ongelmia ostosreissuilla

epätaloudellista

Minua raivostuttaa se, kun käymme avovaimon kanssa kaupassa ruokaostoksilla ja meillä on puutelista jonka mukaan ostamme tarvikkeita. No pian hän innostuu latomaan kärriin tavaroita, joita ei olisi edes tarkoitus ostaa. Yleensä nämä ovat jotain epäterveellistä. Eli hän harrastaa ns. heräteostoksia.

No sitten tulee toinen asia, joka on myös ärsyttävä. Eli näiden herätteiden takia pitää ravata kaupassa miltei päivittäin. Auta armias jos lähdetään kauppaan ilman puutelistaa. Silloin jää ne tarvikkeet ostamatta, jota ollaan lähdetty ostamaan.

Siis tämmöinen tyylihän käy kukkaron päälle. Laskin aamulla, että pelkästään tämän viikon kauppalasku on n. 230€ ja taloudessamme on vain me kaksi! Siis haloo!! Hän suuttuu perhana, kun yritän tolkuttaa tilanteen vakavuutta.

218

66054

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kassalla sitten

maksaa ostokset? Sano että maksaa itse herätteet??

• epätaloudellista

Kauppaostokset hoidetaan yhteisestä käyttötilistä.

• kirpaista
        epätaloudellista kirjoitti:

Kauppaostokset hoidetaan yhteisestä käyttötilistä.

omasta taskusta. Anna kuitti aina avopuolisolle - ilmeiseti se on melko pitkä!. Laittakaa tilille vaan vaikka 200 per viikko rahaa - sekin auttaa kun pitää yhdessä miettiä että paljonkohan siellä nyt on.

Mutta kokemuksesta tiedän että joillakin rahan valuminen sormien välistä on vaan ominaisuus ja vaikka joskus päästäänkin kohtuulliseen tulokseen tahtoo tavat soljua entiseen. Tsemppiä - neuvoo 22v kokemuksella.

• tarvitsee

Vain yhden AASIN, joka maksaa kaiken...

• ...naisille
        kirpaista kirjoitti:

omasta taskusta. Anna kuitti aina avopuolisolle - ilmeiseti se on melko pitkä!. Laittakaa tilille vaan vaikka 200 per viikko rahaa - sekin auttaa kun pitää yhdessä miettiä että paljonkohan siellä nyt on.

Mutta kokemuksesta tiedän että joillakin rahan valuminen sormien välistä on vaan ominaisuus ja vaikka joskus päästäänkin kohtuulliseen tulokseen tahtoo tavat soljua entiseen. Tsemppiä - neuvoo 22v kokemuksella.

http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,1666.0.html

• UrheiluSeuraLopenVäsyneet

Minä pistin kapulaa rattaaseen ja siitähän nuo välit aina sitten viilenivät.
      Raamatun mukaan naisen tulisi totella miestä, niin avioliittokin kestäisi.
      Nykyään naiselle luetellaan oikeuksia, ei niinkään miehelle. Nainen kun rupeaa olemaan kukon osassa, ei siitä pidemmän päälle tule mitään! Erosin ja olen tyytyväinen, vaimo ei, vaikka on jo kolmas mies menossa.Soitti ja valitteli eloansa.
      Eihän siinä mitään kun mies maksaa...mutta jos naisella ei ole tuloja, mitäs sitten.

• <3 <3

Miehelle esimerkkinä Jeesus kuinka rakastaa ja kunnioittaa Vaimoaan ja naiselle esimerkkinä seurakunta kuinka turvautua ja luottaa mieheensä, niinkuin Jeesus on seurakunnan pää niin mies perheen pää, kummatkin saa mitä tarvii siinä

• Joonatan-Sievinen

Aikamoista rahanheittoa... Mä käyn kuntosalilla kohentamassa lihaksia, ja syön raejuustoa ja tonnikalaa. Käyn Kehotuksessa ja ope on Sebastian Vuorela.

• lapponia8
        <3 <3 kirjoitti:

Miehelle esimerkkinä Jeesus kuinka rakastaa ja kunnioittaa Vaimoaan ja naiselle esimerkkinä seurakunta kuinka turvautua ja luottaa mieheensä, niinkuin Jeesus on seurakunnan pää niin mies perheen pää, kummatkin saa mitä tarvii siinä

Suurin osa ihmisistä ei tunnu hallitsevan rahan kulutusta,vaan raha on käyttöä varten opetetaan tänä päivänä,sekä siihen kannustetaaan, jos annat siimaa toiset käyttävät kunnes katkeaa.Käyttäkää molemmat omaa tiliä,silloin sinulle ei ole ongelma mitä avokkaasi käyttää rahojaan.
        Kaupassa voi moin tavoin käydä, ja laskut maksaa sen mukaan!

• Kunnian Kukko
        <3 <3 kirjoitti:

Kyllä tuolla raamatussa on viisauksiakin, vaikka suurin osa onkin mielestäni vain tarinoita.

• mies onnellisesta suhteesta

minun naiseni ostaa paljonkin heräte ostoksia mut maksaa aina omat ostoksensa.hän on rikkaasta suvusta joten raha ei ole ongelma.minä taas olen norm guunari joten asetelmat ovat aika erinlaiset.no meillä on omat rahamme mut rakkaus on yhteinen.

• ei-uskova-kuitenkaan
        Kunnian Kukko kirjoitti:

Kyllä tuolla raamatussa on viisauksiakin, vaikka suurin osa onkin mielestäni vain tarinoita.

Lopettakaas se Raamatun raiskaaminen. Sen suurin sanoma on lähimmäisen rakkaus, eikä tuo edusta sitä.

• <3 <3 kirjoitti:

Mitä ihmettä raamatulla ja jeesuksella on tekemistä ruokaostosten kanssa!!??HALOO. Neuvoksi alkuperäiseen kysymykseen vilkaise puutoslistaa ja arvio noin mitä maksaa ja lähetä puolisko tämän summan kaa kauppaan.

• .....

Meillä maksetaan myös yhteiseltä tililtä kauppaostokset, mutta esim. tupakat avokkini maksaa omasta pussistaan sillä minä en polta. Tietenkin silloin, jos ostan vain itselleni jotain niin myös omat ostokseni sekä tupakat tulevat yhteiseltä tililtä (riippuen tietenkin kuinka paljon maksaa). Mielestäni ihan reilua. Jos kaikki ostokset maksetaan yhteiseltä tililtä, pitäisi molempien yhdessä päättää mitä kärryyn kerätään!

• Cosmos

"Meillä maksetaan myös yhteiseltä tililtä kauppaostokset, mutta esim. tupakat avokkini maksaa omasta pussistaan sillä minä en polta. Tietenkin silloin, jos ostan vain itselleni jotain niin myös omat ostokseni sekä tupakat tulevat yhteiseltä tililtä (riippuen tietenkin kuinka paljon maksaa)."

Jäin vaan tässä miettimään, että jos ostat vain itsellesi, miksi sinä et maksa omasta pussistasi? ;D

• ollenkaan?
        Cosmos kirjoitti:

"Meillä maksetaan myös yhteiseltä tililtä kauppaostokset, mutta esim. tupakat avokkini maksaa omasta pussistaan sillä minä en polta. Tietenkin silloin, jos ostan vain itselleni jotain niin myös omat ostokseni sekä tupakat tulevat yhteiseltä tililtä (riippuen tietenkin kuinka paljon maksaa)."

Jäin vaan tässä miettimään, että jos ostat vain itsellesi, miksi sinä et maksa omasta pussistasi? ;D

edellinen kirjoitti että silloin MYÖS tupakat maksetaan yhteiseltä tililtä!

• Cosmos
        ollenkaan? kirjoitti:

edellinen kirjoitti että silloin MYÖS tupakat maksetaan yhteiseltä tililtä!

kyllä luin, mutta voisi kuvitella, että jos toinen ostaa tupakat omilla rahoillaan, niin toinen ostaa myös omilla rahoillaan ja muu on sitten sitä yhteistä mm. ruokaostoksiin.

• man-na..
        Cosmos kirjoitti:

kyllä luin, mutta voisi kuvitella, että jos toinen ostaa tupakat omilla rahoillaan, niin toinen ostaa myös omilla rahoillaan ja muu on sitten sitä yhteistä mm. ruokaostoksiin.

Jos pariskunta on yhdessä kaupassa ja tekee ruokaostokset yhteiseltä tililtä. Nainen ostaa samalla tupakit ja mies vaikka saunakaljan, niin luulisin, että kirjoittaja tarkkoitti, että ostavat silloin kummankin "ylimääräisen" yhteiseltä tililtä, kun menee ns. tasan. Ettei tarvitse ensin maksaa yhteiseltä tililtä yhteisiä ostoksia, sitten naisen tupakka-askiaan ja miehen oluttaan.

Ja ihan alkuperäiseen tekstiin... Minä teen meillä pääasiassa ruokaostokset ja ruoan ja tulee tehtyä heräteostoksia ruokakaupassa. Vaikka eivät meidän kauppalaskut ihan tuota tasoa ole, kuin alkuperäisen kirjoittajan ja perhekin isompi. Mies puolestaan tekee heräteostoksensa esim. biltemassa tai jossain elektroniikkapuodissa. Oletteko miehet tulleet ajatelleeksi asiaa siltä kannalta?

• Cosmos
        man-na.. kirjoitti:

Jos pariskunta on yhdessä kaupassa ja tekee ruokaostokset yhteiseltä tililtä. Nainen ostaa samalla tupakit ja mies vaikka saunakaljan, niin luulisin, että kirjoittaja tarkkoitti, että ostavat silloin kummankin "ylimääräisen" yhteiseltä tililtä, kun menee ns. tasan. Ettei tarvitse ensin maksaa yhteiseltä tililtä yhteisiä ostoksia, sitten naisen tupakka-askiaan ja miehen oluttaan.

Ja ihan alkuperäiseen tekstiin... Minä teen meillä pääasiassa ruokaostokset ja ruoan ja tulee tehtyä heräteostoksia ruokakaupassa. Vaikka eivät meidän kauppalaskut ihan tuota tasoa ole, kuin alkuperäisen kirjoittajan ja perhekin isompi. Mies puolestaan tekee heräteostoksensa esim. biltemassa tai jossain elektroniikkapuodissa. Oletteko miehet tulleet ajatelleeksi asiaa siltä kannalta?

Ok, ajattelin vähän eri kantilta, mutta totta turiset - tätä ap. varmaan tarkoittikin.

• ..............
        Cosmos kirjoitti:

Ok, ajattelin vähän eri kantilta, mutta totta turiset - tätä ap. varmaan tarkoittikin.

Olet kovin älykäs!

• oma tili

Miks pitää olla yhteinen tili vaikka jonkun kans asuukin?

• oma tili kirjoitti:

Miks pitää olla yhteinen tili vaikka jonkun kans asuukin?

Laskun voi jakaa kotona puoliksi, sen jälkeen kun ostoslistan ulkopuoliset on vähennetty.

Toinen vaihtoehto on, toinen ottaa ruokaostokset, toinen listan ulkopuoliset kuten tupakat, oluet, meikit jne.

• ongelmat

Jos on rahat tiukalla, niin keskustelkaa asiasta, ja hän saa itse maksaa heräte ostoksensa. Jos rahaa riittää, niin kuin ymmräsin viestistä, niin: lakkaa valittamasta iso mies!
      Jotkut tykkäävät käyttääkin ansaittuja rahoja, eivätkä vain katsella tiliotteita. Useimmat meistä nauttivat elämästä. Jos on yhteinen KÄYTTÖtili, niin se ei ole säästötili, vaan sellainen mistä ostetaan käyttötavaroita, kuten ruokaa ja herkkuja. Ottaakaa myös yhteinen säästötili, jonne säästätte.

• Huono säästäjä

Avatkaakin säästötili ja joka kerta, kun vältätte heräteostokset laitatte vastaavan summan tilille. Muutaman kuukauden päästä on hauska nähdä paljonko on kertynyt. Samalla voitte mitata montako senttiä on hävinnyt vyötarömitasta. Sinnehän ne ruokakaupan heräteostot useimmiten majoittuu.

• weskuu

Me ukotki osataan et ihan turha rutina taas .Ainoo ero noissa on et naiset ostaa viimisil rahoillas marimekon verhot vaikka kaapit ois tyhjät ruoista miehet taas kun on varaa .

• ja minä joudun säästämään

Meilläpä taas on niin perin että mies tuhlaa (minun mielestäni) , hän esimerkiksi osti yli seitsemän tuhannen euron arvoisen moottoripyörän ja perustelu oli että hän tarvitsee harrastuksen ja koska hänen yrityksensä tekee isompaa tulosta kuin minun , saa hän ostaa minkä hintaista vaan.. no samaan aikaan minä säästän ja kituutan että saan ruokaa ja joudun jättämään välillä jopa libresset ostamatta.
        joo tiedän ettei reilua, mutta mites saat toiseen järkeä kun hänen oma nautinto on tärkeämpi kuin minun ja lasten etu!!??

• DW-
        ja minä joudun säästämään kirjoitti:

Meilläpä taas on niin perin että mies tuhlaa (minun mielestäni) , hän esimerkiksi osti yli seitsemän tuhannen euron arvoisen moottoripyörän ja perustelu oli että hän tarvitsee harrastuksen ja koska hänen yrityksensä tekee isompaa tulosta kuin minun , saa hän ostaa minkä hintaista vaan.. no samaan aikaan minä säästän ja kituutan että saan ruokaa ja joudun jättämään välillä jopa libresset ostamatta.
        joo tiedän ettei reilua, mutta mites saat toiseen järkeä kun hänen oma nautinto on tärkeämpi kuin minun ja lasten etu!!??

Mies mahtaa olla sitten noin muuten mitä ihanin sulle ja lapsille, kerran olet hänen kanssaan vielä yhdessä?

• Anne7777

Mehet taas ostaa viimäisillä rahoilla kaliaa tai tupakkaa, vaikka ruokakaapit ovat tyhjat ja ikkunoissa ei olisi verhoja ollenkaan :D
        (Ei pitää paikkansa kyllä nykyisen mieheni kohtalla, oli aikanaan sellainen)

• osuit sarkastisen v..mäisesti
        DW- kirjoitti:

Mies mahtaa olla sitten noin muuten mitä ihanin sulle ja lapsille, kerran olet hänen kanssaan vielä yhdessä?

asian ytimeen, mutta se kuinka tolllaisesta pääsee eroon, on himppu hankalampi taisto.

• Mandiiii

niin miehiä kuin naisia.
        Ex - avomiehelläni oli tapana tilipäivänä shopittaa kaikenlasiata "pientä" ja "tarpeeelista", ja kun seruraavaan tiliin oli vielä aikaa , avopuoliso osti ruuat ja maksoi laskut, kyll kelpas herran matkustella, no se oli silloin .
        Nykyisin miesystäväni osaa ostaa ja jakaa kulut, jeesataan toinen toisiamme , ei ole tunnetta että kaatuis kaikki "menot ja vasatuu" yhdelle. Ja paljon mukavampi on yhdessä reissatakin ;) (tottahan toki välillä erikseen kaveriporukalla . Mutta elämä on, kaipa sitä osaa ottaa menneistä ajoista jotain opikseen :)
        Keskustelu ja sopiminen raha/ talousasioista voisi auttaa.

• meinaa

sitä, että viesti on selkeästi mennyt perille mutta siippasi ei halua myöntää asiaa. Laskepa piruuttasi mikä on heräteostosten summa vuositasolla ja sen jälkeen kysy lähtisikö hän sillä rahalla mieluummin reissuun vai mussuttaisi roskaruokaa.

Silläkin uhalla että suuttuu.

• pitäisi miettiä

mitä ostaa,mutta nämä nyky naiset,ei tietenkään kaikki,mutta osa on niin iserakkaita että jos yrittää keskustella,vinkuvat kuin pikkukakarat jotka ei saa karkkia.Eivät ajattele tippaakaan että toisenakin päivänä pitää ruokaa saada.Jokaisen tällaisen ihmisen pitäisi elää yksin omassa asunnossa ja hoitaa kaikki niin ruoka,vuokra kuin muutkin menonsa että oppivat antamaan jotain arvoa rahan käytölle.Jos ei muuten onnistu ap;n asiat, laittakaa ruokarahat puoliksi muutaman kuukauden ja katsokaa miten menee.Laita isellesi ruoka mut älä toiselle.Siinäpä olkoon nälässä niin jos oppisi ostamaan varojen mukaan.Olen sivusta katsoonut samanlaista tapausta ja huomannut ettei mikään muu keino siihen auta.Vaikka se pahalta tuntuukin kun toinen valittaa,ei siinä voi muuta tehdä,sillä ei tuhlarin kanssa voi elämää pitemmän päälle jatkaa,siinä vain tressaantuu kun ei rahaa ole muuhun kuin ruokaan jos siihenkään.Tsemppiä sinulle ja onnea jatkossa että saatte asian kuntoon.

• Ei meilläkään sellaista..

Kannattais harkita, pitäskö se yhteinen käyttötili vaan lopettaa ja hankkia erilliset tilit. Mun mielestä se on jo aika vanhanaikaista pistää käyttötili yhteiseksi. Meille oli alusta asti selvää, että käyttötilit pidetään erillään ja yhteistä on vaan säästötili (josta voi nostaa rahaa vain 4 kertaa vuodessa). Homma on toiminut erittäin hyvin. Kyllähän mäkin, kun nainen oon, teen heräteostoksia (en ehkä noin suurella summalla), mutta AINA maksan omista rahoistani.

Eiks se vitsi mee niin, että:
      "Nainen on menestynyt, kun löytää miehen, joka maksaa kaiken ja menestynyt mies on sellainen, joka tienaa enemmän kuin mitä nainen ehtii tuhlata."

• kimpassa...

ollaan niin kyllä silloin niin tilit kuin muutkin asiat ovat yhteisiä. Teiniäikäisten touhua on leikkiä tyyliin "mun tili mun rahat - sun tili sun rahat". Yksi yhteinen tili, jolta hoidetaan talouden kaikki menot.

• Kärpix
        kimpassa... kirjoitti:

ollaan niin kyllä silloin niin tilit kuin muutkin asiat ovat yhteisiä. Teiniäikäisten touhua on leikkiä tyyliin "mun tili mun rahat - sun tili sun rahat". Yksi yhteinen tili, jolta hoidetaan talouden kaikki menot.

Lähtökohtaisesti (lähes) kaikista on kivaa tuhlata, törsätä, pistää haisemaan rahaa. Se säästäminen ja rahan poikimaan laittaminen on hyvin kurinalaista ja taiteenlaji.

Säästömotivaatio katoaa hyvin nopeasti jos toinen osapuoli luukuttaa nopsasti tiln tyhjäksi. No kukin taplaa tyylillä.

Nim. mielummin omat tilit.

• en ymmärrä
        kimpassa... kirjoitti:

erilliset tilit ei tarkoita automaattisesti, että "mun tili mun rahat". esim. mun ja avomieheni taloudessa molemmilla on omat tilit, sekä säästö että käyttö, kaupassa käy se joka kerkeää. koskaan ei ole tullut riitaa siitä kumpi maksaa tai maksaako toinen enemmän kuin toinen. ja kun yhessä käydään kaupassa, kumpikin ottaa sitä mitä tykkää syödä jos ollaan keskenään päätetty jotakin. itse ostan enemmän herkkuja kuin avomieheni ja hän taas tykkää syödä terveellisemmin. isommat ostokset tehdään yhdessä molempien rahoja käyttäen (esim kodinkoneet jne)

ei rahasta kannata tehdä isoa ongelmaa, se on vain rahaa ja sitä saa kyllä lisää..

• nr46

Mun vaimolla on tuloja 80 eur kuukaudessa, ja mulla palkkatulo. Ei olisi ainakaan tulojen mukaisia erillisiä tiliä järkeä perustaa. Yhteinen tili on hyvä sillä silloin ollaan yhtä, myös tileissä =D

• ei näin!!
        kimpassa... kirjoitti:

Se että on erilliset tilit ei tarkoita etteikö menoja jaeta tasan!

Typerää, kun luullaan että erillisten tilien haltijat EIVÄT MUKA OLISI OIKEITA PARISKUNTIA!! Oikea pariskuntahan on sellainen joka nimenomaa PYSTYY hallitsemaan erilliset tilit niin, että suhteessa ollaan tasapuolisia. Ehkä homma ei kaikilla onnistu, en tiedä, koska itsellä toimii näin ihan hyvin. Laskuista maksan puolet, ruokaostoksista maksan puolet ja omat vaatteeni maksan itse. MISSÄ MUKA ONGELMA?

Nimim. Yhdessä jo 7 vuotta ja tilit erillään.

• tilit!

Mielestäni on vanhanaikaista pitää yhteistä tiliä, mikä ihme sille on edes perusteena?! Yhteinen tili on lähinnä ajalta, jolloin mies toi perheeseen elannon ja nainen tarvitsi kaupparahaa. Kun tienaa itse rahansa, on mielestäni myös oikeus päättää siitä, mihin omat rahansa törsää.

Rahariidat on suomessa yleisin avioeron syy. Olemme olleet mieheni kanssa onnellisesti yhdessä nyt 7 vuotta, emmekä ole vielä koskaan riidelleet rahasta! Kummallakin on omat tilit. Asuntolaina yms. yhteiset laskut maksetaan puoliksi ja loppurahoilla kumpikin tekee mitä lystää. En jaksaisi sitä, että kumpikin kyttää yhteistä tiliä ja sitä, mitä toinen on kulloinkn ostanut. Eihän kellään sitäpaitsi ole edes oikeutta puuttua toisen ostoksiin, jos toinen käyttää itse tienaamiaan rahoja!!! Kun kummallakin on omat tulot ja menot, niin säästytään turhilta rahariidoilta.

• voi kiesus
        kimpassa... kirjoitti:

toi voi toimia...niin meilläkin alkuun. Mies alko pelaan vähän liikaa rahapelejä ja todellakaan en anna sen pelata mun rahoja....nyt kummallakin omat tilit. Mies maksaa laskut ja mä hoidan ruokaostokset. Toki jos tilaan itselleni esim. vaatetta, maksan ne myös itse. Näin on toiminut hyvin ja yhdessä ollaan oltu jo kohta 18v.....tykätköön kuka mitä lystää. Ja tdellakin toi on todella vanhanaikainen ajatus mut kukin tekee niinkun lystää

• kuin entiselle vaimolle

Kun hän meni kauppaan, tilillä ei ollut mitään. Tyhjällä ei saanut ruokaa.
        Toisen kerran hänen siippansa käski mennä pankkiin. Hän meni, ja yllätys, yllätys, hänen piti panna lainaan nimensä. Ei siinä kehdannut kieltäytyä, kun mies oli johtajan kanssa asian sopinut.
        Et silleen toimii ne yhteiset tilit, jos ollaan eri aaltopituudella.
        Meillä on molemmilla omat tilit, ja yhdessä sovitaan, miten maksetaan ja mitä.

• on aina
        tilit! kirjoitti:

Mielestäni on vanhanaikaista pitää yhteistä tiliä, mikä ihme sille on edes perusteena?! Yhteinen tili on lähinnä ajalta, jolloin mies toi perheeseen elannon ja nainen tarvitsi kaupparahaa. Kun tienaa itse rahansa, on mielestäni myös oikeus päättää siitä, mihin omat rahansa törsää.

Rahariidat on suomessa yleisin avioeron syy. Olemme olleet mieheni kanssa onnellisesti yhdessä nyt 7 vuotta, emmekä ole vielä koskaan riidelleet rahasta! Kummallakin on omat tilit. Asuntolaina yms. yhteiset laskut maksetaan puoliksi ja loppurahoilla kumpikin tekee mitä lystää. En jaksaisi sitä, että kumpikin kyttää yhteistä tiliä ja sitä, mitä toinen on kulloinkn ostanut. Eihän kellään sitäpaitsi ole edes oikeutta puuttua toisen ostoksiin, jos toinen käyttää itse tienaamiaan rahoja!!! Kun kummallakin on omat tulot ja menot, niin säästytään turhilta rahariidoilta.

ollut yhteinen tili, yhdessä olemme olleet 15v.
        Emme ole koskaan riidelleet rahasta, emmekä kytänneet toisen ostoksia. Mistäs meille sen rahariidan sitten pitäisi tulla?

• on oon

miellä on omat käyttötilit,, toisen tilitä ,menee lainan lyhennys ja suurin osa muista. sit toisen tililtä ruoka ja bensat. kituuttamista tää silti on . on niin pienet tulot.

• kuka maksaa
        ei näin!! kirjoitti:

Se että on erilliset tilit ei tarkoita etteikö menoja jaeta tasan!

Typerää, kun luullaan että erillisten tilien haltijat EIVÄT MUKA OLISI OIKEITA PARISKUNTIA!! Oikea pariskuntahan on sellainen joka nimenomaa PYSTYY hallitsemaan erilliset tilit niin, että suhteessa ollaan tasapuolisia. Ehkä homma ei kaikilla onnistu, en tiedä, koska itsellä toimii näin ihan hyvin. Laskuista maksan puolet, ruokaostoksista maksan puolet ja omat vaatteeni maksan itse. MISSÄ MUKA ONGELMA?

Nimim. Yhdessä jo 7 vuotta ja tilit erillään.

Niin joo meillä oli alusta asti omat tilit vaikka tienattiin yhtä paljon. Jostain syystä minä vaan maksoin kaikki laskut ja jos en jotain maksanut niin sitten siitä valitettiin.. sähkölasku oli exn ainut lasku ja sen takia ei olisi saannut pestä pyykkiäkään kuin yösähköllä. No 23 vuotta sitä kesti mut nyt on se juttu katsottu loppuun ja saa ihan itse käytää omat rahansa, mä vaan edelleen elätän lapset ja itseni. Jos joskus jonkun kanssa kimpassa asun en suostu muuhun kuin yhteiseen taloustiliin, sen lisäksi saa pitää omat mut enää en suostu taloudelliseen alistamiseen

• ei aina toimi
        kimpassa... kirjoitti:

Aina ei yhteinen tili toimi. Voi olla todella erilaiset kulutustottumukset, kuten aloittajalla. Siis toinen haluaisi säästää, mutta toinen ei osaa hillitä itseään, kun tilillä on vielä rahaa. Tai, jos toisella on jokin ongelma (alkoholi/pelit/yms) minne tunkee joka sentin mitä jää. Ja jotkut haluavat parisuhteessakin pitää tietyn itsenäisyyden.

• nainen lieden äärestä

Olettepa todella törsänneet kauppaan... Jos tuota luokkaa on kahdenhengen ruokalasku, niin todella herkkuja on pitänyt ostaa. Vaikka söisitte tavallista "parempaa ruokaa" on lasku mielestäni iso. Sun pitää vaan istuttaa avokki pöytään ja neuvotella, ei riidellä...Jos ei auta muu, niin nainen kiertoon... Ei pihistellä tarvi jos on rahaa, mutta joku raja....

• Minä kun luulin, että meillä törsätään kahden hengen viikottaiseen kauppalaskuun, joka on n. 70-100 Euroa. Olemme molemmat tarkkoja ravinnon laadusta ja syömme paljon myös luomua. Ruuasta emme tingi, melkein kaikesta muusta kylläkin.

Olemme siis tarkkoja rahankäytöstä, ja ostamme usein tarjoustuotteita. Valmistamme ateriat itse, ja pakastamme loput. Se on suuri säästö.

Kauppaan lähdemme tietokoneelta printatun ostoslistan kanssa. Sen lisäksi ostoskoriin otamme kullakin viikolla kaupasta löytyviä tarjoustuotteita, esim. kaksi tuotetta yhden hinnalla. Meillä mies ostaa "palkintoja" itselleen, eli sipsejä, keksejä tms. ylimääräistä.

Olemme molemmat normaalipainoisia, vaikka olemmekin aikamoisia syöppöjä. Ruoka on meille yksi elämän suurimmista nautinnoista :)

• Niin. Jos kaupasta ostokärryn kautta kotiin alkaa kierrättämään liian hintavia ja herkkuja ostoksia, kannattaisi ne ylimääräiset ostokset kierrättää puolison kukkaron kautta, kuten keskusteluissa on todettukin. Mutta jos parisuhteen ristiriidat ovat jo tuossa vaiheessa, että mukana on ostoskärrykin niin tietenkin olisi syytä harkita, paraneeko tilanne jos pistää kierrätykseen tuhlaavan puolison. Tosin rahallisesti (näin kalliina lama-aikana) tuollainen alle 250 euron viikkokulutus ei tunnu vielä huikealta. Ne heräteostokset lienevät 50-80 euron luokkaa viikko eli noin 300 euroa kuukaudessa. Saisiko sillä rahalla paremman ja pihimmän uuden vaimon? Ne ovat aika hintavia nuo nykyajan naiset. Harvoin alennuksessa.

• parhaita
        lontoon_tyylit kirjoitti:

Minä kun luulin, että meillä törsätään kahden hengen viikottaiseen kauppalaskuun, joka on n. 70-100 Euroa. Olemme molemmat tarkkoja ravinnon laadusta ja syömme paljon myös luomua. Ruuasta emme tingi, melkein kaikesta muusta kylläkin.

Olemme siis tarkkoja rahankäytöstä, ja ostamme usein tarjoustuotteita. Valmistamme ateriat itse, ja pakastamme loput. Se on suuri säästö.

Kauppaan lähdemme tietokoneelta printatun ostoslistan kanssa. Sen lisäksi ostoskoriin otamme kullakin viikolla kaupasta löytyviä tarjoustuotteita, esim. kaksi tuotetta yhden hinnalla. Meillä mies ostaa "palkintoja" itselleen, eli sipsejä, keksejä tms. ylimääräistä.

Olemme molemmat normaalipainoisia, vaikka olemmekin aikamoisia syöppöjä. Ruoka on meille yksi elämän suurimmista nautinnoista :)

Syöpöt ovat yleensä hoikkia :) Ette törsää vaan laskunne on pieni. Me kulutamme noin 120 euroa ruokaan viikossa ja se alkaa riittää ihan kivasti - joskus pitää hakea täydennystä.

• Maksumies

Tuttua tarinaa. Varsinkin toisen ostettavaksi pistetään välillä mitä eriskummallisempia heräteostoksia. Kivahan se on kokeilla kaikenlaista kun ei omat rahat pala. Jos marisee asiasta niin käypä kommentti tuntuu olevan että ei raha saa olla NIIN tärkeää. Helppohan se on tietenkin sanoa jos omat tulot halutaan käyttää humputteluun ja toisen muka pitäisi maksaa sitten kaikki yhteiset menot. Tasa-arvo tähänkin kohtaan, ainakin meillä on tätä sovellettu vaikka hankalaa se tuntuu olevan välillä.

• toteutunut

Hanki toisentyyppinen nainen niin ei tarvitse potea noita ongelmia. Niin, eikä yleistää koskemaan puolison rahojen käyttämistä aina vaan naisiin. Meillä kuuden lapsen isä eli naisen rahoilla ja nainen (minun äitini) elätti perheen yrityksensä tuloilla.

• Yhteinen talous

Miksi ihmeessä olet hommannut yhteisen käyttötilin, jonkun kanssa jolla on täysin erilaiset kulutustavat? Jos itsekin nautit näitä herkkuja yms. niin sinulla ei ole mitään sijaa asiasta marmattaa. Mutta jos et, niin vaihtaa järjestelyä. Esim. sinä hoidat kaikki perheen "tarpeelliset" ostokset. Lasket, että teillä menee n. 400€ näihin /kk Pyydät vaimolta 200€ sinulle (olettaen, että teillä on samansuuruiset tulot. Jos on erisuuruiset, tarkan markan miehenä osaat varmasti laskea tästä oikeat prosenttisuhteet). Ja vaimo voi itse maksaa omansa, ja silloin myös sinä pysyt erossa vaimon ostokista ja herkuista, ostat itse omat pullat. Silloin omat rahasi pysyvät tallessa ja vaimon rahat menee sipsuihin ja namiin. Mutta tässä pitää olla reilu ja ostaa näillä rahoilla vain oikeasti tarpeellista ruokaa, hygieniatarvikkeita molemmille (vaikka naiset niitä yleensä enemmmän tarvitsevat), ja laskea paljonko oikeasti molemmat laittavat nähin menoihon suhteutettuna palkkaan.

• Kärpix

Miksi suhteuttaa menoja puolisoiden palkkatuloihin. Jokainen on valinnut itse ammattinsa ja siten pitkälti tulonsa. Toki suhteuttaminen on jossain tapauksissa kohtuullista, jos toinen on esim. äitiyslomallä tms.

• Suhteutetaan
        Kärpix kirjoitti:

Miksi suhteuttaa menoja puolisoiden palkkatuloihin. Jokainen on valinnut itse ammattinsa ja siten pitkälti tulonsa. Toki suhteuttaminen on jossain tapauksissa kohtuullista, jos toinen on esim. äitiyslomallä tms.

Siis minusta on ainakin ihan selvä, että se määrä mikä laskuja maksetaan suhteutetaan palkkaan. En tarkoita sellaisia muutamien kymmpien eroja, vaan jos toinen tienaa huomattavasti toista enemmän.
        Ensinnäkin, jos saat isoa palkkaa yleensä elintaso nousee, siis isommat asuntolainat/laadukkaampaa ruokaa/eettisempiä valintoja. Haluaisitko elää kolmen lapsen kanssa kaksiossa itähelsingissä, jos tienaat 6000€/kk? Mitä jos vaimosi on lähihoitaja ja tienaa n. 1300€/kk, se kaksio on niillä tuloilla jo aika kallis ja lapsetkin pitää ruokkia. Siis sinulla olisi varaa asua isosa omakotitalossa hyvällä alueella, syödä ravintoloissa ja ajaa hienolla autolla. Mutta koska haluat väen väkisin ja menot puoliksi, olettte siellä idässä, ajat vanhalla dx:llä ja syöt pelkkaa valkoista makaronia ja nakkeja tarjouksesta? niinkö kärpix? Ja vaimosi saa kulkea kirpparilta ostetuissa lenkkareissa ja tuulipuvussa, myös kaikissa teidän firman tilaisuuksissa, koska hänelle jää "omaa rahaa" n. 25€/kk vaatteisiin, meikkiin yms. ja sinä pröystäilet sinun 5375€ "omaan käyttöön" joka kuukausi. Jos taas tässä ääriesimerkissä tulot ja menot suhteutettaisiin, vaimolle jäisi varmaan varmaan lähes koko palkka sanotaan 1000€ "omaa rahaa" ja sinullekin jäisi 2000-3000€. Ymmärrätkös? Toimii myös pienemmässä mittakaavassa.
        Toiseksi en ole ikinä ymmärtänyt sitä, että minä tienaan paljon ja kumppani vähän, silti jaetaan laskut puoliksi. Koska eihän kukaan halua kumppaninsa olevan tyytyväinen ja saada ostella jotain kivaa, jopa itselle, vaikka ei teekkään huippupalkattua työtä. Oma mokahan se on jos haluaa lapsia/nuoria/vanhuksia auttaa, tai jos ei ole koulunpenkin kuluttaja vaan haluaa itse käsillään tehdä, tottakai siitä pitää myös rankaista, ei pelkästään yhteiskunnan puolesta, vaan myös parisuhteessa. Enkä nyt tarkoita, että toista pitää elättää, niin, ettei itselle jää mitään. Mutta jos toinen on pieni tuloinen ja toinen keskisuurituloinen, niin ihan varmasti tälle keskisuurituloiselle jää "omaakin rahaa" paljon enemmän.

• näin :)
        Suhteutetaan kirjoitti:

Siis minusta on ainakin ihan selvä, että se määrä mikä laskuja maksetaan suhteutetaan palkkaan. En tarkoita sellaisia muutamien kymmpien eroja, vaan jos toinen tienaa huomattavasti toista enemmän.
        Ensinnäkin, jos saat isoa palkkaa yleensä elintaso nousee, siis isommat asuntolainat/laadukkaampaa ruokaa/eettisempiä valintoja. Haluaisitko elää kolmen lapsen kanssa kaksiossa itähelsingissä, jos tienaat 6000€/kk? Mitä jos vaimosi on lähihoitaja ja tienaa n. 1300€/kk, se kaksio on niillä tuloilla jo aika kallis ja lapsetkin pitää ruokkia. Siis sinulla olisi varaa asua isosa omakotitalossa hyvällä alueella, syödä ravintoloissa ja ajaa hienolla autolla. Mutta koska haluat väen väkisin ja menot puoliksi, olettte siellä idässä, ajat vanhalla dx:llä ja syöt pelkkaa valkoista makaronia ja nakkeja tarjouksesta? niinkö kärpix? Ja vaimosi saa kulkea kirpparilta ostetuissa lenkkareissa ja tuulipuvussa, myös kaikissa teidän firman tilaisuuksissa, koska hänelle jää "omaa rahaa" n. 25€/kk vaatteisiin, meikkiin yms. ja sinä pröystäilet sinun 5375€ "omaan käyttöön" joka kuukausi. Jos taas tässä ääriesimerkissä tulot ja menot suhteutettaisiin, vaimolle jäisi varmaan varmaan lähes koko palkka sanotaan 1000€ "omaa rahaa" ja sinullekin jäisi 2000-3000€. Ymmärrätkös? Toimii myös pienemmässä mittakaavassa.
        Toiseksi en ole ikinä ymmärtänyt sitä, että minä tienaan paljon ja kumppani vähän, silti jaetaan laskut puoliksi. Koska eihän kukaan halua kumppaninsa olevan tyytyväinen ja saada ostella jotain kivaa, jopa itselle, vaikka ei teekkään huippupalkattua työtä. Oma mokahan se on jos haluaa lapsia/nuoria/vanhuksia auttaa, tai jos ei ole koulunpenkin kuluttaja vaan haluaa itse käsillään tehdä, tottakai siitä pitää myös rankaista, ei pelkästään yhteiskunnan puolesta, vaan myös parisuhteessa. Enkä nyt tarkoita, että toista pitää elättää, niin, ettei itselle jää mitään. Mutta jos toinen on pieni tuloinen ja toinen keskisuurituloinen, niin ihan varmasti tälle keskisuurituloiselle jää "omaakin rahaa" paljon enemmän.

Olen toidella samaa mieltä kanssasi. Kyllä on rakkaus vähissä jos pitää rahoja laskeskella. En haluasi elää sellaista elämää.

