Onko Jt perheiden alaikäisten lasten painostaminen kokouksiin ja kasteelle miten yleistä? Varmaan JT lapsilla on rankka lapsuus, kun on suoritettava vanhempien vakaumusta.
Lasten pakottaminen totuuteen
19
700
Vastaukset
- koko lapsuus ja nuoruus
Kyllä se on yleistä. Lapset pakotetaan jo pieninä istumaan kaksi tuntia paikallaan kokouksissa, vaikka eivät ymmärrä tästä mitään. Siinä on aikuisellakin kestämistä. Lapset ovat luonnostaan vilkkaita ja energisiä, paikallaan olo on kidutusta.
Kasteelle ei samalla tavalla pakoteta, mutta "annetaan ymmärtää", että on aika mennä kasteelle. Kun sitä painostusta riittävästi kuulee, useimmat sitten menevät miellyttääkseen vanhempiaan.
Ja monet heistä erotetaan tai he eroavat ennen aikuisikää ja joutuvat kartettavaksi. Ilman kastetta heitä ei välttämättä hylättäisi.- neitoni
mikä tahansa,aina lapsille opetetaan mitä ite on uskonu,tietty paitsi kirkko ku ne häät,hautajaiset ja riparit pakolliset ja maksat verot.
- vanhempien mukana..
neitoni kirjoitti:
mikä tahansa,aina lapsille opetetaan mitä ite on uskonu,tietty paitsi kirkko ku ne häät,hautajaiset ja riparit pakolliset ja maksat verot.
Niin on JA NE JOTKA EIVÄT TODELLAKAAN USKO mihinkään niillä lapset elää todella aika piittaamattomina uskontoihin.. paitsi muka jotkut riparit sun muut "lummeet" joista ei sit oo mitään hyötyä eikä tee autuaaksi. -Ei ne pakota ketään koska kaste on HENKILÖKOHTAINEN lupaus tehdä ...jne..jneen jaksa eritellä tietenkin joillekki oikeen eteville voi vihjahta et onko jo valmis EI KETÄÄN PAKOTETA ja kenenkään ei pidä mennä kasteelle miellyttääkseen jotakuta vaan -miellyttääkseen JEHOVAA. siinnon ero.. mulla on lapsia ja ne on käyneet kokouksissa isänsä kanssa ja minua ei se yhtään kirvo päin vastoin ihana kun ne todellakin haluavat rakastaa taivaanisää ja MENEVÄT MIELELLÄÄN KOKOUKSIIN pois on jääny tytöltä nuo diskot ja jonnin joutavat se ei edes halua sanoo vaan PYH..jaa taidan saada hyvä tapasia lapsia kun ne siellä käy muutos on ollu hieno.
- Voimantorni
Tuossa melko hyvä katsaus tähän asiaan, ja asiaa tarkastellaan järjestön julkaisujen pohjalta:
http://www.youtube.com/watch?v=9l8ELIQEdZE - my story
Omakohtaisesta kokemuksesta kerron, että vanhempani "kiinnostuessa" meidät alaikäiset teini-ikäiset, pahimmassa kyseenalasitamisiässä olevat lapset kirjaimellisesti pakotettiin kokouksiin mukaan.
Entinen maailma ja ystävät siellä saivat jäädä, kun uudet järjestön ystävät alkuun pakotettiin tilalle. Aikamoinen shokki jo sinällään, puhumattakaan siitä, millaisia ongelmia kotona oli samaan aikaan. Vanhempien uskoon tulo oli hoitamattomien ongelmien laastarointia.
Henkinen väkivalta ja syyllistäminen oli mehukkaana lisänä jatkuvasti taustalla.
Meidät todellakin pakotettiin mukaan, loppusilauksen tekivät sitten ammattilaiset. Fiksut ihmiset olisivat katsoneet asioita pidempään ja antaneet aikaa. Meidän kohdalla tuntui olevan tulenpalava kiire. Ja tulokset olivat sen mukaisia.
Ystäviä ja hengen sisaruksia riitti niin kauan, kunnes ongelmia ilmaantui. Todellisten ongelmien alettua vanhimmatkin käänsivät selkänsä.
Me lapset ihmeteltiin, että kokouksissa vanhemmat olivat kuin hyviäkin ihmisiä, kotona elämä oli helvettiä. Kaksoiselämän eläminen oli koko perheelle rankkaa, eikä siitä olla toivuttu vieläkään.
Juoruilu, pikkusieluisuus, eriarvoistaminen, kaksoiselämä, muiden tuomarointi ja sokeus tosiasioille on suurin epäkohta - kun ei nähdä metsää puilta.
Suomessa on uskonvapaus. Ketään alle 20-vuotiasta ei pitäisi kastaa tai muulla tavoin sitoa minkään uskonnollisen järjestöön tai yhteisöön.
Uskoon pakottaminen on vapauden riistoa ja pahimman luokan aivopesua. >>Onko Jt perheiden alaikäisten lasten painostaminen kokouksiin ja kasteelle miten yleistä?
On, todella yleistä. Varsinkin kokouksiin vieminen välittämättä lapsen tahdosta. Jehovantodistajien lapsilla ei ole käytännössä mahdollisuutta vaikuttaa asiaan, he kulkevat vanhempiensa kanssa kokoontumisissa niin kauan kuin näillä on lapseen valtaa. Useissa tapauksissa tuota valtaa on niin kauan kuin vanhemmat elävät.
>>Varmaan JT lapsilla on rankka lapsuus, kun on suoritettava vanhempien vakaumusta.
Olihan tuo välillä erittäin vastenmielistä. Sitä kun parhaassa kirmaamis-iässä olevalla on mielessä muutakin, kuin istuskella koulupäivien lisäksi vielä jossain valtakunnansalilla, kuuntelemassa tarinaa, joka on lapsesta poikkeuksetta puuduttavaa.- neitoni
oot ties valinnu,mitäs siinä nariset...
Mun lapset käy aina vain vaaehtoisesti salilla ja on tyytyväisiä,hemmetin "rivijulistajia", anna mun nauraa sulle ja muille suunsoittajille,jee ;) - teitä!
neitoni kirjoitti:
Mun lapset käy aina vain vaaehtoisesti salilla ja on tyytyväisiä,hemmetin "rivijulistajia", anna mun nauraa sulle ja muille suunsoittajille,jee ;) - tartte.
teitä! kirjoitti:
Mites "neitoni" sitten nauraisit jos sinun lapset vaikka jättäisivät (erotettaisiin/eroaisivat) JT touhuista. Karttaisitko vai?
Ei sen tartte karttaa, koska ei ole mukana lahkossa. Taisi maailmallinen mies mennä neitokaisella Jehovan edelle. Kumma emäntä kun hehkuttaa palstalla tyyliin "järjestö tekee autuaaksi" eikä itse ole mukana. Menis takaisin jos tuo JT lahko on niin upea. - neitoni
teitä! kirjoitti:
kertaan se pittää kirjottaa etten oo JT !!!
Mun lapset on ja oon ylpee,ovat fiksuja,aattelevia,hyvin koulut menny ja hyviä ystäviä,semmosia.Jos joskus muuttavat mielipiteen,ihmettelen kovasti - neitoni
tartte. kirjoitti:
Mites "neitoni" sitten nauraisit jos sinun lapset vaikka jättäisivät (erotettaisiin/eroaisivat) JT touhuista. Karttaisitko vai?
Ei sen tartte karttaa, koska ei ole mukana lahkossa. Taisi maailmallinen mies mennä neitokaisella Jehovan edelle. Kumma emäntä kun hehkuttaa palstalla tyyliin "järjestö tekee autuaaksi" eikä itse ole mukana. Menis takaisin jos tuo JT lahko on niin upea.lukee,mut tämäkin on jo kerrottu, et retkahdin mieheen ja erosin seurakunnasta.Olin rehellinen ja otin vastuun, mutta raamattua en oo hylänny
- ...
neitoni kirjoitti:
lukee,mut tämäkin on jo kerrottu, et retkahdin mieheen ja erosin seurakunnasta.Olin rehellinen ja otin vastuun, mutta raamattua en oo hylänny
mutta raamattua en oo hylänny
Mitä teet pelkällä raamatulla? Lahkohan opettaa ettei pelastusta voi saada ilman jäsenyyttä lahkossa. - sisar valko hentoinen
neitoni kirjoitti:
Mun lapset käy aina vain vaaehtoisesti salilla ja on tyytyväisiä,hemmetin "rivijulistajia", anna mun nauraa sulle ja muille suunsoittajille,jee ;)Suunsoittajille? Minusta tuntuu, että sinä toimit teokraattisen sodankäynnin periaatteilla ja vain väität olevasi erotetttu, vaikket todellisuudessa olekaan. Muutenhan lastesi tulisi karttaa sinua, jos eivät kerran asu kanssasi ja ovat kastettuja julistajia. Jos taas olet erotettu, niin en oikein jaksa uskoa, että naurat kovinkaan pitkään, kun lapsesi ilmoittavat sinulle, että "äiti, se on nyt sellainen juttu, että me ei voida käydä sun luona kylässä enää" ja sanovat sitä Jehovan rakkaudelliseksi järjestelyksi.
- Sanon ilman
neitoni kirjoitti:
Mun lapset käy aina vain vaaehtoisesti salilla ja on tyytyväisiä,hemmetin "rivijulistajia", anna mun nauraa sulle ja muille suunsoittajille,jee ;)mitään pilkkaa,että ne tuntitolkun istumiset kokouksissa ja konventeissa kuuntelemassa pitkäveteisiä puheita lapsuudesta asti olivat painajaismaisia. Jotkut voivat niistä pitää,mutta minulle ne olivat järkyttävän raskaita ja tukahduttavia. Osaan lukea kotonakin ihan samat asiat enkä tarvitse kokouksia. Siellä vaan katsoi kelloa koko ajan ,että milloin tää tuska loppuu. Pääsisi äkkiä kotiin. Useimmat puheet olivat vielä lisäksi turhauttavan pitkäveteisiä.Niitä ei jaksanut kuunnella eivätkä ne sanoneet mitään.
- neitoni
sisar valko hentoinen kirjoitti:
Suunsoittajille? Minusta tuntuu, että sinä toimit teokraattisen sodankäynnin periaatteilla ja vain väität olevasi erotetttu, vaikket todellisuudessa olekaan. Muutenhan lastesi tulisi karttaa sinua, jos eivät kerran asu kanssasi ja ovat kastettuja julistajia. Jos taas olet erotettu, niin en oikein jaksa uskoa, että naurat kovinkaan pitkään, kun lapsesi ilmoittavat sinulle, että "äiti, se on nyt sellainen juttu, että me ei voida käydä sun luona kylässä enää" ja sanovat sitä Jehovan rakkaudelliseksi järjestelyksi.
et nuorimmainen asuu kotona vielä,isompi ulkomailla ja molempiin hyvät välit. Samoin vanhempiini,jotka on JT.Ootan poikaani huomenna kotia vkoksi ja omia vanhempiani ja sen tietää koko paikallinen seurakunta.Heidät on pyydetty kylään,syömään,ei minua tietenkään,mutta ei minua oo erotettu lähimmistä koskaan,nämä on vähä näitä henk.kohtasia asioita.
- neitoni
Sanon ilman kirjoitti:
mitään pilkkaa,että ne tuntitolkun istumiset kokouksissa ja konventeissa kuuntelemassa pitkäveteisiä puheita lapsuudesta asti olivat painajaismaisia. Jotkut voivat niistä pitää,mutta minulle ne olivat järkyttävän raskaita ja tukahduttavia. Osaan lukea kotonakin ihan samat asiat enkä tarvitse kokouksia. Siellä vaan katsoi kelloa koko ajan ,että milloin tää tuska loppuu. Pääsisi äkkiä kotiin. Useimmat puheet olivat vielä lisäksi turhauttavan pitkäveteisiä.Niitä ei jaksanut kuunnella eivätkä ne sanoneet mitään.
väsytti,mut sitte mietin nuorena ku alotin tienraivauksen ja oli hienoja iltoja ku pakkaslumi narsku kenkien alla ku olin kentällä ja kattelin pimiää taivasta,revontulia ja olin tavannu hienoja ihmisiä,sain siitä iloa,en rahaa,en mainintaa,hyvän olon ja juttelin Jehovalle,kuin ystävälle.
No kai mua taas pidetään pöpinä,ku uskon,mut ihan rauhas,ei mua haittaa.Kerronpa vain asioita
- selviytuja
Vanhempien velvollisuus on jo raamatun periaatteiden mukaan huolehtia siitä että lapset saavat hengellistä kasvatusta, ja sitä he saavat.
Mutta pakottaminen kasteelle; ei ! missään tapauksessa pakoteta, vaan lapsi - >nuori itse henkilökohtaisesti itsenäisesti,rukouksessa päättää
että hän haluaa vihkiytyä Jeho Jumalle, kukaan toinen ei voi tehdä tuota päätöstä hänen puolestaan.
Tietenkin häntä kannustetaan se sitttemmin selvitetään onko hän sovelias kastettavaksi, eli homma ei tapahtu kuin sirkuksessa että tosta vaan.- neitoni
ymmärrät,mitä tarkotan. Saan poikani kotia lomalle parin päivän päästä ja sitäpä täällä ootellaan.
- alltärbra
Olen eri mieltä. Kyllä kasteelle meno on näennäisesti "oma päätös", mutta sitä seurakunnan taholta painostetaankin. Pakottamista kokee moni varsinkin perheiden sisällä ja se on fakta. Nuorten kasteelle meno ei läheskään aina ole ihan pelkästään oma päätös.
Usein kiinnostuneenkin kanssa tutkiva jatkaa "rohkaisua" kunnes kiinnostunut vähitellen kypsyy päätökseen, melkein huomaamattaan.
Ketään ei tietenkään tyrkätä altaan reunalta, mutta kyllä taustalla on henkinen "koneisto" joka on vaikuttamassa omiin päätöksiin.
Ja mitä sirkukseen tulee, moni asiaa sivustakin seuranneena saattaa olla eri mieltä siitä.
Asioilla on aina useampi perspektiivi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5531801Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18877- 84873
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101806Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50729- 63715
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2707- 64681
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74638- 65543