Tieoikeus

metsuriiiiiiiii

seuraavanlainen tilanne:

metsästä täytyisi ajaa puut pois, tie kulkee toisen maanomistajan maata pitkin. maanomistajalta saatu lupa käytää hänen maallaan kulkevaa tieuraa.

MUTTA kyseiseen tiehen on tieoikeus myös toisella metsänomistajalla(tie ei ole siis hänen maallaan).

nyt tämä toinen metsänoistaja haluaa estää puun ajamisen tiellä(tie ei ole hänen maallaan vaan hänellä on tieoikeus).

ELI tarviiko tältä toiselta metsänomistajalta kysyä lupaa tienkäytöön?

JA vielä...toivottavasti itsestä ei tule vanhana tollasta vi**umaista vanhaa akkaa, ko. metsänomistaja oli mm. haastanut erään toisen maanomistajan oikeuteen kun tämän oli kaatanut omaltamaaltaan puita ja osa oksista oli päätynyt tämän vi**umaisen ämmän maalle...

22

10508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi vaikuttaa

      Eihän tieoikeuden hallitsijalla liene minkäänlaista oikeutta kieltää kulkuasi tiellä joka on toisen maalla. Maanomistaja voi jakaa kulkuoikeuksia haluamallaan tavalla. Siitä vaan vetelemään v...n akan kälätyksien säestämänä. Jos kuitenkin tie vaurioituu selvästi ja tämä tieoikeuden hallitsija on sitä pitänyt kunnossa niin sitten voit joutua korvaamaan tai korjaamaan. Talvellahan ei vaurioita yleensä synny. Näitä ahdasmielisiä kyllä riittää joka kylälle.

      • niin yksinkertaista

        Maanomistaja ei voi jakaa kulkuoikeuksia mielin määrin. Jos tietä hoidetaan tieoikeuksien haltijoiden yhteisillä varoilla, niin lupaa ei voi antaa erikseen yksittäinen tieoikeuden haltija. Ei edes maanomistaja jonka maalla tie kulkee.

        Että ihan miten ja mistä vaan ei kannata mennä kulkemaan. Voi tulla hyvinkin kalliiksi. Halvemmaksi voi tulla pidemmän päälle hankkia se tieoikeus ihan virallisesti.


      • voipi
        niin yksinkertaista kirjoitti:

        Maanomistaja ei voi jakaa kulkuoikeuksia mielin määrin. Jos tietä hoidetaan tieoikeuksien haltijoiden yhteisillä varoilla, niin lupaa ei voi antaa erikseen yksittäinen tieoikeuden haltija. Ei edes maanomistaja jonka maalla tie kulkee.

        Että ihan miten ja mistä vaan ei kannata mennä kulkemaan. Voi tulla hyvinkin kalliiksi. Halvemmaksi voi tulla pidemmän päälle hankkia se tieoikeus ihan virallisesti.

        Kyllä maanomistaja voi antaa tilapäisen kulkuluvan omalla maallaan kulkevalle tielle kenelle hyvänsä. Niinhän voi tehdä yksityistienkin tiehoitokunnan jäsen, ei sitä tarvitse muilta osakkailta kysellä ja jos tiehen on käytetty julkisia varoja, avustuksia jne ei kulkuoikeutta voida evätä ilman tosi painavia syitä, mutta tien käyttömaksuun on syytä varautua ja sen suuruus varmistettava etukäteen.
        Pysyvän tieoikeuden saamiseksi kannattaa tietenkin hakea tietoimitus, joka maksaa vajaan tonnin.


      • Puolueeton tarkkailija
        voipi kirjoitti:

        Kyllä maanomistaja voi antaa tilapäisen kulkuluvan omalla maallaan kulkevalle tielle kenelle hyvänsä. Niinhän voi tehdä yksityistienkin tiehoitokunnan jäsen, ei sitä tarvitse muilta osakkailta kysellä ja jos tiehen on käytetty julkisia varoja, avustuksia jne ei kulkuoikeutta voida evätä ilman tosi painavia syitä, mutta tien käyttömaksuun on syytä varautua ja sen suuruus varmistettava etukäteen.
        Pysyvän tieoikeuden saamiseksi kannattaa tietenkin hakea tietoimitus, joka maksaa vajaan tonnin.

        Ollaampa siinä täydellisesti harhapoluilla.

        Usein maanomistaja on myynyt tontin esimerkiksi mökkiläiselle. Tontille menevä kulkuoikeus on merkitty maanomistajan tilalle rasitukseksi tieoikeutena.

        Kun tämän jälkeen mökkiläinen on rakentanut yksin tontilleen tien, ei edes maanomistaja saa käyttää maallaan olevaa tietä kuin jokamiehen oikeuden perusteella.

        Kyseessä ei tarvitse olla mökkiläinen. Mikä tahansa tien rakentaja "omistaa" itse rakentamansa "tien", eikä kenelläkään muulla ole siihen mitään oikeutta. Puheet siitä, että maanomistajalla olisi oikeus käyttää tietä tai vieläpä antaa muillekin lupa, ovat täysin huuhaata.


      • vaan voi
        voipi kirjoitti:

        Kyllä maanomistaja voi antaa tilapäisen kulkuluvan omalla maallaan kulkevalle tielle kenelle hyvänsä. Niinhän voi tehdä yksityistienkin tiehoitokunnan jäsen, ei sitä tarvitse muilta osakkailta kysellä ja jos tiehen on käytetty julkisia varoja, avustuksia jne ei kulkuoikeutta voida evätä ilman tosi painavia syitä, mutta tien käyttömaksuun on syytä varautua ja sen suuruus varmistettava etukäteen.
        Pysyvän tieoikeuden saamiseksi kannattaa tietenkin hakea tietoimitus, joka maksaa vajaan tonnin.

        Tien käyttämiseen tarvitaan tieosakkaiden tai tiekunnan lupa, jos tietä käytetään

        - muun kuin tieosakkaan järjestämään toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia

        tai

        - muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin, työhevosella tapahtuvia maa- ja metsätalouden kuljetuksia lukuunottamatta

        Edellä mainitun luvan tilapäiseen tien käyttämiseen voi antaa tieosakas, tai jos osakkaat muodostavat tiekunnan niin toimitsijamies tai hoitokunta. Tieosakkaat tai tiekunnan kokous antavat luvan säännölliseen toimintaan.

        Näin on sanottu laissa tien muusta käyttämisestä ja muun alueen käytöstä tilapäisenä tienä.

        Eli maanomistaja ei voi antaa tilapäistäkään lupaa omalla maallaan kulkevalle tielle jos ei ole tieosakas.


      • olla
        vaan voi kirjoitti:

        Tien käyttämiseen tarvitaan tieosakkaiden tai tiekunnan lupa, jos tietä käytetään

        - muun kuin tieosakkaan järjestämään toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia

        tai

        - muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin, työhevosella tapahtuvia maa- ja metsätalouden kuljetuksia lukuunottamatta

        Edellä mainitun luvan tilapäiseen tien käyttämiseen voi antaa tieosakas, tai jos osakkaat muodostavat tiekunnan niin toimitsijamies tai hoitokunta. Tieosakkaat tai tiekunnan kokous antavat luvan säännölliseen toimintaan.

        Näin on sanottu laissa tien muusta käyttämisestä ja muun alueen käytöstä tilapäisenä tienä.

        Eli maanomistaja ei voi antaa tilapäistäkään lupaa omalla maallaan kulkevalle tielle jos ei ole tieosakas.

        noinkin..

        ketjun aloittaja kirjoitti; "MUTTA kyseiseen tiehen on tieoikeus myös toisella metsänomistajalla(tie ei ole siis hänen maallaan)."

        eli tuota tulkiten maan omistaja hän myös on tieoikeuden omistaja ja kertomaasi tulkiten hän voi antaa luvan, vaikka se pahankurinen ämmä ei siitä tykkäiskään :-)

        vai tarvitaanko kaikkien tieoikeuden haltijoiden lupa? vai teioikeiden haltijoiden enemmistön lupa?

        50/50 tilanne on surkea...


