Tervehdys!
Oma tarinani on kutakuinkin sitä perusjuttua, mutta se miten bentsot lopetin, onkin toinen juttu.
Eli itse aloin syömään paniikkihäiriöihin Xanor 0.5mg * 2 tuossa vuonna 2000. Silloin ne lääkkeet olivat kuin pelastusenkeleitä. Täsmälääkkeitä. Uusin tasasin väliajoin reseptiä yksityisellä lääkäriasemalla ja jossain vaiheessa aloin saamaan 1mg * 2 annosta/pv. Niitähän tuli syötyä kuin leipää. Ja ilman ei voinut olla. Koukku oli valmis!
Joskus vuonna (en edes muista, kun olin melkosissa bentsohöyryissä) 2002 resepti vaihdettiin Xanor 2mg * 2 /pv. Niitäkin meni kuin leipää.
Ennen vuoden 2006 joulukuuta annos oli 10-12mg Xanttua per päivä (oma lääkitys). Siis lähes tolkuton määrä.
Vaihdettuani työpaikka vuonna 2006, jouduin samalla työpaikan huumetesteihin. Ja yllätys, yllätys. Virtsastani löytyikin huomattavia määriä bentsoja. No siitä sitten eräiden keskustelujen yms. juttujen jälkeen minut ohjattiin päihdevieroitusohjelmaan.
Vieroitusohjelma olisi kestänyt sellaiset 10kk. Ja siinä tarkoitus oli ensin siirtyä Xanorista Rivatrilliin, eli bentsosta bentsoon. Kun tuo Xanor on kuitenkin se pahin koukuttaja.
Kuitenkin halusin nopeammin eroon tuosta Xanor -koukusta, mutta siihen ei ollut olemassa nopeampaa ratkaisua. Esitin lääkärille, että jospa lopetan nuo Xanorit seinään, niin kuinka kauan niistä vieroittautuu ? Lääkäri ei tiennyt asiasta mitään, vaan sanoin että niitä EI SAA LOPETTAA seinään. Ja eihän niitä periaatteessa saakkaan!!!
Pyysin lekurilta "hieman" saikkua ja 0,5 mg Rivatrilliä mukaan, kun aloitan tuon extreme vieroittautumisen. Lääkäri ei olisi halunnut suostua tuohon yritykseen, mutta kirjoitti saikun ja nakkas Riva -reseptin varmuuden vuoksi mukaan, jos tulee pahoja oireita.
Ja tästä alkoi Xanor nolla tolereanssi linja....
Tiesin, että viekat voi olla "pieni" ongelma, joten hain kaupasta tarpeeksi elintarvikkeita ja kerroin eräälle hyvälle ystävälleni asiasta (hyvä päätös)...
Linnoittauduin kämppääni ja oikeastaan tunti kerrallaan elelin. Pari ekaa vuorokautta meni ihan ok, mutta sitten alkoi tulla niitä oireita. Ja niitä sitten tuli, eli julmettuja ja jatkuvia lihaskramppeja, hikoilua, paskat housussa, oksentelua, "tuhnu olo" jne jne. Nämä olivat niitä fyysisiä oireita, jotka ensimmäisenä pinnalle tulivat. Toki mukana oli lievää paniikkitärinää ja sen sellaista.
Uni olisi ollut taivaanlahja. Valvoin keskimäärin 1-2 yötä putkeen. Ei uni vaan tullut silmään, kun nuo fyysiset oireet olivat päällä.
Elämä oli sellaista tunnista toiseen olemista. Ja jonkun 4vrk kuluttua tuntu, ettei nämä oireet (fyysiset) lopu ikinä. Oli aika epätoivoinen olo. Mutta nappia en ottanut. Jatkoin vaan päättäväisesti nolla linjaa...
Merkillisiä hallusinaatioita alkoi jossain 5vrk jälkeen ilmestyä fyysisten oireiden rinnalla. Nuo fyysisest oireet kun säilyttivät sen saman voimakkuuden koko hemmetin ajan. Ja keho oli kovilla. Pano tippu silmissä, kun ei saanut syötyä.
Haju ja makuaistit herkistyivät äärimmilleen. Vaikka olen tupakkimies, niin tupakin maku maistu jo pahalle. Oksettavalle. Haistoin sellaisia hajuja (omien ödöörien lisäksi), mitä en ollut juurikaan hasitellut (tupakkia kun polttelin runsaasti). Tupakin poltto väheni HUOMATTAVASTI, kun sitä ei toisiaankaan sen maun ja hajun takia voinut pössytellä
Päivät ja yöt katselin telkkaa. Puhelimet kiinni. En vastaillut ovikelloihin. Ainoastaan tälle mainitsemalleni ystävälleni jotenkuten pystyin mongertamaan tarpeitani. Esim. kaupassa käynti minun puolestani jne...
Valoherkkyys oli uskomatonta. Onneks tämä tapahtui keskellä talvea, muuten valo olisi haitannut paljon. Huomasin, että olo parani, kun sammutin valot. Valo aiheutti kasvoissa lihasten julmettua nykimistä ja päänahka oli tunnoton --> päänsärkyä.
En juurikaan liikkunut sohvaltani mihinkään. Ei pystynyt!!!
7 vrk nolla toleranssilla alkoi ilmaantua ne pahimmat oireet, eli psyykkiset!!! Voi hyvänen aika sentään. Paniikkikohtausta paniikkikohtauksen perään. Vaikka makasin sohvalla, niin silti tuli sellainen julmettu olo, että pakko lähteä. Mutta ei voinut lähteä mihinkään. En ollut koskaan kokenut sellaisia paniikkioireita. Siis tuntu kuin olisin kuollut!! Ihan oikeasti...Sairaalloisia kohtauksia.
Paniikkikohtauksien määrä vain kasvo ja niiden aste nousi. Sitten alkoi tulla "joku toinen" jannu puhumaan mun pääkopan sisälle. Silloin pelästyin ja hemmetisti. Taistelin tuota toista "heppua" vastaan ja muutaman kerran se pääsi mun omien ajatusteni päälle. Tiedä sitten oliko se omatunto vai mikä, mutta tämä "heppu" kun alkoi tunkea tajuntaani, niin ensin selkäpiissää alkoi karvat nousta pystyyn, päänahka meni tunnottomaksi ja yrtin pinnistellä omien ajatuksien kanssa, ettei tuo toinen "heppu" tule kertomaan totuuksia.....
Tää varmaan kuulostaa omituiselta, ja sitä se onkin, mutta totta!!!
Pelkäsin omia ajatuksiani, niin paljon että nukkumisesta ei tullut mitään useaan vuorokauteen. Paras tapa välttää tuo toinen "heppu" oli tuijottaa telkkaria apaattisena.
Tämä jakso oli kaikkein pahin ja pelottavin. Ja silloin kävi mielessä, että tempasen 10 kpl 2mg telaketjua huiviin, niin johan lähtee toiset "heput" pois ja olo paranis. Mutta pinnistelin äärimmilleen ja en luovuttanut...
Tuossa 14 vrk jälkeen mulla oli aika lääkärille ja silloin olo oli hieman parempi. Ilman Xanoria 14pv!!!! Wau! Olo oli kuitenkin hutera ja ihmisten ilmoille palaaminen vaati jokseenkin voimia. Siis melkoisesti!!!! Huhu, kun sitäkin aikaa tässä muistelee
Yritin tilata huoltoasemalla itselleni tupakkia. Änkytin siinä jotain ja pää tutisi, kuten myös koko keho...Melkosta touhua...
Tämä lääkäri ei uskonut, että olen lopettanut Xanorit seinään ja sanoin vaan hänelle, että jospa sitten järjestäisimme kusitestin! Meni 1vk päästä (21 vrk ilman 10 mg Xanori annosta /pv) kusikokeeseen ja kokeet tulivat juuri ennenkuin saikku päättyi. Huumetesti oli negatiivinen!!!!
Lääkäri vaan sanoi, että melkoisen "urakan" sitten tein :)
Oli pakko vielä jatkaa saikkua 1kk, kun nuo viekat ei olleet täysin kadonneet. Enimmäkseen päällä oli lieviä paniikkikohtauksia. Ei niin usein, mutta kuitenkin. Hieman oli masennustakin ja sellainen fiilis, ettei kiinnostais mikään ja mitähän niistä töistäkin enään tulee jne.
Kyllä se olo siitä tasaantui ja palasin töihin 2,5kk saikun jälkeen. Työnantaja ei ollut tyytyväinen, kun tuli suoraan pitkältä saikulta töihin. Mutta tulin kuitenkin ja aloitin 100%
Ja jatkan edelleenkin! Nyt on sellaist 6kk ilman Xanoria takana. Voin sanoa, ettei olo ole 100%. Edelleenkin on erittäin lieviä paniikkikohtauksia, joihin sitten päätin käyttää 0.125mg Rivatril (jakaa se 0.5 mg tabun 4:ään osaan). Siis vaan ja ainoastaan silloin kun olo on sellainen ahdistava. Ei mitenkään muuten!
Sitä kun 7v putkeen käyttää Xanoria päivittäin melkosia määriä, niin jotain "hauskaa" se tuonne pääkoppaan takuulla jättää. Sitä ei tiedä lähteekö nuo paniikkikohtaukset koskaan pois, mutta luulen ja toivon että nekin vähitellen siitä katoaa ajan myötä...
Periaatteessa se Xanorkrapula pitäisi kestää se 7v!!!! Krpaulahan kestää yleensä niin kauan kun sitä nautintoainetta on ottanut
Saa kysellä, jos joku muu haluaa lopettaa Bentsot seinään.
Ei ollut psykiatreilla kertoa mitään infoa siitä kuinka kauan viekat kestää jne.
Sen ne osasivat sanoa, että bentsovieroitus sairaalassa kestää 1kk ja on kuulemma raju!!! Mutta ei niin raju, kuin Bentsot-nollaan-pudotus!!
Niin, ja se hoitoonohjaus päihdepolikilinikalla sitten keskeytettiin 2kk jälkeen, kun ei ollut enään "huumeita" virtsassa.....
Bentsovieroitus
52
9767
Vastaukset
- kilu777
Tätä oon kaivannut, korutonta kertomaa koukkusta mitä se pahimmillaan voi olla.
Ns. katuhuumeista vierotusta voi jeesata bentsoilla mut milläs bentsoa..Onneksi olkoon, ja hatun nosto!- Xanoria 1 mg
2 tbl iltaisin nukahtamislääkkeen tukena parikymmentä vuotta! Ja jos joudun olemaan köyttämätä - ei mitään "viekkoja" tule.
Joten kait tuo määrien suureneminen ja sietokyvyn kasvu aikaansaa noita oireita...? Mikset voisi käyttää "normaalisti" 1 mg kun ahdistaa? Vai luisuuko se taas...? Kyllä 10 kpl /pv tuntuu jo humalahakuiselta! Mutta ONNEA nollalinjasta! Jos se nyt sit niin "onnellista on"... - Tällainen kokemus
Itse olen bentsoja käyttänyt säännöllisesti jo yli 20 vuotta ja olen nyt eka kertaa onnistunut systemaattisesti pienentämään vrk-annoksia pidemmllä aikavälillä. Mahdollisuuden tähän on tuonut eräs aivan toisella tapaa vaikuttava lääke: Dexedrine. Sen avulla uskon nyt pääseväni bentsoista lopullisesti eroon.
- kilu777
Tällainen kokemus kirjoitti:
Itse olen bentsoja käyttänyt säännöllisesti jo yli 20 vuotta ja olen nyt eka kertaa onnistunut systemaattisesti pienentämään vrk-annoksia pidemmllä aikavälillä. Mahdollisuuden tähän on tuonut eräs aivan toisella tapaa vaikuttava lääke: Dexedrine. Sen avulla uskon nyt pääseväni bentsoista lopullisesti eroon.
Vai dexerineä, jos joku lääkäri on omin valtuuksin reseptin kirjoittanut, ei kauan kirjoittele mitään
- werty1
Tällainen kokemus kirjoitti:
Dexedrineä saa vain lääkelaitoksen erityisluvalla ja indikaatiot ovat lähinnä ADHD, narkolepsia, hypersomnia. Hyvin harvoin tullut vastaan tilanne ,jossa kliiniseen syvään depressioon olisi määrätty kyseistä valmistetta.
Amfetamiinit ovat anksiogeenejä eli lisäävät ahdistuneisuutta. En oikein ymmärrä miksi anksiolyytit vaihdettu anksiogeeneihin. No olen vain psyk. sh, joten enpäs ota sen kummemmin kantaa.
Ps. Olisi hyvä tietää diagnoosi. - Tällainen kokemus
werty1 kirjoitti:
Dexedrineä saa vain lääkelaitoksen erityisluvalla ja indikaatiot ovat lähinnä ADHD, narkolepsia, hypersomnia. Hyvin harvoin tullut vastaan tilanne ,jossa kliiniseen syvään depressioon olisi määrätty kyseistä valmistetta.
Amfetamiinit ovat anksiogeenejä eli lisäävät ahdistuneisuutta. En oikein ymmärrä miksi anksiolyytit vaihdettu anksiogeeneihin. No olen vain psyk. sh, joten enpäs ota sen kummemmin kantaa.
Ps. Olisi hyvä tietää diagnoosi.Kyllä sitä tietyissä tapauksissa käytetään joihinkin masennuksiin, mihin ei muut lääkkeet auta. Minulle se on auttanut masennukseen ja bentsokoukusta irti pääsemiseen. En kuitenkaan tarkoita, että se kaikilla toimisi näin kuin minulla.
- pojkghiofhiorf
Noitten kahden takia sitä katkolle yleensä joudutaan.
Miksi perusbentsojen annosta ei muka voida pahoissa elämäntilanteissa nostaa vaan vaihdetaan noihin kahteen paskaan? Kyllä ennenvanhaan vaan
sai vaikka D:a 50 milliä Sic! -repsulla.
Vanhat Diapamit ja miedompi Risolid ajaa isoina
annoksina aivan saman ja niistä on helpompi päästä
irti.
Itselle määrättiin Xanoja 4mg kerralla hammaslääkäripelkoon ja olin päivän kuin litran viskiä huikalla kipannut hemmo.
No loput X:t vedin vessasta alas.- xanormies
Minä menin hammaslääkäriin myös xanorin avulla,muuten ois jäänyt hoitamatta,mutta vain 1mg
ei 4mg sehän on hirveä annos. - werty1
Loratsepaami ja alpratsolaami todella ovat pahimmat. Olen sen verran useita lääkkeenpurkuja (bentsot) hoitanut, että voin vain olla samaa mieltä. Abstinenssioireet ovat noilla kahdella yleensä omaa luokkaansa.ÄLKÄÄ KOSKAAN LOPETTAKO PITKÄAIKAISTA BENTSODIATSEPIINILÄÄKITYSTÄ SEINÄÄN. On meinaan hengenvaarallista pahimmassa tapauksessa.
Tv. Psyk. sh. - Tällainen kokemus
werty1 kirjoitti:
Loratsepaami ja alpratsolaami todella ovat pahimmat. Olen sen verran useita lääkkeenpurkuja (bentsot) hoitanut, että voin vain olla samaa mieltä. Abstinenssioireet ovat noilla kahdella yleensä omaa luokkaansa.ÄLKÄÄ KOSKAAN LOPETTAKO PITKÄAIKAISTA BENTSODIATSEPIINILÄÄKITYSTÄ SEINÄÄN. On meinaan hengenvaarallista pahimmassa tapauksessa.
Tv. Psyk. sh...tämän 20 vuoden bentsokokemuksella, ettei niistä pääse eroon kovinkaan helposti. Muutama yritys on vuosien varrella ollut, eli asteittaista vähentämistä, mutta ei ole onnnistunut. Näköjään tarvittiin minulle tavallaan vielä vahvempi lääke siihen, (se ei kuitenkaan koukuta) että pääsen tosiaankin bentsoista eroon.
- Xanor nolla toleranssi
Joo, lääkärit herkästi kirjoittaa bentsoa ekakertalaisille. En sitä kiellä etteikö se olisi hyvä hoitomuoto. Taitaa olla parhaimpia siihen akuuttiin hoitoon.
Jos annostelussa lukee "tarvittaessa", niin helposti se potilaalta unohtuu ja niitä otetaan niinkuin varmuuden vuoksi. Ja siitähän se kierre tuleekin, kun havaitsee että itsetunto ja itsevarmuus paranee HUOMATTAVASTI! Ja se tosiaankin paranee.
Sitä ei moni sitten tajua (kuten minäkin aikoinani), että siihen tosiaankin jää koukkuun. Sitä niinkuin napsi niitä Xanttuja itsetunnon ja itsevarmuuden kohotukseen. Eli tuli kaikissa asioissa HUOMATTAVASTI rohkeammaksi ja itsepäiseksi jukuriksi. Tämä on ainakin yksi syy siihen että jotkut jää koukkuun, kun tuntuu siltä että olis maailman "kingi"
1. bentsokuurin jälkeen lääkärit saattaa toppuutella hieman, mutta kirjoittavat melkein mitä tahansa, kunhan vaan osaa oikein valittaa että "paniikkikohtaukset on niin suuria, etten uskalla tehdä juuri mitään" jne. Ja itsekin latelin näitä juttuja ja muitakin juttuja lääkärille "bentoshöyryissä"
Niin se vaan menee! Eräs yksityinen vanha lääkärismies kirjoitteli mulle vuositolkulla näitä 2mg telaketju alpoja (se 200 kpl perusannos) ja vielä väitti että nämä ovat hyviä lääkkeitä, ne kun eivät koukuta niin paljoa kuin diapamit :) Sellasia yksityislääkäreitä vielä suomestakin löytyy!!!!!
Bentsot nostaa sitä itsevarmuutta ja itseluottamusta niin korkealle, ettei käytännössä pelkää mitään. Sitä voi astella mihin tahansa ja kertoa mitä tahansa ja ihan kenelle tahansa. Xantut kehittää omastamielestäni ns. "tilapäisen narsistisen persoonallisuushäiriön", ellei sellainen jo valmiiksi sitten potilaalla ole. Ja voi vide, kun se viinan kanssa on ihmeellinen. Ei sitä itse tajua kuinka paljon viina telaketju alpot sotkee....
Krapulalääkkeenä alpot on maanmainoita, mutta niillä sitten alkkiksia saadaan bentsokoukkuun.
Ja itse kun tietää, kuinka paljon porukka käyttä nyt esim. telaketju alpoja liikenteessä, niin ei voi muuta kun pelätä!
Itse ajelin sujuvasti autolla melkosissa 10-12mg perusalpohöyryissä ja kuinka ollakkaan sitä tulee melkosen hullunrohkeaksi liikenteessä. Hulluja ohituksia jne. Kerran ajoin suoralla tiellä töistä tullessani auton ojaan. Ja kerran ajoin liikennemerkin nurin (siis bentsohöyryissä). Ja muitakin hulluja tilanteita tapahtu liikenteessä. Melkonen onni oli matkassa ettei kenellekään tapahtunut mitään.....Ja eräässä englantilaisen "bentsolääkärin" tutkimuksissa n. 10% väestöstä käyttää bentsoja!!!! Melkonen läjä bentsopäitä tuolla liikenteessä.....
Näin jälkikäteen on lähes kammottava muistella niitä telaketju alpovuosia (7v yhteenputkeen, annoksella 10mg/pv, keskimäärin). Parhaimmillaan taisin ottaa 10 kpl 2mg telaria / pv. Siitä kyllä tulee "melko" tokkuraiseksi. Sitä kun vertaa diapamiin, niin 1mg = 20mg diapamia. Ja jos 20mg alpoo tempoo päivänaikaan naamariin, niin se olis sitten 400mg diapamia/pv!!! Ei tarttis päivällä edes syödä, kun pelkät pamit täyttäis vatsan :)
Ihmissuhteet kärsi, kun alpot teki sen tepposen että sitä oli melko agressiivinen ja välillä tuli masennuskausia, käytöshäiriöitä jne....
Ja loppujen lopuksi niitä alpoja käytti vaan että pysyy tolpilla. Ilman alpopurkkia ei voinut lähteä juuri minnekään.
Tosiaankin tuossa 6kk sitten kun laitoin sen alpopurkin piiloon ja lopetin seinään niiden käyttämisen, niin alku oli HELVETILLISTÄ. Luulen, että kaikki oireet on yksilöllisiä, mutta nämä ainakin tapahtu mulle. Psyykkiset oireet oli niitä pahimpia. Siinä tuli esille paniikkikohtausten ääripäät, olen tulossa hulluksi (skitoskohtaukset) tunteiden ääripäät (pahimpia), masennuksen ääripäät (teki mieli vetästä jojoon moneen otteeseen). Ja ei ne fyysisetkään oireet mitään mikki hiiri -kamaa ollu. Ripulia, paskat housussa, lihaskipuja, koko keho tutisee ja kramppaa 24h/vrk jne. Voi vide!!!
Ite silloin psyykkasin itseäni sillä, että "vittu minä en missään päihdeklinikalla ala juoksee ja olla tohtoreiden pompoteltavana, kun ne aina vetos siihen että mun työpaikka voi lähteä jos en tule tapaamisiin jne". Melkosta uhkailu lääkäreiltä. Se oli se syy, miks päätin näyttää että seuraavissa kusitesteissä se tulos on negatiivinen...3 viikossa 7v alpot eivät näy kusitesteissä....
Mutta 7v alpojen käyttö kyllä jättää arvet...
Mä itse yritin sen vierotukauden ensimmäisten päivien aikana netistä ettiä tietoa siitä, mitä on odotettavissa jos tuollaisen vuosikausia käytetyn alpo määrän lopettaa seinään.
Ei löytynyt mitään siihen viittaavaa. Eniten kaipas tietoa siitä, että kuinka kauan niitä oireita tarttee kestää!! Lääkärit ei tienneet, ei kukaan tiennyt. Joillakin oli kokemuksia, mutta eivät sitten kertoneet miltä se tuntuu..
Sitä tietoa olisi silloin tarvittu ja kipeästi. Eli koska ne pahat fyysiset/psyykkiset oireet loppuu ja kuinka kauan ne kestää...
Siksi päätin tiivistetysti kertoa asiasta tuossa edellisessä aiheessa. Että jos joku lähtee nolla-tole-linjalle suoraan kättelyssä, niin ainakin jonkilaisen kuvan saa mitä voisi olla odotettavissa.
Mulla on kyllä jonkinasteinen päiväkirja tuosta vieroituskaudesta. Ja siitä kun mainitsin lääkärille, niin toki hän olisi heti halunnut tietää tapahtuneista!!!! Lääkäri yritti kysyä moneen kertaan niistä 3-4 vk kokemuksista jne.
En kertonut, kun eivät kertoneet mullekaan mitään! En mä heille ilmaseks koekaniiniks ryhtynyt....
Mutta tosiaan, jos joku aloittaa bentso-nolla-tole-linjan kertarysäyksellä, niin voin kertoa mitä olen joskus merkannut "zero-bentsopäiväkirjaan".
Sen sanon, että siitä pääsee eroon n. 2-3vk aikana. Siis niistä pahimmista oireista, mutta ne oireet jatkuu lievempinä. Valoa on aina edessä.....
Niin, töissä olen edelleenkin ja suunnitteluhommissa isossa firmassa....
-Jamppa - aloitit
Kyllähän tuo tuttua touhua on. Itse vedin Tenoxit seinään ja torkuin tokkurassa viikon verran - sitten helpotti.
Tulipahan vain kirjoituksestasi mieleen, että kun kerrot paniikkioireiden vain jatkuvan ja jatkuvan ja lisäksi epäilet niitä vielä viekkareiksi, niin ehkäpä ne eivät olekaan viekkareita. Saattapa olla, että siinä se sinun perussairautesi nyt sitten on - ja sitä kyllä pitäisi jotenkin hoitaa.- vee-e
tuolla lopettajalla. toivottavasti moni lukee sen.
ja tosiaan heräsi mullaki kysymys, että kun noita lääkkeitä alkoi menemään paniikin estoon nii mihin se tauti hävisi ? voisko se pyöriä siellä nykyisten oireiden seassa viekkarien nimellä ?
mutta pääasia on, että lopettamisessa onnistui ja siitä on jo aikaa vaikka ei järjen häivää mukana ollu. no tuolla lääkemäärällä ei vissiin voikaan ?
opettavainen tarina, "älä kokeile tätä kotona".
siis vältä (turhia) bentsoja, vältä liikakäyttöä (tai siitä äkkilopetusta). - Xanor nolla toleranssi
Joo, kyllä olen samaa mieltä, että se paniikkihäiriö ei poistunut niiden lääkkeiden käytön jälkeen. Vaan juuri nämä mun tämänhetkiset "jälkiviekat" voikin olla juuri se sairaus, jota pitäisi hoitaakin toisella tavalla..
Sitä en tiedä miten paniikkihäiriöstä voisi parantua. Mutta ei se 7v kestäneellä jatkuvalla pillerin mässäilyllä ainakaan lähtenyt. Sen olen jo huomannut :)
Kyllä nämä lääkärit taitaa vaan keskittyä siihen akuuttihoitoon, mutta ei siihen miten se häiriö parannettaisiin lopullisesti.
Epäilisin, että jos nyt painun lääkärin juutusille asiasta, niin bentsojahan se taas kirjoittelis. Ja vaikka kuinka kertois, että sain juuri itseni vieroitettua niistä paskoista pois, niin tuskin osais määrätä oikeata hoitokeinoa.
Jos jollakulla on kokemusta siitä, miten paniikkihäiriötä hoidetaan ilman mitään hemmetin pillereitä, niin avautukaa
Varmaan siihen joku terapia ohjelma on, mutta ei se siihen akuuttiin ongelmaan vaikuta. Eihän kipupotilaskaan odottele vuosikausia, että sais helpotusta kipuihinsa. Sama pätee myös paniikkipotilaiden juttuihin. Eiköstä ? Ja sillon ainoa vaihtoehto on taas siirtyä benzolinjalle...Eli oravanpyörä taas jatkuis..
-Jamppa - on hyvä
Xanor nolla toleranssi kirjoitti:
Joo, kyllä olen samaa mieltä, että se paniikkihäiriö ei poistunut niiden lääkkeiden käytön jälkeen. Vaan juuri nämä mun tämänhetkiset "jälkiviekat" voikin olla juuri se sairaus, jota pitäisi hoitaakin toisella tavalla..
Sitä en tiedä miten paniikkihäiriöstä voisi parantua. Mutta ei se 7v kestäneellä jatkuvalla pillerin mässäilyllä ainakaan lähtenyt. Sen olen jo huomannut :)
Kyllä nämä lääkärit taitaa vaan keskittyä siihen akuuttihoitoon, mutta ei siihen miten se häiriö parannettaisiin lopullisesti.
Epäilisin, että jos nyt painun lääkärin juutusille asiasta, niin bentsojahan se taas kirjoittelis. Ja vaikka kuinka kertois, että sain juuri itseni vieroitettua niistä paskoista pois, niin tuskin osais määrätä oikeata hoitokeinoa.
Jos jollakulla on kokemusta siitä, miten paniikkihäiriötä hoidetaan ilman mitään hemmetin pillereitä, niin avautukaa
Varmaan siihen joku terapia ohjelma on, mutta ei se siihen akuuttiin ongelmaan vaikuta. Eihän kipupotilaskaan odottele vuosikausia, että sais helpotusta kipuihinsa. Sama pätee myös paniikkipotilaiden juttuihin. Eiköstä ? Ja sillon ainoa vaihtoehto on taas siirtyä benzolinjalle...Eli oravanpyörä taas jatkuis..
-JamppaHei Jamppa. Onnea nollalinjalle! Itse olen parhaillaan vierottautumassa Diapamista. Nyt enää 1,5 mg:n murunen, viikon päästä 1 mg, kahden viikon päästä 0,5 mg ja nolla. Käytin tosin vain 10 mg annosta yöksi. Purkuun määrättiin avuksi Lyricaa, mikä onkin toiminut hyvin. Lyrica on saanut myyntiluvan myös yleistyneeseen ahdistuneisuuteen, alunperin se on epilepsia- ja kipulääke. Se vaikuttaa aivoissa gaba-reseptoreihin eli samoihin kuin bentsot mutta eri tavalla. Mm. paniikkihäiriöpotilailla on puute juuri gabasta eli gamma-amino-voihaposta keskushermostossa. Sen puute ilmenee myös ahdistuneisuutena, masennuksena jne. Googleta tuo gaba, niin saat lisätietoa. Lyrica on nyt 75 mg, ei mitään sivuoireita tai pöhnää kuten Diapamista. Alkuannos 25 mg, nosto viikon päästä 50 mg jne. Kaikki lääkärit ei tosin ole tietoisia Lyrican käyttöalueista, mm. unettomuuteen. Se lisää syvää unta ja vähentää heräilyjä. Ehkä neurologi tai valveutunut psykiatri osaisi määrätä. Itse sain neurologilta reseptin.
- öpäjhsä
on hyvä kirjoitti:
Hei Jamppa. Onnea nollalinjalle! Itse olen parhaillaan vierottautumassa Diapamista. Nyt enää 1,5 mg:n murunen, viikon päästä 1 mg, kahden viikon päästä 0,5 mg ja nolla. Käytin tosin vain 10 mg annosta yöksi. Purkuun määrättiin avuksi Lyricaa, mikä onkin toiminut hyvin. Lyrica on saanut myyntiluvan myös yleistyneeseen ahdistuneisuuteen, alunperin se on epilepsia- ja kipulääke. Se vaikuttaa aivoissa gaba-reseptoreihin eli samoihin kuin bentsot mutta eri tavalla. Mm. paniikkihäiriöpotilailla on puute juuri gabasta eli gamma-amino-voihaposta keskushermostossa. Sen puute ilmenee myös ahdistuneisuutena, masennuksena jne. Googleta tuo gaba, niin saat lisätietoa. Lyrica on nyt 75 mg, ei mitään sivuoireita tai pöhnää kuten Diapamista. Alkuannos 25 mg, nosto viikon päästä 50 mg jne. Kaikki lääkärit ei tosin ole tietoisia Lyrican käyttöalueista, mm. unettomuuteen. Se lisää syvää unta ja vähentää heräilyjä. Ehkä neurologi tai valveutunut psykiatri osaisi määrätä. Itse sain neurologilta reseptin.
Terapia voi auttaa paniikkin, varsinkin jos se ei ole paha. Sinulla lienee varaa hankkia terapeutti itsellesi, ehkä hypnoosikoulutuksen saanut olisi hyvä, jolloin sitäkin voi tarvittaessa käyttää apuna.
Eikö muuten kannattaisi kirjoittaa päiväkirja kirjan muotoon ja alkaa myydä sitä niille lääkäreille jos asia kerran kiinnostaa. - haakana
-JamppaAuttoi, mutta toisaalta tainnutti myös kaikki normaalit tunteet, itkut, naurut,surut,murheet... elämä oli tasapaksua puuroa.
No, se ero bentsoihin, että lopettaminen oli helpompaa.
Söin sitä vissiin pari vuotta kun uudessa työpaikassa oli helvetillistä sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja paniikkikohtauksia.
Nyt parin vuoden jälkeen tiputin annoksen puoleen pariksi viikoksi ja sitten kokonaan pois ja kas kummaa, sosiaalinen fobia on poissa.
Ilmeisesti sen takia, että on tottunut/oppinut jo niin hyvin olemaan pelkäämättä sitä mikä ennen pelotti ja aiheutti paniikin ja estot.
Yksi päivä itkin illalla kotona yksin ja täytyy sanoa että tuntui helvetin hyvältä... - JuBe
haakana kirjoitti:
Auttoi, mutta toisaalta tainnutti myös kaikki normaalit tunteet, itkut, naurut,surut,murheet... elämä oli tasapaksua puuroa.
No, se ero bentsoihin, että lopettaminen oli helpompaa.
Söin sitä vissiin pari vuotta kun uudessa työpaikassa oli helvetillistä sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja paniikkikohtauksia.
Nyt parin vuoden jälkeen tiputin annoksen puoleen pariksi viikoksi ja sitten kokonaan pois ja kas kummaa, sosiaalinen fobia on poissa.
Ilmeisesti sen takia, että on tottunut/oppinut jo niin hyvin olemaan pelkäämättä sitä mikä ennen pelotti ja aiheutti paniikin ja estot.
Yksi päivä itkin illalla kotona yksin ja täytyy sanoa että tuntui helvetin hyvältä...Löytyi tällainenkin tarina sitten, ja sanonpahan vain, että aloittajan tarina on hyvin tuttua! Ja mulla ei kyseessä ollut edes mikään suoraan nollaan -lopetus, vaan hyvin hidas vähentäminen, Oxamin-nimisestä bentsosta; siltikin kuvatut oireet ovat käyneet ikävän tutuiksi - joskin kovin paljon lievempinä. Niin, yhteensä käytin, viimeinen murunen mukaan lukien, jokseenkin tasan kymmenen vuotta. Joka vitun ikinen päivä.
No, nyt kun viimeisestä bentsomurusta on aikaa pian vuosi, niin NYT alkaa olla OIKEASTI oma itsensä (perhanan hyvä luonnehdinta toi että bentsot tekevät keinotekoisesti persoonallisuushäiriöiseksi; sitä ei todellakaan ole ollut oma itsensä ja vaikka itselleen antaakin anteeksi, niin rajusti hävettää menneitä vuosia miettiä, jos ne joskus ajatuksiin tulevat!!) vähitellen. Toimintakyky on jotain ihan eri luokkaa, mitä se oli; tunteet ovat "kohdallaan" ja aitoja jne.jne.jne.
Sitä alkaa uskaltaa - monen muun asian lisäksi - sanoa jo olevansa terve! Mutta bentso ei mua parantanut, vaan siitä poispääseminen; se että pystyin näyttämään itselleni, että kykenen pääsemään siitä eroon. Siitä kun selvisi, niin ei kyllä jaksa enää pahemmin muut jutut pelottaa. - samumumu
-JamppaVaikka vastaan vanhaan viestiin ni tästä voi olla apua jollekkin muillekkin saman asian kanssa painiville toivottavasti!
Syynä pitkittyvään rauhoittavaan lääkitykseen (yli 4-6 kk) saattaa toki olla potilaan oireherkkyyden voimakkuus, mutta usein myös puutteellinen muu hoito. Paniikkipotilaan masennus, riippuvuusongelmat, koti- ja työvaikeudet voivat pitkittää paranemista ellei niitä huomioida hoidossa.
Usein keskeinen hoidon osa on masennuksen lääkehoito. Sen tavoitteena on depressiohoidon lisäksi auttaa aivoja vähitellen “jäähdyttämään” koko paniikkimekanismia ja saattaa paniikkikynnys normaaliksi, ettei vääriä hälytyksiä tulisi. Hoito aloitetaan usein serotoniinitoimintaa tukevalla lääkkeellä varovasti annosta nostaen sen hyödyn voi usein kunnolla arvioida vasta useamman kuukauden kuluttua. Alussa ahdistus voi jopa pahentua – tuolloin ei hyvin toimivassa hoitosuhteessa kannata rauhoittavaakaan lääkitystä liikaa välttää. Vanhoilla lääkkeillä muita yleisimpiä sivuvaikutuksia olivat väsymys, suun kuivuminen ja huimaus, uudemmilla lähinnä hoidon alkuvaiheessa pahoinvointi ja päänsärky.
Vaikka depressiolääkityksen tehoa joutuisikin odottamaan pitkään (2-6 viikkoa), on se usein laadullisesti erilaista kuin hoidettaessa rauhoittavilla lääkkeillä. Useat potilaat kokevat ensin mielialan nousun, muut asiat alkavat kiinnostaa, paniikkikohtaukset lieventyvät ja harvenevat. Monessa tapauksessa päästään täydelliseen kohtaushallintaan, jatkuva itsetarkkailu ja ponnistelu vaihtuu itsetunnon vahvistumiseen sekä kohtauksen unohtamiseen.
Masennuslääkityksen kesto vaihtelee yksilöllisesti, kuten varsinaisessa depressiossakin. Tutkimusten mukaan 1 1/2 vuoden hoidon jälkeen vaivan uusiutuminen oli vähäisempää kuin 1/2 vuoden hoidon jälkeen. Masennuslääkitystä ei kannata lopettaa liian varhain. Toipumisajan pituus riippuu vaivanneen ahdistuneisuushäiriön kestosta. Kymmeniä vuosia kestänyttä ahdistuneisuutta ja pelkoa ei hetkessä poisteta. Usein masennuslääkitys unohtuu itsestään, jos riittävä etäisyys pelkoihin on saatu.
- Vierihoitaja
Olipa raakaa tekstiä bentsovieroituksesta....
Ei kun vieroittelemeaan...- Löysässä hirressä
Eroon pitäisi päästä mutta......!Olen käyttänyt noin 15v joka päivä bentsoja,mulla ne ovat opamox 30mg ja märät vaihtelee
Päivittäin 3-7 kpl:n välillä ihan oloista/ahdistuksesta ym paskasta riippuen!
Lääkäri on märännyt 3-4kpl vrk,ei aina pysy siinä ja olenkin
täydentänyt muualta varastoja!
Alunperin aloitin käyttään näitä kun tuli liian paljon katastrofeja
muutaman vuoden sisällä -90 luvun loppupuolella!
Lääkkeet toimi hyvin,paitsi jos otti viinaa niin alkoi sekoileen,
ei väkivaltaisuutta mutta muuten täysin sekavaa käytöstä!
Viinaa en enää käytä enkä verenpainelääkkeiden lisäksi muuta-kaan!!Ongelma on tämä:Elämäntilanteeni on muuttunut totaalisesti enkä tarvitsisi ensimmäistäkään opamoxia mutta en
pääse niistä eroon,erilaisia yrityksiä on lukemattomia,aina kaatuneet!!Minulla ei ole mitään mahiksia edes yrittää tuon
yhden kaverin tosi rajua seinäkatkaisua!!Enkä siihen pystyisikään!!
Lääkärien kanssa on asiasta neuvoteltu ja kaikki ovat samaa
mieltä siitä että asteittainen hidas vähentäminen on ainoa
Vaihtoehto!!Eräs psyki sanoi että voit käyttää noita pameja
vaikka lopun elämää,olen päälle 50!Hän sanoi että jos määrät
Pysyvät 3-4vrk niin ei haittaa!!Reseptin käski pitää mukana ainakin liikenteessä!!Hän sanoi että jos ratsiassa ottavat sylkitestin niin selviän siitä kun on resepti!!Tietysti he katsovat/arvioivat kunnon ja saattavat tehdä omia sormet yhteen silmät kiinni ym juttuja!Ei välttämättä verikokeeseen jos olet ok kuntoinen!!
Kun tämä bentso-ongelma jo varmaan "kansansairaus",niin eikö
todellakaan ole "vastamyrkkyjä"kehitetty jotka eivät aiheuta
riippuvuutta ja joilla pääsisi kohtuukärsimisellä eroon näistä!!
Olen sitä mieltä että koska lääkärit ovat alunperin näitä myrkkyjä
määränneet,kylläkin tarpeeseen niin heidän velvollisuutensa
on myös auttaa ihmiset pois tästä kirotusta riippuvuudesta!!
On yhtä helvettiä kun tärkein asia maailmassa on varmistaa
kun lähtee kämpästä että pillereitä on varmasti mukana!!Toivottomalta näyttää ja on kyllä tullut useammankin kerran mieleen tehdä ratkaisu!!
- JS.
Hakeudu vieroitukseen tai aloita sitten se vähitellen lääkkeen pudotus.
Ja ei se kyllä ole lääkärin vika jos asiakas/potilas syö vuosikausia sellaisia lääkkeitä joita ei pitäisi muutamaa viikkoa pidempään käyttää (asia joka lukee jo ihan pakkauksen ohjeissakin). - Lääkärin vika
on takuulla se, että määrää vuodesta toiseen. Ei kukaan mene apteekkiin ostamaan reseptilääkkeitä ilman lääkärin kehotusta.
Koska lääkärit ovat saattaneet potilaansa riippuvaiseksi bentsoista, heillä on VASTUU AUTTAA heitä myös vieroittumaan siitä jotka sitä todella haluavat. Mutta sitä he eivät tee, eivät osaa tai viitsi.
Kauheaa luettavaa psykiatrilta, että käytä vain loppu ikäsi. Lääkäri joka ei hoida hommiaan, pitäisi ilmoittaa Valviralle.
Niille sisupusseille jotka yrittävät itse vieroittua on hyviä neuvoja
www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf - Pääsin bentsoista
eroon, aika radikaalilla tavalla.
Muutama vuosi meni tenoxin ja oxepamin kanssa. Lääkärikäynti oli kuukauden välein. Aina tuli lisää pilleriä.
Paremmin meni niinä hetkinä kun harrastin paljon liikuntaa. Se auttoi.
Sitten vain halusin tabuista lopullisesti eroon. Se oli keskellä synkintä talvea.
Otin halvan äkkilähdön viikoksi etelän lämpöön, jossa paistoi aurinko koko ajan kirkkaalta taivaalta.
Jätin kaikki, ihan kaikki pillerit kotiin ja vaan lähdin. Aurinko ja rentoutuminen auttoivat. Pääsin pillereistä eroon.- tälleen se menee
Kuules ei viikko riitä mihinkään vieroitus asiassa pitkän käytön jälkeen menee
noin vuosi lopettamiseen. - Anonyymi
tälleen se menee kirjoitti:
Kuules ei viikko riitä mihinkään vieroitus asiassa pitkän käytön jälkeen menee
noin vuosi lopettamiseen.Ei siinä etelän lomat paljon auta jos oikeesti koukussa ja pillerit loppuu syystä tai toisesta !
- Anonyymi
Ihan hevonkukkua ! Jos vieroitus noin helppoa olisi
jokainen lopettaja ottaisi viikon loman aurinkoon
ja sillä sipuli.
- karevi
Xanorin joka vaihdettu diapamiin, eli rauhoittavien säännöllistä käyttöä miltei 30 vuotta. Olen yrittänyt vierottautua useampia kertoja, ehkä liian nopeaa ?
Alkaen viidestä millirammasta diapamia olen hidastanut pudotustahtia 0,62 mg diapamia kahdessa viikossa.
Nyt menee enään 0,62 mg diapamia ja viimeisen murun otan tämän, eli marraskuun viimeinen päivä.
Nyt olotila on huono. Ahdistus, masennus riivaa. Kaupassa pitää tänään jaksaa käydä............ ? - ei enää bentsoja
Tsemppiä! Itsellä nyt 6kk kun otin viimeisen murun Diapamia 12 vuoden päivittäisen käytön jälkeen ja nyt vihdoin alkaa elämä taas näytttämään siltä ettei kaikkea olekaan menetetty :)
- 16+3
Hyvä! Onnea! 6 kuukautta ei ole vielä mikään pitkä aika, varsinkin, jos olet pidempään käyttänyt, joten varmasti vielä lisää positiivisia muutoksia edessä! :)
- onpillereitä
3x0.5mg rivatril 8-vuotta. Nyt menee enää 0.25mg/päivä. Mielummin astuisin tulisille hiilille joka ikinen päivä kuin uudelleen läpikävisin tuon helvetin. Älkää hyvät ihmiset koskeko vaikka olisi minkälaiset tuskat. Aivan kertakaikkisessa hätätilanteessa oikeasti se max 2-viikkoa ja stop. Muuten jää päälle ja irti taiteilu ottaa vuosia. Maanpäällinen helvetti on asian kaunistelua.
- PilvenraossaAurinko
Myönteisenä asiana, onnistumisena haluan tähän pistää oman hyvän tulokseni. Muutaman kymmenen vuoden sarjoittainen, mutta melkein jokapäiväinen xanorinkäyttö minulta loppui tammikuun puolessa välissä täysin ja kokonaan. Koko viime vuoden tein pudotusta muru kerrallaan. Se oli sikäli helppoa, että vain pienimmät millit olivatkin käytössäni ja nekin viime vuosina oli vain iltaisin. Minun oli opittava nukkumaan ja luottamaan että voin saada unen ilmankin. Tk-lääkärini avustamana sain iltalääkkeeksi pienen määrän jotain ihan muuta, mikä auttoi, etteivät unet menneet. Melatoniiniakin käytin sekä kaikkea mahdollista talonpoikaisjärjellä tiedettyä. Opin nukkumaan ja enää oli pienen pieni murunen 0.25:sta jäljellä. Senkin sitten sain kokonaan pois ja mikä just se tärkein asia, että nukuin kohtuullisesti silti.
Nyt siis jo kulunut 8 kk tuosta xantun lopettamisesta ja siltä osin voin kohtalaisesti. Perusvaivani psyykessä on tietty jäljellä, ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta, paniikkihäiriötä ei koskaan ole ollutkaan, mikä helpottanut tapaustani. En osaa tarkoin sanoa, mitä oireita olen näiden kuukausien aikana xantun lähdöstä saanut, ne kun tuppaavat sekoittumaan kaikkeen muuhun. Kummallisia oloja ja väsymystähän on riittänyt, mutta olen hyvin tyytyväinen tähän tilanteeseen muutoin. Minulla on varalla pikku triptylmuru illaksi, jolloin voin huonommin. Yleensä pärjään yöt ilman. Vielä minulla on jäljellä pieni määrä ssri:tä aamuisin, mutta sitäkin olen ihan hiljakseen poistamassa. En tiedä, kuika minun muutoin käy, on voi hyvin, mutta on se niinkin, ettei mainitut lääkkeetkään ratkaise elämiseen liittyviä tuskia ja probleemeja. Se on, että hetki kerrallaan. En tiedä tulevasta, mikä myös ahdistaa kaikkineen. - PilvenraossaAurinko
Tässä onkin nyt pompannut ilmoille aikas kauan sitten aloitettu ketju! Tosin aihe on ajankohtainen. Mitähän mahtaa aikoinaan ketjuun kirjoittaneille kuulua? Onneksi tässä juuri on aloitettu uusikin ketju aiheesta nyt ihan justiinsa, kiitos siitä.
- panikoiva
Vähenee tosi hitaasti tosin nyt vähiten sitten lääkkeen aloituksen ikuisuus sitten.
- Veli_Synkkä
Nyt on kulunut vuosi ja yksi viikko vieroituksen jälkeistä aikaa, kun lopetin 25 vuoden Diapamin käytön. Mitenkä voin..? Jonkinverram masennusta, väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä. Pakkoajatuksia, jotka kuitenkin ovat lieventyneet viime kesästä, jolloin ne ilmaantuivat. Pakkoajatusten "hoitoon" olen ottanut Truxal 50 mg x 1 iltaisin ja se on kyllä auttanutkin. Depikseen puolestaan Aurorix 300 mg x 1. Noin yleisesti ottaen on vointi kyllä ihan kohtuullinen ja odotan sen vielä paranevan kuukausien kuluessa.
- Pamiton
VeliSynkkä:
Kiva kun päivitit vointiasi ja aikaahan se todellakin ottaa kun 25v käyttänyt.En muista oletko maininnut minkä ikäinen olet ja miten säännöllisesti oot ottanut pamia? Itsellä tulee kohta 2v lääkkentöntä ja aika samoja oireita vielä joskin itselläkin helpottanut jo paljonkin. - siitä_puhe_mistä_puute
Parsan farmacia sieltä mitä vain kun kumminkin jokainen haluaisi bentsoja mutta täällä on vaikeutunut noiden lääkkeiden saanti ja vaikeammaksi vielä menee.
- loppuelämäkö
Bentsot on itse perkeleen keksintöä ihmisen toteuttamana.
Olen päässyt vaiheeseen jossa taistelen kuukaudesta toiseen Diapam rippeestä pääsemiseksi, aamuisin vaihtelee,kuulostelen herätessä mikä olo, jos kroppa on jännityksessä ja ahdistaa otan 5 mg, jos on vähän parempi fiilis herätessä eikä ole mitään asiaa mikä luo painetta niin kamppailen 5 millistä puolikkaan kanssa koko päivän. Mutta kun kokeilen olla ilman aamulla. illalla alkaa kiristää ja ahdistaan, tästä en pääse eteenpäin, eli sitä viimeistä puolikasta (2,5 mg) en saa elämästäni pois.
Oisko siinä jokin henkinen koukku mukana. Ottaa päähän kun ajattelee, ettei tuosta pikkumurusesta iso mies pääse irti.- 21rqra
Diapamia on saatavilla 2 mg tabletteina. Pyydä lääkäriä määräämään tuota. Siitä saat helposti puolikkaan vielä eli 1 mg. Tuolla tavoin pääset bentsoista eroon. Vähennä. Tarvittaessa pistä neljään osaan vielä. Yritä saavuttaa annos jossa pysyt äläkä nostele sitä päivien mukaan. Siihen auttaa hidas vähennys.
- Pauliina-I
Tsemppiä vieroitukseen! Minulla vähennys kesti reilut puoli vuotta ja vieroitusoireita oli vaikka mitä; lihaskivut, kiristys, vapina, pään sisäinen tärinä, tuntomuutokset, päänsärky, agorafobia, nivelkivut, unettomuus jne. Olo oli ihan kun zombilla ja se jatkui vielä muutama kuukausi viimeisen lääkemurusen jälkeen. Itse huomasin, että kannattaa vähentää ihan pikkumurusia parin viikon välein. Apteekista ostin pillerileikkurin. Nyt 1.5 vuotta myöhemmin uni on palautunut normaaliksi ja muutkin vieroitusoireet jotakuinkin poissa eli kaikki hyvin. Raskas homma joka maksoi työpaikkanikin mutta silti kannatti. Tsemppiä!
- Pauliina-I
Vielä tämä tueksi jos ei ole jo tuttu
http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf
- wwepp
Älkää nyt kakkaa jauhako NS. vieroittujat. Todellinen syy teidän "vieroittumiseen" on yksinkertainen: Lääkäriltä ei saa enää kovin helpolla Bentsoja.
- kmdskmgk1
Muita syitä
- masennus ja turra olo bentsojen seurauksena, eläminen sumussa
- huono uni bentsojen seurauksena. Syvä uni leikkautuu
- kognitiiviset ongelmat jatkuvan bentsonkäytön seurauksena
- toleranssin nousu mitä oli paikattu isommalla annoksella aikanaan
- tieto siitä että lääkäri voi ottaa bentsot milloin vaan pois
- bentsojen yhteys dementiaan - betterlivingthroughchemi
Totta! Miksi meitä surkean elämän masentamia ja ahdistamia poloisia kiusataan tällä bentsokieltolailla? Onko muualla Euroopassa lääkärit yhtä urpoja?
- kmdskmgk1u
Lisää syitä
- annosten väliset vieroitusoireet
- muut haittavaikutukset
- karseat vieroitusoireet
- sanoinko jo että eläminen sumussa (muistin heikentyminen)
- lisää syitä mm. benzo.org.uk sivustolla ja https://www.benzoinfo.com/ sivustolla. Joensuun sosiaalisairaalan bentsovieroitusohje on myös hyvää infoa. Lisäksi suosittelen kirjaa Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista" jossa ihmiset kuvaa millaista bentsoista on vieroittautua
Tarinan bentsojen kamaluudesta voi lukea täällä niitä käyttäneen sydänlääkärin kirjoittamana, jolla meni vuosia alasajaa bentsot lyhyen käytön jälkeen ja hän tunsi olonsa sairaammaksi kuin syöpäsairas (oli sairastanut syövänkin):
https://www.kevinmd.com/blog/2019/02/a-xanax-prescription-that-should-have-been-rejected.html
Ei ketään kiusata, vaan suojellaan pitämällä bentsojen määräys kurissa. Tietenkin niiden kohdalla jotka on kehittäneet fyysisen riippuvuuden ja etenkin terapeuttisilla lääkärin annoksilla käyttäessä, bentsojen äkillinen tai pakotettu tai liian nopea pakotettu lopetus on kiusaamista.
On aika urpoa olla näkemättä että bentsot voi aiheuttaa masennusta ja ahdistusta, pahempaa kuin mihin niitä alkoi käyttää. Jos ette usko ja haluatte kokea sen niin käyttäkääpä säännöllisesti bentsoja muutama kuukausi tai jopa vuosi ja alasajakaa ne. Sitten haukkukaa tuota suositusta urpoksi, jossa yritetään varoa bentsojen pitkäaikaista määräämistä, jossa fyysinen riippuvuus syntyy. - Sueueu
Hyvä ja asiallinen kirjoitus! Kiitos!
- Tuli.Loppu
Sähköisen reseptin vuoksi kaikki lääkärit näkevät kaiken. Ennen tuota sähköistä bentso-ammattilaiset kiersivät lekurilta lekurille ja onnistuivat saamaan haluamaansa.
- Anonyymi
Reilu neljäkymmentä vuotta sitten mentiin syvälle metsään psyykelääkeissä, kun niitä alettiin markkinoimaan ONNELLISUUSPILLEREINÄ! Lääkärit määräsivät niitä jokaiseen ahdistukseen ja vitutukseen. Lääkefirmat syyti markkinoille mitä hirveimpiä myrkkyjä kilvan, ja ihmisistä tuli lääkkeitten orjia.Sama tahti, jos ei kiivaimpana jatkuu tänäpäivänäkin.
- Anonyymi
Hulluinta se vasta oli 1990 ja 2000-luvulla, jolloin iskettiin ihmisten mieliin myytti kemiallisesta epätasapainosta, viallisista aivokemioista ja alhaisesta serotoniinista tai mistä lie kemiallisesta virheestä psyykenlääkkeiden perusteluna mikä oikeutti niiden massiivisen kylvämisen. Lääkeyhtiöt promotoi masennuksen hoitoa pillereillä ja sai ihmisten mieliin ajatuksen kuinka masennus on kemiallinen aivokemioiden häiriö jota pilleri korjaa. Niinkin yleinen tunne kuin masennus medikalisoitiin ja masennuskyselyillä vaikka kuinka moni todettiin täyttävän sellaisen masennuksen kriteerit suomalaisessa lääkekeskeissä hoitosuosituksessa joka tarvii lääkehoitoa.
Jokainen joka omaa maalaisjärjen ymmärtää että nuo selitykset miksi lääke toimii ja miksi itä kannattaa syödä kannattaa kyseenalaistaa ja pillereillä nuppinsa sekoittamisesta tiedossa on enemmänkin aiheutettu kemiallinen epätadapaino, kuin sen korjaaminen. Masennus ei ole aivokemiallinen häiriö jonka lääkkeet korjaa turvallisesti ja näppärästi, tai pitää masennusta tehokkaasti pois kun vaan ottaa pilleriä suuhun. Moni aivopesty luuli eträ kun yritti lopettaa riippuvaiseksi tekevät pillerinsä ja sai huonon olon että se oli osoitus pillerien tarpeesta. Tällä saatiin pitkäaikaisia käyttäjiä aikaan. Haluaisin nähdä tilastot nykyään Suomessa kuinka paljon SSRI pitkäaikaiskäyttäjiä on. Kannattaa muistaa, että kyseiset lääkkeet tarkoitettiin lyhyeen käyttöön alunperin, ei oltu tutkittu kunnolla pitkäaikaiskäytön harmien osalta ja pitempää käytröä perusteltiin hyvin puutteellisin tutkimuksin. Ihmiset oli koekaniineja.
Miten joku pilleri joka kemiallisesti kastroi ihmisiä ja omaa haittavaikutuksia, leikkaa mahdollisesti tunteitakin, ja josta saa vieroitusoireita jne korjaa yhtään mitään?
Ennen SSRI aikaa ihmisten elämiä oli jo tuhottu bentsoilla joiden yhtäkkuä tajuttiin aiheuttavan vakavia vieroituaoireita ja riippuvuutta vuosikymmeniä myöhemmin niiden markkinoilletulosta. Nykyään SSRI riippuvuuteen ja vieroitusoireiden vaikeuteenkin joillakin on alettu herätä.
Vielä kyllä bentsoillakin tuhotaan huolimattomalla määräyksellä ihmiselämiä.
Jos on kiinnostunut miten psyykenlääkkeet oikeasti vaikuttaa, kannattaa tutustua psykiatri Joanna Moncrieffin ajatuksiin. Myth of the chemical cure on hyvä kirja. ne ei korjaa kemiallista epätasapainoa tai laita aivokemioita ojennukseen
- Anonyymi
Miksi pitäisi bentsoista vierottautua. Itse tulen niitä saamaan hautaan saakka ellei keksitä sellaista lääkettä joka käy minun särkyihin sillä allerginen 100% kaikille tulehduskipulääkkeille jotta vain opiaatit ja kortisoni käy ei edes panadol.
- Anonyymi
jos haluaa kulkea "aivot mömmössä", niin siitä vaan.
- Anonyymi
Ei kannata lopettaa lääkitystä, jos ei ole niistä haittaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448199Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432201Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262092- 951708
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811647- 301217
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071081Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860