Raamatun selvä opetus

vio-letti

Jehovantodistajien käyttämästä erotettujen/eronneiden karttamiskäytännöstä on nyt keskusteltu vilkkaasti. On aivan totta, että Raamatun tekstistä voi tälle käytännölle löytää selvän tuen. Käytäntöä puolustavat vetoavat siihen, että Raamattu näin käskee tekemään ja siksi se on oikein, riippumatta siitä, kuinka paljon tuollainen käytäntö aiheuttaa monille asianosaisille suurta inhimmillistä tuskaa.

Herää kysymys, tuleeko meidän nykyään noudattaa kaikkea, johon Raamatusta löytyy kehoitus? Raamatusta löytyy esimerkiksi selvä Jeesuksen antama kehoitus silpoa ruumiimme, jos sen aistit viettelevät meitä. Teksti on niin selvä, että se ei todellakaan jätä mitään tulkinnan varaa:

”Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin" (Matt 5:29-30).

Nyt siis kysymys niille, jotka puoltavat ja noudattavat jehovantodistajien karttamiskäskyä sillä perusteella, että sille löytyy tuki Raamatusta:

Miksi jehovantodistajat eivät noudata Jeesuksen selvää käskyä silpoa oma ruumis kiusauksen kohdatessa? Sehän ihan selvästi lukee Raamatussa, että näin kehoitettiin toimimaan.

Miksi noudatetaan yhtä julmaa käytäntöä, kun toista ei noudateta? Molemmathan löytyvät Raamatusta selkokielellä.

26

740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.,.

Helvetti on kuvainnollinen, kuten ohjekin.

• vio-letti

>>>Helvetti on kuvainnollinen, kuten ohjekin

• ,,,,,,,,,,,,,,
        vio-letti kirjoitti:

>>>Helvetti on kuvainnollinen, kuten ohjekin

Tietääkseni ei raamatun erottamista yms. sellaisesta kertovia kohtia pysty parhaalla mielikuvituksellakaan muuttamaan kuvauksiksi.

Jos vaikka pystyisi, ne kuvaisivat sitä mitä luemme ko. aiheesta. ööö... mitäpä muuuta.

• toisekseen
        ,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Tietääkseni ei raamatun erottamista yms. sellaisesta kertovia kohtia pysty parhaalla mielikuvituksellakaan muuttamaan kuvauksiksi.

Jos vaikka pystyisi, ne kuvaisivat sitä mitä luemme ko. aiheesta. ööö... mitäpä muuuta.

Juu niin vielä, raamattu itse antaa vihjeen.

Matteus kirjoitti: ”Jeesus puhui ihmisjoukoille kuvauksin. Ilman kuvausta hän ei todellakaan puhunut heille, jotta täyttyisi se, mikä oli puhuttu profeetan välityksellä, joka sanoi: ’Tahdon avata suuni kuvauksiin.’ ” (Matteus 13:34, 35.)

• vio-letti
        toisekseen kirjoitti:

Juu niin vielä, raamattu itse antaa vihjeen.

Matteus kirjoitti: ”Jeesus puhui ihmisjoukoille kuvauksin. Ilman kuvausta hän ei todellakaan puhunut heille, jotta täyttyisi se, mikä oli puhuttu profeetan välityksellä, joka sanoi: ’Tahdon avata suuni kuvauksiin.’ ” (Matteus 13:34, 35.)

>>>”Jeesus puhui ihmisjoukoille kuvauksin.

• juuri.
        vio-letti kirjoitti:

>>>”Jeesus puhui ihmisjoukoille kuvauksin.

Näin siinä lukee, puhui kuvauksin.

Kuvaukset taasen tuleekin sitoa jokapäiväiseen elämään, muutenhan niillä ei ole opetuksellista arvoa, ellei kuvausta ymmärretä oikein.

Asian voi tarkistaa toisellakin tapaa. Ajanlaskun alun historia ei kerro, että varhaiskristityt olisivat tulleet tunnetuksi tavastaan silpoa itseään.

Jos taasen sinulla on tuoda esiin joitain päinvastaisia historiallisia todisteita, olen valmis keskustelemaan niiden pojalta lisää tästä ongelmasta.

Kaikki mitä lainasit otit VT:n puolelta.

• vio-letti
        juuri. kirjoitti:

Näin siinä lukee, puhui kuvauksin.

Kuvaukset taasen tuleekin sitoa jokapäiväiseen elämään, muutenhan niillä ei ole opetuksellista arvoa, ellei kuvausta ymmärretä oikein.

Asian voi tarkistaa toisellakin tapaa. Ajanlaskun alun historia ei kerro, että varhaiskristityt olisivat tulleet tunnetuksi tavastaan silpoa itseään.

Jos taasen sinulla on tuoda esiin joitain päinvastaisia historiallisia todisteita, olen valmis keskustelemaan niiden pojalta lisää tästä ongelmasta.

Kaikki mitä lainasit otit VT:n puolelta.

>>> Ajanlaskun alun historia ei kerro, että varhaiskristityt olisivat tulleet tunnetuksi tavastaan silpoa itseään>>Kaikki mitä lainasit otit VT:n puolelta

• ,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

>>Tietääkseni ei raamatun erottamista yms. sellaisesta kertovia kohtia pysty parhaalla mielikuvituksellakaan muuttamaan kuvauksiksi.

Mielikuvitusta ja -valtaa tarvitaan kuitenkin kun lähdetään järjestämään erottamisperiaatteita vt-seuramaiseen malliin. Ahneita, juomareita ja pilkkaajia kun seurakunnista löytyy siinä missä täältä todellisuudestakin.

Epäloogisuus on vt-seuran ominaisuus.

• "VAIJOLET"

jälleen terävä havainto ja kommentti,perskule ku osaisin itsekin ilmaista ajatukseni samal viisiin!

Hyvä kannanotto Raamatun "totuuksiin" ja miten Raamattua voi tulkita melkeinpä miten vaan!

• vio-letti

>>>Raamattua voi tulkita melkeinpä miten vaan!

• vio-letti

Laitan tähän vielä varmuuden vuoksi toisenkin paikan Matteuksen evankeliumista, jotta ei jäisi epäselvyyttä siitä, että Jeesua antoi käskyn oman ruumiin silpomisesta, jos alkaa vipittää.

Tämän selvemmin sitä ei enää voi sanoa:

Matteus 18: 8 "Jos kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan parempi, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat kädet ja jalat tallella heitetään ikuiseen tuleen. 9 Ja jos silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä menemään. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvetin tuleen."

• Näkee

Että olet vaeltanut pimeydessä vuosikymmeniä!

• Vähän jakeita

Ennen ja jälkeen niin tajuat mitä tällä raamatunkohdalla tarkoitetaan!

27. Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
      28. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
      29. Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
      30. Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
      31. On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
      32. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

• vio-letti

>>>Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa

• Selvä raamatun

Opetus, Erään kerran Jeesus sanoi että pitäisi juoda hänen vertaan ja syödä hänen lihaansa, tarkoittiko hän todelaa tätä? Ei, mutta monet jättivät hänet, he eivät ymmärtäneet mitä hän tarkoitti, eikä näköjään ymmärrys ole vuoituhansien aikana lisääntynyt.

• JouniPynnönen

Kirkko Raamattu sanoo Jumalasta: "Minä olen, se mikä ,minä olen."

Minä sanon myös, että minä olen, se mikä minä olen. Tekeekö se minusta Jumalan?

Toivottavasti ei, sillä minulla on vielä lumenluontikin kesken ja sitäkään minua ei nyt huvita tehdä, koska paskahätä, jota jotkut saattavat kutsua aineelliseksi tarpeeksi, pakottaa minut menemään pöntölle.

Toivon, että sitä ei ole kukaan muu ihminen todistamassa, koska haju saattaa olla sietämätön.

Jos minulla olisi koira, se saattaisi olla kiinnostunut tonkimaan paskaa, mutta se onkin eläin, puhun nyt ihmisestä, en eläimistä.

Vaikka ihmisessä saattaa esiintyä eläimellisiä piirteitä, se on luonnollista. On kuitenkin hyvä, jos ymmärtää, mikä on ihmisen ja eläimen perusero: Minusta se on rakkaus, joka ei nojaudu tarpeeseen, vaan ottaa tarpeet huomioon.

• sanamuodon?

Todella naulankantaan päätelty ja sanottu!

• ta?

Kenelläkään ei ole oikeutta hallita toista.

Sitä toki tapahtuu voimalla, niin henkisellä kuin fyysisellä, mutta kuten raamattu itse toteaa: "Ihminen hallitsee toista ihmistä tämän turmioksi".

Miten Jehovan Todistajat tekisivät tässä poikkeuksen hallitessaan omaa systeemiään?
      Ongelmien esiin tulo todistajien piirissä todistaa sen, ettei se onnistu heilläkään.

Tämä kaikki vedoten kirjaan, joka perustuu juuri hallintaan,ajatukseen joidenkin erinomaisuudesta(jota kaikki tietysti haluavat olla/voittajia) ja toisaalla suurten joukkojen lampaudesta näihin "kuninkaisiin ja pappeihin" nähden.

Eikö ihmisen oma vapaus valita, siis ilman painostusta ole se mihin pitäisisi yksilön pyrkiä?
      Ei siis siihen, että antaa painostaa itsensä tekemään vasten omaatuntoaan. Uskonnot syyllistyy painostukseen tekemällä johtohahmojen dogmiston yleiseksi käytännöksi ja "jumalan sanaksi" liikkeessä.

• vio-letti

>>>Kenelläkään ei ole oikeutta hallita toista.
        Sitä toki tapahtuu

• wegwrht
        vio-letti kirjoitti:

Sitä toki tapahtuu

Kuten totesit jo se on ihmisluonnossa(sellainen on myös luomamme jumalkuva): "Eihän sitä muuten komisa,, komentelemaan alkaisikaan".

Omantunnon hävittäminen on vähän kuin demokratiassa vastuun pakoileminen. Joukossa ja joukon voimalla huudellaan kovaan ääneen ja otetaan heti etäisyyttä omaansa kun asiat ei enää luista, aletaankin vetäytymään muiden selän taakke, tai kuten uskonnossa aatteen taakke, tai aktoriteetin, eli raamatun.

Kyse on ajattelemattomuudesta,vastuttomuudesta(rakkaudettomuutta) ja pelkuruudesta.
        Ihminen ei paljoa valtaa ylitsensä tarvitse kun se kieroutuu ja "herran elkeet tarttuvat renkiin".

• Pakottaa
        vio-letti kirjoitti:

Sitä toki tapahtuu

Yhteisön pitämään jäsenenään sellaista henkilöä joka tahallaan rikkoo sen sääntöjä?Eikö häntä saa erottaa? Miten on jääkiekonpelaajja joka viis välittää säännöistä ja ampuu omaan maaliin! Ei, paha poistettakoon ettei se hapata koko taikinaa!

• rtyuu786
        Pakottaa kirjoitti:

Yhteisön pitämään jäsenenään sellaista henkilöä joka tahallaan rikkoo sen sääntöjä?Eikö häntä saa erottaa? Miten on jääkiekonpelaajja joka viis välittää säännöistä ja ampuu omaan maaliin! Ei, paha poistettakoon ettei se hapata koko taikinaa!

Miksi samat tahot jotka poistavat "pahan", pitävät kiinni sellaisista säännöistä, joissa puututaan "pahan" elämään todistajuuden jälkeen? Se että "pahoja" ei saa edes tervehtiä tekee liikkeestä paon vaikeammaksi ja siinähän se liikkeen todellinen kestävyys koeteltaisiin, kun muita pidäkkeitä ei olisi kuin usko tai sen puute liikkeen oppeihin, ei siis se, että menettää koko siihen astisen elämänsä ystävineen.

Rehellisyyden nimissä tämä tosiasia pitäisi kertoa liikkeeseen manipuloitaville(ettehän te sitä tee)karuudessaan, jos he sitä eivät osaaa itse epäillä.

• mihin asti todistajat
        vio-letti kirjoitti:

Sitä toki tapahtuu

olisivat valmiita menemään ylhäältä annettujen käskyjen noudattamisessa. Olisivatko he valmiita Harmagedonin nimissä esimerkiksi tappamaan muita ihmisiä. Tunnen jt-srk:n sisältä päin. Olen eroamassa. Piti käydä, että tietää mistä puhuu. Enimmäkseen kyllä tosi rauhaa rakastavia ja pitkäpinnaisia ihmisiä.

• RaM

...on yleensä tapana valita raamatusta vain ne kohdat, jotka sopivat henkilökohtaisiin uskomuksiin.

• Allu the Allu

Missäs tossa Matt5:29-30 puhutaan seurakusta erottamisesta???

Raamattussa ei ole yhtään kohtaan jossa jossa kehoitetaan välttämään kirkosta eronneita vaan monessa kohdassa kehoitetaan rukoilemaan ja rakastamaan syntisiä ja niitä jotka ovat Jumalan hyljänneet.

Matt5:29-30:n teksti kertoo enemmänkin siitä, että pelastuminen ja synnin karttaminen ovat muuta tärkeämpää.

Aian naurattaa ihmiset jotka ottavat jakeen Raamatusta eivätkä halua lukea koko Raamattua tai edes seuraavaa jaetta. On hyvä myös muistaa että uusi testamentti selvästi todistaa sen että Jeesuksen ristiinnaulitseminen vei meidät pois lain alta ja siirryimme ainoastaan Jumalan armon varaan. Sellaisia paskiaisia jme ihmiset olemme ettemme pysty nouduttamaan koskaan lakia täydellisesti tai elämään ilman syntiä.

Jehovantodistajien opetukset ovat monessa suhteessa ristiriidassa Raamatun kanssa. On surullista kuulla ihmisistä joiden vanhemmat hylkäävät heidät kun he erovat heidän uskonnostaan.

• Nimetön

järjetöntä hommaa! Entiset srk:n jäsenet sanovat päivää, uudet niin tiukkoja, etteivät työkaverille voi sanoa huomenta! Kuulema raamatussa kielletty!!
      Käyttäytymistavat vissiin kielletty?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      483
      3303
    2. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      150
      2346
    3. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      135
      2172
    4. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      36
      1673
    5. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      7
      1615
    6. Kaninkolojen vaikutus?

Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      213
      1416
    7. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      1404
    8. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      14
      1224
    9. Kuka opettaja, mikä koulu

Minkä koulun opettaja saanut potkut
      Nivala
      9
      1172
    10. Millaiset hiukset kaivatullasi on?

Hiusten pituus, väri, suorat vai kiharat?
      Ikävä
      57
      1126
    Aihe