kristitty terapeutti?

joku tarvis

onks kellää kokemusta kristitystä psykoterapeutista? onks itel ollu tai tunteeks ketää uskoon suht myönteisesti suhtautuvaa?

7

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettelijäs

      Jotenkin asiaa asiallisesti harkiten tuntuu kuin täälläkin olis töitä valheenpaljastun koneelle.
      Ei millään pahalla vaan rehellisesti totuuden tunnustamisen puolesta.

      • Miten niin

        tarvitsisi täälläkin olla valheenpaljastuskone?
        Minulla on kokemusta terapeutista, joka piti uskoa "kainalosauvoina", joita henkisesti tasapainoinen ihminen ei kuulema tarvinnut.
        Hän näytti suorastaan pelkäävän kaikkea uskoon liittyvää. Ainakaan niistä ei saanut hänen kuultensa puhua tai hän hermostui just.


    • teutatess

      Ainakin Jyväskylässä on muistaakseni A.P Nyt en muista nykyistä nimeä jos tarvis otan selville .

    • Siirsin vastauksen kohtaan: Hengelliset ilmoitukset.

    • Tyyneli

      Onhan krisittyjä ja vl-psykoterapeutteja olemassa. Sinällään psykoterapiassa ei terapeutin vakaumus tule esille, vaan terapiassa keskeisenä teemana on asiakas ja asiakkaan esille nostamat asiat. Tieto, että terapeutti on uskovainen, voi osalle asiakkaille madaltaa kynnystä ottaa esille hengellisiä asioita keskusteluun. Omasta tilanteesta riippuen terapeutin vakaumuksen tietäminen voi myös vaikuttaa, että hakeutuu jollekin toiselle terapeutille.

    • tiedoksi

      Soteria ry

    • 1st

      Siihen aikaan, kun itse olin vielä lestadiolainen, minulla oli kaksi lestadiolaista terapeuttia. Toisen vakaumus ei näkynyt työssä, mutta toinen oli joka asiassa tuomiolinjalla. Loppujen lopuksi luottamus meni tuon toisen takia molempiin.

      Nyt, kun käyn vapaaseurakunnassa, olen saanut siellä esirukousten ja todistuspuheeni pidon yhteydessä enemmän psyykkistäkin apua kuin koskaan aiemmin! Jumala on paras psykoterapeutti!

      Tällä hetkellä käyn terapiassa naisen luona, jonka vakaumusta en tiedä. Lestadiolainen hän ei ainakaan ole. Se ei kuitenkaan estä meitä puhumasta mistään uskonnollisistakaan asioista.

      Jos tahtoo välttämättä käydä juttelemassa kristityn kanssa, sen ei välttämättä tarvitse olla psykoterapeutti! Kristitty ystävä, läheinen, sukulainen tai pappi riittää. Jos ihminen kokee tarvitsevansa kristityn psykoterapeutin hoitoa, on kai sama käydä sielunhoidossa? En pidä tätä ehdottomana, mutta itse olen kokenut että luottamus Jumalaan kasvaa tällaisissa keskusteluissa (enemmän sielunhoidollisissa kuin psykoterapeuttisissa) ja samalla kun luottamus ja usko vahvistuu, myös mielenterveydelliset ongelmat helpottavat.

      Jeesus pelastaa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1640
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      165
      1088
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1057
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      154
      859
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      772
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      729
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      660
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      654
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      630
    Aihe