Miesten vaihdevuosista ja niiden oireista on keskusteltu jo vuosia. Keskustellaan yhä. Ikääntyessä miesten estrogeenitaso laskee suunnilleen 40 ikävuodesta alkaen ja estrogeenitason laskiessa liian alhaalle oireina on mm. hikoilua, ärtyisyyttä, mielialan laskua, seksuaalista haluttomuutta. Kuitenkin tulee pohtineeksi sitä, eikö enää halutakaan hyväksyä normaalia vanhenemista, vaan sitäkin pyritään hoitamaan kaikenlaisilla lääkkeillä? Miksi? Miesten vaihdevuodet ovat olleet muutenkin hyvin kiistanalainen sairaus ... onko kyse vain siitä, että täten saadaan markkinoiden piiriin potentiaalisia, kys.sairauteen vartavasten räätälöityjen lääkkeiden käyttäjiä? Eli onko kyseessä sittenkään mikään todellinen sairaus, vai onko sekin räätälöity palvelemaan markkinavoimien etuja? Miesten vaihdevuodet halutaan medikalisoida siinä missä jotkin muutkin, kuten aikoinaan esim. naisten vaihdevuodet. Aikoinaanhan gynekologit olivat hyvinkin kannustavia naisille ja antoivat ymmärtää hormonihoidon olevan parasta, mitä heidän miehilleen voi tapahtua parisuhteen seksuaalisuuden uudelleenelvyttäjänä. Miehiin tätä samaa periaatetta käytetään nyt vain paljon avoimemmin. Viimeisin kysymys kuuluukin: Onko miesten vaihdevuosivaivojen kustannuksella mm. tehty ylipäänsä seksi heidän näkökulmastaan katsoen liian suorituspainotteiseksi?
Miesten vaihdevuodet!
39
1089
Vastaukset
- Tällaiset
ovat ongelmia niille, jotka seuraavat lääketiedettä ja uskovat lääkäreitä. Ihminen ikääntyy, sairastelee ja lopuksi kuolee. Se kaikki on ihan luonnollista. Elämä on luopumista. Koskaan en ole lääkäreitä uskonut ja pieneksi on nuo lääkäritarpeet jääneetkin.
- persona-non-grata ... ei kirj.
ole yhtä hanakasti mukana lääketeollisuuden kuljetuksessa. Eivät enää, takavuosina kyllä enemmässä määrin. Kyseisiä miesten vaihdevuosioireisiin saatavia lääkkeitä/luontaistuotteita markkinoidaan ilman lääkäreiden myötävaikutustakin. Ja hyvinhän nuo siitä huolimatta näyttävät kauppansa tekevän. Aiheen vierestä nyt mennään ... mukava, jos olet pitänyt itsestäsi huolta ennaltaehkäisevästi ja tarpeesi käydä lääkärissä ovat olleet minimissään.
ettet nyt vaan tarkoittanut jotain muuta
koko ajan puhua. Ei muuten tullutkaan tekstiini mikään pieni lapsus lingvae :) ...
persona-non-grata ... ei kirj. kirjoitti:
koko ajan puhua. Ei muuten tullutkaan tekstiini mikään pieni lapsus lingvae :) ...
vaik onhan meillä miehilläkin pikkuriikkinen naishormoni tuotanto. sinkkiä vaan poskeen vanhenevilla miehillä se auttaa jonnin verran tuohon asiaan
- strstr
miehille heidän vaihdevuosistaan? Oletko joku KVSK:n kurssittaja?
Mitäs mieltä itse olet kyseisestä asiasta? Kai sinullakin jokin mielipide siitä on?
- strstr
Mitäs mieltä itse olet kyseisestä asiasta? Kai sinullakin jokin mielipide siitä on?
olet kännissä.
strstr kirjoitti:
olet kännissä.
En edes juo alkoholia ... mitä nyt ehkä kerran pari vuodessa otan pari lasillista kuohuvaa. Entäs sinä? Joko vapun juhlinnasta palautunut arkeen?
- totta se on
Joo, kohtalokas lapsus. Mä itse puhuin kerran miesten munanjohtimista - munathan on miehillä. :) Jostain syystä munanjohtimet löytyy naisilta. Miehen vaihdevuodet eli andropaussi Naisten vaihdevuosioireita on tutkittu ja hoidettu jo 1960 luvulta lähtien. Hyvinvoinnin ja elinkaaren pidentyessä miehetkin ovat alkaneet kysellä elämänlaatunsa perään. Mieshormonin eli testosteronin taso ei kuitenkaan laske miehillä yhtä voimakkaasti ja äkillisesti kuin estrogeenitaso naisilla. 10-30% :lla 50-70 vuotiaista miehistä todetaan viitealueen alittavia testosteroni pitoisuuksia. Kiveksen hormonaalisen toiminnan alenemista ja siihen liittyviä muutoksia kutsutaan andropaussiksi tai ikääntyvän miehen osittaiseksi androgeenien eli mieshormonien puutokseksi. Andropaussin oireita ovat elinvoimaisuuden lasku, väsymys, ärtyneisyys, masennus, sukupuolisen halun ja kyvyn väheneminen, hikoilu ja kuumat aallot sekä lihasmassan ja -voiman lasku. Keskivartalolihavuus lisääntyy treenaamisesta huolimatta. Vaikka tämän tyyppisten oireiden takana voi olla muitakin syitä, on olemassa suuri joukko miehiä, joilla mainittujen oireiden syynä on mieshormonitason voimakas lasku ilman muita myötävaikuttavia tekijöitä. Nämä miehet hyötyisivät testosteronikorvaushoidosta. Oikein toteutettu hormonikorvaushoito parantaa miehen elämänlaatua niin fyysisten, psyykkisten kuin seksuaalisten toimintojen osalta. Kirurgian ja urologian erikoislääkäri Timo Vornanen, Kymenlaakson keskusssairaala Viimeksi päivitetty : 09.10.2006 http://www.nettineuvo.fi/index.asp
miesten oikeasti kyetä tyydyttämään naisensa/kumppaninsa seksuaalisesti, kuin nuoret "orhit"? Eikö se olekaan enää luonnollista, että halut vähenevät ikävuosien saatossa? Vaativatko naiset tätä vai onko se vain jotain, mikä on miesten korvien välissä?
- huipulla.
miesten oikeasti kyetä tyydyttämään naisensa/kumppaninsa seksuaalisesti, kuin nuoret "orhit"? Eikö se olekaan enää luonnollista, että halut vähenevät ikävuosien saatossa? Vaativatko naiset tätä vai onko se vain jotain, mikä on miesten korvien välissä?
Miehillä erektio-ongelmia tässä iässä. Siitähän se vaade tulee.
- persona-non-grata
huipulla. kirjoitti:
Miehillä erektio-ongelmia tässä iässä. Siitähän se vaade tulee.
Kyllähän tuohon suht nuorten miesten erektio-ongelmiin on aina syynsä ... pitäisikö meidän naisten katsoa tässä nyt peiliin? Vaadimmeko miehiltämme mahdottomuuksia?
- ja ukolla
persona-non-grata kirjoitti:
Kyllähän tuohon suht nuorten miesten erektio-ongelmiin on aina syynsä ... pitäisikö meidän naisten katsoa tässä nyt peiliin? Vaadimmeko miehiltämme mahdottomuuksia?
seisoo kerran vuodesssa? Sekö on naisten vika? Kuten ilmi tullut, että vanhuus tulee - ei auta. Ja nelikymppisen naisen hormoonit hyrrää.
- persona-non-grata
ja ukolla kirjoitti:
seisoo kerran vuodesssa? Sekö on naisten vika? Kuten ilmi tullut, että vanhuus tulee - ei auta. Ja nelikymppisen naisen hormoonit hyrrää.
mikään ukko. Mietin nyt kuitenkin sitä, että antaako tämänhetkinen kulttuurimme missään muodossa sijaa miesten olla juuri sellaisia, kuin ovat? Vaaditaanko heiltä liikaa kaikkea sitä, mitä aiemmin vaadittiin naisilta ja vaaditaan ehkä myös yhä, madonna-huora -asetelmaa? Tietävätkö miehet enää omaa paikkaansa tässä yhteiskunnassa jokapuolelta sinkoutuvien vaatimusten keskellä?
- vaihdevuosiin
Sitä innolla odotellessa. Johan noita tekosyitä on odoteltukin. Jee! Tasa-arvo toteutuu tässäkin asiassa. Mun mielestä onkin ollut pikkusen epäreilua ku naisilla vain on ollut PMS:t ja vaihdevuodet. Nyt meillä miehilläkin on jotain mihin vedota!
oikeasti halutessaan tehdäkin jotain, jotta ne helpottaisi. Ilman kalliita lääkkeitäkin. Toki niitäkin on toisinaan hyvä käyttää, jos apua ei muuten saa.
Minusta ikääntyminen ei ole mikään sairaus, jota tarvitsee automaattisesti lääkitä. Jos joku tuntee kärsivänsä ikääntymisen mukanaan tuomista oireista, niin voihan niitä lääkitä, että oireet helpottuvat. Mutta on syytä pitää kirkkaana mielessä, että pakko ei ole. Minua huvittaa suuresti, kun puhutaan suorituspaineiden luomisesta. Jos minulle 50:nä riittäisi avaruusseksi, eli kerran kuussa, niin en minä olisi yhtään naapuria huonompi, vaikka se 60:nä haluaisi kahdesti viikossa. Tästä muuten tulikin mieleeni puolisoiden ikäero. Luulen, että yhtäjalkaa vanheneminen on helpompaa. Jos toinen tuntee itsensä vetreäksi nelikymppiseksi ja toinen raihnaiseksi kuusikymppiseksi, niin luulisi ongelmia olevan tiedossa.
- pakottaa
miehenkin pysymään vetreänä ja se on hyvä se.
- persona-non-grata
testosteronipitoisuuden alenemista, niin toki silloin on hyvä akuutisti lääkitä ... tuollaisia tapauksia on vain aniharvoin. Ketä niitä suorituspaineita sitten oikeastaan luo? Ja minkä vuoksi? Tulisikohan vain tässäkin pohjimmiltaan esille lääketeollisuuden omat tarkoitushakuiset päämäärät? Niin, sitä on juuri niin vanha, kuin itsestään ajattelee ja toisinpäin. Ihmiset ovat myös yksilöitä ja melko useasti nykypäivänä on niitä myöhäiskeski-iässä olevia miehiä, jotka ovat pitäneet hyvin huolta niin fyysisestä, kuin henkisestä terveydestään, eivätkä tarvitse vielä mitään ylimääräisiä apuja potenssinsa kohottajaksi. Ikäero ... suurikaan ei näin ollen välttämättä haittaa.
testosteronipitoisuuden alenemista, niin toki silloin on hyvä akuutisti lääkitä ... tuollaisia tapauksia on vain aniharvoin. Ketä niitä suorituspaineita sitten oikeastaan luo? Ja minkä vuoksi? Tulisikohan vain tässäkin pohjimmiltaan esille lääketeollisuuden omat tarkoitushakuiset päämäärät? Niin, sitä on juuri niin vanha, kuin itsestään ajattelee ja toisinpäin. Ihmiset ovat myös yksilöitä ja melko useasti nykypäivänä on niitä myöhäiskeski-iässä olevia miehiä, jotka ovat pitäneet hyvin huolta niin fyysisestä, kuin henkisestä terveydestään, eivätkä tarvitse vielä mitään ylimääräisiä apuja potenssinsa kohottajaksi. Ikäero ... suurikaan ei näin ollen välttämättä haittaa.
Varmaan lääketeollisuukin osaltaan lisätäkseen myyntiä. Myös tiedotusvälineet ja ihan pelkästään luonnollinen miesten välinen kilpailuhenkisyys. Jostain varmaan oikeasti tuntuu alentavalta, jos ei ole vähintäänkin naapurin veroinen mahtisonni, vaikken minä tähän seurakuntaan kuulukaan. "Ikäero ... suurikaan ei näin ollen välttämättä haittaa." Ei välttämättä, mutta on syytä pitää mielessä tosiasia, että miehet kuolevatkin keskimäärin 10 vuotta nuorempina kuin naiset. Että harvassa on niin hyväkuntoiset miehet, etteikö suuresta ikäerosta ennen pitkää ongelmaa syntyisi. Vai oletko eri mieltä?
- persona-non-grata
Ratikkakuski kirjoitti:
Varmaan lääketeollisuukin osaltaan lisätäkseen myyntiä. Myös tiedotusvälineet ja ihan pelkästään luonnollinen miesten välinen kilpailuhenkisyys. Jostain varmaan oikeasti tuntuu alentavalta, jos ei ole vähintäänkin naapurin veroinen mahtisonni, vaikken minä tähän seurakuntaan kuulukaan. "Ikäero ... suurikaan ei näin ollen välttämättä haittaa." Ei välttämättä, mutta on syytä pitää mielessä tosiasia, että miehet kuolevatkin keskimäärin 10 vuotta nuorempina kuin naiset. Että harvassa on niin hyväkuntoiset miehet, etteikö suuresta ikäerosta ennen pitkää ongelmaa syntyisi. Vai oletko eri mieltä?
pitää punnita tarkasti ennen ryhtymistä suhteeseen huomattavasti vanhemman miehen/naisen kanssa (miksei myös toisinpäin) ... ottaa kaikenlaiset vaihtoehdot huomioon. Jälkeenpäin on minusta alhaista vedota enää ikäeroon, jos ongelmia esim. seksuaalisuuden alueella syntyy.
pitää punnita tarkasti ennen ryhtymistä suhteeseen huomattavasti vanhemman miehen/naisen kanssa (miksei myös toisinpäin) ... ottaa kaikenlaiset vaihtoehdot huomioon. Jälkeenpäin on minusta alhaista vedota enää ikäeroon, jos ongelmia esim. seksuaalisuuden alueella syntyy.
Jälkiviisaus on noin yleisesti ottaen kaukana viisaudesta. Mutta harva tuntuu tosissaan ajattelevan tulevaisuutta vaan ollaan ylpeitä, että eletään ainoastaan hetkessä. Eiväthän ne ole toisiaan poissulkevia asioita.
- persona-non-grata
Ratikkakuski kirjoitti:
Jälkiviisaus on noin yleisesti ottaen kaukana viisaudesta. Mutta harva tuntuu tosissaan ajattelevan tulevaisuutta vaan ollaan ylpeitä, että eletään ainoastaan hetkessä. Eiväthän ne ole toisiaan poissulkevia asioita.
sitten kenellekin tarkoittaa? Onko jokainen päivä elettävä, kuin viimeistä päivää ... koettava ja nähtävä mahdollisimman paljon, mahdollisimman erikoista? Se voi olla lopulta yllättävän vaikeaa, vaikka voisi toisin luulla ... Itse voisin sanoa osaavani elää juuri tässä hetkessä ja nyt, tietoisesti. Kuitenkin siinä on oltava mukana jokin punainen lanka ja päämäärä ...
- persona-non-grata
sitten kenellekin tarkoittaa? Onko jokainen päivä elettävä, kuin viimeistä päivää ... koettava ja nähtävä mahdollisimman paljon, mahdollisimman erikoista? Se voi olla lopulta yllättävän vaikeaa, vaikka voisi toisin luulla ... Itse voisin sanoa osaavani elää juuri tässä hetkessä ja nyt, tietoisesti. Kuitenkin siinä on oltava mukana jokin punainen lanka ja päämäärä ...
hetkessä eläminen.
- mutta...
Ei millään pahalla, mutta oletko joku sosionomi- tai vaikkapa mahdollisesti seksologian opiskelija? Ja voisiks sä päästä tosta kömpsöstä lauserakentelusta, mikä valitettavasti *anteeksi* tosta lukemastani toi mieleen, että ajattelisit tilapäisesti verraten hitaastikin? Kuten esimerkiksi, seuraavassa lainaus sulta: "Kuitenkin tulee pohtineeksi sitä, eikö enää halutakaan hyväksyä normaalia vanhenemista, vaan sitäkin pyritään hoitamaan kaikenlaisilla lääkkeillä? Miksi?" Joku tollanen stereotypialla päin pläsiä lankku-vertaus ei useinkaan toimi. Mikset voi kysyä vaikkapa näin: Mitä on vanheneminen ja mitä on se, että jos sitä pyritään hoitamaan kaikenlaisilla lääkkeillä? Sellaiseen kysymykseen nimittäin voisi vastatakin, mutta ei ns. mietintöön, jossa joku jo on omaviisauttaan ennalta päättänyt, että mihin se ympyrä pohdinnassa sitten päättyy. Syöks itse jäätelön, jos se on jo syöty? Veikkaan, että et. Ja sit toi sun kielioppi: ei mitään muuta vikaa, mut älä ajattele samaa asiaa kolmea kertaa perä perään, ikään kuin sukkaa ensin sentin virkkaisit ja sitten sentin purkaisit... Ihan kiva aihe ja joo. Minä jos nyt omaa mielipidettäni kertoisin, niin uskonpa kuules sellaiseen, että maskuliini& feminiini varmasti fysiologisesti kumpikin kykenevät elämään sulassa sovussa, ikääntymisestäänkin huolimatta. Sikäli & erityisesti tietoinen vastakkain asetteleva positio ei _minun mielestäni_ juuri tuossa asiassa ole erityisen keskeistä.:) Voinet kenties ja lisäksi mahdollisesti ajatella myös sitäkin seikkaa(?), että luultavasti kohtuullisen hyväkin homma on se, jos molemmat sukupuolet otetaan yhtenevästi huomioon, ajatellen yksilön ikääntymistä inhimillisesti.;) Markkinapuoskareihin en sitten kylläkään ota mitään kantaa.
- persona-non-grata
silmin omaa lauseenrakenteluasi omissa teksteissäsi? :) Joskus sitä on täysin sokea itselleen, mutta näkee rikan toisten ...
Minusta Persona non gratan aloitus oli hyvä, tosin kuin tuo sinun tuottamasi, anteeksi nyt vain, aivopierusi. Voisi melkein luulla, että liika sima on täysin kuuppasi himmentänyt.
- mutta...
Sori omat kirjoitusvirheeni. Huomasin pari pahaa.
- tämä olikin
Ratikkakuski kirjoitti:
Minusta Persona non gratan aloitus oli hyvä, tosin kuin tuo sinun tuottamasi, anteeksi nyt vain, aivopierusi. Voisi melkein luulla, että liika sima on täysin kuuppasi himmentänyt.
itseironiaa? Tai sitten parodiaa?
- mutta...
Ratikkakuski kirjoitti:
Ei toki aloituksensa ollut huonoimmasta päästä. Mä vain olen poikkeuksellisen herkkä yleistyksille ja havaitsin pyrkyä sellaiseen aloituksen tekstistä.
- strstr
silmin omaa lauseenrakenteluasi omissa teksteissäsi? :) Joskus sitä on täysin sokea itselleen, mutta näkee rikan toisten ...
vähän lapsellinen. Noh, kaikille ei lahjoja ole suotu. Minkäs teet.
mutta... kirjoitti:
Ei toki aloituksensa ollut huonoimmasta päästä. Mä vain olen poikkeuksellisen herkkä yleistyksille ja havaitsin pyrkyä sellaiseen aloituksen tekstistä.
Tällaisen palstan suolahan on yleistykset ja sukupuolten välisen vastakkainasettelun kärjistäminen. Jos tätä ei ymmärrä, niin kannattanee katsella jotain toista palstaa.
- ,.,,.,.,.,.
Ratikkakuski kirjoitti:
Tällaisen palstan suolahan on yleistykset ja sukupuolten välisen vastakkainasettelun kärjistäminen. Jos tätä ei ymmärrä, niin kannattanee katsella jotain toista palstaa.
ja saa ahdistumaan? Miksi et poistu itse..
,.,,.,.,.,. kirjoitti:
ja saa ahdistumaan? Miksi et poistu itse..
Ja vaikka pelottaisikin, niin sitä esiintyy täällä niin harvoin, että pelko siihen törmäämisestä ja ahdistuksesta on lähinnä hypoteettinen. Eikä sillä, ettäkö minäkään sitä sen enempää pystyisin kuin haluaisinkaan palstalle lisätä.
- mutta...
Mä itse kestäisin vastaavan kritiikin, mitä itse sulle annoin. Mua nyt vain kummastuttaa (eikä kerrassaan mitään muuta henkilökohtaisesti sinua vastaan ole), että miksi aloituksesi asiassa haluat ilmaisusi osalta profiloitua juuri sukupuolieroja korostavalla tavalla? Toki: toki me kaikki naiset (tai ainakin suurin osa meistä) tietysti miessukupuolesta pidetään, tottakai, mutta miksi kohdistit tekstisi sisällöllisesti pääosin vain mieslukijoille ja miksi ylipäätään halusit erotella käsitteen "vanheneminen" ensisijaisesti sukupuolisessa mielessä? Mitä erityistä juuri se voisi keskustelulle antaa? Mikä on anti keskustelulle?
- persona-non-grata
mutta... kirjoitti:
Mä itse kestäisin vastaavan kritiikin, mitä itse sulle annoin. Mua nyt vain kummastuttaa (eikä kerrassaan mitään muuta henkilökohtaisesti sinua vastaan ole), että miksi aloituksesi asiassa haluat ilmaisusi osalta profiloitua juuri sukupuolieroja korostavalla tavalla? Toki: toki me kaikki naiset (tai ainakin suurin osa meistä) tietysti miessukupuolesta pidetään, tottakai, mutta miksi kohdistit tekstisi sisällöllisesti pääosin vain mieslukijoille ja miksi ylipäätään halusit erotella käsitteen "vanheneminen" ensisijaisesti sukupuolisessa mielessä? Mitä erityistä juuri se voisi keskustelulle antaa? Mikä on anti keskustelulle?
Kyse oli/on miesten vaihdevuosista. Naisia en ole kieltänyt vastaamasta aloitukseen.
- mutta...
Kyse oli/on miesten vaihdevuosista. Naisia en ole kieltänyt vastaamasta aloitukseen.
Syystä, etten ole kumpaakaan olettamistasi vaihtoehdoista, ihmettelen vain syvästi aloituksesi motiivia. Jos vitsailit ( niin siis miten se asia on?), kummastelisin siinä tapauksessa lähinnä sitä, että miten jaksoit(!?) nähdä tuonlaisen vaivan aloituksesi laatimisessa. Ja jos taas _et_ vitsaillut, siinäkin tapauksessa ihmettelisin lähinnä sitä, että halusit täydellisesti teilata kritiikkini ja ylipäätään mielipiteeni, joka kuitenkin oli aloituksesi _asiaa_ kunnioittava. Herranen aika! Ja sit se vielä siitä puuttuisikin, etä KIELTÄISIT naisia vastaamasta aloitukseesi julkisella keskustelupalstalla. Hyvä (especially!), että päätit olla tekemättä niin. Kiitos! Aivan just. Ps. Kehuin btw hyvää kommenttiasi juuri äsken eräässä toisessa ketjussa.:)
- dkfljgödflk
Eikä estrogeeniäkään. Testosteroini-tasot saattaa laskea. Huonot elintavat, viina liikkumattomuus yms. Toisaalta maratoonarit on samassa jamassa. Uusi tyttöystävä nostaa tasot huippuun. Sinkki saattaa lisätä myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131444Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2531374- 1061108
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1211071- 76736
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168691- 52572
- 107562
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala368548Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52515