Alustusta aiheeseen alkoholismin/alkoholikäytön lisääntymisen syyt yms.
http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/111-alkoholinkaytto-suomessa
Viimeisen neljänkymmenvuoden ajan on alkoholinkäyttö ollut kasvussa. Niin on myös siihen kiinteästi liittyvät rattijuopumukset, yhä nuorempien lisääntynyt alkoholinkäyttö, alkoholismi, jopa murhat (niitä tehdään eniten humalassa)
Minä väitän:
-Kasvaneen alkoholinkulutuksen syy on aina vaan sallivammassa ilmapiirissä. Kyllähän sitä nyt täytyy sivistyneesti oppia juomaan, ja sitten juominen lipsahtaa rukkasesta. Jopa lapsia totutetaan alkoholiin juottamalla niille sivistyneesti mietoja alkoholijuomia. Sitten kasvaa toleranssi, ja määrät vaan suurenee.
-Ettei alkoholistiksi synnytä eikä se ole sairaus, vaan se on tottumisen tulos. Ihminen juo ja juo kuvitellen hallitsevansa tilanteen, kunnes yksi kaunis päivä huomaakin että se onkin alkoholi joka hallitsee aiheuttaen sairauksia yms.
Kasvanutta alkoholinkäyttöä, alkoholismia ja muita lieveilmiötä pystytään vähentämään merkittävästi tiukemmalla ajattelulla. Sallimisella ja hyväksymisellä ollaan päästy tähän tilanteeseen. Nyt tarttis mennä takaisinpäin, kun on käynyt selväksi ettei tuota hallita itse mitenkään, ja haitat ovat kestämättömän vakavia.
*Alkoholien hinnat kattoon, ja saanti vaikeaksi
*Voisi jopa ottaa käyttöön vaikkapa hakemuksesta haettavan alkoholikortin, jonka siruun on merkitty kyseisen henkilön ruumiinmalliin sopivat sallitut ostomäärät alkoholiannoksia kuukaudessa. Jälleenmyyminen kriminalisoitava tai estettävä muuten vaan.
*Alkoholin vaikutuksen alaisena tehtyjen rikosten rangaistusten maksimointi.
*Alkoholilakien rikkomisen rangaistusten maksimointi (esim alaikäiselle välittämisestä suoraan vankilaan)
*Ajatuksen "juodaan sivistyneesti" muuttaminen muotoon "kaikkein sivistyneempää on olla juomatta kokonaan, ei satu lipsahduksiakaan"
*Työpaikkojen ovilla aamuin-illoin puhallutukset ja kiinnijääneille heti potkut.
*Perheellisten tarkempi seuranta. Valistusta lapsen kärsimyksistä humalaisten aikuisten seurassa, ja jopa tarkistuspartiota tarkastamassa vanhempien kuntoa riskiperheissä.
*Jnejne..
Noiden idea on olla se kontrolli joka suurelta osalta ihmisistä nyt puuttuu. "Ei lasta haittaa jos me nyt otetaan vähän saunakaljoja (pari mäyristä) ja leikkimielisesti kiistellään hieman politiikasta (päät veressä, poliisit ovella)". "Mä juon mäyriksen ehtoossa kun mulla on vaikka mitä hyviä syitä siihen, mutta mä hallitten tän silti. Täytyykin mennä periin mulkulta naapurilta sen viime kesänä lainaama viinapullo. Juon eka tän ja otan kirveen mukaan tehostaakseni sanojani"
Jatkakaa ite kuuluisia ja yleisiä näitä esimerkkejä..
Sitten kun ilmapiiri taas muuttuu, ja vanhanliiton juopot kuolee pois pilaamasta tulevia sukupolvia, eikä uudet ole enää niin persoja ja alttiita alkoholille sallivan ilmapiirin kannustaessa, voidaan taas kokeilla josko ne nyt sitten olis jo oppinut sen kohtuujuomisen.
Mitäs mieltä olette mun maanantaituumailuistani :D
Minä väitän
67
1099
Vastaukset
- on..
seurausta suomalaisen elämän yleisestä ahdistavuudesta ja vittumaisuudesta
- gek-ko
just sanottiin, ja noidankehä syntyy kun ryyppäämisestä seuraa lisää ahdistusta ja vitutusta, jota hoidetaan ryypiskelyllä.
Hmm, kumpi jätetään pois, liika alkoholi vai suomalainen elämä? - Papeete1
Gekkokin jo huomautti, niin alkoholi vaan pahentaa noita huonoja tunteita, ja lisää ahdistusta kuin myös lisäahdistusten syitä pitkässä juoksussa.
Joskus muistan lukeneeni, että eniten itsemurhia tapahtuu miehille laskuhumalan itsesäälisyövereissä. Jos olis ollut juomatta, olis asiatkin paremmin eikä tarvis siellä murskaavissa syövereissä pyöriskellä.
Mulla on ollut todella vaikeat ajat jo muutaman viimeisen vuoden aikana. Mun toimintatapa siihen on, että lopetin kokonaan juomisen, ettei vaan alkoholin aiheuttama pahentuminen sekä oloon että taloudelliseen tilanteeseen, pääse kerryttään pottia vieläkin katastrofaalisin seurauksin.
Alkoholin aiheuttama helpotus on erittäin lyhytaikainen ja sitten taas sen aiheuttamat huonot puolet on moninkertaisia. Eli alkoholilla pystytään vain pahentamaan tilannetta. - kaislikossa_suhisee
Papeete1 kirjoitti:
Gekkokin jo huomautti, niin alkoholi vaan pahentaa noita huonoja tunteita, ja lisää ahdistusta kuin myös lisäahdistusten syitä pitkässä juoksussa.
Joskus muistan lukeneeni, että eniten itsemurhia tapahtuu miehille laskuhumalan itsesäälisyövereissä. Jos olis ollut juomatta, olis asiatkin paremmin eikä tarvis siellä murskaavissa syövereissä pyöriskellä.
Mulla on ollut todella vaikeat ajat jo muutaman viimeisen vuoden aikana. Mun toimintatapa siihen on, että lopetin kokonaan juomisen, ettei vaan alkoholin aiheuttama pahentuminen sekä oloon että taloudelliseen tilanteeseen, pääse kerryttään pottia vieläkin katastrofaalisin seurauksin.
Alkoholin aiheuttama helpotus on erittäin lyhytaikainen ja sitten taas sen aiheuttamat huonot puolet on moninkertaisia. Eli alkoholilla pystytään vain pahentamaan tilannetta.alkoholin pahentavan vaikutuksen. Omaa kokemusta on alkoholiriippuvuudesta. Ei toki niin että päivittäin olisi pitänyt juoda, mutta viikoittain kuitenkin. Sitä en tiedä, tuliko masennus ennen olutta vai olut ennen masennusta, mutta ei olut ainakaan auttanut asiaa. Käsittääkseni alkoholi vaikuttaa dopamiinin tuotantoon, joka osaltansa vaikuttaa mielialaan ja tällä olen itselleni koittanut selittää masennukset ja unettomuudet. Joka tapauksessa, läträämisen reilu vähetäminen on ollut yksi parhaista päätöksistä mitä olen viimeaikoina tehnyt.
- gek-ko
kaislikossa_suhisee kirjoitti:
alkoholin pahentavan vaikutuksen. Omaa kokemusta on alkoholiriippuvuudesta. Ei toki niin että päivittäin olisi pitänyt juoda, mutta viikoittain kuitenkin. Sitä en tiedä, tuliko masennus ennen olutta vai olut ennen masennusta, mutta ei olut ainakaan auttanut asiaa. Käsittääkseni alkoholi vaikuttaa dopamiinin tuotantoon, joka osaltansa vaikuttaa mielialaan ja tällä olen itselleni koittanut selittää masennukset ja unettomuudet. Joka tapauksessa, läträämisen reilu vähetäminen on ollut yksi parhaista päätöksistä mitä olen viimeaikoina tehnyt.
että alkoholi veis ihan pirusti kaikkia vitamiineja ja muuta tärkeetä.
Mä oon kerran kehittäny itelleni b-vitamiinipuutoksen, kun olin pitkään sairaana. Oli kovia kipulääkkeitä ja vitutti, niin eipä tullu nälkä eikä tullu syötyä.
Voin kertoa, että se olo (kun puutostila oli syntynyt) oli aivan karsea, myös henkisesti. Papeete1 kirjoitti:
Alkoholin aiheuttama helpotus on erittäin lyhytaikainen ja sitten taas sen aiheuttamat huonot puolet on moninkertaisia. Eli alkoholilla pystytään vain pahentamaan tilannetta.oikea toimintatapa sulla. Mun yksi kaveri kanssa lopetti juomisen, kun sille tuli loppuunpalaminen työssä ja pahoja masennuksen oireita. Juominen on niin helppo tapa paeta, kyllä, mutta myös tapa saada kaikki vielä suurempaan kaaokseen. Mä en tiedä tosta säännöstelystä, mutta jonkinlaista keskustelua juomisen syistä ja seurauksista saisi lisätä joka paikkaan. Eikä siis pelkästään viinapullon kylkeen.
Mutta oikeasti: on myös ihmisiä, jotka juovat vain yhden saunakaljan (ei yhtä mäyräkoiraa). Oikeasti:)- Papeete1
kaislikossa_suhisee kirjoitti:
alkoholin pahentavan vaikutuksen. Omaa kokemusta on alkoholiriippuvuudesta. Ei toki niin että päivittäin olisi pitänyt juoda, mutta viikoittain kuitenkin. Sitä en tiedä, tuliko masennus ennen olutta vai olut ennen masennusta, mutta ei olut ainakaan auttanut asiaa. Käsittääkseni alkoholi vaikuttaa dopamiinin tuotantoon, joka osaltansa vaikuttaa mielialaan ja tällä olen itselleni koittanut selittää masennukset ja unettomuudet. Joka tapauksessa, läträämisen reilu vähetäminen on ollut yksi parhaista päätöksistä mitä olen viimeaikoina tehnyt.
En itse ole ollut mutta seuraamisetäisyydellä on ollut vaikka kuinka monen eri tason ja eri vaiheessa olevaa alkoholinsuurkuluttajaa ts. juoppoa/alkoholistia.
Yhteistä niille on se, että se alkoholi aiheuttaa sitä pahentumista laajalla rintamalla monessa eri kohdassa. Raha-asioissa, huono itsetunto kun on juo. perheongelmat, pahentuvat mielenterveysongelmat yms.
Itse alkoholi aiheuttaa suoraan ja välillisesti vaikka mitä ongelmaa sadoissa osisa.
Aluksi kun tulee juotua pahaan oloon, juodaan sitä yhtä asiaa varten ja se auttaa pienessä määrin. Sitten kun niitä alkoholin aiheuttamia ongelmia alkaa tulee, niin joutuukin juomaan päästäkseen pakoon niitä alkoholin juomisesta aiheutuneita ongelmia.
Siinä onkin sitten soppa valmiina. Ei näe muuta keinoa helpottaa oloa kuin pakenemalla juuri siihen mikä sen aiheuttaa. Siinä vaiheessa helpotus on aina vaan pienempi, ja ongelmat kasvaa aina vaan suuremmiksi.
Varsinainen noidankehä josta ei päästä pois muuten kuin lopettamalla juominen tai kuolemalla.
Sä olet tehnyt oikean ratkaisun. Onnittelut fiksuudestasi, olet oman elämäsi sankari :DD - Papeete1
gek-ko kirjoitti:
että alkoholi veis ihan pirusti kaikkia vitamiineja ja muuta tärkeetä.
Mä oon kerran kehittäny itelleni b-vitamiinipuutoksen, kun olin pitkään sairaana. Oli kovia kipulääkkeitä ja vitutti, niin eipä tullu nälkä eikä tullu syötyä.
Voin kertoa, että se olo (kun puutostila oli syntynyt) oli aivan karsea, myös henkisesti.Lykätään B-vitamiinipiikki perseeseen kun ne menee lääkäriin tms.
Vieroituksessakin annetaan ekana sitä, koska alkoholi tosiaan kuluttaa B-vit varastot. - Papeete1
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
oikea toimintatapa sulla. Mun yksi kaveri kanssa lopetti juomisen, kun sille tuli loppuunpalaminen työssä ja pahoja masennuksen oireita. Juominen on niin helppo tapa paeta, kyllä, mutta myös tapa saada kaikki vielä suurempaan kaaokseen. Mä en tiedä tosta säännöstelystä, mutta jonkinlaista keskustelua juomisen syistä ja seurauksista saisi lisätä joka paikkaan. Eikä siis pelkästään viinapullon kylkeen.
Mutta oikeasti: on myös ihmisiä, jotka juovat vain yhden saunakaljan (ei yhtä mäyräkoiraa). Oikeasti:)Hyvin mene mutta tiedän ihan satavarmasti että mulla menis satakertaa huonommin jos vielä joisinkin. Se ei tosiaan mun rahaongelmia yms paranna :)
Puhumattakaan siitä, että muhunkin iskee väsyminen ja epätoivo välillä aika pahasti. Sanon ihan suoraan, että jos joisin niin olisin tehnyt itserin jo toissatalvena.
Ei tätä kännissä kestetä :D
Kyllä mä uskon, että yhdenkin juojia on. Mä en kyllä ite joisi koska en ymmärrä yhtään miksi sitäkään pitäisi juoda, kun siitä ei tapahdu mitään. Eipä siitä kyllä haittaakaan ole, jollei nyt joka ikinen päivä juo sitä väittäen esim. ettei pysty nukkuun ilman yhtä tai kahta (vaaran paikka!!), joten kukin oman maun mukaan :D - gek-ko
Papeete1 kirjoitti:
Lykätään B-vitamiinipiikki perseeseen kun ne menee lääkäriin tms.
Vieroituksessakin annetaan ekana sitä, koska alkoholi tosiaan kuluttaa B-vit varastot.tästä, hyi helvetti, siitä on jo aikaa mutta ei saatana xP
*hakee b- vitamiinia* Papeete1 kirjoitti:
Hyvin mene mutta tiedän ihan satavarmasti että mulla menis satakertaa huonommin jos vielä joisinkin. Se ei tosiaan mun rahaongelmia yms paranna :)
Puhumattakaan siitä, että muhunkin iskee väsyminen ja epätoivo välillä aika pahasti. Sanon ihan suoraan, että jos joisin niin olisin tehnyt itserin jo toissatalvena.
Ei tätä kännissä kestetä :D
Kyllä mä uskon, että yhdenkin juojia on. Mä en kyllä ite joisi koska en ymmärrä yhtään miksi sitäkään pitäisi juoda, kun siitä ei tapahdu mitään. Eipä siitä kyllä haittaakaan ole, jollei nyt joka ikinen päivä juo sitä väittäen esim. ettei pysty nukkuun ilman yhtä tai kahta (vaaran paikka!!), joten kukin oman maun mukaan :Dyhdestä saunakaljasta tai yhdestä lasista viiniä ruuan kanssa hetkeksi sellainen raukea ja nautinnollinen olo. Ja mä pidän molempien mausta. Eli samantapasia nautintoaineita kuin suklaapala tai kuppi kahvi jollekulle tai itsellekin.
Joskus voi syödä vain yhden palan suklaata eikä ahmia koko levyä. Mutta monille tulee addiktio noihin kaikkiin/johonkin noista. Itsellä on toistaiseksi pysynyt homma hanskassa, mutta aina on hyvä olla itsekriittinen. Ei ole ketään, joka vois väittää että vaara on aina olemassa, kun eri nautintoaineitten kanssa pelaa.
Onpa sulla ollut hurjaa:C Todella toivon, että asiat lähtis paranemaan. Ja parempi olla yllyttämättä sua juomaan, todella. Jaksamista!- Papeete1
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
yhdestä saunakaljasta tai yhdestä lasista viiniä ruuan kanssa hetkeksi sellainen raukea ja nautinnollinen olo. Ja mä pidän molempien mausta. Eli samantapasia nautintoaineita kuin suklaapala tai kuppi kahvi jollekulle tai itsellekin.
Joskus voi syödä vain yhden palan suklaata eikä ahmia koko levyä. Mutta monille tulee addiktio noihin kaikkiin/johonkin noista. Itsellä on toistaiseksi pysynyt homma hanskassa, mutta aina on hyvä olla itsekriittinen. Ei ole ketään, joka vois väittää että vaara on aina olemassa, kun eri nautintoaineitten kanssa pelaa.
Onpa sulla ollut hurjaa:C Todella toivon, että asiat lähtis paranemaan. Ja parempi olla yllyttämättä sua juomaan, todella. Jaksamista!On se etten juurikaan tykkää humalassaolontunteesta. Niin enkä tykkää sitten yhdenkään alkoholijuoman mausta. Ne pelastaa paljolta :D
Juuh.. ei mua haittaa. Ei mua pysty kukaan yllyttään tekeen sellaista mitä en halua tehdä :)
Toivotaan että joskus sitten..
odotellessa;)
- Papeete1
Heikosti porukka nyt tähän asiakeskusteluun lähtee mukaan. Mä kanssa odotan paljon komppauksia :DD
- gek-ko
kun odottelin nukahtamista, luin yöllä lehtijuttua alkoholismista. Tuli vähän epämukava olo, kun tajusin että se mikä useammankin kaverini mielestä on vaan normaalia juomista, on ehkä sittenkin jotain muuta.
Voisko tää liittyä mitenkään suomalaiseen tapakulttuuriin sillä tavalla, että kun meillä ei muutenkaan mitenkään hienosti tartte olla, niin julkinen oksentaminen/ öykkäröinti ei hävetä?ja toitotellaan sitä että alkoholi kuuluis suomalaisuuteen. Nuoretkin näin ajattelee, pienet patriootit.
- Papeete1
Ei ihan kaikkia. Mutkin haukuttiin täällä kerran pystyyn, kun esitin syvän paheksumiseni siitä, että kontataan housut kintuissa oksennukset rintupielillä keskellä päivää juhlassa jossa on myös lapsia (vappu).
Ymmärrän, että minä edustan toista ääripäätä, ja sallisin kyllä kohtuujuomisen. Mutta se kohtuu useimmilla ei ole sitten lähelläkään mun villien päiväunien kohtuujuomista.
Eilen tein jonkun syntitestin ja siinä kysyttiin miksi ei halua juoda. Yksi oli juuri tuo ettei halua muitten näkevän mutta mulla on kyllä syynä se etten pidä humalassaolontunteesta kuin harvoissa ja valituissa paikoissa hyvin pienen ajan. Sitä vaihtista ei ollut ollenkaan.
Tää salliva ilmapiiri on tässä vuosien saatossa sen tehnyt, että on aina vaan hyväksytympää ryypätä ja remuta turuilla ja toreilla, oli kunto mikä hyvänsä. - gek-ko
Papeete1 kirjoitti:
Ei ihan kaikkia. Mutkin haukuttiin täällä kerran pystyyn, kun esitin syvän paheksumiseni siitä, että kontataan housut kintuissa oksennukset rintupielillä keskellä päivää juhlassa jossa on myös lapsia (vappu).
Ymmärrän, että minä edustan toista ääripäätä, ja sallisin kyllä kohtuujuomisen. Mutta se kohtuu useimmilla ei ole sitten lähelläkään mun villien päiväunien kohtuujuomista.
Eilen tein jonkun syntitestin ja siinä kysyttiin miksi ei halua juoda. Yksi oli juuri tuo ettei halua muitten näkevän mutta mulla on kyllä syynä se etten pidä humalassaolontunteesta kuin harvoissa ja valituissa paikoissa hyvin pienen ajan. Sitä vaihtista ei ollut ollenkaan.
Tää salliva ilmapiiri on tässä vuosien saatossa sen tehnyt, että on aina vaan hyväksytympää ryypätä ja remuta turuilla ja toreilla, oli kunto mikä hyvänsä.luulin pitkään, että vaan liikaa juoneet teinit yrjöö. Sitten katoin big brotheria silmät pyöreenä: oksentaako aikuisetkin aamulla? Ja ne ite piti sitä ihan normaalina.
En oo ikinä yrjönny alkoholin takia enkä toivottavasti yrjöäkään, vihaan yrjöämistä ja vihaan yrjöä.
Yrjö tarkoittaa sitä että on sairas, epämiellyttävä ja out of order. Lähenkö mäkin migreenissä tonne taloyhtiön penkeille istuksimaan ja yrjöilen siellä? - gek-ko
chalistra87 kirjoitti:
ja toitotellaan sitä että alkoholi kuuluis suomalaisuuteen. Nuoretkin näin ajattelee, pienet patriootit.
juoppo (yli kohtuukäyttö) ihmetteli ääneen, miten suomalaiset käyttäytyy humalassa ja miks me juodaan yli sen, kun vielä on hauskaa. Että me kustaan kaduilla, naisetkin.
- Papeete1
gek-ko kirjoitti:
luulin pitkään, että vaan liikaa juoneet teinit yrjöö. Sitten katoin big brotheria silmät pyöreenä: oksentaako aikuisetkin aamulla? Ja ne ite piti sitä ihan normaalina.
En oo ikinä yrjönny alkoholin takia enkä toivottavasti yrjöäkään, vihaan yrjöämistä ja vihaan yrjöä.
Yrjö tarkoittaa sitä että on sairas, epämiellyttävä ja out of order. Lähenkö mäkin migreenissä tonne taloyhtiön penkeille istuksimaan ja yrjöilen siellä?Multa kyllä lentää laatta jos vaan väärin juo. Mulla sen aiheuttaa liikaa juominen ja/tai sekaisin erilaisia alkoholeja ja/tai liian nopeasti juotuna.
Kun alkaa oksentaminen, niin kemut on mun osaltani siinä, ja seuraava päiväkin menee samalla tyylillä.
Sillä sitten vahingoista oppineena olen opetellut sitä hiljaa hyvä tulee -tapaa.
Kyllä mä ainakin baarissa työskennellessäni näin vaikka mitä. Pitkänlinjan juopotkin veti ekaa tuoppia pari kertaa ulos, ennen kuin alkoi pysyyn sisässä.
Joo :) Juoppoakaan ei varmaan niin katsottaisi pitkään kun se siellä yrjöö, mutta epäilisimpä että sulle tulis äkkiä joku huutaan "mene helkkari kotiis yrjäöön siitä. Vastenmielistä.. yäääk"
Kännisten touhuihin on jo niin totuttu, ja se hyväksytään, varsinkin kun ne muistelee että ollenhan minäkin tuossa kunnossa ollut monet kerrat.. heh heh.. :D - gek-ko
Papeete1 kirjoitti:
Multa kyllä lentää laatta jos vaan väärin juo. Mulla sen aiheuttaa liikaa juominen ja/tai sekaisin erilaisia alkoholeja ja/tai liian nopeasti juotuna.
Kun alkaa oksentaminen, niin kemut on mun osaltani siinä, ja seuraava päiväkin menee samalla tyylillä.
Sillä sitten vahingoista oppineena olen opetellut sitä hiljaa hyvä tulee -tapaa.
Kyllä mä ainakin baarissa työskennellessäni näin vaikka mitä. Pitkänlinjan juopotkin veti ekaa tuoppia pari kertaa ulos, ennen kuin alkoi pysyyn sisässä.
Joo :) Juoppoakaan ei varmaan niin katsottaisi pitkään kun se siellä yrjöö, mutta epäilisimpä että sulle tulis äkkiä joku huutaan "mene helkkari kotiis yrjäöön siitä. Vastenmielistä.. yäääk"
Kännisten touhuihin on jo niin totuttu, ja se hyväksytään, varsinkin kun ne muistelee että ollenhan minäkin tuossa kunnossa ollut monet kerrat.. heh heh.. :Dmä en saisi parannella itteeni siististi ämpärin kanssa ulkona, mutta känniset saavat yrjötä pitkin pihaa.
Toisella on hyvä syy ja toisella ei. - Papeete1
gek-ko kirjoitti:
mä en saisi parannella itteeni siististi ämpärin kanssa ulkona, mutta känniset saavat yrjötä pitkin pihaa.
Toisella on hyvä syy ja toisella ei.Se on kun toiset jutut sallitaan ja toiset ei. Eihän se kännikala sille mitään voi että yrjöö...
(uuahhahaaaa.. miten olis vähempi juominen!?Toim. huom.) gek-ko kirjoitti:
juoppo (yli kohtuukäyttö) ihmetteli ääneen, miten suomalaiset käyttäytyy humalassa ja miks me juodaan yli sen, kun vielä on hauskaa. Että me kustaan kaduilla, naisetkin.
Sitä itsekkin ihmettelen. Olen suomalainen mutten onneksi kuuluu tohon joukkoon.
ja lopettaa ihan ensimmäiseksi esimerkiksi sellasten tosi-tv sarjojen esittämisen joissa ihmiset pelkästään ryyppää ja nolaa ittensä ja saa sillä mainetta, ja jopa rahaa siitä.
Tiettykään ei voi vastuuta vanhemmilta pois ottaa, siellä peilissä se ensimmäinen syntipukki on, mut on siitä muunkinlaisia ikkunoita.- orpana-67
tämän vuotinen BB-sarja. Järjetöntä sekoilua, jatkuvaa kännäilyä ja tätä nämä esimurkut ja murkut sitten imee itseensä.
Kävin monta keskustelua lasteni kanssa jälleen kerran juomisesta, sen haitoista ja mielettömyyksistä. Koitan kitkeä heistä pois sitä ajatusta, että juominen ja kännissä sekoilu "kuuluu asiaan", on yks aikuisuuden merkki! Noin tyttöni ehkä vähän leikillisesti sanoi, mutta varmasti vähän ainakin ajattelee noin...
Se esimerkki minkä ovat kotona saaneet ( vanhemmat eivät pahemmin juo, eivätkä koskaan ole olleet humalassa lasten nähden ) ei paljoa näytä murrosikäistä kiinnostavan. Kaikki kaverithan silloin tällöin kännää!
Pitää vaan toivoa, että se myöhemmin- tämän kokeiluiän mentyä ohi- vaikuttaisi heidän alkoholikäyttäytymiseen positiivisella tavalla. - Papeete1
orpana-67 kirjoitti:
tämän vuotinen BB-sarja. Järjetöntä sekoilua, jatkuvaa kännäilyä ja tätä nämä esimurkut ja murkut sitten imee itseensä.
Kävin monta keskustelua lasteni kanssa jälleen kerran juomisesta, sen haitoista ja mielettömyyksistä. Koitan kitkeä heistä pois sitä ajatusta, että juominen ja kännissä sekoilu "kuuluu asiaan", on yks aikuisuuden merkki! Noin tyttöni ehkä vähän leikillisesti sanoi, mutta varmasti vähän ainakin ajattelee noin...
Se esimerkki minkä ovat kotona saaneet ( vanhemmat eivät pahemmin juo, eivätkä koskaan ole olleet humalassa lasten nähden ) ei paljoa näytä murrosikäistä kiinnostavan. Kaikki kaverithan silloin tällöin kännää!
Pitää vaan toivoa, että se myöhemmin- tämän kokeiluiän mentyä ohi- vaikuttaisi heidän alkoholikäyttäytymiseen positiivisella tavalla.Taistelen lasten kavereita vastaan. Yksikään mun lapsista ei katsonut esim juuri tuota BB:tä eikä niistä kukaan vielä juo. Minä en juurikaan juo (enkä lasten aikana ole ikinä juonut tai esiintynyt huppelissa) ja tuomitsen jyrkästi sellaiset puuhat, joten minua vanhempanakaan ei voida nyt syyttävällä sormella osoittaa.
Itse osoitan eniten lasten kavereita ja ylipäätänsäkkään samanikäistä porukkaa. Niistä kiskoo jo suurin osa ainakin edes vähän, ja luovat todella kovaa painetta monin eri tavoin niiden niskaan jotka eivät juo eikä halua juoda.
Alkoholissa kuten tupakissakin, näyttää mun henk.koht kokemuksen ja lasteni kautta nähtynä, olevan suurena vaarana ja yllyttäjänä juuri se lasten ikätoverit.
Niitä vastaan ei pysty yhdellä keinolla taisteleen vaan se pitää olla laajassa rintamassa. Sitten on aina niitä jotka vaikka ostavat kakruilleen viinaa tai ei muuten vaan oman alkoholisminsa takia välitä, niin täytyy aika ylhäältä lähteä näitä rattaita kääntään.
Mun keinot on nopeimpia, tehokkaimpia ja parhaimpia :D - BB-Erkki
orpana-67 kirjoitti:
Pitää vaan toivoa, että se myöhemmin- tämän kokeiluiän mentyä ohi- vaikuttaisi heidän alkoholikäyttäytymiseen positiivisella tavalla.tiedostat myös mitä kännäyksestä kieltäytyminen voi merkitä nuorten sosiaaliselle elämälle.
- orpana-67
Papeete1 kirjoitti:
Taistelen lasten kavereita vastaan. Yksikään mun lapsista ei katsonut esim juuri tuota BB:tä eikä niistä kukaan vielä juo. Minä en juurikaan juo (enkä lasten aikana ole ikinä juonut tai esiintynyt huppelissa) ja tuomitsen jyrkästi sellaiset puuhat, joten minua vanhempanakaan ei voida nyt syyttävällä sormella osoittaa.
Itse osoitan eniten lasten kavereita ja ylipäätänsäkkään samanikäistä porukkaa. Niistä kiskoo jo suurin osa ainakin edes vähän, ja luovat todella kovaa painetta monin eri tavoin niiden niskaan jotka eivät juo eikä halua juoda.
Alkoholissa kuten tupakissakin, näyttää mun henk.koht kokemuksen ja lasteni kautta nähtynä, olevan suurena vaarana ja yllyttäjänä juuri se lasten ikätoverit.
Niitä vastaan ei pysty yhdellä keinolla taisteleen vaan se pitää olla laajassa rintamassa. Sitten on aina niitä jotka vaikka ostavat kakruilleen viinaa tai ei muuten vaan oman alkoholisminsa takia välitä, niin täytyy aika ylhäältä lähteä näitä rattaita kääntään.
Mun keinot on nopeimpia, tehokkaimpia ja parhaimpia :Dtaistelet lasten kavereita vastaan?
- Papeete1
BB-Erkki kirjoitti:
tiedostat myös mitä kännäyksestä kieltäytyminen voi merkitä nuorten sosiaaliselle elämälle.
Omien tyttärieni kokemuksia. Jotkut alkaa hylkiin, koska juomaton tai tupakoimaton on nynny. Jotkut alkaa piinaan jo keskiviikkona kyselemällä viikonlopusta ja siitä lähtäänkö ryyppään. Miksi ei? Miten saat aikasi kuluun jos et juo? Tarjoo rööki.. HEEEIII kuulkaa kaikki!! Tää nynny ei poleta!!!! Sä olet luuseri!
HAHAHAHHAHAAAAHAHAHAAAAAA!!!!!
Kaikki vähääkään seurassa arvostetut juo ja polttaa.
Nuo siis n.13-15 vuotitten suusta.
Tuossa sitten punnitaan se kuulijan henkinen kantti ja pystyykö pitään päänsä sosiaalisen painostuksen alla, joka tuossa iässä on todella merkittävä juttu. - orpana-67
BB-Erkki kirjoitti:
tiedostat myös mitä kännäyksestä kieltäytyminen voi merkitä nuorten sosiaaliselle elämälle.
Ajatteletko, että ilman alkoholia ei ole sosiaalista elämää? Ajatteletko, että nuoret eivät luo kontakteja, eivätkä harrasta seksiä ilman alkoholia? Viina turvaa pariutumisen ja lisääntymisen? ( luin tuon alemman vastauksesi ja nämä kysymykset heräsi siitä ).
- Papeete1
orpana-67 kirjoitti:
taistelet lasten kavereita vastaan?
Kampoihin. Juovien ja polttavien kanssa ei saa olla. Muistan myös mainita mitkä rangaistukset ja sanktiot noista kielletyistä asioista tulee ts. minun "pelkoni" on kovempaa kuin kavereiden.
Niin ja kaikista tärkein. Aloitin valistuksen hyvissä ajoin, sekä esim. tuosta kaveripiirin painostuksesta kertomisen. Ei tullut niille yllätyksenä, ja osasivat olla valmiita kun se alkoi kuin myös tiesivät miten luistella niistä ohi paremmin. - orpana-67
Papeete1 kirjoitti:
Omien tyttärieni kokemuksia. Jotkut alkaa hylkiin, koska juomaton tai tupakoimaton on nynny. Jotkut alkaa piinaan jo keskiviikkona kyselemällä viikonlopusta ja siitä lähtäänkö ryyppään. Miksi ei? Miten saat aikasi kuluun jos et juo? Tarjoo rööki.. HEEEIII kuulkaa kaikki!! Tää nynny ei poleta!!!! Sä olet luuseri!
HAHAHAHHAHAAAAHAHAHAAAAAA!!!!!
Kaikki vähääkään seurassa arvostetut juo ja polttaa.
Nuo siis n.13-15 vuotitten suusta.
Tuossa sitten punnitaan se kuulijan henkinen kantti ja pystyykö pitään päänsä sosiaalisen painostuksen alla, joka tuossa iässä on todella merkittävä juttu.tuollanen sosiaalinen painostus on tutumpaa tytön kaveripiirissä. Pojan kohdalla ei tuollaista ole ollut, ovat kaikki vielä ns. "kilttejä", aktiivisesti urheilua harrastavia poikia. Taitaa tuo tyttöjen tupakanpoltto ja juominen olla yleistynyt muutenkin reippaasti, niin olin jostain lukevinani.
Vaatii todellakin paljon henkistä kanttia kieltäytyä, sosiaalisten paineiden alla olet aika heikoilla. - BB-Erkki
orpana-67 kirjoitti:
Ajatteletko, että ilman alkoholia ei ole sosiaalista elämää? Ajatteletko, että nuoret eivät luo kontakteja, eivätkä harrasta seksiä ilman alkoholia? Viina turvaa pariutumisen ja lisääntymisen? ( luin tuon alemman vastauksesi ja nämä kysymykset heräsi siitä ).
toinen käytännöllinen tie on tulla uskoon. Muuten voi olla suhteiden kanssa vähän hiljaisempaa. Tiedättekö muka täysin raittiita, ei uskossa olevia pareja?
- Papeete1
orpana-67 kirjoitti:
tuollanen sosiaalinen painostus on tutumpaa tytön kaveripiirissä. Pojan kohdalla ei tuollaista ole ollut, ovat kaikki vielä ns. "kilttejä", aktiivisesti urheilua harrastavia poikia. Taitaa tuo tyttöjen tupakanpoltto ja juominen olla yleistynyt muutenkin reippaasti, niin olin jostain lukevinani.
Vaatii todellakin paljon henkistä kanttia kieltäytyä, sosiaalisten paineiden alla olet aika heikoilla.Poika ei tuohon aiemmin törmännyt. Ne vaan pelas pelejä kaikenpäivää. Nyt kun alkaa 18 vuotispäivä kolkutteleen oville, onkin jo eri juttu. Tosin poika on perinyt multa luonnetta, joten se ei nakkaa yhtään painostuksista. Ei sitä kukaan tunteva oikein enää edes yritä muuta kuin vanhasta vitsistä.
Tytöillä on tosiaan tuo jo aivan eri sfääreissä vaikka ikää on paljon vähemmän.
Enkäs.. mä olen niin hurja täti että mua pelkää vielä kaveritkin. Olen meinaan ilmoittanut soittavani poliiseille aina kun nään jonkun niistä kännissä yms. Ei ne mun kanssa uskalla rettelöidä.
Niinja jos pahalta näyttää, niin kyllä mä keinot keksin. Mutta eipä ole tarvetta. Ei mun tytöt osoita vielä mitään mielenkiintoa, ja pystyvät hyvin vastustamaan tuota.
Eihän kaiiki tuohon ikinä lankeakkaan, ja mä pidän huoli että mun muksut pysyy siinä sakissa. Se on mun vanhemman velvollisuuskin. - orpana-67
Papeete1 kirjoitti:
Kampoihin. Juovien ja polttavien kanssa ei saa olla. Muistan myös mainita mitkä rangaistukset ja sanktiot noista kielletyistä asioista tulee ts. minun "pelkoni" on kovempaa kuin kavereiden.
Niin ja kaikista tärkein. Aloitin valistuksen hyvissä ajoin, sekä esim. tuosta kaveripiirin painostuksesta kertomisen. Ei tullut niille yllätyksenä, ja osasivat olla valmiita kun se alkoi kuin myös tiesivät miten luistella niistä ohi paremmin.on meilläkin ollut pitkään. Itse en ihan noin ehdoton ole...En pysty lasteni kavereita valkkaamaan. En voi valvoa heitä 24/7. Pitää vaan luottaa, että osaavat käyttää omaa päätään, olla fiksuja ja kieltäytyä huume- ja viinatarjouksista.
Jokainen on yksilö. Samat säännöt ja ohjeet ei päde kaikkiin samalla tavalla. Jotkut tarvitsee tiukemman kurin kuin toiset. Joskus liian ankara kieltäminen herättää uhmaa, asiassa kuin asiassa. - Papeete1
orpana-67 kirjoitti:
on meilläkin ollut pitkään. Itse en ihan noin ehdoton ole...En pysty lasteni kavereita valkkaamaan. En voi valvoa heitä 24/7. Pitää vaan luottaa, että osaavat käyttää omaa päätään, olla fiksuja ja kieltäytyä huume- ja viinatarjouksista.
Jokainen on yksilö. Samat säännöt ja ohjeet ei päde kaikkiin samalla tavalla. Jotkut tarvitsee tiukemman kurin kuin toiset. Joskus liian ankara kieltäminen herättää uhmaa, asiassa kuin asiassa.Mä tunnen omat lapseni kuin omat taskuni. Se mikä tehoaa toiseen, ei taatusti välttämättä tehoa toiseen. Yhdelle jopa riittää pelkkä perusteltu puhe, oli aihe mikä hyvänsä. Uhmaa ei ole heissä siintynyt koskaa, koska osaan hyvin perustella ne harvat kiellot mitä meillä on. Lapset tajuavat itsekkin, että asia on niin eikä mokkuloi vastaan. Ihan hyvä.
- orpana-67
Papeete1 kirjoitti:
Mä tunnen omat lapseni kuin omat taskuni. Se mikä tehoaa toiseen, ei taatusti välttämättä tehoa toiseen. Yhdelle jopa riittää pelkkä perusteltu puhe, oli aihe mikä hyvänsä. Uhmaa ei ole heissä siintynyt koskaa, koska osaan hyvin perustella ne harvat kiellot mitä meillä on. Lapset tajuavat itsekkin, että asia on niin eikä mokkuloi vastaan. Ihan hyvä.
kun teillä toimii :)
Meillä ei tytön kanssa ihan noin hyvin toimi, uhmaa löytyy vaikka muille jaettavaksi. Mutta jatkan taistelua, en luovuta- se on mun tehtäväni äitinä ja kasvattajana :) - Papeete1
orpana-67 kirjoitti:
kun teillä toimii :)
Meillä ei tytön kanssa ihan noin hyvin toimi, uhmaa löytyy vaikka muille jaettavaksi. Mutta jatkan taistelua, en luovuta- se on mun tehtäväni äitinä ja kasvattajana :)Jatka vaan, niin mäkin tekisin :)
Mulla on varmaan vaan ollut hyvä tuuri, kun lapset eivät ole läheskään yhtä jääräpäitä kuin itse olin/olen. Noh, en valita yhtään.. en varmaan itekkään pärjäisi teini-ikäisen meikäläisen kanssa tai ainakin se vaatisi verta, hikeä ja kyyneliä.
parempi näin :)
- BB-Erkki
Onhan tuossa ideaa. Ei me kuitenkaan osata hallita juomistamme joten täyskielto päälle vaan. Alkon ja baarien ovet naulataan kiinni ja porukka kouluttautumaan kunnialliseen ammattiin. Parissa sukupolvessa koko kansa kuolee sukupuuttoon, koska tytöt ja pojat tai naiset ja miehet ei koskaan edes tapaa toisiaan saati pääsisivat seksiin saakka.
- Papeete1
Holhousta te holtittomat nimenomaan juuri tarvitsette. Ja raskaalla kädellä.
Enhän kaikkia kieltänyt vaan kyllä sen verran jäi jäljelle, että rohkaisuryypyn kosiomenoihin saa :)
Pienemmällä määrällä vähenee vaan moninkertaisesti nuo haitat. - BB-Erkki
Papeete1 kirjoitti:
Holhousta te holtittomat nimenomaan juuri tarvitsette. Ja raskaalla kädellä.
Enhän kaikkia kieltänyt vaan kyllä sen verran jäi jäljelle, että rohkaisuryypyn kosiomenoihin saa :)
Pienemmällä määrällä vähenee vaan moninkertaisesti nuo haitat.En minä tarvi edes rohkaisuryyppyä. Ja mitäpä minä enemmistöstä välittämään joten kyllä se kieltolaki minulle kelpaa.
- Papeete1
BB-Erkki kirjoitti:
En minä tarvi edes rohkaisuryyppyä. Ja mitäpä minä enemmistöstä välittämään joten kyllä se kieltolaki minulle kelpaa.
Mä kyllä tartten niissä hommissa pienen rohkaisuryypyn.. olen suomalainen. todistetusti :D
En mä kaikkia kieltäis vaan sen kohtuun ylimenevän, joka aiheuttaa eniten ongelmia.
- alkoholiongelmaa
niin kauan kun sitä on riittävästi :)
- Papeete1
Selvä. Ei mullakaan enää, koska otin siitä avioeron :D
- scale
Mun mielestä kirkkaat viinatkin pitäisi olla R-kioskeissa.
Ihminen on aina tarvinnut jotakin, jolla saa kuupan sekaisin ja jolla se elämä tuntuu hetken hauskalta.
Mun tämänhetkistä juomista rajoittaa ainoastaan mä itte, mä en perkele tartte ketään tanttaa vahtimaan pikku-scalen juomisia. Mulla on kotona viinaa ja viiniä vaikka juottaisin isommankin porukan kekkuliin.
Vitsi on vaan siinä, että ei huvita naulata.
Kieltolaki ei ole toiminut missään, se on vaan kasvattanut aina uuden rikollisuuden haaran siellä, missä sitä on kokeiltu.
Noi Turmiolan Tommi maalailut ei vaan toimi. Nih.- Papeete1
Kyllähän mä sallisin sitä alkoholia mutta katto vaan asetetaan ettei se lähde rukkasesta kuten nyt tekee. On paljon porukkaa, jotka eivät suhtaudu alkoholiin kuten sinä, eikä ne pysty pitään kontrollia. Jos niillä on viinaa kotona, niin ne ei poistu kämpästä ennenkuin se kaikki on turvallisesti verenkierrossa.
Tunnetuin seurauksin.
On koko ajan aina vaan vapaampaa juomista, ja kaikki ongelmat lisääntyy. Loogisesti ajatellen vielä vapaampi juominen aiheuttaa vielä enemmän ongelmia.
Tarvis jo tehdä jotain kehityksen pysäyttämiseksi. Alkkiksilla ei ole ennekään oma pää toiminut, joten se pitää tehdä muiden toimesta.
Mä haluan diktaattoriksi. Ei tästä muuuten tule mitään, ja porukka on kuin siat pellossa sikailemassa vailla kontrollia. Mä tekisin nopeasti kunnon kurinpalautuksen :D - scale
Papeete1 kirjoitti:
Kyllähän mä sallisin sitä alkoholia mutta katto vaan asetetaan ettei se lähde rukkasesta kuten nyt tekee. On paljon porukkaa, jotka eivät suhtaudu alkoholiin kuten sinä, eikä ne pysty pitään kontrollia. Jos niillä on viinaa kotona, niin ne ei poistu kämpästä ennenkuin se kaikki on turvallisesti verenkierrossa.
Tunnetuin seurauksin.
On koko ajan aina vaan vapaampaa juomista, ja kaikki ongelmat lisääntyy. Loogisesti ajatellen vielä vapaampi juominen aiheuttaa vielä enemmän ongelmia.
Tarvis jo tehdä jotain kehityksen pysäyttämiseksi. Alkkiksilla ei ole ennekään oma pää toiminut, joten se pitää tehdä muiden toimesta.
Mä haluan diktaattoriksi. Ei tästä muuuten tule mitään, ja porukka on kuin siat pellossa sikailemassa vailla kontrollia. Mä tekisin nopeasti kunnon kurinpalautuksen :Djoissa alkoholia saa vapaasti ostaa lähimmästä kioskista, ei alkoholi ole sellainen ongelma, kuin tässä meidän isoveli-valvoo-kulttuurissa.
Mä luulen, että se on osa ongelmaa. Mikä on kiellettyä, on myös tietyssä elämänvaiheessa jännää, sankarillista, kapinallista. Kovat jätkät vetää viinaa ja saa "naisia". - Papeete1
scale kirjoitti:
joissa alkoholia saa vapaasti ostaa lähimmästä kioskista, ei alkoholi ole sellainen ongelma, kuin tässä meidän isoveli-valvoo-kulttuurissa.
Mä luulen, että se on osa ongelmaa. Mikä on kiellettyä, on myös tietyssä elämänvaiheessa jännää, sankarillista, kapinallista. Kovat jätkät vetää viinaa ja saa "naisia".Osta tuota.
Tuota on selitetty jo iät ja ajat. Jo 80-luvullakin kakrut kiskoi ku viimeistä päivää. Ei tuossa ole mitään omituista eikä jännää. Suuremman osan lapsista vanhemmat vetää kotonakin, joten alkoholi on ihan arkipäivää porukalle.
Juomiskulttuuri on 4 vuosikymmenen ajan muuttunut aina vaan sallivammaksi, ja silti juominen vaan lisääntyy ja kaikki ongelmat. Eikä ne juojat ole lapsia/nuoria vaan ihan aikuisia, vanhuksiakin. Kaikki juo.
Tälläkin hetkellä joka vuosi nousee kokonaiskulutus, vaikka on jo niin salliva ilmapiiri kuin ikinä. Jotkut kaverivanhemmat ostaa kakruilleen alkoholia (kun ne jois muutenkin eikä näin tarvi pummia muolta ja kikkarin takana juoda). Ettei tuossa ole kyllä mitään kielletyn makua ja silti määrät nousee. Auina vaan nuoremmat aloittaa juomisen.
Kyllä se on se salliva ilmapiiri ja toisten esimerkki mikä sitä tekee. - scale
Papeete1 kirjoitti:
Osta tuota.
Tuota on selitetty jo iät ja ajat. Jo 80-luvullakin kakrut kiskoi ku viimeistä päivää. Ei tuossa ole mitään omituista eikä jännää. Suuremman osan lapsista vanhemmat vetää kotonakin, joten alkoholi on ihan arkipäivää porukalle.
Juomiskulttuuri on 4 vuosikymmenen ajan muuttunut aina vaan sallivammaksi, ja silti juominen vaan lisääntyy ja kaikki ongelmat. Eikä ne juojat ole lapsia/nuoria vaan ihan aikuisia, vanhuksiakin. Kaikki juo.
Tälläkin hetkellä joka vuosi nousee kokonaiskulutus, vaikka on jo niin salliva ilmapiiri kuin ikinä. Jotkut kaverivanhemmat ostaa kakruilleen alkoholia (kun ne jois muutenkin eikä näin tarvi pummia muolta ja kikkarin takana juoda). Ettei tuossa ole kyllä mitään kielletyn makua ja silti määrät nousee. Auina vaan nuoremmat aloittaa juomisen.
Kyllä se on se salliva ilmapiiri ja toisten esimerkki mikä sitä tekee.on ainakin alkoholin läträäminen vähentynyt, sanovat ne jokka on kauemmin työelämässä olleet.
Muusta en tiedä, mutta mä olen sallivamman linjan kannattaja. Tää on varmaan asia, josta me ollaan kaukana toisistamme, vaikka monissa muissa asioissa ollaankin pitkälti samoilla linjoilla.
Ongelmakäyttäjiä on aina ollut ja tulee varmaan aina oleenkin. Ne tyypit kiskoo tarvittaessa itteltään tajun kankaalle vaikka lasolilla. - Papeete1
scale kirjoitti:
on ainakin alkoholin läträäminen vähentynyt, sanovat ne jokka on kauemmin työelämässä olleet.
Muusta en tiedä, mutta mä olen sallivamman linjan kannattaja. Tää on varmaan asia, josta me ollaan kaukana toisistamme, vaikka monissa muissa asioissa ollaankin pitkälti samoilla linjoilla.
Ongelmakäyttäjiä on aina ollut ja tulee varmaan aina oleenkin. Ne tyypit kiskoo tarvittaessa itteltään tajun kankaalle vaikka lasolilla.Aina kaikessa samaa mieltä muuten olis yksi tai jotain semmoista..
Toivotaan että on vähentynyt. Tutun tehtaan portilla tehtiin pari vuotta sitten ratsia, ja kiinnijääneiden määrä järkytti ja puhutti kyläläisiä kuukausia. Ne olis ollut varmaan kaikki siellä kännissä pomoja myöten, jos olis ollut entisaika.
Kun tässä nyt on tosiaan seurannut ja huomannut ettei määrät vähene. Kaikki ongelmat ja määrät vaan kasvaa. Kuitenkin koko ajan höpötetään vapaasta ja sivistyneestä ja vaikka mistä. Todellisuus ei matsaa puheiden kanssa.
Onko tämä nyt sitten sitä kuuluisaa silmien ummistamista. Ei nähdä kun ei haluta nähdä.
Väkisinkin tulee mieleen ettei se puuha sovi suomalaiselle. Meissä on joku geeni väärässä kohtaa.
En minnäkään usko että missään asiassa päästään nollatasolle. Mutta määriä saadaan kyllä pienenettyä, ja ongelmien astetta lievennettyä. - scale
Papeete1 kirjoitti:
Aina kaikessa samaa mieltä muuten olis yksi tai jotain semmoista..
Toivotaan että on vähentynyt. Tutun tehtaan portilla tehtiin pari vuotta sitten ratsia, ja kiinnijääneiden määrä järkytti ja puhutti kyläläisiä kuukausia. Ne olis ollut varmaan kaikki siellä kännissä pomoja myöten, jos olis ollut entisaika.
Kun tässä nyt on tosiaan seurannut ja huomannut ettei määrät vähene. Kaikki ongelmat ja määrät vaan kasvaa. Kuitenkin koko ajan höpötetään vapaasta ja sivistyneestä ja vaikka mistä. Todellisuus ei matsaa puheiden kanssa.
Onko tämä nyt sitten sitä kuuluisaa silmien ummistamista. Ei nähdä kun ei haluta nähdä.
Väkisinkin tulee mieleen ettei se puuha sovi suomalaiselle. Meissä on joku geeni väärässä kohtaa.
En minnäkään usko että missään asiassa päästään nollatasolle. Mutta määriä saadaan kyllä pienenettyä, ja ongelmien astetta lievennettyä.ite kaksi tapausta, etä ollaan oltu hönössä työmaalla. Mutta vanhemmat äijät on mulle jutellu tuolla kentällä ja niiden jutuista olen vetänyt johtopäätökseni.
Toinen on, kun järkkäillään jotakin illanviettoja, niin ei niihin oikein ole osallistujia ja niihinkin kuulemma on aiemmin innolla lähdetty mukaan ja juotu äly mäelle.
Itse olen erittäin harvoin lähdössä mukaan järkättyihin ryyppäjäisiin (lue asiakaspäiville), kun ei huvita ja asiakkaana voin jättää menemättä. - ihan
Papeete1 kirjoitti:
Osta tuota.
Kyllä se on se salliva ilmapiiri ja toisten esimerkki mikä sitä tekee.samaa mieltä. Ku lapsen vanhemmat ja muu lähipiiri juo niin kyllähän lapsetki aika nopeesti sen juomiskulttuurin siitä omaksuu. Ne pienestä pitäen tottuu siihen ja omaksuu aika helposti sitte sellasen elämäntavan johon alkoholi kuuluu olennaisena osana. Mun oma äiti ja isä on absolutisteja ja alkoholi ei oo koskaan kuulunu meidän elämään niin en oo sitä sitte osannu ollenkaan kaivatakaan, eikä muutkaan sisarukset oo. Ei meiltä koskaan oo kielletty alkoholia, mutta en oo sitä koskaan erityisemmin kaivannutkaan. Sanoisin kyllä että vanhempien esimerkki opettaa paljon miten sitä alkoholia pitäs käyttää. Eikä ikinä oo mitään valistuksia/saarnoja tarvinnu meille alkoholinkäytöstä pitää.
En yhtään ihmettele, että George Orwellin Vuonna 1984 on juuri tehty uusi suomennos, jota parhaillaan luen. Kanssaihmisten kontrollinhalu ei koskaan lakkaa viehättämästä ihmisiä. Iljettävää.
- Papeete1
Joka sivuaa aika kaukaa aihetta sekä haukkuu epäselvästi aloittajaa. tai jotenkin noin.
Hyi sua Ratikka. Mutta mäpäs osasin odottaa tätä :)
Tupakanvastustajat perusteli kieltoja sillä, että se aiheuttaa viattomille kanssaihmisille vaikka mitä.
Alkoholikin aiheuttaa. Rattijuopot tappaa väkeä kuin pipoa maanteillä, muut juopot koti pirskeissä. Kännisten tappeluissa tuppaa saamaan sivullisetkin osansa yms yms.
Alkoholista aiheuttaa paljon enemmän haittaa ja isompaa vaaraa ympäristölle kuin tupakasta. Tuolla logiikalla, olisi alkoholinkäyttöön pitänyt puuttua ajat sitten.
Känniset eivät myöskään pysy piilossa omissa rafloissaan, vaan sikailee ihmisten ilmoilla ympäri kyliä. Silloin se on myös ympäristöhaitta kuin myös kaikkien ongelma, johon saadaan puuttua. Ja pitääkin.
- puhut
ja kaikista ärsyttävintä musta on ku ihmiset puolustelee niitä kaikkia kännissä tekemiään pöljyyksiä sillä että on ollu niin hemmetin kännissä ettei tajunnu mitä teki. Siis känni ei oo tai ei ainakaan pitäs olla mikään lupa siihen että saa käyttäytyä ku mikäkin idiootti ja aiheuttaa vahinkoja muille ihmisille. Ottaa niin päähän ku lehdestä saa välillä lukee et joku on vaikka sytyttäny jonku talon tuleen ja sit se puolustelee sitä et se oli vaan humalaisen päähän pisto. Ja tuolla sitte yritetään lieventää sitä tekoa ja saada se sallitummaksi. Siis ihan samalla tavalla humalaisten pitäis vastata näistä omista teoistaan ku selvinpäin olevien. Siis ite sää päätät juotko vai et ja kännissäki ollessa pitää ottaa omista teoistaan vastuu. Kännillä ei voi selittää yhtään mitään pöljyyksiä, OMA VIKA ku on alkanu ryyppäämään.
- Papeete1
Oikea typeryyden huippu. Ekan kerran voi vielä niellä muttei kymmentä kertaa. Pettävä mies.. kävi vahinko ku olin niiiin kännissä. Kymmenennellä kerralla (jos niin pitkälle pääsee) voikin jo kuulijassa herätä ihmetys. Miksi tuo juo, kun se tietää tekevänsä aina tota kännissä. Haluukse sitä oikeasti muttei kehtaa ääneen myöntää?)
Muistelen että joskus kohistiin kun jossain Wales:ssa tms. oli rattijuopon tuomiota alennettu sillä perusteella, että se oli kännissä eikä näin ollen kyennyt hallitseen ajoneuvoa riittävästi... WTF!?
- väitän minä
yksinäisyydestä ja naisenpuutteesta.
- että...
alkoholismi lisää yksinäisyyttä ja naisen puutetta. Mutta kerroppas sinä vielä mistä yksinäisyys ja naisenpuute johtuu?
- Papeete1
En ole ihan samaa mieltä. Kyllähän joku voisi alkaa yksinöisyyteensä juomaan mutta herää kysymys miksi juo eikä mene vaikka kansanopiston posliininmaalauskurssille, josta saa kavereita tms?
Viina vie.
- random_N
Paljon tekstiä ketjussa, kaikkea en lukenut tarkasti...
Minä uskon että on ihmisiä, joilla on synnynnäinen alttius riippuvuuksiin ylipäänsä. Syntyessään heillä on uskoakseni sellainen aivorakenne, että he muita helpommin jäävät mielihyväkoukkuun, mutta sitten alämänkulusta riippuu se, syntyykö riippuvutta ja jos niin mihin. Alholiriippuvuus on yksi mahdollisuus.
Sitten hyviin juomatapoihin. Tässä eletään minusta jollakin tavalla kummallista aikaa. Alkoholijuomat nähdään ja niitä markkinoidaan, mielestäni ihan oikein, mahdollisena osana erilaisia tilanteita. Esimerkkeinä ruokailu, juhlan maljannosto, ystävän tapaaminen. Alkoholi ei itsessään pilaa mitään noista, päinvastoin se voi oikeasti syventää makuelämystä ja erottaa tilanteen tavallisesta arjesta.
Näin ihmisillä, joille alkoholi ei ole ongelma.
Mutta sitten meillä on melkoinen joukko ihmisiä, joille alkoholi onkin jotakin muuta, sillä peitetään, paetaan, siirretään negatiivisia asioita ja siitä tulee pakollinen, pakonomainen osa erilaisia tilanteita, joissa se ei lähtökohtaisesti sitä ole. (Esimerkkeinä viininmaistajaiset: alkoholi on välttämätön osa, perjantaisiivous: alkoholi ei ole automaattisesti pakollinen elementti mutta joillekin se alkaa sellaiselta tuntua).
Näiden ihmisten osalta ympäristön alkoholimyönteinen signaali on hankala: heillä sisäinen kontrolli ei toimi ja he mielellään korostuneesti kuulevat vain juomista puoltavat viestit ympäristöstä ja torjuvat juomisen hillintään ohjaavat.
Osa tämän ketjun kirjoittajista kritisoi halua kontrolloida muuta kuin omaa juomista. Kaksipiippuinen juttu, minusta.
Pienten lasten oikeus on kasvaa alkoholin suhteen terveessä ympäristössä, ei välttämättä absoluuttisen selvien vanhempien kanssa 100 % mutta niin että aina on saatavilla riittävän selvä aikuinen. Asiakkaalla on oikeus saada palvelua selvältä, ei-krapulaiselta asiakaspalvelijalta. Kansalaisella on oikeus selvänä työnsä tekeviin virkamiehiin ja asiantuntijoihin. Liikenteessä ja monissa teollisuuden töissä ja käsityöläisammateissa humalassa työskentely on riski.
Kun meillä alkoholia myydään ja markkinoidaan, niin kyllä minusta yhteiskunnalle jokin kontrollikin kuuluu.
Lasten suhteen asenteissa on minusta eniten korjattavaa: jostakin syystä ei yleisessä mielipiteessä osata mennä LAPSEN asemaan, siihen kuinka hämmentäviä tilanteita aikuisten humalaiset hetket ovat lapsen näkökulmasta.
Työelämässä päihtyneisyyden seuranta toimii paremmin, liikenteessä vaihtelevasti.
Tuntuuko kommenttini liian konkreettiselta? Sitä se alkoholi kuitenkin tekee, kännin... Ajan kanssa sitten maksakirroosia ym jos ylen määrin kittaa, mutta humala ja humalakäyttäytyminen ne yleiset seuraukset on.- Papeete1
Tekstiä, komppailen :)
Lasten asiaan munkin mielestä pitäisi puuttua enemmän. Huomattavasti paljon enemmän. Lasten oikeuksista kyllä muuten pidetään huolta mutta tässä kohdassa tuntuu olevan musta viinan mentävä aukko.
- Jihuuu
Minä taas väitän;
Juopot juopottelee, maksoipa se alkoholi miten paljon tahansa. Sitten ne ehkä juo vähemmän jos rahat ei riitä, mutta juovat kuitenkin.
Alkoholissa ei todellakaan ole mitään pahaa, jos sitä osaa ottaa kohtuudella ja sivistyneesti; viiniä tms. ruoan kanssa, kohtuullinen saunajuomittele (yksi, kaksi?)
Lasten seurassa ei tosiaan tartte ryypätä, itse en ryyppää ollenkaan. En ymmärrä humalahakuista juopottelua, vaikka eipä se minulta ole pois jos joku haluaa sillä kehoaan rasittaa kun ei osaa olla selvinpäin.
Alaikäiset eivät todellakaan tarvitse alkoholia!
Toivon, että oma malli periytyy lapsille. Elämä voi olla kivaa ja hauskanpito hubaisaa ilman humalaakin.- Papeete1
Itsekkin, että porukka joisi mutta määrä pysyisi kohtuullisena mikä olisi se ideakin. Kohtuujuomisesta tulee kotuullinen määrä ongelmia, joka taas on huomattava parannus nykyisiin korkeisiin ja sietämättömiin lukuihin.
Joskus kun viina halpeni, niin alan miehet sanoi että sama rahamäärä menee mutta nyt sillä saa entistä enemmän. Ja kyllä ne sitten olikin päissään koko rahan edestä.
Vastaavasti voisi ajatella, että jos hinta nousee niin porukan rahat menee edelleen viinaan mutta sitä saa vähemmän.
Muuten ihan samaa mieltä :)
- jarona
Näin kun ihan humalassa jo oleville myytiin lisää kaljaa kaupasta. Törkeetä.
- Papeete1
Olin kerran kassajonossa, kun täti kieltäytyi myymästä känniläiselle. Tsiisus minkä metakan se kännikala nosti. Olin jo varautunut, että saan alkaa soveltaan baarissa työskennellessäni kartutettuja pihalleheittäjän oppeja käytäntöön kaupassakin. Ei sitten tarvinnutkaan. Höh, mä olisin niin halunnut. Se oli baarityöskentelyn hauskin puoli :DD
olisi jo korkea aika alkaa kiristaa saadoksia ja pelastaa edes muutama elama. hirvittaa katsella mita ihmisetbtekevat itselleen ja opiskelukavereissakin on jo muutama melkein hengilta.
ja iso hali papu.
taas talla taskulootalla kirjoittelen.- Papeete1
Juu ei se näytä sallimisella ja hyväksymisellä taas(kaan) rauhoittuvan, yltyy vaan.
Voi reppanaa, halit takas :)
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694771KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1873734- 1793344
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?723144Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502899- 251984
- 241911
- 1771711
- 301676
- 431375