      • Puolueeton tarkkailija
        olla kirjoitti:

        noinkin..

        ketjun aloittaja kirjoitti; "MUTTA kyseiseen tiehen on tieoikeus myös toisella metsänomistajalla(tie ei ole siis hänen maallaan)."

        eli tuota tulkiten maan omistaja hän myös on tieoikeuden omistaja ja kertomaasi tulkiten hän voi antaa luvan, vaikka se pahankurinen ämmä ei siitä tykkäiskään :-)

        vai tarvitaanko kaikkien tieoikeuden haltijoiden lupa? vai teioikeiden haltijoiden enemmistön lupa?

        50/50 tilanne on surkea...

        Ketjun aloittajan viestistä voi saada myös käsityksen, että maanomistajalla on "luonnollinen" oikeus tiehen (tieuraan) ja lisäksi on toinenkin jolla on oikeus. Mitään luonnollista omistajuuteen perustuvaa tienkäyttöoikeutta ei ole.

        Yleisesti sotketaan yksityistie ja yksityinen tie. Yksityistie on tie, jonka on rakentanut joukko kansalaisia, jotka muodostavat tiekunnan ja jotka myös pitävät tien kunnossa. Tiekuntaan otetaan maksukmiehiksi kaikki, jotka käyttävät, tai voisivat käyttää säännöllisesti tietä. Kaikilla tälläisillä on myös oikeus päästä tiekuntaan ja saada oikeus tienkäyttämiseen.

        Tiekunnalla on myös oikeus kieltää tien käyttö sivulliselta. Tavallisesti yhteiskunta maksaa tiekunnalle osan tienpitokustannuksista. Töllöin tiekunnalla ei ole oikeutta kieltää tien käyttöä keneltäkään satunnaiselta kulkijalta kymmenen vuoden kuluessa siitä, kun avustusta on viimeksi saatu. Yksityistietä koskevat kaikki yleiset liikennemerkit ja -säännöt. Esimerkiksi tienviittojen suhteen pitää noudattaa liikennelain määräyksiä. Tiekunta on myös korvausvelvollinen vahingoista, jotka johtuvat tien huonosta kunnosta.

        Yksityinen tie on jonkun yksityisen henkilön omalla kustannuksellaan rakentama tie määrättyä käyttötarvetta varte. Tällä henkilöllä on oikeus luonnollisesti kieltää tai sallia tiensä käyttö. Tämä koskee myöskin maan omistajaa, jonka maalle tie on rakennettu. Tien laadukkuudelle ei voi asettaa mitään vaatimuksia. Tien ajettavuus saattaa olla mikä tahansa. Tie voi olla vain "tieura". Ei myöskään tien merkitsemiselle ole mitään minimitasoa. Usein tie päättyy pihaan ja peltoon. Tien ja pihan välistä rajaa ei välttämättä voi selkeästi havaita.


      • ja yksityistie
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Ketjun aloittajan viestistä voi saada myös käsityksen, että maanomistajalla on "luonnollinen" oikeus tiehen (tieuraan) ja lisäksi on toinenkin jolla on oikeus. Mitään luonnollista omistajuuteen perustuvaa tienkäyttöoikeutta ei ole.

        Yleisesti sotketaan yksityistie ja yksityinen tie. Yksityistie on tie, jonka on rakentanut joukko kansalaisia, jotka muodostavat tiekunnan ja jotka myös pitävät tien kunnossa. Tiekuntaan otetaan maksukmiehiksi kaikki, jotka käyttävät, tai voisivat käyttää säännöllisesti tietä. Kaikilla tälläisillä on myös oikeus päästä tiekuntaan ja saada oikeus tienkäyttämiseen.

        Tiekunnalla on myös oikeus kieltää tien käyttö sivulliselta. Tavallisesti yhteiskunta maksaa tiekunnalle osan tienpitokustannuksista. Töllöin tiekunnalla ei ole oikeutta kieltää tien käyttöä keneltäkään satunnaiselta kulkijalta kymmenen vuoden kuluessa siitä, kun avustusta on viimeksi saatu. Yksityistietä koskevat kaikki yleiset liikennemerkit ja -säännöt. Esimerkiksi tienviittojen suhteen pitää noudattaa liikennelain määräyksiä. Tiekunta on myös korvausvelvollinen vahingoista, jotka johtuvat tien huonosta kunnosta.

        Yksityinen tie on jonkun yksityisen henkilön omalla kustannuksellaan rakentama tie määrättyä käyttötarvetta varte. Tällä henkilöllä on oikeus luonnollisesti kieltää tai sallia tiensä käyttö. Tämä koskee myöskin maan omistajaa, jonka maalle tie on rakennettu. Tien laadukkuudelle ei voi asettaa mitään vaatimuksia. Tien ajettavuus saattaa olla mikä tahansa. Tie voi olla vain "tieura". Ei myöskään tien merkitsemiselle ole mitään minimitasoa. Usein tie päättyy pihaan ja peltoon. Tien ja pihan välistä rajaa ei välttämättä voi selkeästi havaita.

        Ketjun aloittajan viestissä voi saada vain yhden käsityksen ja se on selvästi viestissä sanottu.

        "MUTTA kyseiseen tiehen on tieoikeus myös toisella metsänomistajalla(tie ei ole siis hänen maallaan)."

        Tieoikeus voidaan perustaa vain tietoimituksessa tai kiinteistötoimituksessa. Eli tässä aloittajan tapauksessa ei maanomistajalla ole oikeutta kieltää tai sallia tien käyttöä.

        Jos ketjun aloittaja haluaa saada oikeuden käyttää tietä on hänen haettava sitä tietoimituksessa kuten yksityisitä teistä annetussa laissa on sanottu.


      • rakentaa!
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Ollaampa siinä täydellisesti harhapoluilla.

        Usein maanomistaja on myynyt tontin esimerkiksi mökkiläiselle. Tontille menevä kulkuoikeus on merkitty maanomistajan tilalle rasitukseksi tieoikeutena.

        Kun tämän jälkeen mökkiläinen on rakentanut yksin tontilleen tien, ei edes maanomistaja saa käyttää maallaan olevaa tietä kuin jokamiehen oikeuden perusteella.

        Kyseessä ei tarvitse olla mökkiläinen. Mikä tahansa tien rakentaja "omistaa" itse rakentamansa "tien", eikä kenelläkään muulla ole siihen mitään oikeutta. Puheet siitä, että maanomistajalla olisi oikeus käyttää tietä tai vieläpä antaa muillekin lupa, ovat täysin huuhaata.

        1.1. Yksityistien määritelmä
        Yksityistiet ovat nimensä mukaisesti yksityisten kiinteistönomistajien ja muiden tieosakkaiden
        ylläpitämiä yksityisiä teitä. Vastaavasti yleisiksi teiksi kutsutaan valtion (Tiehallinnon) toimesta ylläpidettäviä yleisiä teitä. Kunnat puolestaan vastaavat asemakaava-alueiden katujen tekemisestä ja ylläpidosta.
        Yksityistiet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: kiinteistöjen omat tiet, sopimustiet ja toimitustiet. Yksityistielaki ei koske kiinteistöjen omia teitä eikä sopimusteitä, vaan ainoastaan toimitusteitä.

        1. Kiinteistöjen omat tiet
        Yhden kiinteistön alueella kulkevia teitä, esim. tie isommalta tieltä talolle, viljelystie, tie järven rantaan jne.
        Vain yksityisessä käytössä eli käyttö on sallittu vain kiinteistön omistajalle tai haltijalle. Maanomistajan luvalla tie voi olla myös muiden käytössä.
        Ylläpidosta vastaa kiinteistönomistaja itse.
        Eivät kuulu yksityistielain piiriin.

        2. Sopimustiet
        Tien käyttäjinä ja ylläpitäjinä vain sopimuskumppanit. Sopimustie syntyy kirjallisella tai suullisella sopimuksella, jolla jollekin kiinteistölle myönnetään tienkäyttöoikeus (esim. tie venevalkamaan). Sopimus voi olla myös vastavuoroinen, esimerkkinä usean kiinteistön alueella kulkeva tie, jota käyttävät kaikki tienvarren kiinteistöt.
        Tällainen sopimus sitoo ainoastaan niitä, jotka ovat sen tehneet tai hyväksyneet sekä heidän perillisiään. Sopimukseen perustuva tienkäyttöoikeus voidaan muuttaa pysyväksi vain toimitusinsinöörin pitämässä toimituksessa (tierasite).
        Tiet eivät kuulu yksityistielain piiriin. Ainoastaan tien lakkauttaminen täytyy tapahtua
        yksityistielain mukaisesti.

        3. Toimitustiet
        Ovat jossakin virallisessa toimituksessa perustettuja teitä, kuten esimerkiksi yksityistielain mukaisessa tietoimituksessa perustetut tiet, vanhan jakolain mukaisesti aikanaan perustetut rasitetiet sekä yleisenä tienä lakkautetut ja tietoimituksessa yksityisiksi teiksi muutetut tiet.
        Ovat pääsääntöisesti vain tieosakkaiden käytössä, mutta käytännössä voivat palvella myös yleistä liikennettä (esim. tiet, jotka palvelevat läpikulkureittinä).
        Tieosakkaat vastaavat yhdessä ylläpidosta.
        Tiehallinto tai kunta ei voi olla tieosakas (paitsi jos omistaa tien varrella olevan alueen).


      • ja yksityistielaki
        rakentaa! kirjoitti:

        1.1. Yksityistien määritelmä
        Yksityistiet ovat nimensä mukaisesti yksityisten kiinteistönomistajien ja muiden tieosakkaiden
        ylläpitämiä yksityisiä teitä. Vastaavasti yleisiksi teiksi kutsutaan valtion (Tiehallinnon) toimesta ylläpidettäviä yleisiä teitä. Kunnat puolestaan vastaavat asemakaava-alueiden katujen tekemisestä ja ylläpidosta.
        Yksityistiet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: kiinteistöjen omat tiet, sopimustiet ja toimitustiet. Yksityistielaki ei koske kiinteistöjen omia teitä eikä sopimusteitä, vaan ainoastaan toimitusteitä.

        1. Kiinteistöjen omat tiet
        Yhden kiinteistön alueella kulkevia teitä, esim. tie isommalta tieltä talolle, viljelystie, tie järven rantaan jne.
        Vain yksityisessä käytössä eli käyttö on sallittu vain kiinteistön omistajalle tai haltijalle. Maanomistajan luvalla tie voi olla myös muiden käytössä.
        Ylläpidosta vastaa kiinteistönomistaja itse.
        Eivät kuulu yksityistielain piiriin.

        2. Sopimustiet
        Tien käyttäjinä ja ylläpitäjinä vain sopimuskumppanit. Sopimustie syntyy kirjallisella tai suullisella sopimuksella, jolla jollekin kiinteistölle myönnetään tienkäyttöoikeus (esim. tie venevalkamaan). Sopimus voi olla myös vastavuoroinen, esimerkkinä usean kiinteistön alueella kulkeva tie, jota käyttävät kaikki tienvarren kiinteistöt.
        Tällainen sopimus sitoo ainoastaan niitä, jotka ovat sen tehneet tai hyväksyneet sekä heidän perillisiään. Sopimukseen perustuva tienkäyttöoikeus voidaan muuttaa pysyväksi vain toimitusinsinöörin pitämässä toimituksessa (tierasite).
        Tiet eivät kuulu yksityistielain piiriin. Ainoastaan tien lakkauttaminen täytyy tapahtua
        yksityistielain mukaisesti.

        3. Toimitustiet
        Ovat jossakin virallisessa toimituksessa perustettuja teitä, kuten esimerkiksi yksityistielain mukaisessa tietoimituksessa perustetut tiet, vanhan jakolain mukaisesti aikanaan perustetut rasitetiet sekä yleisenä tienä lakkautetut ja tietoimituksessa yksityisiksi teiksi muutetut tiet.
        Ovat pääsääntöisesti vain tieosakkaiden käytössä, mutta käytännössä voivat palvella myös yleistä liikennettä (esim. tiet, jotka palvelevat läpikulkureittinä).
        Tieosakkaat vastaavat yhdessä ylläpidosta.
        Tiehallinto tai kunta ei voi olla tieosakas (paitsi jos omistaa tien varrella olevan alueen).

        Yksityistielaki koskee kaikkia yksityisiä teitä lukuun ottamatta sellaista tietä jota ainoastaan kiinteistön omistajalla on oikeus käyttää.

        Eli tuossa edellisessä viestissä kohtaan 1. ei sovelleta yksityistielakia. Muihin kyllä.


      • Puolueeton tarkkailija
        rakentaa! kirjoitti:

        1.1. Yksityistien määritelmä
        Yksityistiet ovat nimensä mukaisesti yksityisten kiinteistönomistajien ja muiden tieosakkaiden
        ylläpitämiä yksityisiä teitä. Vastaavasti yleisiksi teiksi kutsutaan valtion (Tiehallinnon) toimesta ylläpidettäviä yleisiä teitä. Kunnat puolestaan vastaavat asemakaava-alueiden katujen tekemisestä ja ylläpidosta.
        Yksityistiet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: kiinteistöjen omat tiet, sopimustiet ja toimitustiet. Yksityistielaki ei koske kiinteistöjen omia teitä eikä sopimusteitä, vaan ainoastaan toimitusteitä.

        1. Kiinteistöjen omat tiet
        Yhden kiinteistön alueella kulkevia teitä, esim. tie isommalta tieltä talolle, viljelystie, tie järven rantaan jne.
        Vain yksityisessä käytössä eli käyttö on sallittu vain kiinteistön omistajalle tai haltijalle. Maanomistajan luvalla tie voi olla myös muiden käytössä.
        Ylläpidosta vastaa kiinteistönomistaja itse.
        Eivät kuulu yksityistielain piiriin.

        2. Sopimustiet
        Tien käyttäjinä ja ylläpitäjinä vain sopimuskumppanit. Sopimustie syntyy kirjallisella tai suullisella sopimuksella, jolla jollekin kiinteistölle myönnetään tienkäyttöoikeus (esim. tie venevalkamaan). Sopimus voi olla myös vastavuoroinen, esimerkkinä usean kiinteistön alueella kulkeva tie, jota käyttävät kaikki tienvarren kiinteistöt.
        Tällainen sopimus sitoo ainoastaan niitä, jotka ovat sen tehneet tai hyväksyneet sekä heidän perillisiään. Sopimukseen perustuva tienkäyttöoikeus voidaan muuttaa pysyväksi vain toimitusinsinöörin pitämässä toimituksessa (tierasite).
        Tiet eivät kuulu yksityistielain piiriin. Ainoastaan tien lakkauttaminen täytyy tapahtua
        yksityistielain mukaisesti.

        3. Toimitustiet
        Ovat jossakin virallisessa toimituksessa perustettuja teitä, kuten esimerkiksi yksityistielain mukaisessa tietoimituksessa perustetut tiet, vanhan jakolain mukaisesti aikanaan perustetut rasitetiet sekä yleisenä tienä lakkautetut ja tietoimituksessa yksityisiksi teiksi muutetut tiet.
        Ovat pääsääntöisesti vain tieosakkaiden käytössä, mutta käytännössä voivat palvella myös yleistä liikennettä (esim. tiet, jotka palvelevat läpikulkureittinä).
        Tieosakkaat vastaavat yhdessä ylläpidosta.
        Tiehallinto tai kunta ei voi olla tieosakas (paitsi jos omistaa tien varrella olevan alueen).

        Kiitoksia kokonaiskäsityksen antavasta vastauksestasi. Ilmeisesti terminologiasi on oikeaa ja virallista.

        Kuitenkin minulla on vielä epäselvää. Otetaan tapaus, jossa esimerkiksi mökille on annettu tontin myyjän tilan lävitse rasitteena tieoikeus. Myöhemmion mökkiläinen rakentaa yksin hyödyntäen rasiteoikeutta mökilleen tien. Maan omistaja ei osallistu kustannuksiin. Tie on siis vieraalla maalla.

        Millainen yksityistie on kyseessä? Voisitko vielä selvittää maan omistajan oikeudet kyseisen maallaan olevan tien käyttöön. Entäs muiden ulkopuolisten tilapäinen tienkäyttö ilman lupaa.


      • eli tarkenetaan
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Kiitoksia kokonaiskäsityksen antavasta vastauksestasi. Ilmeisesti terminologiasi on oikeaa ja virallista.

        Kuitenkin minulla on vielä epäselvää. Otetaan tapaus, jossa esimerkiksi mökille on annettu tontin myyjän tilan lävitse rasitteena tieoikeus. Myöhemmion mökkiläinen rakentaa yksin hyödyntäen rasiteoikeutta mökilleen tien. Maan omistaja ei osallistu kustannuksiin. Tie on siis vieraalla maalla.

        Millainen yksityistie on kyseessä? Voisitko vielä selvittää maan omistajan oikeudet kyseisen maallaan olevan tien käyttöön. Entäs muiden ulkopuolisten tilapäinen tienkäyttö ilman lupaa.

        Tässä tapauksessa kiinteistötoimituksessa tulee tieoikeus tontin ostajalle ja tontin myyjälle. Maan omistajalla ja mökkiläisellä on oikeus käyttää tietä. Sillä ei ole merkitystä kumpiko heistä tien rakentaa.

        Kummallakaan ei ole oikeutta antaa tien käyttöoikeutta ulkopuoliselle vaan se on haettava tietoimituksessa tai kiinteistötoimituksessa.


      • kohta 2
        ja yksityistielaki kirjoitti:

        Yksityistielaki koskee kaikkia yksityisiä teitä lukuun ottamatta sellaista tietä jota ainoastaan kiinteistön omistajalla on oikeus käyttää.

        Eli tuossa edellisessä viestissä kohtaan 1. ei sovelleta yksityistielakia. Muihin kyllä.

        Myöskään kohtaan 2 ei sovelleta yksityistielakia (tien lakkauttaminen poikkeus)


      • Maanomistaja
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Ollaampa siinä täydellisesti harhapoluilla.

        Usein maanomistaja on myynyt tontin esimerkiksi mökkiläiselle. Tontille menevä kulkuoikeus on merkitty maanomistajan tilalle rasitukseksi tieoikeutena.

        Kun tämän jälkeen mökkiläinen on rakentanut yksin tontilleen tien, ei edes maanomistaja saa käyttää maallaan olevaa tietä kuin jokamiehen oikeuden perusteella.

        Kyseessä ei tarvitse olla mökkiläinen. Mikä tahansa tien rakentaja "omistaa" itse rakentamansa "tien", eikä kenelläkään muulla ole siihen mitään oikeutta. Puheet siitä, että maanomistajalla olisi oikeus käyttää tietä tai vieläpä antaa muillekin lupa, ovat täysin huuhaata.

        Omistamani maatilan lävitse menee tie kesämökille ja maatani on tämän tien molemmin puolin, eli se on minun maallani. Nyt tämä mökkiläinen on tien
        alkuun rakentanut portin. Onko hänellä oikeus
        laittaa portti lukkoon? Vanhempani ovat myyneet tämän tontin aikoinaan ja sen on silloinen mökinomistaja rakentanut ja pitänyt kunnossa.
        Näkemykseni on, että portin hän voi laittaa oman tonttinsa rajalle ja lukita. Miten on olenko hakoteillä?


      • rähinöitsiä
        niin yksinkertaista kirjoitti:

        Maanomistaja ei voi jakaa kulkuoikeuksia mielin määrin. Jos tietä hoidetaan tieoikeuksien haltijoiden yhteisillä varoilla, niin lupaa ei voi antaa erikseen yksittäinen tieoikeuden haltija. Ei edes maanomistaja jonka maalla tie kulkee.

        Että ihan miten ja mistä vaan ei kannata mennä kulkemaan. Voi tulla hyvinkin kalliiksi. Halvemmaksi voi tulla pidemmän päälle hankkia se tieoikeus ihan virallisesti.

        Ei maan omistajalla ole mitään oikeutta käyttää maillansa menevää tietä jollei hän ole osallistunut tienhoito kustannuksiin tien käyttäjä voi vaatia edisen korvauksen sen käytöstä.Tien käyttäjistä löytyy maanmittauksesta kenelle se on rasitettu eli tontinnumerot.nMaan omistaja ei voi jakaa siten tienkäyttö-oikeuksia.Mene tarkistamaan maanmittauksesta mistä sinulle kuuluu tie ja tee se sinne niin ei tarvi muiden tietä käyttää


      • jurtto
        eli tarkenetaan kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kiinteistötoimituksessa tulee tieoikeus tontin ostajalle ja tontin myyjälle. Maan omistajalla ja mökkiläisellä on oikeus käyttää tietä. Sillä ei ole merkitystä kumpiko heistä tien rakentaa.

        Kummallakaan ei ole oikeutta antaa tien käyttöoikeutta ulkopuoliselle vaan se on haettava tietoimituksessa tai kiinteistötoimituksessa.

        Ei rasitus oikeus välttämättä ole maanomistajalla hänen mailleen voi mennä tie jostain muualta. Jos hänen tontin numeroa ei löydy rasitustodistuksesta niin hän ei myös käytä sitä ilman tienkäyttäjän lupaa. Itselläni on semmoinen metsä tie ne on yleensä vielä merkitty 8m leveäksi vaikka ne on aika kapeita yleensä


    • on aina se

      Että tie pitää olla VÄHINTÄÄN samassa kunnossa puunajon jälkeen. Eli soritus ja lanaukset tehtävä. Näitä "äkäsiä akkoja" löytyy joka puolelta mutta kun tietää syyn äkäisyyteen niin ymmärtää niitäkin. Järkipuhe ei auta kun ei ole vuosiin saanut.... teetä tai kahvia.

      • Omalla maalla

        Aikoinaan oli pikkuteitä erotettu omiksi tiloikseen pyykein, joka meni VR pysäkille. Pysäkki poistunut 1950 luvulla ja tienkohta jäi viljelyalueeksi(pieni pätkä jäi tietä). Noin 1967 tuli laki, että tämmöiset tiet jäi vaille tukea, eikä ne ole enää omia tilojaan, eikä niitä pidä kukaan huolla(jätetty maanomistajien huoleksi). Nyt painavilla koneilla ja puukuormilla ajettu ojat tukkoon maallamme. Ei edes maanmittauslaitos pystynyt sanomaan oikeuksista(pyysivat maksua tutkimuksista). Voisko kieltää niiden ajon, jotka pääsee muualtakin kuin sen tien kautta?


      • Virtaset
        Omalla maalla kirjoitti:

        Aikoinaan oli pikkuteitä erotettu omiksi tiloikseen pyykein, joka meni VR pysäkille. Pysäkki poistunut 1950 luvulla ja tienkohta jäi viljelyalueeksi(pieni pätkä jäi tietä). Noin 1967 tuli laki, että tämmöiset tiet jäi vaille tukea, eikä ne ole enää omia tilojaan, eikä niitä pidä kukaan huolla(jätetty maanomistajien huoleksi). Nyt painavilla koneilla ja puukuormilla ajettu ojat tukkoon maallamme. Ei edes maanmittauslaitos pystynyt sanomaan oikeuksista(pyysivat maksua tutkimuksista). Voisko kieltää niiden ajon, jotka pääsee muualtakin kuin sen tien kautta?

        meilä samanlainen vanha tie menee rannassa mökkitonttimme halki maalaistaloon.Kuitenkin sine pääsee toista parempaa tietä.Tämänns.vanhan tien saa katkastua pois rasitteena tontiltasi.Se maksaa kyllä sinulle se katkaisu,mutta se kanattaa.Ota yhteys kuntasitoimistoarkkitehtiin.Toivottavasti saat asian pian kuntoon.


    • kiusantekoa

      Koko ketjusta näkee kuinka pienistä asioista voidaan saada iso riita aikaiseksi. On selvästi ihmisten ahdasmielisyyttä ja ahneutta kun tilapäisistä tien käytöistä aletaan riidellä.
      Ei tunnu olevan tervettä maalaisjärkeä enää nyky-Suomessa monellakaan. Itsekin olen joutunut painiskelemaan tällaisten tieoikeuksien kanssa ja vielä sukulaisten kesken.
      Aloittajan olisi syytä hankkia hevosmies vetämään puut, jolloin puunajo olisi kovasti vanhentuneen lain mukaan sallittua.

      • puunajoonkin

        Jos sitä tien käyttöä niin kipeästi tarvitsee niin hankkii sen tieoikeuden. Eikös se jos mikä olisi osoitus siitä terveestä maalaisjärjestä.


    • Sananparsi

      Tulee mieleen sananparsi: Rikkaat riitelee tiluksista, köyhät tappelee tiemaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      3373
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1240
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      50
      1225
    4. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1192
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1092
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1037
    7. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      28
      943
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      887
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      882
    Aihe