On taas auton vaihdon aika.Tarkoitus on valita joko Audi4(uusi kohuttu malli) tai BMW joita tietääkseni pidetään laadukkaina autoina joskaan ei minään tilaihmeinä.
Olen ajanut viimeiset 30 vuotta etuvetoisilla autoilla. Viimeisin takavetoinen oli 1970 luvun lopulla Taunus. Siitä jäi sen perän "karkailun" takia oikein huonoja muistoja. Lisäksi vaimo ajoi sillä siksi kolarin ja oli yksi vähältä piti-tilanne sen takavedon takia. Sen jälkeen ei ole takavetoisiin päin juuri katsottukaan vaan ajettu japseilla ja Volvoilla.
BMW kiinnostaa mutta onko niissä kaikissa malleissa takaveto vai saako jotakin etuvetoisena tai nelivetoisena? Kertokaapa tällaiselle aika maallikolle miten asia on.
Etuveto BMW
57
4887
Vastaukset
- saat
Bemareita on nelivetoisina (mallisarjassa merkintä x tarkoittaa nelivetoa) eli esim.325ix
Etuvetoa saat etsiä maailman tappiin saakka.Se perän karkailu johtuu kyllä niistä vatasen kintuista!Nykyään on hyvät luistonestot!- tasapainoinen.
Nykyään on myös ihanteellisen tasapainoiset painon jakaumat, joten takavetoisuus ei ole enää muinaisten vuosikymmenten takainen ongelma talviliukkailla.
- eikä tule
Takavetoja ovat, paitsi x-drive nelivedolla varustetut (esim. 530ix). Ei karkaile perä talvella jos ei halua, on jonkun verran toi autojen ajettavuus ja ajonhallintajärjestelmät taunusten ajoista....
- suapvainestäpäin+4wd
kopio tulee vielä BIMMERISTÄKIN,näin se vaan menee, turbomoottorit ja etuveto. Tosin Citroenin tekniikalla. Tästä asiasta on aivan turha väitellä, on se vaan niin arka asia, ottakaa selvää takatuupparit.
- löytyy!
Etuveto-BMW on nimeltään Mini.
- Sanji1
Jos sanotaan että 19-vuotias kuski, jolla on kortti ollut reilun vuoden, ajanut pysyvästi vain Bemareita (ts. kokeillut kyllä etuvetoisiakin), ei ole aiheuttanut takavetoisuuden takia edes "vähältä piti"-tilanteita (muista syistä ehkä pieniä hupsiksia on tullut), veikkaan että sen 70-luvun Taunuksen laatu eroaa vähän Bemareista.
Eli kun siihen takavetoisuuteen osaa varautua, ei se ole sen kummempi ajettava kuin etuvetoinenkaan. Juuri ajoin kakkosvaiheen Bemarilla, enkä voi sanoa että olisi ollut yhtään paskempia tuloksia kuin muillakaan (oletan ettei pahemmin muita takavetoisia ollut, kun oli ainoa Bemu radalla).
Ja tosiaan viime kesänä sain kortin ja viime talven ajoin ihan ilman mitään takavetoisuudesta johtuvia selkkauksia.- tilasto
Juuri sinun kaltaisesi nuoret kokemattomat kuskit, kuvittelevat olevansa suuria rallimiehiä, ajavat eniten metsään niin että roikuu.
Ja eiköhän se autokin siinä tilanteessa ole yleisimmin bemari. - Sanji1
tilasto kirjoitti:
Juuri sinun kaltaisesi nuoret kokemattomat kuskit, kuvittelevat olevansa suuria rallimiehiä, ajavat eniten metsään niin että roikuu.
Ja eiköhän se autokin siinä tilanteessa ole yleisimmin bemari.Mitä hittoa? Kiva hyökkäys vaikket edes ole nähnyt minun ajavan :D Se, että mielestäni takavetoisuus ei ole yhtään riskimpi ajaa (yliohjautuvuudesta huolimatta) kuin etuveto, ei taida tarkoittaa, että kuvittelen olevani joku rallimies? Enhän sanonut että "MINULLE ei ole vaikeaa ajaa takavetoa", vaan puhuin yleisesti itse auton ajettavuudesta.
Toisekseen myönsin, että kömmähdyksiä *on* käynyt, painotin vain että eivät johtuneet autosta. Tällä viittaan, että tiedostan että ne johtuvat kuskista (eli minusta, jos nyt et tästä itse ymmärtänyt).
"Ja eiköhän se autokin siinä tilanteessa ole yleisimmin bemari."
Ei? Vai onko tästä ihan todisteitakin? Epäilen. Itse veikkaisin että se yleisin auto olisi se Toyta Corolla tai Nissan Sunny, mutta tämäkin vain empiiristen kokemusten perusteella. Mutta siksipä en väitäkään sitä faktaksi.
Ts. kiitos tästä perusteettomasta hyökkimisestä joka oli lähinnä ns. "kneejerk" -reaktio. Ensi kerralla voisit vaikka jopa yrittää lukea mitä toinen keskustelija sanoo, ennen kuin alat päteä aukomalla päätäsi :) - Sanji1
tilasto kirjoitti:
Ja eiköhän se autokin siinä tilanteessa ole yleisimmin bemari.Kun kirjoitin edeltävään viestiin, että "jos edes tuore kuski ei ole takavedolla rytännyt", pointti vähän niinkuin oli, että jos *edes* kokematon kuski ei toheloi takavedolla, niin aika epätodennäköistä että kokenut kuski pelkän takavetoisuuden takia kolaroisi. Mutta tosiaan hei onnea täydellisestä sisälukutaidottomuudesta! Tulkitsit viestin sisällön 100% päinvastaisesti! Piti vissiin vain päästä haukkumaan nuorta kuskia? Kiva tietää että tuollaisia älykääpiöitä vetää liikenteessä.
- tilasto
Sanji1 kirjoitti:
Mitä hittoa? Kiva hyökkäys vaikket edes ole nähnyt minun ajavan :D Se, että mielestäni takavetoisuus ei ole yhtään riskimpi ajaa (yliohjautuvuudesta huolimatta) kuin etuveto, ei taida tarkoittaa, että kuvittelen olevani joku rallimies? Enhän sanonut että "MINULLE ei ole vaikeaa ajaa takavetoa", vaan puhuin yleisesti itse auton ajettavuudesta.
Toisekseen myönsin, että kömmähdyksiä *on* käynyt, painotin vain että eivät johtuneet autosta. Tällä viittaan, että tiedostan että ne johtuvat kuskista (eli minusta, jos nyt et tästä itse ymmärtänyt).
"Ja eiköhän se autokin siinä tilanteessa ole yleisimmin bemari."
Ei? Vai onko tästä ihan todisteitakin? Epäilen. Itse veikkaisin että se yleisin auto olisi se Toyta Corolla tai Nissan Sunny, mutta tämäkin vain empiiristen kokemusten perusteella. Mutta siksipä en väitäkään sitä faktaksi.
Ts. kiitos tästä perusteettomasta hyökkimisestä joka oli lähinnä ns. "kneejerk" -reaktio. Ensi kerralla voisit vaikka jopa yrittää lukea mitä toinen keskustelija sanoo, ennen kuin alat päteä aukomalla päätäsi :)Pitiko siitä noin hernettä nenään vetää?
Ihan tosiasiassa alle kolme vuotta ajokokemusta omaavat ovat viisinkertainen kolaririski kokeneempin verrattuna.
No tuo heitto bemariin oli tietty vailla asiapohjaa, sehän se taisikin tuon purkauksen aihettaa? - Sanji1
tilasto kirjoitti:
Pitiko siitä noin hernettä nenään vetää?
Ihan tosiasiassa alle kolme vuotta ajokokemusta omaavat ovat viisinkertainen kolaririski kokeneempin verrattuna.
No tuo heitto bemariin oli tietty vailla asiapohjaa, sehän se taisikin tuon purkauksen aihettaa?Tottakai osui, mediassa reuhkataan niin paljon nuorten kuskien ajotavoista, että unohdetaan niiden kokeneiden kuskien idiotismit. Pahimmat raivoajat liikenteestä tuntuvat nimittäin olevan niitä keski-ikäisiä miehiä.
Ja senkin puoleen osui, että heti kun ilmaisee olevansa nuori kuski, joku ottaa työkseen ilmoittaa, että olen paska kuski ja varmaan vielä kuvittelen itsestäni liikoja! Yleensäkin rasittavaa että aikuinen ihminen kokee tarvetta aukoa päätään nuoremmalle.
"Ihan tosiasiassa alle kolme vuotta ajokokemusta omaavat ovat viisinkertainen kolaririski kokeneempin verrattuna."
Totta, ja nimenomaan tämä koskee niitä, jotka sitten kuvittelevatkin jo osaavansa kaiken ja joilta puuttuu se nöyryys. Tämä tilasto ei kuitenkaan tarkoita, että nuori kuski ei voisi olla hyvä kuski. (Puhumattakaan siitä, että nuo tutkimukset eivät ole läheskään yhtä tuomitsevia tytöille kuin pojille.)
"No tuo heitto bemariin oli tietty vailla asiapohjaa, sehän se taisikin tuon purkauksen aihettaa?"
Itse asiassa ei, mutta hyvä että myönsit. - tilasto
Sanji1 kirjoitti:
Tottakai osui, mediassa reuhkataan niin paljon nuorten kuskien ajotavoista, että unohdetaan niiden kokeneiden kuskien idiotismit. Pahimmat raivoajat liikenteestä tuntuvat nimittäin olevan niitä keski-ikäisiä miehiä.
Ja senkin puoleen osui, että heti kun ilmaisee olevansa nuori kuski, joku ottaa työkseen ilmoittaa, että olen paska kuski ja varmaan vielä kuvittelen itsestäni liikoja! Yleensäkin rasittavaa että aikuinen ihminen kokee tarvetta aukoa päätään nuoremmalle.
"Ihan tosiasiassa alle kolme vuotta ajokokemusta omaavat ovat viisinkertainen kolaririski kokeneempin verrattuna."
Totta, ja nimenomaan tämä koskee niitä, jotka sitten kuvittelevatkin jo osaavansa kaiken ja joilta puuttuu se nöyryys. Tämä tilasto ei kuitenkaan tarkoita, että nuori kuski ei voisi olla hyvä kuski. (Puhumattakaan siitä, että nuo tutkimukset eivät ole läheskään yhtä tuomitsevia tytöille kuin pojille.)
"No tuo heitto bemariin oli tietty vailla asiapohjaa, sehän se taisikin tuon purkauksen aihettaa?"
Itse asiassa ei, mutta hyvä että myönsit.85% nuorista kuskeista on ihan OK, tilaston synkkyyden aiheuttaa se loput 15%.
Mutta nuo maltilliset nuoret eivät juuri ajotaidoillaan meuhkaakaan. - Sanji1
tilasto kirjoitti:
85% nuorista kuskeista on ihan OK, tilaston synkkyyden aiheuttaa se loput 15%.
Mutta nuo maltilliset nuoret eivät juuri ajotaidoillaan meuhkaakaan.Tosin, minäkö muka meuhkasin?
- tilasto
Sanji1 kirjoitti:
Tosin, minäkö muka meuhkasin?
Ei nyt ihan meuhkaaamista , mutta ei vähättelyäkään.
Tosin taisit enempi vaan kehua sitä takavetoa... - Sanji1
tilasto kirjoitti:
Ei nyt ihan meuhkaaamista , mutta ei vähättelyäkään.
Tosin taisit enempi vaan kehua sitä takavetoa...Jaa että olisi ihan pitänyt vähätellä ajotaitojaan ettei antaisi kuvaa, että pitää itseään rallikuninkaana? Onko tämä nyt sitä suomalaista itsetuntoa?
Tunnistan omat heikkouteni ratissa, mutta en silti pidä realistisena, että minulla ei olisi vahvuuksiakaan. Jos näin olisi, pysyisin *poissa* teiltä. Hiukan hölmöä jos tämän perusteella muka kuvittelen itsestäni liikoja. - tilasto
Sanji1 kirjoitti:
Jaa että olisi ihan pitänyt vähätellä ajotaitojaan ettei antaisi kuvaa, että pitää itseään rallikuninkaana? Onko tämä nyt sitä suomalaista itsetuntoa?
Tunnistan omat heikkouteni ratissa, mutta en silti pidä realistisena, että minulla ei olisi vahvuuksiakaan. Jos näin olisi, pysyisin *poissa* teiltä. Hiukan hölmöä jos tämän perusteella muka kuvittelen itsestäni liikoja.Terve itsetunto on vain hyvästä.
Hyvää jatkoa vaan auton ratissa.
Ja kokeilehan joskus etuvetoistakin. - Sanji1
tilasto kirjoitti:
Terve itsetunto on vain hyvästä.
Hyvää jatkoa vaan auton ratissa.
Ja kokeilehan joskus etuvetoistakin.On tullut kokeiltua. Ainoana raittiina kaveriporukassa sitä tulee usein ajettua kavereiden autoja kotiin...
- tilasto
Sanji1 kirjoitti:
On tullut kokeiltua. Ainoana raittiina kaveriporukassa sitä tulee usein ajettua kavereiden autoja kotiin...
Tulee tuntumaa eri automerkkeihin.
Vaan jonain (tai yönä) kyllästyt olemaan juoppokuskina... - on kiinni
tilasto kirjoitti:
Ja eiköhän se autokin siinä tilanteessa ole yleisimmin bemari.kuskista. Ei merkistä. Jos autoa pelkää, ei sen hallinnasta tule mitään. Sivuluisun oikomista kannattaa kokeilla muuallakin kuin liukasradalla. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei ala ajelemaan rallia pienellä kinttupolulla. T. ex-f-cup- rallikuski
- hoooooooooooooo
on kiinni kirjoitti:
kuskista. Ei merkistä. Jos autoa pelkää, ei sen hallinnasta tule mitään. Sivuluisun oikomista kannattaa kokeilla muuallakin kuin liukasradalla. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei ala ajelemaan rallia pienellä kinttupolulla. T. ex-f-cup- rallikuski
ei rajoitusten puitteissa edes joudu sivuluisuun...mitenkä bemareilla???????????????????????
- kokeilemassa
Takaveto Taunus on todella eri asia kuin nykyaikainen BMW:n DTC:llä ja DSC:llä kontrolloitu takaveto.
Itse ajoin aikaisemmin -03 Passatilla ja nyt on alla E90 Buimuri. Bemari toimii liukkaalla huomattavasti paremmin kuin tuo Volkkari. Ei puske mutkissa ja menee juuri sinne mihin pitää. Eikä siinä sinänsä mitään ihmeellistä ole. Kyllähän kaikissa autoissa mitkä vaativat hyvää käsiteltävyyttä on veto ja ohjaus eri akseleilla. Neliveto on sitten kokonaan toinen tarina mutta Suomen oloissa henkilöautossa se on mielestäni jokseenkin tarpeeton tai ainakin hätävarjelun liioittelua. - kehityksessä mukana
vaan tekee vieläkin takavetoisia autoja. Kävin viime talvena kokeilemassa uutta Bemaria ja eihän sillä tahtonut päästä mihinkään. Pikkuinen Corolla lähtee liikeennevaloista nopeammin. Täysin turha auto Suomen olosuhteisiin. Varmaan Bemarikin vielä etuvetoisia tekee.
- sgsdhshgsg
Muuten ihan hyvä mutta uusia Bemuja huonommatkin takavetoiset on monissa testeissä todettu yhtä hyviksi etenemiskyvyltään, ero on minimaalinen (sellainen ettet sinä pysty sitä erottamaan vaan siihen tarvitaan tarkat mittaukset) vain kuskin kanssa etuvedon eduksi kun on oikein liukasta ja tuo pieni ero muuttuu takavetoisen eduksi kun on vähänkin enemmän kyydissä tai kun pitoa on pahimpia kelejä enemmän. Että silleen...
- MPS6
sgsdhshgsg kirjoitti:
Muuten ihan hyvä mutta uusia Bemuja huonommatkin takavetoiset on monissa testeissä todettu yhtä hyviksi etenemiskyvyltään, ero on minimaalinen (sellainen ettet sinä pysty sitä erottamaan vaan siihen tarvitaan tarkat mittaukset) vain kuskin kanssa etuvedon eduksi kun on oikein liukasta ja tuo pieni ero muuttuu takavetoisen eduksi kun on vähänkin enemmän kyydissä tai kun pitoa on pahimpia kelejä enemmän. Että silleen...
yrittävät pyristellä tekniikan kehittymistä vastaan. Aika on ajanut takavedon ohi jo ajat sitten. On fysiologinen mahdottomuus saada tehtyä takavedosta autoa jolla olisi hyvä ajaa ja jolla olisi hyvä etenemiskyky. Mutta joidenkin päähän ei järki mene takomallakaan. Tyhästä päästä kärsii koko ruumis ja lompakko.
- zzZZzzZZzzZZ
...käyttää DSC:tä....joten ihan turha ruikuttaa...
- hgaksghlfg
MPS6 kirjoitti:
yrittävät pyristellä tekniikan kehittymistä vastaan. Aika on ajanut takavedon ohi jo ajat sitten. On fysiologinen mahdottomuus saada tehtyä takavedosta autoa jolla olisi hyvä ajaa ja jolla olisi hyvä etenemiskyky. Mutta joidenkin päähän ei järki mene takomallakaan. Tyhästä päästä kärsii koko ruumis ja lompakko.
vai että on se etuveto tekniikan ja kehityksen tulos ? kulujen säästämisen tulos auton valmistuksessa se on! ei mitään tekemistä hyvän ajettavuuden kanssa, päin vastoin on fysiologinen mahdottomuus saada tehtyä etuvedosta autoa joka olisi hyvä ajaa, mutta joidenkn päähän ei järki mene takomallakaan. vetävät ja ohjaavat pyörät ovat vaan niin paska yhtälö. kulkinehan toki voidaan niinkin rakentaa mutta ei autoa joka tarjoisi ajo-ominausuuksia :)
- kustannukset
hgaksghlfg kirjoitti:
vai että on se etuveto tekniikan ja kehityksen tulos ? kulujen säästämisen tulos auton valmistuksessa se on! ei mitään tekemistä hyvän ajettavuuden kanssa, päin vastoin on fysiologinen mahdottomuus saada tehtyä etuvedosta autoa joka olisi hyvä ajaa, mutta joidenkn päähän ei järki mene takomallakaan. vetävät ja ohjaavat pyörät ovat vaan niin paska yhtälö. kulkinehan toki voidaan niinkin rakentaa mutta ei autoa joka tarjoisi ajo-ominausuuksia :)
Kumpikohan on halvempi valmistaa, etuveto vai takaveto?
Sitäpaitsi takaveto on kuin yrittäisi heittää vasaraa varsi edellä.
Että se siitä fysiologiasta. - Autoinsinööri
kustannukset kirjoitti:
Kumpikohan on halvempi valmistaa, etuveto vai takaveto?
Sitäpaitsi takaveto on kuin yrittäisi heittää vasaraa varsi edellä.
Että se siitä fysiologiasta.auton ajettavuus saadaan hyväksi kun vetävät pyörät ovat lähempänä painopistettä ja veto on ohjaavissa pyörissä. Veto saadaan siis ohjauksen suuntaan. Asia on tiedetty 50-luvulta lähtien. Todella tehokkaissa autoissa sitten on hankalampi toteuttaa tuo yhtälö, mutta silloin puhutaan jo vähintään 400-500 hevosvoimaisista autoista.
- nelivetoisa
Autoinsinööri kirjoitti:
auton ajettavuus saadaan hyväksi kun vetävät pyörät ovat lähempänä painopistettä ja veto on ohjaavissa pyörissä. Veto saadaan siis ohjauksen suuntaan. Asia on tiedetty 50-luvulta lähtien. Todella tehokkaissa autoissa sitten on hankalampi toteuttaa tuo yhtälö, mutta silloin puhutaan jo vähintään 400-500 hevosvoimaisista autoista.
Senpä vuoksi todella tehokkaissa autoissa käytetäänkin nelivetoa.
Asvalttiratakilpurit on sitten erikseen, niissä on kaikennäköistä siivekettä ja downforcea.
Bemaripellet virittelevät noita siivekkeitä autoihinsa ja kuvittelevat värkeistä tulevan silleen vähintään F-ykkösiä... - vakauttamaan :
Autoinsinööri kirjoitti:
auton ajettavuus saadaan hyväksi kun vetävät pyörät ovat lähempänä painopistettä ja veto on ohjaavissa pyörissä. Veto saadaan siis ohjauksen suuntaan. Asia on tiedetty 50-luvulta lähtien. Todella tehokkaissa autoissa sitten on hankalampi toteuttaa tuo yhtälö, mutta silloin puhutaan jo vähintään 400-500 hevosvoimaisista autoista.
kulkua toisin kuin takaveto. Repivä kiihdytys on asia erikseen ja silloinkaan auto ei lähde käsistä toisin kuin takavetoinen...
- ongelma :
325ie90 kirjoitti:
maksettava.
Etuvedon ongelmia.
http://www.youtube.com/watch?v=xwuqo6L2fOkenemmänkin se tyhmä kuski tuon (itä-)Saksan pahvi-rattaan ratissa...
- Hese
vakauttamaan : kirjoitti:
kulkua toisin kuin takaveto. Repivä kiihdytys on asia erikseen ja silloinkaan auto ei lähde käsistä toisin kuin takavetoinen...
Moottorijarrutuksen aikana takaveto pyrkii luonnostaan vakauttamaan kulkua toisin kuin etuveto.
Oleelista tässä on huomata moottorijarrutus iskee päälle juuri yllättävissä tilanteissa, jalan nosto kaasulta on refleksinomainen teko. Kiihdyttäminen on kuskilta tietoinen teko. Kummassa tilanteessa luontainen vakaustaipumus on tärkeämpää? - takavetoisen
Hese kirjoitti:
Moottorijarrutuksen aikana takaveto pyrkii luonnostaan vakauttamaan kulkua toisin kuin etuveto.
Oleelista tässä on huomata moottorijarrutus iskee päälle juuri yllättävissä tilanteissa, jalan nosto kaasulta on refleksinomainen teko. Kiihdyttäminen on kuskilta tietoinen teko. Kummassa tilanteessa luontainen vakaustaipumus on tärkeämpää?perä pyrkii heilahtamaan sivulle. Tässäkin tilanteessa takavetoinen on huonompi.
- Hese
takavetoisen kirjoitti:
perä pyrkii heilahtamaan sivulle. Tässäkin tilanteessa takavetoinen on huonompi.
Myönnetään.
Ford Mustang-68 7.2l V8
tahtoo hieman tehdä noin.
Sillä ei kyllä ajeta talvella.. - Hese
takavetoisen kirjoitti:
perä pyrkii heilahtamaan sivulle. Tässäkin tilanteessa takavetoinen on huonompi.
Jos moottorijarrutuksessa perä heilahtaa sivulle, niin jarrutus on ollut voimakkaampi kuin renkaiden pitoreservi.
Etuvetoisella vastaava ongelma on siis se että auto sutii kiihdytyksessä ja aiheuttaa ikävää vetelyä.
Mitä mieltä olet, onko moottorijarrutuksessa noin keskimäärin enemmän voimaa kuin moottorin vetävässä voimassa, kun siis sitä kaasupedaalia painetaan?
- tilankäytön :
ynnä yllätyksettömät ajo-ominaisuudet ilman ylimääräisiä ajovakauttimia joten on luonnollista että se on vallitseva vetotapa nykyään...
- nuorukainen17
Itse ajan -99 BMW 318 (ASC t järjestelmällä) autolla opetusluvalla korttia isännän kanssa ja Pemari o eka auto millä oon ajanu. Aina oon ihmetelly, ku kaikki kertoo, kuinka takavetoset on tappovehkeitä talvella, ei kyllä siltä tunnu. :D Luistoneston kanssa perää ei saa heittämään, vaikka kuinka yrittäisiä painaa kovasti kaasua. Ohitukset on turvallista tehdä suurella kaasulla, koska auto katselee parhaan pidon, ilman lipsahtelua. Liikennevaloista lähtö on tietty hieman hitaampaa jäisellä tiellä, kuin etuvetoisella, mutten silti tukkeena ikinä ole ollut. Mutta näin omalla kokemuksella, mitä tämän talven aikana sitä on tullut, voin sanoa, että ostakaa vaan takavetoinen, _kunhan siinä on luistonesto_!
- BMW mies
nuorukainen17 kirjoitti:
Itse ajan -99 BMW 318 (ASC t järjestelmällä) autolla opetusluvalla korttia isännän kanssa ja Pemari o eka auto millä oon ajanu. Aina oon ihmetelly, ku kaikki kertoo, kuinka takavetoset on tappovehkeitä talvella, ei kyllä siltä tunnu. :D Luistoneston kanssa perää ei saa heittämään, vaikka kuinka yrittäisiä painaa kovasti kaasua. Ohitukset on turvallista tehdä suurella kaasulla, koska auto katselee parhaan pidon, ilman lipsahtelua. Liikennevaloista lähtö on tietty hieman hitaampaa jäisellä tiellä, kuin etuvetoisella, mutten silti tukkeena ikinä ole ollut. Mutta näin omalla kokemuksella, mitä tämän talven aikana sitä on tullut, voin sanoa, että ostakaa vaan takavetoinen, _kunhan siinä on luistonesto_!
kyl sillä takavetosella pääsee aivan mahtavasti kunhan on vaan hyvät renkaat. Ja voin kertoa että itse en ainakaan pidä etuvetoisella ajamisesta talvella, puskee kun mikäkin puimuri
- hkogjepa
BMW mies kirjoitti:
kyl sillä takavetosella pääsee aivan mahtavasti kunhan on vaan hyvät renkaat. Ja voin kertoa että itse en ainakaan pidä etuvetoisella ajamisesta talvella, puskee kun mikäkin puimuri
Itse olen parikymppinen ja hyvin on bemarilla pärjänny nuo pari vuotta mitä on kortti ja on ollut kuitenki eri korimalleja (mm. E21, e23, e30, e36, e39 ja e91.) Ja ainoana on lunastukseen päätynyt tuo e39 silloinkin tosin kesärenkaiden ansiosta.
- hkogjepa
hkogjepa kirjoitti:
Itse olen parikymppinen ja hyvin on bemarilla pärjänny nuo pari vuotta mitä on kortti ja on ollut kuitenki eri korimalleja (mm. E21, e23, e30, e36, e39 ja e91.) Ja ainoana on lunastukseen päätynyt tuo e39 silloinkin tosin kesärenkaiden ansiosta.
Tulipa tossa vielä mieleen että on se jokseenkin huvittavaa että juuri etuvetoisten kannattajat ottivat kiihdytys puheeksi, vaikka eikös se niin mennyt että pelkästään bemareilla kaahataan;)
- VARO VAARAA!
Olen ajanut kaikkiaan kolme autoa lunastuskuntoon: Talbot horizon, Ford Sierra, Opel Astra. Kaikki vahingot syntyivät etuvedon vuoksi.
- Talbotin kylkeen puski pikku Volvo ristyksessä etuvedoille tyypilliseen tapaan.
- Fordin keulaan tuli isolla tiellä Jetta poikittain kun kuski yritti hätäjarrutusta ja etuvedoille tyypilliseen tapaan heitti auton liian kevyen perän eteen.
- Astran puski kuuseen etuvedolle tyypilliseen tapaan kun oli huonot renkaat jolloin etuveto on täysin hallitsematon konstruktio.
Tänään yritti joku Nissani puskea rinnakkaiselta kaistalta kylkeen kun kuski menetti ajokkinsa hallinnan etuvedolle tyypilliseen tapaan.
Lisäksi pelkään olla Anopin Accordin kyydissä jopa kesäkeleillä kun auto menee miten sattuu.
Nykyään väistelen etuvetoja Saksalaisella takavedolla.- ,,,,,
et osaa ajaa. Nyt takaisin autokouluun. Sinulla tuntuu olevan jotain pelkotilojakin kun pelkäät istua kyydissä.
- luisussa
Vanha mutta vastaan kuitenkin. Kompromissi palstan kaikille ihmisille ostakaa neliveto niin yllämainitut ongelmat on ratkaistu. :) Saa nuo etuveto ihmisetkin opetella ajamaan eikä puhumaan.
- sey
Bemari ei osaisi kehittää etuvetoista.Piste.
- Ysi-viis
sey kirjoitti:
Ei niin, siksi Saab kehittää sen. BMW ja Saab nimittäin tekevät tuon asian tiimoilta yhteistyötä.
- pekka-
sey kirjoitti:
Konsernissa on MIni etuvetoisena vaihtoehtona.
Pikapuoliin bemari varmaankin julkaisee omalla merkilläänkin jonkin etuvetoisen pikkuauton, kaikeksi onneksi takavetoisuus säilyy isommissa autoissa.
Takavetoisiahan (tai nelivetoisia) kaikki isommat autot yleensä ovat, on merkki sitten Mercedes, Lexus tai BMW - sey
pekka- kirjoitti:
Konsernissa on MIni etuvetoisena vaihtoehtona.
Pikapuoliin bemari varmaankin julkaisee omalla merkilläänkin jonkin etuvetoisen pikkuauton, kaikeksi onneksi takavetoisuus säilyy isommissa autoissa.
Takavetoisiahan (tai nelivetoisia) kaikki isommat autot yleensä ovat, on merkki sitten Mercedes, Lexus tai BMWBmw ja minit kehittää aivan eri ihmiset. Bmw ainoastaan omistaa minin. Juridisesti eri yhtiö.
- nigaraguanbmw
sey kirjoitti:
Bemari ei HALUA kehittää etuvetoisia. Piste.. Itselläni ollut kaksi e46 mallin bemaria ja talvella parempia ajaa kuin puskevat etuvetoiset
- pekka-
sey kirjoitti:
Bmw ja minit kehittää aivan eri ihmiset. Bmw ainoastaan omistaa minin. Juridisesti eri yhtiö.
BMW on erottunut muista nimenomaan takavetoisuudellaan, se on osa merkin imagoa.
Valittu strategia on toiminut erinomaisesti, yritys tuottaa hyvin voittoa, ja käyttäjät ovat tyytyväisiä (muutoinhan yritys ei menestyisi).
Etuvetoisen valmistus pikkumallinakin on iso riski, vaikka suurin osa bmw:n ostajista valitseekin isomman auton.
- Bayern
Olen koko tähänastisen autoilu-urani (15v) ajanut etuvetoisilla ja syksystä asti on alla ollut ensimmäinen BMW takavetoisena. Talvi on antanut vasta esimakua itsestään, mutta jonkin verran sitä on jo täällä pohjoisessa saanut maistaa.
Tällä haavaa tuntuma on sellainen, että etuvetoista minulla ei enää tule olemaan. Hyvien renkaiden ja 50:50 painojakauman asiosta liikkeelähdöt eivät ole juurikaan useimpia etuvetoja hitaampia. Hyvin liukkaalla kelillä kaasua pitää käyttää vähän varoen, mutta sellaisella nihkeällä talvikelillä pyörät eivät sudi tavallisessa liikkeellelähdössä lainkaan.
Taajama-ajossa auto menee täsmälleen etupyörien osoittamaan suuntaan, eikä kaasua tarvitse käännöksissä säästellä samalla tavalla kuin etuvetoisissa. Ajonhallinta kuitenkin tappaa perän luistot ja meno on siksi huoletonta. DSC:n saa haluttaessa kokonaankin pois päältä, mutta yleisellä tiellä liikuttaessa olen katsonut parhaaksi pitää sen toiminnassa. Leikit leikitään sitten jossain muualla.
Tehokas nykyaikainen takaveto on myös turvallinen. Tuntuma tien liukkaudesta välittyy kuskille muunlaisia autoja paremmin ja ajonopeuden voi helposti pitää olosuhteiden mukaisena. Tiellä pysymisessä tuon kanssa ei ole mitään ongelmaa, mutta mahdollisia äkkitilanteita ajatellen se on hyvä ominaisuus.
Yksikään aikaisempikaan auto ei ole huono ollut, mutta BMW:n "Ajamisen iloa"-slogan ei tunnu olevan tuulesta temmattu. Paras auto tähän mennessä! - t-veto
AIemmin A4, A4 ja A6 omistaneena ja bemariin siirtyneenä voin tunnustaa, että takaveto mietitytty. Ostin sitten E90 330d;n ja siitäkö se hauskuus ja laatu sitten alkoivat. Ei enää Audia, ei enää etuvetoa. Bemarin takaveto menee hyvin lumisilla mökkiteillä jne. Ainoa pikku robleema oli viime talvena, kun huolto rikkoi ABS-anturin. Siinä katos pariksi viikoksi ABS:n lisäksi luistonestot jne. Maantiellä kun vähän reilummin painoi kaasua 6-vaihteella niin 3l suorakutonen alkoi pauhaamaan ja takarenkaat jauhamaan tyhjää. Siihenkin tottui, sekä oppi arvostamaan elektronisia apuvälineitä. Mutta Bemarin takaveto on yliveto, autoista tietävät nelivetokuskit ovat todenneet että talvella nelivedossa on etuja mutta ympäri vuoden autona takaveto on ajajan auto.
Tämä ei sitten välttämättä päde muihin merkkeihin, takavedoissakin on eroja.- sbarro
BMW osti tietotaitoa aikanaan Subarulta. Joskus 90 luvun lopussa.
- 330d E90
Kannattaa ostaa uudet renkaat. Itselläni on 330d eikä se ala sutimaan enää maantienopeuksista, ei se mikään raketti ole. Auto menee tosin vaihtoon ja tilalle tulee joko E 350 CDI 4Matic farmari tai A6 3.0 TTDI Avant Quattro. Vaihto tapahtuu vasta keväällä, joten aikaa on vielä miettiä.
Ihan hyvin tämä 330d on palvellut, ei siinä mitään. Mieli tekee tehokasta nelivetoa, se jos joku tarjoaa hienoa kyytiä. Ja onhan tällä nykyisellä jo ajettu 130 tkm.
- se om menoo ny
Kohtapuoliin nähdään tämä Baijerin ihme E39 2001 hieman kuluneilla Nokian Hakkis kitkarenkailla. Jääkö jokaiseen ylämäkeen kiinni vai onko kyyti ajamisen iloa kuten kesäkeleillä on ollut.
Kun kaistojen välissä on 20 cm lumivalli niin siitä yli meneminen takatuupparilla tuntuu mielenkiintoiselta haasteelta. Raportoin sitten keväämmällä kuinka kävi, jos olen vielä silloin hengissä.- 330d E90
Osta nyt ihmeessä uudet renkaat jos ne kerta ovat kuluneet ja sinua noin kovin mietityttävät. Hyvät renkaat ovat aika halpa henkivakuutus, niistä ei saa tinkiä. Huonoilla renkailla jää kiinni ylämäkeen oli vetotapa mikä hyvänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2463293
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?362962Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n342198Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari352105Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa741970Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo841766Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh431653Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?1221537Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr561434Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http451279