miksi j. antoi vapaan tahdon

ihmiselle

Yht.pohjoismaisessa j-palveluksessa käsittääkseni ruotsal. pappi sanoi saarnassaan,että se oli jumalalta virhe.Kyllä hän varmaan lopuksi keksi asialle "hyvän" selityksen,niinhän uskovaiset aina.En vain jaksanut kuunnella saarnaa loppuun.Tässä omia ajatuksiani.

Miksi j. ei luonut ihmistä täydelliseksi täydelliseen maailmaan,kutsuttakoon sitä sitten paratiisiksi tai joksikin muuksi.Ja vielä niin,että ihminen olisi tyytyväinen tähän täydellisyyteen,eikä mitään muuta kaipaisi.

Miksi j. sen sijaan loi koelaboratorion,maapallon,ja koe-eläimiä,ihminen mukaan lukien.Pilven päältä j. katselee alas maailmaan ihaillen kättensä jälkeä miettien:"Olipa hyvä veto antaa noille raukoille vapaa tahto.Siellä ne nyt kiusaavat ja tappavat toisiaan."

Miten se,että j. loi ihmisen epätäydelliseksi epätäydelliseen maailmaan edistää j:n mystisen suuren suunnitelman lopullisen päämäärän saavuttamista.Onko meidän maallisen vaelluksemme ainoa tarkoitus se,että jättiläismäinen siivilä erottelee ihmiset jyviin ja akanoihin.Jyvät, uskovat,taivaaseen ja akanat,uskomattomat,polttouuniin.

Miksi j. ei "asentanut" uskoa kaikkiin ihmisiin.Siksikö,ettei uskovaisten elämä tuntuisi merkityksettömältä ja pitkäveteiseltä,kun ei olisi mitään tekemistä.Nythän he voivat aina luppoajalla parjata ja käännyttää uskomattomia.

28

553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LEARSI

Näitä ihminen on kysynyt siitä lähtien kun hänet luotiin, jokaisessa sukupolvessa.

Mikä on elämän tarkoitus?

Rabbi Yehuda Ashlag kirjoittaa, että on mahdotonta ymmärtää jonkin prosessin lopputulosta tai arvostella sitä oikealla tavalla niin kauan kun olemme sen alussa tai jossain sen välivaiheessa. Vasta sitten kun olemme käyneet sen loppuun asti ja prosessi on päättynyt, voimme suhtautua oikealla tavalla kaikkeen, mitä sen aikana tapahtui.

Sanonnalla " Ei pidä esitellä puolivalmista teosta" on vankat perusteet. Vain sellaiset, jotka käyvät tien loppuun asti, voivat saada tarpeeksi viisautta voidakseen arvostella kaikkea välillä tapahtunutta.

Henkistä polkua kulkeminen saa meissä aikaan erilaisia tuntemuksia, joita tarvitsemme saavuttaaksemme lopulliset tuntemukset. Ikuisuuden ja täydellisyyden tuntemuksen. Muulla tavoin se ei ole mahdollista.

Miksei Luoja sitten luonut meitä alusta asti täydellisiksi ja ikuisiksi? Jos Hän olisi tehnyt niin, me emme olisi voineet TUNTEA täydellisyyttä ja ikuisuutta. Jo ennen kuin osaamme tehdä vapaan valinnan tämän hetkisen tilanteemme ja henkisen tilanteemme välillä, opimme kulkiessamme tietämme pitkin asteittain arvostamaan henkisyyttä ja valmistautumaan valintaan, jonka seurauksena voimme antaa sen astua alämäämme.

Kun tähän pisteeseen on tultu, henkinen täydellisyys ja ikuisuus muuttuvat haluamisen arvoisiksi ja me todella otamme mielihyvämme niistä.

• arvostelun

yläpuolelle.SAMALLA LOGIIKALLA POLIITIKOT VOISIVAT SANOA,ETTÄ POLIITTINEN PROSESSI ON KESKEN,ja sehän on aina kesken,maailmanloppuun asti.Ja kun keskeneräistä prosessia ei saa kritisoida,on "luvatonta" kritisoida leipäjonoja,terveyden- ja vanhustenhuollon epäkohtia jne.Ehkä näitä yhteiskunnallisia ongelmiakin tarvitaan siihen,että joskus voisimme tuntea täydellisyyttä.Edelleen jää vastaamatta kysymys:"Miksi j. ei luonut ihmistä sellaiseksi,että hän voisi tuntea täydellisyyttä ilman,että sitä ennen on tunnettava epätäydellisyyttä.

• LEARSI
        arvostelun kirjoitti:

yläpuolelle.SAMALLA LOGIIKALLA POLIITIKOT VOISIVAT SANOA,ETTÄ POLIITTINEN PROSESSI ON KESKEN,ja sehän on aina kesken,maailmanloppuun asti.Ja kun keskeneräistä prosessia ei saa kritisoida,on "luvatonta" kritisoida leipäjonoja,terveyden- ja vanhustenhuollon epäkohtia jne.Ehkä näitä yhteiskunnallisia ongelmiakin tarvitaan siihen,että joskus voisimme tuntea täydellisyyttä.Edelleen jää vastaamatta kysymys:"Miksi j. ei luonut ihmistä sellaiseksi,että hän voisi tuntea täydellisyyttä ilman,että sitä ennen on tunnettava epätäydellisyyttä.

• rebecca(ei kirjautuneena)
        arvostelun kirjoitti:

>>"Miksi j. ei luonut ihmistä sellaiseksi,että hän voisi tuntea täydellisyyttä ilman,että sitä ennen on tunnettava epätäydellisyyttä".

• Ihmisen ja Jumalan välinen rakkaus ei ole aitoa ellei se perustu vapaaehtoisuuteen. Jos Jumala pakottaisi ihmisen rakastamaan itseään, olisi ihminen Jumalalle vain eräänlainen henkinen "pumpattava Barbara".

• jokaisen sydameen

lue tuosta--
      Saarn. 3:11
      Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua.

oma on valintasi torjutko tuon vai et?

• Jaska J

Ihmiset ihmettelee kuinka Jumala voi sallia kaikenlaista pahaa, miksi Jumala on antanut meille vapaan tahdon ja sitten katselee tuolla jossain haluamatta puuttua asiaan.

Syntiinlankeemuksessa Adam jo sanoi Jumalalle: nainen, jonka annoit minulle.. ja Eeva: käärme petti minut...(joka kyllä on totta). Ihminen syyttää toisia katsomatta itseensä, ottamatta itse itsestään ja teoistaan vastuuta.

Nyt syytetään Jumalaa, että miksi annoit minulle vapaan tahdon, olen tälläinen en voi tälle mitään. Mutta se ei ole totta. Koska Jumala on antanut vapaan tahdon meillä on myös mahdollisuus valita hyvä, Jumalan tahto.

• LEARSI

Erittäin hyvin sanottu. Tätä omaa vastuuta minäkin olen yrittänyt peräänkuuluttaa. Aina sanotaa, Miksi Jumala sallii?? Kun pitäis katsoa itseä, oleko muuta ansainnut.

• kyseli
        LEARSI kirjoitti:

Erittäin hyvin sanottu. Tätä omaa vastuuta minäkin olen yrittänyt peräänkuuluttaa. Aina sanotaa, Miksi Jumala sallii?? Kun pitäis katsoa itseä, oleko muuta ansainnut.

tsunamin jälkimainingeissa itseltään.Miksi jumala sallii tallaista tapahtuvan?Jos piispakin sitä ihmettelee,niin kai se on relevantti kysymys.Ei vain ole piispa tainnut löytää vastausta kysymykseen.Mutta hän ei ilmeisesti tunne jumalaa niin hyvin kuin te,joilla on aina vastaus valmiina,ettekä koskaan epäile uskoanne,ettekä jumalaa.Tai ehkäpä piispa on vain rehellisempi itselleen kuin te.

kyseli kirjoitti:

tsunamin jälkimainingeissa itseltään.Miksi jumala sallii tallaista tapahtuvan?Jos piispakin sitä ihmettelee,niin kai se on relevantti kysymys.Ei vain ole piispa tainnut löytää vastausta kysymykseen.Mutta hän ei ilmeisesti tunne jumalaa niin hyvin kuin te,joilla on aina vastaus valmiina,ettekä koskaan epäile uskoanne,ettekä jumalaa.Tai ehkäpä piispa on vain rehellisempi itselleen kuin te.

Niinpä. Oletko miettinyt koskaan mitä me ihmiset teemme luonnolle? "Äiti-maalle", pallolle, jossa elämme....

Voitais kai myöntää suoraan - että saastuttamisen ym. välinpitämättömyyden myötä, me "raiskaamme" luontoa joka päivä - mielin määrin.....

Seksiturismi jyrää tsunamialueella - ja ihmiset elävät kuin viimeistä päivää...
        Luojan antamat käskyt eivät hetkauta "ketään"...

Luoja puhuttelee meitä kaikkia, kansoja - ja näiden valtavien tragedioiden takana on viesti saada ihmiset pysähtymään - miettimään - avaamaan silmänsä.

Muuttamaan suuntaa.
        Näin minä sen näen - mutta tämä onkin vain minun mielipide, uskomus.

• LEARSI
        kyseli kirjoitti:

tuon saman tsunamin aikana, mutta Huovisen lausumana. Ihmettelin vain, että kaikenlaista ajattelua voi Piispallakin olla. Ei paljon ymmärrystä vaadita Piispaksi pääsylle.

Pitää vain miettiä, kuinka länsimaiset miehet
        Thaimaassa käyttää pikkutyttöjä ja poikia omien perverssioidensa ja " lihallisten himojensa" välikappaleena.
        "Joka turmelee yhdenkin näistä minun pienimmistä,
        on parempi että hänelle ripustetaan myllynkivikaulaan kaulaan ja upotetaan meren syvyyteen." Toivottavasti niitä meni mahdollisimman monta.

Aina tietysti menee viattomiakin, mutta kukas meistä synnitön on.

Näin Jumala muistuttaa, että hänen kanssaan ei ole leikkiminen.

• väistin muurin
        LEARSI kirjoitti:

tuon saman tsunamin aikana, mutta Huovisen lausumana. Ihmettelin vain, että kaikenlaista ajattelua voi Piispallakin olla. Ei paljon ymmärrystä vaadita Piispaksi pääsylle.

Pitää vain miettiä, kuinka länsimaiset miehet
        Thaimaassa käyttää pikkutyttöjä ja poikia omien perverssioidensa ja " lihallisten himojensa" välikappaleena.
        "Joka turmelee yhdenkin näistä minun pienimmistä,
        on parempi että hänelle ripustetaan myllynkivikaulaan kaulaan ja upotetaan meren syvyyteen." Toivottavasti niitä meni mahdollisimman monta.

Aina tietysti menee viattomiakin, mutta kukas meistä synnitön on.

Näin Jumala muistuttaa, että hänen kanssaan ei ole leikkiminen.

Taisi tosiaan olla Huovinen eikä Paarma,joka pohti tsunamin jälkeen miksi j. sallii tällaista tapahtuvan.Pahoittelen,ja kiitän korjauksesta.

Mutta,että jumala ohjaisi meitä jumalattomia parannukseen näin julmin keinoin............

• avata silmiämme
        rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:

Niinpä. Oletko miettinyt koskaan mitä me ihmiset teemme luonnolle? "Äiti-maalle", pallolle, jossa elämme....

Voitais kai myöntää suoraan - että saastuttamisen ym. välinpitämättömyyden myötä, me "raiskaamme" luontoa joka päivä - mielin määrin.....

Seksiturismi jyrää tsunamialueella - ja ihmiset elävät kuin viimeistä päivää...
        Luojan antamat käskyt eivät hetkauta "ketään"...

Luoja puhuttelee meitä kaikkia, kansoja - ja näiden valtavien tragedioiden takana on viesti saada ihmiset pysähtymään - miettimään - avaamaan silmänsä.

Muuttamaan suuntaa.
        Näin minä sen näen - mutta tämä onkin vain minun mielipide, uskomus.

vähän lempeämmin ottein.Miksi hän kasvattaa lapsiaan vitsalla sen sijaan,että kasvattaisi rakkaudella.

• LEARSI
        avata silmiämme kirjoitti:

vähän lempeämmin ottein.Miksi hän kasvattaa lapsiaan vitsalla sen sijaan,että kasvattaisi rakkaudella.

Oletko huomannut, että vitsakaan auttaa.

Eikä ihminen huomaa, jos rakkaudella kasvatetaan.
        Jos saamme hyviä asioita, pidämme sen vain luonnollisena asiana, emme me muista, että tämä kenties onkin siunausta, ja minun pitää nyt elää paremmin kun minua on näin siunattu. Ei, eikä se edes riitä, vaan ihminen alkaa vaatimaan yhä enemmän ja enemmän, lisää ja lisää.

Mutta kun tapahtuu jokin katastrofi, se on kuin muistutus, että Jumala on ja kuinka pieniä me olemme hänen voimaansa nähden.
        Tästä syystä ei pidä halveksia herran kuritusta, tapahtui se sitten yksilötasolla tai
        laajemmin, muuten ihmiset tuskin muistaisivat ollenkaan Jumalan olemassaoloa.
        Murheen äärellä ihmiset yleensä kääntyvät Luojan puoleen, kun huomaavat, että sielun hädässä ihminen on yksin, siinä voi auttaa vain Jumala.

Voimme siis nähdä, että suru, on Jumalan kutsua.

• Maaginenkasipallo

"Koska Jumala on antanut vapaan tahdon meillä on myös mahdollisuus valita hyvä, Jumalan tahto."

Jos jumala on kaiken tietävä ja kaiken näkevä ei vaapata tahtoa voi olla. Koska jos jumala on kaiken tietävä pitäisi jumalan tietää mitä ihminen tulee valitsemaan ennen kuin ihminen tekee valintansa. Jos jumala tietää valinnan lopputuloksen ennekuin valintaa on tehty ei valinta ole vapaaseen tahtoon perutuva. Et voi vapaasti valita jotain mikä on jo valittu.

Eli - joko vapaata tahtoa ei ole tai jumala ei ole kaiken tietävä/näkevä.

Yksinkertaista eikö totta.

• sekoitat
        Maaginenkasipallo kirjoitti:

"Koska Jumala on antanut vapaan tahdon meillä on myös mahdollisuus valita hyvä, Jumalan tahto."

Jos jumala on kaiken tietävä ja kaiken näkevä ei vaapata tahtoa voi olla. Koska jos jumala on kaiken tietävä pitäisi jumalan tietää mitä ihminen tulee valitsemaan ennen kuin ihminen tekee valintansa. Jos jumala tietää valinnan lopputuloksen ennekuin valintaa on tehty ei valinta ole vapaaseen tahtoon perutuva. Et voi vapaasti valita jotain mikä on jo valittu.

Sekoitat keskenään tietämisen ja pakottamisen.
        Jumalan suunnitelma on valmis ja tekijät valitsevat itse sen, kuka minkäkin osan siitä tekee. Näin kukin saa ottaa osaa mutta raamit on annetut.

• rebecca (ei kirjautuneena)
        Maaginenkasipallo kirjoitti:

Onko tahdonvapautta olemassa ?

Eräässä vanhassa rukouksessa sanotaan: ”Jumala! Anna minulle voimia muuttaa elämässäni se, minkä voin, anna rohkeutta hyväksyä se, mitä en voi muuttaa ja anna viisautta erottaa nämä toisistaan”.

Mihin me voimme elämässämme vaikuttaa? Riittääkö meille annettu toiminnanvapaus, jotta voisimme muuttaa elämämme ja kohtalomme?

Miksi ihminen ei saa synnynnäisesti, luonnostaan tätä tietoa?

Huolimatta siitä, että meidän perimässämme on laiskuus ja terve egoismi – toive saada mahdollisimman paljon käyttäen mahdollisimman vähän voimia – miksi me toisin kuin eläimet teemme harkitsemattomia ja tehottomia tekoja?

Onko mahdollista, että toimintamme alueellai on kaikki jo ohjelmoitu etukäteen ja osallisuutemme onkin paljon passiivisempaa?

Onko mahdollista, että kaikki onkin ennaltamäärättyä, mutta me luulemme, että tapahtumien kulku riippuu meistä?

Onko mahdollista, että meidän täytyy organisoida elämämme uudestaan, eikä suhtautua siihen ikään kuin me päättäisimme jotain, vaan antaa sen virrata itsestään, siirtyä itse syrjään ja toimia vain niillä alueilla, jotka ovat meidän vaikutusvallassamme?

Näihin kysymyksiin löytyy loogiset vastaukset täältä:

http://www.kabbalah.info/finkab/tahdonvapaus.htm

Tähän maailmaan tullessamme meillä jokaisella on tietty sielu, jolla on omanlaisensa ominaisuudet.
      Kukaan meistä ei ole valinnut sieluaan etukäteen. Myös polkumme on etukäteen määrätty.

Missä on vapaa tahtomme? Missä mielessä olemme älyllisiä olentoja emmekä mekaanisia ulkoisen toiminnan kohteita?

Salliiko Luoja meille tilaa itsemme ilmaisemiseen?
      Hän on antanut sille tilaa asettamalla ehdoksi sen, että ihmisen on itse toivottava korjauksen polulla tapahtuvaa edistystä, ja hän kulkee eteenpäin siinä määrin kuin hän kykenee kiihdyttämään omia halujaan.

Jokaisen meistä on aloitettava alkupisteestä, ja lopulta päästävä perille loppuun.

Sen suhteen meillä ei ole vapaata tahtoa.

Myöskään polun suhteen meillä ei ole vapaata tahtoa koska jokaisen on käytävä läpi kaikki sen vaiheet sekä tuntemukset ja yhdistettävä ne omaan itseensä. Toisin sanoen polku on "elettävä".

Vapaus merkitsee suostumista kaikkeen, mitä polun varrella tapahtuu, jokaisen askeleen oikeuttamista, ja sitä että valitaan kaikkein nopeimmin korjaukseen ja yhteyteen Luojan kanssa vievä reitti.

Tämä on ainoa ihmisestä riippuva tekijä ja siinä toteutuu luomisen tarkoitus: se että luotu itse ja omasta halustaan toivoo pääsevänsä mitä pikimmiten pois alkutilasta, johon Luoja hänet on asettanut, ominaisuuksien korjauksen kautta lopulliseen pisteeseen, jossa tapahtuu Luojaan liittyminen.

t. Rebecca

Henkisessä mielessä ihminen on varsinainen ihminen siinä määrin, kuin hän ilmaisee tätä halua; muutoin hän on persoonaton olento. Kabbala on ainoa tiede, joka auttaa ihmistä kehittymään ja olemaan itsenäinen, yksilöllinen, todella vapaa persoonallisuus.

• näet

Sama periaate on vaikka maratonkilpailussa jonka reitti menisi läpi erilaisten mieltäkiehtovien kohteiden.
      Kukin saa laittaa itsestään kaikki peliin oman valinnan mukaan. Kaikilla on sama matka ja sama kohde.
      Kaikki eivät kohdista energiaansa matkan päämäärän hyväksi vaan käyvät reitin varrelta etsimässä omat huvinsa.

saanko siteerata noita lauseita joskus?
        Se vaan oli niin hyvä. ;)

• näet

saanko siteerata noita lauseita joskus?
        Se vaan oli niin hyvä. ;)

Ole hyvä vain , kunhan ensin odotat, että puna kasvoillani ehtii jäähtyä ja lupaat olla laittamatta minun nikkiäni näkyviin.

Sano vaikka että itse keksit, vai kuis on? ;?)

näet kirjoitti:

Ole hyvä vain , kunhan ensin odotat, että puna kasvoillani ehtii jäähtyä ja lupaat olla laittamatta minun nikkiäni näkyviin.

Sinulla on niin hyvä "ulosanti" - osaat kirjoittaa viisauksia - vertauskuvin.

Sekin on lahja, my friend.

näet kirjoitti:

kirjoiti "ole hyvä" - ja en edes vastannut, että "kiitos".

tuli vasta jälkeenpäin mieleen - ja piti palata koneelle takaisin.......

Kiitos :)

toivottavasti et pahastunut?
        (dumma jag)

• Trubaduuri

Ihminen ei voisi kasvaa ihmisyyden vaatimiin ja mukaisiin mittoihin ollenkaan, jollei hänellä olisi täysin vapaata tahtoa tehdä monia valintoja elämänsä aikana. Eikä tässä raadollisessa ja maallisessa maailmassa voi kukaan olla täydellinen ikinä. Joten täydellisen ihmisen luominen ei sovi edes ajatuksena tänne. Mutta jotkut viisastelijat joskus kauan aikaa sitten päättivät yhdessä tuon vallan ja rikkauksien himossa muutella hieman itse totuutta, ja he tekivätkin siitä oman mielensä ja tavoitteittensa mukaisen valheen, jota vieläkin ihmiset niin mielellään uskovat. Tosin, ei hätiä mitiä, Luojamme, taivaallinen Isä senkin salli ja salli/sallii paljon muutakin, jotta ihmisistä lopultakin jonakin päivänä kasvaisi "aikuisia" lapsia, joilla on syvä halu ja taipumus rakastaa ja kunnioittaa Luojaansa sekä itse elämää että myös kaikkia eläviä yleensäkin. Pilven päältä Hän ei katso, vaan ihmisten itsensä kauttta kaikkea jota tässä kaikkeudessa on, siis meidän silmin ja korvin Hän aistii kaikkea jota täällä, tämän maa pallon päällä tapahtuu. Ja jos me joskus opimme toden teolla läksymme ja sen johdosta myös alamme elämään siten kuten ne edelleyttävät, niin Hän kyllä sitten iloitsee. Toki tuo äsköinen oli minun omaa toiveajattelua vain osin. Onneksi ihminen saa vielä ajatella ja tulla Luojansa, taivaallisen Isän kaltaiseksi, ajttelemalla, tekemällä sekä sanomalla, kaiken toiminnan sekä myös toimimisen seuraamuksena siis. Ajattele! :)

• ei voi

Taas sinä epäilet jumalasi kykyjä ilman,että edes huomaat sitä!

• Trubaduuri
        ei voi kirjoitti:

Taas sinä epäilet jumalasi kykyjä ilman,että edes huomaat sitä!

On eri asia epäillä, kuin kertoa pelkkä totuus joka ei miellytä haaveisiin helposti uppoutuvia ihmisiä.
        Minä katsos tiedän asioista todella jotakin, toisin kuin sinä siis, ehkä. Eikä Hän, luomakunnan Luoja, taivaallinen Isä ole lupautunut vieläkään tekemään täydellistä ihmistä tänne maan päälle. Koitappa sinä sitä ajankuluksesi. ;)

Trubaduuri kirjoitti:

On eri asia epäillä, kuin kertoa pelkkä totuus joka ei miellytä haaveisiin helposti uppoutuvia ihmisiä.
        Minä katsos tiedän asioista todella jotakin, toisin kuin sinä siis, ehkä. Eikä Hän, luomakunnan Luoja, taivaallinen Isä ole lupautunut vieläkään tekemään täydellistä ihmistä tänne maan päälle. Koitappa sinä sitä ajankuluksesi. ;)

yrittää parhaamme mukaan - mutta, kuten sanoit, täydellistä ihmistä ei olekaan.

Menemme kokoajan eteenpäin, lähemmäksi Luojaa - mutta on päiviä, kun tuntuu että on tullut "takapakkia", tekee syntiä jne....

• Trubaduuri

yrittää parhaamme mukaan - mutta, kuten sanoit, täydellistä ihmistä ei olekaan.

Menemme kokoajan eteenpäin, lähemmäksi Luojaa - mutta on päiviä, kun tuntuu että on tullut "takapakkia", tekee syntiä jne....

On luonnollista, jotta ihminen haparoi elämänsä aikana useaan kertaan ja on silloin tällöin aalllon pohjalla ja sitten puolestaan joskus aallon harjalla
        tasapainoillen itsensä kanssa. Voipi myös olla jotta Luoja, taivaallinen Isä itse tulee joskus lähemmäksi ihmisiä. Sillä sekin on mahdollista. Ja silloin synnit kaikkoavat kauemmaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      144
      6232
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      193
      3864
    3. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      31
      2741
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      478
      2740
    5. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2365
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      185
      2033
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      134
      1495
    8. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      58
      1314
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1294
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      89
      1064
    Aihe