Keskustelu ja keskustelu

KoppavaHoro

Mikä ihme siinä on, ettei täällä pysty keskustelemaan?

Monilta tuntuu olevan pahasti hukassa itse termin sisältö.

Älkäämme puhuko keskustelusta, jos sille ei ole sijaa. Puhutaan selkääntaputtelusta, jos kaikkien on tarkoitus olla samaa mieltä. Ja puhutaan riitelystä, jos tarkoitus on vain tuottaa pahaa mieltä toiselle ja kerätä aineistoa, jota sitten voi käyttää aseena täysin kontekstista irrallaan myöhemmin. Puhutaan vaikka gallupeista, jos saa vastata vain kyllä tai ei.

Jos täällä ei saa olla samaa mieltä eikä eri mieltä, ei saa valehdella, muttei myöskään olla rehellinen, niin mitä mieltä sitten pitää ja voi olla?

51

1347

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrä

aloitusta? Itsehän hyökkäsit eilen tarhakeskustelussa sellaisen ihmisen kimppuun, joka varmasti osaa keskustella asiallisesti. Kehtasit vielä väittää että olet rauhallinen, vaikka tekstistä pystyi lukemaan kiihtymyksesi tilan...

• KoppavaHoro

Aloituksessani on kyse siitä, ettei täällä mielestäni ole tilaa keskustelulle. Se pyritään tukehduttamaan, sitä yritetään rajata liikaa ja ehkä sitä jopa yritetään välttää.
        Eri mieltä oleminen, asioiden kyseenalaistaminen, keskustelun jatkaminen uudelle tasolle sekä varsinkin oman mielipiteen sanominen ja perusteleminen tuntuu olevan kiellettyä.

Yritin kyllä muotoilla aloituksen mahdollisimman helposti ymmärrettäväksi. Ja vaikka sinä et sitä tajunnutkaan, niin vastasit mainiosti itse kysymykseen: ymmärryksen puute ja väärinymmärtäminen ovat varmasti aika isoja tekijöitä tässä ongelmassa.

• siis kiihtyneessä
        KoppavaHoro kirjoitti:

Aloituksessani on kyse siitä, ettei täällä mielestäni ole tilaa keskustelulle. Se pyritään tukehduttamaan, sitä yritetään rajata liikaa ja ehkä sitä jopa yritetään välttää.
        Eri mieltä oleminen, asioiden kyseenalaistaminen, keskustelun jatkaminen uudelle tasolle sekä varsinkin oman mielipiteen sanominen ja perusteleminen tuntuu olevan kiellettyä.

Yritin kyllä muotoilla aloituksen mahdollisimman helposti ymmärrettäväksi. Ja vaikka sinä et sitä tajunnutkaan, niin vastasit mainiosti itse kysymykseen: ymmärryksen puute ja väärinymmärtäminen ovat varmasti aika isoja tekijöitä tässä ongelmassa.

tilassa. Tällä hetkellä luet peikkoja joka vastauksessa. Mielestäni keskustelulle on hyvin tilaa ja eri mielipiteille, kunhan keskustelu on rauhallista.

• KoppavaHoro
        siis kiihtyneessä kirjoitti:

tilassa. Tällä hetkellä luet peikkoja joka vastauksessa. Mielestäni keskustelulle on hyvin tilaa ja eri mielipiteille, kunhan keskustelu on rauhallista.

tahallaan väärin tulkitsemisen ja siitä kumpuavat provosointiyritykset saataisiin kitkettyä, niin oltaisiin jo voiton puolella.

• sä vastaat..
        KoppavaHoro kirjoitti:

tahallaan väärin tulkitsemisen ja siitä kumpuavat provosointiyritykset saataisiin kitkettyä, niin oltaisiin jo voiton puolella.

edellisen kaltaiselle provoilijalle?

• jos jotkut oppisivat
        KoppavaHoro kirjoitti:

oikeasti tunnustamaan, että vika on heissä eikä siellä toisessa päässä. Ainahan sä olet tunteella näihin suhtautunut, mutta WP:n kans vääntäessä voi olla varma että toista osapuolta ei saa kiihtymään, ja sekös sua otti pattiin.

• KoppavaHoro
        sä vastaat.. kirjoitti:

edellisen kaltaiselle provoilijalle?

en voi oikeasti tietää onko kyseessä provoilija vai oikeasti ymmärtämätön henkilö.

Tahallaan väärin ymmärtävien lisäksi täällä on varmasti joukko, joka oikeasti vaan ymmärtää väärin. Eikä siinä ole mitään pahaa, mutta jos siitä omasta väärinymmärryksestään pitää pitää kynsin ja hampain kiinni, niin se on valitettavaa. Asia jää toissijaiseksi.

• KoppavaHoro
        jos jotkut oppisivat kirjoitti:

oikeasti tunnustamaan, että vika on heissä eikä siellä toisessa päässä. Ainahan sä olet tunteella näihin suhtautunut, mutta WP:n kans vääntäessä voi olla varma että toista osapuolta ei saa kiihtymään, ja sekös sua otti pattiin.

Siinä eilisessä keskustelussa mua otti kyllä moni asia pattiin, mutta WP ei niihin kuulunut.

Tietenkään tämä ei sinulle kelpaa, joten ryve sitten siinä omassa käsityksessäsi.

• mitä kirjoitit
        KoppavaHoro kirjoitti:

en voi oikeasti tietää onko kyseessä provoilija vai oikeasti ymmärtämätön henkilö.

Tahallaan väärin ymmärtävien lisäksi täällä on varmasti joukko, joka oikeasti vaan ymmärtää väärin. Eikä siinä ole mitään pahaa, mutta jos siitä omasta väärinymmärryksestään pitää pitää kynsin ja hampain kiinni, niin se on valitettavaa. Asia jää toissijaiseksi.

ja mieti kuka ymmärtää ja mitä? Tiedän, että olit eilen alakynnessä mutta eihän se tarkoita ettemme me muut osaisi keskustella.

• esimerkkinä, koska
        KoppavaHoro kirjoitti:

Siinä eilisessä keskustelussa mua otti kyllä moni asia pattiin, mutta WP ei niihin kuulunut.

Tietenkään tämä ei sinulle kelpaa, joten ryve sitten siinä omassa käsityksessäsi.

siinä keskustelussa tuli niin selkeästi ilmi, miten vastapuoli oli täysin rauhallinen, ja sinä vaahtosit ja kiihkosit niin, ettet ymmärtänyt että olitte itse asiassa lähes samaa mieltä. WP vaan ymmärsi sinua paremmin asian yhteiskunnalliset vaikutukset.

• KoppavaHoro
        mitä kirjoitit kirjoitti:

ja mieti kuka ymmärtää ja mitä? Tiedän, että olit eilen alakynnessä mutta eihän se tarkoita ettemme me muut osaisi keskustella.

omasta mielestäni en ollut alakynnessä eilen enkä yleensä muutenkaan, kun keskustelen. Miten edes voi olla alakynnessä, kun sanoo oman mielipiteensä? Jos se on eri kuin toisen tai eri kuin vallitseva, niin mitä sitten? Ei se siitä miksikään sillä muutu.

Riitely on sitten eri juttu ja sitä mä pyrin täällä välttämään.

• nyt tänään mitä
        KoppavaHoro kirjoitti:

omasta mielestäni en ollut alakynnessä eilen enkä yleensä muutenkaan, kun keskustelen. Miten edes voi olla alakynnessä, kun sanoo oman mielipiteensä? Jos se on eri kuin toisen tai eri kuin vallitseva, niin mitä sitten? Ei se siitä miksikään sillä muutu.

Riitely on sitten eri juttu ja sitä mä pyrin täällä välttämään.

haluat, eilinen keskustelu kyllä puhuu puolestaan.

• KoppavaHoro
        esimerkkinä, koska kirjoitti:

siinä keskustelussa tuli niin selkeästi ilmi, miten vastapuoli oli täysin rauhallinen, ja sinä vaahtosit ja kiihkosit niin, ettet ymmärtänyt että olitte itse asiassa lähes samaa mieltä. WP vaan ymmärsi sinua paremmin asian yhteiskunnalliset vaikutukset.

niin sitten varmaan minunkin täytyy ruveta kommunikoimaan puolinaisilla ajatuksilla, jos se on sitten sitä rauhallista keskustelua.

Mutta et ole tainnut vielä ottaa kantaa tähän itse aloitukseen? Olisi kiva kuulla mielipiteesi.

• KoppavaHoro
        nyt tänään mitä kirjoitti:

Voitko antaa esimerkin?

Ja voitko ottaa osaa tähän minun keskusteluuni vaihteeksi? Siis itse asiaan?

• taas sinusta.
        KoppavaHoro kirjoitti:

Jos joku on eri mieltä kanssasi, mielestäsi hän on heti provo???? Mikä logiikka????

• KoppavaHoro
        taas sinusta. kirjoitti:

Jos joku on eri mieltä kanssasi, mielestäsi hän on heti provo???? Mikä logiikka????

niin.

• Löytyy ylempää.
        KoppavaHoro kirjoitti:

niin sitten varmaan minunkin täytyy ruveta kommunikoimaan puolinaisilla ajatuksilla, jos se on sitten sitä rauhallista keskustelua.

Mutta et ole tainnut vielä ottaa kantaa tähän itse aloitukseen? Olisi kiva kuulla mielipiteesi.

Kuulehan kultaseni. Sait hyvän perustelun eilen WP:ltä, mutta kiihtyneessä tilassa et vieläkään sitä näe. WP:n vastaus ei ollut puolinainen, kuten sinun, hän näki asian laajemmankin merkityksen, eli yhteiskunnalliset vaikutukset, johon sinä tokaisit, että menkööt työkkäriin. Relax yritti sinulle kertoa, miten kallista tuo veronmaksajille on, mutta ei, liian kiihtyneessä tilassa ei mennyt perille.

• ,.,.,.,
        Löytyy ylempää. kirjoitti:

Kuulehan kultaseni. Sait hyvän perustelun eilen WP:ltä, mutta kiihtyneessä tilassa et vieläkään sitä näe. WP:n vastaus ei ollut puolinainen, kuten sinun, hän näki asian laajemmankin merkityksen, eli yhteiskunnalliset vaikutukset, johon sinä tokaisit, että menkööt työkkäriin. Relax yritti sinulle kertoa, miten kallista tuo veronmaksajille on, mutta ei, liian kiihtyneessä tilassa ei mennyt perille.

nyt ämmä jo hiljaa

• Horolle esimerkki
        ,.,.,., kirjoitti:

nyt ämmä jo hiljaa

asiattomasta keskustelusta. (Siis yllä)

• mietit onko
        KoppavaHoro kirjoitti:

niin.

kyseessä provo vai ymmärtämätön ihminen. Ei kumpikaan, vaan kanssasi eri mieltä oleva.

• käyttänyt keskusteluasi
        KoppavaHoro kirjoitti:

Voitko antaa esimerkin?

Ja voitko ottaa osaa tähän minun keskusteluuni vaihteeksi? Siis itse asiaan?

WP:n kanssa tähänkin asti. Mielestäni tämä liittyy asiaan ja aloitukseesi, koska peräänkuulutat asiakeskustelua, johon et itsekään aina pysty. Sama tilanne toistuu nytkin, olet jo niin kiihtynyt, ettet enää muista lukemaasi. Olen jo kahdesti joutunut vastaamaan asioihin, joihin olin vastannut aiemmin. 1. on juuri tämä, olen jo yllä ottanut kantaa, ja mielestäni tämäkin on kannanotto, 2. on juuri tuo esimerkki, olen käyttänyt samaa esimerkkiä, eli WP:n ja sinun välistä keskustelua, sekä relaxin kommentteja.

• random_N
        nyt tänään mitä kirjoitti:

Ainahan turkisaiheet on tommosta musta-valkoista kuraa ja sit siellä on jokunen pseudoasiallinen metakommentoija. Niissä kettutytötellään ja haukutaan hirviöksi yms. Ehdotonta keskustelun ö-luokkaa normaalisti.

Minusta KoppavaHoro ei ollut sen asiattomampi kuin mitä niissä keskusteluissa tapana on olla.

Kun kritiikkiä lukee niin tuntuu että hän olisi ollut SmackDown-matsissa mutta että arvosteltaisiin taitoluistelun säännöillä.

Ei se me niin.

Turkisaihe = heti takki auki, rautaa rajalle ja rähinä päälle.

• oikeassa.
        random_N kirjoitti:

Ainahan turkisaiheet on tommosta musta-valkoista kuraa ja sit siellä on jokunen pseudoasiallinen metakommentoija. Niissä kettutytötellään ja haukutaan hirviöksi yms. Ehdotonta keskustelun ö-luokkaa normaalisti.

Minusta KoppavaHoro ei ollut sen asiattomampi kuin mitä niissä keskusteluissa tapana on olla.

Kun kritiikkiä lukee niin tuntuu että hän olisi ollut SmackDown-matsissa mutta että arvosteltaisiin taitoluistelun säännöillä.

Ei se me niin.

Turkisaihe = heti takki auki, rautaa rajalle ja rähinä päälle.

Miksi hän siis huutelee tänään keskustelemisen perään?

• kärsii kun
        käyttänyt keskusteluasi kirjoitti:

WP:n kanssa tähänkin asti. Mielestäni tämä liittyy asiaan ja aloitukseesi, koska peräänkuulutat asiakeskustelua, johon et itsekään aina pysty. Sama tilanne toistuu nytkin, olet jo niin kiihtynyt, ettet enää muista lukemaasi. Olen jo kahdesti joutunut vastaamaan asioihin, joihin olin vastannut aiemmin. 1. on juuri tämä, olen jo yllä ottanut kantaa, ja mielestäni tämäkin on kannanotto, 2. on juuri tuo esimerkki, olen käyttänyt samaa esimerkkiä, eli WP:n ja sinun välistä keskustelua, sekä relaxin kommentteja.

kulutat aikaasi täällä esittämällä typeriä viisasteluja

• Pleasantville

kun täällä tosiaan saa ja pystyy keskustelemaan ilman että jonkun vääräleuan pitää tulla puskista irvailemaan jostain vuonna yks ja kaks jo läpikäydystä kommentoinnista.

Kaikkia ei voi miellyttää täälläkään, eikä siihen mielestäni tulisi pyrkiäkään mutta keskustelun lisäksi suvaitsevaisuus vaikuttaisi olevan suurimmalle osalle palstalaisista ihan vieras käsite.

• BB-Erkki

samaa mieltä sun kanssa.

• sen..

eilisen kohdan ja siinä kyllä joku pms-oireinen tai muuten herkkähipiäinen otti asiaa koskeneen mielipiteen järjettömällä tavalla itseensä.

• KoppavaHoro

tämä ongelma ei koske mitään yhtä yksittäistä keskustelua eiliseltä. Olisikin niin, mutta kun ei ole.

• silti..
        KoppavaHoro kirjoitti:

tämä ongelma ei koske mitään yhtä yksittäistä keskustelua eiliseltä. Olisikin niin, mutta kun ei ole.

eiliseen. Niin sanottu keskustelukumppanisi oli henkilö, joka ilmeisesti kuvittelee itsensä joksikin nettikäyttäytymisen asiantuntijaksi ja joka saattoi myös tulkita tilanteen tahallaan väärin, tutkimustarkoituksessa (tutkimus sitaateissa).

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000039694366#22000000039694366

• KoppavaHoro
        silti.. kirjoitti:

eiliseen. Niin sanottu keskustelukumppanisi oli henkilö, joka ilmeisesti kuvittelee itsensä joksikin nettikäyttäytymisen asiantuntijaksi ja joka saattoi myös tulkita tilanteen tahallaan väärin, tutkimustarkoituksessa (tutkimus sitaateissa).

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000039694366#22000000039694366

WP ei tulkinnut mitään muuta väärin kuin sen, että oletti minun olevan hyökkäävä.

Kyllä minä tiedän, että ulosantini on välillä varsin töksähtelevää ja tiedän senkin, että kaikki eivät ole siihen tottuneet.
        En usko WP:n eilisessä keskustelussa keränneen mitään tutkimusaineistoa.

Olisin mieluusti jatkanut hänen kanssaan keskustelua, mutta siihen tuli se yksi huutelija sekoittamaan soppaa ja WP itsekin lopetti keskustelun ja lähti.

• Täällä on hyvin tilaa keskustelulle, jopa liikaakin kaikenmailman diipadaapaa mahtuu mukaan.

Mut, jos ihminen on hyvin kiihtyneessä tilassa keskuselemassa, ilmenee sekä täällä, että livessä, ni se ei enää kykene suodattamaan ja vastaanottamaan sitä mitä sille sanotaan ja se saattaa aiheuttaa tunteen, ettei pointti muka mene perille ja tulee muka väärinymmärretyksi. Ja mun mielestä sillo on syytä ottaa aikalisä ja etäisyyttä sitä aihetta koskien.

Eli, pitää antaa itselleen ensin antaa itselleen tilaa rauhoittua.

• KoppavaHoro

ja diipadaapailulle onkin tilaa, en minä sitä kiellä.
        Olisi varmaan pitänyt käyttää suuresti inhoamaani termiä "asiakeskustelu".

Pari tyyppiä täällä on ansiokkaasti yrittänyt pitää tulta sen alla ja siitä kiitos heille.

• KoppavaHoro kirjoitti:

ja diipadaapailulle onkin tilaa, en minä sitä kiellä.
        Olisi varmaan pitänyt käyttää suuresti inhoamaani termiä "asiakeskustelu".

Pari tyyppiä täällä on ansiokkaasti yrittänyt pitää tulta sen alla ja siitä kiitos heille.

mielestäni minä vastasin asiallisesti sinun kohtuu asiattomaan kommenttiisi eilisessä tarhakeskustelussa ja toivoin saavani sinulta asiallisen vastauksen siihen, että olisi ehkä saatu asiakeskustelu aiheesta viriämään. Mut niin ei kuitenkaan käynyt ja hyväksyn/suvaitsen senkin asian, ei aina ole mitään sanottavaa.

Mutsiis. Itsekukin täällä asiattomuuksia tunnekuohuissaan näppikseltään päästelee, ni eihän se kuitenkaan ole muiden vika jos asia herättää tunteita?

• KoppavaHoro
        relaxed_eyes kirjoitti:

mielestäni minä vastasin asiallisesti sinun kohtuu asiattomaan kommenttiisi eilisessä tarhakeskustelussa ja toivoin saavani sinulta asiallisen vastauksen siihen, että olisi ehkä saatu asiakeskustelu aiheesta viriämään. Mut niin ei kuitenkaan käynyt ja hyväksyn/suvaitsen senkin asian, ei aina ole mitään sanottavaa.

Mutsiis. Itsekukin täällä asiattomuuksia tunnekuohuissaan näppikseltään päästelee, ni eihän se kuitenkaan ole muiden vika jos asia herättää tunteita?

se asiaton http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000039942446
        ?
        Sun kommenttisi luin vasta äsken, mä kun menin nukkumaan eilen illalla.

• Papeete1

Kyllä saattaa jopa muutaman viestin ihan asiallisessa hengessä vaihtaankin. Yleistä kyllä tuppaa oleen ne ärhäkät ja hyvässä lykyssä asiaan liittymättömät sivukommentitkin.

Syynä voi olla se, että esiinnytään nikeillä tai ilman, ja paikka on väärällään myös provoajia. Jos ei itse satu sillä kertaa suuttuun, nin suuttuu toinen yms.

Selkääntaputtelukin tuo äkkiä paikalle komppikitarasta vittuilijat, ja rekattujen keskinäisestä nuoleskelusta höpisevät.

Tekee niin tai näin, niin aina joku löytää sen negatiivisen jyvän sieltä seasta. Oli se sitten todellista tai ei.

Ps. Toi nikki on loistava. Se kutkuttaa mun huonoa huumorintajuani joka kerta :D

• random_N

Yksi epäsuorasti keskustelua rajoittava tekijä on lojaalisuus ja miten eri keskustelijat sen kokevat.

Eli kun käytetään vakiintuneita nikkejä, niin viesteihin ja niiden tulkintoihin vaikuttaa myös lukijan oletus kirjoittajasta ja kirjoittajan ryhmäidentiteetti.

Minä hengailen täällä puhtaasti yksilönä, en siis ole minkään tiimin tai porukan jäsen sen ihmeemmin. Se loukkaa, satuttaa, yllättää joskus joitakin palstalaisia; silloin huomaan että ahaa, palstalainen X on havainnut että olemme yhtä mieltä aiheista A-D, ja on olettanut että kantamme olisivat yhtenäiset myös teeman E osalta. Jos näin ei ole, moni kokee pettymyksen ja saattaa reagoida.

Jos haluaa siloitella ja tasoitella, niin alkaa myötäillä näissä tilanteissa.

Jos haluaa vaikka kuulua Ratikan (jonka siis EN todellakaan vihjaile reagoivan minuun, ylipäätään tuo edellinen oli vain esimerkki) "tiimiin", niin myötäilee hänen mielipiteitään tai ei osallistu ketjuihin, joissa olisi eri mieltä.

Tämä on ihan tavallinen ilmiö vaikka duunien kokouksista; ns bestiksen pontta ei kyseenalaisteta.

Millaista keskustelua muuten kaipaisit? Kokeile muutamalla asia-aloituksella.

• KoppavaHoro

ja olet varmasti hyvinkin oikeassa.

Mä en halua tehdä asiakeskustelualoituksia, en enää. Enkä edes osallistu useimpiin, koska - perustellusti tai ei - näen jo ennen viestini kirjoittamista, että mihin se johtaa enkä mä halua riidellä. Ja usein, jos keskustelu on yllättäen edennyt hyvin ja minulla olisi jotain sanottavaa, on ketju jo siirtynyt toiselle sivulle.
        Joten kyllä, ei mulla oikeastaan olisi oikeutta edes purnata tästä aiheesta (mutta purnaan silti, heh).

Esimerkkinä keskustelusta, jota kaipaan, on eräs ydinvoimaketju piiitkän ajan takaa. Ne olivat hienoja aikoja ne.

Kenties pitäisi vaan unohtaa tämä nostalgia ja alkaa pelata palstan nykyisillä säännöillä. Mä en vaan ole vielä ihan kartalla niiden suhteen...

• Hossi

Keskustelua, paskanjauhantaa ja kaikkee muuta paskaa voiko muuta vaatia tälläiseltä palstalta ?

Kunnollista keskustelua jostain aiheesta täällä ei ole ollut pitkään aikaan ja nekin mitä on ollut ovat kaatuneet johonkin epäolennaisiin seikkoihin. Yleisemmin "asia" keskustelu kaatuu jonkun henkilön niittaamiseen kun jotain kommenttia ei toinen pysty sulattamaan.
      No ehkä täällä tulee joskus vastattua hivenen kärjistetysti esittäessä omaa mielipidettä jostain asiasta.

Täällä nyt muutenkin pyritään omaa minää korostamaan eikä niinkään mielipidettä tai asiaa mistä ollaan lähdetty ehkä se on näiden palstojen ominaisuus.

Tästäkin näköjään tulla tupsahti tuollainen ympäripyöreä hajatelma mut voiko näin maanantai-aamuna muuta odottaakkaan?

• J_Karma

olen kiinnittänyt samaan huomiota. Muistelisin, että silloin, kun itse aikoinani rekkauduin tänne, keskustelu oli selkeästi asiallisempaa sekä monipuolisempaa kuin nykyisin. Toisaalta tilanne ei minua erityisemmin haittaa, eipä tule vietettyä täällä sitten niin paljon aikaakaan.

Ole juuri sellainen kuin olet/haluat täällä olla, toimien sen mukaan.

• KoppavaHoro

että olen ainoa, jonka mielestä "kaikki oli ennen paremmin" :D

Ja pakko sanoa tähän väliin, että tämä aloitus oli huono idea. Ei asia keskustelusta keskustelemalla kuitenkaan miksikään muutu. Mulla vain oli viime aikojen teasereiden (lupasivat hyviä keskusteluja, mutta jättivät kylmäksi) jälkeen vissiin tarve puhua jotain muuta kuin p***aa.

• KoppavaHoro kirjoitti:

Ja pakko sanoa tähän väliin, että tämä aloitus oli huono idea. Ei asia keskustelusta keskustelemalla kuitenkaan miksikään muutu. Mulla vain oli viime aikojen teasereiden (lupasivat hyviä keskusteluja, mutta jättivät kylmäksi) jälkeen vissiin tarve puhua jotain muuta kuin p***aa.

huomattavasti parempi aihe ja keskustelu tämä on, kuin viimeaikoina olleet hyvinkin yleiset juutuuppi-ketjut, tai yhdelle/kahdelle palstalaiselle kohdistetut aloitukset, sekä rekattujen, että puskien toimesta ja sekä positiivisessa, että negatiivisessa hengessä tehtyinä.

• J_Karma
        KoppavaHoro kirjoitti:

mielestäni ollut huono idea. Ihan hyvä, että aloitit tämän ja onhan se myöskin nopeassa ajassa kirvoittanut varsin vilkkaan keskustelun.

• on sen näköinen kuin ovat sen keskustelijat. Tällä hetkellä keskustelijoiden taso on tämä niin minkäs teet.

• on samaa kuin huumorintajukin. Yli 95 % ihmisistä on omasta mielestään huumorintajuisia, mutta kenenkään empiiriset kokeet ei asiaa tue.

Se missä yksi näkee keskustelua toinen kokee elämää suurempia tunteita - näin jopa elävässä elämässä. Otteita tosielämästä - eräässä kahvipöytäkeskustelussa kolleega pyysi muita lopettamaan turhanpäiväisen jauhamisen silloisesta trendiaiheesta - insestistä. Hän peräänkuulutti asiakeskustelua - aiheena keittiökalusteiden hinnat. Eli mikä onkaan sitä asiakeskustelua ja mikä diipadaapaa?

Mie luulen, et kirjallinen viestintä ei myöskään helpota tilannetta - siinä kun pari aistia jää käyttämättä ja omalle tulkinnalle on enempi sijaa.

Eikä riittävän heterogeenisessä porukassa myöskään ymmärtämistä sovi unohtaa. Älykäs ihminen on sellainen joka sattuu osumaan omien taipumusten sisälle. Sen ulkopuolella ovat joko tampioita tai neroja - ainoo vaan et mitenkään ei voi todistaa kumpaa. Ja tampioiden tai nerojen mielipiteet onki sit ihan perseestä.

• >mikä onkaan sitä asiakeskustelua ja mikä diipadaapaa?

Diipadaapa on asian ympärillä pyörimistä. Siinä on se ero.

• relaxed_eyes kirjoitti:

>mikä onkaan sitä asiakeskustelua ja mikä diipadaapaa?

Diipadaapa on asian ympärillä pyörimistä. Siinä on se ero.

Useimmiten kaikki asiat merkitsevät ihmisille jotakin hivenen eriä. Ympärillä pyöriminen voipi selvittää et missä se asia on. Joillekin toki kaikki on heti kirkasta, mut riskinä on et kaikkien kirkkaus ei loista samassa paikassa.

Yksinkertainen esimerkki. Määrittele yksikäsitteisesti demokratia, vapaus ja tasa-arvo. Tai helpompi - seksi. Uskotko että sinun määrittelysi on yleismaailmallinen ja kaikki kokevat ne samoin? Asiakeskustelu voi olla
        myös oman navan ympärillä pyörimistä ja diipadaapaa kun se erkanee siitä.

• ttuplai kirjoitti:

Useimmiten kaikki asiat merkitsevät ihmisille jotakin hivenen eriä. Ympärillä pyöriminen voipi selvittää et missä se asia on. Joillekin toki kaikki on heti kirkasta, mut riskinä on et kaikkien kirkkaus ei loista samassa paikassa.

Yksinkertainen esimerkki. Määrittele yksikäsitteisesti demokratia, vapaus ja tasa-arvo. Tai helpompi - seksi. Uskotko että sinun määrittelysi on yleismaailmallinen ja kaikki kokevat ne samoin? Asiakeskustelu voi olla
        myös oman navan ympärillä pyörimistä ja diipadaapaa kun se erkanee siitä.

diipadaapa on sitä, että se ei edes yritä etsiä ratkaisua kulloinkin ko. asiaan. Ts. paskanjauhantaa.

Eli, asiakeskustelu on sitä jossa keskustelee, mahdollisesti riitelevät, asiat, ei ihmiset. Ja jossa on lopputulemana aina yhteisymmärrys. Ja yhteisymmärrystä on myös yhteinen ymmärrys erimielisyydestä.

Diipadaapalla ei saada mitään aikaseksi, mut asiakeskustelulla saadaan.

• relaxed_eyes kirjoitti:

diipadaapa on sitä, että se ei edes yritä etsiä ratkaisua kulloinkin ko. asiaan. Ts. paskanjauhantaa.

Eli, asiakeskustelu on sitä jossa keskustelee, mahdollisesti riitelevät, asiat, ei ihmiset. Ja jossa on lopputulemana aina yhteisymmärrys. Ja yhteisymmärrystä on myös yhteinen ymmärrys erimielisyydestä.

Diipadaapalla ei saada mitään aikaseksi, mut asiakeskustelulla saadaan.

tai ilman henkilökohtaista tulkintaa tuokaan määrittely. Monasti itsestä voi tuntua et ihmiset riitelee tai et ollaan henkilökohtaisuuksissa, onkin vain väärinymmärrystä - tai herkkää hipiää.

Ja aikaansaaminenkin voipi riippua osapuolista. Kovan linjan ateisti ja uskonnollinen fundamentalisti voivat omasta mielestään hyvinkin käydä asiakeskustelua ja aivan itse aiheesta, mut ratkaisuna harvemmin on yhteisymmärrys.

• joskus saattaa olla hyvä aloitus, mutta juttu menee ihan hakoteille ja henk. koht. mollaukseen tai turinoimiseen, joka ei liity millään lailla aiheeseen. Tietyt aloitukset on pakko hypätä yli jo otsikon takia, niistä arvaa mitä on tulossa. Aloitus-otsikolla ON merkitystä, jos se on huono, jää lukematta hyväkin keskustelu. Musta tää MIEHEN LOGIIKKA on aiheena hirveän mielenkiintoinen ja ainakin silloin kun sitä sivutaan, tekee mieli usein asiasta keskustella.

• Näkemys...

Henkilökohtainen mielipiteeni on, ettei tällä palstalla todellakaan voi keskustella, ei ainakaan kovin syvällisesti. Uskon ja luotan hyvin vähän mihinkään, mitä tällä palstalla sanotaan ja aika suuri ihme pitäisi tapahtua, että koskaan enää muuttaisin tätä näkemystäni, johtuen pitkälti siitä käytöksestä, mitä itse olen osakseni tällä keskustelupalstalla saanut.

Näkemykseni on toki subjektiivinen, mutta selkeä ja melko lailla keskusteluiden sisältöihin sidonnainen. Mulla on siihen myös täysi oikeus. Suomessa on mielipiteen vapaus. Koen tulleeni kiusatuksi tällä palstalla.

Mulle saa oikein hyvin sanoa vastaan ja ilmaista, jos satun jonkun mielestä sanomaan epäkorrektisti. Samaten eriäviä mielipiteitä on suotavaa & saa mulle ilmaista. Sen sijaan en mielestäni ole velvollinen ottamaan vastaan kommentointia, joka ei sanallakaan, eikä millään tavalla liity siihen, mitä yritän sanoa.

En halua nimetä tässä ketään, mutta jotkut kirjoittajat näkyvät tällä palstalla oikeinkin mielellään vääristelevän keskusteluissa sanottua... Huolimatta siitä, että ymmärrykseni melko laajalle ulottuva onkin, kulkee mulla sen rajat jossakin suurin piirtein siinä. Vääristelevää kommentointia tai suoranaista valehtelua ts. sen tyylilajin "keskustelemista" en enää jaksa, enkä edes halua ymmärtää. Mun mielestäni keskustelijoiden persoonia koskevia faktoja ei keksitä päästä tai ainakin sellaisessa pitää olla joku raja. Näkisin, että siinä mielessä keskustelupalstakirjoittelulla tulee aina olla jokin järkevä relevanssi, oli palsta mikä oli.

Minä en myöskään pidä "hauskana viihteenä" yksittäisten kirjoittajien rääkkäämistä porukalla, kuten edellä ilmaisin, perustaen tämän sanomani edeltävässä kappaleessa ilmaisemiini "palstatoiminnan" malleihin. Ja uskonpa vain, ettei juuri missään muuallakaan ajatella omasta ajattelutavastani suurelti eroavalla tavalla...Mun makuun tän palstan keskustelukulttuuri on siis ehkä vähän turhankin erikoinen.

Keskustelemista ts. aidon keskustelun estäviä tekijöitä palstalla näyttäisi olevan useita:

Jälleen en halua nimetä ketään yksittäistä, mutta joskus on mielessäni käynyt sellaistakin, että olisiko joillakin tietyillä jopa jonkinmoinen rooli toimia eräänlaisina "haukkoina"(?) tällä palstalla, jotka tulevat heti hätiin, jos heidän oma suosikkikirjoittajansa ei pärjää asiapohjaisissa keskusteluissa.;) Ymmärrän kyllä oikein hyvin puolustavan mielipiteen ilmaisun fakta-argumenttien avulla, mutta kun ei se nyt vaan ihan aina ole siltä näyttänyt... Näin ollen olenkin alkanut tsiigata sitä, että suhtaudun aina automaattisesti varovaisesti niihin uusiin nimimerkkeihin, joita jotkut tietyt ( = sellaiset mielessäni "palstahaukoiksi" nimeämäni) suuresti ylistävät...

Koomista tällä palstalla on se, että aina ajoittain palstalle ilmestyy uusia kirjoittajia, joita ei muiden keskustelijoiden ( ei ainakaan suuren osan) kaiken järjen mukaan pitäisi ennalta tuntea. Kova on vaan ylistyskirjoitusten määrä heti joskus sellaisillekin!:) Hmh, provokaatiotako, vai..?;) Ei, ei varmasti koskaan, ehei. ( Just.)

Tää on omituinen keskusteluympäristö. Ties mitä paskaa "pinnan" alla vielä olisi, jota varmaan huomaisi, jos jaksaisi olla kiinnostunut.

Aloittajaan viittaamatta ja ketään yksittäistä nimeämättä olen sitä mieltä, että kenties, ehkäpä(?) jotkut voisivat käydä välillä ulkonakin... Olen aivan satavarma, että palstameininki olisi vähemmän kireää.:)

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3402
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2014
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1924
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      341
      1316
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      84
      1279
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      923
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      915
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      845
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe