vm.2005 corollan vetokyky

kummastelija

miten voi oikeesti olla niin surkea et 450kg max
sehän on ihan hanurista.en lis ostanu koko autoo jos olisin tienny. vanha vm.94 corolla max 750kg jarruitta.

77

11986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pullakuski, linja 11

      Jos toyotalta etsit vetoautoa, niin ratkaisu on Yaris. 550 kg jarrutonta. Kiihtyy kuin raketti.

    • riittää

      Vedän säännöllisesti 800kg lasteja jarruttomalla. Jarrullisellahan saa vetääkin 1300kg eli kyvystä se ei ole kiinni. Papereihin vain on laitettu joku luku.

    • ei kestä

      enempää. Kyllä tuolla aikaisemmalla esim. 2005 korimallilla oli yhtä alhainen jarruttoman perävaunun paino.

      • potaskaa

        Miksi jarrullista 1300 kg:n kärryä saa vetää jos kori on heikko, selitäppä siitä!


      • omapaino
        potaskaa kirjoitti:

        Miksi jarrullista 1300 kg:n kärryä saa vetää jos kori on heikko, selitäppä siitä!

        paino 1300kg. Vastaavat muut merkit saa vetää omanpainonsa verran, tai enemmänkin, itsellä
        -91v auton omapaino on 1360kg. Otteen mukaan saa vetää jarrutonta 750kg, jarrullista vaunua voi vetää 1500kg. miten sen selität?


      • jarruttoman
        potaskaa kirjoitti:

        Miksi jarrullista 1300 kg:n kärryä saa vetää jos kori on heikko, selitäppä siitä!

        kärryn massa työntää Corollan korin kasaan. Jarrullisessa kärryssä tietenkin kärry jarruttaa.


    • perävaunuissa

      Se on valmistajan määräämä paino, ei voi mitään. Auton valmistaja tietää parhaiten minkä painoista vainua sillä on turvallista vetää. Muiden on tyytyminen siihen.

      94-mallisella se ei missään tapauksessa ole 750kg.
      750kg on suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino, vaikka auto painaisi kuinka paljon. Vanhemmissa autoissa jarruton vaunu saa painaa enintään 50% auton omapainosta tai vähemmän jos valmistaja niin on määrännyt. 94-Corolla painaa n. 1000-1100kg.

    • siitä

      että uusissa autoissa on tosi tehokkaat jarrut.
      Olettaan tilanne että on kuiva keli ja sitten polkaistaan jarru pohjaan voi raskas jarruton kärry painaa autonrakenteista kasaan. Jos jarrut olisi huonommat niin näin ei kävisi.
      Itse kävin katsastamassa 2005 farkku corollan ja takajarrutkin näytti 1,9 kN etujarrut 2,7
      vieressä oli 205 pösö takajarrut 1,1 kN.

      • puhut..

        Huomasitko muuten, että se Pösö oli vuoden 1995 mallia. Kehitys kehittyy 10 vuodessa.


      • totuus...

        Itse asiassa tuo yksin ei ole syynä. Tuollainen farkku Corolla painaa 1200-1300 kg, 205 pösö melko tarkaan 800kg. Tuo tarkoittaa käytännössä sitä, että Corollan pyörät istuvat tiessä melko paljon tiukemmin kuin 205:n, mutta vastaavasti suuremman massan pysäyttämiseen tarvitaankin suuremmat jarruvoimat.

        Jotta autot pysähtyisivät samalla matkalla, jarruvoiman pitäisi kasvaa samassa suhteessa kuin auton painon. Corolla on n. 1,6 kertaa 205:ttä painavampi ja jarruteho taka-akselilla on noiden lukemien perusteella n. 1.7 kertainen. Ei minusta mikään aivan valtava parannus...


      • hyvä vertaus

        ota vastakohdaksi yhtä vanha toyota, kun 205 pösö, mitä ei ole valmistettu enää 18v:een. Hyvä vertaus kohdan otit 2005 mallin toyotan missä on ABS jarrut. Vanhassa pösön 205 on ainoastaan paineen rajoitin venttiili, mikä estää takajarrujen lukkiutumisen. Minkäs takia kuitenkin saman kokoisissa uudemmissa muissa merkeissä on isommat vaununveto kuormat?


      • dwidisda
        puhut.. kirjoitti:

        Huomasitko muuten, että se Pösö oli vuoden 1995 mallia. Kehitys kehittyy 10 vuodessa.

        vaan taisi olla uudempi kuin minun corolla.


    • Kori..

      Ei ne peräkärrykuormat ole esim. diesel Avensiksessa sen kummemmat, jarruttomana 500kg ja jarrullisena 1300kg. Vertailuna Volvo V70 D5.n peräkärrykuormat, jarruttomana 750kg ja jarrullisena 1800kg, toki onhan V70 luokkaa tukevampi auto.

      • ja myös

        maataloustraktorin ajettavuus kielii oikeasta "työkoneesta". Ihme suorastaan, että saivat v70:n hyväksyttyä normaaliin tieliikenteeseen, eivätkä jättäneet maks. nopeudeksi 40Km/h. Volvolla toki pitää vielä tehdä turvallisuuden eteen lujasti työtä, että pääsevät esim. renaultin kanssa samaan luokkaan.


    • korin laatu

      ei ole samaa luokkaa muiden kanssa. Valmistaja määrää maksimipainot tietokoneanalyysein ja kokeilemalla käytännössä.
      Tukevakorisilla autoilla saa vetää huomattavasti enemmän.

    • puhuminen

      Koko juttu juontaa juurensa siihen Tojolla kömpelöivät ja laittoivat liian pienen vetopainoarvon, 2005 mallissa se oli 450kg ja 2006 malliin se nostettiin. Asiassa ei ole mitään tekemistä korin kestävyyden kanssa älypäät.

      • valehtelu

        Corollan ja Auriksen jarruttoman perävaunun paino on 450kg!


    • kysymys...

      Jos jarruttoman peräkärryn maksimipainoksi on laitettu 450 kiloa se tarkoittaa sinun vaatimattoman ymmärryksesi mukaan että kori on heikko. Otetaan siis esimerkiksi Chrysler 300C. Siinä on merkitty sama rajoitus 450 kiloa. Miten sinun mielestäsi Chryslerin heikko kori voi kestää muhkeat moottoritehot ja väännöt? Jo 3-litraisessa dieselissä on yli 500 Nm vääntö.

      Ihan itseäsi sivistääksesi voisit miettiä kuinka heikko kori on myös esimerkiksi Alfa Romeoissa 147 ja GT (max. 400 kiloa) tai vaikka Jeep Wrangler maasturissa (450 kiloa).

      Joko tyhmyytesi alkoi hävettää`?

      • hyvä tavaton

        ei moottorin tehon tai momentin kanssa ole mitään tekemistä sen kanssa mikä on jarrutettaessa perävaunun aisan ja vetokoukun kautta auton runkoon kohdistuva voima.

        Amerikkalaisissa autoissa on ollut kautta aikojen, tai ainakin 70-luvulta alkaen omituisen pieniä vetopainoja myös jarrullisissa kärryissä. Tämä on ollut myös rungollisissa autoissa. Osin tämä on johtunut vetokoukusta itsestään. Heikoin lenkki on mitoittava tekijä.

        Kokemukseni ei todellakaan hävetä.


      • selitys
        hyvä tavaton kirjoitti:

        ei moottorin tehon tai momentin kanssa ole mitään tekemistä sen kanssa mikä on jarrutettaessa perävaunun aisan ja vetokoukun kautta auton runkoon kohdistuva voima.

        Amerikkalaisissa autoissa on ollut kautta aikojen, tai ainakin 70-luvulta alkaen omituisen pieniä vetopainoja myös jarrullisissa kärryissä. Tämä on ollut myös rungollisissa autoissa. Osin tämä on johtunut vetokoukusta itsestään. Heikoin lenkki on mitoittava tekijä.

        Kokemukseni ei todellakaan hävetä.

        Ei mitään järkeä ja vastauskaan ei osunut kysymykseen. Kysymyshän oli siitä että sinusta autossa on heikko kori jos valmistaja laittaa jarruttoman kärryn rajan liian alas.

        Chryslerin kori on siis yhtä heikko kuin Corollan koska siinä on sama raja. Chryslerissa on kuitenkin koneessa vääntöä yli 500 Nm. Tämän sen heikko kori kestää.

        Että voitkin olla tyhmä!


      • netistä
        selitys kirjoitti:

        Ei mitään järkeä ja vastauskaan ei osunut kysymykseen. Kysymyshän oli siitä että sinusta autossa on heikko kori jos valmistaja laittaa jarruttoman kärryn rajan liian alas.

        Chryslerin kori on siis yhtä heikko kuin Corollan koska siinä on sama raja. Chryslerissa on kuitenkin koneessa vääntöä yli 500 Nm. Tämän sen heikko kori kestää.

        Että voitkin olla tyhmä!

        korin vääntöjäykkyyksiä ja laske vähän millainen kori kestää Nm väännön. Vai etkö osaa? Et tunnu olevan tekniikan miehiä todellakaan.
        Mitoitus tulee sen heikoimman lenkin mukaan!


      • ei voi olla totta
        netistä kirjoitti:

        korin vääntöjäykkyyksiä ja laske vähän millainen kori kestää Nm väännön. Vai etkö osaa? Et tunnu olevan tekniikan miehiä todellakaan.
        Mitoitus tulee sen heikoimman lenkin mukaan!

        olette te amispojat sitten hauskoja!


      • poimin sitten
        ei voi olla totta kirjoitti:

        olette te amispojat sitten hauskoja!

        sinulle, en löytänyt heti juuri tuon Chryslerin korin vääntöjäykkyyttä mutta Crossfiren löysin. Se on noin 20.000 Nm/deg. Kertooko tämä nyt yhtään asiasta sinulle mitään?


      • mitä kirjoitat
        selitys kirjoitti:

        Ei mitään järkeä ja vastauskaan ei osunut kysymykseen. Kysymyshän oli siitä että sinusta autossa on heikko kori jos valmistaja laittaa jarruttoman kärryn rajan liian alas.

        Chryslerin kori on siis yhtä heikko kuin Corollan koska siinä on sama raja. Chryslerissa on kuitenkin koneessa vääntöä yli 500 Nm. Tämän sen heikko kori kestää.

        Että voitkin olla tyhmä!

        Miten helvetissä se moottorin vääntö ja perävaunun veto liittyvät toisiinsa?

        Takavetoautossa moottorin vääntö pyrkii lähinnä kiertämään koria taka-akselin kiinnityspisteiden ja moottorin kiinnityspisteiden väliltä. Vetokoukku sen sijaan on yleensä kiinnitetty auton peräosaan ja siihen kohdistuu pituussuuntaisia ja pystysuuntaisia voimia.

        Se, että korin kiertojäykkyys on hyvä ei suinkaan tarkoita, että auton takapäästä löytyisi tukevat pisteet vetokoukun kiinnittämistä varten. Tämä näkyy esim. siinä, että vanhoista autoista pystyi nostamaan peräpään ilmaan laittamalla tunkin vetokoukun alle. Uusille autoille tuota ei suositella tehtäväksi vaikka korien vääntöjäykkyys on parantunut huomattavasti. Syynä on ilmeisesti se, että korien takaosat on suunniteltu painumaan hallitusti kokoon törmäystilanteessa, eikä vetokoukulle yksinkertaisesti ole riittävän tukevia kiinnityspisteitä.


      • se menee
        mitä kirjoitat kirjoitti:

        Miten helvetissä se moottorin vääntö ja perävaunun veto liittyvät toisiinsa?

        Takavetoautossa moottorin vääntö pyrkii lähinnä kiertämään koria taka-akselin kiinnityspisteiden ja moottorin kiinnityspisteiden väliltä. Vetokoukku sen sijaan on yleensä kiinnitetty auton peräosaan ja siihen kohdistuu pituussuuntaisia ja pystysuuntaisia voimia.

        Se, että korin kiertojäykkyys on hyvä ei suinkaan tarkoita, että auton takapäästä löytyisi tukevat pisteet vetokoukun kiinnittämistä varten. Tämä näkyy esim. siinä, että vanhoista autoista pystyi nostamaan peräpään ilmaan laittamalla tunkin vetokoukun alle. Uusille autoille tuota ei suositella tehtäväksi vaikka korien vääntöjäykkyys on parantunut huomattavasti. Syynä on ilmeisesti se, että korien takaosat on suunniteltu painumaan hallitusti kokoon törmäystilanteessa, eikä vetokoukulle yksinkertaisesti ole riittävän tukevia kiinnityspisteitä.

        mutta Corolla-kaverin on liian vaikea käsittää asiaa.


      • kaikkitietävälle
        se menee kirjoitti:

        mutta Corolla-kaverin on liian vaikea käsittää asiaa.

        Euroopan ja USA:n Corollat ovat samanlaisia rungoltaan. Mistä ajattelit syntyvän eron Euroopan mallin 450kg ja USA:n 750kg rajoituksen välillä?

        Vastaus on siinä että rajat on heitetty ns. hihasta.
        Ai niin. Eihän sellaista saa tehdä. Pitää tarkkaan yrittää hakea selityksen selityksiä vaikka mistä.


      • samanlaisia...
        kaikkitietävälle kirjoitti:

        Euroopan ja USA:n Corollat ovat samanlaisia rungoltaan. Mistä ajattelit syntyvän eron Euroopan mallin 450kg ja USA:n 750kg rajoituksen välillä?

        Vastaus on siinä että rajat on heitetty ns. hihasta.
        Ai niin. Eihän sellaista saa tehdä. Pitää tarkkaan yrittää hakea selityksen selityksiä vaikka mistä.

        rungoiltaan jos ero on tuo tai kysessä on lainsäädännöllinen asia. Meidän vain pitää nyt keskittyä Euroopassa ja nimenomaan Suomessa myytäviin malleihin jotka tunnemme. Hihasta ei arvoja vedetä.


      • entäs sitten
        kaikkitietävälle kirjoitti:

        Euroopan ja USA:n Corollat ovat samanlaisia rungoltaan. Mistä ajattelit syntyvän eron Euroopan mallin 450kg ja USA:n 750kg rajoituksen välillä?

        Vastaus on siinä että rajat on heitetty ns. hihasta.
        Ai niin. Eihän sellaista saa tehdä. Pitää tarkkaan yrittää hakea selityksen selityksiä vaikka mistä.

        Avensiksen 500 kg on myös "vahingossa" hihasta vedetty arvo. Voe voe, mitä lottoa.....


      • jokin syy...
        kaikkitietävälle kirjoitti:

        Euroopan ja USA:n Corollat ovat samanlaisia rungoltaan. Mistä ajattelit syntyvän eron Euroopan mallin 450kg ja USA:n 750kg rajoituksen välillä?

        Vastaus on siinä että rajat on heitetty ns. hihasta.
        Ai niin. Eihän sellaista saa tehdä. Pitää tarkkaan yrittää hakea selityksen selityksiä vaikka mistä.

        En kyllä millään suostu uskomaan että Toyolla olisi nuo arvot ihan hatusta vedetty. Jos Euroopan ja USA:n mallien vetopainoissa on noin suuri ero, niin kai sille jokin syy täytyy olla. Eihän siinä ole mitään järkeä, että antaisivat noin paljon tasoitusta Eurooppalaismerkeille, kun joillekin uutta ostaville se jarruttoman kärryn maksimipainokin saattaa olla varsin tärkeä kriteeri autoa valittaessa. Esim. kaikilla Corollan/Auriksen Ranskalaisilla kilpailijoilla on valmistajan sallima jarruttoman kärryn maksimipaino niin suuri, että Suomen lainsäädäntö rajoittaa kärryn painoa ensin. Tarkoittaa käytännössä 130 - 290 kiloa suurempaa sallittua kuormaa.

        Ja vaikka se Toyon jarruttoman kärryn paino olisikin hihasta ravistettu, niin se ei paljoa lohduta silloin kun poliisi antaa sakot ylikuormasta ja käskee purkaa kolmasosan lastista tienvarteen...

        Ps. Oletko varma, ettei se 750kg ole rapakon takana suurin sallittu jarrullisen kärryn massa?


    • oikeasti

      olisi kiva tietää valmistajan perustelut Corollan alhaiselle vetopainolle. Ihmejuttu jos ihan vaan kiusaksi on arvottu noin alhainen paino, kyllä siihen joku perusteltu syy pitää olla?

      • pelaamista

        Monet etenkin japsi- ja jenkkivalmistajat ottavat varman päälle. Ja etenkin sakemannit antaa riskillä luvat isommille kärryille. Tosin jenkkilässä Corollallekin annetaan liki 700kg lupa.


      • ihan oikeasti
        pelaamista kirjoitti:

        Monet etenkin japsi- ja jenkkivalmistajat ottavat varman päälle. Ja etenkin sakemannit antaa riskillä luvat isommille kärryille. Tosin jenkkilässä Corollallekin annetaan liki 700kg lupa.

        Jarrullisella saa vetää 1500 kiloa. Mutta muuten:

        "The maximum you can tow depends on the total weight of any cargo, occupants and available equipment."

        750 kilon jarruttomalla kärryllä saa vetää siis täydet 750 kiloa.

        http://www.toyota.com/corolla/specs.html


      • kaiken huippu
        pelaamista kirjoitti:

        Monet etenkin japsi- ja jenkkivalmistajat ottavat varman päälle. Ja etenkin sakemannit antaa riskillä luvat isommille kärryille. Tosin jenkkilässä Corollallekin annetaan liki 700kg lupa.

        on tuo selityksesi.
        Yksikään valmistaja ei luovu kilpailuedusta vapaaehtoisesti.
        Tuo nyt on vaan Toyotan tapa valmistaa autoja halvalla.


      • tarkoittaa
        ihan oikeasti kirjoitti:

        Jarrullisella saa vetää 1500 kiloa. Mutta muuten:

        "The maximum you can tow depends on the total weight of any cargo, occupants and available equipment."

        750 kilon jarruttomalla kärryllä saa vetää siis täydet 750 kiloa.

        http://www.toyota.com/corolla/specs.html

        sitä, että perävaunun kokonaispainoa ei saa ylittää. Jos on esim. 400 kg perävaunu siihen ei saa lastata enempää kuin 400 kg (kokonaispaino) miinus omapaino. Corollalla saa kuitenkin vetää huimat 450 kg jarruttomana jos kärry antaa mahdollisuuden.
        Oman Farmi Pro -kärryni omapaino on 380 kg. Jos sitä vedetään Corollalla saa siihen lastata peräti 70 kg kuormaa!


      • pikkasen
        tarkoittaa kirjoitti:

        sitä, että perävaunun kokonaispainoa ei saa ylittää. Jos on esim. 400 kg perävaunu siihen ei saa lastata enempää kuin 400 kg (kokonaispaino) miinus omapaino. Corollalla saa kuitenkin vetää huimat 450 kg jarruttomana jos kärry antaa mahdollisuuden.
        Oman Farmi Pro -kärryni omapaino on 380 kg. Jos sitä vedetään Corollalla saa siihen lastata peräti 70 kg kuormaa!

        Jarruttomalle kärrylle annetaan yleensä maksimipainoksi 750 kiloa. Amerikassa siihen siis lastata niin paljon tavaraa että kokonaispaino on 750 kiloa. Jos jarruttoman kärryn maksimipaino on 450 kiloa saa siihen lastat 450 kiloa - kärryn omapaino.

        Onko silla siis jarruton 380 kiloa painava kärry? Todella järkevää. Alfa Romeolla saisit siihen vain 20 kiloa lastia eli saisit olla tarkkana jo kauppakassien kanssa.


      • kaiken huippu
        kaiken huippu kirjoitti:

        on tuo selityksesi.
        Yksikään valmistaja ei luovu kilpailuedusta vapaaehtoisesti.
        Tuo nyt on vaan Toyotan tapa valmistaa autoja halvalla.

        Mistä teitä sikiää.


      • siis on
        pikkasen kirjoitti:

        Jarruttomalle kärrylle annetaan yleensä maksimipainoksi 750 kiloa. Amerikassa siihen siis lastata niin paljon tavaraa että kokonaispaino on 750 kiloa. Jos jarruttoman kärryn maksimipaino on 450 kiloa saa siihen lastat 450 kiloa - kärryn omapaino.

        Onko silla siis jarruton 380 kiloa painava kärry? Todella järkevää. Alfa Romeolla saisit siihen vain 20 kiloa lastia eli saisit olla tarkkana jo kauppakassien kanssa.

        peräkärry jonka omapaino on 380 kg, kuomukärry. Saan lastata siihen 370 kg jos vedän sitä kummalla tahansa autoistamme. En osta rimpulamerkkejä.


      • tuon kokoluokan autoille
        tarkoittaa kirjoitti:

        sitä, että perävaunun kokonaispainoa ei saa ylittää. Jos on esim. 400 kg perävaunu siihen ei saa lastata enempää kuin 400 kg (kokonaispaino) miinus omapaino. Corollalla saa kuitenkin vetää huimat 450 kg jarruttomana jos kärry antaa mahdollisuuden.
        Oman Farmi Pro -kärryni omapaino on 380 kg. Jos sitä vedetään Corollalla saa siihen lastata peräti 70 kg kuormaa!

        Eihän omamassaltaan noin painavaa kärryä ole mitään järkeä hommata, jos vetoautona on mikä tahansa Corollan kokoluokan vehje. Corollan omamassa rajoittaa joka tapauksessa kärryn maksimipainon jonnekin 600 - 650 kg:n välille. Toisinsanoen millään Corollan kokoisella (painoisella) autolla et saa tuolle kärrylle ottaa kuormaa edes 300 kiloa. Jollakin 150 kiloa painavalla pikkukärryllä sen sijaan saa Corollalakin vetää 300 kilon kuormaa.

        Jotta tuon kärrysi kantavuuden pääsee hyödyntämään, pitää vetoauton painaa yli 1500 kiloa ja silloin puhutaan jo paria kokoluokkaa suuremmista autoista.


      • 1500lbs
        pelaamista kirjoitti:

        Monet etenkin japsi- ja jenkkivalmistajat ottavat varman päälle. Ja etenkin sakemannit antaa riskillä luvat isommille kärryille. Tosin jenkkilässä Corollallekin annetaan liki 700kg lupa.

        Jenkkilän specseissä on max towing capacity 1500lbs eli SUURIN vetopaino 680kg, siinä ei erotella jarruja tai jarruttomuutta. Auto on siis Corolla S 1,8 vm.2008


      • edes lukea?
        ihan oikeasti kirjoitti:

        Jarrullisella saa vetää 1500 kiloa. Mutta muuten:

        "The maximum you can tow depends on the total weight of any cargo, occupants and available equipment."

        750 kilon jarruttomalla kärryllä saa vetää siis täydet 750 kiloa.

        http://www.toyota.com/corolla/specs.html

        1500 ei ole kiloja, vaan paunoja! 680kg on suurin vetopaino - siis SUURIN, olipa jarruja tai ei


    • MÄÄRÄTÄÄN

      Kummallisia sääntöjä ovat Toyotalla tehneet, kun ovat japanissa määränneet että jos auto painaa 1400 kg niin jarruttoman peräkärryn koko vedettävä kuorma saa olla 700 kg vähennettynä vielä kärrynpaino pois. Se on kyllä outo määräys eihän siihen jää kun tuo 450 kg kuorman painoksi ja se on väärin. Minäkin jouduin ostamaan uuden peräkärryn jossa on jarrut, NYT saan vetää 1400kg kokonaiskuormaa Corollallani .Ja luulin että tämä sääntö on vain Toyotille mutta ei, sama sääntö oli muillekin merkeille, "kysyin katsastusmieheltä" . Kyllä se on kuitenkin tojotan peltien vika tämä vääryys tai ainakin heikon laadun kuin tekevät noita SÄÄNTÖJÄ.
      Pitää vaihtaa Vokus tai Natsi tai pössö että saan vetää jarruttomallani 2000 kg kuormia.

      • jarrutonta

        kärryä ja muilla huomattavasti suurempia. Syynä on Corollan heikko kori.


      • tyhmyyttäsi
        jarrutonta kirjoitti:

        kärryä ja muilla huomattavasti suurempia. Syynä on Corollan heikko kori.

        Jos jarruttoman peräkärryn maksimipainoksi on laitettu 450 kiloa se tarkoittaa sinun vaatimattoman ymmärryksesi mukaan että kori on heikko. Otetaan siis esimerkiksi Chrysler 300C. Siinä on merkitty sama rajoitus 450 kiloa. Miten sinun mielestäsi Chryslerin heikko kori voi kestää muhkeat moottoritehot ja väännöt? Jo 3-litraisessa dieselissä on yli 500 Nm vääntö.

        Ihan itseäsi sivistääksesi voisit miettiä kuinka heikko kori on myös esimerkiksi Alfa Romeoissa 147 ja GT (max. 400 kiloa) tai vaikka Jeep Wrangler maasturissa (450 kiloa).


      • ylempänä
        tyhmyyttäsi kirjoitti:

        Jos jarruttoman peräkärryn maksimipainoksi on laitettu 450 kiloa se tarkoittaa sinun vaatimattoman ymmärryksesi mukaan että kori on heikko. Otetaan siis esimerkiksi Chrysler 300C. Siinä on merkitty sama rajoitus 450 kiloa. Miten sinun mielestäsi Chryslerin heikko kori voi kestää muhkeat moottoritehot ja väännöt? Jo 3-litraisessa dieselissä on yli 500 Nm vääntö.

        Ihan itseäsi sivistääksesi voisit miettiä kuinka heikko kori on myös esimerkiksi Alfa Romeoissa 147 ja GT (max. 400 kiloa) tai vaikka Jeep Wrangler maasturissa (450 kiloa).

        olen vastannut jo tuohon kysymykseen, jos ei mene perille niin ei voi mitään.


      • niinkös
        tyhmyyttäsi kirjoitti:

        Jos jarruttoman peräkärryn maksimipainoksi on laitettu 450 kiloa se tarkoittaa sinun vaatimattoman ymmärryksesi mukaan että kori on heikko. Otetaan siis esimerkiksi Chrysler 300C. Siinä on merkitty sama rajoitus 450 kiloa. Miten sinun mielestäsi Chryslerin heikko kori voi kestää muhkeat moottoritehot ja väännöt? Jo 3-litraisessa dieselissä on yli 500 Nm vääntö.

        Ihan itseäsi sivistääksesi voisit miettiä kuinka heikko kori on myös esimerkiksi Alfa Romeoissa 147 ja GT (max. 400 kiloa) tai vaikka Jeep Wrangler maasturissa (450 kiloa).

        Alfa onkin tehty vartavasten kärryn vetoon, vai mitä, eiköhän se cryslerin kokonais paino kärryn kanssa aiheuta sen rajoituksen. Voit puolestani työntää sen cryslerin lahnan vaikka hanuriisi, kun koko ajan tuot sitä C300 esille. Eihän amreikkalaisilla pakuillakaan saa ajaa täällä kun 80km/h. Olisko syynä auton hallittavuus. EI muuten koskaa ole tehty näiden lahnojen osalta testiä ääritilanteissa, mistähän Chevy van löytyisi talvi testissä, voisi testi rata loppua kesken.


      • sanoo...
        niinkös kirjoitti:

        Alfa onkin tehty vartavasten kärryn vetoon, vai mitä, eiköhän se cryslerin kokonais paino kärryn kanssa aiheuta sen rajoituksen. Voit puolestani työntää sen cryslerin lahnan vaikka hanuriisi, kun koko ajan tuot sitä C300 esille. Eihän amreikkalaisilla pakuillakaan saa ajaa täällä kun 80km/h. Olisko syynä auton hallittavuus. EI muuten koskaa ole tehty näiden lahnojen osalta testiä ääritilanteissa, mistähän Chevy van löytyisi talvi testissä, voisi testi rata loppua kesken.

        vain ja ainoastaan paatunut korollamies. Lahnan...RUAHHAH!


    • sen olemme...

      oppineet tästäkin väittelystä että Toyotan omistaminen vaatii runsaasti selittelemistä.:D

      • Opetamme teitä!

        Kyllä niilä corolla miehillä on selittelemistä kun kori ei kestä peräkärrynvetoa eikä muuta kun ruostuu alle viiden vuoden ihan puhki. Kyllä ovat ihme porukkaa kun ostavat noita rotteloita vaikka parempia olisi tarjolla kuten BMW, ja Wolkkarit. Voi noita tojohemmo raukkoja.
        Ei ne ymmärrä vaikka me kuinka niille selitetään että kuinka huonoilla autoilla te ajatte. Niin ja niin meille muillehan tämä kuuluu millä he ajaa, vai miten se oli?


      • teille...
        Opetamme teitä! kirjoitti:

        Kyllä niilä corolla miehillä on selittelemistä kun kori ei kestä peräkärrynvetoa eikä muuta kun ruostuu alle viiden vuoden ihan puhki. Kyllä ovat ihme porukkaa kun ostavat noita rotteloita vaikka parempia olisi tarjolla kuten BMW, ja Wolkkarit. Voi noita tojohemmo raukkoja.
        Ei ne ymmärrä vaikka me kuinka niille selitetään että kuinka huonoilla autoilla te ajatte. Niin ja niin meille muillehan tämä kuuluu millä he ajaa, vai miten se oli?

        se kuuluu suoraan sanottuna teitä vituttaa kun tojo hemmot aja toyotalla.


      • ison omaava......
        Opetamme teitä! kirjoitti:

        Kyllä niilä corolla miehillä on selittelemistä kun kori ei kestä peräkärrynvetoa eikä muuta kun ruostuu alle viiden vuoden ihan puhki. Kyllä ovat ihme porukkaa kun ostavat noita rotteloita vaikka parempia olisi tarjolla kuten BMW, ja Wolkkarit. Voi noita tojohemmo raukkoja.
        Ei ne ymmärrä vaikka me kuinka niille selitetään että kuinka huonoilla autoilla te ajatte. Niin ja niin meille muillehan tämä kuuluu millä he ajaa, vai miten se oli?

        Hankkikaa isommat mulkut itsellenne,ettei tarvi omia autoja kehuskella tai muiden haukkua.


    • hallittavuus

      Jos auto pelkällä omapainolla on vaikea saada pysymään tiellä niin ollaan onnellisia, että japanilaiset ovat edes älynneet rajoittaa sillä vedettävän peräkärryn maksimipainoa. Hirveitä pommeja tienpäällä nämä japanilaiset.

      Oikeasti, mitä tekee autolla missä on huono tai jopa vaarallinen ajettavuus? Tieliikennelakiin pitäisi saada tälläisille automerkeille myynti-ja maahantuontikielto. Direktiivillä pitäisi samalla laajentaa kielto kattamaan koko EU-alue.

      • hallittavuus

        Edellisestä kirjoituksestani varmasti huomasittekin että vanhempani ovat sisaruksia.


      • huomasimme
        hallittavuus kirjoitti:

        Edellisestä kirjoituksestani varmasti huomasittekin että vanhempani ovat sisaruksia.

        edellisistä kirjoituksistasi missä selitit Chryslerin 500 Nm väännön vaikutusta Corollan perävaunun painoon...


      • ja painojakaumalla voi olla

        paljonkin merkitystä kun valmistaja on määritellyt perävaunupainoja. Satuin muutama kuukausi sitten näkemään moottoritien alussa Raisiossa kun Toyota Corollan perässään vetämä peräkärry, jossa oli mielestäni melko pieni lautakasa kyydissä, heitti pienestä heitteestä noin 60-70 km/h nopeudessa vetoauton takapyörät ilmaan ja koko yhdistelmä meni alta aikayksikön linkkuun ja heittelehti puolelta toiselle ennen kuin kuljettaja sai sen pysähtymään. Onnettomuus oli todella lähellä, onneksi vieressä ja takana tulijat olivat hereillä ja onnistuivat väistämään. Kuormauksessa saattoi toki olla virheitä mutta silmämääräisesti tarkasteltuna herkästi näytti Corollan takapyörät irtoavan tien pinnasta.


      • METSÄÄN.

        Ajoin Jyväskylästä Kuopioon ja matkanvarrella oli kolme autoa mennyt pers edellä pöpelikköön ja kaikki oli hyvin ajo ominaisuuksin varustettuja BMW merkkisiä. Miten ne ajo ominaisuudet oli hukassa laatu autoilla ? Tuli mieleen kun pukkasimme niitä tielle että takavuosina Ruotsissa meinasivat kieltää maahantuonnin BMW yhdeltä malleista.


      • olitko sinä

        töissä volvo, audi vai ranskis liikkeessä?


      • klassinen esimerkki
        ja painojakaumalla voi olla kirjoitti:

        paljonkin merkitystä kun valmistaja on määritellyt perävaunupainoja. Satuin muutama kuukausi sitten näkemään moottoritien alussa Raisiossa kun Toyota Corollan perässään vetämä peräkärry, jossa oli mielestäni melko pieni lautakasa kyydissä, heitti pienestä heitteestä noin 60-70 km/h nopeudessa vetoauton takapyörät ilmaan ja koko yhdistelmä meni alta aikayksikön linkkuun ja heittelehti puolelta toiselle ennen kuin kuljettaja sai sen pysähtymään. Onnettomuus oli todella lähellä, onneksi vieressä ja takana tulijat olivat hereillä ja onnistuivat väistämään. Kuormauksessa saattoi toki olla virheitä mutta silmämääräisesti tarkasteltuna herkästi näytti Corollan takapyörät irtoavan tien pinnasta.

        väärästä kuormauksesta. Tapahtuu autolle kuin autolle, jos kuski on tarpeeksi pösilö. Ja johtuu siis vain väärästä kuormauksesta. Mikä tahansa henkilöauto lähtee heittelehtimään, mikäli peräkärry on takapainossa.


      • huomaamatta
        hallittavuus kirjoitti:

        Edellisestä kirjoituksestani varmasti huomasittekin että vanhempani ovat sisaruksia.

        Onneksi olet kuitenkin löytänyt suuren ja mahtavan Toyotan vastustamisesta itsellesi elämäntehtävän.


      • USA 1
        olitko sinä kirjoitti:

        töissä volvo, audi vai ranskis liikkeessä?

        jenkki puolen merkit, olen siellä töissä. hummer/chevy.


      • autot ovat
        klassinen esimerkki kirjoitti:

        väärästä kuormauksesta. Tapahtuu autolle kuin autolle, jos kuski on tarpeeksi pösilö. Ja johtuu siis vain väärästä kuormauksesta. Mikä tahansa henkilöauto lähtee heittelehtimään, mikäli peräkärry on takapainossa.

        kevyestä perästä johtuen vielä herkempiä kuin toiset väärälle kuormaukselle.


      • ostaa
        autot ovat kirjoitti:

        kevyestä perästä johtuen vielä herkempiä kuin toiset väärälle kuormaukselle.

        Toyotaa parempi auto, että saa huoleti kuormata päin persettä, vai?


    • auton valmistajat

      rajaavat jarruttomien kärryjen painoa. Aikaisemmin sai corollallakin vetää 750kg, nyt maahantuoja on rajannut jarruttoman 450Kg:n. Määräyksethän sanovat että jarruttoman kärryn maks. paino on puolet vetävän auton kokonaismassasta, enintään kuitenkin 750 kg, mikäli valmistajan määräykset eivät muuta sano. Ei ole enää montaa merkkiä jolla saat vetää jarruttomana 750kg vaikka raadon omapaino olisikin 1500 kg.

      • oikea tieto

        "Aikaisemmin sai corollallakin vetää 750kg"

        Tahallasiko levität väärää tietoa?
        Corollan omapaino ei ole koskaan ollut lähelläkään 1500kg, joten tuo 750kg on täyttä bulshittiä.
        Tekniikan Maailman autotietotaulukot tietävät kertoa Corollan jarruttoman vaunun painoksi 450kg jo vuodesta 1997 lähtien. Edes nelivetoinen Corolla 1,8 4WD Wagon ei saanut vetää sen painavampaa jarrutonta. Silloin kaksivetoisen Corollan omamassa oli 1125-1280kg. Eikä ne vanhemmat Corollat ainakaan painavampia olleet!


      • ennen ollut
        oikea tieto kirjoitti:

        "Aikaisemmin sai corollallakin vetää 750kg"

        Tahallasiko levität väärää tietoa?
        Corollan omapaino ei ole koskaan ollut lähelläkään 1500kg, joten tuo 750kg on täyttä bulshittiä.
        Tekniikan Maailman autotietotaulukot tietävät kertoa Corollan jarruttoman vaunun painoksi 450kg jo vuodesta 1997 lähtien. Edes nelivetoinen Corolla 1,8 4WD Wagon ei saanut vetää sen painavampaa jarrutonta. Silloin kaksivetoisen Corollan omamassa oli 1125-1280kg. Eikä ne vanhemmat Corollat ainakaan painavampia olleet!

        myös jälkeeni jää. Toisinsanottuna, otappa selvää mitä kaikkea kivaa se lakimiessetä 1995-2007 välillä on mulkkaillut näissä vetoauto-peräkärrykuvioissa ja kirjoita sitten uudestaan.


      • kytkentämassa
        ennen ollut kirjoitti:

        myös jälkeeni jää. Toisinsanottuna, otappa selvää mitä kaikkea kivaa se lakimiessetä 1995-2007 välillä on mulkkaillut näissä vetoauto-peräkärrykuvioissa ja kirjoita sitten uudestaan.

        Tämä on tullut selväksi jo aikaisemmista kommenteista, mutta kirjoitetaan se nyt vielä tähän:
        Jarruttoman kevytperävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750kg. Kuitenkin enintään puolet vetoauton omasta massasta.
        Auton valmistaja voi rajoittaa vedettävän vaunun kokonaismassan alhaisemmaksikin.

        Ja auton valmistaja rajoittaa!
        Corollan jarruttoman perävaunun kytkentämassa on valmistajan rajoittamana 450kg. Mikään venkoilu tällä palstalla ei sitä tosiasiaa muuta.
        Jos joskus ennenmuinoin Toyota ei ole tuota rajoittanut, on enintään puolet omamassasta-sääntö sitä tehnyt. Ja se sääntö on ollut voimassa niin kauan kuin muistan ja muistini ulottuu kauemmas kuin 1. ajokorttini myöntämisvuosi, joka on 1960-luvulla.
        80-luvulla Corollan omamassa oli 820-1100kg ja 90-luvulla 950-1280kg. Mutta kuten tuolta ylempää saimme lukea, oli kytkentämassa jo ainakin vuonna 1997 450kg.


      • Tiedon tarvitsija
        kytkentämassa kirjoitti:

        Tämä on tullut selväksi jo aikaisemmista kommenteista, mutta kirjoitetaan se nyt vielä tähän:
        Jarruttoman kevytperävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750kg. Kuitenkin enintään puolet vetoauton omasta massasta.
        Auton valmistaja voi rajoittaa vedettävän vaunun kokonaismassan alhaisemmaksikin.

        Ja auton valmistaja rajoittaa!
        Corollan jarruttoman perävaunun kytkentämassa on valmistajan rajoittamana 450kg. Mikään venkoilu tällä palstalla ei sitä tosiasiaa muuta.
        Jos joskus ennenmuinoin Toyota ei ole tuota rajoittanut, on enintään puolet omamassasta-sääntö sitä tehnyt. Ja se sääntö on ollut voimassa niin kauan kuin muistan ja muistini ulottuu kauemmas kuin 1. ajokorttini myöntämisvuosi, joka on 1960-luvulla.
        80-luvulla Corollan omamassa oli 820-1100kg ja 90-luvulla 950-1280kg. Mutta kuten tuolta ylempää saimme lukea, oli kytkentämassa jo ainakin vuonna 1997 450kg.

        Kiitos asiallisesta tiedosta!
        Tulevan omakotirakentajan sietääkin miettiä autovalintaansa tarkoin, koska naillä Corollilla ja Auriksilla ei kevytperävaunuun saa kuormaa ottaa nimeksikään kun jo tulee limiitti vastaan.
        Samasta kokoluokasta näyttää löytyvän jopa 200kg suurempia kevytperävaunun kytkentämässoja. Sehän on 5 sementtisäkkiä!
        Hakutoiminto antoi tuollaisen osuman viime keväänä aiheesta käytyyn keskusteluun (lue inttämiseen): http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000148&posting=22000000025415260#22000000025415260


      • 6Fakiiri9
        Tiedon tarvitsija kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta tiedosta!
        Tulevan omakotirakentajan sietääkin miettiä autovalintaansa tarkoin, koska naillä Corollilla ja Auriksilla ei kevytperävaunuun saa kuormaa ottaa nimeksikään kun jo tulee limiitti vastaan.
        Samasta kokoluokasta näyttää löytyvän jopa 200kg suurempia kevytperävaunun kytkentämässoja. Sehän on 5 sementtisäkkiä!
        Hakutoiminto antoi tuollaisen osuman viime keväänä aiheesta käytyyn keskusteluun (lue inttämiseen): http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000148&posting=22000000025415260#22000000025415260

        Muutaman kerran olen hinannut polttopuita reippaan ylikuorman eikä vetoauton käyttäytymisessä ole ollut mitään ihmeellistä. Kolmisen sataa kilometriä suuntaansa pitäisi kyllä riittää osoittamaan jos joitain erityisongelmia olisi. Autona farkkukoppa -05. Ylikuormaa on ollut vain suhteessa jarruttomalle kärrylle ilmoitettuun vetopainoon. Jarrullisella kärryllä polttopuukuorman olisi saanut vetää. Myönnän kyllä sen että corollan jarrut ovat mielestäni aika heikkotehoiset nykyautoksi. Myöskään 1,6 bensamoottori juuri lauluun innosta. Vekslaaminen kärryn kanssa on corollalla erityisen hankalaa kun vetoa tyhjäkäynnin tuntumassa ei ole, ei myöskään käsikaasua. Ohjaimissa saa olla melkoinen fakiiri jos onnistuu vekslaamaan ja peruuttamaan autoa sammuttamatta. Bensamoottorilla on perin ikävä taipumus sammua on hyvin herkästi.


      • massat
        kytkentämassa kirjoitti:

        Tämä on tullut selväksi jo aikaisemmista kommenteista, mutta kirjoitetaan se nyt vielä tähän:
        Jarruttoman kevytperävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750kg. Kuitenkin enintään puolet vetoauton omasta massasta.
        Auton valmistaja voi rajoittaa vedettävän vaunun kokonaismassan alhaisemmaksikin.

        Ja auton valmistaja rajoittaa!
        Corollan jarruttoman perävaunun kytkentämassa on valmistajan rajoittamana 450kg. Mikään venkoilu tällä palstalla ei sitä tosiasiaa muuta.
        Jos joskus ennenmuinoin Toyota ei ole tuota rajoittanut, on enintään puolet omamassasta-sääntö sitä tehnyt. Ja se sääntö on ollut voimassa niin kauan kuin muistan ja muistini ulottuu kauemmas kuin 1. ajokorttini myöntämisvuosi, joka on 1960-luvulla.
        80-luvulla Corollan omamassa oli 820-1100kg ja 90-luvulla 950-1280kg. Mutta kuten tuolta ylempää saimme lukea, oli kytkentämassa jo ainakin vuonna 1997 450kg.

        89 mallisen Carina kakkosen jarruttoman peräkärryn massa saa olla 550kg.06 mallisen Avensiksen jarruton massa saa olla 500kg.Kummallakohan lähden venettäni vetämään.


      • kummastelij
        massat kirjoitti:

        89 mallisen Carina kakkosen jarruttoman peräkärryn massa saa olla 550kg.06 mallisen Avensiksen jarruton massa saa olla 500kg.Kummallakohan lähden venettäni vetämään.

        kaverin saman ikäinen focus 575kg/1200kg
        toisen kaverin v.-99 vectra 713kg/1200kg
        työkaverin transporterv.99 700kg/1700
        corolla v.05 450kg/1300kg
        volvo v70 v. 04 750kg/1800kg
        rekisteriote merkintöjä


    • Tekemät säännöt.

      Mikä surkea se on jos isoissa volvoissakaan ei sen suuremmat ole. 500 kg enimmäkseen.
      Hanki jarrullinen kärry niin pysyt tiellä paremmin.

      • Kia Rio

        Kyl maar mun V70.llä saa vetää 750kg kok.painoista jarrutonta ja 1800kg kok.painoista jarrullista peräkärryä. Kia Riollakin (hinnat alkaen 11990€) saa vetää painavampaa jarrutonta peräkärryä kuin Corollalla.


    • kalle kustaa

      Mulla oli leone glf farkku -80 luvulla ja sillä sai vetää 2400kg!!! Ah sitä suomen lakia silloin.Lupa oli vetää kaks kertaa vetoauton paino nelivetovehkeissä , ei katkennu kori vaikka kävin kerran hiekkakuopalla konekuskilta ostamassa 20mk.lla hiekkaa. Äijä kippas mun peräkärryyn sellasen paukun että jouset tärähti heti pohjaan. Pikkuykkösellä piti lähteä että yleensä liikeelle pääsi. Sitten.Mökin pihalle päästiin ja rupesin kattomaan peräkärryn pyöriä.Oli vanteet levinneet pyöränmutterien ympäriltä niin että kartiot eivät enää purreet kiinni. Vielä kun olis pari kilsaa ajanut niin olisi pyörät lähteneet alta.

    • kantavuus pieni

      Tekniikan maailma testasi alemman keskiluokan farmariautot numerossa 12/2005. Corollan (1,6 Linea Sol Wagon) kantavuudeksi saatiin 5 henkilöä ja matkatavaroiksi mäyräkoira. Muilla merkeillä oli 5 henkilön kuormalla yli 100 kg kantavuutta jäljellä. Testissä oli Ford Focus 1,6 Ti-VCT Trend Wagon, Opel Astra 1,6 Wagon Enjoy, Peugeot 307 X Line 1,6 Wagon S-Edition ja Renault Mégane Break 1,6 Confort. Ei ihme, että Corollan jarruttoman peräkärryn vetopainokin on pieni.

      • Itelläs on pieni

        Oliko räkänokalla muuta tutkittua faktaa????


      • tasan

        Siksipä saa toyotat jäädä aina kauppaan autonvaihtohetkellä. Vaikka ei ole kuin kevyt aluvene niin jotenkin se on laillisesti saatava aina rampille. Eikä siihen avensis puhumattakaan mistään corillasta pysty joten merkki on aina joku muu.


    • kummastelija

      itsellä 02 hiace 750kg/2000kg
      ostin aluveneen jonka kok.paino trailerin kans
      500kg.ei käyny venettä ostaessa mielessä ettei corollalla pysty vetää.ja kun meitä on 4 henkeä
      niin ei hiaceekaan mahduta.harmittaa toi mitätön 50kg.

    • kummastelija

      sitä logiikkaa ihmeteltiin et vectralla voi vetää jarruttomana 13kg enemmän kuin transporterilla ja corollalla voi vetää jarrullisena 100kg enemmän kuin vectralla

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6989
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1269
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1072
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      865
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      857
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe