Danielin 70 viikkoa

Heikki J. Patrikainen

Lyhyt(!) mutta toivon mukaan myös ytimekäs kriittinen tutkielma Danielin kirjan 70 vuosiviikon profetiasta. En ota tässä varsinaisesti kantaa siihen onko ennustava profetia yleensä tavalla tai toisella mahdollista, vaan ainoastaan siihen mitä aikaa tämä kyseinen teksti todennäköisesti käsittelee ja mikä on sen alkuperä. Korjausehdotukset ovat tervetulleita.
---

Danielin 70 viikkoa


Sanan käsittäminen & näyn ymmärtäminen

"Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja." Dan. 9:25

Ilmaisu 'sana [davar]' saattaa viitata siihen Jeremian kirjan kohtaan jota Daniel oli juuri lukenut ennen rukoustaan, "[J]osta Herran sana [devar-JHWH] oli tullut profeetta Jeremialle, että Jerusalem oli oleva raunioina seitsemänkymmentä vuotta." (9:2) [1.], eli, "Sillä näin sanoo Herra: Vasta kun ne seitsemänkymmentä Baabelin vuotta ovat täyttyneet, minä katson teidän puoleenne ja panen täytäntöön teitä kohtaan hyvän lupaukseni [devari; sanani] ja palautan teidät tähän paikkaan." (Jer. 29:10 25:12), ja jonka hän on saattanut mielessään yhdistää Jesajan kirjan tekstiin koskien Kyyros Suuren käskyä temppelin ja Jerusalemin jälleenrakentamisesta, "Hän täyttää kaiken minun tahtoni, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon!" [2.] ja temppelille: "Sinut perustettakoon!... Hän rakentaa minun kaupunkini ja päästää vapaiksi minun pakkosiirtolaiseni... " (Jes. 44:28, 45:13), koska se puhui joka tapauksessa samasta tapahtumasta ja Jeremia viittaa siihen itsekin vain hieman myöhemmin sanoen, "Näin sanoo Herra: Katso, minä käännän Jaakobin majojen kohtalon, minä armahdan hänen asuntojansa; kaupunki rakennetaan kukkulallensa, ja linna on oleva oikealla paikallansa... Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen Hananelin-tornista Kulmaporttiin asti." (Jer. 30:18, 31:38).

Ilmaisu 'eräs [3.] voideltu ruhtinas [mashiach nagid]' viittaa joko Jumalan valitsemaan hallitsijaan [4.] tai ylipappiin [5.]. Tämän vuoksi onkin mielenkiintoista että Jesajan kirjan jälleen rakentamista koskevaa jaetta 44:28 heti seuraavassa jakeessa Kyyros Suurta kutsutaan juuri voidelluksi ("Näin sanoo Herra voidellulleen [meshiho] Koorekselle...", 45:1), eli Jumalan valitsemaksi kuninkaaksi. Ja Jeremia taas oli lähettänyt kirjeensä pakkosiirtolaisille joskus vuosien 593-588 eaa., eli Sidkian neljännen hallitusvuoden ja tämän tekemän kapinan välisenä aikana (Jer. 28:1, 29:1-3, 2 Kun 25:1), ja jos oletamme sen tapahtuneen ajallisesti melko lähellä Jerusalemin tuhoa (586 eaa.), voidaan aikaa laskea kuluneen tämän sanan tulemisesta profeetta Jeremialle sen toteuttamiseen Voidellun Kyyrokseen toimesta juuri noin 49 vuotta [6.] (i.e. "seitsemän vuosiviikkoa") [7.] eli 588-539/8 eaa välisen ajan [8.]. Tulkintaa siitä että ensimmäinen voideltu olisi juuri Kyyros Suuri saattaa lisäksi tukea tätä profetiaa heti seuraava jae 10:1 jonka mukaan, "Persian kuninkaan Kooreksen kolmantena hallitusvuotena ilmoitettiin sana Danielille, jota kutsuttiin Beltsassariksi; ja se sana on totuus ja merkitsee suurta vaivaa [9.]. Ja hän ymmärsi sanan [ha-davar], ja hän käsitti näyn [mareh].". Aiemmin enkeli oli sanonut Danielille koskien juuri 70 vuosiviikon profetiaa, "Käsitä siis se sana [davar] ja ymmärrä näky [mareh]." (9:23). Ja sen jälkeen kun Kyyros oli antanut pakkosiirtolaisille luvan palata omaan maahansa, 'paljastettiin (1540)' siis tämän sanan merkitys Danielille 'ja se sana [oli] tosi [w'emet ha-davar]', mahdollisesti viitaten siihen että Daniel olisi silloin havainnut Kyyroksen olleen se voideltu ruhtinas jonka oli määrä toteuttaa se sana joka Jeremialle oli tullut lupauksena Jerusalemin jälleenrakentamisesta [10.].

"(Ja) Kooreksen, Persian kuninkaan, ensimmäisenä hallitusvuotena herätti Herra, että täyttyisi Herran sana [devar-JHWH], jonka hän oli puhunut Jeremian suun kautta, Kooreksen, Persian kuninkaan, hengen..." Esra 1:1

"Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty." Dan. 9:26

Tämän jälkeen Jerusalemia jälleenrakennettaisiin 434 vuotta (i.e. "kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa"), eli aiempaan kronologiaan lisättynä vuosien 539/8-105/4 eaa. aikana, jonka jälkeen eräs toinen voideltu [mashiach] [11.] tultaisiin surmaamaan tai karkottamaan mahdollisesti jumalattomuutensa tähden [12.] ja 'sen tulevan ruhtinaan kansa [am nagid ha-ba]' tuhoaisi tai turmelisi [13.] Jerusalemin ja temppelin. Jos tuleva ruhtinas viittaa jo aiemmin mainittuun ruhtinaaseen (kuten määr. artik. 'tuleva' sanan edessä antaisi ymmärtää), tämä kansa [14.] olisi persialaiset, eli sama valtakunta joka jälleenrakennutti temppelin tulisi sen myös hävittämään ja kyse olisi siis historiallisen toteutumattomuutensa perusteella jo persialaisvallan aikana tehdystä ennustuksesta [15.].

Toinen mahdollisuus on että 9:25:n 'davar' todella viittaa Kyyroksen 538 eaa. antamaan käskyyn koskien Jerusalemin ja temppelin jälleenrakentamista (ja vuosiviikkojen siis jatkuessa siitä mihin Jeremian 70 vuotta päättyi), jolloin 49 vuotta toisi meidät vuoteen 489 eaa. Siinä tapauksessa 'voideltu ruhtinas' saattaisi viitata joko Juudan käskynhaltijaan Serubbaabeliin (joka oli Daavidin kuninkaallista sukua) tai ylipappi Joosuaan, joista sanotaan Sak. 4:14:ssa, "Nämä ovat ne molemmat öljyllä voidellut [b'nei ha-jitzhar], jotka seisovat kaiken maan Herran edessä". Tällöin 69 viikkoa olisi kuitenkin päättynyt vasta vuonna 55 eaa., jolloin todellisessa ennustavassa profetiassa ainoa yhteyskohta saattaisi olla (kahdeksan vuoden virheellä) vuosi 63 eaa., jolloin roomalainen kenraali Pompeius häpäisi temppelin astumalla sen kaikkeinpyhimpään. Mutta vuosi 489 eaa. on mahdollisesti turhan myöhäinen myös Serubbaabelin ja Joosua toiminnan kannalta, joka ajoittui pikemminkin 500-luvun jälkipuoliskolle (temppeli valmistui n. 515 eaa.).

"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." Dan. 9:27

Jae 27 viittaakin todennäköisimmin Syyrian seleukidi kuninkaan Antiokus IV Epifaneen aikaan. Hänen kerrotaan juuri ensin ryöstäneen temppelistä kaiken arvokkaan (1 Makk. 1:20-23), myöhemmin lähettäneen sotajoukon polttamaan Jerusalemin ja repimään alas sen talot ja muurit (1 Makk. 1:29-32), sekä lopulta turmelleen temppelikultin kieltämällä uhraamisen Jahvelle (1 Makk. 1:45, Dan. 8:11) ja pystyttämällä varsinaisen alttarin päälle "hävityksen kauhistuksen" [16.], Zeus jumalan alttarin jolla uhrattiin sikoja (1 Makk. 1:47,54,59, 2 Makk. 6:2-5, Dan. 11:31), kuin myös kieltämällä yleensäkin muun kuin hellenistisen uskonnon harjoittamisen kuolemanrangaistuksen uhalla (1 Makk. 1:41-50). Myös Josefus tulkitsi Danielin profetioiden viitanneen juuri Epifanekseen (Ant. 10.11.7, 12.7.6, vrt. 1 Makk. 1:54, 6:7, "hävityksen kauhistus", joskin hän sovelsi niitä myös omaan aikaansa ja roomalaisiin). Siinä tapauksessa toinen voideltu saattaisi viitata jompaan kumpaan silloisista ylipapeista, Onias III:een tai Jasoniin. Onias III oli hurskas ylipappi jonka Antiokus Epifaneen sijaishallitsija Andronikus murhasi myöhemmän ylipapin Menelauksen neuvosta 171 eaa. (2 Makk. 4:34), ja häntä ylipappina seurannut Jason taas tunnettiin jumalattomana hellenistinä ja hän kuolikin edes hautausta saamatta halveksittuna maanpakolaisena Spartassa (2 Makk. 5:6-10, lakedaimonilaiset = spartalaiset). Toinen näistä voidelluista siis 'leikattiin pois' elävien maasta ja toinen 'Ihanasta maasta' (Dan. 8:9, 11:16,41). Siinä tapauksessa jakeen 9.24 "[J]a kaikkeinpyhin voidellaan [w'li-meshoach qodesh qadashim; ja pyhien pyhän voitelemiseen].", (vrt. 1 Aik. 23:13, "Amramin pojat olivat Aaron ja Mooses. Mutta Aaron poikinensa erotettiin olemaan ikuisesti pyhitetty, korkeasti-pyhä [qodesh qadashim], ikuisesti suitsuttamaan Herran edessä, palvelemaan häntä ja siunaamaan hänen nimessään."), voisi viitata uuden ylipapin voitelemiseen virkaansa viimeisen vuosiviikon päätyttyä [17.]. Tällöin kronologiassa olisi kuitenkin heittoa noin 60-70 vuotta, joka olisi kylläkin ymmärrettävää useita vuosisatoja pakkosiirtolaisuus ajan jälkeen kirjoittavan profeetan lähtokohdista katsottuna (mikä heijastuu myös hänen heikossa Babylonian ja Persian historian tuntemuksessaan) [18.].


