hiphop aate?

tauno

Mitähän tuohon hiphop-aatteeseen kuuluu? Itse olen tuota yrittänyt kysellä murrosikäisiltä hoppareilta(sitä vanhemmat hopparit ovat muuten todella harvinaisia), mutta heillä ei tunnu olevan juuri minkäänlaista tietoa asiasta. Jotain he ovat yrittäneet höpistä graffiteista, räpistä ja breikkaamisesta, mutta ei mitään sellaista, mitä voisi aatteeksi kutsua.
Toivoisin siis asiaan perehtyneiltä jonkinlaista selvitystä :)
Tämä asia on varmasti askarruttanut montaa muutakin..

33

1430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • old skool

      Kuuntele Avaimen albumi siitä saa aika hyvän käsityksen Hopin aatteesta.

      • piisku

        jepjep. Avain valasee asioita sen verran komeesti ja mutkattomasti että jos vaan yhtään osaa olla avoin ja kuunnella "oikeita asioita" niin kyllä aukenee ainakin jonkinlainen ymmärrys. :P


      • GDP
        piisku kirjoitti:

        jepjep. Avain valasee asioita sen verran komeesti ja mutkattomasti että jos vaan yhtään osaa olla avoin ja kuunnella "oikeita asioita" niin kyllä aukenee ainakin jonkinlainen ymmärrys. :P

        Juu, Avainta sietää kuunnella, hienoo musiikkia ei siinä mitään. Ja paljon asiaa! MUTTA, ei ihan Avaimen tekstien perusteella kannata alkaa hiphopin historiaa ja filosofiaa itselleen valottamaan. Esimerkiksi vasemmistolaisuudella ja hiphopilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

        No, taidanpa omankin mielipiteeni sanoa, vaikka siihen sitten tulee ärtyneitä vastauksia. Minä sanon, että hiphop ei juuri käsitä mitään erityistä filosofiaa. Sen allekirjoitan, mitä eräs kirjoittaja tällä palstalla kertoi, että hiphop kannustaa ilmaisemaan itseään ja purkamaan energiaa taiteen kautta. Mutta en kuitenkaan näe hiphopissa mitään erityistä filosofiaa.

        Eli: hiphop ei ole aate.


    • Guru

      Jos käyt lukasee tuolt aikasemmista foorumeista ni selviää...Mut hip hopin 4 elementtii on Mc,breikkaaminen,Dj hommat ja graffitit...elikkä noi tekee siitä hip hoppii..mut siihe kuuluu paljo muutaki jota en just nyt jaksa kirjotella..Ja siitä avaimen levystä kyllä saa aika hyvän vaikutelman..

    • old skool N:O 2

      Eli ainakin se että ketään ei potkita ihon värin vuoksi.

      • Skål vaan itelles

        ...mutta ei siihen kyllä hip hoppia tarvita. Sitä voi ihan rauhassa kuunnella vaikka oopperaa ja pukeutua tummaan pukuun ja vastustaa "potkimista ihonvärin takia".


      • Hetki...
        Skål vaan itelles kirjoitti:

        ...mutta ei siihen kyllä hip hoppia tarvita. Sitä voi ihan rauhassa kuunnella vaikka oopperaa ja pukeutua tummaan pukuun ja vastustaa "potkimista ihonvärin takia".

        Aivan, mutta hip hopin elementit (jotka nyt on mainittu useaankin otteseen) pohjautuvat afrika bambaataan luomalla pohjalle, jonka mukaan kamppaillaan taiteiden alueilla( mcíng, bboying=breikkaaminen, dj´ing ja graffitit) väkivaltaa käyttämättä.

        Bambaataa halusi luoda vastapainon katujen väkivaltaisille oloille ja tarjota sen asukeille(varsinkin nuorille) jotain mihin kanavoida energiansa. Vaikka kaupallistuminen onkin tuonut hip hop -kulttuurin vuosien saatossa ikävän vivahteen yhdessä NWA:n aloittaman gangsta-räbä-buumin ohella, on mm.bboying säilynyt alkuperäisenä väkivallattomalle pohjalle. Battleissa vastapuolen fyysinen loukkaamattomuus on ehdoton, mutta tätä voidaan pistää halvalla tanssillisin keinoin aivan kuten räbänkin vastustajaa voi solvata verbaalisesti tähän kuitenkaan kajoamatta.

        Hip hop on tarjonnut kaikilla osa-alueillaan miljoonille tavan ansaita elantonsa jonkin sellaisen parissa, jota rakastaa ja kunnioittaa suuresti. Bootydancereiden ja thug-mtv-räbää fiilistelevät polvenkorkuisilla ei ole välttämättä mitään tekemistä itse kulttuurin kanssa. Mistä lähtien jokainen mustaan pukunut vastaantulija on hevari?

        Mainittakoon vielä, että perus bboy Suomen skenessä on päälle kaksikymmentä tai alle, kun joku nyt peräänkuulutti niitä vanhempia hoppi-hemmoja. Sitä ei ehkä vain ajattele, että kaikki me emme pukeudu niin räikeästi, että meidän voitaisiin luulla olevan ns. hoppareita (mikä korni sana muuten). Hankkikaa tietoa, ennen kuin arvostelette.

        Piis out


        Lisätietoa osoitteista; www.zulunation.com, www.suomihiphop.com,
        www.oldschoolcuts.com

        bboyingista-> www.taukojalka.com, www.thefreshestkids.com, www.rocksteadycrew.com, www.spartanic.ch, www.bboying.com


      • piisku
        Hetki... kirjoitti:

        Aivan, mutta hip hopin elementit (jotka nyt on mainittu useaankin otteseen) pohjautuvat afrika bambaataan luomalla pohjalle, jonka mukaan kamppaillaan taiteiden alueilla( mcíng, bboying=breikkaaminen, dj´ing ja graffitit) väkivaltaa käyttämättä.

        Bambaataa halusi luoda vastapainon katujen väkivaltaisille oloille ja tarjota sen asukeille(varsinkin nuorille) jotain mihin kanavoida energiansa. Vaikka kaupallistuminen onkin tuonut hip hop -kulttuurin vuosien saatossa ikävän vivahteen yhdessä NWA:n aloittaman gangsta-räbä-buumin ohella, on mm.bboying säilynyt alkuperäisenä väkivallattomalle pohjalle. Battleissa vastapuolen fyysinen loukkaamattomuus on ehdoton, mutta tätä voidaan pistää halvalla tanssillisin keinoin aivan kuten räbänkin vastustajaa voi solvata verbaalisesti tähän kuitenkaan kajoamatta.

        Hip hop on tarjonnut kaikilla osa-alueillaan miljoonille tavan ansaita elantonsa jonkin sellaisen parissa, jota rakastaa ja kunnioittaa suuresti. Bootydancereiden ja thug-mtv-räbää fiilistelevät polvenkorkuisilla ei ole välttämättä mitään tekemistä itse kulttuurin kanssa. Mistä lähtien jokainen mustaan pukunut vastaantulija on hevari?

        Mainittakoon vielä, että perus bboy Suomen skenessä on päälle kaksikymmentä tai alle, kun joku nyt peräänkuulutti niitä vanhempia hoppi-hemmoja. Sitä ei ehkä vain ajattele, että kaikki me emme pukeudu niin räikeästi, että meidän voitaisiin luulla olevan ns. hoppareita (mikä korni sana muuten). Hankkikaa tietoa, ennen kuin arvostelette.

        Piis out


        Lisätietoa osoitteista; www.zulunation.com, www.suomihiphop.com,
        www.oldschoolcuts.com

        bboyingista-> www.taukojalka.com, www.thefreshestkids.com, www.rocksteadycrew.com, www.spartanic.ch, www.bboying.com

        arvostan tota tekstiä. tyhjentävää ja selkeetä. ja just tää että murrosikäset /hopparit/ pukeutuu nyt sitten niin räikeesti että valtaväki mieltää ainoastaan samalla tavalla pukeutuvat ihmiset hiphopin ystäviks.. hiphoppia eläviksi.. mut eihän ne pienet siitä mitään tiedä. en itekään sanois sillon 14-15vuotiaana tietäneeni paljoo. mut rohkenen nyt jo sanoo et enemmän on tietoo ja osaa ajatella erilailla.
        /Isoa Kättä/


      • piisku
        Skål vaan itelles kirjoitti:

        ...mutta ei siihen kyllä hip hoppia tarvita. Sitä voi ihan rauhassa kuunnella vaikka oopperaa ja pukeutua tummaan pukuun ja vastustaa "potkimista ihonvärin takia".

        Nyt ei tainnut ihan olla kyse siitä minkälaiset ihmiset ei potki toisia ihonvärin takia. vaan siitä mihin hiphop (yhdeltä kantilta) perustuu.
        tottahan toki jokanen vois olla (ja sietäis olla) tota ihonväri potkinta -politiikkaa vastaan. mut valitettavasti ei oo.
        mut se vaan että hiphop on ainakin suvaitsemista. putkinäöt pois ja mieli kirkkaaks. :P


      • Hetki...
        Hetki... kirjoitti:

        Aivan, mutta hip hopin elementit (jotka nyt on mainittu useaankin otteseen) pohjautuvat afrika bambaataan luomalla pohjalle, jonka mukaan kamppaillaan taiteiden alueilla( mcíng, bboying=breikkaaminen, dj´ing ja graffitit) väkivaltaa käyttämättä.

        Bambaataa halusi luoda vastapainon katujen väkivaltaisille oloille ja tarjota sen asukeille(varsinkin nuorille) jotain mihin kanavoida energiansa. Vaikka kaupallistuminen onkin tuonut hip hop -kulttuurin vuosien saatossa ikävän vivahteen yhdessä NWA:n aloittaman gangsta-räbä-buumin ohella, on mm.bboying säilynyt alkuperäisenä väkivallattomalle pohjalle. Battleissa vastapuolen fyysinen loukkaamattomuus on ehdoton, mutta tätä voidaan pistää halvalla tanssillisin keinoin aivan kuten räbänkin vastustajaa voi solvata verbaalisesti tähän kuitenkaan kajoamatta.

        Hip hop on tarjonnut kaikilla osa-alueillaan miljoonille tavan ansaita elantonsa jonkin sellaisen parissa, jota rakastaa ja kunnioittaa suuresti. Bootydancereiden ja thug-mtv-räbää fiilistelevät polvenkorkuisilla ei ole välttämättä mitään tekemistä itse kulttuurin kanssa. Mistä lähtien jokainen mustaan pukunut vastaantulija on hevari?

        Mainittakoon vielä, että perus bboy Suomen skenessä on päälle kaksikymmentä tai alle, kun joku nyt peräänkuulutti niitä vanhempia hoppi-hemmoja. Sitä ei ehkä vain ajattele, että kaikki me emme pukeudu niin räikeästi, että meidän voitaisiin luulla olevan ns. hoppareita (mikä korni sana muuten). Hankkikaa tietoa, ennen kuin arvostelette.

        Piis out


        Lisätietoa osoitteista; www.zulunation.com, www.suomihiphop.com,
        www.oldschoolcuts.com

        bboyingista-> www.taukojalka.com, www.thefreshestkids.com, www.rocksteadycrew.com, www.spartanic.ch, www.bboying.com

        Hitto, en mä erehtynytkään noiden sanojen kanssa. Olisi kannattanut lukea oma viestini uudestaan selvästikin. No, mielipide on ja pysyy.

        Pannukakku, ideassas on vaan se vika, etteivät aatteet tosiaan ole enää niin kuin vaatteet, joten tunnistaminen olisi aika vaikeata.

        Bboying puolella on vähän erilaista sinällään. Olen tunnistanut itsellenikin tuntemattomia kasvoja pelkästään Tribal Gearin (tunnetuin bboy merkki ...heh) runsaasta vaatetuksesta ja asiaan kuuluvasta bboy-flavasta. Ei toikaan päde kuin puoleen mekäläisistä. Heh...Joo.


    • pannulappu.

      oma henkilökohtanen mielipide tähän "aatteen kirjottamiseen" on se että jos kuvittelee tai tietää että vois omaksua/hyväksyä/ymmärtää hiphopin niin suurin ilo siitä tulee kun se tiedon hankkii itse..

      mä en tiedä mikä sun perustarkotus on sille että täällä väännetään rautalangasta mitä "edustetaan", se että saat vihdoinkin tietää totuuden siitä mitä tää on vai se että voi etsiä siitä epätäydellisiä kohtia ja sitten haukkua.. sori kun omaan ennakkokäsityksiä mutta nekin vaan nousee tässä "hevareiden" mahtavassa "hoppi on paskaa"-viestien viidakossa..

      joskus kun alan todella filosofoimaan tätä kulttuuria niin ei ole ketään kelle sitä purkaa ja ne suurimmat ideat siitä miten selittää tää "elämäntehtävä" niille joilla ei ole siitä mitään hajua häviävät ajan kanssa, mutta sen mä tiedän että kaikkeni tälle annan ja saan sen takaisin minkä haluan. :)

      • tauno

        No minut monesti määritellään ulkonäköni perusteella juuri "hevariksi". Musiikkimakuni kyllä käsittää paljon muutakin kun heviä..mutta se nyt ei tähän liity.
        Hyvin ymmärrän ennakkokäsityksesi ja minustakin on valitettavaa, kun tänne tulee jotain (keskenkasvuisia)hevareita valittamaan, mutta kyllä tuolta metalli-osastoltakin löytyy joidenkin(keskenkasvuisten) "hoppareiden" viestejä tyyliin "hevi on örinäpaskaa".
        Tämä viestiketju kuitenkin avarsi käsitystäni hiphop-aatteesta sen verran, ettei näillä murrosikäisillä päätänsä aukovilla housunroikottajilla ole juurikaan tekemistä hiphop-aatteen kanssa. Tai ainakaan heidän käytöksellä..
        Olen kyllä huomannut, että näillä hiphoppareilla on välillä jotain ihan järkevääkin asiaa. Olisi hienoa, jos asiaa hieman sisäistettäisiin kun sitä sanomaa niin monesti hehkutetaan..


      • BrokenAnfel
        tauno kirjoitti:

        No minut monesti määritellään ulkonäköni perusteella juuri "hevariksi". Musiikkimakuni kyllä käsittää paljon muutakin kun heviä..mutta se nyt ei tähän liity.
        Hyvin ymmärrän ennakkokäsityksesi ja minustakin on valitettavaa, kun tänne tulee jotain (keskenkasvuisia)hevareita valittamaan, mutta kyllä tuolta metalli-osastoltakin löytyy joidenkin(keskenkasvuisten) "hoppareiden" viestejä tyyliin "hevi on örinäpaskaa".
        Tämä viestiketju kuitenkin avarsi käsitystäni hiphop-aatteesta sen verran, ettei näillä murrosikäisillä päätänsä aukovilla housunroikottajilla ole juurikaan tekemistä hiphop-aatteen kanssa. Tai ainakaan heidän käytöksellä..
        Olen kyllä huomannut, että näillä hiphoppareilla on välillä jotain ihan järkevääkin asiaa. Olisi hienoa, jos asiaa hieman sisäistettäisiin kun sitä sanomaa niin monesti hehkutetaan..

        Ei hoppi oo pelkästää suun soittamista, housujen roikottamista ja kovistelua, vaik monet ulkopuoliset saattaa sellasen kuvan saadakin alkuunsa, mikä on sinänsä valitettavaa. Hoppiin kuuluu myös omat aatteensa (jotka nyt on jo tullut mainittua useamminkin) ja elementtinsä, jotka yhdessä muodostavat kokonaisen oman kulttuurinsa.
        Hienoa että tääl kysellään asiasta ihan asiallisestikin eikä heti vaan aleta haukkuu ku ei ymmärretä toisia! kyllä sitä tietoa saa, ku vaan viitsii vähän kysellä ja hakea sitä :)
        Peace&Love Everybody In The World! :)


    • wannabe#1234

      ei hiphopissa ole aatteita.
      älkääkä mainitko mitään avaimesta. ne on sen aatteet, ei yleisesti kaikkien hopin ystävien.
      jokaisella omansa.

    • Priest

      Ei hiphop ole mikään aate. Ei ole olemassa mitään "hiphopismiä". Ei sillä ole mitään suurta tarkoitusperää tai filosofiaa, eikä hiphopparit edusta suoraan mitään yhteistä poliittista ryhmää.

      Hiphop voidaan tosin käsittää monella tavalla ja vastauksiakin on varmasti useampi kuin yksi. Moni varmasti myös pitää hiphopia aatteena jossain määrin.

      Hiphop voidaan käsittää sisältävän neljä eri elementtiä, mutta se ei tarkoita, että ollaksesi hiphoppari sinun tulee toteuttaa näitä kaikkia ellet itse sitä halua. Se ei myöskään tarkoita sitä, että jos toteuta niistä yhtä, sinut luokitellaan hiphoppariksi, ellet itse sitä halua.

      Hiphop voidaan myös käsittää vain musiikkityylinä joka on kehittynyt 20-30 vuotta sitten. Aivan samalla tavalla, kuin kaikki muutkin musiikkityylit ovat kehittyneet aikanaan. Ei sillä ole mitään poliittista kantaa, vaikka yksittäiset biisit, tai artistit tai itseään hoppareiksi kutsuvat voivat näin antaa kuvan. Aivan kuten kaikki muutkin tyylit.

      Hiphopin historiassa on tosin syntynyt myös tietyssä mielessä poliittisia ryhmiä joilla on omat aatteensa. Nämä ryhmät eivät väitä hiphopin olevan aate, vaan edustavat itseään sekä hiphoppareina, että oman ryhmänsä aatteiden edustajana. Näitä ovat tietääkseeni ainakin Native Tongues (ainakin oli 80-luvulla, en tiedä onko enään) ja Zulu Nation.

      Offtopic:
      Voit käydä vaikka tsekkaa www.zulunation.com, kandee kuitenkin olla snadisti kriittinen tohon tekstiin mitä siellä on, sillä kaikesta mitä siellä lukee, ei ole mitään lähteitä kuka kirjoittanut ja koska. Osa teksteistä noiden sivujen jutuistakin kuulostaa jotenkin koomisilta tai irrelevanteilta verrattuna Zulu Nationiin josta itse olen aikoinaan lukenut ja kuullut, mutta on siellä ihan samojakin tekstejä ja mielenkiintoistakin juttua... sekä mm. voit jättää siellä hakemuksen, jos haluat liittyä Zulu Nationiin :)

      Tässä alkaa ollakin jo suurinpiirtein mielipiteeni siitä mitä hip hop on tai ei ole.

      Loppuun vielä offtopicina Afrika Bambaatan, erään Hiphopin pioneerin ja Zulu Nationin perustajajäsenen tekstiä vuodelta 1986:

      "MESSAGE TO THE YOUTH AND YOUNG ADULTS OF THE WORLD

      You must seek knowledge: Knowledge is to know and is the foundation of all things in existence. Knowledge is infinite. Knowledge is to know thyself and to know others. Knowledge is to know your surroundings, environment, the nature of life and death, animals, the solar system, the universe, the past, present, and the future. Knowledge is to know The Supreme One.


      You must have wisdom: Wisdom is the manifestation of one's knowledge, the ways and actions one uses to make his or her knowledge known. To be wise, you must choose the right path, know right from wrong and teach others to be wise and set them in the right direction.


      Understanding: You must have and get understanding. Understanding is when one draws a picture in his or her mind to see all things clearly with the third eye, the mind. To absorb what you get from knowledge and break it down so that you and all people will understand.
      With these three elements of life, we must build a better world, teach the young and old, use natural resources to uplift the people, not to make individuals rich, but to put the Human mind back on the right path and get rid of sick racist mentalities."

      • Silenth

        No siis niin.. Kyllähän nyt yleensäkki puhutaan HipHop aatteesta, jolla sit tarkotetaa noita "real-hoppareita", mut se onki sit vähä huonompi juttu kun noita wannabe-hoppareit alkaa olee jo joka nurkalla..
        Niin joo ja sit toi, et mist tietää et onko "real-hoppari".. Siihe ei tod. tarvita niit neljää elementtii(DJ,Rap,Graffit,B-boy) vaan must se on sillee et hoppariks EI ruveta, vaan hoppariks SYNNYTÄÄN.. tai mitess sen sanois.. mut kuitenki, et ei aatella "et mä haluun olla hoppari, mäpäs rupeen hoppariks" jne.. se on selvää wannabe:tä!

        Niin ja sit siihen HipHop -aate käsitteeseen. No siis hoppiiha kuuluu tää chilli meininki ja fiilistely niin ja tiete toi musiikki. Pelkästää lökärit ei tee kenestäkää sellast "aitoo hopparia" vaan se on se luonne.. eihän sitä pysty tarkkaa kukaa määrittää "aitoo hopparia" eikä sellast käsitettä oo periaatteessa olemassakaan..
        Huh.. vaikeeha tosta o sanoo mitää ku tost voi olla monta mieltä ja ton voi kattoo monella tavalla..ja kun hoppareitki on erilaisia..;)
        Mut joo..pitäs lopettaa toi HipHop -aate käsite kokonaan kun sitä ei enää ainakaa pysty määrittelee mitenkää.. ;P
        mut joo,,

        -peace


      • Priest
        Silenth kirjoitti:

        No siis niin.. Kyllähän nyt yleensäkki puhutaan HipHop aatteesta, jolla sit tarkotetaa noita "real-hoppareita", mut se onki sit vähä huonompi juttu kun noita wannabe-hoppareit alkaa olee jo joka nurkalla..
        Niin joo ja sit toi, et mist tietää et onko "real-hoppari".. Siihe ei tod. tarvita niit neljää elementtii(DJ,Rap,Graffit,B-boy) vaan must se on sillee et hoppariks EI ruveta, vaan hoppariks SYNNYTÄÄN.. tai mitess sen sanois.. mut kuitenki, et ei aatella "et mä haluun olla hoppari, mäpäs rupeen hoppariks" jne.. se on selvää wannabe:tä!

        Niin ja sit siihen HipHop -aate käsitteeseen. No siis hoppiiha kuuluu tää chilli meininki ja fiilistely niin ja tiete toi musiikki. Pelkästää lökärit ei tee kenestäkää sellast "aitoo hopparia" vaan se on se luonne.. eihän sitä pysty tarkkaa kukaa määrittää "aitoo hopparia" eikä sellast käsitettä oo periaatteessa olemassakaan..
        Huh.. vaikeeha tosta o sanoo mitää ku tost voi olla monta mieltä ja ton voi kattoo monella tavalla..ja kun hoppareitki on erilaisia..;)
        Mut joo..pitäs lopettaa toi HipHop -aate käsite kokonaan kun sitä ei enää ainakaa pysty määrittelee mitenkää.. ;P
        mut joo,,

        -peace

        >>hoppariks EI ruveta, vaan hoppariks SYNNYTÄÄN.. tai mitess sen sanois.. mut kuitenki, et ei aatella "et mä haluun olla hoppari, mäpäs rupeen hoppariks" jne.. se on selvää wannabe:tä!>Niin ja sit siihen HipHop -aate käsitteeseen. No siis hoppiiha kuuluu tää chilli meininki ja fiilistely niin ja tiete toi musiikki. Pelkästää lökärit ei tee kenestäkää sellast "aitoo hopparia" vaan se on se luonne.. eihän sitä pysty tarkkaa kukaa määrittää "aitoo hopparia" eikä sellast käsitettä oo periaatteessa olemassakaan..


      • Silenth
        Priest kirjoitti:

        >>hoppariks EI ruveta, vaan hoppariks SYNNYTÄÄN.. tai mitess sen sanois.. mut kuitenki, et ei aatella "et mä haluun olla hoppari, mäpäs rupeen hoppariks" jne.. se on selvää wannabe:tä!>Niin ja sit siihen HipHop -aate käsitteeseen. No siis hoppiiha kuuluu tää chilli meininki ja fiilistely niin ja tiete toi musiikki. Pelkästää lökärit ei tee kenestäkää sellast "aitoo hopparia" vaan se on se luonne.. eihän sitä pysty tarkkaa kukaa määrittää "aitoo hopparia" eikä sellast käsitettä oo periaatteessa olemassakaan..

        noinhan se menee paremminki! :)
        En osannu oikee laittaa ajatuksiani sanoiks, mut sä kerroit sen paremmin.. ;)

        Löysin tällasen tekstin netist, ja tossa oikeestaan kerrotaan sillee taustaa jne...

        "Hip-hopin synty:

        Hip-hop syntyi 70-luvulla New Yorkissa mustien ghetoissa esimerkiksi Bronxissa, Harlemissa, Queensissa ja Brooklynissa. Alunperin hip-hop oli poliittinen protesti, mutta se muokkautui pian aatteeksi tasa-arvoon kaikkien rotujen välillä.

        Kun Ice Cube,Eazy-E ja Dr Dre alkoivat tuottamaan musiikkia muille rap-artisteille, gangsta-klooneja putkahteli esiin kuin sieniä
        sateella.Gangsta-rap hallitsi hip-hoppia,ja alkuperäinen hip-hop alkoi kuolla.

        Nykypäivän Hip-hop:

        Osa amerikan hip-hop ihmisistä ovat sitä mieltä että nyky aikana hip-hop on euroopassa aidompaa,koska nykypäivänä raha on tullut mukaan.Kun ennen vanhaan huppupäiset rapparit eivät kelvanneet Mtv:lle,mutta nyt kaapelimusiikki kanavat ovat täynnä rap-artisteja. Raha raiskasi hip-hopin,mutta osa ihmisistä on kyllä sitä mieltä että Ice-T ja N.W.A tekivät sen jo aikoinaan keksimällä gangsta-rapin.Graffitti ei näy enää missään,breakdance tanssijoita sen sijaan näkyy hyvin monessa euro-pop videossa.

        Hip-Hop Suomessa:

        Suomessa hiphop ihmiset ovat jakautuneet selvästi kahtia niihin jotka ovat ottaneet hip-hopin elämän filosofiakseen tai edustavat sitä jollain elementillä,ja niin sanottuihin wannabe gangstereihin,jotka tekevät erillaisia rikoksia ja pukeutuvat löysiin vaatteisíin,Amerikan jengejä ihaillen. Tämän takia hip-hop on Suomessakin negatiivisessa maineessa,hiphoppareita pidetään lähinnä mummonpotkijoina,töhrijöinä tai yleinsäkin vain nuorisorikollisina,vaikka aidolla hiphopparilla on vain yksi aate: rasismia ja fasismia vastaan."


        Noinhan se suurinpiirtein meneekin sitten..että sillee.. :)

        "Chilli meininki, fiilistely ja musiikki ei mun skaalas ainakaan määritä jotain asiaa aatteksi. Tiedä sit teistä muista, mut mä kutsuisin noita em. termejä ennemminkin tekijöiksi jotka ominaisia "hiphop-kulttuurissa" "

        Mjoo, en kyllä sanonu et se fiilistely ja chillimeininki tekee aatteen, vaan et ne kuuluu hoppiin ;) Niin joo, tai sit aattelit et ku sanoin jotain siit 'luonteesta', et tarkotan sillä noita fiilistely jne...? :)
        No kuitenki.. tarkotin sen sillee et hopparit omaa yleensä sen tietyn luonteen; sellasen wannabe-gansta tai sit noita filosofia judensseja...
        ääh..mitenhän mä taas saisin nää mun ajatukset sanoiks...te ette varmaa saa mitään selvää, mitä yritän tuoda esille tuossa mun tekstissä,mut joo.. en nyt osaa selittää paremminkaa tuota.. :D

        -peace


      • Hetki...
        Silenth kirjoitti:

        noinhan se menee paremminki! :)
        En osannu oikee laittaa ajatuksiani sanoiks, mut sä kerroit sen paremmin.. ;)

        Löysin tällasen tekstin netist, ja tossa oikeestaan kerrotaan sillee taustaa jne...

        "Hip-hopin synty:

        Hip-hop syntyi 70-luvulla New Yorkissa mustien ghetoissa esimerkiksi Bronxissa, Harlemissa, Queensissa ja Brooklynissa. Alunperin hip-hop oli poliittinen protesti, mutta se muokkautui pian aatteeksi tasa-arvoon kaikkien rotujen välillä.

        Kun Ice Cube,Eazy-E ja Dr Dre alkoivat tuottamaan musiikkia muille rap-artisteille, gangsta-klooneja putkahteli esiin kuin sieniä
        sateella.Gangsta-rap hallitsi hip-hoppia,ja alkuperäinen hip-hop alkoi kuolla.

        Nykypäivän Hip-hop:

        Osa amerikan hip-hop ihmisistä ovat sitä mieltä että nyky aikana hip-hop on euroopassa aidompaa,koska nykypäivänä raha on tullut mukaan.Kun ennen vanhaan huppupäiset rapparit eivät kelvanneet Mtv:lle,mutta nyt kaapelimusiikki kanavat ovat täynnä rap-artisteja. Raha raiskasi hip-hopin,mutta osa ihmisistä on kyllä sitä mieltä että Ice-T ja N.W.A tekivät sen jo aikoinaan keksimällä gangsta-rapin.Graffitti ei näy enää missään,breakdance tanssijoita sen sijaan näkyy hyvin monessa euro-pop videossa.

        Hip-Hop Suomessa:

        Suomessa hiphop ihmiset ovat jakautuneet selvästi kahtia niihin jotka ovat ottaneet hip-hopin elämän filosofiakseen tai edustavat sitä jollain elementillä,ja niin sanottuihin wannabe gangstereihin,jotka tekevät erillaisia rikoksia ja pukeutuvat löysiin vaatteisíin,Amerikan jengejä ihaillen. Tämän takia hip-hop on Suomessakin negatiivisessa maineessa,hiphoppareita pidetään lähinnä mummonpotkijoina,töhrijöinä tai yleinsäkin vain nuorisorikollisina,vaikka aidolla hiphopparilla on vain yksi aate: rasismia ja fasismia vastaan."


        Noinhan se suurinpiirtein meneekin sitten..että sillee.. :)

        "Chilli meininki, fiilistely ja musiikki ei mun skaalas ainakaan määritä jotain asiaa aatteksi. Tiedä sit teistä muista, mut mä kutsuisin noita em. termejä ennemminkin tekijöiksi jotka ominaisia "hiphop-kulttuurissa" "

        Mjoo, en kyllä sanonu et se fiilistely ja chillimeininki tekee aatteen, vaan et ne kuuluu hoppiin ;) Niin joo, tai sit aattelit et ku sanoin jotain siit 'luonteesta', et tarkotan sillä noita fiilistely jne...? :)
        No kuitenki.. tarkotin sen sillee et hopparit omaa yleensä sen tietyn luonteen; sellasen wannabe-gansta tai sit noita filosofia judensseja...
        ääh..mitenhän mä taas saisin nää mun ajatukset sanoiks...te ette varmaa saa mitään selvää, mitä yritän tuoda esille tuossa mun tekstissä,mut joo.. en nyt osaa selittää paremminkaa tuota.. :D

        -peace

        Nojoo, aatteen ja kulttuurin käsiteet voivat olla hämääviä. Myönnettäköön, että juuri Zulu Nation on muuttanut alkuperäistä sanomaa omien päämääriensä saavuttamiseksi.

        Käytettäköön mielummin sanaa kulttuuri, koska kulttuuri-käsitettä käytettäessä voidaan puhua jostakin, joka määrittää tapamme elää. Elämäntapa, jos niin voitaisiin sanoa.

        Juuri Kool Hercin blockpartyjen aikaan, aikaisemmin ja sen jälkeen Bambaataan määrittelyyn saakka, kaikki elementit olivat puhtaasti hauskanpitoa varten. Samalla se oli taidetta, jolla varsinaisesti ei ollut mitään päämäärää itseilmaisun ohella. Ringeissä tyydyttiin toisten toisten kanssa battlaamiseen ja riimittely oli lähinnä keskenäistä päänaukomista, jossa kaverista otettiin verbaalisesti mittaa.

        Lähtöpisteenä eri elementeissä tulisi olla puhtaasti hauskanpito itseään ilmaisemalla.. Hip hop määrittää tapaamme sisentää ympäröivää maailmaa ja ihmisiä, mutta se ei varsinaisesti aja (minua itseäni ainakaan) minkään aatesuntauksen vetämänä kohti parempaa maailmaa. Korkeintaan voisi ajatella, että tee muille kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Samalla oppii näkemään ihmiset samanarvoisina ulkonäöstä ja ajatuksista huolimatta. Skillsit ovat ne, mitkä ratkaisevat.

        Ei sen kummempaa periaattessa. Oma mokani oli tosiaan se, että erehdyin käyttäämään aate-sanaa kulttuurin sijaan.

        Piis out.


      • Priest
        Silenth kirjoitti:

        noinhan se menee paremminki! :)
        En osannu oikee laittaa ajatuksiani sanoiks, mut sä kerroit sen paremmin.. ;)

        Löysin tällasen tekstin netist, ja tossa oikeestaan kerrotaan sillee taustaa jne...

        "Hip-hopin synty:

        Hip-hop syntyi 70-luvulla New Yorkissa mustien ghetoissa esimerkiksi Bronxissa, Harlemissa, Queensissa ja Brooklynissa. Alunperin hip-hop oli poliittinen protesti, mutta se muokkautui pian aatteeksi tasa-arvoon kaikkien rotujen välillä.

        Kun Ice Cube,Eazy-E ja Dr Dre alkoivat tuottamaan musiikkia muille rap-artisteille, gangsta-klooneja putkahteli esiin kuin sieniä
        sateella.Gangsta-rap hallitsi hip-hoppia,ja alkuperäinen hip-hop alkoi kuolla.

        Nykypäivän Hip-hop:

        Osa amerikan hip-hop ihmisistä ovat sitä mieltä että nyky aikana hip-hop on euroopassa aidompaa,koska nykypäivänä raha on tullut mukaan.Kun ennen vanhaan huppupäiset rapparit eivät kelvanneet Mtv:lle,mutta nyt kaapelimusiikki kanavat ovat täynnä rap-artisteja. Raha raiskasi hip-hopin,mutta osa ihmisistä on kyllä sitä mieltä että Ice-T ja N.W.A tekivät sen jo aikoinaan keksimällä gangsta-rapin.Graffitti ei näy enää missään,breakdance tanssijoita sen sijaan näkyy hyvin monessa euro-pop videossa.

        Hip-Hop Suomessa:

        Suomessa hiphop ihmiset ovat jakautuneet selvästi kahtia niihin jotka ovat ottaneet hip-hopin elämän filosofiakseen tai edustavat sitä jollain elementillä,ja niin sanottuihin wannabe gangstereihin,jotka tekevät erillaisia rikoksia ja pukeutuvat löysiin vaatteisíin,Amerikan jengejä ihaillen. Tämän takia hip-hop on Suomessakin negatiivisessa maineessa,hiphoppareita pidetään lähinnä mummonpotkijoina,töhrijöinä tai yleinsäkin vain nuorisorikollisina,vaikka aidolla hiphopparilla on vain yksi aate: rasismia ja fasismia vastaan."


        Noinhan se suurinpiirtein meneekin sitten..että sillee.. :)

        "Chilli meininki, fiilistely ja musiikki ei mun skaalas ainakaan määritä jotain asiaa aatteksi. Tiedä sit teistä muista, mut mä kutsuisin noita em. termejä ennemminkin tekijöiksi jotka ominaisia "hiphop-kulttuurissa" "

        Mjoo, en kyllä sanonu et se fiilistely ja chillimeininki tekee aatteen, vaan et ne kuuluu hoppiin ;) Niin joo, tai sit aattelit et ku sanoin jotain siit 'luonteesta', et tarkotan sillä noita fiilistely jne...? :)
        No kuitenki.. tarkotin sen sillee et hopparit omaa yleensä sen tietyn luonteen; sellasen wannabe-gansta tai sit noita filosofia judensseja...
        ääh..mitenhän mä taas saisin nää mun ajatukset sanoiks...te ette varmaa saa mitään selvää, mitä yritän tuoda esille tuossa mun tekstissä,mut joo.. en nyt osaa selittää paremminkaa tuota.. :D

        -peace

        Onhan näis aina vähän tulkinnan varaa, mut mistä oot ton tekstin netistä löytänyt? En itse täysin allekirjoita tota, tai kohtaa "Alunperin hip-hop oli poliittinen protesti, mutta se muokkautui pian aatteeksi tasa-arvoon kaikkien rotujen välillä."

        Mun käsitykseni hiphop ja etenkin rapin synty/kehittyminen voidaan käsittää jakautuneen erialueisiin. Vaikea on tietenkin määrittää koska rap syntyi? Toiset puhuvat jopa 50-luvulla levyjä pyöritelleestä Winston 'Count' Machukista, jamaikalaisesta Dj:stä joka soitti blues ja jazz levyjä :), joka 56-vuoden tienoilla tarttui mikkiin ja päätti lisätä hieman enemmän tekstiä sekaan, pelkkien biisiesittelyiden sijaan. Machuki kirjoitti mm. seuraavan pätkän. "If you dig my jive/ your cool and very much alive/ Everybody all round town/ Machuki's the reason why i shake it down/ When it comes to jive/ you can't whip him with no stick". Muita alkuaikojen sankareita ovat mm. Jamaikalaiset King Stitt, King Sporty ja Sir Lord Comic. King Stitt kirjoitti mm. seuraavaa: “No matter what the people say/These sounds lead the way!/ This is the order of the day/ From your boss deejay/ I, King Stitt !/ Haul it from the top/ To the very last drop!”
        Heidän tyyliä on sittemmin kutsuttu nimellä "Dub poetry".

        Toiset taas pitävät rapin syntyjä 60-luvun loppuun Malcom X:n ja nimenomaan Martin Luther Kingin poismenojen jälkeen. olen kuullut kahdesta eri ryhmästä joista kerrotaan mm. kirjassa "Musta Syke", jotka puhalsivat uutta tuulta näihin aikoihin, toinen näistä Last Poets (http://www.math.buffalo.edu/~sww/LAST-POETS/last_poets0.html#lastpoetsbiography), jotka riimittelivät yhteiskuntakriittisiä poliittisia runojaan afrikkalaisten rytmien päälle. Tätä kutsuttiin aikanaan rapiksi. Nykyään sitä kutsutaan spoken wordiksi tai slam poetryksi. Tästä varmaan alkoi ns. poliittinen protesti. Toisaalta 1973 Jalal Nuriddin Last Poetsista julkaisi Lightnin' Rodin nimellä levyn "Hustler's convention", joka kertoi lähinnä diilaamisesta, uhkapeleistä ja muusta vanhan kunnon pusher-meinigistä. Tässä levyssä ei kuitenkaan ollut mielestäni mitään poliittista protesti sanomaa. Tsekkaa jos et usko mm. biisit "Sporty" ja "4 bitches is what I got". Muutenkin loistolevy :) Mul löytyy toi vinyylinä :D

        70-luvun puolenvälin tienoilla tunnetuksi tuli ns. "party rap" joka voidaan sanoa lähteneen liikkeelle kool Hercin kuolemattomista huudahduksita (Machukia lukuunottamatta) ja myöhemmin kehittyneen mm. Furious Fiven myötä (Kuulemma homma meni niin, että GM Flash ei ollut niin hyvä suustaan kuin Herc ja hommas paikalle MC:t nostattaa fiilistä. Tunnetuimpia "party rap" biisejä lienee Sugar hill Gangin "rapper's delight". 80-luvun alussa taas palattiin yhteiskunnalliseen sanomaan GMF:n ja F5:n "The messagella" Linjaa jatkoi myöhemmin mm. Public Enemy, josta Chuck D on muistaakseeni kertonut teksteihin paljon vaikuttaneena ja esikuvanaan mm. Last Poetsia.

        No sieltä päästäänkin tähän hieman tutumpaan Hiphoppiin, joten ei siitä sen enempää... joka tapauksessa hiphopin kehitys ja synty musiikkityylinä ja samalla kulttuurina on hyvin monipuolinen ja voidaan tulkita monella eri tavalla ja jakaa moniin eri tyylisuuntiin. Paljon jäi vielä kirjoittamatta ja tyyppejä mainitsematta ja mm. se mitä aikasemmin oon sanonu Bambaatasta, et vaikka Bambaata & co. perusti Zulu Nationin, en usko, että he olisivat tarkoittaneet Zulu Nationin edustavan samaa, kuin hiphop, mutta hiphopin olleen yksi osa siitä, mitä Zulu Nation edustaa.

        No joo, ei mul mitään kuittaamista oo sun teksteihin tai muuta avautumista... innostuinpa vaan kirjoittamaan. :D

        Jos kiinnostaa, niin kandee lukee mm. kirjat "Musta Syke - Funkin, diskon ja hiphopin historia" ja "Last night a DJ saved my life - the history of the disc jockey". Ellet tietenkin ole jo lukenut noita. Toi jälkimmäinen löytyy ainoostaan englanniks, mut eihän sil mitään väli, parempi vaan, eiks je? :D


      • Priest
        Silenth kirjoitti:

        noinhan se menee paremminki! :)
        En osannu oikee laittaa ajatuksiani sanoiks, mut sä kerroit sen paremmin.. ;)

        Löysin tällasen tekstin netist, ja tossa oikeestaan kerrotaan sillee taustaa jne...

        "Hip-hopin synty:

        Hip-hop syntyi 70-luvulla New Yorkissa mustien ghetoissa esimerkiksi Bronxissa, Harlemissa, Queensissa ja Brooklynissa. Alunperin hip-hop oli poliittinen protesti, mutta se muokkautui pian aatteeksi tasa-arvoon kaikkien rotujen välillä.

        Kun Ice Cube,Eazy-E ja Dr Dre alkoivat tuottamaan musiikkia muille rap-artisteille, gangsta-klooneja putkahteli esiin kuin sieniä
        sateella.Gangsta-rap hallitsi hip-hoppia,ja alkuperäinen hip-hop alkoi kuolla.

        Nykypäivän Hip-hop:

        Osa amerikan hip-hop ihmisistä ovat sitä mieltä että nyky aikana hip-hop on euroopassa aidompaa,koska nykypäivänä raha on tullut mukaan.Kun ennen vanhaan huppupäiset rapparit eivät kelvanneet Mtv:lle,mutta nyt kaapelimusiikki kanavat ovat täynnä rap-artisteja. Raha raiskasi hip-hopin,mutta osa ihmisistä on kyllä sitä mieltä että Ice-T ja N.W.A tekivät sen jo aikoinaan keksimällä gangsta-rapin.Graffitti ei näy enää missään,breakdance tanssijoita sen sijaan näkyy hyvin monessa euro-pop videossa.

        Hip-Hop Suomessa:

        Suomessa hiphop ihmiset ovat jakautuneet selvästi kahtia niihin jotka ovat ottaneet hip-hopin elämän filosofiakseen tai edustavat sitä jollain elementillä,ja niin sanottuihin wannabe gangstereihin,jotka tekevät erillaisia rikoksia ja pukeutuvat löysiin vaatteisíin,Amerikan jengejä ihaillen. Tämän takia hip-hop on Suomessakin negatiivisessa maineessa,hiphoppareita pidetään lähinnä mummonpotkijoina,töhrijöinä tai yleinsäkin vain nuorisorikollisina,vaikka aidolla hiphopparilla on vain yksi aate: rasismia ja fasismia vastaan."


        Noinhan se suurinpiirtein meneekin sitten..että sillee.. :)

        "Chilli meininki, fiilistely ja musiikki ei mun skaalas ainakaan määritä jotain asiaa aatteksi. Tiedä sit teistä muista, mut mä kutsuisin noita em. termejä ennemminkin tekijöiksi jotka ominaisia "hiphop-kulttuurissa" "

        Mjoo, en kyllä sanonu et se fiilistely ja chillimeininki tekee aatteen, vaan et ne kuuluu hoppiin ;) Niin joo, tai sit aattelit et ku sanoin jotain siit 'luonteesta', et tarkotan sillä noita fiilistely jne...? :)
        No kuitenki.. tarkotin sen sillee et hopparit omaa yleensä sen tietyn luonteen; sellasen wannabe-gansta tai sit noita filosofia judensseja...
        ääh..mitenhän mä taas saisin nää mun ajatukset sanoiks...te ette varmaa saa mitään selvää, mitä yritän tuoda esille tuossa mun tekstissä,mut joo.. en nyt osaa selittää paremminkaa tuota.. :D

        -peace

        Jos Spoken Word kiinnostaa, ni ns. "nykyaikaisemmasta" tuotannosta kandee tsekkaa mm. Dj Krustin Coded Language jossa Saul Williams puskee tekstiä:

        Tos lyriikat:

        CODED LANGUAGE LYRICS

        Whereas, breakbeats have been the missing link connecting the diasporic
        community to its drum woven past
        Whereas the quantised drum has allowed the whirling mathematicians to
        calculate the ever changing distance between rock and stardom.
        Whereas the velocity of the spinning vinyl, cross-faded, spun backwards, and
        re-released at the same given moment of recorded history , yet at a
        different moment in time's continuum has allowed history to catch up with
        the present.

        We do hereby declare reality unkempt by the changing standards of dialogue.
        Statements, such as, 'keep it real', especially when punctuating or
        anticipating modes of ultra-violence inflicted psychologically or physically
        or depicting an unchanging rule of events will hence forth be seen as
        retro-active and not representative of the individually determined is.

        Furthermore, as determined by the collective consciousness of this state of
        being and the lessened distance between thought patterns and their secular
        manifestations, the role of men as listening receptacles is to be increased
        by a number no less than 70 percent of the current enlisted as vocal
        aggressors.

        Motherfuckers better realize, now is the time to self-actualize
        We have found evidence that hip hops standard 85 rpm when increased by a
        number as least half the rate of it's standard or decreased at ¥ of it's
        speed may be a determining factor in heightening consciousness.

        Studies show that when a given norm is changed in the face of the
        unchanging, the remaining contradictions will parallel the truth.

        Equate rhyme with reason, Sun with season

        Our cyclical relationship to phenomenon has encouraged scholars to erase the
        centers of periods, thus symbolizing the non-linear character of cause and
        effect
        Reject mediocrity!

        Your current frequencies of understanding outweigh that which as been given
        for you to understand.
        The current standard is the equivalent of an adolescent restricted to the
        diet of an infant.
        The rapidly changing body would acquire dysfunctional and deformative
        symptoms and could not properly mature on a diet of apple sauce and crushed
        pears
        Light years are interchangeable with years of living in darkness.
        The role of darkness is not to be seen as, or equated with, Ignorance, but

        with the unknown, and the mysteries of the unseen.

        Thus, in the name of:
        ROBESON, GOD'S SON, HURSTON, AHKENATON, HATHSHEPUT, BLACKFOOT, HELEN,
        LENNON, KHALO, KALI, THE THREE MARIAS, TARA, LILITHE, LOURDE, WHITMAN,
        BALDWIN, GINSBERG, KAUFMAN, LUMUMBA, GHANDI, GIBRAN, SHABAZZ, SIDDHARTHA,
        MEDUSA, GUEVARA, GUARDSIEFF, RAND, WRIGHT, BANNEKER, TUBMAN, HAMER, HOLIDAY,
        DAVIS, COLTRANE, MORRISON, JOPLIN, DUBOIS, CLARKE, SHAKESPEARE, RACHMNINOV,
        ELLINGTON, CARTER, GAYE, HATHOWAY, HENDRIX, KUTL, DICKERSON, RIPPERTON,
        MARY, ISIS, THERESA, PLATH, RUMI, FELLINI, MICHAUX, NOSTRADAMUS, NEFERTITI,
        LA ROCK, SHIVA, GANESHA, YEMAJA, OSHUN, OBATALA, OGUN, KENNEDY, KING, FOUR
        LITTLE GIRLS, HIROSHIMA, NAGASAKI, KELLER, BIKO, PERONE, MARLEY, COSBY,
        SHAKUR, THOSE STILL AFLAMED, AND THE COUNTLESS UNNAMED

        We claim the present as the pre-sent, as the hereafter.
        We are unraveling our navels so that we may ingest the sun.
        We are not afraid of the darkness, we trust that the moon shall guide us.
        We are determining the future at this very moment.
        We now know that the heart is the philosophers' stone
        Our music is our alchemy
        We stand as the manifested equivalent of 3 buckets of water and a hand full
        of minerals, thus realizing that those very buckets turned upside down
        supply the percussion factor of forever.
        If you must count to keep the beat then count.
        Find you mantra and awaken your subconscious.
        Curve you circles counterclockwise
        Use your cipher to decipher, Coded Language, man made laws.
        Climb waterfalls and trees, commune with nature, snakes and bees.
        Let your children name themselves and claim themselves as the new day for
        today we are determined to be the channelers of these changing frequencies
        into songs, paintings, writings, dance, drama, photography, carpentry,
        crafts, love, and love.
        We enlist every instrument: Acoustic, electronic.
        Every so-called race, gender, and sexual preference.
        Every per-son as beings of sound to acknowledge their responsibility to
        uplift the consciousness of the entire fucking World.
        Any utterance will be un-aimed, will be disclaimed - two rappers slain
        Any utterance will be un-aimed, will be disclaimed - two rappers slain


      • Hetki...
        Hetki... kirjoitti:

        Nojoo, aatteen ja kulttuurin käsiteet voivat olla hämääviä. Myönnettäköön, että juuri Zulu Nation on muuttanut alkuperäistä sanomaa omien päämääriensä saavuttamiseksi.

        Käytettäköön mielummin sanaa kulttuuri, koska kulttuuri-käsitettä käytettäessä voidaan puhua jostakin, joka määrittää tapamme elää. Elämäntapa, jos niin voitaisiin sanoa.

        Juuri Kool Hercin blockpartyjen aikaan, aikaisemmin ja sen jälkeen Bambaataan määrittelyyn saakka, kaikki elementit olivat puhtaasti hauskanpitoa varten. Samalla se oli taidetta, jolla varsinaisesti ei ollut mitään päämäärää itseilmaisun ohella. Ringeissä tyydyttiin toisten toisten kanssa battlaamiseen ja riimittely oli lähinnä keskenäistä päänaukomista, jossa kaverista otettiin verbaalisesti mittaa.

        Lähtöpisteenä eri elementeissä tulisi olla puhtaasti hauskanpito itseään ilmaisemalla.. Hip hop määrittää tapaamme sisentää ympäröivää maailmaa ja ihmisiä, mutta se ei varsinaisesti aja (minua itseäni ainakaan) minkään aatesuntauksen vetämänä kohti parempaa maailmaa. Korkeintaan voisi ajatella, että tee muille kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Samalla oppii näkemään ihmiset samanarvoisina ulkonäöstä ja ajatuksista huolimatta. Skillsit ovat ne, mitkä ratkaisevat.

        Ei sen kummempaa periaattessa. Oma mokani oli tosiaan se, että erehdyin käyttäämään aate-sanaa kulttuurin sijaan.

        Piis out.

        Siis mitä kohtaa et allekirjoita? Itsekin huomasin vilkaisemalla ensimmäistä viestiäni, että en ollut maininnut sanaakaan hip hopista aatteena (heh): Vaan lähinnä pidin sitä löyhänä kulttuurisena kokonaisuttena, joka pohjaa omiin tietoihin ja mielestäni yleisiin käsityksiin.

        Tietenkin tulkinnanvaraa on aina ja kaikkeen kannattaa suhtautua kriittisesti, mikä on ajattelevan ihmisen perusominaisuuksista tärkein mahdollinen.
        Oma käsitykseni hip hopista pohjaa kohtalaisen pitkästä ajasta bboyingin parissa, joka noudattaa juuri esille tuomaani kokonaisuus-käsitettä. Vaikka muut elemnetit eivät ole niin lähellä sydäntäni, kuin b-boying, niin kunnioitan kuitenkin heitä osana samaksi miellettyä kulttuuria sekä tietenkin taiteilijoina. Lisäksi samankaltaisuudet varsinkin räbän ja b-boyingin puolellla ovat mielenkiintosia tarkkailtavia.


        Ainakin b-boying-piireissä peräänkuulutetaan usein neljän elementin kokonaisuutta ja he ovat kiinnostuneita ja ovat vaivautuneet ottamaan selvää muista "elementeistä". Harvoin tämä ilmiö toimii toistekin päin. Voidaan miettiä kuinka moni graffiti-artisti oikeasti on tietoinen vaikka siitä kuinka paljon Cloud ja Abstract (Skill Methods/Florida) ovat vaikuttaneet Korean bboying-skeneen. Saati, että heitä kiinnostaisi pätkääkään.
        No, toisaalta, graffittejahan on yleisestikin pidetty hiukkasen irrallisena elementtinä.

        Totean edelleen, että pääkohtana on/tulisi olla hauskanpito varsinaisen yhteiskunnallisen vaikuttamisen sijaan, vaikka siihenkin kukin elementti tarjoaa mahdollisuuden.
        Ja vaikka mihin osaseenkin olisi kovin mieltynyt, eikä oikein muista osasita niin välitäkään, olisi silti syytä tietää, että samalta pohjalta ollaan.
        En nyt sano, että olemalla mikään tru head ylivelho voi reprsentaa skeneä täysillä. Riittää kun tekee sitä mitä haluaa, mutta tietää edes perusasiat muista "elementeistä". Se on mielestäni vallitseva käsitys rauhanomaisen kanssakäymisen taitojen mittelyn ohella.

        Mutta hei, eiköhän tämä riittäne, jokaisella meillä on omat näkemyksemme.


        Jos kiinnostaa, niin katsokaapa sellainen dokkarikin kuin the freshestkids -a history of a bboy (www.thefreshestkids.com/www.koolkatrecords.fi). Kertomus bboyingista, joka varmasti valottaisi monen näkemystä kaikken "aliarvostetuimmasta ja ug:maisimmasta elementistä".


        Piis Out.


      • Priest
        Hetki... kirjoitti:

        Siis mitä kohtaa et allekirjoita? Itsekin huomasin vilkaisemalla ensimmäistä viestiäni, että en ollut maininnut sanaakaan hip hopista aatteena (heh): Vaan lähinnä pidin sitä löyhänä kulttuurisena kokonaisuttena, joka pohjaa omiin tietoihin ja mielestäni yleisiin käsityksiin.

        Tietenkin tulkinnanvaraa on aina ja kaikkeen kannattaa suhtautua kriittisesti, mikä on ajattelevan ihmisen perusominaisuuksista tärkein mahdollinen.
        Oma käsitykseni hip hopista pohjaa kohtalaisen pitkästä ajasta bboyingin parissa, joka noudattaa juuri esille tuomaani kokonaisuus-käsitettä. Vaikka muut elemnetit eivät ole niin lähellä sydäntäni, kuin b-boying, niin kunnioitan kuitenkin heitä osana samaksi miellettyä kulttuuria sekä tietenkin taiteilijoina. Lisäksi samankaltaisuudet varsinkin räbän ja b-boyingin puolellla ovat mielenkiintosia tarkkailtavia.


        Ainakin b-boying-piireissä peräänkuulutetaan usein neljän elementin kokonaisuutta ja he ovat kiinnostuneita ja ovat vaivautuneet ottamaan selvää muista "elementeistä". Harvoin tämä ilmiö toimii toistekin päin. Voidaan miettiä kuinka moni graffiti-artisti oikeasti on tietoinen vaikka siitä kuinka paljon Cloud ja Abstract (Skill Methods/Florida) ovat vaikuttaneet Korean bboying-skeneen. Saati, että heitä kiinnostaisi pätkääkään.
        No, toisaalta, graffittejahan on yleisestikin pidetty hiukkasen irrallisena elementtinä.

        Totean edelleen, että pääkohtana on/tulisi olla hauskanpito varsinaisen yhteiskunnallisen vaikuttamisen sijaan, vaikka siihenkin kukin elementti tarjoaa mahdollisuuden.
        Ja vaikka mihin osaseenkin olisi kovin mieltynyt, eikä oikein muista osasita niin välitäkään, olisi silti syytä tietää, että samalta pohjalta ollaan.
        En nyt sano, että olemalla mikään tru head ylivelho voi reprsentaa skeneä täysillä. Riittää kun tekee sitä mitä haluaa, mutta tietää edes perusasiat muista "elementeistä". Se on mielestäni vallitseva käsitys rauhanomaisen kanssakäymisen taitojen mittelyn ohella.

        Mutta hei, eiköhän tämä riittäne, jokaisella meillä on omat näkemyksemme.


        Jos kiinnostaa, niin katsokaapa sellainen dokkarikin kuin the freshestkids -a history of a bboy (www.thefreshestkids.com/www.koolkatrecords.fi). Kertomus bboyingista, joka varmasti valottaisi monen näkemystä kaikken "aliarvostetuimmasta ja ug:maisimmasta elementistä".


        Piis Out.

        >>Siis mitä kohtaa et allekirjoita? Itsekin huomasin vilkaisemalla ensimmäistä viestiäni, että en ollut maininnut sanaakaan hip hopista aatteena (heh): Vaan lähinnä pidin sitä löyhänä kulttuurisena kokonaisuttena, joka pohjaa omiin tietoihin ja mielestäni yleisiin käsityksiin.


      • Silenth
        Priest kirjoitti:

        Onhan näis aina vähän tulkinnan varaa, mut mistä oot ton tekstin netistä löytänyt? En itse täysin allekirjoita tota, tai kohtaa "Alunperin hip-hop oli poliittinen protesti, mutta se muokkautui pian aatteeksi tasa-arvoon kaikkien rotujen välillä."

        Mun käsitykseni hiphop ja etenkin rapin synty/kehittyminen voidaan käsittää jakautuneen erialueisiin. Vaikea on tietenkin määrittää koska rap syntyi? Toiset puhuvat jopa 50-luvulla levyjä pyöritelleestä Winston 'Count' Machukista, jamaikalaisesta Dj:stä joka soitti blues ja jazz levyjä :), joka 56-vuoden tienoilla tarttui mikkiin ja päätti lisätä hieman enemmän tekstiä sekaan, pelkkien biisiesittelyiden sijaan. Machuki kirjoitti mm. seuraavan pätkän. "If you dig my jive/ your cool and very much alive/ Everybody all round town/ Machuki's the reason why i shake it down/ When it comes to jive/ you can't whip him with no stick". Muita alkuaikojen sankareita ovat mm. Jamaikalaiset King Stitt, King Sporty ja Sir Lord Comic. King Stitt kirjoitti mm. seuraavaa: “No matter what the people say/These sounds lead the way!/ This is the order of the day/ From your boss deejay/ I, King Stitt !/ Haul it from the top/ To the very last drop!”
        Heidän tyyliä on sittemmin kutsuttu nimellä "Dub poetry".

        Toiset taas pitävät rapin syntyjä 60-luvun loppuun Malcom X:n ja nimenomaan Martin Luther Kingin poismenojen jälkeen. olen kuullut kahdesta eri ryhmästä joista kerrotaan mm. kirjassa "Musta Syke", jotka puhalsivat uutta tuulta näihin aikoihin, toinen näistä Last Poets (http://www.math.buffalo.edu/~sww/LAST-POETS/last_poets0.html#lastpoetsbiography), jotka riimittelivät yhteiskuntakriittisiä poliittisia runojaan afrikkalaisten rytmien päälle. Tätä kutsuttiin aikanaan rapiksi. Nykyään sitä kutsutaan spoken wordiksi tai slam poetryksi. Tästä varmaan alkoi ns. poliittinen protesti. Toisaalta 1973 Jalal Nuriddin Last Poetsista julkaisi Lightnin' Rodin nimellä levyn "Hustler's convention", joka kertoi lähinnä diilaamisesta, uhkapeleistä ja muusta vanhan kunnon pusher-meinigistä. Tässä levyssä ei kuitenkaan ollut mielestäni mitään poliittista protesti sanomaa. Tsekkaa jos et usko mm. biisit "Sporty" ja "4 bitches is what I got". Muutenkin loistolevy :) Mul löytyy toi vinyylinä :D

        70-luvun puolenvälin tienoilla tunnetuksi tuli ns. "party rap" joka voidaan sanoa lähteneen liikkeelle kool Hercin kuolemattomista huudahduksita (Machukia lukuunottamatta) ja myöhemmin kehittyneen mm. Furious Fiven myötä (Kuulemma homma meni niin, että GM Flash ei ollut niin hyvä suustaan kuin Herc ja hommas paikalle MC:t nostattaa fiilistä. Tunnetuimpia "party rap" biisejä lienee Sugar hill Gangin "rapper's delight". 80-luvun alussa taas palattiin yhteiskunnalliseen sanomaan GMF:n ja F5:n "The messagella" Linjaa jatkoi myöhemmin mm. Public Enemy, josta Chuck D on muistaakseeni kertonut teksteihin paljon vaikuttaneena ja esikuvanaan mm. Last Poetsia.

        No sieltä päästäänkin tähän hieman tutumpaan Hiphoppiin, joten ei siitä sen enempää... joka tapauksessa hiphopin kehitys ja synty musiikkityylinä ja samalla kulttuurina on hyvin monipuolinen ja voidaan tulkita monella eri tavalla ja jakaa moniin eri tyylisuuntiin. Paljon jäi vielä kirjoittamatta ja tyyppejä mainitsematta ja mm. se mitä aikasemmin oon sanonu Bambaatasta, et vaikka Bambaata & co. perusti Zulu Nationin, en usko, että he olisivat tarkoittaneet Zulu Nationin edustavan samaa, kuin hiphop, mutta hiphopin olleen yksi osa siitä, mitä Zulu Nation edustaa.

        No joo, ei mul mitään kuittaamista oo sun teksteihin tai muuta avautumista... innostuinpa vaan kirjoittamaan. :D

        Jos kiinnostaa, niin kandee lukee mm. kirjat "Musta Syke - Funkin, diskon ja hiphopin historia" ja "Last night a DJ saved my life - the history of the disc jockey". Ellet tietenkin ole jo lukenut noita. Toi jälkimmäinen löytyy ainoostaan englanniks, mut eihän sil mitään väli, parempi vaan, eiks je? :D

        Emmä oikee muista mistä mä ton tekstin, sattu vaa tulee vastaa ku surffailin tuolla netissä ;)
        Huh huh, Priest kirjotti pikku tekstin rapin synnystä! :D Hei, mut tost löyty paljo tietoo :p
        Pitääs lähtä juoksee kirjastoo ja ettii noit kirjoja ;)


      • Hetki...
        Priest kirjoitti:

        Onhan näis aina vähän tulkinnan varaa, mut mistä oot ton tekstin netistä löytänyt? En itse täysin allekirjoita tota, tai kohtaa "Alunperin hip-hop oli poliittinen protesti, mutta se muokkautui pian aatteeksi tasa-arvoon kaikkien rotujen välillä."

        Mun käsitykseni hiphop ja etenkin rapin synty/kehittyminen voidaan käsittää jakautuneen erialueisiin. Vaikea on tietenkin määrittää koska rap syntyi? Toiset puhuvat jopa 50-luvulla levyjä pyöritelleestä Winston 'Count' Machukista, jamaikalaisesta Dj:stä joka soitti blues ja jazz levyjä :), joka 56-vuoden tienoilla tarttui mikkiin ja päätti lisätä hieman enemmän tekstiä sekaan, pelkkien biisiesittelyiden sijaan. Machuki kirjoitti mm. seuraavan pätkän. "If you dig my jive/ your cool and very much alive/ Everybody all round town/ Machuki's the reason why i shake it down/ When it comes to jive/ you can't whip him with no stick". Muita alkuaikojen sankareita ovat mm. Jamaikalaiset King Stitt, King Sporty ja Sir Lord Comic. King Stitt kirjoitti mm. seuraavaa: “No matter what the people say/These sounds lead the way!/ This is the order of the day/ From your boss deejay/ I, King Stitt !/ Haul it from the top/ To the very last drop!”
        Heidän tyyliä on sittemmin kutsuttu nimellä "Dub poetry".

        Toiset taas pitävät rapin syntyjä 60-luvun loppuun Malcom X:n ja nimenomaan Martin Luther Kingin poismenojen jälkeen. olen kuullut kahdesta eri ryhmästä joista kerrotaan mm. kirjassa "Musta Syke", jotka puhalsivat uutta tuulta näihin aikoihin, toinen näistä Last Poets (http://www.math.buffalo.edu/~sww/LAST-POETS/last_poets0.html#lastpoetsbiography), jotka riimittelivät yhteiskuntakriittisiä poliittisia runojaan afrikkalaisten rytmien päälle. Tätä kutsuttiin aikanaan rapiksi. Nykyään sitä kutsutaan spoken wordiksi tai slam poetryksi. Tästä varmaan alkoi ns. poliittinen protesti. Toisaalta 1973 Jalal Nuriddin Last Poetsista julkaisi Lightnin' Rodin nimellä levyn "Hustler's convention", joka kertoi lähinnä diilaamisesta, uhkapeleistä ja muusta vanhan kunnon pusher-meinigistä. Tässä levyssä ei kuitenkaan ollut mielestäni mitään poliittista protesti sanomaa. Tsekkaa jos et usko mm. biisit "Sporty" ja "4 bitches is what I got". Muutenkin loistolevy :) Mul löytyy toi vinyylinä :D

        70-luvun puolenvälin tienoilla tunnetuksi tuli ns. "party rap" joka voidaan sanoa lähteneen liikkeelle kool Hercin kuolemattomista huudahduksita (Machukia lukuunottamatta) ja myöhemmin kehittyneen mm. Furious Fiven myötä (Kuulemma homma meni niin, että GM Flash ei ollut niin hyvä suustaan kuin Herc ja hommas paikalle MC:t nostattaa fiilistä. Tunnetuimpia "party rap" biisejä lienee Sugar hill Gangin "rapper's delight". 80-luvun alussa taas palattiin yhteiskunnalliseen sanomaan GMF:n ja F5:n "The messagella" Linjaa jatkoi myöhemmin mm. Public Enemy, josta Chuck D on muistaakseeni kertonut teksteihin paljon vaikuttaneena ja esikuvanaan mm. Last Poetsia.

        No sieltä päästäänkin tähän hieman tutumpaan Hiphoppiin, joten ei siitä sen enempää... joka tapauksessa hiphopin kehitys ja synty musiikkityylinä ja samalla kulttuurina on hyvin monipuolinen ja voidaan tulkita monella eri tavalla ja jakaa moniin eri tyylisuuntiin. Paljon jäi vielä kirjoittamatta ja tyyppejä mainitsematta ja mm. se mitä aikasemmin oon sanonu Bambaatasta, et vaikka Bambaata & co. perusti Zulu Nationin, en usko, että he olisivat tarkoittaneet Zulu Nationin edustavan samaa, kuin hiphop, mutta hiphopin olleen yksi osa siitä, mitä Zulu Nation edustaa.

        No joo, ei mul mitään kuittaamista oo sun teksteihin tai muuta avautumista... innostuinpa vaan kirjoittamaan. :D

        Jos kiinnostaa, niin kandee lukee mm. kirjat "Musta Syke - Funkin, diskon ja hiphopin historia" ja "Last night a DJ saved my life - the history of the disc jockey". Ellet tietenkin ole jo lukenut noita. Toi jälkimmäinen löytyy ainoostaan englanniks, mut eihän sil mitään väli, parempi vaan, eiks je? :D

        Joo, huomasin tosiaan, että olin hölmöyksissäni omaa viestiäni kommentoinut. Täten voisin olettaa, että jossain kohtaa on joku astunut harhaan, koska omasta mielestäni en ole kirjoittanut sanaakaan väitteestä, jonka mukaan hip hopissa ois tapahtunut joku selvä astetta aattelisempaan suuntaan ja että se ois yhtä kuin zulu nation.

        Kiteytän vielä yhden kerran viime viesteissäni tuoman mielipiteen, jonka mukaan hip hop on "löyhä" kulttuurinen kokonaisuus, jonka varmaan itse kukin siitä kiinnostunut käsittää eri tavalla.
        Luulen, että yhteentörmäyksesstä tässä topiikissa on lähinnä olleet väärinymmärrysten aiheuttamat suivaantumiset. Tai jotain sinne päin! :)

        Hoh. Alkaa mennä itsekin sekaisin. Eiköhän anneta asian pikku hiljalleen olla, koska luulen, että tän topikin alkuperäinen idea on varmaan toteutunut.


      • Priest
        Hetki... kirjoitti:

        Joo, huomasin tosiaan, että olin hölmöyksissäni omaa viestiäni kommentoinut. Täten voisin olettaa, että jossain kohtaa on joku astunut harhaan, koska omasta mielestäni en ole kirjoittanut sanaakaan väitteestä, jonka mukaan hip hopissa ois tapahtunut joku selvä astetta aattelisempaan suuntaan ja että se ois yhtä kuin zulu nation.

        Kiteytän vielä yhden kerran viime viesteissäni tuoman mielipiteen, jonka mukaan hip hop on "löyhä" kulttuurinen kokonaisuus, jonka varmaan itse kukin siitä kiinnostunut käsittää eri tavalla.
        Luulen, että yhteentörmäyksesstä tässä topiikissa on lähinnä olleet väärinymmärrysten aiheuttamat suivaantumiset. Tai jotain sinne päin! :)

        Hoh. Alkaa mennä itsekin sekaisin. Eiköhän anneta asian pikku hiljalleen olla, koska luulen, että tän topikin alkuperäinen idea on varmaan toteutunut.

        Hei, get this straight for good. Mä en oo kertaakaan kommentoinut sun tekstejä yhtään mitenkään, kaikki mun viestit on osoitettu Silenthille, ei sulle, sä vaan ilmestyit jossain välis kommentoimaan siihen sivuun. Ja sit viel, sä vastailet kokoaja ihan minne sattuu... Mä olin ihan pihalla kun yhessä viestissä (viesti nim. "Niin...") kommentoit Silenthin tekstiä seuraavasti: "Oma mokani oli tosiaan se, että erehdyin käyttäämään aate-sanaa kulttuurin sijaan". Kertoisitko missä viestissä sä oot käyttänyt "aate"-sanaa, sillä mä en oo ees nähny koko viestiä? Mitä sä sekoilet?


      • Priest
        Silenth kirjoitti:

        Emmä oikee muista mistä mä ton tekstin, sattu vaa tulee vastaa ku surffailin tuolla netissä ;)
        Huh huh, Priest kirjotti pikku tekstin rapin synnystä! :D Hei, mut tost löyty paljo tietoo :p
        Pitääs lähtä juoksee kirjastoo ja ettii noit kirjoja ;)

        Onhan täs jo sen verran tätä kulttuuria tullut elettyä, et pitäähän se nyt historia tuntea. :D

        ...ei haittais jos muutkin tuntis ja tutkis hiphopin historiaa, ni ei tulis niin paljon epäselvyyksiä ja juuri tällaisia topikkeja "hiphop-aate?".


      • Hetki...
        Priest kirjoitti:

        Hei, get this straight for good. Mä en oo kertaakaan kommentoinut sun tekstejä yhtään mitenkään, kaikki mun viestit on osoitettu Silenthille, ei sulle, sä vaan ilmestyit jossain välis kommentoimaan siihen sivuun. Ja sit viel, sä vastailet kokoaja ihan minne sattuu... Mä olin ihan pihalla kun yhessä viestissä (viesti nim. "Niin...") kommentoit Silenthin tekstiä seuraavasti: "Oma mokani oli tosiaan se, että erehdyin käyttäämään aate-sanaa kulttuurin sijaan". Kertoisitko missä viestissä sä oot käyttänyt "aate"-sanaa, sillä mä en oo ees nähny koko viestiä? Mitä sä sekoilet?

        Tosiaan, sori vaan. Miun moka.


      • Meye...
        Silenth kirjoitti:

        No siis niin.. Kyllähän nyt yleensäkki puhutaan HipHop aatteesta, jolla sit tarkotetaa noita "real-hoppareita", mut se onki sit vähä huonompi juttu kun noita wannabe-hoppareit alkaa olee jo joka nurkalla..
        Niin joo ja sit toi, et mist tietää et onko "real-hoppari".. Siihe ei tod. tarvita niit neljää elementtii(DJ,Rap,Graffit,B-boy) vaan must se on sillee et hoppariks EI ruveta, vaan hoppariks SYNNYTÄÄN.. tai mitess sen sanois.. mut kuitenki, et ei aatella "et mä haluun olla hoppari, mäpäs rupeen hoppariks" jne.. se on selvää wannabe:tä!

        Niin ja sit siihen HipHop -aate käsitteeseen. No siis hoppiiha kuuluu tää chilli meininki ja fiilistely niin ja tiete toi musiikki. Pelkästää lökärit ei tee kenestäkää sellast "aitoo hopparia" vaan se on se luonne.. eihän sitä pysty tarkkaa kukaa määrittää "aitoo hopparia" eikä sellast käsitettä oo periaatteessa olemassakaan..
        Huh.. vaikeeha tosta o sanoo mitää ku tost voi olla monta mieltä ja ton voi kattoo monella tavalla..ja kun hoppareitki on erilaisia..;)
        Mut joo..pitäs lopettaa toi HipHop -aate käsite kokonaan kun sitä ei enää ainakaa pysty määrittelee mitenkää.. ;P
        mut joo,,

        -peace

        Hmm.. aina mennää puhuu näistä neljäst elementist.. =/
        HipHopin aate on olla osa HipHoppia.. mitä siihen hiphoppiin sisältyy?


        (MUN MIELEPIDE, ÄLKÄÄ OTTAKO ITTEENNE!!)


        Perusaate on ehkä Tasa-Arvo..
        se tuntuu aika pienelt asialt, mutta se on iso asia.. tasa-arvo tuo meille hyvän olon..
        HipHopin tarkoitus on tuoda hyvää oloa..
        niillä aatteilla.. HipHop on suuri verkko yhtä suurta aatetta.. kaikki menee yhteen asiaan..
        Se on hyvä olo.. ihmiset on onnellisia jos on vapaa maa, rauha, tasa-arvo ja hauskanpitoo..
        Ne neljä elementtii on se hauskanpito..
        mutta hoppi on myös itsensä ilmaisua.. itseään ilmaistaan elementeill.. Kun miettii kkunnoll, myös break-dancella voi ilmaista itseään..
        Väkivallattomuus..
        ei kannata astuu harhaan kun miettii jotain jenkkikatusota-tyyppisii asioi..Ehkä suomihiphop on erilaista..?? No, tää on mun mielipide..


        Tää on sit ihan skitsoo, mä en tiiä mistä puhun tänään, mutt ehkä joku löytää tästä jotain hienoo.. Peace, Love and Strenght!

        -Meye-
        -Only God Can Judge Me-


    • pannulappu.

      mitä ootte miltä pitäiskö hoppiin kuulua tää paljon puhuttu veljeys? eli koetteko jotain suurta mielihyvää kun toinen lökäpöksy tulee vastaan kadulla :D vähän tyhmästi tääkin esitetty, mutta kyllä mä tiedän että ymmärrätte..
      millanen olisikaan maailma jossa kaikki "hopparit" tervehtis toisiaan vaan sen takia että he "edeustavat" samaa asiaa?

      • Silenth

        Heh, ois se kyllä vähän hassuu jossain, jossa sattuu olee paljon hoppareit ja kaikkii rupee tervehtii.. ;D
        Mut joo,, toi veljeys.. emmä nyt oikee osaa sanoo siit mitään, kun ei kait sitä mitenkän "erikois kohtelua" oo toiselle hopparille oikee..?
        Joo, no ei kait siinä oikee mitää mielihyvää tunne jos joku hoppari kävelee kadulla vastaa..sitä vaa alkaa miettii onko se "muotihoppari" vai sit sellanen joka kuuntelee hoppia jne.. ;D
        Paitsi nii, onha hoppareihin paljon helpompi tutustua, kun on joku yhteinen judenssi, jost sit riittää puhumistaki..et kait se sit on sellast "veljeyttä" et tulee _melkee_ kaikkien kans toimee..ainaki jotenkuten..
        Puhun kyllä nyt omasta puolest, en tiä sit miten teillä muilla on toi..? :)


    • Jamel

      Tauno, aika erikoista, ettet ole törmännyt yhteenkään yli 18-vuotiaaseen hoppariin... Itse tunnen jengiä niin perkeleesti joka puolelta suomea. Joka tapauksessa; mulle hiphop on sitä mitä mä olen. Miten mä ihmisistä ja maailmasta ajattelen. Miten mä pukeudun ja puhun. Se on vaan minä, niin kuin kaikilla muillakin. Toiset ryöstää kauppoja ja autoja, toiset polttelee yrttejä kotonaan ja pysyy rauhallisina ja toiset taas ovat niinkuin normaalit ihmiset.

    • Anonyymi

      🐄💩🪰

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe