Tukiperheitä ei ole tarpeeksi

äiti51

Olemme toimineet vuosia jo sijais- ja tukiperheinä. Eilen oli uutisissa, että tukiperheistä on huutava pula. Vaatimukset eivät ole suuria, vain omat asiat kunnossa olevia perheitä tarvitaan.Ei puhuttu yhtään siitä mitä tukiperheille maksetaan. Kotikuntani, joka maksaa heikoimmin mitä ketään on palkkio 18 e ja kulukorvaus 15 e./vrk.

Lapsi 13 v. poika tulee perjantai-iltana ja lähtee la. tai sunnuntai-iltana. Siis on 1-2 vrk.Poika on myös yökastelija, joten saattaa lakanat mennä vaihtoon molempina öinä. Normaalisti lapsi syö päivällisen, iltapalan, aamupalan, lounaan, välipalan ja vielä toisen päivällisen ennen kuin lähtee kotiin. Tässä ruoka, mutta sitten tulevat muut kulut kuten lakanat ym.Olen laskenut, että kasvava nuori syö enemmän, kuin toi 15 e. Jos sitten viikonloppuna mennään johonkin tulee kuluja vielä enemmän. Lapselle ei voi sanoa, kun toisille ostetaan, että sun rahas loppu jo.... Joten päättäjät voisivat miettiä "myisikö" he viikonloppunsa 18 eurolla! Nyt, kun olen tehnyt uusia sopimuksia, niin en ole suostunut, että kirjoitan vaan paperiin nimen, jota kyllä heti tarjotaan, vaan asoista on neuvoteltu. Hellu tietysti sanoo, että olen rahanahne, mutta vapaaehtoistyölläkin on rajansa. Ainakin kulujen pitäisi kunnolla tulla peittoon!

Minulla on 10 vuotta sitten ollut Helsingistä poika viikonloppuja. Katsoin silloista sopimusta. Kuluja maksettu 90 mk. ja palkkio ollut 100 mk. Eli nämä hinnat ovat sillä tasolla, kuin silloin vaikka tiedetään, että kaikki asiat ovat huikeasti kallistuneet!

71

6228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja palkkiot

Onko Hesa maksanut teille jo 10 vuotta sitten palkkion ja kulukorvauksen?
      Lakihan tuli voimaan tukiperheiden osalta vuoden 2006 alusta. Siihen asti ainakin me saimme vain kulukorvauksen.
      Olemme olleet myös tukiperheenä 10 vuotta.
      Mutta palkkio kulukorv. tuli meille vasta 2006 alusta ja samalla verottaja alkoi ottaa osansa kummastakin.
      Tätä ennen kulukorvaus oli verotonta.
      Onpa erilaisia käytäntöjä.

• jo 10 vuotta

sitten korvaukset ym. Lisäksi maksaa tarveharkintarahaa. Kotka ja Hamina maksavat paljon paremmin kuin mitä äiti-51 saa.

• vrk:sta

nykyisin vuorokaudet lasketaan erilailla kuin kuin ennen.
        eli pe-la on 2 vrk ja pe-su on 3 vrk.

Mulla on sellainen muistikuva, että olisi ollut molemmat aikaisemminkin, mutta summat olivat aivan mitättömät.
        Voin olla väärässä, aika on ehkä kullannut muistot.
        Täytyy kaivaa vanhoja lippuja ja lappuja, ja oikaista, jos olen väärässä.

Meillä on ollut tukilapsia 9 vuotta, ja Amalia on kyllä oikeassa, lyhyissä tukiperhe suhteissa ei pysty tutustumaan lapseen niin hyvin, että saisi ehkä annettua lapselle kaikkea, mitä hän kaipaa. Eletään vain normaalia lapsiperheen arkea.
        Yksi lapsista on ollut meillä tämän 9 vuotta, ja hänen kanssaan suhde on aivan erilainen. Riemastuin aikoinani suuresti, kun hän uskalsi sanoa minulle vastaa, tunsin, että silloin olin saavuttanut hänen luottamuksensa.

• äiti51
        vrk:sta kirjoitti:

nykyisin vuorokaudet lasketaan erilailla kuin kuin ennen.
        eli pe-la on 2 vrk ja pe-su on 3 vrk.

Mulla on sellainen muistikuva, että olisi ollut molemmat aikaisemminkin, mutta summat olivat aivan mitättömät.
        Voin olla väärässä, aika on ehkä kullannut muistot.
        Täytyy kaivaa vanhoja lippuja ja lappuja, ja oikaista, jos olen väärässä.

Meillä on ollut tukilapsia 9 vuotta, ja Amalia on kyllä oikeassa, lyhyissä tukiperhe suhteissa ei pysty tutustumaan lapseen niin hyvin, että saisi ehkä annettua lapselle kaikkea, mitä hän kaipaa. Eletään vain normaalia lapsiperheen arkea.
        Yksi lapsista on ollut meillä tämän 9 vuotta, ja hänen kanssaan suhde on aivan erilainen. Riemastuin aikoinani suuresti, kun hän uskalsi sanoa minulle vastaa, tunsin, että silloin olin saavuttanut hänen luottamuksensa.

Meidän uusissa sopimuksissa on vuorokaudet niin, että pe. saamme puolet, lauantailta tulee koko maksu ja sunnuntailta kokomaksu. Tämä esimerkkikunta, siis oma kuntamme on hyvin tarkka. Vuorokausi on aina pe. klo 17.00 la. klo 17.00. Olen sitä yrittänyt sanoa, että onhan siinä kaikenlaisia valmistelujakin ruokahuolto, petit ym. mutta ei auta. Kerran lapsi oli muutaman tunnin yli ja kunta sanoi, että he maksaa vaan vrk ja perhe saa maksaa loput, jos me vaadimme. Aivan siis naurettavaa. Onneksi tämä sopimus on loppumassa, kun lapsi on niin vanha, että tuntuu olevan muuta tekemistä niin paljon, ettei enää ehdi meille. ps. myös Pori on maksanut 1999 100 mk palkkiota ja 95 mk kuluja. Oli tossa vanha sopimus löytyvillä.

• amalia

jo ajatuksena, että kunnat yrittää teettää ihmisillä töitä aivan ilmaiseksi ja vielä maksattaa siitä aiheutuneet kulutkin. Eli teet töitä kunnalle koko viikonlopun ja olet entistä köyhempi.
      Kuinkahan moni kunnan virkamies tuollaiseen työntekemiseen suostuisi.
      Törkeää ihmisten hyväntahtoisuuden väärinkäyttöä.
      Tässä ei nyt puhuta lapsista, se on aivan eri alue. Nyt puhutaan vain työnteettämisestä lähes ilmaiseksi. Aivan orjatyöhön verrattavaa.
      Onko enää ihme, ettei tukiperheitä tahdo löytyä.
      Kyllä varmaan ihmiset haluavat itsekin viikonloppuna mieluummin levätä ja rentoutua.
      Saa vielä ne rahatkin säästöön mitkä muuten menis ylimääräisenä tukilapsiin.
      Mulla on ollut pari kertaa muutamia tukilapsia.
      En tykännyt siitä hommasta ollenkaan.
      Meillä ei niiden lasten kanssakaan oikein kemiat pelannu, vaikka parhaani yritin.
      Tukilasten kanssa on jotenkin koko ajan enemmän varpasillaan. Niihin ei pääse kunnolla tutustumaan, kuin vasta pitkän ajan päästä, josko sillonkaan. Juuri kun on saanut ne ymmärtämään talon sääntöjä ja systeemeitä jotenkin, niin ne lähtee pois ja kun kuukauden päästä tulee takasin, niin ne on unohtanu jo kaiken.
      Vaati perheeltä paljon venymistä.

• .....

on sijaislapsen lisäksi 4tukilasta, ja me saamme vain heistä kulukorvauksen 18e/hlö, eikä mitään palkkiota, no eipä rahasta heitä hoideta, vaan sen takia että halutaan auttaa, tätä perhettä.

• kuvioon tutustunut

Missä kunnassa ruokaraha on 15 euroa??? Ainakin sijaisvanhemmat, joille Espoo maksaa kulut, on ruokarahaksi laskettu 5 euroa vuorokausi ja hyvässä lykyssä kuulemma teini-ikäisen pojan ruokaraha voidaan harkinnanvaraisesti korottaa 7 euroon/vrk!
      NAURETTAVAA!
      Vaikka työtä tehdään ja pitää ehdottomasti tehdä sydämellä,halusta auttaa, ei kukaan voi nyhjäistä tyhjästä. Ja sijaisperheessä kun toisen vanhemmista pitäisi vielä töistä jäädä pois ainakin vähäksi aikaa, eikä tuon ruokarahan päälle saa kuin joitain harkinnanvaraisia kulukorvauksia ja 300-600 euroa "palkkaa", jonka pitäisi sitten paikata tuo kotiinjäämisestä aiheutuva ansiomenetys, vai?
      Toki kulukorvaukset ja palkkiot on varmasti hyvä pitää myös riittävän alhaisina, jottei "ala" hoikuttaisi rahanahneita sikoja, mutta kyllä totuus on se, että minimipalkka, joka on yli 1000 euroa ei riitä elämiseen edes sille palkan saajalle itselleen, perheestä puhumattakaan. Joten millä sijaisperheen on tarkoitus tulla toimeen??????
      Ja sitten ihmetellään, ettei tuki- ja sijaisperheitä ole tarpeeksi....
      Meillä tukiperheeksi ryhtyminen sijaisvanhemmuudesta puhumattakaan kaatuu jo ihan siihen, ettemme voisi tarjota lapselle riittävää elintasoa näillä kulukorvauksilla ja palkkioilla, kun omiakin elätettäviä on jo kolme.

Ja niille, jotka haluavat taas haukkua minut rahanahneeksi ja toivottelevat onnea, kun en ryhdy "lapsenriistäjä-sijariksi", haluan sanoa, että oma lapseni on ollut sijoitettuna kodin ulkopuolelle aikoinaan. Tunnen myös ihania sijaisvanhempia ja tukiperheitä sekä paljon ihania sekä katkeroituneita biovanhempia. Meitä mahtuu joka junaan ;)

Pitäkää "biot" mielessä, ettei sijaisvanhempi käy kotonanne kuin supermarketissa, valitsemassa, kenet haluaa, vaan lastensuojelu päättää, kuka otetaan huostaan ja miksi. Sijaisperheet vain tarjoavat kodit huostassa olijoille, päätökset tehdään sossulassa!

• Helinä-keiju3

Äiti 51 ilmeisesti kaipaa kannanottoani, kun jo valmiiksi pisti sanatkin suuhuni aloituksessaan.

Televisiossa sain tukiperhetoiminnasta sen kuvan, että kyseessä ei ole työ, vaan pikemminkin harrastus joka antaa iloa tukiperheelle ehkä siinä kerran kuussa kun lapset tulevat kylään. En usko, että pikkurahan tarpeessa olevia juurikaan kaivataan tukipeheiksi, koska tarkoitus on kuitenkin lasten rentoutuminen ja mukava yhdessäolo, joka on yhtä antoisaa niin lapsille kuin tukiperheellekin. Jos tukiperheen aikuiset kokevat olevansa työssä, tai edes vapaaehtoistyössä, niin ei se silloin täyty siten ainakaan, kuin mitä eilen telkkarissa esitettiin. Eli mitään raatajia ei kaivattane tukiperheiksi.

• äiti51

Olen suht koht hyvin toimeentuleva ihminen. Peräänkuulutan vaan sitä, että kyllä kulut pitäisi pystyä maksamaan sillä rahalla mitä lapsesta saa. Minullakin on omia hyväntekeväisyysjärjestöjä, joille annan tukeni ja apuni esim. SPR. Spr:ssä myös kulut maksetaan, vaikka olisi kuinka vapaaehtoistyötä. Millä rahalla sitä sitten osallistuisi hyväntekeväisyyteen, jos kaikki olisi vaan sitä eikä mistään tulisi palkkaa? Meillä on aivan ihanat lapset ja heidän vanhempansa. Parempia ei voisi olla. Peräänkuulutan vaan päättäjiltä jonkinlaista ymmärtämistä asiaan. Että ei tarvii telkassa ihmetellä, miten niitä tukiperheitä ei löydy!