Danielin kirjan alkuperä

Vanhin tunnettu Danielin kirjan käsikirjoitus on ajalta n. 125-100 eaa. (Qumran, 4Q114), mutta vielä n. 200-180 eaa. kirjoitettu Siirakin kirjakaan ei mainitse häntä lainkaan monien muiden merkittävien profeettojen joukossa, sanoen mm. Jeremiasta, "Ne sytyttivät tuleen valitun, pyhän kaupungin ja tekivät autioiksi sen kadut Jeremiaan tähden." (49:6, vrt. Dan. 9:2), Hesekielistä, "Hesekiel näki Herran kirkkauden näyn, jonka hän näytti hänelle kerubivaunujen yläpuolelta." (49:8, vrt. Dan. 7:9), ja Jesajasta, "[P]rofeetta Esaias, suuri ja näyissänsä luotettava... Suurena hengessä hän näki viimeiset asiat ja lohdutti Siionin surevaisia. Iankaikkisuutta myöten hän näytti, mitä tuleva on, ja salatut asiat ennen niiden tapahtumista." (48:22,24,25, vrt. Dan. 2:28, 12:2-4). Hän ei myöskään mainitse kolmea muuta Kirjoitusten tärkeää hahmoa, Esraa, Jobia ja Mordokaita, Nehemian (49:13) ollessa ainoa Profeetoissa mainitsematon kirjassa huomioitu raamatullinen merkkihenkilö [19.]. Tämä näyttää viittaavan siihen että kirjan alkuperä sijoittuu vasta toisella vuosisadalla eaa., eli juuri Antiokus Epifaneen ja aivan sitä edeltäneeseen aikaan jonka tapahtumia se pyrkiikin kuvaamaan yksityiskohtaisesti (Dan. 11), joskin on mahdollista että osa sen sisältämästä aineistosta tai jopa itse kirjasta on vanhempaa perua. Tarinan mukaan Ptolemaios II Filadelfoksen (285-246 eaa.) aikana aloitettu Tenakhin (VT:n) Septuagintaksi (lyh. LXX) kutsuttu kreikannos taas sisälsi silloin vain Tooran (Ant. pref. 3, Megillah 9a), ei vielä muita kirjoja jotka käännettiin vasta myöhemmin, joten sitä ei voida pitää todisteena Danielin kirjan olemassaolosta kyseisenä aikana. Myös sen sijoittaminen heprealaisessa kaanonissa vasta sen kolmanteen osaan eli Kirjoituksiin, ei Profeettojen joukkoon (monien muiden "epäilyttävien" kirjojen ohella), viittaa myöhäisempään kirjoitusajankohtaan Profeettojen kaanonin sulkemisen jälkeen. Myöskin ensimmäinen viittaus Danielin kirjan julistamaan ylösnousemus uskoon sitten Jesajan jälkeen (Jes. 26:19) löytyy vasta 150 eaa. tienoilta toisesta makkabealaiskirjasta (7:9,14,23, 12:43,44), kun taas Siirakin kirjan kirjoittajan vakaumus noudattaa edelleen vanhaa israelilaista odotusta palkkioista ja rangaistuksista vain tämän elämän aikana (Siir. 11:26). Hesekielin kirjan maininnat (14:14,20, 28:3) hurskaudestaan ja viisaudestaan tunnetusta Danielista viittaavatkin siihen legendaperinteeseen jonka pohjalta Danielin kirja myöhemmin muotoutui ja josta Septuagintaan sisälletyt Asarjan rukous, Kolmen miehen kiitosvirsi tulessa, Susanna, Bel ja Lohikäärme jäivät apokryfisinä heprealaisen kaanonin ulkopuolelle. Qumranista löydetty teksti Naboniduksen rukous (4Q242, n. 75-50 eaa.) taas kertoo siitä kuinka alunperin vain nimettömään juutalaiseen henkienmanaajaan viitannut tarina on traditiossa myöhemmin siirretty tunnetumman hahmon (Danielin) nimiin [20.]. Dan. 12:4 ( 8:26) saattaa myös antaa vastauksen siihen miksi satoja vuosia aiemmin eläneen Danielin kirja (tai sen jälkiosa) oli ollut tuntematon niin kauan, sillä enkeli oli käskenyt sen kirjoittajaa sanoen, "Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy". Epifaneen vainojen kurimuksessa eläneet juutalaiset saattoivat siis uskoa että Danielin kirjakäärö oli tämän mukaisesti säilynyt kokoon käärittynä ja sinetillä suljettuna lopunaikaan asti (jonka keskellä kirjan taidolliset kirjanoppineet uskoivat nyt elävänsä) [21.], ja vasta silloin Jumala oli sallinut sen sinetin murtamisen ja kirjan avaamisen, ja paljastanut sen profeetalliset salaisuudet monien tutkittavaksi ja ymmärryksen lisäämiseksi, lohdutukseksi ja rohkaisuksi jumalallisen oikeuden toteutumisesta aikojen lopussa.

"Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat." Dan. 12:1



[1.] Jeremia joko erehtyi tässä ennustuksessaan, sillä Jerusalem oli raunioina vain 47 vuotta (586-539 eaa., 2 Kun. 25:9,10), "Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta." (Jer. 25:11 29:10)., joka päättyi Babylonin kukistumiseen, "Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi." (Jer. 25:12), tai sitten luku 70 ymmärrettiin enemmän itämäisen symboliikan kuin tarkan matemaattisen ajanlaskun puitteissa (vrt. "Sitten he tulivat Eelimiin; siellä oli kaksitoista vesilähdettä ja seitsemänkymmentä palmupuuta." 2 Ms. 15:27 ja [luvusta 70] 2 Ms. 1:5, 24:9, Lk. 10:1, [luvusta 12] 1 Ms. 17:20, 35:22, Mt. 10:1, 14:20, 26:53, [luvuista 77 ja 490] 1 Ms. 4:24, Mt. 18:22).

[2.] 2 Aik. 36:22,23 ja Esra 1:1-4, mainitsevat kylläkin vain temppelin jälleenrakentamisen, mutta ainakin Jesajan mukaan Kyyros antoi siis käskyn myös itse kaupungin rakentamisesta. Toinen mahdollisuus on tietysti se että kyseinen Jesajan profetia edustaa liian optimistista odotusta Kyyrokselta saatavan tuen suhteen (vrt. Deutero-Jesaja teoria).

[3.] Sana voideltu, messias tai kristus on tekstissä ilman määräistä artikkelia. Tulevaan daavidilaiseen kuninkaaseen ryhdyttiin viittaamaan Messias [ha-Mashiach, Mashiach] nimityksellä vasta ensimmäisellä vuosisadalla eaa.

[4.] "Silloin Samuel otti öljyastian, vuodatti öljyä hänen päähänsä, suuteli häntä ja sanoi: "Katso, Herra on voidellut [meshachakha] sinut perintöosansa ruhtinaaksi [nagid]." 1 Sam. 10:1

[5.] "[J]os voideltu pappi [ha-kohein ha-mashiach] tekee rikkomuksen..." 3 Ms. 4:3, "Ja Piinehas, Eleasarin poika, oli muinoin heidän esimiehenään [nagid]... " 1 Aik. 9:20, vrt. "Ja sotajoukkojen tulva huuhtoutuu pois hänen edestänsä ja menee murskaksi, niin myös liiton ruhtinas [negid b'rit, todennäköisesti Onias III]." Dan. 11:22

[6.] Juutalaisuudessa ei ole olemassa minkäänlaista 360 päivän pituista "profeetallista vuotta", vaan ainoastaan 365 päivän aurinkovuosi ja 354 päivän kuuvuosi, joiden välinen ero korjattiin babylonialaisilta saadulla laskentamenetelmällä lisäämällä tarpeen vaatiessa vuoteen 13. kuukausi. Kyseinen profeetallinen vuosi on omaksuttu ainoastaan suhteuttamaan Danielin vuosiviikot edes jotenkin Jeesuksen elinaikaan, ja sitä perustellaan kristilliseen Raamattuun kuuluvan Ilmestyskirjan maininnoilla 1,260 päivästä (11:3, 12:6, vrt. Dan. 12:11,12), jotka vastaavat siellä 42 kuukautta (11:2, 13:5) ja 3,5 vuotta (12:14, vrt. Dan. 7:25, 9:27, 12:7), viitaten vuosiin joiden kuukaudet on pyöristetty 30 päivään i.e. 12 x 30 d = 360 päivää. Samanlaista perusteetonta profetian muokkausta ilmenee myös ajatuksessa että 69 vuosiviikon päättymisen oletetusti noin 30 jaa. ja 70 jaa. tapahtuneen temppelin hävityksen (jossa 9:26 tulkitaan toteutuneen) välinen noin 40 vuoden ja sen ja viimeisen vuosiviikon sekä Jeesuksen paluun välinen tähän mennessä noin 2000 vuoden pituinen "täyteaika" olisivat jotenkin luontevasti sovitettavissa Danielin 490 vuoden odotusaikaan Jumalan valtakunnan tulemiselle.

[7.] '[V]oideltuun, ruhtinaaseen, asti..." saattaa viitata yhtä hyvin niin vuoteen 539 eaa. jolloin Kyyros Suuri valloitti Babylonin (ja jolloin Danielin sanotaan saaneen kyseisen profetian, 9:1), kuin 538 eaa., jolloin hän antoi juutalaisille luvan palata kotimaahansa. Jeremian sanat, "Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi." (Jer. 25:12), viittaavat juuri vuoteen 539 eaa. ja, "Sillä näin sanoo Herra: Vasta kun ne seitsemänkymmentä Baabelin vuotta ovat täyttyneet, minä katson teidän puoleenne ja panen täytäntöön teitä kohtaan hyvän lupaukseni ja palautan teidät tähän paikkaan." (Jer. 29:10), taas vuoteen 538 eaa.

[8.] Vuosiviikot ovat ideaalisia seitsemän vuoden jaksoja (joka 7. vuosi oli sapattivuosi, jolloin maa jätettiin viljelemättä shemita lain mukaisesti), jotka on tässä kerrottu seitsemällä (joka 50. vuosi i.e. 7. sapattivuoden jälkeinen vuosi oli riemuvuosi) ja seitsemälläkymmenellä, muodostaen aikajaksoja joiden ei ole syytä odottaa välttämättä osuvan täysin yksiin merkittävinä pidettävien historiallisten tapahtumien kanssa. 2 Aik. 36:21:ssa Jeremian 70 pakkosiirtolaisuus vuotta tulkitaan korvauksena maalle pitämättä jätetyistä sapattivuosista i.e. 70 x 7 a = 490 vuotta, ulottuen aina kuningasten ajan alkupuolelle asti.

[9.] Kirjaimellisesti 'ja suuri joukko [w'tzava gadol]', sen merkitys on epävarma. Se saattaa merkitä 'suurta sotajoukkoa' i.e. vaikeaa vastustajaa, "vaikeatulkintaisuutta", mutta sen on arveltu voivan merkitä myös 'suurta (eskatologista) sotaa', tai 'pitkää säädettyä aikaa'. Se voi kuitenkin myös viitata pakkosiirtolaisuudesta palaavien juutalaisten suureen joukkoon (luvussa kahdeksan hurskaita juutalaisia kuvataan allegorisesta 'taivaan joukkona [tzeva ha-shamaim]' i.e. tähtinä, tai vain 'joukkona [tzava]', 8:10-13, vrt. 12:1,3 ja 7:13,22,26:n "pilvimies"), tai yhdennentoista luvun lopunaikana eläviin hurskaisiin juutalaisiin.

[10.] Tämän tulkinnan ongelmana voitaneen kuitenkin pitää sitä että 'paljastettiin sana Danielille' kohdassa ei 'davar' sanan edessä ole määräistä artikkelia eikä se siis välttämättä viittaa aiemmin annettuun sanaan, vaan jo tekstissä myöhemmin seuraavaan näkyyn.

[11.] Nimitys 'mashiach' on myös tässä iIman määräistä artikkelia, joten se ei siis todennäköisesti viittaa aiemmin mainittuun voideltuun ruhtinaaseen. Teksti 'ad-mashiach nagid shavuim shiveah w'shevuim shishim u'shenaim tashuv w'nivenetah' on luontevinta ymmärtää, '[V]oideltuun ruhtinaaseen asti [on] seitsemän seitsikkoa. Ja kuusikymmentä seitsikkoa ja kaksi seitsikkoa ja [se] jälleen rakennetaan...', koska muutoin ilmaisu 'seitsemän, kuusikymmentä ja kaksi' olisi käsittämätön hepreassa. Seitsemän ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon erillisyyteen viittaa myös ilmaisu, "Ja (niiden) kuudenkymmenen kahden vuosiviikon [HA-shavuim, määräisellä artikkelilla] mentyä...".

[12.] hpr. karat (3772); leikata, verbiä käytetään Tenakhissa (VT) ihmisiin sovellettaessa usein puhuttaessa juuri jumalattomista, heidät 'leikataan pois' kansasta, esim., "Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön [nikeretah] kansastansa." 2 Ms. 31:14, ja, "[M]utta jumalattomat hävitetään [jikareitu] maasta, ja uskottomat siitä reväistään pois." Snl. 2:22, mutta myös vanhurskaista, "Näin sanoo Herra: Katso, minä käyn sinun kimppuusi, vedän miekkani tupestaan ja hävitän [hikerati] sinusta vanhurskaan [tzaddiq] ja jumalattoman. Koska minä tahdon hävittää [hikerati] sinusta vanhurskaan [tzaddiq] ja jumalattoman, sentähden lähtee tupestaan minun miekkani kaiken lihan kimppuun, etelästä pohjoiseen asti." Hes. 21:3,4. Ilmaisu voi merkitä joko surmaamista tai seurakunnasta/kansasta erottamista i.e. karkotusta, jonka jälkeen 'häntä ei enää ole [w'ein lo]'. Eräs mahdollisuus kuitenkin on myös että 'leikataan pois voideltu' viittaisikin uhraamisen väliaikaiseen lakkaamiseen jakeen 9:27 mukaisesti (vrt. Jer. 33:18, "Ja aina on mies leeviläisten pappien suvusta oleva minun edessäni [w'la-kohanim ha-lewim lo-jikareit ish mi-le-fanaj; ja leeviläisiltä papeilta ei leikata pois miestä minun edestäni] uhraamassa polttouhria ja sytyttämässä ruokauhria ja toimittamassa teurasuhria joka päivä.").

[13.] hpr. shachat (7843) voi merkitä niin tuhoamista kuin jonkinlaista turmelemistakin

[14.] Teksti 'ja hänen loppunsa [w'qitzo]' (9:26) voidaan kääntää myös 'ja sen [kansan] loppu', koska hepreassa ei ole varsinaista 'se' sanaa. 'Tulvassa [ba-shetef]' viittaa mahdollisesti lopun vastustamattomuuteen ja väistämättömyyteen i.e. se tulee kuin tulva (vrt. Dan. 11:22, 'tulvan käsivarret [zero`ot ha-shetef]' i.e. tulvan voima, "voittamaton vastustaja", "Kiukku on julma, viha on niinkuin tulva [sheitef]; mutta kuka voi kestää luulevaisuutta?" Snl. 27:4).

[15.] Persian valtakunnan aikaa kesti yli 200 vuotta aina vuoteen 330 eaa. ja Aleksanteri Suuren valloitukseen saakka. Mahdollinen esi-makedonilainen ennustus olisi siis käytännössä luvannut persialaisille aikaa vielä toiset kaksi vuosisataa.

[16.] Ilmaisu 'shiqqutzim me-shomeim [autioittavat iljettävyydet]' (9:27), 'ha-shiqqutz me-shomeim [se autioittava iljetys]' (11:31) tai 'shiqqutz shomeim [autiutuksen iljetys]' (12:11) on halventava sanaleikki Olympoksen Zeukseen samaistetusta syyrialaisesta jumalasta Baal Shamemista eli Taivaan Herrasta (2 Makk. 6:2, syyr. vers.). Sanaa 'iljettävyys' käytetään taas Tenakhissa kuvaamaan muita jumalia, "Niinkuin rypäleet erämaassa minä löysin Israelin; niinkuin varhaishedelmät viikunapuussa, sen alkurunsaudessa, minä näin teidän isänne. He tulivat Baal-Peoriin, vihkiytyivät häpeäjumalalle ja tulivat kauhistaviksi [shiqqutzim], niinkuin tuo heidän rakastettunsa." (Hoos. 9:10), ja, "Silloin Salomo rakensi Kemokselle, mooabilais-iljetykselle [shiqqutz], uhrikukkulan sille vuorelle, joka on itään päin Jerusalemista, ja samoin Moolokille, ammonilais-iljetykselle [shiqqutz]." 1 Kun. 11:7. Vrt. Baalsebub [Baal Zevuv; Kärpästen Herra] (2 Kun. 1:16, Mt. 12:24) joka on todennäköisesti väännös Baalsebulista [Baal Zevul; (Ylhäisen) Asumuksen Herra] (Mrk. 3:22). Tämä johtui kiellosta lausua muiden jumalien nimiä, jolloin niihin saatettiin viitata vain vääristetyssä tai lyhennetyssä muodossa (2 Ms. 23:13, Avodah Zarah 46a).

[17.] Se saattaisi kuitenkin koskea yhtä hyvin myös alttarin uudelleen vihkimistä sen kokeman "hävityksen kauhistuksen" jälkeen, "Ja voitele [mashachta] polttouhrialttari kaikkine kaluineen ja pyhitä alttari, että alttari tulisi korkeasti-pyhäksi [qodesh qadashim]." 2 Ms. 40:10, mukaisesti.

[18.] Esim. Daarejaves meedialainen, Ahasveroksen poika (5:31, 6:1,28, 9:1, 11:1), nimisestä kuninkaasta kyseisenä aikana ei ole löydetty historiallisia todisteita, lähimmän mahdollisen ehdokkaan ollessa Dareios I (521-486 eaa.). Aika viittaa kuitenkin vuoteen 539 eaa. Kyyroksen hallitusaikana, Babylonian valloituksen jälkeen. Qumranilainen teksti Naboniduksen rukous taas esim. vahvistaa sen että Danielin kirjan neljännen luvun tarina Nebukadnessarin mielisairaudesta koski todennäköisesti alunperin kuningas Nabonidusta (556-539 eaa.), jota teoriaa myös eräs babylonialainen piirtokirjoitus näyttää tukevan.

http://www.livius.org/ct-cz/cyrus_I/babylon03.html

[19.] Kirjoitusten* kaanonia ei ilmeisestikään ollut vielä tähän aikaan olemassa, ja vielä kirjan kirjoittajan Shimon ben Jeshua ben Eleazar ben Siran pojanpoikakin (132 eaa.) viittaa niihin epämääräisesti vain 'muina isiemme kirjoina' (Siir. 53:1,3,6), joihin hän kertoo isoisänsä perehtyneen, mutta mihin Daniel ei selvästikään näytä vielä tämän aikana kuuluneen. Niiden sisältämä aineisto on kyllä toki vanhempaa perua, mutta niiden ei kuitenkaan oltu vielä kyseisenä aikana katsottu omaavan tarpeeksi pyhyyttä jotta ne olisi voitu hyväksyä pyhien kirjoitusten kaanoniin. Olisikin siis ihmeellistä jos Danielin kaltaista ainoaa varsinaisesti profeetallista kirjaa näiden joukossa ja vieläpä todella harvinaisen yksityiskohtaista profetiaa sisältävää sellaista, ei olisi hyväksytty Profeettojen kaanoniin, jos kirja olisi ollut nykyisessä muodossaan jo silloin olemassa. Toisaalta kirjaa ei olisi myöskään hyväksytty pyhäksi kirjoitukseksi niin lyhyessä ajassa jollei sen olisi uskottu todella kuuluneen Danielin jäämistöön, mikä viittaa siihen että sen uskottiinkin vain olleen aiemmin kadoksissa ja löytyneen niin monien vuosisatojen jälkeen sen Toorakäärön (mahd. Deuteronomium) tavoin jonka ylipappi Hilkia oli löytänyt temppelistä kuningas Joosian aikana (2 Kun. 22:8, 2 Aik. 34:13), ja joka oli ollut sitä ennen unohduksissa. Tämän autenttisuus olettamuksen ja toisaalta sen runsaan allegorian ja monitulkintaisuuden (ja näin olen myös sovelluskohteiden) vuoksi siitä tulikin myös pysyvästi osa juutalaista ja myöhemmin kristillistä eskatologiaa joka on puhutellut aina omalla tavallaan jokaista sukupolvea.

* Heprealaisen kaanonin jako

Toora: Mooseksen kirjat

Profeetat
Aikaisemmat profeetat: Joosua, Tuomarit, Samuelin kirjat, Kuningasten kirjat
Myöhäisemmät profeetat: Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Hoosea, Jooel, Aamos, Obadja, Joona, Miika, Naahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Sakarja, Malakia

Kirjoitukset: Psalmit, Sananlaskut, Job, Laulujen laulu, Ruut, Valitusvirret, Saarnaaja, Ester, Daniel, Esra, Nehemia, Aikakirjat

[20.]

http://home.earthlink.net/~ironmen/qumran.htm
http://home.earthlink.net/~ironmen/qumran2.htm
http://www.livius.org/ct-cz/cyrus_I/babylon04.html

[21.] Dan. 11:33,35, 12:3,10, todennäköisesti tarkasti Tooraa noudattaneet makkabealaisajan chasidit (1 Makk. 2:42, 7:13, 2 Makk. 14:6) joista sekä fariseukset että essealaiset myöhemmin polveutuivat.


Hyvä SLEY:n luento Danielin kirjasta:
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/Vt/Vanhan_testamentin_yleisluennot/Hes44-DanielB.htm

Mielenkiintoisia linkkejä mm. makkabealaisajasta ja yleisesti Jeesuksen historiallisesta, kulttuurillisesta ja uskonnollisesta taustasta (englanniksi):
http://www.mystae.com/restricted/reflections/messiah/maccabees.html
http://religion.rutgers.edu/iho/antioch.html
http://www.uncc.edu/jdtabor/jewishworldjesus.html

Heikki

11

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timotheus

      Oikein mielenkiintoinen tutkielma Danielin kirjasta täytyy sanoa! Itsekin olen samoilla linjoilla Danielin 70 vuosiviikon tulkinnassa.

      • Heikki J. Patrikainen

        Hyvä että oli hyvä ja mielenkiintoinen :)

        Toivoisin kyllä myös että joku ennen pitkää innostuisi keskustelemaan sen sisällöstä, onhan se mielestäni merkittävä haaste kristillisen apologian kannalta. Sinulla ei siis ollut mielessä mitään erityistä omista tulkinnoistasi?

        Heikki


      • Timotheus
        Heikki J. Patrikainen kirjoitti:

        Hyvä että oli hyvä ja mielenkiintoinen :)

        Toivoisin kyllä myös että joku ennen pitkää innostuisi keskustelemaan sen sisällöstä, onhan se mielestäni merkittävä haaste kristillisen apologian kannalta. Sinulla ei siis ollut mielessä mitään erityistä omista tulkinnoistasi?

        Heikki

        Danielin kirjalla -kuten Ilmestyskirjallakin - on kyllä ollut merkittävää vaikutusta omassa uskonelämässäni koskapa olin eräässä vaiheessa adventismin vaikutuspiirissä muutaman vuoden.

        Heidän koko uskonnollinen systeeminsähän lähtee Danielin kirjan tietynlaisesta omintakeisesta tulkinnasta, lisättynä Ilmestyskirjan yhtä mielikuvituksellisilla selityksillä.

        Niinpä Danielin kirjan historialliseen taustaan perehtyminen on ollut erittäin valaisevaa ja selventävää ja osaltaan on auttanut pääsemään kokonaan vapaaksi adventismin vaikutuksesta.

        Muistan kyllä vielä aika hyvin adventismin tulkinnat Danielin kirjasta. Kaikenlaiset (eskatologiset) ajat ja aikakausien laskemisethan ovat heille erittäin keskeistä, ja Danielin kirjastahan löytyy kaikenlaisia aikamääreitä, kuten 2300 iltaa ja aamua jne.

        Näkisin niin, että Danielin kirjan kuten muidenkin Raamatun kirjoituksien historiallis-kriittinen tutkiminen ja ymmärtäminen auttaa meitä pitämään "jalat maassa" tulkinnoissa niin ettei aleta tekemään irti historiasta olevia subjektiivisia oppirakennelmia, jotka eivät kuitenkaan johda mihinkään.

        Nykyään Danielin kirjalla ei ole uskossani mitään erityisasemaa. Näen niin, että Danielin kirja on oleellisesti juuri lohdutuskirjoitus Antiokos Epifaneen vainoissa ja ahdingossa eläville hurskaille juutalaisille, jotka katsoivat elävänsä lopun aikaa.

        Ilmeisesti aika perinteinen tulkinta Danielin 9 luvun osalta on nähdä siinä Messias-ennustus, viittauksia Kristukseen ja roomalaisiin (adventismissa ainakin).
        Historiallis-kriittisen tutkimuksen valossa tämä on varmastikin vähintäänkin kiistanalaista. En muista äkkiseltään, että Uuden testamentin kirjoittajat olisivat lainanneet Dan. 9 lukua Kristukseen viittaavina ennustuksina.


      • Heikki J. Patrikainen
        Timotheus kirjoitti:

        Danielin kirjalla -kuten Ilmestyskirjallakin - on kyllä ollut merkittävää vaikutusta omassa uskonelämässäni koskapa olin eräässä vaiheessa adventismin vaikutuspiirissä muutaman vuoden.

        Heidän koko uskonnollinen systeeminsähän lähtee Danielin kirjan tietynlaisesta omintakeisesta tulkinnasta, lisättynä Ilmestyskirjan yhtä mielikuvituksellisilla selityksillä.

        Niinpä Danielin kirjan historialliseen taustaan perehtyminen on ollut erittäin valaisevaa ja selventävää ja osaltaan on auttanut pääsemään kokonaan vapaaksi adventismin vaikutuksesta.

        Muistan kyllä vielä aika hyvin adventismin tulkinnat Danielin kirjasta. Kaikenlaiset (eskatologiset) ajat ja aikakausien laskemisethan ovat heille erittäin keskeistä, ja Danielin kirjastahan löytyy kaikenlaisia aikamääreitä, kuten 2300 iltaa ja aamua jne.

        Näkisin niin, että Danielin kirjan kuten muidenkin Raamatun kirjoituksien historiallis-kriittinen tutkiminen ja ymmärtäminen auttaa meitä pitämään "jalat maassa" tulkinnoissa niin ettei aleta tekemään irti historiasta olevia subjektiivisia oppirakennelmia, jotka eivät kuitenkaan johda mihinkään.

        Nykyään Danielin kirjalla ei ole uskossani mitään erityisasemaa. Näen niin, että Danielin kirja on oleellisesti juuri lohdutuskirjoitus Antiokos Epifaneen vainoissa ja ahdingossa eläville hurskaille juutalaisille, jotka katsoivat elävänsä lopun aikaa.

        Ilmeisesti aika perinteinen tulkinta Danielin 9 luvun osalta on nähdä siinä Messias-ennustus, viittauksia Kristukseen ja roomalaisiin (adventismissa ainakin).
        Historiallis-kriittisen tutkimuksen valossa tämä on varmastikin vähintäänkin kiistanalaista. En muista äkkiseltään, että Uuden testamentin kirjoittajat olisivat lainanneet Dan. 9 lukua Kristukseen viittaavina ennustuksina.

        >>Danielin kirjalla -kuten Ilmestyskirjallakin - on kyllä ollut merkittävää vaikutusta omassa uskonelämässäni koskapa olin eräässä vaiheessa adventismin vaikutuspiirissä muutaman vuoden.
        Heidän koko uskonnollinen systeeminsähän lähtee Danielin kirjan tietynlaisesta omintakeisesta tulkinnasta, lisättynä Ilmestyskirjan yhtä mielikuvituksellisilla selityksillä.
        Niinpä Danielin kirjan historialliseen taustaan perehtyminen on ollut erittäin valaisevaa ja selventävää ja osaltaan on auttanut pääsemään kokonaan vapaaksi adventismin vaikutuksesta.
        Muistan kyllä vielä aika hyvin adventismin tulkinnat Danielin kirjasta. Kaikenlaiset (eskatologiset) ajat ja aikakausien laskemisethan ovat heille erittäin keskeistä, ja Danielin kirjastahan löytyy kaikenlaisia aikamääreitä, kuten 2300 iltaa ja aamua jne.>>

        Niin, ja vaikka Danielin 490 vuotta ovat jo aikaa sitten loppuunkuluneet, on kristikunnan piirissä vielä sen jälkeen monesti laskettu lopunaikoja, ehkä tunnetuimpien esimerkkien ollessa juuri adventistien 1844 ja Jehovan todistajien 1914 ja 1975 ennusteet. Eräänä argumenttina Danielin kirjan autenttisuuden puolesta on esitetty sitä miksi juutalaiset olisivat hyväksyneet sen sellaiseksi vielä senkin jälkeen kun havaittiin etteivät kaikki sen profetiat olleet käyneet toteen (i.e. Jumalan valtakunnan tuleminen ja kuolleiden ylösnousemus), jollei sitä olisi pidetty sellaisena jo vuosisatoja? Mutta vastaus sisältyy juuri siihen apokalyptiseen mentaliteettiin jonka mukaisesti esim. adventistit eivät myöskään luopuneet pieleen menneestä ennusteestaan vuoden 1844 suhteen, vaan sopeutuivat uuteen tilanteeseen ainoastaan muuttamalla tulkintaansa sen merkityksestä. Henkinen hinta tosiasioiden myöntämisestä oli liian suuri ja uuden tulkinnan kehittäminen niin paljon helpompaa.

        Juutalaisuudessa sen sijaan otettiin jo varhain kielteinen asenne kaikenlaisiin lopun laskelmiin, ja korostettiin vain valmistautumisen tärkeyttä.

        "Rav sanoi: Kaikki edeltä määrätyt ajankohdat ovat menneet ohitse, ja se asia riippuu [nyt] vain katumuksesta ja hyvistä teoista." Sanhedrin 97b

        "Mitä merkitsee 'mutta se rientää määränsä päähän, eikä se petä?'* -- R. Samuel b. Nachmani sanoi R. Joonatanin nimissä: Hajotkoon niiden luut jotka laskevat lopun. Sillä he sanoisivat, koska edeltä määrätty aika on tullut, ja kuitenkaan hän ei ole tullut, hän ei koskaan tule. Mutta [siitäkin huolimatta], odota häntä, kuten on kirjoitettu, Jos se viipyy, odota sitä.'" Sanhedrin 39b

        * Hab. 2:3

        >>Näkisin niin, että Danielin kirjan kuten muidenkin Raamatun kirjoituksien historiallis-kriittinen tutkiminen ja ymmärtäminen auttaa meitä pitämään "jalat maassa" tulkinnoissa niin ettei aleta tekemään irti historiasta olevia subjektiivisia oppirakennelmia, jotka eivät kuitenkaan johda mihinkään.>>

        Kyllä, asioiden näkeminen niiden omassa kontekstissa on aina valaiseva, ymmärrystä syventävä ja toivon mukaan nöyrentäväkin kokemus, riippumatta niistä maailmankatsomuksellisista johtopäätöksistä joita niistä sitten itsekukin tekeekin.

        >>Nykyään Danielin kirjalla ei ole uskossani mitään erityisasemaa. Näen niin, että Danielin kirja on oleellisesti juuri lohdutuskirjoitus Antiokos Epifaneen vainoissa ja ahdingossa eläville hurskaille juutalaisille, jotka katsoivat elävänsä lopun aikaa. Ilmeisesti aika perinteinen tulkinta Danielin 9 luvun osalta on nähdä siinä Messias-ennustus, viittauksia Kristukseen ja roomalaisiin (adventismissa ainakin). Historiallis-kriittisen tutkimuksen valossa tämä on varmastikin vähintäänkin kiistanalaista. En muista äkkiseltään, että Uuden testamentin kirjoittajat olisivat lainanneet Dan. 9 lukua Kristukseen viittaavina ennustuksina.>>

        Totta, joskin sillä on hyvinkin saattanut olla vaikutusta ensimmäisen vuosisadan juutalaisen ja myöhemmin kristillisen messiaanisen odotuksen tiivistymiseen tänä aikana.

        Heikki


    • Jacob

      Sitä on ihan ymmärrettävistä syistä johtuen pyritty ymmärtämään ihmisjärjellä ja kyseenalaisilla tieteellisillä ja/tai teologisilla tutkimismenetelmillä ilman Pyhän Hengen opastusta.

      Seuraavat seikat koskien Danielin kirjaa ovat joka tapauksessa minun mielestäni tosia:

      1) Daniel eli juutalaisten 70-vuotisen pakkosiirtolaisuuden aikana Babyloniassa.

      2) Danielin saamat näyt Israelin ja monien muitten kansojen tulevista kohtaloista suljettiin sinetillä lopun aikaan asti, joten niitä ei voida ymmärtää, ellei Korkein itse anna yliluonnollista ymmärrystään niitten ymmärtämiseen.

      3) Korkein piti Danielia yhtenä kolmesta esimerkillisen vanhurskaasta Vanhan Liiton aikaisista pyhistä mainitessaan hänet Jobin ja Nooan yhteydessä esim. Hes.14:14 "...ja sen keskellä olisivat nämä kolme miestä: Nooa, Daniel ja Job, niin oman henkensä he vanhurskaudellaan pelastaisivat; sanoo Herra, Herra."

      4) Yeshua Messias viittasi ainakin kahdessa kohtaa Danielin kirjaan:
      a) Mainitessaan "hirvittävästä asiasta, joka aikaansaa hävityksen" ja joka tulee "seisomaan pyhässä paikassa" ja joka tulee tapahtumaan Yeshuan poismenon JÄLKEEN. Siis mitä tulee Antiokus IV Epifaneeseen, tarkoitti Yeshua kyllä ihan jotain muuta aikakautta. En usko Yeshuan tarkoittaneen PELKÄSTÄÄN edes Tituksen aikaansaamaa Jerusalemin hävitystä, vaan vielä tapahtumatonta tapahtumaa eräästä, joka asettuu (jälleenrakennettavaan) Korkeimman temppeliin ja julistaa olevansa Jumala, kuten UT:ssa on ennustettu (2.Tess.2:4). VT:n profetiathan ovat monikerroksisia...
      b) Mainitessaan Ihmisen Pojan takaisin palatessaan tulevan "taivaan pilvissä" ja siten lainaten suoraan Danielin kirjan ennustusta.

      5) Danielin kirjassa mainittu MONEN vanhurskaan ja (ilmeisesti myös) jumalattoman ylösnousemus tapahtui KIRJAIMELLISESTI Yeshuan kuollessa Golgatalla. Silloin nimittäin haudat aukenivat ja monta nukkuneitten pyhien ruumista nousi haudoista ja ilmestyi monille Jerusalemissa...

      6) Yeshuan aikaista Jerusalemin Temppeliä oli rakennettu 46 vuotta. Joh.2:20
      "Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"

      7) Meidän ei tule luottaa muihin kuin Raamatun kirjojen historiallisiin lähteisiin koskien aikamääriä esim. Danielin kirjan ennustusten kirjoittamisajankohdasta. Danielin kirjasta loikkaus 490 vuotta eteenpäin tulee laskea siitä ajasta, jolloin persialainen Koores antoi käskyn Jerusalemin jälleenrakentamisesta voideltuun ruhtinaaseen asti ja loikkaus siirtää meidät suoraan Yeshuan aikaan maan päällä johtuen seuraavasta jakeesta: Dan.9:24
      "Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan."
      - Syntien sovitus ja iankaikkisen vanhurskauden tuominen eivät voi tarkoittaa muuta kuin Jumalan Karitsan, Yeshuan antamaa uhria meidän edestämme.


      Siunausta Yeshuassa !

      • Heikki J. Patrikainen

        >>Sitä on ihan ymmärrettävistä syistä johtuen pyritty ymmärtämään ihmisjärjellä ja kyseenalaisilla tieteellisillä ja/tai teologisilla tutkimismenetelmillä ilman Pyhän Hengen opastusta.>>

        Mitä kyseenalaisia metodeja artikkelissani sitten käytetään? Onko ainoa oikea menetelmä sellainen joka ei edes teoriassa kyseenalaista tekstin jumalallisuutta tai sen kristillistä tulkintaa?

        >>2) Danielin saamat näyt Israelin ja monien muitten kansojen tulevista kohtaloista suljettiin sinetillä lopun aikaan asti, joten niitä ei voida ymmärtää, ellei Korkein itse anna yliluonnollista ymmärrystään niitten ymmärtämiseen.>>

        Entä argumentit tätä näkemystä vastaan?

        >>En usko Yeshuan tarkoittaneen PELKÄSTÄÄN edes Tituksen aikaansaamaa Jerusalemin hävitystä, vaan vielä tapahtumatonta tapahtumaa eräästä, joka asettuu (jälleenrakennettavaan) Korkeimman temppeliin ja julistaa olevansa Jumala, kuten UT:ssa on ennustettu (2.Tess.2:4). VT:n profetiathan ovat monikerroksisia...

        Tiedätkö VT:stä yhtään monikerroksista profetiaa joka olisi toteunut jo kaikkien kerroksiensa osalta?

        >>b) Mainitessaan Ihmisen Pojan takaisin palatessaan tulevan "taivaan pilvissä" ja siten lainaten suoraan Danielin kirjan ennustusta.>>

        Onko Danielin unen meri todellinen meri, ja jos ei, miksi sitten 'taivaan pilvet' olisi ymmärrettävä kirjaimellisesti? 'Kuin ihmisen poika' on todennäköisesti symbolinen olento, aivan samoin kuin sitä edeltävät neljä petoakin,

        1. "kuin leijona [k'arjeih]", j. 4
        2. "karhun näköinen [damjah l'dov]", j. 5
        3. "pantterin kaltainen [ki-nemar]", j. 6
        4. (ei verrattavissa mihinkään)
        5. "Ihmisen Pojan kaltainen [k'var enash]", j. 13

        'Kuin ihmisen poika' on myös identtinen Nebukadnessarin unen kivilohkareen kanssa, joka kuvasi Jumalan valtakuntaa (2:34,35,43,44), joka taas identifioidaan Israelin kanssa, "jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta" (j. 44), kuten babylonia identifioitiin babylonialaisiin, jne. Samoin myös 'kuin ihmisen poika' identifioidaan 'Korkeiman pyhien' kanssa,

        "Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
        Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.", jj. 13,14

        "Mutta Korkeimman pyhät saavat valtakunnan ja omistavat valtakunnan iankaikkisesti-iankaikkisesta iankaikkiseen.", j. 18

        "[S]iihen asti kunnes Vanhaikäinen tuli ja oikeus annettiin Korkeimman pyhille ja aika joutui ja pyhät saivat omaksensa valtakunnan", j. 22

        "Ja valtakunta ja valta ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Hänen valtakuntansa on iankaikkinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat häntä ja ovat hänelle alamaiset.", j. 27

        "Kuninkaista tulee sinulle lastenhoitajat, heidän ruhtinattaristaan sinulle imettäjät. Sinun edessäsi he kumartuvat maahan kasvoillensa ja nuolevat tomun sinun jaloistasi. Silloin sinä tiedät, että minä olen Herra ja että ne, jotka minua odottavat, eivät häpeään joudu... Sillä se kansa tai valtakunta, joka ei sinua palvele, hukkuu, ja ne kansat hävitetään perinjuurin." Jes. 49:23, 60:12

        Minusta se että 'kuin ihmisen poika' ei ole tässä todellinen ihmisyksilö (Messias) vaan symbolinen viittaus Israeliin on varsin ilmeistä.

        >>5) Danielin kirjassa mainittu MONEN vanhurskaan ja (ilmeisesti myös) jumalattoman ylösnousemus tapahtui KIRJAIMELLISESTI Yeshuan kuollessa Golgatalla. Silloin nimittäin haudat aukenivat ja monta nukkuneitten pyhien ruumista nousi haudoista ja ilmestyi monille Jerusalemissa...>>

        Miksi sitten Markus, Luukas, Johannes tai kukaan muukaan UT:ssa ei mainitse sitä, saati sitten sen ulkopuoliset lähteet kuten Josefus?

        >>6) Yeshuan aikaista Jerusalemin Temppeliä oli rakennettu 46 vuotta. Joh.2:20 "Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?">>

        Tässä oli kyse vain Serubbaabelin temppelin laajentamisesta.

        7) Meidän ei tule luottaa muihin kuin Raamatun kirjojen historiallisiin lähteisiin koskien aikamääriä esim.
        >>Danielin kirjan ennustusten kirjoittamisajankohdasta. Danielin kirjasta loikkaus 490 vuotta eteenpäin tulee laskea siitä ajasta, jolloin persialainen Koores antoi käskyn Jerusalemin jälleenrakentamisesta voideltuun ruhtinaaseen asti ja loikkaus siirtää meidät suoraan Yeshuan aikaan maan päällä johtuen seuraavasta jakeesta: Dan.9:24>>

        Aika 538 eaa. -30 jaa. on 568, ei 483 vuotta.

        >>"Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan." - Syntien sovitus ja iankaikkisen vanhurskauden tuominen eivät voi tarkoittaa muuta kuin Jumalan Karitsan, Yeshuan antamaa uhria meidän edestämme.>>

        Heprean 'tzedeq' voidaan kääntää myös oikeudenmukaisuudeksi ja viittaa todennäköisesti messiaaniseen vanhurskauden valtakuntaan jolloin,

        "Katso, kuningas on hallitseva vanhurskaudessa, ja valtiaat vallitsevat oikeuden mukaan. Silloin on jokainen heistä oleva turvana tuulelta ja suojana rankkasateelta, oleva kuin vesipurot kuivassa maassa, kuin korkean kallion varjo nääntyvässä maassa." Jes. 32:1,2

        ja jolloin Hesekielin kirjan mukaan Jerusalemissa on temppeli jossa mm. Messias uhraa eläinuhreja syntien sovitukseksi. Ja pahojen tekojen sovittaminen viittaa todennäköisesti siihen kuinka Israel on täyttänyt rangaistusaikansa, samoin kuin tapahtui 70 vuoden pakkosiirtolaisuuden jälkeen,

        "Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista synneistänsä." Jes. 40:2

        johon myös "silloin (Israelin) luopumus päättyy" viittaa, jota ei varmaankaan ajatella tapahtuneen Jeesuksen kuollessa? Israel siis tämän mukaan palaa silloin (tai siis sen olisi pitänyt palata) Jumalan luo, joka antaa heidän syntinsä anteeksi ja antaa heille valtakunnan.

        Heikki


      • Jacob
        Heikki J. Patrikainen kirjoitti:

        >>Sitä on ihan ymmärrettävistä syistä johtuen pyritty ymmärtämään ihmisjärjellä ja kyseenalaisilla tieteellisillä ja/tai teologisilla tutkimismenetelmillä ilman Pyhän Hengen opastusta.>>

        Mitä kyseenalaisia metodeja artikkelissani sitten käytetään? Onko ainoa oikea menetelmä sellainen joka ei edes teoriassa kyseenalaista tekstin jumalallisuutta tai sen kristillistä tulkintaa?

        >>2) Danielin saamat näyt Israelin ja monien muitten kansojen tulevista kohtaloista suljettiin sinetillä lopun aikaan asti, joten niitä ei voida ymmärtää, ellei Korkein itse anna yliluonnollista ymmärrystään niitten ymmärtämiseen.>>

        Entä argumentit tätä näkemystä vastaan?

        >>En usko Yeshuan tarkoittaneen PELKÄSTÄÄN edes Tituksen aikaansaamaa Jerusalemin hävitystä, vaan vielä tapahtumatonta tapahtumaa eräästä, joka asettuu (jälleenrakennettavaan) Korkeimman temppeliin ja julistaa olevansa Jumala, kuten UT:ssa on ennustettu (2.Tess.2:4). VT:n profetiathan ovat monikerroksisia...

        Tiedätkö VT:stä yhtään monikerroksista profetiaa joka olisi toteunut jo kaikkien kerroksiensa osalta?

        >>b) Mainitessaan Ihmisen Pojan takaisin palatessaan tulevan "taivaan pilvissä" ja siten lainaten suoraan Danielin kirjan ennustusta.>>

        Onko Danielin unen meri todellinen meri, ja jos ei, miksi sitten 'taivaan pilvet' olisi ymmärrettävä kirjaimellisesti? 'Kuin ihmisen poika' on todennäköisesti symbolinen olento, aivan samoin kuin sitä edeltävät neljä petoakin,

        1. "kuin leijona [k'arjeih]", j. 4
        2. "karhun näköinen [damjah l'dov]", j. 5
        3. "pantterin kaltainen [ki-nemar]", j. 6
        4. (ei verrattavissa mihinkään)
        5. "Ihmisen Pojan kaltainen [k'var enash]", j. 13

        'Kuin ihmisen poika' on myös identtinen Nebukadnessarin unen kivilohkareen kanssa, joka kuvasi Jumalan valtakuntaa (2:34,35,43,44), joka taas identifioidaan Israelin kanssa, "jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta" (j. 44), kuten babylonia identifioitiin babylonialaisiin, jne. Samoin myös 'kuin ihmisen poika' identifioidaan 'Korkeiman pyhien' kanssa,

        "Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
        Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.", jj. 13,14

        "Mutta Korkeimman pyhät saavat valtakunnan ja omistavat valtakunnan iankaikkisesti-iankaikkisesta iankaikkiseen.", j. 18

        "[S]iihen asti kunnes Vanhaikäinen tuli ja oikeus annettiin Korkeimman pyhille ja aika joutui ja pyhät saivat omaksensa valtakunnan", j. 22

        "Ja valtakunta ja valta ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Hänen valtakuntansa on iankaikkinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat häntä ja ovat hänelle alamaiset.", j. 27

        "Kuninkaista tulee sinulle lastenhoitajat, heidän ruhtinattaristaan sinulle imettäjät. Sinun edessäsi he kumartuvat maahan kasvoillensa ja nuolevat tomun sinun jaloistasi. Silloin sinä tiedät, että minä olen Herra ja että ne, jotka minua odottavat, eivät häpeään joudu... Sillä se kansa tai valtakunta, joka ei sinua palvele, hukkuu, ja ne kansat hävitetään perinjuurin." Jes. 49:23, 60:12

        Minusta se että 'kuin ihmisen poika' ei ole tässä todellinen ihmisyksilö (Messias) vaan symbolinen viittaus Israeliin on varsin ilmeistä.

        >>5) Danielin kirjassa mainittu MONEN vanhurskaan ja (ilmeisesti myös) jumalattoman ylösnousemus tapahtui KIRJAIMELLISESTI Yeshuan kuollessa Golgatalla. Silloin nimittäin haudat aukenivat ja monta nukkuneitten pyhien ruumista nousi haudoista ja ilmestyi monille Jerusalemissa...>>

        Miksi sitten Markus, Luukas, Johannes tai kukaan muukaan UT:ssa ei mainitse sitä, saati sitten sen ulkopuoliset lähteet kuten Josefus?

        >>6) Yeshuan aikaista Jerusalemin Temppeliä oli rakennettu 46 vuotta. Joh.2:20 "Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?">>

        Tässä oli kyse vain Serubbaabelin temppelin laajentamisesta.

        7) Meidän ei tule luottaa muihin kuin Raamatun kirjojen historiallisiin lähteisiin koskien aikamääriä esim.
        >>Danielin kirjan ennustusten kirjoittamisajankohdasta. Danielin kirjasta loikkaus 490 vuotta eteenpäin tulee laskea siitä ajasta, jolloin persialainen Koores antoi käskyn Jerusalemin jälleenrakentamisesta voideltuun ruhtinaaseen asti ja loikkaus siirtää meidät suoraan Yeshuan aikaan maan päällä johtuen seuraavasta jakeesta: Dan.9:24>>

        Aika 538 eaa. -30 jaa. on 568, ei 483 vuotta.

        >>"Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan." - Syntien sovitus ja iankaikkisen vanhurskauden tuominen eivät voi tarkoittaa muuta kuin Jumalan Karitsan, Yeshuan antamaa uhria meidän edestämme.>>

        Heprean 'tzedeq' voidaan kääntää myös oikeudenmukaisuudeksi ja viittaa todennäköisesti messiaaniseen vanhurskauden valtakuntaan jolloin,

        "Katso, kuningas on hallitseva vanhurskaudessa, ja valtiaat vallitsevat oikeuden mukaan. Silloin on jokainen heistä oleva turvana tuulelta ja suojana rankkasateelta, oleva kuin vesipurot kuivassa maassa, kuin korkean kallion varjo nääntyvässä maassa." Jes. 32:1,2

        ja jolloin Hesekielin kirjan mukaan Jerusalemissa on temppeli jossa mm. Messias uhraa eläinuhreja syntien sovitukseksi. Ja pahojen tekojen sovittaminen viittaa todennäköisesti siihen kuinka Israel on täyttänyt rangaistusaikansa, samoin kuin tapahtui 70 vuoden pakkosiirtolaisuuden jälkeen,

        "Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista synneistänsä." Jes. 40:2

        johon myös "silloin (Israelin) luopumus päättyy" viittaa, jota ei varmaankaan ajatella tapahtuneen Jeesuksen kuollessa? Israel siis tämän mukaan palaa silloin (tai siis sen olisi pitänyt palata) Jumalan luo, joka antaa heidän syntinsä anteeksi ja antaa heille valtakunnan.

        Heikki

        1)
        Kirjoitit:
        A."Mitä kyseenalaisia metodeja artikkelissani sitten käytetään?
        B. Onko ainoa oikea menetelmä sellainen joka ei edes teoriassa kyseenalaista tekstin jumalallisuutta tai sen kristillistä tulkintaa?"

        Vastaan:
        A. Pyrit mielestäni, kuten useimmat muutkin profetoihin ihastuneet, pääsemään selville niiden merkityksestä monien muitten (inhimillisesti erehtyneitten) profetioitten tutkijoitten kirjoituksia lukemalla ja jonkinlaista synteesiä niistä sommittelemalla. Menetelmässä ei sinänsä ole väärää, mutta se on useimmiten lopputulokseltaan "hengetöntä". Tämä johtuu siitä, ettei yksikään Raamatun profetia aukene ilman Pyhän Hengen valoa.
        B. Pyhän Raamatun jumalallisuutta ei kannata kyseenalaistaa (inhimilliset käännösvirheet poislukien), jos tahtoo löytää Totuuden Raamatusta. Mitä taas tulee YLEENSÄKIN Raamatun MYÖHEMPÄÄN kristilliseen tulkintaan, niin se on EHDOTTOMASTI asetettava kaikessa kyseenalaiseksi, sillä niin monta isoa ja pikku lutteria on ollut hämmentämässä alunperin niin selkeää Sanaa sameiksi vesiksi.
        - - -

        2)
        Kirjoitit:
        "Entä argumentit tätä näkemystä vastaan?"

        Vastaan:
        Tarkoitat varmaan epäuskoisten perusteettomia väitteitä, joista et pääse eroon kuin korvasi sulkemalla, jos olet oppinut tuntemaan Jeshuan luotettavana Totuuden julistajana...
        - - -

        3)
        Kirjoitit:
        "Tiedätkö VT:stä yhtään monikerroksista profetiaa joka olisi toteunut jo kaikkien kerroksiensa osalta?"

        Vastaan:
        Mielestäni kaikki ne arviolta noin 300 ns. kärsivää Messiasta koskevat profetiat, jotka olivat kirjoitetut nimenomaan Jeshuasta, koskien Hänen maan päällä vaeltamistaan ja Pyhien Kirjoitusten ennustusten täyttämistään, ovat täysin toteutuneet. Esimerkiksi se, että Hänen kavaltamisestaan maksettiin 30 hopearahaa ja kyseisillä rahoilla ostettiin savenvalajan pelto muukalaisten hautausmaaksi.

        Toki tiedän, että useimpien Messias-profetioiden yhteydessä on myös paljon muutakin profetiaa, joka ei välttämättä ole vielä kaikilta kerroksiltaan toteutunut. Vain aika näyttää milloin ne ovat tulleet lopullisesti toteutuneiksi.

        Kuitenkin Pyhän Hengen valossa saamme nähdä eräät profetiat täysin loppuunviedyiksi viitaten Jeshua Messiaan omiin sanoihin kärsimyspuulla: "Se on täytetty !"

        Tuolla maininnallaan Jeshua Messias ilmaisi MYÖS eräitten VT:n KAIKKEIN OLENNAISIMPIEN pelastustamme koskevien ennustusten tulleen täytetyiksi !
        Mietipä mitkä profetiat olivat kyseessä ?

        Myös Juudaa koskeva 70-vuotinen Babylonian pakkosiirtolaisuuteen ja sieltä palauttamiseen liittyvä profetia on kokonaan toteutunut jo ajat sitten. Toki joku tutkistelija voi tuossakin profetiassa nähdä vielä viitteitä Israelin nykyiseen hajannukseen, mutta sellaiset näyt on mielestäni liian kaukaa haettu.
        - - -

        4)
        Kirjoitit:
        "Onko Danielin unen meri todellinen meri, ja jos ei, miksi sitten 'taivaan pilvet' olisi ymmärrettävä kirjaimellisesti? 'Kuin ihmisen poika' on todennäköisesti symbolinen olento, aivan samoin kuin sitä edeltävät neljä petoakin,..."

        Vastaan:
        Profetioille on tunnusomaista, että niissä on käytetty perustasoa konkreettisesta olevaisesta todellisuudesta ja sen päälle rakennettu kätketty ennustus jolloin on käytetty sanoja kuten "kaltainen", "ikäänkuin", "vuosiviikko" jne. Samoissa profetioissa on siis sekä kirjaimellisia ennustuksia kirjaimellisesti tapahtuvista asioista ja samanaikaisesti kätkettyjä ilmoituksia, jotka on usein mainittu vertauksin ja arvoituksin.

        Mitä tulee Ihmisen Pojan tulemukseen suurella voimalla ja kirkkaudella tulevan taivaan pilvissä, niin tälle Jeshuan sanomalle profetialle on annettu suora ilmoitus seuraavissa jakeissa: (Apt.1:9-11)

        "9. Kun Hän (Jeshua) oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
        10. Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
        11. ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva SAMALLA TAVALLA, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."

        Siis "samalla tavalla" ei voi tarkoittaa kuin ihan konkreettisesti pilvissä alas tulemista ja siten, että tavallisin ihmissilmin tämä tuleminen saadaan nähdä, kuten asiasta on monessa kohtaa UT:ssa ennustettukin. Mielestäni ylevin maininta siitä on Jeshuan antama rohkea todistus Sanhedrin'issä: (Mk.14:61-62)

        "61. Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
        62. Jeesus sanoi: "Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä"."
        - - -

        5)
        Kirjoitit:
        "Miksi sitten Markus, Luukas, Johannes tai kukaan muukaan UT:ssa ei mainitse sitä, saati sitten sen ulkopuoliset lähteet kuten Josefus?"

        Vastaan: Kirjoittihan Matteus tästä jakeissa Mt.27:50-54

        "50. Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
        51. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
        52. ja haudat aukenivat, ja MONTA NUKKUNEIDEN PYHIEN RUUMISTA NOUSI YLÖS.
        53. Ja he lähtivät HAUDOISTAAN ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ILMESTYIVÄT MONELLE.
        54. Mutta kun sadanpäämies ja ne, jotka hänen kanssaan vartioitsivat Jeesusta, NÄKIVÄT maanjäristyksen ja mitä MUUTA tapahtui, peljästyivät he suuresti ja sanoivat: "Totisesti tämä oli Jumalan Poika"."

        Mielestäni Josefuksen todistusta ei tässäkään yhteydessä tarvita, sillä Matteuksen evankeliumi on toki luotettavampi kuin sellaisen, jonka kristillisyydestä ei ole todisteita. Jo tuon ajan historioitsijat kirjoittivat vain inhimillisen harkintansa ja senaikaisen "yleisen mielipiteen" arvostamista tapahtumista. Ei siis Raamatuntutkijan toiveita huomioimalla...
        - - -

        6)
        Kirjoitit:
        "Tässä oli kyse vain Serubbaabelin temppelin laajentamisesta."

        Vastaan:
        Kyseessä oli Herodes Suuren vv.19-20 eKr. alkama mittava Temppelin laajennustyö pakkosiirtolaisuuden jälkeen rakennetussa Temppelissä. Entistäminen oli kestänyt tuohon aikaan mennessä (Joh.2:20) 46 vuotta ja sen vei päätökseen Herodes Agrippa II vuonna 64 jKr. Kirjoitin tämän alunperin otsikon alle "seuraavat asiat/seikat me TIEDÄMME".
        - - -

        7)
        Kirjoitit:
        "Aika 538 eaa. -30 jaa. on 568, ei 483 vuotta."

        Vastaan:
        Osaan toki tuon verran matematiikkaa, mutta missä on kuulutettu, että "pakanallisista" lähteistä ammennettu vuosiluku 538 olisi OIKEA ? - Eikö ole jo olemassa riittävästi esimerkkejä virheellisesti lasketuista vuosiluvuista ? Esimerkiksi Juutalaisten ajanlaskusta puuttuu 242 vuotta..

        Mitä tulee muihin vuosilukuihin ja aikamääriin, kuten paljon spekuloituun vuosilukuun 490-7=483, ovat ne vain inhimillinen keino yrittää saada tietty ennustus (Dan.9:24-27) ihmisjärjellä selitetyksi ja ihmismatematiikalla täsmäämään.
        Mielestäni tässä on menty juuri siksi harhaan.

        Kun pyrimme näkemään olenaisimman, niin emme mielestäni voi tulla muuhun tulokseen, kuin että Danielin ennustus 70 vuosiviikosta eli 490 vuodesta jakeessa 9:24 on jo toteutunut Jeshuassa KOKONAAN. Samoin ovat toteutuneet jakeet 9:25-27, mutta uskokoon ken tahtoo.

        Toki ymmärrän, että kiusaus on suuri laskea 3,5 3,5=7 vuotta (lähinnä UT:ssa Ilmestyskirjassa) ja pyrkiä sovittelemaan ne Danielin ennustukseen.
        - - -

        Kirjoitit:
        "Messias uhraa eläinuhreja syntien sovitukseksi."

        Vastaan:
        Mielestäni tulkinta on ihan väärä, sillä Messias itse oli syntiuhri, joka viattomasti kärsimällä ja omalla kuolemallaan sekä ylösnousemisellaan sai aikaan iankaikkisen lunastuksen, jolloin ei UT:n opetusten mukaan enää mitään muuta uhria syntien edestä tarvita.

        Mitä tulee Israelin yli 1800-vuotiseen hajaannukseen, johtui se apostolien opetusten mukaan siitä, että Korkein oli ikuisissa suunnitelmissaan määrännyt kaikille muille kansoille Pyhän hengen armotalouskauden tuoksi ajaksi ja se jatkuu edelleen kunnes viimeinenkin valittu ei-Juutalainen on tullut sisälle pelastukseen, jolloin koko Israel on pelastuva YHTENÄ PÄIVÄNÄ !


        Siunausta Jeshuassa !


    • Aramis

      Tämä Danielin kirjan tutkiminen on monelle maalikkolle aivan turha jos he eivät löydä avainta kirjan avaamiseen . Ihme jos Daniel sanoo
      monet tutkivat mutta vain ymmärtäväiset löytävät totuuden , Siis hyvät Herrat Ei mitään ovea voi
      avata väärällä avaimella . siis etsikää kärsivällisyydellä oikea avain , niin texti tuo sen puuttuvan valon jota ette ole löytänet etsivä
      löytää kolkuttavalle avataan vai kuinka .
      Ystävyydellä Aramis ::

      • Heikki J. Patrikainen

        >>Tämä Danielin kirjan tutkiminen on monelle maalikkolle aivan turha jos he eivät löydä avainta kirjan avaamiseen . Ihme jos Daniel sanoo
        monet tutkivat mutta vain ymmärtäväiset löytävät totuuden , Siis hyvät Herrat Ei mitään ovea voi
        avata väärällä avaimella . siis etsikää kärsivällisyydellä oikea avain , niin texti tuo sen puuttuvan valon jota ette ole löytänet etsivä
        löytää kolkuttavalle avataan vai kuinka>>

        Vai olisiko "vain taidolliset ymmärtävät" takaportti siltä varalta että ennuste menee pieleen? "Vain taidolliset ymmärtävät" että Jeesus meni taivaallisen temppelin kaikkeinpyhimpään 1844 tai että hän tuli takaisin näkymättömänä 1914, vaikka hänen piti tulla adventistien ja Jehovan todistajien mukaan silloin aivan fyysisesti takaisin? Toki minä muutan mieltäni jos asioiden toisin osoitetaan olevan, mutta sitä ennen otan sen sellaisena kuin se on.

        Heikki


      • Aramis
        Heikki J. Patrikainen kirjoitti:

        >>Tämä Danielin kirjan tutkiminen on monelle maalikkolle aivan turha jos he eivät löydä avainta kirjan avaamiseen . Ihme jos Daniel sanoo
        monet tutkivat mutta vain ymmärtäväiset löytävät totuuden , Siis hyvät Herrat Ei mitään ovea voi
        avata väärällä avaimella . siis etsikää kärsivällisyydellä oikea avain , niin texti tuo sen puuttuvan valon jota ette ole löytänet etsivä
        löytää kolkuttavalle avataan vai kuinka>>

        Vai olisiko "vain taidolliset ymmärtävät" takaportti siltä varalta että ennuste menee pieleen? "Vain taidolliset ymmärtävät" että Jeesus meni taivaallisen temppelin kaikkeinpyhimpään 1844 tai että hän tuli takaisin näkymättömänä 1914, vaikka hänen piti tulla adventistien ja Jehovan todistajien mukaan silloin aivan fyysisesti takaisin? Toki minä muutan mieltäni jos asioiden toisin osoitetaan olevan, mutta sitä ennen otan sen sellaisena kuin se on.

        Heikki

        Heikki hyvä ensiksi Minä en ole Jehovan T Enkä
        Adventisti Minä olen Oike oppinen Skeptikko ,Siksi
        huomasin heti otsikossasikin ensimmäisen virheen .
        Kun luet tarkemmin niin huomaat että kyse on vuosi viikoista . Eli Raamatun oma tulkinta
        Hesekielin mukaan Yksi Prohveetallinen päivä
        tarkoittaa yhtä vuotta . Yksi viikko on seitsemän
        vuotta. Raamatussa nimen omaan sanotaan päivä vuodeksi muutettuna . nyt olen antanut vihjeen
        Jos olet ymmärtäväinen niin luulen että kirjoitus alkaa avautua . Nyt kun sinulla on vihje niin etsi itse äläkä luota ihmiseen jolla on vain henkäys sieraimissaan .

        Mitä minä tiedän historiallisesti Adventisteita .
        Olen löytänyt historian lehdiltä totuuden .
        William Miller Oli Sunnuntai Adventisti .Hän
        ennusti I844 . Ennustus meni pieleen . Koska
        Raamattu sanoo aikakausista ja hetkistä ei tiedä
        kukaan vain isä yksin . Historioitsiat laskivat että liikeessä olisi ollu yli 200.000 ihmistä .Tä liikkeen johtaja oli Babtisti entinen Merikapteeni. Miller . Noin 10 nen vuotta tästä
        erheestä alkoi tapahtua jotain uutta, Sillä tästä 200.000 tuhannen joukosta jäi jäljelle noin 30
        kymmentä . Kuten katsomassani elokuvassa oli
        maininta , Että eräällä näistä pettyneist oli sukulainen joka oli Setsemännen päivän Paptisti .
        Muistaakseni tämä vieras oli Raphael Preston .
        Hän oli antanut tälle jäännökselle haasteen .
        sanoen ,Yksi paha virhe teillä on ja se virhe on
        Sunnuntai. Ei Jeesus pitänyt eläessään yhtään Sunnuntaita . Niin tämä pieni Jäännös otti haasteen vakavasti . Ja löysi se totuuden ettei
        Jeesus todella viettänyt Sunnuntaita . Ja seuraavan viikon he jo pitivät lauvantain pyhänä .
        Tämä Seitsemännen päivän Adventisti nimi tuli
        nimeksi myöhemmin . Muuten tätä Millerin joukkoa on kuulema vielä maailmassa vajaa 5000 tuhatta . Nimellä Adventisti kirkko . Sen minkä tiedän Jehovan todistajista on se .Kun Russel perusti
        liikkeen se lähti myös Milleriläisistä . Heille
        on jokainen päivä pyhä. Koska he ovat innokkaita
        lähetys työn tekiöitö , Niin heillä oli noin 30
        tä luvulla Sellainen opin kohta ettei saanut ottaa mitään rokotusta . Mutta kun he yrittivät
        lähteä lähetys maille niin missään maasa ei heille annettu lupaa lähteä koska heeivät olleet
        ottaneet rokotusta . koska tie näytti olevan poikki, Niin he keksivät tilalle Veren siirron .
        joka on heille nykyisin hyvin tärkeä . Jos on
        kysyttävää niin kysy Ystävyydellä Aramis ::


    • Mikaelin ...

      Raamatussa on sääntö, kuinka laskea profetiat: "päivä vuodeksi muutettuna". (4. Moos. 14:34 ja 2. Piet. 3:8) "Yksi päivä - - tuhat vuotta". Jumala voi katsoa päivän ajaksi, joka voi olla myöskin 360 v tai jopa 1000 v.

      Päivä profetioissa on 360 pv., 1 v. Jos lasketaan siitä hetkestä Messiaaseen saakka, kun tuli Artaserkseen (Longimagnus) sana: "Jerusalem on jälleen rakjennettava" ja "Voideltuun Messiaaseen saakka on kuluva - - vuosiviikoa", jolloin voimme laskea alkaen v. 455 eaa - jka pääsemme vuoteen 1 eaa (0-vuotta ei ole) ja 1 ya - ja Messiaan ilmaantumiseen ja kasteeseen (Johannes kastoi)

      v. 29, ya, jolloin Jeesus kastettiin (Luuk. 3: luku) ja ja kuoli 4. pääsiäinen, eli v. 33 ya. jolloin oli viimeisen viikon 1/2 -väli ja Messias otettiin (Johtajana) pois ja Juutalaisten erik. etu säilyi 3, 5 v. (v. 36 kastettiin pakana Kornelius). Näin Daniel sai selityksensä.

      Jeesus oli se enkelten puhemies (SANA, joka tuli lihaksi) ja myös taivaallisella nimellä Miikael, yli-enkeli, koska hän jos kuka on asetettu nyt enkelten ja ihmisten hallitusten yläpuolelle. Kuningas ja pappi, Meksisedekin mukaan. Hepr. 3 ja 5 luku.
      Jeesus oli myöskin esikoinen ja luomakunnan alku (alkaja). Isä ja Poika yhdessä käyttivät pyhää henkeä, suunnatonta dynaamista energiaa, voimaa, joka siirsi Jeesuksen Marian kohtuun ja varjeli Pojan, ettei Saatana ja Herodes voineet surmata.

      Näin ollen joku muu, kuin 2/3-osa oli taivaassa varjelemassa, onhan Jumala vain yksi, eikä kaksi tai kolme. (1 1 1=3, eikä yksi). Ketä Jumala puhuttelee luomisen yhytteydessä, ellei Poikaa? Jeesus oli luomassa Isän, vanhemman kanssa. Poika on aina nuorempi. (Muuten Isän ja Pojan erittelyssä ei ole järkeä, elleivät he ole eri persoonia, pyhä henki on käyttämänsä voima, joka vaikuttaa tarpeen, "Jumalan tahdon" mukaan!)

      Mutta kun ymmärrämme pyhittää Isän nimen "Isä meidän rukouksen" mukaan ja antaa pyhän hengen vaikuttaa vapaasti sydämeemme, ja ottaa Jeesus vastaan Pelastajana ja sovittajana, seurata häntä uskossa, niin pelastumme. Vrt. alaviite: 2. Moos. 3:6; 6:3-6 EHJEE, JAHVE (JHWH, tetragrammi).

      Mikael suojelee kaikkia Jumalan kansaan kuuluvia, pian koittavassa Jumalan Suuren päivän sodassa, Harmagedonissa (Ilm. 16:16).

      Lisäksi on kerrottu Mikaelin sotineen ja heittäneen Saatanan pois taivaasta. Saatana villitsee maata, turmelee ihmisten moraalia. Ilm. 7:7-12, mukaan, koska on vähän aikaa, ennen 1000 v. vankeuteen laittamista.

      Toivon hyviä lukuhetkiä. Rukous auttaa ymmärtämään, koska Jumala on asettanut Jeesuksen välimieheksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      46
      3516
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      136
      2525
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      17
      2494
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1973
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1436
    6. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1337
    7. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1324
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      153
      1043
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1027
    10. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      969
    Aihe