Huomattu on, että stressi voi aiheuttaa vaikka mitä sairauksia ja kummallisuuksia ihmisen kropassa ja hyvinvoinnissa, mutta tänään kuulin ekan kerran, että stressi lihottaa pitkään jatkuessaan. Onko tuo mahdollista ja jos on, niin onko siihen jotain lääketieteellistä selitystä olemassa?
Stressikö lihottaa?
9
409
Vastaukset
- vänksy
Luulisi sen meinaan olevan just toisinpäin. Ei mua ainakaan stressaantuneena ja ahdistuneena syömiset kiinnosta lainkaan.
- ...
Ei muakaan syöminen kiinnosta kun olen stressaantunut. Masentuneena sitten taas sitäkin enemmän. Kaikki eivät reagoi samalla tavalla.
stressi lihottaa, että ihminen syö stressiinsä ja jos ei ole aikaa (mistä stressi vois johtua), sitä tulee syötyä huonoa ruokaa koska ei ehdi ajatella sellaista kuin ruoan terveellisyys.. Luulisin. Niin ja kaipa stressaantuneen elämäntapa on lihottavaa, mistä se stressi muuten tulisi kuin vääränlaisesta tavasta elää ja suhtautua arkeen. Tieteellisestä näytöstä en sano mitään, mulla on vaan tää oma maha jota yritän pienentää ja se on onnistunut heti kun olen lopettanut turhan stressaamisen omasta itsestäni :)
- vähän juttua
http://www.poliklinikka.fi/?page=5575414&id=5342967 Toisekseen varmaan sekin lisää lihomisen vaaraa, että monesti stressi aiheuttaa unettomuutta, joka puolestaan ajaa jääkaapille ja nopeiden hiilareiden perään. Omalla kohdalla ei ehkä niinkään itse stressi lihota, mutta kiire kylläkin. Töissä nakkaa suuhunsa ihan mitä sattuu paskaa nälkäänsä, kun ei ehdi kunnon lounaalle, vaan nappaa kaupan hyllyltä evääksi jotain mikä vaan vie nälän. Sit tulee vedettyä välipalaksi kaikkea nopeeta makeaa myös. Unettomuuden lihottavan vaikutuksen olen todennut pätevän minuun myös. Sen lisäksi, että unettomuus hidastaa aineenvaihduntaa, saa elimistön sekaisin, se myös aiheuttaa makeannälkää ja mässäilynhimoa.
- Herätys sieltä tornista.
Miehen logiikasta kysyt lääketieteellistä selitystä!? Onko täällä lääkäreitä kirjoittamassa - tai muita asiantuntijoita?
- vänksy
Kunhan nyt mietiskelin.. :)
veressä kun on pitkään kortisolia liikaa, alkaa ihmisessä tapahtuu kummia :) laitan tähän ihan kortisolin liikatoiminnasta kertovan sairauden "Cushingin oireyhtymä Liikakortisoli aiheuttaa painon nousua, kasvojen pyöristymistä, lihasten heikkoutta ja ihon mustelmataipumusta. Hoitamatta se johtaa vaikeaan sairastumiseen. Hoitona on aivolisäkkeen tai lisämunuaisen kasvaimen poisto leikkauksella. Enemmän tietoa Cushingin oireyhtymästä, ks. potilasohje" http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00386 eli ei mitään puppua tuo
- vänksy
tuollaista muistelen just kuulleenikin et joku selitys tolle olisi. En muistanut vaan mihin se liittyi.
- ei sen kummempaa
No eihän se pelkkä stressi lihota. Ei lihota pelkkä raskauskaan. Tai masennuslääke. Mutta ne kaikki lisää ruokahalua (osalla ihmsisistä); tai / ja sitä rajaa, että kykenee hillitsemään ruokahalua eli mm. suklaansyöntiä, alkoholia, sipsejä... mikä se "paha" tai "heikko" kohta itsekullakin ruuan suhteen on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131444Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2531374- 1061108
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1211071- 76736
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168691- 52572
- 107562
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala368548Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52515