Meillä on ollut vuoroin puutetta jommalla kummalla. Toinen auttaa toista. Se on sopimatta selvä joka tilanteessa.

En tekisi mitään kumppanilla, joka ei osaa ottaa ja antaa. Pitäisin itseäni myös tosi rajoittuneena ja tyhmänä jos en joustaisi puoleen ja toiseen.

• Kärpix
        Suhteutetaan kirjoitti:

En ota persaukista muijaa. Täysjyväfusillia saa edullisesti. Jos vaimo olisi kuitenkin lähihoitaja, niin eläköön tulotasonsa mukaisesti. Jos tienaa enemmän jää myös käteen enemmän, sehän on selvä asia. Niin sen pitääkin olla.

• tulot suhteutetaan
        Kärpix kirjoitti:

En ota persaukista muijaa. Täysjyväfusillia saa edullisesti. Jos vaimo olisi kuitenkin lähihoitaja, niin eläköön tulotasonsa mukaisesti. Jos tienaa enemmän jää myös käteen enemmän, sehän on selvä asia. Niin sen pitääkin olla.

Kyllä vaikka tulot suhteutettaisiin, sille korkeampituloiselle jää enemmän rahaa. Siis suhteutetaan, ei elätetä toista. Parisuhteessa voi joutua tekemään kompromissejä. Kuten jo sanoin, ei parisuhteessa ole tarkoitus toista rankaista pienemmistä tuloista, vaan yhdessä elää elämää ja olla onnellisia. Jotkut vaan pitää sitä mammonaa ainoana varallisuuden mittana, ei sille mitään voi.

Enkä minä ottaisi sellaista ukkoa, joka itsekkäästi isommat tulonsa pitäisi vaan omassa taskussa ja antaisi minun kituuttaa. Vaikkakin tällä hetkellä minä saan enemmän rahaa, kun mies opiskelee. Joten maksan myös suurimman osan laskuista, jolloin mieskin saa välillä ostettua pleikkaansa pelejä ja uusia housuja.

No meitä on on moneen junaan.

Alkuperäiselle kysyjälle haluisin ehdottaa tilien erilleen siirtoa ja/tai kirjanpitoa siitä mihin rahat menee ja kenen rahat. Voit myös antaa tämän homman vaimollesi, jolloin hän konkreettisesti huomaa minnne se raha kuluu. Ja kuten on ehdotettukin, sopia jonkun hauskan matkan, uuden sohvan tai uuden korun säästetyillä varoilla. Samoin säästötili kannattaa hankkia, jonne sitten nämä säästetyt rahat laitette, ettei tule heti tuhalatuksi.

• Kärpix
        tulot suhteutetaan kirjoitti:

Kyllä vaikka tulot suhteutettaisiin, sille korkeampituloiselle jää enemmän rahaa. Siis suhteutetaan, ei elätetä toista. Parisuhteessa voi joutua tekemään kompromissejä. Kuten jo sanoin, ei parisuhteessa ole tarkoitus toista rankaista pienemmistä tuloista, vaan yhdessä elää elämää ja olla onnellisia. Jotkut vaan pitää sitä mammonaa ainoana varallisuuden mittana, ei sille mitään voi.

Enkä minä ottaisi sellaista ukkoa, joka itsekkäästi isommat tulonsa pitäisi vaan omassa taskussa ja antaisi minun kituuttaa. Vaikkakin tällä hetkellä minä saan enemmän rahaa, kun mies opiskelee. Joten maksan myös suurimman osan laskuista, jolloin mieskin saa välillä ostettua pleikkaansa pelejä ja uusia housuja.

No meitä on on moneen junaan.

Alkuperäiselle kysyjälle haluisin ehdottaa tilien erilleen siirtoa ja/tai kirjanpitoa siitä mihin rahat menee ja kenen rahat. Voit myös antaa tämän homman vaimollesi, jolloin hän konkreettisesti huomaa minnne se raha kuluu. Ja kuten on ehdotettukin, sopia jonkun hauskan matkan, uuden sohvan tai uuden korun säästetyillä varoilla. Samoin säästötili kannattaa hankkia, jonne sitten nämä säästetyt rahat laitette, ettei tule heti tuhalatuksi.

Mistä ihmeestä kirjoittaja on saanut käsityksen että olen mies? Olen ns. nuori keski-ikäinen ja suhteellisen hyvätuloinen nainen, jonka miehellä on noin kolmanneksen heikommat tulot. Menot pistämme oman kulutuksen mukaan. Isommat asiat harkitsemme tarkoin esim. uusi nahkasohva/auto ja pistämme siinäkin kulut puoliksi.

Itse pidän säästämisestä, joten minulla ei ole mitään sitä vastaan, että elän mieheni tulotason mukaisesti. Jääpähän enemmän rahaa sijoitettavaksi. Itse pidän siitä riippuumattomuuden tunteesta,minkä saa sijoituksista ja pääomatuloista. Jos rahamme olisivat yhteisellä säästötilille (meillä) ei olisi mitään säästöjä, vaan kaikki olisi jo humputettu. Mielummin elän säästeliäästi ja jään vaikka aikaisemmin eläkkeelle. Jos kupsahdan ennen eläkeikää, niin tuleepa lapselle jotain perittävää.

• tiedä
        Kärpix kirjoitti:

Mistä ihmeestä kirjoittaja on saanut käsityksen että olen mies? Olen ns. nuori keski-ikäinen ja suhteellisen hyvätuloinen nainen, jonka miehellä on noin kolmanneksen heikommat tulot. Menot pistämme oman kulutuksen mukaan. Isommat asiat harkitsemme tarkoin esim. uusi nahkasohva/auto ja pistämme siinäkin kulut puoliksi.

Itse pidän säästämisestä, joten minulla ei ole mitään sitä vastaan, että elän mieheni tulotason mukaisesti. Jääpähän enemmän rahaa sijoitettavaksi. Itse pidän siitä riippuumattomuuden tunteesta,minkä saa sijoituksista ja pääomatuloista. Jos rahamme olisivat yhteisellä säästötilille (meillä) ei olisi mitään säästöjä, vaan kaikki olisi jo humputettu. Mielummin elän säästeliäästi ja jään vaikka aikaisemmin eläkkeelle. Jos kupsahdan ennen eläkeikää, niin tuleepa lapselle jotain perittävää.

kumpi oot, sillä aimemmin kirjoitit , että et ota persaukista muijaa ja nyt puhut miehestäsi... Ja että olet nainen?????

• Kärpix
        tiedä kirjoitti:

kumpi oot, sillä aimemmin kirjoitit , että et ota persaukista muijaa ja nyt puhut miehestäsi... Ja että olet nainen?????

Kyllä osa ihmisistä on sitten niin heterojumitus näkökulma. Itse pidän miehistä ja naisista. Molemmista löytyy hyviä puolia.

• suhteutetaan
        Kärpix kirjoitti:

Nyt asiasta mentiin ihan kukkaruukkuun, mutta en missään vaiheessa olettanut, että olet mies. Ekassa kirjoituksessa laitoin vain esimerkin, että toinen on suurituloisempi ja vallan yleensä on niin, että naiset ajautuvat niille matalapalkkaisille aloille.

No jokainen taplaa tavallaan. Jos järjestelynne toimii teillä niin hyvä niin. Tiedän vain monia tuttavia missä matalapalkkainen (nainen) raataa niska limassa saadakseen lapsille ruokaa ja, että itsellekin jäisi jotain lainanlyhennysten jälkeen ja isopalkkainen (mies) ostelee taulutelkkareita, kelkkoja, autoja, veneitä, pelikonsoleita. Ei minusta näin ulkopuolisin silmin vaikuta kovin reilulta ja sellaiselta, että oltaisiin tasavertaisessa parisuhteessa. Mutta makuasioista ei voi kiistellä, ja mielestäni jokaisen parisuhteilijan pitää nämä asiat keskustella tarkasti, ennen kuin laitetaan hynttyyt yhteen. Niin silloin saadaan molempia tyydyttävä ratkaisu. Alkuperäinen kysyjä ei ilmeisesti näin ollut tehnyt , ainakaan viestistä päätellen :)

• Kärpix
        suhteutetaan kirjoitti:

Nyt asiasta mentiin ihan kukkaruukkuun, mutta en missään vaiheessa olettanut, että olet mies. Ekassa kirjoituksessa laitoin vain esimerkin, että toinen on suurituloisempi ja vallan yleensä on niin, että naiset ajautuvat niille matalapalkkaisille aloille.

No jokainen taplaa tavallaan. Jos järjestelynne toimii teillä niin hyvä niin. Tiedän vain monia tuttavia missä matalapalkkainen (nainen) raataa niska limassa saadakseen lapsille ruokaa ja, että itsellekin jäisi jotain lainanlyhennysten jälkeen ja isopalkkainen (mies) ostelee taulutelkkareita, kelkkoja, autoja, veneitä, pelikonsoleita. Ei minusta näin ulkopuolisin silmin vaikuta kovin reilulta ja sellaiselta, että oltaisiin tasavertaisessa parisuhteessa. Mutta makuasioista ei voi kiistellä, ja mielestäni jokaisen parisuhteilijan pitää nämä asiat keskustella tarkasti, ennen kuin laitetaan hynttyyt yhteen. Niin silloin saadaan molempia tyydyttävä ratkaisu. Alkuperäinen kysyjä ei ilmeisesti näin ollut tehnyt , ainakaan viestistä päätellen :)

Itse laitan rahat mielummin säästöön. Toisaalta se joka ostelee näitä taulutelevisioita, autoja tms. tuo ne samalla myös perheen käyttöön. Joten onko kyse vain siitä, kumpi sen raketin saa sytyttää uutenavuotena.

Elämä sinällään on epäreilua. Kaikki eivät saa edes tasavertaisia mahdollisuuksia elämään tms muuhun. Joten jos on vain tyhmyyksissään valinnut matalapalkkaisen alan, niin mitä sitä turhia kitisemään rahapuutteesta. Syyllinen rahanpuutteeseen löytyy, kun köyhä narisija katsoo peiliin itseään.

• suhteutetaan
        Kärpix kirjoitti:

Itse laitan rahat mielummin säästöön. Toisaalta se joka ostelee näitä taulutelevisioita, autoja tms. tuo ne samalla myös perheen käyttöön. Joten onko kyse vain siitä, kumpi sen raketin saa sytyttää uutenavuotena.

Elämä sinällään on epäreilua. Kaikki eivät saa edes tasavertaisia mahdollisuuksia elämään tms muuhun. Joten jos on vain tyhmyyksissään valinnut matalapalkkaisen alan, niin mitä sitä turhia kitisemään rahapuutteesta. Syyllinen rahanpuutteeseen löytyy, kun köyhä narisija katsoo peiliin itseään.

No, yleensä ei kyllä se joka ostelee kaikkea, ostelee yleensä vain itselleen. Tuo ostin perheelle, on vain huono tekosyy. Eri asia on jos raha riittää ja on sovittu, että omilla rahoilla saa ostaa mitä halujaa, mutta yleensä toinen raapii pennosia kokoon, että saisi ruokaa, kun toinen ostaa itselleen uuden moottoripöyrän (perheen käyttön) tai vaihtaa vuodn 2007 auton vuoden 2009 malliin.

Olen samaa mieltä siinä, että elämä on epäreilua, mutta minä olen aina naivisti kuvitellut, että suhteessa yritetään tehdä toinen onnelliseksi ja tämä ei ole itseltä pois millään tavalla. Jaetaan siis elämä vaikka siinä itse ei saisikaan niin paljon mammonaa, kuin yksin asuessaan, kun saa joka tapauksessa kumppanin ja jonkun jakamaan elämän. Siis, kun ei kaikille ole se raha tärkein asia ja kaikki eivät halua tai pysty olemaan yritysjohtajia tai muita korkeasti palkattuja. Se tarkoita, etteivät nämä köyhemmät ja rikkaammat voisi suhteilla keskenään, pelisäännöt vaan pitää sopia. Mielestäni raha ei ole ainoa asia mitä suhteeseen tuodaan, niin vaikka toinen käyttäisi enemmän rahaa yhteiseen talouteen, niin ei se välttämättä tarkoita, että elää toisen siivellä. Se tarkoittaa, että tuo jotain muuta (kasvattaa lapsia enemmän, tekee kotitöitä enemmän, panostaa suhteeseen enemmän, yms). Koska yleensä myös ne jotka saavat parempaa palkkaa, ovat siellä officella kauemmin kuin sen kahdeksasta neljään.

Ja edelleen ajattelen, ettei suurempituloiselta ole mitään pois, vaikka vähän enemmän maksaa laskuista. Se vain tarkoittaa sitä, ettei samassa kuussa sekä uutta taulutelkkaria, että uutta moottoripyörää. Ja samalla tämä pienituloisempi saa käydä parturissa, eikä joudu itse leikkaamaan tukkaansa ja voi ostaa vaikka uudet luistimet.

No toisaalta, jos menot ovat sen verran pienet, että pienempituloisellekin jää ihan hyvin rahaa, eikä joudu kituuttamaan, silloin voisi laittaa kulut puoliksi. Mutta kyllä silloinkin vähän olettaisi tämän "rikkaamman" osallistuvan enemmän ruokakaupassa ja tarjoutuvan maksamaan, kun mennään ulos syömään, sun muuta sellaista ja osallistuvan enemmän isoihin hankitoihin ja yllättäviin menoihin.

• Kärpix
        suhteutetaan kirjoitti:

No, yleensä ei kyllä se joka ostelee kaikkea, ostelee yleensä vain itselleen. Tuo ostin perheelle, on vain huono tekosyy. Eri asia on jos raha riittää ja on sovittu, että omilla rahoilla saa ostaa mitä halujaa, mutta yleensä toinen raapii pennosia kokoon, että saisi ruokaa, kun toinen ostaa itselleen uuden moottoripöyrän (perheen käyttön) tai vaihtaa vuodn 2007 auton vuoden 2009 malliin.

Olen samaa mieltä siinä, että elämä on epäreilua, mutta minä olen aina naivisti kuvitellut, että suhteessa yritetään tehdä toinen onnelliseksi ja tämä ei ole itseltä pois millään tavalla. Jaetaan siis elämä vaikka siinä itse ei saisikaan niin paljon mammonaa, kuin yksin asuessaan, kun saa joka tapauksessa kumppanin ja jonkun jakamaan elämän. Siis, kun ei kaikille ole se raha tärkein asia ja kaikki eivät halua tai pysty olemaan yritysjohtajia tai muita korkeasti palkattuja. Se tarkoita, etteivät nämä köyhemmät ja rikkaammat voisi suhteilla keskenään, pelisäännöt vaan pitää sopia. Mielestäni raha ei ole ainoa asia mitä suhteeseen tuodaan, niin vaikka toinen käyttäisi enemmän rahaa yhteiseen talouteen, niin ei se välttämättä tarkoita, että elää toisen siivellä. Se tarkoittaa, että tuo jotain muuta (kasvattaa lapsia enemmän, tekee kotitöitä enemmän, panostaa suhteeseen enemmän, yms). Koska yleensä myös ne jotka saavat parempaa palkkaa, ovat siellä officella kauemmin kuin sen kahdeksasta neljään.

Ja edelleen ajattelen, ettei suurempituloiselta ole mitään pois, vaikka vähän enemmän maksaa laskuista. Se vain tarkoittaa sitä, ettei samassa kuussa sekä uutta taulutelkkaria, että uutta moottoripyörää. Ja samalla tämä pienituloisempi saa käydä parturissa, eikä joudu itse leikkaamaan tukkaansa ja voi ostaa vaikka uudet luistimet.

No toisaalta, jos menot ovat sen verran pienet, että pienempituloisellekin jää ihan hyvin rahaa, eikä joudu kituuttamaan, silloin voisi laittaa kulut puoliksi. Mutta kyllä silloinkin vähän olettaisi tämän "rikkaamman" osallistuvan enemmän ruokakaupassa ja tarjoutuvan maksamaan, kun mennään ulos syömään, sun muuta sellaista ja osallistuvan enemmän isoihin hankitoihin ja yllättäviin menoihin.

että ketään toiselle köyhäinapua maksava voi todeta, että "ei ole mitään pois" itseltä jos maksaa 300 euroa enemmän kuin toinen. Se on juuri sen 300 euroa pois itseltä.

Ja on sillä moottoripyörällä / paremmalla autolla ihan kiva ajaakin. Se on mahdollista, kun ei tarvitse toiselle työntää rahojaan. Pääsee nauttimaan omista ihan normaalin työajan puitteissa ansaitusta rahoista. Kuka sitten säästää ne, kuka laittaa uutteen moottoripyörään. On sekin eräänlaista tulojen tasaamista, kun näistä moottoripyöristä joutuu maksamaan kaikenlaisia menoja (verot, vakuutukset, huolto, korjauskulut, bensiini, joihin toinen osapuoli ei välttämättä millään tavoin osallistu. Kyyti kyllä kelpaa ja koko ajan ollaan rahaa mankumassa :-)

• suhteutetaan
        Kärpix kirjoitti:

että ketään toiselle köyhäinapua maksava voi todeta, että "ei ole mitään pois" itseltä jos maksaa 300 euroa enemmän kuin toinen. Se on juuri sen 300 euroa pois itseltä.

Ja on sillä moottoripyörällä / paremmalla autolla ihan kiva ajaakin. Se on mahdollista, kun ei tarvitse toiselle työntää rahojaan. Pääsee nauttimaan omista ihan normaalin työajan puitteissa ansaitusta rahoista. Kuka sitten säästää ne, kuka laittaa uutteen moottoripyörään. On sekin eräänlaista tulojen tasaamista, kun näistä moottoripyöristä joutuu maksamaan kaikenlaisia menoja (verot, vakuutukset, huolto, korjauskulut, bensiini, joihin toinen osapuoli ei välttämättä millään tavoin osallistu. Kyyti kyllä kelpaa ja koko ajan ollaan rahaa mankumassa :-)

No, kuten jo mainitsin mieheni opiskelee tällä hetkellä. Joten minä maksan meidän kahden hengen perheen n.1200€ laskuista n. 900€ mies loput. Tietysti osa näistä laskuista on sellaisia yhteisiä hyödykkeitä mistä vaan en halunnut luopua, vaikka tulot toiselta puolelta melkein loppuivat. Myös suurimman osan ruuista ostan, mies käy välillä kaupassa tai tuo jotain, jos on unotunut. Näin vältetään se, ettäi hänen tarvitse ottaa turhaa opintolainaa kirjoihin ja muihin omiin menoihin. Silti minulle jää huomattava summa omiin rahoin ja miehelle vain hiukan, vaikka hän käy iltatöissäkin muutaman kerran viikossa.

Ei tämä ole mielestäni mitenkään pois minulta, vaikka jonkun verran laitan rahaa enemmän elämään. Normaalia parisuhdetta, tuotaan toista, jos hän haluaa toteuttaa unelmiaan. Ja, jos mies haluaisi olla matalapalkkaisella alalla, niin kyllä toimisi myös lopun elämää, eli voisin maksaa enemmän, jos tienaisin enemmän. Toisaalta silloin, kun itse opiskelin ja tämän jälkeen olin työttömänä jonkun aikaa, miehen rahoista maksettiin laskut (työttömyyspäiväraha olisi riittänyt puoliin pakollisista laskuita, ruokaa en olisi sitten saanutkaan). Minusta parisuhde toimii noin, vaikka on omat tilit ja omat rahat, niin ei tarvitse senttejä laskea, se maksaa jolla on rahaa. Se on kuitenkin vain rahaa, ei sitä mukaansa saa.

• Kärpix
        suhteutetaan kirjoitti:

No, kuten jo mainitsin mieheni opiskelee tällä hetkellä. Joten minä maksan meidän kahden hengen perheen n.1200€ laskuista n. 900€ mies loput. Tietysti osa näistä laskuista on sellaisia yhteisiä hyödykkeitä mistä vaan en halunnut luopua, vaikka tulot toiselta puolelta melkein loppuivat. Myös suurimman osan ruuista ostan, mies käy välillä kaupassa tai tuo jotain, jos on unotunut. Näin vältetään se, ettäi hänen tarvitse ottaa turhaa opintolainaa kirjoihin ja muihin omiin menoihin. Silti minulle jää huomattava summa omiin rahoin ja miehelle vain hiukan, vaikka hän käy iltatöissäkin muutaman kerran viikossa.

Ei tämä ole mielestäni mitenkään pois minulta, vaikka jonkun verran laitan rahaa enemmän elämään. Normaalia parisuhdetta, tuotaan toista, jos hän haluaa toteuttaa unelmiaan. Ja, jos mies haluaisi olla matalapalkkaisella alalla, niin kyllä toimisi myös lopun elämää, eli voisin maksaa enemmän, jos tienaisin enemmän. Toisaalta silloin, kun itse opiskelin ja tämän jälkeen olin työttömänä jonkun aikaa, miehen rahoista maksettiin laskut (työttömyyspäiväraha olisi riittänyt puoliin pakollisista laskuita, ruokaa en olisi sitten saanutkaan). Minusta parisuhde toimii noin, vaikka on omat tilit ja omat rahat, niin ei tarvitse senttejä laskea, se maksaa jolla on rahaa. Se on kuitenkin vain rahaa, ei sitä mukaansa saa.

Jokainen elää tavallaan. Oma näkemys on asiasta tullut varmasti selville. Se ei muutu ja sinullakin on oma mielipiteesi ja tokivoit antaa rahasi pois jos haluat ja sitä rataa. Minulla toimii oma systeemi hyvin ja rahaa jää joka kuukausi sijoituksiin useampi sata euroa, kun niitä ei tarvitse jakaa pois. Ja senttejä ei tarvitse laskea, niin elämä ei mene siten turhan stressaavaksi.

• kokemusta on

Ottakaapa te yhteisten tilien käyttäjät selvää mitä tapahtuu, jos toinen teistä kuolee, yhteiseltä tililtä voi maksaa vain kuolinpesän laskuja, ei esim ruoka tai muita kuluja, joten leski hommaa lainaa ja avaa omantilin minne voi jatkossa ohjata omat tulonsa. Yhteistä tiliä voi käyttää vasta perunkirjoituksen jälkeen.

• Juha..........

Meinaan aivan sama meillä=)

• Oppinut oon

tietenkin. Se on nyky aikaa:) ja selvä peli molemmin puolin. Mulla oli ex-vaimon kanssa yhteinen tili ja siellä ei raha viihtynyt pitkään. Kun vaimo tarvi jotain kalliimpaa tuli txt ostanko visalle ai tililtä xxxx,- ostoksen. ongelmasta keskusteltiin monesti muttei päästy sopuun. Ny erottu ja ex elää sossun rahoilla...

• sanonta että

älä osta sitä mitä tarvitset vaan sitä mitä
      ilman et voi tulla toimeen.
      Tarpeet pitäs tulla siellä kotona eikä kaupassa.
      Hyvä olis yrittää sanoa emännälle,et mieti yön
      yli,ei se tavara mihkään karkaa.
      Mutta se ei ole helppoa kränätä kaupassa kun se tunne ostaa ei jätä rauhaan.

• muutoin

Et kirjoittanut mitään tuosta rahapuolesta, ansaitseeko kumpikin jotain. Toisaalta onko sinulla sitten ns omia ostoksia, omiin tarpeisiisi ?

Minua itseäni joskus on ottanut päähän kun mieheni ostokset ovat aika isoja, kelkkoja yms vastaavia, jotka ovat yksinomaan hänen käytössään. Jos sitten joskus ostan itselleni jotain, hän valittaa, ei toki aina, mutta juuri silloin kun hän on päättänyt säästää johonkin isompaan omaan hankintaansa, vaikka uuteen veneeseen.. Minun ostokseni ovat yleensä jotain kotiin tai itselleni, en milloinkaan mitään erityisen kallista tai kalliimmasta päästä. Tulomme ovat samanlaiset.

• ei törsätä

Meidän perheessä 230e riittää viiden hengen ruokaostoksiin kuukaudessa. Perheessämme on jopa kolme murrosikäistä, joilla on aina nälkä.. Olen kehittynyt mestariksi hyödyntämään tarjouksia, sillä rahaa meillä ei ole yhtään ylimääräistä.
      Niin ja meillä on puolisoni kanssa omat tilit eli kumpikin maksaa omat herätteensä..

• pullukka

pitää ihmisen saada hyvääkin eikä terveellistä mössöä, sun teinit tulee sitten meille herkkuttelemaan, mieti sitä

• huilailee123

minulle ja kuusihenkiselle perheelleni riittää mainiosti 230 ekee vuodessa,vaikka meillä on 7 murrosikäistä lasta, sillä me ei törsätä kondomeihin,eikä vessapaperiin!

• adfasdf
        huilailee123 kirjoitti:

minulle ja kuusihenkiselle perheelleni riittää mainiosti 230 ekee vuodessa,vaikka meillä on 7 murrosikäistä lasta, sillä me ei törsätä kondomeihin,eikä vessapaperiin!

mulla meni 1000 päivässä.Ostin uuden kitaran.nyt seuraavana kolmena vuotena en voi käydä kaupassa ollenkaa...Täytyy järsii kitaraa..no ei.

• ei törsätä
        pullukka kirjoitti:

pitää ihmisen saada hyvääkin eikä terveellistä mössöä, sun teinit tulee sitten meille herkkuttelemaan, mieti sitä

Mulla on periaate, että ruoka syödään kotona eikä kaverien luona; en halua että murkkuni ovat toisten vaivoina. Sama pätee myös toisin päin.

• huilailee123 kirjoitti:

kesä -ja talvikumittomia ja ajellaan sakkosileillä vai? Ja millä te pyyhitte? Teille ei varmaan tule sanomalehtiäkään. Eikö ne paikallisen Siwan mainoslehdykät ole hieman liian kovia ja kiiltäviä persuksia vasten. Annatte myös lapsilisänne hyväntekeväisyyteen ja köyhemmille, eikö totta? Hieno ele teiltä, nostan t-paidan kaulusta kun hattua ei ole.

• suurperheen äiti lähes

Kyllä parillasataa ruuat saa, mutta saako joka päiväksi muuta kun halpoja huonolaatuisia kaloreita...pistää miettimään.

Itse olen leski, jolla viisi kotona-asuvaa lasta. Olen todella tarkka, mihin rahat menevät ja myös tarkka ruuanlaadusta. Hyvälaatuinen liha, kala ja kasvikset, sekä marjat maksavat. Meillä menee keskimäärin 600e/kk kauppaan. Tähän sisältyy siis kaikki pesuaineita myöten.

Ja alkuperäiseen viestiin vastaus. Yhteinen käyttötili ok, mutta täytyy myös yhdessä sopia, kuinka paljon rahaa kk saa mennä. Ja pitää vain se summa käyttötilillä. Esim kumpikin laittaa sen satasen joka kuun eka päivä...

• ON MITENKÄÄN MAHDOLLISTA
        huilailee123 kirjoitti:

TUSKIN ON MAHDOLLISTA NOIN VÄHÄN RUOKAAN KÄYTTÄÄ!

• Anne7777
        huilailee123 kirjoitti:

Näköjään ei oo törsännyt kondoomeihin, kun lapsia on nyt 7:D Mutta maksaa se sanomalehtiki, tai lainatte naapureilta käytetty wc-paperia??

• ei ihminen elä pelkästään l...
        huilailee123 kirjoitti:

kyllä täällä monenlaiset satusedät ja tädit kirjoittelee.

• huilailee123 kirjoitti:

kaikki matematikka nerot liikkeellä. Osaattekohan edes laskea kissan pihalle.Laittakaapas nyt edes yhden kuukauden ajan kaikki ostokset ylös, niin tiedätte mitä siihen ruokaan kuluu, kaikki nuo on summittaisia arvailuja. 240 llä ei ruokita viiden hengen perhettä kuukautta. No sanottinhan siinä, että niillä on aina nälkä, empä ihmettele.

• ymmärrän miksi

teidän teineillä on aina nälkä. Mikset sinä anna heille ruokaa?

Tolla rahalla kyllä nälkä pysyy ja vain pahenee.

• miehiä

jos ette siippaanne saa kuriin. Ennen kauppaan menoa sovitte mitä ostetaan ja teette sen mukaisen ostolistan. Kaupassa ollessanne nostat jokaisen listaan kuulumattoman tuotteen takaisin hyllyyn kärrystä ja teette siipalle selväksi, että näitä ei osteta. Mikäli tähän ette pysty, niin kannattaa mennä peilin eteen, ja katsoa näkyykö sieltä mies......vai esim hiirulainen.

• miesten mies

pistä akkas kuriin. kuka teillä on talossa mies? antaa akan suuttua jos tuollaisesta suuttuu. miksi alistua tuollaiseen?

• kun ei ole edes selvillä as...

Miten niin " akkas kuriin ".. alkuperäisen tekstistä ei käynyt ilmi, ansaitseeko puolisokin ja mitä, millaisia hankintaja itse kirjoittajalla on ..
        Kahden kaupassa mennään kummankin ehdoilla. Se on sitten eri asia, jos rahat ovat todella tiukalla ja on sovittu jostain, vaikkapa säästämisestä.

• Nimetön

syötä se muijas niin täyteen et melkein jo laatta lentää ja sit menkää kauppaan, ni ei sen mieli sit tee enää ostaa ihan mitä tahansa paskaa jota naaman eteen tulee.

tai sit menkää ostoksille johki perähikiä kauppaan jos on vaan maitoa ja voita ja neki viis päivää vanhaa

• akka....

huora? Kylläpäs te tässä ketjussa puhutte kauniista avo/aviopuolisoistanne. Ettekö te kunnioita puolisoitanne yhtään? Miksi ylipäätään hakeudutte naisten seuraan parisuhdemielessä, jos ette heitä kunnioita? Käykää pelkästään maksullisissa naisissa, jos ette osaa kunnioittaa niitä "muijia, akkoja ja huoria", joiden kanssa parisuhteissa roikutte. Vai onko ne kaikki jo teidän exiä? Todennäköisesti.

• pullukka

herkut maksaa..älä ole tosikko.. onko se parempi että ostaisi viinaaa

• Ade

Kannattais suomalaisten naisten jättää "mässyt" ostamatta, niin säästyis rahojen lisäksi terveys. En ymmärrä tuota karkkien, pizzojen, limsojen, pullien ja jäätelön jne.. tunkemista kehoon. Ylipainoiseksi siinä vain tulee ja viehättävyys katoaa sillä tuota on oksettavaa katsoa vierestä. Jos haluaa herkutella niin eikun sisäfileet pöytään ja hyvää punaviiniä kohtuudella. Herkutellakin voi terveellä tavalla. Onneksi oma vaimo tajuaa tämän ja tuota ongelmaa ei ole sillä asiasta on keskusteltu heti suhteen alussa.

• Ade kirjoitti:

Kannattais suomalaisten naisten jättää "mässyt" ostamatta, niin säästyis rahojen lisäksi terveys. En ymmärrä tuota karkkien, pizzojen, limsojen, pullien ja jäätelön jne.. tunkemista kehoon. Ylipainoiseksi siinä vain tulee ja viehättävyys katoaa sillä tuota on oksettavaa katsoa vierestä. Jos haluaa herkutella niin eikun sisäfileet pöytään ja hyvää punaviiniä kohtuudella. Herkutellakin voi terveellä tavalla. Onneksi oma vaimo tajuaa tämän ja tuota ongelmaa ei ole sillä asiasta on keskusteltu heti suhteen alussa.

Varmaan lähes ketjulla kotiinne kahlittu. Jo tuo kirjoituksesi "asiasta keskusteltu heti suhteen alussa" kertoo sinusta kaiken koko karmeudessaan. Meillä suomalaisessa myös ruokakulttuurissa on naisella vapaus valita painoindeksinsä, ilman että joku ulkopuolelta tullut ympärileikattu ämpäri (paskanruskea) sanelee ehtoja, miten ja mitä pitää ja saa syödä. Sillä salli minun olettaa ettet ole suomalainen. Sinänsä väristä viis vaikka olisi nuudelinaama, mutta maassa maan tavalla. Miksi muutenkaan olet huolestunut naisten ylipainosta ja viehättävyydestä kun sinulla jo on orjuutettu ja aivopesty "vaimo" (sääli vaimoasi jos hän on suomalainen). Oliko tarkoituksesi lisätä vaimojen määrää tai muuten käydä sivukuormalla? Oksettava oletkin mielipiteinesi ja sinulle parempi koti herkutella voisi löytyä Guantamon leiriparakista. Ilman vaimoa.

• No voihan nenä
        NonStop.mies kirjoitti:

Varmaan lähes ketjulla kotiinne kahlittu. Jo tuo kirjoituksesi "asiasta keskusteltu heti suhteen alussa" kertoo sinusta kaiken koko karmeudessaan. Meillä suomalaisessa myös ruokakulttuurissa on naisella vapaus valita painoindeksinsä, ilman että joku ulkopuolelta tullut ympärileikattu ämpäri (paskanruskea) sanelee ehtoja, miten ja mitä pitää ja saa syödä. Sillä salli minun olettaa ettet ole suomalainen. Sinänsä väristä viis vaikka olisi nuudelinaama, mutta maassa maan tavalla. Miksi muutenkaan olet huolestunut naisten ylipainosta ja viehättävyydestä kun sinulla jo on orjuutettu ja aivopesty "vaimo" (sääli vaimoasi jos hän on suomalainen). Oliko tarkoituksesi lisätä vaimojen määrää tai muuten käydä sivukuormalla? Oksettava oletkin mielipiteinesi ja sinulle parempi koti herkutella voisi löytyä Guantamon leiriparakista. Ilman vaimoa.

mies vai toisen talon akka? Eiköhän moni suhde toimisi paremmin ja kenties koko elämän läpi, jos ei sokkoina lyötäis lumppuja yhteen, niinkuin siat säkissä.

Kun yhteisen elämän perustaa sellaisen kanssa, jonka jo tuntee niin ei heti laiteta kantapäitä yhteen vaikeuksien tullen.

• Ade
        NonStop.mies kirjoitti:

Olen täysin suomalainen ja ulkomaalaista verta ei suonissani virtaa tietääkseni tippaakaan.

Tässä ei ole ketään kahlittu, vaan vaimoni kanssa olemme sopineet, että terveyden ja tarmon säilyttämiseksi ollaan valmiita tekemään paljon. Oletan, että itse olet pullukka, joka on aivan paniikissa, jos ne mässyt häviäisivät sieltä pöydältä. Ymmärrän kantasi sillä, kun lihavia ihmisiä riittää niin sinäkin kelpaat jollekin. Kannattaisi miettiä kuitenkin terveyttäkin sillä kehon kuormittaminen sokerilla ei ole järin tervettä.

• Ade
        NonStop.mies kirjoitti:

Ja täsmennyksenä, että avauduin asiasta sen takia, että tämän kansan terveys huolestuttaa minua suuresti, en ole kiinnostunut muista naisista.

• yksin kauppaan

itellä oli kans samanlainen exä,mut hoidin kauppaostokset suoraa töiden jälkeen ja exä anto aamul listan mukaan mikä oli tehty edellisenä iltana.eikä tullu heräteostoksia=)

• Suomalainen mies

Kylläpä ootte kummallisia avosuhteelaisia. Minä en rupeaisi ainakaan sellaiseen suhteeseen.
        Me olemme olleet oikeasti naimisissa kauan ja meillä ostokset tehdään yhdessä tai yksin.
        Kumpikin tietää mitä haluaa, tai mitä toinen haluaa. Harvakseltaan teemme heräteostoksia ja jos niitä teemme niin yhdessä pohdimme mitä ostamme.

• juupajuuuuu

230 e kuukaudessa riittää vallan mainiosti kahdelle ihmiselle jos ei jopa kaksikin kuukautta, ja mielestäni tuohon summaan saisi sisältyä kaikki paperit pesuaineet ja muut tarpeelliset.

Meitäkin taloudessa kaksi henkeä. Ruokakauppaan menee viikkoa kohden 20 - 30 e. Tosin kerran tai joka toinen kuukausi käyn tarjouksesta hakemassa ison säkin vessapaperia ja isot paketit pesuaineita. Kerralla iso summa, mutta kun jakaa monelle viikolle, säästöä kertyy

Taloudessamme kukkaron päällä istun minä (vaikka olenkin nainen) ja vaikka isäntä ansaitsee työllään rahan ( siis saanhan minäkin työttömyyspv.rahaa, kun juuri nyt ei töitä ole )

Ja tämä on ihan näin sovittu meidän välillä. Alkujaan on meilläkin käyty kiivakkaampia keskusteluja rahasta, silloin nuorempana, mutta kun jaksaa tahia niin kyllä asioista jokainen pääsee sopuun.

Ja se että minä päätän mitä kaupasta ostetaan ei vähennä mieheni miehisyyttä yhtään vertaan, kuten joku täällä jo mainitsi. Jos jonkun miehisyys kärsii siitä että nainen on päällepäsmärinä, niin eikös se kerro siitä että omassa korvien välissä on jotain häikkää.

Voi voi kun maailmassa pieniä murheita. =/

Ehkä osa asian vierestä, mutta asia herätti nämä tunteen

• jos

on hyvä jos pystyy ostamaan kaupasta vain listan mukaan. Minä en pysty ja myönnän sen, niimpä mies menee listan kanssa eikä tuo muuta herätettä mukanaan. Tämä toimii. Jos ei toimisi, olisi eri tilit ja eri menot. Ei se ole oikein eikä reilua että mies joutuisi maksamaan turhasta. = sipsit yms. Omat kaljansa maksaa itse, minä en juo.

• juupajuuuuu
        jos kirjoitti:

on hyvä jos pystyy ostamaan kaupasta vain listan mukaan. Minä en pysty ja myönnän sen, niimpä mies menee listan kanssa eikä tuo muuta herätettä mukanaan. Tämä toimii. Jos ei toimisi, olisi eri tilit ja eri menot. Ei se ole oikein eikä reilua että mies joutuisi maksamaan turhasta. = sipsit yms. Omat kaljansa maksaa itse, minä en juo.

Myönnän itsekkin että on vaikea noudattaa listaa. Itse kärsin niin sanotusta "shoppausaddiktista" (tosin en vakavasta, en koskaan ole joutunut ongelmiin sen takia ) ja kauppaan mennessä vieläkin näen kaikenlaista mitä olisi kiva ostaa, mutta opettelulla olen päässyt siihen pisteeseen että nykyään kauppa reissut lutviutuu paremmin ja kauppalaskut laskenut huimasti....josta olen tyytyväinen..

Myönnän myös että ihmisiä on erilaisia, mutta kaikki pystyy muuttumaan jos on tahtoa ja halua, voin itse sen kokeneena sanoa hyvillä mielillä =)

Ja tarkoitukseni oli nimenomaan vain tuoda julki oma mielipide ja esimerkki että kaikkea ei tarvitse saada

• juupajuuuuu
        juupajuuuuu kirjoitti:

Myönnän itsekkin että on vaikea noudattaa listaa. Itse kärsin niin sanotusta "shoppausaddiktista" (tosin en vakavasta, en koskaan ole joutunut ongelmiin sen takia ) ja kauppaan mennessä vieläkin näen kaikenlaista mitä olisi kiva ostaa, mutta opettelulla olen päässyt siihen pisteeseen että nykyään kauppa reissut lutviutuu paremmin ja kauppalaskut laskenut huimasti....josta olen tyytyväinen..

Myönnän myös että ihmisiä on erilaisia, mutta kaikki pystyy muuttumaan jos on tahtoa ja halua, voin itse sen kokeneena sanoa hyvillä mielillä =)

Ja tarkoitukseni oli nimenomaan vain tuoda julki oma mielipide ja esimerkki että kaikkea ei tarvitse saada

piti vielä laittaa, että meillä yhteinen tili ja kaikki rahat laitetaan yhteen (naimisissa kun ollaan ) Lähinnä minä osteskelen harvemmmin mitään itselleni, mutta miehelle ostetaan kaljaa(ihan kohtuuden rajoissa ) , tupakanvieroitukseen sisua/purukumia ja vkonloppuset mässäykset. Enkä näe siinä mitään että koska mieskin ostaa niin samalla rahalla minun on pakko saada jotain.

En sitten tiedä =)

• eukkoja

Häiritsee tämä kirjoittamasi toisin päin.

"Ja se että minä päätän mitä kaupasta ostetaan ei vähennä mieheni miehisyyttä yhtään vertaan, kuten joku täällä jo mainitsi. Jos jonkun miehisyys kärsii siitä että nainen on päällepäsmärinä, niin eikös se kerro siitä että omassa korvien välissä on jotain häikkää."

Ei pahalla, mutta mietis.... :)

• juupa juuuuu
        eukkoja kirjoitti:

Häiritsee tämä kirjoittamasi toisin päin.

"Ja se että minä päätän mitä kaupasta ostetaan ei vähennä mieheni miehisyyttä yhtään vertaan, kuten joku täällä jo mainitsi. Jos jonkun miehisyys kärsii siitä että nainen on päällepäsmärinä, niin eikös se kerro siitä että omassa korvien välissä on jotain häikkää."

Ei pahalla, mutta mietis.... :)

En tiedä, en sitten vissiin tajua mitä yritit sanoa, mutta

tarkoitin tuolla sitä että vaikka minä päätän kaupassa ja isäntä tienää suurinman osan rahoista ei se vähennä hänen miehisyyttä mitenkään, vaikka joku täällä oli sitä mieltä että miehisyys kärsii ja mies päättää ja plaa plaa mitä kaikkea sitten on kirjoittanutkin.

ehkä kirjoitan hiukan epäselvästi tai sitten olen yksinkertaisesti tyhmä, mut en oikein nyt älyä mitä mahdat tarkoittaa "Häiritsee tämä kirjoittamasi toisin päin" mitä mun pitäis kirjoittamastani oikein miettiä.
        =)

Tarkoitin siis vielä, että eikös miehen korvien välissä ole vikaa jos tuntee että hänen miehisyytensä kärsii siitä jos ei saa päättää mitä kaupasta ostetaan. Eikös se siten mene että se päättää joka taloutta hoitaa, vaikka kuka sitten rahan talouteen tuo...

taas taisi mennä asian vierestä mitä alunperin haettiin, mutta menköön =)

• juupa juuuuu
        juupa juuuuu kirjoitti:

En tiedä, en sitten vissiin tajua mitä yritit sanoa, mutta

tarkoitin tuolla sitä että vaikka minä päätän kaupassa ja isäntä tienää suurinman osan rahoista ei se vähennä hänen miehisyyttä mitenkään, vaikka joku täällä oli sitä mieltä että miehisyys kärsii ja mies päättää ja plaa plaa mitä kaikkea sitten on kirjoittanutkin.

ehkä kirjoitan hiukan epäselvästi tai sitten olen yksinkertaisesti tyhmä, mut en oikein nyt älyä mitä mahdat tarkoittaa "Häiritsee tämä kirjoittamasi toisin päin" mitä mun pitäis kirjoittamastani oikein miettiä.
        =)

Tarkoitin siis vielä, että eikös miehen korvien välissä ole vikaa jos tuntee että hänen miehisyytensä kärsii siitä jos ei saa päättää mitä kaupasta ostetaan. Eikös se siten mene että se päättää joka taloutta hoitaa, vaikka kuka sitten rahan talouteen tuo...

taas taisi mennä asian vierestä mitä alunperin haettiin, mutta menköön =)

nyt en ol enään ihan varmakaan et oliko ylipäätäns tarjotettu tuo viesti mulle....eli tyhmä olen ;)

• miumilla

Sinun tehtäväsi on pitää vaimosi tyytyväisenä, tai joku toinen mies tekee sen. Ihan sama vaikka se maksaisi mitä. Haluatko seksiä vai et?

• =))))

olipa huonoin perustelu tähä astisista=)))

• Yksi monista*

Meillä on sama juttu vaimoni kanssa, hän pystyy aivan suvereenisti hävittämään omat rahansa erilaisilla heräteostoksilla ja yhteiset kauppareisut alkavat olemaan minulle painajaista, kärryyn ladotaan vaikka mitä ja jos huomautan niiden tarpeellisuudesta, on tiedossa viikon mykkis. Lasku markettireissusta on helposti 250€ ja lisäksi "joudumme" käymään vielä matkalla jossakin toisessa liikkeessä ja taas sama juttu, että ostoksia tulee vaikka mitä, vaikka vannotan hänelle, että ostat vain sen puuttuvan paketin hiivaa.
      Olemme yrittäneet käydä keskustelua perheessämme rahan käytöstä, mutta tuloksetta. Vaimoni suuttuu, kun otan puheeksi rahankäytön. Nytkin hänelle tulee karhukirjeitä erilaisista tilauksista ja ostoista. Nämä hänen ostonsa haittaavat meidän yhteistä talouttamme todella rankasti, että lähes kaikki käytännön asiat taloudessamme jäävät minun maksettaviksi, sähköt, vakuutus, autot, kiinteistövero, tv-lupa, kodinkoneiden uusiminen, lehdet, talouspaperit, lasten harrastukset, lämmitys, suurin osa ruokaa, vaatteet lapsille ja hänen lapselleen ym. ym.
      Vaimoni ilmeisesti vielä lainailee rahaa salassa minulta ja yrittää maksella niitä vippejään salassa. Itse yritän olla avoin ja selvitän hänelle omat raha-asiani. Joskus ihmettelen hänelle, miten hänen rahat voivat loppua, kun hän on se meidän taloudessamme, jolla on säännölliset tulot, eihän silloin voi raht mitenkään loppua, varsinkin, kun minä hoidan kotiin liittyvät maksut suurelta osin, jos hänen täytyy vain huolehtia työssä käydessään autoni tankkiin bensiiniä, mutta sitäkään hän ei pysty aina sinne ostamaan. Viimeksikin, kun lähdimme autollani liikkeelle, oli tankki tyhjä, lasinpesuneste loppu hänen jäljiltään.
      Alkaa olemaan mitta täysi tälläistä siipeilyä, ottaisin eron, mutta lapset kärsii siitä niin paljon, että en voi ajatellakaan. Jos tietäisin, että saisin erossa lapset hoitooni, voisin harkita. Jotain kuvastanee naapurini kommentti elämästäni, että hän varmaan olisi ampunut perheensä minun tapauksessani, hän ei olisi kestänyt tälläistä oman perheensä kanssa. En ole näin epätoivoinen sentään, mutta välillä ei oikein jaksa naurattaa, kun vaimoa ei kuulu töiden jälkeen kotiin ja tiedän hänen palkkapäivänsä olleen, kotiin tulee illalla rahaton nainen ja auton peräkontti täynnä kenkiä. Hän ostaa "hyvyyttään" minullekin kenkiä, vaikka olen monta kertaa sanonut, että ostan itse tarvitsemani kengät ja muut vaatteet. Liian pieniä kenkiä on huono pitää ja mitä ihmettä teen kymmenellä talvitakilla taikka kolmella ulkoiluasulla, jotka eivät sovi päälleni, vain sen vuoksi, että ne olivat alennuksella myynnissä. Nyt joku viisastelee, että ne voisi palauttaa, vaan kaikissa ei olekaan palautusoikeutta, jos joku myymälä poistaa mallistoaan taikka lopettaa (näitä kenkiä oli ostettu jostain loppuunmyynnistä), niin eihän niitä voi palauttaa.
      Jokainen voi arvata, että meillä on joka paikka täynnä tavaraa, varmaan kolmet kangaspuutkin jossakin varastoissa, polkupyöriä varmaan komppanialle... Yhdessä yläkerran huoneessa ei pysty asumaan, kun se on vaatehuoneena, jouduin tekemään sinne hyllyja ja vaatetankoja, että edes joku järjestys säilyy.
      Vaimoni taudin kuva lienee OSTOADDIKTI

• jos

Kaikki nuo turhat ylimääräiset tavarat voi kaupata netissä, mm. huuto.net on sitä varten, sitä mukaan myyntiin kun vaimosi kantaa tavaraa kotiin :) Yritä kestää.

• Jaska 2

Parin varoituksen jälkeen seuraa irtisanominen;
        näinhän se nykyään käy : täytyy vaan varoa ettet ota toista samanlaista; yhteisiä tilejä ei pidä ollakaan se rajoittaa miehen vapautta ja saa aikaan vaimossa turhia heräteostoksia.

• Että vain luuserit

Maksaa seksistä?

Ketju on täynnä tarinoita, joissa mies maksaa ylihintaa seksistä.

• ---

Vaimosi tilanne kuulostaa huolestuttavalta, ja olet varmaan oikeassa että hän on tavalla tai toisella riippuvainen ostamisesta. Toivottavasti saat hänet esimerkiksi terapeutin tai muun ammattilaisen avulla ymmärtämään, kuinka paljon tämä vaikuttaa teidän perheenne tilanteeseen, jolloin hän toivottavasti olisi myös halukas pyrkimään eroon riippuvuudestaan.

• ..mars mars..

Vuokraa itsepalvelu kirpputorilta paikka ja myy siellä ylimääräiset tavarat, saat ainakin bensarahaa..

• tuunari_mikko

Toinen kantaa naama messingillä tavaraa.. Hän on sisäistänyt hyvin mainoksen sanoman, osta osta, osta, osta se tekee sinut onnelliseksi!

Ja sitten kotona on kaikki paikat täynnä kaikenlaista kamaa, ei pysty edes kunnolla siivoamaan, kun tavaraa on vain liikaa ;(

• tuollainen
        --- kirjoitti:

Vaimosi tilanne kuulostaa huolestuttavalta, ja olet varmaan oikeassa että hän on tavalla tai toisella riippuvainen ostamisesta. Toivottavasti saat hänet esimerkiksi terapeutin tai muun ammattilaisen avulla ymmärtämään, kuinka paljon tämä vaikuttaa teidän perheenne tilanteeseen, jolloin hän toivottavasti olisi myös halukas pyrkimään eroon riippuvuudestaan.

maaninen shoppaaminen on todellakin jo tavallaan sairaus. Ehkä sillä tavaran määrällä yritetään kompensoida jotain muuta puutetta elämässä. Tai jotain vanhaa traumaa tai jotain. Joku addiktioihin erikoistunut terapeutti voisi olla hyvä juttu. Tosin himoshoppaaja tuskin itse kokee siihen tarvetta. Mutta niinhän se on minkä tahansa addiktion kanssa, että sen myöntäminen itselleen on kaikkein vaikeinta.

• apu
        jos kirjoitti:

Kaikki nuo turhat ylimääräiset tavarat voi kaupata netissä, mm. huuto.net on sitä varten, sitä mukaan myyntiin kun vaimosi kantaa tavaraa kotiin :) Yritä kestää.

ongelmaan. Ei ne kaikki tavarat huuto.net:ssäkään mene kaupaksi varsinkin vaatteita saa välillä kaupitella aika kauan ennen kuin joku ostaa ja hinta pitää olla todella alhaalla kaupanhintaan nähden. Siinä ei mitään voittoa tule.

• 98980980980

Luin juttusi ja se sai mut kauhun valtaan! Toivottavasti musta ei tuu ikinä tuollaista! En ikinä haluaisi satuttaa nuin paljoa miestäni tai tulevia lapsiani. En ikinä voisi olla nuin itsekäs!
        Oletko ajatellut parisuhdeterapiaa, siitä voisi olla oikeasti apua...
        Ja jos haluat ottaa eron nin tee se, mutta tietenkin yritä eka sopia vaimosi kanssa raha-asiat.
        Jos pysyt suhteessa nin lapsetkin siitä kärsii. Lapsilla kun on tosi tarkka "vainu" näissä asioissa jos vanhemmat ei tule toimeen. Toivotan parasta sinulle ja pistä se naisesi kuriin ;)

• kyllitäti 1
        tuunari_mikko kirjoitti:

Toinen kantaa naama messingillä tavaraa.. Hän on sisäistänyt hyvin mainoksen sanoman, osta osta, osta, osta se tekee sinut onnelliseksi!

Ja sitten kotona on kaikki paikat täynnä kaikenlaista kamaa, ei pysty edes kunnolla siivoamaan, kun tavaraa on vain liikaa ;(

Ihmettelen, kun syyllistetään aina naisia, mutta olemme tavallaan uusiopari, yli 60 kymppisiä.Mies tuli minun valmiiseen taloon. Tällä hetkellä hän maksaa 250 € kk. ja siihen hän saa täysi hoito paketin. Käy alennusmyynneissä ja ostaa vaatetta, mikä pullistelee hänen tavaroistaan, lastensa aikana käyttää kaikkein huonompia vaatteita, että luulevat että hänellä ei ole varaa ostaa, samoin autotalliin ostaa seisomaan kaiken näköistä roinaa millä ei tee kuitenkaan mitään.Olen yrittänyt puhua hänelle, että en pidä tuosta, että hän turhan takia ostaa sellaista, mitä ei tarvitse, mutta ei auta. Olemme molemmat työttömyys eläkkeellä ja tulot sen mukaiset.
        Itse olen maksanut kaikki remonttilaskut ja velat, mitä talossani on ollut. Joskus tuntuu, ettei tässä ole mitään järkeä, mutta kun mies ei osaa lähteä ja hullu hän tietysti olisi, sillä tuskin kukaan häntä ottaisi täysi hoitoon 250 €, minäkin voisin lähteä jos joku sillä ottaisi.

• Yksi monista*
        98980980980 kirjoitti:

Luin juttusi ja se sai mut kauhun valtaan! Toivottavasti musta ei tuu ikinä tuollaista! En ikinä haluaisi satuttaa nuin paljoa miestäni tai tulevia lapsiani. En ikinä voisi olla nuin itsekäs!
        Oletko ajatellut parisuhdeterapiaa, siitä voisi olla oikeasti apua...
        Ja jos haluat ottaa eron nin tee se, mutta tietenkin yritä eka sopia vaimosi kanssa raha-asiat.
        Jos pysyt suhteessa nin lapsetkin siitä kärsii. Lapsilla kun on tosi tarkka "vainu" näissä asioissa jos vanhemmat ei tule toimeen. Toivotan parasta sinulle ja pistä se naisesi kuriin ;)

Ja olen vaimolleni ehdottanut joskus, että tarvitsemme ammattiauttajaa perheemme ongelmiin, mutta... Keskustelu ei johda mihinkään, tulee kahden viikon mykkis ja hän huutaa ja rähjää lapsille, että pahaa tekee. Johonkin on kuitenkin suuntauduttava apua saamaan, muuten on katastrofi edessä.

Tuolla joku ehdotti, että alan kantamaan tavaroita kirpputorille, että saan bensarahaa... Ehe ehe, ei se nyt näin mene, kun alun pitäen niitä tavaroita ei tarvitse kantaa kotiin. Ei ole siitä kysymys, ettenkö voisi ostaa vielä autooni bensaakin, että vaimolle jää lisää rahaa turhiin ostoksiin. Pidän kuitenkin perheemme tilannetta kohtuuttomana, että lapsilisätkin ja elatusmaksut menevät aivan muuhun, mihin ne on tarkoitettu. Kauhulla vain kuvittelen tilannetta, että erossamme lapset jäisivät vaimolleni. Jo nyt maksan suuren osan hänen aikaisemmasta suhteesta olevan lapsen kuluista, kun tämän isänsä maksamat elatusmaksut menevät johonkin muuhun. Olemme tämän lapsen isän kanssa neuvotelleet tilanteesta, hänelle tilanne on tuttu, mutta hän ei voi tehdä oikein mitään, kuin maksaa vain elatusmaksua. Olen kuitenkin luvannut huolehtia hänenkin lapsestaan.
        Muutenhan meillä menee hyvin, lapset viihtyvät keskenään ja pystymme harrastamaan lasten kanssa yhdessä. Voin itse olla paljon lasten kanssa (jota vaimoni käyttää hyväkseen lipsuessaan ostosreissuilleen) ja heidän vuokseen jaksan olla tässä suhteessa. Saan pidettyä muuten ohjat käsissä, ettei homma lipsu ihan käsistä. Vaimoni ei nimittäin varmaan edes muista shoppaillessaan, että hänellä on pienet lapset kotona taikka hoidossa odottamassa äitiään. Ensin ajattelin, että missä ihmeessä hän voi aikansa ja rahansa kuluttaa, mutta kyllä se nyt on tässä selvinnyt, että iso marketti taikka ostoskeskus "ottaa hänet" täysin lumoihinsa.
        Viime viikonlopuna kävimme yhdessä melkoisen painostuksen saattelemana katsomassa uutta ostoskeskusta, kun saimme lasten hoidon järjestettyä. No, tässähän kävi niin, kuin olisin päästänyt alkoholistin uuden alkon avajaisiin. Piti useasti muistuttaa, että lapset ovat vielä hoidossa ja haettava sieltä ja lasten on päästävä nukkumaankin vielä.
        Olen monta kertaa yrittänyt selittää vaimolleni perheemme tilannetta, varsinkin silloin, kun minulle tulee suurempia rahanmenoja, viimeksi maksoin suuret jäännösverot (niitä joidenkin virheellisesti mätkyiksi nimittämiä veroja), että olisi pidettävä talous todella tiukasti hallinnassa, mutta ei tapahdu mitään, vaikka vaimo miten lupaa pyhästi. Vaimo hassaa rahansa samaa rataa ja saan etsiä rahat perheen yhteisiin menoihin vaikka mistä, ettei vouti tule nurkkiamme kolkuttamaan.
        Järkevin vaimoni heräteostoista sentään oli asunto-osake, se on nyt annettu vuokralle, muutenhan tilanne olisi riistäytynyt ihan käsistä. Tämä tuntuu jonkun mielestä uskomattomalta, mutta näin vain on ja jotain hyvääkin tuossa ostoksessa on , että siinä raha on turvassa. Hetken aikaa vaimoni oli hieman aisoissa tuon ostoksen jälkeen, kun hänen raha-asiat menivät todella kuralle. Tein hänelle selvän laskelman siitä, miten hommasta selviää ja asuntoa ei kannata myydäkään, kun siitä tulee tappiota ja jää vaan velkaa vielä maksettavaksi. Nyt homma on vakiintunut, vuokratulot kattavat menoja ja vaimoni on siitä kuivilla, mutta tuo kuivilla olo ei kauan jatkunut, kun taas oltiin vauhdissa ja vauhti vain kiihtyy.

• näines
        Yksi monista* kirjoitti:

Ja olen vaimolleni ehdottanut joskus, että tarvitsemme ammattiauttajaa perheemme ongelmiin, mutta... Keskustelu ei johda mihinkään, tulee kahden viikon mykkis ja hän huutaa ja rähjää lapsille, että pahaa tekee. Johonkin on kuitenkin suuntauduttava apua saamaan, muuten on katastrofi edessä.

Tuolla joku ehdotti, että alan kantamaan tavaroita kirpputorille, että saan bensarahaa... Ehe ehe, ei se nyt näin mene, kun alun pitäen niitä tavaroita ei tarvitse kantaa kotiin. Ei ole siitä kysymys, ettenkö voisi ostaa vielä autooni bensaakin, että vaimolle jää lisää rahaa turhiin ostoksiin. Pidän kuitenkin perheemme tilannetta kohtuuttomana, että lapsilisätkin ja elatusmaksut menevät aivan muuhun, mihin ne on tarkoitettu. Kauhulla vain kuvittelen tilannetta, että erossamme lapset jäisivät vaimolleni. Jo nyt maksan suuren osan hänen aikaisemmasta suhteesta olevan lapsen kuluista, kun tämän isänsä maksamat elatusmaksut menevät johonkin muuhun. Olemme tämän lapsen isän kanssa neuvotelleet tilanteesta, hänelle tilanne on tuttu, mutta hän ei voi tehdä oikein mitään, kuin maksaa vain elatusmaksua. Olen kuitenkin luvannut huolehtia hänenkin lapsestaan.
        Muutenhan meillä menee hyvin, lapset viihtyvät keskenään ja pystymme harrastamaan lasten kanssa yhdessä. Voin itse olla paljon lasten kanssa (jota vaimoni käyttää hyväkseen lipsuessaan ostosreissuilleen) ja heidän vuokseen jaksan olla tässä suhteessa. Saan pidettyä muuten ohjat käsissä, ettei homma lipsu ihan käsistä. Vaimoni ei nimittäin varmaan edes muista shoppaillessaan, että hänellä on pienet lapset kotona taikka hoidossa odottamassa äitiään. Ensin ajattelin, että missä ihmeessä hän voi aikansa ja rahansa kuluttaa, mutta kyllä se nyt on tässä selvinnyt, että iso marketti taikka ostoskeskus "ottaa hänet" täysin lumoihinsa.
        Viime viikonlopuna kävimme yhdessä melkoisen painostuksen saattelemana katsomassa uutta ostoskeskusta, kun saimme lasten hoidon järjestettyä. No, tässähän kävi niin, kuin olisin päästänyt alkoholistin uuden alkon avajaisiin. Piti useasti muistuttaa, että lapset ovat vielä hoidossa ja haettava sieltä ja lasten on päästävä nukkumaankin vielä.
        Olen monta kertaa yrittänyt selittää vaimolleni perheemme tilannetta, varsinkin silloin, kun minulle tulee suurempia rahanmenoja, viimeksi maksoin suuret jäännösverot (niitä joidenkin virheellisesti mätkyiksi nimittämiä veroja), että olisi pidettävä talous todella tiukasti hallinnassa, mutta ei tapahdu mitään, vaikka vaimo miten lupaa pyhästi. Vaimo hassaa rahansa samaa rataa ja saan etsiä rahat perheen yhteisiin menoihin vaikka mistä, ettei vouti tule nurkkiamme kolkuttamaan.
        Järkevin vaimoni heräteostoista sentään oli asunto-osake, se on nyt annettu vuokralle, muutenhan tilanne olisi riistäytynyt ihan käsistä. Tämä tuntuu jonkun mielestä uskomattomalta, mutta näin vain on ja jotain hyvääkin tuossa ostoksessa on , että siinä raha on turvassa. Hetken aikaa vaimoni oli hieman aisoissa tuon ostoksen jälkeen, kun hänen raha-asiat menivät todella kuralle. Tein hänelle selvän laskelman siitä, miten hommasta selviää ja asuntoa ei kannata myydäkään, kun siitä tulee tappiota ja jää vaan velkaa vielä maksettavaksi. Nyt homma on vakiintunut, vuokratulot kattavat menoja ja vaimoni on siitä kuivilla, mutta tuo kuivilla olo ei kauan jatkunut, kun taas oltiin vauhdissa ja vauhti vain kiihtyy.

Vaimollasi on varmaan juuri tuo shoppailuriippuvuus, mutta muitakin mahdollisia selityksiä on olemassa.

Viestistäsi ei selviä kuinka paljon tuloja vaimollasi on. Ehkä lapsilisät ja muut tulot on jo alunperin merkitty tiettyihin tarkoituksiin niin että käytännössä hänen itsensä käytettäväksi ei oikeastaan jäisi juuri mitään? Voiko kysymyksessä olla sellainen tilanne, että vaimosi tuntee olonsa jotenkin ulkopuoliseksi tai turvattomaksi, ehkä sinä olet vastuussa useimmista asioista, ja hänellä ei ole sellaista omaa tilaa kotona? Joutuuko hän pyytämään sinulta talousrahaa tms? Ja sitten palkkapäivänä on maailma avoin..

Itse olin aikoinaan samantyylisessä tilanteessa. Olin työttömänä ja avopuolisoni oli töissä. Hän kontrolloi kaikkea mitä tein ja oli tosi saita rahoistaan. Kun sain kelan rahat tilille, tunsin olevani "vapaa". Tein ja ostin kaikkea mitä olisin edeltävinä viikkoina halunnut, myös lahjoja puolisolle, ja rahojen loputtua sain taas kerjätä (jopa ruokaa).. Avun tilanteeseen toi ero. Nykyään olen suhteessa, jossa kaikki rahat ovat yhteiset, ja vaikka en vieläkään ole säästäväistä tyyppiä, osaan kuitenkin hillitä tuhlaamista koska kaikki on yhteistä, eikä tule sellaista paniikkia että sitten kun omat rahat on loppu, ei ole enää elämää...

Toinen selitys vaimosi tilanteessa voisi olla se, että hänellä ei ole tavallaan "toivoa paremmasta tulevaisuudesta". Siis esim. huono palkka, ei toiveita ylenemisestä, ei mahdollisuuksia säästää tilille rahaa tulevaisuutta varten, tai niin paljon velkaa/lainoja ettei omin voimin niistä selviä, joten ihan sama vaikka tuhlaisi loputkin kun ei sillä kerran mitään väliä enää ole.

• ???????
        Yksi monista* kirjoitti:

etkö voisi sopia vaimosi kanssa että hän laittaa joka kuukausi tilillesi tietyn summan rahaa ja sinä hoidat sitten laskujen maksun yms.? vaimo saa sitten hassata ne pari satasta jotka omalle tililleen jää.. Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta tuo vaimosi toiminta, ja vielä uskomattomammalta että hän on löytänyt miehen joka rahoittaa hänen toimintaansa.. Nyt laita eukko selkä seinää vasten ennen kuin koko perheenne on lirissä...!!!

• tuhosi avioliittomme

SUOMALAINEN NAINEN ON ITSENÄINEN

Olin 20 vuotta naimisissa. Sitten exvaimoni pani haisemaan luottokorteilla.

Avioliittomme lopussa hän muutti luottokortti velat pankkilainaksi äitinsä
      asunto takauksena.

Minulle kertomatta ennen eroamme hän otti vielä 50.000 lisää lainaa luullen, että velat menevät erossa puolisksi.

Yllätys yllätys. Yhteiset velat menivät erossa puoliksi, mutta henkilökohtaisista veloistaan vastasi kumpikin itse.

Eromme jälkeen hänelle jäi 150.000 velkaa, mutta sama meno jatkuu nyt toisen miehen kanssa.

• Maksaja paikalta

kallista mutta hyvää...

• ..kärsi ja unhoita....

...ensisijaisesti taloudellinen sopimus. Avioehdolla saadaan rajattua rakkauden säröillessä taloudellisia vahinkoja. Mutta jotakin voi myös tehdä suhteen aikanakin, jos rakkautta riittää ja toisen turhake- tai muu "ei-välttämätön" rupeaa käymään toisenkin kukkarolle. Ennen pitkää myös hermoille. Syytä on tarttua asiaan ajoissa ja kovallakin kädellä.

• keskenkasvuisuutta

Onneksi olkoon! Olet onnistunut hankkimaan avokin, joka täyttää psyykkistä tyhjyyttään ostamalla ja kun huomautat siitä, suhtautuu kuin murkkuikäinen.

Tuossa tilanteessa ei auta kuin viedä asia niin pitkälle, että herää. Jos ei ota vinkistä vaaria, on tyhmä eikä ikinä muutu. Joten, siinä sulle ohjeet.

• Forelli

Jokaisella on näköjään taakkansa kannettava. Itsehän olet avokkisi valinnut.Ne voi aina vaihtaa halvempaan!

• on helppoa

karsia. Laitat tavarat vain takaisin hyllyyn.Ole aikuinen mies,äläkä anna vaimosi pompotella itseäsi.Jos siitä suuttuu,jätä kauppaan yksin vinkumaan,kyllä se siitä oppii.Vaimosi on vielä henkisesti kypsymätön,tällaiset tarvitsevat tiukat rajat.Kotona voit vedellä remmillä persuuksille,ei kitise sen jälkeen kaupassa.

• lääkäri kommentoi

!!!

• tilda...
        lääkäri kommentoi kirjoitti:

!!!

Herkkuja ei syödä, muutama pullo kaljaa viikottain. 2 aikuista ja 3 lasta menee perusruokaan noin 150 e/vk. Että teidän kahden hengen 230 e on kyllä aika järkyttävä summa.. vaimosi ei selkästi osaa hallita rahan käyttöä. Sinuna sanoisin tilin irti ja pitäisin erillään rahani.

• mitä haluan

sillä itse olen rahani hankkinut. Ostan myös miehelleni samalla vaikka ei tarvitsisi. Meillä erilliset tilit ja se käy kaupassa kumpi ehtii. Yleensä minä ja ikinä en pyydä kauppareissun päätteeksi häneltä rahaa. Et nyt kerro tulotasoanne, meille tuo määrä rahaa on ihan normaali viikottainen määrä kaupassa käyntiin ja ei kuulosta meidän tulotasossamme pahalle. Mutta toki jos tulot eivät ole teillä yhtäsuuret vaan sinä hankit enemmän niin siloin sinulla on oikeus asiasta sanoa. Mutta itse olen niin onnellisessa asemassa, että minä hankin enemmän niin mulle ei tuu kukaan urputtamaan mun ostoksista ja rahaa jää vielä säästöönkin.

Jos teillä on oikeasti hyvä tulotaso älä nupise turhasta sillä raha on tehty elämistä varten ei sitä hautaansa mukaan saa!

• Make60

Kylläpä on iso kauppalasku. Meillä 2 aikuista ja yksi teiniikäinen lapsi niin ei kauppaan mene kuin max. 100€ viikossa jos sitäkään. Teeppä niin että kummallakin on oma tili johon menee palkka ja teette ruokaostokset vuoroviikoin ja kun on sinun vuorosi tehdä ostokset niin mene yksin kauppaan ja kun on avovaimosi vuoro niin hänkin menee yksin ja maksaa omalta tililtä. Sitten kun on kuukausi kulunut ja kummallakin ollut 2 viikon kauppavuoroa niin vertaatte kummallao on mennyt enemmän rahaa ja katsotte onko teillä siihen varaa. Kolmanneksi teette budjetin kuinka paljon voitte käyttää rahaa ruokaan viikoittain niin talous pysyy tasapinossa. Jos avovaimollasi on paljon heröteostoksia niin hänen pitää maksaa ne omasta pussista eikä yhteisistä talousrahoista. Se on paras tapa että kummallakin on omat tilit ja omat rahat josta kumpikin maksaa oman osuuden yhteisistä menoista ja heräteostokset pitää maksaa omista rahoista eikä ne kuulu yhteisiin menoihin. Kummankin on tultava toimeen omalla palkallaan.

• oikein syötte

jos kauppalasku 3hengelle on 100 euroa viikossa.Nyky hinnoilla todella vaikea saada ostettua lihat kalat perunat vihannekset hedelmät maidot ,pesuaineet,vc-paprut ym.sillä rahamäärällä.jos pääsette n.400 e.kuukausi on se aika ihme.Siinä ei kyllä mitään herkkuja ostella.

• Make60
        oikein syötte kirjoitti:

jos kauppalasku 3hengelle on 100 euroa viikossa.Nyky hinnoilla todella vaikea saada ostettua lihat kalat perunat vihannekset hedelmät maidot ,pesuaineet,vc-paprut ym.sillä rahamäärällä.jos pääsette n.400 e.kuukausi on se aika ihme.Siinä ei kyllä mitään herkkuja ostella.

Hyvin tullaan toimeen 100€ viikossa ja siihen kuuluu oluet myös. Nyt olen ollut 4 kuukautta lomautettuna ja avovaimo töissä ja minultakin sujuu ruuanlaitto niin pääsee helposti alle sadan euron viikko-ostoksilla. Ostan jotain tuotetta paljon ja sitä syödään sitten monta päivää mutta se ei aina naisväelle sovi. Teeppä hyvää keittoa vaikka 10 litran kattila niin siitä syödään jopa neljän päivän ruuat kotona. Viikon päästä aloitan taas työt niin säästyy rahaa kun olen tottunut siihen että syön töissä kunnon lounaan ja kun tulen kotiin töistä niin ei tehdä illastista ollenkaan muuta kuin lapsellemme. Ruokamenot saa pieneksi kun vähän katsoo mitä ostaa. Jos on heräteostoksia niin jokainen maksaa omansa. Eihän naisetkaan maksa miehensä viinakauppalaskua.

• janika80

Hanki vaikka joku lisätyö. Ei pidä ottaa vaimoa, ellei pysty sitä ylläpitämään.

• Virya

Kun hän sanoi, että naisten täytyy olla miesten vallan alla, koska he eivät ole tarpeeksi rationaalisia hillitäkseen himojaan. Tämä naisten hallitsematon ruokahaluhan on ihan tieteellisestikin lähiaikoina tutkittu. Voiko naiseen siis luottaa lainkaan?

• miettimän

En ole lukenut kaikkia ketjun viestejä, mutta tilanteenne vaatia pikaisia neuvoja: Nyt istutte alas ja pidätte heti palaverin yhteisistä menoista. Pyydä häneltä rakentavaa keskustelua. Sitten puhutte molemmat omista tarpeistanne, mihin haluatte yhteisen tilit rahat menevän.

• hassisen koneella...

meil oli sama homma,kun käytiin kaupassa yhdessä.lopetin eukon kans kauppareissut eli sai yksin käydä kaupassa.molemmilla omat rahat/tilit.mutta aina kun mentiin yhdessä kauppaa niin mä sain maksaa,...tietysti myös ne heräte ostos.jos valitin niistä,...niin sanoi:syöt sinäkin niitä.eniten rassas sen netti tilaukset,tuhlas rahansa niihin ja mun rahoilla elettiin:(

• ruokaostoksiin

joten päätimme erottaa rahat ja ostokset. Nyt kilpailemme kumpi käyttää vähemmän rahaa ja pystyy säästämään enemmän. On ihmeellistä miten vähällä pärjää jos ei osta valmiita ruokia. Nyt meidän s-market ostokset kahdelle hengelle viikossa kuuden kuukauden aikana ovat olleet alle 60 euroa ja syömme hyvin.
        Tuohon laskuun kuuluu myös wc paperit y.m. pikkuista.

• Jopas jotain

Meillä menee saman verran suunnilleen kuukaudessa ruokaostoksiin.

• 4 henk.

meil suunnilleen menee tuota luokkaa kuukausi ostoksii, jotka vuorotellen maksetaan toisen lompakosta..Mitään hullutuksia me ei harrasteta, ku haetaan se "jännitys" muualta, olis meillä varaakin ostella, mutta onko mitään järkeä, jos ei ole syytä??
        Mihin ihmeeseen me tarvitaan esim. jotain erikoishienoja kahveja tai pihvejä?! meillä säästetään, ei tietoisesti vaan elämäntavoilla :)

• turha..

Onkohan vaimokkeesi mahdollisesti jäänyt sokerikierteeseen? Ainakin minä myönnän olevani sitä sorttia, että jos annan hiilareille pikkusormeni, niin menee kyllä koko kroppa perässä ja sitten pitääkin saada joka päivä jotain hyvää! (Määrät tosin eivät ole kohdallani järin suuria, mutta kuitenkin.)

Aika isolta tuo kauppalaskunne kuullostaa. Et ole siis turhaan huolissasi! Meillä kaksi aikusta käyttää yhteensä n. 100 euroa viikossa ruokakauppaan. Pienemmälläkin pärjättäisiin, mutta ostan osan tuotteista luomuna, enkä halua tuosta periaatteestani luopua, vaikka maksankin siitä jonkin verran enemmän...

• juppihipirokkikukkopunkkari

Ahaa no sie viisaana miehenä tietenki jätät ne herätteet ostamatta ja maksat vain ja ainoastaan sapuskat. Ainii jooo, sori, mie unohinki että silloin sie et saa seksii illalla jos jätät herätteet ostamatta. niinsemenee ja elämä onkin teillä reilua ...... :D:D:D:D:D:D

• Hah...Eiks kannattais molemmilla olla omat rahat:D Niin ei tuu riitaa ja avovaimo voi tehdä ihan rauhassa niin paljon heräteostoksia kuin sielunsa sitää!

• visakortti vinkuun

VAI VIIKOSSA KAUPPA LASKU 230 EKEE KANNATTAS VARMAAN LAITTAA KORTILLE NOSTO JA MAKSU RAJA PÄIVÄÄ KOHDEN KYLLÄ MUIJAN OSTOS VIMMA HELPOTTUU KUN MENEE KASSALLE NIIN HUOMAA KUN EI KAIKKEE SAAKKAAN MITÄ KÄRRYSSÄ ON TÄMÄ ON TOIMINUT HYVIN MEILLÄ

• turhat ostelut vaimolta

Ruokalaskut ja asumiskulut puoliksi, ja sit kumpikin rupesi maksamaan omat autojen vakuutukset, bensalaskut, vaatteet, harrastukset... yms. Alkoipa heti meillä vähänemään noi elloksen ja muut tms. paketit postilaatikosta ja lauantai shoppailut loppui samantien siihen. Sitten minä sain ruvettua tekemään niitä useita vuosia haaveiltuja "heräte" ostoksia esim. Ostin moottoripyörän ynnä muuta mukavaa ja rahani rupes riittään muihinkin omiin harrastuksiin, siis niitä ihan itse tienaamiani rahoja. Aiemmin kun minulla ei ollut varaa niihin, syystä että... esim. n. 100 paria NAISTEN kenkiä, käsilaukkuja, jakkuja, iltapukuja, ... kaapit on aivan täynnä, mitä ei ole käytetty kuin tasan yhden kerran.

• noillaki on

Taloudessamme maksetaan kaikki yhteiset laskut siten että kumpikin maksaa tulejen mukaan prosentuaalisen osuuden menoista. esim. tuloni ovat 100e ja mieheni 200e. menot 200e. Minä maksan menoista 33,3% eli 66.8e

• Rani

Harrastan itsekin heräteostoksia, mutta en ruokakaupassa.. pääset nykyisen avokkisi kanssa helpommalla kun omani. Ajattelepa lähes joka päivä uudet housut, uudet kengät (tai kolmet), laukkuja, koruja, paitoja, toppeja.. ja laukkuja ja toppeja ja hameita ja lisää kenkiä :)

Istutahan naisesi alas ja sano ettei tähän ole kertakaikkiaan varaa.

• Pertti79

Meillä kummatkin käy töissä, mut palkat menee näin. Minä maksan vuokran, sähkön, kännykän, netin ym kulut, suurimman osan ruuista ja naisen palkka menee "heräteostoksiin" omaan kännykkäänsä, satunnaisiin "tyttöjeniltoihin" TAKSIMATKOIHIN hän kun ei jaksa bussilla kulkea. Sitten sitä jo puol välissä kuuta tullaan minulta inumaan rahaa tupakkaan ja ruokaan. Ei tää ole tervettä, mut mites opetat toiselle rahan arvon?

• asiidis

Sanomalla ei joka ainoa kerta kun tulee vinkumaan rahaa sinulta. Ei sinun tarvitse isäksi alkaa vaan pidät vain puolesi, etkä mahdollista toisen löperöä elämäntyyliä!

• tytyty

Kakssataakolkytä euroa on melkoisen paljon! Mulla menis koko palkka ruokaan noilla laskuilla per vko. Tosin kyseessä yhden hengen talous, mut silti menee puolet vähemmän per henkilö. Ja huomatkaa, että teen silti heräteostoksia ja syön paljon ja laatua. Valinnoista se on kiinni.

Käy ite kaupassa ilman vaimoketta. Vai onnisneeko sekään.

• kaappoo

Hieman sama tilanne mussukan kaa kaupassa...onneksi minulle lankeaa vain kassinkantajan osa:) eli hän maksaa... siltikin...jos mennään ostaan kaks purkkii maitoo, joka normaalisti ei vaadi edes ostoskoria, otan kutenkin käyttöön kärryn... korissa en kuitenkaa voisi/jaksaisi raahata moita tavaramäärää joka tulee maitopurkkien lisäksi. Silti rakastan sitä naista:)

• tienaa omat rahat

Tähän haluaisin sanoa että jos avovaimosi on työssä ja tienaa omat rahat,laittakaa yhteiselle tilille vuokra,sähkö,ruoat,ja muut pakolliset menot molempien pörssistä yhtä paljon.Ja mitä itekullekki jää tehköö mitä haluu.Siin on kaiken paras ratkasu.Jos muijas haluu kotii ostaa jotai mitä sun mielest ei tarvis niin ostakoo omilla rahoilla.Niin me tehdää ja rauha maassa:))

• tommosia "shoppaajababylonisteja" on maailma täynnä.
      Heitä akka ulos...

• minä kans

miellä on nimittäin niin että minä olen se tuhlailevampi puolisko. ostan osiottain tottumuksesta ja toisinaan sitten mukaan tarttuu jotain mikä on tarjouksessa marketissa tms. ratkaisimme ongelman vanhanaikaisella mutta toimivalla ruokarahapurkilla. Taloudessamme maksetaan kaikki yhteiset laskut siten että kumpikin maksaa tulejen mukaan prosentuaalisen osuuden menoista. esim. tuloni ovat 100e ja mieheni 200e. menot 200e. Minä maksan menoista 33,3% eli 66.8e koska se on osuuteni taloutemme tuloista. Näiden lisäksi meillä on tuo mainitsemani ruokarapurkki johon kumpikin laittaa prosenttien mukaan joka kuukauden alussa käteisenä sen kuukuden ruokarahan. Rahaa otetaan purkista itselle takaisin kauppakuittien mukaan siten, että ns. omat heräteostokset vähennetään kuitista. Purkissa on lista mitä purkkirahaan kuuluu. Listassa perusruokaaineet ynnä muut pesuaineet jne, mitä on yhdessä sovittu.
      Tämä on vaatinut minulta sitä että olen rehellinen siinä kohtaa kun otan rahaa purkista. Aluksi systeemi oli vaivalloinen, mutta nyt kun se on ollut jo reilun vuoden niin se alkaa muotoutua tarpeettomaksi. Osaan jo laskea suunnilleen kuukauden "purkkirahat" ilman purkkittamista, ja lähteä kaupasta ilman mitään ihmeellisiä "löytöjä" tai "pakkotarpeita".Purkki auttoi minua seuraamaan omaa kulutuskäyttäytymistäni ja muuttamaan tottumuksiani. Saatan edelleen ostaa jotain pientä ylimääräistä, mutta ei mies ole enää pahana koska se ei ole jatkuvaa. Suosittelen lämpimästi systeemiä, minua ainakin auttoi, ja siinä sivussa miestänikin.

• onnellinen ei-shoppaaja nainen

elämä opettaa jokaista meistä aikanaan.Itse olen kohta 31 ja en tosiaan tuhlaa itseeni..mieheni voikin olla siitä tyytyväinen..ja voi tyytyväisenä sanoa että hänen naisensa ei tulw kalliiksi niinkuin suurinosa taitaa tulla:)
        Ei mulla oo tarvetta ostella ja tuhlailla..ostan esim vaatteen jos rahatilanne tai tarve sen vaatii ja suo..Mika helvetin idea on ostaa sitä mitä ei oikeesti tarvii..haloo muijat/äijät..kasvakaa jo aikuisix ja antakaa miehillenne/naisillenne rauha:)
        Nauttikaa elämästä muilla tavoin ku aina materiaalin kautta..ei se ainakaan mua tee onnellisex.Läheisyys ja hyvä,uskollinen ja kunnon mies antaa naiselle sen tarvittavan rauhan...ei tarvi shoppailla:) MIEHET:Laittakaa ne naisenne aisoihin:) Tarkotan..vähän miehellistä otetta kun nainen "lipsuu",rakkautta,hyväksyntää,kehuja,haleja,pusuja,SEKSIÄ...kaikkee..harrastakaa liikuntaa yhessä..ihan mitä vain..nauttikaa toisistanne älkääkä valittako!
        T:nainen 31v..löysin vihdoin omani:)Rakastan..

• m.j.h

On tyttöystävää, kihlattua ja vaimo, mikä ihme kumma on avovaimo?!

• ettei tartte miettiä

Kun asutaan samassa talossa ja osoitteessa, mutta ilman papin aamenta, niin silloin ollaan AVOLIITOSSA. Avoliiton osapuolet ovat avovaimo ja avomies. Tosin tänäpäivänä saattaa olla samaa sukupuoltakin... hullua tämä maailma...

• Amen!

adfdfag

• on tietysti

vihkimätön vaimo...

• nakuttaja 5sti
        on tietysti kirjoitti:

vihkimätön vaimo...

Polttaa menemään fyrkkaa, kun eivät ole liitossa, että saisi mahdollisimman suuren hyödyn irti

• ex rva

kun ei tarvitse enää elättää äijää. Saa tuhlata omat rahat ja ostaa heräteostoksia.

t. taloudellinen tilanne NYT todella hyvä

• sitä.

eroakin, vaikka en sellaista helpolla suosittele, koska seuraavaksi on entiset ja uudet murheet ja tiedän kuinka moni on ekaa eroaan katunut.

muta rahalla o hyvin suuri merkitys elämässä,
      ei riitä että sitä tulee riittävästi,
      raha lienee kolmen suuriman eron syynä tavalla tai toisella.

ekana syynä eroon lienee väsymys ja päivit täiset erilaiset elämäntyylit ja tarpeet,

tokana, kun ei puhuta, vaan vastataan että taasko samaa jauhat,
      se on varminta jolla voi tuhota ikuisesti sovun.

jos ei ole lapsia, eikä ymmärrä oikeasti keskustella, lähtisin,
      jos vaikka on vielä pukeutumistyyli seksikästä, näyttävää, sellaisen valinta on suuri riski.

se on se kotikasvatus,
      se vaikuttaa aina ja siitä ei eroon pääse,
      eli millainen on vaimosi kotikasvatus,
      pelkkä yliopiston papereilla ei yhteiselämää eletä, vaika 100 000 € tulisi köykäiseen.

• svetlana31

Ruokakaupan reissu 250 eurolla ja vielä viikossa, kyllä se on liikaa ja vielä kahdelle ihmiselle...
      Meitä on 4 - mieheni ja pojat,... ja viikossa max.rahaa ruokaan menee n.130 euroa, siihen kuuluu, tottakai, vihannekset, hedelmät jne., eli terveydellinen ruokaostos.
      Mun mieheni sisko on kokki, ja hän sanoi, että budjetti sujuu, kun teet oikean kauppaostoksen. Eli, nykyään, kun hän sanoo, esim., jos vaikka ostat kaupasta tuotteita mitkä ovat pakattuina, ei ole väliä onko merkillinen tuote esim. "Knorr" tai ei ole merkillinen tuote esim. "Rainbow", mutta ainekset ovat samanlaiset, vaikka merkkipakkaukset ovat siistinäköiset jne...
      Tulos on - näkyvissä, yllämainitussa viestissä...

• toinen ärsyyntynyt

Samanlaista se on meilläkin. Yhdessä vaiheessa aloin laskemaan että päivittäin meni noin 50eur ruokaostoksiin. Avovaimo osti kaikennäköstä turhaa ja epäterveellistä ja kävi/halusi kauppaan vaikka jääkaappi oli täysi terveellistä ja hyvää sapuskaa(sisäfilettä jne).

Nyt olen viimeviikot painottanut että ostamme VAIN sen mitä kauppalistassa lukee. Vielä hän hieman murjottaa kun en anna hänen ostaa kaikkea epäterveellistä rasvamakkaraa, suklaata sun muuta, mutta nyt päivittäin menee enää noin 20-30 eur ruokaan, josta osa edelleen kuitenkin niitä epäterveellisiä ruokia tai karkkia jne.

• RealBigMan

pitäkää tästä kiinni, ostos kuria kunniaan eikä anneta ostaa suklaata tms. herkkuja. Salille vaan eukko treenaamaan ja salaatille, omilla rahoilla vielä ;) Kehtaa näytellä sit kylillä.

• nuukari

Vaimosi siis törsää rahoja ja koska hän ostaa epäterveellisiä tuotteita hän todennäköisesti myös syö niitä ja siksi on kohta sairaalloisen lihava.

Keksikää jokin kiva yhteinen liikunnallinen harrastus...

• Noko Nuuka

Minä kun lähden matkalle ja kyläilemään, niin tietysti minä maksan ruokaostoksia usein. Ihmettelen kuitenkin kun parille-kolmelle hengelle ostetaan järjettömästi ruokaa...hyvä jos mahtuvat jääkaappiin. Sitten taas päivä, korkeintaan pari ja taas tankataan. Kun lähden taas pois, noita ruokia luulisi olevan jäljellä kuukaudeksi, kun pakkanen täpötäytenä lasketaan myös mukaan. Eikä mikään pikkupakkanen,vaan iso pakkaskaappi.

• halpaa

230 viikko no huhu meillä menee 1000 viikko ja se on normaalii

• Toivonsa menettänyt

Yritin joskus edellisessä avioliitossa ehdottaa,että teemme sopimuksen.
      Minä luovun jostakin omasta paheestani josta on valitettu aina jos he lupaavat pitää yhden viikon tauon ostoksilla käynneilleen.
      Eipä mennyt kuin päivä pari kun olivat lauantaishoppailemassa ostoskeskuksessa taas.
      ETTÄ NÄIN SE TOIMII...

• nakuttaja 5sti

ylitoimintaa, mahdollisesti, käykää tutkittamassa

• simppeli ratkaisu?

Jos teette kauppalistan, tiedät aika varmasti paljonko lasku tulisi olemaan. No, pyöristät tuon summan ja nostat rahan pankkiautomaatilta. Jos valinnat ovat kukkarolle suosivia, saa vaimokulta napata mukaan suklaapatukkansa, sipsipussin tai herätekynttilänsä. Ja loput kolikot saat sinä sujauttaa jassoon kassan jälkeen. Tai kotona possuun (näistä muuten vahingossa kasvaa vuodessa etelänmatka..).

Eli unohda pankkikortti vaikka viikoksi, ihan vaan kokeeksi. Tulee rahallekin aidompi arvo, kun sen oikeasti kassalla ojentaa eikä vaan pankkikorttia ja bonusta. Niin laita siis se vaimokkisi ojentamaan se raha, itsehän jo tiedät rahan arvon.

Tai sitten vaan hyväksyt sen tosiasian, että olette erilaisia. Vaimosi varmaan tuolla toisessa ketjussa kiroaa pihiä ukkoaan kun itse tykkää hypistellä tavaroita..

• pahasti

vaimon heräteostokseen meni 20.000euroa. Nyt pihalla seisoo sitten uusi auto.

• 98980980980

Kuka tyttö ei tykkäisi siitä että joku muu maksaa sen ostokset?! Mutta jokin raja siinäkin hommassa. Itselläni on sellainen poikaystävä, joka määrää mitä laskuja saan maksaa ja tarkistaa että onhan mun tilillä rahaa. :O kuulostaa varmaan että mun poikaystävä on hirveä tyranni, mutta sen takia hän tarkkailee mun rahamenoja että mulle jäisi joka kuukausi pienestä opintotuesta rahaa että saisin ostettua itselleni jotain kivaa :O Monesti olen kysynyt että mihin kivaan tarvitsen rahaa joka kuukausi?! Ihana ajatus, mutta ei kiitos :) Poikaystäväni ajatustapa johtuu sen pihistä isästä ja yms...
      Selvästi sun tyttöystävä käyttää sua hyväksi. Olet tavallaan totuttanu sen siihen että sä maksat aina mitä ikinä se laittaakaan ostoskoriin. Sano ensin sievästi että en minä nyt ala ostamaan sulle mitään ja jos siitä tulee hirveä huuto nin koita sanoa rauhallisesti että miten asian laita on. Kyllä se sun tyttöystävä tietää mistä sä puhut :) se ei vaan halua sitä ehkä myöntää. ONNEA! :)

• lilli82

Meillä on taas toistapäin. isäntätekee heräte ostokset.
      mutta meillä on myös omat tilit mut yhteiset rahat.toisen tilistä maksetaan laskut ja toisen ruoat.

• jätä se

Materia on astunut tunteiden tilalle. Tyypillinen suomalainen nainen.

Pistä tämä loinen vaihtoon.

tv. Maritta Turusta.

• Orgasm?

Googletin kakusanaksi > shoppailu

• fyffe

Mitäs sitä satosia laskemaan jos on millä mällätä. 200 tai 500 päivässä, aivan sama.

• itse myös avovaimo

Sano vaimolles et maksaa itte ostoksensa.Mä olen meillä se joka kaupassa käyn,mies ei suostu kauppaan edes tulee.Ja ku rahaa itselläki on vain rajallisesti ja harrastuksiin ja laskuihin menee myös paljon rahaa,niin eipä juurikaan heräteostoksia tule tehtyä.Koko pieni tili menee ruokaan,harrastuksiin ja laskuihin.Mies maksaa vain kämpän vuokran ja nettimaksun eli yht.450€.Sano vaimolles et se alkaa maksaa ruoat...Ei se ole mun mielestä oikein et mies maksaa kaiken.Ainakin nainen saa omat juttunsa maksaa!

• miepien

Miulla ja avopuolisolla on omat tilit ja kaikki kulut laitetaan puoliksi. Mie käyn palkkatyössä ja avopuoliso on tällä hetkellä työtön. Ennen hän opiskeli ja silti kaikki menot meni puoliksi.
      Isäntä meillä pitää budjettia yllä. Eli laitappas teillekin budjetti: siihen laitat tulonne ja menonne, niin eiköhän avokkisi huomaa ettei rahat riitä... Miulle olisi aivan sama mitä rahaa menee. Tarjouksista ostellaan ruokaa pakkaseen. Ruokakulut on noin 130€-150€/nuppi kuukaudessa. Ja mie syön töissä mikäli siellä ruokaa jää ylitse.
      Kauppalista/puutelista meillä on kaupassa käydessä mukana. Listan ulkopuolisia ostoksia ovat meillä edellämainitut tarjoustuotteet.

• me päästään samalla (2 henk)

summalla melkein koko kuukausi. Siis "takan perä" vuotaa. Tuki vuoto, ja sano muijallesi, että nyt riittää... Tee se niin, että se varmasti selviää hänelle. Laske totuus silmien eteen ihan matemaattisesti, ellei hän ymmärrä, ja ellei hän ymmärrä, lähde kauppaan yksin, tulee halvemmaksi.

• öhjösdghj

Mites olis jos avokki tekee kauppalistan ja sinä käyt listan kanssa kaupassa?

• Akaton ukko

Rahaa pitää osata käyttää oikein ja säästäkin pitää, hitto soikoon jätä koko tuhlari.

• pinnako tiukilla?

--lisäksi kannattaa ruveta suosimaan käteistä/ pankkikorttia....

Oletteko yhtä mieltä tarpeellisista, molempien kustannettavista hyödykkeistä, ja niistä mitkä ovat toisen kustannettavia turhakkeita? Maksatko sinä molempien tarvitsemat hyödykkeet, ja hän voi käyttää tilinsä turhakkeisiin?

• lempiystävä

... liian kiltti. Eikö sinun pitäisi olla se, joka suuttuu ?

Et kerro, mutta luultavasti olet rahapussi / maksumies. Älä maksa kuin tarpeelliset listalla olevat, anna hänen maksaa omansa ...

Sinua - ja rahapussiasi - käytetään hyväksi. Valtaa tjs. voi liitossa käyttää ja näyttää vaikka näin ... :-)

• Minäkin yksin kaupassa

Miksi menette yhdessä kauppaan?
      Meillä minä hoidan ruokaostokset ja mieheni valmistaa ateriat... Yhdessä mietimme listan valmiiksi mitä pitää hankkia, tosin lipsun joskus listasta ja ostan jotain herkkuja jälkiruoaksi...
      Minä itse myös maksan ostokset, joten ei tule riitaa kauppalaskusta...

• korttia?

Vai maksatteko käteisellä?
      Jos käytätte korttia niin vaihtakaa se käteiseen. Silloin rahanmenon ymmärtää paremmin.
      Ottakaa käyttöön erillinen rahapussi, johon laitatte esim. viikon ruokarahat. Jos keskiviikkona jo alkaa rahat olemaan vähissä niin varmasti avokkisikin huomaa kuinka hupaa se raha on.

• käy kaupassa niin

aina on puolet enemmän tavaraa kuin olis tarvis tuoda,.Yksi ärsyttävä piirre myös on se,ettei
        koskaan ota mukaansa muovi pussia tai muuta kassia,
        vaan aina uusi muovi kassi kaupasta.
        Meillä käy emäntä 4-6 kertaa vk kaupassa.
        Meitä ei ole kuin kaksi henkeä.
        toinen työtön ja toinen mini palkalla
        80km päässä toisella paikkakunnalla kulkee,
        joten ei yhtään euroa ole ylimääräistä,
        autotkin kun niin kalliita pitää.
        meillä menee ruokaan noin 300-350e/kk.
        Olisko tässäkin aika jakaa omat kulut kummallekkin?

• jetnet

Saman olen kokenut itsekkin ja huomasin, ei siinä vielä kaikki koska nälkä kasvaa syödessä.
      Ehdottaisin, keskustelkaa asiasta ja ehdottomasti omat pankkitilit ja jos ei neuvottelu ei tuota tulosta, niin kylmältä tää kuulostaakin, vihellä peli poikki, miksi, koska jompikumpi, eli sinä oot jossain vaiheessa rutiköyhä kun maksat kumppanin heräteostoksia.
      Elämä on joskus tosi ihmeellistä kun pitää soutaa rakkauden ja tosielämän suossa

• HIRVONEN!!!

Moro! Päällimäinen viesti teille on....ei vain sinulle, että rauhottukaa....tuntekaa toisenne läsnäolo!!! silloin jos tunnette, toimitte... no paremmin tai viisaammin kuin aijemmin...huomaatte toisenne, toisenne tarpeet...ja toisen huomaamisessa on itsensä löytäminen!!

• vierailija

Hei,
      Tuli mieleen, että avovaimoltasi varmaan puuttuu jotakin tärkeää, jota hän ei osaa pukea sanoiksi ja siksi sortuu heräteostoksiin. Jotkut syövät herkkuja, jotkut ostavat kenkiä ja kolmannet vain vähän "hienompaa" ruokaa. Minä asun yksin ja mulla menee viikossa minimissään 20 ja maksimissaan 50 euroa ruokaan. Tämä johtunee siitä, että säästän koska joudun valintani takia köyhäilemään. Selvitä mitä avovaimosi halajaa niin tilanne korjautuu varmaan pikaisesti - äläkä huuda hänelle tai tenttaa häntä - keskustele

• ...

Tuossa tilanteessa itse ilmoittaisin suoraan kumppanille, että kulutustottumuksemme poikkeavat sen verran radikaalisti toisistaan, ettei yhteinen tili ole toimiva ratkaisu. Mikäli on oletettettavaa, ettei edes kolmen tilin malli toimisi (eli kummallakin oma tili johon omat palkkarahat tulevat ja yksi yhteinen, johon molemmat siirtävät tietyn summan talousrahaa joka kuukausi), niin sitten kummallakin vain se oma tili johon toisella ei ole käyttöoikeutta ja ruokalaskut maksetaan vaikka vuoroviikoin ja maksuvuorossa oleva hoitaa ruokaostokset. Itselleni ainakin on pienituloisena tärkeää, että talousmenot pysyvät kontrollissa, mutta rahaa on kuitenkin oman harkinnan mukaan mahdollista käyttää myös harrastuskuluihin ilman sanomista, miksi täysin yhteiset rahat kenenkään kanssa eivät tulisi kyseeseen (etenkin kun itse olen hyvin tarkka, mihin kaikkeen tililtä menee rahaa ja millaisia summia, eli yhteisen tilin kanssa varmasti hermostuttaisin kumppanin kyselemällä selvityksiä tilillä näkyville menoille). Eli yhteisistä menoista vastataan yhdessä ja omat menot kumpikin hoitaa sen mukaan mihin katsoo omien varojensa riittävän. Tarpeen mukaan joustetaan sitten puolin ja toisin.

Sen verran liikaa on tullut törmättyä tapauksiin, että suhteen toisen osapuolen harkitsematon rahankäyttö on johtanut sen taloudellisemmankin osapuolen rahavaikeuksiin, että itse sitä mieluummin varmistaa selustansa kuin luottaa sokeasti ja pahimmillaan huomaa sitten talon lähtevän alta toisen velkasählinkien takia. Onneksi kumppani on kanssa sen verran järki-ihmisiä talousasioiden suhteen, että asioista on ollut mahdollista keskustella ja sopia. Sitäkään kun en kovin hyvällä katsoisi, jos kumppani alkaisi suoraan rahankäyttöäni kontrolloida ja joutuisin perustelemaan kaikki hankintani toiselle, etenkin jos itsekin osani rahoista tienaan. Itse kun en aikuista ihmistä haluaisi lähteä elättämään, mutta en myöskään jättäytyä toisen elätettäväksi tai holhottavaksi raha-asioissa.

• minä vain

meilä on omat tilit toimii koska mulla mies ostaa kaikkea rääsää pelejä ,ynä muutta tai juo ei jää ruokaa muuten rahaa .yhdessä jo 23 vuotta aina omat tilit ollut kanattan omia tilejä.kersojakin on

• varakkaan miehen

joka maksaa kaiken mitä haluan.Tämä on eronnut kolmisen vuotta sitten muijastaan.Sattumoisin mulla kävi tzägä.

• moottoripyörä on mun

no mieti vähän 230????? en kyllä ymmärrä miten noin köyhällä voi olla edes puoliso....eilenkin meni rafflaan enemmän...puolisoni ostaa mitä haluu ja en siitä koskaan valita ja niin ostan mäkin itsellen kuten moottoripyörät kelkat veneet...nää on niitä mitä mä otelen ja puolison koruja ja vaatteita..

• Setä-Roopert

Et nyt hiffannut kaverin aloitusta. Varmaan teidänkin family alkaa irvistelee, kun alat kantaan uutta prätkää, lynxiä ja purtiloa lähes joka viikko.
        Meillä meni kans eukolle tommonen shoppailu vaihde päälle ja alko kantaan himpeen kalliita koruja ja muuta helyy. Aattelin, että se siitä helpottaa ja ostin sille niitä oikeen urakalla lisää ja perhehopeeta, että varmasti on koko suvulle kattausta, niin eikö vaan ollu löylyy lisää ja eukko innostu kahta kauheemmin kantaa tavaraa homeen. Ei kans oikeen hiffannu ideeta.
        Seuraavaksi meinaan laittaa sen satasen (100000) kanssa Topin parkkiin ja saa olla siellä niin kauan, et kaikki on varmasti pistetty haiseen ja jos tän jälkeen vielä tekee mieli jotain ostella, pistän läpyttelemään. Kyllähän nyt aikuisen ihmisen pitää tajuta, et ei kaikkee tartte kotiin kantaa, mitä jotkut kauppaa.

• zukkis

Ihmettelen suuresti sitä, että miksi et ota asiaa puheeksi. Laske vaikka kuitista kauppalistan mukaiset tavarat ja avokkisi heräte-ostokset. Eihän sun tartte pyytää häntä maksamaan tuota summaa (voit toki, jos rohkeus riittää), mutta kerro, että jatkossa tämä peli ei vetele. Tai kaupassa hän ottaa herätteilleen oman korin.

Se on lisäksi totta, että ei joka viikko voi niin paljon herkkuja ostaa, mitä tuosta tekstistäsi sai kuvitelman. Avokkisi ei tuolla menolla vanhaksi elä, jos makeaa ja suolaista herkkua uppoaa joka viikko usean kympin edestä.

• sinulla akka.

Jokaisella meillä on riippansa. Sinulla se näyttää olevan lapsellinen akka. Opeta se tavoille tai ota ero. Mikäli kumpikaan ei onnistu niin kärsi vikisemättä.
      Kyllä tuommoinen tussuvakuutus tulee kalliiksi ja käy hermoille niinkuin näyttää jo tehneen.
      Ole mies.

• kysymykselläs

Oletko näyttänyt vastaukset naiselle, jonka kanssa asut. Ehkäpä saatte aikaseksi rakentavan keskustelun ja molempia tyydyttävän ratkaisun.

• Aikamoiset heräteostokset.

Satasella saa kahdelle hyvät ruuat viikoksi.

• _AP_

Tässä olikin kyse heräteostoksista eikä vain ruokaostoksisa.

• Toiminut loistavasti jo vuo...

Olemme olleet avioliitossa jo vuosia ja meillä on edelleen systeemi jossa molemmat maksavat omat ruokansa. Ainoastaan ruokatavarat joita kumpikin käyttää, maksetaan puoliksi (ei silti että niitä paljon olisi, meillä on aika erilaiset ruokatottumukset).

Käytännössä homma hoituu niin että ruokalaskun maksaa aina mieheni, joka sitten laskee jälkikäteen kuinka suuri osuus laskusta on minun. Meillä on käytössä kuittilaskelma Excel-taulukossa, siitä näkee hetki kuin hetki tilanteen, eli kumpi on kummallekin "velkaa" (mitään rahaa ei koskaan siirrellä meidän välillä; kumpikin maksaa eri kuluja niin että kuittilaskelma pysyy tasapainossa).

Joidenkin mielestä voi olla outoa näpertämistä, mutta meistä järjestely on kerrassaan loistava. Kumpikin ostaa aivan mitä haluaa, kun kerran myös sen itse maksaa.

Sopisi erittäin hyvin aloittajankin talouteen. Eipä tarvitsi ikinä raivostua ruokaostoksilla, eikä katsoa että "taas se ostaa heräteostoksia".

• tai sit jos

sinä oot elättäjä osapuoli niin pistä tietty määrä rahaa vaimon tilille jolla voi ostaa niitä heräte ostoksia,ja sit muuten sanot että ite et osta muuta kun ruokaa..asia pitää siis ottaa vaan puheeksi yhdessä,sillä rahalla mitä mainitsit sais jo parin viikon ruuat kepeesti,ja meillä 3 henkinen perhe..

• RAHALLA

Eikö tuota jo huomaa ihmispoloiset!

Nainen käyttää kaikki välineet vallan keinona ja hän keskustellee rahan avulla!

Kaupassa hän kertoo miehelle asioita ostamalla turhakkeita silmittömästi. Kyse on aivan muusta mutta koeta lukea mitä hänen asiansa on?

Sen sijaan kun maksat tavaroita. Laita se palikka siihen väliin tiskillä! Iloita tiskillä että nuo tavarat eivät kuulu mun tilille.

• jotka hellivät

kukkaron nyörejä...paras kauppa ruokaostoksille on lidl,ne jotka eivät siellä käy niin eivät tiedä sitä että sieltä saa 20e ruokaa yhtä paljon kun menet tavalliseen markettiin niin pulitat samoista ostoksista melkein 40e,ja toinen asia että se pitää sanoa suoraan että muuta ei mukaan lähde kun ruokaa ja pakollisia asioita..sopii sitten erikseen sillon kun rahaa on niin lähtee sitten shoppailemaan,itse käyn noin kerran kuussa kaupoissa kiertelemässä,mutta muuten ostokset liittyvät yleensä ruokaan,ruuankaan ei tarvitse joka päivä olla mitään ravintolatason herkkuja,ihan tavallinen kotiruoka riittää varsinkin jos kahdestaan asutte ja ei lapsia tai vieraita kylässä käy..pitäs yhessä vähän kelata niitä asioita niin eiköhän se siitä..

• Holhoten

Oikein hyvä valinta asioida esim Lidlissä, tai vähän pienemmässä kaupassa jossa on turhakealttiille vähemmän roskaruokaa ja vähemmän houkuttelevasti asetettu tarjolla. (usein jopa tarjouksessa, jolloin mahd. vhinko pienempi).

Akuutista puutelistasta voi siirtyä pysyvään checklistaan, joita voi tulostaa monia. Sitä katsoessa kuitenkin muistaa, oliko hyödyke loppu.
        Näin pikkuhiljaa jää mieleen hyödykelista, jotakin ihminen sentään satojen ostoskertojen toistollakin oppii, (jos haluaa:))

• 4henk. 300e kk

Jätä vaimo kotiin ja käy yksin kaupassa. Silloin ostat vain puutelistan mukaan.

• Muonionäijä

jätä se nopeasti

• Valaskalahai

Tottakai se nainen suuttuu ja niin pitäisi suuttua sinunkin kun syytät toista vaikka olette samanlaisia kakaroita kumpainenkin. Sinä odotat naiselta vastuuta omiin virheisiisi ja nainen vastaavasti antaa rahan palaa niin kauan kun sinä kestät.

Tv. Säästeliäs pikkutyttö

• Immanuel-72

Syötkö kuitenkin myös itse hänen ostamiaan " epäterveellisiä heräteostoksia " ? Jos viikon kauppalasku on tuo 230 e voi siinä olla mukana myös mm.mausteita, öljyjä yms.pidempään kestäviä tarvikkeita. Laitatko itse ruokaa ? Jos kokkaa, tietää, että tietyt tuotteet voivat maksaa kerralla paljon, mutta säilyvät pitkään. Samoin kauppalaskuun vaikuttavat mm. pesuaineet ( pyykinpesu, yleispuhdistus jne. ), jotka voivat kasvattaa kertalaskua. Kotitalouteen menevistä kustannuksista on hyvä muodostaa kokonaisnäkemys.
      Jos kohtalaisesti tienaa, ei n. 1000 e kauppaan kuukaudessa ole kahdelta ihmiseltä mikään kohtuuton summa.

• fahfa

Kumman mielestä ei ole tarkoitus ostaa? Miksi avovaimosi ei saisi ostaa herkkuja? Maksakoon vaikka omasta pussistaan, jos ne sinua häiritsee. Itse en esim. maksa mieheni tupakoita, kun en itse polta. Muuten en ole niin tarkka vaikka ostoskorissa olisi jotain vain toiselle menevää.

Ja onko sinun pakko lähteä aina kauppaan mukaan? Jos avovaimosi haluaa juosta kaupassa joka päivä niin anna käydä yksinään... Ja jos olet itse mukana kaupassa, miksi tarvikkeet jää ostamatta? Eikö se ole silloin sinunkin syytäsi, jos olet mukana?

Tuo nyt on vielä pientä. Ajattele, jos hän tuhlaisi vaatteisiin, sisustukseen, kodinkoneisiin... Rahaa voisi mennä paljon enemmänkin.

Ehkä hänellä on lapsuudessa ollut niukkaa tms. Jos ette ole ihan vararikkoon menemässä niin anna olla.

• Törsääjä

...sitä KOULUTUSTA,mitä tuolla toisella palstalla vastustetaan.

• Dilalah

Meitä on taloudessa 2, minä ja miesystäväni ja meidän ruokalaskumme on n. 250€/kk ja siinä on mukana 4 kissan murkinat, hiekat ym...

• mk

että kummallakin on omat rahat ja kumpikin ostaa omat ostoksensa ja katsotte kummalla riittää rahat niin kyllä loppuu naisesi osrokset kun joutuu itse maksamaan eik ämies enää maksa naist5en hömpötyksiä ja niin edelleen. Meillä ei naiseni paljon turhia ostele mutta miehenä minä ostan meille kaikki lakoholituotteet ja niitä saa puoliosnikin juoda kyllä itsekkin ostelen naiselleni mitä hän tarvitsee mutta kun kumpikin ostaa järkevästi niin rahat ei koskaan lopu ja jää säästöönkin rahaa.

• pinaattia

Komenna naistasi, äläkä anna periksi.

Vika on sinun vempulaselkärangassasi. Sinä annat periksi, myötäilet, perustelet, selittelet, maarittelet, houkuttelet ja ties mitä muuta naismaisuuksia.

Fyysinen voima on sinun puolellasi, joten vika on vain ja ainoastaan vetelässä tahdossasi.

On vain biologinen fakta, että on miehen tehtävä komentaa naista ja perhettä.

• Kaikkeen on ratkaisu

Menkää parisuhdeterapiiaan. Vaimosi ehkä kokee alitajuisesti suhteenne epätyydyttäväksi ja hakee lohtua tekemällä tarpeettomia ostoksia. Itse (mies) aloin tehdä tätä jossakin vaiheessa. Vähän väliä piti vaihtaa auto, vaikka entinenkin oli aivan hyvä. Telkkarit, sterot ja tietokoneet vaihtuivat uusiin malleihin kerran vuodessa. Piti olla kotiteatterit ja kaikki. Ruokakaupassa piti käydä mona kertaa päivässä. Ja kyllä vaimokin ravasi kirpputoreilla vähän väliä.

Sitten heti kohta eron jälkeen se ei ollutkaan enää tärkeää. En ole enää puoleen vuoteen ostanut mitään muuta, kuin välttämättömän. Aikakin on kulunut rattoisasti tarpeettomaksi jäänyttä roinaa huutokaupatessa. Eikä exänkään kotiin ole enää ilmestynyt uusia kierrätyshuonekaluja. Ikeassakaan se ei ole käynyt kai kertaakaan enää eron jälkeen.

• jgjlkjkfjkltjkljlg

Porukoilla on aina ollut yhteiset menot ja yhteiset tulot. Ei ole pidetty kirjaa kuka maksaa ruoan, sähkön, puhelinlaskut jne jne. Noh, aikanaan oli heillä myös sama ongelma. Isä tolkutti ja selitti äidille homman nii monta kertaa että meni jakeluun ja tekivät järjestelyn: isä hoitaa kaupassa käynnin listan mukaan eikä äiti edes lähde mukaan. Näin ei tule niitä heräteostoksia tehtyä. Sillon harvoin ku äiti jaksaa töiden jälkeen käydä kaupassa nii sit hän saattaa ostaa niitä heräteostoksia mitkä on tosiaan joku lakritsikarkkipussi tms. Eihän ne paljoa maksa mutta tosiaan jos useasti viikossa käy ruokaostoksilla nii siitä kertyy pikkuhiljaa sievoinen summa..

• qqqqqqqqqqqqqqqqqqqq

Vaan mätä tavarat takasin hyllyyn mitä vaimo mättää kärryyn.

• JA HETI

VALLAN KÄYTTÖÄ SEKIN, AKKA KURIIN !

• Älä osta

Tuo tulee käymään hermoillesi ajan kanssa vielä nykyistä enemmän. Samaa teki vanha muija mullakin. Esim uudet kengät piti saada vaikka edellisiä oli käytetty hyvä jos kaksi kertaa. Eipä niitä kyllä senkään jälkeen käytetty.

Luultavasti olet saattanut miettiä eroakin. Punninnut yksin oloa ja suhteessa jatkamisen hyviä ja huonoja puolia.

Tuollainen käytös ei helpolla lopu. Jos hän ei itse näe sitä ongelmana se jatkuu jatkuu jatkuu. Etenkin niin jauan kuin suostut moiseen. Tosin jos et suostuisi voin ennustaa, että seuraavaksi hän ottaisi sinulta salaa pikavippejä ja muita lainoja mitä ikinä saa voidakseen jatkaa samaan malliin. Seuraukset voivat olla tuhoisia.

• Yualle

Onneksi olette vielä avoliitossa. Moinen eukko kannattaa jättää heti.

Zurullista, mutta totta :(

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3810
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      184
      3047
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2946
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2441
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      363
      2230
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1880
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1575
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1447
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1388
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1362
    Aihe