Kävelytiellä ajo

Tina

Yhtiössämme on 2 paritaloa ja kaikilla osakkailla on autotallipaikka. Autotallilta johtaa kävelytie huoneistojen sisäänkäyneihin ja tie päättyy. Toisen paritalon osakkaat ovat ottaneet oikeudekseen ajaa oven eteen kävelytietä pitkin ja peruuttavat kapeaa käytävää pitkin sieltä pois ja tuhoavat nurmikkoa siinä samassa. Lisäksi ajoa on jatkunut niin kauan, että on muodostunut syvät urat kävelytielle. Otin asian esille viime yhtiökokouksessa, mutta ko. ajelijat kertoivat ajojensa olevan "huoltoajoa", joka on sallittu. kyseessä on kuitenkin selkeä jokapäiväisten ostosten tai rattaiden siirot autoon ja autosta pois, tai ehkä virvelin nostaminen autoon. Tietääkö joku ystävällinen ihminen, mitä oikeasti tarkoitetaan huoltoajolla? Lisäksi osakkaat väittävät etteivät he tiedä kuka siellä päivittäin ajelee. Pääajelija sattuu olemaan hallituksen puheenjohtaja, jolle kukaan ei uskalla sanoa mitään noihin uskomattomiin kommentteihin. Voiko tälle tehdä mitään?

7

1807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä on kävelytie? Onko se määritelty talon järjestyssäännöissä? Vai onko kysessä ihan normaaliin liikenteeseen varattu liikennealue, jossa on huoltoajo sallittu?

      No joo, äkkiä ajatellen tulisi mieleen, että on alun perin liian kapeat liikenneväylät varattu esimerkiksi muuttokeikoille, vai onko niille ihan eri tie? Jos ihan henkilöautolla nurmikot voi pilata, niin miten sitten ihan oikealla huoltoajolla, kun sähkö- ja remonttimiehet tulevat kuorma-autolla vesivahinkoja korjaamaan?

      • samassa tilanteessa oleva

        Kyllä huoltoajoksi lasketaan ostosten vienti portaille. Samoin rattaiden vienti. Taksikin ajaa sinne portaiden eteen.
        Ihan oikein nämä asukkaat tekevät.
        Pihatie on perustettu väärin, jos se nuin helposti urautuu.


      • joku
        samassa tilanteessa oleva kirjoitti:

        Kyllä huoltoajoksi lasketaan ostosten vienti portaille. Samoin rattaiden vienti. Taksikin ajaa sinne portaiden eteen.
        Ihan oikein nämä asukkaat tekevät.
        Pihatie on perustettu väärin, jos se nuin helposti urautuu.

        Jos tieliikenteen puolelta haetaan säännöksiä ja määritellään huoltoajoa löytyy se Tieliikenneasetuksesta Vi202 liikennemerkin 872 selityksestä.
        Huomioitavaa on se, jos taloyhtiö on asentanut pelastustiemerkin, ei autoa saa tällöin jättää jalkakäytävälle kuin niissä tapauksissa kuin huoltoajokin on sallittu. Eli autoa ei voi jättää seisomaan jalkakäytävälle edes viideksi minuutiksi ilman kuljettajan läsnäoloa! Jos sitten parkkipaikalla lukee P-merkin alla tai jossakin muualla: pysäköinti sallittu ainoastaan niille varatuilla paikoilla, ei sitä siinäkään tapauksessa voi jättää parkkiin jalkakäytävän reunaan. Se onko rivarin piha-alue tieliikennelain piiriin kuuluvat onkin sitten toinen juttu. Joissakin tapauksissa on ja toisessa ei!


      • Tina
        joku kirjoitti:

        Jos tieliikenteen puolelta haetaan säännöksiä ja määritellään huoltoajoa löytyy se Tieliikenneasetuksesta Vi202 liikennemerkin 872 selityksestä.
        Huomioitavaa on se, jos taloyhtiö on asentanut pelastustiemerkin, ei autoa saa tällöin jättää jalkakäytävälle kuin niissä tapauksissa kuin huoltoajokin on sallittu. Eli autoa ei voi jättää seisomaan jalkakäytävälle edes viideksi minuutiksi ilman kuljettajan läsnäoloa! Jos sitten parkkipaikalla lukee P-merkin alla tai jossakin muualla: pysäköinti sallittu ainoastaan niille varatuilla paikoilla, ei sitä siinäkään tapauksessa voi jättää parkkiin jalkakäytävän reunaan. Se onko rivarin piha-alue tieliikennelain piiriin kuuluvat onkin sitten toinen juttu. Joissakin tapauksissa on ja toisessa ei!

        Tätä huoltoajomääritystä halusin tietääkin. Meillä on tehty yhtiökokouksessa yksimielinen päätös siitä, että kävelytiellä on sallittu vain huoltoajo. Ihmettelen mitä se muu ajo olisi, jos huoltoajoa on päivittäisen kauppakassin ajaminen ovelle ja samalla ajeleminen nurmikolla, koska tie on niin kapea ja peruuttaminen ei kaikilta suju. Mistä saisi selville, missä tapauksissa rivitalon piha kuuluu tieliikennelain piiriin?


      • Meduuli
        Tina kirjoitti:

        Tätä huoltoajomääritystä halusin tietääkin. Meillä on tehty yhtiökokouksessa yksimielinen päätös siitä, että kävelytiellä on sallittu vain huoltoajo. Ihmettelen mitä se muu ajo olisi, jos huoltoajoa on päivittäisen kauppakassin ajaminen ovelle ja samalla ajeleminen nurmikolla, koska tie on niin kapea ja peruuttaminen ei kaikilta suju. Mistä saisi selville, missä tapauksissa rivitalon piha kuuluu tieliikennelain piiriin?

        Tieliikennelaki ei koske pihoja, se on sitten taloyhtiön oma asia määritellä mitä autoliikennettä pihalla sallitaan. Huoltoajo on hyvin epämääräinen termi, periaatteessa yhden mehutetran kuljetuskin voidaan tulkita huoltoajoksi, jos yhtiö ei muuta ole määrittänyt.

        Taloyhtiö voi halutessaan laittaa lukitun puomin kävelytielle, muutaman terästolpan nurmikon laidalle jne jos tahtoa löytyy.


      • ölkökök
        Tina kirjoitti:

        Tätä huoltoajomääritystä halusin tietääkin. Meillä on tehty yhtiökokouksessa yksimielinen päätös siitä, että kävelytiellä on sallittu vain huoltoajo. Ihmettelen mitä se muu ajo olisi, jos huoltoajoa on päivittäisen kauppakassin ajaminen ovelle ja samalla ajeleminen nurmikolla, koska tie on niin kapea ja peruuttaminen ei kaikilta suju. Mistä saisi selville, missä tapauksissa rivitalon piha kuuluu tieliikennelain piiriin?

        Huoltoajo on varmaan määritelty jossain. Muistini mukaan huoltoajoa on mm. toimintarajoitteisen henkilön kuljettaminen (vanhus, vammainen, monta pientä lasta), painavien esineiden toimittaminen (rattaat ei ole painava esine, lisäksi niissähän on pyörät).

        Jos näet jonkun autollaan turmelevan nurmikkoa, vaadi häntä kustantamaan sen korjaus. Tai laita yhtiön hallitus asialle. Voit vedota myös asumishaittaan.

        Tieliikennelaki ei ole voimassa yksityisellä alueella.


      • Tina
        ölkökök kirjoitti:

        Huoltoajo on varmaan määritelty jossain. Muistini mukaan huoltoajoa on mm. toimintarajoitteisen henkilön kuljettaminen (vanhus, vammainen, monta pientä lasta), painavien esineiden toimittaminen (rattaat ei ole painava esine, lisäksi niissähän on pyörät).

        Jos näet jonkun autollaan turmelevan nurmikkoa, vaadi häntä kustantamaan sen korjaus. Tai laita yhtiön hallitus asialle. Voit vedota myös asumishaittaan.

        Tieliikennelaki ei ole voimassa yksityisellä alueella.

        käsitys minullakin on ollut, mutta halusin sille vahvistusta. Ongelma on se, että nurmikolla ajelija on hallituksen puheenjohtaja, joka sanoi kokouksessa ettei tiedä kuka siinä ajelee ja pilaa nurmikkoa. Olen ottanut muutaman kerran valokuvan, kun hän siinä kurvailee ikkunani alla. Saa nähdä kieltääkö nekin, koska ei halua korjata eikä maksaa. Viime kesänä korjasin itse ja kylvin uuden nurmikon, mutta sekin ajettiin yli. Että näin meillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe