesti.. enkä halua moittia lääkäreitä, haluan vain terveeksi, tai ainakin selvitä elämästä hengissä..

        Minunkin tapaukseni varmaan tullaan käsittelemään siellä oikeusturvakeskuksessa, mutta en usko, että itse olen hengissä silloin?? enkä tarkoita itsemurhaa, vaan kuolen varmasti tähän oireiluun/sairauteen mitä ei tutkita..

        Eikä siitä oikeudesta mikä "ehkä" silloin kuolemani jälkeen toteutuu, ole mulle mitään hyötyä.. ainoastaan ehkä silloin saan sielulleni rauhan...


      • erez
        uhrilampaat taas kirjoitti:

        kysynkin, miten pääsen takaisin terveydenhoitojärjestelmään fyysisen sairauden takia??

        Enkä tarkoita siis että haluan riesakseni psykiatrisen hoidon, pääni mielestäni toimii ihan hyvin, mutta kroppani on vissiin kärsinyt aiemmasta psyykelääkityksestä, tai fyysistä sairautta on hoidettu masennuksena..

        AA-kerhoa en koe tarvitsevani, juon hyvin harvoin alkoholia ja enkä käytä psyykelääkkeitä tai huumeitakaan..

        Eli mistä apu, kun en saa sitä yleisestä terveydenhuoltojärjestelmästä??

        Terveydenhuolto-oikeusturvakeskukseen en halua valittaa, koska uskon silloin joutuvani silmätikuksi lopullisesti.. enkä halua moittia lääkäreitä, haluan vain terveeksi, tai ainakin selvitä elämästä hengissä..

        Minunkin tapaukseni varmaan tullaan käsittelemään siellä oikeusturvakeskuksessa, mutta en usko, että itse olen hengissä silloin?? enkä tarkoita itsemurhaa, vaan kuolen varmasti tähän oireiluun/sairauteen mitä ei tutkita..

        Eikä siitä oikeudesta mikä "ehkä" silloin kuolemani jälkeen toteutuu, ole mulle mitään hyötyä.. ainoastaan ehkä silloin saan sielulleni rauhan...

        paremmin kuin hyvin. Psyykenlääkkeiden aiheuttamat vammat paranevat e-epalla, karnosiinilla ja magnesium plussalla. Aluksi kuukausi, pari runsaasi b-vitamiinia, esim, teho-b.tä ja magnesiumia. B-6 ja B-12 ovat tärkeitä hermovitamiineja. Lisäksi voit ottaa monivitamiineja. Karnosiinia pitää ottaa vähintään 800 mg/vrk ja e-epaa 1000-2000 mg/vrk. Vatsasi menee varmasti sekaisin näistä vitamiineista jos et ota sinkkiä yhdessä karnosiinin kanssa. Foolihappo on myös tärkeä, mutta sitä on Magnesium plussassa. Olen varma, että toivut puolessa vuodessa näillä ohjeilla.


      • evil being to be
        erez kirjoitti:

        18.10.2005MEDIKALISAATIO TEKEE MEISTÄ KAIKISTA SAIRAITA

        Vaikka lääketiede on kiistattomasti parantanut
        ihmisten elämän laatua, sen asemalla yhteiskunnassamme on myös selvästi negatiivisia vaikutuksia.

        Yhä useampiin ongelmiimme tarjotaan vastaukseksi lääketieteellistä selitystä, hoitoa ja varsinkin lääkkeitä.Yhä useampaa elämän ilmiötä, jota aikaisemmin on pidetty normaalina, kuten ujoutta, vanhenemista, väsymystä tai kaljuutta, on alettu tarkastella lääketieteen mittatikulla ja miettiä niille sopivaa lääketieteellistä hoitoa.

        Tätä normaalin elämän lääketieteellistymistä kutsutaan medikalisaatioksi.

        TERVE, MENE LÄÄKÄRIIN!

        Sanotaan, että terve on vain sellainen ihminen, jota ei ole tarpeeksi tutkittu. Medikalisaation etenemisen myötä lääkärissä käynnit, diagnostiset testit ja tutkimukset lisääntyvät. Hallitsemattomana medikalisaatio tekee meistä kaikista sairaita.

        - Tämä menee tätä menoa yhä huonompaan suuntaan. Mehän ei olla koskaan väestönä oltu niin terveitä kuin me tällä hetkellä olemme, mutta koskaan me ei olla oltu niin tyytymättömiä omaan terveydentilaamme eikä koskaan niin huolestuneita omasta terveydentilastamme kuin tällä hetkellä.

        Eli yhä raskaammalla kalustolla me hoidamme koko ajan terveempiä ja terveempiä ihmisiä, sanoo terveyssosiologian dosentti Markku Myllykangas Kuopion yliopistosta.

        Olemme terveempiä kuin koskaan aikaisemmin, mutta sekä nykyisiä että tulevia sairauksiamme etsitään yhä innokkaammin. Ja mitä enemmän testataan, sitä todennäköisemmin jotakin poikkeavaakin löytyy.

        JOKAINEN KUULUU JOHONKIN RISKIRYHMÄÄN

        Medikalisaatio merkitsee lääketieteen laajentumista alueille, joita ei aikaisemmin ole pidetty lääketieteellisinä.Medikalisaatio näkyy kahtena kehityskulkuna.

        Toisaalta jo tiedostettuihin ongelmiin tarjotaan yhä useammin lääketieteellisiä ratkaisuja. Toisaalta jatkuvasti keksitään myös uusia ongelmia, joiden määritellään hoituvan lääketieteen keinoin.

        - Valtaosassa sairauksista normaalin ja epänormaalin, terveen ja sairaan raja on täysin sopimuksenvarainen asia. Eikä minulle kyllä tule mieleen kovin montaa esimerkkiä siitä, että tätä rajaa pyrittäisiin nostamaan, vaan koko ajan terveemmistä ja terveemmistä ihmisistä ollaan tekemässä sairaita, Myllykangas sanoo.

        Arkkiatri Risto Pelkonen on todennut, että "medikalisoituneessa maailmassa ihminen ei ole ainutlaatuinen persoona, jolla on sosiaalinen todellisuutensa, tarinansa ja tunteensa, vaan hän on pilkkoutunut geeneiksi ja molekyyleiksi ja joukoksi vaaratekijöitä. Jokainen kuuluu koko elämänsä ajan vauvasta vaariin johonkin riskiryhmään. Lapsuusvuodet lyhentävät jäljellä olevaa elinikää, nuoruus on vanhuutta ennakoiva oire ja vanhuus osa tautioppia".

        SAIRAAT EIVÄT TARVITSE MAINONTAA, VAAN TERVEET

        Terveydestä on tullut kauppatavaraa ja potilaista on tullut terveyshyödykkeitä kuluttavia asiakkaita. Mainonta luo tautitietoisuutta ja ihmisen tyytymättömyyttä itseensä ja saa unelmoimaan superterveydestä.

        - Pelkästään sairaiden hoitaminen ei riitä pyörittämään tätä terveysbisnestä ja silloin on pakko tukeutua terveisiin ihmisiin. Heistä pyritään tekemään sairaita tai ainakin huolestuneita omasta terveydestään tai sen menettämisestä.

        Tällainen terveysmainonta lisääntyy koko ajan ja minä pidän sitä erittäin epäeettisenä. Sairaat eivät tarvitse mainoksia, vaan terveet, Myllykangas toteaa.

        Lääketiede kehittää koko ajan uusia menetelmiä sairauksien ennaltaehkäisyyn. Ehkäisy on tärkeää, mutta tutkijoiden mukaan tämä voi johtaa siihen, että koneellisesti määritellyt riskitekijät, kuten esimerkiksi veren korkea kolesteroli tai matala luuntiheys, automaattisesti muuttuvat sairauksiksi. Kuitenkin vain osalla näistä "riski-ihmisistä" heidän riskitekijänsä johtavat sairastumiseen.

        - Yksi hyvä esimerkki on osteoporoosi, jonka yhteydessä korostetaan kovasti sitä, että jokaisen vaihdevuosi-ikäisen naisen pitäisi jatkuvasti käydä mittauttamassa luuntiheyttään. Kysehän on riskitekijästä, mutta siitä on väenväkisin tehty sairaus. On ihan toinen juttu, miten mittaustulos, olipa se sitten mitä tahansa, ennustaa murtumia.

        TAUTIVAINU HERKISTYY

        - Tavallaan annetaan ymmärtää, että terveys olisi ostettavissa ja halutaan mainoksilla ja lehdissä ja televisiossa esitettävillä jutuilla herättää tautitietoisuutta. On tietysti hyvä, että ihmisille kerrotaan näistä asioista, sairauksista ja terveysasioista, mutta varjopuolena siinä on se, että se vääjäämättä johtaa siihen, että ihmiset rupeavat katsomaan, onkohan minullakin näitä.

        Terveystuotteiden myynti on herkkä alue, koska kyse on ihmisen tunteisiin voimakkaasti vaikuttavasta asiasta.

        Nyky-Suomessa yhä terveemmät syövät lääkkeitä yhä vähäisempiin vaivoihin ja sairauksiin tai niiden ennaltaehkäisyyn. Yhä useampiin ongelmiin tarjotaan vastaukseksi lääketieteellistä selitystä, hoitoa ja varsinkin lääkkeitä.

        Medikalisaatiokriitikoiden mukaan tässä kääntyy jopa syy-seuraus-suhde väärinpäin: oireisiin tarjotaan lääkettä ja jos lääke tehoaa, ajatellaan, että kyseessä on sairaus, joka vaatii hoitoa.

        YLLYKKEITÄ SAIRAUDELLE

        Kohonneen verenpaineen hoito on Myllykankaan mukaan hyvä esimerkki medikalisaatiosta. Verenpaineen tutkimus on keskittynyt ruokavalion ja muiden elämäntapamuutosten sijaan lääkkeisiin.- Aikoinaan, kun Kela alkoi maksamaan erityiskorvauksia verenpainelääkkeistä, niitä sai reilut 40 000 ihmistä, ja silloin huippuasiantuntijat olivat sitä mieltä, että heitä ei koskaan tule olemaankaan enempää.

        Nyt meillä on 500 000 tällaista verenpainepotilasta ja koko ajan haluttaisiin näitä rajoja vain laskea.Kelan korvattavien lääkkeiden kustannukset ovat kasvaneet vauhdilla.

        Eniten lääkekustannuksia vauhdittivat kolesterolia laskevat statiinit, joiden käyttö on kasvanut enemmän kuin minkään muun lääkeryhmän.Kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä käytetään vähentämään sairastumisen riskiä.

        Kohonneen verenpaineen ja kolesterolin hyväksyttäviä arvoja on toistuvasti alennettu niin, että enemmistö terveistä ei enää mahdu niihin. Tämä lisää lääkehoidon piirissä olevien määrää.

        OLEMATTOMAT SAIRAUDET HOITOON

        Sairauden rajan liu'uttamista yhä lievempään suuntaan esiintyy erityisesti sellaisten ominaisuuksien kohdalla, jossa normaalin ja sairauden raja on pitkälti sopimuskysymys.- Rajanvetoon vaikuttaa myös se, että "sairauteen" on olemassa hoitoa, joka ei ole vahingollista - muuten kuin kukkarolle - ja josta "potilas" on valmis maksamaan. Niinpä iän myötä löystyvän yläluomen ihon vyöryminen koskettamaan ripsiä on jo monien plastiikkakirurgien mielestä sairaus, peräti kansantauti, vaikka alkujaan tilaa on pidetty normaalina vanhenemismuutoksena.

        - Vanhuus mielletään nykyisin sairaudeksi, todelliseksi kansantaudiksi.

        Terveinkin vanhus voidaan vaivattomasti osoittaa sairaaksi, kunhan tehdään riittävästi diagnostisia testejä. Lääketiede näkee vanhuuden kurjana, tautien syömänä elämänvaiheena, jossa kuolema kolkuttaa jatkuvasti olkapäälle, Myllykangas kirjoittaa.

        Vanhuuden vaivaisuus pitäisi saada kitketyksi pois. Rohkeimmat mainoslauseet kysyvätkin: "Haluatko elää 120-vuotiaaksi? Tiesitkö, että vanhuus on hoidettava sairaus?"

        ONKO EI-LÄÄKETIEDETTÄ KOHTA OLLEENKAAN?

        Lääketieteen nopea kehittyminen biologisine mahdollisuuksineen ja sen mukanaan tuomat keinot muokata ihmisruumista houkuttavat medikalisoimaan elämää mahdollisimman paljon.Lääketiede rynnii nyt geenitasolle.

        Myllykangas perää, että lääketieteen kehitykselle pitäisi luoda rajat, joista on käytävä eettistä keskustelua.

        - Tähän asti kuolema on ollut raja, mutta nyt varsinkin geeniteknologian gurut ovat puhuneet siitä, että kun geeniteknologia kehittyy, kuolemakin on voitettavissa, eli ihmiset oppivat sitten elämään ikuisesti.

        - Nythän näitä geeniterapioita mainostetaan vain sairauksien ehkäisyyn ja parantamiseen, mutta sen jälkeen kun se tekniikka hallitaan, niin ilman muuta se tulee lisääntymään myös ei-lääketieteellisille alueille.

        Monet geeniguruthan jo avoimesti puhuvat siitä, että kohta ihmistä parannellaan, haluttiin sitä tai ei. Sitä pidetään vääjäämättömänä kehityskulkuna.

        MEDIKALISAATIO TARVITSEE RAJOJA

        Mutta mistä löytyisi rajoja medikalisaatiokehitykselle?- Ensinnäkin lääkärien ja hoitajien koulutuksessa pitäisi puhua medikalisaatiosta, että ymmärrettäisiin, miten vakavasta ongelmasta on kysymys.

        Medikalisaatiohan johtaa siihen, että terveydenhuollon toimien vaikuttavuus koko ajan heikkenee ja ne rajalliset, niukat resurssit käytetään hukkaan, Myllykangas muistuttaa.

        - Toinen keskeinen asia on se, että pitäisi turvautua vain riippumattomaan informaatioon. Nyt lääkäreiden jatko- ja täydennyskoulutus on lähes yksinomaan lääkefirmojen hoteissa, ja siitä pitäisi ehdottomasti luopua, koska se on selvää, että se informaatio, mitä sieltä tulee, ei missään nimessä ole objektiivista. Lääkefirmojen tarkoitus on vain myydä niin paljon lääkkeitä kuin mahdollista eikä siellä ollenkaan olla kiinnostuneita rationaalisesta lääkkeiden käytöstä.

        LIIAN TERVETTÄ ELÄMÄÄ?

        Epäeettinen mainonta muistuttaa terveysvaaroista, loihtii tautikammoa ja ihmisten tyytymättömyyttä itseensä, yrittää saada heidät kokemaan itsensä sairaiksi, tiedostamaan diagnoosin tarpeensa, unelmoimaan superterveydestä, nuoruudesta ja kauneudesta, jopa ikuisesta elämästä.

        Tiede lupaa varustaa ihmiset entistä paremmin, poistaa sairaudet ja kukistaa lopulta kuoleman.Mutta onko huippuunsa hiottu terveys sittenkään onnellisen elämän välttämätön edellytys?

        Asiantuntija: MARKKU MYLLYKANGAS, terveyssosiologian dosentti, Kuopion yliopistoToimittaja: TIIA VÄRE

        Kuule, nyt sinä teet kärpäsestä härkästä. Minä opiskelen lääketiedettä Tampereella, ja meille opetetaan sitä juuri tuolla asenteella - medikalisaatio on lähinnä paha asia. Hitto että kestikin kauan tajuta mitä ajat takaa, mutta nyt oivalsin.

        Niin, se kärpänen ja härkänen - kun kerran Suomessa opetetaan pikkulääkäreille suunnilleen samaa kuin Myllykangas (tässä) kirjoittaa, eihän täällä mitään hätää pitäisi olla. Luulen, että ongelma on suurempi esimerkiksi Yhdysvalloissa, joissa nuoruuden ja kauneuden palvonta menee sairaisiin mittasuhteisiin. Ja kun suurin osa tutkimuksesta ja markkinoinnista tehdään siellä, ongelma näyttää täällä suuremmalta kuin onkaan. Uskoisin, että esimerkiksi kaljuuntumislääkkeissä on Suomessa melkoinen ostokynnys, vaikka niitä kovasti mainostetaankin.

        Yhdestä asiasta olen kuitenkin kanssasi eri mieltä: kuka on medikalisaation eteenpäin viejä. Käsittääkseni syytät lähinnä lääkäreitä, vaikka oman (tosin vaatimattoman) kokemukseni mukaan lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan hinkuvat lähinnä potilaat - anteeksi, ASIAKKAAT, kuten osa haluaa itseään kutsuttavan. Ja kun kuluttaja ostaa, tuottaja tuottaa... siispä lääkefirmat liikeyrityksinä suuntaavat resursseja niille alueille, joista saavat parhaan tuoton. Kaljulta amerikkalaiselta saadaan kynittyä huomattavasti enemmän dollareita kuin HIV-positiiviselta angolalaiselta. Eettistä? Ei todellakaan. Mutta harva asia tässä maailmassa on.

        Onhan medikalisaatio helppo ymmärtää ainakin tavallisen ihmisen kannalta: jos on keino muuttua tyhmästä, rumasta ja onnettomasta fiksuksi ja filmaattiseksi, tottakai tilaisuuteen tartutaan kynsin hampain. Jos yhteiskunnan naisihanne on 90-60-90, miten täällä voi kukaan normaali ollakaan.

        Mutta nyt menee sivuraiteille. Kun kerran ollaan asiasta samaa mieltä, mitä enää kinaamaan. (Verenpainelääkkeistä vielä: Terveysportin mukaan ensisijainen hoito on elämäntapamuutos, ei suinkaan lääkkeet, kuten Myllykangas antaa ymmärtää.) Kysymys oli siis siitä, että sinä näet medikalisaation (Suomessa) huomattavasti suurempana ongelmana kuin mitä se minun rajallisen käsityskykyni mukaan onkaan. Alkuperäinen psyykenlääkejuttu oli vähän vastaava: uskon, että "psykiatrian uhreja" on täällä suhteellisen vähän. Minut itseni on kaivettu kauhean depression kuilusta ilman lääkkeitä, niinkuin hyvä onkin, mutta äitini söi joskus 80-luvulla vastaavanlaiseen jaksoon psyykenlääkkeitä, jotka antoivat avun - ja hänkin on tyytyväinen.

        Valitettavasti vielä ei ole esim. masennuslääkkeitä, joilla ei olisi sivuvaikutuksia ja jotka sopisivat kaikille. Toivottavasti sellaiset vielä kehitellään. Sitä ennen: älkää pelätkö kertoa lääkäreillenne, että lääkkeet eivät sovi - hänen pitää kuunnella. Esimerkiksi vakava depressio on kuitenkin oikeasti sairaus ja minusta se tarvitsee voimakasta hoitoa, eli medikalisaatioksi ei esimerkiksi masennuslääkkeitä voi haukkua.


      • erez
        evil being to be kirjoitti:

        Kuule, nyt sinä teet kärpäsestä härkästä. Minä opiskelen lääketiedettä Tampereella, ja meille opetetaan sitä juuri tuolla asenteella - medikalisaatio on lähinnä paha asia. Hitto että kestikin kauan tajuta mitä ajat takaa, mutta nyt oivalsin.

        Niin, se kärpänen ja härkänen - kun kerran Suomessa opetetaan pikkulääkäreille suunnilleen samaa kuin Myllykangas (tässä) kirjoittaa, eihän täällä mitään hätää pitäisi olla. Luulen, että ongelma on suurempi esimerkiksi Yhdysvalloissa, joissa nuoruuden ja kauneuden palvonta menee sairaisiin mittasuhteisiin. Ja kun suurin osa tutkimuksesta ja markkinoinnista tehdään siellä, ongelma näyttää täällä suuremmalta kuin onkaan. Uskoisin, että esimerkiksi kaljuuntumislääkkeissä on Suomessa melkoinen ostokynnys, vaikka niitä kovasti mainostetaankin.

        Yhdestä asiasta olen kuitenkin kanssasi eri mieltä: kuka on medikalisaation eteenpäin viejä. Käsittääkseni syytät lähinnä lääkäreitä, vaikka oman (tosin vaatimattoman) kokemukseni mukaan lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan hinkuvat lähinnä potilaat - anteeksi, ASIAKKAAT, kuten osa haluaa itseään kutsuttavan. Ja kun kuluttaja ostaa, tuottaja tuottaa... siispä lääkefirmat liikeyrityksinä suuntaavat resursseja niille alueille, joista saavat parhaan tuoton. Kaljulta amerikkalaiselta saadaan kynittyä huomattavasti enemmän dollareita kuin HIV-positiiviselta angolalaiselta. Eettistä? Ei todellakaan. Mutta harva asia tässä maailmassa on.

        Onhan medikalisaatio helppo ymmärtää ainakin tavallisen ihmisen kannalta: jos on keino muuttua tyhmästä, rumasta ja onnettomasta fiksuksi ja filmaattiseksi, tottakai tilaisuuteen tartutaan kynsin hampain. Jos yhteiskunnan naisihanne on 90-60-90, miten täällä voi kukaan normaali ollakaan.

        Mutta nyt menee sivuraiteille. Kun kerran ollaan asiasta samaa mieltä, mitä enää kinaamaan. (Verenpainelääkkeistä vielä: Terveysportin mukaan ensisijainen hoito on elämäntapamuutos, ei suinkaan lääkkeet, kuten Myllykangas antaa ymmärtää.) Kysymys oli siis siitä, että sinä näet medikalisaation (Suomessa) huomattavasti suurempana ongelmana kuin mitä se minun rajallisen käsityskykyni mukaan onkaan. Alkuperäinen psyykenlääkejuttu oli vähän vastaava: uskon, että "psykiatrian uhreja" on täällä suhteellisen vähän. Minut itseni on kaivettu kauhean depression kuilusta ilman lääkkeitä, niinkuin hyvä onkin, mutta äitini söi joskus 80-luvulla vastaavanlaiseen jaksoon psyykenlääkkeitä, jotka antoivat avun - ja hänkin on tyytyväinen.

        Valitettavasti vielä ei ole esim. masennuslääkkeitä, joilla ei olisi sivuvaikutuksia ja jotka sopisivat kaikille. Toivottavasti sellaiset vielä kehitellään. Sitä ennen: älkää pelätkö kertoa lääkäreillenne, että lääkkeet eivät sovi - hänen pitää kuunnella. Esimerkiksi vakava depressio on kuitenkin oikeasti sairaus ja minusta se tarvitsee voimakasta hoitoa, eli medikalisaatioksi ei esimerkiksi masennuslääkkeitä voi haukkua.

        ja hyvistä mielipiteistä. Tällä tavalla syntyy keskustelua.


      • Lääketieteen vastustaja
        erez kirjoitti:

        Suomi on sellainen takapajula, että täällä vielä luullaan, että lääkärit ovat sellaisia "herroja", että heidän ammattikuntaansa eikä mitään siihen liittyvää saisi arvostella, ei edes tällainen itikan ininä, niinkuin tämäkin viestiketju, saisi oikeutta olla olemassa.

        Lukaisepas vähän Eurooppalaisia (Johon Suomi ei vielä kuulu) lääkekeskustelupalstoja, siellä on vähän eri ääni kellossa, verrattuna näihin Suomalaisiin itikan ininöihin. Esim. Peter Lehmann tekee hienoa työtä. Kannattaa käydä hänen sivuillaan.

        Onneksi meillä on kriitikkoina Markku myllykangas, Raimo Tuomainen ja Jorma Elo, että vähän saa väriä tähän medikalisoituvaan ja lääketeollisuuden ehdoilla menestyvään terveydenhuoltoon.

        Tämäkään aihe ei varmasti liity millään tavoin terveyden huoltoon.

        Suomalaiset nuolee lääkärin persettä.


    • Lääketieteen vastustaja

      Minun mielestä paavin pitäisi alkaa polttamaan psykiatreja kerettiläisinä.pyrin paaviksi

      • Antipsuk

        Toivottavasti pääset paaviksi tai joku muu viisas. Psykiatrit on hävitettävä tältä planeetalta. Harmi, että vastaan vasta nyt.


    • Drugsterman69
    • Ainakin euforian pienikin tunne on syntiä lääkäreidemme mielestä.
      Siksi esimerkiksi ihminen, joka kärsii selkä-, hammas-, niska- tms. kivusta
      ohjataan burana-kuurille viikoksi, eli näennäiseen helvettiin maan päällä.

      Jos tuntee kovaa kipua, on väärin määrätä lääkkeitä, jotka tehoavat ja vain
      siksi, että joku kuvittelee codeiinin aiheuttavan riippuvuutta!
      Nämä tyypit eivät ymmärrä kuinka luja RIIPPUVUUS ihmisellä voi olla kivustaan!

      Sama tietenkin ahdistuksen, pelkotilojen yms. psykologisten sairauksien kohdalla. Sairauksien,
      jotka saattavat halvaannuttaa ihmisen koko iäkseen. Skitsofrenia lienee niitä harvoja, jotka
      saavat nämä yhteiskuntamme puoskaritkin ymmäärtämään, että kyseessä on asia mitä pitää
      hoitaa. Mutta joo, 8 tonnin palkalla tietenkin hymyssä suin kirjoittelee potilaille nuhavettä ja
      kuumepulveria. Sairaslomaakin jopa.

      • Lisään vielä sen verran, että hyi jumalauta että oksetti kun luin 3 vuotiaan pikku poikaraukan kohtalosta. Pisti mielen todella matalaksi ja samalla miettimään mitä siellä kulissien takana tapahtuu?!? Vittu että voi olla sairasta porukkaa sairaanhoitoalalla! Ja joo, en ole niin naiivi, että kuvittelisin tuon olevan yksittäistapaus!


    • palkatonnavaellan

      - Lääkärin määräyksestä kaveria vietiin apinanastutuslaitokseen ,siellä antti ylilääkäri kuittasi 300, 000 euroa vuodessa lihapullan näkösenä gansterina - mulle kävi samoin joskus muinoin , enkä ole koskaan sen jälkeen tilipäivää nähny

    • lopetakadehtiminen

      Aina samaa kadehtimista , jos antin elämä on ollut ihan tilipäivien kimallusta ,niin kyllä siitä joku apina aina kitisemässä.

    • Anonyymi

      ainoa tie saada oikeutta psykiatrian,lääkehoidon ,henkilökunnan mielivsltaisesta sekä henkisestä,että ruumiillisesta pahoinpitelystä on seuraava!:.on luotava kattojärjestö,johon kuuluu muutama,tarpeeksi monta psykiatria,todistajia,niitä täytyy olla monia. todistettavia raportteja, silminnäkijöitä,.on olemassa pykälä,jonka mukaan vapaaehtoishoidossa oleva hoidokki on henkilönsitä pyytäessään(sis vapaaehtoishoidossa oleva vaikka keskellä yötä kirjoitettava ulos sairaalasta.varsinkin,jos hänellä on paikka,eliasuinsija,toimeentulo jne.ja vaikkei olisikaan,siinäkin tapauksessa on meneteltävä kuvatulla tavalla.minä uskaltaisinkyllä esiintyä oikealla nimellänikin ,koska olen niin paljon niin monta lukematonta vuotta kärsinyt .etenkin edesmenneen Visalan sairaalan suorastaan minuun kohdistuneesta painostuksesta.osasto ykkösellä tehtiin julmuuksia potilaille.esim.yksi nätti tyttö oli siististi vähän meikannut,niin omahoitajani jussi järvenpääJEHOVAN TODISTAJA. raahasi hiuksista tämän naisen miesten vessaan ja komensi kovasanaisesti pesemään heti meikit pois.jos emme olisi olleet sairaalassa olisin estänyt kyseisen tapahtuman.en väkivaltaa käyttäen,vaan olisin irrottanut hoitajan otteen tytön tukasta ja antanut komennon hoitajalle.ja sanonut,etä anna olla viimeinen kerta!!minä kun vapaaehtoispotilaana pyysin ylilääkäri kari lehtiseltä uloskirjoittamistani,niin hän muutti heti hoitoni pakkohoidoksi.häntä voisi perutellusti syyttää vapaudenriistosta,sekä monista muitakin rikoksen tunnusmerkistön täyttämistä teoista.ilmiannoin erään puolustuskyvyttömän potilaan joukkonyrkittämisestä.kuulin tapauksesta ulkotyöohjaaja timo kalliolta.hän on HELLUNTAI,SRKaktiivi.kun minulla ei ollut mitään ulospääsyä visalasta,niin sanoin,timo kalliolle,että jos sinä et ilmoita kyseistä hoitajien tähän avuttomaan uhriin tekemää törkeää pahoinpitelyä,niin minä tulen sen tekemään,janiin teinkin seikkaperäisen ilmoituksen muistaakseni oulun lääninhallitukseen.tämän jälkeen alkoikin varsinainen henkinen kidutus. en saanut soittaa edes sairaalan potilasasiamiehen toimistosta.en saanut kirjoittaa mihinkään,jne.kirjoitin kahdesti Aino Liisa Oukalle,pyytäen päästä pään magneettikuvaukseen.hänet oli juuri valittu virkaan pohjoispohjanmaan Johtaja Ylilääkäriksi.hän vastasi kummallakin kerralla,että kysyä kari lehtiseltä.lehtinen kun kuuli asiasta hän uhkasi :sinuahan varoitettiin!!!!.huonekavei vei kirjeeni sairaalan postilaatikkoon.emmekä kumpikaan hiiskuneet asasta.meitä sitoi siinä hyvässä asiassa OMERTAN LAKI.nytttemminse ontoteuttanut tarkoituksensa sekä tarpeellisuutensa. tosiaan on uskottava,etteikö yhteinen päämäärämme toteudu.se toteutuu varmasti!! meidän on saatava pätevä oikeuden mukainen asiantuntijatiimi kokoon. minä alkaisin mielellänni kokemusasiantuntijaksi.olen itse hyvässä asemassa jo lukuisia vuosia ollut.en kumminkaan hyväksy hokemaa::oma lehmä ojassa.jatkan taistelua viimeiseen hengenvetoon asti hyvät veljet ja sisaret. pysykäämme samassa rintamassa.yhteistyöllä me saavutamme isoja asioita! sitten olisin vasta hullu, jos nyt antaisin periksi,enkä vaatisi oikeutta.

    • Anonyymi

      en todella ainakaan kokonaan tahoisi kätkeytyä //anonyymiksi//.mutta teen sen osittain psyko-psykiatrien,sekä ÄLYLTÄÄN ,LAHJATTOMIEN hoitajiksi en turvallisuuden vuoksi..olen siis 100%sti avuttomien,sekä puolustuskyvyttömien sortokoneiston uhriksi joutuneiden puolella.haluan vilpittömästi kiittää niitä osallistujia,jotka tällä palstalla tuovat konkretisoidusti ,rohkeasti kipeämmåtkin kokemuksensa julki.tästä lääketieteen alasta ei voi hyvällä tahdollakaan tuoda julki mitään positiivista.hän,joka kirjoituksessaan otti esille tämän halveksittavan perseennuolija-pporukan,osui naulan kantaan. he saisivat heti työpaikan,jos omistaisin ruumisarkkuliikkeen,jonka erikoistumisala olisi tehdä,valmistaa arkkuja mittatilaustynä psykiatreille,tyrannihoitajille,sekä heidän petrseennuolijaporukalleen. nämä ruskeakielethän ovat omaneduntavoittelijoita,sätkynukkeja,jotka tekevät mitä tahansa päästäkseen ilman mitään moraalikäsitystä,tai eettistä ajatteluharkintaa pälkähästä.esim hoitajien käskystä vaikka antavat väärän todistuksen toisessta potilaasta.tällaista on tapahtunut joissakin sairaaloissa missä olen ollut.tällaisilla elukoilla ei ole lainkaan omatuntoa,vaan ainoastaan oma lehmä ojassa. aines on alinta kastia,mitä maapallo kantaa.HUOMIO!! tämä kirjitukseni dei täytä esim.uhkauksen tunnusmerkistöjä.kuten sa nottu,jos ,ja kun alan kirjoittaa omalla nimelläni,tällöin on se singnaali//der signal//kyseiselle ammattikunnan harjoittajille,että alan olemaan tosissani.teen tämän tiettäväksi tässä ja nyt.

    • Anonyymi

      täältä pesee,härifrom tvettas !!jumalauta .tämä on kuin MARSKIN PÄIVÄKÄSKY. oTÄMÄ PIOLSTUSLINJA PIDEtään!! oliko se kollaa tai joku muu.joka tapauksessa linja oli pakko pitää. muuten vainolainen tulisi valtaamaan suomen. päiväkäsky määräsi::on taisteltava viimeiseen mieheen.jos joku karkaa rintamalta,niin hänet teloitetaan viipymättä ilman sotaoikeuden oikeudenkäyntiä. käyntiä.hitto,tuli minulta tässä monta painovirhepaholaista,mutta se ei lainkaan haittaa.pysyn tekstissäni kuitenkin ymmärrettävästi asiassa.kävin röökillä välillä,ja se tauko antoi keskittymiskykyä takaisin.tämä meidän taistelumme on verrattavissa tähän //kollaa kestää//tapahtumiin.samanniminen punk-yhtyehän oli tai on vieläkin olemassa.haluan tässä yhteydessä sanoa,että se//ainakin//kohdallani olisi hulluutta,jos tässä vaiheessa antasisin periksi.siinä tapauksessa olisin Täysin ymmärrystä vailla.olen valvonut valehtelematta valvonut tuhansia öitä ja pohtinut läpimurtoa pois helvetistä.on tullut kostonajatukssia,suuria tunteita,muita henkisiä paineita.jos minut vielä kerran passitetaan hoitoon,oli se sitten pakkohoito tai muu psyk.hoito väärin perustein niin julistan sodan alkaneeksi. kunniaryyppy Marskille ja samalla meille!!.sanonta,joka kuuluu:kun paholaiselle antaa pikkusormen se vie koko käden.se on lievä hokema verraten psykiatrseen hoitoon joka vie sielunkin sisältä.

    • Anonyymi

      tahtoisin,että kaikki,jotka pyrkivät saamaan hyvän,0nnellisuuden nautinnon olon itselleen,lukemaan kirjan ONNELLISUUDEN LÄHTEET. nimittäin onnellisuuden lähde on DOPAMIINI.dopamiinia taitaa syntyä myös kehon /aivojen luontaisen tuoton kautta. tämä kirja ei ole huuhaata.kirjailijan nimeä en muista,mutta hän oli lääketieten ammattilainen.dopamiinia siaältää myös jokunen reseptilääke.sitähän käytetään yleisesti mm.parkinsonin,sekä muutamaan muuhun neurologiseen sairauteen. yksi keskeisimmistä lääkkeistä mainittakoon levodopa.kävin kerran yksityisessä lääkäriyksikössä,taisi olla nimeltään ,siis se ei ollut yks.lääkärikeskusryhmittymä,vaan yksitalo jossa oli erikoislääkärit joka alalle.en sano muuta,kuin,että se sijaitsi entisessä nahkatehtaassa.menosyyni sinne oli se,että minulla oli ejakulaatiovaikeuksia.kansanomaisesti sanoen,ettei tahtonut mälli lentää,vaikka olin jynkyttänyt jopa 4-tuntia.no,sehän johtui tietenkin ruunalääkkeisä eli psyykenlääkkeistä.siis menin psykiatrin vastaanotolle.hän kertoi että seuraavista lääkkeistä on saatu tähän vaivaan hyviä tuloksia::amantaniidi, pseudoefedriini,dopamiiniagnostit,sekä oksikodiini,oksilantit.minä vähän ihmettelin lääkeryhmittymiä.ensiksi pseudoefedriini on amfetamiinin olennainen osa,käytännössä huume.dopamiiniagnosti,olisi varmasti parantanut oloani jne.nyt pyydän,että jos linjoilla on asiantuntija,niin ottaisi kantaa näiden lääkkeiden orkun tulon edsauttamismahdollisuuksiin.eli olisiko ollut apua??

    • Anonyymi

      psyykehoitajien kahvitaukohuone on viralliselta/uudelta/nimeltään::potilas lausui vastaväitteen,oli oikeassa.miten muotoilemmesen vääräksi/pohditaan se ennen kuinkahvitunti on loppu eli kahvihuoneen nimi on henkilökunnan maineen ylläpitohuone.

    • Anonyymi

      avatkaapa pharmaca fennica. kirjahan on lääke-luettelokirja. joka vuosi ilmestyy uusi.sehän on tuhansia sivuja paksu.kun tarkastelee käyttöaiheita,sivuoireita,niin voi silmämunat muljahtaa päässä.otetaan nyt kuitenkin kun tällä palstalla ollaasn esiin psyyken-lääkkeet. aloitetaan ensiksi,kohta::psykoosilääkkeet-.aloitan -leponex,lääke- kyseistä lääkettähän kutsuttiin ihmelääkkeeksi.ja sitä se kyllä olikin::!nimittäin kun aikoinaan lääkettä alettiin määrätä potilaille,niin ihmeteltiin,että potilaita alkoi kuolemaan kuin luttusia.alettiin selvittämään syitä kuinka näin pääsi tapahtumaan.kävi ilmi,että kyseidtä lääkettä //nauttivat//olivat kuolleet sen takia,koska heillä ei ollut veressä ainoatakaan valkosolua!!(eikö ollutkin mullistava //ihmelääke) kys.lääke on tänä päivänäkin käytössä,mutta soluarvot otetaan 1-kertaa kuukaudessa.olen käynyt järkyttävän,uuvutavan taistelun leponexin vaihtamiseksi vaikka aivan vaan johonkin toiseen vähemmän myrkylliseen neuroleptiin.ja nyt se kävi eilen todeksi!!!!.minulle aloitettiin leponexin sijalle olatsapiini,eli zyprexa 100mg i-tabletti illalla otettavaksi.olen monia vuosia vedonnut ,että minulla on todettu jo kymmenen vuotta sitten keuhkoahtaumatauti.se on itsestään etenevä sairaus,eikä sen etenemisvauhtia lyhennä terveellisetkään elintavat.minnulta on meinnnut henki lähteä,leponex-lääkkeen myötävaikutuksella aina,kun olen pienenkinkuumeen saanut,nimittäin,kun olen tullut kuumeeseen,se on automaattisesti laukaissut keuhkokuumeen. minut on aina kiidätetty ambulanssilla sairaalaan,koska olen meinannut tukehtua!!muistan kun sairastuin sikainfluenssaan,niin olin niin huonossa kunnossa,että hengenlähtöni oli hiuskarvan varassa..olin keskussairaalassa yksityishuoneessa eristettynä.minulta meni ajantaju jne.tästäkin huolimatta olen joutunut olemaan //ihmelääkkeen PARANTAVAN VOIMAN voiman alaisena.siis eilen lipputankoni lippu nostettiin puolitangosta ylös juhlaliputukseen.OTAN TÄSTÄ TAISTELUSTA kiitoksen itselleni.olen oman elämäni SANKARI. AMEN sana amenhan (suora käännös)tarkoittaa tämä on totta,tosi.

    • Anonyymi

      no, kun inspis on vielä päällä,kirjoitan vain lyhyesti. Käsite ::syö,tai tule syödyksi,on kohtuuton.se pätee mielestäni eläinkunnassa,sekä sotatilan vallitessa.sen ei saisi toteutua mielestäni sivistyneessä yhteiskunnassa missään taauksessa. valitettavasti tämä hyvin helposti eskaloituu tulenherkässä mielisairaalaympäristössä.siis ts. olen jopa aikoinaan pyrkinyt olemaan //ihminen ihmiselle//nk. hoitajien kanssa. olen sen jälkeen heti havainnut,että he eivät reagoineet kys.lähestymistapaani lainkaan samalla tavoin.tein oitis havainnon;ei kannata ,.sanonta;kun haluat rauhaa,niin valmistaudu sotaan. he tyrmäsivät ystävällisyyteni hyvin tylyllä tavalla.jos olisin tuolloin sanonut::parabellum,niin minut olisivarmasti viety eristyksiin,. hakata eivät meikäläistä olisi uskaltaneet,mutta muuten kyllä kiduttaa.eihän heidän sivistystasonsa riitä mitä parabellum/sana on suomeksi. sehän on käännettynä::valmis sotaan. se on kyllä saksalaisen käsiaseen merkki.sehän olisi heidän mieleensä tullut.yhtä kaikki::potilaan henki on henkilökunnalle sama kuin pieraisu paskakasan pääle.

    • Anonyymi

      nimimerkki Tractorille.olen samaa mieltä kanssasi siitä,ettei potilas saisi tuntea euforian tunnetta.asiahan on niin,että vahvan kipulääkkeen vaikutusmekanismi on seuraava.//esim.morphini,tai sen johdanaioset tuottavat mielihyväntunteen,ja nimenomaan se euforian kautta poistaa kivun. esim kuolemaa tekevä potilas voi olla n iin lievässä kipulääkityksessä,ettei häönkään saa (lääkäriltä)tarvittavaa kiv ulievitystä!! terhokodin Johtava-Lääkäri on sitä mieltä,kaikki kivut voidaan poistaa jopa terminaali vaiheessa olevalta potilaalta!!olen samaa mieltä. hän,jos joku on asiantuntija.

    • Anonyymi

      aluksi,kun aloitin palstoitteluni tällä foorumlla,tituleerasin aiheellisesti itseäni kokemusasiantuntijaksi.minulla on nimittäin n.40-vuoden kokemustausta,esim.pakkohoidoista,vapaa-ehtoishoidoista,eri kuntoutuskodeista,palvelutaloista ,avohoidoista,lääkkeistä,jne.järkytyin, kun ymmärsin,että olen ollut melkein puoli vuosisataa kys. ympyröissä.niin puoli-vuosisataa.kukaan ei siltikään pääse elämästä helpolla.sehän on tosiasia. no onneksi olen onnistunut hakkimaan itselleni ammatin.koulutusaika oli tosin pitkä.voisinhan olla kpommentoimatta yhtään mitään,mutta velvollisuus alkoi kutsumaan tykönsä.olen vhän sanaton tämän kaiken keskellä,mutta show must go on. eli shake your ass baby shake it. dont never ever stop the train.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe