Arvostaminen

Jouin

Tätä palstaa lukiessani vääjäämättä mieleen astuu ajatus siitä, kuinka vaikea ihmisen on kunnioittaa toisen mielipidettä ja arvostaa niin paljon, että yrittää löytää toisen ajatuksista sen, mikä on hyödyllistä rakentavaan keskusteluun ja sivuuttaa sen, tai korjata tahdikkaasti kömpelyydet viestinnässä.

Tiedän kokemuksestani, että Jehovan todistajuuteen liittyy tunteet vahvasti, etenkin silloin, kun on kysymys Jehovan todistajasta, tai entisestä Jehovan todistajasta. Koska Jehovan todistaja käytännössä tekee usein aika vahvan pesäeron ex-Jehovan todistajiin. Uskon, että tämä tuntuu monesta ex:stä epäoikeudenmukaiselta ja rakkaudettomalta.

On helppo saada leima otsaansa joko exänä tai JT:nä ja se näkyy valitettavasti usein keskustelussa. On kuitenkin niin, että hyvä viestintä perustuu toisen arvostamiseen. On turha kuvitella rakentavaa viestintää ihmisten välillä, jos ihminen ei pohjimmiltaan halua arvostaa toista ja todella kuunnella häntä. Yrittää löytää yhteistä pohjaa, jolle rakentaa, vaikkakin asioihin voidaan suhtautua niin eri näkövinkkelistä.

Näkövinkkelimme ei sinänsä ole väärä tai oikea siinä mielessä, että miten muuten voisi olla, kun katsomme asioita oman nahkakupolin sisältä. Näemme asiat niinkuin näemme. Mutta se on väärin, jos emme halua korjata näkemystämme, kun tietomme lisääntyy ja perusteemme horjuvat meidän omassa mielessä ja sydämessä.

Se, että voimme omia tietoa ulkopuolelta pääkopan, edellyttää sitä, että kehitämme todellista avoimuutta, joka ei jää vain sanahelinän asteelle. Kun mieli on avoin, niin sinne voi mennäkin jotain ja kun märehdimme asiaa mielessämme, niin voi olla, että jotain tipahtaa sydämeen, joka saa ihmisen toimimaan, eli kysymys on vaikuttimista.

Minulle kysymys Jehovan todistajista ja sen totuudellisuudesta ja sen toimivuudesta hyvänä oppaana elämän tiellä, kypsyäkseni ihmisenä kohti parempaa, on noussut pinnalle.

Yleensä uskonnon merkitys ihmisen terveen kehityksen kannalta kohti rakkauteen pohjautuvaa elämää, on kyseenalaistunut mielessäni. En ole tällä hetkellä varma, mikä paikka uskonnolla kuuluu olla ihmisen elämässä, vai kuuluuko uskonnolla olla paikkaa ollenkaan? Siis uskonto ei kielenkäytössäni ole synonyymi hengelliselle ajattelulle, eikä uskolle. Ne ovat eri asioita,eikä niitä pidä sekoittaa keskenään.

Haluasin kuitenkin keskustella avoimesti näistä asioista, jotka koen tärkeäksi ja luulen monen muunkin kokevan ne siten tällä foorumilla. Olen keskustellut harvalukuisten ystävieni kanssa paljon näistä asioista, mutta keskustelu alkaa kiertämään herkästi kehää pienessä piirissä, kun tietomäärä no niin kovin rajallinen.

Vaikka olenkin tällä hetkellä nimellisesti Jehovan todistaja, niin tämä ei merkitse sitä, että olisin kääntynyt jollakin tavoin todistajuutta vastaan, vaikka moni asia mietityttää minua ja aiheuttaa minussa ärtymystä ja pelkoa, jota olen näkeväni Jehovan todistajan uskonnollisessa yhteisössä. Olen oppinut myös vähän kerralla ajattelemaan omilla aivoillani, sen sijaan, että dumppaisin ne ja yrittäisin asettaa päähäni ajatusmallin, joka on toisten luoma. Se ei toimi minun kohdalla, lukuisista yrityksistäni huolimatta. Se on ollut minulle ahdistava kokemus.

Mutta niinkuin totesin, se on vain minun näkövinkkelini asioihin, en voi väittää tietäväni asioiden todellista laitaa, tarkoitan kokonaisuutta, vaikka asiat näyttävät joltain silmissäni, kun tarkastelen suppeaa yksityiskohtaa kerrallaan, kun toistaiseksi, en ole oikein muuhun pystynyt.

Ajattelin, että onko mahdollista keskustella täällä asioista avoimesti, rehellisesti ja toista arvostaen, asiallisesti vähän laajemmassa piirissä. Täällä vierailee ihmisiä joka lähtöön,eri taustoilla, siitä voisi olla apua totuuden etsinnässä. Sana totuus on sana, joka herättää tunteita puoleen jos toiseen, sen uskon, mutta kun puhun totuudesta, puhun jostain muusta, kuin ihmisten kyhäilemistä oppirakennelmista tms. Tarkoitan elämän totuutta, joka varmasti on olemassa - onko sitä kukaan löytänyt ja onko se ihmiselle ylipäätään mahdollista, on kysymys sinänsä - mutta sen minkä ihminen voi tehdä on se, että etsii totuutta, tai todellisuutta. Minkä sisällön näille sanoille kukakin haluaa antaa.

Minä haluan etsiä totuutta ja jos se minulle valkenee siinä määrin, että sillä on elämääni vaikutusta, niin haluan toimia sen ymmärryksen mukaan, koska uskon, että totuus on pohja, jolle rakennetaan ja rakkaus asettaa rajat toiminnalle. Tämä on nykyisen uskoni mukaan elämän optimi ja tavoite, jota kohdin pyrin. Se on sanan varsinaisessa merkityksessä todellista vapautta.

Vuosikaudet olen yrittänyt nähdä maailmaa Jehovan todistajien silmälasien läpi, sen sävyttämänä. En ole ollut mielestäni avoimin mielin. En ole uskaltanut ajatella vapaasti, ilman rajoittavaa pelkoa tulla jollakin tavalla tuomituksi joltakin taholta. Olen oppinut, että tämä ei ole minun tieni kypsyä elämän tiellä. Tarkoitan siis tällaista pelkoon perustuvaa toimintamallia, joka johtuu minun neuroottisesta suhteestani Jehovan todistajuuteen. Se ei itsessään tee JT oikeaksi tai vääräksi, koska on kysymys minun suhtautumisestani asioihin. Mutta koska en voi luottaa, kuin omaan järkeeni ja syvimpiin tuntoihini, omaan tuntoon ja toimia sen mukaan mahdollisimman vilpittömästi ja muuttaa suuntaa, kun tie osoittautuu vääräksi omissa silmissäni. Mielestäni kukaan ei pysty sen enempään, vaikka silmien eteen heitetään mitä jumalmallia tahansa, ihmisen se täytyy omia itse, eikä sitä voi kukaan väkisin ympätä toisen päähän, saati sydämeen.

Jos on niin, että joku asia saa minut näkemään JT:n uudessa valossa, niin, että näe sen oikeana tienä, sitä haluan kulkea. Tällä hetkellä olen risteyksessä, jossa en tiedä, mikä tie olisi minun kohdalla se "paras" tie kulkea. Tällä hetkellä silmissä näkyy karikot, jotka vaanivat em. tiellä. Karikot, jotka eivät kannusta rakkauteen. Siis muistutan: Minun näkökulma, en väitä totuudeksi tai todellisuudeksi. Tältä vain minusta nyt näyttää. Haluaisin saada lisää ajatuksia koppaani, jotta voisin varmistua valinnoistani, joita haluan tehdä vapaasta tahdostani.

Onko tämä keskustelunherättämisyritykseni täällä, tässä foorumissa, ympäristössä, järkevää ja hyväksi. Sitä en tiedä ennenkuin olen kokeillut. Mielessä leijailee epäilys tämän toimivuudesta, sekä siellä pyörii ajatus myös siitä, että voin ja voimme saada täältä jotakin rakentavaa, käyttäen hyödyksi täällä olevaa viisautta ja tietoa, jota ihmiset ovat saaneet itselleen kovin ponnistuksin ja ehkä voimakkaiden elämänkokemustensa kautta. Tieto ja kokemusvarasto on yhteensä valtava, voimmeko sitä valjastaa yhteiseksi hyväksi on toinen juttu.

Onko tällä foorumilla ketään toista, joka haluaisi jotakin samankaltaista, aitoa, arvostukseen perustuvaa rakentavaa keskustelua, joka antaisi meille eväitä ihmisenä mennä eteenpäin ja mieluummin oikeaan suuntaan?

Uskooko kukaan, että täältä löytyisi sen verran niin kypsiä ihmisiä, jotka vilpittömästi haluavat keskustella asioista rakentavasti. Uskon, että sellaisia ihmisiä on täällä paljonkin, jotka pystyvät siihen, mutta onko halua ja kiinnostusta siihen ja uskoa siihen, että sellainen voisi toimia.

On selvää, että jos saisimme kyhättyä jonkinlaisen rakentavan "keskustelupiirin", niin sinne pomppisi vähän väliä jos jonkin sortin hiihtäjää nokkeluuksineen ja perusteettomine väitteineen. Tämä on riesa, jota on kestettävä, vaikka se usein hermoon ottaakin aika lailla. Näitä valitettavasti löytyy aina ja joka paikasta.

Mutta estääkö tämä meitä yrittämästä luoda rakentava keskustelu ja yhdessä tuumin potkimasta ovesta pihalle nuo häiriköt tai fanaatikot,jotka ovat sulkeneet ovensa kiinni itse jossain vaiheessa? Fanaatikko voi olla kuka tahansa, JT, exä, tai kuka tahansa ns. "vapaa-ajattelija".

Onko meistä tähän? Mielipiteitä? Vai olenko auttamattoman naivi ja joudun vielä oppimaan aikuisten tavoille, näin vanhalla iällä.

Se miksi heitän tällaisia ajatuksia ilmoille, on se, että jos jokin ryhmä täällä, joka muodostuu eri taustoisista ihmisistä, kokee, että heillä on todellinen keskinäinen arvostus, niin se on voima joka poistaa paljon karikkoja terveeltä keskustelulta. Keskinäinen luottamus toisen arvostukseen ja vilpittömyyteen ovat minusta niin tärkeitä tekijöitä.

Siis pystymmekö tämänkaltaiseen todelliseen tiimipeliin, vai olemmeko vain joukko ajattelevia ihmisiä, joiden ajatusten yhteisarvo ei ole summa, vaan epämääräinen funktio, mistä ei saa mitään tolkkua?

Teidän vuoro, olkaa hyvä.

12

848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se on minulle kunnia asia.Miksi?
      Koska se on avannut minulle tien Jeesuksen Kristuksen yhteyteen.Se on avannut minulle mahdollisuuden tunnustaa suullani:"että Jeesus(yksin)on Herra."
      Sitä ei olisi voinut tapahtua jos olisin pysynyt/mennyt takaisin rypemään jehovantodistaja lätäkköön.
      Minut on puhdistettu ja pesty Kristuksen verellä ja siksi:"olen ex-jt ja olen siitä ylpeä että olen päässyt sieltä pois."
      Hallelujah.Ylistetty ja kunnioitettu on meidän Herramme.

• löytyy jo

"Uskooko kukaan, että täältä löytyisi sen verran niin kypsiä ihmisiä, jotka vilpittömästi haluavat keskustella asioista rakentavasti. Uskon, että sellaisia ihmisiä on täällä paljonkin, jotka pystyvät siihen, mutta onko halua ja kiinnostusta siihen ja uskoa siihen, että sellainen voisi toimia."

Johan sellainen on jo olemassa:

http://veljesseura.org/foorumi/

• Kyllä

Tuolla palstalla ei ole JT vaan Luopioita.

• Kyllä kirjoitti:

Tuolla palstalla ei ole JT vaan Luopioita.

>>Tuolla palstalla ei ole JT vaan Luopioita.

Ja meinaat että keskustelun avaaja tuli tänne keskustelemaan ensisijaisesti jehovantodistajien kanssa?

Kysehän ei ollutkaan siitä kuka kuuluu ja mihin kerhoon, vaan siitä että olisi olemassa joku palsta jolla aiheesta voi järkevästi keskustella. Eihän keskustelun avaaja enää itsekään oikein näytä olevan jehovantodistaja sanan vt-seuramaisessa merkityksessä.

• Kletos

"Tiedän kokemuksestani, että Jehovan todistajuuteen liittyy tunteet vahvasti, etenkin silloin, kun on kysymys Jehovan todistajasta, tai entisestä Jehovan todistajasta. Koska Jehovan todistaja käytännössä tekee usein aika vahvan pesäeron ex-Jehovan todistajiin. Uskon, että tämä tuntuu monesta ex:stä epäoikeudenmukaiselta ja rakkaudettomalta."

Käytäntö ei ole yleinen vain jehovantodistajilla. Steven Hassan (itse entinen moonilainen) kertoo kirjassaan, että vaarallisten kulttien tunnuspiirteisiin kuuluu kieltää kommunikointi uskontoon kielteisesti suhtautuvien ja erityisesti ryhmän entisten jäsenten kanssa.
      Tämä piirre on yhteistä kaikille kulteille.

Yksikään oikeudenmukainen uskonto ei kiellä kommunikointia entisten jäsentensä kanssa.

"On helppo saada leima otsaansa joko exänä tai JT:nä ja se näkyy valitettavasti usein keskustelussa. On kuitenkin niin, että hyvä viestintä perustuu toisen arvostamiseen. On turha kuvitella rakentavaa viestintää ihmisten välillä, jos ihminen ei pohjimmiltaan halua arvostaa toista ja todella kuunnella häntä. Yrittää löytää yhteistä pohjaa, jolle rakentaa, vaikkakin asioihin voidaan suhtautua niin eri näkövinkkelistä."

Oletko sitä mieltä, että muiden uskontojen arvostaminen kuuluu jt-uskontoon?
      Yksi vahingollisen kutin piirteistä on se, että kaikki hyvä on oman ryhmän sisällä. Jos hyvyyttä ja totuutta mielletään jonkin toisenkin ryhmän ominaisuudeksi, se vie pois kultin monopoliaseman totuudesta.
      (Näin Hassan kirjoittaa moonilaisuuteen perustuen.)

"Näkövinkkelimme ei sinänsä ole väärä tai oikea siinä mielessä, että miten muuten voisi olla, kun katsomme asioita oman nahkakupolin sisältä. Näemme asiat niinkuin näemme. Mutta se on väärin, jos emme halua korjata näkemystämme, kun tietomme lisääntyy ja perusteemme horjuvat meidän omassa mielessä ja sydämessä."

Ihanteellista olisikin, jos jokainen voisi luottaa omaan sydämeensä, eikä vain kultin johtajan / johtajien sydämeen.
      (Näinhän on vaikkapa moonilaisuudessa.)

"Minulle kysymys Jehovan todistajista ja sen totuudellisuudesta ja sen toimivuudesta hyvänä oppaana elämän tiellä, kypsyäkseni ihmisenä kohti parempaa, on noussut pinnalle."

Minulle Raamattu on oppaana elämän tiellä. Usko on se pohja joka kantaa, uskonto edustaa vain ryhmää jossa voin toteuttaa uskoani.

"Yleensä uskonnon merkitys ihmisen terveen kehityksen kannalta kohti rakkauteen pohjautuvaa elämää, on kyseenalaistunut mielessäni. En ole tällä hetkellä varma, mikä paikka uskonnolla kuuluu olla ihmisen elämässä, vai kuuluuko uskonnolla olla paikkaa ollenkaan? Siis uskonto ei kielenkäytössäni ole synonyymi hengelliselle ajattelulle, eikä uskolle. Ne ovat eri asioita,eikä niitä pidä sekoittaa keskenään."

Jos uskonto on terve ja antaa ihmiselle oikeuden omaan identiteettiin, se antaa pohjan terveelle kehitykselle.
      Jos uskonto on vahingollinen, se luo ihmiselle pelkoja, pakottaa tiettyyn kaavaan ja syyllistää - silloin ei voi puhua terveestä kehityksestä.

"Haluasin kuitenkin keskustella avoimesti näistä asioista, jotka koen tärkeäksi ja luulen monen muunkin kokevan ne siten tällä foorumilla. Olen keskustellut harvalukuisten ystävieni kanssa paljon näistä asioista, mutta keskustelu alkaa kiertämään herkästi kehää pienessä piirissä, kun tietomäärä no niin kovin rajallinen."

Jos keskustelet täällä, varaudu siihen, ettei kaikki keskustelu ole asiallista.
      Suosittelen sinulle Steven Hassanin (siis entinen moonilainen) kirjaa kulteista: Combatting Cult Mind Control.

"Vaikka olenkin tällä hetkellä nimellisesti Jehovan todistaja, niin tämä ei merkitse sitä, että olisin kääntynyt jollakin tavoin todistajuutta vastaan, vaikka moni asia mietityttää minua ja aiheuttaa minussa ärtymystä ja pelkoa, jota olen näkeväni Jehovan todistajan uskonnollisessa yhteisössä. Olen oppinut myös vähän kerralla ajattelemaan omilla aivoillani, sen sijaan, että dumppaisin ne ja yrittäisin asettaa päähäni ajatusmallin, joka on toisten luoma. Se ei toimi minun kohdalla, lukuisista yrityksistäni huolimatta. Se on ollut minulle ahdistava kokemus."

Uskoisin, että yllä mainitun kirjan lukemisesta olisi sinulle kovasti apua, vaikka se ei jehovantodistajuutta käsittelekään.

"Mutta niinkuin totesin, se on vain minun näkövinkkelini asioihin, en voi väittää tietäväni asioiden todellista laitaa, tarkoitan kokonaisuutta, vaikka asiat näyttävät joltain silmissäni, kun tarkastelen suppeaa yksityiskohtaa kerrallaan, kun toistaiseksi, en ole oikein muuhun pystynyt."

Kokonaisuus syntyy pienistä paloista.

"Ajattelin, että onko mahdollista keskustella täällä asioista avoimesti, rehellisesti ja toista arvostaen, asiallisesti vähän laajemmassa piirissä. Täällä vierailee ihmisiä joka lähtöön,eri taustoilla, siitä voisi olla apua totuuden etsinnässä. Sana totuus on sana, joka herättää tunteita puoleen jos toiseen, sen uskon, mutta kun puhun totuudesta, puhun jostain muusta, kuin ihmisten kyhäilemistä oppirakennelmista tms. Tarkoitan elämän totuutta, joka varmasti on olemassa - onko sitä kukaan löytänyt ja onko se ihmiselle ylipäätään mahdollista, on kysymys sinänsä - mutta sen minkä ihminen voi tehdä on se, että etsii totuutta, tai todellisuutta. Minkä sisällön näille sanoille kukakin haluaa antaa."

Osa keskustelijoista on asiallisia, osa ei. Se, että kirjoittaja on rekisteröitynyt, kertoo jo jotain.

"Minä haluan etsiä totuutta ja jos se minulle valkenee siinä määrin, että sillä on elämääni vaikutusta, niin haluan toimia sen ymmärryksen mukaan, koska uskon, että totuus on pohja, jolle rakennetaan ja rakkaus asettaa rajat toiminnalle. Tämä on nykyisen uskoni mukaan elämän optimi ja tavoite, jota kohdin pyrin. Se on sanan varsinaisessa merkityksessä todellista vapautta."

Hyvä lähtökohta.

"Vuosikaudet olen yrittänyt nähdä maailmaa Jehovan todistajien silmälasien läpi, sen sävyttämänä. En ole ollut mielestäni avoimin mielin. En ole uskaltanut ajatella vapaasti, ilman rajoittavaa pelkoa tulla jollakin tavalla tuomituksi joltakin taholta."

Syyllistäminen ja pelko ovat Hassanin mukaan vahingollisen kultin keskeisiä kontrollointimenetelmiä.

"Olen oppinut, että tämä ei ole minun tieni kypsyä elämän tiellä. Tarkoitan siis tällaista pelkoon perustuvaa toimintamallia, joka johtuu minun neuroottisesta suhteestani Jehovan todistajuuteen. Se ei itsessään tee JT oikeaksi tai vääräksi, koska on kysymys minun suhtautumisestani asioihin. Mutta koska en voi luottaa, kuin omaan järkeeni ja syvimpiin tuntoihini, omaan tuntoon ja toimia sen mukaan mahdollisimman vilpittömästi ja muuttaa suuntaa, kun tie osoittautuu vääräksi omissa silmissäni. Mielestäni kukaan ei pysty sen enempään, vaikka silmien eteen heitetään mitä jumalmallia tahansa, ihmisen se täytyy omia itse, eikä sitä voi kukaan väkisin ympätä toisen päähän, saati sydämeen."

"Jos on niin, että joku asia saa minut näkemään JT:n uudessa valossa, niin, että näe sen oikeana tienä, sitä haluan kulkea. Tällä hetkellä olen risteyksessä, jossa en tiedä, mikä tie olisi minun kohdalla se "paras" tie kulkea. Tällä hetkellä silmissä näkyy karikot, jotka vaanivat em. tiellä. Karikot, jotka eivät kannusta rakkauteen. Siis muistutan: Minun näkökulma, en väitä totuudeksi tai todellisuudeksi. Tältä vain minusta nyt näyttää. Haluaisin saada lisää ajatuksia koppaani, jotta voisin varmistua valinnoistani, joita haluan tehdä vapaasta tahdostani."

Ajatuksia, niitä täältä varmasti löytyy laidasta laitaan.

"Onko tämä keskustelunherättämisyritykseni täällä, tässä foorumissa, ympäristössä, järkevää ja hyväksi. Sitä en tiedä ennenkuin olen kokeillut. Mielessä leijailee epäilys tämän toimivuudesta, sekä siellä pyörii ajatus myös siitä, että voin ja voimme saada täältä jotakin rakentavaa, käyttäen hyödyksi täällä olevaa viisautta ja tietoa, jota ihmiset ovat saaneet itselleen kovin ponnistuksin ja ehkä voimakkaiden elämänkokemustensa kautta. Tieto ja kokemusvarasto on yhteensä valtava, voimmeko sitä valjastaa yhteiseksi hyväksi on toinen juttu."

"Onko tällä foorumilla ketään toista, joka haluaisi jotakin samankaltaista, aitoa, arvostukseen perustuvaa rakentavaa keskustelua, joka antaisi meille eväitä ihmisenä mennä eteenpäin ja mieluummin oikeaan suuntaan?"

Tässäpä yksi. Itse teen tällä hetkellä gradua uskontojen uhreista, mielenhallinnasta ja vaarallisista kulteista ja opiskelujeni myötä olen tutustunut myös jonkin verran aiheeseen jehovantodistajuus.

"Uskooko kukaan, että täältä löytyisi sen verran niin kypsiä ihmisiä, jotka vilpittömästi haluavat keskustella asioista rakentavasti. Uskon, että sellaisia ihmisiä on täällä paljonkin, jotka pystyvät siihen, mutta onko halua ja kiinnostusta siihen ja uskoa siihen, että sellainen voisi toimia."

Uskoopa hyvinkin.

"On selvää, että jos saisimme kyhättyä jonkinlaisen rakentavan "keskustelupiirin", niin sinne pomppisi vähän väliä jos jonkin sortin hiihtäjää nokkeluuksineen ja perusteettomine väitteineen. Tämä on riesa, jota on kestettävä, vaikka se usein hermoon ottaakin aika lailla. Näitä valitettavasti löytyy aina ja joka paikasta."

Keskustelupiirin voi tehdä vaikka messengerin kautta. Tai luoda pienen oman forumin, jos viitseliäisyyttä löytyy.

"Mutta estääkö tämä meitä yrittämästä luoda rakentava keskustelu ja yhdessä tuumin potkimasta ovesta pihalle nuo häiriköt tai fanaatikot,jotka ovat sulkeneet ovensa kiinni itse jossain vaiheessa? Fanaatikko voi olla kuka tahansa, JT, exä, tai kuka tahansa ns. "vapaa-ajattelija"."

Keinoja on.

"Onko meistä tähän? Mielipiteitä? Vai olenko auttamattoman naivi ja joudun vielä oppimaan aikuisten tavoille, näin vanhalla iällä."

Ihan fiksulta tunnut.

"Se miksi heitän tällaisia ajatuksia ilmoille, on se, että jos jokin ryhmä täällä, joka muodostuu eri taustoisista ihmisistä, kokee, että heillä on todellinen keskinäinen arvostus, niin se on voima joka poistaa paljon karikkoja terveeltä keskustelulta. Keskinäinen luottamus toisen arvostukseen ja vilpittömyyteen ovat minusta niin tärkeitä tekijöitä."

Itse arvostan moniakin täällä kirjoittavia henkilöitä.

"Siis pystymmekö tämänkaltaiseen todelliseen tiimipeliin, vai olemmeko vain joukko ajattelevia ihmisiä, joiden ajatusten yhteisarvo ei ole summa, vaan epämääräinen funktio, mistä ei saa mitään tolkkua?"

"Teidän vuoro, olkaa hyvä."

No, heittelin tuonne sekaan ajatuksiani. Jos kiinnostaa keskustella vaikkapa yksityisesti, niin osoite on:
      [email protected]

• Voimantorni

>>Uskooko kukaan, että täältä löytyisi sen verran niin kypsiä ihmisiä, jotka vilpittömästi haluavat keskustella asioista rakentavasti. Uskon, että sellaisia ihmisiä on täällä paljonkin, jotka pystyvät siihen, mutta onko halua ja kiinnostusta siihen ja uskoa siihen, että sellainen voisi toimia>>

Minä uskon siihen, että me jokainen voimme osaltamme vaikuttaa tämän keskustelupalstan henkeen ja sen toimivuuteen. Aloituksesi tyyli saa minut uskomaan myös siihen, että tiettyä aikuista ennakkoluulottomuutta ja toisten arvostustakin on löydettävissä.

>>On selvää, että jos saisimme kyhättyä jonkinlaisen rakentavan "keskustelupiirin", niin sinne pomppisi vähän väliä jos jonkin sortin hiihtäjää nokkeluuksineen ja perusteettomine väitteineen. Tämä on riesa, jota on kestettävä>>

Niin, valitettavan usein täällä näkee ns. henkilöön kiinnikäymistä, vaikka tarkoitus olisi puhua jehovantodistajuudesta. Jonkin verran myös täysin asiattomia, kypsymättömyyttä heijastavia heittoja tehdään. Mutta kuten sanoit, tämä on kai vaan kestettävä.

>>Vaikka olenkin tällä hetkellä nimellisesti Jehovan todistaja, niin tämä ei merkitse sitä, että olisin kääntynyt jollakin tavoin todistajuutta vastaan>>

Juuri tuollaisessa tilanteessa ainakin itse aikoinani ryhdyin katsomaan vähän laajemmin ympärilleni, siis myös seurakunnan ulkopuolelle. Aloin lueskella myös kriittistä materiaalia Jehovan todistajista, vaikka tiesin tämän olevan järjestön ohjeiden vastaista. Muistan hyvin tuon ajan; en tuolloin kyennyt uskomaan/olemaan samaa mieltä useistakaan esitetyistä asioista. Oikeastaan minua järkytti jotkin asiat, joita järjestöön liittyen löysin. Mutta koska kuitenkin kykenin tarkastamaan useiden väitteiden todenperäisyyden, jatkoin tutkimustani; sisimmässäni tajusin, ettei rehellinen ja avoin asioiden selvittäminen mitenkään voinut olla "totuuden Jumalan" silmissä väärin (vaikka Vartiotorni-seura tällaisen tuomitseekin).

>>vaikka moni asia mietityttää minua ja aiheuttaa minussa ärtymystä ja pelkoa, jota olen näkeväni Jehovan todistajan uskonnollisessa yhteisössä. Olen oppinut myös vähän kerralla ajattelemaan omilla aivoillani, sen sijaan, että dumppaisin ne ja yrittäisin asettaa päähäni ajatusmallin, joka on toisten luoma>>

Minusta sinulla on sangen terve ja avoin katsantokanta, vaikka uskonnollisena henkilönä saatatkin kokea paljon epävarmuutta tällä hetkellä. Se, että ihminen päättää itse ajatella ja tutkia ei suinkaan tarkoita sitä, että henkilön tulisi vastustaa sitä asiaa, minkä piirissä on.

Mielestäni yksittäisellä Jehovan todistajalla on huomattavan hyvät perusteet tutkia oman uskontonsa taustat varmistuakseen sen paikkansapitävyydestä, koska tuo uskonto itse julistaa olevansa "ainoa tosi uskonto, jota Jumala ohjaa" ja "ainoa totuus". Jos näin kerran on, niin eiköhän tuo totuus sitten kestä asianmukaisen ja tosiasioihin perustuvan tutkimuksen sekä myös perustellun kritiikin. Myös Raamatusta löytyy perusteet tutkia uskontonsa taustat.

>>Onko meistä tähän? Mielipiteitä?>>

Tällä palstalla kirjoittelee lukematon määrä eri taustoista tulevia ihmisiä eri tavoitteineen. He ovat eri ikäisiä ja arvomaailmansakin varmasti poikkeaa toisistaan huomattavasti. Jotkut haluavat päteä, jotkut informoida, jotkut keskustella, jotkut vain purkaa tunteitaan. Ja paljon muuta, kaikkea maaan ja taivaan väliltä!

Tästä syystä ihanteesi tämän keskustelupalstan suhteen saattaa toteutua vain osittain. Jokainen vastaa kuitenkin vain omasta kirjoittelustaan, ja ainahan asioille voi tehdä jotakin.

Kiitos asiallisesta keskustelun avauksestasi ja tervetuloa palstalle!

• Johanneksen_poika

>>Se, että voimme omia tietoa ulkopuolelta pääkopan, edellyttää sitä, että kehitämme todellista avoimuutta, joka ei jää vain sanahelinän asteelle.

Tämä on todellakin hyvä lähtökohta keskusteluille. Yritin muutama vuosi sitten nimimerkillä UskoToivo virittää avointa keskustelua jopa Betelin kanssa niistä kipupisteistä, joita on runsaasti JT-seurakunnissa. Tässä kirjoitukseni, jonka toimitin myös Beteliin sekä kirjeenä että sähköpostina - vastausta en koskaan saanut.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000006245352

>>Ajattelin, että onko mahdollista keskustella täällä asioista avoimesti, rehellisesti ja toista arvostaen, asiallisesti vähän laajemmassa piirissä. Täällä vierailee ihmisiä joka lähtöön,eri taustoilla, siitä voisi olla apua totuuden etsinnässä.

Toki keskustelu on mahdollista, mutta olen vähän pessimistinen sen suhteen, että aitoa avointa keskustelua voisi käydä lujasti Vartiotorniseuraan uskovan Jehovan todistajan kanssa noin yleensä. Poikkeuksia toki on, tunnen jopa muutaman vanhimman, jotka ovat valmiit käymään avointa keskustelua, mutta suurin osa kulkee laput silmillä ja myllynnkivet kainalossa etsien, kenen kaulaan ne ripustaisi. Monet tavalliset rivi-JT:t pelkäävät avoimen keskustelun leimaavan itsensä "luopioksi", joten kovin moni ei uskalla käydä avointa keskustelua vaikka halua olisikin.

>>Teidän vuoro, olkaa hyvä.

Ajattelin tässä mainostaa omia kotisivujani, jos et ole sattunut niihin törmäämään. Siellä on sekä faktaa että keskustelujakin ihan vaikka muiden keskustelujen pohjaksi. Ja jos haluat ottaa yhteyttä vaikka sähköpostilla, sekin onnistuu.

http://koti.mbnet.fi/jpoika/

Terveisin:

Johanneksen poika,
      31 vuoden kokemus JT-seurakunnan sisäpuolelta, luovutettu Saatanalle Espoo Eteläisen seurakunnan sihteerin sanojen mukaan reilu kaksi vuotta sitten

[email protected]

• tottuus

Ei lahkon tarkoitus ole olla minkään vertaa minkäänlaisen vapauden tyyssija, vaan saada painotuotteet kaupaksi ja värvätyksi lisäjäseniä.

Siinä touhussa yksityinen henkilö on aina toissisijainen ja uhrataan lahkon edun vuoksi, hänet kieltäen, hänen rakkautensa kieltäen.

Avoin keskustelu kun lopettaisi lahkon, niin se on avoimuuden kieltämisen syy, vaikka se lahkon ulkopuolisen mielestä on juuri se mitä tulisikin tapahtua.

• asiantuntija...

Hyviä ajatuksia keskusteltavaksi.

Olen sitä mieltä, että avaran puolueeton keskustelu niinkin tunteisiin perustuvasta asiasta, kuin jehovantodistajat jokseenkin mahdotonta. Puolueettomilta sivullisilta puuttuu tarvittava tieto, kun taas asiasta kaiken tietävät ovat joko liian kiinni uskonnossa, taikka luopio-leiman alla. Molemmilla puolilla on jyrkät mielipiteet, joita ei olla valmiita muuttamaan.

Asiaa olisi silti hyvä yrittää. Tälläkin palstalla on välillä hyviä keskusteluja, vaikka useimmiten päädytäänkiin kirjoittajien solvaamiseen. Itse suosittelisin veljesseuran foorumia keskustelupaikaksi, koska se on aktiivisesti moderoitu ja kukin saa tuoda mielipiteensä esiin vapaasti kunhan kirjoittaa asiallisesti.

• Arskavain

Oikeastaan arvostaminen on lähimmäisen rakkauden osoittamista käytännössä, joka on Jeesuksen opetuksen ydin Jumalan rakastamisen ohella.

Ehkä juuri Jumalaan uskominen antaa motiivin rakastamiselle, koska siitä seuraa moraalinen "velvoite".

Itse uskon Jumalaan ja rukoilen päivittäin johdatusta. En tahdo juurikaan väitellä asioista, mutta erottamiseni jehovantodistajista on saanut minut näkemään lähimmäiseni paremmin aivan kuten samarialainen näki, että "maailmallinenkin" tai erotettu vuotaa verta ja voi tarvita apua lähimmäiseltä.

Kuka on lähimmäinen?

• Repe-Pekka

Hyvä kommentti sinulta.

Olen sinä aikana, mitä tällä palstalla olen ollut, pistänyt merkille aloituksesi lähimmäisen
        rakkauteen liittyen.

Aito, todellinen, lähimmäisenrakkaus sitä ei varmasti ole liikaa nyky-yhteiskunnassa.

32. Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
        Ef. 4.

Kaikkea hyvää tästä eteenkinpäin sinulle.

• Arskavain
        Repe-Pekka kirjoitti:

Hyvä kommentti sinulta.

Olen sinä aikana, mitä tällä palstalla olen ollut, pistänyt merkille aloituksesi lähimmäisen
        rakkauteen liittyen.

Aito, todellinen, lähimmäisenrakkaus sitä ei varmasti ole liikaa nyky-yhteiskunnassa.

32. Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
        Ef. 4.

Kaikkea hyvää tästä eteenkinpäin sinulle.

Minulla oli eri tasoisa ystäviä, joita arvostin jehovantodistajanakin, koska he olivat myöhemmllä iällä mukaan tulleita.
        Yksi edesmennyt veli, joka oli aiemmin alkoholisoitunut tai ainakin syyllisti itseään siitä, että joillakin maailmallisilla oli viisaita vastauksia elämän tarkoitukseen - rakastaminen.

Hän ei itse keksinyt parempaa...

Olen samaa mieltä...

Minulta se vaatii pirusti nöyryyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1422
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      913
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      882
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      821
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      53
      786
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      677
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      660
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      330
      639
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      634
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      604
    Aihe