Meitä tätäkin palstaa, samoin kuin Veljesseuraa, seuraavia Jehovan todistajia varmasti on, kaikesta rakkaudellisesta ohjauksesta huolimatta ;)
Tätä Suomi24 palstaa pilaa kaikenlaiset huutelijat, jotka hukuttavat sinänsä mielenkiintoiset asiat alleen. Ja todellakin, en arvostele vakionimimerkkejä, jotka ansiokkaasti kirjoittavat meikäläisten omituisuuksista, mutta kuten sanottua: roskan alle hautautuvat ne mielenkiintoisetkin viestit. Veljesseurassa taas on lienee enempi eronneita, jotka eivät ole enää mukana järjestössä, eivätkä samalla tavoin voi jakaa sitä keveää iestä joka on harteillamme.
Uskon, että olisi muitakin Jehovan todistajia, jotka haluaisivat keskustella todistajien opista yms. kriittisesti, ilman että ns. luopioita ja muita ylimääräisiä. Luopiotkin toki ovat tervetulleita, jos ottavat huomioon sen, että meistä moni varmaan aikoo, syystä tai toisesta, pysyä vielä järjestön mukana. Eli palstalle ei varmaankaan kaivattaisi syyllistämistä yms. eikä Suomi24-perushuttua siitä, miksi todistajat (muka) tekevät sitä ja tätä ja tuota.
Siksi ajattelin avata keskustelua siitä, pitäisikö yrittää perustaa kriittisille Jehovan todistajille oma keskustelupalsta? Siis suomeksi, englanniksi onkin varmaan omansa. Olisi erittäin hyvä, jos palstalle saisi jonkun suojan ulkopuolisia vastaan, mutta toisaalta pitäisi pystyä kirjoittamaan myös anonyymi-palvelimien kautta (esim. Veljesseuraan ei oikein kunnolla pysty, harmi), koska kukapa välttämättä luottaa siihen, että oikea IP-osoite näkyy palstan ylläpidolle. Ainakin itselleni tällainen anonymiteetti on erittäin tärkeä asia. Tässä suurin ongelma onkin.
Ideoita? Mielipiteitä? Yms?
PS. Koska tämäkin viesti hukkuu kaikenlaiseen roskaan, laitan tämän avauksen Veljesseuraankin kunhan saan taas anonyymipalvelimen kautta sinne yhteyden.
Kriittiset Jehovan todistajat
24
615
Vastaukset
- suomi 1
JOO miten se voi onnistua kun jos epäkohdista suomi 24 kirjoittaa toinen jt sanoo höpö-höpö jos on ollut kauvan mukana todella tietää mitä tämä jt elämä on. minun kirjoitukset on kiinostuneille etteivät tule tähän pedoviili uskoon ja eivät tapa lastansa veri itsemurhassa..! jt voi sanoa moni kakku päälttä kaunis...!
- Periaatteessa kiinnostunut
Eihän tuonne varmaan osallistuisikaan ne totaalikieltäjät, jotka eivät ajattele omilla avoillaan ollenkaan. Mutta kiihkossasi, tämä rivien välissä ollut asia ei näyttänyt sinulle aukeavan...
Mielenkiintoinen keskustelunavaus.
Tuollaisissa sivuissa on jehovantodistajuuden kannalta se vika, etteivät ne vt-seuran mukaan eroaisi luopiopalstoista millään tavalla. En sitten tiedä saisiko tuollaiselle neutraalimmalle kritiikille perustuvalle palstalle helpommin keskustelijoita jehovantodistajista, mutta itse toteutus tuottaisi omat haasteensa. Keskustelupalstoille linjan veto on aina veteen piirretty viiva, jonka tarkkaileminen lukeutuu melkoiseksi taiteiluksi. Milloin kriittinen tarkastelu on tarkoittamaasi neutraalimpaa ja milloin siitä tulee silkkaa luopiotekstiä?
Eli vaikka ideasi on hyvä, se on vt-seuramaisessa kulttipohjaisessa ja kontrolloidussa yhteisössä mahdoton toteuttaa niin, ettei palstalle kirjoittelevia ja sitä lukevia leimattaisi luopioiksi - seurakuntien sisällä vaikuttaviksi luopioiksi. Kun vielä ottaa huomioon Suomen pienet piirit jehovantodistajien keskuudessa, niin kynnys kirjoitteluun olisi monelle melkoinen ylitettäväksi. No, ei tietenkään sillä ettei joku kaltaisesi terveeseen kritiikkiin kykenevä välillä palstalle eksyisikin.
Edellisten lisäksi, jotta palstan keskustelu pitäytyisi valitun linjan raameissa, eräs tärkeä kysymys on olisiko palsta kaikille avoin, vai suljettu muilta kuin jehovantodistajilta, kuten simerkiksi tämä sivusto:
http://www.jwfriends.net/
Kaikille avoin palsta olisi mielestäni mahdoton pitää valitun linjan raameissa. Ehkäpä jonkinlainen välimuoto olisi ideaali ratkaisu. Esimerkiksi sellainen, että palstaa voisivat lukea kaikki, mutta osallistuminen keskusteluun rajoittuisi rekisteröityneisiin, todistettavasti jehovantodistajiin?- ideahan se
Paras vaihtoehto olisi jättää lahko.
Keskustelupalsta kuitenkin myös parantaisi oloa ja auttaisi sitten irtautumisessakin.
Tavallaan vastaavia ryhmiä on, kuten raamatuntutkijat, jehovien emolahko, joka toimii Suomessakin ja taitaa olla Oulussa puuhamiehiä.
Maailmalla on monia ryhmiä jotka ovat lahkosta eronneita.
Mutta sivun perustaminen lienee yksinkertaisinta sinänsä, sääntöjen tarve tulee pohtia ja mahdollinen kontrolli ei toivotuista ilmiöistä. Tosiaan, muutoin harmitonkin kirjoittelu häiritsee tilan, huomion ja ajan viemisellä.
Hihojen käärimiseen vain. - Keskusteluun
Myös JT voi osallistua menestyksellisesti keskusteluun, jos ei ajattele olevansa aina ehdottomasti oikeassa.
Tämä tie sitten johtaa vääjäämättä siihen, että JT:n usko Hallintoelimeen kokee haaksirikon.
Esim. englantilainen Simon perusti JWF Forumin ollessaan yhä JT, mutta pian hänen uskonsa meni. Sittemmin palstasta tuli menestyksellinen ex-JT-keskustelupalsta (nykyisin JW.N).
Suljetut JT-palstat ovat keskustelupalstan irvikuvia, niissä kun ei aitoa ja avointa keskustelua sallita. Bannit tulevat heti, jos vähänkin epäillään itsenäisestä ajattelusta. Keskustelu on pelkkää hallintoelimen saavutusten kritiikitöntä kehua ja hymistelyä, eli ei oikeata keskustelua ollenkaan. laajentaa voisi perustaa uskossa olevien entisten jehovantodistajien palstan.
Ei siis sellaisille entisille jehovantodistajille jotka ovat tulleet ateisteiksi tai "hällä väliä"-tyypeiksi.
Mutta meitä kun on vain yhden ja kahdenkäden sormin laskettaviksi,niin:"turha toivo".:-)- toisaaltakaan
heti tarvitse niin täydellisenä ja vakavasti toteuttaa.
Säännöthän voivat syntyä myös tarpeen mukaan.
Joskus on ollut puhetta myös entisten jt:ien yhdistyksen perustamsesta.
Tanskalainen keskustelija sanoi heillä olevan sellaisen ja edut huomattavat, mm. mielipidelausunto tapaa tulla lehdissä julkaistuksi ja yhteiskuntaan, viranomaisiin päin on erilaisen vastaanottamisen tuntu vuorovaikutuksessa.
- onko?
"Suljetut JT-palstat ovat keskustelupalstan irvikuvia, niissä kun ei aitoa ja avointa keskustelua sallita. Bannit tulevat heti, jos vähänkin epäillään itsenäisestä ajattelusta."
Irvikuvia on monenlaisia, joten turha sitä on etukäteen mollata. Pikemminkin tuollaisesta paistaa pelko siitä, että itsellä ei ole asiaa moihin keskuteluihin.
Suljettuna palstoja ja foorumeja on, kyllä niissäkin banni saattaa heilahtaa jos riitaantuu jonkun kanssa.
En yhtään ihmettelisi vaikka todistajilla ollisi oma fooruminsa jossain. - Käytäntö
Valitettavasti tämmöset uudet palstat eivät yleensä pysy elossa!
(h2o) oli toimiva, suomen-osasto oli aktiivisin ainakin silloin kehuttiin, mutta jostain syystä joku porukka halusi sen lopettaa ja perustaa toinen tilalle?. Kommentointi on sen jälkeen hiipunut, ja nämä 24 nyt nähdään miksi ovat muotoutuneet ehkä teko pelilläkin? - pelkkä näyttämö?
Ei veljesseuran foorumikaan mikään kovin aktiivinen ole. Jollei siellä olisi muutamaa aktiivikirjoittajaa, koko foorumi makaisi toimettomana. Viime kuukausinakin näyttää ilmaantuneen useita rekattuja nikkejä, joilla ei ole kirjoitettu ainuttakaan kommenttia. Ja suuri osaa kirjoittaneistakin on hiljaa.
- saman havainnut
"Viime kuukausinakin näyttää ilmaantuneen useita rekattuja nikkejä, joilla ei ole kirjoitettu ainuttakaan kommenttia"
Feikkejä. Itseaktiivisuutta, asioiden peittelemiseksi.
- HUOM
Ei ole mitään kriittistä arvostelemista kun vain ovat levitämättä omia uskontopoliittisia aatteitaan ovelta ovella, en minäkään levitä omia ajatuksia heille ja sillä sipuli. Kritiikki loppuu varmasti jos eivät riko kotirauhaa omilla ylimielisillä ajatuksilla, joille ei ole mitään katetta, on siinä outoja hiihtäjiä erittäin kaukana ystävistä että pitäisi vielä pyrkiä suosioon voi HAH HAH ja HAH.
- Tuumailia
""eivätkä samalla tavoin voi jakaa sitä keveää iestä joka on harteillamme""?
Mikä tornin-vankeudessa on kevyttä! - 12+17
Mukava vertailla kaikenlaisia keskustelupalstoja.
Kaikille ei kaikki pääse osallistumaan ,
Vs-saitillekin pitää nykyisin rekisteröityä jos tahtoo kirjoittaa jtkn.
http://www.networkedblogs.com/blog/jwtalk_network
ja joihinkin ei ihan "hevillä" pääse rekisteröitymäänkään.
tiukat kysymykset... - hianoo :
Uusiutunut
http://www.jw.org/fi
on oikein selkeä ja helppokäyttöinen.
Voi lukea kirjojakin online-kirjastossa,
ei tarvii enää "lainata" WL-Library-romia sukulaisilta ... ;)- hyvä info
Onpas hyvin toimiva sivusto,
näkee missä päin paikkakunnalla on Valtakunnansalejakin. - Gesser.fi
Missä lehtiarkisto, jossa voi lukea vanhoja Vartiotorneja vuodesta 1900? Missä keskustelumahdollisuus? Todella pinnalliset sivut, jos haluaa oikeasti tutkia asioita.
- mitämiksi?
Miksiköhän tuon sivun uutis-sivustolla ei ole mainintaa järjestön saamasta tuomiosta pedofiilioikeudenkäynnissä?
- jämähtäneet exät
Vanhurskaan polku kirkastuu kirkastumistaan...
Jehovan järjestö etenee ja
kyydistä pois tipahtaneet haluavat lukea
mieluummin Vartiotorneja vuodelta 1900 kuin 2012? - *Bell*
Itse olen viihtynyt Veljesseuran sivustolla, olen kokenut moderoinnin kohtuulliseksi, ja keskustelu on fiksusti jaoteltu oppikysymyksiin ja itse todistajuuteen liittyviin aiheisiin.
Olen itse enemmän asiapohjainen ajattelija kuin tunnepohjainen vuodattaja, joten silläkin on varmasti merkitystä asiassa. Olen saanut itseäni askarruttavien aiheiden parissa hyviä keskusteluja, ja avartavia näkökulmia, joita en ole tällä suomi24-palstalla onnistunut saamaan. Samoin olen saanut sitä rohkaisua mitä olen kulloinkin tarvinnut, ilman syyllistämistä järjestössä pysymisen suhteen. Tietysti mukana on vähän vähemmänkin ajattelevia tapauksia, jotka eivät aina onnistu sanavalinnoissaan. Tämä lienee inhimillistä erehtyväisyyttä.
"Veljesseurassa taas on lienee enempi eronneita, jotka eivät ole enää mukana järjestössä, eivätkä samalla tavoin voi jakaa sitä keveää iestä joka on harteillamme." - Olen itse kokenut juuri rohkaisevaksi sen, että myös järjestön ulkopuolella voi selviytyä, ja toisaalta he ymmärtävät ne paineet jotka järjestön sisäpuolella sitovat jäseniään. Samoin juuri heillä on juuri sitä kaivattua kokemuspohjaa ja muistot/ traumat / kokemukset todistajuudesta usein monilta vuosikymmeniltä.
Niin, ja olen vielä edelleen JT, vaikka en itseäni enää sellaiseksi osaisi laskeakaan. - +3
On aivan ymmärrettävää, että uskovaiset haluavat keskustella uskostaan ja siihen liittyvistä asioista ilman jatkuvaa velvollisuutta vastata kaikenmaailman kysymyksiin ja osallistua erilaisiin kyseenalaistusten kommentointeihin. Sitä varten voi perustaa oman foorumin ja nakata pihalle kaikki epätoivotut henkilöt. näin tekee myös veljesseura ja moni muukin foorumi.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela kelaa toimeentulotukia takaisin
Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii1651830- 811579
- 621264
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?181226Onkohan nyt niin, että kärvistellään kumpikin tykönämme
Toisiamme miettien ja ikävöiden. Miettien kuinka ihanaa olisi vaan olla sen toisen lähellä.. Mitä luulet mies?551116Kirk ei ollut hyvä ihminen
Hän edusti kristillistä äärioikeistoa puhtaimmillaan ja pahimmillaan: hengellistä sodankäyntiä, nationalismia, kristilli2421085Työnsin sut aikoinani pois nainen, koska en ollut varma hyväksikäyttäisinkö sinua
Olin varma, että hyväksikäyttäisin sinua, tai että et olisi tarpeeksi kaunis tai kiva minulle, sen takia työnsin sinut p601033Minulla on edelleen
ikävä sinua mies. En itsekään pysty ymmärtämään, mistä tämä tunne vielä näiden vuosien jälkeen kumpuaa. Olisipa meillä o43969Näin paljon somalian kielen tulkki tienaa
Istu ja hämmästy. Ammatti jota ei edes tarvittaisi Suomessa ilman maahanmuutto bisnestä. Tulkin keskimääräinen palkka ol169943Siksi meidän suhteesta
Ei koskaan tule mitään. Ei ikinä vaikka rakastettiin toisia. Olet uskomaton valehtelija. Säälin sua että olin niin pakko73890