Suosittelen elokuvaa

Postia pappi Jaakobille

Vakaumusta on vaikea pukea sanoiksi, puolin ja toisin. Ateistin ja teistin ei ole helppo ymmärtää toisiaan. Taiteen keinoin on mahdollista enempään. Jos ketä kiinnostaa, mistä kristinuskossa syvimmltään on kysymys, suosittelen Klaus Härön uutta elokuvaa. Se ei julista mitään, mutta kertoo hienon tarinan.
Postia pappi Jaakobille on hienovarainen, kaunis ja pelkistetty kuvaus armosta ja anteeksiantamuksesta. Reiluun tuntiin mahtuu kaikkea, mitä elokuvalta voi odottaa. Tämä elokuva saa vielä monia palkintoja, mutta mikä tärkeämpää: se voisi rakentaa siltoja erilaisten ihmisten välille!

13

473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puusilima_

katsotaan katsotaan, mutta:

"kuvaus armosta ja anteeksiantamuksesta." ja kristinuskonnosta vaan ei voida oikein yhdessä käsitellä, paitsi jos ne asetellaan vastakkain.

kristinuskonto on alistava ja väkivaltainen uskonto, jota valitettavan moni pitää totena. tämän luulemuksen kuvaileminen kauniina tms. ja lässynlää filmeillä sitä kehuen ei asiaa muuta miksikään.

valitettavasti, vaikka hihu toisin toivoisikin.

no katson kuitenkin kunhan sen jostain saan käsiini.

• filmi

Oli tosi hieno filmi, kerronta imaisi heti mukaansa. Päähenkilöiden todellisuudet eivät alussa ollenkaan kohdanneet - näinhän se on monesti, kun erilaiset maailmankatsomukset kohtaavat.

• oukei*

On kyllä jämerä leffa.

• Oon kyllä joitain mainoksia vilkassu, mutta ei oikeen tänne iskenyt. Yleensäkin suomalaisten elokuvien pitää olla todella huippuhyviä ennenkun vaivaudun vuokraamaan - enkä enää hirveemmin jaksa katella draamaa muutoinkaan, itse kun koen elokuvien tarkoituksena olevan viedä pois tästä tylsästä ja masentavasta maailmasta, johonkin parempaan paikkaan.

• Bårnåå

katotaa pårnåå mieluummi

• sErpiEntE

Itse en ole sellaisia koskaan nähnytkään, parhaimmat näkemäni Suomi-leffat ovat olleet ihan mainioita (enimmäkseen nämä oikeasti hyvät kotimaiset rainat on tehty jo viimevuosisadalla), mutta yhtään mullistavan hyvää rainaa en Suomesta ole kuullut tulleen.
        On kyllä rehellisyyden nimissä todettava etten noita kotimaisia leffoja nykyään juuri katsastakkaan. Tämä siksi että tällä vuosituhannella tehdyt kotimaiset leffat joihin olen tähän asti törmännyt ovat herättäneet (muutamaa pikku poikkeusta lukuunottamatta) lähinnä ärtymystä ja myötähäpeää.

• Trollaattori7
        sErpiEntE kirjoitti:

Itse en ole sellaisia koskaan nähnytkään, parhaimmat näkemäni Suomi-leffat ovat olleet ihan mainioita (enimmäkseen nämä oikeasti hyvät kotimaiset rainat on tehty jo viimevuosisadalla), mutta yhtään mullistavan hyvää rainaa en Suomesta ole kuullut tulleen.
        On kyllä rehellisyyden nimissä todettava etten noita kotimaisia leffoja nykyään juuri katsastakkaan. Tämä siksi että tällä vuosituhannella tehdyt kotimaiset leffat joihin olen tähän asti törmännyt ovat herättäneet (muutamaa pikku poikkeusta lukuunottamatta) lähinnä ärtymystä ja myötähäpeää.

heh syumi leffat. Ei vois paskempia olla.

• ja sillä lailla niin
        sErpiEntE kirjoitti:

"On kyllä rehellisyyden nimissä todettava etten noita kotimaisia leffoja nykyään juuri katsastakkaan.."

Jep jep. Ja silti pakko kommentoida suomielokuvien nykytilaa, vaikka viimeksi katottu suomalinen elokuva vuonna nolla. Pöhhöh.

• selitä pliiis

"Yleensäkin suomalaisten elokuvien pitää olla todella huippuhyviä ennenkun vaivaudun vuokraamaan -"

Mistä sä tiedät etukäteen millasia -huippuhyviä vai huippuhuonoja- elokuvat on jolloin vaivaudut yleensä vuokraamaan. Tsekkaatko kritiikit vai mitllä logiikalla ?Yleinen mielipidekö päättää myös oman mielipiteen ennen kuin käsi tarttuu videovuokraamossa johonkin leffaan?

• sErpiEntE
        ja sillä lailla niin kirjoitti:

"On kyllä rehellisyyden nimissä todettava etten noita kotimaisia leffoja nykyään juuri katsastakkaan.."

Jep jep. Ja silti pakko kommentoida suomielokuvien nykytilaa, vaikka viimeksi katottu suomalinen elokuva vuonna nolla. Pöhhöh.

Jos huomasit kommentoinkin vain niitä leffoja joita itse olen tällä vuosituhannella nähnyt (eli olen kyllä katsonut elokuvia tämänkin vuosituhannen puolelta, en sanonut missään kohtaa etten olisi), ne ovat olleet pääosin sen verta kuraa etten nykyiseltään enää jaksa mitään kovin suuria odottaa kotimaisilta rainoilta. Lisäksi minulle jäi niistä sellainen maku että kotimainen elokuvateollisuus kärsisi enemmän tai vähemmän ideojen puutteesta ja esim joidenkin rainojen (kuten vaikkapa "sisko tahtoisin jäädä") kohdalla tulee tunne että pelkästä trailerista tai mainoskyltistä voi pääpiirteissään arvata koko elokuvan sisällön, eikä se ole oikein omiaan nostamaan kiinnostusta.
        En minä kotimaista elokuvateollisuutta kuitenkaan umpipaskaksi hauku, ja tuolla toteamuksella, etten niitä viime aikoina enään kovin aktiivesti ole seuraillut, nimenomaan alleviivaasin sitä että tuossa kommentoin lähinnä mielipidepohjalta.
        Jos minulta kuitenkin on mennyt ohi jokin kotimainen elokuva, jota voisi pitää ihan kansainvälisilläkin standardeilla loistavana, saattaisi se olla ihan kiinnostavaa tarkistaa. Jos joku sattuu tietämään tuollaisen filmin, niin suositelkaa ihmeessä.

• selitä pliiis kirjoitti:

"Yleensäkin suomalaisten elokuvien pitää olla todella huippuhyviä ennenkun vaivaudun vuokraamaan -"

Mistä sä tiedät etukäteen millasia -huippuhyviä vai huippuhuonoja- elokuvat on jolloin vaivaudut yleensä vuokraamaan. Tsekkaatko kritiikit vai mitllä logiikalla ?Yleinen mielipidekö päättää myös oman mielipiteen ennen kuin käsi tarttuu videovuokraamossa johonkin leffaan?

Mutta yleensä trailerit kertoo ihan tarpeeks. :D Onhan noita poikkeuksiakin, mutta jos trailerissa ei tehdä muuta kun naidaan, juodaan ja huudetaan perkelettä, niin en usko sen olevan mikään mahtava (noin yleensä suomalaiset leffat siis, jälleen hiukan yleistettynä). Joskus en vaivaudu edes trailereita katsastamaan, vaan pelkkä takakannen kuvaus riittää. Joo, ne ei oo hirveen kattavia, mutta jos tahtovat ihmisten kattovan elokuvia, niin paras kirjottaa hienot takakannet niin lähtee paremmin mukaan. Usein myös etukansi tekee paljon; en sen takia välttämättä hylkää elokuvaa, mutta sen takia voi helposti tarttua siihen, ja vilkaista takakannesta lisää. Sama oikeestaan koskee pelejäkin jollain tasolla, vaikka niitä ostaessa mieluiten lukaisee netistä vähän lisää tietoa, ne kun on vähän tyyriimpiä kun muutaman euron leffavuokraus.

Toinen on kyllä muiden mielipiteet, vaikka omat mielipiteet poikkeaakin usein tosi paljon muista. Ihastun aina niihin, mitkä on muiden mielestä täysin surkeita, ja päinvastoin. Mielipideasia, mun mielestä vaan muualla maailmassa osataan tehdä parempia elokuvia. Tosin, se "Mitä meistä tuli" oli ihan uskomattoman hyvä leffa, suomalainen, eikä ees mikään valtavan tiivis juoni. Kerronnassa oli vaan jotain mukaansa tempaavaa, ja sellasta, etten osaa selittää.

Toivottavasti tää selvitti vähän enemmän.

• sErpiEntE kirjoitti:

Jos huomasit kommentoinkin vain niitä leffoja joita itse olen tällä vuosituhannella nähnyt (eli olen kyllä katsonut elokuvia tämänkin vuosituhannen puolelta, en sanonut missään kohtaa etten olisi), ne ovat olleet pääosin sen verta kuraa etten nykyiseltään enää jaksa mitään kovin suuria odottaa kotimaisilta rainoilta. Lisäksi minulle jäi niistä sellainen maku että kotimainen elokuvateollisuus kärsisi enemmän tai vähemmän ideojen puutteesta ja esim joidenkin rainojen (kuten vaikkapa "sisko tahtoisin jäädä") kohdalla tulee tunne että pelkästä trailerista tai mainoskyltistä voi pääpiirteissään arvata koko elokuvan sisällön, eikä se ole oikein omiaan nostamaan kiinnostusta.
        En minä kotimaista elokuvateollisuutta kuitenkaan umpipaskaksi hauku, ja tuolla toteamuksella, etten niitä viime aikoina enään kovin aktiivesti ole seuraillut, nimenomaan alleviivaasin sitä että tuossa kommentoin lähinnä mielipidepohjalta.
        Jos minulta kuitenkin on mennyt ohi jokin kotimainen elokuva, jota voisi pitää ihan kansainvälisilläkin standardeilla loistavana, saattaisi se olla ihan kiinnostavaa tarkistaa. Jos joku sattuu tietämään tuollaisen filmin, niin suositelkaa ihmeessä.

Tuossa alempana mainittu Mitä meistä tuli oli ihan hyvä. Mutta sitten taas, en usko että se kaikkiin uppoaa. Vaikuttaa laadultaan lähinnä kotikameralla kuvatulta, mutta juoni pitää elokuvan koossa, sekä tietysti melko persoonalliset hahmot.

Suomileffoista löytyy ihan hyvä komedioita, tai sitten mulla on vaan jotenkin vähän lapsellinen huumorintaju. :D Helmiä ja sikoja on edelleen ihan hyvä, vaikka onkin nähty jo pariin kertaan. Hemmetin Mikko Leppilampi, onko sen pakko olla ihan kaikissa elokuvissa mukana? Ja kuulemma tummien perhosten koti oli hyvä, mutta en oo saanu aikaseks kattoa (toisin sanoen, filmtown on täynnä muitakin elokuvia, jotka haluisin nähdä enemmän, enkä oo niin rahakas että tuhlaisin sellaseen elokuvaan, josta en oo niin varma).

Siihen ne oikeestaan jää. Hyllystä ei löydy yhtäkään suomalaista elokuvaa, ja oikeastaan harmillista, että sellaset huonot suomalaiset elokuvat saa kaikki suomalaiset elokuvat vaikuttamaan tylsiltä ja kulutetuilta. Kun overall taso laskee, niin ei sitä oikeen jaksa uudemmin vilkasta mitään yksittäisiä elokuvia - ellei oikeesti törmää johonkin iskevään mainokseen tai edes kansi houkuttele vilkuilemaan syvemmin.

• Postia pappi Jaakobille on mielestäni hyvä elokuva. Onhan se vähän viipyilevä ja toiminnan ystävät tuskin siitä välittävät.

Parasta antia elokuvassa on sen antama viesti erilaisuuden ymmärtämisestä ja eri näkemyksiä edustavien ihmisten yhteiselosta. Uskonnottomalle tietysti oli hauska huomata, että nimenomaan uskonnoton osapuoli oli se, jolla oli kyky kasvaa ihmisenä ja tinkiä omista arvoistaan lähimmäisenrakkauden vuoksi.

Ehkä filmin vakavin puute on siinä, että se antaa kristinuskoista virheellisen kuvan.

On tosin mahdollista, että Jaakobin kaltaisia kristittyjä on olemassa (ehkä muutamia) ja jopa todennäköistä, että on olemassa kristittyjä, jotka haluaisivat olla Jaakobin kaltaisia. Kuitenkin, kuten elokuvissa on tapana, kerronta on romantisoitua ja dramatisoitua. Sen on tarkoituskin kuvata jotain, mitä ei sellaisenaan ole tässä meidän arkitodellisuudessamme. Se on kuin mehutiivistettä, josta saa juotavaa lisäämällä siihen 9 osaa vettä.

Hyvä takaisin maanpinnalle palauttava elokuva olisi vaikka "Jesus camp", jonka voi katsoa ilmaiseksi netissä (esim http://freedocumentaries.org/).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      60
      4783
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      65
      3868
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      3350
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      114
      3091
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2924
    6. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2588
    7. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2226
    8. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      254
      2087
    9. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      38
      1923
    10. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108