• Helinä-keiju3
        äiti51 kirjoitti:

Olen suht koht hyvin toimeentuleva ihminen. Peräänkuulutan vaan sitä, että kyllä kulut pitäisi pystyä maksamaan sillä rahalla mitä lapsesta saa. Minullakin on omia hyväntekeväisyysjärjestöjä, joille annan tukeni ja apuni esim. SPR. Spr:ssä myös kulut maksetaan, vaikka olisi kuinka vapaaehtoistyötä. Millä rahalla sitä sitten osallistuisi hyväntekeväisyyteen, jos kaikki olisi vaan sitä eikä mistään tulisi palkkaa? Meillä on aivan ihanat lapset ja heidän vanhempansa. Parempia ei voisi olla. Peräänkuulutan vaan päättäjiltä jonkinlaista ymmärtämistä asiaan. Että ei tarvii telkassa ihmetellä, miten niitä tukiperheitä ei löydy!

Varmaan lapset vaistoavat että harmittaa. En usko, että kukaan vanhempi haluaisi antaa viikonlopun rientoja odottavia lapsiaan tukiaikuisille, joita harmittaa korvausten pienuus. Nyt olisi asennemuutoksen aika mitä tulee apua tarvitseviin lapsiin ja heidän perheisiinsä. Lapsella ei ole velvollisuutta tulla tukiperheeseen, jos hän kokee itsensä taakaksi siellä ja sittenpä ei ole kuluja enää. Miksi ette osaa mistään iloita.

• äiti51
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Varmaan lapset vaistoavat että harmittaa. En usko, että kukaan vanhempi haluaisi antaa viikonlopun rientoja odottavia lapsiaan tukiaikuisille, joita harmittaa korvausten pienuus. Nyt olisi asennemuutoksen aika mitä tulee apua tarvitseviin lapsiin ja heidän perheisiinsä. Lapsella ei ole velvollisuutta tulla tukiperheeseen, jos hän kokee itsensä taakaksi siellä ja sittenpä ei ole kuluja enää. Miksi ette osaa mistään iloita.

Se ei kuulu lapsille ja lapsen vanhemmille, mitä meille maksetaan. Se on kunnan ja meidän välinen sopimus. Lapset eivät meillä kärsi siitä, että maksut ovat noin pieniä. Pitääkö sulle rautalangasta kääntää malli, että ymmärrät mitä tarkoitan. Osaatko itse iloita jostain, kun tuntuu että kaikki mitä kirjoitat on :(

• Helinä-keiju3
        äiti51 kirjoitti:

Se ei kuulu lapsille ja lapsen vanhemmille, mitä meille maksetaan. Se on kunnan ja meidän välinen sopimus. Lapset eivät meillä kärsi siitä, että maksut ovat noin pieniä. Pitääkö sulle rautalangasta kääntää malli, että ymmärrät mitä tarkoitan. Osaatko itse iloita jostain, kun tuntuu että kaikki mitä kirjoitat on :(

Minusta se kuuluu lapsen vanhemmille paljonko heidän lapsellaan joku tienaa. Jos vanhemmat vaikka luulevat, että ei mitään kuluja kunta maksa, he saattavat kokea olevansa kiitollisuudenvelassa tukiperheelle ja väsäävät vielä pienistä tuloistaan kakkuja ja laittavat lapselle viikonlopuksi omat eväät ja tukiperheelle kahvipaketit ja mansikkakorin mukaan. Tukea tarvitseva perhehän pitää tukiperhettä aidosti ystävänä, joten rehellisyyden nimissä ei korvaussummia saa salailla. Ensin ajattelin, että kiistän sinun äiti51 avauksessasi minun suuhuni laittamat mielipiteet, mutta en kyllä kiistäkkään.

• äiti51
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Minusta se kuuluu lapsen vanhemmille paljonko heidän lapsellaan joku tienaa. Jos vanhemmat vaikka luulevat, että ei mitään kuluja kunta maksa, he saattavat kokea olevansa kiitollisuudenvelassa tukiperheelle ja väsäävät vielä pienistä tuloistaan kakkuja ja laittavat lapselle viikonlopuksi omat eväät ja tukiperheelle kahvipaketit ja mansikkakorin mukaan. Tukea tarvitseva perhehän pitää tukiperhettä aidosti ystävänä, joten rehellisyyden nimissä ei korvaussummia saa salailla. Ensin ajattelin, että kiistän sinun äiti51 avauksessasi minun suuhuni laittamat mielipiteet, mutta en kyllä kiistäkkään.

Kyllä meidän biovanhemmat tietää mitä heidän lapsestaan maksetaan minulle. Ei se mikään salaisuus ole, kun maksut ovat myös normit mitä täällä on. Silloin, kun he hakivat paikkaa se heille kerrottiin.En ole saanut lahjuksia heiltä, enkä mitenkään sitä heiltä odota. Vanhemmat ovat sairaita ja heillä on kyllä siinä kaikessa ihan tarpeeksi maksamista. Kun äiti on ollut sairaalassa on isäkin ollut meillä syömässä. Uskoisin, että kun sopimus loppuu olemme edelleen tekemisissä keskenämme. Viranomaisia tässä arvostelen. En lapsia, enkä heidän vanhempiaan. Puhutko Hellu muuten tienaamisesta tässä asiassa. Olen ollut vieraalla töissä 17 v. ja silloin puhuttiin vähän eri summista, kuin nyt kun olen kotona näiden lasten kanssa.Niin kuin amalian kanssa olemme yrittäneet sanoa yhteen ääneen tämä on ihan naurettavaa. Ottaistko itse lapsen teille viikonlopuksi tällä hinnalla? Kysyn vaan!

• Helinä-keiju3
        äiti51 kirjoitti:

Kyllä meidän biovanhemmat tietää mitä heidän lapsestaan maksetaan minulle. Ei se mikään salaisuus ole, kun maksut ovat myös normit mitä täällä on. Silloin, kun he hakivat paikkaa se heille kerrottiin.En ole saanut lahjuksia heiltä, enkä mitenkään sitä heiltä odota. Vanhemmat ovat sairaita ja heillä on kyllä siinä kaikessa ihan tarpeeksi maksamista. Kun äiti on ollut sairaalassa on isäkin ollut meillä syömässä. Uskoisin, että kun sopimus loppuu olemme edelleen tekemisissä keskenämme. Viranomaisia tässä arvostelen. En lapsia, enkä heidän vanhempiaan. Puhutko Hellu muuten tienaamisesta tässä asiassa. Olen ollut vieraalla töissä 17 v. ja silloin puhuttiin vähän eri summista, kuin nyt kun olen kotona näiden lasten kanssa.Niin kuin amalian kanssa olemme yrittäneet sanoa yhteen ääneen tämä on ihan naurettavaa. Ottaistko itse lapsen teille viikonlopuksi tällä hinnalla? Kysyn vaan!

Tukiperhe ei mielestäni tarvitse mitään palkkiota tai kulukorauksia, koska toiminta on ihan toisen luontoista kuin huostaanotettujen lasten sijoitustyö. Ei ystävistä kerätä kulurahoja. Jos lapset menevät tukiperheeseen viikonlopuksi, niin perhe siinä saa enemmän kuin lapset. Unohtakaa nyt jo viimeinkin ne penosenne, varsinkin, kun juuri sinäkin äiti51 kerroit tulevasi toimeen. Kuten sanoin, parempi olisi jos köyhä äiti saisi nekin halveksimanne summat ja lapset silti pääsisivät johonkin tukiperheeseen, jossa ei joka penniä lasketa, ihan vaan siksi, että lapset ovat se ilo ja auttaminen on ilo myös.

Ja jos kerran tarvitset äiti51 rahaa osallistuaksesi sillä rahalla hyväntekeväisyyteen, niin silloinhan et todellakaan pidä tukiperhetoimintaa hyväntekeväisyytenä vaan tienataksesi hyväntekeväisyyteen annettavia rahoja. Itse paljastit.

• pirulainen
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Tukiperhe ei mielestäni tarvitse mitään palkkiota tai kulukorauksia, koska toiminta on ihan toisen luontoista kuin huostaanotettujen lasten sijoitustyö. Ei ystävistä kerätä kulurahoja. Jos lapset menevät tukiperheeseen viikonlopuksi, niin perhe siinä saa enemmän kuin lapset. Unohtakaa nyt jo viimeinkin ne penosenne, varsinkin, kun juuri sinäkin äiti51 kerroit tulevasi toimeen. Kuten sanoin, parempi olisi jos köyhä äiti saisi nekin halveksimanne summat ja lapset silti pääsisivät johonkin tukiperheeseen, jossa ei joka penniä lasketa, ihan vaan siksi, että lapset ovat se ilo ja auttaminen on ilo myös.

Ja jos kerran tarvitset äiti51 rahaa osallistuaksesi sillä rahalla hyväntekeväisyyteen, niin silloinhan et todellakaan pidä tukiperhetoimintaa hyväntekeväisyytenä vaan tienataksesi hyväntekeväisyyteen annettavia rahoja. Itse paljastit.

Että sinä Helinä-keiju kehtaat moista alhaista pas*aa syytää päivästä toiseen. Kyllä pitää ihmisen mielen olla syvältä synkistynyt, katkeroitunut ja musta, kun kaikesta pitää vain negatiivista vääntää.

Siis ilmaiseksi pitää vieraiden lapsia auttaa, okei. Kuinka monta tukilasta sinun kotonasi on käynyt?

• Helinä-keiju3
        pirulainen kirjoitti:

Että sinä Helinä-keiju kehtaat moista alhaista pas*aa syytää päivästä toiseen. Kyllä pitää ihmisen mielen olla syvältä synkistynyt, katkeroitunut ja musta, kun kaikesta pitää vain negatiivista vääntää.

Siis ilmaiseksi pitää vieraiden lapsia auttaa, okei. Kuinka monta tukilasta sinun kotonasi on käynyt?

Muuten ei voida puhua auttamisesta.

Johan on pirulaisella kysymys:

"
        Siis ilmaiseksi pitää vieraiden lapsia auttaa, okei.
        "

Juuri niin, ilmaiseksi, muuten ei todellakaan ole mistään auttamisesta lainkaan kyse. Teillä on pirulainen vääristynyt maailmankuva ja vinoutunut maailma.

• pirulaiselta toiselle
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Muuten ei voida puhua auttamisesta.

Johan on pirulaisella kysymys:

"
        Siis ilmaiseksi pitää vieraiden lapsia auttaa, okei.
        "

Juuri niin, ilmaiseksi, muuten ei todellakaan ole mistään auttamisesta lainkaan kyse. Teillä on pirulainen vääristynyt maailmankuva ja vinoutunut maailma.

kun vihtahännän rivit menivät sekaisin. Ei tarvitse keijun teititellä, sinua tässä pirulaiseksi manasin. Niin on surkean synkät jutut sinulla. Säälittää melkein.

Mutta ei. Ilmaiseksi ei tarvitse minun mielestä vieraita lapsia ottaa. Kyllä edes muodollinen ruokakorvaus pitää saada. Mikä se sellainen maailma on, että ihmiset muiden mukuloita ilmaiseksi elättävät ja ylläpitävät. Idioottejahan sellaiset olisivat. (Sehän menisi ihan Israelin kolhoosihommiksi.) Saa jopa talkooväkikin sentään ruokaa hommaa tehdessään. Lastenhoitoko pitäisi hoitaa ilmaiseksi, ei ole edes helppoa hommaa.

Mutta keijun mielestä muiden pitäisi hoitaa hänen lapsensa ilmaiseksi, kun hän ei itse siihen pysty. Semmoinen maailman keljulle keijulle kelpaisi.

• Helinä-keiju3
        pirulaiselta toiselle kirjoitti:

kun vihtahännän rivit menivät sekaisin. Ei tarvitse keijun teititellä, sinua tässä pirulaiseksi manasin. Niin on surkean synkät jutut sinulla. Säälittää melkein.

Mutta ei. Ilmaiseksi ei tarvitse minun mielestä vieraita lapsia ottaa. Kyllä edes muodollinen ruokakorvaus pitää saada. Mikä se sellainen maailma on, että ihmiset muiden mukuloita ilmaiseksi elättävät ja ylläpitävät. Idioottejahan sellaiset olisivat. (Sehän menisi ihan Israelin kolhoosihommiksi.) Saa jopa talkooväkikin sentään ruokaa hommaa tehdessään. Lastenhoitoko pitäisi hoitaa ilmaiseksi, ei ole edes helppoa hommaa.

Mutta keijun mielestä muiden pitäisi hoitaa hänen lapsensa ilmaiseksi, kun hän ei itse siihen pysty. Semmoinen maailman keljulle keijulle kelpaisi.

Eikä pirulaiselle tarvitse lastaan antaa. Ota nyt pirulainen huomioon, että tukiperheeseen lapset tulevat vapaaehtoisesti, ja eivät tule toista kertaa, jos eivät viihdy. Kukaan sossutantta ei voi pakottaa lapsia tukiperheeseen viikonlopuksi antamaan. Älä pelkää.

• on ihmisiä

jotka antavat kuitenkin vaikkei olisi mistä antaa ja on ihmisä jotka eivät halua antaa vaikka siihen pystyisivätkin.
        ettei vaan ollut oikein kristinuskon raamatussakin muutama rivi lähimmäisen rakkaudesta kirjoitusta. sijaispuoleltako sellainen raamatullinen tulkinta elävästä elämästä on pirullista?

no, maailmassa on onneksi vielä lähimmäisen rakkauttakin olemassa
        vaikka sitä on todella turha edes unissaan kuvitella tältä palstalta löytävänsä,
        edes rivien välistäkään luettunakaan!

• uskaltanut h-k3
        pirulainen kirjoitti:

vastata montako tukilasta on hänellä käynyt!
        Eihän ne lapset tulisi noin katkeran ihmisen kanssa sekuntiakaan toimeen!

Ihme juttujen tekijä, kyllä me paremmin tiedetään nuo asiat, eipähän viitsi vain mökeltää niitä turhaan ja joka väliin, usein samat jutut tulee ulos ja monta kertaa ehkä samassa osiossa!

• Helinä-keiju3
        uskaltanut h-k3 kirjoitti:

vastata montako tukilasta on hänellä käynyt!
        Eihän ne lapset tulisi noin katkeran ihmisen kanssa sekuntiakaan toimeen!

Ihme juttujen tekijä, kyllä me paremmin tiedetään nuo asiat, eipähän viitsi vain mökeltää niitä turhaan ja joka väliin, usein samat jutut tulee ulos ja monta kertaa ehkä samassa osiossa!

Minusta on toimittava sen puolesta, että perheiden tilannetta parannetaan yhteiskunnassa niin, että tämmöinen sossutanttojen kautta hommattu tukiperhetoiminta jää tarpeettomaksi. Toivon, että perheiden omia voimavaroja vahvistetaan, että ei tarvitse jatkuvasti turvautua jonkin sortin sosiaalitantan apuun, vaan että perheet voisivat hoitaa lapsensa ILMAN sosiaalitanttoja, ilman että heidän lapsensa hoidosta solmitaan sosiaalitantan ja hoitajan välillä sopimus, johon ei omien vanhempien allekirjoitusta edes kaivata. Mielestäni yhteiskunta, jossa tarvitaan näin paljon tukea ja yhteiskunnan apua lastenhoidossa vanhempien näänytessä taakkansa alle ilman sossutanttoja on MÄTÄ.

Järjestelmän kautta ei yhtään tukilasta ole ollut minun hoteissa eikä tule olemaan. En allekirjoittaisi mitään papereita jonkun toisen lapsesta sossutantan kanssa.

• amalia
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

aivan periaatekysymys. Tukiperhe toimii kunnan toimeksiannosta ja heillä on keskinäinen sopimus.
        Kunta siis ostaa tukiperhepalveluita yksityisiltä perheiltä.
        Aivan eri asia on sopia keskenään jonkun perheen kanssa, johon on jostain syystä tutustunut ja tuntee halua auttaa ja tukea. Silloin myös tietää kenen lapsista ja minkälaisista on kysymys, kun itse jotain sopii.
        Tukiperheisiin kuitenkin tarjotaan yleensä aivan vieraita tuntemattomien perheiden lapsia, joilla kotitaustat saattaa paljonkin vaihdella.
        Ei tosiaankaan ole perhe saavana puolena, vaan mitä suurimmassa määrin antavana. Kyllä se on koko viikonlopun intensiivistä lastenhoitoa ja "uhrautumista". Jos siitä vielä aiheutuu menoja, joita ei korvaukset kata, niin on se kunnan taholta törkeää ihmisten hyväksikäyttöä.
        Muistutan edelleen, että tässä ei puhuta lapsista, eikä heidän perheistään tai tarpeistaan.
        Sossu on määrittänyt tukiperheen tarpeen ja sossula ostaa tukiperhepalveluita.
        Pitäisi vaan jokaisen osata palveluita "myydessään" pitää kiinni siitä, että ostaja maksaa "käyvän hinnan".
        Siinä se vaan just tulee, että ei ihmiset, kovin monet kuitenkaan, viitsi tappiokseen "uhrautua".
        Olen itse paljonkin hoitanut viikonloppuisin sukulaisten ja tuttavien lapsia, ihan ilmaiseksi, mutta se on aivan eri asia. Niistä lapsista on myös saanut iloa, koska ovat usein jo entuudestaankin tuttuja.
        Tukilapset tulevat mitä erilaisimmista perheistä, saattaa olla, ettei kotona ole mitään rajoja, on totuttu vain syömään karkkia ja limsaa koko viikonloppu, ei ymmärretä ruoan tai hygienian päälle mitään etc. lista on loputon. Tukivanhemmilla saattaa olla kovakin urakka opettaessaan lapsia ihmisten tavoilla, muutamana päivänä kuukaudessa ja aina on alotettava urakka lähes nollapisteestä uudestaan.
        Lapset saavat myös tuhottua yllättävän paljon muutamankin päivän aikana, että ylimääräistä kulua saattaa tulla oikein kunnolla.-
        Tässä pätee sama juttu, että hyvä se on maalla viisastella ja neuvoa, kun merellä on hätä.

• aika ajoin,
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Minusta on toimittava sen puolesta, että perheiden tilannetta parannetaan yhteiskunnassa niin, että tämmöinen sossutanttojen kautta hommattu tukiperhetoiminta jää tarpeettomaksi. Toivon, että perheiden omia voimavaroja vahvistetaan, että ei tarvitse jatkuvasti turvautua jonkin sortin sosiaalitantan apuun, vaan että perheet voisivat hoitaa lapsensa ILMAN sosiaalitanttoja, ilman että heidän lapsensa hoidosta solmitaan sosiaalitantan ja hoitajan välillä sopimus, johon ei omien vanhempien allekirjoitusta edes kaivata. Mielestäni yhteiskunta, jossa tarvitaan näin paljon tukea ja yhteiskunnan apua lastenhoidossa vanhempien näänytessä taakkansa alle ilman sossutanttoja on MÄTÄ.

Järjestelmän kautta ei yhtään tukilasta ole ollut minun hoteissa eikä tule olemaan. En allekirjoittaisi mitään papereita jonkun toisen lapsesta sossutantan kanssa.

en usko että toiveesi toteutu, aina tulee olemaan riehuvia alko-isiä ja sairastelevia äitejä, sekä tukitoimia etttä huostia tulee aina olemaan. Eri asia on kuinka paljon ja millaisin valheperustein apua pitkitetään kun perhe selviytyisi jo avohuollonkin tuen turvin.... kun apu kääntyy kiusanteoksi... äitien painajainen alkaa...lapsen "turvallinen " lapsuus?

• kolhoosejako?

eikös ne kolhoosit ole vennäinmaalla? kuitenkin kautta aikojen laposia on kasvatettu sisäoppilaitoksissa, ehkäpä olemme uranuurtajia ja suomikin siirtyy tulevaisuudessa yleiseen lasten huostaanottoon, kasvatettavaksi "paremmin" asiantuntijoiden käden kautta, vanhemmat saavat lepäillä ja hoitaa itseään?

• arvasin/tiesin
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

"Mielestäni yhteiskunta, jossa tarvitaan näin paljon tukea ja yhteiskunnan apua lastenhoidossa vanhempien näänytessä taakkansa alle ilman sossutanttoja on MÄTÄ.

Järjestelmän kautta ei yhtään tukilasta ole ollut minun hoteissa eikä tule olemaan. En allekirjoittaisi mitään papereita jonkun toisen lapsesta sossutantan kanssa." BY HELLU-KEIJU

Eli annat nääntyvien vanhempien nääntyä taakkansa alle, ja sinä katselet vierestä??
        Olen jo alusta alkaen ollut sitä mieltä, että olet sydämetön ja läpimätä!
        Nyt omalla kirjoituksellasi todistit sen!!!

No, taivaanportilla kortit luetaan!!!!

• Nauruksi pisti

vähän toista vuotta sitten 1v tukilapsen pidosta pks:lla. Ei muuta.
      Pohjanoteeraus varmaan. Ihan oikeasti pisti nauruksi. Lopulta muutaman puhelun jälkeen jotain
      17€/vrk kk alle 20€/vrk hp, aluksi. 2v jälkeen 17 e kk ja hp jää pois. Näin Hgissä.

• Helinä-keiju3

Jos summat on kovin korkeat, niin se heittää häränpyllyä, niin että tukilapsi todella tukee tietä ettekä te lasta kuten oli alunperin tarkoitus.

Kyllähän se oma äitikin vastaavilla tuilla jo lapsensa jonnekin voisi viedä virkistymään. Mielummin kai yhteiskunta tukisi siinä vaiheessa jo sitten esim. sitä köyhää yh-äitiä. Voisi äiti olla iloinen teidän halveksimista summista ja lapsi kanssa.

• amalia

meitä kaikkia niin viimosen päälle. Vedättäminen tosin soppuu, kun ilmottaa, että sorppa, en noin halvalla ota.
        Laittakoon sitten lapset mihin laittaa, ei meillä kenelläkään ole mitään velvollisuutta toisten lapsia hoitaa.
        Kunnat tarvitsevat kuntalaisilleen tukiperheitä, jos kerran tarvitsevat, esim. mahd. huost.oton estämiseksi, josta aiheutuisi huomattavasti suuremmat menot, niin kyllä niiden pitää osata panostaa myös taloudellisesti ennaltaehkäisevään toimintaan ja maksaa tukiperheille riittävät korvaukset taatakseen perheille heidän tarvitsemansa tuen saannin.
        Tylysti vaan kieltäydytte, ei ole teidän velvollisuutenne. Ette siitä kirkkaampaa kruunua saa vaikka kuinka yrittäisitte omalla panoksellanne helpottaa kuntien kustannustaakkaa.
        Se pitää aina muistaa, että ei ole yksityisen ihmisen tehtävänä huolehtia kuntien taloudesta.
        Te myytte ja määrittelette hinnan ja jos kunta haluaa ostaa, niin sitten se maksaa.
        Tiedän, että sossut vetoavat tunteisiinne ja hempeämielisyyteenne ja ties mihin, mutta se on alhaista toimintaa heiltä. Ottakoon sitten itse ilmaiseksi ne lapsiparat viikonlopuiksi omaan kotiinsa, kun kerran tarpeestakin ovat niin tietoisia.
        Auttaminen pitää aina perustua vapaaehtoisuuteen.
        Työn tekeminen vaikkakin toisten auttamiseksi on aina korvattavaa.

• iiris-siiri
        amalia kirjoitti:

meitä kaikkia niin viimosen päälle. Vedättäminen tosin soppuu, kun ilmottaa, että sorppa, en noin halvalla ota.
        Laittakoon sitten lapset mihin laittaa, ei meillä kenelläkään ole mitään velvollisuutta toisten lapsia hoitaa.
        Kunnat tarvitsevat kuntalaisilleen tukiperheitä, jos kerran tarvitsevat, esim. mahd. huost.oton estämiseksi, josta aiheutuisi huomattavasti suuremmat menot, niin kyllä niiden pitää osata panostaa myös taloudellisesti ennaltaehkäisevään toimintaan ja maksaa tukiperheille riittävät korvaukset taatakseen perheille heidän tarvitsemansa tuen saannin.
        Tylysti vaan kieltäydytte, ei ole teidän velvollisuutenne. Ette siitä kirkkaampaa kruunua saa vaikka kuinka yrittäisitte omalla panoksellanne helpottaa kuntien kustannustaakkaa.
        Se pitää aina muistaa, että ei ole yksityisen ihmisen tehtävänä huolehtia kuntien taloudesta.
        Te myytte ja määrittelette hinnan ja jos kunta haluaa ostaa, niin sitten se maksaa.
        Tiedän, että sossut vetoavat tunteisiinne ja hempeämielisyyteenne ja ties mihin, mutta se on alhaista toimintaa heiltä. Ottakoon sitten itse ilmaiseksi ne lapsiparat viikonlopuiksi omaan kotiinsa, kun kerran tarpeestakin ovat niin tietoisia.
        Auttaminen pitää aina perustua vapaaehtoisuuteen.
        Työn tekeminen vaikkakin toisten auttamiseksi on aina korvattavaa.

Tuo olikin hyvä pointti, että ehdottaa sossutädille, että ota omaan kotiisi!

Meillä käytiin tarkastamassa paikat ja asumme kivalla paikalla peltojen keskellä maalla, elukoita ympärillä. Sossutäti katseli ympärilleen ja huudahti, että täällä kelpaa lasten juoksennella, ehdotti että voisin ottaa muutaman lapsen enemmän kuin mistä oltiin juteltu. No joo.

• 33 euroa

/vuorokausi? sillä rahallahan ostaa jo pari kassillista sapuskaa molemmille päiville. pesukoneen pyöritys kuluttaa noin pari euroa kerta
      mutta lakanoiden ja patjojen kulumiselle on laskettava pidemmän ajan kuoletus.....

tiedätkö mitä biologiselle vanhemmalle maksetaan kun lapsi tai nuori on kotonaan?

Yritä olla nuorelle miehen alulle ystävällinen, välttämättä ei ole hyväksi ainakaan hänen kehitykselleen jos hän huomaa olevansa pelkästään joko rahantekoväline tai rahankulutusväline teillä käydessään.

• äiti51

Saan siis hänestä kulukorvausta 15 e/ vrk, josta menee vero, niin kuin palkkiostakin. Vero % on n.35 Äläkä väitä, että kulukorvauksesta ei mene veroa. Kyllä menee. Voit varmistaa sen verottajalta! Äiti51 kirjoittelu päättyy tästä asiasta tähän! Öitä kaikille. Laitan lapset nukkumaan, että jaksan taas huomenna lähteä aamulla 8.00 yhden kanssa lääkäriin!

• ..............................
        äiti51 kirjoitti:

Saan siis hänestä kulukorvausta 15 e/ vrk, josta menee vero, niin kuin palkkiostakin. Vero % on n.35 Äläkä väitä, että kulukorvauksesta ei mene veroa. Kyllä menee. Voit varmistaa sen verottajalta! Äiti51 kirjoittelu päättyy tästä asiasta tähän! Öitä kaikille. Laitan lapset nukkumaan, että jaksan taas huomenna lähteä aamulla 8.00 yhden kanssa lääkäriin!

"......Perhehoidosta aiheutuvien kustannusten perusteella perhehoitajalla on oikeus vaatia verotuksessaan vähennystä kulukorvausta vastaava määrä.
        .....
        .....Perhehoitajan kannattaa neuvotella toiminnasta aiheutuvien menojen verovähennyksistä oman verotoimiston kanssa. Neuvottelussa on hyvä raamittaa sitä, missä suhteessa hoidettavien ja oman perheen kulut jaetaan esim. kiinteistön poistojen osalta.
        Muita vähennyskelpoisia asumisen menoja ovat mm. lämmitys-, sähkö-, vesi- ja jätehuoltokulut. Lisäksi auton käytöstä aiheutuneet kulut ja investoinnit voidaan vähentää verotuksessa. Perhehoitajan tulee pitää ajopäiväkirjaa auton käytöstä. Vähennyskelpoista kulua voi olla jopa 80 % autoilun kokonaiskuluista. ...."

http://www.perhehoitoliitto.fi/perhehoito/suomessa/5.htm

• iiris-siiri
        .............................. kirjoitti:

"......Perhehoidosta aiheutuvien kustannusten perusteella perhehoitajalla on oikeus vaatia verotuksessaan vähennystä kulukorvausta vastaava määrä.
        .....
        .....Perhehoitajan kannattaa neuvotella toiminnasta aiheutuvien menojen verovähennyksistä oman verotoimiston kanssa. Neuvottelussa on hyvä raamittaa sitä, missä suhteessa hoidettavien ja oman perheen kulut jaetaan esim. kiinteistön poistojen osalta.
        Muita vähennyskelpoisia asumisen menoja ovat mm. lämmitys-, sähkö-, vesi- ja jätehuoltokulut. Lisäksi auton käytöstä aiheutuneet kulut ja investoinnit voidaan vähentää verotuksessa. Perhehoitajan tulee pitää ajopäiväkirjaa auton käytöstä. Vähennyskelpoista kulua voi olla jopa 80 % autoilun kokonaiskuluista. ...."

tukiperhetoiminta olla sellaista toimintaa josta verottaja hyväksyy vähennykset? Vähän epäilen, mutta kannattaa tietysti ottaa selvää. Eikö tuo vaikutua siltä, että puhutaan pidempiaikaisista kotona asuvista sijaislapsista. En ole tullut ajatelleeksikaan, meillä käy tukiperheiden lapsia noin 3 viikonlopun välein.

• varaäiti
        .............................. kirjoitti:

.....

Ajopäiväkirjaa on pidetty 5 vuoden ajan ja kertaakaan verottaja ei ole kuluja hyväksynyt. Eipä sen lisäksi muitakaan vähennyksiä.
        Onko oikeasti joku sijaisperhe jolta hyväksyneet? Olisi kiva tietää ovatko nämäkin näitä maksetaan kelle maksetaan ja mitä maksetaan.
        Nämä perhehoitaja vähennykset taitavat koskea vain ammatillisia perhekoteja.

• ei-sijari

Voi luoja mikä asenne! Anna vaikka vähemmän sinne SPR:lle, että on varaa tukiperhetoimintaan, jonka on tarkoitus olla vapaaehtoistyötä ihan hyvästä sydämestä! Itse näin tuon uutisen ja aloin heti harkita, että voisimme ryhtyä tukiperheeksi. Ei kyllä käynyt mielen vieressäkään, että siitä pitäisi meille mitään maksaa, edes kulukorvauksia!

• äiti51

Onnea sinulle uudessa tehtävässäsi!

• äiti51

Ymmärsinkö oikein, että sinun mielestäsi SPR ei ole auttamisjärjestö. Olen ollut 25 v. kuvioissa mukana ja tunnen järjestön kuin omat taskuni. Järjestö auttaa myös vaikeuksissa olevia lapsiperheitä. Pitäisikö sinun mielestäsi tehdä kaikki työ mitä tekee, niin vapaaehtoisesti ilman palkkaa? Jos olet sitä mieltä, niin voin antaa sinulle työtä niin paljon kuin haluat palkatta. Katsotaan kauanko se kiinnostaa. Ruokaa saat niin paljon, kuin jaksat syödä! Ilmoita yhteystietosi vaan minulle!

• Helinä-keiju3
        äiti51 kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että sinun mielestäsi SPR ei ole auttamisjärjestö. Olen ollut 25 v. kuvioissa mukana ja tunnen järjestön kuin omat taskuni. Järjestö auttaa myös vaikeuksissa olevia lapsiperheitä. Pitäisikö sinun mielestäsi tehdä kaikki työ mitä tekee, niin vapaaehtoisesti ilman palkkaa? Jos olet sitä mieltä, niin voin antaa sinulle työtä niin paljon kuin haluat palkatta. Katsotaan kauanko se kiinnostaa. Ruokaa saat niin paljon, kuin jaksat syödä! Ilmoita yhteystietosi vaan minulle!

Miksi et mene palkkatyöhön, jos haluat palkkaa? Kuvaamastasi vapaaehtoistyöstä tulee mieleen jokin suojatyö tai muu vajaa työ. Luulen että SPR:n pitää tarkistaa osallistujien motiivit ja auttamistahto kun se noin siellä SPR:n kuvioissa vääristyy.

• äiti51
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Miksi et mene palkkatyöhön, jos haluat palkkaa? Kuvaamastasi vapaaehtoistyöstä tulee mieleen jokin suojatyö tai muu vajaa työ. Luulen että SPR:n pitää tarkistaa osallistujien motiivit ja auttamistahto kun se noin siellä SPR:n kuvioissa vääristyy.

Hei! Koska olen sanonut, etten tee palkkatöitä. Jo v. 1966 olen ollut työssä! Joten se siitä! Aloittakaa uusi ketju. Tämä meni aloituksesta taas metsään. No sehän ei ole mitään uutta!

• amalia
        äiti51 kirjoitti:

Onnea sinulle uudessa tehtävässäsi!

ihan sama tuli mieleen, et onnea vaan.

• ei-sijari
        äiti51 kirjoitti:

...väärin. Käsitän varsin hyvin, että SPR on auttamisjärjestö. Jokaisen ihmisen voimat ja resurssit auttaa ovat kuitenkin rajalliset. Jos sinun rahkeesi eivät riitä sekä SPR:lle että tukilapsille, sinun on mietittävä, mitä voit jättää sitten tekemättä.

Ymmärrän myös, että sijaisvanhempana toiminen on työtä, josta pitää saada korvaus, koska täytyyhän ihmisten elää. Oletko itse ymmärtänyt, että tukiperheenä toiminen on eri asia? Se on nimenomaan sitä auttamista ja hyväntekeväisyyttä. Kuka tahansa keskituloinen tavallinen suomalainen pystyy ruokkimaan lapsen tai pari muutaman kerran kuukaudessa, varsinkin jos saa edes osan kulukorvauksina takaisin. Tuollainen eurojen laskeminen tällaisen asian yhteydessä on sekä naurettavaa että surullista.

Tuossa minulle toivoteltiin onnea, ilmeisesti sarkasmia tavoitellen. No, tiedän varsin hyvin, että sitoutuminen tukiperheeksi on iso juttu ja ettei mahdollisesti vaikeista oloista tulevan lapsen kanssa eläminen ole aina helppoa. Siksipä asiaa tarkkaan harkitsenkin. Teen myös palkkatyötä kaikenlaisista oloista tulevien lasten ja nuorten kanssa. Minulle ei tarvitse tulla selittämään, kuinka vaativaa voi olla toimia esimerkiksi käytöshäiriöisen lapsen kanssa.

Harkinnassani taloudellisilla kysymyksillä ei kuitenkaan ole mitään painoarvoa. Jos tämä on sinun maailmankuvassasi asennevamma, niin sillehän ei sitten mitään voi.

• amalia
        ei-sijari kirjoitti:

...väärin. Käsitän varsin hyvin, että SPR on auttamisjärjestö. Jokaisen ihmisen voimat ja resurssit auttaa ovat kuitenkin rajalliset. Jos sinun rahkeesi eivät riitä sekä SPR:lle että tukilapsille, sinun on mietittävä, mitä voit jättää sitten tekemättä.

Ymmärrän myös, että sijaisvanhempana toiminen on työtä, josta pitää saada korvaus, koska täytyyhän ihmisten elää. Oletko itse ymmärtänyt, että tukiperheenä toiminen on eri asia? Se on nimenomaan sitä auttamista ja hyväntekeväisyyttä. Kuka tahansa keskituloinen tavallinen suomalainen pystyy ruokkimaan lapsen tai pari muutaman kerran kuukaudessa, varsinkin jos saa edes osan kulukorvauksina takaisin. Tuollainen eurojen laskeminen tällaisen asian yhteydessä on sekä naurettavaa että surullista.

Tuossa minulle toivoteltiin onnea, ilmeisesti sarkasmia tavoitellen. No, tiedän varsin hyvin, että sitoutuminen tukiperheeksi on iso juttu ja ettei mahdollisesti vaikeista oloista tulevan lapsen kanssa eläminen ole aina helppoa. Siksipä asiaa tarkkaan harkitsenkin. Teen myös palkkatyötä kaikenlaisista oloista tulevien lasten ja nuorten kanssa. Minulle ei tarvitse tulla selittämään, kuinka vaativaa voi olla toimia esimerkiksi käytöshäiriöisen lapsen kanssa.

Harkinnassani taloudellisilla kysymyksillä ei kuitenkaan ole mitään painoarvoa. Jos tämä on sinun maailmankuvassasi asennevamma, niin sillehän ei sitten mitään voi.

monessakin asiassa. tukiperhetoiminta on samanlaista työtä, kuin esim. sij.perhetyö. Sillä erolla vaan, että lapset ovat vain satunnaisesti, yleensä noin kerran kuukaudessa.
        Vapaaehtiusesta auttamisesta se eroaa siinä, että siihen joutuu sitoutumaan. Et voi vapaasti päättää milloin lapsia otat, vai otatko ollenkaan.
        Sopimukset tehdään sossun ja vanhempien kanssa ja niihin sitoudutaan. Ei ole enää vapaaehtoistoimintaa, vaan sopimuspohjaista.
        Luulet tietäväsi mitä se tulee olemaan, koska työskentelet kodin ulkopuolella vieraiden lasten kanssa. Sanon sinulle silti, että vieraiden lasten ottaminen omaan kotiin vuorokausiksi, siis 24/3 esim. onkin pikkusen eri juttu. Tulet sen kyllä huomaamaan, ellet nyt kuitenkin ruvennut jänistämään, kun sait vähän lisävalaistusta siitä hyväntekeväisyyden raadollisuudesta.
        Äiti-51 nimimerkillä kirjottavaa tunnen sen verran, että en sinuna menisi hänen nenälleen hyppimään, sen enempää hyväntekeväisyystyössä, kuin tuki/sij.lapsikysymyksissäkään. Niin uhrautuvaa ja työteliästä, monella tapaa itsensä likoon, toisten puolesta laittavaa ihmistä saa hakea. Häpeäisit puheitasi, jos tietäisit.

• ei-sijari
        amalia kirjoitti:

monessakin asiassa. tukiperhetoiminta on samanlaista työtä, kuin esim. sij.perhetyö. Sillä erolla vaan, että lapset ovat vain satunnaisesti, yleensä noin kerran kuukaudessa.
        Vapaaehtiusesta auttamisesta se eroaa siinä, että siihen joutuu sitoutumaan. Et voi vapaasti päättää milloin lapsia otat, vai otatko ollenkaan.
        Sopimukset tehdään sossun ja vanhempien kanssa ja niihin sitoudutaan. Ei ole enää vapaaehtoistoimintaa, vaan sopimuspohjaista.
        Luulet tietäväsi mitä se tulee olemaan, koska työskentelet kodin ulkopuolella vieraiden lasten kanssa. Sanon sinulle silti, että vieraiden lasten ottaminen omaan kotiin vuorokausiksi, siis 24/3 esim. onkin pikkusen eri juttu. Tulet sen kyllä huomaamaan, ellet nyt kuitenkin ruvennut jänistämään, kun sait vähän lisävalaistusta siitä hyväntekeväisyyden raadollisuudesta.
        Äiti-51 nimimerkillä kirjottavaa tunnen sen verran, että en sinuna menisi hänen nenälleen hyppimään, sen enempää hyväntekeväisyystyössä, kuin tuki/sij.lapsikysymyksissäkään. Niin uhrautuvaa ja työteliästä, monella tapaa itsensä likoon, toisten puolesta laittavaa ihmistä saa hakea. Häpeäisit puheitasi, jos tietäisit.

...muussa lähteessä, johon olen perehtynyt, tukiperhetoiminta esitellään vapaaehtoistyönä, ei todellakaan ansaitsemismahdollisuutena. Korkeintaan kulut korvataan. Pitää olla outo ihminen, että näiden kulukorvausten takia ryhtyy tuohon raskaaseen hommaan. Eikö voi leipänsä tienata helpomminkin? Vaikea on tosiaan varmaan jaksaa sietää vieraita lapsia kotonaan, jos motiivina heidän kanssaan olemiseen ovat nuo mitättömät muutaman euron korvaukset. Ryhdy vaikka jakamaan lehtiä tai tee muutama siivouskeikka kuussa, jos tuo muutama euro on tosiaan se oleellisin asia.

Jokainen joka on itse vanhempi tai muuten vain ajatteleva ihminen, tajuaa kyllä ihan ilman sinun opastustasikin, että tukiperhetoiminta eroaa monesta muusta vapaaehtoistyöstä juuri siinä, että siihen pitää sitoutua pitkäksi aikaa. Tämähän on ihan itsestään selvyys, eihän lapsia saa pompotella aikuisten oikkujen perusteella. Lähtökohta on kuitenkin aina vapaaehtoisuus. Taitaa teitä itseänne kaduttaa, että lähditte hommaan väärin perustein.

• amalia
        ei-sijari kirjoitti:

...muussa lähteessä, johon olen perehtynyt, tukiperhetoiminta esitellään vapaaehtoistyönä, ei todellakaan ansaitsemismahdollisuutena. Korkeintaan kulut korvataan. Pitää olla outo ihminen, että näiden kulukorvausten takia ryhtyy tuohon raskaaseen hommaan. Eikö voi leipänsä tienata helpomminkin? Vaikea on tosiaan varmaan jaksaa sietää vieraita lapsia kotonaan, jos motiivina heidän kanssaan olemiseen ovat nuo mitättömät muutaman euron korvaukset. Ryhdy vaikka jakamaan lehtiä tai tee muutama siivouskeikka kuussa, jos tuo muutama euro on tosiaan se oleellisin asia.

Jokainen joka on itse vanhempi tai muuten vain ajatteleva ihminen, tajuaa kyllä ihan ilman sinun opastustasikin, että tukiperhetoiminta eroaa monesta muusta vapaaehtoistyöstä juuri siinä, että siihen pitää sitoutua pitkäksi aikaa. Tämähän on ihan itsestään selvyys, eihän lapsia saa pompotella aikuisten oikkujen perusteella. Lähtökohta on kuitenkin aina vapaaehtoisuus. Taitaa teitä itseänne kaduttaa, että lähditte hommaan väärin perustein.

kun en enää tukiperheenä toimikaan. Minun osalta tukiperhetoiminta jäi melko lyhyeen, kun ensimmäiset todelliset tukilapset muutaman kerran jälkeen joutuivat ensin lastenkotiin ja sieltä sitten sijoitettiin meille. Siitä asti olemme olleet pääasiallisesti sij.perheenä. Puhuin paitsi omasta kokmuksestani, niin myös siitä mitä olen kuullut jo vuosia tukiperheenä toimineilta.
        Ihan on korvattavaa työtä se toiminta. Kulujen lisäksi maksetaan myös palkkiota lasten hoitamisesta. Se on siis lastenhoitotyötä. En näe mitään eroa moraalisesti siinä, että tekeekö lastenhoitotyötä kotonaan viikonloppuisin ja saa siitä "palkkaa" tai arkisin 8-17.00. Lastenhoitoa aivan samalla tavalla riippumatta viikonpäivästä tai vuorokaudenajasta tai siitä missä työ tehdään.

• Helinä-keiju3
        amalia kirjoitti:

kun en enää tukiperheenä toimikaan. Minun osalta tukiperhetoiminta jäi melko lyhyeen, kun ensimmäiset todelliset tukilapset muutaman kerran jälkeen joutuivat ensin lastenkotiin ja sieltä sitten sijoitettiin meille. Siitä asti olemme olleet pääasiallisesti sij.perheenä. Puhuin paitsi omasta kokmuksestani, niin myös siitä mitä olen kuullut jo vuosia tukiperheenä toimineilta.
        Ihan on korvattavaa työtä se toiminta. Kulujen lisäksi maksetaan myös palkkiota lasten hoitamisesta. Se on siis lastenhoitotyötä. En näe mitään eroa moraalisesti siinä, että tekeekö lastenhoitotyötä kotonaan viikonloppuisin ja saa siitä "palkkaa" tai arkisin 8-17.00. Lastenhoitoa aivan samalla tavalla riippumatta viikonpäivästä tai vuorokaudenajasta tai siitä missä työ tehdään.

Tukiperhetoiminta ei ole mitään lapsen kasvatustyötä. Lapsi menee sinne noin kerran kuukaudessa viettämään aikaa viikonlopuksi tai lomilla, nauttimaan elämästä ja saamaan elämyksiä ja uusia virikkeitä arkisen oman elämänsä rikastuttamiseksi. Tukiperhe ei voi edes ajatella opettavansa tai kasvattavansa vierasta lasta tuolla vähäisellä yhdessäolon ajalla eikä se ole tarpeenkaan. He ovat ystäviä. Tukiperheeseen tulevia lapsia ei ole huostaanotettu eikä heidän kotonaan ole mitään tarvetta sellaiseen edes, vaan he tulevat tukiperheeseen siksi, että äidillä/isällä ei ole mitään paikkaa minne lapset voisi lähettää virkistymään tai siksi, että äiti/isä voivat sillä aikaa olla itsekseen ja levätä. Jos heillä olisi isovanhemmat tai sukulaisia tai ystäviä, jotka ottaisivat lapset välillä, niin he veisivät lapsensa sinne. Tukiperhe korvaa yksinäisiltä perheiltä puuttuvat sukulais- ja ystäväperheet. Tukiperhe on itsekkin yksinäinen ehkä, ja saa näin kaivattua sykettä elämäänsä. Molemmat voittavat, rahaa vastaan sitä ei kuulukkaan tehdä tai kuvitella olevansa joku kasvattaja tai opastaja. Jos sossutantat muuta ovat antaneet ymmärtää, niin eivät ole olleet tehtäviensä tasalla.

• amalia
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Tukiperhetoiminta ei ole mitään lapsen kasvatustyötä. Lapsi menee sinne noin kerran kuukaudessa viettämään aikaa viikonlopuksi tai lomilla, nauttimaan elämästä ja saamaan elämyksiä ja uusia virikkeitä arkisen oman elämänsä rikastuttamiseksi. Tukiperhe ei voi edes ajatella opettavansa tai kasvattavansa vierasta lasta tuolla vähäisellä yhdessäolon ajalla eikä se ole tarpeenkaan. He ovat ystäviä. Tukiperheeseen tulevia lapsia ei ole huostaanotettu eikä heidän kotonaan ole mitään tarvetta sellaiseen edes, vaan he tulevat tukiperheeseen siksi, että äidillä/isällä ei ole mitään paikkaa minne lapset voisi lähettää virkistymään tai siksi, että äiti/isä voivat sillä aikaa olla itsekseen ja levätä. Jos heillä olisi isovanhemmat tai sukulaisia tai ystäviä, jotka ottaisivat lapset välillä, niin he veisivät lapsensa sinne. Tukiperhe korvaa yksinäisiltä perheiltä puuttuvat sukulais- ja ystäväperheet. Tukiperhe on itsekkin yksinäinen ehkä, ja saa näin kaivattua sykettä elämäänsä. Molemmat voittavat, rahaa vastaan sitä ei kuulukkaan tehdä tai kuvitella olevansa joku kasvattaja tai opastaja. Jos sossutantat muuta ovat antaneet ymmärtää, niin eivät ole olleet tehtäviensä tasalla.

kehitellä ihan oman tukiperhemallin?
        Tukiperheiltä useinkin odotetaan lasten opastamista/"kasvattamista", rajojen asettamista, kun omat vanhemmat ei kykene, hyvin monenlaisia toivomuksia lapsen suhteen esitetään ja mitä tukiperheeltä odotetaan.
        Tukiperheitä tarvitsevat monet sellaiset perheet, joilla on jotain ongelmaa kotona, joko yh.äiti liian väsynyt, tai lapsi niin vaikeahoitoinen, että vanhemmat ovat uupuneet. On kaikenlaista, mihin toivotaan apua tukiperheeltä.
        Tukiperhe ei siis ole vain hoitopaikka, tai elämyksiä lapsille tarjoava.
        Saattaa olla, että kotona ollaan vähän pihalla elämisen mallista ja sitten pyydetään tukiperheeltä "näyttöä", että lapsi saisi edes jotain vihiä, miten yleensä normaaliperheissä toimitaan.Lista on pitkä.
        Sinä puhut ehkä enemmänkin jostain kesäperheestä tai lapsen tukihenkilöstä.
        Näissä on paljon eri variaatioita, ihan kulloisenkin tarpeen mukaan.
        Tukiperhettä tuskin kukaan aivan normaali perhe, jolla on vain tarvetta lastenhoitajasta silloin tällöin. Sitä varten voi palkata hoitajan jostain . ei tukiperhettä sellaiseen tarpeseen saa.
        Sitäpaitsi on myös tukiperhetarvetta usein pidemmäksikin ajaksi esim. viikoksi pariksi jne.

• Helinä-keiju3
        amalia kirjoitti:

kehitellä ihan oman tukiperhemallin?
        Tukiperheiltä useinkin odotetaan lasten opastamista/"kasvattamista", rajojen asettamista, kun omat vanhemmat ei kykene, hyvin monenlaisia toivomuksia lapsen suhteen esitetään ja mitä tukiperheeltä odotetaan.
        Tukiperheitä tarvitsevat monet sellaiset perheet, joilla on jotain ongelmaa kotona, joko yh.äiti liian väsynyt, tai lapsi niin vaikeahoitoinen, että vanhemmat ovat uupuneet. On kaikenlaista, mihin toivotaan apua tukiperheeltä.
        Tukiperhe ei siis ole vain hoitopaikka, tai elämyksiä lapsille tarjoava.
        Saattaa olla, että kotona ollaan vähän pihalla elämisen mallista ja sitten pyydetään tukiperheeltä "näyttöä", että lapsi saisi edes jotain vihiä, miten yleensä normaaliperheissä toimitaan.Lista on pitkä.
        Sinä puhut ehkä enemmänkin jostain kesäperheestä tai lapsen tukihenkilöstä.
        Näissä on paljon eri variaatioita, ihan kulloisenkin tarpeen mukaan.
        Tukiperhettä tuskin kukaan aivan normaali perhe, jolla on vain tarvetta lastenhoitajasta silloin tällöin. Sitä varten voi palkata hoitajan jostain . ei tukiperhettä sellaiseen tarpeseen saa.
        Sitäpaitsi on myös tukiperhetarvetta usein pidemmäksikin ajaksi esim. viikoksi pariksi jne.

Noista tehtävistä ei tavisperhe ole kykenevä selviämään. Silti tukiperheen vaatimukset eivät ole kuin ihan tavallinen perhe. Puoskarointia siis sallittaneen sielläkin, jos kertomasi pitää paikkansa. Jos joku on väsynyt, ihan vaan väsynyt, niin ei se tarkoita, että olisi kykenemätön tai muuten pihalla siitä, miten omia lapsiaan tulee hoitaa. Väsyneen ihmisen lapset eivät ole mitään ongelmalapsia. Uskomatonta soopaa amalia kyllä kirjoitit. Kuvaamasi ongelmaperheet tarvitsevat kyllä ihan ammattilaisten apua eikä tavallisten eläkeläisten tms. jotka ryhtyvät tukiperheeksi, kun tilaa ja aikaa on.

• Marianna
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Noista tehtävistä ei tavisperhe ole kykenevä selviämään. Silti tukiperheen vaatimukset eivät ole kuin ihan tavallinen perhe. Puoskarointia siis sallittaneen sielläkin, jos kertomasi pitää paikkansa. Jos joku on väsynyt, ihan vaan väsynyt, niin ei se tarkoita, että olisi kykenemätön tai muuten pihalla siitä, miten omia lapsiaan tulee hoitaa. Väsyneen ihmisen lapset eivät ole mitään ongelmalapsia. Uskomatonta soopaa amalia kyllä kirjoitit. Kuvaamasi ongelmaperheet tarvitsevat kyllä ihan ammattilaisten apua eikä tavallisten eläkeläisten tms. jotka ryhtyvät tukiperheeksi, kun tilaa ja aikaa on.

koskaan toiminut tukiperheenä?
        Huomaan kirjoituksistasi, että et.
        Tukiperhe ei ole mikään huvipuisto, jonne mennään pitämään hauskaa. No, ehkä niitäkin on.
        Vaan tarkoitus on antaa esim. yh-äidin lapselle "norm" perhemalli, missä on molemmat vanhemmat ja lapset. Tai levähdystauko vanhemmille, kun ovat väsyneitä, tai ehkäpä vaikka sairaita.
        Olemme itse tulleet juuri sen kautta tukiperheeksi 9 vuotta sitten, että äiti oli sairas ja tarvitsi tukea lapsen hoitoon.
        Me annamme lapselle paikan olla, silloin kuin äidillä on huonompi tilanne. Olemme auttaneet kouluasioissa, pienissä kasvatusongelmissa, mutta lapsen äiti on ollut se, joka on tehnyt asioista aloitteen.
        Me siis elämme aivan normaalia perhe-elämää, nyt olemme lähdössä huvipuistoon, kun on niin kaunis ilma, sinne menisimme vaikkein tukilapsi meillä nyt olisikaan.

• Helinä-keiju3
        Marianna kirjoitti:

koskaan toiminut tukiperheenä?
        Huomaan kirjoituksistasi, että et.
        Tukiperhe ei ole mikään huvipuisto, jonne mennään pitämään hauskaa. No, ehkä niitäkin on.
        Vaan tarkoitus on antaa esim. yh-äidin lapselle "norm" perhemalli, missä on molemmat vanhemmat ja lapset. Tai levähdystauko vanhemmille, kun ovat väsyneitä, tai ehkäpä vaikka sairaita.
        Olemme itse tulleet juuri sen kautta tukiperheeksi 9 vuotta sitten, että äiti oli sairas ja tarvitsi tukea lapsen hoitoon.
        Me annamme lapselle paikan olla, silloin kuin äidillä on huonompi tilanne. Olemme auttaneet kouluasioissa, pienissä kasvatusongelmissa, mutta lapsen äiti on ollut se, joka on tehnyt asioista aloitteen.
        Me siis elämme aivan normaalia perhe-elämää, nyt olemme lähdössä huvipuistoon, kun on niin kaunis ilma, sinne menisimme vaikkein tukilapsi meillä nyt olisikaan.

Ja onhan se lapselle virkistystä jo se pelkkä ympäristön vaihdos.

• amalia
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

nykyisin jo kurssitetaan, eikä kaikkia taviksia edes hyväksytä.
        En kirjottanut uskomaatonta soopaa.
        Et tainnut lukea kirjoitustani kunnolla, kun sotkit asioita. Luettelin siinä eril. tapauksia, minkä tyyppisiin tilanteisiin yleensä tukiperheestä apua toivotaan. En sanonut, että väsyneen äidin lapset olisivat ongelmalapsia, vaan, että myös tukiperhettä saatetaan pyytää ongelma/erityislapsille etc.
        Jos äiti on pitkään ollut kovin väsynyt, tarkoitan nyt siis jo lähes masentunut tai siihen taipuvainen, niin kyllä lapsetkin alkavat oireilla, koska äiti ei jaksa olla täysipainoinen äiti. Lapset sen kyllä vaistoavat.

• Kasvattaja
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Kyllä minä ystäväni valitsen aivan muuta kautta kuin tekemällä kunnan kanssa tukiperhesopimuksen. Samoin lapseni valitsevat ystävänsä muulla perusteella kuin kunnan osoittamina. Tukiperheenä toimiminen on hoitajan ja kasvattajan työtä ja vaatii sellaista asennetta myös tukiperheen lapsilta, koska tuettavat ovat vieraassa paikassa hoidossa, eivätkä välttämättä täysin vapaaehtoisesti.

• Helinä-keiju3
        Kasvattaja kirjoitti:

Kyllä minä ystäväni valitsen aivan muuta kautta kuin tekemällä kunnan kanssa tukiperhesopimuksen. Samoin lapseni valitsevat ystävänsä muulla perusteella kuin kunnan osoittamina. Tukiperheenä toimiminen on hoitajan ja kasvattajan työtä ja vaatii sellaista asennetta myös tukiperheen lapsilta, koska tuettavat ovat vieraassa paikassa hoidossa, eivätkä välttämättä täysin vapaaehtoisesti.

Kukaan ei voi pakottaa ketään vapaata ihmistä vapaassa maassa viemään lapsiaan vieraaseen perheeseen hoitoon viikonloppuisin. Ei sossutantta sen paremmin kuin poliisikaan. Vanhemmat ovat sossuvapaita, kunnes huostaanotto määrätään ja silloinhan lapset lähtevät kokonaan. Tukiperheestä saavat vanhemmat itse päättää, kelpaako se heille vai ei. Jos ei kelpaa, niin mikään eikä kukaan voi heitä pakottaa lapsia sinne jättämään.

• amalia
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Kukaan ei voi pakottaa ketään vapaata ihmistä vapaassa maassa viemään lapsiaan vieraaseen perheeseen hoitoon viikonloppuisin. Ei sossutantta sen paremmin kuin poliisikaan. Vanhemmat ovat sossuvapaita, kunnes huostaanotto määrätään ja silloinhan lapset lähtevät kokonaan. Tukiperheestä saavat vanhemmat itse päättää, kelpaako se heille vai ei. Jos ei kelpaa, niin mikään eikä kukaan voi heitä pakottaa lapsia sinne jättämään.

vanhempia, mutta vanhemmat voivat päättää tukiperheestä vastoin lasten tahtoa. Siis silloin ei lapset ole perheessä aivan omasta halustaan, vaan vanhempiensa.

• Helinä-keiju3
        amalia kirjoitti:

vanhempia, mutta vanhemmat voivat päättää tukiperheestä vastoin lasten tahtoa. Siis silloin ei lapset ole perheessä aivan omasta halustaan, vaan vanhempiensa.

Eiköhän silloin tukipeheen tulisi rehellisyyden nimissä jättää nimellinen palkkionsa ja kulukorvaukset ottamatta ja kertoa sossulle totuus. Lapselle ei ole hyväksi olla viikonloppuja tukiperheessä vastoin tahtoaan, vai mitä kukaan kuvittelee lapsen siitä hyötyvän. Pitää etsiä toinen tukiperhe, jossa lapsi viihtyy.

• ihme, että

tukiperheitä on liian vähän,kun heidät sotketaan näissä keskusteluissa sijaisperheisiin ja perhekoteihin!!
      Kuka uskaltaa ryhtyä tähän tärkeään tehtävään, kun Helinä-Ketku heti on arvostelemassa heidän motiivejaan. Rahanahneita yms.
      Minä olen ryhtynyt tähän tehtävään noin kymmenen vuotta sitten tukeakseni perhettä, joka ilman tukea olisi tilanteessa jossa lapsi huostaanotettaisiin.
      Noin 11 perhettä on saanut pitää lapsensa kotona, koska äiti on saanut levätä ja jaksanut siten pitää perheensä kasassa!
      No, korvauksen olen tästä työstä saanut, mutta katson, että yhteiskunta on kuitenkin säästänyt siinä, että perhe on pysynyt yhdessä.

Olen ihan varma, että Heluna-ketku löytää tästäkin toiminnasta jotain negatiivista.
      Olen huomannut, että oli asia kuinka positiivisesti esitetty, niin kyllä heluna löytää aina jotain negatiivista sanottavaa!!!!
      Ihme persoona???

• iiris-siiri

kannattaa jättää suosiosta huomiotta. Vastasin muutamaan hänen viestiinsä, mutta eihän siitä mitään tullut. Surullinen maailmankatsomus ihmisellä, jolta ei irtoa mitään muuta kuin pas*aa, katkeruutta ja negatiivisuutta. Yhtään positiivista viestiä en ole nähnyt ja ihmettelen miksi hän täällä jaksaa riehua.

Eihän hänen kirjoituksistaan saa mitään irti. On parasta jättää vastaamatta hänen viesteihinsä, kun siitä ei hyödy kukaan.

• Helinä-keiju3

Sanotaan nyt selvyyden vuoksi, että kun tukiperhe auttaa äitiä niin siinä autetaan lasta.
        Mielestäni tukiperheen tehtävä ei ole auttaa yhteiskuntaa. Lastensuojelussa pitää olla aivan herttasen yhdentekevää se, säästääkö yhteiskunta vai eikö säästä tukiperheiden avulla. On todella järkyttävää, jos tukiperhe kokee, että sen tehtävä on olla yhteiskunnalle hyödyksi ja luoda säästöä yhteiskunnalle. Tämmöinen maailmankatsomus ei sovi lastensuojeluun. Lapselle ja ainoastaan lapselle tulee tukiperheen olla hyödyksi ja se toteutuu kun tukiperhe antaa äidille lepoaikaa. Unohda nyt hyvä ihme se yhteiskuntasi oi pieni harmaa työmyyrä ja ryhdy ihmiseksi, yksilöksi ja lapsen auttajaksi oikeesti, myös sielultasi. Emme me kukaan ole yhteiskuntaa varten tänne synytneet vaan yhteiskunta on pystyssä meitä varten ja näköjään ei lapsia varten sitten lainkaan nykymenolla, jos lapset koetaan yhteiskunnalle rasitteeksi.

• amalia
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Sanotaan nyt selvyyden vuoksi, että kun tukiperhe auttaa äitiä niin siinä autetaan lasta.
        Mielestäni tukiperheen tehtävä ei ole auttaa yhteiskuntaa. Lastensuojelussa pitää olla aivan herttasen yhdentekevää se, säästääkö yhteiskunta vai eikö säästä tukiperheiden avulla. On todella järkyttävää, jos tukiperhe kokee, että sen tehtävä on olla yhteiskunnalle hyödyksi ja luoda säästöä yhteiskunnalle. Tämmöinen maailmankatsomus ei sovi lastensuojeluun. Lapselle ja ainoastaan lapselle tulee tukiperheen olla hyödyksi ja se toteutuu kun tukiperhe antaa äidille lepoaikaa. Unohda nyt hyvä ihme se yhteiskuntasi oi pieni harmaa työmyyrä ja ryhdy ihmiseksi, yksilöksi ja lapsen auttajaksi oikeesti, myös sielultasi. Emme me kukaan ole yhteiskuntaa varten tänne synytneet vaan yhteiskunta on pystyssä meitä varten ja näköjään ei lapsia varten sitten lainkaan nykymenolla, jos lapset koetaan yhteiskunnalle rasitteeksi.

koko ajan vaatia ihmisiä hoitamaan toisten lapsia omalla vapaa-ajallaan ilmaiseksi, siis vain hyväntahtoisuudesta ? Kuinka montaa lasta itse hoidat ja olet valmis hoitamaan? Vähintään kerran kuukaudessa koko viikonlopun.
        Tuossa olet oikeassa, että tukiperheen tehtävä ei todellakaan ole auttaa yhteiskuntaa, vaan hoitaa yhteiskunnalle kuuluvaa velvoitetta, tässä tapauksessa perheen tukemista, toimeksiantosopimuksella, josta kuuluisi maksaa kunnon korvaus, ettei tulisi vaikutelmaa, että tukiperhe on yhteiskunnan auttaja.

• vastasi jo, ettei
        amalia kirjoitti:

koko ajan vaatia ihmisiä hoitamaan toisten lapsia omalla vapaa-ajallaan ilmaiseksi, siis vain hyväntahtoisuudesta ? Kuinka montaa lasta itse hoidat ja olet valmis hoitamaan? Vähintään kerran kuukaudessa koko viikonlopun.
        Tuossa olet oikeassa, että tukiperheen tehtävä ei todellakaan ole auttaa yhteiskuntaa, vaan hoitaa yhteiskunnalle kuuluvaa velvoitetta, tässä tapauksessa perheen tukemista, toimeksiantosopimuksella, josta kuuluisi maksaa kunnon korvaus, ettei tulisi vaikutelmaa, että tukiperhe on yhteiskunnan auttaja.

yhtään ole hällä, eikä halua edes hoitaa heitä!

• Helinä-keiju3
        amalia kirjoitti:

En usko että yksikään tukilastenne vanhempi on vaatinut teitä hoitamaan lapsiaan viikonloppuna. Tuskin he ajattelevat, että heidän lastaan hyväntahtoisuudesta hoidetaan vaan ilosta. Jos he tietäisivät, mitä te tukiperheet ajattelette heidän lapsistaan ja heistä, niin eivät he lapsiaan toisi teille virkistymään ja viikonloppua viettämään suurin toivein. Olette pettymys.

• iiris-siiri
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

En usko että yksikään tukilastenne vanhempi on vaatinut teitä hoitamaan lapsiaan viikonloppuna. Tuskin he ajattelevat, että heidän lastaan hyväntahtoisuudesta hoidetaan vaan ilosta. Jos he tietäisivät, mitä te tukiperheet ajattelette heidän lapsistaan ja heistä, niin eivät he lapsiaan toisi teille virkistymään ja viikonloppua viettämään suurin toivein. Olette pettymys.

Kyllä meidän tukilapset nimenomaan viikonlopuiksi tulevat. Eikä mitenkään vanhempiensa "vaatimuksesta". Yhdessä neuvoteltiin ja kysyttiin mikä olisi heille paras ratkaisu ja päädyttiin viikonloppuun kolmen viikon välein. Joku on toivonut lapselleen paikkaa arki-illaksi, sekin on järjestynyt. Näin meillä.

• Helinä-keiju3
        amalia kirjoitti:

niin ymmärrät missä olet mukana:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001326&posting=22000000027328533

Ymmärräthän.

• amalia
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

niin ymmärrät missä olet mukana:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001326&posting=22000000027328533

Ymmärräthän.

ja ymmärtänyt jo jonkin aikaa. Se ei vaan meidän lasten osalta juurikaan olisi mitään muuttanut ja olen nyt tässä näiden lasten kanssa. Olen yrittänyt tehdä työtä heidän parhaakseen, jotta heistä voisi tulla niitä ei syrjäytyneitä aikuisia, vaan olisivat hyvällä terveellä itsetunnolla varustettuja tasapainoisia aikuisia, kaikesta huolimatta.
        Olemmehan yhdessä ja erikseen todenneet tämän nykytrendin vääristymän. Paljon varmaan voisi tehdä perheiden tukemiseksi ennakkoon, joista yhtenä tukemismuotona juuri olisi tukiperhetoiminta. Siihen juuri pitäisi niitä varoja suunnata ja yhteiskunnan taholta hommaa organisoida siten, että yhä useampi voisi siihen homman ryhtyä. Lastensuojelu ei voi olla yksityisten perheiden hyväntahtoisuuden varassa, eikä vastuulla.
        Yhteiskunnan velvollisuus on vastata ehkäisevän lastensuojelutyön eri muodoista ja toimivuudesta.
        Tiedän, että esim. Saksassa on panostettu taloudellisesti hyvin paljon lasten ja perheiden syrjäytymisen ehkäisyyn erilaisilla tukitoimilla. Kaikesta toiminnasta kuitenkin vastaa palkatut työntekijät.
        Siellä on kyllä hyväntekeväisyys järjestöjä, jotka tekevät oman osuutensa, mutta heilläkin on palkalliset työntekijät jotka on palkattu yksityisten ihmisten tekemien lahjoitusten turvin.

• Helinä-keiju3
        amalia kirjoitti:

ja ymmärtänyt jo jonkin aikaa. Se ei vaan meidän lasten osalta juurikaan olisi mitään muuttanut ja olen nyt tässä näiden lasten kanssa. Olen yrittänyt tehdä työtä heidän parhaakseen, jotta heistä voisi tulla niitä ei syrjäytyneitä aikuisia, vaan olisivat hyvällä terveellä itsetunnolla varustettuja tasapainoisia aikuisia, kaikesta huolimatta.
        Olemmehan yhdessä ja erikseen todenneet tämän nykytrendin vääristymän. Paljon varmaan voisi tehdä perheiden tukemiseksi ennakkoon, joista yhtenä tukemismuotona juuri olisi tukiperhetoiminta. Siihen juuri pitäisi niitä varoja suunnata ja yhteiskunnan taholta hommaa organisoida siten, että yhä useampi voisi siihen homman ryhtyä. Lastensuojelu ei voi olla yksityisten perheiden hyväntahtoisuuden varassa, eikä vastuulla.
        Yhteiskunnan velvollisuus on vastata ehkäisevän lastensuojelutyön eri muodoista ja toimivuudesta.
        Tiedän, että esim. Saksassa on panostettu taloudellisesti hyvin paljon lasten ja perheiden syrjäytymisen ehkäisyyn erilaisilla tukitoimilla. Kaikesta toiminnasta kuitenkin vastaa palkatut työntekijät.
        Siellä on kyllä hyväntekeväisyys järjestöjä, jotka tekevät oman osuutensa, mutta heilläkin on palkalliset työntekijät jotka on palkattu yksityisten ihmisten tekemien lahjoitusten turvin.

Näen että Suomessa avun hinta on lapsi. Saadakseen apua on äidin ja isän luovutettava lapsensa pois. Joku älykääpiö varmaan ihan tosissaan uskoo, että suomalaislasten asiat paranevat ja kunnon kansalaisia kasvaa kun mahdollisimman moni lapsi hoidetaan muiden kuin omien vanhempien voimin. Kaikessa on trendinä ottaa lapsi yhteiskunnalle ja pois kodistaan, ihan ilman lastensuojelutarvettakin. Jo taaperot kannustetaan ja jopa painostetaan viemään päiväkotiin kokopäivähoitoon ja nuorille perheille painotetaan poliitikkojen auktoriteetilla, että se on muka lapsen OIKEUS. Pitää olla tosi kapinallinen ja korkealla itsetunnolla varustettu nuori äiti, joka neuvolan ja ympäristön hämmästelyistä ja yleisestä painostuksesta huolimatta toimii vastoin lapsen OIKEUTTA julkiseen varhaiskasvatukseen ja hoitaakin lapsensa itse. Muut äidit pikkuhiljaa 10-tuntisen päivähoitoputken myötä totutetaan ajatukseen, että lapsista tosiaan vastaa yhteiskunta eikä omat vanhemmat. Kun lapsen kanssa ei olla jatkuvasti, niin ne hetket kun ollaan tuntuvat todella jo rasittavilta, onhan se vierasta kun pitää tehdä sapuskat kotona ja sitten jo ilomielin kiikutetaan viikonlopun jälkeen lapsi maanantai-aamuna päiväkotiin aamiaiselle. Ruokakin on köyhile lapsiperheille sen verran kallista, että jo senkin takia moni tuntee lapselle olevan hyväksi saada ravintoa päiväkodissa. Systeemi on aukoton ja se on meillä korvien välissä, kiitos julkisen propagandan. Mikä se on niin välttämätön työ, mitä nuorten äitejen pitää yhteiskunnan hyväksi tehdä. Mikä työ on niin sanomattoman arvokasta. Suurin osa nuorista äideistä tekee ihan rutiinitöitä työpaikallaan. Samanaikaisesti salskeat nuoret miehet kävelevät syrjäytyneinä pitkin katuja saamatta työpaikkaa. Päin mäntyä koko rakenne.

• sinä HK3 kyllä ulkona
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Näen että Suomessa avun hinta on lapsi. Saadakseen apua on äidin ja isän luovutettava lapsensa pois. Joku älykääpiö varmaan ihan tosissaan uskoo, että suomalaislasten asiat paranevat ja kunnon kansalaisia kasvaa kun mahdollisimman moni lapsi hoidetaan muiden kuin omien vanhempien voimin. Kaikessa on trendinä ottaa lapsi yhteiskunnalle ja pois kodistaan, ihan ilman lastensuojelutarvettakin. Jo taaperot kannustetaan ja jopa painostetaan viemään päiväkotiin kokopäivähoitoon ja nuorille perheille painotetaan poliitikkojen auktoriteetilla, että se on muka lapsen OIKEUS. Pitää olla tosi kapinallinen ja korkealla itsetunnolla varustettu nuori äiti, joka neuvolan ja ympäristön hämmästelyistä ja yleisestä painostuksesta huolimatta toimii vastoin lapsen OIKEUTTA julkiseen varhaiskasvatukseen ja hoitaakin lapsensa itse. Muut äidit pikkuhiljaa 10-tuntisen päivähoitoputken myötä totutetaan ajatukseen, että lapsista tosiaan vastaa yhteiskunta eikä omat vanhemmat. Kun lapsen kanssa ei olla jatkuvasti, niin ne hetket kun ollaan tuntuvat todella jo rasittavilta, onhan se vierasta kun pitää tehdä sapuskat kotona ja sitten jo ilomielin kiikutetaan viikonlopun jälkeen lapsi maanantai-aamuna päiväkotiin aamiaiselle. Ruokakin on köyhile lapsiperheille sen verran kallista, että jo senkin takia moni tuntee lapselle olevan hyväksi saada ravintoa päiväkodissa. Systeemi on aukoton ja se on meillä korvien välissä, kiitos julkisen propagandan. Mikä se on niin välttämätön työ, mitä nuorten äitejen pitää yhteiskunnan hyväksi tehdä. Mikä työ on niin sanomattoman arvokasta. Suurin osa nuorista äideistä tekee ihan rutiinitöitä työpaikallaan. Samanaikaisesti salskeat nuoret miehet kävelevät syrjäytyneinä pitkin katuja saamatta työpaikkaa. Päin mäntyä koko rakenne.

kaikesta vaikka muka luulet tietäväsi kaiken!
        Et tajua mistään mitään!
        Ihan sama mitä sävellät, ei kuule heilauta mitään, puhu paskaa mihin puhut!
        Et ole mikään tukiperheäitee tms, kuhan vittuilet vain meille sijareille, luulet olevasi oikeassa, sun ajatukset ei mene eteenpäin, ei ikinä minnekkään,
        ei koskaan tapahdu mitään utta sun asioiden rintamalla!

On se jo nähty aika kauan, kunhan vittuilet kun oma/t lapsesi otettiin sulta sun käänniytesi ja huumeiden takia muualle, etkä saa ikinä heitä itsellesi!
        No niin, etkä tosiaan ole uskaltanut kertoa omista asioistasi mitään , ja aika iltaisin katoat "linjoilta" kirjoittaessasi jopa oman nimimerkkisi jo väärin, eli syy? alkomahooliko, kerran ehkä jo tunnustit sen?, vasta aamuisin alat sitten vittuilemaan muille!
        Ja kertomaan "totuuksia", jotka yleensä jo sijarit tietää, todella tarkkaan, miks lapset on heillä!
        Eipäs moni sulle niistä huuda, ja miksi, mitä hittoa sinä niillä tiedoilla tekisit, ei ne sulle kuulu, ei nyt eikä ikinä!
        Pitäisit vain omistasi huolta ja pysyisit kaukana meistä!
        Viimeinkin!
        Olen/olemme varmaan kaikki kurkkua myöten sua täynnä ja tyhmiä sepustuksiasi!

• JÄLLEEN
        sinä HK3 kyllä ulkona kirjoitti:

Et tajua mistään mitään!
        Et ole mikään tukiperheäitee tms, kuhan vittuilet vain meille sijareille, luulet olevasi oikeassa, sun ajatukset ei mene eteenpäin, ei ikinä minnekkään,

On se jo nähty aika kauan, kunhan vittuilet kun oma/t lapsesi otettiin sulta sun käänniytesi ja huumeiden takia muualle, etkä saa ikinä heitä itsellesi!
        No niin, etkä tosiaan ole uskaltanut kertoa omista asioistasi mitään , ja aika iltaisin katoat "linjoilta" kirjoittaessasi jopa oman nimimerkkisi jo väärin, eli syy? alkomahooliko, kerran ehkä jo tunnustit sen?, vasta aamuisin alat sitten vittuilemaan muille!
        Ja kertomaan "totuuksia", jotka yleensä jo sijarit tietää, todella tarkkaan, miks lapset on heillä!
        Eipäs moni sulle niistä huuda, ja miksi, mitä hittoa sinä niillä tiedoilla tekisit, ei ne sulle kuulu, ei nyt eikä ikinä!
        Viimeinkin!

KERRAN SIJAISHUOLTAJA
        JOLLE SOSIAALIVIRANOMAINEN LUOVUTTAA
        HUOSTAANOTETUN LAPSEN TAI NUOREN
        KASVATETTAVAKSI, HUOLLETTAVAKSI JA HOIDETTAVAKSI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hyvistä sijaisperheistä on pula ja sitä ei voi olla tämän palstan kirjoituksista huomaamatta.
        Etteikö edes hävetä tuollaisen tekstin ulos suoltaminen.....?

• Helinä-keiju3
        sinä HK3 kyllä ulkona kirjoitti:

Et tajua mistään mitään!

Viimeinkin!

En ole koskaan esiintynyt minään viilipyttynä enkä vaadi tunteiden yli-inhimillistä hallintaa muiltakaan, kaikkein vähiten lapsilta.

Hermot kyllä säilyvät paremmassa kunnossa, jos nukkuu yöt, joten en käsitä arvostelua siitä, että illalla poistun palstoilta ja vasta aamulla kirjoitan jotain. Tuon arvostelijan mielestä se on paha merkki.
        Jos hänellä on lapsia kotonaan, niin todella toivon hänen jo rauhoittuneen, lasten takia.

• Ei tukiperhe

Jos ottaisin tukiperhelapsen niin korvaus pitäisi olla ainakin 50e / vrk, jotta edes osa kuluista tulisi katettua.

Ei kai tukiperhelapsen ole tarkoitus viedä perheen rahoja, vaan jostain pitäisi tulla korvaus todellisista menoista.

Jos muutosta ei tapahdu niin tukiperheitä ei tule lisäää!
      Kuinka moni teistä täällä muuta väittävistä on itse valmis ottamaan vieraan lapsen omaan kotiinsa ainakin kerran kuukaudessa koko viikonlopuksi: ruoat, ylöspito, harrastukset, herkut, yms?

Mitä koulutusta tukiperhe saa?
      Kuinka usein on virkistystä?

Minusta tukiperheitä ei tueta tarpeeksi rahallisesti eikä muutenkaan, joten turha odottaa lisää tukiperheitä.

Suomessa on paljon vapaaehtoistyötä jota voi tehdä oman kodin ovea avaamatta ja omia rahoja tuhlaamatta.

(En arvostele tukiperhe toimintaa itsessään, vaan sen tukemista, jota ei tunnu olevan.)

• Miten voit väittää että lapsi kuluttaa 50e päivässä???
        Yritin kovasti pähkäillä et mitä kuluja??? En tajuu. Ok voin olla tyhmä...

Emme ole mikään tukiperhe vaan olen yh. Minulla on usein lapsia hoidossa yli yön ja koskaan en ole pyytänyt rahaa. Naapurin muksut ovat usein käyneet syömässä meillä enkä ole mennyt pyytämään heidän vanhemmilta mitään. Olisihan se kiva jos saisi rahaa, mutta minulle on tärkeintä että lapsella on maha täysi ja viihtyy ilman mitään kalliita reissuja. En pese heidän pyykkiä, en anna karkkirahaa... Teen muutenkin isoja satseja ruokaa ja ajattelen asian näin: eipähän tarvitse heittää ruokaa pois ja mukavaa että ruokani maistuvat lapsille. Nekun tuppaavat olemaan välillä aika nirsoja.
        Jos minulla vaikka menee 1-5e ylimääräistä viikonlopun aikana, en itke. Ei maailma siihen kaadu.

• toniak kirjoitti:

Miten voit väittää että lapsi kuluttaa 50e päivässä???
        Yritin kovasti pähkäillä et mitä kuluja??? En tajuu. Ok voin olla tyhmä...

Emme ole mikään tukiperhe vaan olen yh. Minulla on usein lapsia hoidossa yli yön ja koskaan en ole pyytänyt rahaa. Naapurin muksut ovat usein käyneet syömässä meillä enkä ole mennyt pyytämään heidän vanhemmilta mitään. Olisihan se kiva jos saisi rahaa, mutta minulle on tärkeintä että lapsella on maha täysi ja viihtyy ilman mitään kalliita reissuja. En pese heidän pyykkiä, en anna karkkirahaa... Teen muutenkin isoja satseja ruokaa ja ajattelen asian näin: eipähän tarvitse heittää ruokaa pois ja mukavaa että ruokani maistuvat lapsille. Nekun tuppaavat olemaan välillä aika nirsoja.
        Jos minulla vaikka menee 1-5e ylimääräistä viikonlopun aikana, en itke. Ei maailma siihen kaadu.

Sosku on laskenut että lapsi käyttää 7,50e päivässä ja matkakorvaus on 0,20/km.

• asiasta kuin
        toniak kirjoitti:

Sosku on laskenut että lapsi käyttää 7,50e päivässä ja matkakorvaus on 0,20/km.

muutaman naapurin lapsen syöttämisestä. Usein tukiperheen vanhemmat ovat työssäkäyviä, pienituloisia ihmisiä. Eli kilttejä välittäviä ihmisiä. Usein ammatti liippaa jotenkin sosiaalialaa jotenkin. Harvemmin mitään IT-insinöörejä sun muita korkeasti koulutettuja. Jos todella kuvittelet että saat tänä päivänä pelkällä sapuskalla lapsen onnelliseksi, niin just joo. Se oli ennen se. Lapsi tarvitsee rakkautta, se on onneksi ilmaista. Lapsi tarvitsee harrastuksia koulun ja muun vastapainoksi. Usein takana on kovat traumat, ja harrastuksilla saa ajatukset niistä pois. Ne ei ole usein mitään halpoja juttuja. No elokuvissa käydään ja sen jälkeen Heseen. Niin tekee lähes kaikkien perheiden lapset joskus. Lelut. Tietokoneet. Ja mitä ikinä vaan voi kuvitella.........me eletään 2000-lukua. Lapset tykkää kyllä letuista mutta ne tarvii paljon muutakin. Ja paljon aikuisen seuraa.........

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe