Kirje kaikille palstalaisille

puskan takaa

Olen lueskellut näitä teidän edesottamuksianne täältä puskan takaa ja nyt päätin avata sanaisen arkkuni. Tämä päätös syystä, että hämmästykseni on suuri. Miten annattekaan niin suuren merkityksen ja painoarvon sille, mitä toinen teistä täällä keskustelupalstalla sanoo? Osaattehan oikeassakin elämässä välttää tilanteet, joissa teitä haukuttaisiin, sorrettaisiin tai kohdeltaisiin muulla tavoin väärin. Ettehän te käy peitset tanassa sotimaan jokaisen kanssa, joka ei teistä syystä tai toisesta pidä, ettehän? Kytkeytyykö teillä todella niin paljon emootiota näihin palstapersooniin, joina täällä esiinnytään? Ihmettelen suuresti sitä, että viette sen yksityisen ja oikean elämän tasolle asti. Internetistä on tullut yksi sosiaalisuuden kanava muiden rinnalla ja täällä tutustuminen on arkipäivää, nuorisolle ehkä jopa yleisin ja luontevin tapa kohdata uusia ihmisiä koulun lisäksi. Mutta ei sen ole tarkoitus korvata oikeaa elämää ja oikeita ihmissuhteita. Tätä palstaa lukiessaan saa sellaisen vaikutelman, että olette siirtäneet elämänne tänne. Että koko teidän sosiaalinen elämä ja sen tunnekirjot mahtuvat tälle palstalle ja _vain_ tälle palstalle. Kun kohtaatte täällä, ettekö muista, että teitä on moneen junaan? Eri ikäisiä, eri taustoista, täysin eri elämäntilanteista. Ei täällä tarvitsekaan olla yhtä suurta perhettä, mutta niinkuin oikeassakin elämässä joudutte tekemään, muillekin täytyy antaa tilaa. Täällä, niinkuin kaikkialla muuallakin, pätevät yhtäläiset ihmisoikeudet ja ilmaisun vapaus lain (ja tässä tapauksessa myös Suomi24:n) sallimissa puitteissa. Te olette olleet minulle mielenkiintoinen "tutkimusprojekti", maailma pienoiskoossa. Olen nähnyt palstapersoonien nousuja ja tuhoja, nimimerkkejä on tullut uusia, kadonnut ja vaihdettu. Joistain vaihtuneista nimimerkeistä, joista tietää, että eri nimimerkkien takana on yksi ja sama ihminen, on ollut mielenkiintoista huomata, että persoonakin on hieman muuttunut nimen myötä. Se herättää kysymyksen aitoudesta. Moni teistä on täälläkin oma itsensä ja seisoisi täällä julki tuotujen mielipiteidensä takana vankasti oikeassakin elämässä, mutta eivät kaikki. Osalla kärjistyy persoonan huonot puolet palstapersoonaan, osa tuo hyvin harkitusti esiin vain parhaita puoliaan. Osa on niitä, jotka ovat täällä sitä, mitä eivät oikeassa elämässään voi olla, sen huomaa liiallisesta johdonmukaisuudesta ja kategorisuudesta. Muistakaa tämä, ennen kuin loukkaannutte toistenne sanomisista. Vaikka jokaisen näppäimistön äärellä on oikea ihminen, ei se välttämättä välity tänne keskusteluun asti. Kun epäaito ja epäinhimillinen viesti kohtaa aidon ja inhimillisen kirjoittajan, tapahtuu aivan turhia loukkauksia ja loukkaantumisia. Minä olen tullut tieni päähän teidän seuraamisessanne, enkä aio tämän viestin jälkeen tänne palata, halusin vain sanoa tämän. Kohdelkaa toisianne niinkuin haluaisitte itseänne kohdeltavan. Kokeilkaa, se toimii! Ja mistä tiedätte, kuinka paljon ja kipeästi teitä oikeassa elämässä joku kaipaa ja tarvisee, jos suuntaatte katseenne ja mielenkiintonne pelkästään tänne? Menkää, haistelkaa ja maistelkaa oikeaa elämää, se on parasta huumetta!

47

1841

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulemme;

ikävöimään sinua nyt kun kerran poistut keskuudestamme :´(

• puskan takaa

Enkä kukaan muukaan vakiprovoilijoista. Sen aioin lisätä tuohon alkuperäiseen viestiini, mutta sellaisen asian sanominen olisi kääntynyt itseään vastaan. Ei ole tarkoitukseni haukkua teitä, ainoa motiivini kirjoittaa, oli se, että jos edes joku havahtuisi huomaamaan, että elämä ei ole täällä palstalla, vaan kaikkialla muualla. Jotkut omilla kasvoillaan esiintyvät saattavat naiviuttaan jopa pilata maineensa oikeassakin elämässä palstaesiintymisellään. Toivoisin, että kypsemmät palstalaiset tuntisivat vastuunsa. Toivon teille kaikille pelkkää hyvää!

• keskustelija.
        puskan takaa kirjoitti:

Enkä kukaan muukaan vakiprovoilijoista. Sen aioin lisätä tuohon alkuperäiseen viestiini, mutta sellaisen asian sanominen olisi kääntynyt itseään vastaan. Ei ole tarkoitukseni haukkua teitä, ainoa motiivini kirjoittaa, oli se, että jos edes joku havahtuisi huomaamaan, että elämä ei ole täällä palstalla, vaan kaikkialla muualla. Jotkut omilla kasvoillaan esiintyvät saattavat naiviuttaan jopa pilata maineensa oikeassakin elämässä palstaesiintymisellään. Toivoisin, että kypsemmät palstalaiset tuntisivat vastuunsa. Toivon teille kaikille pelkkää hyvää!

Oletko itse koskaan uppoutunut palstan syövereihin liiaksi? Siksikö tämä päätös? Esiintynyt omilla kasvoilla? Miksi näet nämä niin haitallisia asioina? Elämää tämäkin on, vaikka kommunikointi tapahtuukin kirjoittamalla.

• puskan takaa
        keskustelija. kirjoitti:

Oletko itse koskaan uppoutunut palstan syövereihin liiaksi? Siksikö tämä päätös? Esiintynyt omilla kasvoilla? Miksi näet nämä niin haitallisia asioina? Elämää tämäkin on, vaikka kommunikointi tapahtuukin kirjoittamalla.

Päätös liittyy enemmän omaan henkilökohtaiseen elämääni, mutta myös mielenkiinnon lopahtamiseen tätä kohtaan. Riitely ei ole minulle viihdettä. En kieltänyt tämänkin olevan osa elämää, mutta haitalliseksi tämä muuttuu, jos sillä on liian suuri vaikutus virtuaalin ulkopuoliseen elämään, yksilöiden tunteisiin ja kokemukseen omasta itsestään. Täältä voi löytää paljon hyvää, mutta myös liian paljon pahaa, jos on suojaton.

• Fiksu kirjoitus. Kunpa ihmiset täälläkin muistaisivat ajatella välillä noin.

• persona-non-grata

elämää on suomi24 -palstojen ulkopuolellakin :).

• persona-non-grata kirjoitti:

elämää on suomi24 -palstojen ulkopuolellakin :).

Ajattelin niitä lapsia, jotka lukevat/seuraavat/osallistuvat ja joilla todellisuus vahvasti saattaa sekoittua virtuaalin kanssa..Vastuuta meillä aikuisilla.

• kehään

feikit ja aidot?

• puskan takaa

sellainen aloitus, jossa ruoditaan palstalaisia tai heidän ominaisuuksiaan yksilötasolla. Jokainen tietää itse kohdallaan, mitä on ja mitä tuo itsestään julki. Toiset ovat palstapersoonassaan täysin aitoja itsejään, toiset eivät. Se luo konfliktitilanteita ja turhaa pahaa mieltä, jollei sitä tiedosta tai muista. Halusin vain muistuttaa siitä asiasta niitä, jotka eivät ehkä huomaa ajatella sitä.

• enemmän kuin
        puskan takaa kirjoitti:

sellainen aloitus, jossa ruoditaan palstalaisia tai heidän ominaisuuksiaan yksilötasolla. Jokainen tietää itse kohdallaan, mitä on ja mitä tuo itsestään julki. Toiset ovat palstapersoonassaan täysin aitoja itsejään, toiset eivät. Se luo konfliktitilanteita ja turhaa pahaa mieltä, jollei sitä tiedosta tai muista. Halusin vain muistuttaa siitä asiasta niitä, jotka eivät ehkä huomaa ajatella sitä.

kerrot. Joistain vaihtuneista nimimerkeistä, joista tietää, että eri nimimerkkien takana on yksi ja sama ihminen, on ollut mielenkiintoista huomata, että persoonakin on hieman muuttunut nimen myötä. Se herättää kysymyksen aitoudesta.

• penttiperuspatu

tuolla tavalla säikyttele, että elämää olis muuallakin ja ettei palstaa tarvis ottaa tosissaan!! Tässähän herkimmät jo hätääntyy.

• Riennän apuun :)

• penttiperuspatu
        timanttia kirjoitti:

Riennän apuun :)

minua hädässäni tukea? Se on kauheaa, kun todellisuus järkkyy :)

• penttiperuspatu kirjoitti:

minua hädässäni tukea? Se on kauheaa, kun todellisuus järkkyy :)

sua kädestä kiinni. Uskoisin että se helpotaisi turvattomuudentunnettasi?

• penttiperuspatu
        timanttia kirjoitti:

sua kädestä kiinni. Uskoisin että se helpotaisi turvattomuudentunnettasi?

oikeasta kädestä kiinni ja puhallat yht'aikaa vasempaan korvaan, niin epävarma tietoisuuteni voi hämääntyä ja palata stabiiliin tilaan.

oikeasta kädestä kiinni ja puhallat yht'aikaa vasempaan korvaan, niin epävarma tietoisuuteni voi hämääntyä ja palata stabiiliin tilaan.

että pelkkä kädestäpitäminen ja turvallinen läsnäolo riittäisi, mutta voin toki puhaltaa korvaan ja sekoittaa pasmat.

• penttiperuspatu
        timanttia kirjoitti:

että pelkkä kädestäpitäminen ja turvallinen läsnäolo riittäisi, mutta voin toki puhaltaa korvaan ja sekoittaa pasmat.

kyllä tässä nyt jotain pysyvää tarttis. Turvattomuus on kavala tauti.

kyllä tässä nyt jotain pysyvää tarttis. Turvattomuus on kavala tauti.

että joku vetäis mun olkapään paikoilleen. Nivel ollu vähän pois uomiltaan jo useamman tunnin ja sattuu niin v....sti.

• penttiperuspatu
        timanttia kirjoitti:

että joku vetäis mun olkapään paikoilleen. Nivel ollu vähän pois uomiltaan jo useamman tunnin ja sattuu niin v....sti.

neiti timanttian vinksahtanut, turvallinen olkapää sijaitsee?

neiti timanttian vinksahtanut, turvallinen olkapää sijaitsee?

u know Arfikka?

• penttiperuspatu
        timanttia kirjoitti:

u know Arfikka?

afromaanien maa. Onhan siitä ollu telkkarissa juttua.

afromaanien maa. Onhan siitä ollu telkkarissa juttua.

nukkumaan kipeän olkapään viereen :( Lähetän etäturvallisuushyvänyöntoivotukset.

• penttiperuspatu
        timanttia kirjoitti:

nukkumaan kipeän olkapään viereen :( Lähetän etäturvallisuushyvänyöntoivotukset.

herkäksi. Afromaanien maa on kaukana, joten virtuaalisesti täytyy turvautua. Hyvvee yötä.

herkäksi. Afromaanien maa on kaukana, joten virtuaalisesti täytyy turvautua. Hyvvee yötä.

selvisivät :) Hyvää yötä.

• pidempään,

niin voisin monta kohtaa erikseen allekirjoittaa omasta kokemuksesta. Mutku en jaksa, niin totean vain, että hyvä kirjoitus. Lisään vain sen verran, että palstakoukku ei oo hyvä asia, eikä varsinkaan mikään vitsin aihe, vaikka sitä täällä niin mielellään siihen sävyyn puhellaan. Noh, onneks ite olen koukusta päässy. Mukava ja pikku pakkokin täällä on silti lähes päivittäin käydä edes katsomassa, että miten ihmiset pärjää. Sellanen vamma siitä jäi.

• koukku kuitenkin :)

• takasin sinne

akan helmoihin :) moi

• menin jo,
        takasin sinne kirjoitti:

hei hei.. :)

• ...
        takasin sinne kirjoitti:

Laittaisin rahani likoon dayumin puolesta.

• ... kirjoitti:

Laittaisin rahani likoon dayumin puolesta.

relalle kolikon likoon.

• puskan takaa

teille kaikille hyvää yötä ja kauniita unia! :)

• ...samoin...

...sinne =)

• Keskustelija.

Luulinpa tunnistavani. Ikävä tulee.

• Mr.Kalluppi

Hyvää yötä sinullekin. Ps. Huomenna taas palstalle takaisin:)

• olen kanssasi samaa mieltä, mutta olisitkohan itsekin jotenkin vaikuttunut palstasta, kun viitsit tehdä tällaisen manifestin ja ehdottoman palstaltapoistumisen. Olen samaa mieltä, että joidenkin palstapersoonien ei pitäisi antaa vaikuttaa itseen turhaan, sillä näillä ihmisillä ei pitäisi olla minkäänlaista erityistä vaikutusta kenenkään elämään kirjoitustensa puolesta. Itsekin ajauduin liittämään yksityiselämäni palstapersooniin, tutustuttani palstalaisiin... se oli ainakin omalla kohdallani hyvä herätys sen puolesta, että kuinka lähelle päästää itseään tuntemattoman ihmisen, mutta olen kuitenkin hyvin tyytyväinen siihen, etten päästänyt liian lähelle. Tällainen tutustuminen toiseen pakottaa tavallaan tuomaan yksityisyydenkin esiin ja jos sitten jotain konfliktia tulee, niin se leviää tänne palstallekin. Omalla kohdalla olen huomannut, että tämä nimim. kukkonen on jollain tavalla minua vastaan, vaikka itselläni ei ole mitään häntä vastaan. Harmillista on, että tällainen koflikti tuo väkisin yksityisyyteni tänne palstalle. En voi vaikuttaa asiaan, koska en ole toiminut väärin, tai vastoin ketään henkilöä tässä kyseisessä tapauksessa.

• Kauan jaksoitkin

notkua täällä... Uudella nimmarilla sitten taas kuukauden päästä;)

• Serpico

Ei hätää.

• VÄLILLÄ

ON hauskoja herjoja,mutta asukkaat ovat liian vakavissaan samoissa teemoissaan. Radikaalifemakotkin vain munaavat asiaansa.

• MMies

EI TÄTÄ KANNATA OTTAA TOSISSAAN NIIN?

• Kukkonen.

Ihan hyvä teksti. Se nyt vaan on niin että kaikille eivät suorat ihmissuhteet oikein suju ja siksi palsta on sopivan etäinen mutta samalla humaani kontakti ihmisiin. Toivoisin että skitsotypaalinen ja avoidantti luonteeni olisi toisenlainen niin että ihmisten kohtaaminen ja heidän seurassaan pysyminen ja toimiminen olisi helpompaa - mutta kun se ei ole. Elämä on hyvää kamaa, mutta ihmissuhteet... ne on pelottavaa douppia, pitäisi saada trippivahti paikalle jos minä sellaisia alkaisin harrastamaan.

• on pahaa

"Kohdelkaa toisianne niinkuin haluaisitte itseänne kohdeltavan." Tai entäpä Kohdelkaa itseänne niin kuin haluaisitte toisten kohtelevan teitä

• laarum..

joskus puhun paskaa, joskus en. Nyt on taas se joskus. Menisit jo.

• mail.

• puskan takaa

En missään nimessä ole hän keneksi minua luulet! Pyydän tuhannesti anteeksi, että luulit niin. Se on kyllä myös suuri kohteliaisuus! Näytän nyt aiheuttaneen pahaa sekaannusta tahtomattani. Olen todella pahoillani! Nyt poistun oikeasti palstalta, hyvää yötä!

• puskan takaa kirjoitti:

En missään nimessä ole hän keneksi minua luulet! Pyydän tuhannesti anteeksi, että luulit niin. Se on kyllä myös suuri kohteliaisuus! Näytän nyt aiheuttaneen pahaa sekaannusta tahtomattani. Olen todella pahoillani! Nyt poistun oikeasti palstalta, hyvää yötä!

hyvänsä niin fiksu ihminen joka tapauksessa. Hyvää jatkoa sinulle. Ei tarvitse pyytää anteeksi.

• Sinulla oli ihan hyviä ajatuksia netin vangitsevuudesta koskien eritoten keskustelupalstoja. En ajattele kuitenkaan netissä keskustelemista sen suurempana pahana kuin puhelimessa tai kirjeitse tapahtuvaa kommunikointia. Toki näitähän ei tehdä yleensä tuntemattomien kanssa. Onko anonyymiys sitten se paha peikko? Anonyymiys tekee toki tilanteen hieman erilaiseksi, mutta väärinkäsitysten lisäksi se myös vapauttaa keskustelun avoimeksi. On paljon yksinäisiä ihmisiä, joille netti on tärkeä sosiaalinen henkireikä. Itsekin kuulun heihin. Toki liika on liikaa ja sitä "todellista" elämää pitää elää yhtälailla. Netti on addiktoiva väline, sen myönnän. Mutta on baarissa käyminenkin addiktoivaa, jos sieltä rupeaa keskusteluseuraa hakemaan. Epäterveellisemmän addiktoivaa, luulisin. Itse olisin allekirjoittanut jäähyväiskirjeen, mutta Sinua ei voi syyttää ainakaan draaman tajun puutteesta. Hyvää Jatkoa Elämässä Sinulle! Y.B

• Serpico

Hyvin sanoit. Olitpa kuka hyvänsä. Olen paljolti samaa mieltä kanssasi. Itse otan tämän viihteenä, mutta samalla olen (ehkä liian?) tietoinen siitä, että kaikille tämä ei näytä olevan viihdettä ja joku voi ottaa asiat liian tosissaan. Osa täällä toteuttaa ihmisyyttään ilkeilemällä tai kenties sitä kautta pahaa mieltään purkamalla. Ja on sanottava, olen tietysti itsekin tullut pahoittaneeksi useamman mielen. Sitä ihmettelen jos joku tuosta kirjoituksestasi loukkaantuu. Jos joku ottaa itseensä, niin ehkä siihen todellakin on silloin syytä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2635
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      49
      1835
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      148
      1412
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      354
      1357
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      349
      1296
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1216
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      58
      1156
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1076
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      986
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      903
    Aihe