Kaikki Kitkoilla !!!

Newfaith

Kaikkiin autoihin kitkarenkaat, nastat pois maanteiltä. Varsinkin meillä leveämpirenkaisilla nuo urat haittaavat ajoa. Mitkä sen aiheuttaa???= Nastat
1. Kertokaa miksi ette ajaisi kitkoilla?
2. Mitä parempaa on nastarenkaissa?
3. Olisiko ajaminen mukavampaa ilman nastojen rapinaa?

32

1652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinsevaanonnin

      1. kitkarengas ei ole hyvä milloinkaan, ajotuntumaltaan erittäin löysä

      2. pito, turvallisuus

      3. ajaminen on mukavaa kun on pitoa

      juha kankkunen vertasi hyvin kitkoja ja nastoja. kitkoilla ajaminen on sama kuin yrittäisi päästä jäistä ylös nappulahanskoilla naskalien sijaan!

      • merkityksen

        Näiltä kitkapelleiltä voisi ottaa ajokortin pois kun järki ei riitä edes ala-asteen fysiikkaan asti.


    • sä oot täys

      sekopää!!!
      Sulla ei ole lähellekään kaikki "kotona"...
      Kitkat tappaa ja nastat pelastaa, niin että kumpikohan???!!!

      • Yliasiamies

        Mitä se nasta "pelastaa" ?


      • kolarilta
        Yliasiamies kirjoitti:

        Mitä se nasta "pelastaa" ?

        ja sitä kautta mahdollisesti hengen, mikä on aika tärkeätä.


    • Kalle

      1. Kertokaa miksi ette ajaisi kitkoilla? En aja kitkoilla koska niiden pito on niin huono ja siitä syytä jarrytusmatka on pitkä. Myös väistäminen on kitkoilla paljon vaarallisempaa kuin oikeilla kesärenkailla.

      2. Mitä parempaa on nastarenkaissa? Nastarenkaiden pito on parempi.

      3. Olisiko ajaminen mukavampaa ilman nastojen rapinaa? Nastan ropina ei kuulu autossani sisälle. Ja vaikka kuuluisikin niin mieluummin ropina kuin hengenvaarallinen rengas.

    • Riittää, kun nastarenkaiden oston yhteydessä
      peritään muutama kymmpi nastamaksua, jonka
      renkaanmyyjä tulouttaa valtiolle teiden kor-
      jausrahastoon.

      Ne jotka eivät hallitse autoaan kitkoilla, voi-
      sivat jatkaa nastoilla. Jos tämä ei ratkaisevasti
      vähennä nastojen käyttöä, niin sitten vaan täys-
      kielto.

      Jotakin joka tapauksessa on lähitulevaisuudessa
      tehtävä heuhkosairauksien vähentämiseksi. Katujen
      kevätsiivousta, pesua tulee lisätä. Saksassa
      autoilun "Mekassa" asia on paremmin hoidettu.

      • Gulf

        Ei ns. nastaverosta olisi mitään hyötyä teiden ylläpidolle. Nytkin autoilusta nyhdetään rahaa paljon enemmän kuin sille 'annetaan'. Miksi ns. nastavero siis palaisi takaisin autoiluun, kun nytkin vain murto-osa kerätyistä veroista palautuu autoilun 'hyväksi'?

        Miten ihmeessä äkkijarrutus välttääkseen onnettomuuden liittyy autoilijan taitoihin? Äkkijarrutuksen tai väistön voi joutua tekemään ihan itsestä riippumattomista syistä, joihin ei voi varautua etukäteen. Kyse ei silloin ole taidoista, vaan siitä että saa auton pysähtymään mahdollisimman nopeasti ja/tai että auto säilyy hallittavissa. Kitkarenkailla huonoissa olosuhteissa on huonompi hallittavuus ja pidempi jarrutusmatka - miten siihen vaikuttaa autonhallinta taito?

        Katujen kevätsiivoustarve johtuu siis kirjoituksesi mukaan nastoista vai? Jesus mitä mänttejä täällä taas on kirjoittelemassa! Kadut pestään kun ne ovat täynnä hiekoitushiekkaa - hiekoitushiekkaa niille lapataan jotta jalankulkijat voisivat kulkea liukkaillakin keleillä pahasti liukastelematta - suurimmalla osalla kun ei ole nastoja kengissään :)
        Teille hiekkaa lapataan silloin kun suola ei auta teitä pysymään sulana kitkapellejä ja raskasta liikennettä varten.
        Joten miten tuo pesutarve siis johtuu nastoista kuten annat kirjoituksessasi harhaanjohtavasti ymmärtää?

        Saksassa on hieman eri sääolot kuin Suomessa, jollet ole huomannut, joten miten Saksan vertaaminen Suomeen autoilussa on mielestäsi järkevää? Toki jos oma liikennöinti on kerran kuussa mökille vain silloin kun sää on aurinkoinen niin moisen kuvan voi saadakin Suomen liikenteestä, mutta jos työkseen ajaa autoa ympäri Suomen niin huomaa miten erilaisia sääolot ovat Suomessa verrattuna Saksaan.


      • kitkapelle
        Gulf kirjoitti:

        Ei ns. nastaverosta olisi mitään hyötyä teiden ylläpidolle. Nytkin autoilusta nyhdetään rahaa paljon enemmän kuin sille 'annetaan'. Miksi ns. nastavero siis palaisi takaisin autoiluun, kun nytkin vain murto-osa kerätyistä veroista palautuu autoilun 'hyväksi'?

        Miten ihmeessä äkkijarrutus välttääkseen onnettomuuden liittyy autoilijan taitoihin? Äkkijarrutuksen tai väistön voi joutua tekemään ihan itsestä riippumattomista syistä, joihin ei voi varautua etukäteen. Kyse ei silloin ole taidoista, vaan siitä että saa auton pysähtymään mahdollisimman nopeasti ja/tai että auto säilyy hallittavissa. Kitkarenkailla huonoissa olosuhteissa on huonompi hallittavuus ja pidempi jarrutusmatka - miten siihen vaikuttaa autonhallinta taito?

        Katujen kevätsiivoustarve johtuu siis kirjoituksesi mukaan nastoista vai? Jesus mitä mänttejä täällä taas on kirjoittelemassa! Kadut pestään kun ne ovat täynnä hiekoitushiekkaa - hiekoitushiekkaa niille lapataan jotta jalankulkijat voisivat kulkea liukkaillakin keleillä pahasti liukastelematta - suurimmalla osalla kun ei ole nastoja kengissään :)
        Teille hiekkaa lapataan silloin kun suola ei auta teitä pysymään sulana kitkapellejä ja raskasta liikennettä varten.
        Joten miten tuo pesutarve siis johtuu nastoista kuten annat kirjoituksessasi harhaanjohtavasti ymmärtää?

        Saksassa on hieman eri sääolot kuin Suomessa, jollet ole huomannut, joten miten Saksan vertaaminen Suomeen autoilussa on mielestäsi järkevää? Toki jos oma liikennöinti on kerran kuussa mökille vain silloin kun sää on aurinkoinen niin moisen kuvan voi saadakin Suomen liikenteestä, mutta jos työkseen ajaa autoa ympäri Suomen niin huomaa miten erilaisia sääolot ovat Suomessa verrattuna Saksaan.

        Äkkijarrutus liittyy autoilijan taitoihin siten, että juuri siinä auto todennäköisimmin karkaa käsistä jos ei osaa. ABS ja muut kolmikirjaimiset voivat vähän jeesata, mutta ei niillä fysiikan lakeja voi kumota. Ja juttu on myös niin, että keskimääräistä taitavampi autoilija selviää taidoillaan jokus tilanteesta, johon järkevä ja vähänkin varovainen ei koskaan joudu. Nämä molemmat ovat TAITOJA.

        Katujen siivouksessa pyritään vähentämään pienhiukkasia. Niistä suurin osa tulee hiekoitushiekasta, mutta haitallisin osa nimenomaan nastojen syömästä asvaltista. Pienhiukkaset ovat niitä joita kertyy keuhkoihin hengitettäessä. Ne eivät poistu vaan jäävät ja asvalttipöly on vaarallisempaa keuhkoille kuin esim. dieselin tuottama noki tai puhdas kivipöly. Siten se pesutarve johtuu nimenomaan nastarenkaista.

        Saksassa nastarenkaat ovat myös täysin kielletyt. Kun ajaa työajoa vain Suomessa, ei todella voi verrata Saksaan.

        Tule uudelleen keskustelemaan kun olet ajanut ainakin yhden kokonaisen talven kitkarenkailla. Sen jälkeen voit ottaa kantaa kokemuksella ennakkoluulojen sijaan. Tietysti on niin, että vankka luulo ei tietoa tuekseen kaipaa...

        Itse olen ajanut 20 vuotta nastattomilla renkailla. Pysyn hyvin muun liikenteen rytmissä enkä ole ajanut yhtään kolaria tänä aikana. Kerran on kaveri tullut perään märällä asvaltilla kun ei saanut nastarenkaillaan pysähtymään tilanteen vaatimalla tavalla. Minä sain ja eteenpäin ei tullut enempää vahinkoja.


      • Eri vastaaja
        kitkapelle kirjoitti:

        Äkkijarrutus liittyy autoilijan taitoihin siten, että juuri siinä auto todennäköisimmin karkaa käsistä jos ei osaa. ABS ja muut kolmikirjaimiset voivat vähän jeesata, mutta ei niillä fysiikan lakeja voi kumota. Ja juttu on myös niin, että keskimääräistä taitavampi autoilija selviää taidoillaan jokus tilanteesta, johon järkevä ja vähänkin varovainen ei koskaan joudu. Nämä molemmat ovat TAITOJA.

        Katujen siivouksessa pyritään vähentämään pienhiukkasia. Niistä suurin osa tulee hiekoitushiekasta, mutta haitallisin osa nimenomaan nastojen syömästä asvaltista. Pienhiukkaset ovat niitä joita kertyy keuhkoihin hengitettäessä. Ne eivät poistu vaan jäävät ja asvalttipöly on vaarallisempaa keuhkoille kuin esim. dieselin tuottama noki tai puhdas kivipöly. Siten se pesutarve johtuu nimenomaan nastarenkaista.

        Saksassa nastarenkaat ovat myös täysin kielletyt. Kun ajaa työajoa vain Suomessa, ei todella voi verrata Saksaan.

        Tule uudelleen keskustelemaan kun olet ajanut ainakin yhden kokonaisen talven kitkarenkailla. Sen jälkeen voit ottaa kantaa kokemuksella ennakkoluulojen sijaan. Tietysti on niin, että vankka luulo ei tietoa tuekseen kaipaa...

        Itse olen ajanut 20 vuotta nastattomilla renkailla. Pysyn hyvin muun liikenteen rytmissä enkä ole ajanut yhtään kolaria tänä aikana. Kerran on kaveri tullut perään märällä asvaltilla kun ei saanut nastarenkaillaan pysähtymään tilanteen vaatimalla tavalla. Minä sain ja eteenpäin ei tullut enempää vahinkoja.

        mitään merkitystä kun lapsi, hirvi tai traktori tulee yllättäen eteen eikä kitkojen kitka riitä väistämiseen.
        Niinhän tuo Juha Kankkunenkin vertasi kitkoja näppylähanskoihin jäihin pudotessa.

        Minä olen ajanut yhden talven kitkoilla ja varmasti en aja toista. Keväällä vaihdoin kesärenkaisiin vaikka pintaa oli runsaasti jäljellä. Huonot nuo kitkat ovat talvella mutta kesällä niillä ei tee mitään.

        Juuri ajotaidoiltaan heikoimmat ajavat kitkoilla.


      • Gulf
        kitkapelle kirjoitti:

        Äkkijarrutus liittyy autoilijan taitoihin siten, että juuri siinä auto todennäköisimmin karkaa käsistä jos ei osaa. ABS ja muut kolmikirjaimiset voivat vähän jeesata, mutta ei niillä fysiikan lakeja voi kumota. Ja juttu on myös niin, että keskimääräistä taitavampi autoilija selviää taidoillaan jokus tilanteesta, johon järkevä ja vähänkin varovainen ei koskaan joudu. Nämä molemmat ovat TAITOJA.

        Katujen siivouksessa pyritään vähentämään pienhiukkasia. Niistä suurin osa tulee hiekoitushiekasta, mutta haitallisin osa nimenomaan nastojen syömästä asvaltista. Pienhiukkaset ovat niitä joita kertyy keuhkoihin hengitettäessä. Ne eivät poistu vaan jäävät ja asvalttipöly on vaarallisempaa keuhkoille kuin esim. dieselin tuottama noki tai puhdas kivipöly. Siten se pesutarve johtuu nimenomaan nastarenkaista.

        Saksassa nastarenkaat ovat myös täysin kielletyt. Kun ajaa työajoa vain Suomessa, ei todella voi verrata Saksaan.

        Tule uudelleen keskustelemaan kun olet ajanut ainakin yhden kokonaisen talven kitkarenkailla. Sen jälkeen voit ottaa kantaa kokemuksella ennakkoluulojen sijaan. Tietysti on niin, että vankka luulo ei tietoa tuekseen kaipaa...

        Itse olen ajanut 20 vuotta nastattomilla renkailla. Pysyn hyvin muun liikenteen rytmissä enkä ole ajanut yhtään kolaria tänä aikana. Kerran on kaveri tullut perään märällä asvaltilla kun ei saanut nastarenkaillaan pysähtymään tilanteen vaatimalla tavalla. Minä sain ja eteenpäin ei tullut enempää vahinkoja.

        On se vaikeata ymmärtää, että liikenteessä tulee eteen tilanteita joihin ei voi varautua. Siinä ei ole taidoilla mitään merkitystä kun auto vain on saatava pysähtymään mahdollisimman nopeasti. Mikä siinä on niin vaikeata ymmärtää? Taidot tulevat kyseeseen vasta muissa tilanteissa, kuten ennakointikin. Tulee aina eteen tilanteita joita ei voi ennakoida ja silloin taidosta ei ole hyötyä. Ennakoinnista ei ole mitään hyötyä, jos tilanne tulee sinusta riippumatta täysin yllättäin eteen. Siksi se tulee yllättäin kun sitä ei voi ennakoida, jollet ymmärrä :)

        Juu jos nastat on se pahin pölyttäjä niin miten ihmeessä moni tehtaan piha on aivan urilla reiteiltä joilla ajavat vain raskaat ajoneuvot? Joka kevät nuo on uudelleen päällystettävä, kun kuluminen on niin kovaa. Noissahan ei ole nastoja noissa raskaissa ajoneuvoissa niin eihän ne tulisi kuluttaa tietä juuri mitään kuten täällä usein annetaan ymmärtää.
        Vikahan on siinä, että yhtälailla ne nastattomat renkaat kuluttavat asvalttipintaa ja talvisin kylvetty hiekka vielä hieroo sitä pintaa.
        Nastojen aiheuttama kuluma on mitätön verrattuna tuohon. Nastoja on teiden kulumista turha syyttää yksinään ja varsinkaan ilman pilaamisesta. Noille molemmille kun löytyy suurempiakin lähteitä kuin nastarenkaat.

        Mistä päättelit, että ajan työajoa VAIN Suomessa?
        En moisesta mitään kirjoittanut, jollet huomannut.

        Mistä päättelit, että ajan vain nastarenkailla talvisin? Raskaammissa kulkuvälineissä ei tuppaa pysymään nuo nastat kovin kauaa, joten ilman on ajettava.
        Ja yhden nykyisistä käyttöautoistani oli varusteltu kitkarenkailla kun sen ostin joten ajoin ne säästeliäänä loppuun. Vielä kun on toinen vastaava auto käytössäni nastoilla niin oli helppo vertailla noiden käytöstä keskenään. Kitkoilla ajaminen ei mielestäni ollut sen arvoista (kuulemma pienempi melu niissä ja tien kuluminen pienempi), joten seuraavaksi ostin nastat tuohon autoon ja en ole sitä edelleenkään katunut. Melua kun ei nastoista juuri tule oikeissa autoissa (joissa pikku Yariksissa nyt tietenkin on niin huono äänieristys) ja kun pito ja turvallisuus ovat paremmat nastoilla niin ei paljoa tarvitse miettiä kummat ottaa.


        Se, että et ole ajanut yhtään kolaria ei osoita mitään. Kuten ei sekään, että joku ajaa nastoilla sinun perääsi. Toki sen tyhmemmälle lukijalle saa näyttämään hienolta ja vakuuttavalta kun sen muotoilee sopivasti ;)


      • kitkapelle
        Gulf kirjoitti:

        On se vaikeata ymmärtää, että liikenteessä tulee eteen tilanteita joihin ei voi varautua. Siinä ei ole taidoilla mitään merkitystä kun auto vain on saatava pysähtymään mahdollisimman nopeasti. Mikä siinä on niin vaikeata ymmärtää? Taidot tulevat kyseeseen vasta muissa tilanteissa, kuten ennakointikin. Tulee aina eteen tilanteita joita ei voi ennakoida ja silloin taidosta ei ole hyötyä. Ennakoinnista ei ole mitään hyötyä, jos tilanne tulee sinusta riippumatta täysin yllättäin eteen. Siksi se tulee yllättäin kun sitä ei voi ennakoida, jollet ymmärrä :)

        Juu jos nastat on se pahin pölyttäjä niin miten ihmeessä moni tehtaan piha on aivan urilla reiteiltä joilla ajavat vain raskaat ajoneuvot? Joka kevät nuo on uudelleen päällystettävä, kun kuluminen on niin kovaa. Noissahan ei ole nastoja noissa raskaissa ajoneuvoissa niin eihän ne tulisi kuluttaa tietä juuri mitään kuten täällä usein annetaan ymmärtää.
        Vikahan on siinä, että yhtälailla ne nastattomat renkaat kuluttavat asvalttipintaa ja talvisin kylvetty hiekka vielä hieroo sitä pintaa.
        Nastojen aiheuttama kuluma on mitätön verrattuna tuohon. Nastoja on teiden kulumista turha syyttää yksinään ja varsinkaan ilman pilaamisesta. Noille molemmille kun löytyy suurempiakin lähteitä kuin nastarenkaat.

        Mistä päättelit, että ajan työajoa VAIN Suomessa?
        En moisesta mitään kirjoittanut, jollet huomannut.

        Mistä päättelit, että ajan vain nastarenkailla talvisin? Raskaammissa kulkuvälineissä ei tuppaa pysymään nuo nastat kovin kauaa, joten ilman on ajettava.
        Ja yhden nykyisistä käyttöautoistani oli varusteltu kitkarenkailla kun sen ostin joten ajoin ne säästeliäänä loppuun. Vielä kun on toinen vastaava auto käytössäni nastoilla niin oli helppo vertailla noiden käytöstä keskenään. Kitkoilla ajaminen ei mielestäni ollut sen arvoista (kuulemma pienempi melu niissä ja tien kuluminen pienempi), joten seuraavaksi ostin nastat tuohon autoon ja en ole sitä edelleenkään katunut. Melua kun ei nastoista juuri tule oikeissa autoissa (joissa pikku Yariksissa nyt tietenkin on niin huono äänieristys) ja kun pito ja turvallisuus ovat paremmat nastoilla niin ei paljoa tarvitse miettiä kummat ottaa.


        Se, että et ole ajanut yhtään kolaria ei osoita mitään. Kuten ei sekään, että joku ajaa nastoilla sinun perääsi. Toki sen tyhmemmälle lukijalle saa näyttämään hienolta ja vakuuttavalta kun sen muotoilee sopivasti ;)

        Noihin asenteellisiin osuuksiin en viitsi edes ottaa kantaa. Yksi asia on kuitenkin välttämättä korjattava, ettei jää muillekaan epäselväksi.

        Raskaan liikenteen jäljiltä tiessä on painumaa. Siksi sitä sanotaan raskaaksi. Nastojen jäljiltä tiessä on uria. Se on ihan eri asia. Ja siitä näkee kulumisen todellisen määrän kun vertaa nastarenkaan uraa rekan paripyörän uraan. Ne ovat eri paikoissa ja eri tavoin syntyneet.

        Henkilöauton tekemä rasitus tien runkorakenteelle on alle 2 % rekan vastaavasta. (Tämän voit tarkistaa mistä tahansa tietekniikan oppikirjasta.) Silti pääteillä on keväällä nastaurat koko matkalla vaikka rekkaliikenteen aiheuttamaa painumaa näkee vain muutamilla teillä. Ja epäonnistuneilla tehtaanpihoilla.


    • heshaw

      ei noi 10 senttiä syvät urat mistään nastoista tule, tien pohjat on vaa tehty paskasti tai huonosta materiaalista

      • ihastele uraasi

        Nastat sen asfaltin hakkaa pois, usko huvisesi.


      • dh89
        ihastele uraasi kirjoitti:

        Nastat sen asfaltin hakkaa pois, usko huvisesi.

        ei sieltä mikään asfaltti ole pois vaan urat ovat painuneet tiehen


    • kitkoilla...

      1. olen ajut kitkoilla 9 talvea. En ostiasi nastarenkaita, kuin siinä tapauksessa että suuri osa ajosta tapahtuisi jäisillä, mutkaisilla, huonokuntoisilla pikkuteillä
      2. Nastarenkaassa on parempi pito jäällä ja varsinkin märällä jäällä.
      3. Mielummin ajan tosiaan kitkoilla.

      MUTTA.

      Olen aina ollut sitä mieltä, että on parempi että ne ajavat nastarenkailla, joiden mielestä kitkoilla ei pärjää talvella. Vielä parempi olisi tietysti että sellaisilta kiellettäisiin talvella ajaminen kokonaan.

      • ..........

        "Vielä parempi olisi tietysti että sellaisilta kiellettäisiin talvella ajaminen kokonaan. "

        -eli käytännössä monet vanhukset ja naiset eivät saisi sitten ajaa talvella? no ei se minua haittaisi, kielto päälle vaan!


    • nastoilla mennään

      1. Kitkat eivät pidä vaikeissa keliolosuhteissa eli jäällä niin hyvin kuin nastat ja juuri jääkeleillä sitä pitoa tarvitaan, kyllähän kovaksi tamppautuneella lumella ajelee vaikka kesärenkailla.

      2.Vastaus yllä, eli parempi pito jäällä, joka on etenkin pk -seudulla petollisen liukasta kun lämpötila kiikkuu 0 -asteen molemmin puolin ison osan talvesta. Kyllä Lapissa pärjäisi kitkoilla vallan mainiosti.

      3.Tuskin. Nastarengas on ajokäytökseltään tukevampi kovemman materiaalin vuoksi ja kun auto on tarpeeksi hyvin äänieristetty, nastarengas on ainut oikea valinta oman ja kanssa-liikkujien turvallisuuden vuoksi.

    • paahtoleipä.
    • Newfaith

      kuusi talvea ajettu kitkarenkailla ympäri suomea, sadattuhannet kilometrit, eikä yhtäkään läheltäpiti-tilannetta ole tullut. Autoina ollut: Volvo, Audi, Honda joka nyt viimeisimpänä ja kevyimpänä ja hyvin kulkee ja pysähtyy kun OSAA AJAA !!!!

    • Euroman

      1. Koska parempia renkaita on saatavana.

      2. Pito.

      3. Ei kuulu rapina sisälle ainakaan paljon.

      FAKTAA:

      Kyllähän kitkarengas menettelee talvirenkaana jotenkuten mutta valitettavan moni ei ymmärrä miten paljon huonompi se on kuin kesärengas ja ajaa kitkoilla myös kesällä.

      ” Testin parhaan ja huonoimman renkaan ero oli jarrutusmatkassa noin viisi metriä. Parhaan renkaan ero kitkarenkaaseen oli sen sijaan lähes viisitoista metriä.”

      ”Kitkarenkaat menestyivät muiden mukana, pois lukien kaarrevesiliirtokoe, jossa kitkarenkaiden pito loppui jo ennen varsinaisen vesiliirtoilmiön alkua.”

      ” Tavallinen kitkarengas on sen sijaan niin märällä kuin kuivallakin luvattoman heikko ajettava. Se on pehmeä ja mukava, mutta kesärenkaaksi siitä ei ole.”

      ” Yhtä selvää on, että kitkarenkaat on tehty talveen. Niiden käyttö tulisi rajoittaa kesällä minimiinsä. Kesärenkaiksi niistä ei ole, vaikka niistä nastat puuttuvatkin.”

      http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-taman-vuoden-kesarenkaat


      ”Kitkarenkaiden ominaisuudet eivät yksinkertaisesti riitä kuivalla kelillä.”

      ” Kesärenkailla auto pysähtyi 62 metrin matkalla, nastarenkailla jarrutusmatka kasvoi 78 metriin ja kitkarenkailla auto pysähtyi vasta 82 metrin päässä. Merkittävää oli lisäksi, että kitkarenkailla auton nopeus oli 62 metrin kohdalla vielä 32 km/h.”

      ”Oma mielenkiintonsa voi olla myös sillä, että nimenomaan kitkarenkaiden kitkakerroin osoittautui tässä testissä koko joukon alhaisimmaksi. Siinä kun kesärenkaan kitkakerroin oli 0,95 oli se kitkarenkailla vain 0,75. Nastarenkailla päästiin hieman parempaan eli arvoon 0,78.”

      ”Kaikilla rengastyypeillä väistöt onnistuivat noin 65 km/h nopeuteen saakka. Kesärenkailla väistö onnistui vielä juuri ja juuri 80 km/h nopeudella, mutta kitkarenkailla varustettuna autolle ei enää riittänyt tien kaistaleveys, vaan auto olisi oikealla tiellä päätynyt tien ulkopuolelle. Nastarenkailla varustettu auto selviytyi hieman paremmin, mutta senkään suoritus ei yltänyt kesärenkaan tasolle.”

      http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=689157

    • ...että nastaton talvirengas kiillottaa tien liukkaaksi, nastat sensijaan karhentavat sen kelvolliseksi ilman nastoja ajavalle raskaammalle kalustollekin...

      Eli turha on suomessa nastoja vastustaa.

      • nastat verolle

        Täällä Japanissa on ajettu kohta 20 vuotta ilman nastoja. Talvet ovat lumisempia ja jäisempiä kuin Suomessa. Liikenne viisi kertaa tiheämpää!

        http://hontoni.suntuubi.com/

        Jos tiet eivät kiillotu edes kahden miljoonan ihmisen suurkaupungissa, miten ne voisivat killoittua Suomen vähäkukuisissa kaupungeissa?

        Käykää nyt hyvät nastakuskit ajamassa muuallakin kuin Suomessa.


      • olevan
        nastat verolle kirjoitti:

        Täällä Japanissa on ajettu kohta 20 vuotta ilman nastoja. Talvet ovat lumisempia ja jäisempiä kuin Suomessa. Liikenne viisi kertaa tiheämpää!

        http://hontoni.suntuubi.com/

        Jos tiet eivät kiillotu edes kahden miljoonan ihmisen suurkaupungissa, miten ne voisivat killoittua Suomen vähäkukuisissa kaupungeissa?

        Käykää nyt hyvät nastakuskit ajamassa muuallakin kuin Suomessa.

        tien pinnat jäiset ja lumisia osittain. Tuskimpa suolan paskaa levittävät tielle vaan auraavat ja karhuuvat pinnan että pitoa olisi! Suomessa pitäis lopettaa myös suolan paskan mättö tielle niin olisi paljon mukavempi ajella. Katotaan sit miten sun oikean käden peukalo on keskel suuta ja vasemman käden peukalo keskel anust ku liukastelet koto kulmillas pitkin ojia!


      • nastat verolle kirjoitti:

        Täällä Japanissa on ajettu kohta 20 vuotta ilman nastoja. Talvet ovat lumisempia ja jäisempiä kuin Suomessa. Liikenne viisi kertaa tiheämpää!

        http://hontoni.suntuubi.com/

        Jos tiet eivät kiillotu edes kahden miljoonan ihmisen suurkaupungissa, miten ne voisivat killoittua Suomen vähäkukuisissa kaupungeissa?

        Käykää nyt hyvät nastakuskit ajamassa muuallakin kuin Suomessa.

        ..Hallinnan menettäminen on kohtalokkaampaa kuin kaupunkinopeuksilla.

        Siteerasin muuten vanhaa TM:n rengastestiä tuossa "kiilloitus" jutussa...


    • pekka-

      Kyllähän minulle sopisi että kaikki siirtyisivät kitjoihin.
      Se edellyttäisi aikamoista muutosta teiden huoltopolitiikkaan. mekaaninen puhditus ja suola pois.

      Monessa maassa nastojen käyttö on kielletty vaikka talvipäiviä on vähintään yhtä paljon kuin Etelä'-Suomessa. Ja olihan suomessakin aikoinaan mahdollista ajaa kesärenkailla kesät talvet.

      Kysymys on lähinnä kuskien asenteesta, talvikeli ei ole kesäkeli. Oikein pahoihin olosuhteisiin voisi oll aketjut joita käyttäessä maksiminopeus 60km/h.

    • UR_S4_OOOO

      Paremmat renkaat taakse, jottei auto pyörähdä ja suistu liian helposti.

      Ja sitten pitää vielä muistaa, että vain vääntö ratkaisee!

      • vuorotellen

        edessä ja takana, ei tarvitse laittaa parempia taakse, koska kaikki renkaat kuluvat tällöin tasaisesti eikä suuria eroja ole. etuvetoisessa eturenkaat kuluvat usein takarenkaita nopeammin.

        minä kierrätän joka talvi/kesä saman puolen renkaita vuorotellen edessä ja takana. ei tarvitse miettiä parempia taakse, kun laittaa ne hiukan paremmat eteen. lopputalvesta ne ovat jo kuluneet sen verran, että paremmat ovatkin takana ja niiden vuoro on mennä eteen seuraavana talvena. sama kesärenkaillekin. näin siis etuvetoisessa ja koko rengassarja kuluu tasaisesti.

        sinun esimerkkisi pätee yleisemmin takavetoiseen autoon. etuvetoisessa se saattaa aiheuttaa suurien kuntoerojen muodostumista etu- ja takarenkaiden välille.


    • ...

      1. Nastarenkaiden pito jäisellä pinnalla on kitkarenkaita parempi.

      2. Pito jäisellä pinnalla.

      3. Eipä nuo kesärenkaat paljoa nastarenkaitani hiljaisempia ole.

    • Newfaith

      Tulee se laki vielä suomeenkin, että nastat pois renkaista. Kyntäkää ojanpohjaa sitten kokemattomina. Missä on niin paljon jäätä ettei pääse eteenpäin, ei ainakaan tiellä !!!!!, ja ajan kitkoilla 2000/km viikossa. Pitäähän talvella osata ajaa vaikka kesärenkailla, sehän on pelkkää itsensä kouluttamista miten joutuu käsittelemään autoa. Koko ajan rytisee nastarenkaillakin joka ikisellä tiellä, oli jäätä, lunta tai pitoisa asfaltti. Te olette vain iskostaneet tämän asian päähänne että nastoilla ajetaan, ajoihan minun mummunikin ;)

      • lakia Suomeen

        jokainen osaava autoilija tietää hyvän renkaan merkityksen eikä pistä kitkoja alle. Kysy Kankkuselta!


    • nyt toiset

      kitkarenkaat ja seuraavat nastat. Olen kyllästynyt ainaiseen luisteluun. Oppirahat on maksettu...

      1. En halua ajaa enää "kesärenkailla" talvella.

      2. Kaikki.

      3. On mutta haluan päästä ehjänä perille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4634
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      50
      3852
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2591
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2051
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1799
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1735
    7. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1607
    8. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1521
    9. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      16
      1394
    10. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1339
    Aihe