Mitä mieltä olette, onko kasvissyöjänaisystävälläni oikeus yrittää kieltää minulta lihansyönti? Mihin perustuu hänen vaatimuksensa oikeutus? Enhän minäkään vaadi häntä syömään lihaa. Mielipiteitä asiasta?
Vegen vaatimukset
33
723
Vastaukset
- vänksy
vaatia muita muuttamaan ruokatapojaan omien mieltymystensä vuoksi!
joka lihansyöntini lopettaisi, se on selvä
- random_N
Minusta ei ole oikeutta "kieltää" sinulta lihansyöntiä. Toisaalta jos kokkaatte kimpassa niin naisen luona ei minusta hänen ole pakko sallia lihan käsittelyä, siis raakaa lihaa ei hänen minusta ole mikään pakko itse katsella tai valmistaa siitä ruokia omassa kodissaan. Mutta en näkisi syytä kieltää sinua tuomasta taloon kypsää lihaa tai vaikka makkaraa omia annoksiasi ryydittämään. Sinun luonasi voit minusta valmistaa ja säilyttää lihaa mielesi mukaan, mutta toki järkevää on kokata niin, että liha valmistuu erikseen tai ruoasta erotetaan kasvisversio ennen lihan lisäämistä. Oma kokemus on, että noissa ruokavaliojutuissa muiden käännyttäminen on huipussaan noviiseilla, konkarit syövät mitä syövät ja antavat muiden natustella mitä näitä huvittaa. Poikkeuksena tietysti allergiat ja sen sellaiset: keliaakikon on oltava aika tarkkana ja kala ja saattaa allergisoida hengitettynäkin jne.
- MichikoXX
"Toisaalta jos kokkaatte kimpassa niin naisen luona ei minusta hänen ole pakko sallia lihan käsittelyä, siis raakaa lihaa ei hänen minusta ole mikään pakko itse katsella tai valmistaa siitä ruokia omassa kodissaan." Totta. Kuolleet eläimet jääkaapissa tai pöydällä aiheuttavat pahoinvointia (siksi/siitä huolimatta, että olen ollut vege 10 vuotta?). Meillä tilanne on järjestynyt itsestään niin, että mies syö kotona kasvisruokaa, eikä se haittaa häntä.
- random_N
MichikoXX kirjoitti:
"Toisaalta jos kokkaatte kimpassa niin naisen luona ei minusta hänen ole pakko sallia lihan käsittelyä, siis raakaa lihaa ei hänen minusta ole mikään pakko itse katsella tai valmistaa siitä ruokia omassa kodissaan." Totta. Kuolleet eläimet jääkaapissa tai pöydällä aiheuttavat pahoinvointia (siksi/siitä huolimatta, että olen ollut vege 10 vuotta?). Meillä tilanne on järjestynyt itsestään niin, että mies syö kotona kasvisruokaa, eikä se haittaa häntä.
niin tuohan on helppo systeemi. Jos sinua kuvottaa liha niin sehän on luonteva syy olla kasvissyöjä, olipa historiaa takana paljon tai vähän. Jos olet jo noin kauan porkkanaa purrut ja edelleen jaksat esimerkiksi perhejuhlissa alkaa käännyttämään niin olet poikkeus. Olen itse törmännyt vain tuoreisiin saarnaaviin vegeihin. Itse olen sekasyöjä mutta uskon että kasvisruokavalio on hyvä juttu monille. Itse syön aika paljon kasvissafkaa ihan maun takia. Vegaanius onkin sitten minun pirtaani aivan turhan monimutkaista, kun se koskettaa safkan lisäksi vaatteita yms. Mutta ei minua haittaa jos joku vegaani on. Kaikki sopii, kunhan saan itse napsia oman mieleni mukaan herkkuja eikä minua liikaa kouluteta.
- MichikoXX
random_N kirjoitti:
niin tuohan on helppo systeemi. Jos sinua kuvottaa liha niin sehän on luonteva syy olla kasvissyöjä, olipa historiaa takana paljon tai vähän. Jos olet jo noin kauan porkkanaa purrut ja edelleen jaksat esimerkiksi perhejuhlissa alkaa käännyttämään niin olet poikkeus. Olen itse törmännyt vain tuoreisiin saarnaaviin vegeihin. Itse olen sekasyöjä mutta uskon että kasvisruokavalio on hyvä juttu monille. Itse syön aika paljon kasvissafkaa ihan maun takia. Vegaanius onkin sitten minun pirtaani aivan turhan monimutkaista, kun se koskettaa safkan lisäksi vaatteita yms. Mutta ei minua haittaa jos joku vegaani on. Kaikki sopii, kunhan saan itse napsia oman mieleni mukaan herkkuja eikä minua liikaa kouluteta.
Kun kolme teiniä ryhtyi kasvissyöjiksi yhtäaikaa, koko suku joutui ottamaan ruokavaliomme huomioon. Sukujuhlissa on siis aina kasvisvaihtoehto. En ole missään vaiheessa ollut vegaani, koska pidän sitä liian hankalana. Eräs tuttu siirtyi yllättäen vegaanista laktovegetaristiksi, koska hänen mielestään olisi noloa mennä asiakkaiden, sijoittajien ym. kanssa businesslounaalle, jos ei voisi tilata mitään ravintolan ruokalistasta.
- random_N
MichikoXX kirjoitti:
Kun kolme teiniä ryhtyi kasvissyöjiksi yhtäaikaa, koko suku joutui ottamaan ruokavaliomme huomioon. Sukujuhlissa on siis aina kasvisvaihtoehto. En ole missään vaiheessa ollut vegaani, koska pidän sitä liian hankalana. Eräs tuttu siirtyi yllättäen vegaanista laktovegetaristiksi, koska hänen mielestään olisi noloa mennä asiakkaiden, sijoittajien ym. kanssa businesslounaalle, jos ei voisi tilata mitään ravintolan ruokalistasta.
Minusta on nykypäivänä itsestään selvää, että aina on tarjolla kasvisvaihtoehto ja alkoholiton vaihtoehto, uskontojen ja vaikka minkä takia on niin monenlaista ruokailijaa. Eri allergioiden risteymät on semmoisia joista on hyvä erikseen saada tietoa (ettei käy niin että on kaikissa pöperöissä jotakin jolle on vieras allerginen) mutta esmes laktoositon, munaton, kasvis on minusta fiksuinta järjestää ilman sen kummempia koukeroita. Mutta sinällään minua kiinnostaa kyllä tarinat ruokavalioiden takana. Erityisesti siis eettiset ja kulttuuriset seikat. Terveysasiat on ehkä semmoisia joista ei halua "lypsää" tietoa. Meillä on muuten suvussa vissiin melko lailla kaikki sekasyöjiä, mutta aina siellä on kasvisruokaa tarjolla ja osa ottaa niitä lisukkeeksi ja osa sitten "koko" safkaksi. Tuttavapiirissä on kyllä paljon kasvissyöjiä, hyvin eri syistä ja eri linjauksissa (siis osa syö lakto- ja/tai ovosettiä jne). Itselle kivaa on ollut se, että olen oppinut paljon mm tofusta, yrteistä ja pavuista kasvissyöjäkamuilta.
- vegen kanssa
Niiden ajatusmaailma on muutenkin vähän nyrjähtänyt. Sanot vain että jatkat lihansyöjänä ja jos ei kelpaa, etsikööt itselleen jonkun rastapään ituhippiäisen.
- MichikoXX
naisissa on enemmän välimuotoisia kasvissyöjiä (itsekin käytän maitotuotteita huonolla omatunnolla), kun taas miehet ryhtyvät suoraan vegaaneiksi ja vaativat tyttöystäviltäänkin vegaaniutta.
MichikoXX kirjoitti:
naisissa on enemmän välimuotoisia kasvissyöjiä (itsekin käytän maitotuotteita huonolla omatunnolla), kun taas miehet ryhtyvät suoraan vegaaneiksi ja vaativat tyttöystäviltäänkin vegaaniutta.
Enpäs ole koskaan tullut ajatelleeksi, että tässäkin asiassa olisi sukupuolisidonnaisia eroja. Mutta onkohan kukaan tavannut lihansyöjää, joka vaatisi kasvissyöjään takaisin sekaravinnon käyttäjäksi? Kun tuo tuntuu olevan kohtuullisen yleistä, jopa hyväksyttävää toisin päin. Miksi se ei joillekin riitä, että itse toteuttaa aatettaan vaan muidenkin pitäisi niin tehdä. Melkoista fundamentalismia mielestäni.
- MichikoXX
Ratikkakuski kirjoitti:
Enpäs ole koskaan tullut ajatelleeksi, että tässäkin asiassa olisi sukupuolisidonnaisia eroja. Mutta onkohan kukaan tavannut lihansyöjää, joka vaatisi kasvissyöjään takaisin sekaravinnon käyttäjäksi? Kun tuo tuntuu olevan kohtuullisen yleistä, jopa hyväksyttävää toisin päin. Miksi se ei joillekin riitä, että itse toteuttaa aatettaan vaan muidenkin pitäisi niin tehdä. Melkoista fundamentalismia mielestäni.
"Mutta onkohan kukaan tavannut lihansyöjää, joka vaatisi kasvissyöjään takaisin sekaravinnon käyttäjäksi?" Kyllä niitä on, jotka yrittävät tuputtaa liharuokaa. Yleensä he ovat iältään vanhemmasta päästä. Varmaan johtuu siitä, että heidän lapsuudessaan ruoka oli kortilla ja valinnanvapaus ostoksilla tuntematonta.
- random_N
Ratikkakuski kirjoitti:
Minä itse olen hanakka lihan(kin) perään eli en ole tuputusta kohdannut, mutta kyllä sivusta saanut seurata kun lihaa on tuputettu. Minun näkemäni tuputtajat ovat tuputtaneet sukujuhlissa tai muuten asianomaisten perhepiiritilanteissa ja tuputtajat ovat olleet iäkkäitä "matroonia". Yleistä on huoli kasvissyöjien lapsista, "kuolevatko nälkään", olivatpa lapset sitten kasvis- tai sekasyöjiä. Minäkin luulen että taustalla on muistot niukkuuden ajoista.
- Palstanakka
MichikoXX kirjoitti:
"Mutta onkohan kukaan tavannut lihansyöjää, joka vaatisi kasvissyöjään takaisin sekaravinnon käyttäjäksi?" Kyllä niitä on, jotka yrittävät tuputtaa liharuokaa. Yleensä he ovat iältään vanhemmasta päästä. Varmaan johtuu siitä, että heidän lapsuudessaan ruoka oli kortilla ja valinnanvapaus ostoksilla tuntematonta.
Kasvislounaan jälkeen sukulaisnainen taputti vatsaansa ja arveli, että saihan tällä nälkää nyt vähän siirrettyä. Ei minun eteen ole tullut vielä ruokaa, jota nautittuaan ei tarvitsisi aikanaan seuraavaa ateriaa miettiä.
- gdsgregre
random_N kirjoitti:
Minä itse olen hanakka lihan(kin) perään eli en ole tuputusta kohdannut, mutta kyllä sivusta saanut seurata kun lihaa on tuputettu. Minun näkemäni tuputtajat ovat tuputtaneet sukujuhlissa tai muuten asianomaisten perhepiiritilanteissa ja tuputtajat ovat olleet iäkkäitä "matroonia". Yleistä on huoli kasvissyöjien lapsista, "kuolevatko nälkään", olivatpa lapset sitten kasvis- tai sekasyöjiä. Minäkin luulen että taustalla on muistot niukkuuden ajoista.
Tuskin ne sukulaistädit nyt kiusatakseen sitä tekevät, nehän yleensä tunkee ruokaa koko ajan jokaiselle, etteivät raukat kuihdu pois. Ennen oltiin raskaissa töissä, jotka vaativat paljon energiaa, mutta nykyään työt ovat yleensä kevyempiä. Eivät kaikki vanhemmat ihmiset sitä muutosta osaa sisäistää.
random_N kirjoitti:
Vanhukset, pula-ajan eläneet, ovat mielestäni luku erikseen. Tuli vain mieleen, että onko jollain nuoremmalla pokkaa sortua moiseen mauttomuuteen, mihin osa vegeistä sortuu yhtenään?
- Va-Nil-La
MichikoXX kirjoitti:
totta! Suurin osa minunkin tuntemista naisista, itsenikin mukaanlukien, käyttää maitotuotteita, mutta ne miehet jotka ei syö lihaa ovat vegaaneja.
- Va-Nil-La
Ratikkakuski kirjoitti:
jatkuvasti vittuilua, nalkutusta, yms., vaikka en koskaan puhu kenellekään lihansyönnistä. Kaverin ex poikaystävä jopa yritti salaa saada minut syömään lihaa! Mun mielestä jokaisella inhimillisellä ihmisellä tulisi olla jokin arvo tai aate, jonka puolesta on valmis myös tekemään jotain. Eihän sen tarvitse olla eläinten oikeudet, mutta minulta ei pahemmin löydy kunnioitusta niitä kohtaan, jotka ei ajattele kuin itseään.
- KoppavaHoro
Ratikkakuski kirjoitti:
ja niitäkin, jotka kiusallaan salaa yrittävät syöttää lihaa. Sama asia kuin että kala-allergiselle salaa syöttäisi kalaa. Mikä tulee aloitukseen, niin ei kukaan voi toista pakottaa mihinkään ruokavalioon, mutta mielestäni jokaisella on oikeus päättää siitä, mitä omaan kotiinsa ja omaan keittiöönsä hyväksyy. Minä annan poikaystäväni syödä lihaa, ja teen hänelle jopa liharuokia, mutta metwurstia en siedä jääkaapissani kuten en myöskään mansikkajogurttia ja molemmat ovat bannilistalla samasta syystä eli en voi sietää niiden hajua. Mutta mielestäni ihmisen omassa kodissa eettiset syyt ovat ihan yhtä painavia ja kunnioitettavia. Nämä asiat tulevat onneksi yleensä selviksi ennen kuin hynttyyt lyödään yhteen. Tai ainakin ihannetilanteessa.
- Melkein vege
Jokaisen oma päätös, mitä syö.
- ksjbdv
Sano, että etsii jonkun tahdottoman ekovegehipin tms. komenneltavakseen. Jos se pyrkii määräämään ruokavaliostasi, pyrkii se pian määräilemään kaikista muistakin tekemisistäsi.
- Va-Nil-La
kieltää? Heittää sun pihvit roskiin vai nalkuttaa? Mä olen aika kummastunut tästä, koska minun oma kokemus on se, että saan jatkuvasti perustella miksi en syö lihaa ja kuulla siitä vittuilua ja nalkutusta. Samaa ovat sanoneet muut veget, joiden kanssa olen asiasta puhunut. Ehkä hän vain samaistuu liikaa niihin eläimiin. Mulla on sama ongelma, mutta en huomauta ihmisten syömisistä, koska tiedän miten ärsyttävää se on, kun saan jatkuvasti kuulla omasta kasvissyönnistäni. Eläinkokein testatusta kosmetiikasta tulee toisinaan huomautettua... Ystäväsi yrittää muuttaa maailmaa, mutta valitettavasti ihmiset ei välitä. :(
- fdsafewweffwe
"Mä olen aika kummastunut tästä, koska minun oma kokemus on se, että saan jatkuvasti perustella miksi en syö lihaa ja kuulla siitä vittuilua ja nalkutusta. Samaa ovat sanoneet muut veget, joiden kanssa olen asiasta puhunut." Eiks se oo ihan luonnollista, että sulla on erilaiset kokemukset tähän asiaan liittyen? Käytännössä kuitenkin "liha on murha" -tyyppisiä hölmöyksiä itkuraivareissaan megafoneihin huutavia ituhippejä on ainakin uutisissa enemmän kuin vastaavia liharuoan tuputtajia.
- Va-Nil-La
fdsafewweffwe kirjoitti:
"Mä olen aika kummastunut tästä, koska minun oma kokemus on se, että saan jatkuvasti perustella miksi en syö lihaa ja kuulla siitä vittuilua ja nalkutusta. Samaa ovat sanoneet muut veget, joiden kanssa olen asiasta puhunut." Eiks se oo ihan luonnollista, että sulla on erilaiset kokemukset tähän asiaan liittyen? Käytännössä kuitenkin "liha on murha" -tyyppisiä hölmöyksiä itkuraivareissaan megafoneihin huutavia ituhippejä on ainakin uutisissa enemmän kuin vastaavia liharuoan tuputtajia.
nähdään normaalina, kasvissyönti on "jotain muuta". Kyllähän niitä on vaikka mitä ryhmittymiä huutelemassa megafoniin. Ehkä olisin itsekin, jos uskoisin, että siitä on apua. Minä henkilökohtaisesti en vastusta lihan syöntiä sinällään, vaan niitä olosuhteita joissa eläimiä pidetään ja kasvatetaan. Ainoa keino yrittää vaikuttaa siihen, on boikotoida lihaa. Sama juttu esimerkiksi eläinkokeiden, lapsityövoimalla tehtyjen tavaroiden, jne. kanssa.
- hohhoi.
Va-Nil-La kirjoitti:
nähdään normaalina, kasvissyönti on "jotain muuta". Kyllähän niitä on vaikka mitä ryhmittymiä huutelemassa megafoniin. Ehkä olisin itsekin, jos uskoisin, että siitä on apua. Minä henkilökohtaisesti en vastusta lihan syöntiä sinällään, vaan niitä olosuhteita joissa eläimiä pidetään ja kasvatetaan. Ainoa keino yrittää vaikuttaa siihen, on boikotoida lihaa. Sama juttu esimerkiksi eläinkokeiden, lapsityövoimalla tehtyjen tavaroiden, jne. kanssa.
Sä siis luulet, että ne siellä lihatalouden alkupäässä on tosiaakin kiinnostunut siitä, että syötkö sä lihaa vai et? Jos sä haluaisit oikeasti vaikuttaa, etkä vaan tehdä kasvissyönnillä itsestäsi numeroa, sä löytäisit kyllä keinot. Mä syön lihaa, mutta eettisesti. Mä olen oikeasti huolissani eläinten kohtelusta ja olosuhteista lihataloudessa ja vaikutan tekemällä eettisiä valintoja. Suotuisampi vaikutus noihin ongelmiin on sellaisella kulutuskäyttäytymisellä, että suositaan eettisesti oikein tuotettua lihaa ym. ja sitä kautta ohjautuu kuluttajan rahat eettiseen lihanjalostukseen ja pois epäeettisestä toiminnasta. Jos sä ohjaat rahasi salaatinkasvattajlle, ei se vaikuta mitenkään, koska ne eivät kilpaile lihatalouden kanssa. Jos sä ohjaat rahasi pois lihataloudesta, aiheuttaa sellainen kulutuskäyttäytyminen ainoastaan paineita tuottaa lihaa entistä edullisemmin ja epäeettisemmin. Jos kuluttajat suosisivat eettisesti tuotettua ravintoa, pysyisi talous voimissaan ja tuotannon alkupää alkaisi tottelemaan kuluttajaa ja tuottaisivat sitä, mitä ihmiset haluavat ostaa. Ehkä liian vaikeaa ymmärrettäväksi?
- Va-Nil-La
hohhoi. kirjoitti:
Sä siis luulet, että ne siellä lihatalouden alkupäässä on tosiaakin kiinnostunut siitä, että syötkö sä lihaa vai et? Jos sä haluaisit oikeasti vaikuttaa, etkä vaan tehdä kasvissyönnillä itsestäsi numeroa, sä löytäisit kyllä keinot. Mä syön lihaa, mutta eettisesti. Mä olen oikeasti huolissani eläinten kohtelusta ja olosuhteista lihataloudessa ja vaikutan tekemällä eettisiä valintoja. Suotuisampi vaikutus noihin ongelmiin on sellaisella kulutuskäyttäytymisellä, että suositaan eettisesti oikein tuotettua lihaa ym. ja sitä kautta ohjautuu kuluttajan rahat eettiseen lihanjalostukseen ja pois epäeettisestä toiminnasta. Jos sä ohjaat rahasi salaatinkasvattajlle, ei se vaikuta mitenkään, koska ne eivät kilpaile lihatalouden kanssa. Jos sä ohjaat rahasi pois lihataloudesta, aiheuttaa sellainen kulutuskäyttäytyminen ainoastaan paineita tuottaa lihaa entistä edullisemmin ja epäeettisemmin. Jos kuluttajat suosisivat eettisesti tuotettua ravintoa, pysyisi talous voimissaan ja tuotannon alkupää alkaisi tottelemaan kuluttajaa ja tuottaisivat sitä, mitä ihmiset haluavat ostaa. Ehkä liian vaikeaa ymmärrettäväksi?
syöminen on vastenmielistä, enkä halua laittaa kuollutta eläintä suuhuni. Jos lihaa ei osteta, ei sitä tarvitse tuottaakaan. "Jos sä haluaisit oikeasti vaikuttaa, etkä vaan tehdä kasvissyönnillä itsestäsi numeroa, sä löytäisit kyllä keinot." Teen paljon muutakin eläinten hyväksi. Mitä sinä teet?
- iu iu iu
Va-Nil-La kirjoitti:
syöminen on vastenmielistä, enkä halua laittaa kuollutta eläintä suuhuni. Jos lihaa ei osteta, ei sitä tarvitse tuottaakaan. "Jos sä haluaisit oikeasti vaikuttaa, etkä vaan tehdä kasvissyönnillä itsestäsi numeroa, sä löytäisit kyllä keinot." Teen paljon muutakin eläinten hyväksi. Mitä sinä teet?
http://i104.photobucket.com/albums/m180/kcooper2006/Rabbit1.jpg
- kuin syön :)
Va-Nil-La kirjoitti:
Noudatan kaikessa kulutuskäyttäytymisessäni samaa linjaa ja olen mukana paikallisessa eläitensuojelutoiminnassa, aktiivisesti, en pelkästään kannattajana. On aika merkittävä ero eläintensuojelussa ja "eläintensuojelussa". Pelkkä aatteen toitottaminen ja jäsenyys jossain yhdistyksessä ei oikeasti ole mitään. Oletko sä koskaan nähnyt nälkään kuolevaa koiraa? Mä olen ja ei sitä koiraa olisi auttanut kaunis puhe, se piti päästää kärsimyksistään.
- Va-Nil-La
kuin syön :) kirjoitti:
Noudatan kaikessa kulutuskäyttäytymisessäni samaa linjaa ja olen mukana paikallisessa eläitensuojelutoiminnassa, aktiivisesti, en pelkästään kannattajana. On aika merkittävä ero eläintensuojelussa ja "eläintensuojelussa". Pelkkä aatteen toitottaminen ja jäsenyys jossain yhdistyksessä ei oikeasti ole mitään. Oletko sä koskaan nähnyt nälkään kuolevaa koiraa? Mä olen ja ei sitä koiraa olisi auttanut kaunis puhe, se piti päästää kärsimyksistään.
vapaaehtoistyötä eläinsuojeluyhdistyksellä, joten olen kyllä. Ja olen ihan varmasti tehnyt enemmän kuin sinä.
- sinunkin mielestä
Va-Nil-La kirjoitti:
vapaaehtoistyötä eläinsuojeluyhdistyksellä, joten olen kyllä. Ja olen ihan varmasti tehnyt enemmän kuin sinä.
vähän tyhmää väittää, että olet ihan varmasti tehnyt enemmän kuin minä? Kai sä tajuat, ettei meistä kumpikaan voi tietää, kuinka paljon toinen on tehnyt? Mä vain kerroin jotain omalta osaltani, en ajatellut, että tämä ois kilpailu- tai vertailutilanne. Miksi koet että sun täytyy alkaa vakuuttelemaan että olet parempi kuin minä?
- Papeete1
Ei sillä kyllä oikeutta kieltää ole. Jankutus ja motkotuskin on kiellettyjen listalla. Kertoa omista vaikuttimistaan taas voi. Josko se sitten avaisi toisenkin silmiä ja muuttaisi tottumuksia ainakin eettisempään suuntaan. Minä välttelen lihaa, ja kalaa en syö ollenkaan. Että mua oikein inhottaa kun se kala teurastetaan. Jotkut näkyy syövän niitä myös elävältä. Ällöä. Voisin itekkin kuvitella kertovani miehelle eläinten epäinhimillisestä kohtelusta ja ohjaavani sitä eettisempään suuntaan. Lihansyöntiä en kieltäisi mutta kalaa meille ei tule, siis ei saa tuoda. Mun tulee huono olo jo pelkästä kalan hajusta, puhumattakaan että inhottaa se raato jääkaapissa. Sen jälkeen saa heittää roskiin maidoista lähtien kaikki, kun se ällö haju on tarttunut kaikkeen jääkaapissa.
on. "Mihin perustuu hänen vaatimuksensa oikeutus?" Tässähän se jutun ydin on. Perustelut. Ilmeisesti kumppanillasi ei ole hyviä perusteluja tai ei osaa esittää niitä, tai sinä et vaan ole kiinnostunut asiasta. Eniveis, saa ja pitää esittää perusteltuja mielipiteitä. "Enhän minäkään vaadi häntä syömään lihaa." Tämä taas on sinulta huono perustelu.
jos naises on valinnut ruipelon idunpurijan tien elämänfilosofiakseen, ni hänellä ei ole pienintäkään oikeutta vaatia samaa idiotismia sulta!
- persona-non-grata
mitään vastoin omaa tahtoaan ja haluaan. Olen itse kasvissyöjä, mutten vaadi sitä muilta ihmisiltä. Jokainen tekee itse niinkuin parhaaksi näkee ja kokee. Kohtuudella voi silti kaikkea syödä ja se, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131524Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2621485- 1081134
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1231091- 76756
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168701- 150685
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala384588- 52572
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52515