Luet, mutta mahdatko ymmärtää?"

Ari-JT

Otsikon kysymys esitettiin pari tuhatta vuotta sitten miehelle, joka luki itsekseen Raamatussa olevaa Jesajan kirjaa. Mies vastasi kysyjälle ”Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo”(Apt8:31). Tätä miestä neuvottiin, ja opetuksen tuloksena hänet kastettiin kristityksi(Apt8:38).

Onko kyseinen episodi poikkeuksellista Raamatussa? Kenties Jumalan tarkoitus on sittenkin se, että me ihan itse keksimme, mitä Jumala Raamatussa opettaa? Kenties ymmärrysapu Jumalan suunnalta päättyi siihen, että Hän antoi meille kirjallisen tiedonannon tahdostaan ja tarkoituksistaan?

Tosiasiat Raamatun itsenäisestä opiskelusta kertovat vakuuttavasti siitä, mihin johtaa se, ettei ”kukaan neuvo”. Omin avuin toteutetun tai heikosti opastetun Raamatun tutkimisen tuloksena on syntynyt valtava joukko keskenään ristiriitaisia opetuksia: Kastetaanko lapsena vai ei, onko nainen sovelias papiksi vai eikö sittenkään, sopiiko avoliitto kristityille, homoseksuaalinen parisuhdeko siunattavaksi. Erimielisyysluettelosta kristityiksi itseään tituleeraavien keskuudessa tulee hengästyttävän pitkä, samanmielisyysasiat on pian lueteltu. Vai olenko ymmärtänyt asian väärin ?

Jeesus oli sitä mieltä, ettei hänen opetuslastensa työ ole pelkästään Raamatun eteen nakkaamista: ”ota ja lue itse”. Aikansa juutalaisillakin oli Raamattu, mutta oville piti mennä Vapahtajan kehotuksesta selittämään ja kertomaan ”taivasten valtakunnan lähelle tulemisesta”. Asia kun ei suinkaan kaikille Raamatun omistajille itse lukemalla valjennut(Mat10:6,7,12 ja 13). Ja käsky kävi eteenkin päin: ”opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa”. Ja lupauksen kera: ”Minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti”(Mat28:19,20).

Kaikki eivät pitäneet Jeesuksen aloittamasta Raamatun opettamisrynnistyksestä. Apostolien teoissa kerrotaan syytöksistä, että ”nyt koko Jerusalem on täynnä teidän oppianne”. Rangaistuksiakin tuli, mutta vankilasta päästyään apostolit vain ”entiseen tapaan joka päivä opettivat temppelissä ja kodeissa ja julistivat, että Jeesus oli Messias”(Apt65:42).

Todennäköisesti Suomi-24:n palstatkin tuohon aikaan olisivat olleet täynnä tarkkojen ”tuntikirjureiden” valituksia ryhmästä, joka häiritsee kotirauhaa ja epäisänmaallisesti ”rikkoo keisarin säädöksiä ja pitää kuninkaana toista miestä, erästä Jeesusta”(Apt17:7).

Jeesus kertoi, ettei hänen aikansa saarnaaminen ollut vielä Raamatun opettamisen huippu. Vapahtajamme ennusti, että hänen seuraajansa ovat ”tekevä sellaisia tekoja kuin minä, ja vielä suurempiakin”(Joh14:12). Milloin Jeesuksen työ sitten jopa ylitettäisiin?

Jeesus ennusti seuraajiensa julistavan ”tämän valtakunnan evankeliumin kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu”(Mat24:14). Lopun ajan kuvauksen yhteydessä Mestarimme paljasti, että alussa mainitun etiopialaisen kaltaisille vilpittömille etsijöille annetaan ihan maailmanlaajuisesti vastauksia. Aivan samoin kuin pyhä henki ohjasi Filipposta lähestymään vaunuissa Raamattuaan lukenutta miestä, nykyisinkin Jeesuksen seuraajia ohjataan ”menemään lähemmäksi” aikamme ihmisiä. Ehkä sinunkin ovellasi on käynyt tällä tavoin kauko-ohjattuja ?

Raamatun ymmärtämistä ei ole koskaan uskottu yhden epätäydellisen yksilön harteille. Alkuseurakunta vastasi toiminnasta ensimmäisellä vuosisadalla Jeesuksen taivaallisessa ohjauksessa. Ennen lopun ajan alkua Kristuksella oli Raamattua opettavia yksilöitä ohjauksessaan, jonka vastuujoukoksi hän on asettanut ihmisryhmän, ""uskollisen ja viisaan palveluijan"(Mat24:45). Ja nyt sitten ”elonkorjuuaikana” toiminta on suurempaa kuin koskaan tällä planeetalla(Mat13:39,43).

Kysymys kuuluukin: Miten sinä suhtaudut sinulle tarjottavaan Raamatun opastukseen?

44

1819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sana saarnaa

"Kysymys kuuluukin: Miten sinä suhtaudut sinulle tarjottavaan Raamatun opastukseen?"

Kun sokea sokeaa taluttaa, niin heillä molemmilla on hauskaa!   

• koo.koo

Onneksi minun kaltaisteni yksisilmäisten on helppo elää sokeiden (=uskistoopet) maassa.

• kirjanoppinut

Jos nyt sattuisi jokin raamatun kohta jota en ymmärtäisi niin en missään tapuksessa haluaisi ketään iteäni neuvomaan. Kaikllaa neuvojilla on "oma lehmä ojassa". Mielummin yritän sinnikkäästi vain saada asiasta sevyyden. Vai otatko sinä helluntailaisen tai Lestadoilaisen neuvojaksesi ongelmiisi. Minulle sinä ja muutkin mainisemattomat uskontokunnat olette samalla viivalla, enkä yli päästä ketään.

• Syneus(m)

Puhuttiinko noissa Raamatun lainauksissasi jotain tulevasta Jehovan todistajuudesta?

• Ari-JT

kaikkialla maailmassa ihmisille vaihtoehdon tutkittavaksi: edustavatko Jehovan todistajat sitä joukkoa, joka kertoo ainoana hyvää uutista valtakunnasta. ”Kenen luo me menisimme”, kysyi Pietarikin aikanaan(Joh6:68)

Meidän tehtävänämme on kertoa Raamattuun sisältyvästä Jumalan tarkoituksesta valtakunnan välityksellä hävittää pahuus, ja moni ryhtyy ihan itse miettimään niitä siunauksia, joita Raamattu "uudessa maassa" lupaa(Jes65:13-). Kyseessä on todella "hyvä uutinen Valtakunnasta"?

Lopulta on ihan jokaisen oma asia vetää johtopäätöksensä kuulemastaan: hänestä tulee Jehovan todistaja tai sitten ei. Jumala on sitten antanut pojalleen Jeesukselle vallan aikanaan päättää ketkä ovat vuohia ja ketkä kuuluvat lampaiden katraaseen.

Sinäkin voit ottaa haasteen vastaan ja tutkia asiaa paljon perusteellisemmin Jehovan todistajien kanssa kodissasi, kuin mitä tällaisella satunnaisella kirjoittelulla on mahdollista pohdiskella

• Syneus(m)
        Ari-JT kirjoitti:

kaikkialla maailmassa ihmisille vaihtoehdon tutkittavaksi: edustavatko Jehovan todistajat sitä joukkoa, joka kertoo ainoana hyvää uutista valtakunnasta. ”Kenen luo me menisimme”, kysyi Pietarikin aikanaan(Joh6:68)

Meidän tehtävänämme on kertoa Raamattuun sisältyvästä Jumalan tarkoituksesta valtakunnan välityksellä hävittää pahuus, ja moni ryhtyy ihan itse miettimään niitä siunauksia, joita Raamattu "uudessa maassa" lupaa(Jes65:13-). Kyseessä on todella "hyvä uutinen Valtakunnasta"?

Lopulta on ihan jokaisen oma asia vetää johtopäätöksensä kuulemastaan: hänestä tulee Jehovan todistaja tai sitten ei. Jumala on sitten antanut pojalleen Jeesukselle vallan aikanaan päättää ketkä ovat vuohia ja ketkä kuuluvat lampaiden katraaseen.

Sinäkin voit ottaa haasteen vastaan ja tutkia asiaa paljon perusteellisemmin Jehovan todistajien kanssa kodissasi, kuin mitä tällaisella satunnaisella kirjoittelulla on mahdollista pohdiskella

Kiitos vaivannäöstäsi vastauksen suhteen.

Jatkokysymys: Miten ja millä perusteilla nuo Raamatunkohdat liittyvät nimenomaan Jehovan todistajuuteen?

• koo.koo
        Ari-JT kirjoitti:

Me haluamme asettaa
        Ari-JT 17.10.2008 klo 22.40

>>>>>>>>>>>Rahuskia te haluatte kerätä, muu on silmän lumetta.

>>>>>>>>>>>>>>>>>Mistä valtakunnasta? Satuolentojen hiippakunnastako?

>>>>>>>>>>Onneksi näin on. Valitettavasti monet -ei niin vahvan itsetunnon omaavat- ihmiset ovat uskisten hämäysjärjestöjen vietävissä. YHWH-setä kuin myös Jessuli ovat satuhahmoja.

Sinäkin voit ottaa haasteen vastaan ja tutkia asiaa paljon perusteellisemmin Jehovan todistajien kanssa kodissasi, kuin mitä tällaisella satunnaisella kirjoittelulla on mahdollista pohdiskella.

>>>>>>>>>>>>>>>HOOHOHOHO. Sinä voist ottaa haasteen vastaan, ja perustella Raamatulla wc-seuran 607-1914 valheen. Sitä minä pohtisin ko. hämäyspartion kanssa, jos jt erehtyisvät tiluksilleni.

• Ari-JT kirjoitti:

>> Me haluamme asettaa kaikkialla maailmassa ihmisille vaihtoehdon tutkittavaksi: edustavatko Jehovan todistajat sitä joukkoa, joka kertoo ainoana hyvää uutista valtakunnasta. ”Kenen luo me menisimme”, kysyi Pietarikin aikanaan(Joh6:68)

Huomaatko, järjestösi on sovittamassa itseään joka välissä Kristuksen sijaan ja tilalle. Sellaista toimijaa voitaisiin kutsua sopivasti antikristukseksi. Jos katsot asiayhteyttä, mistä nuo sanat on repäisty, asia meneekin täysin päälaelleen vartiotorniseuran opettaman suhteen. Uskaltaisitko tutkia vartiotorniseuran selityksiä Raamatun sanan valossa?

Niin Jeesus sanoi heille:
              "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
               ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa,
               ei teillä ole elämää itsessänne.
               Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä,
               ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
               Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
               Joka syö minun lihani ja juo minun vereni,
               se pysyy minussa, ja minä hänessä.
               Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta,
               niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
               Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta.
               Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat;
               joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
           Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.
           Niin monet Hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat:
              "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"
           Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi,
           että Hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi Hän heille:
              "Loukkaako tämä teitä?
               Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne,
               missä hän oli ennen!
               Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä.
               Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
               Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko."
           Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet,
           ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
           Ja hän sanoi:
              "Sentähden minä olen sanonut teille,
               ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
           Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois
           eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
           Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista:
              "Tahdotteko tekin mennä pois?"
           Simon Pietari vastasi hänelle:
              "Herra, kenen tykö me menisimme?
               Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
               ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."

Pietari osoitti sanansa Jeesukselle. Ei ole kysymys vartiotorniseuran tunnustamisesta, vaan Jeesuksen seuraamisesta. Selityksellään vartiotorniseura asettaa itsensä Jeesuksen sijaan.

Vartiotorniseura opettaa, että sen todistajien kuuluu kieltäytyä osallisuudesta Jeesuksen ruumiiseen ja vereen - se kuuluu ainoastaan järjestön "voidelluille". Tämän kieltäymys pitää todistaa vuosittain saapumalla erityiseen ehtoollisestakieltäytymisrituaaliin. Jeesuksen "lihan syöminen ja veren jominen" oli juuri se asia, joka yllä olevassa raamatunpaikassa sai monet Jeesuksen kuulijoista lähtemään. Vartiotorniseura kieltää ainoan Pelastuksen, Herran Jeesuksen. Tämän osoittamistilaisuus on järjestön tärkein juhla ja ainoa sen sallima, ajankohdaltaan perinteinen ns. uskonnollinen juhla!

Tähän yhteyteen on hyvä selventää, että Raamattu ei suinkaan opeta, että ehtoollisen nauttiminen ketään pelastaisi, tai ettei voisi pelastua ilman ehtoollista - se on muistoateria, joka muistuttaa uskovalle Jeesuksen uhrista. Mieti nyt sitten, mitä julistat sillä, että saavut juhlaan, jonka ainoa ohjelmanumero on kieltäytyä ehtoollisesta.

- "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan;
            tehkää tämä minun muistokseni".
           - "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte,
            tehkää se minun muistokseni".

Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan,
           te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin Hän tulee.

>> Meidän tehtävänämme on kertoa Raamattuun sisältyvästä Jumalan tarkoituksesta valtakunnan välityksellä hävittää pahuus, ja moni ryhtyy ihan itse miettimään niitä siunauksia, joita Raamattu "uudessa maassa" lupaa(Jes65:13-). Kyseessä on todella "hyvä uutinen Valtakunnasta"?

Vartiotorniseura pitää eräänä todisteena oikeassa olemisestaan, että vain vartiotorniseuran todistajat julistavat "Jumalan valtakuntaa". Tämä on sanahelinää. Oikeasti et pysty vastaamaan edes yksinkertaisiin kysymyksiin, kuten: onko odotteesi vartiotorniopin mukaan sisällä Jumalan valtakunnassa, vai hampaita kiristelemässä sen ulkopuolella. Järjestönne selityksen mukaan järjestön todistajat ovat "sen yhteydessä", ts. kun Raamattu puhuu uudestisyntymisestä, mikä ei sovi vartiotorniseuran oppikyhäelmään, tarkoittaa Jumalan valtakunnan näkeminen "taivaallista toivoa", mikä ei seuran mukaan sen todistajille kuulu. Kun sitten puhutaan Jumalan valtakunnassa olevista patriarkoista, tarkoittaakin sama asia jotain aivan muuta. Sanojen merkitykset heittävät hjäränpyllyä aina sen mukaan, mikä sillä hetkellä on järjestölle sopivaa. Ongelmasi on, ettei Raamattu tue sellaista venkoilua.

Mikä oli se Hyvä uutinen, jota alkuseurakunta julisti? Seuraavaa hakua selaamalla pääset hiukan jyvälle siitä, mitä Raamattu asiasta kertoo. Nämä jakeet (ja luonnollisesti asiayhteys johon kukin kuuluu) kertovat, että vartiotorniseuran todistajillaan saarnauttama "hyvä uutinen" on tosi kaukana siitä alkuperäisestä. Raamatun Hyvä sanoma on Jeesus Kristus - ei epämääräiset ennustelut ja spekuloinnit kiinnostavista mahdollisuuksista. Raamatun Totuus on Herra Jeesus - Jumalan nimissä esitetyt valheet ovat Hänestä kaukana.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1091128352933&search=julist* saarna* evankeliumi*&rng=1&submit1=Hae&ref=Ps. 57:9-10&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

>> Lopulta on ihan jokaisen oma asia vetää johtopäätöksensä kuulemastaan: hänestä tulee Jehovan todistaja tai sitten ei. Jumala on sitten antanut pojalleen Jeesukselle vallan aikanaan päättää ketkä ovat vuohia ja ketkä kuuluvat lampaiden katraaseen.

Tarkoitat, että Jeesuksella on kyllä valta (ja vaikka sanoikin "kaikki", niin se oli vain hyvin suhteelista, siis vain jossain määrin), mutta vartiotorniseura päättää siitä keitä Hän saa valita?

>> Sinäkin voit ottaa haasteen vastaan ja tutkia asiaa paljon perusteellisemmin Jehovan todistajien kanssa kodissasi, kuin mitä tällaisella satunnaisella kirjoittelulla on mahdollista pohdiskella

Oikeasti asia menee niin, että kelloja rimputtelemalla lytyy aina joskus ihmisiä, jotka heikkona hetkenään ovat alttiita järjestönne eksytyksille. Esim. kirkon opetuksista löytyy kyllä virheitä - sekä todellisia, että keksittyjä. Kun useimmat eivät tunne edes Raamattua, on "raamatuntuntijan" helppo vedättää tällaisia. Sen sijaan julkisuudessa, kuten vaikka keskustelupalstalla, vilppi paljastuu. Järjestön todistajan on säännöllisesti paettava häntä koipien välissä. Mielenrauhansa säilyttääkseen hän sitten syyttelee toisia vääristelystä, väärästä mielenlaadusta, valehtelusta, parjaamisesta, jne. - kaikki kelpaa, paitsi mahdollisuus, että "Jehovan järjestö" voisikin olla väärässä.

• kakka kotalla
        Ari-JT kirjoitti:

jos nykyisiä jt:a olisi ollut Jeesuksen aikana HE olisivat olleet ensimäisinä Jeesusta RISTIIN naulitsemassa. he olivat olleet esimäisinä tuomitsemassa Jeesuksen opetukset luopio opiksi.
        Revi siitä tietoa ihan ilmaiseksi.

• Repe-Pekka

Kysyisinkin nyt teiltä JT, mitä siitä seuraa jos
      joukossanne onkin joku, joka ei hyväksy vt-seuran
      valmista tulkintaa vaan epäilee jotakin/joitakin
      opin kohtia.

Pakotetaanko hänet takaisin ruotuun.

Näinhän ilmeisesti tapahtui vt-seurassa 1975 vuosiflopin jälkeen, kun siellä toimi itsenäisesti raamattua tutkivia ryhmiä.

Onko todistajia eronnut/erotettu jos ovat
      erilinjoilla?

• oikein hyvin.

Kastetaanko lapsena vai ei, onko nainen sovelias papiksi vai eikö sittenkään, sopiiko avoliitto kristityille, homoseksuaalinen parisuhdeko siunattavaksi.

-Ei kysymys ole raamatun heikosta tuntemuksesta, vaan siitä, että asioista yksinkertaisesti voidaan olla eri mieltä ja mahdollisuuksia erilaisiin näkemyksiin on.

-Raamattu on puhtaasti tulkinnanvarainen kirja, josta jokainen löytää mitä haluaa, eikä kaikkea pysty millään soveltamaan suoraan nykyaikajan tilanteisiin ja tietämykseen eri asioista.

-Lahkolaiset haluavat mielellään nähdä asian siten, etteivät eriävän mielipiteen omaavat tunne raamattua, tai jopa siten, että eriävän mielipiteen omaavat haluavat viettää "syntistä elämää", eivätkä halua uskoa esim jehovalaisia selityksiä siksi.

mihin johtaa se, ettei ”kukaan neuvo”.

-No miksi sitten neuvotkin johtavat päin persettä menneisiin oppeihin ja selityksiin kuten 1914 oppi ja monet vastaavat, jotka ovat valhetta ja täyttä hölynpölyä. Kyse ei tässä edes ole tulkinnallisista erimielisyyksistä vaan siitä että näyttö yksinkertaisesti puuttuu.

-Niin kauan kuin lahkot opettavat monista asioista täyttä hölynpölyä ja lisäksi hallitsevat ihmisiä pelon avulla ja käyttävät kiristyskeinona sosiaalisia suhteita, niin minä uskon mielelläni ihan itsekseni.Ei ole muutakaan vaihtoehtoa.

• koo.koo

"Kysymys kuuluukin: Miten sinä suhtaudut sinulle tarjottavaan Raamatun opastukseen? "

Vastaus kuuluukin: jos sitä joku uskistoope yrittäisi tarjota, niin inhon, huvittuneisuuden ja säälin yhdistelmällä.

• Voimantorni

>>Tosiasiat Raamatun itsenäisestä opiskelusta kertovat vakuuttavasti siitä, mihin johtaa se, ettei ”kukaan neuvo”>>

Haluaisitko Ari avautua meille sen verran, että kerrot meille mielipiteesi järjestön vanhaksi käyneestä valosta. Kuka on kertonut ja neuvonut sellaiset asiat Jehovan kansan keskuudessa kuin 1925, 1975, rokottamiskielto, sukupolvioppi tai ymmärryksen valon edes-takaisin heiluminen oppikysymyksissä? Onko se ollut Jehova?

Avaudu meille vielä sen verran, että kerrot kantasi Russellin ja Rutherfordin aikaiseen vanhaan "totuuteen", josta ei tuolloin ollut epäilyksen häivääkään tosi uskovien mielessä, mutta joka on auttamattomasti hylätty ajat sitten vanhana valona.

Tässä sinulle muutama esimerkki tästä ehdottoman oikeasta ymmärryksestä:

“Surely there is not the slightest room for doubt that in the mind of a truly consecrated child of God that the Lord Jesus Christ is present and has been since 1874.” (Watchtower 1924, January 1, p. 5)

”We see no reason for changing the figures -- nor could we change them if we would. They are, we believe, God's dates, not ours. But bear in mind that the end of 1914 is not the date for the beginning, but for the end of the time of trouble.” (Zion's Watch Tower 1894, July 15, page 226

"The Watchtower is not the instrument of any man or set of men, nor is it published according to the whims of men. No man's opinion is expressed in The Watchtower. God feeds his own people, and surely God uses those who love and serve him according to his own will. Those who oppose The Watchtower are not capable of discerning the truth that God is giving to the children of his organization, and this is the very strongest proof that such opposers are not of God's organization." (Watchtower 1931 Nov. 1 p.327)

On sellaisiakin, jotka kokevat plussana sen, että jäävät tällaista ohjausta paitsi.

>>Ehkä sinunkin ovellasi on käynyt tällä tavoin kauko-ohjattuja>>

On käynyt. Amerikasta kauko-ohjattuja järjestö-uskovaisia, mm. Jehovan todistajia ja mormoneja. Kukaan heistä ei kerro minulle henkilökohtaisesta uskostaan, vaan toistelee minulle papukaijamaisesti oman järjestönsä muuttuvais-näkemyksiä 'totuutena'.

• >>Kuka on kertonut ja neuvonut sellaiset asiat Jehovan kansan keskuudessa kuin 1925, 1975

Mouritzin mukaan vuodesta 1975 järjestö sai tiedon jehovalta. Vuonna 1972 Mouritz piti Raahen konventissa hehkutuspuheen koskien vuotta 1975 ja sanatarkka lainaus puheestaan menee näin:

"Meidän täytyy puhua heille ja niin vähän aikaa sitä tehdä. Älä epäile näitä asioita. Ajatelkaa veljet, johtaisiko Jehova meidät harhaan? Antaisiko hän meidän uskoa, meidän luulla, että nämä asiat ovat niin lähellä kun eivät ole? Antaisiko hän järjestölleen sellaista tietoa, joka ei pidä paikkansa? Pankaa merkille, Seura ei ole koskaan puhunut toisesta vuosista niinkuin tästä. Paitsi vuodesta 1914 ja silloin 40 vuotta etukäteen sanottiin: "1914 Jumalan valtakunta tulee ja lopun aika alkaa". Ja tietenkin jotkut kuvittelivat sitä ja tätä siitä. Jotkut kuvittelivat että sinä vuonna noustaan taivaaseen vaikka noin ja sitä ja tätä. Mutta ei Vartiotorni koskaan ole näin sanonut.

Pitikö paikkansa se mitä Seura jo 40 vuotta puhui. Piti täsmälleen paikkansa. Emme ole pettyneitä. Ja nyt ihmiset myöntävät sen jotka ajattelevat asiaa ja tietävät mitä alkoi tapahtua vuonna 1914. Ja nyt kun olemme tulleet tähän vuoteen 1972, me olemme jo kuusi vuotta kuulleet tästä vuodesta 1975. Uskotko, että se pitää paikkansa?"

• Voimantorni
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Kuka on kertonut ja neuvonut sellaiset asiat Jehovan kansan keskuudessa kuin 1925, 1975

Mouritzin mukaan vuodesta 1975 järjestö sai tiedon jehovalta. Vuonna 1972 Mouritz piti Raahen konventissa hehkutuspuheen koskien vuotta 1975 ja sanatarkka lainaus puheestaan menee näin:

"Meidän täytyy puhua heille ja niin vähän aikaa sitä tehdä. Älä epäile näitä asioita. Ajatelkaa veljet, johtaisiko Jehova meidät harhaan? Antaisiko hän meidän uskoa, meidän luulla, että nämä asiat ovat niin lähellä kun eivät ole? Antaisiko hän järjestölleen sellaista tietoa, joka ei pidä paikkansa? Pankaa merkille, Seura ei ole koskaan puhunut toisesta vuosista niinkuin tästä. Paitsi vuodesta 1914 ja silloin 40 vuotta etukäteen sanottiin: "1914 Jumalan valtakunta tulee ja lopun aika alkaa". Ja tietenkin jotkut kuvittelivat sitä ja tätä siitä. Jotkut kuvittelivat että sinä vuonna noustaan taivaaseen vaikka noin ja sitä ja tätä. Mutta ei Vartiotorni koskaan ole näin sanonut.

Pitikö paikkansa se mitä Seura jo 40 vuotta puhui. Piti täsmälleen paikkansa. Emme ole pettyneitä. Ja nyt ihmiset myöntävät sen jotka ajattelevat asiaa ja tietävät mitä alkoi tapahtua vuonna 1914. Ja nyt kun olemme tulleet tähän vuoteen 1972, me olemme jo kuusi vuotta kuulleet tästä vuodesta 1975. Uskotko, että se pitää paikkansa?"

>>Älä epäile näitä asioita. Ajatelkaa veljet, johtaisiko Jehova meidät harhaan? Antaisiko hän meidän uskoa, meidän luulla, että nämä asiat ovat niin lähellä kun eivät ole? Antaisiko hän järjestölleen sellaista tietoa, joka ei pidä paikkansa?>>

Tämä on paljon puhuva lainaus. Tästä se on jehovantodistajuudessa aina ollutkin kysymys: ÄLÄ EPÄILE NÄITÄ ASIOITA.

Jos Jumala todella olisi tämän järjestön johtohahmo, sitä voisi tavallinen takametsän taavikin ajatella juuri siten kuin veli Mouritz tuossa sanoi: "Johtaisiko Jehova meidät harhaan?"

Mitä tosiasiat osoittavat tästä? Onko Jehova johtanut ihmisiä järjestönsä välityksellä harhaan? Historia osoittaa, että useita maailmanloppuja on jäänyt tulematta. Sellainen ihminen, joka haluaa saada Jumalan pois syytettyjen joukosta, joutuu väistämättä hyväksymään sen, että tämä järjestö on puhunut omiaan ja syy on siksi järjestön johdossa (jonka kanssa Jumalalla ei ole mitään tekemistä).

Tätä teoriaa tukee voimakkaasti sekin, että järjestö pimittää ja valehtelee ahkerasti aiempia Jehovalta saamiaan "totuuksia" olemattomiin. Kertooko järjestön tämä piirre Jehovan todistajalle Jumalan ohjaavan tätä järjestöä? Herra Mouritz sanoi puheessaan:

>>Seura ei ole koskaan puhunut toisesta vuosista niinkuin tästä. Paitsi vuodesta 1914>>

Jos tuo pitäisi paikkansa, miten kummassa sitten Vartiotorni on aiemmin kirjoittanut asiasta näin väärin:

“Let no one now be deceived by calculations as to just when the Lord will cease his work with the Church on earth. The year 1925 is a date definitely and clearly marked in the Scriptures, even more clearly than that of 1914” (The Watchtower, July 15, 1924)

Mutta kaikesta tästä huolimatta muistakaa järjestön viisas ja rakkaudellinen ohje:
        "ÄLÄ EPÄILE NÄITÄ ASIOITA."

• Jallu-eno

"->Kuka on kertonut ja neuvonut sellaiset asiat Jehovan kansan keskuudessa kuin 1925, 1975, rokottamiskielto, sukupolvioppi tai ymmärryksen valon edes-takaisin heiluminen oppikysymyksissä? Onko se ollut Jehova?

Avaudu meille vielä sen verran, että kerrot kantasi Russellin ja Rutherfordin aikaiseen vanhaan "totuuteen", josta ei tuolloin ollut epäilyksen häivääkään tosi uskovien mielessä, mutta joka on auttamattomasti hylätty ajat sitten vanhana valona.-

• Voimantorni
        Jallu-eno kirjoitti:

"->Kuka on kertonut ja neuvonut sellaiset asiat Jehovan kansan keskuudessa kuin 1925, 1975, rokottamiskielto, sukupolvioppi tai ymmärryksen valon edes-takaisin heiluminen oppikysymyksissä? Onko se ollut Jehova?

Avaudu meille vielä sen verran, että kerrot kantasi Russellin ja Rutherfordin aikaiseen vanhaan "totuuteen", josta ei tuolloin ollut epäilyksen häivääkään tosi uskovien mielessä, mutta joka on auttamattomasti hylätty ajat sitten vanhana valona.-

>>Ei tuollaisia asioita yksikään Jehovan todistaja pysty selittelemään, ainakaan jos mielii pysyä edes jollakin tavoin ITSELLEEN rehellisenä>>

Kiitos rehellisestä kannanotostasi.

>>Ihminen ei ole koskaan tässä asiainjärjestelmässä täydellinen>>

Mikä johtaakin meidät siihen peruskysymykseen, että onko uskonnolla ylipäätään oltava näyttöä Jumalan ohjauksesta ollakseen tosi uskonto, kuten Jehovan todistajien johto väittää:

"Jehovah God has made known to his anointed ones in advance what these scriptures mean." Watchtower 1931 June 1 p.160

"The holy spirit is the active force of the living God, which he sends out through his Son, Christ Jesus, and which operates toward Jehovah's people, enlightening and directing his theocratic organization on the earth today as it did in the days of the apostles." Watchtower 1959 Apr. 1 p.219

"Consider, too, the fact that Jehovah's organization alone, in all the earth, is directed by God's holy spirit or active force. (Zech. 4:6) Only this organization functions for Jehovah's purpose and to his praise. To it alone God's Sacred Word, the Bible, is not a sealed book." Watchtower 1973 July 1 p.402

Vai riittääkö pelkkä innokkuus? Jos näin on, niin monet uskonnot ovat sitten yhtä hyviä, toisin sanoen samalla viivalla keskenään. Ei ole olemassakaan sitä surullisen kuuluisaa Ainoaa Oikeaa Totuutta.

>>WBTSN: perusdogmeihin, jotka kylläkin sinällään sisältävät paljon johdonmukaisuuksia. Esimerkkeinä yksi Jumala, sielun kuolevaisuus sekä helvettiopin kiistäminen>>

http://www.jwfacts.com/index_files/similar.htm

Viljelen mielelläni tätä linkkiä tälläkin palstalla, koska sen tarkastelu on auttanut monia tajuamaan, ettei jehovantodistajuudessa ole kyse lainkaan niin erikoislaatuisesta "totuudesta", ettei sitä muualtakin löytyisi. Keskinäisiä variaatioita eri ryhmien välillä tietenkin on, mutta harvemmin niin suuria eroja kuin esiintyy nykyisen Jt-totuuden ja vanhaksi käyneen Jt-totuuden välillä.

• Markku_Meilo
        Jallu-eno kirjoitti:

>>Ainoa mahdollinen selitys on se sama vanha klassinen. Ihminen ei ole koskaan tässä asiainjärjestelmässä täydellinen, joka tarkoittaa sitä että hän-voi-erehtyä!

Tuossa klassisuudessa on se ongelma, että kautta koko Vt-seuran on opit saatu Jehovalta, epätäydellisyys vedetään esiin ainoastaan silloin kun jotain menee pieleen ja voideltu profeetta joutuu selittelemään, kun ei kaikin ajoin uskalla syytellä hallintoalamaisiaan.

>>Ei siinä auta vaikka kuinka uskoisi, ja haluaisi uskoa, WBTSN: perusdogmeihin, jotka kylläkin sinällään sisältävät paljon johdonmukaisuuksia. Esimerkkeinä yksi Jumala, sielun kuolevaisuus sekä helvettiopin kiistäminen.

Vt-seuralle ominaisista opetuksista on koskemattomana jäljellä ainoastaan puolisen tusinaa. Jos tässä valossa kysyy vielä kuinka paljon edelleen jatkuvaa valehtelua totuus noiden oppimuutosten jälkeen sietää (ollakseen jonkin sortin totuus), niin mitä sinä vastaisit?

• hirvas

jehovien kutsumaan Raamatun "opetukseen siten, että käsken heitä poistumaan oveltani.

Syy on se, ettei Vartiotorni-lehden lukeminen "opastetusti", eikä Uuden Maailman Raamatun väärennöksen tutkiminen ole Jumalasta vaan perkeelestä. Siksipä on tehtävä niin kuin Jumalan sana kehoittaa:

2. Joh.1:9-11

9 Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
      10 Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
      11 sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.

Jehovan Todistajia on käskettävä poistumaan, koska he ovat amerikkalaisen eksytysjärjestön juoksupoikia ja tyttöjä. Varokaa heitä.

• piilorasisti

Onko siinä, että joku on "amerikkalainen" mitään väärää. Jossakinhan totuude siemenen on täytynyt kasvaa.
        Kun 1800-luvulla kristillisyyttä alettiin ennallistaa varhaiskristilliseen muotoon, niin missään päin maailmaa, muualla kuin amerikassa se ei olisi ollut mahdollista, tai ainakin sen järjestäytyneessä muodossa se olisi ollut vaikeaa. Suomessa ja Ruotsissa muuhun kuin valtakirkkoon (=luopuheeseen kristillisyyteen)kuuluminen oli pakollista.
        Mitä Hirvas sanoo siitä, kun jotkut ovat syyttäneet kristillisyyttä juutalaiseksi uskonnoksi. Luterilaisuus ja muu protestantismi on saksalaista. Levittääkö Hirvas saksalaista hapatusta?
        Jehovan todistajille ei kansallisuus merkitse mitään. Tärkeintä on se, että puhutaan Raamatun totuutta.

• hirvas
        piilorasisti kirjoitti:

Onko siinä, että joku on "amerikkalainen" mitään väärää. Jossakinhan totuude siemenen on täytynyt kasvaa.
        Kun 1800-luvulla kristillisyyttä alettiin ennallistaa varhaiskristilliseen muotoon, niin missään päin maailmaa, muualla kuin amerikassa se ei olisi ollut mahdollista, tai ainakin sen järjestäytyneessä muodossa se olisi ollut vaikeaa. Suomessa ja Ruotsissa muuhun kuin valtakirkkoon (=luopuheeseen kristillisyyteen)kuuluminen oli pakollista.
        Mitä Hirvas sanoo siitä, kun jotkut ovat syyttäneet kristillisyyttä juutalaiseksi uskonnoksi. Luterilaisuus ja muu protestantismi on saksalaista. Levittääkö Hirvas saksalaista hapatusta?
        Jehovan todistajille ei kansallisuus merkitse mitään. Tärkeintä on se, että puhutaan Raamatun totuutta.

vääristelijöille ei riitä mikään. He ovat perkeleestä ja sillä siisti.

• sitten
        hirvas kirjoitti:

vääristelijöille ei riitä mikään. He ovat perkeleestä ja sillä siisti.

sinulla on amerikkalaisia vastaan. Itsehän olet heitä parjannut. Ei minun tarvitse valehdella. Omat sanasi tuomitsevat sinut. Ei tosi kristitty käyttäydy sillä tavalla.

• hirvas
        sitten kirjoitti:

sinulla on amerikkalaisia vastaan. Itsehän olet heitä parjannut. Ei minun tarvitse valehdella. Omat sanasi tuomitsevat sinut. Ei tosi kristitty käyttäydy sillä tavalla.

amerikkalaisia ihmisiä vastaan mitään. Mutta sinä onneton väännät kaiken täysin ymmärtämättömäksi mössöksi. Hyi sinua!

Jos minä sanon, että tuolla kaverilla on amerikkalainen auto, niin en minä puhu amerikkalaisista ihmisistä mitään. Ja jos minä sanon, että amerikkalainen eksytysjärjestö nimeltään Jehovan Todistajat, niin silloinkaan en puhu ihmisistä mitään. Puhun vain rapakon takana aikanaan perustetusta valhejärjestöstä.
        Ymmärrätkö nyt - vääristelemättä?

• kuuluu:
        hirvas kirjoitti:

amerikkalaisia ihmisiä vastaan mitään. Mutta sinä onneton väännät kaiken täysin ymmärtämättömäksi mössöksi. Hyi sinua!

Jos minä sanon, että tuolla kaverilla on amerikkalainen auto, niin en minä puhu amerikkalaisista ihmisistä mitään. Ja jos minä sanon, että amerikkalainen eksytysjärjestö nimeltään Jehovan Todistajat, niin silloinkaan en puhu ihmisistä mitään. Puhun vain rapakon takana aikanaan perustetusta valhejärjestöstä.
        Ymmärrätkö nyt - vääristelemättä?

Seli, seli töpseli.
        Muista vastedes, että itse kuulunet saksalaiseen lahkoon. Saksassa, joka on yhtä hyvä maa kuin muutkin,on parempiakin vaihtoehtoja.

• hirvas
        kuuluu: kirjoitti:

Seli, seli töpseli.
        Muista vastedes, että itse kuulunet saksalaiseen lahkoon. Saksassa, joka on yhtä hyvä maa kuin muutkin,on parempiakin vaihtoehtoja.

mihinkään muuhun kuin samaan nasaretilaiseen "lahkoon", johon kuuluivat aikanaan myös Paavali ja kumppanit.

Apt.24:1-6

1 Viiden päivän kuluttua ylimmäinen pappi Ananias meni sinne alas muutamien vanhinten ja erään asianajajan, Tertulluksen, kanssa, ja he ilmoittivat maaherralle syyttävänsä Paavalia.
        2 Ja kun Paavali oli kutsuttu esille, rupesi Tertullus syyttämään ja sanoi:
        3 "Runsasta rauhaa me olemme sinun kauttasi, korkea-arvoinen Feeliks, saaneet nauttia, ja sinun huolenpidostasi on parannuksia aikaansaatu tämän kansan hyväksi, sen me kaikin puolin ja kaikkialla ja kaikella kiitollisuudella tunnustamme.
        4 Mutta etten aivan kauan sinua viivyttäisi, pyydän sinua hetkisen meitä suosiollisesti kuulemaan.
        5 Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies,
        6 ja hän on koettanut pyhäkönkin saastuttaa. Sentähden me otimme hänet kiinni.

Tuo lahko tunnettiin paremmin nimellä alkuseurakunta, ja sen sekä Jeesuksen opettama sana pysyy iäti. Minä uskon siihen, koska se on ainoa totuus Jeesuksen opetuslapselle.

• Pii on 3.0
        piilorasisti kirjoitti:

..Ei kansallisuus merkitse mitään,
        Mitenhän on ; Raamatuntutkijat oli täysin Saksalaissiirtolaisten ryhmä alunperin. Johtoryhmä on kaiketi kaikkina aikoina edustanut saksalaissiirtolaisia,

• juuri äsken
        hirvas kirjoitti:

mihinkään muuhun kuin samaan nasaretilaiseen "lahkoon", johon kuuluivat aikanaan myös Paavali ja kumppanit.

Apt.24:1-6

1 Viiden päivän kuluttua ylimmäinen pappi Ananias meni sinne alas muutamien vanhinten ja erään asianajajan, Tertulluksen, kanssa, ja he ilmoittivat maaherralle syyttävänsä Paavalia.
        2 Ja kun Paavali oli kutsuttu esille, rupesi Tertullus syyttämään ja sanoi:
        3 "Runsasta rauhaa me olemme sinun kauttasi, korkea-arvoinen Feeliks, saaneet nauttia, ja sinun huolenpidostasi on parannuksia aikaansaatu tämän kansan hyväksi, sen me kaikin puolin ja kaikkialla ja kaikella kiitollisuudella tunnustamme.
        4 Mutta etten aivan kauan sinua viivyttäisi, pyydän sinua hetkisen meitä suosiollisesti kuulemaan.
        5 Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies,
        6 ja hän on koettanut pyhäkönkin saastuttaa. Sentähden me otimme hänet kiinni.

Tuo lahko tunnettiin paremmin nimellä alkuseurakunta, ja sen sekä Jeesuksen opettama sana pysyy iäti. Minä uskon siihen, koska se on ainoa totuus Jeesuksen opetuslapselle.

Vartiotornista kirjoituksen, jossa puhuttiin Jumalan arvokkuudesta. Siinä annettiin ohjeeksi, että evankeliumia tulisi puolustaa Jumalan sanan arvokkuuteen soveltuvalla tavalla. Kenties en tehnyt sitä kirjoituksissani tehnyt. Pyydän anteeksi.

• hirvas
        juuri äsken kirjoitti:

Vartiotornista kirjoituksen, jossa puhuttiin Jumalan arvokkuudesta. Siinä annettiin ohjeeksi, että evankeliumia tulisi puolustaa Jumalan sanan arvokkuuteen soveltuvalla tavalla. Kenties en tehnyt sitä kirjoituksissani tehnyt. Pyydän anteeksi.

anteeksi, pyydä Jumalalta. Ja muista, että ainoa nimi jossa on pelastuksemme, se on Jeesus Kristus. Mitään muuta nimeä taivaan alla ei ole annettu, jossa on pelastuksemme. Näin todistaa Jumalan evankeliumi.

• Pii on 3.0..

..kaikessa kummallisuudessaan,;
      ..Oletko itse lukenut kertaakaan ,Ut;sta, missä ja miten Jeesus saarnasi" , evankeliumien mukaan ? Siis itse lukenut? Ainahan eppäillä soppii, ja nyt eppäilen, että tuo aloitusteksti on massapostitettu jostain VT; seuran vanhasta tekstistöstä;
      niin erilainen tuo kirjoitus on esim, Markus 3; 1-6, 30-35
      Mark; 4; 1, ja monen muun kanssa .
      Matteus 28 ;19, johon tässäkin vedotaan, on Tieteellisen tutkimuksen keinoin todettu kirjoitetun jolloinkin 300--400- luvuilla j.aa.
      Kun ei Jeesus ravannut ovilla toorarulla kainalossa, vaan heti kun aukaisi suunsa, hänet heitettiin ulos kotoaan, kun hän puhui synagoogissa, hänet yritettiin tappaa,(Nasaret) josta syystä hän kiersi Galilean , ja samarialaisten kaupunkeja, ja puhui "Autiomaissa," . Ja -Kapernaumista hän sanoi kuuluisat sanansa; "Voi sinua, Kapernaum; Korotetaankohan sinut Taivaaseen?.."
      Siis vähän edes sen ajan Välimeren kulttuureihin tutustumista, ja heidän arkipäiväänsä;
      Kirja ; Roomalaista arkea ja juhlaa," on suomen hist, seuran tarkastama, -2004.
      Se on taas ymmärrystä Rooman historiaan;

• Kristus autiomaassa

puhunut ilman kuulijakuntaa.
        Hän oli vähän erilainenkuin meidän aikamme sananjulistajat. Jumalan Poikana hän tiesi, mitä sen aikaisessa Raamatussa luki, ja ihmisenä, siis täydellisenä ihmisenä hänellä oli suurempia kykyjä kuin kenelläkään tänään.

Raamatussa kuitenkin kerrotaan, esimerkiksi Luukkaan 10. luvussa, että hän lähetti muita kertomaan evankeliumia. Sillä tavalla hän antoi mallin seuraajilleen. Evankeliumia piti julistaa kaikissa aikoissa - pitivät siitä ihmiset tai eivät. tätä mallia Jehovan todistajat noudattavat. Jos joku ei siitä pidä, niin se olkoon aivan kuin maksuna siitä, että ainakin jotkut kuuntelevat ja hyötyvät siitä.
        Jos olet lukenut "Roomalaisten arkea tai juhlaa" niin tiedät, että kaikki eivät siitä pitäneet. Suomalaisten "arkeen tai juhlaan" Jehovan todistajien sanajulistus kuuluu niin kauan kuin tämä maailma on vielä pystyssä.
        Että revipä siitä!

• hirvas
        Kristus autiomaassa kirjoitti:

puhunut ilman kuulijakuntaa.
        Hän oli vähän erilainenkuin meidän aikamme sananjulistajat. Jumalan Poikana hän tiesi, mitä sen aikaisessa Raamatussa luki, ja ihmisenä, siis täydellisenä ihmisenä hänellä oli suurempia kykyjä kuin kenelläkään tänään.

Raamatussa kuitenkin kerrotaan, esimerkiksi Luukkaan 10. luvussa, että hän lähetti muita kertomaan evankeliumia. Sillä tavalla hän antoi mallin seuraajilleen. Evankeliumia piti julistaa kaikissa aikoissa - pitivät siitä ihmiset tai eivät. tätä mallia Jehovan todistajat noudattavat. Jos joku ei siitä pidä, niin se olkoon aivan kuin maksuna siitä, että ainakin jotkut kuuntelevat ja hyötyvät siitä.
        Jos olet lukenut "Roomalaisten arkea tai juhlaa" niin tiedät, että kaikki eivät siitä pitäneet. Suomalaisten "arkeen tai juhlaan" Jehovan todistajien sanajulistus kuuluu niin kauan kuin tämä maailma on vielä pystyssä.
        Että revipä siitä!

varmaa, ettei Jeesus käskenyt kenenkään mennä valehtelemaan ihmisten ovien takana.

Mikäli JT:t ovat ei mieltä kanssani, niin esittäkööt sen Raamatun kohdan, jossa Jeesus ilmoittaa alkavansa hallita 1. lokakuuta 1914. Ettekö te onnettomat huomaa valehtelevanne ihmisille päin naamaa!

• asenteesi
        hirvas kirjoitti:

varmaa, ettei Jeesus käskenyt kenenkään mennä valehtelemaan ihmisten ovien takana.

Mikäli JT:t ovat ei mieltä kanssani, niin esittäkööt sen Raamatun kohdan, jossa Jeesus ilmoittaa alkavansa hallita 1. lokakuuta 1914. Ettekö te onnettomat huomaa valehtelevanne ihmisille päin naamaa!

keskusteluun ei ole kovin mukaantempaava.
        Ei varmaankaan herätä ketään ottamaan vakavasti mielipiteitäsi, jos käytät sanoja "olette perkeleestä" tai "valehtelette". Oletko selvin päin, vai jäivätkö lääkkeet ottamatta?

• hirvas
        asenteesi kirjoitti:

keskusteluun ei ole kovin mukaantempaava.
        Ei varmaankaan herätä ketään ottamaan vakavasti mielipiteitäsi, jos käytät sanoja "olette perkeleestä" tai "valehtelette". Oletko selvin päin, vai jäivätkö lääkkeet ottamatta?

Jumalan sana, olen selvillä enkä tarvitse ainuttakaan lääkettä. Mutta valehtelijoita ei hyväksy Jumala, ei Jeesus enkä minä.

Sananl. 14:5
        Uskollinen todistaja ei valhettele, mutta väärä todistaja puhuu valheita.

Jos olet eri mieltä kanssani, esitä Jeesuksen opetus Raamatusta, jossa Hän ilmoittaa alkavansa hallita "näkymättömänä" 1. lokakuuta 1914.

Olehan hyvä. Ota esille pyhä sana ja todista Jumalan sanan totuus.

• sinun kanssasi
        hirvas kirjoitti:

Jumalan sana, olen selvillä enkä tarvitse ainuttakaan lääkettä. Mutta valehtelijoita ei hyväksy Jumala, ei Jeesus enkä minä.

Sananl. 14:5
        Uskollinen todistaja ei valhettele, mutta väärä todistaja puhuu valheita.

Jos olet eri mieltä kanssani, esitä Jeesuksen opetus Raamatusta, jossa Hän ilmoittaa alkavansa hallita "näkymättömänä" 1. lokakuuta 1914.

Olehan hyvä. Ota esille pyhä sana ja todista Jumalan sanan totuus.

uskonnolliseen väittelyyn. Se olisi turhauttavaa.
        Tarkoituksenani oli vain puuttua kirjoituksesi sävyyn. Sen vuoksi minun viestini oli myös kovin provosoiva.

• hirvas
        sinun kanssasi kirjoitti:

uskonnolliseen väittelyyn. Se olisi turhauttavaa.
        Tarkoituksenani oli vain puuttua kirjoituksesi sävyyn. Sen vuoksi minun viestini oli myös kovin provosoiva.

keskustele sellaisten valehtelijoiden kanssa, jotka väittävät vastoin Jumalan sanaa Jeesuksen palanneen 1. lokakuuta 1914.

• Ari-JT

käsitykseesi Jehovan todistajista. Me emme todellakaan ”kierrä leimaamassa ihmisiä ovilla lampaiksi ja vuohiksi”. Tuon leimaamisen tulee tekemään työnantajamme Jeesus Kristus sitten, kun ”Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeleidensä kanssa”, kuten hän itse kertoi(Mat25:31,32). Moni nykyisin vastaan hangoitteleva ehtii tuohon hetkeen mennessä kantansa muuttaa.

Olet aivan oikeassa sanoessasi, että Jehovan todistajat ovat Raamatun ymmärtämisessä menneet eteenpäin. ”Tieto lisääntyy” , kuten Daniel ennusti Jumalan palvelijoille tapahtuvan lopun ajalla Raamatun ymmärtämisen suhteen(Dan12:4). Toit tämän asian esille tosin kääntäen: eilen ei ymmärretty asioita niin hyvin kuin tänään. Mutta eikö sinusta suunta ole ihan oikea?

En halua ryhtyä piehtaroimaan Jehovan todistajien menneisyyden vajaammassa ymmärryksessä tehtyjen virheellisten Raamatusta vedettyjen johtopäätösten parissa. Eikö nykyisten, tarkistettujen, esittäminen ole paljon parempi vaihtoehto sinunkin mielestäsi? Jos toki emme ymmärrä vieläkään täydellisesti kaikkia asioita, haluamme asettaa kaikkialla maailmassa ihmisille vaihtoehdon tutkittavaksi: edustavatko Jehovan todistajat sitä joukkoa, joka epätäydellisyydestään huolimatta kertoo ainoana hyvää uutista valtakunnasta. ”Kenen luo me menisimme”, kysyi Pietarikin aikanaan(Joh6:68)

Sinäkin voit ottaa haasteen vastaan ja tutkia asiaa paljon perusteellisemmin Jehovan todistajien kanssa kodissasi, kuin mitä tällaisella satunnaisella kirjoittelulla on mahdollista pohdiskella.

• ....+++

Perustelusi on hyvä, sekä ohjeeksi turhamaisuuden valittajille, "heittäjille; tutki kotonasi mieluummin kuin kaikkien loan heittäjien edessä".
        oikein hyvä! Ari-Jt
        tv ....

• Repe-Pekka

Mistä teidän (JT) luvun ymmärrys tulee?

Myönnät asian tuossa edellä, että kaikki jt-opit
        eivät ole olleet oikeita.

>>En halua ryhtyä piehtaroimaan Jehovan todistajien menneisyyden vajaammassa ymmärryksessä tehtyjen virheellisten Raamatusta vedettyjen johtopäätösten parissa.>>

Myönnät varmasti myös rehellisyyden nimissä, että
        lukemisen ymmärryksenne tulee vt-seuralta.

Eli jos vastaat itse alkuperäiseen kysymykseesi,
        ymmärrätkö itse mitä luet raamatusta vai onko
        silmissäsi ja sydämessäsi vt-seuran suodatin.

• Markku_Meilo

>>Me emme todellakaan ”kierrä leimaamassa ihmisiä ovilla lampaiksi ja vuohiksi”. Tuon leimaamisen tulee tekemään työnantajamme Jeesus Kristus

Joo, kyseinen "leimaushomma" delegoitiin Jeesukselle vuoden 1995 oppimuutoksella, sitä ennen homma oli jehovantodistajien heiniä.

>>Moni nykyisin vastaan hangoitteleva ehtii tuohon hetkeen mennessä kantansa muuttaa.

Kuten on ehtinyt ennen vuosia 1914, 1918, 1920, 1925, 1951-1954, 1975, 1984, 1989, 1994, 2000 ja pian.

>>”Tieto lisääntyy”

Miksi ihmeessä sitten on pitänyt ottaa uusiokäyttöön mm. jo kerran hylätty sukupolvioppi ja esivaltaoppi? Tia miksi häpeillä Jeesuksen 1874-paluuta valehtelemalla?

>>kuten Daniel ennusti Jumalan palvelijoille tapahtuvan lopun ajalla Raamatun ymmärtämisen suhteen

Raamatun mukaan lopun aikaa elettiin Jeesuksen seuraajien elinaikana, sitten Vartiotorniseurassa 1799-1914 ja nyt vuodesta 1914 eteenpäin, mikä on arviosi seuraavasta lopun ajasta?

>> eilen ei ymmärretty asioita niin hyvin kuin tänään.

Miksi "eilisen" opetukset on otettu uusiokäyttöön?

>>En halua ryhtyä piehtaroimaan Jehovan todistajien menneisyyden vajaammassa ymmärryksessä tehtyjen virheellisten Raamatusta vedettyjen johtopäätösten parissa.

Totta, miksi Jehovalta saatujen väärien tulkintojen parissa kannattaa viettää aikaa, kannattaa oikaista Jehovaa aitoon Fred Franzin malliin.

>>Jos toki emme ymmärrä vieläkään täydellisesti kaikkia asioita,

Vaikka kaikki materiaali on tullut Jehovalta ainakin koko Vartiotorniseuran historian ajan?

>>Sinäkin voit ottaa haasteen vastaan ja tutkia asiaa paljon perusteellisemmin Jehovan todistajien kanssa kodissasi, kuin mitä tällaisella satunnaisella kirjoittelulla on mahdollista pohdiskella.

Jees, haaste vastaanotettu, sydämellisesti tervetuloa:

Puroniityntie 205-13
        01100 ITÄSALMI

p. 040 040 4121

• hotarin veli

Ehtoollisessa on jt oppimista. Yksinkertainen käsky seuraajille viettää Jeesuksen muistoksi, jt keksintöä jakaa seuraajat "vuohiin ja lampaisiin" niihin jotka menee taivaaseen ja niihin jotka ei mene.
        HYvä ari. toinen yritys vesittää Jeesuksen sovitus työ on väittää ettei Juudas ollut ehtoollisella. Silloinhan Jeesuksen olisi kavaltanut joku muu kuin hänen läheisensä, joku joka ei kuulunut opetuslapsiin.
        Ehken on syytä jehovantodistajilla opiskella luetun ymmärtämistä ennenkuin lähtee opettamaan muita.
        Ota ari ensin paalu omasta silmästä että näet mitä on lähimmäisen silmässä.

• on olemassa

lehdet ja kirjat ym. kirjallisuus,joissa selitetään tarkkaan Raamattua. Jeesuksen aikana ei tietääkseni ollut selittävää kirjallisuutta.Itselleni on vuosien varrella pidetty monet kerrat eri tutkisteluja,enkä ole koskaan pystynyt keskittymään niissä syvällisesti. Ne eivät ole johtaneet mihinkään "edistymiseen" koskaan. Kun aloin itsenäisesti ja omassa rauhassa tutkimaan,asiat alkoivat avautua aivan toisella tavalla.

• vielä tähän

että kun aikanaan kävin kokouksissa,niin en millään olisi jaksanut olla niissä vt:n tutkimistilaisuuksissa. Ne olivat pitkäveteisin ja turhauttavin kokous mitä tiesin.Mä en niistä saanut yhtään mitään irti.Katsoin vain kelloa viiden minuutin välein,ja toivoin tilaisuuden pikaista loppumista.Mulle käytiin kotoakin pitämässä vuosien varrella tutkisteluja,ja sitten ihmeteltiin,kun en "edisty".Siinä on sellainen ongelma,että Jehovan todistajat eivät kuuntele,mitä muilla on sanottavaa,vaan ovat aina oikeassa omasta mielestään. Minuun ei toisten pitämät tutkimiset tehoa.Eikö siitä ollut todisteena se,että en "edistynyt" koskaan?Osaan ja myös ymmärrän itse täysin lukemani.

• Etiopialaisen ongelma ei ollut suinkaan ymmärryksen, vaan tiedon puute. En tarkoita vartiotorniseuran "tiedon" nimellä kaupusteltavaa valhetietoa, vaan hänellä ei ollut tietoa Jeesuksesta. Sen aikaiset kirjoitukset kun eivät käsittäneet vielä Uutta testamenttia, joka paljastaa Vanhaan testamenttiin kätketyn salaisuuden.

>> Kysymys kuuluukin: Miten sinä suhtaudut sinulle tarjottavaan Raamatun opastukseen?

Opetusta on monenlaista. Tässäkin on kyse Raamatun opettamisesta - vieläpä varsin aktiivisesta sellaisesta:

jotka aina ovat opetusta ottamassa,
         eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.

• Markku_Meilo

>>Etiopialaisen ongelma

Josko etiopialaisen todellinen ongelma olikin, että Vartiotorniseuran haarakonttori ei ollut aiemmin kyennyt toimittamaan ketään vanhinta kyselemään kasteen edellyttämiä kysymyksiä (80 kpl)?

Siis niitä kysymyksiä, jotka olivat välillä kateissa, mutta löytyivät aikaisemmin kuin esimerkiksi venttalistalla olevat kässärit, joissa Jahve on UT:ssa tai matsku, joka osoittaa 607:n autenttisuuden.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      914
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      858
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      788
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      698
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      665
    6. 78
      521
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    9. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      467
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe